Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

En kuullut radion uutisissa koko juttua, mutta ilmeisesti suunnitelmissa on nostaa etanolin osuutta bensiinissä jopa 30%. Oltiin vain huolissaan, että voidaanko suomessa tuottaa riittävästi etanolia ilman valtion tukea ettei sitä tuoda ulkomailta, eikä siitä voiko suomen autokanta käytää tuollaista etanolipitoista polttoainetta.

Sekin on vähän kyseenalaista kannattaako asiaa lähteä ratkaisemaan etanolia lisäämällä. Jos etanolia ei pystytä tuottamaan riittäviä määriä esim. jätteistä niin silloin pitäisi alkaa käyttämään esim. ruokatarvikkeita etanolin lähteenä tai tuoda sitä ulkomailta. Lisäksi sillä on vaikutusta autoihin, esim. Saabin öljynvaihtoväli lyhenee aika reilusti jos ajetaan RE85:llä verrattuna tavanomaiseen bensiiniin ja koska etanolin energiatiheys on bensiiniä pienempi, sitä lientä myös menee paljon enemmän. Luulisin että ainakaan vanhempi autokanta ei kestä 30% etanolibensaa ilman muutoksia (=mahdollisesti kallista).
 
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/dieselautoille-ehdotetaan-myrkkymaksua/nwpZrkpi

Ranskassa taitaa olla jo joissain paikoissa vanhat dieselit kielletty tai isommalla maksulla keskustoissa? Nyt uutisen mukaan pormestari ehdottaisi lontoolle samaa. Nesteen iso panostus biodieseliin ja muualla euroopassa diesel autojen syrjiminen saattaa käydä jo vakavaksi nesteen kurssin suhteen. Maanantai tai milloin tämä suomen saavuttaakaan niin jännä nähdä miten käy. Ei ole täysin pois suljettua että täälläkin muutettaisi autoverotusta, onko lobbarit kuin iskussa ja mihin suuntaan uskalletaan päättää. Ainoa mikä on suhteellisen varmaa että kalliiksi taitaa tulla perus tallaajalle kävin miten kävi. Ehkä jonkin tyyppiset autot kuitenkin halpenee. Jollain aikavälillä. Joskus.
 
Mielenkiinnolla odotellaan paljonko tulee lisää kustannuksia itselle kun omistan "väärällä tavalla saastuttavan" auton.

Nollapä päästöinen auto: Sähkö pistorasiasta? Pistorasiathan eivät saastuta :rofl::rofl:

Voisi kuvitella että tehokkaasti tuotettu sähkö (ei kivihiili) olisi saastettomampaa kuin perus fossiilinen diesel/bensa/kerosiini/raskas polttoöljy? Sitä nyt kuitenkin saadaan jo osittain tuuli, vesi ja aurinkolähtöisesti.
 
Ranskassa taitaa olla jo joissain paikoissa vanhat dieselit kielletty tai isommalla maksulla keskustoissa?

Vähän vastaavia on myös Saksassa, ks. Umweltzone.

Noita oli jo 2008, silloin esim. Berliiniin ei periaatteessa ollut mitään asiaa vanhimmilla diesel-autoilla. Silloinen diesel-automme oli vanhimpia millä silloin sai ajaa, mutta aika pian sen jälkeen rajoitukset kiristyivät niin että piti olla Euro4-luokan diesel tai Euro3 hiukkasloukulla. Ymmärtääkseni nuo rajoitukset eivät kuitenkaan ole ihan valtavan paljoa vaikuttaneet ilman laatuun niissä kaupungeissa.

Ranskahan on muutenkin kaiketi lopettamassa dieselin suosimisen veroeduilla yms. Luulisin että samaan suuntaan mennään todennäköisesti myös täällä, ellei sittenn lähdetä hakemaan CO2-päästöjen vähentämistä lisäämällä diesel-autojen määrää ja panostamalla biodieseliin. Tässä mentäisiin kuitenkin niin paljon vastavirtaan että en oikein usko sen toteutuvan. Onneksi oma auto on vaihtumassa vasta muutaman vuoden päästä, eiköhän tuo suunta ole siihen mennessä selkiytynyt edes vähän.
 
Ainoa mikä on varmaa niin se, että kuluttajat maksaa. Todennäköisesti enemmän kuin aikaisemmin.
 
Liippaa tätä aihetta aika hyvin:

http://www.hs.fi/kotimaa/a1478403871842
Hallitus alkaa siirtää Suomea sähköautoihin ja suosii biopolttoainetehtaita liikennepäästöjen leikkaamiseksi
Hallitus alkaa siirtää Suomea sähköautoihin ja suosii biopolttoainetehtaita liikennepäästöjen leikkaamiseksi
Hallitus rakentaa uutta kansallista energia- ja ilmastostrategiaa massiivisen yhteiskunnan tukijärjestelmän varaan. Sillä Suomi siirtyisi vuoteen 2030 mennessä sähköautojen aikakaudelle ja saisi jopa kymmenisen uutta biopolttoainelaitosta ympäri maata.
KOTIMAA 7.11.2016 2:00 Päivitetty: 7.11.2016 6:53
Eeva Palojärvi

HELSINGIN SANOMAT


JARMO STENMARK / LEHTIKUVA
1478485238369

Sähköauto oli latauksessa Helsingin keskustassa heinäkuussa 2015.

Hallituksen ilmastotavoitteet vuodelle 2030

HALLITUS rakentaa uutta kansallista energia- ja ilmastostrategiaa edelleen massiivisen yhteiskunnan tukijärjestelmän varaan.

Vuoteen 2030 kaavailluilla suursatsauksilla hallitus haluaa siirtää Suomen sähköautojen aikakaudelle. Hallitus haluaa myös valjastaa metsävarat tehokäyttöön biopolttoaineen tuotantoa roimasti lisäämällä.

Hallitus käsittelee työ- ja elinkeinoministeriössä (TEM) valmisteltua, noin 70-sivuista strategialuonnosta ensi kerran maanantaina. Lopullisesti strategia on määrä hyväksyä marraskuun 24. päivänä, ja eduskunnalle esitys annetaan selontekona 30. marraskuuta.

VALMISTELUN iso haaste on, että Suomen päästötavoite vuoteen 2030 mennessä ei toteudu ilman liikennepäästöjen suuria leikkauksia.

Elinkeinoministeri Olli Rehnin (kesk) johdolla kirjoitetussa esityksessä kaavaillaankin HS:n tietojen mukaan sähköautoilun selvää lisäystä eritoten työmatka- ja kaupunkiliikenteessä.

Sähköautoilun uskotaan myös kannustavan it-osaajia kehittämään uutta älykästä liikennettä. Se voisi synnyttää Suomeen jopa uusia toimialoja.

RASKAAN liikenteen päästöjä aiotaan leikata erityisesti biopolttoaineen käyttöä rajusti kasvattamalla.


Kasvutavoite on niin kova, että käytännössä se tarkoittaisi jopa 8–10 uuden biopolttolaitoksen rakentamista vuoteen 2030 mennessä.

Hallitus joutuu linjaamaan nyt myös keinot vähentää muidenkin päästökaupan ulkopuolisten alojen, kuten maatalouden ja jätehuollon päästöjä, jotta EU:n ilmastotavoitteet toteutuvat.

Energiastrategia lyö kiinni myös uusiutuvan energian tukitavoitteet.

Tuulivoimatuki lopetetaan. Silti jo tehtyjen sitoumusten perusteella vuotuista, yli 200 miljoonan euron tuulitukea on maksettava vielä seuraavat kymmenisen vuotta.

YDINVOIMASTA ei luonnos puhuisi mitään. Selitys on, että ei tarvitse. Sähkönsaannin turvaa jo rakenteilla oleva Olkiluoto kolmonen. Lisäksi Fennovoiman hanke on työn alla.

”Fortumilla on tarve uusia Loviisa vasta 2020-luvun lopulla. Siihen ehditään palata myöhemminkin”, kuitataan virkamieslähteistä.

Turpeen käyttöä esitettäisiin lisättäväksi hieman.

REHN on jo kertonut, että hän kannattaa kivihiilen kieltoa energiatuotannossa lakiteitse vuoden 2030 jälkeen.

Kivihiili olisi määrä sallia silti teollisuusprosesseissa ja huoltovarmuuskäytössä.

Linjausta ei ole hallituksen sisällä kuitattu. Perussuomalaiset panevat ainakin hanttiin.

Napinaa herättää myös aikataulu, jolla Suomi siirtyisi sähköautoihin. Sitä pidetään epärealistisena. Sähköautojen määrä on vielä olematon, latauspisteet puuttuvat, eivätkä kuluttajat luovu bensa-autoista ilman suurta tukea.

Sähköautoilu leikkaisi myös suoraan valtion bensaverotuottoja.

Biopolttoainekin epäilyttää. Se johtaisi metsäteollisuuden kovempaan kilpailuun puuraaka-aineesta.

Hallitus rakentaa uutta kansallista energia- ja ilmastostrategiaa massiivisen yhteiskunnan tukijärjestelmän varaan. Sillä Suomi siirtyisi vuoteen 2030 mennessä sähköautojen aikakaudelle ja saisi jopa kymmenisen uutta biopolttoainelaitosta ympäri maata.

Lopullisesti strategia on määrä hyväksyä marraskuun 24. päivänä, ja eduskunnalle esitys annetaan selontekona 30. marraskuuta.

RASKAAN liikenteen päästöjä aiotaan leikata erityisesti biopolttoaineen käyttöä rajusti kasvattamalla.

Tuulivoimatuki lopetetaan. Silti jo tehtyjen sitoumusten perusteella vuotuista, yli 200 miljoonan euron tuulitukea on maksettava vielä seuraavat kymmenisen vuotta.
:tup:

REHN on jo kertonut, että hän kannattaa kivihiilen kieltoa energiatuotannossa lakiteitse vuoden 2030 jälkeen.

Kivihiili olisi määrä sallia silti teollisuusprosesseissa ja huoltovarmuuskäytössä.

Noh kyllähän tuossa on vielä tekemistä, mutta ei vieläkään kerrottu miten vaikuttaa autoveroon. Tavoitteista voisi silti rivien välistä lukea että sähköautoille olisi tulossa joko reiluja kevennyksiä tai tukia. Vanhoihin liemiin taas sekoitetaan lisää biohajoavaa ja vanhoja ruiskuja tukkivaa etanolia. Noh saadaanhan vanhat autot pois liikenteestä nopeammin. :D
 
^ Lyhennelmä artikkelista:

"Hallitus jatkaa veronmaksajien kyykyttämistä ja koko maan kilpailukyvyn rampauttamista ollakseen "etunenässä" ekomaana."

Mietityttää vain miten paljon hyötyä on olla maailman paras "ekomaa" jos asukkaiden varallisuus ja ostovoima on pian sama kuin jossain Somaliassa tai Zimbabwessa...
 
Eihän noiden horinoissa ole mitään järkeä. No odotellaan taas kuun vaihtumista.

Lopullisesti strategia on määrä hyväksyä marraskuun 24. päivänä, ja eduskunnalle esitys annetaan selontekona 30. marraskuuta.

Miten tuo jargon pitää tulkita. Marraskuussa selviää, vai meneekö vielä jatkojalostukseen?
 
Eihän noiden horinoissa ole mitään järkeä. No odotellaan taas kuun vaihtumista.

Miten tuo jargon pitää tulkita. Marraskuussa selviää, vai meneekö vielä jatkojalostukseen?

Tänään se on julkaistu käsittelyyn ja sitä valmistellaan, kunnes sitten 24.11. se on tarkoitus hyväksyä. Sitten 30.11. annetaan selonteko eduskunnalle.
 
Innolla seurataan miten hallitus aikaa taikoa sähköautosta varteenotettavan vaihtoehdon perinteiselle polttomoottorille tänne piiiiitkään ja kylmään suomeen. Sähköauto kyllä toimii kakkosautona jolla viedään muksut pelaamaan futista ja käydään kaupassa mutta anoppia ei lähdetä kehä kolmosen ulkopuolelle katsomaan. Tietysti jos akkuteknologia saadaan sille mallille että latauksella pääsisi sen 300km kesät talvet, ja hinta saadaan kohdalleen voisin harkita. Sähköauton luulisi olevan ylläpidoltaan polttomoottoriautoa halvempi kun sähkömylly ei vaadi niin paljon huoltoa (tosin korkeajännite vehkeitä ei itse motonetin parkkiksella huolleta) ja "polttoaine" kulut olisi murto-osa.

Tai kyllähän ne keinot on jo tiedossa. Veroruuvia vähän tiukemalle :kahvi:

Norjassahan nuo sähköautot on aika suosittuja koska niistä ei tarvi maksaa ALV:ia, autoveroa tai vuotuista käyttömaksua.
 
Norjassahan nuo sähköautot on aika suosittuja koska niistä ei tarvi maksaa ALV:ia, autoveroa tai vuotuista käyttömaksua.
Suomessa tehdään varmaan toisin. Kaikille muille lyödään niin kovat verot ettei jää vaihtoehdoksi muuta kuin maksaa alvit, autoverot ja vuotuiset maksut niistä sähköautoista. Kaikille yli 10v menopeleille vuosimaksu jonka suuruus vaikka 2x menopelin arvo. Päättäjät ajeleekin sitten vain taksilla verorahojen kanssa.
 
Ja sitten kun kunnon myrskyt tulee, niin uutisista saa lukea kun kymmenet tuhannet taloudet ovat ilman sähköä, useita vuorokausia. Lataa siinä sitten.

http://www.nettiauto.com/listAdvSea...rch.php?id=142540477@tb=tmp_find_agent&page=1

Siinä tämän päivän linkki, vanhenee huomenna. 63 sähköautoa. No yksi kiinnitti huomiota siksi että ns. edullinen ja jopa tieliikennekelpoinen.

http://www.nettiauto.com/muu-merkki/muu-malli/8232221

Takaveto, manuaali! Vähän ajettu, tehokas 27 horsea. Katsastuksesta ei tosin mainintaa. Kaikkiin sitä kilvet saakin näköjään.
 
Innolla seurataan miten hallitus aikaa taikoa sähköautosta varteenotettavan vaihtoehdon perinteiselle polttomoottorille tänne piiiiitkään ja kylmään suomeen. Sähköauto kyllä toimii kakkosautona jolla viedään muksut pelaamaan futista ja käydään kaupassa mutta anoppia ei lähdetä kehä kolmosen ulkopuolelle katsomaan.

Ei se asia välttämättä ihan noin huonosti ole. Laskeskelin omia ajoja niin todennäköisesti pystyisin hyvinkin siirtymään sähköautoon, olettaen että todellinen käyttösäde olisi luokkaa 200-300km/lataus. Sillä pääsisi helposti töihin ja takaisin, rullaisi vielä ekstraakin päivän mittaan. Yö latauksessa ja seuraavana aamuna taas reissuun. Tällä hetkellä tuollaiseen käyttösäteeseen taitaa päästä lähinnä Tesla ja ne maksavat käytettynäkin teutoonien valtakunnassa sen verran reilusti ettei tavallinen asuntovelallinen välttämättä halua maksaa niin kovasti. Se taitaa olla myös suurin rajoittava tekijä sähköautojen yleistymisen tiellä, valikoimaa on tällä hetkellä kovin vähän. Tilanne on kuitenkin muuttumassa, NEVS on rakentanut jo jonkin aikaa Saabin raunioille sähköautotuotantoa (9-3:n runkoon tehty proto on ollut olemassa jo pitkään), saksalaisilla on omat mallinsa myös putkessa ja luulisin amerikkalaistenkin lähteävän leikkiin aika pian.
 
Sama täällä, 300km säde kattais 95% mun ajoista. Ne 5% vaihtais kaverin kans autoa tjsp. Tesla päässyt jo yli 450km:iin, latausasemia alkaa tulla kait...
 
Innolla seurataan miten hallitus aikaa taikoa sähköautosta varteenotettavan vaihtoehdon perinteiselle polttomoottorille tänne piiiiitkään ja kylmään suomeen. Sähköauto kyllä toimii kakkosautona jolla viedään muksut pelaamaan futista ja käydään kaupassa mutta anoppia ei lähdetä kehä kolmosen ulkopuolelle katsomaan. Tietysti jos akkuteknologia saadaan sille mallille että latauksella pääsisi sen 300km kesät talvet, ja hinta saadaan kohdalleen voisin harkita. Sähköauton luulisi olevan ylläpidoltaan polttomoottoriautoa halvempi kun sähkömylly ei vaadi niin paljon huoltoa (tosin korkeajännite vehkeitä ei itse motonetin parkkiksella huolleta) ja "polttoaine" kulut olisi murto-osa.

Tai kyllähän ne keinot on jo tiedossa. Veroruuvia vähän tiukemalle :kahvi:

Norjassahan nuo sähköautot on aika suosittuja koska niistä ei tarvi maksaa ALV:ia, autoveroa tai vuotuista käyttömaksua.
Sähköautossahan kalliiksi tulee akuston uusiminen. Jos käytetään pikalatausta niin akustohan tais kestää sen 3v ja hintaa uusilla joku 3-5k€. Mitään linkkiä asiasta ei ole laittaa kun en muista mistä tuon luin.

Sitä kyllä ihmettelen, että aina kun puhutaan sähköauton päästöttömyydestä, niin koskaan ei puhuta akkujen valmistuksessa syntyvistä päästöistä. Eikös se ollut niin, että polttomoottoriautolla sai ajaa aika monta kilometriä, jotta syntyneet päästöt vastaavat akkujen valmistuksessa syntyviä päästöjä? Muutenkin tuntuu tämä liikenteen "pakottaminen" sähköiseksi melko turhalta kun liikenteen päästöt ovat kuitenkin kokonaisuudessa merkityksettömiä.
 
Muutenkin tuntuu tämä liikenteen "pakottaminen" sähköiseksi melko turhalta kun liikenteen päästöt ovat kuitenkin kokonaisuudessa merkityksettömiä.

http://www.motiva.fi/liikenne/perus...aristosta/vaikutukset_ihmisiin_ja_ymparistoon
Yli puolet teollisuusmaiden ilmansaasteista aiheutuu liikenteestä. Suomessa liikenteen osuus ilmansaasteista on hieman pienempi. Autoliikenteen päästöt ovat erityisen haitallisia, koska ne pääsevät ilmaan matalalla, ihmisten hengityskorkeudella. Ilman epäpuhtauksien vuoksi kuolee vuosittain 1 300 suomalaista ennenaikaisesti ja jopa kaksi miljoonaa suomalaista kärsii ajoittain pienhiukkasten ja muiden ilmassa leijuvien epäpuhtauksien aiheuttamista hengitysteiden oireista.
 
https://www.theguardian.com/uk-news...ps-pass-through-channel-watched-by-royal-navy

Uutisen videossa näkemys venäläisten käsitys saastuttamisessa. Kyllä, se on se laivaston ylpeys mikä ei liiku mihinkään ilman että hinaaja seuraa perässä.

Ei nyt liity aiheeseen mitenkään tuo. Mutta nuo euro6 ja muut vaatimukset alkaa menemään vähän yli, ja kertakäyttöiset pikkuturbot millä ei voi olla tulevaisuutta on taas sitä oikein ekologiaa. Joku uutinen kertoi jo että osa valmistajista alkaa herättämään henkiin ihan normaalin kokoisia koneita, noiden starttimoottorien sijaan. Ja Toyotahan luovutti jo pienten dieselien kanssa, kun ei järkeä noudattaa EU normeja.

Ja ne autoverot, nyt kun kauppa saatiin taas hyytymään, niin odotellaan sitten kuun loppuun, tai siitä eteenpäin - kuten perinteenä on.
 
Ilman epäpuhtauksien vuoksi kuolee vuosittain 1 300 suomalaista ennenaikaisesti ja jopa kaksi miljoonaa suomalaista kärsii ajoittain pienhiukkasten ja muiden ilmassa leijuvien epäpuhtauksien aiheuttamista hengitysteiden oireista.
Onpa kauhea luku.

Odotas - eipäs olekkaan.

Laitetaan tuo luku perspektiiviin; pelkkään sepelvaltimotautiin kuolee vuosittain ~12000 ihmistä, eli lähes kymmenen kertaa enemmän. Mutta onko valtio kieltämässä tupakkaa tai esim. voita? No ei...

Eli jos halutaan suojella suomalaisia, niin helpompiakin keinoja siis on. Mutta halutaanko luopua 600 miljoonan vuosittaisesta verosta (verrokiksi autovero tuottaa jotain 850-900 miljoonaa)? No ei...
 
Onpa kauhea luku.

Odotas - eipäs olekkaan.

Laitetaan tuo luku perspektiiviin; pelkkään sepelvaltimotautiin kuolee vuosittain ~12000 ihmistä, eli lähes kymmenen kertaa enemmän. Mutta onko valtio kieltämässä tupakkaa tai esim. voita? No ei...

Eli jos halutaan suojella suomalaisia, niin helpompiakin keinoja siis on. Mutta halutaanko luopua 600 miljoonan vuosittaisesta verosta (verrokiksi autovero tuottaa jotain 850-900 miljoonaa)? No ei...
Niin ja kaikki kuolee kuitenkin, osa kotonaan et mitä väliä häh?
 
Niin ja kaikki kuolee kuitenkin, osa kotonaan et mitä väliä häh?
Ei, vaan jos jostain pitää aloittaa, niin se ei välttämättä kannata olla se "välttämätön asia", kuten liikenne joka vaikuttaa about kaikkeen aina ihmisten sosiaalisesta elämästä töissäkäymisen kautta siihen mitä ruokaa sulla on pöydällä illalla ja miten maan kilpailukyky toimii...
 
Yli puolet teollisuusmaiden ilmansaasteista aiheutuu liikenteestä. Suomessa liikenteen osuus ilmansaasteista on hieman pienempi. Autoliikenteen päästöt ovat erityisen haitallisia, koska ne pääsevät ilmaan matalalla, ihmisten hengityskorkeudella. Ilman epäpuhtauksien vuoksi kuolee vuosittain 1 300 suomalaista ennenaikaisesti ja jopa kaksi miljoonaa suomalaista kärsii ajoittain pienhiukkasten ja muiden ilmassa leijuvien epäpuhtauksien aiheuttamista hengitysteiden oireista.

En tiedä vaikuttaako sähköautoilun lisääminen tähän kovin paljon koska suurelta osin kaupunkien ilmanlaatuun vaikuttavat ongelmat tulevat katupölystä ja se ei sähköautoilun myötä juuri vähene.

On hirveän helppoa heitellä lukemia että niin ja niin monta kuolee ennenaikaisesti. Vähän samaan tapaan kuin eräs hassahtanut satutäti riemuitsi rikkidirektiivin osalta. Sellaisella on vaan kovin vähän mitään todellista merkitystä koska lukuja ei suhteuteta mihinkään: jos tehdään asia X niin miten monella eliniänodote pitenee ja miten pitkä tuo pidennys on? Nyt toteamukset jäävät ilmaan sellaisina heittoina joita voi tulkita suunnilleen miten tahansa, mutta eksaktien lukujen puuttuesssa se jää vähän sellaiseksi hurskasteluksi.

Ja on se vähän niinkin että mitä iloa on terveellisistä elintavoista yms. jos kuitenkin kuolet vitutukseen.... :)
 
Tuo nyt on ihan höpöä. En nyt tähän hätään löydä (jaksa etsiä) piirakkaa missä autoulun saastutus on jotain luokkaa prosentti vrt. muu saastutus, ja sekin juttu on vuosia vanha. Joku powerpoint härvellys, eiköhän sen jälkeen päästöt liikenteen osalta ole vähentyneet. Melkoista soopaa syötetään kansalle EU:ssa ja jenkeissä. Mitkähän ne maailman saastuttavimmat maat/maanosat mahtaa ollakaan.

Ja on se vähän niinkin että mitä iloa on terveellisistä elintavoista yms. jos kuitenkin kuolet vitutukseen.... :)

Juuri näin.
 
Syyllistäminen kannattaa yleensä aina: Ihmiset ovat valmiimpia maksamaan enemmän veroja mikäli se on mukamas moraalisesti oikein tai maailma pelastuu. Tosiasioiden kertominen kun ei ole aina poliittisesti järkevää.
 
Jotta silleen, ihan selvä laki taas:
http://www.iltalehti.fi/autot/201611100123945_au.shtml

Maksat leasing autoista veroa vain siltä ajalta kun se on täällä. OK - miten tämä auttaa sitä EU:n huomaamaa ongelmakohtaa, eli että ulkomaalaiset joutuvat maksamaan autostaan verot suomessa jos oleilevat täällä tarpeeksi kauan? :facepalm:

Ai niin, tietenkin se nykyhallituksen tärkein pointti: asiasta hyötyvät eniten rikkaat, esim. Ferrarin hinnasta putoaa ~100teur pois jos vaihtaa vaikka kolmen vuoden välein. #köyhätkyykkyyn #vitunsosiaalipummit
 
Kyllä ne rikkaat subventoi edelleen aivan riittävästi stadin ituhippien ratikka- ja metroajeluja. Jos siitä ilosta että saavat Fefensä halvemmalla jatkavat veronmaksuja niin haittaaxe?
 
Kyllä ne rikkaat subventoi edelleen aivan riittävästi stadin ituhippien ratikka- ja metroajeluja. Jos siitä ilosta että saavat Fefensä halvemmalla jatkavat veronmaksuja niin haittaaxe?

Eipä haittaa minun elämää, jokainen ajelee millä tykkää ja on varaa, on se sitten oma, osamaksu, tai liisari. Sama pätee moneen muuhunkin asiaan.

Siis meinaako tuo nyt sitä, että auton arvon on 9 vuoden kuluttua nolla?
Jos kerran kolmen vuoden käyttö meinaa kolmasosa-arvoa.
Mitä sitten jos tyyliin liisaakin jonkun 5v vanhan urheiluauton 3 vuodeksi, niin mimmoinenkohan käppyrä siitä sitten lasketaan verotusarvoksi?

Siinä onkin verottajalla muuten ihmettelemistä, tuntuu taas että jossain ei ole ajateltu asioita ihan loppuun asti. Tai sitten sillä ei vaan ole mitään väliä, jos jotain isoa tapahtuu. Mutta en usko joulupukkiin vieläkään, ennenkuin näen.
 
Tuo "10 vuoden kohdalla auton verot nollaantuu" -kohta on kyllä hyvä pointti. Pian joku vetää valtion oikeuteen siitä että suomeen saisi tuoda 10 vuotiaat autot ilman autoveroja.
Ottaen huomioon että nettiauto on pullollaan malleja jotka kymmenen vuodenkin iässä maksaa reilusti yli 20 tonnia niin en ihmettelisi.

Ja hups, suomen autokannan ikä nousi taas roimasti kun lähes kaikki tuontiautot ovatkin >10 vuotiaita... :facepalm:
 
Tuo "10 vuoden kohdalla auton verot nollaantuu" -kohta on kyllä hyvä pointti. Pian joku vetää valtion oikeuteen siitä että suomeen saisi tuoda 10 vuotiaat autot ilman autoveroja.
Ottaen huomioon että nettiauto on pullollaan malleja jotka kymmenen vuodenkin iässä maksaa reilusti yli 20 tonnia niin en ihmettelisi.

Ja hups, suomen autokannan ikä nousi taas roimasti kun lähes kaikki tuontiautot ovatkin >10 vuotiaita... :facepalm:

Sitä oikeusjuttua odotellessa, voihan se olla että joku tekeekin tuosta jutun. Se vaan että meneekö senkin käsittelyyn 10 vuotta. Ja nyt en edes muista miten kauan Snellin case kesti, ja samoja asioita kai on käsittelyssä vieläkin tavalla tai toisella.

Mutta tuleehan sieltä hallituksen puolelta jotain räpellystä 30.11 ja sitten taas ihmetellään että mitähän vittua. Joulukuu hiljaisempaa, mitä nyt jotain spekulointia perinteiseen tapaan. Tammikuusta en edes ala kuvittelemaan mitään:comp:
 
Mutta tuleehan sieltä hallituksen puolelta jotain räpellystä 30.11 ja sitten taas ihmetellään että mitähän vittua.

Mikäs päivämäärä tuo on? Alkaisi olla auton vaihto ajankohtainen eikä sitä voi loputtomasti lykätä. Toisaalta ei kyllä hirveästi huvittaisi maksaa veroja kahteen kertaan.
 
Mikäs päivämäärä tuo on? Alkaisi olla auton vaihto ajankohtainen eikä sitä voi loputtomasti lykätä. Toisaalta ei kyllä hirveästi huvittaisi maksaa veroja kahteen kertaan.

Lopullisesti strategia on määrä hyväksyä marraskuun 24. päivänä, ja eduskunnalle esitys annetaan selontekona 30. marraskuuta.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1478403871842

En huomannut laittaa linkkiä alkuperäiseen postaukseen, itse luin iltasanomista varmaan, tuo hesarin linkki kertoo samat jutut. Tosin mitään varsinaista sisältöähän siinä ei juuri ole. Lähinnä sähköautojen ja muiden ekoiluiden hypetystä.
 
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/vanhasta-autosta-3000-euron-romutuspalkkio/E6rsaKdq

"Hallitus päättää tällä viikolla, jatkuuko autojen romutuspalkkiokokeilu vuonna 2017.

Liikenne- ja viestintäministeriö(LVM) esittää hallitukselle mallia, jossa romutuspalkkion suuruus riippuisi tilalle ostettavan auton päästöistä.

Enimmillään palkkio olisi 3 000 euroa, jos autonostaja tuo vanhan auton romutettavaksi ja ostaa nollapäästöisen tilalle. Lisäksi LVM laskee, että autokauppiaat tulevat autonvaihtajaa vastaan 500 eurolla kuten edellisessä kokeilussakin.

Erillistä tukea sähköauton ostoon ei näin ollen tarvittaisi, koska sähköauton ostaja saisi käytännössä romutuspalkkion.

Ostettavan auton hiilidioksidipäästöt saisivat olla korkeintaan 100 grammaa kilometriltä, että romutuspalkkioon olisi oikeutettu. Palkkio olisi liukuva siten, että se pienenisi sitä mukaa kun auton päästöt kasvaisivat.

Kokeilu olisi määräaikainen, ja se kestäisi puolisen vuotta, ensi vuoden kevään ja kesän. Tavoitteena on, että Suomen autokanta uusiutuisi sinä aikana 10 000 uudella vähäpäästöisellä autolla.
"

Äh. Itselläkin oli mahdollinen autonvaihtotilanne päällä, mutta pitääkö tässä nyt sitten laittaa suunnitelmat hetkeksi jäihin...? On meillä kyllä semmoinen vatulointihallitus että historiaan jäänee.
 
Erillistä tukea sähköauton ostoon ei näin ollen tarvittaisi, koska sähköauton ostaja saisi käytännössä romutuspalkkion.
Eli jos ajattelit päivitellä nykyisen autosi sähköautoksi niin älä turhaan, ainakaan oston yhteydessä ei veroetua tule.

Sama jos tarvitset esim. lapsien, tms kuljetukseen hieman isompaa autoa niin turha kuvitella että kunnon romutuspalkkiota saa "perhefarkusta"...

Jees, kyykkyyn saatana! :facepalm:
 
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001954164.html

Moottoripyörävero, venevero ym. runnotaan nopeammin läpi. Siis omistusmaksu alkaen tammikuu 2017

Live Oy:n puitteissa kerätyillä maksuilla voitaisiin myöhemmin rahoitettaa liikenneverkon ylläpito. Samalla olisi mahdollista poistaa myös kansalaisia yli 50 vuotta kaihertanut autovero. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan liikenneverkkoyhtiö voisi olla toiminnassa jo päivämäärällä 1.1.2018.

Eli odotellaan vuosi, IS:n lähteiden mukaan, no katsellaan.
 
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001954164.html

Moottoripyörävero, venevero ym. runnotaan nopeammin läpi. Siis omistusmaksu alkaen tammikuu 2017

Eli odotellaan vuosi, IS:n lähteiden mukaan, no katsellaan.

Siis nyt runnotaan läpi laki että voidaan laskuttaa 1.1.2017 lähtien, vaikka koko jutun Live Oy olisikin valmis vasta 1.1.2018? Äkkiä ensin maksut ja sitten vasta mietitään miksi niin tehtiin? Mitä vit--?
 
Siis nyt runnotaan läpi laki että voidaan laskuttaa 1.1.2017 lähtien, vaikka koko jutun Live Oy olisikin valmis vasta 1.1.2018? Äkkiä ensin maksut ja sitten vasta mietitään miksi niin tehtiin? Mitä vit--?

OY:n laittaa pystyyn hetkessä, kai sinne jotain tullin, verottajan, trafin tyyppeja saisi hoitamaan hommaa edes jotenkin. Ei siinä vuotta saa menemään. Tosin on tuossa isompiakin kuvioita mukana, mitkä uutisesta puuttui kokonaan.
Kyllä haiskahtaa että heitetään vuosi eteenpäin. Vai myydäänkö tuolla nyt sitten autoja entiseen hintaan että kauppa kävisi edes jotenkin vuoden loppuun.
 
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001954227.html

Uudessa romutuspalkkiokokeilussa palkkion suuruus määräytyisi nimittäin esityksen mukaan auton päästöjen mukaan siten, että nollapäästöisen eli käytännössä sähköauton ostamisesta saisi 3 000 euron palkkion. Virallisesti enemmän päästäviin käyttövoimiin päätyville palkkio olisi pienempi.
wank.gif


Romutuspalkkio is back!:drool: Käsitellään tänään, ja tiedetään sitten myöhemmin...
 
Aika mielenkiintoista minkälaisilla lehmänkaupoilla moottoripyörien ja veneiden veromalli saadaan menemään läpi perustuslakivaliokunnasta. Taisi käydä niin että noiden osalta joku oli saanut taas kuningasajatuksen että kerätäänpäs tuosta taas mahtiverot ja sehän ei vaikuta mitenkään mihinkään - sitten kun SMOTO teki laskelmat veron todennäköisistä seurauksista niin lain valmistelua alettiin ajamaan nopeutettuna ja sen sijaan että SMOTO:n laskelmia olisi osoitettu vääräksi tai ylipäätään avattu millään tasolla veron perusteena olevia laskelmia (jos sellaisia edes on), annettiin ymmärtää että pitäkää turvat kiinni ja ettei mihinkään voi enää vaikuttaa mitenkään.

Miksi oi miksi Suomessa ei ole perustuslakituomioistuinta mihin tällaiset hulluudet saisi edes jälkikäteen... ahvenanmaalaiset ovat jo nostaneet keskarin pystyyn. Hyvä heille.
 
Nopsaan laskin, että Niron hinta laskisi vajaan 500 euroa, eli kyllähän se kattaa tuon polttoaineen hinnan ja ajoneuvoveron korotuksen meikäläisen ajoilla n. 10 vuodeksi. Niin kauaa en varmasti autoa kyllä pidä.
 
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/356...oksesta-tuli-ruuhkamaksu-avoautolle-24141832/

Onkohan medialle annettu tehtävä mainostaa ruuhkamaksuja vai miksi alle 4€ lasku ylittää uutiskynnyksen?

No tuossahan annetaan negatiivinen kuva noista. Onhan toi vähän koomista että tulee lasku kotiin vaikka autolla ei ole edes ruotsissa käyty.:D Itse kyllä toki maksaisin ja valittaisin ja ottaisin rahat takas, muutenkin toi ruotsalaisten homma on ihan älytön, lähettää kirjeellä 3,5€ laskuja eri maihin, menee kyllä homma niin tappiolla kun vaan voi mennä.
 
No tuossahan annetaan negatiivinen kuva noista. Onhan toi vähän koomista että tulee lasku kotiin vaikka autolla ei ole edes ruotsissa käyty.:D Itse kyllä toki maksaisin ja valittaisin ja ottaisin rahat takas, muutenkin toi ruotsalaisten homma on ihan älytön, lähettää kirjeellä 3,5€ laskuja eri maihin, menee kyllä homma niin tappiolla kun vaan voi mennä.

Kesäautossa on talvirenkaat alla? Epäilyttävää :D
 
Tämän päälle esitetään yli 50hv veneille ja isommille purheveneille 100-300€/vuosi, sekä yli 125cc moottoripyörille 150€/vuosi veroa. Kummassakin tapauksessa verokertymä menee oheisvaikutukset mukaan laskettuna pakkaselle. Mutta saipahan Soini patsastella "herrojen huvikuunareilla" ja "juppikoottereilla." VMP.

edit: korjattu ketutuksen aiheuttama vihre
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 606
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom