Autonvalmistajien myymien autojen keskimääräisten hiilidioksidipäästöjen (CO2) pitää jäädä tänä vuonna keskimäärin alle 95 g/km rajan,
muuten autovalmistajaa uhkaavat kymmenien miljardien sakot.
Automotive Newsin mukaan puhutaan jopa 33 miljardista vuoden 2020 aikana.
Käytännössä kriittisen 95 g/km rajan alle päästään vain sillä, että automallistossa on riittävä määrä vähäpäästöisiä sähköisiä autoja 48-voltin
kevythybridistä aina täyssähköautoon asti.
Täyssähköautojen ja alle 50 g/km päästölukeman alittavien autojen, käytännössä ladattavien sähköautojen, rooli on erittäin tärkeä,
koska näillä autoilla on ns. superkrediitti eli ne lasketaan päästölaskelmissa kahtena.
Teknisessä mielessä ongelmaa ei ole: autovalmistajat kykenevät kyllä valmistamaan riittävän määrän sähköisiä autoja tavoitteen saavuttamiseksi.
Kysymys on siitä, haluavatko ihmiset ostaa näitä autoja.
Iltalehti uutisoi joulun välipäivinä siitä, kuinka vähäpäästöisiä autoja joudutaan myymään sakkouhan alla jopa tappiolla Suomessa ja muualla Euroopassa.
Näin tapahtuu, koska se on autovalmistajille joka tapauksessa halvempi vaihtoehto kuin maksella EU-sakkoja.
Täyssähköautojen hankkimisen esteenä on yhä se vanha tuttu este: hinta.
Latausverkoston heikkous on tärkeä este etenkin täyssähköautojen yleistymiselle. Sähköautokäyttäjien ohje - ladataan yön aikana kotona
- pätee vain niihin, joilla on kotona latausmahdollisuus. Suurimmalla osalla väestöstä tätä mahdollisuutta ei ole.
Koska sähköautojen myynti varmasti takkuaa vuosina 2020 ja 2021 vielä, niin bensamoottoria vähäpäästöisempi diesel voi nousta ratkaisevaan asemaan,
Automotive News kirjoittaa.
Automotive Newsin siteeraaman brittiläisen IHS-tutkimuslaitoksen mukaan dieseleiden osuus markkinoilla on tasoittunut 30 - 32 prosenttiin ja
erityisesti vuosina 2020 - 21 diesel voi auttaa valmistajia pääsemään päästötavoitteisiin.
Dieseleitä tarvitaan erityisesti isojen autojen kuten isojen SUVien ja työsuhdeautojen voimanlähteenä.
Bensamoottoreilla päästöt jäävät liian korkeiksi ja ladattavia hybridejäkään ei ole joka lähtöön - dieseleitä on.