Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Tuskin tulee mitään pommia berberiltä. Sen verta on menny tuon mustanlodjunkin osalta lantaa potkuriin että eiköhän sitä olla ihan hiljaa tovi ja koitetaan uudestaan suhmuroida jotain myöhemmin....
 
Yle on saanut haltuunsa esityksen vaalikauden merkittävimmästä tieliikenneselvityksestä. Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) on määrä esitellä selvitys huomenna torstaina.
...
1. Auton ostaminen halpenee rajusti
Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) esittää, että liikenteen veroja alennetaan 1,6 miljardia euroa.

Selvityksen mukaan auton ostamisen yhteydessä maksettava autovero poistettaisiin kokonaan. Kyseessä olisi valtava muutos, sillä autoveroa kerätään tänä vuonna arviolta 853 miljoonaa euroa.

Selvitys esittää myös, että tieliikenteen toista keskeistä veroa, ajoneuvoveron perusveroa, lasketaan 547 miljoonalla eurolla.

Näiden ohella LVM esittää myös polttoaineveron laskemista noin 200 miljoonalla eurolla.

Liikenneverkkoyhtiön tulee olla valtion budjetin kannalta neutraali muutos, joten autoverojen laskun vastapainoksi liikenneverkkoyhtiö perisi asiakkailta tienkäyttöoikeuteen perustuvia maksuja.

2. Tiemaksu perustuisi aluksi aikaan

Liikenne- ja viestintäministeriön selvitys esittää, että liikenneverkkoyhtiö myisi vuoden 2018 alusta lähtien kuluttajille aikaan perustuvaa tienkäyttöoikeutta.

Kiinteä maksu voisi tarkoittaa esimerkiksi viikko-, kuukausi- tai vuosimaksua. Esityksen mukaan vuosimaksu olisi toiminnan alkuvaiheessa keskimäärin 539 euroa. Maksu porrastettaisiin auton hiilidioksidipäästöjen perusteella.

Tämänkaltainen maksujärjestelmä ei edellytä kohua herättänyttä ajoneuvon paikantamista. Selvityksessä todetaan, että asiakasmaksut kerätään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Selvitys esittää, että liikenneverkkoyhtiö toimisi alkuvaiheessa vähittäismyyjänä yksityisten palveluoperaattoreiden rinnalla.

3. Kilometripohjainen hinnoittelu mahdollinen myöhemmin

Esitys jättää kuitenkin myös portin auki kilometripohjaisille maksuille. Selvityksessä todetaan, että myöhemmässä vaiheessa palveluoperaattorit voisivat tarjota asiakkaille myös kilometripohjaisia paketteja.

Tämä voitaisiin toteuttaa sitten, kun alalle on syntynyt riittävästi kilpailua.

Ajoneuvon paikantaminen vaatisi kuitenkin aina kuluttajan suostumuksen.
Yle sai Bernerin tie-esityksen: Autovero pois, myös ajoneuvo- ja polttoaineveroja lasketaan
Tiemaksu kuulostaa minusta huonolta idealta.

Johan sitä tiemaksua maksetaan polttoaineen hinnassa. Uudessa järjestelmässä maksetaan polttoaineen hinnassa tiemaksua ja lisäksi kesimäärin 539 euron "toinen" tiemaksu.

Järjestelmä kohtelisi väärin jokaista joka on ostanut auton 2017 tai aikaisemmin. Eli kuluttajilta vietäisiin hirmusti rahaa pois.

Eli ryöstöhintainen polttoaine ja noin iso 539€ vuosittainen maksu päälle. Autoilu ei pitänyt Bernerin mukaan kallistua?

Lisäksi isopäästöisiä vanhoja autoja on paljon ja maksua peritään paljon? Lisäksi niistä autoista on maksettu myös paljon autoveroa valtiolle? Voiko maksua laittaa takautuvasti voimaan? Eikö tämä järjestelmä pitäisi koskea vain uusia vm2018 autoja?
 
Just viime viikolla auton ostin :psmoke:

Tämä oli odotettavissa. Tuskin hyvittävät mitään maksettuja autoveroja, tai tänä vuonna ostetuista/rekisteröidyistä jos autovero poistuu esim. 1.1.2018.


Julkistavatkohan tota päästöpohjasta maksutaulukkoa huomenna :think: kuinkahan paljon suosivat vähäpäästösiä.

Jos vero poistuu ensi vuoden alussa niin autokaupan sujumisen ja konkursseilta välttymisien takia, on noita nyt tämän vuoden aikana autonsa ostaneiden autoveroa hyvitettävä tienkäyttömaksuina. Kukaan ei osta uutta autoa tämän vuoden aikan kuin ehkä noita lähes nollapäästöisiä missä vero on pieni muutenkin. Bernerin on syytä antaa tyhjentävä selenteko tai muuten alkaa tapahtumaan kummia tässä maassa. Käyttejyn autojen myyjille tulee tappiota joka tapauksessa. Mielenkiintoista nähdä miten valtio tätä kompensoi jos mitenkään.

Itsekkin pari viikkoa sitten tein paperit uudesta biilistä ja toimitus jossain kesällä. Veroa menee aika kivasti joten eletään jännän äärellä. Sinänsä mitään ei ole vielä lopullisesti päätetty ja voi kaatua koko esitys liian kovaan vastustukseen. Sen takia en hirveesti jaksa tressata.
 
Vasta kun keväällä 2019 on seuraavat vaalit, onhan tässä aikaa puolueidenkin ajaa se tiemaksu läpi. Tai tuttuun tapaan ainakin keskeyttää päätöksen, kunnes seuraava hallitus tuo sen alussa äänestettäväksi. Näinhän junailtiin mm. ylevero.
 
Tuli mieleen että dieselvero varmaan jäisi myös voimaan? Mihinkäs se siitä muuttuisi :)
 
Itsekkin pari viikkoa sitten tein paperit uudesta biilistä ja toimitus jossain kesällä. Veroa menee aika kivasti joten eletään jännän äärellä. Sinänsä mitään ei ole vielä lopullisesti päätetty ja voi kaatua koko esitys liian kovaan vastustukseen. Sen takia en hirveesti jaksa tressata.
Jos uutta autoa ei ole vielä toimitettu tai rekisteröity, niin periaatteessa voisi sitten odottaa 6kk ja rekisteröidä auto vasta 1.1.2018. Toki auto pitää säilyttää jossain.

edit:
Toki huono jos ensin tulee vuosimaksu ja sitten joskus myöhemmin tulee kumminkin se autojen seurantalaite kaikkiin autoihin. Eli tuntuu vaan erittäin kalliilta jutulta.

Toki mielenkiintoinen idea jos auton saisikin suht halvalla ostettua. Toisaalta mikään ei tulisi muuttumaan. Koska käyttö olisi (vähintään) saman määrän kalliimpaa. Sekä köyhät köytyy vain enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Ja miksi ollaan yhtiöittämässä (ja yksityistämässä) tieverkkoja? Noh tuottoja sijoittajille tietysti:
Näin autoilijoita rahastetaan – Bernerille mallia Italiasta?

Joutaako kaikki <2005 autot siis paaliin tämän uudistuksen myötä? Miten tuo ehdotuksen "aikaan perustuva" toimisi? Jos tarvitsee kerran viikossa autoa niin joutuuko maksamaan saman kuin työmatkalaiset? Kuulostaa todella reilulta.
 
Ja miksi ollaan yhtiöittämässä (ja yksityistämässä) tieverkkoja? Noh tuottoja sijoittajille tietysti:
Näin autoilijoita rahastetaan – Bernerille mallia Italiasta?

Joutaako kaikki <2005 autot siis paaliin tämän uudistuksen myötä? Miten tuo ehdotuksen "aikaan perustuva" toimisi? Jos tarvitsee kerran viikossa autoa niin joutuuko maksamaan saman kuin työmatkalaiset? Kuulostaa todella reilulta.
"Aikaan perustuva" tulee varmasti niin kalliiksi ja hankalaksi käyttää (vrt. auton poisto liikenteestä, jne) että muutaman vuoden päästä tuo seurantajärjestelmä jonka ministerien kaverit toimittaa myydään autoilijoille läpihuutojuttuna.

Samalla sitten valtiolle maksettavista rahoista puolet siirtyy yksityiselle sektorille ja valtio keksii verottaa kansaa (ja autoilijoita) jotain muuta kautta...
 
Nyt hinnaksi oli kaavailtu 539€ vuodessa. Sitten kun polttoaineesta tulevat verotulot alkavat laskea, niin valtio alkaa perimään enemmän tiemaksua. Tästä seuraa se että valtion verotulot ei laske yhtään vaikka autoilijat vaihtavatkin polttomoottori autoja sähkömoottorilla toimiviin.
 
Eli esim. tämmöisellä f11 520d:llä olisi keskivertoa pienempi vuosimaksu..?
BMW Baureihe 5 Tauring 520d.Softclose,Navi,Leder,Xen als Kombi in Forchheim

Näiden pyynnit noilla kilometreillä ja vuosimallilla (2013, 124tkm )Suomessa taitaa tällähetkellä alkaa kolmosella, joten ihan kivasti hankintahinnassa voittaisi.

Jotenkin vaan vaikea uskoa että tämä tämmöisenään menisi läpi, kyllähän tässä kustaan silmään ja pahasti vanhemmilla autoilla ajavia.
 
Eli esim. tämmöisellä f11 520d:llä olisi keskivertoa pienempi vuosimaksu..?
BMW Baureihe 5 Tauring 520d.Softclose,Navi,Leder,Xen als Kombi in Forchheim

Näiden pyynnit noilla kilometreillä ja vuosimallilla (2013, 124tkm )Suomessa taitaa tällähetkellä alkaa kolmosella, joten ihan kivasti hankintahinnassa voittaisi.

Tommosen hinta suomessa on noilla varusteilla 70k eur ja siinä on autoveroa 15 000 euroa. Käytännössä parempien alennusten ja hieman pienemmän alv-prosentin ansiosta tuollaisen rullaa saksassa uutena ulos alle 50 000 eurolla. 4 vuotta ja 125tkm myöhemmin hinnasta jäljellä 40%
 
On tää niin sekava ettei mitää järkeä. Toisaalla sanotaan että vähän ajavat tulisi maksamaan vähemmän kuin nyt, mutta ei vaan käy mitenkään järkeen. Jos nykyisestä ajoneuvoverosta otetaa pala pois ja lisätään se kolminkertasena uuden vuosittaisen maksun muodossa niin millä laskutoimituksella se olisi vähemmän kuin nyt. Ei millään.
 
Jos auton hiilidioksidipäästöt eivät ole tiedossa, sen maksut perustuvat kuljettuihin kilometreihin ja auton massaan. LVM:n selvityksessä keskimääräinen vuosimaksu olisi tällöin 596 euroa. Maksimissaan vuosimaksu olisi lähes 1 400 euroa ja vähimmäismäärä 490 euroa.
Bernerin paperit: Malli kaikille sama – keskimääräinen vuosimaksu 539 euroa

LVM:n tietoja teiden yhtiöittämisestä julkisuuteen | Autoliitto

Autoliiton mukaan maksuun lyödään vielä alv päälle ja operaattorin maksut. :D

Mikäli LVM:n esityksen mukaan alettaisiin periä keskimääräin 539 euron suuruista maksua, tulee tähän päälle arvonlisävero. Arvonlisäverokannalla 24 % keskimääräinen maksu palveluoperaattorilta ostettaessa olisi 668 euroa. Tämän lisäksi käytettävissä olevan tiedon pohjalta maksuun lisätään palveluoperaattorin kate tienkäyttöoikeuden myynnistä.
 
"Jos auton hiilidioksidipäästöt eivät ole tiedossa, sen maksut perustuvat kuljettuihin kilometreihin ja auton massaan. LVM:n selvityksessä keskimääräinen vuosimaksu olisi tällöin 596 euroa. Maksimissaan vuosimaksu olisi lähes 1 400 euroa ja vähimmäismäärä 490 euroa.

Nämä summat koskevat henkilö- ja pakettiautoja. Kuorma-autoille on selvityksessä kaavailtu kiinteää käyttömaksua. Sen voisi ostaa päivä-, viikko- tai kuukausimaksuna. Sama maksu tulisi myös ulkomaisille kuorma-autoille.

Selvityksen mukaan minimissään kuorma-auton vuosimaksu olisi noin 24 euroa ja enimmillään 806 euroa. Suurin vuosimaksu tulisi 60 tonnin yhdistelmä-kuorma-autolle.

Selvityksessä mainitaan, että hinnoittelumalli on kaikille käyttäjille asuinpaikasta riippumatta sama."

Lähde: Bernerin paperit: Mitä enemmän ajaa, sitä suurempi vuosimaksu – maksimi 1400 euroa

Seuraavaksi voisi hommata jonkun Hummer H2:n niin kallista bensaa (vähäistä käyttöä) voi kompensoida tuolla pienemmällä vuosimaksulla.
 
Tuossa on parikin asiaa....

Ensinnäkin, veron muuttuessa maksuksi myös sen rahan käytölle tulee rajoituksia. Verotuloja voidaan käyttää suunnilleen mihin tahansa, mutta maksuja voidaan kerätä vain maksuperusteen mukaiseen käyttöön. Jos kerätään tiemaksua, sitä rahaa saa käyttää vain ja ainoastaan tieverkon investointeihin ja ylläpitoon. Palveluoperaattorien osalta en nyt ihan keksi, mitä virkaa niillä tässä sopassa olisi koska pelkästään se jos joku ajaa tiellä ei vielä kummoista palvelupakettia tarvitse.

Toiseksi, tuossa mallissa nostetaan liikennöinnin käyttökustannuksia aika radikaalisti. Taulukkomallia ei vielä ole, mutta oletettavasti yli 120g päästävät maksavat tuota keskimääräistä summaa enemmän ja 5c pudotus polttoaineen hintaan ei sitä juurikaan kompensoi. Jos auto kuluttaa 7 litraa, vuotuinen ajoneuvovero on 193 euroa ja ajomäärä on 25 000km/vuosi niin se tekee vuositasolla nykyhinnoilla suunnilleen vuosikustannus on suunnilleen 2748 euroa. Jos bensan hinta laskee sen 5c niin se on vuositasolla 87,5 euroa. Eli eipä juuri mitään. Jos tuohon tuupataan päälle esim. 900 euroa vuotuista maksua (tuolla kulutuksella ei nyt mihinkään viherkerhoon taideta päästä kuitenkaan) niin se on jo kohtalaisen iso lisäys vuosikustannuksiin.

Kolmanneksi, jos ajoneuvovero jää edelleen olemaan (niin kuin todennäköisesti jää) niin silloin on periaatteessa kaksi eri instanssia nostamassa omia verojaan/maksujaan. Periaatteessa sillä voidaan siivota Suomen sikamaista ja sivistymätöntä kokonaisveroastetta tilastossa vähän pienemmäksi, mitä sitten luultavasti käytetään surutta hyväksi kun kampaviinerit alkaa loppua ja palkintovirkoja tarvitaan lisää.

Neljänneksi, mitenköhän se moottoripyörille kaavailtu vero sopii tuohon, siinä olisi edelleen se samat tasapuolisuusongelmat mitä kiireellä kyhätyssä lakiesityksesssä on jo nyt...
 
Ei kannata jatkossa ostaa kuin Ferrareita niin säästää veroissa aiempaan verrattuna :)
 
Toivon ettei tälläistä paskasysteemiä saada aikaiseksi, mutta jos saavat niin olisi erittäin hyvä jos suuri joukko ihmisiä jättäisi maksamatta, jolloin kävisi sama kuin jätevesilaille.
 
Hmm... meneekin mielenkiintoiseksi, saattaa nimittäin hyvinkin olla ettei tuo etene.

Berner otti autokauppiaat ja teleoperaattorit mukaan liikenneverkkoselvityksen tekoon, rahaministeriö jätettiin ulos

Eli kyseessä on puhtaasti LVM:n valmistelema hajatelma, missä kuitenkin otetaan kantaa myös VM:n hallinnoimiin asioihin. VM on kuitenkin jätetty valmistelussa ulkopuolelle ja kun tiedetään miten mustasukkaisen peppukipeitä eri ministeriöiden virkamiehet ovat omista asioistaan niin todennäköisesti siellä tehdään ihan mitä tahansa jotta muutos ei mene läpi. Ei sen takia että muutos olisi järkevä tai tyhmä, vaan ihan arvovaltakysymysten takia.
 
Ihan turhaa perseilyä tuo kaiken laskuttaminen päästöjen mukaan länsimaissa. Sillä rahalla mikä täällä pistetään päästöjen laskemiseen saisi jossain kiinassa tuhatkertaisen tuloksen. Ongelmana vaan on, että kun se kiina ei ole sinun takapihallasi, niin et voi elvistellä äänestäjillesi suojelevasi luontoa ihan tosissaan. Vihreätkin paukuttelevat henkseleitään luonnon suojelun nimissä ja ulkoistavat saastuttamisen kiinaan.

Valtio saisi vaan olla tyytyväinen kovaruokaisista autoista, bensassa kun on veroja ihan riittävästi
 
Onneksi auto ei ole minulle pakollinen, niin täytyy sitten luopua ajamisesta kokonaan jos tulee tommonen päälle 600€ vuosimaksu. Ikävä niille jotka asuu jossain korvessa ja pakko pitää kahta autoa. Pitäisi varmaan ostaa sijoitusasuntoja Helsingistä, voi kysyntä räjähtää vielä käsiin vaikka asuminen olisi kuinka kallista tahansa koska ei se kuitenkaan niin kallista ole kun autolla ajo.
 
"
Selvityksen mukaan minimissään kuorma-auton vuosimaksu olisi noin 24 euroa ja enimmillään 806 euroa. Suurin vuosimaksu tulisi 60 tonnin yhdistelmä-kuorma-autolle.
Selvityksessä mainitaan, että hinnoittelumalli on kaikille käyttäjille asuinpaikasta riippumatta sama."
.

Ulkomaalaisille rekoille voitas pistää reilummat maksut. Ja alueelliset erot pitää tietysti huomioida.
Pääkaupukiseudulle ja muualle missä julkinen liikenne toimii 10 x maksut, ja maaseudulle, jossa oikeasti ihmiset tarvii autoja 1/3.
Saataisiin sama summa noin about. Alkaisivat perkele käyttämään julkisia kun ne kerran toimii.
Tähän sitten :lol: ettette oteta ihan vakavasti, vaikka jotenkin näin se pitää mennä.

Edit: Oikeastaan Suomalainen ammattiliikenne voitaisiin vapauttaa tästä. Saatas s(k)abotaasiliikenne hiljentyä hieman.
 
Taitaa käydä samalla tavalla ku moottoripyörien kanssa, kummasti niitä katoaa liikenteestä ja rekisteristä jos tuo läpi menee.. Tuskin kuitenkaan, kai tuolla joku edes sen verran osaa ajatella.
 
Pari vuotta sitten laskettiin julkisuudessa, että autovero voitaisiin poistaa jos käyttömaksua korotettaisiin 300 euroa vuodessa. Näinhän se nyt näyttäisi sitten käyvän, eli 250e -> 550e. Tosin nyt puhuttiin vielä bensaveronkin alennuksesta. Veikkaan kompromissia, jossa ajoneuvovero nousee 200-250e vuodessa ja bensavero säilyy ennallaan. Autovero poistuu. On varmaan kansalle helppo hyväksyä ja autokanta uudistuu mukavasti autoveron poistuessa ja käytettyjen hintojen romahtaessa. Romut menevät pian suurissa määrin paaliin ja satasilla alkaa saada jo käyttökelpoisia 2000-luvun autoja. Ainakin minusta ihan hyvä diili, missä "häviäjiä" ovat ainoastaan vasta uuden ostaneet. Mutta onhan tämä suuntaus ollut tiedossa jo ainakin vuoden. Jos ei ole aihetta seurannut, niin tällä kertaa tämä poliittinen riski sitten realisoitui heidän kohdalla. Semmoista joskus käy, mitäpä sitä murehtimaan. Eivät nämä mitään sijoituksia ole.
 
Ainakin minusta ihan hyvä diili, missä "häviäjiä" ovat ainoastaan vasta uuden ostaneet.

Eikös se autoveron poisto tehty näin Ruotsissa? Joo, itse ostin uuden auton viime vuonna, mutta toisaalta koko Suomen autokanta on niin perseestä ettei itseä haittaa ollenkaan. En muutenkan osta käyttöautoja sijoitusmielessä.
 
Häviäjiä tässä uudistuksessa on luonto, köyhät ja vähän ajavat. Voittajia rikkaat ja paljon ajavat. Oliko tämä nyt todella tarkoitus Kepu, PS ja Kokoomus?
 
Ainakin minusta ihan hyvä diili, missä "häviäjiä" ovat ainoastaan vasta uuden ostaneet. Mutta onhan tämä suuntaus ollut tiedossa jo ainakin vuoden. Jos ei ole aihetta seurannut, niin tällä kertaa tämä poliittinen riski sitten realisoitui heidän kohdalla. Semmoista joskus käy, mitäpä sitä murehtimaan. Eivät nämä mitään sijoituksia ole.
Eipä tuossa varsinaisesti häviäjiä olisi ne uuden vasta ostaneetkaan. Yhtälailla heillä väliraha seuraavaan kippoon laskisi heillä yhtälailla kuin kaikilla muillakin.

Ainoa häviö on se että joku muu voittaa vielä enemmän.

Mutta kattellaan noinkohan vaan sellaisenaan läpi menee. 2018 autovero poistuu ja 2018 the year of the Linux desktop ja mitä näitä nyt oli...

Mutta näin spekulatiivisesti pelkkiä maksuja ajatelleen muutos kuulostaisi ihan hyvältä pääpiirteittäin. Tosin en kyllä silti oikein osaa kannattaa sitä kun se kilometripohjainen pakkoseuranta siellä takaa kurkistelee kuitenkin.
 
Häviäjiä tässä uudistuksessa on luonto, köyhät ja vähän ajavat. Voittajia rikkaat ja paljon ajavat. Oliko tämä nyt todella tarkoitus Kepu, PS ja Kokoomus?

Öö, miten? Luonto ainakin kiittää, kun vanhat savuttavat romut vähenevät liikenteessä. Köyhät saavat parempia autoja halvemmalla maksamalla pari-kolme sataa euroa enemmän vuodessa. Ei sekään kovin huonolta kuulosta. Ja vähän ajavat säästävät ottamalla GPS:n. Enemmän ajavat maksavat siirtymäajan jälkeen enemmän kuin vähemmän ajavat, nykyisinhän kaikki maksavat ajoneuvoveroa saman verran. Keskituloisille tulee mahdollisuus ostaa jokin muukin auto kuin tylsä harmaa Skoda, sekin on hyvä asia.

Ja mikä tärkeintä, kilpailun esteet poistuvat ja viimein suomalaisetkin toivottavasti pääsevät nauttimaan vapaiden markkinoiden eduista, mikä tarkoittaa esimerkiksi uusia pikkuautoja tyyliin Clio alle 7000 eurolla nykyisen tuplahinnan sijaan. Autovero on ollut syrjivä ja aiheuttanut monen monta turhaa kuolemaa ja vammautumista, joten se on syytäkin päästää nyt viimein eläkkeelle.
 
Toteutuessaanhan tuo todennäköisesti muuten myös parantaisi uusien autojen varustelutasoa aika mukavasti, kun lisävarusteet ei maksa enää toista munuaista (niistä kun menee sama vero).
 
Onko siitä ollut mitään juttua, että olisiko tuo uusi tiemaksu auto- vai kuskikohtainen? Eli jos on useampi auto pihassa, niin pitääkö kaikille ostaa erikseen aikaa (ja sitten pitää jotain exceliä koneella, josta näkyy missä autossa on aikaa jäljellä)? Toisaalta jos on kuskikohtainen tiemaksu, niin olisi aika hikistä maksaa jotain yli 400 euron minimisummaa, jos ei itse edes omista autoa ja ajaa ainoastaan satunnaisesti vuokra-autoilla.
 
Mielestäni jos on varaa ostaa uusi auto, on varaa maksaa autoverokin. No kai tässä yritetään saada köyhät maksamaan osa rikkaidenkin autoilusta käyttömaksujen muodossa. Sama summa x (tai mahdollisesti enemmän) sieltä kuitenkin loppupeleissä veroja/maksuja kerätään oli ne sitten kerätty käyttömaksuilla tai autoverolla tai molemmilla.

Autokannan uudistamisen nopeuttamistakaan en ymmärrä. Kyllähän tuo autokanta nuorentuu omaan tahtiinsa ja pitkällä tähtäimellä mennään oikeaan suuntaan niin turvallisuuden kuin päästöjenkin suhteen.

En vain pysty näkemään mitään hyvää tässä autoveron korvaamisella käyttömaksuilla. Tuo ajettuihin kilometreihin perustuva malli toteutuu jo nykyisin polttoaineveron muodossa ja sähköautotkaan tuskin seuraavan viiden vuoden sisään vielä Suomessa suurissa määrin yleistyy.
 
Mielestäni jos on varaa ostaa uusi auto, on varaa maksaa autoverokin. No kai tässä yritetään saada köyhät maksamaan osa rikkaidenkin autoilusta käyttömaksujen muodossa.
Yksikään köyhä ei maksa edes omaa osuuttaan yhteiskunnan (ml. tiet ja liikenne) ylläpidosta, saati sitten kenenkään muun vaan ovat nettosaajia.

Ei sillä että tässä mitään vikaa olisi, mutta rehellisyys pitäisi itselleen olla.
 
Mielestäni jos on varaa ostaa uusi auto, on varaa maksaa autoverokin. No kai tässä yritetään saada köyhät maksamaan osa rikkaidenkin autoilusta käyttömaksujen muodossa. Sama summa x (tai mahdollisesti enemmän) sieltä kuitenkin loppupeleissä veroja/maksuja kerätään oli ne sitten kerätty käyttömaksuilla tai autoverolla tai molemmilla.

Autokannan uudistamisen nopeuttamistakaan en ymmärrä. Kyllähän tuo autokanta nuorentuu omaan tahtiinsa ja pitkällä tähtäimellä mennään oikeaan suuntaan niin turvallisuuden kuin päästöjenkin suhteen.

En vain pysty näkemään mitään hyvää tässä autoveron korvaamisella käyttömaksuilla. Tuo ajettuihin kilometreihin perustuva malli toteutuu jo nykyisin polttoaineveron muodossa ja sähköautotkaan tuskin seuraavan viiden vuoden sisään vielä Suomessa suurissa määrin yleistyy.

Suomi on sitoutunut merkittävään autokannan uudistamiseen. Eipä siihen oikein muita keinoja ole kuin halventaa uusia ja tehdä vanhoista vähemmän houkuttelevia. Sähköautot, hybridit, kaasu, kaikki sieltä on tulossa voimalla. Ja markkinahäiriön vähentämiseksi radikaali kertamuutos on paras vaihtoehto.

En kyllä ymmärrä ajatusta siitä, että tässä maassa jonkin törkyveron alentaminen katsotaan joksikin tueksi. Päinvastoin ajattelisin, että uuden auton ostajia on kusetettu vuosikymmenet tässä maassa maksattamalla törkeitä veroja, joita käytännössä koko muu Eurooppa vaan ihmettelee ja kummaksuu. Jatkossakin sen uuden auton ostaja maksaa joka tapauksessa alvina valtiolle ostoksestaan 24%, jonka valtio jakaa niille puheena oleville "köyhille". Lainausmerkit siksi, että meillä lienee yhdet maailman pienimmistä tuloeroista kun nettosummia tarkastellaan.
 
Yksikään köyhä ei maksa edes omaa osuuttaan yhteiskunnan (ml. tiet ja liikenne) ylläpidosta, saati sitten kenenkään muun vaan ovat nettosaajia.

Ei sillä että tässä mitään vikaa olisi, mutta rehellisyys pitäisi itselleen olla.

No ehkä muotoilin tuon vähän huonosti. Sanotaan näin, että uuden auton ostajat ovat tässä voittajia. Ne jotka joutuvat ajamaan paljon kilometrejä autolla, joka on ostettu käytettynä, tulevat häviämään. Eikä nuo kaikki häviäjät ole nettosaajia. Joukossa on sekä nettosaajia että nettomaksajiakin.
 
Onko siitä ollut mitään juttua, että olisiko tuo uusi tiemaksu auto- vai kuskikohtainen? Eli jos on useampi auto pihassa, niin pitääkö kaikille ostaa erikseen aikaa (ja sitten pitää jotain exceliä koneella, josta näkyy missä autossa on aikaa jäljellä)? Toisaalta jos on kuskikohtainen tiemaksu, niin olisi aika hikistä maksaa jotain yli 400 euron minimisummaa, jos ei itse edes omista autoa ja ajaa ainoastaan satunnaisesti vuokra-autoilla.

Spekuloin, että saattaisipa hyvinkin olla kuskikohtainen. Tässähän nyt on ollut puhetta, että "väliaikaista ajoneuvoveroa" lasketaan, ei poisteta tai fuusioiteta yhteen kyseisen tiemaksun kanssa. "Ajoneuvovero" on omistajan tai haltijan velvoite.

Tässä siteeraus YLE:ltä "Liikenne- ja viestintäministeriön selvitys esittää, että liikenneverkkoyhtiö myisi vuoden 2018 alusta lähtien kuluttajille aikaan perustuvaa tienkäyttöoikeutta." Yle sai Bernerin paperit: Autovero pois, myös ajoneuvo- ja polttoaineveroja lasketaan
Varmaan sisällytetään vuokraan. Mutta tuohan oli vuodelle se yli 400. Eiköhän tämä ongelma johda jaokseen, että pitää voida ostaa myös päiväkohtainen oikeus.

Hah. Naurattaa tuo huimaava polttoaineveron alennus. Jossain luin olevan 60e/v 17000km ajavalla. Vastineeksihan tuntuu menneinä joka vuosi käynneen kukkarossa se perinteinen 30e koi. Näin uutisten laskujen mukaan, mitä polttoaineveron korotus tekisi.

Edit: Ajoneuvovero josta puhuin, kulkee näemmä nimellä "ajoneuvon perusvero".
 
Viimeksi muokattu:
Suomi on sitoutunut merkittävään autokannan uudistamiseen. Eipä siihen oikein muita keinoja ole kuin halventaa uusia ja tehdä vanhoista vähemmän houkuttelevia. Sähköautot, hybridit, kaasu, kaikki sieltä on tulossa voimalla. Ja markkinahäiriön vähentämiseksi radikaali kertamuutos on paras vaihtoehto.

Jatkossakin sen uuden auton ostaja maksaa joka tapauksessa alvina valtiolle ostoksestaan 24%, jonka valtio jakaa niille puheena oleville "köyhille".

Tämä summa on kuitenkin vähemmän kuin autoveron kanssa. No myynnin lisääntyminen voi jonkinverran kompensoida tätä, mutta tuskin kokonaan. Autoveron poisto sinällään ei ole huono juttu, mikäli autokantaa nyt välttämättä halutaan uudistaa, mutta autoveron siirtäminen auton käyttömaksuihin on mielestäni väärin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ne jotka joutuvat ajamaan käytettynä ostetulla autolla pitkiä matkoja häviävät. Ne joilla on jo nyt varaa ostaa uusi auto todennäköisesti voittavat. Lisäksi sähkö/hybridi/kaasu autojen verotusongelmasta ei tarvitse tehdä bensa/diesel autojen ongelmaa.

edit. Välttämättä ei tarvitse ajaa pitkiä matkoja, kun alussa ilmeisesti suunnitteilla aikapohjainen maksu.

edit2. Lisäksi autokannan uudistamisen nopeuttaminen ei mielestäni itsestään pitäisi olla tavoiteltava asia. Ei uuden auton osto ole välttämättä ekologisempi teko verrattuna käytetyllä autolla ajamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Onko siitä ollut mitään juttua, että olisiko tuo uusi tiemaksu auto- vai kuskikohtainen? Eli jos on useampi auto pihassa, niin pitääkö kaikille ostaa erikseen aikaa (ja sitten pitää jotain exceliä koneella, josta näkyy missä autossa on aikaa jäljellä)? Toisaalta jos on kuskikohtainen tiemaksu, niin olisi aika hikistä maksaa jotain yli 400 euron minimisummaa, jos ei itse edes omista autoa ja ajaa ainoastaan satunnaisesti vuokra-autoilla.

Tuossahan voisi olla itua, että laitetaan yleveron kaltainen tievero kaikille, suuruus määrittyy tulotason mukaan ja yrityksille on vielä oma taulukkonsa. Ajoit autoa tai et, maksat joka tapauksessa. Olisi ainakin tulot valtion kassaan taas taattuja...
 
No ehkä muotoilin tuon vähän huonosti. Sanotaan näin, että uuden auton ostajat ovat tässä voittajia. Ne jotka joutuvat ajamaan paljon kilometrejä autolla, joka on ostettu käytettynä, tulevat häviämään. Eikä nuo kaikki häviäjät ole nettosaajia. Joukossa on sekä nettosaajia että nettomaksajiakin.
Tämä on kyllä totta. Riippuen tietysti auton hinnasta ja veron osuudesta. Mutta jos kuvitellaan että saat 4000e halvemmalla sen auton, mutta käyttömaksusi lisääntyy 300e niin kestää jopa yli 10v kunnes tuo alennus on maksettu osamaksuna takaisin.

Siihen mennessä varmaan ostettu uusi auto, josta taas 4000e alennusta.

(toki varmaan ensimmäisen auton vaihdossa tulee takkiin kun vaihdokista saa vähemmän)

Tuossahan voisi olla itua, että laitetaan yleveron kaltainen tievero kaikille, suuruus määrittyy tulotason mukaan ja yrityksille on vielä oma taulukkonsa. Ajoit autoa tai et, maksat joka tapauksessa. Olisi ainakin tulot valtion kassaan taas taattuja...

Tämähän ei ole huono idea.. jokainen autotonkin jollain tavalla välillisesti on riippuvainen liikenteestä. Vai miten jotkut kuvittelevat, että ruoka kulkee maailmalta lähikauppaan?

Tuo maksu ei olisi varmaan ihan kohtuuton, kun kaikki siihen osallistuu. Loput voidaan hoitaa polttoaineverolla, niin ne jotka käyttää/saastuttaa eniten myös maksaa eniten.
 
Viimeksi muokattu:
edit2. Lisäksi autokannan uudistamisen nopeuttaminen ei mielestäni itsestään pitäisi olla tavoiteltava asia. Ei uuden auton osto ole välttämättä ekologisempi teko verrattuna käytetyllä autolla ajamiseen.

Uusi auto tarkoittaa vähemmän lähipäästöjä ja enemmän turvallisuutta. Molemmat säästävät yhteiskunnalle konkreettista rahaa. Mun mielestä kiistatta hemmetin loistava yhtälö.

Lähipäästöt ovat siis kaikki tuo ihmiselle kiistatta haitallinen aines, co2 hössötys sitten ihan erikseen.
 
Öö, miten? Luonto ainakin kiittää, kun vanhat savuttavat romut vähenevät liikenteessä. Köyhät saavat parempia autoja halvemmalla maksamalla pari-kolme sataa euroa enemmän vuodessa. Ei sekään kovin huonolta kuulosta. Ja vähän ajavat säästävät ottamalla GPS:n. Enemmän ajavat maksavat siirtymäajan jälkeen enemmän kuin vähemmän ajavat, nykyisinhän kaikki maksavat ajoneuvoveroa saman verran. Keskituloisille tulee mahdollisuus ostaa jokin muukin auto kuin tylsä harmaa Skoda, sekin on hyvä asia.

Ja mikä tärkeintä, kilpailun esteet poistuvat ja viimein suomalaisetkin toivottavasti pääsevät nauttimaan vapaiden markkinoiden eduista, mikä tarkoittaa esimerkiksi uusia pikkuautoja tyyliin Clio alle 7000 eurolla nykyisen tuplahinnan sijaan. Autovero on ollut syrjivä ja aiheuttanut monen monta turhaa kuolemaa ja vammautumista, joten se on syytäkin päästää nyt viimein eläkkeelle.
miten luulet että köyhillä on varaa ostaa sitä auto kun kaikki rahat valuu vuosi maksuun
https://dl.dropboxusercontent.com/u/51824270/vero.pdf
 
Onko joku huomannut mitää mainintaa dieselverosta?
Pysyykö se samana vai poistetaanko se?

Jos tämä veronpoisto ilmoitetaan tänään niin että voimaantulo on vasta 2018, kuolee kyllä autokauppa täysin pystyyn...

Hesarissa samaa pohdintaa: Veromuutos saattaa pysäyttää autokaupan, arvioivat myyjät – ”Asiakkaat kyllä kaikkoavat”
Jos muutos sattuisi menemään läpi, niin autoveron poistoahan voisi ainakin minun mielestäni aikaistaa. Eli autoveron poisto voimaan heti kun on päätetty ja saisi ostettua autoverottoman auton jo 2017.

Dieselvero ei taida ainakaan vielä muuttua. Eli vero ehkä pysyisi. Mutta jos dieselvero myöhemmin poistetaan, niin dieselin hintaa nostetaan johonkin 1.80€ lähettyville.
 
Jotain tuossa laskelmassa on pielessä, että noin paljon pomppaisi käyttömaksut. Ja jos pomppaisi nii sitten tarvis kyllä dieseleistä ja muista vaihtoehtosilla polttoaineilla käyvistä ottaa verot pois. Samalla maltillisesti lisätä veroa polttoaineisiin, niin sitten voisi olla realistisia lukuja.
 
Jotain tuossa laskelmassa on pielessä, että noin paljon pomppaisi käyttömaksut. Ja jos pomppaisi nii sitten tarvis kyllä dieseleistä ja muista vaihtoehtosilla polttoaineilla käyvistä ottaa verot pois. Samalla maltillisesti lisätä veroa polttoaineisiin, niin sitten voisi olla realistisia lukuja.
ei ole mitään pielessä sun täytyy muistaa vielä yrityksen tarvii tehdä voittoa ja operaatorin myös
 
Jotain tuossa laskelmassa on pielessä, että noin paljon pomppaisi käyttömaksut. Ja jos pomppaisi nii sitten tarvis kyllä dieseleistä ja muista vaihtoehtosilla polttoaineilla käyvistä ottaa verot pois. Samalla maltillisesti lisätä veroa polttoaineisiin, niin sitten voisi olla realistisia lukuja.
Eihän se dieselin käyttömaksu (dieselvero) vaikuta tuohon Bernerin laskelmaan mitenkään? Koska diesel autolla on halvempi ajaa. Mutta uuden järjestelmän tullessa mikään ei enää olisi halpaa.

Järjestelmän idea olisi saada ajomäärää laskettua. Toki seuranta on lähes pakollinen juttu. Kallista kakkista..
 
No eihän tuossa ole sitten mitään järkeä jos tuollaiset tonnin kustannukset lyödään nykysten kustannusten päälle. Täällä ei enään kukaan käy töissä kun ei kannata, kallistuneen autoilun takia. Kyllä se on pakko jostain ottaa pois jotta tuollaisia maksuja voi periä..
 
yksi ihan pieni kuvio juolahti myös mieleeni, eli kukahan tuota valvoo (ja miten?)? jos tuo ei ole vero enää vaan maksu ja maksu yksityiselle, niin voipi olla että poliisia ei kiinnosta?
Muutenkin kyllä tulossa niin hurjan hintanen himmeli että oksat pois.
Laskeskelin että pelkästään tuon tulevan maksun kompensaatioon bensan nettohinnan pitäisi laskea noin neljännes keskikulutuksellisessa pirssissä eli mitähän lienee veroissa? 70 pinnaa?
lisäksi pitää ottaa huonioon että valtion verotulot vähenevät, eli tulo- alv- yms kulutusveroja pitää nostaa vastaavassa määrin...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 486 869
Jäsenet
74 126
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom