Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Jos laskee omalle vapaa-ajalleen mitään arvoa, se kannattavuusraja lähenee kummasti itää. Kahdensadan kilsan reissu suuntaansa + jonotus tullissa yms. Tietysti jos kokee sellaisen hyödylliseksi niin kai siitä säästöä tulee, itse käyttäisin mieluummin puoli vuorokautta johonkin muuhun.
 
Mitä käytettyyn sähköautoon tulee ei niitä moni vähänkään ymmärtävä uskaltane ostaa, niin kauan kuin akkujen hinnat ovat poskettomia. Se on samalla (hyvin suunnitellun) sähköauton lyhytikäisimpiä ja kalleimpia komponentteja.

Tämä urbaanilegenda kummittelee aina vain ihmisten puheissa. Ei sähköautoon tarvitse vaihtaa akkupakettia sen käytännöllisen eliniän aikana. Toki Suomessa ehkä kun pitää saada ajaa sillä samalla 20+ vuotiaalla ruoskalla vielä kuudessadastuhannes kilometri.
 
Vähän pakkohan se on kun ei uudempaan ole varaa. Ja suomi kun on paska paikka niin pakko olla auto. Paitti kehäkolmosen sisällä :D
 
Ennenhän ne raadot mitä ei suomessa enää järkevästi saanut katsastettua, lähti afrikkaan konteissa. Itseasiassa noita kontteja taitaa mennä vieläkin, harvempi jää vaan kiinni. Jos tulevaisuutta ajattelee, niin suomalainen ostaa käytetyn sähköauton, ja sitten kun akku on kaput, niin priusta voi olla vähän hankala myydä afrikan markkinoille, vaikka loppuun ajettu hiace saa siellä uuden elämän.

Sitten tuli mieleen näistä litraisista turboista. Iltapaskeessa oli lyhyt juttu, oliko nyt toyota tai jonkun muun ison valmistajan näkemys ja vastaus suoraan kysymykseen - mitä ne kestää? : Kestää sen 300tkm, ja sitten voi olla vähän remppaa edessä. Jutussa oli näkökulma, missä muualla maailmassa auto on tiensä päässä noilla kilsoilla, niin suomalainen vetää vielä tuplat tai triplat päälle.

Japanissahan veroilla ja vakuutuksilla yms. tehdään vanhan auton omistaminen ja käyttäminen niin kalliiksi ettei kenelläkään ole varaa ajaa vanhalla. Siksi Kei autot tjn hinnalla pelaten hoitaa markkinat niin että kenelläkään, paitsi harrastajilla ei vanhoja ole. Lähdettä tälle ei ole, muistin varassa kirjoitan, joku tekniikanmaailman juttu vuodelta jotain varmaan, ehkä.
 
Ennenhän ne raadot mitä ei suomessa enää järkevästi saanut katsastettua, lähti afrikkaan konteissa. Itseasiassa noita kontteja taitaa mennä vieläkin, harvempi jää vaan kiinni. Jos tulevaisuutta ajattelee, niin suomalainen ostaa käytetyn sähköauton, ja sitten kun akku on kaput, niin priusta voi olla vähän hankala myydä afrikan markkinoille, vaikka loppuun ajettu hiace saa siellä uuden elämän.

Miten niin harvempi jää kiinni?

Sitten tuli mieleen näistä litraisista turboista. Iltapaskeessa oli lyhyt juttu, oliko nyt toyota tai jonkun muun ison valmistajan näkemys ja vastaus suoraan kysymykseen - mitä ne kestää? : Kestää sen 300tkm, ja sitten voi olla vähän remppaa edessä. Jutussa oli näkökulma, missä muualla maailmassa auto on tiensä päässä noilla kilsoilla, niin suomalainen vetää vielä tuplat tai triplat päälle.

Se oli Ford ja 1.0 Ecoboost.

Japanissahan veroilla ja vakuutuksilla yms. tehdään vanhan auton omistaminen ja käyttäminen niin kalliiksi ettei kenelläkään ole varaa ajaa vanhalla. Siksi Kei autot tjn hinnalla pelaten hoitaa markkinat niin että kenelläkään, paitsi harrastajilla ei vanhoja ole. Lähdettä tälle ei ole, muistin varassa kirjoitan, joku tekniikanmaailman juttu vuodelta jotain varmaan, ehkä.

Lähde olisi kiva..
 
Miten niin harvempi jää kiinni?



Se oli Ford ja 1.0 Ecoboost.



Lähde olisi kiva..


1. Kai se onnistuu, koska itseä on kosittu muutamaankin kertaan tuohon bisnekseen, en lähtenyt. Eipä tästä enempää koska en tiedä mitään mistään:vihellys:

2. Kiitos, se oli varmaan se, joku IL tai IS.

3. En tosiaan muista lähdettä, saati tiedä miten Japanissa nyt menee mitenkin. Oli aikoja jolloin auton vienti ulkomaille oli jopa kiellettyä - sitten niitä laivattiin kiinaan ja siitä eteenpäin. Nykyäänhän japanin tuonti ei ole mikään ihme.
 
Yli 250 000 lähti bensan hinnan takia kaduille Ranskassa – Macronin veropolitiikka suututtaa
Yhden mielenosoittajan kerrotaan jääneen auton alle protesteissa, joihin on sisäministeriön mukaan osallistunut tähän mennessä noin 283 000 ranskalaista.

Mielenosoitusten takana on laaja kansanliike, joka on pettynyt Ranskan presidentin Emmanuel Macronin hallituksen politiikkaan.

Hallitus on korottanut tänä vuonna bensiinin ja dieselin verotusta. Yhdistettynä maailmanlaajuiseen polttoaineen hinnannousuun tilanne on suututtanut ranskalaiset autoilijat.

Bensiinin hinta on noussut kolmen vuoden aikana noin seitsemän prosenttia, dieselvero puolestaan vajaat 15 prosenttia.

– Macron on rikkaiden presidentti, ei köyhien. Hänen pitää ajatella myös köyhiä, mielenosoitukseen Dolessa Itä-Ranskassa osallistunut 38-vuotias André sanoi uutistoimisto AFP:lle.

Tällä viikolla julkaistun mielipidekyselyn perusteella lähes kolme neljäsosaa ranskalaisista hyväksyy keltaliivien mielenosoitukset.

Niille on laajempi kannatus kuin muille Macronin politiikan vastaisille mielenilmaisuille.

Macron sanoi aiemmin viikolla televisiohaastattelussa, ettei aio perua bensiinin hinnankorotuksia, joiden on määrä jatkua tammikuussa.

Macronin hallitus on perustellut erityisesti dieselveroa ilmastonmuutoksen ehkäisemisellä.
 
Tämä urbaanilegenda kummittelee aina vain ihmisten puheissa. Ei sähköautoon tarvitse vaihtaa akkupakettia sen käytännöllisen eliniän aikana. Toki Suomessa ehkä kun pitää saada ajaa sillä samalla 20+ vuotiaalla ruoskalla vielä kuudessadastuhannes kilometri.
Vai urbaani legenda. Mikäs sen auton "käytännöllinen elinikä" on? Viidestä kymmeneen vuotta? Ja missä vaiheessa akkupaketin katsot niin huonoksi, että se pitäisi vaihtaa? Kun alkuperäinen toimintamatkakin on yleensä alle 500km (jollain mallilla muistelen vain noin 300km) ei siitä tarvitse menettää kuin reilu neljännes puolesta puhumattakaan, niin käytännön hankaluutta alkaa aiheuttamaan.

Yleensä heikkokuntoisten akkujen virranantokyky myös romahtaa rajummin kylmässä- tästä ei mulla tietoa käykö sähköautoissa, muttei yllättäisi kun samaa litiumionitekniikkaa kai käyttää kuin monet pienemmätkin vermeet, joilla niin käy.
 
Vai urbaani legenda. Mikäs sen auton "käytännöllinen elinikä" on? Viidestä kymmeneen vuotta? Ja missä vaiheessa akkupaketin katsot niin huonoksi, että se pitäisi vaihtaa? Kun alkuperäinen toimintamatkakin on yleensä alle 500km (jollain mallilla muistelen vain noin 300km) ei siitä tarvitse menettää kuin reilu neljännes puolesta puhumattakaan, niin käytännön hankaluutta alkaa aiheuttamaan.

Yleensä heikkokuntoisten akkujen virranantokyky myös romahtaa rajummin kylmässä- tästä ei mulla tietoa käykö sähköautoissa, muttei yllättäisi kun samaa litiumionitekniikkaa kai käyttää kuin monet pienemmätkin vermeet, joilla niin käy.

Urbaanilegenda lähtee juuri tuosta oletuksesta, että sähköautojen akut on rakennettu kuten matkapuhelimen akut ja koska matkapuhelimen akut eivät kestä 5-10 vuotta pidempään niin eivät kestä autojenkaan.

Sähköautojen akut rakennetaan kestämään huomattavasti useampia lataussyklejä ja niihin rakennetaan lähes kaikissa (hyvin suunnitelluissa kuten itse asian ilmaisit) autoissa jäähdytys/lämmitys jolloin ne saadaan käymään paremmin optimilämpötilassa.

Kylmä ilmasto itse asiassa edesauttaa li-ion akkujen säilymistä hyväkuntoisina.

Jos lähdetään siitä, että 10 vuotta ajetussa sähköautossa on kapasiteettia edelleen yli 90 % alkuperäisestä, se riittää yhä vallan hyvin suurimmalle osalle autoilijoista. Jos 20 vuoden jälkeen kapasiteetti on "romahtanut" vaikkapa 70 prosenttiin, puhutaan edelleen riittävästä toimintamatkasta yli 80% autoilijoista.

Se loppu 20% voi ajella uudella sähköautolla (jossa 20 vuoden kehityksen jälkeen luulisi olevan taas vähän enemmän toimintamatkaa) tai jollain biopolttoainevaunulla riippuen paljonko on pätäkkää laittaa autoiluun.

Käytännössä sähköautojen akut kestävät käyttökelpoisina pidempään kuin niiden ympärillä olevat rungot. Siksi niille onkin kaavailtu käyttöä esimerkiksi vapaa-ajan asuntojen aurinkopaneelien energiavarastona.
 
Urbaanilegenda lähtee juuri tuosta oletuksesta, että sähköautojen akut on rakennettu kuten matkapuhelimen akut ja koska matkapuhelimen akut eivät kestä 5-10 vuotta pidempään niin eivät kestä autojenkaan.

Sähköautojen akut rakennetaan kestämään huomattavasti useampia lataussyklejä ja niihin rakennetaan lähes kaikissa (hyvin suunnitelluissa kuten itse asian ilmaisit) autoissa jäähdytys/lämmitys jolloin ne saadaan käymään paremmin optimilämpötilassa.

Kylmä ilmasto itse asiassa edesauttaa li-ion akkujen säilymistä hyväkuntoisina.

Jos lähdetään siitä, että 10 vuotta ajetussa sähköautossa on kapasiteettia edelleen yli 90 % alkuperäisestä, se riittää yhä vallan hyvin suurimmalle osalle autoilijoista. Jos 20 vuoden jälkeen kapasiteetti on "romahtanut" vaikkapa 70 prosenttiin, puhutaan edelleen riittävästä toimintamatkasta yli 80% autoilijoista.

Se loppu 20% voi ajella uudella sähköautolla (jossa 20 vuoden kehityksen jälkeen luulisi olevan taas vähän enemmän toimintamatkaa) tai jollain biopolttoainevaunulla riippuen paljonko on pätäkkää laittaa autoiluun.

Käytännössä sähköautojen akut kestävät käyttökelpoisina pidempään kuin niiden ympärillä olevat rungot. Siksi niille onkin kaavailtu käyttöä esimerkiksi vapaa-ajan asuntojen aurinkopaneelien energiavarastona.
Onko noista yli 10 vuotiaista litiumioniakullisista paljonkin jo näyttöä? Ainakaan omien muistikuvien mukaan edes hybrideissä ei taida kovin paljoa sen kauempaa olla ollut kyseisiä akkuja ja siten melko tuore tekniikka.
 
Onko noista yli 10 vuotiaista litiumioniakullisista paljonkin jo näyttöä? Ainakaan omien muistikuvien mukaan edes hybrideissä ei taida kovin paljoa sen kauempaa olla ollut kyseisiä akkuja ja siten melko tuore tekniikka.

Litiumakku ei juuri kulu muuten kuin lataamalla ja purkamalla. Vilkaisitko tuota linkkiä missä oli testattu Teslan akkuja 160 tuhannen mailia ajettuina? Se on enemmän kuin keskivertosukankuluttajan 10 vuotta.
 
Litiumakku ei juuri kulu muuten kuin lataamalla ja purkamalla. Vilkaisitko tuota linkkiä missä oli testattu Teslan akkuja 160 tuhannen mailia ajettuina? Se on enemmän kuin keskivertosukankuluttajan 10 vuotta.
Lähdettä tälle, ettei kulu?
Ainakin vähän käytetyissä sähkötyökaluissa akkujen kesto ei ole litiuminakaan ollut hirveän hyvä ilman syväpurkautumisiakaan. Kemiallisiin reaktioihin tuokin akku perustuu ja kestävätkö ominaisuudet aikaa hyvin?
 
Lähdettä tälle, ettei kulu?
Ainakin vähän käytetyissä sähkötyökaluissa akkujen kesto ei ole litiuminakaan ollut hirveän hyvä ilman syväpurkautumisiakaan. Kemiallisiin reaktioihin tuokin akku perustuu ja kestävätkö ominaisuudet aikaa hyvin?

Litiumakut eivät tykkää 0% tai 100% varauksesta, eivätkä lämpimästä. Autoissa hyvin harvoin akku on ihan täynnä tai ihan tyhjä ja lisäksi kuten mainitsin niissä on jäähdytys. Oikein "säilytettynä" Litiumakku säilyttää kapasiteettinsa erittäin hyvin.
 
Litiumakut eivät tykkää 0% tai 100% varauksesta, eivätkä lämpimästä. Autoissa hyvin harvoin akku on ihan täynnä tai ihan tyhjä ja lisäksi kuten mainitsin niissä on jäähdytys. Oikein "säilytettynä" Litiumakku säilyttää kapasiteettinsa erittäin hyvin.
Niin ihan tutkimustietoa olisin kaipaillut. Kohtuullisesti verraten vanhoihin kadmiumakkuihin ainakin, mutta että olisivat ajan hampaalle niinkin immuuneja kuin väität.
 
Viimeksi muokattu:
Niin ihan tutkimustietoa olisin kaipaillut. Kohtuullisesti verraten vanhoihin kadmiumakkuihin ainakin, mutta että olisivat ajan hampaalle niinkin immuuneja kuin väität.

10+ vuoden tutkimustietoa ei tietysti vielä ole saatavilla, koska sähköautoja ei ole massatuotettu vielä niin kauaa, mutta esimerkiksi Nissan Leafin 24 KWh akku on tutkimuksissa säilyttänyt 8 vuodessa n. 70% kapasiteetistaan keskimäärin. Huomattavaa tässä on, että Leafin akku on ilmajäähdytteinen, eikä nestejäähdytteinen kuten esim Tesla Model S:ssä, joka voi vaikuttaa käyttöikään. Lisäksi pienempi akkukapasiteetti tarkoittaa yleensä enemmän purkamista ja lataamista kohti ääripäitä. Kuten tuossa aiemmin mainitsin, 5 vuotta vanhassa Teslassa oli keskimäärin yli 90% akkukapasiteetista jäljellä kun ajokilometrejä oli yli 250 tkm.

Summatakseni, pienellä ajoakulla varustettu 10v vanha sähköauto voi olla akkuvaihdon tarpeessa, varsinkin mikäli tarvitsee mahdollisimman pitkää toimintamatkaa. Isommilla akuilla ja nestejäähdytyksellä varustettu sähköauto näyttäisi sen sijaan pärjäävän samalla akulla koko auton käytännöllisen eliniän.
 
10+ vuoden tutkimustietoa ei tietysti vielä ole saatavilla, koska sähköautoja ei ole massatuotettu vielä niin kauaa, mutta esimerkiksi Nissan Leafin 24 KWh akku on tutkimuksissa säilyttänyt 8 vuodessa n. 70% kapasiteetistaan keskimäärin. Huomattavaa tässä on, että Leafin akku on ilmajäähdytteinen, eikä nestejäähdytteinen kuten esim Tesla Model S:ssä, joka voi vaikuttaa käyttöikään. Lisäksi pienempi akkukapasiteetti tarkoittaa yleensä enemmän purkamista ja lataamista kohti ääripäitä. Kuten tuossa aiemmin mainitsin, 5 vuotta vanhassa Teslassa oli keskimäärin yli 90% akkukapasiteetista jäljellä kun ajokilometrejä oli yli 250 tkm.

Summatakseni, pienellä ajoakulla varustettu 10v vanha sähköauto voi olla akkuvaihdon tarpeessa, varsinkin mikäli tarvitsee mahdollisimman pitkää toimintamatkaa. Isommilla akuilla ja nestejäähdytyksellä varustettu sähköauto näyttäisi sen sijaan pärjäävän samalla akulla koko auton käytännöllisen eliniän.

10v vanhassa sähkö/hybrid ei ole muuta vikaa kuin Suomalian hinnoittelu. 10v 300tkm ajettu prius yli 6k€ ja tuohon kun pitää akkuja ruveta vaihtamaan niin saat heittää 3k€ lisää:facepalm:
 
10v vanhassa sähkö/hybrid ei ole muuta vikaa kuin Suomalian hinnoittelu. 10v 300tkm ajettu prius yli 6k€ ja tuohon kun pitää akkuja ruveta vaihtamaan niin saat heittää 3k€ lisää:facepalm:

Suomalian ongelma ei ole hinnoittelu vaan se, että joku tuon puhkiajetun romunkin ostaa. Paaliinhan tuo jo joutaisi ja akut kesämökille aurinkopaneeleiden sähkövarastoksi.
 
Suomalian ongelma ei ole hinnoittelu vaan se, että joku tuon puhkiajetun romunkin ostaa. Paaliinhan tuo jo joutaisi ja akut kesämökille aurinkopaneeleiden sähkövarastoksi.

No jos nyt ensin yritettäis saada tämän maan verotusta kevyemmäksi ja sitä kautta autokantaa ym. uudemmaksi...
 
No jos nyt ensin yritettäis saada tämän maan verotusta kevyemmäksi ja sitä kautta autokantaa ym. uudemmaksi...
Tota on puhuttu koko 2000-luku, ei vaa tunnu onnistuvan. Nyt vaan taitaa olla pakko tehä jotai näiden päästö hommien takia, lasku vaa taitaa vieriä kaikkien niskaan menetettyjen verojen takia... Parastahan tossa "vapaaehtoisessa" päästötavoitteessa on sen mahdottomuus, jos kerran ministeri bernerkin vain totesi että "tavoite tuntuu kovin kaukaiselta mutta onhan niitä ihmeitä tapahtuku enenkin tekniikan kehityksessä" eli ei oikesti mitää mahdollisuutta nykyisellä kalustolla/verotuksella.
 
Tota on puhuttu koko 2000-luku, ei vaa tunnu onnistuvan. Nyt vaan taitaa olla pakko tehä jotai näiden päästö hommien takia, lasku vaa taitaa vieriä kaikkien niskaan menetettyjen verojen takia... Parastahan tossa "vapaaehtoisessa" päästötavoitteessa on sen mahdottomuus, jos kerran ministeri bernerkin vain totesi että "tavoite tuntuu kovin kaukaiselta mutta onhan niitä ihmeitä tapahtuku enenkin tekniikan kehityksessä" eli ei oikesti mitää mahdollisuutta nykyisellä kalustolla/verotuksella.
Kaikista humoristisinta siinä on, että sopimuksiin sitoutumattomat kasvattavat päästöjään enemmän vuodessa, kuin suomessa päästetään vuodessa... Eli tehokkainta politiikkaa olisi pyrkiä saamaan kaikki sitoutumaan edes niihin toimiin mitkä ovat kohtuullisen edullisia toteuttaa. Voisi olla halvempaa maksaa vastaava päästöjen vähennys kehitysmaissa jopa. (Siis koko suomen päästöjä vastaava verrattuna suomessa toteutettavaan tavoitteeseen)
 
Kaikista humoristisinta siinä on, että sopimuksiin sitoutumattomat kasvattavat päästöjään enemmän vuodessa, kuin suomessa päästetään vuodessa... Eli tehokkainta politiikkaa olisi pyrkiä saamaan kaikki sitoutumaan edes niihin toimiin mitkä ovat kohtuullisen edullisia toteuttaa. Voisi olla halvempaa maksaa vastaava päästöjen vähennys kehitysmaissa jopa. (Siis koko suomen päästöjä vastaava verrattuna suomessa toteutettavaan tavoitteeseen)
Varmasti näin olisi, mutta kun eun pitää näyttää kaikille mallia, helpompaa se olis leikata päästöjä missä ei oo juurikaan mitään asian eteen tehty kun täällä missä nyt on jo lähtökohtasesti suht hyvällä mallilla asiat.
 
Punavihreä hallitus muuttaa kehityksen suuntaa! Yksityisautot romutukseen.

#hiilineutraali #NytOnPakko #taksionjulkistaliikennetta

katso liitettä 164002

Itse kannatan päästöjen verottamista jatkossa oman hiilijalanjäljen perusteella. Voitaneen sitten katsoa kiinnostaako ilmastotalkoot enää samaan malliin kun Thaimaan matkasta tulee maksettavaksi vuoden autoilua vastaavat päästöverot.

Kuulostaa reilulta. Samaan syssyyn voisi autoilusta tulevat verot tasata siten, että niistä maksetaan vaan autoilusta valtiolle koituvat kulut + hiilineutraaliusmaksu.

Ja sitten heräsin kun alkoi naurattaan liikaa :)
 
Punavihreä hallitus muuttaa kehityksen suuntaa! Yksityisautot romutukseen.

#hiilineutraali #NytOnPakko #taksionjulkistaliikennetta

katso liitettä 164002

Itse kannatan päästöjen verottamista jatkossa oman hiilijalanjäljen perusteella. Voitaneen sitten katsoa kiinnostaako ilmastotalkoot enää samaan malliin kun Thaimaan matkasta tulee maksettavaksi vuoden autoilua vastaavat päästöverot.
Miten ja keneltä lentoveroa perittäisiin? Jos kaikilta Suomen kautta lentäviltä niin voi olla matkailualalla aika hiljaista sen jälkeen.
 
Otsikosta huomauttaisin sellasen et autoveron poistamista ei tule ikinä tapahtumaan. Mistä toi otsikko edes on saanut innoituksensa? Miks autovero pitäis poistaa? Jokainen Eduskunnan mietintö ja pöytäkirja aiheesta päätyy aina samaan tulokseen, päästöt pitää saada alas ja verotuloista ei ole varaa luopua. Muistaakseni liikenneministeriö ehti jo julkaisemaan mietinnön et miten sähköautojen yleistymiseen reagoidaan. Vakiomäärä veroja on pakko saada liikenteestä joten lyhyellä aikavälillä ois vittumaista jos kaikki ostais Teslat.
 
Kyllähän se aikalailla tulee poistumaan silloin kun sähköautot on markkinoilla.
Vuoden vaihteen jälkeen nollapäästöisilläkin on vain 2,7% autovero ja kokoajan ollaan sitäkin laskemassa.

Nii... Ja kuis kauan luulet että se pysyy tolla tasolla (tai ees laskee) jos se automäärä kasvaa?
 
Kyllähän se aikalailla tulee poistumaan silloin kun sähköautot on markkinoilla.
Vuoden vaihteen jälkeen nollapäästöisilläkin on vain 2,7% autovero ja kokoajan ollaan sitäkin laskemassa.
Verokertymä ei tule poistumaan mihinkään. Siirtymäaikana verot voivat olla vielä alhaiset mut kun markkinat saturoituu, sähköautoilua aletaan verottamaan nykyistä kovemmin.
Nii... Ja kuis kauan luulet että se pysyy tolla tasolla (tai ees laskee) jos se automäärä kasvaa?
Juuri tähän problematiikkaan liikenneministeriökin vastasi. Verot mietitään uudelleen kun sähköautojen määrä nousee riittävästi.
 
Se autovero kun on jo nyt lähes käytännössä poistunut sähköautoilta ja sen nostaminen helkkarin vaikeata ellei sitten tosiaan halua muutamaksi vuodeksi sitten uusien autojen kaupan kyykkäämistä.
Paljon helpompaa vain laittaa ajoneuvoveroon korotusta.
Mikähän sulle on "käytännössä"? Teslasta menee 4-numeroinen vero nyt sovittujen ekoautojen verohelpotusten jälkeenkin https://www.vero.fi/globalassets/he...-laki-autoverolain-muuttamisesta-570_2018.pdf

Joo tässä välivaiheessa autoveroa tuskin paljoa korotetaan. Mutta sähköautojen yleistyessä otetaan sit mm kilometrimaksut käyttöön. Autovero ei tule ikinä poistumaan öljyautoilta. Eikä tollasta ole kukaan ikinä esittänyt. Otsikko on erittäin omituinen.

Tosta taulukosta saa OP vastauksen kysymykseensä. Autovero "poistetaan" progressiota kiristämällä. Koppiautot ja Teslat halvalla, muut sit vieläkin kalliimmalla.
 
Niin, jos sadan tonnin Teslasta menee se pari tonnia autoveroa, niin se on aivan se ja sama, kun alviakin on se pari kymppiä hinnasta.
Perus 20k€ autossa autoveroa tulisi se ~500€
Voitko olla heittelmättä noita "käytännössä" "ihan sama" jne? Noi kun ei perustu mihinkään. Autovero ja muut autoilusta kannettavat verot on yli 8 miljardia euroa. Teslan "pari tonnia" on samaa suuruusluokkaa kuin kaupunkikopin esim Yariksen verot. Autoveron tuotto on miljardi euroa vuodessa. Eli ei ole katoamassa tässä elämässä öljyautoilta toi vero. Sähköautojen yleistyttyä tullaan verot siirtämään käyttöön. Ei ole epätodennäköistä et normaali autoverokin noista tultaisiin perimään kunhan markkinat ovat saturoituneet ja öljyautot jääneet syystä tai toisesta pois.
 
Se, että jos sitä veroa korotetaan, niin ihmiset tuovat sitten autot ulkomailta jolloin ei tule sitä autoveroa ja kaikin hyvän lisäksi jää vielä se alvikin saamatta.
Mitähän ihmettä puhut nyt? Autovero ja ALV pitää maksaa ulkomailta tuoduista autoista. ALVia ei ole pakko maksaa toistamiseen Suomeen jos olet sen jo Saksassa maksanut.
 

UUDESSA roolissa fossiilisten polttoaineiden korvaajana on Seppälän mukaan sähkö.

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:


Ja vihreän logiikan oppitunti #1 mukaan sähköhän tulee pistorasiasta
Montahan tuulimyllyä vihreet haluaa rakentaa jotta noiden autojen sähkö saadaan tuotettua Co2 vapaasti kun ei kerran ydinvoimakaan kelpaa.
 
Jo kymmenisen vuotta sitten oli artikkeleita joissa keski-Euroopassa Toyota Priuksella oli ajettu alkuperäisakuilla yli miljoona ja hyvin kulki yhä. Perushuoltoja vaan.

Enemmän olisin huolissani korin ruostumisesta.
 
Jo kymmenisen vuotta sitten oli artikkeleita joissa keski-Euroopassa Toyota Priuksella oli ajettu alkuperäisakuilla yli miljoona ja hyvin kulki yhä. Perushuoltoja vaan.

Enemmän olisin huolissani korin ruostumisesta.
Ja mikähän on vaikutusero ajalla kun sama tehdään täällä peräpohjolassa pakkasen ja suolan yms kuran seassa?
 
Ja mikähän on vaikutusero ajalla kun sama tehdään täällä peräpohjolassa pakkasen ja suolan yms kuran seassa?

Akut tuntuvat kestävän paremmin kylmää kuin kuumaa.

Kosteassa, kuumassa maassa olen joutunut vaihtamaan starttiakkuja (toki eri tekniikkaa kuin hybridiakut) pahimillaan vuoden välein, kun taas Suomessa voi mennä hyvin 5-10 vuotta ennenkuin mitään tarvetta vaihtaa.

Tästä näyttäisi olevan paljon dataa jotka nuo omat anekdootit vahvistavat. Jos jonkilainen akun hiljaksiin tuhoava kemiallinen prosessi on olemassa, se käy hiljempaa kylmässä.
 
Onhan se autojen myynnistä kertynyt alv ihan suoraan kytköksissä autoilun verotukseen
 
Miten alv uusista ajoneuvoista kuuluu tähän pottiin? Ei mitenkään. Se kuuluu autoveron osuuteen. Autovero+alv = 977,1 + 883,5 = 1860,6

Nyt voitkin laskeskella miten saat noin 2 miljardia kuitattua polttoaineveroa ja käyttömaksuja nostamalla. Tuo alv osuus ei tokikaan kokonaan poistu vaikka autovero poistuisi, mutta en mitenkään käsitä miten onnistut sen niputtamaan tuohon ajoneuvon käyttöön liittyvään kastiin.

Ja miten ei kuulu. Arvonlisäveroa kannetaan kaikesta kulutuksesta. Yritykset eivät sitä maksa vaan vähentävät verotuksessaan, joten vertailu vääristyy siltäkin osin.

Missään ei ole esitetty alv:n poistamista vaan autovero on se joka poistettaisiin. Alv:n osuus ei muutu mihinkään, vaikka vero poistetaan koska se lasketaan jo nyt autoverottomasta hinnasta. Se voi jopa kasvaa, jos veron poisto lisää uusien autojen myyntiä. Eli vain se autoveron vajaa miljardi pitäisi ottaa muualta.
 
Loppupelissä on ihan sama poistetaanko autovero vai ei, autoilun kokonaiskulut suomessa kuitenkin vaan nousevat tulevaisuudessa.Sanokaa mitä sanotte,niin kyllä valtio tuloistaan kiinni pitää jatkossakin.
 
Missähän tynnyrissä sitä on oikein eletty?
Tuossa 2017 alussahan se melkoinen myrsky nousi, kun Berner sanoi että autoverolle tulee lähtö ja saatiin semmoinen kaaos aikaan autokaupassa ettei paremmasta väliä.
Ja kokoajan jauhetaan siitä kuinka ostamisen verottamisesta pitäisi siirtyä päästöjen verottamiseen.
Voihan se GPS-seuranta vielä tulla ja sen päälle jotkut ruuhka- ja tiemaksut.

Tai sitten vain jatketaan samaa rataa ja halvennetaan tai poistetaan pienipäästöisten autovero ja lisätään vastaavasti muita maksuja, esim polttoaineen hintaa ja vuosittaista käyttömaksua.
 

Ihmettelin että mikä tarkalleen ottaen on ilmastopaneeli ja onko sillä mitään painoarvoa. Valitettavasti on:"Ilmastopaneeli on tieteellinen ja riippumaton asiantuntijaelin, joka tukee ilmastopolitiikan suunnittelua ja sitä koskevaa päätöksentekoa. Suomen ilmastopaneeli on asetettu ilmastolain (609/2015) mukaisesti. Ilmastopaneelissa on mukana 14 ilmastopolitiikan kannalta keskeisten tieteenalojen huippututkijaa."

Selasin joka jäsenen profiilin ( Yhteystiedot - Ilmastopaneeli.fi ) ja vaikuttaa lähinnä Vihreiden sivukonttorilta... huoh. Miksei näihin saada koskaan myös realistisia näkemyksiä omaavia henkilöitä. Nyt tuo on lähinnä rinkirunkkauspaikka tai joku somekuplaan verrattavissa oleva ryhmä.
 
Kyllä tässä vaiheessa polttomoottoriautojen täyskielto, sähkön 200% verotus, jne alkaa kuulostamaan sellaisilta ideoilta että kannatan.

Saisi ehkä kansan järkiinsä ja joko A) muuttamaan pois tai B) menemään eduskuntaan ja ampumaan kaikki... :rolleyes:
 
Kyllä tässä vaiheessa polttomoottoriautojen täyskielto, sähkön 200% verotus, jne alkaa kuulostamaan sellaisilta ideoilta että kannatan.

Saisi ehkä kansan järkiinsä ja joko A) muuttamaan pois tai B) menemään eduskuntaan ja ampumaan kaikki... :rolleyes:

Onko tässä ajateltu mahdollisesti kuljetusyrittäjiä? :vihellys::)
 
Kyllä tässä vaiheessa polttomoottoriautojen täyskielto, sähkön 200% verotus, jne alkaa kuulostamaan sellaisilta ideoilta että kannatan.

Saisi ehkä kansan järkiinsä ja joko A) muuttamaan pois tai B) menemään eduskuntaan ja ampumaan kaikki... :rolleyes:

Onko tässä ajateltu mahdollisesti kuljetusyrittäjiä? :vihellys::) ei missään nimessä 200% korotuksia.
 
Onko tässä ajateltu mahdollisesti kuljetusyrittäjiä? :vihellys::)
Nimenomaan, kyllä sitä vihreätkin alkaa miettimään sen sähköauton hyödyllisyyttä kun alkaa se sirkkaleipä maksamaan 20€ / kilo kun joku tuo sen sähköpakulla kauppan.

(Meillä on pari 7/8 tonnin vermettä ja paku tossa pihalla... :D )
 
Liikenteen sähköistyessä tulevaisuudessa voi sähköverkkojen myynnin toteuttanutta tahoa harmittaa kun tulot valuvat muualle.

Tuskin tuo sähkö tulee halpenemaan kun kysyntä kasvaa, joten eiköhän näiden nykyisten verojen lisäksi saada siihen vielä jokin liikenneverkkovero(josta menee myös alv, luonnollisesti) väkerrettyä, ettei sähköllä ole yhtään halvempaa ajaa kuin bensalla nykyään.

Sähkölasku 95 €, itse sähkön osuus 3 € – Ministeri sanoi suoraan: ”Valitettavasti joudumme maksamaan”
 
Onhan toi jotenkin älytöntä, että maksetaan nahkapenkeistä ja navigaattorista extraa mitä isommat päästöt autossa on :)
 
Jaa pitäisköhän kohta ostaa pari vaihtomoottoria portteriin varastoon seisomaan niin voi ajaa vielä sen parikyt vuotta tolla ku ei vastaavaa kohta vissiin saa ees rahalla.
 
Tuo liikkumisen verottaminen: miksi polttoaineveroa ei voi nostaa, vaan pitäisi saada kilometreihin perustuva verotus? Jos sulla on isoruokainen auto niin maksat enemmän polttoaineveroa jos ajat enemmän, ei siinä sen kummempaa magiaa. Paitsi jos hieman foliohattuilisi ja ajattelisi että se seuranta onkin se juttu...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom