Urbaanilegenda lähtee juuri tuosta oletuksesta, että sähköautojen akut on rakennettu kuten matkapuhelimen akut ja koska matkapuhelimen akut eivät kestä 5-10 vuotta pidempään niin eivät kestä autojenkaan.
Sähköautojen akut rakennetaan kestämään huomattavasti useampia lataussyklejä ja niihin rakennetaan lähes kaikissa (hyvin suunnitelluissa kuten itse asian ilmaisit) autoissa jäähdytys/lämmitys jolloin ne saadaan käymään paremmin optimilämpötilassa.
Kylmä ilmasto itse asiassa edesauttaa li-ion akkujen säilymistä hyväkuntoisina.
Jos lähdetään siitä, että 10 vuotta ajetussa sähköautossa on kapasiteettia edelleen yli 90 % alkuperäisestä, se riittää yhä vallan hyvin suurimmalle osalle autoilijoista. Jos 20 vuoden jälkeen kapasiteetti on "romahtanut" vaikkapa 70 prosenttiin, puhutaan edelleen riittävästä toimintamatkasta yli 80% autoilijoista.
Se loppu 20% voi ajella uudella sähköautolla (jossa 20 vuoden kehityksen jälkeen luulisi olevan taas vähän enemmän toimintamatkaa) tai jollain biopolttoainevaunulla riippuen paljonko on pätäkkää laittaa autoiluun.
Käytännössä sähköautojen akut kestävät käyttökelpoisina pidempään kuin niiden ympärillä olevat rungot. Siksi niille onkin kaavailtu käyttöä esimerkiksi vapaa-ajan asuntojen aurinkopaneelien energiavarastona.