Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

2006 Peugeot 206 bensa, 6l/100km 15 tkm. Laskurin mukaan vuodessa lisää maksettavaa 150€.
 
kattelin tuota ministeriön tiekarttaa ja ainakaan tampereen seuduilla ei isommin ajeta mihinkään välttäen valtion kinttupolkuja... varmaan yli 90 pinnaa ajosta vaikka miten koittaisi välttää, tulee nimenomaan maksullisia väyliä myöden.
 
Tuon trafin laskurin mukaanhan tilanne näyttäisi omalla kohdalla jopa uskomattoman hyvältä nykytilaan nähden:
live.png

http://www.trafi.fi/live-laskuri/
Tuo laskennallinen autovero. Miksi sitä roikotetaan mukana laskelmissa, jos nykyiselle autolle lasketaan maksuja?

E: mistäs nuo valtion omistamat tiet löytää karttamuodossa?
 
No ei se pahalta näytä, vaikka siitä otti auton arvonkin pois, mutta nousun puolelle kääntyi. Autona Audi A4 2.0tdi quattro 2016
 
Jos autovero nyt poistuu, hybridien määrä kasvaa, koska ihmiset haluavat vähemmän polttoainetta, enemmän sähköä-> Hybridin autokorjaaja/huoltajalta vaaditaan myös sähköasentatajan pätevyydet -> Kallista lystiä korjata, kun kaikki "tee se itse"-miehetkin tunkevat korjaamolle. Järkevää paikkaa auton omistamiselle sitten on vaikea ajoittaa, koska takuun voimassa oleminen määrittää arvosta paljon. Sen lakkattua tämä putoaa reippaasti. Melkein sanoisin että kunnon "ser-jätettä".

Mutta mitä sitten vieläpä "asiakasmaksusta", näin myös käytettyjen arvon laskiessa (esim se 20-vuotta vanha ritsakin nykyisellään vielä monesti 1000e, kohta pyöreä 0e) uusien autojen vuotuinen arvon pudotus on sitten myös nopeampaa (=kalliimpaa senkin kautta).
Ei toki ensiostajalle, mikäli hän ei "tunteen pöljänä" kiinny objektiinsa ja aja sillä paria-kolmea vuotta pitempää. Mutta sitten se seuraava omistaja kylläkin ja siitä eteenpäin. Autoilu on sitten "todella kallista" kun vakuutuksen viimeinen päivämäärä lähehentelee loppua.
 
Ei tuo valtiontie maksu vaikuta kuin seurantalaite laskutukseen. Vanhempaan autoon taitaa asennuskin maksaa enemmän kuin auto.
 

Kun katsoo tuota Helsinkin aluetta ja siellä olevia valtion teiden määrää ja suhteuttaa sen liikkenne määriin, niin voi olla pikkaisen ruhkaa noilla ei valtion teillä. Tuolla päin valtion tien välttäminen näyttää onnistuvan kohtuu helposti. Kilometriperusteisena maksuna otettuna gepsiin vaan reitit kohdilleen ja pystyy valtion tiet helposti kiertämään. Mahtaa hesalaisia vituttaa kun tiet tukossa.
 
Eikös tuo malli nimen omaan suosi isomoottorisia ja tehokkaita malleja, sillä niissä veron osuus on ollut todella suuri, kun vertaa vaikka hybrideihin, missä nykyiselläänkin on ollut paljon pienempi autovero.

Tässä mallissahan säästää eniten henkilöt kellä on varaa ostaa uutena hieno ja tehokas isomoottorinen auto vaikka m-sarjan bmw tai s-sarjan audi ja ne rahat rahat revitään vanhoilla ja isopäästöisillä autoilla ajavilta henkilöiltä. Vaikea uskoa, että menisi näin läpi.
 
Omalla osalla korotus tommonen 1995 BMW 328:lla 10000km ajolla:

TKAz4hn.png


Ei niin paha kuin kuvittelin mutta toisaalta maksaa jo nyt vitusti liikaa niin ei kiitos. Seurantalaitetta en ota.

Miksei tota ajoneuvoveroa poisteta suoraan jos tänä nyt menee edes läpi?
 
Jos tämä menee tälläisenään hallitukselta läpi, niin kyllähän kokee vaihtoautomarkkinatkin jonkin sortin shokkibuumin. Ainoa vaan, että tarjolle tulee uuden lakiesityksen mukaisesti ainoastaan kalliisti ylläpidettäviä autoja ja rupeaa vihreä ecolife kiinnostamaan kansakuntaa.
 
Jossakin oli juttua että seurantalaite ei saa maksaa.

Mutta se tarkoitti ambulanssi hälytystä. Nyt järjestelmä muutetaan rahankeruu välineeksi, niin kustannuksia voi tulla.
 
Siis saako kukaan tuolla sumutuslaskurilla edes säästöä? Useita satasia lisää laskua vuodessa ja oikeat lukemat varmaan nousee tonneihin.
 
Näemmä kausimaksulla nousee vain 400e kulut laskurin mukaan, km kuluilla sitten vähän enemmänkin. Mutta tähän onneksi voi lisätä 2x mp verot, onneksi jäi kesällä puoli-ilmainen paatti ostamatta. Kyllä tolla lisäverokertymällä nyt vähän lomailisi. Laskin nyt kuitenkin nuo kaikki veroiksi kun sitä ne oikeasti on. Toisaalta KiKy poisti vapaa-aikaa, niin mikäs tässä :rofl:.

Ei muutakuin fillarikauppaan niin rasva sulaa ja reidet on rautaa :vihellys:.
 
Radiossa kuulin Bernerin perusteluja, niin yksi oli se, että tulevaisuudessa yhä harvempi omistaisi oman auton....eli parempi olisi olla yhteisiä autoja, kulkea julkisilla tai jotain vitun auton vuokrausta. Toimii varmaan hienosti jossain suurkaupungissa, mutta Suomi ei ole suurkaupunki....stana :mad:
 
Radiossa kuulin Bernerin perusteluja, niin yksi oli se, että tulevaisuudessa yhä harvempi omistaisi oman auton....eli parempi olisi olla yhteisiä autoja, kulkea julkisilla tai jotain vitun auton vuokrausta. Toimii varmaan hienosti jossain suurkaupungissa, mutta Suomi ei ole suurkaupunki....stana :mad:
Sehän sanoi myöskin, että vuonna 2030 liikennöinti ei enää koske maa-, vesi- tai ilmaliikennettä (tms). Eli vähä vihjas et joku teleportausteknologia ois kulman takana. :btooth:
 
Bernerin Ufo kulkuneuvotkin siellä mainittiin. Muutenkin oli melkoinen satutäti.
 
Ministeriön ehdotus: Postiautothan voisivat valvoa, että liikenteessä ei ole autoilijoita, jotka eivät maksa tiemaksua

”Tällaisia toimijoita voisi olla esimerkiksi Posti Oy, eri viranomaiset ja erilaiset kuljetusyritykset, joiden ajoneuvoihin liikutettavat ajoneuvolaitteet voitaisiin asentaa. Tällöin yhtiön ei olisi välttämätöntä itse hankkia työvoimaa valvontatehtävien hoitamiseen tieverkolla. Lailla velvoitettaisiin siihen, että mahdollista alihankintaa koskisivat samat yksityisyyden suojaa koskevat periaatteet kuin mitkä koskevat myös liikenneverkkoyhtiön toimintaa.”

Ministeriön ehdotus: Postiautothan voisivat valvoa, että liikenteessä ei ole autoilijoita, jotka eivät maksa tiemaksua - Tekniikanmaailma.fi

Aina vaan paranee nämä ideat :D
 
Voisin ottaa omaan autoon tuollaisen valvontalaitteen jos sillä saisi kuitattua omat maksut :lol: Sitten voisi perustaa jonkun ilmiantonumeron johon kateelliset ihmiset voisivat soittaa. "Ilmianna vapaamatkustaja. Voita arvonnassa vuoden kayttömaksut"
 
Tuntuu vähän että tämä ei voi mennä tälläisenään läpi. Enkä edes viitsinyt katsoa oman auton maksuja. Vaatii kyllä säätämistä ja paljon. Onneksi tuota ei ole vielä nuijittu läpi. Korpeaa kyllä mitä näitä juttuja lukenut:sori:
 
Menee ehkä vähän metsään, jos jonkun pitää aktiivisesti kytätä, että kaikki maksavat. Kyttäysyhteiskunta ei nimittäin ainakaan omaan makuuni kuulosta erityisen miellyttävältä tai oikeusvaltiolta.
 
Siis saako kukaan tuolla sumutuslaskurilla edes säästöä? Useita satasia lisää laskua vuodessa ja oikeat lukemat varmaan nousee tonneihin.
No periaatteessa vajaan satkun vuodessa pienemmät kulut antaa tuo kusetuslaskuri, kun laskennallinen autoveron määrä on mukana. Kun laittaa oikein auton arvon nollaan niin tulee 50e turpaan.

Mutta kuten sanottua niin tuohan kaunistelee tilannetta kun operaattorien 95% voitot puuttuu kokonaan. Näyttää siltä, että vanhat ja kuvitteellisesti paljon kuluttavat eli yli 150g/km päästävät halutaan pois liikenteestä kokonaan. Saadaan köyhät pois herrojen liikkumista haittaamasta...
 
Kas kun eivät ehdota että mustaan laatikkoon liitetään kortinlukija, jossa vingutat Visaa aamulla ennen töihinlähtöä että saat auton edes käyntiin. :rolleyes:
 
Tuo laskennallinen autovero. Miksi sitä roikotetaan mukana laskelmissa, jos nykyiselle autolle lasketaan maksuja?

E: mistäs nuo valtion omistamat tiet löytää karttamuodossa?
Ei siinä lasketa maksuja kun kuluja.

Laskennallinen autovero on osa auton arvonalenemaa, joka tapahtuu joka vuosi.

Miksi tuo on niin vaikea asia tässä yhteydessä, vaikka jokainen ymmärtää tuon jos laskee autoilun kustannuksia ihan välittämättä mistään uudistuksista.

Jos ostan nyt 30 000€ auton, ajan silllä 10v ja myyn 7500€, nini ei kai kukaan laske että ensimmäisen vuoden autoilu maksoi 30 000€+muut kulut, viimeinen vuosi tienattiin 7500€-muut kulut ja muut vuodet maksoivat 0€+muut kulut.

Saati sitten että kulurakenne muuttuisi maagisesti jos ostatkin auton osamaksulla tai liisaisit, jolloin se autoverokin jakautuu ihan konkreettisesti useampana vuonna maksettavaksi.
 
Ei siinä lasketa maksuja kun kuluja.

Laskennallinen autovero on osa auton arvonalenemaa, joka tapahtuu joka vuosi.

Miksi tuo on niin vaikea asia tässä yhteydessä, vaikka jokainen ymmärtää tuon jos laskee autoilun kustannuksia ihan välittämättä mistään uudistuksista.

Jos ostan nyt 30 000€ auton, ajan silllä 10v ja myyn 7500€, nini ei kai kukaan laske että ensimmäisen vuoden autoilu maksoi 30 000€+muut kulut, viimeinen vuosi tienattiin 7500€-muut kulut ja muut vuodet maksoivat 0€+muut kulut.
Uskon, että 99% ihmisistä tuo on aivan turha tieto.

Tuo summa on jo kerran maksettu, joten miksi sitä enää listata tuohon? Tuolla laskurilla kun kuitenkin lasketaan TULEVIA käyttökustannuksia. Tietenkin se näyttää hienolle, kun saadaan luvut kohdilleen tuommoisella sarakkeella. Mutta silti se ei lohduta tippaakaan siinä vaiheessa, kun se lasku kolahtaa postilaatikkoon.

Kun lasken auton vuosittaisia käyttökustannuksia, en laske siihen sarakkeeseen arvon alenemaa. Sen sarakkeen tungen kohtaan "idiootti, omaisuutes sulaa alta". Vuosittaisella tasolla minua kiinnostaa vain ne TULEVAT käyttökustannukset ja maksut. Ei se, paljonko ehkä nyt tän auton verot tässä vuoden aikana pienenee.

E: Kokeillaan näin. Jos se laskennallinen autovero olisi rahaa, jonka joutuisin omalta tililtä maksamaan maksuna pois, niin silloin se minua kiinnostaisi. Koska se olisi pois minun sen hetkisestä päivittäisestä rahasta. Mutta nyt se ei sitä ole. Ja silti se on ympätty samaan pakettiin semmoisen "rahan" kanssa, joka minun tililtäni lähtee pois.
 
Viimeksi muokattu:
Kun lasken auton vuosittaisia käyttökustannuksia, en laske siihen sarakkeeseen arvon alenemaa. Sen sarakkeen tungen kohtaan "idiootti, omaisuutes sulaa alta". Vuosittaisella tasolla minua kiinnostaa vain ne TULEVAT käyttökustannukset ja maksut. Ei se, paljonko ehkä nyt tän auton verot tässä vuoden aikana pienenee.
No se arvonalenema on tuleva kulu kun seuraavan kerran vaihdat autoa ja maksat välirahaa. Tai voit noin asian hahmottamiseksi kuvitella ostavasi auton osamaksulla, niin se veron vaikutus vuosikuluihin konkretisoituu.

Auton arvonalenema on yksi suurimmita autoilun kulueristä, joten vähän hölmöä se on jättää kustannuslaskelmissa huomioimatta. Se on vähän kun ei laskisi bensakuluja, koska eihän ne aiheudu ajamisesta vaan tankilla käymisestä. Ja mää tankkasin jo.
 
Kun käyt tankilla, lähtee se sinun rahoista pois samalla hetkellä.

Onhan se tietenkin kulu joskus tulevaisuudessa. Mutta edelleenkään se ei ole samanlainen kulu, kuin postista tipahtava LASKU. Saa olla aika vajukki, jos kuukausittain lähtee miettimään "tänään mun auton hyvityshinta on tää mut huomenna vähä vähemmän". Se, että tuolla laskennallisella autoveron kohdalla on yritetty vain saada koko homma näyttämään paremmalle tuulipuvuille on ihan täyttä sumutusta. Tietenkin muutaman insinöörin on pakko kiillottaa omaa kilpeään menemällä vastavirtaan ja yrittämällä perustella, miksi tuotakin kohtaa tarvitaan.
 
Vähän OT, mutta vilkaisin nettiautosta miten kauppa on käynyt viimeisen 24h aikana. 84 autoa on myyty, ja about 50/50 yksityisiä ja autoliikkeitä. Siitä kun on aikaa kun noita lukuja vilkaissut, mutta kyllä ennen oli lukemat ihan toista. Täytyypä jatkaa noiden kyttäämistä:comp:

Niin ja oman kakkosauton myin tänään pois:kahvi:
 
Uusien autojen verottomat hinnat tulee nousemaan.
Valmistajat ei enää myy niin halvalla Suomeen.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/l...asvaa/wqT8533k?ref=ampparit:8565&ext=ampparit
Tuo kauppalehden juttu ja Länsiauton johtajan lausunto ovat aivan pötyä:
(Muistakaa yleispätevää nyrkkisääntöä: Myyjät valehtelevat aina!)

Köningillä on esimerkki: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Style DSG-automaatin veroton hinta on Suomessa 20 460 euroa. Saksassa sen veroton hinta on 23 807 euroa. Hinnoissa ei ole alv:tä eikä Suomen hinnassa nykyistä autoveroa.

”Suomessa autot ovat vielä usein paremmin varusteltuja niin sanottuja business-malleja. Myös jälleenmyyntipalkkiot ovat Suomessa pienempiä. Itse asiassa kuluttaja on saanut autonsa täällä aika kohtuulliseen hintaan", sanoo Köninki.


Ei tuo 'veroton hinta' ole mikään maahantuojan sisäänostohinta vaan maahantuojan sisäänostohinta + maahantuojan kate + jälleenmyyjän kate.
Tämä 'veroton hinta' pyritään pitämään mahdollisimman alhaisena, jotta sen päälle laskettava autovero ja arvonlisävero ovat mahdollisimman pienet.
Kukaan maahantuoja (tai jälleenmyyjä) ei ole niin hölmö, että ilmottaisi julkisesti sisäänostohinnan.

Tilanne on nyt vain se, että maahantuojat ja jälleenmyyjät ovat tinkineet omasta katteestaan, kun taas Saksassa sekä maahantuojan että jälleenmyyjän kate voidaan pitää suurempana.
Saksassa alennus annetaan vasta alennusvaiheessa (jos sille on tarvetta) lähdetään tinkaamaan katteesta. Suomessa alennus annetaan enne autoveroa ja listahinnasta ei alennuksia sitten juuri anneta.
Käytännössä ostaja saa Saksassa autoista merkittävästi suuremmat alennukset kuin Suomessa.

Täällä esimerkkejä tyypillisistä Saksassa listahinnoista annettavita alennuksista:
10 Auslaufmodelle mit reichlich Listenpreis-Rabatt: 10 tolle Autos zu geschrumpften Preisen

Audi A5 Cabrio (Jetzt mit 14% Rabatt)
BMW 5er Touring (Jetzt mit 20% Rabatt)
Citroën C5 Tourer (Jetzt mit 28% Rabatt)
Land Rover Discovery (Jetzt mit 13% Rabatt)
Mercedes CLS Shooting Brake (Jetzt mit 9% Rabatt)
Mini Paceman (Jetzt mit 15% Rabatt)
Opel Insignia Sports Tourer (Jetzt mit 25% Rabatt)
Seat Ibiza (Jetzt mit 27% Rabatt)
Volvo XC60 (Jetzt mit 23% Rabatt)
VW Golf (Jetzt mit 18% Rabatt)
 
Lähikauppaankin autolla ajelevat itkevät, kun jatkossa auton vain varalla omistavat eivät enää maksakaan heidän kulujaan. Aivan järkyttävää kyllä olisi, jos joutuisi vähän miettimään, että olisiko sille (yksityis)autoilulle jotain muuta vaihtoehtoa.

Tästähän tässä valituksessa on kyse? Korjatkaa, jos olen väärässä.
 
Ihan sama mitä ne tekee, kansa rutisee. Näin se vaa menee. Jos/Kun ajatus on huono niin onko jengillä mitään ideoita asioiden parantamiseksi vai onko nykyasiat just passelisti?
Miksei vaikka autovero pois ja hieman lisää ajoneuvoveroa + polttoaineveroa.

Maksat siitä mitä ajat - toi ajoneuvovero..

Ehkä autokaupan lisääntyvät alvit riittäisi kattamaan loput.
 
Ainakaan sinne ei tarvita mitään Live Oy:tä tai mitään muitakaan yrityksiä väliin laskuttamaan.
 
"Autoilijoille ei tule lisäkuluja." Eiköhän kyse ole tuosta.

Eikös tässä vaan jaeta autoilun kuluja oikeudenmukaisemmin käytön mukaan eikä omistamisen mukaan? Autoilijoille kokonaisuutena tuskin tuleekaan lisäkuluja.
 
Eikös tässä vaan jaeta autoilun kuluja oikeudenmukaisemmin käytön mukaan eikä omistamisen mukaan? Autoilijoille kokonaisuutena tuskin tuleekaan lisäkuluja.

Ainakin omalla kohdalla tuo laskuri näyttää vajaan 1000e:n nousua maksuihin. Aika pahasti omistaminen tuossa kallistuu..
 
Eikös tässä vaan jaeta autoilun kuluja oikeudenmukaisemmin käytön mukaan eikä omistamisen mukaan? Autoilijoille kokonaisuutena tuskin tuleekaan lisäkuluja.
Jos Berner sanoo, ettei kulut minulle nouse ja ne silti nousee melkein tonnin/vuosi, niin en saisi olla asiasta vittuuntunut?
 
Käytännössä ostaja saa Saksassa autoista merkittävästi suuremmat alennukset kuin Suomessa.

Juuri näin! Suurimmassa osassa maailmaa auton listahinnasta lähtee pois lähes 20 prosenttia heti kun mallin myynti vähänkin hiipuu.

Jos autovero poistetaan, niin autojen hinta laskee tasan samalle tasolle kuin millä niitä saa ruotsissa tai saksassa ajettua kaupasta ulos. Kaikki muu on aivan puppua.
 
Joo, kyttäysboxin kanssa tulee halvemmaksi jos ajan 0km vuodessa, mutta kiinteällä räjähtää taivaisiin vuosittaiset kulut.

c17f3433c2f5d6ee4633ca2493da4271.png


Mutta mitä paskaa tuo kyttäysboxi (km-perusteinen) tuo tullessa, sitä me ei vielä 100% tiedetä.

Entä jos ajan 10tkm

7ebd485b9aa1cc4b7c6ae5dee23971a7.png


// Saan ajaa max 3500km vuodessa jos haluan pitää kulut samassa kuin tänä vuonna:

644add1ad8b55708c784ec8c580d112d.png


Olettaen siis että kyttäysboxi on ilmanen asentaa ja ylläpitää.
 
Muutamaa vaihtoehtoa tuossa laskurissa pyörittelin, niin autoilun hinta lähtisi omilla kilometreilläni laskemaan jossain alle 100g co päästöillä olevalla autolla. Tämä vaatisi välttämättä lisäinvestointeja auton hankinnassa. Pahoin pelkään, etten ehtisi kuolettaa sitä ennen hintojen korotusta.
Edit: Katsoin nuo valtion hallinnoimat tiet verkosta. Olin erehtynyt ajattelemaan tuota yhtä pätkää kunnan omaksi. Enhän minä oikeasti pääse kotoani minnekään ajamatta niitä pitkin. Co päästöt pitäisi olla luokkaa 65g/km jotta päästäisiin nollatilanteeseen. Onneksi nykyisessä ajokissa ei ole autoveroa, jonka valtio realisoisi itselleen tässä muutoksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos Berner sanoo, ettei kulut minulle nouse ja ne silti nousee melkein tonnin/vuosi, niin en saisi olla asiasta vittuuntunut?

Eiköhän siinä ole tarkoitettu keskimääräistä autoilijaa. Väkisinkinhän siinä joku voittaa ja joku häviää, mutta onhan tuo kilometriperusteinen maksu selvä askel reilumpaan suuntaan.

Tuo seuranta tietysti vähän irvistyttää, mutta enpä parempaakaan systeemiä keksi, niin en katso, että mulla on oikeutta kauheasti valittaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 274
Viestejä
4 487 361
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom