Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Tuleeko tää siis vanhoihinkin 20v+ ikäisiin autoihin? Vai laitetaanko niille joku 1000-2000€/v veroa ettei kukaan enää niillä aja?
Niin, eikös tuo "tonni vuodessa" ole kaavailussa ihan uusiinkin autoi, pl. ehkä rikkaiden täyssähkö-Teslat. Tarkoituksena lie lopettaa ajaminen suomessa yksityishenkilöiltä - tai ainakin köyhiltä koska nehän tuolla likaa ilmaa niillä 15v vanhoilla Golfeilla ja Astroilla, hyihyi.

"Jollei sulla ole varaa päivittää alati pienenevään CO2 luokkaan, niin sulla ei ole varaa autoilla - nih!" - terveisin kusipää virastossa. :rolleyes:

Luonnollisesti ilman kilometripohjaa, eli seisottaminen pihalla maksaa saman kuin naapurille joka ajaa 200tkm vuodessa -> päästöt samat... Eiku...
 
Eikös tuohon nimenomaan kilometriveroja kaavailtu? Toivottavasti menevät sitten päästöjen mukaan.

Muutenkin tuntuu vähän hölmöltä, että tavoitteena puolittaa Suomessa henkilöautoilla ajetut kilometrit. Miksi ne kilometrit otetaan tavoitteeksi, eikä niistä syntyvät päästöt?

Ilmeisesti tavoitteena suunnitella suljettujen ovien takana ja sitten rysäyttää joku pommi kerralla? Tästä varmaan kansa kiittää, kun suurin osa tänä vuonna autokauppoja tekevistä tuskin osaa ottaa huomioon tuommoista. Sitten ei enää olekaan varaa autoon, ja myymällä sen juuri ostetun kaaran häviää monta tonnia.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti on puhtaasti kilometriperusteinen - itsellä on pakko olla auto vaikkei kilometrejä tule kuin max 15000 vuodessa. Jos tuo muuttuu km-perusteiseksi niin ostan heti tuohon pihalle jonkun lantikan tai land roverin seisomaan metsäkäyttöön... :P

Mutta veikkaan että mitä tahansa suunnittelevatkaan, lopputulos on ryssitty huolella täysin epäreiluksi paskeeksi jossa voittaa vain pari isoa firmaa jotka kerää kermat päältä pakollisista systeemeistä, veloituksista, jne...
 
En osaa sanoa miten vahvat öljy-yhtiölasit Anttosella tässä on päässä, mutta mielenkiintoisia pointteja mikäli paikkaansa pitävät. En toisaalta yhtään ihmettelisi, vaikka nämä tarinat päätösten taustoista ja niiden utopistisuudesta pitäisi paikkaansa.

 
Viimeksi muokattu:
Haluavat että ajosuoritteet vähenevät. Jonkun pitäisi nyt masinoida koko maan kattava ajelulakko, jonka ideana olisi vähentää ajelu aivan minimiin, kunnes voimme alkaa kiristää valtiota vähentyneiden verotulojen kanssa :)
 
Järjestelmiä testataan jo. :geek:


Telia kerää asiakkailtaan sijaintitietoja, vaikka gps olisi pois päältä – tiedot myydään kaupungeille, jotka näkevät kartalla väkijoukkojen liikkeet


Telia on ryhtynyt hyödyntämään liittymäasiakkailta kerättäviä sijaintitietoja ja myymään niistä koostettuja tilastoja esimerkiksi kaupallisille toimijoille ja kaupungeille.

Kartan tiedoista näkyy muuan muassa, mistä päin maata ihmiset saapuvat kaupungissa järjestettäviin tapahtumiin tai missä päin kaupunkia ihmiset viettävät eniten aikaa.

Tietojen avulla voidaan suunnitella esimerkiksi liiketilojen sijaintia, joukkoliikennettä tai tapahtuma-alueita.
 
Viimeksi muokattu:
Haluavat että ajosuoritteet vähenevät. Jonkun pitäisi nyt masinoida koko maan kattava ajelulakko, jonka ideana olisi vähentää ajelu aivan minimiin, kunnes voimme alkaa kiristää valtiota vähentyneiden verotulojen kanssa :)

Tätä minäkin olen miettinyt/"toivonut". Olisi mielenkiintoista nähdä, että mitä päättäjät tekisivät/reagoisivat jos yllättäen yksityisautoilu yms. loppuisi minimiin. Menisiköhän siinä vaiheessa ilmastotavoitteet "yllättäen" uusiksi :P
 
Tätä minäkin olen miettinyt/"toivonut". Olisi mielenkiintoista nähdä, että mitä päättäjät tekisivät/reagoisivat jos yllättäen yksityisautoilu yms. loppuisi minimiin. Menisiköhän siinä vaiheessa ilmastotavoitteet "yllättäen" uusiksi :p
Siitä vain organisoimaan "Rakastan autoani -viikkoa" jonka ainaka kaikki menee julkisilla ja näyttää miten helvetin hidasta se on, ja miten se kapasiteetti loppuu käytännössä heti. Samalla sitten voidaan jättää kaikenlainen automarketeissa shoppailu ja matkustaminen minimiin. Esim. kesällä olisi hyvä jos kaikkien kaupunkien hotellit, kauppakeskukset, kylpylät, ym. seisoisivat tyhjillään...
 
Jossain Italiassa tai Espanjassa tuollainen yksityinen "lakko" voisi onnistuakin mutta ei täällä Suomessa. Ei muuta kuin vyötä kireämmälle ja kuudelta töihin pelkästä työssäkäymisen ilosta! :(
 
Tässä näyttää olevan virkamiehille päästöt olevan se pienempi ongelma.
Selkeesti päättävät tahot haluavat että ihmiset eivät kuluttaisi Suomen teitä niin paljon, kuin ennen ollaan totuttu.
 
Työssäkäyviä kuritetaan. Kaikkien työpaikat eivät ole siellä kaupungin keskustassa ratikkalinjan vierellä, vaan pitää ajaa tehtaille kauempana keskuksista. Tehtaan pomoilla on varmasti varaa S65AMG mersuun tai Teslaan koska mikään käyttömaksu ei tunnu kun palkka +300 000 vuoteen, mutta siellä tehtaalla raataa myös tavallisia duunareita sorvin ja tietokoneiden ääressä pienellä palkalla joiden täytyy ajaa sinne sellaisella kipolla johon varaa. Oma auto on monelle välttämättömyys eikä vain huviajelua, mutta vassarihallituksen mielessä kukaan ei asu Kehä I:n ulkopuolella.

Minkähän auton sitä ostaisi...:confused: Itsellä ei tule paljoa kilometrejä, vain harvakseltaan mökille, joten bensankulutuksella ei merkitystä ja aattelin että se vähän minkä ajaa ajaisin mukavasti, eli ostaisin jonkin vähänkäytetyn premiumin tai puoli-premiumin (Volvo etc.)

Mutta jos hallitus tekee jonkin todella rajun korotuksen CO2-pohjaiseen veroon, niin ei huvittaisi maksaa omaisuuksia siitä että bensakrematorio makaa parkkipaikalla. Tietty voisi varautua tulevaan ja ostaa jonkin hybridin, mutta ne ovat vielä käytettyinäkin hinnoissaan ja meneekö siinäkin sitten rahat hukkaan, koska pian täytyy olla täyssähkö. Varmasti sähkö on se millä pian ajetaan ajot, jos meinaa ajaa.
 
Omalla kohdalla tulee ainakin käymään niin, että kaikki mitä autoilu maksaa lisää on vain pois muusta kulutuksesta. Auton omistaminen ja autolla ajaminen on jo nykyään muutenkin niin vitun kallista, että multa on ainakin kaikki hupiajelut kadonneet jo ajat sitten.

Autolla ajetaan puhtaasti päivittäisajoja, sukulointireissuja ja lomamatkoja, eikä mitkään näistä tule häviämään vaikka bensa maksais vitosen litralta, koska realistista vaihtoehtoa ei ole. Okei, muutamia irtokilometrejä vois jäädä tekemättä jos se oikeasti maksais vitosen litralta, mutta kokonaisuudessa se on pisara meressä. Keskustaan jos tulee ruuhkamaksut niin sitten vaan loppuu ne viimeisetkin asiointikäynnit keskustassa ja asiointi siirtyy kokonaisuudessaan kauppakeskuksiin, jotka sijaitsevat keskustan ulkopuolella.
 
Omalla kohdalla tulee ainakin käymään niin, että kaikki mitä autoilu maksaa lisää on vain pois muusta kulutuksesta.
Tämä.

Ei tule autoiltua kuin se pakollinen, eli juurikin arjen askareet ja aika paljon työajoja. Rahaa tuohon lystiin menee prosentuaalisesti vakiotuloihon nähden suhteellisen paljon ja jos se vielä siitä kasvaa, niin ostovoima pienenee entisestään.

Hauska nähdä kuinka se otetaan huomioon esim. kaupallisella puolella kun menekki pienenee tällaisten ”uudistusten” myötä.

Vaikuttaisi että syöksykierteen materiaalit on jo hallituksella esillä, enää tarvi ku päästä leipomaan!
 
On Suomessa paljon työssä käyviä, joilla on esim nettotulot jossain 1000-1500e paikkeilla ja kuitenkin pitkä työmatka, mutta ilmeisesti sitten jatkossa tuollaiset ihmiset eivät käy töissä ollenkaan, jos verot nostetaan maksimiin siis. Täysin epärealistista miettiä jotain sähköautoja yms jos tulot on todella pienehköt eikä latausmahdollisuutta kerrostalon parkkipaikalla edes ole.
 
Uusi auto on tilauksessa, mutta tässä mietin että kannattaisiko se vain myydäkin pois. Voisin vielä ajaa 15v vanhalla ja 153tkm ajetulla autolla. Ihan koska nuo hallituksen km verot ja muut ei oikein kiinnosta. Ei olisi sitten niin paljon rahaa kiinni autossa. Vanhassa Fiat Puntossa on onneksi aika pienet maksut ja melko pieni kulutus. Toinen auto olisi pakettiautoksi rekisteröity Peugeot 406, mutta se on 195€ vuodessa kalliimpi pitää ajossa, 400€ vs 205€.
 
Uusi auto on tilauksessa, mutta tässä mietin että kannattaisiko se vain myydäkin pois. Voisin vielä ajaa 15v vanhalla ja 153tkm ajetulla autolla. Ihan koska nuo hallituksen km verot ja muut ei oikein kiinnosta. Ei olisi sitten niin paljon rahaa kiinni autossa. Vanhassa Fiat Puntossa on onneksi aika pienet maksut ja melko pieni kulutus. Toinen auto olisi pakettiautoksi rekisteröity Peugeot 406, mutta se on 195€ vuodessa kalliimpi pitää ajossa, 400€ vs 205€.
Itsellä vähän sama homma, toki askelta taaempana. Eli auton vaihto edessä, mutta kun näitä lueskelee niin meni jäihin koko homma kunnes sävelet selkeytyy. Hyvinhän tuolla vanhalla surmanloukulla vielä pärjää liikenteessä. :tup:
 
Sanoisin että jos vain mahdollista, niin siirtäkää auton ostamista vuoden verran, ensi keväänä pitäisi olla selvillä mitä veromuutoksia tämä hallitus tekee. Toinen hyvä vaihtoehto on hakea vähän ajettu tuontiauto Ruotsista tai Saksasta. Säästää helposti tuhansia euroja, erityisesti ns. premium-luokassa ja vaihtoehtoja on.

Uusia autoja Suomessa ostaa lähinnä työsuhdeautoilijat, heille kun veroasiat ja kustannukset eivät vaikuta päätöksiin.

Omiin tottumuksiin vaikuttaa vain mahdolliset tietullit, lopetan stadin keskustassa ajamisen samantien. Mahdollinen muutto harkinnassa, jos siis virkamiesten/poliitikkojen haaveilemat tietullit toteutuu.
 
Varmasti sähkö on se millä pian ajetaan ajot, jos meinaa ajaa.

Varmasti mutta tuo pian on aika suhteellista, veikkaisin n. 15 vuotta. En usko että tämä hallitus paljoa kustannuksia nostaa ehkä joku ajoneuvoveron tuplaus ja bensaan veroa alta 10snt lisää. Kyllä ne virkamiehet ministereille kertoo mitä tapahtuu jos kustannukset esim. tuplattaisiin. Veroja tulisi lisää, mutta kulutus pienenee ja työpaikkoja häviää joten kokonaisuus menisi pahasti miinuksen puolelle.
 
Varmasti mutta tuo pian on aika suhteellista, veikkaisin n. 15 vuotta. En usko että tämä hallitus paljoa kustannuksia nostaa ehkä joku ajoneuvoveron tuplaus ja bensaan veroa alta 10snt lisää. Kyllä ne virkamiehet ministereille kertoo mitä tapahtuu jos kustannukset esim. tuplattaisiin. Veroja tulisi lisää, mutta kulutus pienenee ja työpaikkoja häviää joten kokonaisuus menisi pahasti miinuksen puolelle.
Tähän haluaisin itsekin uskoa, ettei mitään puolet liikenteestä seisauttavaa muutosta voida tehdä yhdessä yössä, mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä tuolla arkadianmäellä touhutaan.

Akkuteknologiakin kehittyy siihen malliin, että tuolloin 15v päästä on sähköautojen ranget ihan eri luokkaa, kuin tänä päivänä.
 
Ikävä kyllä virkamiehet johdattelevat ja vievät poliitikkoja miten haluavat. Kyllä sieltä täysin idioottimaisia ideoita vain tulee läpi, kuten taksiuudistus. Toinen Bernerin (siis liikenneministeriön virkamiesten) ajama seurantahanke saatiin sentään estettyä lähinnä vilkkaan julkisen keskustelun ansiosta. Seuraava pakottamisyritys tulee liikenneministeriöstä vuoden sisään, se on varma.

Poliitikkojen osaaminen liikenneasioissa on todella heikkoa, osa kansanedustajista ei erota edes ajoneuvoveroa autoverosta, saati miten ne lasketaan. Näitä eri liikenteen veroja alkaa olla niin paljon, ettei toisaalta ole ihmekään.

Polttoaineverojen korotus tulee voimaan tämän vuoden elokuussa, se on jo päätetty. Uusia korotuksia voi hyvinkin tulla, hallituksen budjetista kun on jo pohja mennyt. Rahantarve on loputon ja liikenteestä sitä otetaan aina lisää ja lisää.

Sähköautoja on Suomeen rekisteröity noin 4000, läpilyöntiin menee ainakin vuosikymmen. Sen verran kalliita ovat ja merkittävää hintojen laskua ei ole näköpiirissä.
 
Uusi auto on tilauksessa, mutta tässä mietin että kannattaisiko se vain myydäkin pois. Voisin vielä ajaa 15v vanhalla ja 153tkm ajetulla autolla. Ihan koska nuo hallituksen km verot ja muut ei oikein kiinnosta.

Aina voi tehdä kuten Toni Nieminen: ajaa muijan autolla joka on katsastamaton ja verot/vakuutukset maksamatta :cool:

Verot ja vakuutukset maksamatta! Olympiavoittaja Toni Nieminen huristelee uuden rakkaansa autolla – paparazzikuva!

"Poliisia Niemisen huristelut tosin saattaisivat haitata, sillä autosta on katsastus laiminlyöty, ja autoverot sekä vakuutukset ovat maksamatta."
 
Aina voi tehdä kuten Toni Nieminen: ajaa muijan autolla joka on katsastamaton ja verot/vakuutukset maksamatta :cool:

Verot ja vakuutukset maksamatta! Olympiavoittaja Toni Nieminen huristelee uuden rakkaansa autolla – paparazzikuva!

"Poliisia Niemisen huristelut tosin saattaisivat haitata, sillä autosta on katsastus laiminlyöty, ja autoverot sekä vakuutukset ovat maksamatta."
Tuollaisen katsastamattoman auton varmaan saisi 100-200€ halvimmillaan. Ja toivoa sitten että niitä poliiseja ei näkyisi :)

Vakuutus varmaan kannattaa maksaa, niin ei mene laskut ulosottoon.
 
Tuollaisen katsastamattoman auton varmaan saisi 100-200€ halvimmillaan. Ja toivoa sitten että niitä poliiseja ei näkyisi :)

Vakuutus varmaan kannattaa maksaa, niin ei mene laskut ulosottoon.

Laittaa auton jonkun kaverin nimiin jolla on jo kaikki ulosotossa, liikennevakuutushan on pakollinen antaa ymmärtääkseni.

Huonolla tuurilla voivat kyllä vaatia maksun etukäteen.
 
Laittaa auton jonkun kaverin nimiin jolla on jo kaikki ulosotossa, liikennevakuutushan on pakollinen antaa ymmärtääkseni.

Huonolla tuurilla voivat kyllä vaatia maksun etukäteen.
Muijan autolla ajelee, sitten kun rahat loppuu niin vaihtaa uuteen muijaan :D
Nieminen voi tosiaan laittaa auton muijan nimiin :) Mutta jos maksaa halvan vakuutuksen. Katsastuksen ja ajoneuvoveron jos jättää maksamatta, niin kilvet kyllä lähtee, mutta sitten uutta autoa tilalle.

Tosiaan auton täytyy laittaa nimiin 7 päivän kuluessa ja ensin täytyy tehdä autolle vakuutus, muuten ei saa omiin tai jonkun muun nimiin. En kyllä kovin tarkaan tiedä mitä voisi jättää maksamatta, kun olen maksanut normaalisti. Käytetyssä autossahan ne mahdolliset verorästit seuraa auton mukana. Ja jos on jotain maksamatta, niin ei voi katsastaa.
 
Nieminen voi tosiaan laittaa auton muijan nimiin :) Mutta jos maksaa halvan vakuutuksen. Katsastuksen ja ajoneuvoveron jos jättää maksamatta, niin kilvet kyllä lähtee, mutta sitten uutta autoa tilalle.

Tosiaan auton täytyy laittaa nimiin 7 päivän kuluessa ja ensin täytyy tehdä autolle vakuutus, muuten ei saa omiin tai jonkun muun nimiin. En kyllä kovin tarkaan tiedä mitä voisi jättää maksamatta, kun olen maksanut normaalisti. Käytetyssä autossahan ne mahdolliset verorästit seuraa auton mukana. Ja jos on jotain maksamatta, niin ei voi katsastaa.

Helpointa ostaa joku muutaman satkun roju vuoden leimalla, ja sellainen missä vakuutukset ja omistusvero on mahdollisimman pieni, kuten Punto.

Eilen katoin sattumalta jotain vanhaa Top Gear jaksoa missä haettiin edullista autoa nuorelle. Briteissä iso BMW olisi maksanu 1995£ ja vakuutus siihen 7000£...

Mutta tämä OT eikä liity aiheeseen varsinaisesti mitenkään. Autoilua mahdollisimman edullisesti ketjukin on.
 
Tässä on teille liikenteen verotusuudistus:

1. Ensinnäkin poistetaan uusista autoista autovero kokonaan, jotta ihmisillä on ylipäänsä varaa hankkia uudempia autoja. Menetetty verotulo kompensoidaan isompana vuosittaisena ajoneuvoverona.
2. Jaetaan Suomi vyöhykkeisiin A, B ja C. A vyöhykettä ovat kaupunkien keskustat, B vyöhykettä taajamat ja C vyöhykettä maaseutu. Annetaan jokaiselle vyöhykkeelle kerroin esim. A=2.0, B=1.0, C=0,5. Oma vyöhykkeesi määräytyy osoitteesi perusteella.
3. Annetaan kaikille polttoaineille taulukosta kertoimet, jotka riippuvat asuinvyöhykkeestä, niin että kaupungin keskustassa asuva saa dieselille suuren kertoimen ja sähkölle pienen. Maaseudulla asuva (paljon ajava) saa dieselille pienen kertoimen jne.
4. Katsastusasemat alkavat kerätä vuosittaiset ajokilometrimäärät ylös jokaisesta autosta.
5. Jokaisen ajoneuvon CO2 -päästölukemat näkyvät jo ennestään trafin tiedoissa.

Nyt oma vuosittainen ajoneuvoverosi muodostuu seuraavasti: Asuinvyöhykkeesi kerroin x käyttämäsi polttoaineen kerroin x CO2 -luku x vuosittainen ajokilometrimäärä = ajoneuvovero X euroa.

Nyt vero muodostuu järkiperusteisesti, eli eniten maksavat ne, jotka ajavat saastuttavalla autolla paljon ja asuvat tiheään asutuilla alueilla, jossa julkinen liikenne on vaihtoehto. Verotus suosisi kaupunkiasujia valitsemaan sähköauton ja välttämään dieseleitä. Maaseudulla asuvat saisivat helpotusta suureen kilometrimäärään pienemmillä vyöhykekertoimilla, koska siellä auto on enempi välttämättömyys. Laskukaava suosii myös yleisesti kaikkia valitsemaan pienipäästöisempiä autoja ja ajamaan vähemmän. Diesel auton seisottaminen pihalla ei enää maksaisi 700€/v, vaikka et ajaisi metriäkään.
 
Itse tekisin hyvin yksinkertaisen uudistuksen. Autovero kokonaan pois ja ajoneuvovero pitäisi yhdistää käyttövoimaveron kanssa yhdeksi maksuksi. Kerran vuodessa tulisi siis verot Trafilta maksettavaksi ja sen voisi porrastaa arvioidun ajomäärän kanssa kuten nyt on liikennevakuutuksissa.

Jos valtio haluaa sähköautoille jonkun kannustimen vielä, niin arvonlisävero pois kuten oli Norjassa aikoinaan.

Polttoaineverohan on jo "saastuttaja maksaa" periaatteella toimiva.
 
Itse keksin kanssa yhden uudistuksen. Jos ajaisin vaikka 1 päivän viikossa, niin lasku tulisi vain tuolta yhdeltä päivältä. Toki etukäteen pitäisi ottaa auto käyttöön ja pois käytöstä. Tuo saattaisi vähentää joillain auton käyttöä ja matkustettaisiin vaikka pyörällä. Ja että kuluttaisi mahdollisimman vähän, niin bensan ja dieselin hintaa vähän korkeammalle (jos on pakko). Ei mitään km veroa.
 
1. Ensinnäkin poistetaan uusista autoista autovero kokonaan, jotta ihmisillä on ylipäänsä varaa hankkia uudempia autoja. Menetetty verotulo kompensoidaan isompana vuosittaisena ajoneuvoverona.

En vaan voi ymmärtää miten mulla on varaa ostaa uusi auto jos sen saisi pari tonnia halvemmalla jos samalla pitää löytyä jostain rahaa kohonneisiin käyttökustannuksiin.
Varmasti kaikki jotka nyt ajaa muutaman tonnin autoilla (kun ei kallimpaan ole varaa) niin menee heti ostaa uuden auton kun halvalla kerta saa.
 
Tässä on teille liikenteen verotusuudistus:

1. Ensinnäkin poistetaan uusista autoista autovero kokonaan, jotta ihmisillä on ylipäänsä varaa hankkia uudempia autoja. Menetetty verotulo kompensoidaan isompana vuosittaisena ajoneuvoverona.
2. Jaetaan Suomi vyöhykkeisiin A, B ja C. A vyöhykettä ovat kaupunkien keskustat, B vyöhykettä taajamat ja C vyöhykettä maaseutu. Annetaan jokaiselle vyöhykkeelle kerroin esim. A=2.0, B=1.0, C=0,5. Oma vyöhykkeesi määräytyy osoitteesi perusteella.
3. Annetaan kaikille polttoaineille taulukosta kertoimet, jotka riippuvat asuinvyöhykkeestä, niin että kaupungin keskustassa asuva saa dieselille suuren kertoimen ja sähkölle pienen. Maaseudulla asuva (paljon ajava) saa dieselille pienen kertoimen jne.
4. Katsastusasemat alkavat kerätä vuosittaiset ajokilometrimäärät ylös jokaisesta autosta.
5. Jokaisen ajoneuvon CO2 -päästölukemat näkyvät jo ennestään trafin tiedoissa.

Nyt oma vuosittainen ajoneuvoverosi muodostuu seuraavasti: Asuinvyöhykkeesi kerroin x käyttämäsi polttoaineen kerroin x CO2 -luku x vuosittainen ajokilometrimäärä = ajoneuvovero X euroa.

Nyt vero muodostuu järkiperusteisesti, eli eniten maksavat ne, jotka ajavat saastuttavalla autolla paljon ja asuvat tiheään asutuilla alueilla, jossa julkinen liikenne on vaihtoehto. Verotus suosisi kaupunkiasujia valitsemaan sähköauton ja välttämään dieseleitä. Maaseudulla asuvat saisivat helpotusta suureen kilometrimäärään pienemmillä vyöhykekertoimilla, koska siellä auto on enempi välttämättömyys. Laskukaava suosii myös yleisesti kaikkia valitsemaan pienipäästöisempiä autoja ja ajamaan vähemmän. Diesel auton seisottaminen pihalla ei enää maksaisi 700€/v, vaikka et ajaisi metriäkään.

Tämä ehdotus on niin järjetön, että politikot ovat kateellisia.
Ehdotuksessa on pahoja valuvikoja, kuten myös päättäjien ehdotuksissa.
1. On ihan ok.
2. Vyöhyke ei kerro mitään siitä, että missä autolla ajetaan. Auton voisi laittaa vaikka maalla asuvan serkun nimiin.
3. Kaupungin keskustassa asuville sähkö on tällä hetkellä kaikkein hankalin vaihtoehto, sillä latauspaikkoja ei oikeastaan ole. Olettama, että maaseudulla asuu paljon ajava, ei pidä välttämättä paikkaansa. Pääkaupunkiseudun työmatkat ovat huomattavan pitkät ja koko alue luettaisiin varmuudella "kaupungiksi".
4. Millä lukemista vähennetään ulkomailla ajetut kilometrit tai ehkäistään mittarilukemien väärennykset?
5. Trafin tiedot ovat aina luottamuksen arvoisia...
 
Tämä ehdotus on niin järjetön, että politikot ovat kateellisia.
Ehdotuksessa on pahoja valuvikoja, kuten myös päättäjien ehdotuksissa.
1. On ihan ok.
2. Vyöhyke ei kerro mitään siitä, että missä autolla ajetaan. Auton voisi laittaa vaikka maalla asuvan serkun nimiin.
3. Kaupungin keskustassa asuville sähkö on tällä hetkellä kaikkein hankalin vaihtoehto, sillä latauspaikkoja ei oikeastaan ole. Olettama, että maaseudulla asuu paljon ajava, ei pidä välttämättä paikkaansa. Pääkaupunkiseudun työmatkat ovat huomattavan pitkät ja koko alue luettaisiin varmuudella "kaupungiksi".
4. Millä lukemista vähennetään ulkomailla ajetut kilometrit tai ehkäistään mittarilukemien väärennykset?
5. Trafin tiedot ovat aina luottamuksen arvoisia...

Hehe, ehdotus on toki heitetty vähän kieli poskessa, ihan vain jotta saadaan keskustelua ja uusia näkökulmia aiheesta.

2. Verokikkailu pitämällä autoa toisen nimissä olisi toki mahdollista. Tehdään sitä nykyäänkin pitämällä kirjat jossain korvessa, jotta saadaa isommat kilometrikorvaukset kodin ja työpaikan välisistä matkoista. Tämä ei kuitenkaan isossa mittakaavassa olisi ongelma, ei kaikki suomalaiset voi pitää autojaan naapurin nimissä. Eikä kertyisi myöskään vakuutuksen bonuksia, jos auto ei ole omissa nimissä.
3.Sähköautojen latauspaikkoja tulee kokoajan lisää. Lisäksi malli ei pakota sähköautoon, ainoastaan suosii sitä veroedulla. Pääkaupungissa työmatkat voi olla pitkät, mutta ne on mahdollista taittaa julkisilla. Maaseudulla ei ole edes mahdollisuutta siihen.
4. Ei sillä olisi ilmaston kannalta väliä saastutatko suomen vai ruotsin maaperällä. Maksaisit saastuttavista kilometreistä verosi suomeen, jos autosi on sinne rekisteröity. Vyöhykeidea on vaihtoehto sille typerälle "asennetaan GPS jokaiseen autoon" idealle. Mittariväärennökset ovat mahdollisia kyllä, mutta ei edelleenkään ongelma isossa mittakaavassa. Vaatii sen verran teknistä osaamista.
5.Automallin CO2 päästötiedon saa tietoon suoraan autovalmistajalta
 
Viimeksi muokattu:
Mittarilulemasta ei voi laskuttaa muuten alkaisi kova väärentäminen, itse ainakin ottaisin heti ABS piuhan irti ja vain katsastukseen takaisin.
 
Mittarilulemasta ei voi laskuttaa muuten alkaisi kova väärentäminen, itse ainakin ottaisin heti ABS piuhan irti ja vain katsastukseen takaisin.

Miten ABS piuhan irroittaminen vaikuttaa mittariin, tai muuhun - tietysti abseihin. Vähän epätekninen kysymys mutta en olekaan mikään auton rassaaja varsinaisesti.
Yhdestä Opelista nyppäsin vaan sulakkeen irti, kun anturit oli paskana eikä sitä rutinaa viittinyt kuunnella. Mittariin ei tietenkään vaikuttanut, kun vanha rullamittari -97:ssa.
 
Mittarilulemasta ei voi laskuttaa muuten alkaisi kova väärentäminen, itse ainakin ottaisin heti ABS piuhan irti ja vain katsastukseen takaisin.

Eiköhän mittarilukeman "väärentäminen" tehtäisi suomalaiseen tapaan ennätys nopeasti laittomaksi, ja tietenkin epäilyttävissä tapauksissa todistustaakka olisi autoilijalla jota odottaisi totuttuun suomalaiseen tapaan kohtuutttoman suuri lasku jos (siis kun) ei voi todistaa lukemaa oikeaksi.
 
Käyttövoimavero bensa-autoihin --> helppoa rahaa.

Sitä päivää odotellessa kun sähköautoihin tulee käyttövoimavero:cigar2:

Normaalikuluttajan sähkölaskua ei voi nostaa loputtomiin kuitenkaan. Nytkin kaavailevat jotain kattoa siirtomaksuun, vissiin muistan lukeneeni jostain, vaikka caruna on myyty ulkomaille ja veroja ei paljoa sieltä maksella tänne.
 

Nonni, muistin väärin - että olisi poistettu, mutta taisi olla joku ehdotus. Mutta tyypilliseen suomalaiseen tapaan keksin lisää veroa veron päälle. Sähkiksille vero vähintään dieselin tasolle tai yli. Koska tuulivoimaloiden haitat, kaivostoiminnan ympäristöhaitat, tuotanto, loppujäte jne. Vihreällä ajatuksella menen nyt:darra:
 
Sitä päivää odotellessa kun sähköautoihin tulee käyttövoimavero:cigar2:

Normaalikuluttajan sähkölaskua ei voi nostaa loputtomiin kuitenkaan. Nytkin kaavailevat jotain kattoa siirtomaksuun, vissiin muistan lukeneeni jostain, vaikka caruna on myyty ulkomaille ja veroja ei paljoa sieltä maksella tänne.
Nonni, muistin väärin - että olisi poistettu, mutta taisi olla joku ehdotus. Mutta tyypilliseen suomalaiseen tapaan keksin lisää veroa veron päälle. Sähkiksille vero vähintään dieselin tasolle tai yli. Koska tuulivoimaloiden haitat, kaivostoiminnan ympäristöhaitat, tuotanto, loppujäte jne. Vihreällä ajatuksella menen nyt:darra:


Olishan tuo aika helppoa, bensiineihin käyttövoimavero, bioetanoliversioihin myös, mutta pienempänä.

Sitten nostaa kaikkien muiden veroa.

Tällä jo selvittäisiin tämä hallituskausi, kun tämän päälle bensa ja diesel polttoaineen verotus kiristyy ensi kesänä.
 
Tuskin siellä niin kuutamolla ollaan, että tällaiset kikkailut mitään auttaisi.

Hyvin kauan aikaa sitten ihmettelin miksi kaverin isä piti autossaan hanskoja mittariston edessä, eikä edes nopeusmittari toiminut:D Se oli vähän sellainen auto missä kilsat piti pitää minimissään, joten jotain siellä oli ropattu ettei tule liikaa mittariin. Selvisi myöhemmin miksi moinen temppu, välillä kilsoja tuli ja välillä ei. Silloin ei digitaalista dataa ollut kai olemassakaan, mutta yhtälailla tuo toimii nykyäänkin vanhemmissa autoissa ja miksei uudemmissakin.
Yhden mittariston vaihdossa käyneen auton kilsat katoin trafista ihan mielenkiinnosta paljonko sillä on oikeasti vedetty, niin jotain näkyy, muttei siitä mitään lopullista johtopäätöstä voi vetää.
 
Vanha temppu, nopeusmittarin vaijeri/johto irrotettu niin ettei tule kilometrejä mittariin. Helpompi myydä myöhemmin, jos on paljon ajoa. Noin siis tehtiin yleisesti joskus -90 luvulla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom