Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Yleisellä tasolla: Miksi ihmiset sijoittavat Suomalaisiin osakkeisiin / rahastoihin? Onko siinä taustalla joku tunne siitä, että tuntee yritykset paremmin vai mistä se johtuu. Eikö lähes mistä kuvakulmasta tahansa katsoen ole aina järkevämpää sijoittaa ja hajauttaa sijoituksia maailmalle ja painottaa Amerikkaan.

Yleisellä tasolla: Miksi ihmiset sijoittavat Suomalaisiin osakkeisiin / rahastoihin? Onko siinä taustalla joku tunne siitä, että tuntee yritykset paremmin vai mistä se johtuu. Eikö lähes mistä kuvakulmasta tahansa katsoen ole aina järkevämpää sijoittaa ja hajauttaa sijoituksia maailmalle ja painottaa Amerikkaan.
Helppous. Kaikki menee automaattisesti eikä tarvii tehdä itse mitään eikä tietää muiden maiden käytännöistä.

a
Helppous. Kaikki menee automaattisesti eikä tarvii tehdä itse mitään eikä tietää muiden maiden käytännöistä.
Jep. Ulkomaisissa sijoituksissa on enemmän valuuttariskiä ja poliittista riskiä. Toisaalta poliittista riskiä on myös kotimaisissa sijoituksissa, mutta sen konkretisoituessa myös ulkomaisten sijoitusten kanssa voi olla vähän sama tilanne. Toisaalta pelkät kotimaiset sijoitukset lisäävät taloudellista riskiä (l. hajautuksen puute), eli siinä mielessä ulkomaiset sijoitukset ajavat asiansa - ja se, että ulkomailta on mahdollista saada parempia tuottoja.

Ihan teorian tasolla ei liikuta, sillä esim. Venäjä-sijoitukset olivat vielä 2000-luvulla varsin tuottavia, mutta nythän ne käytännössä nollattiin. Poliittinen riski konkretisoitui 100%.

Valuuttakurssiriskistä esimerkki löytyy vaikka toisesta naapurista, eli esim. jos sijoitit vuonna 2012 Ruotsin pörssiin, niin 1 EUR oli alimmillaan n. 8,3 SEK ja nyt se on n. 11,6 SEK, eli se nollaa jo 40% tuoton Ruotsin pörssissä kyseiseltä aikaväliltä.

Viimeksi muokattu:
Teoriassa myös Suomen markkinaa seuraa paljon pienempi joukko, kuin vaikka jenkkilää. Kun puhuu paikallista kieltä, ymmärtää paikallisten ajatustapaa, ja näkee tavallisten ihmisten menoa katukuvassa, niin voi periaatteessa olla paremmat mahdollisuudet ymmärtää jotain sellaista mitä newyorkilainen konsultti ei tajua. Meneekö se sitte noin käytännössä, tiedä häntä.

Pari viime vuotta olleet toki sysisurkeat Hesan pörssillä, mutta muutenhan se on ollut yhdessä muiden Pohjoismaisten pörssien kanssa maailman parhaita pörssejä tuottonäkökulmasta jos katsotaan pidempää aikaväliä. Edellä esiintuotujen valuutta- yms riskien lisäksi myös osakesäästötili on iso plussa.

Kielitaidon puute, tietämättömyys siitä, mistä voisi saada yrityksistä tietoa, kuvitelma että salkku tuottaa paremmin kun ostaa tuttua (kotimaista) brändiä, globaalin hajautuksen turhana pitäminen, laiskuus, tietämättömyys että globaali hajauttaminen on nykyään helpompaa kuin kotimainen osakepoiminta, jonkinlainen ajatus isänmaallisesta sijoittamisesta jne. Onhan noita syitä.

Facebookissa on esim. sijoitusryhmä, jossa ehkä 99% keskustelijoista näyttää pitävän kaikkein parraimpana sijoitustapana muutaman kotimaisen osinkofirman haalimista salkkuun parin tunnusluvun (esim. osinko-%:n) perusteella. On sekin toisaalta paljon parempi kuin käyttötili, mutta itse hajauttaisin.

En tiiä kun en käytä noita vaan suoria osakkeita.

No, ehkä sitten kannattaa tutustua. Kuukausisääsäminen ETF:iin tai rahastoihin on jopa osakeostoja helpompaa koska ei tarvitse tehdä yhtään mitään sitten kun on asettanut homman pyörimään. Ei voi paljon helpompaa olla jos kaikki tapahtuu automaattisesti.

No, ehkä sitten kannattaa tutustua. Kuukausisääsäminen ETF:iin tai rahastoihin on jopa osakeostoja helpompaa koska ei tarvitse tehdä yhtään mitään sitten kun on asettanut homman pyörimään. Ei voi paljon helpompaa olla jos kaikki tapahtuu automaattisesti.
En halua. Mä oon osinkosijoittaja enkä salkunkasvattaja ja haluan itse päättää mitä osakkeita rahallani ostan.

Juu, mutta sitten ei ehkä kannata ottaa kantaa kysymykseen, kumpi on helpompaa jos ei edes tiedä asiasta.
Tuossa kysyttiin miksi sijoitat kotimaisiin osakkeisiin/rahastoihin. Ja vastasin että helppous ja omalla kohdalla tarkoitin osakkeita, rahastoista en tiedä tuon taivaallista

Ei ole kyllä kuukausisäästämiseen verrattuna helpompaa sijoitusmuotoa. Kerran kuussa tai jopa kerran vuodessa rahat tilille ja sitten ei periaatteessa tarvitse tehdä mitään, kun on vain kerran asettanut sen kuukausisäästösuunnitelman.

Ei ole kyllä kuukausisäästämiseen verrattuna helpompaa sijoitusmuotoa. Kerran kuussa tai jopa kerran vuodessa rahat tilille ja sitten ei periaatteessa tarvitse tehdä mitään, kun on vain kerran asettanut sen kuukausisäästösuunnitelman.
Mites kun haluat myydä ja saada kylmää käteistä räpylään niin meneekö verot ja ilmoitukset automaagisesti vai pitääkö jotain säätää?

Menee ihan automaattisesti. Kulutkin on pienemmät (ainakin ostettaessa)
Menee joo ilmoitus verottajalle jos on suomalainen välittäjä, mutta tulee verot sitten mätkyjen muodossa maksettavaksi ja riippuen summista voi tulla korkoakin maksettavaksi. Jos siis haluu automaattiolla mennä.

Etf:ien ongelma on korkea yksikköhinta, tekisi houkuttelevammaksi jos ne splitattaisiin kymmeneen tai sataan osaan.. myyntikulut ovat myös kovat. Näiden takia pistän omat pennit rahastoihin. Varsinkin kun ikää on +50v eikä tarkoitus ole hoidetaan hautaan asti. Nordnetistä löytyy ok valikoima rahastoja missä kulut kohdallaan. Vähän kovemmat kuin etf:issä mutta alemmat kuin kivijalkapankeissa.

Itselläni reilu 3 vuotta sitten ostin Nordnet Suomi Indeksiä ja syynä oli tietämättömyys ja 0% kulut. Nyt reilun 3 vuoden jälkeen, (mukamas) ymmärrys on kasvanut ja koko ajalta ~3% tuoton jälkeen myin kokonaan pois ja toiseen rahastoon. Positioin itseni pitkäjänteiseksi yli 10v tähtäimellä sijoittavaksi, mutta nyt loppui suomi-rahaston suhteen pitkäjänteisyyys. Toki ostin väärään aikaan, mutta hyvä että ostin ja sain nekin rahat pois pankkitililtä, mä olisin ne kumminkin kuluttanut johonkin.

Respecttiä tälle keskustelulangalle, on todella mielenkiintoista lukea kokemuksista ja näkemyksistä :thumbsup:

OMXHPI
14.11.2023: 9721
14.11.2024: 9612

Riippuu tosiaan mihin vertaa. Esim. Seligsonin Suomi-rahasto:

1v: +6,99 % 3v: -10,38 % 5v: 25,37 % 10v: 116,83 %

Vastaavasti Seligsonin USA-rahasto:

1v: +41,36 % 3v: +48,75 % 5v: +118,95 % 10v: 295,10 %

Hintaindeksi (PI) on väärä verrokki koska osingot puuttuvat.

Riippuu tosiaan mihin vertaa. Esim. Seligsonin Suomi-rahasto:

1v: +6,99 % 3v: -10,38 % 5v: 25,37 % 10v: 116,83 %

Vastaavasti Seligsonin USA-rahasto:

1v: +41,36 % 3v: +48,75 % 5v: +118,95 % 10v: 295,10 %

Hintaindeksi (PI) on väärä verrokki koska osingot puuttuvat.

Nordnet Suomessa samat 12kk 14,71%, 3v -1,74%, 5v 40% ja 10v n. 120%.

Lyhyellä välillä aika isot erot vaikka molempien pitäisi sijoittaa indeksiin. Nordnetin kuluttomuus selittää vain osan erosta.

Mites kun haluat myydä ja saada kylmää käteistä räpylään niin meneekö verot ja ilmoitukset automaagisesti vai pitääkö jotain säätää?
Jos tarkoituksena on tehdä mahdollisimman paljon tuottoa/rahaa, niin en näe kovin järkeväksi sijoittaa kuukausittain lisää ja samalla nostaa tuottoja pois säännöllisesti. Mutta automaattisesti nuo tosiaan kaikki onnistuu.

Jos haluaa hajauttaa jonnekin muualle kuin jenkkilään, niin käytännössä hyviä vaihtoehtoja on aika vähän. Ensinnäkään suomalaisten välittäjien kautta ei kovin monilla markkinoille pääse. Ulkomaalaisen välittäjän kautta toki pääsisi, mutta sitten pitää hoitaa itse veroilmoitukset ja voi muutenkin tulla ylimääräistä säätöä. Euroopan markkinoilla on paljon maita, jotka ottavat veroja liikaa ja ottavat vielä kauppaa tehdessä leimaveroja yms. Aasian ja afrikan markkinoista en edes tiedä, mitä pitää ottaa huomioon. Kieletkin on yksi kysymysmerkki, toki viralliset tiedotteet saa nykyään lähes aina englanniksi, mutta silti aika paljon tietoa jää kielimuurin taakse, jos et ymmärrä kyseisen maan omaa kieltä. Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, syynä on myös, että suomalaisena on Suomalaisten yhtiöiden ja niiden toiminnan ymmärtämiseen paremmat eväät kuin jonkun muun maan.

Lisäksi vielä tämän hetken pessimistisyys ja jatkuva mollaaminen Suomen markkinoita ja yhtiöitä kohtaan, ainakin itseä kontrasijoittajana ennemminkin innostaa sijoittamaan suomalaisiin yhtiöihin. Silloin kun muut on karhuna pitäisi olla ostamassa ja silloin kun muut on härkänä pitäisi olla myymässä.

Jos tarkoituksena on tehdä mahdollisimman paljon tuottoa/rahaa, niin en näe kovin järkeväksi sijoittaa kuukausittain lisää ja samalla nostaa tuottoja pois säännöllisesti. Mutta automaattisesti nuo tosiaan kaikki onnistuu.
Se on sun tapas. Mun on se että osinkoja kilisee. Ei välttämättä ole sun juttus mutta vastaavasti taas pelkkä salkun kasvattaminen ei ole minun. Meitä on moneen jumaan.

Jos haluaa hajauttaa jonnekin muualle kuin jenkkilään

Kun nyt hajauttaisi edes hieman sinne jenkkilään. Siellä on kuitenkin tarjolla valtavan globaaleja yrityksiä, joilla saa aika mukavaa hajautusta pienellä määrällä. Yrityksiä joilla on tuotantoa ja myyntiä ympäri maailman. Eli Suomi + USA on paljon parempi yhdistelmä kuin pelkkä Suomi hajautuksen näkökulmasta. On Suomessakin muutamia varsin globaaleja yrityksiä, mutta ei joka toimialalla ja useimmilla vain yksi tai pari.

Pari viime vuotta olleet toki sysisurkeat Hesan pörssillä, mutta muutenhan se on ollut yhdessä muiden Pohjoismaisten pörssien kanssa maailman parhaita pörssejä tuottonäkökulmasta jos katsotaan pidempää aikaväliä. Edellä esiintuotujen valuutta- yms riskien lisäksi myös osakesäästötili on iso plussa.
Samaa mietin itsekin, että nyt hesulia mollataan oikein urakalla, mutta perinteisesti se on tainnut olla yksi kannattavimmista pörsseistä. Toki mennyt ei ole tae tulevasta ja maan nykymenoa katsellessa vähän epäilyttää itseäkin, että onko meillä Japanin tulevaisuus, jossa pörde piirtää vaakaviivaa vuosikymmeniä. Toisaalta jenkkilä tuntuu niin kuplautuneelta, että ei oikein houkuttaisi tällä hetkellä syytää sinnekään isosti lisää.

Se on sun tapas. Mun on se että osinkoja kilisee. Ei välttämättä ole sun juttus mutta vastaavasti taas pelkkä salkun kasvattaminen ei ole minun. Meitä on moneen jumaan.
Onko sulla välitöntä tarvetta niille "kiliseville osingoille"? Vai sijoitatko nekin lopulta uusiin osakkeisiin?

Oletko tietoinen miksi Suomen verotuskäytännöillä tuo osinkojen metsästäminen ei ole useimmiten kannattavaa jos verrataan osingot uudelleensijoittaviin rahastoihin?

Ja sijoita toki miten sijoitat. Ei ole minulta pois. Mietin vaan että ymmärrätkö miksi osinkojen jahtaaminen ei ole täällä yleensä kannattavaa.

EDIT: toki tilanne on vähän eri jos sulla on OST käytössä.

Kun nyt hajauttaisi edes hieman sinne jenkkilään. Siellä on kuitenkin tarjolla valtavan globaaleja yrityksiä, joilla saa aika mukavaa hajautusta pienellä määrällä. Yrityksiä joilla on tuotantoa ja myyntiä ympäri maailman. Eli Suomi + USA on paljon parempi yhdistelmä kuin pelkkä Suomi hajautuksen näkökulmasta. On Suomessakin muutamia varsin globaaleja yrityksiä, mutta ei joka toimialalla ja useimmilla vain yksi tai pari.
Tähän hieman liittyen myös terminä "jenkkilään sijoittaminen" on hieman epäselvä. Amerikan pörsseissä on paljon yhtiöitä, jotka eivät edes ole amerikkalaisia, vaan siellä on yhtiöitä ympäri maailman listattuna, myös niitä suomalaisia yhtiöitä.

Tähän hieman liittyen myös terminä "jenkkilään sijoittaminen" on hieman epäselvä. Amerikan pörsseissä on paljon yhtiöitä, jotka eivät edes ole amerikkalaisia, vaan siellä on yhtiöitä ympäri maailman listattuna, myös niitä suomalaisia yhtiöitä.

Just näin. Itse siis tarkoitin termillä ihan vain osakkeen ostamista jostain jenkkipörssistä. Ja firma voi sitten olla mitä tahansa. Tässä oleellista on se massiivinen tarjonta. Suomesta ei vain löydy tarpeeksi ostettavaa kunnon hajauttamiseen. USA:sta löytyy paljon paremmin. Optimi tietenkin joku maailmarahasto, mutta kyllä muutamalla jenkkiosakkeella pääsee pitkälle.

Onko sulla välitöntä tarvetta niille "kiliseville osingoille"? Vai sijoitatko nekin lopulta uusiin osakkeisiin?

Oletko tietoinen miksi Suomen verotuskäytännöillä tuo osinkojen metsästäminen ei ole useimmiten kannattavaa jos verrataan osingot uudelleensijoittaviin rahastoihin?

Ja sijoita toki miten sijoitat. Ei ole minulta pois. Mietin vaan että ymmärrätkö miksi osinkojen jahtaaminen ei ole täällä yleensä kannattavaa.

EDIT: toki tilanne on vähän eri jos sulla on OST käytössä.
Olen kyllä tietoinen kaikista eikä ole OST käytössä. Mä olen valinnut tällaisen sijoittamisen, muut valitkoon sellaisen kuin haluaa.

Olen kyllä tietoinen kaikista eikä ole OST käytössä. Mä olen valinnut tällaisen sijoittamisen, muut valitkoon sellaisen kuin haluaa.
Asia kunnossa. Saako vielä kysellä miksi ei ole OST käytössä, jos kerran ostelet kotimaisia osinkolappuja? Tuo skenaario taitaa olla yksi harvoista, missä OST-tili on järkevä valinta.

En jaksa säätää.
Et jaksa säätää, mutta teet silti osakepoimintaa? Itse en jaksa säätää ja siitä syystä sijoitan (suomen ulkopuolelle) etf:iin ja nappaan sieltä hyvät ja helpot tuotot.

Mutta kaikki tyylillään. En ota kantaa siihen mikä on oikein/väärin. Mutta yleisesti tuotteiliainta ja helpointa on varmaankin tuo maailma etf:iin sijoittaminen. Vai onko joku erimieltä asiasta?

Et jaksa säätää, mutta teet silti osakepoimintaa? Itse en jaksa säätää ja siitä syystä sijoitan (suomen ulkopuolelle) etf:iin ja nappaan sieltä hyvät ja helpot tuotot.

Mutta kaikki tyylillään. En ota kantaa siihen mikä on oikein/väärin. Mutta yleisesti tuotteiliainta ja helpointa on varmaankin tuo maailma etf:iin sijoittaminen. Vai onko joku erimieltä asiasta?
Pitää myös muistaa että moni teistä sijoittaa kuukaudessa saman kuin minä vuodessa joten kovin kaksisista summista ei ole kyse.
Itselle sijoittaminen on myös harrastus ja tykkään seurailla kursseja ja koittaa lyödä aina pari sataa kiinni kun kurssi on alaspäin. Eipä näillä summilla silläkään niin väliä olis mutta harrastus on harrastus ja mulle ei sovi rahan työntäminen "jonnekkin" vaikka sillä olis hiukan suurempi tuottokin.

Jännää naputusta. Ymmärtää tietysti verosuunnittelun maksimoimisen ym (ainakin tiettyyn rajaan asti) ja sen että kasvuosuus indeksit on yleisesti suositelluin tapa, mutta miksi tyrmätä osinko-osakkeet. Kyllä itseäkin on kiehtonut ajatus "toistuvasta lisätulosta" versus katsella vain salkun eurosumman kasvua (tai parastahan olisi kun ei seuraa eli ns. osta ja unohda.). Oikeastaan molempi parempi, jos olis niin paljoa ylimääräistä heittää sijoituksiin. Suomen ulkopuolelta katseltaessahan olis mahdollista vaikka kuukausittaisiin osinkoihin. Toki se että onko osingoista kilahtava summa merkittävä on sekin tapauskohtaista eli siten sijoitettavat summatkin ihan erilaisia, yhdelle maistuu parikymppiä kuussa ja toiselle sen pitäisi olla nelinumeroinen summa.

miksi tyrmätä osinko-osakkeet

Missä tyrmättiin? Lähinnä kai ajatus on että tehtäisiin valistuneita sijoituspäätöksiä niin, että tiedetään mitä kaikkea sijoitusinstrumenttia on tarjolla ja mitä hyviä ja huonoja puolia niillä on ja miten niiden verotus esim. eroaa toisistaan. Ei varmaan kukaan kiistä sitä, että pari osinko-osaketta on parempi kuin ei osakkeita lainkaan. Mutta tämä onkin keskustelufoorumi ja siksi niitä parannusehdotuksia satelee.

Sijoittamisessa on paljon epävarmuuksia, joten on ihan kiva kun löytää tästä maailmasta ilmaisia lounaita. Ja yksi sellainen on juuri verosuunnittelu ja verojen maksun minimointi/lykkäys. Tai kulujen minimointi.

Just näin. Itse siis tarkoitin termillä ihan vain osakkeen ostamista jostain jenkkipörssistä. Ja firma voi sitten olla mitä tahansa. Tässä oleellista on se massiivinen tarjonta. Suomesta ei vain löydy tarpeeksi ostettavaa kunnon hajauttamiseen. USA:sta löytyy paljon paremmin. Optimi tietenkin joku maailmarahasto, mutta kyllä muutamalla jenkkiosakkeella pääsee pitkälle.
Mitään järkeähän ei ole ostaa "ihan mitä vain osaketta" jenkkipörssistä vaan amerikkalaisia osakkeita. Vai miten se UPM osakkeen epäsuora omistaminen jonkun jenkkilistatun arvopaperin kautta muka hajauttaa mitään? Kotipaikka on juuri se oleellinen juttu.

Menee joo ilmoitus verottajalle jos on suomalainen välittäjä, mutta tulee verot sitten mätkyjen muodossa maksettavaksi ja riippuen summista voi tulla korkoakin maksettavaksi. Jos siis haluu automaattiolla mennä.
Missä summissa voi tulla korkoa?

Mietin vaan, että kannattaako myynneistä maksaa verot ennen mätkyjä vaikka joulukuussa vai sitten, kun verottajalta tulee kirje. Ei ole kokemusta, niin kysyn.

Missä summissa voi tulla korkoa?

Mietin vaan, että kannattaako myynneistä maksaa verot ennen mätkyjä vaikka joulukuussa vai sitten, kun verottajalta tulee kirje. Ei ole kokemusta, niin kysyn.

Jäännösverolle (= mätkyt) pitää maksaa viivästyskorkoa, joka on (ainakin tänä vuonna) viitekorko plus 2 %-yks. Korko alkaa juosta helmikuun alusta ja juoksee jäännösveron 1. eräpäivään. Korossa on 20e vähennys, eli jos korko on alle sen, ei sitä kanneta. Ensi vuoden osalta viitekorko selviää vuoden lopussa.

Mutta siis joulu- tai tammikuussa ehtii vielä maksaa lisäennakkoa jolla pienentää mätkyjä ja korkoa.

6% korko jäännösverolle on suurempi kuin ajattelin. Että jos jotain isommin voitolla olevaa realisoi niin noita kannattaa ihan oikeasti vähän laskeskella ja maksaa etukäteen.

Nordnet Suomessa samat 12kk 14,71%, 3v -1,74%, 5v 40% ja 10v n. 120%.

Lyhyellä välillä aika isot erot vaikka molempien pitäisi sijoittaa indeksiin. Nordnetin kuluttomuus selittää vain osan erosta.
Onko tietoa miten nordnetti menestynyt paremmin kuin esim. Seligson joka noudattaa helsingin 25.
Aiemmin Nordnettikin näyttäisi tehneen niin paitsi viime vuotena menestynyt paremmin.

6% korko jäännösverolle on suurempi kuin ajattelin. Että jos jotain isommin voitolla olevaa realisoi niin noita kannattaa ihan oikeasti vähän laskeskella ja maksaa etukäteen.

Ensi vuonna luultavasti ainakin hiukan matalammat korot, mutta aika korkeat silti. Vuosi sitten euriborit 4%:ssa, nyt lähellä 3%:a. Eli se tarkoittaisi 5%:n korkoa, aika suolainen. Mätkyt eivät siis ole tällä hetkellä puoli-ilmaista lainaa.

Jos siis puhutaan vain osakkeista niin uskoisin, että moni sijoittaa vain suomeen siksi, että se on helpompaa tai että se ainakin koetaan helpommaksi. Yleisesti ottaen kotimaisissa palveluissa on halvempaa ostaa suomalaisia osakkeita kun muun maalaisia. Osinkojen verotus on selvää ja helppoa, jossain muun maan osakkeiden osingoissa saattaa olla jotain mitä pitää itse osata huomioida/ilmoittaa tehdä jne.

Rahastoista jos puhutaan niin sitten en kyllä ymmärrä miksi joku sijoittaisi vain suomeen, ehkä jos on kova luotto suomeen?

Itse ylipäätään vierastan osinko-osakkeita enkä niihin sijoita kun en tarvitse rahaa mihinkään, on toki tullut osinko-osakkeitakin ostettua, mutta niistä saatavat osingot laitan aina suoraan ETF:iin, joten menee ihan hukkaan verojen maksaminen tuossa.

Luovutusvoittoverotukseen liittyen: tuli tuossa ajatuksella ajateltua ja homma menee näin:
- jos omistus yli 5 vuotta, mutta alle 10 --> "perinteinen" luovutusvoittoveron laskentatapa on edullisin 400 %:n tuottoon asti, jonka jälkeen 20 % hankintameno-olettama on edullisempi
- jos omistus yli 10 vuotta --> "perinteinen" luovutusvoittoveron laskentatapa on edullisin 150 %:n tuottoon asti, jonka jälkeen 40 % HMO on edullisempi

Laskelmissa ei otettu huomioon muita (vähennyskelpoisia) kuluja tmv.

Osinkohommiin katsoisin että löytyykö qqi, spyi ja schd:sta osingot uudelleensijoittavia versiota. Hajautetaan voitot pois, tai sitten all in nvidia/mstr tms. Sijoittamisen hieno puoli, että jokainen tekee omat valinnat ja elää niiden kanssa. Uskoisin, että osinko etf:at osingot uudelleesijoittavana versiona jollain pienemmällä painolla pitkässäkin salkussa. Tuo hieman mielenrauhaa parempi hajautus. Jos eläköityessä haluaa riskejä vähentää niin voipi olla tarpeellinen määrä osinkolappua valmiiksi jo salkussa niin ei mene veroja kun myy X pois ja ostaa Y tilalle. Hankintameno-olettamalla myy osinkolappua veks.

Mä olen rahastoihin säästänyt pian 9-10 vuotta seligsoniin - sen mitä muistanut & ollut ylimääräistä...

Osaa palkasta olen makuuttanut tilillä "tarpeeseen" tänä vuonna alannut jättämään tilillä makuutuksen pois & ostanut osakkeita mistä saa osinkoa (no yli 20v omistanut yhden osakkeen mistä yhtäkkiä sain tuon kimmokkeen)

Eli toivottavasti nyt saisi osalle koron vastineena osinka & arvon nousua - tän vuoden tavoite ollut pistää noin 50/50 suhteessa rahastoihin ja osakkeisiin...

Etf:iin olen alannut perehtymään tämän foorumin myötä.

Itse olen tosi aloittelija näissä sijoitusjutuissa ja Eurooppa, USA ja maailmarahastojen lisäksi sijoitin Nordnetissä myös Suomi rahastoon, koska siinä kulut on 0%.

Tavallaan yksi syy oli myös perinteinen luotto suomalaiseen tekemiseen, mutta asiaa, kun oikeasti katsoo niin esim. USA-rahastossa olisi mahdollisesti parempi tuotto kuluista huolimatta.

Monesti täällä tuotu myös esille, että Suomirahastoon sijoittaminen on kehno asia siitä näkökulmasta, että jos Suomen markkinoilla menee taloudellisesti huonosti niin hyvin todennäköistä, että se henkilökohtainen taloustilanne voi myös olla huonontunut (työllisyystilanne jne.) mikä ei ehkä ole se paras tilanne.

Toki tuossa oli puhe vaan rahastoista, kun yksittäisissä osakkeissa tilanne on eri (yhdellä yrityksellä voi mennä hyvin, vaikka maan markkinatilanne olisi muuten heikko).

Nyt onkin siis itsellä vain todella pieni osuus salkusta (myin jo osan jokunen aika sitten ja tuli vähän voittoakin) tuossa Nordnetin Suomirahastossa ihan vaan sen kuluttomuuden takia ja, jos nyt myyn sen niin sen verran lähellä 0% voittoa on, että miinukselle menee, joten mietin tässä, että myynkö vai annan olla.

Mulle riittää kin kivasti kilisee euroja näiltä kotimaisilta basiceilta kuten Sampo, Nordea, Kemira jne. Ostelee pikkuerissä silloin tällöin ja osingoilla voi sitten ostaa jotain muuta firmaa tai sitten käyttää ne jos siltä tuntuu.

Statistiikka

Viestiketjuista
258 200
Jäsenet
74 168
Uusin jäsen
bopson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom