Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

"Sen sijaan lausuntoon lisättiin maininta kansalaisten liikkumisesta. Niinpä kiistelty kohta lopulta kirjattiin muotoon "valmistellaan liikenteen osalta verotuksen kokonaisuudistus kansalaisten liikkumisen ja kuljetusalan toimintaedellytykset huomioon ottaen".

Valiokunta siis arvosteli sitä, että polttoaineveron korotus lisää kustannuksia ja ehdotti, että hallitus aloittaisi liikenteen verotuksen kokonaisuudistuksen."

Keskustan ja vihreiden välillä leimahti taas – Eduskunnan valiokunta keskeytti kokouksensa, kun alkoi vääntö autoilu-sanasta
 
"Hallitus valmistelee lain, joka mahdollistaa ruuhkamaksujen perimisen kaupunkiseuduilla.

– Käytännössä laki siis antaisi kunnille mahdollisuuden päättää, ottavatko he ruuhkamaksun käyttöön alueellaan, liikenneministeri Sanna Marin (sd) sanoi.

Helsinki, Espoo, Tampere, Kuopio tai vaikka Rovaniemi voivat alkaa periä ruuhkamaksuja niin halutessaan, kun laki on valmis?

– Kyllä, Marin vastasi."

Ruuhkamaksut, taksikorjaus, polttoainevero – tällaisia muutoksia hallitus suunnittelee liikenteeseen
 
Rovaniemelle ruuhkamaksut:facepalm:

Mitä näissä maissa ajanut missä ruuhkamaksuja tai tietulleja niin ne on tehty fiksusti, ne on sisääntuloväylillä.

Suomessa se tehdään niin että vaikka ajat Helsingistä Vantaalle töihin joudut maksamaan ruuhkamaksua:facepalm:
 
"Hallitus valmistelee lain, joka mahdollistaa ruuhkamaksujen perimisen kaupunkiseuduilla.

– Käytännössä laki siis antaisi kunnille mahdollisuuden päättää, ottavatko he ruuhkamaksun käyttöön alueellaan, liikenneministeri Sanna Marin (sd) sanoi.

Helsinki, Espoo, Tampere, Kuopio tai vaikka Rovaniemi voivat alkaa periä ruuhkamaksuja niin halutessaan, kun laki on valmis?

– Kyllä, Marin vastasi."

Ruuhkamaksut, taksikorjaus, polttoainevero – tällaisia muutoksia hallitus suunnittelee liikenteeseen
Käytännössähän ruuhkamaksuja voitaisiin harkita vain Helsingissä, mutta tähän asti lainsäädäntö ei tosiaan ole mahdollistanut niitä. Uskon, että jossain vaiheessa ruuhkamaksut tulevat Helsinkiin, mutta nähtäväksi jää, että milloin asialle löytyy poliittisen enemmistön tuki. Ei varmaankaan lähivuosina.
 
Kai tuo voi koskea vain muita kuin ELY-teitä. Vai voiko kaikki kunnat joissa on läpikulkuliikennettä lyödä tullipuomit eteen :rofl:
 
"Liikenteen maksuihin ja veroihin valmistellaan parhaillaan muutoksia usealla eri taholla. Niistä vaikutusvaltaisimpiin kuuluu ”Liikenteen verotuksen uudistaminen” -niminen työryhmä, jota vetää valtiovarainministeriö.

Parhaillaan työtään aloittelevan ryhmän tehtävänä on ”arvioida liikenteen nykyisen verojärjestelmän sekä muiden verokeinojen ja veronluonteisten maksujen toimivuutta ja vaikutuksia ilmastotavoitteiden ja valtiontalouden kannalta”.

Hieman konkreettisemmin Suomen liikenteen päästöjen vähentämiseksi aiotaan esittää toimia, jotka vähentävät liikennesuoritteita eli muun muassa autoilla ajettavia kilometrejä ja ”edesauttavat siirtymää kokonaisuutena kestävämpään tapaan liikkua ja vapautua fossiilisista polttoaineista”.

Suomalaisten ajamia kilometrejä aiotaan vähentää vero- ja maksumuutoksin – valmistelun taustalla nämä nimet
 
Kai tuo voi koskea vain muita kuin ELY-teitä. Vai voiko kaikki kunnat joissa on läpikulkuliikennettä lyödä tullipuomit eteen :rofl:

Joka ikinen Suomen kunta ja kaupunki voi itse päättää millä tekniikalla ja mille teille tai alueille "ruuhkamaksun" asettaa. Eli satoja erilaisia järjestelmiä ja eri maksuperusteita on tiedossa.

Suomessa kunnat on niin köyhiä, että eivät varmasti jätä rahastusmahdollisuutta käyttämättä. Toki on kuntia jossa poliittinen enemmistö ei välttämättä niin helposti autoilijoiden rahastusta hyväksy.
 
Joka ikinen Suomen kunta ja kaupunki voi itse päättää millä tekniikalla ja mille teille tai alueille "ruuhkamaksun" asettaa. Eli satoja erilaisia järjestelmiä ja eri maksuperusteita on tiedossa.

Suomessa kunnat on niin köyhiä, että eivät varmasti jätä rahastusmahdollisuutta käyttämättä. Toki on kuntia jossa poliittinen enemmistö ei välttämättä niin helposti autoilijoiden rahastusta hyväksy.
Tämä on kyllä jo trollausta. Kansainvälisesti ruuhkamaksuja on vain suurissa kaupungeissa, ja muutenkaan tällaisissa systeemeissä ei ole pääajatuksena rahankeruu, vaan autoliikenteen vähentäminen liian suurten ruuhkien takia. Ruuhkamaksut vaativat aina tarkkaa harkintaa, koska ne tarkoittavat myös, että kunnan yritykset menettävät asiakkaita, jotka ajavat mieluummin jonnekin, minne pääsee ilmaiseksi. Samoin julkisen liikenteen pitää olla hyvällä tasolla, jotta autoilulle on järkevä vaihtoehto.
 
Ruuhkamaksut vaativat aina tarkkaa harkintaa, koska ne tarkoittavat myös, että kunnan yritykset menettävät asiakkaita, jotka ajavat mieluummin jonnekin, minne pääsee ilmaiseksi. Samoin julkisen liikenteen pitää olla hyvällä tasolla, jotta autoilulle on järkevä vaihtoehto.

Tämä. Jokainen voi myös miettiä kuinka iso osa Helsingissä, Vantaalla ja Espoossa työskentelevistä tulee muualta. Itse vaatisin sitten reilua palkankorotusta ruuhkamaksujen kuittaamiseen tai alkaisin etsiä töitä muualta. Tässä häviäisi PK-seudun työnantajat elleit he nostaisi kytkintä ja veisi toimipisteitään muualle.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Tämä on kyllä jo trollausta. Kansainvälisesti ruuhkamaksuja on vain suurissa kaupungeissa, ja muutenkaan tällaisissa systeemeissä ei ole pääajatuksena rahankeruu, vaan autoliikenteen vähentäminen liian suurten ruuhkien takia.
... vähän niin kuin sakottamisessa on pääpaino liikenneturvallisuudessa ja autojen verottamisessa päästöjen vähentämisellä - ja muita koottuja vitsejä kun jokin asia lanseerataan suomessa.

Voi olla aika varma että nuo tullipuomit asetetaan juuri sinne mistä saadaan suurimmat tulot - ja kuten hölmölässä yleensä, jälkikäteen sitten ihmetellään kun asiakasvirrat katosivat ja "keskusta näivettyy automarkettien paineessa"... :rolleyes:
 
... vähän niin kuin sakottamisessa on pääpaino liikenneturvallisuudessa ja autojen verottamisessa päästöjen vähentämisellä - ja muita koottuja vitsejä kun jokin asia lanseerataan suomessa.

Voi olla aika varma että nuo tullipuomit asetetaan juuri sinne mistä saadaan suurimmat tulot - ja kuten hölmölässä yleensä, jälkikäteen sitten ihmetellään kun asiakasvirrat katosivat ja "keskusta näivettyy automarkettien paineessa"... :rolleyes:
Sakotus on huono vertailukohta, koska liikennesääntöjen mukaan ajamalla ei joudu maksamaan ylimääräistä. Pikemminkin tuo on päinvastainen esimerkki, eli ihmiset pyrkivät välttämään sakkoja ja ajavat siksi tarkemmin rajoitusten mukaan jos on kameroita. Edelleen tässä kunnat kilpailevat toistensa kanssa, ja ruuhkamaksut asettava kunta ottaa riskin, että sen houkuttelevuus vähenee autoilijoiden keskuudessa naapurikuntien hyväksi. Tilanne voisi olla toinen, jos kyse olisi valtiotason päätös, mutta autoilua voi verottaa helpommillakin tavoilla.
 
Sakotus on huono vertailukohta, koska liikennesääntöjen mukaan ajamalla ei joudu maksamaan ylimääräistä. Pikemminkin tuo on päinvastainen esimerkki, eli ihmiset pyrkivät välttämään sakkoja ja ajavat siksi tarkemmin rajoitusten mukaan jos on kameroita. Edelleen tässä kunnat kilpailevat toistensa kanssa, ja ruuhkamaksut asettava kunta ottaa riskin, että sen houkuttelevuus vähenee autoilijoiden keskuudessa naapurikuntien hyväksi. Tilanne voisi olla toinen, jos kyse olisi valtiotason päätös, mutta autoilua voi verottaa helpommillakin tavoilla.
Kaikki mikä on kunnille plussaa on valtiolle plussaa. Itse en vain millään usko että tässä mentäisiin mitenkään ympäristö, tai järki yleensäkään, ensin kun on uusi tulonlähteen kiilto silmissä.

Ja onhan tässä taas jollekin kepuliyrityksellekin mahdollisuus kun pitää pystyttää "järjestelmät" joita ylläpitää ja helpompaa se on kaupungillekin kun eparking hoitaa ruuhkamaksujen "hallinnoinnin", tjsp. Eli lopputulos voi olla hyvinkin että joku yksityinen tekee tilin ja ainoa mitä kaupunki lopulta saa on negatiivista PR:ää autoilijoilta ja pienemmät verotulot kauppiailta...
 
Sieluni silmin näen jonkun pitkäaikaistyöttömän istumassa syrjäkylillä pienessä kopissa palkkatuen voimin kyttäämässä kerran tunnissa ohi kulkevia autoja. :love:
 
En minä ruuhkamaksuja kannata/halua, mutta totesin vain kuinka tulee käymään jos lainsäädäntö toteutuu. Ei Suomessa mielestäni edes ole oikeita ruuhkia, ei edes stadissa, jotka oikeuttaisivat rahastamiseen. Toisaalta maailmalla on oikeita metropoleja, jossa edes ruuhkamaksut eivät auta, esim. New Yorkin Manhattan on täysin tukossa, erilaisista maksuista huolimatta.
 
En minä ruuhkamaksuja kannata/halua, mutta totesin vain kuinka tulee käymään jos lainsäädäntö toteutuu.
Ei, vaan spekuloit, että mitä voisi tapahtua.

Ruotsissahan on ruuhkamaksut Tukholmassa, ja niihin on myös enemmistö autoilijoista tyytyväisiä, vaikka etukäteen vastustus oli suurta. Syynä tyytyväisyyteen on tietysti ruuhkien helpottaminen. Tukholmassa on kuulemma ruuhkamaksuista huolimatta silti enemmän ruuhkia kuin Helsingissä. Tämän takia en usko Helsinkiin tulevan ruuhkamaksuja lyhyellä aikavälillä.
 
Ruuhkan perimmäinen ongelmahan on se että kulkijoita on enemmän kuin mitä tieverkko vetää, eikä normaali ihminen mene sinne ruuhkaan nauttimaan liikenteestä, vaan ihan käytännön pakosta. Näinollen, paljonko se ruuhkamaksu vaikuttaa siihen pakkoon?

Jonkun verran tietysti tulee tilanteita joissa se ruuhkamaksu taittaa kamelin selän, eli ei kannata mennä duuniin jonkin rajan yli, kun homma menee kannattamattomaksi. Toisinsanoen, ruuhkamaksulla voidaan ostaa osa ihmisistä pois sieltä ruuhkasta, käyttämällä ne maksut näiden ihmisten elättämiseen kotonaan.
 
Jonkun verran tietysti tulee tilanteita joissa se ruuhkamaksu taittaa kamelin selän, eli ei kannata mennä duuniin jonkin rajan yli, kun homma menee kannattamattomaksi. Toisinsanoen, ruuhkamaksulla voidaan ostaa osa ihmisistä pois sieltä ruuhkasta, käyttämällä ne maksut näiden ihmisten elättämiseen kotonaan.

Eiköhän se "selkä katkea" useimmiten siten, että hallintoalamainen suostuu käyttämään työmatkaansa sen puoli tuntia - tunnin enemmän julkisilla kulkien, jolloin ruuhkat pienenee. Mukavuudenhaluisia kun ihmiset pakkaavat olemaan ja omalla autolla mennään vaikka julkiset toimisivat hyvinkin.
 
Kai tuo voi koskea vain muita kuin ELY-teitä. Vai voiko kaikki kunnat joissa on läpikulkuliikennettä lyödä tullipuomit eteen :rofl:
Se tästä vielä puuttuisi:D. Hämeenlinna toki saisi kerättyä hyvät summat, tähän kun vielä lisätään ydinkeskusta-lisä niin avot! E12 tie kun menee ostoskeskuksen alitse.
Toki kirkkaana puolena tässä on myös se, että saadaan VR:lle käyttäjiä lisää kun ajomatka TRE-HKi kestäisi 6 tuntia. Tie joko ruuhkautuu 15km ennen Hämeenlinnaa tai tulee "tekninen vika".
 
Ruuhkan perimmäinen ongelmahan on se että kulkijoita on enemmän kuin mitä tieverkko vetää, eikä normaali ihminen mene sinne ruuhkaan nauttimaan liikenteestä, vaan ihan käytännön pakosta. Näinollen, paljonko se ruuhkamaksu vaikuttaa siihen pakkoon?

Jonkun verran tietysti tulee tilanteita joissa se ruuhkamaksu taittaa kamelin selän, eli ei kannata mennä duuniin jonkin rajan yli, kun homma menee kannattamattomaksi. Toisinsanoen, ruuhkamaksulla voidaan ostaa osa ihmisistä pois sieltä ruuhkasta, käyttämällä ne maksut näiden ihmisten elättämiseen kotonaan.
Ruuhkamaksut vaikuttavat siihen, että missä asioidaan ja miten. Esim. jos työmatka julkisilla kestää kauemmin kuin autolla ruuhkassa, mutta on ruuhkamaksujen takia halvempaa, saattaa henkilö vaihtaa auton julkisten käyttöön. Pitemmällä tähtäimellä ruuhkamaksut vaikuttavat siihen, että missä ihmiset haluavat asua, eli jos on huonot julkisen liikenteen yhteydet ja on siksi pakko autoilla tullirajojen yli, ei asuinpaikka ehkä olekaan enää niin houkutteleva.

Itse kuuluin aiemmin mukavuusautoilijoihin, eli ajelin välillä autolla töihin, vaikka julkisen liikenteen yhteydet olivat ihan ok (mutta hitaammat). En taatusti olisi autoillut, jos olisi ollut ruuhkamaksuja. Ei liikennemäärän tarvitse vähentyä paljonkaan, jotta liikenne muuttuisi ruuhkassa sujuvammaksi.
 
Se tästä vielä puuttuisi:D. Hämeenlinna toki saisi kerättyä hyvät summat, tähän kun vielä lisätään ydinkeskusta-lisä niin avot! E12 tie kun menee ostoskeskuksen alitse.
Toki kirkkaana puolena tässä on myös se, että saadaan VR:lle käyttäjiä lisää kun ajomatka TRE-HKi kestäisi 6 tuntia. Tie joko ruuhkautuu 15km ennen Hämeenlinnaa tai tulee "tekninen vika".
Ei pidä sekoittaa ruuhkamaksuja ja tietulleja. Kyllä nykyäänkin voitaisiin lain puolesta kerätä tiemaksuja motarin käytöstä, mutta tähän ei ole haluttu mennä.
 
Ei, vaan spekuloit, että mitä voisi tapahtua.

Ruotsissahan on ruuhkamaksut Tukholmassa, ja niihin on myös enemmistö autoilijoista tyytyväisiä, vaikka etukäteen vastustus oli suurta. Syynä tyytyväisyyteen on tietysti ruuhkien helpottaminen. Tukholmassa on kuulemma ruuhkamaksuista huolimatta silti enemmän ruuhkia kuin Helsingissä. Tämän takia en usko Helsinkiin tulevan ruuhkamaksuja lyhyellä aikavälillä.

Tukholmassa on tosiaan enemmän liikennettä ja siellä on myös pitkiä tunneleita autoille. Lisää tunneleita on kuulemma rakenteilla. Maksut on myös lähes nimellisiä ja sunnuntaisin keskustassa ajaminen on täysin ilmaista.

En minäkään nopeaan käyttöönottoon usko stadissa ihan jo teknisistä syistä ja tässä on vielä yhdet kuntavaalit välissä. Seuraavalla vaalikaudella saattaa sitten jo alkaa tapahtua, jos punavihreillä on edelleen enemmistö valtuustossa.
 
En minäkään nopeaan käyttöönottoon usko stadissa ihan jo teknisistä syistä ja tässä on vielä yhdet kuntavaalit välissä. Seuraavalla vaalikaudella saattaa sitten jo alkaa tapahtua, jos punavihreillä on edelleen enemmistö valtuustossa.
En usko, edellyttää suurempia ruuhkia ennen kuin poliittista painetta on riittävästi. Vihreät kannattavat ruuhkamaksuja, mutta vasemmistoliitossa ja demareissa kannetaan huolta pienituloisista duunareista, jotka joutuvat autoilemaan töihin kaukaisista lähiöistä. Demarit ei muutenkaan ole ollut kovin autoiluvastainen Helsingin kunnallispolitiikassa, vaikka ei lähtenytkään tukemaan pöyristyttävän kallista keskustatunnelia.
 
"Hallituskauden yksi merkittävimpiä ja pitkävaikutteisimpia työryhmiä on liikennetyöryhmä, jonka pitäisi saada työnsä valmiiksi vuoden 2021 maaliskuuhun mennessä.

Työryhmän tehtävä on erittäin monimutkainen ja vaikea, koska sen pitää antaa suosituksia tarvittavista päästöjä vähentävistä verotoimista, mutta samalla ehdottaa, millä nämä verot korvataan. Suomen tavoitteena on vähintään puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta.

Rinne sanoo, että mitä tahansa muutoksia liikenteen verotukseen tehdäänkään, niille pitää saada laaja hyväksyntä."

Lauantaivieras: Pääministeri Antti Rinne: ”On suuri riski, että verotulot vähentyvät merkittävästi”
 
Tämä on se dilemma mikä ollut odotettavissa jo pitkään. Sähköautoilu on kallista, eikä sähköautoja juuri myytäisi ilman paljon kevyempää verotusta.

Joten samanaikaisesti ei ole mahdollista tukea sähköautoilun nopeaa yleistymistä, kerätä samoja verotuloja ja olla nostamatta rajusti jo valmiiksi kovaa autoilun verotusta. Pick two.
 
Hybrideillä ja sähköautoilla nyt ajavat saavat varmasti vielä muutaman vuoden nauttia halvasta autoilusta. Ratkaisu 8 miljardin verotuloihin ei voi olla aina vaan korottaa polttoaineveroa varsinkin kun ajan kanssa näiden autojen osuus autokannasta pienenee kokoajan. Tai muutoin veron määrästä tulee aivan järjetön.

Liikennekäytössä olevien autojen kokonaismäärä oli 3,1 miljoonaa 2018. Kahdeksan miljardin veroilla se tekee ~2500€/vuosi/auto. Yksinkertaistava laskutoimitus mutta antaa vähän mielikuvaa millaisia rahoja näillä "ruuhkamaksuilla" tms. pitäisi kerätä jotta saadaan katettua tuo vaje jonka sähkövempeleet luovat.

Sittenkun X-maksut tulevat niin toivottavasti sitä ei tehdä niin että sähkö- ja hybridiautoilijat maksavat 2500€ ja dinottajat 5000€ vuodessa.
 
Hybrideillä ja sähköautoilla nyt ajavat saavat varmasti vielä muutaman vuoden nauttia halvasta autoilusta. Ratkaisu 8 miljardin verotuloihin ei voi olla aina vaan korottaa polttoaineveroa varsinkin kun ajan kanssa näiden autojen osuus autokannasta pienenee kokoajan. Tai muutoin veron määrästä tulee aivan järjetön.

Liikennekäytössä olevien autojen kokonaismäärä oli 3,1 miljoonaa 2018. Kahdeksan miljardin veroilla se tekee ~2500€/vuosi/auto. Yksinkertaistava laskutoimitus mutta antaa vähän mielikuvaa millaisia rahoja näillä "ruuhkamaksuilla" tms. pitäisi kerätä jotta saadaan katettua tuo vaje jonka sähkövempeleet luovat.

Sittenkun X-maksut tulevat niin toivottavasti sitä ei tehdä niin että sähkö- ja hybridiautoilijat maksavat 2500€ ja dinottajat 5000€ vuodessa.

Lauantaivieras: Pääministeri Antti Rinne: ”On suuri riski, että verotulot vähentyvät merkittävästi”

Johan se huoli on, että verotulot vähenee sähköautojen myötä.

Autoilusta kun ollaan totuttu saamaan niin hyvä potti niin eiköhän tässä saada jotain kivoja veroja korvaamaan menetykset.
 
Täytyyhän verotulojen vähenemisestä olla huolissaan, koska vaivalla verotetun rahan holtitonta käyttöähän ei voi suitsia.
Kyllähän julkistalous on ollut yhtä säästöä jo vuosikymmenet. Kaikki ovat valmiita säästämään julkisesta taloudesta niin pitkään kun se ei osu omaan nilkkaan, tai muuten vaan ole omien ideologioiden vastaista.
 
Reilu käyttövoimavero akun koon mukaan, näin plugaritkin ovat talkoissa mukana. Tarviiko olla sen monimutkaisempaa? Sen minkä autoverossa ja kulutuksessa säästää, maksaa käyttövoimaveroina takaisin pitkällä tähtäimellä.
 
Reilu käyttövoimavero akun koon mukaan, näin plugaritkin ovat talkoissa mukana. Tarviiko olla sen monimutkaisempaa? Sen minkä autoverossa ja kulutuksessa säästää, maksaa käyttövoimaveroina takaisin pitkällä tähtäimellä.

Ensin niitä sähkövempaimia pitäisi myydä aika reippaasti, eli aikaa menisi vuosia. Sitten kun määrä olisi sopiva, voisi pudottaa kunnon veropommin niskaan varoittamatta.
Eihän niitä kukaan muuten ostaisi jos tiedossa olisi Reilu™ verotus.
 
Ensin niitä sähkövempaimia pitäisi myydä aika reippaasti, eli aikaa menisi vuosia. Sitten kun määrä olisi sopiva, voisi pudottaa kunnon veropommin niskaan varoittamatta.
Eihän niitä kukaan muuten ostaisi jos tiedossa olisi Reilu™ verotus.

Eihän ketään vähänkään suomalaista autoverotusta seurannut voi olla yllättynyt kun näin tulee käymään? Nythän jo varoitellaan kuinka se verokertymä hupenee uhkaavasti, eiköhän se ole jo riittävä ennakkovaroitus.
 
Reilu käyttövoimavero akun koon mukaan, näin plugaritkin ovat talkoissa mukana. Tarviiko olla sen monimutkaisempaa?
Sen minkä autoverossa ja kulutuksessa säästää, maksaa käyttövoimaveroina takaisin pitkällä tähtäimellä.

Käyttövoimavero samalle tasolle dieselien kanssa. :)
 
Eihän ketään vähänkään suomalaista autoverotusta seurannut voi olla yllättynyt kun näin tulee käymään? Nythän jo varoitellaan kuinka se verokertymä hupenee uhkaavasti, eiköhän se ole jo riittävä ennakkovaroitus.

Näinhän se menee. Jokunen vuosi sitten hehkutettiin (:D) dieseliä, ja nyt sitä demonisoidaan. Sitten iltaläpyskät kaivaa taas jostain arkistosta salaisen asiakirjan että autoverotukseen tulossa muutoksia.
Tässä reilukerhomaassa kun ei voi mihinkään luottaa, mitä arkadianmäeltä valuu alaspäin.
 

Puhe auton välttämättömyydestä Suomen kokoisessa maassa on potaskaa


Suomalaiset ajavat liikaa autolla ja henkilöautoilua on vähennettävä,
jos Suomen liikenteen hiilidioksidipäästöjä halutaan pienentää.

Suomen kokonaispäästöistä viidennes syntyy liikenteestä, ja siitä noin puolet henkilöautoista.
Kymmenesosa koko Suomen päästöistä on valtava siivu.

Autoilun välttämättömyyttä perustellaan sillä, että Suomessa on pitkät välimatkat ja
vain suurissa kaupungeissa toimiva joukkoliikenne.

Näin on, mutta tilastotpa paljastavat, että autolla ajetaan enimmäkseen juuri lyhyitä matkoja.

Nykyinen hallitus on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.
Hallitusohjelmassa todetaan, että suurin päästöjen vähennyspotentiaali on juuri tieliikenteessä.

- IL
 

Korkea virkamies SS:ssa: Autoilun rajoittamisesta ja liikkumisen hinnasta jouduttaneen päättämään pakettina


Liikenne- ja viestintäministeriön johdolla valmistellaan parhaillaan toimia, joilla liikenteen päästöt puolitetaan ja myöhemmin lopetetaan.
Valtiovarainministeriö puolestaan johtaa samaan aikaan valmisteilla olevaa liikenteen verouudistusta.

Mitä Pursiaisen ”joillekin ihmisille kalliiksi” tulevat ilmastotoimet sitten voisivat olla? No luonnollisesti niitä,
jotka nostavat nykymuotoisen autoilun hintaa tai muuten rajoittavat totuttua vapautta autoilla,
joko hinnoittelun tai muun hankaloitumisen kautta.

Fossiilittomaan liikenteeseen päästään kokoamalla monista eri keinoista pohja poliittiseen käsittelyyn,
Pursiainen summaa jo vuosikausia valmisteltua liikenteen vero- ja maksu-uudistuksen ajankohtaista tilannetta.

Esimerkkejä kuluttajien mahdollisuuksista sopeutua ovat:

Kulkutavan vaihtaminen (esim. yksityisautosta junaan tai polkupyörään)

Ajoneuvon vaihtaminen (vähemmän kuluttavaan malliin)

Käyttövoiman vaihtaminen (esim. bensiinistä ja dieselistä biokaasuun tai sähköön)

Autolla ajamisen vähentäminen (kilometrisuoritteen per henkilö pienentäminen)

Työn organisointi (esim. etätyöt, videoneuvottelut, ks. myös ed.)
 
Eli he, jotka tarvitsevat autoa, on heidän myös pakko maksaa lisää.

Kätevä veroautomaatti! :kahvi:

Käytännössä uudet polttoaineiden litrapohjaiset päästölupamaksut tulisivat tankattaessa maksettavaksi muiden verojen ja maksujen päälle,
mukaan lukien jo sovittu ensi vuoden elokuussa voimaan astuva 250 miljoonan euron veronkorotus.
Perinteisten liikennepolttoaineiden hinnat tulisivat siis raportin kuvaaman järjestelmän toteutuessa nousemaan, mahdollisesti jopa rajustikin.

Tuore ehdotus autoilun päästöjen hillintään todennäköisesti nostaisi hintoja – iskee erityisesti pienituloisiin ja maaseudulla asuviin.

Eikö Keskustan kannatus ole tullut maaseudulta? Ilmeisesti puolue on (edelleen) ajamassa toimintaansa alas. :hammer:
 
Eli he, jotka tarvitsevat autoa, on heidän myös pakko maksaa lisää.

Kätevä veroautomaatti! :kahvi:



Eikö Keskustan kannatus ole tullut maaseudulta? Ilmeisesti puolue on (edelleen) ajamassa toimintaansa alas. :hammer:

Tässä mietin että mitenköhän kauan tuo nykyinen hallitus pysyy kasassa, ja miten nuo utopioat menee uudestaan käsittelyyn. PM Sannallahan taitaa olla jo jonkinlainen ennätys henkilökohtaisissa avustajissa, 7kpl ja vissiin 10k€/kk/hlö. Kun ei mistään mitää tiedä, eikä saa kommentoida asioita koska vastaukset olisi ihan mitä sattuu. Sitten vielä se vihreä ulkoministeri jonka asiat on vielä käsittelemättä koska on virassaan vielä. Tai uusi kuntaministeri joka epäluottamuksesta potkujen jälkeen saikulla ehti äänestämään itseään takaisin, ja entinen pääministeri joka palkittiin jollain puhemiehen tms. paikalla.

No kaikki liittyy kaikkeen, ettei tämä nyt ihan ohi aiheen mene. Eihän täällä mitään korruptiota ole tietenkään. Jospa tuo korttitalo levähtäisi niin nopeasti kun ikinä mahdollista ja uutta yritystä. Taas.
 
Miksi aina autoilijoita syyllistetään milloin mistäkin rahankuvat silmissä? Vaadin että nykyään niin tärkeän tasapuolisuuden nimissä myös koirat laitetaan verolle ja isosta koirasta maksetaan samankokoista summaa kuin dieselhenkilöautosta. Onhan koiran hiilijalanjälki tutkitusti isompi kuin maasturin. Mutta tämä ei taida vihreille sopia:D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom