Oletko ajatellut myydä autosi lähipäivinä? Helpommin sanottu kuin tehty. Jutun lopussa voit kertoa Iltalehdelle, minkälaisia ongelmia olet itse kohdannut.
Autojen myyminen muuttui hankalaksi Trafi-sopan myötä. Arkistokuva. PASI LIESIMAA
Suomen autokauppa on tällä hetkellä pahoissa ongelmissa. Syynä tähän on Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, jonka sähköinen asiakaspalvelu on ja pysyy kiinni.
Trafi on kertonut tiedotteessaan, että muun muassa auton osto ja myynti on nyt hoidettava henkilökohtaisesti asioimalla.
– Auton ostoon ja myyntiin liittyvät asiat sekä muun muassa rekisteröintitodistuksen tilaus onnistuvat henkilökohtaisesti asioimalla vakuutusyhtiön tai rekisteröivän katsastustoimipaikan toimipisteessä. Toimipaikoissa voi tietenkin tehdä myös liikennekäyttöön oton ja poiston.
Oheen Trafi on liittänyt linkin listaan, josta voi tarkistaa rekisteröimistoimenpiteitä tekevät katsastustoimipaikat.
Esimerkiksi jos Utsjoella oleva henkilö haluaa myydä autonsa, hänen on ajettava yli 160 kilometrin päähän Ivaloon, jossa sijaitsee lähin katsastustoimipaikka. Ennen tämä hoitui sähköisesti.
Autokauppiaat onkin ajautunut lyhyessä ajassa ongelmiin.
– Käytännössä kauppa seisoo nyt jo kolmatta päivää ja tappiot kasvavat,
Ville Nieminen sanoo Auto Sinulle -liikkeestä.
Niemisen mukaan Trafin sähköiset palvelut ovat olennainen osa autokauppiaiden tekemistä.
– Oikeastaan kaikkeen liittyy Trafi, mitä me autojen kanssa teemme. Vaihtoautoja ei pysty arvioimaan, se tehdään Trafin mallinnuksella. Kun myymme autoa, sen omistajuus pitää vaihtaa Trafin kautta. Kun haluamme ottaa vaihtoauton, sitä ei pysty kirjaamaan varastoomme, Nieminen luettelee tilanteesta aiheutuneita ongelmia.
– Vaihtoautot ovat lähtökohtaisesti pois liikennekäytöstä, kun niillä ei saa määräänsä enempää ajaa. Kun asiakas haluaa tulla koeajolle, meidän pitää ottaa auto liikennekäyttöön. Sitä ei ole pystynyt tekemään kolmeen päivään. Periaatteessa emme voi luovuttaa asiakkaalle myytyä autoa, jos se on pois liikennekäytöstä.
Asian voi toki hoitaa katsastustoimipaikassa.
– Siellä lisämaksusta onnistuu kaikki, mutta teemme näitä kymmenen päivässä. Ja me olemme vielä pieni toimija. En osaa edes kuvitella, millaista tämä on isommilla liikkeillä, Nieminen sanoo.
– Tämä on paluu 80-luvulle.
"Raha ei liiku”
Niemisen mukaan asiakkaat ovat toistaiseksi pysyneet rauhallisina, sillä media on kertonut Trafin sotkuista niin paljon.
– Itsellä tässä alkaa olla eniten ongelmaa. Kassa alkaa olla kuiva, kun raha ei liiku.
Toistaiseksi ei tiedetä, kauan Trafin sähköiset palvelut ovat pois käytöstä.
Jos asiakas on esimerkiksi myynyt auton autoliikkeelle maanantaina ja sen vaihto pitäisi hoitaa autoliikkeelle, veronmaksuvelvollisuus ja vakuutusmaksuvelvollisuus jatkuu siihen asti, kunnes auton omistajuuden pystyy virallisesti luovuttamaan.
– Jossain määrin jollekin osaa porukasta tulee ongelmia, koska kulut menevät sellaisille henkilölle, joille ne eivät kuulu, Nieminen sanoo.
Myös yksikönpäällikkö
Tommi Liimatainen Lempäälän Ideaparkin Vaihtoplussasta sanoo, että ihmisille voi koitua nyt lisäkuluja. Vaikeuksia on aiheutunut muun muassa siitä, että asiakkailta ei saa varmenteita.
– Niiden tekeminen on mahdotonta tällä hetkellä, Liimatainen sanoo.
– Meilläkin on tehtyjä kauppoja ja asiakkailta on otettu autoja, mutta emme ole saaneet niitä meidän nimiimme. Ne autot ovat edelleen asiakkaiden nimissä, koska he eivät pysty sitä varmennetta tekemään eli toimittamaan meille sitä. Asiakkaille tulee kustannuksia. Heidän vakuutuksensa ja verot pyörivät koko ajan niin kauan, kun saavat toimitettua nämä asiat meille.
Hankaluuksia aiheuttaa myös autojen ottaminen liikennekäyttöön, mutta Liimataisen mukaan kauppa on käynyt tähän asti kuten normaalistikin joulukuussa. Töitä vain on tehtävä enemmän.
Oletteko saaneet minkäänlaista informaatiota Trafilta?
– Emme ole saaneet minkäänlaista informaatiota, miten tällaisessa tilanteessa toimitaan, mitä todellakin ihmettelen. Tämä tuli täysin puskista, Liimatainen sanoo.
Näin kaikki eteni
Kupletin juoni on toistaiseksi ollut seuraava.
Viime viikolla
Tekniikka ja Talous sekä
Kauppalehti kertoivat Trafin palvelusta, josta pystyi tarkistamaan kenen tahansa ajokorttitiedot muutamalla klikkauksella. Palvelu oli ollut auki kesästä lähtien. Iltalehti tarttui aiheeseen
sunnuntaina.
Pian Iltalehden uutisen jälkeen alkoi valtava kohumylly, sillä palvelusta pystyi näkemään ihmisistä varsin tarkkoja tietoja. Pian Trafi
sulkikin koko palvelun. Tai siis yritti sulkea - useita tunteja sulkemistiedotuksen jälkeen suomalaisten ajokorttitietoja pystyi vielä hakemaan
englanniksi ja ruotsiksi.
Trafi turvautui hätäratkaisuun ja sulki
koko sähköisen asiakaspalvelun sunnuntaina illalla.
Tilanne torstaipäivänä: Koko sähköinen asiakaspalvelu on edelleen kiinni. Trafin viestintäjohtaja
Marjo Jäppinen kertoi Iltalehdelle torstaina hieman ennen puoltapäivää, että toistaiseksi ei ole tiedossa, milloin sähköiset palvelut saadaan takaisin käyttöön.