Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset


Sentti sinne ja toinen toisaalle. Silti tuo jatkuva polttoaineen verotus on pois muusta kulutuksesta, lisää kuljetusten hintaa joka näkyy lopputuotteen hinnassa kaupassa jne. Ei ainakaan paranna tieverkostoa kun yhdeksälle miljardille löytyy muutakin käyttöä, ja sakkoautomaatit päälle.
Vihreät ja ilmastohuijaus, kun suomi mallimaana näyttää muille miten hommat hoidetaan hiilineutraaliksi kymmenen vuoden päästä, samalla kun muut ei tee mitään, tai tekee mutta... Täällä vaan hankaloitetaan kaikkea niin paljon kun kehtaavat ja kyllähän ne kehtaa.

Turhapa tässä on taistella kirjaimellisesti tuulimyllyjä vastaan kun ainoa keino olisi olla niin omavarainen että voisi poistua koko mantereelta. Itseähän ei juuri mikään pidättele, muuta kun se rahapuoli. En tiedä sitten jos pakolaiseksi Kanadaan.
 
Otsikkoa muokattu sopivammaksi, koska nyt heti vuoden alusta pistettiin pakka mietintään.

Autoverolaki menossa käytännössä kokonaan uusiksi – uudet pykälät voimaan vuoden 2021 alusta

Nykyinen autoverolaki ehdotetaan korvattavaksi kokonaan uusiksi kirjoitetulla uudella autoverolailla.

Kiteytettynä hallituksen esityksessä ehdotetaan verohallinnon kantamien valmisteverojen ja autoveron verotusmenettelyjä yhdenmukaistettavaksi muiden verohallinnon menettelyjen kanssa.

Vaikka autoveron määräytymisperusteet ja autoveron taso eivät lakimuutoksessa muutu, on nykyinen, osin sekavaksikin moitittu autoverolaki laadittu ehdotuksessa käytännössä kokonaan uudelleen eli itse autoveroprosessiin ehdotetut muutokset ovat verrattain suuria.

Tavoitteena on, että uusi autoverolaki tulisi voimaan vuoden 2021 alusta, jolloin asiaa koskeva hallituksen esitys olisi luvassa vielä tämän vuoden keväällä.

Loppu uutisesta olikin sitten diipadaapaata. Jos nyt jotain niin autokapan alamäki jatkaa laskuaan, kuten menneinä vuosia, YT:t varmaan pukkaa päälle.
 

Liikenneministeriön päällikkö: Verotuksella liikenteen päästöt nopeimmin kuriin


Liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentäminen kohdistuu pääasiassa henkilöautoiluun,
koska siellä teknologiamuutoksia on helpointa tehdä, sanoo liikenneministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen.

– Esimerkiksi ilmailua, merenkulkua tai raskasta liikennettä on paljon vaikeampi sähköistää,
Pursiainen sanoi Yle TV1:n Ykkösaamussa lauantaina.

Maailma tuskin pelastuu, vaikka suomessa kiellettäisiin kaikki yksityisautilu.. :vihellys:

Parhaillaan ministeriössä on Pursiaisen mukaan meneillään vaikuttavuusarviointityö.
Parasta olisi koota keinot paketiksi ja päättää kaikesta kerralla, hän sanoo.

– Silloin kaikki näkevät, että muutkin joutuvat osallistumaan maksamiseen.

Myönteisiäkin keinoja on, kuten täyssähköauton hankintaan valtiolta saatava kahden tuhannen euron tuki, Pursiainen sanoo.

Kunnollisella rangella (ja kuljetuskapasiteetillä) oleva sähköauto maksaa jotain alkaen... 40 000 - 50 000 €? Siinä joku kahden tuhannen tuki on lähes yhtä tyhjän kanssa.

Myös joukkoliikenteen edistäminen parantaa monien palvelutasoa.

Aiemmin uutisoinnissa on mainittu myös pyöräily ja kävely... :vihellys:

Keinoja on paljon, ja kaikkia niitä tarvitaan, Pursiainen sanoo. Ykköskeino on kuitenkin verotus.

– Kovin keino ja loppujen lopuksi helpoin ja nopeimmin tehtävissä, kyllä se verotuksen puolelle menee.

Miten omaperäistä ja yllättävää... no toisaalta kun suomessa ollaan. :facepalm:

Tätä se on, kun vihervasemmisto päästetään valtaan.
 
Viimeksi muokattu:
"Hän sanoo ”odottavansa kauhulla Marinin hallituksen päätöksiä liikenteen verotuksen isommasta uudistamisesta ja myös suunnitelluista ruuhka- tai tiemaksuista”.

– Näyttää siltä, että SDP:n ja keskustan johdolla tullaan tekemään sellainen liikenteen veronmuutos minkä maksajiksi joutuvat tavalliset henkilöauton käyttäjät. Tässä unohdetaan kokonaan se, että pitkien etäisyyksien maassa oman auton käyttäminen on monelle välttämätöntä. Toivottavasti keskusta olisi edes tässä koko Suomen puolella. Mahdollisuuksia on muitakin kuin keppi ja raippa, esimerkiksi suomalaisella diesel-innovaatiolla saataisiin olemassa olevan autokannan päästöt putoamaan murto-osaan. Nyt pitäisi uskaltaa käyttää verotusta kannustimena eikä aina vain rangaistuksena, toteaa Heinonen."

”Odotan kauhulla hallituksen päätöksiä liikenteen verotuksesta”
 
"Tällä hetkellä Suomessa on runsaat 4 000 täyssähköautoa. Ilmastopaneelin mukaan niitä pitäisi olla 2030 745 000 kappaletta."
Henkilöautoilijat, varautukaa! LVM:n kansliapäällikkö vahvisti Ylellä: Liikenteen päästövähennykset koskevat lähinnä teitä

Suomessa myytiin viime vuonna 114 000 uutta autoa. Tämä oli laskussa päin, eikä hallituksen verosekoilu ainakaan lisää myyntiä, vaan pikemminkin kannustaa pitämään vanhan auton mahdollisimman pitkään.

Nykyluvuista laskien Suomen automyynnistä n. 65 % pitää olla täyssähköautoja alkaen tästä päivästä, tai itseasiassa tämän vuoden alusta, olettaen että uusien autojen myynti ei laske. Onnea vaan yritykselle.
 
"Tällä hetkellä Suomessa on runsaat 4 000 täyssähköautoa. Ilmastopaneelin mukaan niitä pitäisi olla 2030 745 000 kappaletta."
Henkilöautoilijat, varautukaa! LVM:n kansliapäällikkö vahvisti Ylellä: Liikenteen päästövähennykset koskevat lähinnä teitä

Suomessa myytiin viime vuonna 114 000 uutta autoa. Tämä oli laskussa päin, eikä hallituksen verosekoilu ainakaan lisää myyntiä, vaan pikemminkin kannustaa pitämään vanhan auton mahdollisimman pitkään.

Nykyluvuista laskien Suomen automyynnistä n. 65 % pitää olla täyssähköautoja alkaen tästä päivästä, tai itseasiassa tämän vuoden alusta, olettaen että uusien autojen myynti ei laske. Onnea vaan yritykselle.

Oliko se noin monta, vai onko tuossa luvussa kaikki autot mukana. Voi olla että muistan jotain muuta mutta mielestäni henkilöautomyynti oli jotain pienempää. Kuten jokaisena vuotena peräjälkeen. Ja eihän nuo uutiset tilannetta ainakaan paranna tilannetta.

Keskon johtajan ehdotelma on että porukka liisaisi autoja, niin ei tarvitse miettiä miten auton arvolle käy tms.

Millaisen auton uskaltaa nyt ostaa? Autoalan johtaja neuvoi ”parhaan lääkkeen” autokuumeeseen
 
Uuden ajan varjopuoli: Sähköintoilu uhkaa syödä 410 000 autoteollisuuden työpaikkaa Saksassa

Sähköiseen autoiluun siirtyminen tulee Saksalle työpaikkamielessä kalliiksi.Liittohallituksen liikkumisen tulevaisuutta
luotaava foorumi NPM on laskenut maasta katoavan peräti 410 000 autoteollisuuden työpaikkaa vuoteen 2030 mennessä.

Työpaikkakato johtuu pääosin siitä, että autoteollisuuden toiminta muuttuu täysin,kun polttomoottoreista siirrytään sähkökäyttöisiin ajoneuvoihin.

Niin se maailma muuttuu..
 

Mitä ihmettä? Autoja myydään tappiolla ja diesel palaa taas kehiin!


Autonvalmistajien myymien autojen keskimääräisten hiilidioksidipäästöjen (CO2) pitää jäädä tänä vuonna keskimäärin alle 95 g/km rajan,
muuten autovalmistajaa uhkaavat kymmenien miljardien sakot. Automotive Newsin mukaan puhutaan jopa 33 miljardista vuoden 2020 aikana.

Käytännössä kriittisen 95 g/km rajan alle päästään vain sillä, että automallistossa on riittävä määrä vähäpäästöisiä sähköisiä autoja 48-voltin
kevythybridistä aina täyssähköautoon asti.

Täyssähköautojen ja alle 50 g/km päästölukeman alittavien autojen, käytännössä ladattavien sähköautojen, rooli on erittäin tärkeä,
koska näillä autoilla on ns. superkrediitti eli ne lasketaan päästölaskelmissa kahtena.

Teknisessä mielessä ongelmaa ei ole: autovalmistajat kykenevät kyllä valmistamaan riittävän määrän sähköisiä autoja tavoitteen saavuttamiseksi.
Kysymys on siitä, haluavatko ihmiset ostaa näitä autoja.

Iltalehti uutisoi joulun välipäivinä siitä, kuinka vähäpäästöisiä autoja joudutaan myymään sakkouhan alla jopa tappiolla Suomessa ja muualla Euroopassa.
Näin tapahtuu, koska se on autovalmistajille joka tapauksessa halvempi vaihtoehto kuin maksella EU-sakkoja.

Täyssähköautojen hankkimisen esteenä on yhä se vanha tuttu este: hinta.

Latausverkoston heikkous on tärkeä este etenkin täyssähköautojen yleistymiselle. Sähköautokäyttäjien ohje - ladataan yön aikana kotona
- pätee vain niihin, joilla on kotona latausmahdollisuus. Suurimmalla osalla väestöstä tätä mahdollisuutta ei ole.

Koska sähköautojen myynti varmasti takkuaa vuosina 2020 ja 2021 vielä, niin bensamoottoria vähäpäästöisempi diesel voi nousta ratkaisevaan asemaan,
Automotive News kirjoittaa.

Automotive Newsin siteeraaman brittiläisen IHS-tutkimuslaitoksen mukaan dieseleiden osuus markkinoilla on tasoittunut 30 - 32 prosenttiin ja
erityisesti vuosina 2020 - 21 diesel voi auttaa valmistajia pääsemään päästötavoitteisiin.

Dieseleitä tarvitaan erityisesti isojen autojen kuten isojen SUVien ja työsuhdeautojen voimanlähteenä.
Bensamoottoreilla päästöt jäävät liian korkeiksi ja ladattavia hybridejäkään ei ole joka lähtöön - dieseleitä on.

- IL
 

Liikenneministeriön päällikkö: Verotuksella liikenteen päästöt nopeimmin kuriin, taloyhtiöt voisi velvoittaa rakentamaan sähköautojen latauspisteitä


Liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentäminen kohdistuu pääasiassa henkilöautoiluun, koska siellä teknologiamuutoksia on helpointa tehdä,
sanoo liikenneministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen.

– Esimerkiksi ilmailua, merenkulkua tai raskasta liikennettä on paljon vaikeampi sähköistää, Pursiainen sanoi Yle TV1:n Ykkösaamussa lauantaina.

Aikataulu keinopaketin kokoamiseksi on tiukka, Pursiainen myöntää. Ja mitä myöhemmin aloitetaan, sitä jyrkempiä temppujen on oltava.

Keinoja on paljon, ja kaikkia niitä tarvitaan, Pursiainen sanoo. Ykköskeino on kuitenkin verotus.

taloyhtiöitä voitaisiin Harri Pursiaisen mukaan velvoittaa rakentamaan latauspisteitä.
Siihen saa jo nyt Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lta tukea noin kolmannekseen kuluista, hän muistuttaa.

- YLE
 
Näistä firmoista mitään havaintoja:

Arctia
Arctic Drone Lab
Arctic Machine
Atlastica Oy
Atostek
Autosofta Oy
Avarea Oy Avartek
Bittium Oyj
Bitwise Oy
Perille Mobility Services Oy
Traffic Management Finland Group
Traficon Oy
Trafix Oy

Mitään seurantaan liittyvää?

Tämä on ainakin erikoinen lausunnon antaja:

Geowise Oy

"Keskeisiä osaamisalueitamme ovat avaruus- ja ympäristöteknologiat, paikkatieto ja turvallisuus"

Geowise Oy
 
Näistä firmoista mitään havaintoja:

Arctia
Arctic Drone Lab
Arctic Machine
Atlastica Oy
Atostek
Autosofta Oy
Avarea Oy Avartek
Bittium Oyj
Bitwise Oy
Perille Mobility Services Oy
Traffic Management Finland Group
Traficon Oy
Trafix Oy

Mitään seurantaan liittyvää?

Tämä on ainakin erikoinen lausunnon antaja:

Geowise Oy

"Keskeisiä osaamisalueitamme ovat avaruus- ja ympäristöteknologiat, paikkatieto ja turvallisuus"

Geowise Oy

En jaksa kahlata läpi. Mutta eiköhän siellä ole hyvävelikaverit valmiina kuppaamaan vähän rahaa omaan hyvään, jotka maksaa kansa, valitsemillaan edustajilla.
 

Autoliiton Pasi Nieminen kaipaa realismia henkilöautoilun päästörajoituksiin – ”Auton arvo keskimäärin 3 600 euroa”


Autoilijoiden edunvalvontajärjestön Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kaipaa realismia henkilöautojen hiilidioksidipäästöistä käytävään keskusteluun.

– Henkilöautokannan keski-ikä Suomessa on keskimäärin 12 vuotta. Tällaisen auton arvo on keskimäärin 3 600 euroa.
Jos näitä autoja pitäisi alkaa muuttamaan merkittävässä määrin sähköautoiksi, niin se ei ole ihan niin yksinkertainen asia,
Nieminen kommentoi Iltalehdelle sunnuntaina.

Liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen sanoi Ylen Ykkösaamussa lauantaina, että päästörajoitukset tulevat koskemaan
lähinnä henkilöautoilua ja että keinot ovat verotuksellisia.

Nieminen sanoo, että Suomen tavoite on liian kunnianhimoinen.

– Onko meidän järkevää asettaa kansallisesti näin tiukkoja tavoitteita tilanteessa, jossa kukaan ei oikein tiedä, miten tämä asia oikein tehtäisiin.

Niemisen mukaan henkilöautojen CO2-päästöt ovat 9 prosenttia Suomen kaikista hiilidioksidipäästöistä.

– Meillä on paljon rakennettua omaisuutta, jonka käyttö edellyttää sitä, että on mahdollista liikkua omalla autolla.
On ymmärrettävä, että ihmiset ovat huolissaan siitä, mitä rakennetun omaisuuden arvolle käy ja voidaanko sitä jatkossa täysimääräisesti hyödyntää.
Silloin puhutaan helposti paljon suuremmista arvoista kuin siitä henkilöauton hinnasta.



 
Tiedän ihmisiä tsekeistä, jotka ajavat Traffic360 vapaita pikkuteitä ihan vaan siksi että suhteellisen ökyhintaiset maksut paikallisille..

Kyllä, laajensivat reilu kuukausi sitten 900 kilometriä uusia teitä tuohon järjestelmäänsä, uutta tulee koko ajan. Tällä hetkellä järjestelmään pitää rekisteröityä toistaiseksi vain yli 3500 kiloiset ajoneuvot:

Expansion of the toll payment obligation: As of January trucks will pay tolls on these 1st category roads as well | Portal elektronicznego systemu poboru opłat w Czechach

Itse seurantalaite toimii hybridinä, eli on GPS, mutta myös GSM/GPRS-toiminnassa, lisäksi jonkinlainen mikroaaltolähetin:

Function and description | Web Portal of the Electronic Toll System in the Czech Republic

Itse uskon että jos tulee koko maan kattava tiemaksuhimmeli, niin vastaava pakotetaan järjestelmä myös tänne. Sitten jos on "vain" pk-seudun kattava "ruuhkamaksu", niin mikroaaltojärjestelmää on väläytelty myös tänne. Se on todennäköistä että CGI on tavalla tai toisella mukana tekemässä isoa tiliä veronmaksajien kustannuksella. Tämä ITS Finland ry on aina näissä liikenneministeriön hankkeissa lausumassa ja oli taustalla myös Anne Bernerin operaattoripaketteihin perustuneessa esityksessä:

ITS Finland ry

Puheenjohtajana sopivasti CGI:n tyyppi:

Älykkään liikenteen verkosto

Jäseninä on myös esim. operaattoreista Telia Finland Oy ja laitevalmistaja Semel Oy. Molemmat oli joitakin vuosia sitten yhteiskokeilussa liittyen ajoneuvojen seurantaan Suomessa. Kokeilussa oli mukana melkein 3000 ajoneuvoa.

ITS-Finlandin jäsenenä myös Traffic Management Finland, jonka tuottolaskelmat sopivasti salattu ja hallituksessa myös esim. sama CGI:n tyyppi:

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/politiikka/bernerin-uusi-liikennekonserni-huteria-saastohaaveita-paperit-salataan-poimi-intressiyritysten-pomoja-hallitukseen/

Toki ITS-Finlandin jäsenenä on HSL, joka on erittäin näyttävästi lobbannut ruuhkamaksuja pk-seudulle, josta se haluaisi osansa lippuhintojen alentamiseen. HSL:ssä on myös henkilöstön tulospalkkio joka on suoraan sidottu vuositulokseen:

"Hallitus päätti hyväksyä tulospalkkion maksamisesta HSL:n toimitusjohtajalle sekä HSL:n henkilöstölle tuloskorttijärjestelmän periaatteiden mukaisesti."

HSL:n hallituksen päätöksiä 26.3.2019

"Seudun kasvu ja kansainvälisen kilpailukyvyn parantaminen edellyttävät toimivaa liikennejärjestelmää. Liikennejärjestelmää tulee kehittää monilla tavoilla: tiemaksu on yksi tehokas ohjauskeino tässä kokonaisuudessa”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi."

Tiemaksut - mitä ne tarkoittaisivat Helsingin seudulla?

Eli mitä enemmän HSL saisi imuroitua "ruuhkamaksuja", sitä parempi vuositulos, parempi profit. Melko härski kuvio.
 
Nämä kaupunkien "ruuhkamaksut" tulevat vanhojen verojen päälle, tuskin korvaavat mitään. Kiistaa on enää siitä miten tulonjako tehdään, menevätkö maksut valtiolle, vai kaupungille/kunnille. HSL on julkisesti vaatinut että maksut käytettäisiin julkisen liikenteen tukemiseen (lue omaan tulokseensa).

"Erityisen tärkeää on varmistaa, että tiemaksujen tuotot palaavat seudun liikennejärjestelmän käyttöön eivätkä tiemaksut vähennä valtion rahoitusta seudulle."

Tiemaksut varmistaisivat Helsingin seudun kestävän kasvun

Mikäli tulee taas koko maan kattava valtakunnallinen tiemaksu, niin väyliin niitä tuskin käytetään. Menee suoraan valtion budjettiin ja ison osan ottaa tietysti järjestelmän toimittaja ja operaattori. Traffic Management Finland kehittää järjestelmän ja ylläpitää sitä, mutta ostaa palvelut käytännössä CGI:ltä. Kyseessä on useiden satojen miljoonien eurojen sopimus suoraan sijoittajaporukalle. Lisäksi jos järjestelmä vaatii SIM-kortin ja datansiirtoa niin operaattorit ottaa osansa miljoonina liittyminä.

Kaikki tullaan perustelemaan parantuvalla liikenneturvallisuudella ja sitovilla päästövähennystavoitteilla. Avainsanat ovat "älykäs liikenne" ja "digitalisaatio".

Kolme eri liikenneministeriä on samaa ideaa esittänyt vuorollaan, Vehviläinen, Kyllönen, Berner ja nyt on Harakan vuoro. Marin ei ehtinyt asiaa esitellä, kun vaihtoi pääministerin salkkuun. Tämä uutinen on jo kymmenen vuoden takaa, mutta mikään ei ole muuttunut, kansliapäällikkö Harri Pursiainen markkinoi "älyliikennettä jo vuonna 2009, yhdessä CGI:n edustajan kanssa:

"Halusivatpa autoilijat ruuhkamaksuja tai eivät, ne näyttävät kuuluvan oleellisena osana Suomen uuteen älykkään liikenteen strategiaan. Älykkään liikenteen palveluilla voidaan paitsi parantaa liikenneturvallisuutta niin myös estää liikenteen ruuhkautumista paikannukseen perustuvilla tienkäyttömaksuilla."

Älyliikenne tuo myös ruuhkamaksut
 
Tällainen seminaari ollut muutama kuukausi sitten, samat tahot asialla, CGI, ITS-Finland ja HSL:

"CGI:n Puhdas liikenne -seminaarin teemaa ohjaavat vastuullisuus ja ilmastokysymykset. Mistä muodostuu päästötön liikenne ja mitkä ovat vaadittavat toimenpiteet nyt, jotta päästötavoitteet saavutetaan?

Verkostoidu ja osallistu iltapäivän tiiviiseen keskusteluun siitä, kuinka yhdessä tekemällä saamme Suomen liikenteen osaamisen maailman kartalle."

Puhdas liikenne

Twitteristä poimittua:

 
Viikkoa myöhemmin ITS-Finlandin järjestämä seminaari "työllisyyttä ja kilpailukykyä älykkäästä liikenteestä", joka on järjestetty liikenneministeriön tiloissa Eteläesplanadilla. Traffic Management Finland on pitänyt puheenvuoron aiheesta:"askel kohti liikenteenhallinnan voittajaekosysteemiä".

Mikäköhän se on?:D Tauolla on nautittu smoothiet ja lopuksi drinkkitilaisuus.:rofl:

 
Tässä tuoreessa videossa liikenneministeriön lainsäädäntöneuvos esittelee kohdasta 42 minuuttia kuinka ajoneuvon sijaintitiedon kerääminen tullaan mahdollistamaan ja heti perään kuinka 4G-verkkoja tullaan käyttäämään tiedon siirtämiseen. 5G-verkkoja ei kuulemma tarvita ja keskustelu "tiedon omistajasta" on jossain vaiheessa lopetettava, jotta pääsevät hankkeissaan vauhdilla eteenpäin:

 
"Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd.) korostaa, että liikenteen verouudistus on kokonaisuus. Kymäläinen tyrmää kansliapäällikkö Harri Pursiaisen ajatukset autoilijoiden rankaisemisesta. Hän kuitenkin myöntää, että liikennepolttoaineiden verotus saattaa kiristyä.

Kymäläinen pitää realistisempana vaihtoehtona sitä, että niin joukkoliikenteessä kuin yksityisautoilussa siirrytään kaasuautoihin. Niihin voi tankata biokaasua.

Kymäläisen mukaan henkilöautolla ajettujen kilometrien määrää pyritään pienentämään. Ihmiset yritetään saada kävelemään ja pyöräilemään nykyistä enemmän.

Valtion verotulot tieliikenteestä ovat kasvaneet 2010-luvulla 6,1 miljardista 8,1 miljardiin euroon. Suurin osa kertyy auto- ja ajoneuvoveroista sekä liikennepolttoaineista.

Liikenteen verotus on pitkälti päästöpohjaista. Monet ovat arvioineet verotulojen laskevan, kun siirrytään vähäpäästöisiin ajoneuvoihin. Kovin nopeasti se ei tapahdu.

Liikenteen verotusta selvittävä ryhmä pohtii, miten verotulot turvataan jatkossakin. Fossiilisten polttoaineiden hinnankorotusten ohella pöydälle ovat tulossa ainakin tietullit ja kilometrivero."

Työsuhdeautoista ja -matkalipuista hallituksen linjaukset huhtikuussa – "Suomessa on paikkoja, joissa ei ole edes taksitarjontaa, siksi tulemme tarvitsemaan yksityisautoja"
 
Nyt ei kannata ostaa sitä uutta autoa, rajuja toimia tulossa:

"Viidentoista sanoma- ja kaupunkilehden uutistoimituksista koostuvalle Uutissuomalaiselle haastattelun antanut eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd) vahvistaa, että hallitus pyrkii kääntämään Suomen henkilöliikennesuoritteen laskuun eli käytännössä pienentämään henkilöautoilla ajettujen kilometrien määrää.

Käytännössä tavoitteeseen pääseminen tulee vaatimaan kovia toimia, joita Kymäläinen ei kuitenkaan halua jutussa juuri yksityiskohtaisesti kommentoida. Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja perää sen sijaan vaikeiden päätösten tekemistä pakettina.

Niistä liikenteen veroryhmän pöydälle ovat tulossa Uutissuomalaisen mukaan ”fossiilisten polttoaineiden hinnankorotusten ohella” ”ainakin tietullit ja kilometrivero”.

Ja jos kyseiset verot ovat aikanaan myös lopullisella pöydällä, ovat kuviossa takuuvarmasti myös kaikki muutkin liikenteen verot, aina tutuista auto- ja ajoneuvoveroista alkaen.

Auki olevien yksityiskohtien ohella yksi päätöksistä on jo kuitenkin varma ja myös budjettikirjan tulopuolelle kirjattu:

Nimittäin se, että ensimmäinen Sanna Marinin (sd) hallituksen polttoaineita koskeva veronkorotus astuu voimaan ensi elokuussa. Silloin bensiinin hinta nousee noin 6,3 ja dieselin noin 6,9 senttiä litralta."

Uutissuomalainen: Kilometrivero, tietullit ja polttoaineiden hinnankorotukset ”tulossa pöydälle” – näin uusia veropäätöksiä aiotaan nuijia
 
Nyt ei kannata ostaa sitä uutta autoa, rajuja toimia tulossa:

"Viidentoista sanoma- ja kaupunkilehden uutistoimituksista koostuvalle Uutissuomalaiselle haastattelun antanut eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd) vahvistaa, että hallitus pyrkii kääntämään Suomen henkilöliikennesuoritteen laskuun eli käytännössä pienentämään henkilöautoilla ajettujen kilometrien määrää.

Käytännössä tavoitteeseen pääseminen tulee vaatimaan kovia toimia, joita Kymäläinen ei kuitenkaan halua jutussa juuri yksityiskohtaisesti kommentoida. Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja perää sen sijaan vaikeiden päätösten tekemistä pakettina.

Niistä liikenteen veroryhmän pöydälle ovat tulossa Uutissuomalaisen mukaan ”fossiilisten polttoaineiden hinnankorotusten ohella” ”ainakin tietullit ja kilometrivero”.

Ja jos kyseiset verot ovat aikanaan myös lopullisella pöydällä, ovat kuviossa takuuvarmasti myös kaikki muutkin liikenteen verot, aina tutuista auto- ja ajoneuvoveroista alkaen.

Auki olevien yksityiskohtien ohella yksi päätöksistä on jo kuitenkin varma ja myös budjettikirjan tulopuolelle kirjattu:

Nimittäin se, että ensimmäinen Sanna Marinin (sd) hallituksen polttoaineita koskeva veronkorotus astuu voimaan ensi elokuussa. Silloin bensiinin hinta nousee noin 6,3 ja dieselin noin 6,9 senttiä litralta."

Uutissuomalainen: Kilometrivero, tietullit ja polttoaineiden hinnankorotukset ”tulossa pöydälle” – näin uusia veropäätöksiä aiotaan nuijia
Jos tarve on ja uutta ostaa niin varmaa kannattaa se plugin/sähköauto ostaa, koska lähes varmasti niillä vähemmän nousee nuo maksut jos ei jopa ole vapautus niillä alkuun.
 
Toki, tosin noihin voi joku veroporkkana vielä tulla. Viimeistään keväällä 2021 tuo selviää. Niitäkin aletaan sitten kilometriverottamaan heti kun alkaa verotulot laskemaan, kuten haastattelusta selviää.
 
Tässä tuoreessa videossa liikenneministeriön lainsäädäntöneuvos esittelee kohdasta 42 minuuttia kuinka ajoneuvon sijaintitiedon kerääminen tullaan mahdollistamaan ja heti perään kuinka 4G-verkkoja tullaan käyttäämään tiedon siirtämiseen. 5G-verkkoja ei kuulemma tarvita ja keskustelu "tiedon omistajasta" on jossain vaiheessa lopetettava, jotta pääsevät hankkeissaan vauhdilla eteenpäin:



Comments are turned off

;)
 
Joo, ei pääse sähköautoilijakaan sen jälkeen halvalla. :lol:
Eipä ei, ja siinähän tämän koko jutun "käänteinen" porkkana onkin; jos nyt tuhlaat sen 20-30 tonnia johonkin pieneen sähkökippoon jolla pääsee max 400km kesäkeleillä, niin et pelkästään ole jälleenmyyntiarvon kanssa kusessa kun tekniikkaan panostetaan koko ajan ja tulevat autot eivät pelkästään ole halvempia, vaan kaikilla osa-alueilla parempia, mutta saat ihan varmasti raippaa myös hallitukselta joka odottaa metrin mittainen halko tanassa koska voi alkaa "kilometriverottaa" sitä pahaa ja luontoa raiskaavaa "Sähköautoilijaa".

Jos tarkoitus on "puolittaa suomessa ajetut kilometrit", niin kyllähän sitä tyhmempikin osaa laskea ettei täällä maanteillä pian liiku kuin raskas kalusto ja hevoset...
 
Mites verotulojen kävisi, jos tämä liikenteen sähköistys menisi läpi kuin hallitus ja muut osapuolet ovat sitä suunnitelleet?

Ymmärtääkseni kulut todennäköisesti vain kasvavat kun uusia järjestelmiä ja muita vimpaimia halutaan keksiä ja ottaa käyttöön jatkuvasti. Ja kansahan ne viulut maksaa tietenkin..
 
Ymmärtääkseni kulut todennäköisesti vain kasvavat kun uusia järjestelmiä ja muita vimpaimia halutaan keksiä ja ottaa käyttöön jatkuvasti. Ja kansahan ne viulut maksaa tietenkin..

Nimenomaan, tietullijärjestelmien ja sähköiseen seurantaan perustuvat järjestelmät maksaa maltaita, useita satoja miljoonia euroja. Lisäksi niiden ylläpito on todella kallista, tästä on näyttöä esim. Tukholmassa. Valtaosa tuloista menee järjestelmän ylläpitoon ja liikennekin väheni suunniteltua vähemmän.

Kaikki puolueettomat vaikutusarviot Suomessa on tekemättä ja veikkaan että kulisseissa liikenneministeriö yrittää keinoja kaihtamatta pakottaa tie-/ruuhkamaksuja seurantalaitteineen kansalaisten maksettavaksi. Poliitikoille ja hallitukselle hanke yritetään myydään "ilmastotoimena" tai "liikenneturvallisuustekona".

Viime päivät on uutisoitu taksiuudistuksesta ja sekin oli kyseisen ministeriön pakottama hanke. Nyt sitten yrittävät korjata jotain kovalla kiireellä, tuskin tulee onnistumaan, luottamus takseihin on mennyttä.

" Uudistus oli kuin mantra, jota liikenne- ja viestintäministeriöstä toistettiin. Ei vain ministerin vaan myös virkamiesten suulla. Vihdoin löytyi ministeri, joka oli valmis viemään tämän läpi."

Taksiyrittäjä ja entinen keskustan kansanedustaja tyrmää taksiuudistuksen ja yritykset korjata sitä – "Ennen asiakas saattoi ryöstää taksin, nyt taksi saattaa ryöstää asiakkaan"
 
Onko muuten kellään lisätietoa tuosta CGI:stä joka tulee joka paikassa vastaan? Kova hinku näyttää kanadalaisella IT-konsultointifirmalla olevan noihin seurantajärjestelmiin. Nopealla haulla on ainakin myynyt ja toteuttanut potilastietojärjestelmiä useiden kaupunkien käyttöön. Toimipaikkoja on toistakymmentä pitkin maata ja yli 3000 työntekijää.

Referenssinä myös Opetushallituksen hakujärjestelmä ja HSL:n joukkoliikenne- ja toiminnanohjausjärjestelmä. Lisäksi Trafille on myyty useita järjestelmiä. Väestörekisteri ja Valtiokonttorikin asiakkaina.

Tällainen löytyi pintaraapaisulla:

Liikennevirasto jäi loukkuun - CGI sai 0,8 miljoonan sopimuksen kilpailuttamatta
 
Onko muuten kellään lisätietoa tuosta CGI:stä joka tulee joka paikassa vastaan? Kova hinku näyttää kanadalaisella IT-konsultointifirmalla olevan noihin seurantajärjestelmiin. Nopealla haulla on ainakin myynyt ja toteuttanut potilastietojärjestelmiä useiden kaupunkien käyttöön. Toimipaikkoja on toistakymmentä pitkin maata ja yli 3000 työntekijää.

Ensin oli suomalainen KT-tietokeskus Oy (KT=KunnallisTieto), joka oli suuri suomalainen kuntien omistama IT-putiikki. Se vaihtoi nimensä Novo Groupiksi. Sen osti ruotsalainen WM-Data. Sen osti brittiläinen fuusio LogicaCMG. Lopulta kanadalainen CGI osti koko paskan. Toki nuo putkat osti matkan aikana sisäänsä muita enemmän ja vähemmän pienempiä.

Onhan se pitkään ollut suuri IT-alan työllistäjä ja osallistuu suunnilleen kaikkiin julkisen kilpailutuksiin. Onhan se luonnollista, kun se Suomen osa on alun perin siihen tarkoitukseen luotukin. Olisi toki vähän halvempaa varmaan toteuttaa niitä projekteja kuntien omistamalla putiikilla, kuin kanadalaisella konsulttitalolla.
 
Onko muuten kellään lisätietoa tuosta CGI:stä joka tulee joka paikassa vastaan? Kova hinku näyttää kanadalaisella IT-konsultointifirmalla olevan noihin seurantajärjestelmiin. Nopealla haulla on ainakin myynyt ja toteuttanut potilastietojärjestelmiä useiden kaupunkien käyttöön. Toimipaikkoja on toistakymmentä pitkin maata ja yli 3000 työntekijää.

Referenssinä myös Opetushallituksen hakujärjestelmä ja HSL:n joukkoliikenne- ja toiminnanohjausjärjestelmä. Lisäksi Trafille on myyty useita järjestelmiä. Väestörekisteri ja Valtiokonttorikin asiakkaina.

Tällainen löytyi pintaraapaisulla:

Liikennevirasto jäi loukkuun - CGI sai 0,8 miljoonan sopimuksen kilpailuttamatta

En nyt jaksa tutkia tuon paremmin, mutta jos jotain outoa löytyy, niin varmaan olisi hyvä laittaa tutkimuspyyntöä johonkin suuntaan. Kyllähän tässä maassa korruptio on voimissaan. Joten eipä haittaisi jos joku isompi media nostaisi asiaa esille.
 
71526655-7ad9-4be8-96d9-8609c34f215f
 
Jos tarkoitus on "puolittaa suomessa ajetut kilometrit", niin kyllähän sitä tyhmempikin osaa laskea ettei täällä maanteillä pian liiku kuin raskas kalusto ja hevoset...

Onneksi tällaiset ikävät rajoitukset eivät koske eestin poikia,venäläisiä tai muita ulkomaalaisia, niin onpahan heillä tyhjemmät tiet ajella.
 
Sama tyyppi näitä liikenneministeriön hankkeita on pari vuosikymmentä ajanut:

"Suomen liikennepolitiikan mahtimieheksi ja tulossa olevan liikenteen massiivisen verouudistusten ykkösmoottoriksikin usein nimetyn LVM:n kansliapäällikkö Harri Pursiaisen viisivuotiskausi umpeutuu vuoden 2021 toukokuun lopussa.

Pitkään liikenne- ja viestintäministeriön johtopaikoilla pysynyt Pursiainen sai viimeksi runsaasti julkisuutta Ylen Ykkösaamussa, jossa hän vahvisti liikenteen päästövähennysten pääasialliseksi maksajaksi autoilevan kuluttajan.

Siitä, kuka seuraava LVM:n seuraava kansliapäällikkö on, ei ole vielä varmuutta. Selvää kuitenkin lienee, että Pursiainen lienee pelissä vahvoilla.

Hallituspuolueet ovat joka tapauksessa jo hyväksyneet sen, että liikenne- ja viestintäministeriöön nousee ensi vuonna sosialidemokraattinen ykkösvirkamies, kertoo Iltalehti."

Iltalehti: Sdp saa päättää, kuka on valtavaa liikennemullistusta valmistelevan ministeriön mahtimies
 
Tuleeko tää siis vanhoihinkin 20v+ ikäisiin autoihin? Vai laitetaanko niille joku 1000-2000€/v veroa ettei kukaan enää niillä aja?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom