Tässä on teille liikenteen verotusuudistus:
1. Ensinnäkin poistetaan uusista autoista autovero kokonaan, jotta ihmisillä on ylipäänsä varaa hankkia uudempia autoja. Menetetty verotulo kompensoidaan isompana vuosittaisena ajoneuvoverona.
2. Jaetaan Suomi vyöhykkeisiin A, B ja C. A vyöhykettä ovat kaupunkien keskustat, B vyöhykettä taajamat ja C vyöhykettä maaseutu. Annetaan jokaiselle vyöhykkeelle kerroin esim. A=2.0, B=1.0, C=0,5. Oma vyöhykkeesi määräytyy osoitteesi perusteella.
3. Annetaan kaikille polttoaineille taulukosta kertoimet, jotka riippuvat asuinvyöhykkeestä, niin että kaupungin keskustassa asuva saa dieselille suuren kertoimen ja sähkölle pienen. Maaseudulla asuva (paljon ajava) saa dieselille pienen kertoimen jne.
4. Katsastusasemat alkavat kerätä vuosittaiset ajokilometrimäärät ylös jokaisesta autosta.
5. Jokaisen ajoneuvon CO2 -päästölukemat näkyvät jo ennestään trafin tiedoissa.
Nyt oma vuosittainen ajoneuvoverosi muodostuu seuraavasti: Asuinvyöhykkeesi kerroin x käyttämäsi polttoaineen kerroin x CO2 -luku x vuosittainen ajokilometrimäärä = ajoneuvovero X euroa.
Nyt vero muodostuu järkiperusteisesti, eli eniten maksavat ne, jotka ajavat saastuttavalla autolla paljon ja asuvat tiheään asutuilla alueilla, jossa julkinen liikenne on vaihtoehto. Verotus suosisi kaupunkiasujia valitsemaan sähköauton ja välttämään dieseleitä. Maaseudulla asuvat saisivat helpotusta suureen kilometrimäärään pienemmillä vyöhykekertoimilla, koska siellä auto on enempi välttämättömyys. Laskukaava suosii myös yleisesti kaikkia valitsemaan pienipäästöisempiä autoja ja ajamaan vähemmän. Diesel auton seisottaminen pihalla ei enää maksaisi 700€/v, vaikka et ajaisi metriäkään.