Ruotsin hallitus pyrkii olemaan ilmastopolitiikan (päästöverotuksen) kärjessä, joten uusi ajoneuvojen päästöihin perustuva verotus nostaa autoverotusta huomattavasti, osuen seuraavaksi erityisesti pieniin kuljetusajoneuvoihin. Yritykset joutuvat maksamaan kymmeniä tuhansia kruunuja vuodessa lisää jokaisesta tarvitsemastaan autosta.
Pienet kuljetusautot, kuten Renault Kangoo ja vastaavat, ovat rakennusmiesten ja muiden pienyrittäjien suosiossa. Huomattakoon, että näillä yrityksillä on myös yleensä kaikkein tiukin taloustilanne, mutta vastassa on varsinkin heitä koskeva verojen nostaminen.
Esimerkiksi Renault Kangoo ajoneuvolle lätkäistään uuden verosysteemin myötä 21 000 kruunun vuosittainen ”ilmastovero” ensimmäiselle kolmelle vuodelle. Mikäli yritys tarvitseee nelivetoa, kuten Volkswagen Amarokia, vero on kaksinkertainen, 42 000 kruunua kolmelle vuodelle.
Pakettiautoille lyödään vieläkin korkeampi ilmastovero. Renault Master pakettiauton kolmen vuoden vero on 57 000 kruunua.
Ruotsin yrittäjien tiedottaja Erik Sjölander kritisoi uutta päästöverotusta, joka iskee erityisesti pienyrittäjiin. Hänen mukaansa uusi shokeeraava autoihin kohdistuva vero on vedetty hatusta, eikä siitä ole kerrottu äänestäjille ennen vaaleja.
Lähde: Samnytt