Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Seksin harrastaminen, joko yksin tai kumppani(e)n kanssa on vielä ilman erillisveroa. Siinä vinkki soinille...

Eipä hätää, uutisointia: GPS seurantaa jo vuonna 2017. Gepsipanta pippeliin tai ranteeseen, niin nainti tai runkkaaminen olisi verotettavaa 150€/vuosi. Paitsi kotirauhassa. Paitsi jos mobiililaitteen kamera seuraa jossain muualla.

Luonnoksen mukaan veron valvontaan liittyvä automaattinen kuvaaminen tai kuvan tai muun valvontatiedon tallentaminen voi olla jatkuvaa tai toistuvaa, mutta kuvaaminen tai muun tiedon tallentaminen ei kuitenkaan saa kohdistua kotirauhan piirissä oleviin paikkoihin.

Esimerkiksi Tekniikan Maailma -lehti on jo esittänyt epäilyksen, että lakiluonnoksen esittämä ”muun valvontatiedon jatkuva tai toistuva tallentaminen” voisi tarkoittaa käytännössä kyseisten ajoneuvojen GPS-pohjaista valvontaa.

”Muutama bitti sinne tai tänne, ja automaattinen sakotusjärjestelmä on valmis”, TM kirjoittaa lainlaatijan tekstistä.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005012355.html

Noo.. irti kontekstista ja foliolla vuorattuna tämä läppä. Ei hyvänen aika mitä siellä touhutaan. Mutta saa nyt nähdä mitä noiden vajakkien vatuloinnista tulee, kun kukaan ei tiedä mitä on tekemässä, ja oikeuskansleri tästä jotain maininnut. Sipilää verrattu jo trumppiin - kumpikin irti todellisuudesta, ei kokemusta, ei osaamista tai mitään. Sitten työtön labrahemmo oikeusministeriksi, joo-o..
 
Kai tuo juppiskootterit Soini tulee nyt kertomaan Juntti vaunujen verotuksesta seuraavaksi. Mikään ei ole itseltä pois mutta en nyt kyllä puoltaisi suoralta kädeltä.
 
Nythän persuista on alkaut kuulua kommenttia ettei vene- ja mp-vero ollutkaan heidän ideansa vaan että muutkin olisivat ajaneet sitä hallitusneuvotteluissa. Näin sen jälkeen kun heille on alkanut sataa palautetta veron järjettömyydestä ihan urakalla. Ehkä ja kon betonia täytyisi sitten alkaa vuodattamaan kaikkien hallituspuolueiden suuntaan...
 
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005025306.html

Tilastokeskuksen tietokannoista selviää, että moottoripyörille tehtiin loppukesän ja syksyn mittaan liikenteestä poistoja peräti 260 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Luku tulee todennäköisesti vielä nousemaan, sillä tilastoissa ei ole mukana loka-joulukuun tietoja.

Ilmiön taustalta löytyy mitä todennäköisimmin tuleva moottoripyörävero, jonka toteutuessa jokainen moottoripyörän tai muun mp-veron piirissä olevan laitteen rekisteriin merkitty omistaja joutuisi maksamaan vuosittain 150 euron ylimääräisen veron – ajoi hän pyörällään tai ei.

Rekisteristä poistot kiihtyivät, kun tieto siitä ettei pelkkä liikenteestä poisto riitä saavutti kansan
Liikenteestä poistojen ohella huomion tuoreissa luvuissa kiinnittää myös rekisteristä poistettujen moottoripyörien määrä. Se lähti kasvuun hieman myöhemmin eli viime syksynä, jolloin aiheeseen liitynyt verokeskustelu kiihtyi ja selvisi, että lakiesityksen mukaan pelkkä moottoripyörän poisto liikenteestä ei katkaisisi veroa.

Numeroissa mitattuna pelkästään kesäkuun ja syyskuun välissä rekisteristä eli kokonaan pois verotettavissa olevasta kannasta otettiin peräti 26727 moottoripyörää.

Ja tuo lukuhan laahaa jäljessä, kuten uutisesta voi lukea. Noilla lukemilla siis 4 000 000€ menetettyä veroeuroa, eikä sekään riitä. Bensaa jää polttamatta, vakuutuksia maksamatta, huolto/varaosa, uusien myynti, yritykset, työpaikat alalla. Loppusaldo voi olla ei ihan toivotunlainen.

Paljonkohan suomessa on prätkiä? En jaksa etsiä, mutta ei niitä muistaakseni ihan älyttömästi ole.
Seuraava uutinen varmaan koskee sitten veneitä ja niiden poistamista rekisteristä.

Nyt on sössitty moni asia sen paremmin asiaa ajattelematta, että korjausliikkeen tekeminen onkin melkoinen homma. Kohta mennään hevosilla cuuban tyyliin.
 
Olikos se niin että vakuutuspäivien/vuosien summana aktiivikäytössä olisi 74 000 mootoripyörän paikkeilla. Tuosta kun vähennetään kevytmoottoripyörien määrä niin voidaan todeta, että vaikka jätettäisiin täysin huomiotta keräämisestä syntyvät kustannukset, oltaisiin erittäin kaukana hallituksen verotavoitteista. Rekisteristä on pysyvästi poistettu yli 26 000 pyörää ja mitä olen seurannut niin liikennekäytöstä poistoja on myös tehty erittäin ahkerasti, joten todennäköisesti jäätäisiin reilusti alle 10 miljoonan. Siitä kun sitten laskee muuta kautta menetettävät verotulot, alaan liittyvän bisneksen ottama osuma, mahdollisesti menetettävät työpaikat jne niin ei ole pienimmäistäkään mahdollisuutta että moottoripyörävero olisi verokertymän kannalta positiivinen.
 
Nyt on sössitty moni asia sen paremmin asiaa ajattelematta, että korjausliikkeen tekeminen onkin melkoinen homma. Kohta mennään hevosilla cuuban tyyliin.
Sitten kun ne tekevät autoille saman että joutuu maksamaan pelkästä omistamisen ilosta vaikka ei olisi liikenteessä, niin kaikki tajuavatkin miksi Hesaan oli "pilottina" esitetty tätä kuukausimaksua jolla voi ajaa busilla / taksilla / tms, eikä tarvitse enää omistaa autoa. (Kellään tietty ei käy mielessä se miten ihmiset tässä isossa maassa pystyvät taajamien ulkopuolella enää liikkumaan ilman omia autoja, mutta hei - "rapatessa roiskuu".)

Ei olisi uskonut että suomen pahin kommunistihallitus on keskustan ja kokoomuksen yhteen kyhäämä... :rolleyes:
 
Sitten kun ne tekevät autoille saman että joutuu maksamaan pelkästä omistamisen ilosta vaikka ei olisi liikenteessä, niin kaikki tajuavatkin miksi Hesaan oli "pilottina" esitetty tätä kuukausimaksua jolla voi ajaa busilla / taksilla / tms, eikä tarvitse enää omistaa autoa. (Kellään tietty ei käy mielessä se miten ihmiset tässä isossa maassa pystyvät taajamien ulkopuolella enää liikkumaan ilman omia autoja, mutta hei - "rapatessa roiskuu".)

Ei olisi uskonut että suomen pahin kommunistihallitus on keskustan ja kokoomuksen yhteen kyhäämä... :rolleyes:

Hauska että brittejäkin kiinnostaa suomen politiikka, edes jollain tasolla. Vaikkei tämä nyt autoihin liitykään, mutta siellä ennustetaan että suomen hallitus kaatuu jo ensi vuonna, mikä olisi toki suotavaa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201612292200046740_uu.shtml
 
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005025306.html



Ja tuo lukuhan laahaa jäljessä, kuten uutisesta voi lukea. Noilla lukemilla siis 4 000 000€ menetettyä veroeuroa, eikä sekään riitä. Bensaa jää polttamatta, vakuutuksia maksamatta, huolto/varaosa, uusien myynti, yritykset, työpaikat alalla. Loppusaldo voi olla ei ihan toivotunlainen.

Paljonkohan suomessa on prätkiä? En jaksa etsiä, mutta ei niitä muistaakseni ihan älyttömästi ole.
Seuraava uutinen varmaan koskee sitten veneitä ja niiden poistamista rekisteristä.

Nyt on sössitty moni asia sen paremmin asiaa ajattelematta, että korjausliikkeen tekeminen onkin melkoinen homma. Kohta mennään hevosilla cuuban tyyliin.
Juttuun olikin tullut tuo tärkeä lisäys! Itse otinkin pärrän sopivasti pois liikennekäytöstä viime syksynä jo :) Aiemmin moottoripyörä on ollut ympärivuotisessa vakuutuksessa.

Liikennekäytöstä poisto saattoi maksaa 8 tai 4 euroa. Käyttöönotto ei maksa mitään, paitsi maksaa tuon 150€, eli taitaa jäädä ajot ajamatta kokonaan.

Lainattua tekstiä:


EDIT: Alkuperäisessä jutussa kerrottiin, ettei pelkkä liikenteestä poisto riittäisi toimenpiteeksi, jotta mp-veroa ei tarvitsisi maksaa. Tämä ei pidä paikkaansa.

Hallituksen esityksessä, joka on parhaillaan lausuntokierroksella, sanotaan, että liikenteestä poisto riittää veron katkaisuun.

Väärinkäsitys johtui siitä, että lakitekstin mukaan liikennekäytöstä poisto ei kesken verokauden auta poistamaan veronmaksuvelvollisuutta. Yksi poikkeus sääntöön kuitenkin löytyy: Jos moottoripyörän ottaa pois liikennekäytöstä ennen lain voimaantuloa eli 1.5.2017 mennessä, niin silloin veronmaksuvelvollisuutta ei synny.
 
Viimeksi muokattu:
Onko jollain tietoa että mitkä laitteet jää tuon veron ulkopuolelle? Autoihin on tulossa satelliitti/gsm/OBD-dataan perustuva kilometripohjainen laskutus, eli autot ei tässä tapauksessa kiinnosta.

Soutuveneelle ei ole itsellä mitään järkevää käyttöä.

Mopot (50CC) jäisivät veron ulkopuolelle. Samoin raskaat mönkijät ja traktorit. Isolla mönkijällä tai traktorilla voisi tehdä samalla lumitöitä. Voisi myös ajaa halvemmalla dieselillä. Eli kauppareissu sujuisi aika hyvin traktorilla. Onkohan nopeita traktroreita olemassa (liikennetraktori)? Itsellä ei traktoria ole, eikä mönkiää, eikä moottorikelkkaa. Ilmeisesti osa isoista mönkijöistä voi rekisteröidä traktoriksi. Traktori on aika hidas, mutta kauppaan on vain 7 km, eli hitaudella ei olisi niin suurta väliä. Traktoriin saa laitettua myös ketjut, että pääsee myös vaikeassa säässä ajamaan.

Ilmeisesti vero koskee myös kevytmoottoripyöriä (125CC) joita saa ajaa 16 vuotiaana?

Nykyisin olen vaan lainannut isän/papan traktoria pihatöihin, mutta voisihan sellaisen hankkia vaikka auton tilalle :D Traktori ei vaan mahdu autokatokseen, että täytyisi tehdä vähän korkeampi talli. Iso mönkijä olisi siis parempi kun sopii hyvin siihen auton paikalle suojaan. Peräkärry vielä mönkkäriin, niin sopii kauppapussit sinne peräkärryyn suojaan kuomun alle.

Mopot ja perämoottorit eivä tule kuitenkaan verotuksen piiriin, sanoi ulkoministeri Timo Soini (ps.) torstaina.
Sadat tuhannet maatalousajoneuvot, kuten traktorit ja raskaat mönkijät ovat jäämässä veron ulkopuolelle. Yksistään traktoreita oli rekisteröitynä viime vuoden lopussa liki 400 000.

http://www.helsinginuutiset.fi/arti...opoautot-ja-kelkat-nama-kaikki-hallitus-aikoo

edit:

  • Näin budjettiesitys sanoo liikenteestä
  • Bensan ja dieselin verotusta kiristetään. Liikenteen polttoaineiden veronkorotus kasvattaa verokertymä noin 100 miljoonalla eurolla.
  • Myös lämmitys-, voimalaitos- ja työkonepolttoaineiden veroa korotetaan, mikä kasvattaa verokertymää 52 miljoonaa euroa.
  • Ajoneuvoveroa korotetaan. Veronkorotus lisää ajoneuvoveroa henkilöautoilla noin 36,5 eurolla vuodessa.
  • Rekisteröityjen veneiden ja kevyiden moottoriajoneuvojen vuotuinen vero otetaan käyttöön 1.5.2017 lähtien.
  • Lähde: Hallituksen budjettiesitys 2017.
Nuo kolme ensimmäistä lisäävät kuluttajien kuluja 188,5 miljoonalla eurolla vuonna 2017.

Eli verotus kiristyy 37,7 eurolla per henkilö (laskettu 5 miljoonalle maksajalle).
Lisäksi moottoripyörän (tai muun) vero 150 € per moottoripyörä.

Itselle tekisi noin 200€, joka tekee noin 17€/kk. Se summa on suoraan pois kulutuksesta. Eli täytyy osallistua omalta osalta säästötalkoisiin :D Jos jättäisi auton katsastamatta, niin siitä säästyisi 80€ ja vielä jostain pitäisi nipistää 120€.
 
Viimeksi muokattu:
Juttuun olikin tullut tuo tärkeä lisäys! Itse otinkin pärrän sopivasti pois liikennekäytöstä viime syksynä jo :) Aiemmin moottoripyörä on ollut ympärivuotisessa vakuutuksessa.

Liikennekäytöstä poisto saattoi maksaa 8 tai 4 euroa. Käyttöönotto ei maksa mitään, paitsi maksaa tuon 150€, eli taitaa jäädä ajot ajamatta kokonaan.

Lainattua tekstiä:


EDIT: Alkuperäisessä jutussa kerrottiin, ettei pelkkä liikenteestä poisto riittäisi toimenpiteeksi, jotta mp-veroa ei tarvitsisi maksaa. Tämä ei pidä paikkaansa.

Hallituksen esityksessä, joka on parhaillaan lausuntokierroksella, sanotaan, että liikenteestä poisto riittää veron katkaisuun.

Väärinkäsitys johtui siitä, että lakitekstin mukaan liikennekäytöstä poisto ei kesken verokauden auta poistamaan veronmaksuvelvollisuutta. Yksi poikkeus sääntöön kuitenkin löytyy: Jos moottoripyörän ottaa pois liikennekäytöstä ennen lain voimaantuloa eli 1.5.2017 mennessä, niin silloin veronmaksuvelvollisuutta ei synny.

Siis mitöö wittua IS sekoilee oikeastaan:eek: Eihän rekisteristä ole voinut poistaa kai mitään enää vuosiin. Se on Kuusakoski mikä poistaa hyvinkin lopullisesti käytöstä, eli nippuun ja silpuksi. Ts kilpiä ei voi palauttaa konttorille kuten ennen.

Josta tulee mieleen omalla kylällä parikin paikkaa, purkaamoita mitkä hankkii jostain autonromuja, purkaa ne varaosiksi ja myy eteenpäin, ihan perinteisiä romuttamoita siis. Kierrätystähän sekin toki ja hyvä niin. Millähän luvilla saavat toimia niinkin avoimesti... sorry ot:vihellys:
 
Siis mitöö wittua IS sekoilee oikeastaan:eek: Eihän rekisteristä ole voinut poistaa kai mitään enää vuosiin. Se on Kuusakoski mikä poistaa hyvinkin lopullisesti käytöstä, eli nippuun ja silpuksi. Ts kilpiä ei voi palauttaa konttorille kuten ennen.

Josta tulee mieleen omalla kylällä parikin paikkaa, purkaamoita mitkä hankkii jostain autonromuja, purkaa ne varaosiksi ja myy eteenpäin, ihan perinteisiä romuttamoita siis. Kierrätystähän sekin toki ja hyvä niin. Millähän luvilla saavat toimia niinkin avoimesti... sorry ot:vihellys:
Jep. IS:n mukaan liikenteestä poistoja? Sellaista ei ole mahdollista tehdä.

Ajoneuvon liikennekäytöstäpoisto sen sijaan voi tehdä ihan kuka vaan. Muutamalla hiiren klikkauksella.

Ajoneuvon liikennekäytöstäpoisto on siis väliaikainen ja maksaa 6 euroa. Muutamalla klikkauksella saa taas takaisin ajoon ja se maksaa 0.00 €. Paitsi moottoripyörien (tai muiden) kohdalla maksaa 150 € !

Ajoneuvoon siis jää kilvet paikalleen ja poisto ei ole mikään pysyvä romutus!

https://asiointi.trafi.fi/organisaatiot/tieliikenne/ajoneuvon-liikennekaytostapoisto
Ajoneuvon liikennekäytöstäpoisto
Oma asiointi -palvelu
Poista liikenteestä -> Palvelun hinta: 6,00 €

edit:

Tuossa samalla sivulla olikin juttua myös pysyvästä romutuksesta:

Jos et aio käyttää ajoneuvoasi liikenteessä enää koskaan, tee sille lopullinen poisto. Lopullista poistoa varten voit toimittaa autosi maksutta Suomen Autokierrätys Oy:n valtuutettuun romuajoneuvojen vastaanottopisteeseen. Et voi ottaa ajoneuvoa enää uudelleen liikennekäyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Ajoneuvon liikennekäytöstäpoisto on siis väliaikainen ja maksaa 6 euroa. Muutamalla klikkauksella saa taas takaisin ajoon ja se maksaa 0.00 €. Paitsi moottoripyörien (tai muiden) kohdalla maksaa 150 € !

Kun Helsingissä korotettiin jokunen vuosi sitten ensin joukkoliikenteen tarkastusmaksuja, kohta puoliin korotettiin pysäköintivirhemaksut samalle tasolle. Perustelu oli "kohtelee tasavertaisesti kaikkia".

Näinköhän tämä tuleva moottoripyöräverokin enteilee "väliaikaisen liikennekäytöstäpoiston" poistumista autoilta, "tasavertaisuuden nimessä"... Ensin lanseerataan "epäoikeudenmukaisuudesta kärsivä joukko", ts. moottoripyörät, joille ei kannata luoda mahdollisuutta sesonkiluonteisuuden vuoksi poistaa tieliikennekäytöstä. Sitten todetaankin, että tasa-arvoisuuden nimessä autoveron tulisi ollakkin vuosiluonteinen... Vai olisikohan "henkilökohtainen", kuten vakuutusmaksutkin nyt ovat mennossa.

Ehkäpä 2020 autoverokin on moottoripyöräveron kanssa "henkilökohtainen", ei ajoneuvokohtainen. Sehän se olisikin, uudistus valtion mieleen. Vero, joka katkeaisi vain myymällä tai romutustodistuksen omaamalla. Eli ajoneuvon elinkaaressa 100%:n ajan tuottaisi veroa.
 
Joku saattaisi ehkä viedä sen EY-tuomioistuimeen tarkasteltavaksi...
 
Kertokaas viisaat missä kohtaa se autoveron suuruus määrätään? Tilanne on tämä että olen ostamassa autoa jossa verot nykyisellä asteikolla tulee olemaan liki 20K €. Autossa on kuitenkin aika pitkät toimitusajat ja voi hyvinkin mennä ensi vuoden puolelle kun auto on Suomessa. Jos teen tilaus sopparin nyt tammikuussa ja auton saan vasta ensi vuoden puolella, niin meneekö verot sen tilauspäivämäärän mukaan vai vasta sitten kun auto mahdollisesti rekisteröidään vasta ensi vuoden puolella?

Ei uskalla tehdä mitään ennen kuin tyon sekopää hallitukset kuviot on selvillä ja varsinkin sen vitun Bernerin.
 
Taisivat moottoripyörien massiiviset poistot rekisteristä sitten romuttaa samalla trafin sähköiset palvelut... En sitten saanut yhtä omista autoistani liikenteeseen viikonloppuna niin kuin olin ajatellut. Harmittaa, enkä ole ainoa. Ihme touhua, ei minkäänlaista varajärjestelmää palveluille.
 
Kertokaas viisaat missä kohtaa se autoveron suuruus määrätään? Tilanne on tämä että olen ostamassa autoa jossa verot nykyisellä asteikolla tulee olemaan liki 20K €. Autossa on kuitenkin aika pitkät toimitusajat ja voi hyvinkin mennä ensi vuoden puolelle kun auto on Suomessa. Jos teen tilaus sopparin nyt tammikuussa ja auton saan vasta ensi vuoden puolella, niin meneekö verot sen tilauspäivämäärän mukaan vai vasta sitten kun auto mahdollisesti rekisteröidään vasta ensi vuoden puolella?

Ei uskalla tehdä mitään ennen kuin tyon sekopää hallitukset kuviot on selvillä ja varsinkin sen vitun Bernerin.

Vähän on kinkkinen tilanne. Ei mahtane olla mitään ennakkotapausta edes. Jos vielä menee toimitus jonnekin tulevaisuuteen. Sitten vielä jos mukana on vaihtoauto, niin se vääristää vielä enemmän. Oletettavasti olet suoraan ostamassa, ilman vaihtoa. Huomenna on taas normaalipäivä ja kaikki voi muuttua yön aikakana. Tässä vähän vanhempaa uutisointia

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001932000.html

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000971791.html

Kaipa siinä sopparissa on summat ja sitten allekirjoitus, edes automyyjät ei varmasti tiedä mitä tapahtuu. Mikä on noin erikoinen auto mitä joutuu vuoden odottamaan? Ei oo pakko vastata, mutta itse miettisin jotain toista vaihtoehtoa millä vuoden ajelisi ilman kuumotuksia, suomessa kun kaikki on mahdollista, ja osa sipilöinneistä valmiiksi laittomia. Ministerit saaneet kenkää pienemmistäkin, sipilällä ja bernerillä on paljon selitettävää, ja silti vielä viroissaan.

Joo, en siis osaa vastata kysymykseen. Ei kai kukaan osaa. Laittaisin nyt isommat kaupat jäähylle, ellei lompakossa löydy saldoa isompaan pettymykseen.
 
Kertokaas viisaat missä kohtaa se autoveron suuruus määrätään? Tilanne on tämä että olen ostamassa autoa jossa verot nykyisellä asteikolla tulee olemaan liki 20K €. Autossa on kuitenkin aika pitkät toimitusajat ja voi hyvinkin mennä ensi vuoden puolelle kun auto on Suomessa. Jos teen tilaus sopparin nyt tammikuussa ja auton saan vasta ensi vuoden puolella, niin meneekö verot sen tilauspäivämäärän mukaan vai vasta sitten kun auto mahdollisesti rekisteröidään vasta ensi vuoden puolella?

Ei uskalla tehdä mitään ennen kuin tyon sekopää hallitukset kuviot on selvillä ja varsinkin sen vitun Bernerin.
Itse lähtisin siitä liikkeelle että autovero on 1.1.2018 sama 20 000 €. Eli kannattaa pudjetoida sen mukaan. Mutta lisäkuluja voi tulla gsm/gps/obd-mokkulasta. Sekä uudet tienkäyttömaksut. Sen verran noista verotuksista osaa sanoa, että tuskin mikään hinta/vero tulee ainakaan laskemaan. Nousta kyllä voi kuten yleensä joka vuosi.

Täysin samaa mieltä, että nyt ei ota yhtään mitään selkoa verotuksesta tai maksuista, koska Berner ja kumppanit siellä nyt pelleilevät.

Jos itse olisi nyt aivan pakko ostaa, niin ehkä hybridi tai sähköauto (tesla). Toki mahdollisimman vanha, koska veron kerääminen on nyt niin pahasti epäselvää.
 
Vähän on kinkkinen tilanne. Ei mahtane olla mitään ennakkotapausta edes.
Mitä kinkkistä siinä on?

Voihan auton tilata ja jättää rekisteröimättä suomeen / verot maksamatta. Näin on iät ajat tehty esim. rata-autojen, maasta pois vietävien, jne autojen kanssa.

Rekisteröi sitten kun verotus on selvä...
 
Rekisteröinti hetkellä.

Tässä käsityksessä vähän itsekkin olen. Autoliikehän tekee sen ensirekisteröinnin ellei muuta sovita joten sen täytyy tapahtua sitten vuoden vaihteen jälkeen.
Löytyhän tuo tieto näköjään noista autokaupan sopimusehdoista.
http://www.akl.fi/akl_ry/edunvalvon...t/autokaupan_ja_tilaus-_ja_kauppasopimusehdot
a) Autoveron määräytyminen

Myyjä ilmoittaa ostajalle uuden ajoneuvon tilauksen yhteydessä arvion ajoneuvosta perittävästä autoverosta. Jos kaupan kohteena olevan ajoneuvon autovero muuttuu tilauksen tekemisen jälkeen ennen ajoneuvon rekisteröintiä, muuttuu ostajalta perittävän autoveron määrä veronmuutosta vastaavalla määrällä. Myyjä ilmoittaa ostajalle autoveron tarkan määrän ennen ajoneuvon luovutusta.

b) Autoverolain muutoksen vaikutus

Jos Autoverolakiin (1482/94) tehdään tilauksen tekemisen jälkeen ennen ajoneuvon sopimuksenmukaista luovutusaikaa tilatun ajoneuvon autoveroon vaikuttava muutos, muuttuu ostajalta perittävän autoveron määrä veronmuutosta vastaavalla määrällä. Sopimuksessa mainitun vaihtoajoneuvon kauppahinta muuttuu tällöin uuden ajoneuvon kokonaishinnan muutosta vastaavassa suhteessa.

Myyjä ilmoittaa välittömästi ostajalle autoverolain muutoksesta ja sen vaikutuksesta tilatun uuden ajoneuvon autoveron määrään ja vaihtoajoneuvon kauppahintaan.

Ostajalla on oikeus autoverolain muutosta koskevan myyjän ilmoituksen saatuaan purkaa sopimus vaihtoajoneuvon osalta, jos vaihtoajoneuvon kauppahinta muuttuu kaupan kohteena olevan uuden ajoneuvon autoveron määrän muuttumisen johdosta.

Tuon tekstin valossa uskaltaa kyllä tilauksen tehdä kunhan vain saa rekisteröinnin seuraavalle vuodelle jos siis oletetaan että autovero poistuisi vuoden 2018 alussa :rofl:

Mitenköhön sitten alkaa vaikuttamaan se uusi WLTP-mittaussykli hiilidioksien osalta eli varmaankin ylöspäin mennään ja rajusti. Siinä on taas uusi päänvaiva Suomen hiilidioksidi
perustaiselle autoverolle.

Palaten sitten vielä tuohon Bernerin ajamaan tieveroon. Mitenköhön sitten aletaan moottoripyöriä verottamaan? Niihinkö kanssa asetetaan seurantalaitteet ja kenen kustannuksella. Jää huviajelut aika pienelle kun niitähän ne kaytännössä lähes kaikki on. Tietty jos käyttää pelkästään työmatkoihin, mutta ei helvetti miikä soppa täsät vielä syntyykään. Koko asiassa ei ole järjen hiventäkään. Järjettömän monimutkainen systeemi ja KALLIS. Vittu mitä urpoja tuolla sooloilee.
 
Siis mitöö wittua IS sekoilee oikeastaan:eek: Eihän rekisteristä ole voinut poistaa kai mitään enää vuosiin. Se on Kuusakoski mikä poistaa hyvinkin lopullisesti käytöstä, eli nippuun ja silpuksi. Ts kilpiä ei voi palauttaa konttorille kuten ennen.

Josta tulee mieleen omalla kylällä parikin paikkaa, purkaamoita mitkä hankkii jostain autonromuja, purkaa ne varaosiksi ja myy eteenpäin, ihan perinteisiä romuttamoita siis. Kierrätystähän sekin toki ja hyvä niin. Millähän luvilla saavat toimia niinkin avoimesti... sorry ot:vihellys:

Minä poistin nykyisen ratakäyttöön muunnetun nissan almerani pois rekisteristä 2016 heinäkuussa. Vein kilvet konttorille ja hain tullista lapun että auto on siirretty kilpailukäyttöön.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/ver...etun_ajoneuvon_kilpailukayttoon_ilmoittaminen
 
Tuon tekstin valossa uskaltaa kyllä tilauksen tehdä kunhan vain saa rekisteröinnin seuraavalle vuodelle jos siis oletetaan että autovero poistuisi vuoden 2018 alussa :rofl:
Lauseessa on tosiaan jos :) Muistaakseni persujen vaalilupaus oli että autovero poistuu, mutta kuka uskoo persuihin? Lisäksi missään ei ole ollut pienintäkään puhetta että autovero poistuu 2018? Sehän ei olisi tasapuolista koska 31.12.2017 autosta perittäisiinkin 20 000 € enemmän veroa?

Koskeintaan autovero voisi poistua sähköautoilta tai hybrideilta, jotka on pienipäästöisiä ja kuluttavat vähän polttoainetta. Vaikkapa 100 g/km tai alle olisi ilman autoveroa ja muuten vero ei muutu?

Mielestäni autoveroa ei voida laskea ollenkaan isopäästöisiltä autoilta? Koska on tietyt päästötavoitteet ja isopäästöiset autot mielellään haluttaisiin kieltää vaikka kokonaan?

Tavoite vuodelle 2020 olisi 95 g/km uusille autoille. Jos autovero on 20 000€, niin täytyy päästötkin olla erittäin suuret. Menee ainakin yli 123,6 g/km joka oli suomessa keskiarvo vuodelle 2015. Kaikki jotka menee yli keskiarvon hankaloittavat päästötavoitteeseen pääsemistä?

EU pyrkii vähentämään liikenteen hiilidioksidipäästöjä ja on asettanut uusille henkilöautoille CO2- päästönormin, joka tuli liukuvasti voimaan vuosina 2012 – 2015, jolloin valmistajakohtaisena tavoitteena oli keskiarvo 130 g/km eli noin 5–5,5 l/100 km. Vuodelle 2020 EU:n vastaava tavoite on 95 g/km. Keskimääräinen Suomessa ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästö vuonna 2015 oli 123,6 g/km.
http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/ymparisto/liikenteen_paastot
 
Lauseessa on tosiaan jos :) Muistaakseni persujen vaalilupaus oli että autovero poistuu, mutta kuka uskoo persuihin? Lisäksi missään ei ole ollut pienintäkään puhetta että autovero poistuu 2018? Sehän ei olisi tasapuolista koska 31.12.2017 autosta perittäisiinkin 20 000 € enemmän veroa?

Koskeintaan autovero voisi poistua sähköautoilta tai hybrideilta, jotka on pienipäästöisiä ja kuluttavat vähän polttoainetta. Vaikkapa 100 g/km tai alle olisi ilman autoveroa ja muuten vero ei muutu?

Mielestäni autoveroa ei voida laskea ollenkaan isopäästöisiltä autoilta? Koska on tietyt päästötavoitteet ja isopäästöiset autot mielellään haluttaisiin kieltää vaikka kokonaan?

Tavoite vuodelle 2020 olisi 95 g/km uusille autoille. Jos autovero on 20 000€, niin täytyy päästötkin olla erittäin suuret. Menee ainakin yli 123,6 g/km joka oli suomessa keskiarvo vuodelle 2015. Kaikki jotka menee yli keskiarvon hankaloittavat päästötavoitteeseen pääsemistä?


http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/ymparisto/liikenteen_paastot

Tuo tavoitehan koskee auton valmistajan koko malliston keskimääräistä co2 päästöjä. Eli valmistajat on pakotettu tekemään esim sähköautoja/hybridejä päästäkseen tuohon tavoitteeseen jos meinaavat saada myydä autojaan ilman sakkoja. Mallistossa voi tietty aina olla tehomalli normi bensakoneella ja isoilla päästöillä kunhan tuo malliston keskimääräiset päästöt pysyy rajan alla. Voi olla aika toivoton urakka noilla auton valmistajilla jos tulee se uusi päästömittaus tapakin mikä nostaa sitä rimaa jo entisestään. Tuon päästötavoitteen takia niitä arvoja onkin kikkailtu näyttämään todellisuutta paremmilta kuten VW keissi huijausmoottoreineen. Todelliset kulutukset on paljon enemmän mitä ilmoitetut. Sähköautot tulee väkisinkin jos meinaavat EU:ssa enää autojaan myydä. Tosin niitähän ei pakko ole saada kaupaksi kunhan mallisto vaan tarjoaa näitä vähäpäästöisiä.

Se auto mitä itse ostamassa on 175g/km päästöillä. Mitä lie sitten oikeasti pihalle puskee. Hybridin voisi ostaa jos tulisi sellaista itseä miellyttävää mallia ja ei tarvitsisi siitä maksaa itseään kipeäksi.
 
Melkoista ecohippeilyä noiden co2 ja nox päästöjen kanssa. Mitenhän venäjä, afrikka, eteläamerikka mm. on mukana juhlissa.
Kaikesta muusta teollisuudesta puhumattakaan ihan globaalisti. Jokuhan tästäkin maailman pelastuksesta kerää rahat taskuun tavalla tai toisella.
 
Vähintäänkin myyntiin täytyy tulla vähäpäästöisiä hybridejä. Sähköautossa kun on ne omat ongelmansa, eli uskoisin että sähköautot yleistyy hyvin hitaasti. Melkoisen riskin täytyisi ottaa jos hankkii Tesla S tai X mallin. Uusi autonvalmistaja jonka laatu ei ole vieläkään mitenkään älyttömän hyvä. Lisäksi jos hinta ei ole este, niin latauspisteiden rakentaminen on hyvin kallista.

Polttomoottori autotkin saisi vähäpäästöiseksi. Esim etanolilla tai biodieselillä toimiva. Biodiesel on melko kallista valmistaa. Mutta jos (bio) dieselin hinnasta poistettaisii vero, niin biodiesel olisi saman hintaista kuin diesel nykyisin. Ja metsäähän suomessa riittää, eli polttoaineen voisi tuottaa täysin itse, ilman (venäjältä) tuotavaa raakaöljyä.

------
Ainakin tulee uusia työpaikkoja jos tehdään uusia tehtaita jossa valmittettaisiin esim biodieseliä. Itse olen suosinut diesel farkkuja. Nettiautosta vilkaisin hintoja ja eivät ole erityisen halpoja, vaikka vanhoja ovat ja paljon ajettuja. Farkun pystyy muutoskatsastamaan 2-paikkaiseksi pakettiautoksi. Tällöin käyttövoimavero (dieselvero) on jonkun verran pienempi.
 
Farkun pystyy muutoskatsastamaan 2-paikkaiseksi pakettiautoksi. Tällöin käyttövoimavero (dieselvero) on jonkun verran pienempi.
Se ei ole jonkun verran pienempi vaan paljon pienempi. Omassa autossa dieselvero 50€ vuodessa, jos olisi rekisteröity henkilöautoksi, niin vero olisi 320€ vuodessa...
 
Melkoista ecohippeilyä noiden co2 ja nox päästöjen kanssa. Mitenhän venäjä, afrikka, eteläamerikka mm. on mukana juhlissa.
Kaikesta muusta teollisuudesta puhumattakaan ihan globaalisti. Jokuhan tästäkin maailman pelastuksesta kerää rahat taskuun tavalla tai toisella.
Ainakin suuria co2 päästöjä venäjä ja ainakin osa afrikasta kannattaa hyvin lämpimästi, koska se tarkoittaa lisää rahaa niille.

Ei noista päästöjen leikkaamisesta ole kuin hyötyä laajemmassa skaalassa ajateltuna. Ilman puhdistuminen on vielä bonuksena.
 
Ei noista päästöjen leikkaamisesta ole kuin hyötyä laajemmassa skaalassa ajateltuna. Ilman puhdistuminen on vielä bonuksena.
Suomi voi leikata päästönsä vaikka 100%:sesti ja siirtyä takaisin hevosliikenteeseen (ok, puulla lämmittäminenkin on nykyään paha juttu, hyi-hyi), mutta se ei tarkoita että Kiinan, Intian, Venäjän, jne kaltaiset maat antavat samankaltaisen tasoituksen tuottavuuden ja maailmantalouden saralla.

Tällaisen pikkumaan on täysin turha mennä, varsinkin huonoina taloudellisina aikoina, etunenässä maailmaa pelastamassa koska ainoa lopputulos on se että me itse kärsimme kun muut porskuttavat menemään...
 
NOx päästöt on paikallinen ongelma, tosin Suomessa suurempi ongelma ilmansaasteiden osalta taitaa olla nastarenkaiden ja hiekoituksen aiheuttama pölinä.
 
Suomi voi leikata päästönsä vaikka 100%:sesti ja siirtyä takaisin hevosliikenteeseen (ok, puulla lämmittäminenkin on nykyään paha juttu, hyi-hyi), mutta se ei tarkoita että Kiinan, Intian, Venäjän, jne kaltaiset maat antavat samankaltaisen tasoituksen tuottavuuden ja maailmantalouden saralla.

Tällaisen pikkumaan on täysin turha mennä, varsinkin huonoina taloudellisina aikoina, etunenässä maailmaa pelastamassa koska ainoa lopputulos on se että me itse kärsimme kun muut porskuttavat menemään...
Ei Suomi yksin, mutta EU on jo riittävän iso.
Todellisuudessa yksi suurimpia syitä miksi erilaisia vaatimusruuveja on pikkuhiljaa kokoajan kiristetty on se ettei kehitysmaat kykene tuottamaan vaadittavaa laatua.
Eihän meillä ole minkäänlaisia mahdollisuuksia kilpailla halpatyövoimamaiden kanssa yksinkertaisilla bulkkituotteilla.

Jos taas puhutaan fossiilisista polttoaineista, niin niiden pihistelyssä suurin syy on se että meillä ei pahemmin ole omia varantoja niiden suhteen, vaan kaikki joudutaan ostamaan kauppakumppaneilta, joiden kanssa oltaisiin mielummin tekemättä kauppaa. Yksinkertaisesti on poliittisesti sitä parmpi mitä vähemmän me ollaan riippuvaisia näiden maiden tuotteista.

Myös toisinpäin, mitä konkreettista hyötyä olisi meille siitä että palattaisiin esim vuoden 1980 tasolle päästönormeissa?
 
Myös toisinpäin, mitä konkreettista hyötyä olisi meille siitä että palattaisiin esim vuoden 1980 tasolle päästönormeissa?

Eipä tarvisi kenenkään miettiä tuleeko trafilta 100€ vai 600€ lasku sen mukaan mitä putkesta tulee, tai kokonaismassa on. Joku väliaikainen käyttömaksu varmaan silti olisi...
 
Esim dieselvero on mennyt aina painon mukaan. Toisaalta päästöt taas polttoaineen verotuksen kukaan. Mikään ei ole kait muuttunut :)

Paitsi uusi lisämaksu joka on nimeltään tienkäyttömaksu :) Sellaista kun ei ole vielä ennemmin muistettu keksiä. Tähän soppaan on siis keksitty että sähköautojakin täytyy verottaa/maksattaa. Samalla toki voi nostaa bensa/diesel autojen maksuja. Ainakin gps/gsm-seurantalaitteen verran. Sekä ylläpidon verran. Jos ylläpito maksaisi 5€/kk olisi maksu 60€ vuodessa, eli suurin piirtein yhden auton katsastuksen verran. Ilmeisesti katsastusten väliä vähän pidennettiin, niin voi keplotellasi sitten jonkun uuden vuosimaksun tilalle?


------
Pieni kulutus ja pienet päästöthän ei oikeastaan haittaa ketään. Jo 1980 luvulla on saanut ostettua vaikka pienen peugeot 205 1.8 dieselin joka kuluttaa polttoainetta ehkä 4.5 litraa. Tai jopa vielä vähemmän jos ajaa melko hiljaa ja taloudellisella ajotavalla.

Nythän sitä gsm/gps-mokkulaakin on mainostettu, että kuinka se säästää bensaa/dieseliä kun oppii ajamaan taloudellisesti. Itse en sellaista ainakaan tarvitse koska osaan jo valmiiksi ajaa taloudellisimmalla ajotavalla. Toki jollekin muulle siitä voi olla hyötyäkin. Mutta esim kännykän käyttö ajon aikana on kiellettyä, niin jonkun uuden mittarin katselu ei mielestäni tuo ainakaan mitään lisäturvaa liikenteeseen. Katse pitäisi kumminkin olla kaukana edessä.

Niin siis pienet päästöt/pieni kulutus, varsinkin diesel autossa pienentävät rahan menoa. Eli pieni pakko ajaa pienipäästöisellä koska verotusta ja maksuja kokoajan suurennetaan. Itsellä vain menee käyttömaksut painon mukaan vaikka itse kulutus on pieni, eli ei sen puolesta tuo yhtään mitään säästöä (verottajan kikkailu, paku verotetaan painon mukaan).
 
Viimeksi muokattu:
Eipä tarvisi kenenkään miettiä tuleeko trafilta 100€ vai 600€ lasku sen mukaan mitä putkesta tulee, tai kokonaismassa on. Joku väliaikainen käyttömaksu varmaan silti olisi...
Eivät oikeastaan liity toisinsa. Päästönormi on jokin tietty raja-arvo, verotus taas on valtion keino kerätä tuloja.

Tarkoitin kyllä noin laajemmin, enkä yksilön kannalta kun kirjoitin "meille". Eli mitä yhtieskunnallista hyötyä olisi vanhaan päästönormiin palaamisesta?
 
Eivät oikeastaan liity toisinsa. Päästönormi on jokin tietty raja-arvo, verotus taas on valtion keino kerätä tuloja.

Tarkoitin kyllä noin laajemmin, enkä yksilön kannalta kun kirjoitin "meille". Eli mitä yhtieskunnallista hyötyä olisi vanhaan päästönormiin palaamisesta?

Aika entinen ei koskaan enää palaa. Muutenhan tämä on ihan spekulointia, ei enempää eikä vähempää.

Verotus, no myydään hybridejä tai sähköautoja pikkuverolla tai verottomasti - hyvä. Tässä valtio menettää verotuloja niin autoverojen kuin polttoaineiden muodossa (erittäin hyvä)
Sitten kun niitä kadonneita verotuloja ihmetellään, niin kehitellään sitten muita himmeleitä että saadaan pidettyä liikkuminen mahdollisimman kalliina - ei hyvä.

Mitä suomi edellä, harva tulee perässä.

Henkilökohtaisesti olen puhtaasti sitä mieltä että tämä pallo on loppuunajettu muutamassa sadassa vuodessa ja ihmiskunnalla ei ole tulevaisuutta, mutta tämä menee offin puolelle.
 
Kertokaas viisaat missä kohtaa se autoveron suuruus määrätään? Tilanne on tämä että olen ostamassa autoa jossa verot nykyisellä asteikolla tulee olemaan liki 20K €. Autossa on kuitenkin aika pitkät toimitusajat ja voi hyvinkin mennä ensi vuoden puolelle kun auto on Suomessa. Jos teen tilaus sopparin nyt tammikuussa ja auton saan vasta ensi vuoden puolella, niin meneekö verot sen tilauspäivämäärän mukaan vai vasta sitten kun auto mahdollisesti rekisteröidään vasta ensi vuoden puolella?

Ei uskalla tehdä mitään ennen kuin tyon sekopää hallitukset kuviot on selvillä ja varsinkin sen vitun Bernerin.
Siinä vaiheessa kun auto rekisteröidään. Varma tieto. Itselläni edellisen auton hinta aleni tilaussopimuksesta toimituspäivään, koska välissä ehti vuosi ja verotus vaihtua ja rekisteröinti tehtiin uuden vuoden puolella.
 
Itse tilasin nykyisen auton syksyllä 2015 ja sain tammikuussa 2016. Vero oli tuona aikana tilauksen ja toimistuspäivän välillä laskenut n. 600e joka vähennettiin kauppahinnasta tammikuussa. Tämän jälkeen oli vielä tapahtunut jotain tarkennuksia verotukseen/laskelmaan ja tuli vielä perästä tieto, että tulee n. 100e palautuksia vielä jälkikäteen. Onneksi näin tällä kertaa. Kaksi edellistä autoa ovat olleet juuri sen hintaisia, mitä arviossa on tilausvaiheessa lukenut.

Eiköhän se vero tule pysymään jatkossakin samana rahallisesti, korkeintaan muuttaa muotoaan ja perintätapaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ensi viikolla kai piätisi tulla jotain infoa asiasta? Vähän tässä mietteissä auton vaihto, mutta onneksi vanha vielä toimii ihan ok, kun ei kyllä uskalla ennen ensi vuotta ostaa yhtään mitään. Omalla tuurillani käy kumminkin niin, että maksan kauheat autoverot jotka sitten ensi vuonna poistuvat ja tilalle tulee kovat käyttömaksut niin saan maksaa kahteen kertaan.
 
Saapa nähdä mitä tuon ehdotuksen sisältö on. Veikkaan rankkaa keppiä ja porkkana politiikkaa. Sähkö ja hybrideille tukia ostoon ja normaaleille autoille lisää veroja.
Onpa jopa "buumi" menossa sähkö/hybridien rekisteröinneissä. Hieman hörähdin tuolle 0,5% rerkisteröintimäärälle kaikista uusista autoista. :rofl::facepalm:
http://yle.fi/uutiset/3-9399682

Sitä vastoin täyssähköautojen ensirekisteröintien määrä on jopa hieman laskenut
 
Moottoripyörien liikennekäyttöpoistoja jo lähes 100 000! | Bike

Verokanta sulaa vauhdilla.... yli 96 000 pyörää poistettu liikennekäytöstä viime vuoden loppuun mennessä. Jos pysyvät poistettuna niin laskettuja verotuloja jää saamatta n. 15 miljoonaa ja vakuutusverojakin 3,5 miljoonaa. Ja tämähän on vasta alkua... Moottoripyörä- ja venevero on saanut lyhyessä ajassa todella paljon kritiikkiä aika laajasti, jos poliitikoilla on vähääkään tolkkua niin tuo hanke haudataan vielä ennen toukokuuta.
 
Yle on saanut haltuunsa esityksen vaalikauden merkittävimmästä tieliikenneselvityksestä. Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) on määrä esitellä selvitys huomenna torstaina.
...
1. Auton ostaminen halpenee rajusti
Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) esittää, että liikenteen veroja alennetaan 1,6 miljardia euroa.

Selvityksen mukaan auton ostamisen yhteydessä maksettava autovero poistettaisiin kokonaan. Kyseessä olisi valtava muutos, sillä autoveroa kerätään tänä vuonna arviolta 853 miljoonaa euroa.

Selvitys esittää myös, että tieliikenteen toista keskeistä veroa, ajoneuvoveron perusveroa, lasketaan 547 miljoonalla eurolla.

Näiden ohella LVM esittää myös polttoaineveron laskemista noin 200 miljoonalla eurolla.

Liikenneverkkoyhtiön tulee olla valtion budjetin kannalta neutraali muutos, joten autoverojen laskun vastapainoksi liikenneverkkoyhtiö perisi asiakkailta tienkäyttöoikeuteen perustuvia maksuja.

2. Tiemaksu perustuisi aluksi aikaan

Liikenne- ja viestintäministeriön selvitys esittää, että liikenneverkkoyhtiö myisi vuoden 2018 alusta lähtien kuluttajille aikaan perustuvaa tienkäyttöoikeutta.

Kiinteä maksu voisi tarkoittaa esimerkiksi viikko-, kuukausi- tai vuosimaksua. Esityksen mukaan vuosimaksu olisi toiminnan alkuvaiheessa keskimäärin 539 euroa. Maksu porrastettaisiin auton hiilidioksidipäästöjen perusteella.

Tämänkaltainen maksujärjestelmä ei edellytä kohua herättänyttä ajoneuvon paikantamista. Selvityksessä todetaan, että asiakasmaksut kerätään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Selvitys esittää, että liikenneverkkoyhtiö toimisi alkuvaiheessa vähittäismyyjänä yksityisten palveluoperaattoreiden rinnalla.

3. Kilometripohjainen hinnoittelu mahdollinen myöhemmin

Esitys jättää kuitenkin myös portin auki kilometripohjaisille maksuille. Selvityksessä todetaan, että myöhemmässä vaiheessa palveluoperaattorit voisivat tarjota asiakkaille myös kilometripohjaisia paketteja.

Tämä voitaisiin toteuttaa sitten, kun alalle on syntynyt riittävästi kilpailua.

Ajoneuvon paikantaminen vaatisi kuitenkin aina kuluttajan suostumuksen.
Yle sai Bernerin tie-esityksen: Autovero pois, myös ajoneuvo- ja polttoaineveroja lasketaan
 
Noniin eli suomesta ei kannata ostaa enää yhtäkään autoa jos tuo menee läpi. Ulkomailta saa halvemmalla eikä ylimääräistä autoveroa peritä.
Hollannissa on korkeampi ALV (21%) mutta siellä on halvemmat listahinnat kuin Saksassa (19% ALV), kummasta kannattaa tuoda?
 
Noniin eli suomesta ei kannata ostaa enää yhtäkään autoa jos tuo menee läpi. Ulkomailta saa halvemmalla eikä ylimääräistä autoveroa peritä.
Hollannissa on korkeampi ALV (21%) mutta siellä on halvemmat listahinnat kuin Saksassa (19% ALV), kummasta kannattaa tuoda?
Eikös tuossa sanota juuri että, autovero poistuu eli olisi halvempi ostaa auto Suomesta, vai ymmärsinkö väärin?
 
Koskahan se päivämäärä julkistetaan milloin hinnat laskee, huomennahan tuo mystinen päätös piti julkistaa. Nyt ollaan jännän äärellä. Siinä monen kalliin auton omistajan leuat loksahtaa.
 
Just viime viikolla auton ostin :psmoke:

Tämä oli odotettavissa. Tuskin hyvittävät mitään maksettuja autoveroja, tai tänä vuonna ostetuista/rekisteröidyistä jos autovero poistuu esim. 1.1.2018.


Julkistavatkohan tota päästöpohjasta maksutaulukkoa huomenna :think: kuinkahan paljon suosivat vähäpäästösiä.
 
Saisivat kyllä antaa rehellisen alennuksen vuosimaksuissa autoille joista on maksettu verot... :P
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 602
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom