Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Oma 2 centtiä näihin range juttuihin.

Yleensä keskustelu menee niin että puhutaan/kysytään, paljonko tuolla pääsee maksimissaan.

Mutta mun mielestä se mikä merkkaa, on se mitä pääsee 80-20% latausvälillä. Matka ajoihin nykyisten kaikkien Teslojen range riittää kyllä, ja jos ei riitä väitän että psykologialla/asenteilla on tekemistä asian kanssa. Silloin kannattaa valita muu käyttövoima.

Lataussuositus on normisti tuo 80% ja 20% kohdalla alkaa yleensä tulemaan rangeahdistus vastaan, etenkin talvella. Eli normiajossa näillä pelataan tuolla akunvälillä. Ja talvella pätkäajossa, missä joko lämmität autoa välillä tai pidät auton lämpimänä, tuolla ei pitkälle mennä. Saattaa olla että 100km pätkäajon jälkeen tekee mieli etsiä laturia pikaisesti. Kesällä niinkään ei pätkäajo vaikuta rangeen, vaikka kabiinin ylilämpeämissuoja olisi kokoajan päällä.
 
Tänään taas jäi apista puuttumaan päälle 70kWh lataukset. Tällä viikolla jo yli 200kWh lataukset jääneet pois tuolta apin tilastoista. Alkoi maanantaina ja ei siis ole koskaan aikaisemmin jäänyt puuttumaan yhtään latausta. Onko kellään muulla samaa ongelmaa?
 
Tosin ensi vuonna Trumppi on jo vallan kahvassa kiinni ja 7,5k tax incentives muisto vain, eli edelleen se takaveto maksaa halpputettunakin n. 70k-80k ja vaikea uskoa tuon hintaiselle autolle olevan mitään massamarkkinoita edes Amerikassa.
Niin musk kannattaa poistoa kun todennäköisesti se vähiten haittaa sen myyntejä, mutta poistuuko tuki vasta 2026 vai milloinka.
 
Mielenkiintoisia kommenteja CATLin toimarilta

However, the biggest battery maker in the world, Contemporary Amperex Technology Limited, better known as CATL, believes that going down the cylindrical cell route is a dead end. CATL’s founder and head honcho, Robin Zeng, told Tesla CEO Elon Musk this to his face. The reaction was silence.

Zang, who spoke with Reuters, said he had told Tesla’s head honcho that his bet on the 4680 cylindrical battery “is going to fail and never be successful.”


"We had a very big debate, and I showed him," Zeng said. "He was silent. He doesn't know how to make a battery. It's about electrochemistry. He's good for the chips, the software, the hardware, the mechanical things."


Paljon muutakin mielenkiintoista kommentia Teslaan liittyen.
En näe tuossa mitään ihmeellistä? Lfp syönyt jo yli 50% alasta ja siihen kun tulee päälle sodium ion akut ultra halpaan luokkaan ja solidstate batteryt high endiin niin aika marginaaliseksi valuu sylinterimalliset 5v sisällä. Hinta se loppupeleissä ratkaisee ja nuohan lupailee ihan just kohta kuiva-akkuja itse kukanenkin 26-29 vuosina, mutta ei ollut tulossa volyymillä ja sen lisäksi vielä edullisesti eli on noissa 4680 elinvoimaa tämä vuosikymmen.
 
Teslalta on viimein tulossa myös V4 Superchargereihin noiden lataustolppien lisäksi V4 kaapit.





Supercharging has come a long way — our first opening in 2012 started with charging speeds of just 90kW.
Since then, our engineering teams have continuously been upgrading our Supercharger equipment.
In 2023, we launched our V4 Post, which made improvements to the charging experience for all EVs.
Today, we're announcing the V4 Cabinet — capable of delivering up to 500kW for cars and 1.2MW for Semi.
  • Faster charging: Supports 400V-1000V vehicle architectures, including 30% faster charging for Cybertruck. S3XY vehicles enjoy 250kW charge rates they already experience on V3 Cabinet — charging up to 200 miles in 15 minutes.
  • Faster deployments: V4 Cabinet powers 8 posts, 2X the stalls per cabinet. Lower footprint and complexity = more sites coming online faster.
  • Next-generation hardware: Cutting-edge power electronics designed to be the most reliable on the planet, with 3X power density enabling higher throughput with lower costs.
Our first sites with V4 Cabinets are going into permitting now. First openings in 2025.
 
Teslalta on viimein tulossa myös V4 Superchargereihin noiden lataustolppien lisäksi V4 kaapit.




Hieman näköjään myöhästyy vaihteeksi kun odotettiin jo tälle vuodelle. Oli jo aikaisemmin impattu CT yli 400kw Euroopassa, mutta tolla kaapilla onnistuu 500kw. Ehkä tuo semin 1.2mw ihmetyttää kun aika laimeaa mehua antaa kun rekkapuolella standardoivat jo 2mw tehoja tosin onhan noilla kinukeilla jo henkilöautopuolella yli 600kw lataukset. Sitten jäädään odottamaan muutama vuosi perinteisten merkkien vastaantuloa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom