Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Ymmärrän sen, että esimerkiksi sähköautojen yleistymiseen tulee hyvissä ajoin varautua ja polttoaineen verotuksesta tulee siirtyä jonkinlaisiin käyttö- tai tiemaksuihin. En ymmärrä sitä, että tämä mukamas edellyttäisi teiden yhtiöittämisiä ja jotain yksityisiä operaattoreita. Se, että joku ajaa auton kanssa tiellä ei vaadi mitään kovinkaan ihmeellistä "palvelupakettia". Valtio voisi aivan yhtä hyvin kerätä itse ne tiemaksut ja jättää voittoa tavoittelevat operaattorit tämän kuvion ulkopuolelle.
 
Sitä jo melkein haluaisi sen GPS-boxin autoon. Eli maksu tulisi ajettujen kilometrien mukaan. Muuten autoilu voisi olla jo aivan liian kallista.

Tämä on varmaan plan-b. Eli kun kansa ei halunnut seurantaa niin tehdään kansan oloista niin paskat että kaikki suorastaan anelee seurantaa. Jos ei hyvällä niin sitten pahalla.
 
Tuo on tuo nykyinen ajoneuvoverotaulukko, johon on viereen väkerretty tuo Bernerin ilmoittama "490-1400€:n" tienkäyttömaksu kokonaismassan mukaan, jos CO2 päästöjä ei ole tiedossa.
Tuo alvihommeli joku ihan ihme viritelmä
Eikö tuo ole juuri Co2 päästöt tietäen oleva taulukko?
 
Tuo on tuo nykyinen ajoneuvoverotaulukko, johon on viereen väkerretty tuo Bernerin ilmoittama "490-1400€:n" tienkäyttömaksu kokonaismassan mukaan, jos CO2 päästöjä ei ole tiedossa.
Tuo alvihommeli joku ihan ihme viritelmä

Ja kun googletin PDF:n osoitteen, missä mediassa tuollainen on liitetty niin paljastuikin muron tekeleeksi.
http://murobbs.muropaketti.com/posts/1718160444/

Alvillinen hinta lienee laskettu sen pohjalta, että kun kyseessä olisi "maksu" eikä "vero", niin siitä maksetaan silloin myös alvi.
 
Jos tuohon vielä alvi rykästään niin tosi paljon hyötyä oli ostaa "vähäpäästöinen" 109co2/km kuluttava auto kun siitä lätkästään näppärä 915e/v maksu. Verrataan normaaliin 200co2/km päästävään maksuun joka on 1171e/v, heheh se siitä progressiivisuudesta

Edit: Noh, ehkä Bernerin taulukko on fiksumpi kuin tää arvailu :)
 
Ja miksi ollaan yhtiöittämässä (ja yksityistämässä) tieverkkoja? Noh tuottoja sijoittajille tietysti:
Näin autoilijoita rahastetaan – Bernerille mallia Italiasta?

Tämän artikkelin numerot kertoi melko hyvin sen, minkä kokoluokan kusetuksesta tässä on kyse jos tämä touhu yksityistetään. Ehkä vähän "worst case scenario", mutta hyvä esimerkki Euroopasta. Moottoriteiden tietullit ovat lukemani mukaan jossain 6 euron korvilla per 100 km.

Esimerkiksi Italiassa lähes 7 000 kilometrin pituista maksullista moottoritieverkosta hallinnoi useita yksityisiä yhtiötä. Suurin niistä on Milanon pörssissä listattu holdingyhtiö Atlantia, joka omistaa kokonaan 2 965 kilometrin moottoritieverkostoa hallinnoivan Autostrade per l'Italian.
...
Jo nopea vilkaisu Atlantian lukuihin kertoo, kuinka kannattavasta bisneksestä on kyse.
Vuonna 2015 Atlantia teki liikevaihtoa 5,3 miljardia euroa, josta 3,8 miljardia kertyi tietulleista. Yhtiön liikevoittomarginaali oli peräti 41,7 prosenttia ja nettotulosmarginaali 16,1 prosenttia. Jokaisesta sadasta eurosta omistajien taskuun jäi siis runsaat 16 euroa.
...
Keskimäärin yhtiön liikevaihto on sen pörssinhistorian aikana kasvanut 6,5 prosentin vuositahdilla. Nettotulos on puolestaan kasvanut peräti 11 prosentin vuositahdilla.
...
Keväällä 1989 yhtiö jakoi osakekohtaista osinkoa 0,03 euroa. Viime keväänä osinkoa ropisi jo 0,88 euroa. Osinko on siis lähes 30-kertaistunut.
..
Yhtiön osakekurssi on noussut pörssihistoriansa aikana 3 686 prosenttia. Kun osingot lasketaan mukaan, on Atlantia tarjonnut sijoittajille huiman 12 121 prosentin kokonaistuoton. Se tarkoittaa keskimäärin 19 prosentin keskimääräistä vuosituottoa. Tuhannen euron sijoitus olisi siis kasvanut 122 210 euroksi. Miljonääriksi olisi yltänyt noin 8 200 euron alkupääomalla.
 
hmm tuon taulukon mukaan maksettavaa omalle kipale kertyisi 1100 euroa, noin. Alkaa kyllä olla hyvin liki harkinnassa että alkaisi elämään tuilla. En oikein jaksa uskoa että ajoneuvovero poistuisi kokonaan, bensan hinnanlasku tulee hukkumaan alta kuukauden katteisiin ja työn verotus tulisi lähes 100% varmuudella nousemaan.
 
Tuota jonkun random-jätkän tekemää taulukkoa ei kannata kauheasti katsoa.
Etenkin kun taulukko esittää painon mukaan (ilman co2-tietoa) perittävien maksujen maksimi-ja minimisummat skaalattuna co2-päästöarvojen mukaisesti, eli koko konsepti on ihan nurinkurisesti.

Selvityksessä itsessään mainitaan keskimääräiseksi maksuksi 539 eur/vuosi autolle, jonka päästöt ovat 166 g/km.
Tuollaiselle autolle taas taulukko väittää maksuksi 1075 euron maksu, joten ero selvityksen luvuissa versus tuohon murotaulukkoon on aika suuri.
Tauluossa arvoille on myös laskettu noiden ilmoitettujen summien päälle alv, joka on täysin jonkun mutuilua siitä, että "maksussa pitää olla alv mukana koska ei vero".

Lähteitä summille ja arvoille yle.fi

Edit: painon mukainen veromäärä lasketaan tänä päivänä väleille 1300-3401+ kg 100 kg välein, joten tuo maksuhaitari pitäisi skaalata sille välille. Nykyään ajoneuvoveron määrä painon mukaan on minimissään 222,65 eur/v ja maksimissään 632,18 eur/v kun maksussa minimimäärä olisi 490 eur/v ja maksimi 1400 eur/v.
Keskimäärin yhden auton käyttö vuodessa maksaisi noin 539 euroa. .... Keskimääräisessä summassa auton hiilidioksidipäästöiksi on laskettu 166 grammaa kilometriä kohden.
...
Jos auton hiilidioksidipäästöt eivät ole tiedossa, sen maksut perustuvat kuljettuihin kilometreihin ja auton massaan. LVM:n selvityksessä keskimääräinen vuosimaksu olisi tällöin 596 euroa. Maksimissaan vuosimaksu olisi lähes 1 400 euroa ja vähimmäismäärä 490 euroa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt keksitään valtionyhtiö, niin sehän pitäisi tarkoittaa sitä ettei osakkeita ole yhdelläkään yksityisellä vaan 100% valtiolla. Vai onko kyse edes osakeyhtiöstä? Jos on, niin se palastellaan eläkeyhtiöille, pankeille ja vakuutusyhtiöille niin nehän jo suurimmilta osin on osittain ulkomaisessa omistuksessa. Eli simsalabim von tötterström omistaa pätkän meidän tietä. Olenko väärillä jäljillä? Mistä ostan yhtiön osakkeita eturivissä että pääsen jakamaan ehtymätöntä kakkua?

Eiköhän kabineteissa ja saunoissa ole käyty keskusteluja poliitikot/suomen suurimmat autosuvut, että heille keksitään jotain hyväskää jos vero poistuu..esim omistusta infrayhtiöstä tai jotenkin näin.
 
Bernerin puheessa on aika selkeä kaava: palvelut, palvelut, palvelut, älykäs, tulevaisuus, visio, palvelut, palvelut, palvelut, operaattorit, puhepaketti, palvelut.
 
Ennen trafin sivujen kaatumista ehdin katsomaan, mitä tuo tarjoaisi omalle autolleni. Kiinteän maksun mallissa ainakin kallistuu huomattavasti.
Sieppaa.PNG
 
haiskahtaa perustuslailliselta ongelmalta taasen kerran tuo samasta palvelusta 2 eri hintaa hässäkkä... ainakin siis tuo
 
minkä takia tuo vertaa tilannetta koko aika mobiilikauppaan, kun mobiilikaupassa yhtiö rakentaa itse järjestelmät ja myy sitä sitten haluamallaan tavalla, tässähän yhtiö ottaa jo maksetun tien ja myy sitä uudelleen?
 
Omalla kohdalla kallistuu reilusti. km-pohjaisella +1500e ja kiinteällä maksulla +350e nykytilanteeseen verrattuna. Vanha diesel ja about 35000 km/v.

Noh, tokihan mie juoksen autokauppaan sutena heti ko tuo autovero poistuu. Tai sitte vain hukkaan auton ja lopetan työt.

Edit: Noissa Bernerin laskelmissa on hämäämässä kivasti tuo "laskennallinen autovero"-sarake. Jos on käytettynä ostanu tuon vaikka Jeep Cherokeen niin vidduakos tuo siinä tapauksessa merkitsee?

Juu, ymmärrän kyllä, teoriassa tuo toimii, käytännössä imho ei, mutta ompa saatu nuo laskelmat näyttään tuossa tapauksessa about 900e väärin.
 
Viimeksi muokattu:
Koko esitys on kyllä aika selvästi elinkeinoelämän (esim. puhelinoperaattoreiden) sanelema: tehdään mahdollisimman monimutkainen himmeli, josta eri firmat vetää voittoja omiin taskuihinsa.
 
Kysymys: "kaikilla halpenee ja lisää palveluja tulee, mistä se raha otetaan" Vastaus "meille tulee lisää maksajia. Joukkoliikenne, ulkomaan rekat jne.."

Eihän se tosiaan, normaali persaukinen, jolla ei ole varaa ostaa uutta autoa maksaa peheen 2 vanhasta autosta vuosittaista veroa 1000€-->2500€. Sieltä tavantallaajan perstaskusta se tulee.

Sattumalta tähän tavantallaajan kysymykseen ei voinut vastata, kun "nyt ei oikein kuullut kysymystä".
 
Omalla -vm.95 volvo 850:lla

Aikaan perustuva asiakasmaksu alveineen 539,61e + "väliaikainen ajoneuvovero" 43,91e.
KM-pohjainen asiakasmaksu alveineen 938e + "väliaikainen ajoneuvovero" 43,91e.
Nykyinen "väliaikainen ajoneuvovero" 245,28e

Oletus on laskettu sillä pohjalla, että ajoa olisi 20 000km/v ja 100% ajosta tapahtuisi valtion teillä.
 
Ei tossa esityksessä ollu päätä eikä häntää. Voittajia ovat perustettavat tieoperaattorit ja niiden osakkaat. Jos tää menee läpi niin kannattavampaa on jäädä työttömänä himaan kuin ruveta rahoittamaan tätä typeryyttä. GPS boxin lentää ekana roskiin jos sellanen tulee omaan autoon.
 
Ei tossa esityksessä ollu päätä eikä häntää. Voittajia ovat perustettavat tieoperaattorit ja niiden osakkaat. Jos tää menee läpi niin kannattavampaa on jäädä työttömänä himaan kuin ruveta rahoittamaan tätä typeryyttä. GPS boxin lentää ekana roskiin jos sellanen tulee omaan autoon.

Bernerihän povasi, että boksit tulevat 2018 käyttöön ja puhui sen puolesta mm. "hälyyttää apua hätätilanteessa, kuten kolarissa". Näillä sanoilla saadaan varmaan paljon moraalisoivia puolestapuhujia omasta kansasta, jotka KGP:n vasikan lailla tekevät ilmiantoja hyvään tarkoitukseen.

Se sitten, riittääkö joku kevyt peräänajo lähettämään paikalle ambulanssin, on sitten toinen juttu.
 
Näillä sanoilla saadaan varmaan paljon moraalisoivia puolestapuhujia omasta kansasta, jotka KGP:n vasikan lailla tekevät ilmiantoja hyvään tarkoitukseen.
Eikö tämmöinen systeemi (eCall) ole tulossa jossain vaiheessa pakolliseksi EU:n puolesta?

Soittaako ne kummatkin - eri ambulanssit? :p

eCallissa on ainakin tieto siitä ovatko bagit lauenneet, jne - tuskin Bernerin Stasiboxissa on vastaavaa...
 
Mites nyt autokaupan käy, kun tällänen on nyt julkaistu mutta vaatii vielä reippaasti byrokratiaa tullakseen voimaan? Vissiin ei ihan hirveesti ovi käy autoliikkeessä :D
 
trafin laskurin mukaan s40 volvolla 20tkm vuosi ajolla pääsisi jopa voitolle 40% ajolla valtion teitä, mutta edelleenkään ei kerrota paljon tämä näkyy sitten tuloverotuksessa, alveissa ym yms...
 
http://www.trafi.fi/live-laskuri/

Vuosimaksu per auto kolmesta autosta nousee
Vanha 299.30 + 53.57= 352.87
Uusi 531.02 + 53.57 + 127.44 = 712.03€

Eli persnettoa tulee -359.16€ per auto, eli meidän perheessä -1077.48€ vuodessa. Haistakoot ämmä pitkän vitun.
 
niin ja jos ottaa kilometriboksin, niin hinnoitellaanko erilaiset tiet samanlailla, vai onko valtion metsätie eri hintainen kun helsinkin tampere motari?
 
No nyt vaikuttaa hyvältä! Vajaan tonnin korotus luvassa, kyllä jää vielä hyvin rahaa kulutukseen. Suomi nousuun saatana.

// edit: 2006vm, 263g päästöt ja 8000tkm oli tiedot mitä laitoin. Arvon jätin nollaksi, ku autoverot tästä on jo aikanaan maksettu.

 
Viimeksi muokattu:
upload_2017-1-19_12-17-23.png


Eli nykyhinta 1110.90-83.10 = 1027.8€
Tulevaisuudessa, 1297.02 tai 1274.61€ vuodessa.

Noh odotin jopa pahempaa kasvua. On kyllä naurettava tuo "laskennallinen autovero". Mitä helvettiä oikeasti! Haluttu joku "laskennallinen" arvo jolla saadaan tyhmille ihmisille muutos näyttämään lähes +-0 muutokselta. Onko valtiolla oikeasti lupa huijata ihmisiä?
 
Mulla tuo laskuri näyttää nykytilanne 2600, kilometriperustaisella 2200 ja aikaperustaisella 1800 suunnilleen.

On kyllä naurettava tuo "laskennallinen autovero". Mitä helvettiä oikeasti! Haluttu joku "laskennallinen" arvo jolla saadaan tyhmille ihmisille muutos näyttämään lähes +-0 muutokselta. Onko valtiolla oikeasti lupa huijata ihmisiä?

No, toisaalta pakko se laskennallinen autovero on tuossa laskelmassa huomioida, kun sitä kautta tulee merkittävää säästöä jatkossa. Autot on siis jatkossa halvempia -- vanhat ja uudet autot yhtälailla.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan hyvältä vaikuttaa uudistus, menisi vaan noipeasti läpi, kun on kohta uuden auton osto taas ajankohtaista.
Ostaessa kuitenkin säästää useamman tonnin (autovero)
Ja sillä usealla tonnilla maksaa monta vuotta noita käyttömaksuja :kippis:

Ymmärrän kyllä, että vanhoilla paskoilla ajavia vituttaa kun joutuvat kerrankin tasa-arvoisesti osallistumaan kustannuksiin.
 
Mulla tuo laskuri näyttää nykytilanne 2600, kilometriperustaisella 2200 ja aikaperustaisella 1800 suunnilleen.



No, toisaalta pakko se laskennallinen autovero on tuossa laskelmassa huomioida, kun sitä kautta tulee merkittävää säästöä jatkossa.
eikös se autovero oo jo maksettu, eli ei sitä kuuluisi ottaa tuossa nykytilanteessa millään tavalla huomioon?
 
[QUOTE="
No, toisaalta pakko se laskennallinen autovero on tuossa laskelmassa huomioida, kun sitä kautta tulee merkittävää säästöä jatkossa.[/QUOTE]

Siis meinaakko että jos nyt ostan jollain muutamalla tonnilla vaikka tuon Cherokeen, niin maksan siitä laskennallisesti 900e/v autoveroa? Vuoden päästä sitte vähän vähemmän, mutta edelleen huomattava summa. Minusta tuo on ympätty tuohon laskuun mukaan just sen takia että tulevaisuus saadaan näyttämään ah, niin halvalta. Toki tyhmä duunari olen, ja luultavasti väärässä koska Berner tietää paremmin.
 
Laskeskelin kahdelle autolleni (joiden arviksi laitoin on 0€: autoverot on jo maksettu joten en ottanut niitä mukaan vääristämään tätä berberin fuskuria):
Auto 1: CO2 270g/km, 22 000 km/vuosi
Auto 2: CO2 276€/km, 10 000km/vuosi

Auto 1:
upload_2017-1-19_12-26-9.png

Auto 2:
upload_2017-1-19_12-26-54.png

Eli nettotappio (autojen arvon veronalennuksesta johtuvaa alenemaa huomioimatta):
Best case: 1472,96€/vuosi
Worst case: 2809,24€/vuosi
 
upload_2017-1-19_12-17-23.png


Eli nykyhinta 1110.90-83.10 = 1027.8€
Tulevaisuudessa, 1297.02 tai 1274.61€ vuodessa.

Noh odotin jopa pahempaa kasvua. On kyllä naurettava tuo "laskennallinen autovero". Mitä helvettiä oikeasti! Haluttu joku "laskennallinen" arvo jolla saadaan tyhmille ihmisille muutos näyttämään lähes +-0 muutokselta. Onko valtiolla oikeasti lupa huijata ihmisiä?

Onko sulla oikeasti noin kevyt auto että kokonaismassa vain 1100?! :o
 
hei hetkonen, tuossa laskelmissa oletetaan että yhtiö laskuttaa noin samanverta kuin tänävuonna olisi tuloja. Eikös silti korjausvelka kasva edelleen, eli nuo laskelmat joko on heti alkuun päin vittuja, tai sitten meillä menee vielä huonommin, kun tämän firman kulut ja voitot otetaan päältä pois?
 
HEI JÄTKÄT!

Lopettakaa nuo kustannuslaskelmat! Vaikka jokin skenaario tässä yhteydessä osoittautuisikin halvemmaksi, se on vain porkkanaa keppihevoselle - hinta jolla uudistus myydään. Hinnat tulevat varmasti moninkertaistumaan niin nopeasti kuin Bernerillä vain pokka kestää.

Vai unohtuiko jo miten kävi Carunan kanssa?
Ex-pääministeri Jyrki Katainen (kok) vakuutti joulukuussa 2013, ettei sähkönsiirron hinta nouse, koska "sähkönsiirtoa ja sen hinnoittelua säädellään tarkasti".

Tuolloisen hallituksen elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok) komppasi pääministeri Kataista.

- Verkkoyhtiöille on määrätty tuoton yläraja, joten mitään hintapiikkiä ei pystytä edes rakentamaan, Vapaavuori sanoi joulukuussa 2013.

Kuula: Suomalaisten etu

Myyjäosapuolena toimineen Fortumin silloinen toimitusjohtaja Tapio Kuula piti sähköverkkojen myyntiä kansainvälisille sijoitusyhtiöille "suomalaisten etuna".

Kuula ilmoitti jättikaupan näkyvän suomalaisasiakkaille lähinnä "laskuttajan nimenmuutoksena". Myös Kuula vakuutteli tuolloin, ettei sähkönsiirron hinta nouse.

- Sähkönsiirto on säänneltyä liiketoimintaa. Omistajanvaihdoksella ei pitäisi olla vaikutusta siirtohintoihin, Kuula sanoi Taloussanomillejoulukuussa 2013.
Caruna-kohu: Katainen ja kumppanit vakuuttivat yhdestä suusta, ettei Fortum-kauppa nosta hintoja
 
Se simuloi tuossa laskelmassa sitä rahasummaa kuinka paljon enemmän nyt maksoit autoa vaihtaessasi, vuositasolle jyvitettynä.

No sittehän se pitäs käytettyjen kaupassa vähentää tuo summa myös sieltä myyjän puolelta. Näkisin asian +-0 juttuna, mutta pakkohan se on ottaa huomioon joo. Mutta koska autovero poistuu niin väliäkö hällä. Suomesta poistuu käytettyjen markkinat koska kaikki ostaa tästä lähtien pakkauudet pirssit ja näin luodaan työtä ja palvelua.
 
Täytyy myöntää että tässä hommassa pienituloisen näkökulmasta kusee juuri tuo yksityiskohta, että autovero vedetään pois mutta sitten muita veroja nostetaan saman verran.

Yhtälö toimii paremmin kun otetaan autovero pois ja lasketaan ne tulot takaisin alvin muodossa. Silloin se ei kuitenkaan olisi enää kustannusneutraali esitys.
 
upload_2017-1-19_12-44-46.png


Sellanen esimerkki Subaru Forester 2.5XT -06
En edes uskalla laskea toisen auton arviota.
 
Onko sulla oikeasti noin kevyt auto että kokonaismassa vain 1100?! :eek:

Tuon arvon vedin vain netistä, mutta kyllä. Pieni kauppakassi kaupungissa pyörittelyyn ja vain silloin tällöin pidemmille matkoille. Riittää hyvin nykyiselle kahdelle käyttäjälle. Hauskanpitoon löytyy sitten 1100cc kaksirenkainen. :)

Edit: kauppakassi mallin parhaalla varustetasolla, eli on noita muutama sata Suomessa. :D

Edit2:
Tuskin (taitaa olla omamassa), tosin ei se vaikuta nuissa uusissa jotka menee co2 mukaan.
Ah niin... tuohon pitää siis laittaa kokonaismassa, ei omamassa. My bad. Se on tosiaan enemmän kuin tuo.
stupid[1].gif


Edit3:
Ei tosiaan vaikuta laskuriin, heitin vain jonkun. "nuissa uusissa" :rofl:
 
Viimeksi muokattu:
Tuo Bernerin aivopieru on täysi susi. Kaikki jo auton omistavat joutuisivat maksamaan autoveronsa toiseen kertaan. Syrjäseuduilla ajaminen kallistuisi ja koko hommaan sotketaan jotain turhaa yhtiötä. Kaikista pahin typeryys Berneriltä on väittää, että koska valtiolla ei ole nyt rahaa tieverkon ylläpitoon, niin uuden yhtion teko on välttämätöntä. Se fakta, että teidenpidossa kyse on tällä hetkellä vain veroina kerättävän rahan uudelleenohjauksen puutteista ei ilmeisesti ole Bernerille päähän uponnut. Autoilijat maksavat jo nyt noin 5 kertaa summan joka teiden ylläpitoon vuodessa käytetään eli rahaa kyllä on, mutta se käytetään muualle kuin teiden ylläpitoon. Eikä se yhtiö tuota ongelmaa korjaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 486 869
Jäsenet
74 126
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom