Uudet autot kuluttavat vähemmän bensaa, joten pidemmällä aikavälillä uudempi auto tulisi kannattavaksi.
Eikä, tulisi, koska
1) bensankulutusero on todella pieni
2) ja auton kilometrikohtaisista marginaalikustannuksista n. yhtä paljon tulee muusta kuin bensasta, ja nämä muut kustannukset ovat usein vanhalle autolle edullisempia kuin uudelle.
3) Autossa on kilometrikohtaisten marginaalikustannusten lisäksi myös kiinteä omistuskustannus. Tähän pitää laskea vakuutukset, ajoneuvovero, auton arvon alenema iän takia, sekä
pääomakustannus. (eli paljonko joutuu maksamaan korkoja autovelastaan, tai paljonko se autoion käytetty rahamäärä tuottaisi jos sen sijoittaisi muualle). Tämä tulee uudelle autolle todella paljon kalliimaksi kuin vanhalle, johtuen ikäkohtaisesta arvonalenemasta sekä pääomakustannuksista, vaikka ehkä ajoneuvoverosa muutaman kympin vuodessa voittaakin.
Bensa maksaa karkeasti omalle vanhalle autolleni nykyään n. 10c/km. Jos uusi auto kuluttaa 10% vähemmän, säästö on 1c/km.
Esimerkiksi jo pelkästään uuden auton isommat renkaat tulee paljon kalliiimmiksi kuin vanhat.
Uudet laadukkaat renkaat maksaa vanhaan autoon n. 350e, uuteen n. 450e. Koska uudet saman luokan autot käyttävät isompia renkaita.
Jos renkailla ajaa 30000km, tarkoittaa se sitä, että uuteen autoon rankaat maksaa 1.5c/km, vanhaan autoon n, 1.1c/km.
Muita kilometrikohtaisia marginaalikustannuksia on sitten mm. määräaikaisuhuollot ja arvon aleneminen kilometrien takia.
Aivan uutta autoa pitää huollattaa merkkiliikkeessä, ettei takuu mene (vai tuliko tähän joku uusi määräys että näykyään saa muuallakin?). Vanhaan vaihtaa itse öljyt tai vie johonkin halvalle nyrkkipajalle.
Ja se arvon alenema on aika suuri suhteessa niihin kilometreihin, esim. kahden vuoden jälkeen 100Mm ajetusta saa aika paljon vähemmän kuin 20Mm ajetusta, kun taas vanhalla autolla auton arvoon ei kovin paljoa vaikuta onko sillä ajettu 200 Mm vai 280Mm.
Toki vanhan huonolaatuisen auton korjauksista tulee kustannuksia, mutta niin tulee uudenhkonkin huonolaatuisen auton korjaamisesta. Ja vaikka uudehko huonolaatuinen auto hajoaa keksimäärin harvemmin kuin vanha auto, uudehkon huonolaatuisen auton korjaaminen on paljon kalliimpaa kuin vanhan.
(aivan uudessa autossa toki on takuu, mutta ajatus siitä, että auto poistuisi liikenteeestä heti kun sen takuu loppuu, on täysin järjetön, ja takuuaikana sen auton arvo putoaa todella nopeasti)
Kun otetaan kaikki kustannukset huomioon, vanhan laadukkaan auton kilometrikohtainen marginaalikustannus SEKÄ auton omistuskustannus ovat molemmat selvästi edullisempia kuin uuden auton.