Hehe, ehdotus on toki heitetty vähän kieli poskessa, ihan vain jotta saadaan keskustelua ja uusia näkökulmia aiheesta.
2. Verokikkailu pitämällä autoa toisen nimissä olisi toki mahdollista. Tehdään sitä nykyäänkin pitämällä kirjat jossain korvessa, jotta saadaa isommat kilometrikorvaukset kodin ja työpaikan välisistä matkoista. Tämä ei kuitenkaan isossa mittakaavassa olisi ongelma, ei kaikki suomalaiset voi pitää autojaan naapurin nimissä. Eikä kertyisi myöskään vakuutuksen bonuksia, jos auto ei ole omissa nimissä.
3.Sähköautojen latauspaikkoja tulee kokoajan lisää. Lisäksi malli ei pakota sähköautoon, ainoastaan suosii sitä veroedulla. Pääkaupungissa työmatkat voi olla pitkät, mutta ne on mahdollista taittaa julkisilla. Maaseudulla ei ole edes mahdollisuutta siihen.
4. Ei sillä olisi ilmaston kannalta väliä saastutatko suomen vai ruotsin maaperällä. Maksaisit saastuttavista kilometreistä verosi suomeen, jos autosi on sinne rekisteröity. Vyöhykeidea on vaihtoehto sille typerälle "asennetaan GPS jokaiseen autoon" idealle. Mittariväärennökset ovat mahdollisia kyllä, mutta ei edelleenkään ongelma isossa mittakaavassa. Vaatii sen verran teknistä osaamista.
5.Automallin CO2 päästötiedon saa tietoon suoraan autovalmistajalta
2. Mikä estää bonukset maalaisserkulle? Ja autohan voi olla oma, mutta riittäisi, että "haltija" asuu korvessa.
Tästähän voisi tulla oivallinen bisnesidea myydä haltijapapereita.
3. Oletko käynyt kaupungissa, kadunvarret pitäisi täyttää latauspaikoilla. Kuka ne rakentaa ja maksaa?
Tietämyksesi pääkaupunkiseudusta tuntuu olevan myös kohtuu vähäinen. Ääritapauksessa työmatka voi kestää julkisilla yli kolmikertaisesti siihen nähden kuin omalla autolla, eli olisitko valmis istumaan julkisissa yli kolme tuntia päivässä? Pääkaupunkiseudun julkinen liikenne toimii kohtuuhyvin Metron ja junaradan varrella, muualla sen toimivuus voi olla hyvä, erittäin huono tai kaikkea siltä väliltä. Keskimääräisessä maalaispitäjässä kaikki palvelut ovat keskimäärin huomattavasti lähempänä ja niiden luokse polkaisee nopeasti vaikka fillarilla.
4. Jos autovero poistuu, niin autohan pitäisi voida rekisteröidä mihin tahansa. Kysymys kuuluukin, että miten ulkomaalaisten autojen ajot saataisiin verotettua Suomessa ehdottamallasi systeemillä.
GPS veloitus voisi olla teoriassa toimiva, mutta vain teoriassa, sillä tietääkseni Suomella ei ole ensimmäistäkään omaa satelliittia. Mittarinlukeminen on niin järjetön idea, että se voidaan jopa ottaa käyttöön, ja myöhemmin siitä käydään oikeutta kuten autoveroasioissa on tapana.
5. Vain CO2 päästöjen varaan rakennettu päästömaksu on huono ratkaisu, kuten olemme nähneet. Aiemmin se kasasi suurimat saastuttajat, eli dieselit kaupunkeihin. Jotain oikeasti järkevämpää pitäisi keksiä. Luulisi projekteihin palkatuilla henkilöillä olevan jotain oikeasti hyviä ajatuksia muuhunkin kuin palkan vastaanottamiseen.
Toivottavasti, mitä ikinä autoverossa muutetaan, niin maksut olisivat tasavertaisia kaikkien kesken.