Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Hehe, ehdotus on toki heitetty vähän kieli poskessa, ihan vain jotta saadaan keskustelua ja uusia näkökulmia aiheesta.

2. Verokikkailu pitämällä autoa toisen nimissä olisi toki mahdollista. Tehdään sitä nykyäänkin pitämällä kirjat jossain korvessa, jotta saadaa isommat kilometrikorvaukset kodin ja työpaikan välisistä matkoista. Tämä ei kuitenkaan isossa mittakaavassa olisi ongelma, ei kaikki suomalaiset voi pitää autojaan naapurin nimissä. Eikä kertyisi myöskään vakuutuksen bonuksia, jos auto ei ole omissa nimissä.
3.Sähköautojen latauspaikkoja tulee kokoajan lisää. Lisäksi malli ei pakota sähköautoon, ainoastaan suosii sitä veroedulla. Pääkaupungissa työmatkat voi olla pitkät, mutta ne on mahdollista taittaa julkisilla. Maaseudulla ei ole edes mahdollisuutta siihen.
4. Ei sillä olisi ilmaston kannalta väliä saastutatko suomen vai ruotsin maaperällä. Maksaisit saastuttavista kilometreistä verosi suomeen, jos autosi on sinne rekisteröity. Vyöhykeidea on vaihtoehto sille typerälle "asennetaan GPS jokaiseen autoon" idealle. Mittariväärennökset ovat mahdollisia kyllä, mutta ei edelleenkään ongelma isossa mittakaavassa. Vaatii sen verran teknistä osaamista.
5.Automallin CO2 päästötiedon saa tietoon suoraan autovalmistajalta

2. Mikä estää bonukset maalaisserkulle? Ja autohan voi olla oma, mutta riittäisi, että "haltija" asuu korvessa.
Tästähän voisi tulla oivallinen bisnesidea myydä haltijapapereita.
3. Oletko käynyt kaupungissa, kadunvarret pitäisi täyttää latauspaikoilla. Kuka ne rakentaa ja maksaa?
Tietämyksesi pääkaupunkiseudusta tuntuu olevan myös kohtuu vähäinen. Ääritapauksessa työmatka voi kestää julkisilla yli kolmikertaisesti siihen nähden kuin omalla autolla, eli olisitko valmis istumaan julkisissa yli kolme tuntia päivässä? Pääkaupunkiseudun julkinen liikenne toimii kohtuuhyvin Metron ja junaradan varrella, muualla sen toimivuus voi olla hyvä, erittäin huono tai kaikkea siltä väliltä. Keskimääräisessä maalaispitäjässä kaikki palvelut ovat keskimäärin huomattavasti lähempänä ja niiden luokse polkaisee nopeasti vaikka fillarilla.
4. Jos autovero poistuu, niin autohan pitäisi voida rekisteröidä mihin tahansa. Kysymys kuuluukin, että miten ulkomaalaisten autojen ajot saataisiin verotettua Suomessa ehdottamallasi systeemillä.
GPS veloitus voisi olla teoriassa toimiva, mutta vain teoriassa, sillä tietääkseni Suomella ei ole ensimmäistäkään omaa satelliittia. Mittarinlukeminen on niin järjetön idea, että se voidaan jopa ottaa käyttöön, ja myöhemmin siitä käydään oikeutta kuten autoveroasioissa on tapana.
5. Vain CO2 päästöjen varaan rakennettu päästömaksu on huono ratkaisu, kuten olemme nähneet. Aiemmin se kasasi suurimat saastuttajat, eli dieselit kaupunkeihin. Jotain oikeasti järkevämpää pitäisi keksiä. Luulisi projekteihin palkatuilla henkilöillä olevan jotain oikeasti hyviä ajatuksia muuhunkin kuin palkan vastaanottamiseen.

Toivottavasti, mitä ikinä autoverossa muutetaan, niin maksut olisivat tasavertaisia kaikkien kesken.
 
Tässä on teille liikenteen verotusuudistus:

1. Ensinnäkin poistetaan uusista autoista autovero kokonaan, jotta ihmisillä on ylipäänsä varaa hankkia uudempia autoja. Menetetty verotulo kompensoidaan isompana vuosittaisena ajoneuvoverona.
2. Jaetaan Suomi vyöhykkeisiin A, B ja C. A vyöhykettä ovat kaupunkien keskustat, B vyöhykettä taajamat ja C vyöhykettä maaseutu. Annetaan jokaiselle vyöhykkeelle kerroin esim. A=2.0, B=1.0, C=0,5. Oma vyöhykkeesi määräytyy osoitteesi perusteella.
3. Annetaan kaikille polttoaineille taulukosta kertoimet, jotka riippuvat asuinvyöhykkeestä, niin että kaupungin keskustassa asuva saa dieselille suuren kertoimen ja sähkölle pienen. Maaseudulla asuva (paljon ajava) saa dieselille pienen kertoimen jne.
4. Katsastusasemat alkavat kerätä vuosittaiset ajokilometrimäärät ylös jokaisesta autosta.
5. Jokaisen ajoneuvon CO2 -päästölukemat näkyvät jo ennestään trafin tiedoissa.

Nyt oma vuosittainen ajoneuvoverosi muodostuu seuraavasti: Asuinvyöhykkeesi kerroin x käyttämäsi polttoaineen kerroin x CO2 -luku x vuosittainen ajokilometrimäärä = ajoneuvovero X euroa.

Nyt vero muodostuu järkiperusteisesti, eli eniten maksavat ne, jotka ajavat saastuttavalla autolla paljon ja asuvat tiheään asutuilla alueilla, jossa julkinen liikenne on vaihtoehto. Verotus suosisi kaupunkiasujia valitsemaan sähköauton ja välttämään dieseleitä. Maaseudulla asuvat saisivat helpotusta suureen kilometrimäärään pienemmillä vyöhykekertoimilla, koska siellä auto on enempi välttämättömyys. Laskukaava suosii myös yleisesti kaikkia valitsemaan pienipäästöisempiä autoja ja ajamaan vähemmän. Diesel auton seisottaminen pihalla ei enää maksaisi 700€/v, vaikka et ajaisi metriäkään.
2. Tämä ei olisi reilua koska edes A-B vyöhykkeellä ei julkisilla pääse välttämättä töihin. Tosin harvemmin mikään autoiluun perustuva päätös on reilu.
 
no eihän se nyt tietenkään mikään mittarilukema perusteinen olisi. tuotahan voisi huijata jo pelkästään ostamalla isommalla kehällä olevat pyörät.
 
Pitäisi ainakin tehdä mittariratsioita. :D

Mistäs se poliisisetä tietäisi kauanko ABS anturi on ollut paskana. Tietääkseni nykyinen laki sallii auton ajamisen jos on tuollaisia pikkuvikoja kuten ABS-antura rikki, toki sitten katsastuksessa pitää ABS:ien toimia jos meinaa leiman saada.

Jos "käyttömaksua" alettaisiin periä mittarilukeman mukaan, niin ABS-anturi "viat" yleistyisivät varmasti 100000%, ja aina se pyörä joka antaa tiedon nopeusmittarille :D

Eli jos pollarit tienpäällä pysäyttävät: "ABSit hajosi eilen ja nyt olen ajamassa korjaamolle, konstaapeli".

Sitten seuraavalla viikolla on taas ABS pimeenä: "sori, tää on katsos tätä Motonet laatua, huomenna vaihdetaan ABS-rojut Laakkosella".
 
Mistäs se poliisisetä tietäisi kauanko ABS anturi on ollut paskana. Tietääkseni nykyinen laki sallii auton ajamisen jos on tuollaisia pikkuvikoja kuten ABS-antura rikki, toki sitten katsastuksessa pitää ABS:ien toimia jos meinaa leiman saada.

Jos "käyttömaksua" alettaisiin periä mittarilukeman mukaan, niin ABS-anturi "viat" yleistyisivät varmasti 100000%, ja aina se pyörä joka antaa tiedon nopeusmittarille :D

Eli jos pollarit tienpäällä pysäyttävät: "ABSit hajosi eilen ja nyt olen ajamassa korjaamolle, konstaapeli".

Sitten seuraavalla viikolla on taas ABS pimeenä: "sori, tää on katsos tätä Motonet laatua, huomenna vaihdetaan ABS-rojut Laakkosella".
Muutetaan lakia niin ettei rikkinäisellä abs:llä saa ajaa kuin korjaamolle. Sanktioksi sakko, kilvet pois, katsastus.
 
Katsastusmittaristo erikseen, tai esim vaggilaisissa vagtacholla nappaa sopivan tuhatluvun pois.. Varmaan muillakin merkeillä on vastaavia ohjelmistoja mittarin koodaukseen. Suomessa jos missä osataan tehdä kummallisia autoveroratkaisuja, mutta niin on osattu vuosien saatossa keksiä niistä porsaanreijät. Lasikuituhäkkyrällä pakettiautoksi rekisteröidyt camarot, määräaikainen pakettiauto.. Onhan näitä.
 
Katsastusmittaristo erikseen, tai esim vaggilaisissa vagtacholla nappaa sopivan tuhatluvun pois..
Varmaan muillakin merkeillä on vastaavia ohjelmistoja mittarin koodaukseen. Suomessa jos missä osataan tehdä kummallisia autoveroratkaisuja,
mutta niin on osattu vuosien saatossa keksiä niistä porsaanreijät. Lasikuituhäkkyrällä pakettiautoksi rekisteröidyt camarot, määräaikainen pakettiauto.. Onhan näitä.

Onhan näitä ja sitten päädytäänkin reaaliaikaiseen seurantaan.. ja jos lähetin ei toimi, niin lähtee kilvet, tulee sakkoa, virhemaksua ja kaikkea muuta kivaa..

Sittenhän on kaikilla oikein kivaa, eikös juu.
 
Tuollaisessa nyt pitäisi ensimmäisenä muuttaa auton rakennetta koskevaa lainsäädäntöä. Matkamittari kun ei ole mikään pakollinen varuste vaan se saa ihan huoletta olla epäkunnossa tai vaikka poistaa kokonaan.

Senkin jälkeen menisi vuosikausia ennen kuin suurimmassa osassa autoja olisi lakisääteisesti pakollinen matkamittari, pakollisten varusteiden suhteen kun noudatetaan auton rekisteröintihetkellä voimassa ollutta lakia.
 
Eiköhän nuo tule kaikki: autovero nousee, käyttömaksu(t) nousee, bensavero nousee, sähköautovero, gps-seuranta, tietullit.

Ensimmäisenä syynä on tää vihervasurien ilmastojuttu, eli keppiä ja porkkanaa siten että bensa-diesel katoaa katukuvasta, eli kaikki fossiilinen CO2 hinnoittelu niin ettei niillä vaan ole taloudellisesti mahdollista ajaa. Ihmiset pakotetaan sähköön, rikkaat ei valita, he saavat Teslan, mutta köyhät menevät jatkossa bussilla töihin betonilähiöistä, kauemmaksi töihin ei ole varaa mennä.

Veli Virolainen kyllä tulee mielellään tänne töihin ja ajelee Eestin kilvillä ilmaiseksi tyhjiä teitä pitkin, kun suhnan pitää säästää monen kuun palkka että pääsee ajaa mökille kesäkuussa, jos sittenkään.

Eli mitä tästä saadaan, työttömyys nousee, elinkustannukset nousee, tukiaisia on maksettava entistä enemmän jotta ihmiset eivät kuole nälkään. Talous sakkaa kunnolla. Ja sit ne puuttuvat autoverotulot! On täysin mahdottomuus kuvitella että valtio voisi luopua fossiilisillä käyvien autojen tuloista, vaan se sama verotaakka täytyy siirtää tulevaisuudessa sähkövehkeisiin.

Autoilija on lypsylehmä jolla rahoitetaan tämän valtion toiminta:

upload_2020-1-27_19-23-15.png
 

Volvo paljasti, miten se aikoo välttää EU:n jättisakot


Volvo aikoo vastata EU:n tiukentuneisiin päästömääräyksiin kolminkertaistamalla ladattavien hybridimalliensa myynnin tänä vuonna.

Viime vuonna Volvon maailmanlaajuisesta myynnistä 6,5 prosenttia oli plug-in-hybridejä. Tänä vuonna tavoitteena on nostaa
niiden osuus kertaharppauksella 20 prosenttiin, kertoo Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson uutistoimisto Bloombergille.

EU uhkaa autonvalmistajia jättisakoilla, mikäli päästövähennykset eivät toteudu.

PA Consulting on varoittanut aiemmin tässä kuussa, että EU voisi langettaa peräti 14,1 miljardin euron sakot
Euroopan 13 suurimmalle autonvalmistajalle, mikäli ne lipeävät päästörajoista.

Tuossa kun mainitaan maailman laajuinen myynti, niin eihän päästörajat koske EU:n ulkopuolella valmistuvia ja myytäviä autoja?
 
Mun mielestä on helpompaa hiukan kattoa että ketä sitä äänestää seuraavissa vaaleissa.
 
Raahen terästehdas on tuottanut todella isot hiilidioksipäästöt, mutta se lähti matkalle kohti täyskäännöstä – 7% pois koko Suomen päästöistä?

Yksi tehdas leikkaa siis 7% koko suomen päästöistä. Ja autojen päästöt oli jotain promillen luokkaa kokonaispotista. Toisaalta tulevaisuudessa voi olla niin että täällä ei paljoa enää teollisuutta ole, jos teollisuus siirtyy halvempiin maihin. Nytkin kaikenlaista lakkoa meneillään. Loppuu se työmatka-autoilu ainakin, on huulipunahallitus sitten tyytyväinen tästä maailman pelastamisesta. Tämä siis täysin OT.
Jaa, oli muuten uutisen kommentointi poistettu kokonaan tuosta linkistä.

Miten taas liittyy autojen tai liikenteen verotukseen, niin jos kaikki vedetään niin tappiin kalliiksi kun vaan kehtaa, niin eihän mikään talous kestä sellaista. Lyhytnäköistä politiikkaa mikä näkyy jo nyt. Olihan jossain uutisessa taas laskeneet myyntiluvut viime kuulta. Kuten joka kuukausi ja vuosi.
 

Brittein PM voi vaihtua lennossa koska vaan. Mitä olen ymmärtänyt tuosta brexitistä, niin käytännössä hommat jatkuu melko normaalisti toistaiseksi. EU:n kabinetteihin ei ole vaan mitään asiaa. Autonvalmistajia on jo karannut saarivaltiosta, ja jos jotain on vielä jäljellä, niin nekin häviää kunhan tullijärjestelmä ottaa uuden pykälän sisään. Joten melkoista alasajoa luvassa sielläpäin, ei tunnu kovin realistiselta tavoitteelta.

Takaisin kotimaahan.

Sähköautojen määrän kehitys - Autoalan Tiedotuskeskus

Tuli vaan mieleen että täyssähköautoja on suomessa 4000kpl, hybridejä enempi. Autoja yhteensä reilu 2 miljoonaa. Keski-ikä autolle olikos nyt 12 vai 14 vuotta, ihan sama enkä jaksa tarkistaa. Vielä kun autokauppa sakkaa koko ajan, niin ei ole mitenkään mahdollista että kaikilla olisi sähköautot tilalla jossain +10 vuodessa. Ellei valtio ala jakamaan niitä ilmaiseksi.
 
Ei, mutta sillä verukkeella voidaan saasteveroja kiristää kunnes sähköautoja on riittävästi jolloin voidaan ryhtyä perimään sähköveroa.
 
Sähköautoveron määrän voi suoraan määrittää akuston painon perusteella. 200kg akustolla eli todella pieni voisi olla halpa jotta voidaan väittää että auton valinnalla voi vaikuttaa veron määrään. Esim 50€/vuosi.
400kg normiakku = 250€/v
600kg ökyakku = 450€/v
800 ja yli = 1000€ tai enemmän
 
Sähköautoveron määrän voi suoraan määrittää akuston painon perusteella. 200kg akustolla eli todella pieni voisi olla halpa jotta voidaan väittää että auton valinnalla voi vaikuttaa veron määrään. Esim 50€/vuosi.
400kg normiakku = 250€/v
600kg ökyakku = 450€/v
800 ja yli = 1000€ tai enemmän


Tai auton kokonaispainon, mutta eikös sellainen vero jo olekin. :D
Toki sitä olisi varaa kiristää.
 
Ennenvanhaanhan se meni vaan painon mukaan, kunnes keksittiin alkaa kattomaan päästöjä enemmän ja niitä verottaa. Seuraavaks varmaan otetaan juurikin se kilometrivero.

 
"Pahimmillaan yksityisautoilun käytännöllinen rajoittaminen kustannusnousuin voi dokumentin mukaan aiheuttaa merkittävää alueellista talousahdinkoa ja eurooppalaisen mallin mukaisesti mahdollisia voisivat olla jopa mellakat."

 
Pihassa on 21 ja 19v vanhat autot. Eli pian saa ekan museorekkariin, niin josko satunnaiset ajot menis sit museoautolla. Kyllähän sekin sitten käy.
 
Heh, tottakai. Yksi kohta puoliin rempattu museokuntoiseksi, muutama perus käyttiksenä. Tuorein 27v ikäinen.
 
Museoautoilla voi tosiaan noita maksuja kiertää, jos ei ole ongelma ajaa 30 vuotta vanhalla autolla. Vakuutuksetkin on edullisia. Veikkaan tosin että jos yleistyy niin poliitikot kyllä jossain vaiheessa alkaa muuttamaan lainsäädäntöä:

 
Viimeksi muokattu:
Onhan laissa mukavia porsaanreikiä ellei niitä erikseen tukita, jos käyttömaksut karkaa älyttömyyksiin.

Tänä vuonna voisi museokatsastaa esim. -90 mallisen diesel w124 mersun ja ajaa vain ~150e vakuutuksen hinnalla ympäri vuoden kiinteiden kulujen puolesta. Museoinnin kun lykkäisi tuonne loppukevääseen niin seuraavaa katsastustakin pitäisi miettiä vasta 2024.
 
Onhan laissa mukavia porsaanreikiä ellei niitä erikseen tukita, jos käyttömaksut karkaa älyttömyyksiin.

Tänä vuonna voisi museokatsastaa esim. -90 mallisen diesel w124 mersun ja ajaa vain ~150e vakuutuksen hinnalla ympäri vuoden kiinteiden kulujen puolesta. Museoinnin kun lykkäisi tuonne loppukevääseen niin seuraavaa katsastustakin pitäisi miettiä vasta 2024.

Ei, jos otat museokatsastettuun autoon museovakuutuksen, saat sitä käyttää vain kolmenakymmenenä päivänä vuodessa. Toki siihen saa myös ottaa tavallisen vakuutuksen, mutta sehän on jo hurjat about 300€ vuodessa.

Itselläni on juuri W124 Mersuja piha väärällään, parempaa autoa ei ole.

Tällä hetkellä en omista muita autoja, eli oma ja emännän käyttis on 124, sekä itselläni vielä pari harraste 124:sta niiden lisäksi.
 
Ei, jos otat museokatsastettuun autoon museovakuutuksen, saat sitä käyttää vain kolmenakymmenenä päivänä vuodessa. Toki siihen saa myös ottaa tavallisen vakuutuksen, mutta sehän on jo hurjat about 300€ vuodessa.

Itselläni on juuri W124 Mersuja piha väärällään, parempaa autoa ei ole.

Normaalia vakuutusta juuri tarkoitin, museovakuutushan on vain jotain kymppejä. Toki hintahan riippuu paikasta ja vakuutuksen ottajasta. Tuo reilu 150e oli vaan suora nettilaskurin hinta itselle satunnaisesti nettiautosta valitulle 300D W124: lle.
 
Normaalia vakuutusta juuri tarkoitin, museovakuutushan on vain jotain kymppejä. Toki hintahan riippuu paikasta ja vakuutuksen ottajasta. Tuo reilu 150e oli vaan suora nettilaskurin hinta itselle satunnaisesti nettiautosta valitulle 300D W124: lle.

Ah okei, joo itse harrastan vain bensavehkeitä, en arvannut että diisselissä oli noin alhainen vakuutus.
 
Aika samoissa hinnoissa bensat ja dieselit. 160-190€/v näyttää itsellä satunnaisille bensa ja diesel W124:lle.

Pitää vissiin kilpailuttaa.. omissa on about 300€ jokaisessa, ja pelkkä liikennevakuutus, bonuksia 67%

E: Tsekkasin about kaikilta vakuutuksilta, ja saan samaa hintaa kaikista, jopa korkeampaa. Noh, asuinpaikka ja ikä vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Julkistettu dokumentti: Hallituksen päästötavoitteet edellyttävät yksityisautoiluun kajoamista – ”syventää alueiden taloudellista ahdinkoa”

Suomen pyrkiminen hiilineutraaliksi yhteiskunnaksi vuoteen 2035 mennessä nostaa uuden tutkimuspaperin mukaan perinteisen yksityisautoilun kustannuksia niin paljon,
että polttomoottorien varassa toimivat alueet voivat joutua jopa suoranaiseen talousahdinkoon.

Sanna Marinin (sd) hallituksen kunnianhimoinen hiilineutraaliustavoite ”edellyttää nykyistä tiukempia ohjauskeinoja, joilla vauhditetaan siirtymistä pois fossiilisista polttoaineista.
Tämä tarkoittaa esimerkiksi bensan ja dieselin korkeampaa verotusta tai myyntikiintiöitä, öljylämmityksen kieltämistä ja muiden energiaverojen nostamista.

Kuluttajien ratkaisuna on joko investoida päästöttömään autoon, lämmitysjärjestelmään tai kodin energiatehokkuuteen, siirtyä käyttämään joukkoliikennettä tai muuttaa
paremmalle sijainnille energiatehokkaampaan rakennukseen.

Kustannusten nousu ja suurin tarve investoida uusiin ratkaisuihin osuu eniten niihin, joilla on pitkät työ- ja asiointimatkat ja suuret, vanhat asunnot. Tämä voi vähentää
yksityisautoiluun perustuvaa pendelöintiä ja siten pienentää työssäkäyntialueita, käytännössä ohjata ihmisiä muuttamaan maaseutukunnista kaupunkeihin.

Kuten esimerkiksi Ranskan polttoaineveron korotusten käynnistämä liikehdintä osoitti, liikkumiskustannusten nousu on hankala yhteiskunnallinen kysymys.
Jos polttomoottorien varassa toimivien alueiden talouskehitys on muutenkin heikkoa, voi liikkumisen kallistuminen syventää näiden alueiden taloudellista ahdinkoa.
 
Liikenne- ja viestintäministeriö ja Traficom edistävät kävelyä ja pyöräilyä 3,5 miljoonalla

Tuilla tavoitellaan 30 prosentin kasvua kävelyn ja pyöräilyn matkamääriin vuoteen 2030 mennessä. Rahoitus on osa liikenne- ja viestintäministeriön
vuonna 2018 julkaistun Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman toteutusta.

– Liikenteen päästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä. Kävelyllä ja pyöräilyllä on tärkeä rooli ilmastotavoitteiden saavuttamisessa.
 
Näin eri puolueet suhtautuvat autoiluun

Vihreät listaa 20 kärkitavoitetta eduskuntavaaleihin. Tavoitteena on, että bensiini, diesel, polttoöljy ja maakaasu korvataan uusiutuvilla ja päästöttömillä vaihtoehdoilla.
Vihreiden tavoite hiilineutraaliudesta vuodelle 2030 on äärimmäisen kunnianhimoinen, sillä se merkitsisi käytännössä päästöjen vähentämistä kaikilla sektoreilla 60 prosentilla.
Vihreät tukee varauksettomasti pääkaupunkiseudun ruuhkamaksuja. Uusien polttomoottoriautojen kieltäminen vuonna 2030 nostaisi selvästi liikkumisen kustannuksia, sillä vielä
tuolloin sähköautojen hinta ei ole polttomoottoriautojen tasalla. Vihreiden ehdottamalla raideliikenteen kehittämisellä voidaan kaupunkiseutujen ydinalueilla vähentää päästöjä,
mutta valtakunnallisesti raideliikenteen potentiaali päästöjen vähentämisessä on melko pieni ja se edellyttäisi mittavia raideinvestointeja.

Liikenne nousee SDP:n vaaliohjelmassa ja ilmasto-ohjelmassa näkyvästi esille. SDP:n tavoitteena on, että Suomi olisi hiilineutraali jo vuonna 2035.
Puolue ehdottaa aikataulun laatimista uusien polttomoottorikäyttöisten autojen kieltämiselle henkilöliikenteessä ja biopolttoaineisiin siirtymistä raskaassa liikenteessä.

SDP tukee erittäin kunnianhimoista 750 000 sähköauton tavoitetta vuoteen 2030 mennessä ja ehdottaa autoveron kiristämistä hiilidioksidipäästöjen mukaan.
Näin nopea sähköautojen yleistyminen edellyttäisi erittäin mittavia sähköautojen hankintatukia. Autovero on jo nykyisin jyrkästi porrastettu hiilidioksidipäästöihin.
Jos uusien isokokoisten autojen verotusta entisestään kiristettäisiin, lisäisi se käytettyjen suuripäästöisten autojen maahantuontia. EU-oikeudellisista syistä käytettynä maahantuodut
autot on aina verotettava sillä veroprosentilla, mikä auton ensirekisteröintihetkellä Suomessa on ollut voimassa. Autoveron korotus vaikeuttaisi merkittävästi ilmastotavoitteiden saavuttamista.

Vasemmistoliiton vaaliohjelmassa tavoitteena on päästötön liikenne vuoteen 2045 mennessä. Keinoina esitetään joukkoliikenteeseen panostamista,
ruuhkamaksuja pääkaupunkiseudulla, sähköautojen latausverkon kehittämistä sekä bensiini- ja dieselautojen muuntamista biokaasu- tai etanolikäyttöisiksi.
Tieverkon kunnossapito ja kehittäminen on puolueen mukaan tärkeää ja investointien rahoitus tulisi nostaa parlamentaarisen työryhmän esittämälle tasolle.
Sähköautojen yleistymisen tueksi Vasemmistoliiton esittämät työsuhdeautojen sähköistymisen ja latausverkon kehittämisen tukeminen ovat tärkeitä avauksia.

Kokoomuksen vaaliohjelma nostaa esille tieliikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden parantamisen jatkamalla korjausvelkaohjelmaa. Kokoomuksen ympäristöohjelman mukaan
liikenteessä tulisi siirtyä sähkön tai biokaasun käyttöön ja siirtymästä tulisi tehdä mahdollisimman helppoa ihmisille. Keinoiksi Kokoomus esittää verotuksen siirtämistä auton
hankinnasta päästöjen verotukseen ja käyttövoimaveron poistoa sähkö- ja kaasuautoilta. Lisäksi puolue ajaa työsuhdeautojen verotusarvon porrastamista päästöjen mukaan.

Siirtämällä verotuksen painopiste hankinnan verotuksesta käytön verotukseen voitaisiin uudistaa autokantaa ja vähentää tehokkaasti päästöjä. Myös ehdotettu työsuhdeautojen
verotusarvon porrastaminen päästöjen mukaan loisi luontevan verokannusteen sähköautojen yleistymiselle.

Keskusta korostaa liikenneväylien rakentamisen ja kunnossapidon tärkeyttä, verotuksen muutostarpeita ja päästöjen vähentämistä. Väylien kunnossapitoon ehdotetaan lisäystä.
Autoveron alentamista ehdotetaan jatkettavaksi kohdistaen kevennykset erityisesti vähäpäästöisiin autoihin. Autoveron alentaminen uudistaisi autokantaa ja ohjelmassa todetaan myös
käytettyjen autojen ostajien hyötyvän autoveron alenemisesta välirahan pienentyessä. Myös romutuspalkkiokampanjat on mainittu osana autokannan uudistamista.

Keskustan tavoitteena on, että fossiilisista polttoaineista siirrytään uusiutuvaan energiaan, mutta polttoaineveroa ei ehdoteta korotettavan. Keinoina ovat biopolttoaineiden
jakeluvelvoitteet, liikenteen sähköistyminen ja palvelullistaminen sekä tehokkaampi julkinen liikenne. Linjauksissa todetaan, että päästöjä ei voida vähentää yksiulotteisesti ainoastaan
kiristämällä autoilun verotusta. Keskustan toimenpidevalikoima on laaja ja se uudistaisi autokantaa. Autoveron alentamisessa tulisi olla rohkeutta siirtää painopistettä selvemmin
käytön verotukseen. Vain vähäpäästöisten autojen veron alentaminen lisäisi suuripäästöisten autojen tuontia käytettynä ulkomailta.


Perussuomalaisten ympäristö- ja energiapoliittisessa ohjelmassa esitetään, että liikennepolttoaineiden ja polttomoottoriautojen verotusta on kevennettävä.
Puolue ajaa verotuksen keventämistä ja autoveron poistoa. Lisäksi Perussuomalaiset esittää teiden käyttömaksuja ulkomaiselle raskaalle liikenteelle, sähköautojen infran
kehittämistä ja arvonlisäveron poistamista täyssähköautoilta. Muista puolueista poiketen Perussuomalaiset ajavat polttoaineveron alentamista. Perussuomalaiset
suhtautuvat kielteisesti paikannusperusteisiin kilometriveroihin ja tienkäyttömaksuihin vaihtoehtona polttoaineverolle. Perussuomalaisten ohjelma uudistaisi autokantaa,
mutta etenkin polttoaineveron alennus tulee kalliiksi.



"Vapaus valita – auto on monivuotinen ohjelma, jonka tavoitteena on tarjota tietoa autoilusta ja
liikkumisen tulevaisuudesta sekä tuoda niiden ympärillä käytävään keskusteluun uusia näkökulmia.
Me haluamme, että jokaisella on nyt ja tulevaisuudessa vapaus liikkua haluamallaan tavalla.
Vapaus valita auto -ohjelman taustalla ovat autoalan toimijat: Autoalan Keskusliitto ry, Autotuojat ja -teollisuus ry sekä Autoalan Tiedotuskeskus."
 
Onkohan kukaan eduskunnassa miettinyt miten laajasti tämä heidän ajama järjettömyys vaikuttaa talouteen, kun yksityisautoilu halutaan tappaa pois. Pohjoisen matkailu lyö lapun luukulle, samoin leirintäalueet, kesämökkikuntien talous sakkaa yms.. Pistää vaan vihaksi aivan uskomattoman paljo tämä pelleily.
 
Onkohan kukaan eduskunnassa miettinyt miten laajasti tämä heidän ajama järjettömyys vaikuttaa talouteen, kun yksityisautoilu halutaan tappaa pois. Pohjoisen matkailu lyö lapun luukulle, samoin leirintäalueet, kesämökkikuntien talous sakkaa yms.. Pistää vaan vihaksi aivan uskomattoman paljo tämä pelleily.
Samaa miettinyt, että miten tämän ilmastohomman ja tavoitteiden käy kun talous on jatkossa samaa luokkaa kehitysmaiden kanssa kun kukaan ei voi liikkua mihinkään eikä mitään tavaroita voida kuljettaa enää. Kaikki valmistus ja sitä myöden työpaikat katoavat jne. Siinä vaiheessa sitten kun menee niin huonosti niin ihmiset lähinnä keskittyvät selviämään hengissä ja ilmastoasioita ei muista enää kukaan ja homma menee valtavasti takapakkia.

Jotenkin tuntuu että olisi järkevämpiäkin tapoja asiaa lähestyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom