Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tiemaksu kuulostaa minusta huonolta idealta.Yle on saanut haltuunsa esityksen vaalikauden merkittävimmästä tieliikenneselvityksestä. Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) on määrä esitellä selvitys huomenna torstaina.
...
1. Auton ostaminen halpenee rajusti
Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) esittää, että liikenteen veroja alennetaan 1,6 miljardia euroa.
Selvityksen mukaan auton ostamisen yhteydessä maksettava autovero poistettaisiin kokonaan. Kyseessä olisi valtava muutos, sillä autoveroa kerätään tänä vuonna arviolta 853 miljoonaa euroa.
Selvitys esittää myös, että tieliikenteen toista keskeistä veroa, ajoneuvoveron perusveroa, lasketaan 547 miljoonalla eurolla.
Näiden ohella LVM esittää myös polttoaineveron laskemista noin 200 miljoonalla eurolla.
Liikenneverkkoyhtiön tulee olla valtion budjetin kannalta neutraali muutos, joten autoverojen laskun vastapainoksi liikenneverkkoyhtiö perisi asiakkailta tienkäyttöoikeuteen perustuvia maksuja.
2. Tiemaksu perustuisi aluksi aikaan
Liikenne- ja viestintäministeriön selvitys esittää, että liikenneverkkoyhtiö myisi vuoden 2018 alusta lähtien kuluttajille aikaan perustuvaa tienkäyttöoikeutta.
Kiinteä maksu voisi tarkoittaa esimerkiksi viikko-, kuukausi- tai vuosimaksua. Esityksen mukaan vuosimaksu olisi toiminnan alkuvaiheessa keskimäärin 539 euroa. Maksu porrastettaisiin auton hiilidioksidipäästöjen perusteella.
Tämänkaltainen maksujärjestelmä ei edellytä kohua herättänyttä ajoneuvon paikantamista. Selvityksessä todetaan, että asiakasmaksut kerätään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Selvitys esittää, että liikenneverkkoyhtiö toimisi alkuvaiheessa vähittäismyyjänä yksityisten palveluoperaattoreiden rinnalla.
3. Kilometripohjainen hinnoittelu mahdollinen myöhemmin
Esitys jättää kuitenkin myös portin auki kilometripohjaisille maksuille. Selvityksessä todetaan, että myöhemmässä vaiheessa palveluoperaattorit voisivat tarjota asiakkaille myös kilometripohjaisia paketteja.
Tämä voitaisiin toteuttaa sitten, kun alalle on syntynyt riittävästi kilpailua.
Ajoneuvon paikantaminen vaatisi kuitenkin aina kuluttajan suostumuksen.
Yle sai Bernerin tie-esityksen: Autovero pois, myös ajoneuvo- ja polttoaineveroja lasketaan
Just viime viikolla auton ostin
Tämä oli odotettavissa. Tuskin hyvittävät mitään maksettuja autoveroja, tai tänä vuonna ostetuista/rekisteröidyistä jos autovero poistuu esim. 1.1.2018.
Julkistavatkohan tota päästöpohjasta maksutaulukkoa huomenna kuinkahan paljon suosivat vähäpäästösiä.
Jos uutta autoa ei ole vielä toimitettu tai rekisteröity, niin periaatteessa voisi sitten odottaa 6kk ja rekisteröidä auto vasta 1.1.2018. Toki auto pitää säilyttää jossain.Itsekkin pari viikkoa sitten tein paperit uudesta biilistä ja toimitus jossain kesällä. Veroa menee aika kivasti joten eletään jännän äärellä. Sinänsä mitään ei ole vielä lopullisesti päätetty ja voi kaatua koko esitys liian kovaan vastustukseen. Sen takia en hirveesti jaksa tressata.
"Aikaan perustuva" tulee varmasti niin kalliiksi ja hankalaksi käyttää (vrt. auton poisto liikenteestä, jne) että muutaman vuoden päästä tuo seurantajärjestelmä jonka ministerien kaverit toimittaa myydään autoilijoille läpihuutojuttuna.Ja miksi ollaan yhtiöittämässä (ja yksityistämässä) tieverkkoja? Noh tuottoja sijoittajille tietysti:
Näin autoilijoita rahastetaan – Bernerille mallia Italiasta?
Joutaako kaikki <2005 autot siis paaliin tämän uudistuksen myötä? Miten tuo ehdotuksen "aikaan perustuva" toimisi? Jos tarvitsee kerran viikossa autoa niin joutuuko maksamaan saman kuin työmatkalaiset? Kuulostaa todella reilulta.
Eli esim. tämmöisellä f11 520d:llä olisi keskivertoa pienempi vuosimaksu..?
BMW Baureihe 5 Tauring 520d.Softclose,Navi,Leder,Xen als Kombi in Forchheim
Näiden pyynnit noilla kilometreillä ja vuosimallilla (2013, 124tkm )Suomessa taitaa tällähetkellä alkaa kolmosella, joten ihan kivasti hankintahinnassa voittaisi.
Jos auton hiilidioksidipäästöt eivät ole tiedossa, sen maksut perustuvat kuljettuihin kilometreihin ja auton massaan. LVM:n selvityksessä keskimääräinen vuosimaksu olisi tällöin 596 euroa. Maksimissaan vuosimaksu olisi lähes 1 400 euroa ja vähimmäismäärä 490 euroa.
Bernerin paperit: Malli kaikille sama – keskimääräinen vuosimaksu 539 euroa
Mikäli LVM:n esityksen mukaan alettaisiin periä keskimääräin 539 euron suuruista maksua, tulee tähän päälle arvonlisävero. Arvonlisäverokannalla 24 % keskimääräinen maksu palveluoperaattorilta ostettaessa olisi 668 euroa. Tämän lisäksi käytettävissä olevan tiedon pohjalta maksuun lisätään palveluoperaattorin kate tienkäyttöoikeuden myynnistä.
"
Selvityksen mukaan minimissään kuorma-auton vuosimaksu olisi noin 24 euroa ja enimmillään 806 euroa. Suurin vuosimaksu tulisi 60 tonnin yhdistelmä-kuorma-autolle.
Selvityksessä mainitaan, että hinnoittelumalli on kaikille käyttäjille asuinpaikasta riippumatta sama."
.
Ainakin minusta ihan hyvä diili, missä "häviäjiä" ovat ainoastaan vasta uuden ostaneet.
Eipä tuossa varsinaisesti häviäjiä olisi ne uuden vasta ostaneetkaan. Yhtälailla heillä väliraha seuraavaan kippoon laskisi heillä yhtälailla kuin kaikilla muillakin.Ainakin minusta ihan hyvä diili, missä "häviäjiä" ovat ainoastaan vasta uuden ostaneet. Mutta onhan tämä suuntaus ollut tiedossa jo ainakin vuoden. Jos ei ole aihetta seurannut, niin tällä kertaa tämä poliittinen riski sitten realisoitui heidän kohdalla. Semmoista joskus käy, mitäpä sitä murehtimaan. Eivät nämä mitään sijoituksia ole.
Häviäjiä tässä uudistuksessa on luonto, köyhät ja vähän ajavat. Voittajia rikkaat ja paljon ajavat. Oliko tämä nyt todella tarkoitus Kepu, PS ja Kokoomus?
Yksikään köyhä ei maksa edes omaa osuuttaan yhteiskunnan (ml. tiet ja liikenne) ylläpidosta, saati sitten kenenkään muun vaan ovat nettosaajia.Mielestäni jos on varaa ostaa uusi auto, on varaa maksaa autoverokin. No kai tässä yritetään saada köyhät maksamaan osa rikkaidenkin autoilusta käyttömaksujen muodossa.
Mielestäni jos on varaa ostaa uusi auto, on varaa maksaa autoverokin. No kai tässä yritetään saada köyhät maksamaan osa rikkaidenkin autoilusta käyttömaksujen muodossa. Sama summa x (tai mahdollisesti enemmän) sieltä kuitenkin loppupeleissä veroja/maksuja kerätään oli ne sitten kerätty käyttömaksuilla tai autoverolla tai molemmilla.
Autokannan uudistamisen nopeuttamistakaan en ymmärrä. Kyllähän tuo autokanta nuorentuu omaan tahtiinsa ja pitkällä tähtäimellä mennään oikeaan suuntaan niin turvallisuuden kuin päästöjenkin suhteen.
En vain pysty näkemään mitään hyvää tässä autoveron korvaamisella käyttömaksuilla. Tuo ajettuihin kilometreihin perustuva malli toteutuu jo nykyisin polttoaineveron muodossa ja sähköautotkaan tuskin seuraavan viiden vuoden sisään vielä Suomessa suurissa määrin yleistyy.
Yksikään köyhä ei maksa edes omaa osuuttaan yhteiskunnan (ml. tiet ja liikenne) ylläpidosta, saati sitten kenenkään muun vaan ovat nettosaajia.
Ei sillä että tässä mitään vikaa olisi, mutta rehellisyys pitäisi itselleen olla.
Onko siitä ollut mitään juttua, että olisiko tuo uusi tiemaksu auto- vai kuskikohtainen? Eli jos on useampi auto pihassa, niin pitääkö kaikille ostaa erikseen aikaa (ja sitten pitää jotain exceliä koneella, josta näkyy missä autossa on aikaa jäljellä)? Toisaalta jos on kuskikohtainen tiemaksu, niin olisi aika hikistä maksaa jotain yli 400 euron minimisummaa, jos ei itse edes omista autoa ja ajaa ainoastaan satunnaisesti vuokra-autoilla.
Suomi on sitoutunut merkittävään autokannan uudistamiseen. Eipä siihen oikein muita keinoja ole kuin halventaa uusia ja tehdä vanhoista vähemmän houkuttelevia. Sähköautot, hybridit, kaasu, kaikki sieltä on tulossa voimalla. Ja markkinahäiriön vähentämiseksi radikaali kertamuutos on paras vaihtoehto.
Jatkossakin sen uuden auton ostaja maksaa joka tapauksessa alvina valtiolle ostoksestaan 24%, jonka valtio jakaa niille puheena oleville "köyhille".
Onko siitä ollut mitään juttua, että olisiko tuo uusi tiemaksu auto- vai kuskikohtainen? Eli jos on useampi auto pihassa, niin pitääkö kaikille ostaa erikseen aikaa (ja sitten pitää jotain exceliä koneella, josta näkyy missä autossa on aikaa jäljellä)? Toisaalta jos on kuskikohtainen tiemaksu, niin olisi aika hikistä maksaa jotain yli 400 euron minimisummaa, jos ei itse edes omista autoa ja ajaa ainoastaan satunnaisesti vuokra-autoilla.
Tämä on kyllä totta. Riippuen tietysti auton hinnasta ja veron osuudesta. Mutta jos kuvitellaan että saat 4000e halvemmalla sen auton, mutta käyttömaksusi lisääntyy 300e niin kestää jopa yli 10v kunnes tuo alennus on maksettu osamaksuna takaisin.No ehkä muotoilin tuon vähän huonosti. Sanotaan näin, että uuden auton ostajat ovat tässä voittajia. Ne jotka joutuvat ajamaan paljon kilometrejä autolla, joka on ostettu käytettynä, tulevat häviämään. Eikä nuo kaikki häviäjät ole nettosaajia. Joukossa on sekä nettosaajia että nettomaksajiakin.
Tuossahan voisi olla itua, että laitetaan yleveron kaltainen tievero kaikille, suuruus määrittyy tulotason mukaan ja yrityksille on vielä oma taulukkonsa. Ajoit autoa tai et, maksat joka tapauksessa. Olisi ainakin tulot valtion kassaan taas taattuja...
edit2. Lisäksi autokannan uudistamisen nopeuttaminen ei mielestäni itsestään pitäisi olla tavoiteltava asia. Ei uuden auton osto ole välttämättä ekologisempi teko verrattuna käytetyllä autolla ajamiseen.
miten luulet että köyhillä on varaa ostaa sitä auto kun kaikki rahat valuu vuosi maksuunÖö, miten? Luonto ainakin kiittää, kun vanhat savuttavat romut vähenevät liikenteessä. Köyhät saavat parempia autoja halvemmalla maksamalla pari-kolme sataa euroa enemmän vuodessa. Ei sekään kovin huonolta kuulosta. Ja vähän ajavat säästävät ottamalla GPS:n. Enemmän ajavat maksavat siirtymäajan jälkeen enemmän kuin vähemmän ajavat, nykyisinhän kaikki maksavat ajoneuvoveroa saman verran. Keskituloisille tulee mahdollisuus ostaa jokin muukin auto kuin tylsä harmaa Skoda, sekin on hyvä asia.
Ja mikä tärkeintä, kilpailun esteet poistuvat ja viimein suomalaisetkin toivottavasti pääsevät nauttimaan vapaiden markkinoiden eduista, mikä tarkoittaa esimerkiksi uusia pikkuautoja tyyliin Clio alle 7000 eurolla nykyisen tuplahinnan sijaan. Autovero on ollut syrjivä ja aiheuttanut monen monta turhaa kuolemaa ja vammautumista, joten se on syytäkin päästää nyt viimein eläkkeelle.
Jos muutos sattuisi menemään läpi, niin autoveron poistoahan voisi ainakin minun mielestäni aikaistaa. Eli autoveron poisto voimaan heti kun on päätetty ja saisi ostettua autoverottoman auton jo 2017.Onko joku huomannut mitää mainintaa dieselverosta?
Pysyykö se samana vai poistetaanko se?
Jos tämä veronpoisto ilmoitetaan tänään niin että voimaantulo on vasta 2018, kuolee kyllä autokauppa täysin pystyyn...
Hesarissa samaa pohdintaa: Veromuutos saattaa pysäyttää autokaupan, arvioivat myyjät – ”Asiakkaat kyllä kaikkoavat”
ei ole mitään pielessä sun täytyy muistaa vielä yrityksen tarvii tehdä voittoa ja operaatorin myösJotain tuossa laskelmassa on pielessä, että noin paljon pomppaisi käyttömaksut. Ja jos pomppaisi nii sitten tarvis kyllä dieseleistä ja muista vaihtoehtosilla polttoaineilla käyvistä ottaa verot pois. Samalla maltillisesti lisätä veroa polttoaineisiin, niin sitten voisi olla realistisia lukuja.
Sitä jo melkein haluaisi sen GPS-boxin autoon. Eli maksu tulisi ajettujen kilometrien mukaan. Muuten autoilu voisi olla jo aivan liian kallista.miten luulet että köyhillä on varaa ostaa sitä auto kun kaikki rahat valuu vuosi maksuun
https://dl.dropboxusercontent.com/u/51824270/vero.pdf
Eihän se dieselin käyttömaksu (dieselvero) vaikuta tuohon Bernerin laskelmaan mitenkään? Koska diesel autolla on halvempi ajaa. Mutta uuden järjestelmän tullessa mikään ei enää olisi halpaa.Jotain tuossa laskelmassa on pielessä, että noin paljon pomppaisi käyttömaksut. Ja jos pomppaisi nii sitten tarvis kyllä dieseleistä ja muista vaihtoehtosilla polttoaineilla käyvistä ottaa verot pois. Samalla maltillisesti lisätä veroa polttoaineisiin, niin sitten voisi olla realistisia lukuja.