Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

miksi polttoaineveroa ei voi nostaa
en ole yleisellä tasolla viestiäsi vastaan mutta varmaan siksi että jos yhtäkkiä tuplataan polttoaineen hinta niin suomesta lähetään tankkausmatkoille kaikilta rajoilta eikä vain venäjän puolelta.
 
en ole yleisellä tasolla viestiäsi vastaan mutta varmaan siksi että jos yhtäkkiä tuplataan polttoaineen hinta niin suomesta lähetään tankkausmatkoille kaikilta rajoilta eikä vain venäjän puolelta.
Joo, en tarkoittanu sitä vaan tuota nerojen ehdottelemaa verotusta seurannalla joka luo kustannuksia kun meillä kuitenkin on polttoaineessa vero joka toimii jo nyt ajomäärän ja kulutuksen mukaan.
 
Joo, en tarkoittanu sitä vaan tuota nerojen ehdottelemaa verotusta seurannalla joka luo kustannuksia kun meillä kuitenkin on polttoaineessa vero joka toimii jo nyt ajomäärän ja kulutuksen mukaan.
Sipilän/Ollilan/Bernerin hyvävelikerho ei pääse tekemään bisnestä jos vero on polttoaineesssa. Toki sähköautojen yleistyminen vaatii toimenpiteitä ettei pyhänlehmän verotulot putoa,mutta tämäkin hoituu käyttövoimaverolla paljon kustannustehokkaammin.
 
Sipilän/Ollilan/Bernerin hyvävelikerho ei pääse tekemään bisnestä jos vero on polttoaineesssa. Toki sähköautojen yleistyminen vaatii toimenpiteitä ettei pyhänlehmän verotulot putoa,mutta tämäkin hoituu käyttövoimaverolla paljon kustannustehokkaammin.
Siksi minusta onkin kummallista et toi seuranta on noussu, ainakin aikaisemmin, vähän väliä esiin.
 
Joo, en tarkoittanu sitä vaan tuota nerojen ehdottelemaa verotusta seurannalla joka luo kustannuksia kun meillä kuitenkin on polttoaineessa vero joka toimii jo nyt ajomäärän ja kulutuksen mukaan.

Se toimii nyt, mutta jos päättäjät on yhtään omien visioidensa takana niin se ei ole kovin pitkäikäinen keino. Pahaa pelkään, että seuraavan parin vuosikymmenen aikana ihmiset tullaan kepin voimalla pakottamaan plug-in hybrideihin ja täyssähköautoihin ja siinä kohtaa polttoaineessa oleva vero ei ole kovin toimiva. Ajoneuvovero ja käyttövoimaverokin on siitä ongelmallisia, että jos vero jaettaisiin tasan koko porukalle niin paljon ajavat on voittajia ja vähän ajavat häviäjiä. Ikävä totuus vaan taitaa olla se, että ajon seurantaan perustuva vero tulee olemaan tulevaisuutta, vaikka itsekään en millään mittarilla sitä kannata.
 
Se toimii nyt, mutta jos päättäjät on yhtään omien visioidensa takana niin se ei ole kovin pitkäikäinen keino. Pahaa pelkään, että seuraavan parin vuosikymmenen aikana ihmiset tullaan kepin voimalla pakottamaan plug-in hybrideihin ja täyssähköautoihin ja siinä kohtaa polttoaineessa oleva vero ei ole kovin toimiva. Ajoneuvovero ja käyttövoimaverokin on siitä ongelmallisia, että jos vero jaettaisiin tasan koko porukalle niin paljon ajavat on voittajia ja vähän ajavat häviäjiä. Ikävä totuus vaan taitaa olla se, että ajon seurantaan perustuva vero tulee olemaan tulevaisuutta, vaikka itsekään en millään mittarilla sitä kannata.
Polttoainevero ei juu ole toimiva autossa, joka ei käytä polttoainetta, mutta ei siihen mitään teknistä syytä ole, miksei jatkossakin voitaisi käytettyä energiaa verottaa jos niin halutaan, ja ei se ei edellytä että kaikkea sähköä verotettaisiin yhtä rankasti. Jokatapauksessahan autossa mitataan jotakin ja sen perusteella sitten mätkäistään vero. Yhtä hyvin voidaan mitata ladattuja kilowattitunteja kuin kuljettuja kilometrejä. Molempia toki myös voi kiertää jotenkin, mutta voi sitä tankata löpöäkin.

Eikä sen puoleen se kilometreihin perustuva verokaan edellytä paikkaseurantaa, yhtä hyvin voidaan vain verottaa kilometrejä. Tuntuu vaan että ihmisiä totutetaan ajatukseen, että meidän on nyt vaan pakko hyväksyä joku uusi isovelisysteemi, vaikka mitään teknistä syytä miksi näin pitäisi tehdä ei ole.
Samalla logiikalla voisi sanoa, että meidän on työaikojen monimuotoistumisen vuoksi vaan hyväksyttävä GPS nilkkapannat, koska eihän verottaja voi muuten tietää koska olemme töissä ja ansaitsemme rahaa. Pelkkään tulojen ilmoittamistahan voi kiertää. Etätöiden takia pitää hyväksyä ehkä vielä mikrofoni siihen pantaan ja kameravalvonta kotiin ja autoon.
...toki mitään syytä ei ole sillekään miksi juuri autoilua pitäisi aina raippaverottaa, eikä sille miksi Suomessa pitää olla tuhottoman suuri julkinen sektori... mutta menee jo haaveilun puolelle että noista luovuttaisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo ladatun sähkön laskuri, tai kilometrien katsominen kerran vuodessa olisi parempi kuin gps seuranta. Huijaamisesta sanktiota vero x 100, niin harva uskaltaa yrittää.
 
Yhtä hyvin voidaan mitata ladattuja kilowattitunteja kuin kuljettuja kilometrejä. Molempia toki myös voi kiertää jotenkin, mutta voi sitä tankata löpöäkin.
Jos kwh-laskuri on autossa, niin kätevästi voidaan verottaa ulkomaillakin ladatut sähköt; käyt 2kk ulkomaankomennuksella niin pahimmillaan maksat verot kahteen maahan jos laskusysteemit ovat erilaiset. Tosin suomen tyyliin varmasti keksittäisiin jokin "kevyt" byrokratian riemuvoitto jossa haetaan vapautusta ja käydään lukemassa mittarit mennen-tullen (varsin kätevää jos poistut maasta monta kertaa vuodessa)...

Jos taas laskurit latauspisteissä niin se tappaisi välittömästi esim. kaikki kauppojen ilmaiset latauspisteet.

Eikä sen puoleen se kilometreihin perustuva verokaan edellytä paikkaseurantaa, yhtä hyvin voidaan vain verottaa kilometrejä.
Tässä lienee sama ongelma; maksat Suomeen käyttömaksua ja "päästöveroa" vaikka heität kesällä 4000km lomareissun etelä-Eurooppaan. Siellä luonnollisesti maksat verot esim. polttoaineissa ja tiemaksuissa, jne...

Se paska isoveli-GPS seuranta lienee ainoa mahdollisuus rajoittaa verot oikeasti Suomen rajojen sisälle...
 
Tässä verokäyrä. Ei mikään ekologinen veroratkaisu, mutta NEDC-WLTP-muutoksen pitikin olla verotuksen kannalta neutraali asia.
vero2019.jpg
 
Tuskin tuo veromuutos paljoa autokauppaa vilkastuttaa, suurin syy autokaupan hidastumiseen on kuitenkin ollut se että koko kesän rummutettiin veromuutosta ja annettiin kovia tarjouksia. Autokauppaa harkinneet hieman aikaistivat sitä, varsinkin jos suunniteltu auto oli sellainen jonka verojen huhuttiin nousevan.

Automyyjät ainakin hyvin aktiivisesti väittivät käytännössä kaikista automalleista että niiden verot tulevat nousemaan, ja varmasti saivat jonkinverran lisättyä myyntiään ja henk.koht. kk-bonaria tuolla.
 
Mallikelpoinen otsikko. Käytännössä toteaa, että asia on jo päätetty, vaikka todellisuudessa on vain ensimmäisen asteen esitys.

Mutta asiaan. Aika paljon asiaa, osaltaan ehkä liikaakin mietittävää/sovittamista käytäntöön kerralla. Täytyy toivoa että uudistusta tapahtuisi, vaikkakin yksi osa-alue kerrallaan.
 
Melko tyypillinen esitys nykypoliitikkojen tyyliin.Ensin möläytetään asia varmana ja sen jälkeen ruvetaan ihmettelemään toteutusta joka on yleensä lakien vastainen ja muutenkin mahdoton toteuttaa.
Raportin tavoitteet ovat mahdollisia vain jos kaikki maalla asuvat pakkosiirretään muutamaan suureen kaupunkiin.
 
Odotan valtiolta tuntuvia korvauksia siitä, että oman velattoman diesel autoni arvo laskee huomattavasti normaalia nopeammin näiden otsikoiden/ehdotuksien takia.
 
Kai se pitäis laittaa melko uudet peräkärry ja venetraileri myyntiin hyvissä ajoin :think:
Tai ostaa traktori :hammer:

Oikeestaan pitäis hankkia nyt se alkaen kolmelitrainen bemari, kun vielä saa ja on varaa ostaa polttoainetta:itku:
 
Jos vuonna 2045 on liikenteestä merkittävä määrä bensiinillä ja dieselillä niitä ei voida kieltää, tai maa ajautuu kaaokseen. Jos ei ole merkittävää määrää liikenteessä ei niitä ole mitään tarvetta kieltää. Eli jokatapauksessa noin ei tule tapahtumaan, ihan turha aivopieru taas joltain verovaroin kustannetulta höpöhöpötyöryhmältä. Ja Suomi ei todellakaan yksin päätä sitä mihin suuntaan liikenteen kehitys menee ja mitä käyttövoimaa se käyttää.

Suurinta idiotismia on tietysti taas se, että taas viisas byrokraatti päättää mikä tekninen ratkaisu on paras. Muutama vuosi sitten se oli kuulemma diesel, johon kaikki piti verotuksella ohjata.
 
Jos vuonna 2045 on liikenteestä merkittävä määrä bensiinillä ja dieselillä niitä ei voida kieltää, tai maa ajautuu kaaokseen.
Kysehän oli siitä, ettei tuossa vaiheessa käytettäisi fossiilisia polttoaineita. Voisihan biopolttoaineita käyttää tuonkin jälkeen, kunhan niiden valmistaminen saadaan riittävän ekologiseksi. Onhan tässä vielä aikaa. Toki yleensä tämmöiset tavoiteaikataulut eivät koskaan pidä.
 
Autoveron sijaan Trafi on päättänyt ilmeisesti poistaa *autokaupan* suomesta... :facepalm:

Trafi-soppa syvenee: Suomen autokauppa on pahoissa ongelmissa, koska mikään ei onnistu sähköisesti - ”Kassa alkaa olla kuiva”

Oletko ajatellut myydä autosi lähipäivinä? Helpommin sanottu kuin tehty. Jutun lopussa voit kertoa Iltalehdelle, minkälaisia ongelmia olet itse kohdannut.

Autojen myyminen muuttui hankalaksi Trafi-sopan myötä. Arkistokuva. PASI LIESIMAA
Suomen autokauppa on tällä hetkellä pahoissa ongelmissa. Syynä tähän on Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, jonka sähköinen asiakaspalvelu on ja pysyy kiinni.

Trafi on kertonut tiedotteessaan, että muun muassa auton osto ja myynti on nyt hoidettava henkilökohtaisesti asioimalla.

– Auton ostoon ja myyntiin liittyvät asiat sekä muun muassa rekisteröintitodistuksen tilaus onnistuvat henkilökohtaisesti asioimalla vakuutusyhtiön tai rekisteröivän katsastustoimipaikan toimipisteessä. Toimipaikoissa voi tietenkin tehdä myös liikennekäyttöön oton ja poiston.

Oheen Trafi on liittänyt linkin listaan, josta voi tarkistaa rekisteröimistoimenpiteitä tekevät katsastustoimipaikat.

Esimerkiksi jos Utsjoella oleva henkilö haluaa myydä autonsa, hänen on ajettava yli 160 kilometrin päähän Ivaloon, jossa sijaitsee lähin katsastustoimipaikka. Ennen tämä hoitui sähköisesti.

Autokauppiaat onkin ajautunut lyhyessä ajassa ongelmiin.

– Käytännössä kauppa seisoo nyt jo kolmatta päivää ja tappiot kasvavat, Ville Nieminen sanoo Auto Sinulle -liikkeestä.

Niemisen mukaan Trafin sähköiset palvelut ovat olennainen osa autokauppiaiden tekemistä.

– Oikeastaan kaikkeen liittyy Trafi, mitä me autojen kanssa teemme. Vaihtoautoja ei pysty arvioimaan, se tehdään Trafin mallinnuksella. Kun myymme autoa, sen omistajuus pitää vaihtaa Trafin kautta. Kun haluamme ottaa vaihtoauton, sitä ei pysty kirjaamaan varastoomme, Nieminen luettelee tilanteesta aiheutuneita ongelmia.

– Vaihtoautot ovat lähtökohtaisesti pois liikennekäytöstä, kun niillä ei saa määräänsä enempää ajaa. Kun asiakas haluaa tulla koeajolle, meidän pitää ottaa auto liikennekäyttöön. Sitä ei ole pystynyt tekemään kolmeen päivään. Periaatteessa emme voi luovuttaa asiakkaalle myytyä autoa, jos se on pois liikennekäytöstä.

Asian voi toki hoitaa katsastustoimipaikassa.

– Siellä lisämaksusta onnistuu kaikki, mutta teemme näitä kymmenen päivässä. Ja me olemme vielä pieni toimija. En osaa edes kuvitella, millaista tämä on isommilla liikkeillä, Nieminen sanoo.

– Tämä on paluu 80-luvulle.

"Raha ei liiku”
Niemisen mukaan asiakkaat ovat toistaiseksi pysyneet rauhallisina, sillä media on kertonut Trafin sotkuista niin paljon.

– Itsellä tässä alkaa olla eniten ongelmaa. Kassa alkaa olla kuiva, kun raha ei liiku.

Toistaiseksi ei tiedetä, kauan Trafin sähköiset palvelut ovat pois käytöstä.

Jos asiakas on esimerkiksi myynyt auton autoliikkeelle maanantaina ja sen vaihto pitäisi hoitaa autoliikkeelle, veronmaksuvelvollisuus ja vakuutusmaksuvelvollisuus jatkuu siihen asti, kunnes auton omistajuuden pystyy virallisesti luovuttamaan.

– Jossain määrin jollekin osaa porukasta tulee ongelmia, koska kulut menevät sellaisille henkilölle, joille ne eivät kuulu, Nieminen sanoo.

Myös yksikönpäällikkö Tommi Liimatainen Lempäälän Ideaparkin Vaihtoplussasta sanoo, että ihmisille voi koitua nyt lisäkuluja. Vaikeuksia on aiheutunut muun muassa siitä, että asiakkailta ei saa varmenteita.

– Niiden tekeminen on mahdotonta tällä hetkellä, Liimatainen sanoo.

– Meilläkin on tehtyjä kauppoja ja asiakkailta on otettu autoja, mutta emme ole saaneet niitä meidän nimiimme. Ne autot ovat edelleen asiakkaiden nimissä, koska he eivät pysty sitä varmennetta tekemään eli toimittamaan meille sitä. Asiakkaille tulee kustannuksia. Heidän vakuutuksensa ja verot pyörivät koko ajan niin kauan, kun saavat toimitettua nämä asiat meille.

Hankaluuksia aiheuttaa myös autojen ottaminen liikennekäyttöön, mutta Liimataisen mukaan kauppa on käynyt tähän asti kuten normaalistikin joulukuussa. Töitä vain on tehtävä enemmän.

Oletteko saaneet minkäänlaista informaatiota Trafilta?

– Emme ole saaneet minkäänlaista informaatiota, miten tällaisessa tilanteessa toimitaan, mitä todellakin ihmettelen. Tämä tuli täysin puskista, Liimatainen sanoo.

Näin kaikki eteni
Kupletin juoni on toistaiseksi ollut seuraava.

Viime viikolla Tekniikka ja Talous sekä Kauppalehti kertoivat Trafin palvelusta, josta pystyi tarkistamaan kenen tahansa ajokorttitiedot muutamalla klikkauksella. Palvelu oli ollut auki kesästä lähtien. Iltalehti tarttui aiheeseen sunnuntaina.

Pian Iltalehden uutisen jälkeen alkoi valtava kohumylly, sillä palvelusta pystyi näkemään ihmisistä varsin tarkkoja tietoja. Pian Trafi sulkikin koko palvelun. Tai siis yritti sulkea - useita tunteja sulkemistiedotuksen jälkeen suomalaisten ajokorttitietoja pystyi vielä hakemaan englanniksi ja ruotsiksi.

Trafi turvautui hätäratkaisuun ja sulki koko sähköisen asiakaspalvelun sunnuntaina illalla.

Tilanne torstaipäivänä: Koko sähköinen asiakaspalvelu on edelleen kiinni. Trafin viestintäjohtaja Marjo Jäppinen kertoi Iltalehdelle torstaina hieman ennen puoltapäivää, että toistaiseksi ei ole tiedossa, milloin sähköiset palvelut saadaan takaisin käyttöön.

... ja lisäksi Trafin pomo irtisanoutui juuri sopivasti. :D
 
Trafin pomo läksi vaan etuajassa joululomalle,olisi muutenkin ollut pesti katkolla vuodenvaihteessa. Eiköhän jo ole sovittu uusi hyväpalkkainen suojatyöpaikka.
 
Autoveron sijaan Trafi on päättänyt ilmeisesti poistaa *autokaupan* suomesta... :facepalm:
Siellä on tullut otettua vähän liikaa kuppia Puolan ilmastokokouksen jatkoilla:

Hollannin edustaja: "Me aiottaan lopettaa polttomoottiautojen myynti vuodesta 2040."
Suomen edustaja: "Mepä lopetetaankin KAIKKIEN autojen myynti HUOMISESTA lähtien!!!"
 
Viimeksi muokattu:
:facepalm:
Sähköauton lataamista aletaan verottaa 1.1.2019 alkaen – IS:n laskelma osoittaa summan varsin kovaksi sanoi:
Varsinkin töpselihybridien tapauksessa lataaminen työpaikalla uhkaa muuttua uuden verotustavan myötä jopa täysin kannattamattomaksi.
Jos allasi on täyssähköauto tai niin sanottu plug-in- eli töpselihybridi ja lataat autoasi työnantajan tarjoamalla sähköllä, verotetaan sinua ensi vuoden alusta alkaen lähtökohtaisesti tasasummalla eli 30 eurolla kuukaudessa.

Sähköauton lataamista aletaan verottaa 1.1.2019 alkaen – IS:n laskelma osoittaa summan varsin kovaksi
 
Niin, tähän asti lataaminen ei ole ollut laillisesti ollenkaan mahdollista (pl. vapaa autoetu), ilman että asennetaan kulutusmittarit ja luodaan byrokratia määräämään vero todellisesta lataussähköstä.

Eli kyllä tuo on askel parempaan.

Ei se vanha tapakaan varmasti kielletty on, jos sen joku helpommaksi kokee ja mittarit löytyy.

Edit: Toki jos facepalm oli IS:lle tarkoitettu niin ymmärrän ja olen samaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, tähän asti lataaminen ei ole ollut laillisesti ollenkaan mahdollista (pl. vapaa autoetu), ilman että asennetaan kulutusmittarit ja luodaan byrokratia määräämään vero todellisesta lataussähköstä.

Eli kyllä tuo on askel parempaan.

Ei se vanha tapakaan varmasti kielletty on, jos sen joku helpommaksi kokee ja mittarit löytyy.

Edit: Toki jos facepalm oli IS:lle tarkoitettu niin ymmärrän ja olen samaa mieltä.
Käytännössä varmaan tähän asti on vaan latailtu ihan ilmaiseksi? Mutta ei tommonen hinta ainakaan kannusta sähköauton ostamiseen vaikka juuri sanottiin että jo hetken päästä pitäisi olla kauhea määrä sähköautoja. Ei nyt vaan taida päättäjät tajuta kuinka köyhiä suomalaiset ovat, eikä vaan yksinkertaisesti lähes kenelläkään ole varaa sähköautoa ostaa.
 
Käytännössä varmaan tähän asti on vaan latailtu ihan ilmaiseksi? Mutta ei tommonen hinta ainakaan kannusta sähköauton ostamiseen vaikka juuri sanottiin että jo hetken päästä pitäisi olla kauhea määrä sähköautoja. Ei nyt vaan taida päättäjät tajuta kuinka köyhiä suomalaiset ovat, eikä vaan yksinkertaisesti lähes kenelläkään ole varaa sähköautoa ostaa.
Toisaalta työpaikkalataus voi olla monelle kerrostaloasukille ainoa latauspaikka, jos firmat laittaisivat kunnon laturit niin monelle tämän jälkee on oikeasti mahdollista ostaa sähkis. Vaatii tietty semmosen akun autossa että perus ajelut pystyy suorittamaan sillä latauksella.
 
Toisaalta työpaikkalataus voi olla monelle kerrostaloasukille ainoa latauspaikka, jos firmat laittaisivat kunnon laturit niin monelle tämän jälkee on oikeasti mahdollista ostaa sähkis. Vaatii tietty semmosen akun autossa että perus ajelut pystyy suorittamaan sillä latauksella.

Tarkoitatko firmoilla työpaikkoja? Kuten ylhäällä uutisoitu tuosta uudesta vähemmän yllättävästä verotuksesta. Jos tarkoitit, niin nythän on luvassa pitkät pyhät ja monilla lomat ja muut vapaat rullaa. Ainoa mikä ei rullaisi on sähköauto, jos sen lataus on työpaikasta kiinni. Mikä voi olla kiinni, tai kaukana. Siinä sitten sähköauto kerää lunta päälleen, ellei vaihtoehtoisia latauspisteitä löydy.
 
Käytännössä varmaan tähän asti on vaan latailtu ihan ilmaiseksi? Mutta ei tommonen hinta ainakaan kannusta sähköauton ostamiseen vaikka juuri sanottiin että jo hetken päästä pitäisi olla kauhea määrä sähköautoja. Ei nyt vaan taida päättäjät tajuta kuinka köyhiä suomalaiset ovat, eikä vaan yksinkertaisesti lähes kenelläkään ole varaa sähköautoa ostaa.
Pimeämänä maksetut edut säilyvät jatkossakin verottomana, eli ei muutosta tässäkään.

Edelleenkin se ”hinta” on siis luokkaa 15€/kk keskiverto palkansaajalle, miinus sen ilmaisen sähkön hinta. (Jos sähköstä tarvitsee maksaa, se ole luontaisetu, jolloin ei veroakaan tule) Ei jää kyllä kenelläköön sähköauton hankinta tuosta kiinni.

Jollain se on kyllä voinut jäädä tähän asti kiinni siitä, että latausmahdollisuyden järjestäminennlaillisesti on ollut todella hankalaa.

Tuo on vain ja ainoastaan hyvä asia sähköautoilijalle. Ja miksi ihmeessä työpaikalla lataamista pitäisi verottaa kevyemmin kuin kotona lataamista? Tulovero niistäkin rahoista menee, joilla sähkölasku maksetaan.
 
Tarkoitatko firmoilla työpaikkoja? Kuten ylhäällä uutisoitu tuosta uudesta vähemmän yllättävästä verotuksesta. Jos tarkoitit, niin nythän on luvassa pitkät pyhät ja monilla lomat ja muut vapaat rullaa. Ainoa mikä ei rullaisi on sähköauto, jos sen lataus on työpaikasta kiinni. Mikä voi olla kiinni, tai kaukana. Siinä sitten sähköauto kerää lunta päälleen, ellei vaihtoehtoisia latauspisteitä löydy.
Kyllä tarkoitin työpaikkoja, itsen en näkis nota yhtään noin. Silloin kun ei ole töissä niin sen paikkaa sitten pikalaturi, jos kaupunkilaisella on 300-400km käytössä niin kyllä monelle se riittää useaksi päiväksi tottakai pois lukien pitkätreissut. Vapaapäivinähän kaupungissa asuvat kuluttavat aikaa/rahaa osteluun, syömiseen ja harrastuksiin näissä kaikissa helposti hoidettavissa lataus samallasama jotain näitä puuhailee. Tunnissa ottaa jo aika paljon lisää kilometrejä autoon niin että selviää pyhistä.
 
Kyllä tarkoitin työpaikkoja, itsen en näkis nota yhtään noin. Silloin kun ei ole töissä niin sen paikkaa sitten pikalaturi, jos kaupunkilaisella on 300-400km käytössä niin kyllä monelle se riittää useaksi päiväksi tottakai pois lukien pitkätreissut. Vapaapäivinähän kaupungissa asuvat kuluttavat aikaa/rahaa osteluun, syömiseen ja harrastuksiin näissä kaikissa helposti hoidettavissa lataus samallasama jotain näitä puuhailee. Tunnissa ottaa jo aika paljon lisää kilometrejä autoon niin että selviää pyhistä.

Jumituin tuohon kerrostaloasumiseen, ja siihen mahdollisuuteen ettei kenelläkään tutulla satu olemaan töpseliä seinässä.

Sähköautojen julkiset latauspisteet

Linkin kartan mukaan joutuu vähän ajelemaan, ellei asu tietyissä kaupungeissa. Tuokaan ei kyllä pidä täysin paikkaansa, omasta kylästä löytyy latauspiste, vaikkei sitä kartalla näy.
 
Tuo on vain ja ainoastaan hyvä asia sähköautoilijalle. Ja miksi ihmeessä työpaikalla lataamista pitäisi verottaa kevyemmin kuin kotona lataamista? Tulovero niistäkin rahoista menee, joilla sähkölasku maksetaan.
Se ylimääräinen 360 euroa vuodessa on hyvä juttu? Miten se säästää rahaa?

Koskahan ne laittaa lämmitystolpan nokassa olevat autot verolle myös; tuossahan saa monta tuntia ilmaista sähköä.

Ja miksi kauppakeskukset ei maksa "käyttöveroa" asikkaiden latauksesta - siellähän saa ilmaiseksi latailla autoja?

Kyllä joku verobyrokraatti pian alkaa keksimään uusia kohteita...
 
Se ylimääräinen 360 euroa vuodessa on hyvä juttu? Miten se säästää rahaa?

Koskahan ne laittaa lämmitystolpan nokassa olevat autot verolle myös; tuossahan saa monta tuntia ilmaista sähköä.

Ja miksi kauppakeskukset ei maksa "käyttöveroa" asikkaiden latauksesta - siellähän saa ilmaiseksi latailla autoja?

Kyllä joku verobyrokraatti pian alkaa keksimään uusia kohteita...
Edeleen se 360€ ei ole mikään todellinen rahasumma, joka pitäisi maksaa. Se on verotusarvo. Toki sekin on IS:n laaduttomassa jutussa ilmaistu hyvin sekavasti.

Veroa maksetaan tuosta luokkaan 10€ luokkaa peruspalkansaajan tuloilla. Tuosta pois sähkön hinnassa ja mahdollisen laturin hankinnassa säästetty, niin aika hiluista puhutaan vaikka tappiolle jäisikin. Saati sitten se, että tuollainen latauspiste voi monella mahdollistaa sen työssäkäynnin sähköautolla, vaikka ei olisi varaa ostaa kärryä jossa range riittää edes takaisin kovillakin pakkasilla.

Sinänsä minulla ei olisi mitään sitä vastaan, että verotusarvo olisi vaikka 15€ tai 20€. Kuten minulla ei olisi muutenkaan mitään sitä vastaan, että tuloverotusta kevennettäisiin tai autoiluun liittyvien etujen verotusta kevennettäisiin (150€ kuussa verotusarvo polttoaineille vapaassa autoedussa on sekin monelle yläkanttiin). Mutta, se että työnantajalle annetaan mahdollisuus tarjota latausmahdollisuus ilman ääretöntä sähläystä mittarien, raportoinnin ja kirjanpidon kanssa on hyvä juttu, ja asia ei ole mielipidekysymys.

Niin ja kauppakeskukset maksavat lataussähköt niistä tuloista, joita sinä keskukseen kannat. Näistäkin rahoista on maksettu tulovero, eli kyllä niistäkin sähköistä tulovero on maksettu. Edelleenkään ei ole mitään 360€ käyttöveroa, vaan on tulovero, jossa latausedun vero lasketaan samaksi kuin 360€/vuodessa palkan. Eikä tulovero ole mikään uusi juttu, vaan vero on pitänyt maksaa tähänkin asti, vain paljon monimutkaisemmin. Ja edelleen saa mennä vanhalla mallilla, jos se on sinusta parempi, eli missään tapauksessa tilanne ei ole aiempaa huonompi.
 
Koskahan ne laittaa lämmitystolpan nokassa olevat autot verolle myös; tuossahan saa monta tuntia ilmaista sähköä.

Tästä on verottajalla ihan erillinen ohje (Luontoisedut verotuksessa), että työnantajan tarjoama autopaikka eikä sen yhteydessä oleva lämmitystolppa ole verotettava etuus. Tosin asiaan ollaan kaavailtu käsittääkseni muutosta tuon uuden ilmastoraportin mukaan, jotta saataisiin yksityisautoilu vähenemään ja verotulot ylös päästöt alas

Työpäivän aikana käytettävissä oleva työpaikan läheisyydessä sijaitseva autotalli tai muu auton säilytyspaikka ei ole veronalainen luontoisetu. Veronalaista etua ei tällaisessa tilanteessa muodostu myöskään siitä, että palkansaaja käyttää auton lämmitykseen työnantajan kustantamaa lämmityspistoksetta.

Edit: tuossahan se oli Iltiksen jutussa linkki

– Pysäköintiä vaikeutetaan vähentämällä parkkipaikkojen määrää. Ja niistä harvenevista parkkipaikoistakin tehdään kalliimpia. Moni saa nykyään pysäköidä autonsa ilmaiseksi työpaikkansa parkkipaikalle. Siihen halutaan puuttua, ja jatkossa tuostakin pysäköinnistä tehtäisiin verotettava työsuhde-etu. Tämänkin toivotaan ohjaavan yksityisautoilusta julkisen liikenteen käyttäjäksi.


Ja miksi kauppakeskukset ei maksa "käyttöveroa" asikkaiden latauksesta - siellähän saa ilmaiseksi latailla autoja?

Miksi kauppakeskusten pitäisi maksaa veroa siitä, että ne tarjoavat houkuttelukeinona latauspaikkoja? Pitäiskö alennusmyyntien hinnanalennuksistakin maksaa veroa, entä kaupan parkkihallin ensimmäisestä ilmaisesta pysäköintitunnista? Pitäisikö maksullisista parkkipaikoista maksaa veroa? Kyse on liikkeenharjoittajan myynninedistämisestä, joka kuuluu ihan normaaliin markkinatalouteen siinä missä parkkipaikkojen rakentaminen kauppojen pihaan ja mainostaminen lehdessä.

Ilmaiset latauspisteet kaupoissa ja liikekeskuksissa tulevat todennäköisesti myös muuttumaan maksullisiksi sitä mukaa kun sähköautot yleistyvät.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi kauppakeskusten pitäisi maksaa veroa siitä, että ne tarjoavat houkuttelukeinona latauspaikkoja?
Jos se sama kauppakeskus alkaisi jakamaan asiakkailleen ilmaiseksi dieseliä tai bensaa, niin veikkaatko että saisi jakaa ilman polttoaineveroa.

Siis pointti oli että verottaja saa näppylöitä jos joku ajaa autolla jossa on ilmaista "polttoainetta" - oli se sitten nestemäistä, kaasua tai tulevaisuudessa, sähköä...
 
Jos se sama kauppakeskus alkaisi jakamaan asiakkailleen ilmaiseksi dieseliä tai bensaa, niin veikkaatko että saisi jakaa ilman polttoaineveroa.

Veikkaan, koska vero maksetaan siitä ostohetkellä kun kauppa ostaa polttoaineen. Ihan kuten ne maksaa ostaessaan sähkönkin.
 
Jos se sama kauppakeskus alkaisi jakamaan asiakkailleen ilmaiseksi dieseliä tai bensaa, niin veikkaatko että saisi jakaa ilman polttoaineveroa.

Siis pointti oli että verottaja saa näppylöitä jos joku ajaa autolla jossa on ilmaista "polttoainetta" - oli se sitten nestemäistä, kaasua tai tulevaisuudessa, sähköä...

Ei kuluttajan tehtävä ole tilittää polttoaineveroa, alvia, yms. vaan kauppias maksaa ne. Jos joku haluaa jakaa ilmaista polttoainetta niin mitään estettä sille ei ole, myyjä luonnollisesti joutuu polttoaineveron tilittämään jokaisesta ilmaiseksin annetusta litrasta.

Jos taas työnantaja jakaisi työntekijöille ilmaiset polttoaineet niin silloin se olisi työntekijälle veronalainen työsuhde-etu, tähänkään verotukseen toki polttoainevero ei liittyisi mitenkään.
 
Tästä on verottajalla ihan erillinen ohje (Luontoisedut verotuksessa), että työnantajan tarjoama autopaikka eikä sen yhteydessä oleva lämmitystolppa ole verotettava etuus. Tosin asiaan ollaan kaavailtu käsittääkseni muutosta tuon uuden ilmastoraportin mukaan, jotta saataisiin yksityisautoilu vähenemään ja verotulot ylös päästöt alas

Osa ei tuota kuitenkaan maksa, ja starttaavat ilman lämmitystä. Paljon päästöt laskevat silloin?
Alkaa menemään mielisairaaksi touhuksi autoilun verotus...
 
Jos taas työnantaja jakaisi työntekijöille ilmaiset polttoaineet niin silloin se olisi työntekijälle veronalainen työsuhde-etu, tähänkään verotukseen toki polttoainevero ei liittyisi mitenkään.

Sehän tuossa on pointtina, että työnantaja ei anna työntiekijöilleen ilmaiseksi mitään, vaan kaikki mitä duunari saa on korvausta tehdystä duunista, oli se sitten puhdasta rahaa, tai sitten polttoainetta, sähköä tai vaikkapa asunto. Ne autopaikathan on nykyisellään erikseen vapautettu verotuksesta, mutta eiköhän tuokin tilanne ennenpitkää korjaannu.

Toisaalta, jos se työnantajan parkkipaikka/latauspiste ei ole nimetty sille duunarille, vaan tavallaan kenen tahansa käytettävissä onko se silloin työsuhde-etu?
 
Toisaalta, jos se työnantajan parkkipaikka/latauspiste ei ole nimetty sille duunarille, vaan tavallaan kenen tahansa käytettävissä onko se silloin työsuhde-etu?
Niin tuskin voi oikein olla työsuhde etu jos tilanne on se että pihalla on tilaa jos on? Varmaan pitää olla joku nimetty paikka jos siitä joutuisi maksamaan? Tai aika turhaa maksaa mitään jos kerran pari kuussa saa auton johonkin rakoon laitettua?
 
Tienkäyttömaksua valmistellaan jo – kansanedustaja: Seuraavana projektina kevyemmin verotettu ammattidiesel

Olisiko ammattidiesel hyvä asia? Tällöin voitaisiin nostaa amatööridieselin hintaa ja maailma pelastuu. :)
Ammattidiesel on mielestäni hyvä, varsinkin kun aletaan verottamaan ulkomaisia rekkoja.

Käytännössä tosin varmaa puolet tuosta alennuksesta menee suoraan siihen että kuljetusalan katteet ovat melkolailla olemattomat nykyään. Toinen puolet menee asiakkaiden seuraavassa tarjous- / sopimuskierroksessa haluamiin alempiin kuljetuskustannuksiin ja sitäkautta parempiin katteisiin.

Eli jos dieselin hinta putoaisi vaikka 10% niin kaupan hyllyllä se näkyy vaikka leivän hinnassa 0-5%...
 
Luulen ettei näkyisi kuluttajalle mitenkään, kyllä se hinta katteisiin leivottaisiin.
Siksi mukana myös luku "0%".

Yrittäjille tuosta luultavasti jää pienin potti - keskustan kavereille, eli isoille firmoille jotka kuljetusfirmojen sopimuksia ostelee ja joilla ulkomaiset omistajat, melkein kaikki.
 
Entä jos polttoaineen hinta nousisi 20%, jäisikö sekin kuluttajalle näkymättä?

Dieselin hintaahan on uhattu korottaa roimasti.
Eli lopputulos on varmaan "meidän on pakko luoda ammattidiesel koska muuten koko maan kuljetukset seisoo tai leipä maksaa pian 20e/kilo" -> "ammattidiesel" = nykyinen hintataso. :P
 
Autokauppa hyytyy edelleen: Tilastokeskus - Moottoriajoneuvojen ensirekisteröinnit

Joulukuussa rekisteröitiin 23,7% vähemmän kuin viime vuonna ja koko vuonna 0,6% Autokanta jatkaa ikääntymistään :kahvi: Sinänsä mielenkiintoista sillä 2018 oli suhdanteen osalta todennäköisesti huippuvuosi ennen seuraavia vaikeita aikoja ja silti kauppa ei ole käynyt.
 
Autokauppa hyytyy edelleen: Tilastokeskus - Moottoriajoneuvojen ensirekisteröinnit

Joulukuussa rekisteröitiin 23,7% vähemmän kuin viime vuonna ja koko vuonna 0,6% Autokanta jatkaa ikääntymistään :kahvi: Sinänsä mielenkiintoista sillä 2018 oli suhdanteen osalta todennäköisesti huippuvuosi ennen seuraavia vaikeita aikoja ja silti kauppa ei ole käynyt.
Tässä varmaan vaikutti se, että ihmiset tiesivät, että tämän vuoden alussa autovero laskee hieman. Veikkaan, että nyt tammikuussa rekisteröintimäärät nousevat taas aiempien vuosien tasolle.
 
Mitäs tällainen autoverotuksen poisto nyt oikein hyödyttää? Paljon saastuttavan ja kuluttavan ajoneuvon saa paljon edullisemmin? Noissa hurjemmissa autoissahan on melkein puolet veroa kun taas tavan kulkineissa muutaman prosentin, Onko se ero saksalaisessa niin suuri edes nykyisellään verrattuna mitä saksanmaalta saa? Ketä tästä hyötyy?
 
Mitäs tällainen autoverotuksen poisto nyt oikein hyödyttää? Paljon saastuttavan ja kuluttavan ajoneuvon saa paljon edullisemmin? Noissa hurjemmissa autoissahan on melkein puolet veroa kun taas tavan kulkineissa muutaman prosentin, Onko se ero saksalaisessa niin suuri edes nykyisellään verrattuna mitä saksanmaalta saa? Ketä tästä hyötyy?

Mielenkintoinen kysymys. Miksi ei kyseenalaisteta, miksi sen kalliimman auton ostaja joutuu maksamaan suurempaa veroa uutta autoa ostaessa. Sen sijaan kyseenalaistetaan miksi sen kalliimman uuden auton ostajan pitäisi saada etua verojen alentamisesta, varsinkaan kun pienen "kuoppatutkan" ei saisi yhtä suurta etua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom