Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Minusta ei pitäisi antaa mitään hankinta tukea sähköautoille kun siinä valtio "antaa" rahaa niille ketkä sitä eivät tarvitse. Nimittäin se kuka ostaa/katsoo 40 - 60t€ autoja ei todella voi olla raha pulassa eikä myöskään tarvitse valtiolta tukea sen auton ostamiseen.
Kun tässä annettaisiin rahaa niille keillä sitä on jo tarpeeksi ja niitä verotettaisiin kellä ei ole rahaa ostella edes halvintakaan uutta autoa. Ja ennen kuin tommonen 40-60t€ sähköauto on normi kuluttajan hintatasolla käytettynä niin se on SERiä koko auto -> romuttamolle joutaa kun porukalla ei ole varaa vaihdattaa niihin uusia akkuja.

Muutenkin miksi pitää panostaa kertäkäyttö tekniikkaan mitä sähköauto edustaa samallatavalla kuin älyluurit ?
Se on varmaan helkutin vihreää romuttaa auto kun akusto on kaput ja uusimisessa ei ole mitään järkeä kun maksaa niin paljon. Ja sitten valmistetaan taas uusi tilalle.
Bensa ja diesel autot pystyy pitämään tiellä lähes loputtomiin suht pienellä panostuksella, eli ei tarvitse jatkuvasti käyttää luonnonvaroja uuden rakentamiseen.
Eikä ne vanhat autot loppujen lopuksi niin paljoa enempää saastuta kun uudetkaan jos ne vaan pidetään hyvässä kunnossa.
Tai no dieselit ilman hiukkaspönttöä ovat poikkeus tässä.

Nyky suuntaus on autovalmistajille oikea lottovoitto, kun käytetyt eivät pyöri enää niin kauvaa markkinoilla viemässä uusien autojen myyntejä = autovalmistajat saavat myydä enemmän uusia autoja = tehdä enemmän rahaa.
Akuston voi käyttää myös virtapankkina.
 
Minusta ei pitäisi antaa mitään hankinta tukea sähköautoille kun siinä valtio "antaa" rahaa niille ketkä sitä eivät tarvitse. Nimittäin se kuka ostaa/katsoo 40 - 60t€ autoja ei todella voi olla raha pulassa eikä myöskään tarvitse valtiolta tukea sen auton ostamiseen.
Kun tässä annettaisiin rahaa niille keillä sitä on jo tarpeeksi ja niitä verotettaisiin kellä ei ole rahaa ostella edes halvintakaan uutta autoa. Ja ennen kuin tommonen 40-60t€ sähköauto on normi kuluttajan hintatasolla käytettynä niin se on SERiä koko auto -> romuttamolle joutaa kun porukalla ei ole varaa vaihdattaa niihin uusia akkuja.

Muutenkin miksi pitää panostaa kertäkäyttö tekniikkaan mitä sähköauto edustaa samallatavalla kuin älyluurit ?
Se on varmaan helkutin vihreää romuttaa auto kun akusto on kaput ja uusimisessa ei ole mitään järkeä kun maksaa niin paljon. Ja sitten valmistetaan taas uusi tilalle.
Bensa ja diesel autot pystyy pitämään tiellä lähes loputtomiin suht pienellä panostuksella, eli ei tarvitse jatkuvasti käyttää luonnonvaroja uuden rakentamiseen.
Eikä ne vanhat autot loppujen lopuksi niin paljoa enempää saastuta kun uudetkaan jos ne vaan pidetään hyvässä kunnossa.
Tai no dieselit ilman hiukkaspönttöä ovat poikkeus tässä.

Nyky suuntaus on autovalmistajille oikea lottovoitto, kun käytetyt eivät pyöri enää niin kauvaa markkinoilla viemässä uusien autojen myyntejä = autovalmistajat saavat myydä enemmän uusia autoja = tehdä enemmän rahaa.

Hyviä pointteja. Näkyvämpiä tuloksia varmasti saataisiin aikaan kun tuettaisiin sillä muutamalla tonnilla köyhiä, jotka nyt pitävät liikenteessä niitä 90- ja 2000-luvun autoja, jotta voisivat siirtyä 2010-luvun autoihin, joiden kulutus ja turvallisuus olisi paljon parempi kuin nykyisten käytössä olevien.

Onhan tuo hankintatuki vähän outo; lataushybridin ostajalle sillä tuskin on merkitystä, maksaako auto 40k€ vai 42k€. Mutta onko vero-ohjauksessa muutenkaan mitään logiikkaa? Kuorma-autoksi rekisteröidyn pick-upin saa ilman autoveroa ja ajoneuvovero on 90€/a. Nuo syövät melkoisen varmasti polttoainetta enemmän kuin vaikka prius, josta pitää maksaa 3k€ autoveroa ja 150€/a ajoneuvoveroa.

Akuston voi käyttää myös virtapankkina.

En tiedä miten eri tavalla auton akut toimivat, mutta 1172 lataussyklin jälkeen mac läppärin akun kapasiteetti oli 65% alkuperäisestä. Uutena akku kesti 12h käyttöä, nyt +- 2h, joten ei kovin häävisti tuollainen virtapankki varaa. Ehkä hyödyllisempää on kierrättää ja ottaa metallit talteen. (muoveista kierrätetään reilu 30% ja loput poltetaan tai dumpataan mereen, mutta se onkin kokonaan toinen aihe)
 
Onhan tuo hankintatuki vähän outo; lataushybridin ostajalle sillä tuskin on merkitystä, maksaako auto 40k€ vai 42k€. Mutta onko vero-ohjauksessa muutenkaan mitään logiikkaa? Kuorma-autoksi rekisteröidyn pick-upin saa ilman autoveroa ja ajoneuvovero on 90€/a. Nuo syövät melkoisen varmasti polttoainetta enemmän kuin vaikka prius, josta pitää maksaa 3k€ autoveroa ja 150€/a ajoneuvoveroa.
On kyllä yksi suunnittelun kukkanen koko kuorma-auton verotus. Sen nyt ymmärtää, että jos on oikea kuorma-auto, jolla pitää tavaraakin kuskata, niin saa vaikka olla pienellä verolla. Jos taas on Jenkki-rotkale, joka vain sattuu painamaan yli 3500 kg, niin siitä köyhtyy 100e/v, kun ”oikea” summa lienee jotain tonnin luokkaa.

Varmaan on sata kertaa ehdotettu ja mietitty, miten kaiken saa tasapainoon ja päästöt laskuun. Kun polttoaineen hintaa ollaan nostamassa, niin miksei vaikka kuljetusyritykset saisi ajaa löpöllä? Ihan pakuja ja takseja myöden, jos vaan auto sattuu löpöllä käymään (oliko se nyt samaa kamaa kuin diesel, muistanko ihan oikein). Saisi mun puolesta olla polttoaineessa vero siten, että ajoneuvoveroa ei olisi. Ei luulisi olevan täysin mahdoton laskukaava. Seuranta on huono idea, koska se tuo kustannuksia eikä esim hybrideillä kerro kulutuksesta yhtään mitään. Ai niin, valtion pitikin kerätä rahaa.
 
Minusta ei pitäisi antaa mitään hankinta tukea sähköautoille kun siinä valtio "antaa" rahaa niille ketkä sitä eivät tarvitse. Nimittäin se kuka ostaa/katsoo 40 - 60t€ autoja ei todella voi olla raha pulassa eikä myöskään tarvitse valtiolta tukea sen auton ostamiseen.
Kun tässä annettaisiin rahaa niille keillä sitä on jo tarpeeksi ja niitä verotettaisiin kellä ei ole rahaa ostella edes halvintakaan uutta autoa. Ja ennen kuin tommonen 40-60t€ sähköauto on normi kuluttajan hintatasolla käytettynä niin se on SERiä koko auto -> romuttamolle joutaa kun porukalla ei ole varaa vaihdattaa niihin uusia akkuja.

Muutenkin miksi pitää panostaa kertäkäyttö tekniikkaan mitä sähköauto edustaa samallatavalla kuin älyluurit ?
Se on varmaan helkutin vihreää romuttaa auto kun akusto on kaput ja uusimisessa ei ole mitään järkeä kun maksaa niin paljon. Ja sitten valmistetaan taas uusi tilalle.
Bensa ja diesel autot pystyy pitämään tiellä lähes loputtomiin suht pienellä panostuksella, eli ei tarvitse jatkuvasti käyttää luonnonvaroja uuden rakentamiseen.
Eikä ne vanhat autot loppujen lopuksi niin paljoa enempää saastuta kun uudetkaan jos ne vaan pidetään hyvässä kunnossa.
Tai no dieselit ilman hiukkaspönttöä ovat poikkeus tässä.

Nyky suuntaus on autovalmistajille oikea lottovoitto, kun käytetyt eivät pyöri enää niin kauvaa markkinoilla viemässä uusien autojen myyntejä = autovalmistajat saavat myydä enemmän uusia autoja = tehdä enemmän rahaa.

Hankintatuen tarkoitus ei ole "antaa" rahaa kenellekään. Tarkoitus on ohjata ihmisten käyttäytymistä ostamaan pienempipäästöisiä autoja. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mihin itse kullakin on varaa tai ei ole varaa. Tällä saadaan täyssähköauto houkuttelevammaksi polttomoottoriautoon verrattuna ostajan varallisuudesta tai tulotasosta riippumatta. Ilman tukea sähköautoja todennäköisesti ostettaisiin vähemmän ja veisi vielä kauemmin päästä tavoitteisiin päästöjen suhteen.

Sähköauto ei ole mitään kertakäyttötekniikkaa. Teknisesti sähkömoottori on yksinkertaisempi kuin polttomoottori apulaitteineen. Akku kestää paljon kauemmin kuin monesti kuvitellaan ja niitä voi myös korjata. Akkujen korjaukseen erikoistuneita palveluita ei vielä ole kovinkaan hyvin saatavilla, koska kysyntää ei ole tarpeeksi. Kun sähköautot yleistyvät ja vanhenevat, markkinatalous paikkaa tämän puutteen eikä akkuja tarvitse aina uusia kokonaan.

Vanhat polttomoottiautot kuluttavat enemmän kuin uudet ja siten saastuttavat enemmän ja niiden pitäminen tien päällä lähes loputtomiin on kyseenalaista. Vanhojen autojen kolariturvallisuus on myös selkeästi heikompi kuin uusien - silläkin on yhteiskunnallinen merkitys.
 
Nykyään saa sen verran matalia korkoja autojen rahotuksille, ettei kannata käsirahaa enempää kauppoja tehdessä maksaa. Eli kyllä noihin tosiaan käsiksi pääsee keskituloisenakin.
Eipä varmaan läheskään kaikki satoja tuhansia/miljooniakaan tienaavat, rahojaan hyvin hallitsevat kerralla autojaan maksa. Ja tosiaan jos itsekin saisin parissa vuodessa 50 tonnia kasaan, en varmasti pistäisi sitä kerralla autoon. Tai edes 30 000 euroa. Tuntuu olevan vähän vanha ihanne sellanen, että pitäisi käteisellä kerralla olla ostamassa autoa, vaikka kyllähän sellasta "ei ole ees oma" naureskelua varmaan edelleen tuolla kylillä kuulee.
 
Hankintatuen tarkoitus ei ole "antaa" rahaa kenellekään. Tarkoitus on ohjata ihmisten käyttäytymistä ostamaan pienempipäästöisiä autoja. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mihin itse kullakin on varaa tai ei ole varaa. Tällä saadaan täyssähköauto houkuttelevammaksi polttomoottoriautoon verrattuna ostajan varallisuudesta tai tulotasosta riippumatta. Ilman tukea sähköautoja todennäköisesti ostettaisiin vähemmän ja veisi vielä kauemmin päästä tavoitteisiin päästöjen suhteen.

Sähköauto ei ole mitään kertakäyttötekniikkaa. Teknisesti sähkömoottori on yksinkertaisempi kuin polttomoottori apulaitteineen. Akku kestää paljon kauemmin kuin monesti kuvitellaan ja niitä voi myös korjata. Akkujen korjaukseen erikoistuneita palveluita ei vielä ole kovinkaan hyvin saatavilla, koska kysyntää ei ole tarpeeksi. Kun sähköautot yleistyvät ja vanhenevat, markkinatalous paikkaa tämän puutteen eikä akkuja tarvitse aina uusia kokonaan.

Vanhat polttomoottiautot kuluttavat enemmän kuin uudet ja siten saastuttavat enemmän ja niiden pitäminen tien päällä lähes loputtomiin on kyseenalaista. Vanhojen autojen kolariturvallisuus on myös selkeästi heikompi kuin uusien - silläkin on yhteiskunnallinen merkitys.
Tämähän voisi muuten olla ihan jees, mutta kun ottaa huomioon nykyisen tyttöhallituksen tekemän poliittisien päätöksien radikaalit muutokset ja lainvalmisteluiden luokattomuuden, niin uskaltaako kotitaloudet tehdä tämän hyppy tuntemattomaan, tai all in-tyylisen ratkaisun? Poliittisten päätösten ennakoitavuus on yksi avainsana, mikä joko lisää tai vähentää luottamusta. Ne joilla on paalua, eikä joudu kuseen, vaikka takki kääntyy; pystyy nauttimaan vihreän ideologian hedelmistä täysin rinnoin. Se että nyt tehdään radikaalia suunnanmuutoksia ilman, että ajetaan ajatusta sisälle pitkän ajan sisällä kertoo siitä, että tämä vihreän aatteen politiikka tulee johtamaan pitkään taipaleeseen oppositiossa ja nyt vain tehdään tuhoa mahdollisimman paljon ja talouden korjaus jää muiden tehtäväksi. Ainuttakaan työllisyyttä parantavaa päätöstä ei ole tehty nykyisen hallituksen aikana. Kaikki toiminta, mitä on tehty tai tullaan tekemään johtaa ostovoiman pienentymiseen. Sanallakaan ei olla mainittu tullaanko verotuksessa kompensoimaan kallistuneita työmatkakustannuksia ja siten työnteon kannattavuutta(lisää menoja kyllä suunnitellaan jatkuvasti).
 
Tämähän voisi muuten olla ihan jees, mutta kun ottaa huomioon nykyisen tyttöhallituksen tekemän poliittisien päätöksien radikaalit muutokset ja lainvalmisteluiden luokattomuuden, niin uskaltaako kotitaloudet tehdä tämän hyppy tuntemattomaan, tai all in-tyylisen ratkaisun? Poliittisten päätösten ennakoitavuus on yksi avainsana, mikä joko lisää tai vähentää luottamusta. Ne joilla on paalua, eikä joudu kuseen, vaikka takki kääntyy; pystyy nauttimaan vihreän ideologian hedelmistä täysin rinnoin. Se että nyt tehdään radikaalia suunnanmuutoksia ilman, että ajetaan ajatusta sisälle pitkän ajan sisällä kertoo siitä, että tämä vihreän aatteen politiikka tulee johtamaan pitkään taipaleeseen oppositiossa ja nyt vain tehdään tuhoa mahdollisimman paljon ja talouden korjaus jää muiden tehtäväksi. Ainuttakaan työllisyyttä parantavaa päätöstä ei ole tehty nykyisen hallituksen aikana. Kaikki toiminta, mitä on tehty tai tullaan tekemään johtaa ostovoiman pienentymiseen. Sanallakaan ei olla mainittu tullaanko verotuksessa kompensoimaan kallistuneita työmatkakustannuksia ja siten työnteon kannattavuutta(lisää menoja kyllä suunnitellaan jatkuvasti).
Suurin osa apupaketeista viedään tuohon vihreään ja muihin digitaaliseen kehitykseen mutta yrityksille ei anneta mitään.
 
On myös syytä ottaa huomioon se, että mikäli sähköautokantaa saadaan lisättyä vähenevät myös paikallispäästöt, jolla on tietenkin suora vaikutus varsinkin suurempien kaupunkien ilmanlaatuun ja sen myötä myös terveyteen.

Mitä tulee hankintatukeen, siitä voitaisiin toki luopua. Parempi olisi, jos uusista sähköautoista perittäisiin ainoastaan autovero eikä lainkaan arvonlisäveroa tai korkeintaan progressiivisesti esimerkiksi ajoneuvon massaan tai tehoihin perustuva arvonlisävero (12 %, 14 %, ... 22 %, 24 %). Nettiauton haun perusteella autoliikkeissä on myynnissä noin 1000 korkeintaan viisi vuotta vanhaa sähköautoa. Valtio voisi tarjota portautettua tukea autoliikkeille, joilla on tätä kalustoa hallussaan. Liikenteessä on niin vähän tuoreita sähköautoja, joten takautuvaa, mutta silti maltillista tukea voitaisiin myös tarjota vastikään sähköauton hankkineille.

Päästöjen rarjoittaminen nopealla aikataululla vaatii rohkeita ratkaisuja. Toivotaan, että Marinin hallituksella olisi siihen tahtoa.
 
On myös syytä ottaa huomioon se, että mikäli sähköautokantaa saadaan lisättyä vähenevät myös paikallispäästöt, jolla on tietenkin suora vaikutus varsinkin suurempien kaupunkien ilmanlaatuun ja sen myötä myös terveyteen.

Mitä tulee hankintatukeen, siitä voitaisiin toki luopua. Parempi olisi, jos uusista sähköautoista perittäisiin ainoastaan autovero eikä lainkaan arvonlisäveroa tai korkeintaan progressiivisesti esimerkiksi ajoneuvon massaan tai tehoihin perustuva arvonlisävero (12 %, 14 %, ... 22 %, 24 %). Nettiauton haun perusteella autoliikkeissä on myynnissä noin 1000 korkeintaan viisi vuotta vanhaa sähköautoa. Valtio voisi tarjota portautettua tukea autoliikkeille, joilla on tätä kalustoa hallussaan. Liikenteessä on niin vähän tuoreita sähköautoja, joten takautuvaa, mutta silti maltillista tukea voitaisiin myös tarjota vastikään sähköauton hankkineille.

Päästöjen rarjoittaminen nopealla aikataululla vaatii rohkeita ratkaisuja. Toivotaan, että Marinin hallituksella olisi siihen tahtoa.

Hankintatuki tai alempi arvonlisävero on käytännössä sama asia. Alemman arvonlisäveron käyttäminen hankintatuen sijaan voisi mennä hankalaksi tai jopa mahdottomaksi EU-säädösten takia.

Tuen antaminen autoliikkeille, joilla on sähköautoja hallussaan, saisi liikkeet rohmuamaan autot itselleen eikä myymään niitä eteenpäin.

Vähäinen tarjonta korjaantuu parin vuoden sisällä, kun saksalaiset vaihtavat omia sähköautojaan uusiin. Silloin niitä voi helposti tuoda Suomeen, koska niistä perittävä autovero on alhainen. Tämä koskee myös hybridejä. Tätä syystä käytettyjen hinnat Suomessa tulevat laskemaan jonkin verran. Tällä on vaikutusta myös käytettyjen polttomoottoriautojen hintatasoon, koska kukaan ei maksa polttomoottoriautosta enempää kuin hybridistä. Tästä taas tulee paineita laskea polttomoottoriautojen autoveroa, jotta Saksasta ja muualta tuodut käytetyt eivät ole liian houkuttelevia uusin nähden. Siitä taas seuraa, että myös polttomoottoriautojen tuominen käytettynä tulee entistä houkuttelevammaksi, jolloin autoveroa pitää laskea entisestään.

Kaikesta tästä voidaan päätellä, että autoveroa on pakko laskea Suomessa, koska muuten uusien autojen myynti loppuu kuin seinään ja tilalle tulee käytettynä tuodut hybridit ja täyssähköautot. Päättäjät eivät varmaan ole miettineet loppuun asti, mitä päättivät, kun laskivat täyssähköautojen ja hybridien autoverotuksen alhaiselle tasolle.

Seurauksena on aika iso aukko valtion budjettiin ja se pitää korvata jollakin ja todennäköisesti kaikki otetaan takaisin autoilijoilta tavalla tai toisella. Eli summa summarun on aivan turha kuvitella, että autoilu kokonaisuutena tulisi jollain ihmeellisellä tavalla halpenemaan.
 
On myös syytä ottaa huomioon se, että mikäli sähköautokantaa saadaan lisättyä vähenevät myös paikallispäästöt, jolla on tietenkin suora vaikutus varsinkin suurempien kaupunkien ilmanlaatuun ja sen myötä myös terveyteen.

Mitä tulee hankintatukeen, siitä voitaisiin toki luopua. Parempi olisi, jos uusista sähköautoista perittäisiin ainoastaan autovero eikä lainkaan arvonlisäveroa tai korkeintaan progressiivisesti esimerkiksi ajoneuvon massaan tai tehoihin perustuva arvonlisävero (12 %, 14 %, ... 22 %, 24 %). Nettiauton haun perusteella autoliikkeissä on myynnissä noin 1000 korkeintaan viisi vuotta vanhaa sähköautoa. Valtio voisi tarjota portautettua tukea autoliikkeille, joilla on tätä kalustoa hallussaan. Liikenteessä on niin vähän tuoreita sähköautoja, joten takautuvaa, mutta silti maltillista tukea voitaisiin myös tarjota vastikään sähköauton hankkineille.

Päästöjen rarjoittaminen nopealla aikataululla vaatii rohkeita ratkaisuja. Toivotaan, että Marinin hallituksella olisi siihen tahtoa.

Mielestäni kaikki auto-, ajoneuvo- ja käyttövoimavero pitäisi poistaa ja verot jyvittää käytettyyn energianlähteeseen. Silloin saastuttaminen maksaisi, ei omistaminen.

Enpä tiedä lähipäästöistä:

 
Mielestäni kaikki auto-, ajoneuvo- ja käyttövoimavero pitäisi poistaa ja verot jyvittää käytettyyn energianlähteeseen. Silloin saastuttaminen maksaisi, ei omistaminen.
Kylla ma pidan ihan reiluna etta autoilijat maksavat tiet ja sillat. Sita on vain kovin vaikea verottaa sahkosta.
Edit: Toisaalta tiet tekevat myos yhteiskunnan joten sellainen henkilo joka ei autolla aja voi silti ne maksaa veroistaan koska tiet tekevat hanelle paremman elintason.
 
Hankintatuki tai alempi arvonlisävero on käytännössä sama asia. Alemman arvonlisäveron käyttäminen hankintatuen sijaan voisi mennä hankalaksi tai jopa mahdottomaksi EU-säädösten takia.
En usko siihen, että EU-säädökset estäisivät sen, että arvonlisäveroa laskettaisiin sähköautojen osalta. Autoalain tiedotuskeskuksen mukaan Saksa päätyi viime vuonna laskemaan arvonlisäveroa siten, että se laski 19 %:sta 16 %:iin. Samalla hankintatuki kaksinkertaistettiin 6000 euroon.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
En usko siihen, että EU-säädökset estäisivät sen, että arvonlisäveroa laskettaisiin sähköautojen osalta. Autoalain tiedotuskeskuksen mukaan Saksa päätyi viime vuonna laskemaan arvonlisäveroa siten, että se laski 19 %:sta 16 %:iin. Samalla hankintatuki kaksinkertaistettiin 6000 euroon.

Saksassa laskettiin yleistä arvonlisäverokantaa eikä vain autojen arvonlisäveroa. En ole asiantuntija, mutta uskoakseni EU-direktiivin mukaan ajoneuvot kuuluvat yleisen arvonlisäverokannan piiriin eikä niillä voi olla siitä poikkeavaa arvonlisäveroa.
 
Arvonlisäveroa ei voi kutsua miksikään muuksi, koska sitä säätelee EU-direktiivi. Sen lisäksi voi tietenkin olla muita veroja, mutta arvonlisäveroa ei voi poistaa.
Tämä nyt oli puolittain vitsi, mutta myös muistutus siitä että "Suomessa voidaan tehdä ihan mitä vain, vaikka verottaa veroa".

En ihmettelisi jos joku virkamies keksisi vaikka "negatiivisen lisäveron" ("NELVI"? :P) tarvittaessa. :D
 
Onko käsitystä tai edes valistustuneita arvauksia siitä, että mikäli työryhmä päätyy 19.5. julkaistavassa raportissaan suosittelemaan hankintatuen korottamista tai jotain muuta porkkanaa, niin millaisella aikataululla muutokset voivat astua voimaan. Vaatiiko se eduskuntakäsittelyä, eli esimerkiksi sitä, että asiaa puidaan syksyisessä budjettikäsittelyssä vai voidaanko asia ratkaista pikaisesti hyväksyttävällä lisäbudjetilla. Harakka vihjaisi tammikuussa Moottori-lehden haastattelussa, että hallituksella olisi valmius tehdä asiasta jo päätöksiä kevään aikana sekä myös sen, että hallitus suhtautuu vähäpäästöisten autojen hankintatukien laajentamiseen sekä korottamiseen myönteisesti, mutta rahoituspäätökset tehdään erikseen.
 
Hyvä pointti. Keväthän loppuu virallisesti toukokuun lopussa. Todennäköisesti jää pelkäksi puheeksi jos venyy paljolti, pitihän jotain olla jo maaliskuussa mutta sitä työryhmän päivää muutettiin koska kunnallisvaalit mutta nekin nyt siirtyi.
 
Joo. Veikkaisin, että tässä kohtapuoliin ilmoitetaan, että tarvitaan lisä-aikaa päätöksien valmisteluun, koska korona (tai jotain vastaavaa). Vaalithan tietysti oikea syy, koska listalla saattaa olla keppiä osalle autoilijoista ja kiukku saattaa purkautua hallituspuolueiden kannatukseen.
 
Itse veikkaan, että puolittaisista lupauksista huolimatta hankintatuki ei nouse ainakaan ennen marraskuun loppua, jolloin voimassaoleva hankintatukijakso (1.1.2018 - 30.11.2021) päättyy.
 
Saivat duunin tehtyä, muttei vielä tihku tietoa, mitä käytännössä pitää sisällään:



EDIT: jaa niin tämä koski vain liikenneverkkoa, ei auton verotusta, se selviää myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: eba
Tuota artikkelia lukiessa jäi mieleen "Kaikkien puolueiden yhteinen tahto" ja "Liikennejärjestelmä on käyttäjiä varten"...
 
Tuota artikkelia lukiessa jäi mieleen "Kaikkien puolueiden yhteinen tahto" ja "Liikennejärjestelmä on käyttäjiä varten"...
Pienoista hymähtelyä aiheutti itsessäniin nuo kohdat.

Muistin virkistämiseksi viime vuoden lähtökohdat: kaupunkilaisilta autot pois ja maalaisilta kakkosautot pois:

 
Tästä tuli mieleen että työpaikkani tarjoaa sähköpyöriä leasingillä työntekijöille.
2990€ maksava Helkaman pyörä olisi 36kk sopimuksella 100€/kk ja jonkun ihmeen valtion verohelpotuksen jälkeen todellisuudessa tuo olisi 40€/kk.
Mutta tuon jälkeen ei voisi enää hakea kilometrikorvauksia autoilusta koti - työpaikka väliltä.
Ainakin yksi töissä teki tuon sopmuksen ja ilmoitettiin että pyörän saa syyskuussa... eli näppärästi pyöräilykauden lopulla ja ensimmäisen kerran pyörä pitäis viedä huoltoon jo marraskuussa.
Mikä tietenkin kuuluu leasing sopimukseen, mutta lähin valtuutettu huolto 35km päässä eli se pitää viedä sinne autolla :facepalm:

Ei sen puoleen harkitsin tuota itsekkin, mutta talvella pyöräily ei kiinnosta pätkääkään jo sen takia että kulkureitti töihin kävellen/pyörällä on aika paska jollei matkaa halua pidentää 4km:llä.
Kesällä tuo "paska/oikaisu" reitti on ihan OK kun se ei ole jäässä ja lumessa.

Mutta joo kevät/kesä/syksy tulee mentyä pyörällä töihin, mutta talveksi aina siirryn autoiluun. Vaikka näemmä valtion mielestä pitäisi jatkuvasti siirtyä paikasta a paikkaan b vain pyörällä tai jollain muulla kuin autolla.
En kyllä ymmärrä millä noi päättäjät ajattelee että tavaroita siirrellään a paikasta b:n ilman autoja. Kun pelkästään keräys papereita/pahvia ym. tulee usein vietyä keräys pisteisiin samalla kun käy muuallakin autolla.
 
On se kyllä talvella aika ankeaa ajella polkupyörällä, jossain marraskuussa niin ei kauheasti enää hymyilytä. Muuten se sähköpyörä olisi kyllä näppärä työsuhde-etu, mutta se talvi on ongelma. Onneksi itsellä on 800m töihin, niin sen jaksaa kyllä kävellä kesät talvet.
 
Tästä tuli mieleen että työpaikkani tarjoaa sähköpyöriä leasingillä työntekijöille.
2990€ maksava Helkaman pyörä olisi 36kk sopimuksella 100€/kk ja jonkun ihmeen valtion verohelpotuksen jälkeen todellisuudessa tuo olisi 40€/kk.
Mutta tuon jälkeen ei voisi enää hakea kilometrikorvauksia autoilusta koti - työpaikka väliltä.
Ainakin yksi töissä teki tuon sopmuksen ja ilmoitettiin että pyörän saa syyskuussa... eli näppärästi pyöräilykauden lopulla ja ensimmäisen kerran pyörä pitäis viedä huoltoon jo marraskuussa.
Mikä tietenkin kuuluu leasing sopimukseen, mutta lähin valtuutettu huolto 35km päässä eli se pitää viedä sinne autolla :facepalm:

Ei sen puoleen harkitsin tuota itsekkin, mutta talvella pyöräily ei kiinnosta pätkääkään jo sen takia että kulkureitti töihin kävellen/pyörällä on aika paska jollei matkaa halua pidentää 4km:llä.
Kesällä tuo "paska/oikaisu" reitti on ihan OK kun se ei ole jäässä ja lumessa.

Mutta joo kevät/kesä/syksy tulee mentyä pyörällä töihin, mutta talveksi aina siirryn autoiluun. Vaikka näemmä valtion mielestä pitäisi jatkuvasti siirtyä paikasta a paikkaan b vain pyörällä tai jollain muulla kuin autolla.
En kyllä ymmärrä millä noi päättäjät ajattelee että tavaroita siirrellään a paikasta b:n ilman autoja. Kun pelkästään keräys papereita/pahvia ym. tulee usein vietyä keräys pisteisiin samalla kun käy muuallakin autolla.
Olen huomannut, että vaimon sähköhelkamalla on helppo kuljettaa tavaroita. Perheen ruokaa saa tuotua kerralla parin viikon satsin. Yhdessä kuvassa on tuotu koiralle neljän kuukauden ruoat, makupalat jne. Pyörän massa tavaroineen on ollut parhaimmillaan 49 kg. Massa ei kuitenkaan haittaa, koska on sähkömoottori, joka vielä keskiömoottorin ansiosta hyötyy pyörän omista vaihteista.

Joku kokenut kauppareissupyöräilijä saattaa kauhistua suuria tankoon ripustettuja kasseja. Luomupyörällä niiden kanssa ajaminen olisikin aika ärsyttävää, koska jokainen polkaisu saa ne heijaamaan (ja tietenkin eri tahtiin, koska eri massat/pituudet). Voi sitä vikuroinnin ja pinnoihin poksuneiden jugurttien määrää! Sähkömoottori (momentintunnistimellinen) sen sijaan työntää niin tasaisesti, että ainakaan minulla eivät ala ollenkaan heilumaan.

Luulisin papereiden ja pahvienkin kuskaamisen onnistuvan ihan hyvin. Pahvit on hyvä taittaa niin, ettei tule yli metrin levyistä kuormaa. Tulee muuten ahdasta pyöräteillä ja saattaapi olla laitontakin.

Avainsanat perustason tavarapyöräilyyn:
-sähköpyörä aidolla momentintunnistuksella
-tavarateline, min. 20 kg
-jäykkärunkoiset tuplasivulaukut (tukevat samalla leveitä kuormia, Prismasta tarjouksessa 13 €)
-pari mustekalaa, muutama euro

Jos tarvitsee lisäkapaa:
-etukori
-etulaukut
-takakori/-laatikko
-tavarapyörä


Talvi ei juuri haittaa pyöräilyä, jos on oikeat varusteet. Vaikkapa viiden vuoden polttoainesäästöillä ostaa monenlaista.
-nastarenkailla pysyy pystyssä ja etenee sekä pysähtyy
-kunnon lokarit estää roiskeet
-sähköavusteinen puskee auraamatonta väylää kevyesti (oma ennätys sähköhelkamalla on 34 cm hangessa ajo 14 km/h, missä luomumaasturi pysähtyi jo 2 m matkalla, hyvä ettei stongan yli lentänyt)
-jalanjälkirytyytykseen auttaa ilmatilavuus/jousitus
-valot tuovat turvallisuutta ja mukavuutta (Helkamassa on aina virtojen ollessa päällä takavalo ja eteen tavallinen valo, mutta tarvittaessa voi käyttää tangon 1800 lm rajattukeilaista tuplalediä)
-käsiin kunnon "rapuhanskat" ja muutenkin vaatetus kerroksilla kuntoon sekä päähän silkkipipo (Heikkoverenkiertoisille löytyy akkulämmittimiä, ja äärituiskuun sitten ajolasit/laskettelulasit, mutta noita kelejä on vähän. Silmälasit/ajolasit ja kypärälippa riittävät jo pitkälle.)

@itarumaa
 

Liitteet

  • Screenshot_20210417-150645.png
    Screenshot_20210417-150645.png
    2,1 MB · Luettu: 222
  • Screenshot_20210417-150712.png
    Screenshot_20210417-150712.png
    2,1 MB · Luettu: 229
  • koiranmuonaa 20 kg.jpg
    koiranmuonaa 20 kg.jpg
    466 KB · Luettu: 222
Olen huomannut, että vaimon sähköhelkamalla on helppo kuljettaa tavaroita. Perheen ruokaa saa tuotua kerralla parin viikon satsin. Yhdessä kuvassa on tuotu koiralle neljän kuukauden ruoat, makupalat jne. Pyörän massa tavaroineen on ollut parhaimmillaan 49 kg. Massa ei kuitenkaan haittaa, koska on sähkömoottori, joka vielä keskiömoottorin ansiosta hyötyy pyörän omista vaihteista.

Joku kokenut kauppareissupyöräilijä saattaa kauhistua suuria tankoon ripustettuja kasseja. Luomupyörällä niiden kanssa ajaminen olisikin aika ärsyttävää, koska jokainen polkaisu saa ne heijaamaan (ja tietenkin eri tahtiin, koska eri massat/pituudet). Voi sitä vikuroinnin ja pinnoihin poksuneiden jugurttien määrää! Sähkömoottori (momentintunnistimellinen) sen sijaan työntää niin tasaisesti, että ainakaan minulla eivät ala ollenkaan heilumaan.

Luulisin papereiden ja pahvienkin kuskaamisen onnistuvan ihan hyvin. Pahvit on hyvä taittaa niin, ettei tule yli metrin levyistä kuormaa. Tulee muuten ahdasta pyöräteillä ja saattaapi olla laitontakin.

Avainsanat perustason tavarapyöräilyyn:
-sähköpyörä aidolla momentintunnistuksella
-tavarateline, min. 20 kg
-jäykkärunkoiset tuplasivulaukut (tukevat samalla leveitä kuormia, Prismasta tarjouksessa 13 €)
-pari mustekalaa, muutama euro

Jos tarvitsee lisäkapaa:
-etukori
-etulaukut
-takakori/-laatikko
-tavarapyörä


Talvi ei juuri haittaa pyöräilyä, jos on oikeat varusteet. Vaikkapa viiden vuoden polttoainesäästöillä ostaa monenlaista.
-nastarenkailla pysyy pystyssä ja etenee sekä pysähtyy
-kunnon lokarit estää roiskeet
-sähköavusteinen puskee auraamatonta väylää kevyesti (oma ennätys sähköhelkamalla on 34 cm hangessa ajo 14 km/h, missä luomumaasturi pysähtyi jo 2 m matkalla, hyvä ettei stongan yli lentänyt)
-jalanjälkirytyytykseen auttaa ilmatilavuus/jousitus
-valot tuovat turvallisuutta ja mukavuutta (Helkamassa on aina virtojen ollessa päällä takavalo ja eteen tavallinen valo, mutta tarvittaessa voi käyttää tangon 1800 lm rajattukeilaista tuplalediä)
-käsiin kunnon "rapuhanskat" ja muutenkin vaatetus kerroksilla kuntoon sekä päähän silkkipipo (Heikkoverenkiertoisille löytyy akkulämmittimiä, ja äärituiskuun sitten ajolasit/laskettelulasit, mutta noita kelejä on vähän. Silmälasit/ajolasit ja kypärälippa riittävät jo pitkälle.)

@itarumaa
Tuota varten on olemassa tavarapyörät, paljon kätevämpää ja turvallisempaa
 
Ja nekin kyllä melkoisia viritelmiä. Aika järjettömältä ainakin omalla kohdalla tuntuu että autosta luopuisin. Tällä hetkellä asun ison kaupungin kyljessä, mökki kuitenkin noin 60km päässä ja kaverit / tuttavat ympäri suomea. Saa melkoinen sähköpyörä olla että elämänlaatu pysyy lähellekään samana. Itse asiassa ostin juuri kolmannen auton perheeseen, nimittäin pakun että pääsee kuskaamaan POLKUPYÖRIÄ kun menee mäkeen ajamaan.
 
Tästä tuli mieleen että työpaikkani tarjoaa sähköpyöriä leasingillä työntekijöille.
2990€ maksava Helkaman pyörä olisi 36kk sopimuksella 100€/kk ja jonkun ihmeen valtion verohelpotuksen jälkeen todellisuudessa tuo olisi 40€/kk.
Mutta tuon jälkeen ei voisi enää hakea kilometrikorvauksia autoilusta koti - työpaikka väliltä.
Ainakin yksi töissä teki tuon sopmuksen ja ilmoitettiin että pyörän saa syyskuussa... eli näppärästi pyöräilykauden lopulla ja ensimmäisen kerran pyörä pitäis viedä huoltoon jo marraskuussa.
Mikä tietenkin kuuluu leasing sopimukseen, mutta lähin valtuutettu huolto 35km päässä eli se pitää viedä sinne autolla :facepalm:

Ei sen puoleen harkitsin tuota itsekkin, mutta talvella pyöräily ei kiinnosta pätkääkään jo sen takia että kulkureitti töihin kävellen/pyörällä on aika paska jollei matkaa halua pidentää 4km:llä.
Kesällä tuo "paska/oikaisu" reitti on ihan OK kun se ei ole jäässä ja lumessa.

Mutta joo kevät/kesä/syksy tulee mentyä pyörällä töihin, mutta talveksi aina siirryn autoiluun. Vaikka näemmä valtion mielestä pitäisi jatkuvasti siirtyä paikasta a paikkaan b vain pyörällä tai jollain muulla kuin autolla.
En kyllä ymmärrä millä noi päättäjät ajattelee että tavaroita siirrellään a paikasta b:n ilman autoja. Kun pelkästään keräys papereita/pahvia ym. tulee usein vietyä keräys pisteisiin samalla kun käy muuallakin autolla.

Kyllä on surkea sopimus, jos ei muka kilometrikorvauksia kodin ja työpaikan välillä saisi valtiolta leasing-pyörän hankkimisen jälkeen, jos ne on ennen saanut. Mihinkähän lakipykälään tuo perustuu?

Tuo leasing ei mitenkään voi maksaa todellisuudessa vain 40€ kuukaudessa, ellei maksa veroja 60% palkasta, joka ei ole edes mahdollista.
 
Kyllä on surkea sopimus, jos ei muka kilometrikorvauksia kodin ja työpaikan välillä saisi valtiolta leasing-pyörän hankkimisen jälkeen, jos ne on ennen saanut. Mihinkähän lakipykälään tuo perustuu?

Tuo leasing ei mitenkään voi maksaa todellisuudessa vain 40€ kuukaudessa, ellei maksa veroja 60% palkasta, joka ei ole edes mahdollista.

Leasing yhtiön laskelmat väittIvät että verohelpotuksen ansiosta se tulisi maksamaan sen 40€/kk. Tosin sen 100€/kk ne ottais tilistä pois...
Verohelpotuksen saa ymmärtääkseni vain kun firma ja leasing yhtiö tarjoavat sitä työntekijöilleen.

Mutta joo ihmeteltiin töissä niitä leasing yhtiön lukuja että voiko nuo muka pitää paikkaansa.
Harmi kun poistin jo työmaan sähköpostistani tuon leasing jutun, että olisi voinut sen jakaa teille hiukan asioita mustattuna tietenkin.
 
Tuo leasing ei mitenkään voi maksaa todellisuudessa vain 40€ kuukaudessa, ellei maksa veroja 60% palkasta, joka ei ole edes mahdollista.
Ei veroja, mutta veroja ja veronluonteisia maksuja menee helposti tuon verran normaalipalkkaisella kun puhutaan marginaaliverosta ja huomioidaan ne palkkakuitille tulostumattomat sivukulutkin. Suurituloisella on tosin se pelkkä marginaaliverokin on siinä 60% huiteissa.

Eli jos firma tekee tuon itselleen kustannusneutraalisti, niin vähennyt nettopalkasta voi olla sen 40€.
 
Ja nekin kyllä melkoisia viritelmiä. Aika järjettömältä ainakin omalla kohdalla tuntuu että autosta luopuisin. Tällä hetkellä asun ison kaupungin kyljessä, mökki kuitenkin noin 60km päässä ja kaverit / tuttavat ympäri suomea. Saa melkoinen sähköpyörä olla että elämänlaatu pysyy lähellekään samana. Itse asiassa ostin juuri kolmannen auton perheeseen, nimittäin pakun että pääsee kuskaamaan POLKUPYÖRIÄ kun menee mäkeen ajamaan.
Jos asuu keskustassa, liikkuu päivittäin vain 20-30km säteellä, ei mökkiä ja vanhempien luokse pääsee junalla tai bussilla niin eihän toi mahdoton yhtälö ole, mutta eipä toi itsellekkään toimis mitenkään että olis vain pyörä eikä autoa ollenkaan.
 
Lisää kannustimia kaupunkipyöräilyyn ja raippaa kaupunkiautoiluun voisi olla mukana keinovalikoimassa.

"Pyöräily on kymmenen kertaa tärkeämpää kuin sähköautot hiilipäästöttömien kaupunkien saavuttamiseksi"
 
Lisää kannustimia kaupunkipyöräilyyn ja raippaa kaupunkiautoiluun voisi olla mukana keinovalikoimassa.

"Pyöräily on kymmenen kertaa tärkeämpää kuin sähköautot hiilipäästöttömien kaupunkien saavuttamiseksi"

Kalliiksi tulee kun kirjastoon tai kauppaan pääsee niin pitää taksilla tulla takasin kun fillari on pöllitty...

Muutoin ihan mielenkiintoinen näkökulma, etenkin sen suhteen, että nykyisillä keinoilla polttomoottoreiden korvaaminen ekologisemmilla vaihtoehdoilla vie liian kauan, liki 20v.

Mahtaisi verottaja olla ihmeissään kun väki siirtyisikin autoilusta pyöräilyyn, että mistä ne vuosittaiset 8mrd sitten kerättäisiin...
 
Kalliiksi tulee kun kirjastoon tai kauppaan pääsee niin pitää taksilla tulla takasin kun fillari on pöllitty...

Muutoin ihan mielenkiintoinen näkökulma, etenkin sen suhteen, että nykyisillä keinoilla polttomoottoreiden korvaaminen ekologisemmilla vaihtoehdoilla vie liian kauan, liki 20v.

Mahtaisi verottaja olla ihmeissään kun väki siirtyisikin autoilusta pyöräilyyn, että mistä ne vuosittaiset 8mrd sitten kerättäisiin...

Eipä se kauaa ihmettelisi. Yhtäkkiä tulisi "kevyt kulkuneuvoille" rekisteröinti pakko ja kova verotus. Kyllä valtio verotuksen osaa.
 
Eipä se kauaa ihmettelisi. Yhtäkkiä tulisi "kevyt kulkuneuvoille" rekisteröinti pakko ja kova verotus. Kyllä valtio verotuksen osaa.

Tulisi pyöräilijöille hiilidioksidi-/ ja metaanivero kun ihmiskehon kaasuntuotto kasvaisi suorassa suhteessa liikunnan määrään...

Pitkältä tuntuu aika odotella ensi kuun loppuun, jotta jotain tietoa porkkanoista tihkuisi.

Jotenkin skeptinen sen suhteen, että Saksan tyyliin 9k€ hankintatukia tulisi. Ainakaan ilman, että ajoneuvovero kaksin- tai kolminkertaistuisi.
 
Tulisi pyöräilijöille hiilidioksidi-/ ja metaanivero kun ihmiskehon kaasuntuotto kasvaisi suorassa suhteessa liikunnan määrään...

Pitkältä tuntuu aika odotella ensi kuun loppuun, jotta jotain tietoa porkkanoista tihkuisi.

Jotenkin skeptinen sen suhteen, että Saksan tyyliin 9k€ hankintatukia tulisi. Ainakaan ilman, että ajoneuvovero kaksin- tai kolminkertaistuisi.
Jos nyt edes tuplaisivat ja vaikka nostaisivat rajaa.
Mutta kuitenkin nythän jos firma tarjoaa lataukset niin se on verovapaata. Ihan hyvin voidaan tehdä, että annetaan isommat tuet ajalle x esim. 2025 tai alv pois autoista 2025 asti ja kun se täynnä ja porukka saanut hankkinnat tehtyä niin nostetaan verotus jne.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Muutoin ihan mielenkiintoinen näkökulma, etenkin sen suhteen, että nykyisillä keinoilla polttomoottoreiden korvaaminen ekologisemmilla vaihtoehdoilla vie liian kauan, liki 20v.

Mistä ihmeestä tämäkin kumpuaa että muutoksen täytyy tapahtuakin nyt yhtäkkiä muutamassa vuodessa. Ilmasto nyt muuttuu joka tapauksessa johonkin suuntaan teki ihminen mitään tai ei. En jaksa uskoa että maailma loppuu vaikka vielä seuraava 100v mentäisiin ihmisten hyvinvoinnin ehdoilla. Jotenkin tuntuu länsimaiden ongelmalta muutenkin koko ilmastonmuutos, fiksummat keskittyvät siihen omien olojen kehittämiseen ja tällainen turha hössötys jää taka-alalle.
 
Mistä ihmeestä tämäkin kumpuaa että muutoksen täytyy tapahtuakin nyt yhtäkkiä muutamassa vuodessa. Ilmasto nyt muuttuu joka tapauksessa johonkin suuntaan teki ihminen mitään tai ei. En jaksa uskoa että maailma loppuu vaikka vielä seuraava 100v mentäisiin ihmisten hyvinvoinnin ehdoilla. Jotenkin tuntuu länsimaiden ongelmalta muutenkin koko ilmastonmuutos, fiksummat keskittyvät siihen omien olojen kehittämiseen ja tällainen turha hössötys jää taka-alalle.

Hallituksella se kiire on puolittaa päästöt ja saada 700k sähköautoa liikenteeseen 2030 mennessä.

66E560CB-C808-4146-AB4A-931D60C4F0A3.jpeg
 
Melkoista pilvilinnoissa elämistä. mitäs sitten vaikka tavoite toteutuisikin eikä mitään käytännön vaikutusta kuitenkaan ole? Hienoa tekemistä...
 
Melkoista pilvilinnoissa elämistä. mitäs sitten vaikka tavoite toteutuisikin eikä mitään käytännön vaikutusta kuitenkaan ole? Hienoa tekemistä...
Ei Suomi maana vaikuta tuohon vaikka kaikki ajaisi sähköllä. Ne isommat maat kuten Kiina ja USA, niihin ehkä olisi jo vaikutusta.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Melkoista pilvilinnoissa elämistä. mitäs sitten vaikka tavoite toteutuisikin eikä mitään käytännön vaikutusta kuitenkaan ole? Hienoa tekemistä...

Pilvilinnoja nimenomaan. Autokannan vaihto sähköiseen vie aikaa, jota nyt ei kuulemma ole. Samaan aikaan kun lännessä vähennetään päästöjä, rakennetaan Kiinassa lisää hiilivoimaloita, jotka kompensoi lännen vähennykset...

Tämä olisi karmea juttu tänne:

Ottaako Suomi syksyllä mallia Ruotsista? Näin yli 90 grammaa kilometriltä päästävien autojen omistajia rangaistaan – reiluja ympäristömaksuja, täyskielto 2030... - Autot - Ilta-Sanomat
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Pilvilinnoja nimenomaan. Autokannan vaihto sähköiseen vie aikaa, jota nyt ei kuulemma ole. Samaan aikaan kun lännessä vähennetään päästöjä, rakennetaan Kiinassa lisää hiilivoimaloita, jotka kompensoi lännen vähennykset...

Tämä olisi karmea juttu tänne:

Ottaako Suomi syksyllä mallia Ruotsista? Näin yli 90 grammaa kilometriltä päästävien autojen omistajia rangaistaan – reiluja ympäristömaksuja, täyskielto 2030... - Autot - Ilta-Sanomat
Luin tuon aamulla, jolloin jutussa oli vielä ennen 1.4.2021 voimassa olleet malus-rajat.

Ne olivat:
36 € perusrangaistusmaksu kaikille yli 95 g
95 g ylittävät grammat 8,1 €/a
140 g ylittävät grammat 11 €/a

Nyt voimassa:
36 € perusrangaistusmaksu kaikille yli 90 g
90g 11 €/g/a
140 g 13 €/g/a

Varsinkin noissa yligrammamaksuissa on nähtävissä aika tiukkaa vuosikorotusta, kun nousivat nyt huhtikuun alussa 18-36 %.

Esimerkkejä uusista maksuista eri päästöillä:
<90 g, 0 €/a
91 g, 47 €/a
100 g, 146 €/a
150 g, 716 €/a
200 g, 1366 €/a
250 g, 2016 €/a
300 g, 2666 €/a
350 g, 3316 €/a

On kyllä tuntuvaa keppiä jo tuolla 150-200 g päästävissä. Kerätyistä maksuista ei tee tiukkaakaan tarjota 6900 € hankintatukia uuden sähkiksen ostajille, joita on 8-9 % uuden auton ostajista Ruotsissa.

Olen joskus 4-5 v sitten todennut Auris farkkuhybridini (83 g CO2) olevan aika hyvässä "nakkisuojassa" verottajan suhteen, koska päästöt ovat pienet ja käyttövoima on pelkkä bensiini. Jos Ruotsin systeemit tulevat meillekin, ja vuoden välein kiristetään alarajaa 5 g, niin joudun jo parin vuoden päästä verotettavaksi.

Edit. En joutuisikaan verolle, koska koskee vain uusia autoja 3v ajan niiden ensirekisteröinnistä. Vanhoja ei siis tuossa mallissa rangaista. Uuden ostajaa porkkanoi/kepittää todella tehokkaasti, eli vaikuttaa sitä kautta ja viiveellä autokantaan.
 
Viimeksi muokattu:
Olen joskus 4-5 v sitten todennut Auris farkkuhybridini (83 g CO2) olevan aika hyvässä "nakkisuojassa" verottajan suhteen, koska päästöt ovat pienet ja käyttövoima on pelkkä bensiini. Jos Ruotsin systeemit tulevat meillekin, ja vuoden välein kiristetään alarajaa 5 g, niin joudun jo parin vuoden päästä verotettavaksi.
Et joutuisi. Ruotsin systeemi koskee uusia autoja 3v ajan niiden ensirekisteröinnistä.
 

Etuja plugareihin jo työsuhdeautoksi haluaa.

Hallitus päätti, että hybridiautojen verotusarvoa tarkistetaan luontoisetujen arvostamisperusteissa. Vastaava vähennys tehdään kaasuautojen verotusperusteisiin.

Lisäksi hallitus päätti alentaa vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvoa 85 eurolla kuukaudessa vuosiksi 2022-2025.

Aiemmin hallitus oli jo linjannut, että täyssähköautojen verotusarvoa alennetaan 170 eurolla vuosiksi 2021–2025.

Veronmaksajain Keskusliitto on laskenut, että vähäpäästöisen auton verotusarvon alennuksen vaikutus on esimerkiksi 40 000 euron vuosituloilla (sisältäen autoedun) on 492 euroa vuodessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom