Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Jos vaikka lähdetään sen autoveron poistmaisesta. Ja verotus kulutukseen.
Mieluummin ajoneuvoveron (omistusvero) poisto ja kulutukseen. Edullisemman pään autossa ei sitä autoveroa ole kuin muutama tonni, joten aivan yhdentekevää verrattuna siihen, että 2000km vuodessa autoileva pappa maksaa 300€ vuosiveroa.
 
Mieluummin ajoneuvoveron (omistusvero) poisto ja kulutukseen. Edullisemman pään autossa ei sitä autoveroa ole kuin muutama tonni, joten aivan yhdentekevää verrattuna siihen, että 2000km vuodessa autoileva pappa maksaa 300€ vuosiveroa.
Nimenomaan tuota tuo autovero haittaa, omasta mielestä jokaisella pitäisi olla oikeus ostaa haluamansa auto, oli se sitten sähköauto, hybridi, vanha ruoska tai harraste-auto. Käytännössä autovero aiheuttaa sen, että noiden autojen hinnat eivät ole millään tasolla suhteessa keskenään, vaikka joku hybridi/diesel autoilija saattaa ajaa 30kkm vuodessa, harrasteautolla taas pari tuhatta vuodessa.

300e/v ajoneuvovero on 7 vuotta, jos se suhteutetaan esim. 2000e kokoiseen autoveroon.

Se vanha ruoska kuluttaa kuitenkin huomattavasti enemmän bensaa, joten maksu tulee sitä kautta. Sähköautojen verotus on vähän kyseenalaista, sillä se sähkö ei mitenkään eroa kotitalouksien töpselisähköstä - ja siinäkin on veroa. Sama sähkövero autoihin. Ei autoilua itsessään kuulu verottaa. Menee samaan kategoriaan kuin jos pyöräilyä alettaisiin verottamaan. Toki suomessa verotus on suosittua, ja varsinkin nykyinen hallitus varmasti haluaa verottaa kaikkea mahdollista, joten eiköhän me vielä pyöräilyvero saada aikaan.
 
Kannattais esitellä joku hyvinvointivero autoveron tilalle. Sais suurinosa hyvinvointivaltion kansalaisista maksamaan.
 
Eiköhän se gps seuranta kaikkiin autoihin tule ja laskut sen mukaan milloin ja millä teillä on ajanut. Samalla tietysti tiet yksityistetään, niin pääsee joku niilläkin rahastamaan.
 
Ai millekö automyynti näyttää jatkossa? Näyttää joko samanlaiselle tai vielä huonommalle, eli tasaista laskua luvassa kuten tähänkin mennessä.

https://www.is.fi/autot/art-2000006224824.html

Taitaa joka kuukausi tulla tuollainen uutinen, ja sisältö on suunnilleen sama, eli toistakymmentä prossaa laskua.
 
Ai millekö automyynti näyttää jatkossa? Näyttää joko samanlaiselle tai vielä huonommalle, eli tasaista laskua luvassa kuten tähänkin mennessä.

Automyynti laahaa – kestosuosikit pitivät pintansa Top 10 -listalla

Taitaa joka kuukausi tulla tuollainen uutinen, ja sisältö on suunnilleen sama, eli toistakymmentä prossaa laskua.
Viime vuoden elokuussa oli myyntipiikki, kun oli tiedossa, että syyskuussa tulee WLTP-normin seurauksena korkeammat hinnat. Syyskuun vertailu viime vuoteen sen sijaan on mielenkiintoisempaa. Tämän vuoden syyskuun pitäisi kaiken järjen mukaan olla yhtä vilkas tai jopa vilkkaampi kuin viime syyskuun. Jos ei ole, niin sitten on autokauppa lamassa.
 
Viime vuoden elokuussa oli myyntipiikki, kun oli tiedossa, että syyskuussa tulee WLTP-normin seurauksena korkeammat hinnat. Syyskuun vertailu viime vuoteen sen sijaan on mielenkiintoisempaa. Tämän vuoden syyskuun pitäisi kaiken järjen mukaan olla yhtä vilkas tai jopa vilkkaampi kuin viime syyskuun. Jos ei ole, niin sitten on autokauppa lamassa.

Vuoden takaista en muistanutkaan, paitsi nyt kun mainitsit. Mutta jää tosiaan nähtäväksi miten jatkossa.

Mahtaako jostain löytyä tilastoja miten paljon tuontiautoja rekisteröidään kuukausi tai vuositasolla. Kun sekin on kotimaan kaupasta kuitenkin pois.

On meillä kyllä hienot päättäjät ja toimiva demokratia, kun joka asiassa mennään perse edeltä puuhun ja mitään ei opita mistään:D
 

Jos ostaa sen perus-Golfin uutena niin autoveroa on jotain reilu 3 tonnia? Kahden vuoden päästä sitä on jäännösarvossa ehkä 2 tonnia. Vaikka lähtisi kokonaan pois (ei lähde), niin sitten vaihtaessa saisi taas halvemmalla ja takkiin tulisi ehkä tonni. Jos on uuteen autoon varaa ja tarvetta, niin en jättäisi ostamatta tuon takia. Dieseliin en ehkä uskaltuisi, koska on sen verran marginaalimpi tuote, että sitä voidaan kurittaa bensaa kovemmin, koska äänestäjiä on vähemmän.
 
Niinpä niin, vaikkei olisi yhtään päästöjä niin "yllättäen" jotain veroa kyllä pitää maksaa. Sanoisivat ihan suoraan, että aikomuksena ei ole muuta kuin valtionkassan kartuttaminen...
eikös nuo aika suoraan ole jo sen sanonutkin, itse asiassa jo ainakin edellisen hallituksen aikana, jos nyt muistan oikein. Sinällään toki mielenkiintoista että vihreät hallituksessa ja ei edes koiteta enää piilottaa sitä minkään ylevämmän tavoitteen sisään vaan otettiin suoraan ilmastotavoitteen rinnalle.
 
eikös nuo aika suoraan ole jo sen sanonutkin, itse asiassa jo ainakin edellisen hallituksen aikana, jos nyt muistan oikein. Sinällään toki mielenkiintoista että vihreät hallituksessa ja ei edes koiteta enää piilottaa sitä minkään ylevämmän tavoitteen sisään vaan otettiin suoraan ilmastotavoitteen rinnalle.

Kai se on vaan niin kiveen taottu juttu että autoilijoilta pitää repiä se, onko jo 9 miljardia tavalla tai toisella. Tähän vielä sakot päälle... Mutta mitä sitä piilottelemaan, ilmastohuijauksen voi toki heittää trendikkäästi mukaan silloin kun se puolueen agendaan kuuluu.

Sillä välin muualla euroopassa, miettivät miten dieselit saadaan pois kaupungeista kielloilla ja tietulleilla. Vaikka diesel, noh autojen päästöt nyt on edelleen promillen luokkaa.

Suomalainen energiamiljardööri varoittaa sähköautoilun karuista seurauksista – akkujen tarvitsemaa kobolttia louhitaan Afrikassa tuhoamalla metsiä

Jätän linkin tähän, miten koboltti ja toki lithium myös vaikuttaa saatavuudeltaan kokonaispottiin. Se on ihan satavarma ettei noita louhittuja aineita millään sähköjunalla tai lennokilla kuskata paikasta toiseen.

Kyllähän suomessa sähköauto ja hybridi tulee vielä rankasti verollepantavaksi (kansalaista kakkoseen) tavalla tai toisella, tietty entisten rinnalla.

Toki vielä on kannattavaa hakea diesel auto ruotsista, ja sillä ajaa autolautalle viroon hakemaan lasti viinaa, kun ei ole keksitty mitään keinoja estää tuota toistaiseksi.
 
Jostain kai ne verot on otettava. Tai vaihtoehtoisesti voisi tietysti laittaa koulut ja sairaalat maksullisiksi ja lopettaa kaikki sosiaalituet. Tai nostaa tuloveroa reilusti. Itse autoilen ja todella kallistahan se on jo nyt, mutta autoilu ei ole pakollista jos tulee liian kalliiksi. Joku syöpäleikkaus on aika pakollinen kun sattuu kohdille ja itselläni ei olisi miljoonia euroja siihen, joten mieluummin maksan autoilusta vähän enemmän.
 
Jostain kai ne verot on otettava. Tai vaihtoehtoisesti voisi tietysti laittaa koulut ja sairaalat maksullisiksi ja lopettaa kaikki sosiaalituet. Tai nostaa tuloveroa reilusti. Itse autoilen ja todella kallistahan se on jo nyt, mutta autoilu ei ole pakollista jos tulee liian kalliiksi. Joku syöpäleikkaus on aika pakollinen kun sattuu kohdille ja itselläni ei olisi miljoonia euroja siihen, joten mieluummin maksan autoilusta vähän enemmän.
... tai vaihtoehtoisesti voisi kirjoittaa lain jossa yritykset eivät saa viedä voittojansa verottomana ulos maasta tai maksaa "lainaa + korkoja" esim. emoyhtiölleen ja näin tehdä "tappiota", jne, yms.

Mitä suurempi yritys, sitä vähemmän veroja maksetaan (joku vuosi takaperin suurimmat maksoivat alle 10% voitoista, samalla kun työntekijät maksavata >20% palkoistaan ja pienemmät yritykset 20-40%).

Mikä ratkaisuksi? No verotetaan autoilijaa lisää!! :D
 
Olikos se nyt niin, että arvon romahtamisen pelossa ei kannata diesel-käyttöistä autoa nyt hankkia?
 
Olikos se nyt niin, että arvon romahtamisen pelossa ei kannata diesel-käyttöistä autoa nyt hankkia?
Itse ostin juuri 2v vanhan dieselin. Arvo oli uudesta tippunut yli 50%, ajettu 56tkm. Ja uutena siis hiukan vajaa 50k€. Mielestäni ihan hyvä diili kun tulee n. 3000km/kk työajoa ja dieseli maksaa sen 20c/l vähemmän kun bensa. Eli uutena en kyllä ostaisi dieseliä, kun arvosta lähtee noin paljon 2 vuodessa.

Ei toki tiedä miten nyt jos tulee jotain vero muutoksia, mutta jos ei nyt mitään ihan radikaalia niin ajan tuohon sen 400tkm ja sitten paaliin niin ei jälleenmyyntiarvolla niin ole väliäkään.
 
Itse ostin juuri 2v vanhan dieselin. Arvo oli uudesta tippunut yli 50%, ajettu 56tkm. Ja uutena siis hiukan vajaa 50k€. Mielestäni ihan hyvä diili kun tulee n. 3000km/kk työajoa ja dieseli maksaa sen 20c/l vähemmän kun bensa. Eli uutena en kyllä ostaisi dieseliä, kun arvosta lähtee noin paljon 2 vuodessa.

Ei toki tiedä miten nyt jos tulee jotain vero muutoksia, mutta jos ei nyt mitään ihan radikaalia niin ajan tuohon sen 400tkm ja sitten paaliin niin ei jälleenmyyntiarvolla niin ole väliäkään.

Nyt on siis varmaan hyvä aika hankkia käytetty diesel, mutta myymisen suhteen toisaalta huono aika, ja tulevaisuus on epävarmaa? Tämä sillä edellytyksellä, että painottaa arvon säilymistä joka ei kovin hyvä uusilla autoilla ole muutenkaan.
 
Itse ostin juuri 2v vanhan dieselin. Arvo oli uudesta tippunut yli 50%, ajettu 56tkm. Ja uutena siis hiukan vajaa 50k€. Mielestäni ihan hyvä diili kun tulee n. 3000km/kk työajoa ja dieseli maksaa sen 20c/l vähemmän kun bensa. Eli uutena en kyllä ostaisi dieseliä, kun arvosta lähtee noin paljon 2 vuodessa.

Mikä merkki/malli noin paljon tiputti?
 
Mikä merkki/malli noin paljon tiputti?
V60 Volvo. Tässä sattui hyvin kohdilleen tuo Diesel homma sekä se että tuli juuri uusi V60 malli niin maksoin tuosta 2017 mallin V60 volvosta 48% siitä mitä se on uutena maksanut. Lisäksi mukaan kuului 500 € arvoinen huolto. Oli seissyt liikkeessä yli puoli vuotta aivan liian kovalla hintapyynnillä niin halusivat tuosta sitten eroon ilmeisesti.

No jälleenmyynti lienee hankalaa/mahdotonta, mutta ei nyt ole sinänsä väliä kun pidän tuota kuitenkin niin kauan ettei se ole enää minkään arvoinen.
 
Mitä ruotsi edellä, niin suomi kohta perässä...

Ruotsin hallitus pyrkii olemaan ilmastopolitiikan (päästöverotuksen) kärjessä, joten uusi ajoneuvojen päästöihin perustuva verotus nostaa autoverotusta huomattavasti, osuen seuraavaksi erityisesti pieniin kuljetusajoneuvoihin. Yritykset joutuvat maksamaan kymmeniä tuhansia kruunuja vuodessa lisää jokaisesta tarvitsemastaan autosta.

Pienet kuljetusautot, kuten Renault Kangoo ja vastaavat, ovat rakennusmiesten ja muiden pienyrittäjien suosiossa. Huomattakoon, että näillä yrityksillä on myös yleensä kaikkein tiukin taloustilanne, mutta vastassa on varsinkin heitä koskeva verojen nostaminen.

Esimerkiksi Renault Kangoo ajoneuvolle lätkäistään uuden verosysteemin myötä 21 000 kruunun vuosittainen ”ilmastovero” ensimmäiselle kolmelle vuodelle. Mikäli yritys tarvitseee nelivetoa, kuten Volkswagen Amarokia, vero on kaksinkertainen, 42 000 kruunua kolmelle vuodelle.

Pakettiautoille lyödään vieläkin korkeampi ilmastovero. Renault Master pakettiauton kolmen vuoden vero on 57 000 kruunua.

Ruotsin yrittäjien tiedottaja Erik Sjölander kritisoi uutta päästöverotusta, joka iskee erityisesti pienyrittäjiin. Hänen mukaansa uusi shokeeraava autoihin kohdistuva vero on vedetty hatusta, eikä siitä ole kerrottu äänestäjille ennen vaaleja.

Lähde: Samnytt
Ruotsi lätkäisee rajun ilmastoveron pienyritysten ajoneuvoille

Seurauksena on sitten lattiasta kattoon pakattuja henkilöautoja, jotka onkin kolaritilanteessa melkoisia pommeja :darra:
 
No jälleenmyynti lienee hankalaa/mahdotonta, mutta ei nyt ole sinänsä väliä kun pidän tuota kuitenkin niin kauan ettei se ole enää minkään arvoinen.

En kyllä tätä lausuntoa oikein ymmärrä, tai yleensäkään dieselin mollausta. Jos nyt oikeasti pitäisi miettiä ajaako 30+tkm vuosiajoja kunnon dieselillä vai jollain 1.0 litraisella bensakoneella, niin ei olisi vaikea valinta. Sen lisäksi että tehokkaan dieselin ajokokemus on parempi, tulee vielä halvemmaksikin. Eikös tällä hetkellä tontiautoistakin suurin osa ole dieseleitä, eli kysyntää on.
 
En kyllä tätä lausuntoa oikein ymmärrä, tai yleensäkään dieselin mollausta. Jos nyt oikeasti pitäisi miettiä ajaako 30+tkm vuosiajoja kunnon dieselillä vai jollain 1.0 litraisella bensakoneella, niin ei olisi vaikea valinta. Sen lisäksi että tehokkaan dieselin ajokokemus on parempi, tulee vielä halvemmaksikin. Eikös tällä hetkellä tontiautoistakin suurin osa ole dieseleitä, eli kysyntää on.
Dieseleiden kysyntä vaan ilmeisesti on laskenut todella paljon? Tai näin olen ymmärtänyt. Mutta ei tuo tosiaan itseäni haittaa, hyvä vaan niin saa halvemmalla.
 
Mitä ruotsi edellä, niin suomi kohta perässä...


Ruotsi lätkäisee rajun ilmastoveron pienyritysten ajoneuvoille

Seurauksena on sitten lattiasta kattoon pakattuja henkilöautoja, jotka onkin kolaritilanteessa melkoisia pommeja :darra:

Skattechock även för transportbilar: "Finns inga marginaler"

TL;DR
Ruotsi siirtyy WLTP päästömittaustapaan ja varsinkin pakut ottaa turpaan.

Jollain V6 Amarokilla tai 4-veto Sprintterillä ekat kolme vuotta verot nousee yli 50000kr.

Kiitos.

Eli todelliset verot Renault Kangoolle on kolme kertaa pienemmät kuin mitä MV-lehden juttu antaa ymmärtää:

Alkuperäinen uutinen puhunut että kolmen vuoden ajalla yhteensä 21000 kruunua niin MV-lehti pokkana antaa ymmärtää että 21000 kruunun "vuosittainen"
 
Epäselvä autoverotilanne jatkuu:

"Kesko-konsernin autokaupan myynti supistuu edelleen. Elokuussa myynti laski vertailukelpoisilla luvuilla 20,5 prosenttia vuotta aiemmasta. Raportoitu myynti laski 3,7 prosenttia.

"Autokaupassa WLTP-päästömittausmenetelmän käyttöönotto, autoverotukseen liittyvä epävarmuus sekä autojen käyttövoimaan liittyvä keskustelu hidastivat edelleen uusien autojen kauppaa”, Keskon pääjohtaja Mikko Helander sanoo tiedotteessa."

Haasteet Suomen autokaupassa kiusaavat Keskoa
 
... tai vaihtoehtoisesti voisi kirjoittaa lain jossa yritykset eivät saa viedä voittojansa verottomana ulos maasta tai maksaa "lainaa + korkoja" esim. emoyhtiölleen ja näin tehdä "tappiota", jne, yms.

Mitä suurempi yritys, sitä vähemmän veroja maksetaan (joku vuosi takaperin suurimmat maksoivat alle 10% voitoista, samalla kun työntekijät maksavata >20% palkoistaan ja pienemmät yritykset 20-40%).

Ei tuo suuryritysten verottaminen noin yksinkertaisesti käy. Jos yritys ei toimi palvelualalla, se voi pistää tehtaan pakettiin ja siirtää sen toiseen maahan, jonka jälkeen ei tarvii kerätä niiltä duunareiltakaan veroja.

Sama pätee suurituloisten verottamiseen. Jos veroruuvia kiristää liikaa, jossain kohtaa tulee järkevämmäksi siirtää kirjat johonkin kohtuullisemman verotuksen maahan.

Ei tuon tulo- ja menokertymän tasapainottaminen valtion tasolla niin kovin helppoa ole ikääntyvän väestön kanssa.
 
"Hallitus valmistelee laajaa ilmastopakettia, johon kuuluu muun muassa energiaverotuksen ja liikenteen verotuksen uudistuksia."

Näin hallituksen budjetti vaikuttaa suomalaisiin: pienituloisten tuloverot alas, perusturvaan 20 euroa, alkoholi ja bensa kallistuvat
Suomessahan tuo autoilun verotus on mennyt näin: ensin hallitukset ovat varmistaneet, että joukkoliikenne tapetaan suomesta paria isointa kaupunkia lukuunottamatta ja sitten kun bussilla ei enää pääse mihinkään on helppo vetää bensavero tappiin kun liikkumaan on kuitenkin pakko päästä. Törkeintähän hommassa on se, että autoilusta kerätyistä veroista menee vain pikkumäärä teiden yms. autoilun hyväksi ja loput hassataan johonkin turhaan.

Se on ihan turha vihreiden yms. hihhulien kertoa, että käyttäkää bussia kun sitä ei ole. Itse asun Tampereella ja suht lähellä keskustaa, mutta silti työpaikalle pääsy toiselle puolelle kaupunkia on julkisilla sitä luokkaa, että oma auto säästää tunnin aikaa per päivä. Ja täällä siis pitäisi ainakin teoriassa olla toimiva joukkoliikenne.
 
Se on ihan turha vihreiden yms. hihhulien kertoa, että käyttäkää bussia kun sitä ei ole. Itse asun Tampereella ja suht lähellä keskustaa, mutta silti työpaikalle pääsy toiselle puolelle kaupunkia on julkisilla sitä luokkaa, että oma auto säästää tunnin aikaa per päivä. Ja täällä siis pitäisi ainakin teoriassa olla toimiva joukkoliikenne.

Mutta sentään pääsisit töihin jotakuinkin järkevään aikaan julkisilla, veikkaan että alle tunnissa. Ja julkisia myös kulkee Tampereella varmaan niin, että jos menee vaikka ylitöiksi/myöhästyy bussista, niin seuraavaa ei tarvitse odotella usein puoltakaan tuntia, kun taas landemmalla dösät kulkee pahimmillaan 2 kertaa päivässä jos sitäkään. Tätä toimiva joukkoliikenne kaupungeissa on - ellet satu matkustamaan aseman vierestä aseman viereen ilman vaihtoja, niin aikaa menee paljon. Muuten olet siis oikeassa, mutta et vaan tunnista toimivaa joukkoliikennettä :)

"Viherhihhulithan" stereotyyppisesti ovat niitä, jotka asuvat keskustassa eli liikenteen solmukohdassa, josta julkinen toimii kaikkein parhaiten (ja autoilu huonoiten). Sitten kun asut ja matkaat lähiöstä lähiöön, niin ei olekaan julkinen enää niin kätevää esim. juuri Tampereella Ikurista-Hervantaan menee joukkoliikenteellä pitkälti toista tuntia ottaen huomioon pysäkille siirtymisen ja odotusajat, kun autolla pääset reilussa 20 minuutissa.
 
Muuten olet siis oikeassa, mutta et vaan tunnista toimivaa joukkoliikennettä :)
Keskustaanhan pääsee aina helposti, mutta yritäpä jostain laidoilta toiselle laidalle, niin sitten alkaa odottelu. Tätä tarkoitin teoriassa toimivalla joukkoliikenteellä. Voisi siis myös sanoa, että tarvitsemani tapainen liikkuminen ei ole ollut kovin korkealla prioriteetillä linjoja suunniteltaessa.
 
Keskustaanhan pääsee aina helposti, mutta yritäpä jostain laidoilta toiselle laidalle, niin sitten alkaa odottelu. Tätä tarkoitin teoriassa toimivalla joukkoliikenteellä. Voisi siis myös sanoa, että tarvitsemani tapainen liikkuminen ei ole ollut kovin korkealla prioriteetillä linjoja suunniteltaessa.
Kaverikin oulussa ilmoitti verottajalle että oma auto työmatkoihin niin tuli bumerangina et käytä julkisia. meni sitten koskilinjojen aikataulun kans verotoimistoon ja täti katteli että työmatka joka autolla vajaa 30 min suuntaansa on bussilla aamulla meno 3 tai 4 tuntia ja paluu liki 2 tuntia. Ei se hyväkään julkinen liikenne auta jos se on aamulla katkolla ja vaihot ei osu kohilleen.
 
Kaverikin oulussa ilmoitti verottajalle että oma auto työmatkoihin niin tuli bumerangina et käytä julkisia. meni sitten koskilinjojen aikataulun kans verotoimistoon ja täti katteli että työmatka joka autolla vajaa 30 min suuntaansa on bussilla aamulla meno 3 tai 4 tuntia ja paluu liki 2 tuntia. Ei se hyväkään julkinen liikenne auta jos se on aamulla katkolla ja vaihot ei osu kohilleen.

2 tuntia odottelua päivässä on vielä verottajan mielestä ihan ok. Ja siis nimenomaan odottelua. Matkantekoon menevää aikaa ei lasketa. Vasta jos joutuisi odottamaan yli 2 tuntia yhteensä päivässä niin sitten oman auton käyttö on perusteltua.

Vissiin tuossa se toteutui.
 
2 tuntia odottelua päivässä on vielä verottajan mielestä ihan ok. Ja siis nimenomaan odottelua. Matkantekoon menevää aikaa ei lasketa. Vasta jos joutuisi odottamaan yli 2 tuntia yhteensä päivässä niin sitten oman auton käyttö on perusteltua.

Vissiin tuossa se toteutui.
Piti lähteä aamulla yön viimeisellä vuorolla ja odottaa keskustassa aamun ensimmäistä vuoroa. matka-ajat ei paljoa eronnu autolla ja bussilla, tyyliin 30min vs 40-45min.
 
Kaverikin oulussa ilmoitti verottajalle että oma auto työmatkoihin niin tuli bumerangina et käytä julkisia. meni sitten koskilinjojen aikataulun kans verotoimistoon ja täti katteli että työmatka joka autolla vajaa 30 min suuntaansa on bussilla aamulla meno 3 tai 4 tuntia ja paluu liki 2 tuntia. Ei se hyväkään julkinen liikenne auta jos se on aamulla katkolla ja vaihot ei osu kohilleen.
Kysehän ei ole siitä, että millä tekee työmatkansa, vaan että mitä matkavähennyksiä saa verottajalta. Verottaja nyt vain on päättänyt, että matkavähennykset lasketaan yleensä sen mukaan kuin olisi käyttänyt julkisia, vaikka ne eivät olisikaan todellisuudessa realistinen vaihtoehto.
 
2 tuntia odottelua päivässä on vielä verottajan mielestä ihan ok. Ja siis nimenomaan odottelua. Matkantekoon menevää aikaa ei lasketa. Vasta jos joutuisi odottamaan yli 2 tuntia yhteensä päivässä niin sitten oman auton käyttö on perusteltua.

Vissiin tuossa se toteutui.
Aika speficinen tapaushan se pitää olla, mutta emännällekin tosiaan hyväksyttiin auton käyttö ihan kaupunkialueella kun neljäksi piti töihin päästä ja bussit eivät pahemmin puolen yön jälkeen enää kulkeneet.

Päiväsaikaan samalla alueella turha toivo; kansan pitää viettää aikansa busseissa mieluummin kuin tuottavassa työssä tai perheen parissa (mullakin pitenisi matka-aika puolella bussi vs auto tai pyörä). :facepalm:
 
Ainakin muutama vuosi sitten ynnäilivät noihin veroilmoituksiin työmatkavähennykset julkisilla suuremmiksi kuin omalla autolla. Sopivan lenkin jos joutuisi tekemään, jossa hommaa liput bussiin, junaan ja toiseen bussiin ja tekee paperilla 130km lenkin, niin vähennys onkin isompi kuin mitä suorinta reittiä omalla henkilöautolla ajamalla.
 
"Viime viikolla valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk) paalutti eduskuntakeskustelussa, että autoilun verotus tulee Suomessa muuttumaan radikaalisti. ”Todennäköistä on, ettei valtio jatkossa kerää veroja autoilusta kuten nyt”, Lintilä sanoi."

Taas lupaillaan mullistuksia autoverotukseen

Kyllä on sellainen valehtelijoiden klubi taas tuokin eduskunta että oksat pois. Mitään en usko ennenkuin konkreettisia tekoja tehdään, aiheuttamatta jotain muuta seuraamusta.

K-caaralla tais vissiin olla taas YT:t vaihteeksi, noin tuli vaan mieleen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 200
Viestejä
4 489 369
Jäsenet
74 168
Uusin jäsen
bopson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom