Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Joo'o, mutta onko se kuitenkaan tarpeen että suomea ja sen kansaa yritetään kurittaa ekosekoilun takia kun käytännön tasolla tämä maa on jo kohtalaisen ekologinen.
Suomessa ei ole sisäisesti ilmanlaadullisia ongelmia ja talous on jo ilman kyykyttämisiäkin epävakaalla pohjalla.

Autot tulevat jokatapauksessa siirtymään ekologisempiin kunhan uudempien autojen hinnat tippuvat suomalaisten tasolle. Ei siitä 3-5 vuoden ennakkohypystä pienempiin päästöihin ole järkeä maksaa 20-30k € enemmän/auto.

Suomi muutenkin tuottaa hyvin pienen osan kaikista päästöistä. Pari uutta kiinan hiilivoimalaa kattavat koko suomen päästöt. Missäköhän ne saasteiden pääsyyt oikeasti sijaitsevat ja kannattaisikohan ne ottaa kuriin ennen marginaalisia vähennyksiä muualla?...
 
Samaa mieltä. Autoja kun ei kuitenkaan tehdä suomalaisten tarpeet huomioiden niin autotehtaista tulee mitä tulee. Paras varmaan olisi vaan odotella että markkinatalous hoitaa ekologisemmat autot sopivaan hintaluokkaan muualla niin asia hoitunee samalla täällä sitten kun saastuttavia autoja ei enää valmistetakkaan.
 
Millähän ihme arvoilla tuo voi olla mahdollista? Vaihtaa aina puoli vuotta vanhan auton uuteen?

Saksassa käytettyjä autoja ei arvosteta yhtä arvokkaaksi kuin Suomessa, eli siitä 3v vanhasta 60tkm ajetusta autosta hyvitetään niin paljon vähemmän että väliraha uuteen samanlaiseen on käytännössä suurempi kuin Suomessa.
 
Juu, Suomessa on yksi Euroopan vanhimmista autokannoista, koska uuden auton ylläpito on täällä halvempaa :rofl:.
 
Juu, Suomessa on yksi Euroopan vanhimmista autokannoista, koska uuden auton ylläpito on täällä halvempaa :rofl:.
Suomessa on niin pienet markkinat, että siksi käytetyt autot on niin kalliita. Saksassa ja Ruotsissa on niin paljon käytettyjä autoja ja siksi autojen hintataso on paljon matalampi.

Ei ole siis mitään helppoa ratkaisua. Paitsi niiden halpojen käytettyjen autojen tuominen Suomeen. Samalla käytettyjen hintataso ei pääsisi aivan karkaamaan.

Ehkä pienipäästöisten autoveroa saisi laskea ja isopäästöisten taas nostaa entisestään. Autovero kun vaikuttaa myös noihin käytettyihin autoihinkin ja lisäisi uusien autojen myyntiä nopeastikin.
 
Isoimpia vitsejä suomen tuontiautojen verotuksessa on se että auton arvo arvioidaan usein autoliikkeiden pyyntihintojen perusteella joilla ei ole mitään tekemistä auton realistisen arvon kanssa.
Pahimpia on suomessa harvinaiset autot joita vain pari sankaria myy monen tuhannen suomilisillä. Vaikka auton ostohinta + rahti olisi ollut 2000€, niin verotusarvoksi napsahtaa suomessa se pyydetty 9000€ nettiauton mukaan. Hauskinta on että verot seilaavat kuukaudesta riippuen jopa tuhannella eurolla tuollaisessa esimerkin biilissä.
 
"Kevään 2019 vaaleissa valittava eduskunta joutuu tekemään päätöksiä sekä liikenteen verotuksen että myös muiden ilmastoratkaisujen osalta.

Tullaanko esimerkiksi autovero poistamaan vaiheittain tai kertarysäyksellä ja miten suomalaisten tapa liikkua muuttuu?

Näihin ja muihin kiperiin kysymyksiin otetaan kantaa keskiviikkona 13. maaliskuuta kello 8.30 alkaen, kun Sanomatalossa Helsingissä järjestettävässä Autoilu ja ilmasto -paneelissa käydään keskustelua ilmaston ja liikenteen suhteesta."

Autoalan suuri vaalipaneeli – mikä muuttuu eduskuntavaalien jälkeen? He pääsevät pian ääneen
 
Isoimpia vitsejä suomen tuontiautojen verotuksessa on se että auton arvo arvioidaan usein autoliikkeiden pyyntihintojen perusteella joilla ei ole mitään tekemistä auton realistisen arvon kanssa.
Pahimpia on suomessa harvinaiset autot joita vain pari sankaria myy monen tuhannen suomilisillä. Vaikka auton ostohinta + rahti olisi ollut 2000€, niin verotusarvoksi napsahtaa suomessa se pyydetty 9000€ nettiauton mukaan. Hauskinta on että verot seilaavat kuukaudesta riippuen jopa tuhannella eurolla tuollaisessa esimerkin biilissä.
Eikös tullin "mahti" vai mikä se nykyään on, ole katso auton "yleistä myyntihintaa". Vaikka toki hakupalvelu kertoo yleisen pyyntihinnankin...
 

Helsingin seutu julkisti keinoja liikenteen päästöjen puolittamiseksi – tiemaksut mukana


Maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 -suunnitelman keskeinen tavoite liikenteen osalta on kasvihuonekaasupäästöjen puolittaminen. Liikenteen päästöt on määrä puolittaa 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta valtakunnallisen liikenteen päästötavoitteen mukaisesti, Helsingin seudun kuntayhtymä ilmoitti.

Tehokkaimmat keinot päästöjen leikkaamiseksi ovat sähkö- ja vähäpäästöisten autojen osuuden voimakas kasvattaminen, tiemaksujen käyttöönotto ja bussiliikenteen päästöjen vähentäminen.

HSL-kuntayhtymän aiemmin tällä viikolla julkaiseman tiedotteen mukaan tiemaksut vähentävät tehokkaasti ruuhkautumista ja helpottavat niiden liikkumista, joille autoilu on välttämätöntä.

Sen mukaan tiemaksut myös vähentävät liikenneonnettomuuksia, melua ja pienhiukkaspäästöjä seudulla.
 
tiemaksut vähentävät tehokkaasti ruuhkautumista ja helpottavat niiden liikkumista, joille autoilu on välttämätöntä
Joo, niin vähentää kokonaan ajamisen kieltäminenkin.
Tosin silloin ei rikkaatkaan saa ajaa Tesloillaan, höh... :rolleyes:

Noh, eipähän ole asiaa Hesaan - tämän jälkeen vielä vähemmän.
 
Tuontiautoina tuodaan vanhempia, mutta parempia ja isommalla moottorilla olevia autoja.

Keskimääräinen hinta 23 000€, eli jonkun uuden pikkuauton hinta noin suurin piirtein.

Jos autovero poistettaisiin, niin muita autoveroja pitäisi toki nostaa. Ja ostettaisiinko niitä uusia 100 000€ autoja siltikään suomesta, kun ulkomailta käytettynä saa hyvillä varusteilla ja edullisesti. Koska ruotsissa ja saksassa on kumminkin isommat käytettyjen autojen markkinat. Tuontiautojen keski-ikä on 8 vuotta.

Lähes 60 prosenttia tuoduista autoista oli dieselkäyttöisiä ja suosituin kokoluokka oli edustusauto tai katumaasturi. Käytettynä tuotujen bensiini- ja dieselautojen hiilidioksidipäästöt olivat noin 40 prosenttia uutena hankittuja suuremmat.

Käytettynä maahantuotujen autojen keskimääräinen verotusarvo on kivunnut jo 23 000 euroon eli moninkertaiseksi kotimaassa myydyn keskimääräisen käytetyn auton hintaan nähden. Myös käytettynä tuotujen autojen keskimääräinen autoveron taso on noussut lähelle uuden auton autoveroa eli noin 5 000 euroon. Tämä kielii siitä, että pienemmän ja uudemman kotimaasta hankitun auton sijaan ulkomailta hankitaan suurempi ja vanhempi auto.
Tuontiautojen keskimääräinen verotusarvo julki: ”Käytettyjen autojen tuonti riistäytymässä käsistä”

Fiksuahan tuo, kun samaan rahaan saa paljon isomman ja uutena paljon kalliimman auton. Vastaavaan uuteen kun ei riittäisi rahat, vaikka autoveroa ei olisikaan ollenkaan.
 
*Luulisi* että virkamieslogiikallakin ymmärrettäisiin, näin ~20 "buumituontivuoden" jälkeen, että suurin osa kansasta tuo mieluummin sen muutaman vuoden vanhan Audin/Bemarin/Mersun kuin käy kaupassa ostamassa puolet pienemmän, puolet tehottomamman ja puolet varustellun mutta samanhintaisen uuden kinnerin.

Vaihtoehto esim. 6-7v vanhan E-mersun ja uuden Astran tai Focuksen välillä ja tehoeroa 40-50hv mersun hyväksi niin ei paljon tarvitse asiaa miettiä.

Tosin kai tähänkin saadaan muutos kun aletaan taas toteuttaa syrjivää veropolitiikkaa sekä annetaan kunnolla keppiä pahalle, pahalle autoilijalle joka aiheuttaa suomen kaikki päästöt (tai ainakin sen 5% vaikka verotetaankin 50% mukaan)... :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Vaihtoehto esim. 6-7v vanhan E-mersun ja uuden Astran tai Focuksen välillä ja tehoeroa 40-50v mersun hyväksi niin ei paljon tarvitse asiaa miettiä.

Ei todellakaan tarvitse ei. Jos se rahamäärä on käytettävissä, niin itse ainakin ihan satavarmasti ostaisin sen uuden Astran tai Focuksen enkä toistasataa tonnia ajettua ja kohta vuosikymmenen piereskeltyä tuontipommia.
 
Ei todellakaan tarvitse ei. Jos se rahamäärä on käytettävissä, niin itse ainakin ihan satavarmasti ostaisin sen uuden Astran tai Focuksen enkä toistasataa tonnia ajettua ja kohta vuosikymmenen piereskeltyä tuontipommia.
Minä en taas keksi mitään syytä ostaa uutena esim. Nissanin paskahaita tai juuri jotain nuhapumppu-Astmaa. Itse siis kuulun ihmisiin jotka arvostavat konepellin alta löytyvää "varustelua" enemmän kuin esim. jotain tuurilla liikennemerkkejä osan vuodesta lukevia järjestelmiä tai muuta pikkutauhkaa. Lisäksi etuveto on ihan mahdoton idea autossa (se nyt on pelkän rahan säästön takia keksitty tekniikka muutenkin :D ).

Lisäksi näissä on ongelmana koko; esim. lapsiperheen kamat ei kovin pitkälle reissulle mahdu mitenkään mukaan - varsinkaan jos omistaa esim. koiran kokoisen lemmikin.
 
Nää on näitä subjektiivisia tarpeita.
Kunhan toin esille, että toisille meistä se päivänselvä valinta voikin olla päinvastainen kuin sulla ;)

Mulla ei henk.koht. ole mitään ongelmaa pärjätä etuvedolla, ja mun nuhapumppu-astra liikkuu ihan tarpeeksi hyvin 150 hepoisella koneella. Nopeusrajoitusten random-generaattoria siinä ei kyllä ole, olis ollut vasta kalliimmassa varustelutasossa missä oli mukana paljon muutakin tarpeetonta.

Kyllä mäkin niitä mersuja ja muita käytettyjä "premiumeja" katselin aluksi, mutta totesin ettei ole mun juttu, ei viitsi laittaa uude(hko)n auton hintaa kiinni johonkin esiteini-ikäiseen toistasataa tonnia rullattuun autoon, kun ei ne preemiumitkaan tänä päivänä tunnu kestävän sen paremmin kuin perusautotkaan. Monilla duunikavereilla on hienoja mersuja, bimmereitä ja audeja pihalla, ja ne on ihan jatkuvasti pajalla kun joku osa korkkaa.

Mun henkilökohtainen valinta oli laittaa sen uuden hinnat-alkaen astran verran kiinni vuoden ikäiseen, isommalla koneella, automaattilootalla ja sopivilla varusteilla olevaan yksilöön. Sopii omaan elämäntilanteeseen hyvin kun ei ole lemmikkejä mitä tarttis muksun ja kamojen kanssa liikutella. Kahdenkin kakaran kanssa mahtuis hienosti tuonne, yhden kanssa jää tilaa ylikin.
 
Uutisen vaihtoehdot taisi olla yli 8 vuotta vanha edustusauto, eli mersun S-sarja tai bemarin 7-sarja, tai katumaasturi. Mutta kai siihen mukaan lasketaan Volvot, E-mersuja ja 5-bemarikin. 23 000€ saa uutena jonkun automaatti Fiestan tai Polon, eli melko pienen pikkuauton.

Suomi hinnoilla 7-bemari 9 vuotta vanhana maksaa 20 000€.
BMW 7-sarja vaihtoautot

Siinä täytyy sitten miettiä valitseeko ison edustusauton diesel automaattina, vai samaan hintaan uuden pikkuauton manuaalina. Siinä uudessakin autossa arvo tippuu aika nopeasti heti oston jälkeen.


Ilmeisesti tuontiautojen keskimääräinen verotusarvo on 23 000€ + 5000€ autoveroa. Ostohinta kun ei määrää verotusarvoa.
 
Voihan sitä vaihtoehtona tuoda myös jonkun muutaman vuoden ikäisen, hyvällä säkällä vielä tehdastakuulla olevan peruspirssin hyvällä varustelulla. Toki säästöä ei välttämättä tule Suomiautoon paljoa, mutta valikoimaa on pirusti enemmän.
 
Nää on näitä subjektiivisia tarpeita.
Kunhan toin esille, että toisille meistä se päivänselvä valinta voikin olla päinvastainen kuin sulla ;)

Kyllä mäkin niitä mersuja ja muita käytettyjä "premiumeja" katselin aluksi, mutta totesin ettei ole mun juttu, ei viitsi laittaa uude(hko)n auton hintaa kiinni johonkin esiteini-ikäiseen toistasataa tonnia rullattuun autoon, kun ei ne preemiumitkaan tänä päivänä tunnu kestävän sen paremmin kuin perusautotkaan. Monilla duunikavereilla on hienoja mersuja, bimmereitä ja audeja pihalla, ja ne on ihan jatkuvasti pajalla kun joku osa korkkaa.
Nimenomaan - toisille auto on liikkumisväline paikasta A paikkaan B.

Itse laitoin, taas viimeksi, uuden pikkuauton hinnan ~7v vanhaan premiumiin koska (kokemuksesta) tiedän että hermot ei kestä ajella mitään alitehoista ja vajaavetoista (ei tässäkään tosin mitenkään liikoja tehoja ole 230-ja-risat hepoilla). Viimeiseen 5 vuoteen ei ole tarvinnut käydä yhtään ylimääräistä kertaa korjaamolla ja veikkaan että motin kesto ylittää reippaasti nykyisten "downsizing ekoturbojen" vastaavat.

Totesin myös että "kaksi lastenistuinta" tekee autosta kuin autosta 4-paikkaisen (="jätä mummo kyydistä") ellei kokoluokka ole "V70".


Koko pointti siis on, että porukka (täälläkin) vertaa ihan surutta pikkuautoja noihin isoihin premiumeihin - ihan kuin sellainen valinta tulisi oikeastaan muusta kuin koon tarpeesta. Ainoa oikea vertaisus olisi vertailla valmiiksi piereskeltyä isoa tuontiautoa valmiiksi täällä piereskeltyyn Insignificanttiin (vai mikä se Opelin malli oli), Mundaneen, tjsp.

Ei uuden Astman, Yariksen tai Corsan ostaja jätä käytettyä A8:ia ostamatta koska "tää uus on parempi ja yhtä tilava", vaan yksinkertaisesti koska monelle uuden auton ostajalle sopii valtion "köyhille tehottomia pikkukinnereitä" -politiikka. Rikkaat ajaa sitten edelleen niillä S90:llä, ym.
 
Voihan sitä vaihtoehtona tuoda myös jonkun muutaman vuoden ikäisen, hyvällä säkällä vielä tehdastakuulla olevan peruspirssin hyvällä varustelulla. Toki säästöä ei välttämättä tule Suomiautoon paljoa, mutta valikoimaa on pirusti enemmän.

Melkein sanoisin, että persnetolle menee jos ajelee sen 2-3 vuotta ja laittaa myyntiin, koska siinä vaiheessa alkaa olla jo kotimaistakin tarjontaa näissä perusautoissa ihan liiankin kanssa ja sieltä seasta on vaikea erottua. "Tuontiauto" ei ainakaan helpota myyntiä.
 
Melkein sanoisin, että persnetolle menee jos ajelee sen 2-3 vuotta ja laittaa myyntiin, koska siinä vaiheessa alkaa olla jo kotimaistakin tarjontaa näissä perusautoissa ihan liiankin kanssa ja sieltä seasta on vaikea erottua. "Tuontiauto" ei ainakaan helpota myyntiä.
Tuo on ihan totta että muutenkin alkaa suomessa käytettyjen hinnat, "tietyissä autoissa" varsinkin, olla sitä luokkaa ettei ulkomailta kannata tuoda kuin varusteiden tai esim. tehoversioiden takia vähemmän täältä löytyviä malleja.

Voittoa ei enää kovin helposti revitä niin kuin takavuosina jolloin jostain sopivasta paikasta (esim. Belgia, Hollanti) tuodulla maasturilla, tms voi ajella 2v ja myydä voitolla...
 
Tuliteriä autoja myyvien kauppiaiden hätää kuvaava euromäärä julki – ”Käytettyjen tuonti riistäytymässä käsistä”

Autoala alkaa huolestumaan, kun tuonti ulkomailta ei ole ainakaan kääntymässä laskuun. Kun ulkomailta melko pienellä vaivalla saa sitä parempaa halvemmalla. Ja kyllähän ne ensirekisteröinnit on laskeneet vuosi vuodelta ja kuukausi kuukaudelta.

Tuo taas jälleen kerran IS linkki. Saman läpyskän uutisoinnissa autopuolella on huvittavasti lisääntynyt jutut kuten "mikä käytetty 20€" tyylisillä jutuilla:D Melko tuuheaa. Jos Mobilisti lehdessä puhutaan vanhoista autoista, niin nyt tuo lehti tekee jo juttuja käytetyistä, mitä saa milläkin rahalla. Ei varmaan muualla maailmassa?

Odotan TM™ suurta vertailua käytetyistä:smoke:
 
Tuliteriä autoja myyvien kauppiaiden hätää kuvaava euromäärä julki – ”Käytettyjen tuonti riistäytymässä käsistä”

Autoala alkaa huolestumaan, kun tuonti ulkomailta ei ole ainakaan kääntymässä laskuun. Kun ulkomailta melko pienellä vaivalla saa sitä parempaa halvemmalla. Ja kyllähän ne ensirekisteröinnit on laskeneet vuosi vuodelta ja kuukausi kuukaudelta.

Tuo taas jälleen kerran IS linkki. Saman läpyskän uutisoinnissa autopuolella on huvittavasti lisääntynyt jutut kuten "mikä käytetty 20€" tyylisillä jutuilla:D Melko tuuheaa. Jos Mobilisti lehdessä puhutaan vanhoista autoista, niin nyt tuo lehti tekee jo juttuja käytetyistä, mitä saa milläkin rahalla. Ei varmaan muualla maailmassa?

Odotan TM™ suurta vertailua käytetyistä:smoke:
Ruotsissa on niin halpoja käytettyjä autoja, että vastaavilla Suomiautoilla on vaikea kilpailla. Lisäksi niitä Suomiautoja ei edes ole, koska maksavat niin paljon ja ostajilla ei ole ollut sellaisia varoja laittaa autoon.

Ruotsiautoissa on lisäksi samanlaiset talvivarusteet ja talvirenkaat. Uuteen autoon kun täytyy nekin ostaa vielä erikseen.

Täytyyköhän sitä vaan ajatella niin, että EU:n sisäistä autojen siirtoa ja päästöille/kulutukselle ei vaan mitään voi? Ne vielä vanhemmat autot taas voisi romuttaa pois kierrosta ja vaikka uutta pikkuautoa tilalle. Mielestäni ne eko pikkuautot saisikin olla vaikka 0€ autoverolla ja olisivat siis nykyistä halvempia. Toisaalta niitä pikkuautoja ei edes tuoda käytettynä, eli niissä ei ongelmaakaan ole. Koska kalliissa autossa arvo laskee aina eniten (halpa tuoda ulkomailta).
 
Jostain syystä kaikissa autoissa tuntuu suomen verotuksen lisäksi olevan huomattavasti korkeampi pohjahinta kuin muualla. Autokauppiaiden kartelli toimii...
 
Maahantuojahan nuo hinnat yleensä asettaa. Liike voi toki myydä yli tai alle suosituksen, mutta kun edustuksia saa jos maahantuoja niin tahtoo ja ne lähtee myös pois jos maahantuoja näin sanoo niin hankala siinä autoliikkeen on mitään asialle tehdä.

Näin siis mainonnassa ja hinnnastoissa. Se on sitten täysin eri asia mihin hintaan kauppa tehdään.
 
Itsekin olen katsellut 2015-2016 honda civikkejä vuoden, suomessa sport tai paremman tason alle 50k ajetut on järjestään 18-20 tonnia

Ruotsissa 8-20k ajetut 11-15 tonnia ja usein paremman pään varusteilla, siihen verot päälle niin ehkä tonnin pari säästäisi + saa paljon vähemmän ajetun paremmilla varusteilla

Ja ei ole kovin montaa paremman varustetason mallia nettiautossakaan näkynyt tässä vuoden aikana, ehkä 10-20kpl

Että pitää varmaan ruotsia harkita kun ei kiinnosta ylihintaiset suomiautot, ainakin kun kilsoja on 2-4x enemmän kalliimmalla hintalapulla
 

BTCF:llä oli postattu tällaiset:

ry%C3%B6st%C3%B6.JPG


ry%C3%B6t%C3%B6%202.JPG


Mihin raha menee? Jos 9 vuodessa tulot nousseet 40%. Ei varmaan se teiden laiton hinta ole noussut 40% 2009->2018.

Edit: valtion budjetti on ollut 45 miljaardia 2009, 2019 vissiin 55 miljaardia. Suhteessa selvästi enemmän on liikenteestä nyhdettävä raha kasvanut, kuin valtion budjetti.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kyllä autoilijoita, noita pahimpia saastuttajia pitää verottaa. Eiku...

Suomen kahden suurimman teollisuuden CO2-päästölähteen eli SSAB:n Raahen-tehtaan ja Nesteen Porvoon-jalostamon yhteenlasketut päästöt olivat Energiaviraston mukaan 6,7 miljoonaa tonnia eli suuremmat kuin koko henkilöautoliikenteen. Porvoon-jalostamon 2,7 miljoonan tonnin päästöt vastaavat lähes puolta henkilöautoliikenteen päästöistä.

Porvoon jalostamon CO2-päästöt ovat lähes puolet koko henkilöautokannan päästöistä – Neste lupaa vähentää niitä
Nesteen Porvoon-jalostamolla on neljä tuotantolinjaa. Suuret CO2-päästöt johtuvat siitä, että öljytuotteiden jalostus vaatii erittäin paljon energiaa.

4842652.jpg

Nesteen Porvoon-jalostamolla on neljä tuotantolinjaa. Suuret CO2-päästöt johtuvat siitä, että öljytuotteiden jalostus vaatii erittäin paljon energiaa.

Jyrki Hämäläinen

Vaalien alla käytiin vilkasta keskustelua ilmastonmuutoksesta. Parhaillaan Säätytalolla pohditaan, mihin suuntaan Suomen ilmastopolitiikkaa linjataan seuraavat neljä vuotta.

Tikunnokkaan on nostettu etenkin tieliikenteen ja henkilöautojen CO2-päästöt. Tieliikenteen osuus kaikista päästöistä lentoliikenne pois lukien oli Tilastokeskuksen mukaan toissa vuonna 10,8 miljoonaa tonnia eli 17 prosenttia ja henkilöautoliikenteen osuus siitä 5,9 miljoonaa tonnia eli yhdeksän prosenttia.

Suomen kahden suurimman teollisuuden CO2-päästölähteen eli SSAB:n Raahen-tehtaan ja Nesteen Porvoon-jalostamon yhteenlasketut päästöt olivat Energiaviraston mukaan 6,7 miljoonaa tonnia eli suuremmat kuin koko henkilöautoliikenteen. Porvoon-jalostamon 2,7 miljoonan tonnin päästöt vastaavat lähes puolta henkilöautoliikenteen päästöistä.


SSAB, Helen ja Neste ovat Suomen kolme suurinta kasvihuonekaasujen tuottajaa.

Kilpilahti on toiminnan energiaintensiivisyyden vuoksi suuri CO2-päästölähde. Teollisuusalueen osuus on noin kolme prosenttia koko maan primäärienergiankulutuksesta. CO2-päästöt olivat viime vuonna yli 3,5 miljoonaa tonnia. Nesteen jalostamon kakkossijan lisäksi Suomen 30 suurimman CO2-päästölähteen joukosta löytyvät 12. sijalta Borealis Polymers (548 245 tonnia) ja 21. sijalta AGA:n vetylaitos Porvoon jalostamolla (264 260 tonnia).

Nesteen suurten päästöjen syy on yksinkertaisesti se, että öljytuotteiden jalostus kuluttaa erittäin paljon energiaa – sähköä ja höyryn muodossa käytettävää lämpöä.



Neste totesi helmikuussa pääomamarkkinapäivänsä jälkeen lähetetyssä tiedotteessa, että yhtiön tavoitteena on pienentää oman tuotantonsa hiilijalanjälkeä nopeammin kuin EU:n ilmasto- ja energiatavoitteet velvoittavat.

– Vaikka aiomme olla nopeampia ja rohkeampia liiketoimintamme kehittämisessä, emme kasvata tuotantokapasiteettiamme huolehtimatta jalostustoimintamme suorista ilmastovaikutuksista. Hyödynnämme parasta käytettävissä olevaa tekniikkaa päästöjen hillitsemiseksi, kun otamme uutta kapasiteettia käyttöön, toimitusjohtaja Peter Vanacker totesi myöhemmin 17.4. julkaistussa tiedotteessa.

– Arvioimme parhaillaan nykyisiä tuotantolaitoksiamme tunnistaaksemme tehokkaimmat keinot pienentää hiilijalanjälkeämme. Vaikka olemme vielä suunnitteluvaiheessa, tiedämme jo nyt, että keskitymme edelleen energiatehokkuuteen.



Tavoitteessa auttaa etenkin Porvooseen rakennettava Nesteen, Borealiksen ja Veolian yhteinen lämmön ja sähkön yhteistuotantolaitos. Noin 400 miljoonan euron arvoinen laitos otetaan käyttöön tänä vuonna.

– Työskentelemme vielä yksityiskohtaisemman suunnitelman parissa, mutta strateginen suunta on selvä, Vanacker totesi.

Yhtiö muistuttaa tiheästi myös siitä, että yhtiön uusiutuvilla tuotteilla vähennettiin viime vuonna maailman CO2-päästöjä 7,9 miljoonalla tonnilla.



Uusimaa kysyi Nesteeltä, kuinka paljon ja millaisin keinoin se aikoo leikata lähivuosina toiminnastaan syntyviä päästöjä Porvoossa. Näin yhtiö vastasi:

Ovatko Porvoon jalostamon päästöt mittaluokaltaan verrattavissa tuotantovolyymeiltään vastaaviin jalostamoihin esimerkiksi muualla Euroopassa?

Päästöt ovat isossa kuvassa vertailukelpoiset saman barrelimäärän tuottaviin kompleksisiin jalostamoihin Euroopassa. Yksinkertaiset matalan jalostusasteen jalostamot aiheuttavat vähemmän päästöjä, mutta tuottavat suhteessa enemmän nk. matalamman laadun pohjatuotteita.

Tehokkuuden lisäksi eroja syntyy myös siitä, että eri raportoinneissa ei välttämättä käsitellä kuin toiminnanharjoittajan suoria päästöjä, jolloin mahdolliset erot oman energiantuotannon ja ostoenergian välillä hämärtyvät. Tarkka vertailu on siten haastavaa.

Pyrimme tulevina vuosina sekä minimoimaan omaa hiilijalanjälkeämme mutta myös kasvattamaan tuotteidemme ja ratkaisujemme ilmastopäästöjä vähentävää vaikutusta.

Kuinka suuriin päästövähennyksiin Porvoossa on mahdollisuus päästä toiminnan energiaa vaativa luonne huomioon ottaen?

Tavoittelemme noin viiden prosentin energiatehokkuussäästöjä lähivuosille ja tämän voi arvioida johtavan saman suuruusluokan päästövähenemiin. Lisäksi selvitämme aktiivisesti muita mahdollisuuksia mm. ostoenergian osalta.

Päästöjen nykyinen mittaluokka on sellainen, että niiden olennainen vähentäminen ilmeisesti maksaisi huomattavasti, kuten uusi yhteistuotantolaitos osoittaa?

Uuden yhteistuotantolaitoksen investoinnin päätavoite oli uudistaa energiantuotantokapasiteettia ja turvata luotettava energian saanti jalostamolle. Lisäksi tekniikka päivitettiin parhaan käytettävissä olevan tekniikan tasolle koskien myös mm. rikki- ja typpioksidien päästöjä. CO2-päästövähennnykset syntyvät tässä ohessa.

Paljonko uusi yhteistuotantolaitos leikkaa Nesteen ja koko Kilpilahden päästöjä?

Arviomme mukaan uuden voimalan suorat CO2-päästöt laskevat noin 20 prosenttia nykytilanteeseen verrattuna. Koko Kilpilahden teollisuusalueen päästöihin verrattuna vaikutus jää alle viiden prosentin tasoon.

Tekee kyllä toooooooooooosi paljon mieli osallistua päästötalkoisiin. Olo on kuin sillä kuuluisalla kuolleella hevosella jota hakataan...
 
Tekee kyllä toooooooooooosi paljon mieli osallistua päästötalkoisiin. Olo on kuin sillä kuuluisalla kuolleella hevosella jota hakataan...
Mitä arvelet tapahtuvan öljynjalostamon tuotteiden tuotantotarpeelle, jos autojen polttoaineenkulutus a) pysyy samana b) vähenee c) lisääntyy?
 
Mitä arvelet tapahtuvan öljynjalostamon tuotteiden tuotantotarpeelle, jos autojen polttoaineenkulutus a) pysyy samana b) vähenee c) lisääntyy?
Jep. Ja samalla kun kysyntä vähenee, Neste "ampuu omaa jalkaa" biodieselillä.

Sinänsä varmaan "win/win" kun ei tarvitse Nesteen niin paljon panostaa kun päästöt vähenee kysynnän mukaan kuitenkin... :rolleyes:
 
Nyt vähän jarrua lisää autokaupoille. Lähes vuosi tuli lisää miettimisaikaa uusien autojen ostajille, tai ainakin osalle. Nytkin taitaa mennä jotain 15%/kk miinusta ensirekisteröinnelle.

Hallitusohjelman mukaan Antti Rinteen (sd) hallitus aloittaa ”ilmastotavoitetta palvelevan kestävän verotuksen tiekartan” valmistelun. Kokonaisuuteen kuuluvat liikenteen verotuksen uudistuksen ohella myös kiertotalouden edistäminen, energiaverotuksen uudistus sekä päästöihin perustuvan kulutusverotuksen selvittäminen. Tiekartan ensimmäisen vaiheen on tarkoitus valmistua vuoden 2020 kehysriiheen mennessä eli käytännössä noin ensi vuoden maalis-huhtikuussa.

Hallitus aloittaa autoilun suuren verouudistuksen valmistelun – ensimmäinen tärkeä päivämäärä jo ensi vuonna
 
Nyt vähän jarrua lisää autokaupoille. Lähes vuosi tuli lisää miettimisaikaa uusien autojen ostajille, tai ainakin osalle. Nytkin taitaa mennä jotain 15%/kk miinusta ensirekisteröinnelle.



Hallitus aloittaa autoilun suuren verouudistuksen valmistelun – ensimmäinen tärkeä päivämäärä jo ensi vuonna
Joo kyllä itse on tarkoitus pysyä tuossa parin tonnin ritsassa vaikka tulot ovatkin nousseet niin, että uudehkoa, mukavampaa n. 15 k€ autoa tekisi mieli, kun hyvin olisi varaa. Kun ei yhtään tiedä mitä ne "pyöräillään ympäri vuoden 40km työmatkat"-Vihreät ja "meidän jäsenillä ei kuitenkaan ole autoon varaa"-Vasemmisto keksii.
 
Nyt vähän jarrua lisää autokaupoille. Lähes vuosi tuli lisää miettimisaikaa uusien autojen ostajille, tai ainakin osalle. Nytkin taitaa mennä jotain 15%/kk miinusta ensirekisteröinnelle.
Itse veikkaan kyllä, että pienipäästöisen bensa-auton ostajaan muutokset eivät niin vaikuta. Jos haaveilee jostain isosta bensa-/dieselkrematoriosta tai toisesta ääripäästä eli sähköautosta, tilanne voi olla toinen.
 
Nainen liikenneministerinä ja vihreät hallituksessa tietää pelkkää kurjuutta autoilijoille. Sitten kun huomataan, että rahat ei riitäkään kaikkeen luvattuun, rokotetaan vielä lisää. On varmaan tulossa sellainen jytky tuosta verouudistuksesta, että sellaista ei ole nähty vielä missään. Vituttaa jo valmiiksi.
 
Siellä on kepu hallituksessa, joten ei autoilua voi liikaa rokottaa, kun maakunnissa ei pärjää ilman autoa.

Autoilun kustannuksissa olisin enemmän huolissani EU:n lähivuosina kiristyvistä päästörajoista, jotka tulevat nostamaan uusien autojen hintoja.
 
Viimeksi muokattu:
Siellä on kepu hallituksessa, joten ei autoilua voi liikaa rokottaa, kun maakunnissa ei pärjää ilman autoa.

Autoilun kustannuksissa olisin enemmän huolissani EU:n lähivuosina kiristyvistä päästörajoista, jotka tulevat nostamaan uusien autojen hintoja.

Vaalituloksen perusteella kepun ei edes pitäisi olla hallituksessa, mutta se on asia erikseen koska suomi.

Mielikuvitukselliset päästöt hintoineen pakottaa sitten tekemään noita kevythybridejä joilla voi ajaa 0 päästöillä vaikka kaksi kilometriä. Patteri autoon menoks, noin paksulla pensselillä vetäen...
 
Mielikuvitukselliset päästöt hintoineen pakottaa sitten tekemään noita kevythybridejä joilla voi ajaa 0 päästöillä vaikka kaksi kilometriä. Patteri autoon menoks, noin paksulla pensselillä vetäen...
Kyllähän kevythybrideistä on paljonkin hyötyä erityisesti kaupunkiajossa. Juuri eilen sihtailin, että oma yksilitrainen pikkuturboni kulutti ajotietokoneen mukaan 10 litraa satasella kaupunkiajossa, kunnes sitten kulutus alkoi laskea isommalle tielle päästyäni.
 
Kyllähän kevythybrideistä on paljonkin hyötyä erityisesti kaupunkiajossa. Juuri eilen sihtailin, että oma yksilitrainen pikkuturboni kulutti ajotietokoneen mukaan 10 litraa satasella kaupunkiajossa, kunnes sitten kulutus alkoi laskea isommalle tielle päästyäni.

Eikö sen pitäisi olla toisinpäin, eli kaupungissa enempi sähköavusteisesti, ja maantiellä taas menisi bensan voimin. Jotain Prius juttuja muistelen, jossa näin olisi mainittu.
Itselle kelpaisi joku hybridi hyvin, kun ajoa on melko vähän ja sekin suorite lähinnä taajamaa, noin kulutusta ajatellen.
 
Vaalituloksen perusteella kepun ei edes pitäisi olla hallituksessa, mutta se on asia erikseen koska suomi.

Mielikuvitukselliset päästöt hintoineen pakottaa sitten tekemään noita kevythybridejä joilla voi ajaa 0 päästöillä vaikka kaksi kilometriä. Patteri autoon menoks, noin paksulla pensselillä vetäen...

Kevythybridillä ei pääse metriäkään pelkällä sähköllä, vaan sähkömoottori vain avustaa polttomoottoria kiihdytyksissä. Täyshybridillä, joita voi olla ladattavia ja ei-ladattavia, voi ajaa pelkällä sähkömoottorillakin, jälkimmäisillä tosiaan yleensä vain jokusia satoja metrejä tai optimitilanteessa pari kilsaa.

Ilmoitetut päästöt WLTP mittaustavalla tuntuvat itse asiassa vastaavan aika hyvin todellisia päästöjä. Hybrideillä voi rauhassa ajamalla päästä jopa alle ja ladattavilla tietty ahkeralla lataamisella vaikka nollapäästöillä (paikallisesti).
 
Eikö sen pitäisi olla toisinpäin, eli kaupungissa enempi sähköavusteisesti, ja maantiellä taas menisi bensan voimin. Jotain Prius juttuja muistelen, jossa näin olisi mainittu.
Itselle kelpaisi joku hybridi hyvin, kun ajoa on melko vähän ja sekin suorite lähinnä taajamaa, noin kulutusta ajatellen.
No siis esimerkkini tarkoitti juuri sitä, että muuten taloudellinen pikkuautoni hyötyisi hybriditekniikasta, koska kaupunkiajossa normaali polttomoottori ei ole kovin taloudellinen.
 
Mikäs logiikka tässä on?

Onkohan "oikea" termi vaikuttavuusanalyysi. Sähköautoilua ei kannata tukea nykyistä enempää, koska sillä samalla määrällä rahaa (julkinen + yksityinen) saataisiin päästöjä vähennettyä toisaalla merkittävästi enemmän.

Esim. pelkästään Helsingin risteilyaluksilla maasähkön vetäminen vastaa n. 33 000 auton CO2 päästöjä vuosittain (+ muut päästöt). Maasähköliitännän kulut olisivat n. 1,5 M€. [luvut HS] Oletetaan, että liitäntöjä tarvittaisiin 10 kpl (vähempikin taitaa todellisuudessa riittää) eli 15M€. Kulut per hlö-auton päästöt olisivat 450€. Nykyinen (vero- ja hankinta-) tuki sähköautoille on jo huomattavasti suurempi ja kohdistuu erittäin pieneen varakkaaseen väestönosaan.
 
Verojaa, maaksujaa, tullejaa...

Hallitusohjelma: Ruuhkamaksut tulevat - autoilijan kukkaro kevenee 700 - 1000 eurolla vuodessa

Suomi pääsee vihdoinkin Suuren Maailman tasolle. Onneksi en asu hesassa, enkä edes käy pahemmin keskustassa.

Vertailun vuoksi, Saksassa suunnitelmat autobaanojen laiittamisesta verolle ovat kohdanneet takaiskun: EU-oikeus totesi suunnitellun veromallin syrjiväksi.

EU court rules against autobahn tolls | DW | 18.06.2019
The European Court of Justice (ECJ) ruled against the implementation of tolls on German motorways on Tuesday as non-residents would be penalized.

The Union's top court ruled that plans to charge highway users was in breach of anti-discrimination laws.
...
German Transport Minister Andreas Scheuer said the toll was "unfortunately off the table in its current form" but that the ECJ's verdict did not rule against tolls as such "as they exist in more than 20 countries in the EU." He announced a task force to look into possible alternatives.

Vaikuttaakohan tämä mitenkään Suomeen? Täällähän ei päättäjiä haittaa, vaikka ulkomaalaiset autoilijat olisivat vapaamatkustajia.
 
Eikö sen pitäisi olla toisinpäin, eli kaupungissa enempi sähköavusteisesti, ja maantiellä taas menisi bensan voimin. Jotain Prius juttuja muistelen, jossa näin olisi mainittu.
Itselle kelpaisi joku hybridi hyvin, kun ajoa on melko vähän ja sekin suorite lähinnä taajamaa, noin kulutusta ajatellen.

Tuossa puhuttiin pienimoottorisen peruspolttiksen kulutuksesta. Hybrideissähän kaupunkikulutus on joskus jopa alle maantiekulutuksen. Tosn nuo menevä yleensä maantielläkin alle pelkän polttiksen kulutuksen.

Käytännössähän tuo tilanne on niinpäin, että se joka ajaa vähän kaupungissa ajelee pelkällä polttiksella, koska kilometrihinnassa auton hankintakulu on merkittävä, paljon ajavalle (yleensä myös paljon maantietä) polttoainekulu muodostuu merkittävämmäksi tekijäksi.
 
Käytännössähän tuo tilanne on niinpäin, että se joka ajaa vähän kaupungissa ajelee pelkällä polttiksella, koska kilometrihinnassa auton hankintakulu on merkittävä, paljon ajavalle (yleensä myös paljon maantietä) polttoainekulu muodostuu merkittävämmäksi tekijäksi.

Toki jos esim. Auriksen ostaa niin hybridin lisähinta on niin pieni, ettei siinä 1,2 turbossa ole ainakaan kaupunkikäyttöön mitään järkeä millään laskukaavalla. Hybridi pitänee hintansakin paremmin, joten se hintaero voi jopa kadota puhtaasti jäännösarvossa jo ennen kuin bensakuluja aletaan edes laskemaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom