Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Puhtaasti polttoaineessa verotus olisi ympäristön kannalta se paras vaihtoehto, mutta ongelmaksi tulisi taas tuo varainhankintaaspekti. Esim. omat isovanhempani autoilevat vuodessa noin 5-6 tankillista (<5tkm), jolloin on ihan sama maksaako polttoaine 1,5 vai 3 euroa/litra. Kuitenkin auto- ja ajoneuvoveron avulla heiltä saadaan vuodessa toista tuhatta euroa valtion kirstuun (kun allokoidaan autovero auton käyttövuosille). Vastaavasti 3€/l maksava bensiini tekisi monen pienituloisen työssäkäymisesti kannattamatonta, jos bensiiniä menee vaikka 2 tankkia kuukaudessa työmatkoihin - siinä ei paljoa lohduta, että sen käytetyn pikkuauton saisi ilman autoveroa 500 euroa halvemmalla.
Ei taida kauheasti vastaveikkaajia olla, kun noitahan suunnitellaan jo täysin avoimesti nyt (kilometrimaksut, ruuhkamaksut jne.). Sinänsä se liikennesähkön verottaminen eri tasolla kuin normaalisähkön ei sekään olisi yhtään sen monimutkaisempaa kuin lämmitysöljyn verotus eri lailla kuin dieselin.Eiköhän se ole kaikille selvää että kyseessä lähinnä valtion kirstun täyttöä ja kateutta. Voin lyödä satasesta vetoa että valtio keksii jotain korvaavia maksuja heti kun sähköautot yleistyvät merkittävässä määrässä suhteessa ice autoihin.
Hommaa tarpeeksi ison lava-auton ja rekkaa sen kuorma-autoksi. vuoden-parin säästetyillä käyttövoimaveroilla hommataan koko perheelle c-kortit.Eiköhän paniikkiratkaisuna kiristetä verotusta entisestään. Kohta jos Suomessa haluaa auton hankkia, niin on pakko ostaa joku koirankoppi.
mut niissä on niin isot tankit että on kannattavaa käydä venäjällä tankillaKiristämällä verotusta Suomessa ongelmat yleensä ratkaistaan. Nuo kuorkiksi rekatut vaan kuluttaa vähintään 10l/100km.
Harmittavasti vain täältä Turunkin suunnalta moinen operaatio kestää hieman liian pitkään...mut niissä on niin isot tankit että on kannattavaa käydä venäjällä tankilla
Öööhhh... tietyistä syistä bensaa tai edes kaasua ei tueta.Hommaa bensalla toimivan ja konvertoi sen valtion tukemana kaasulle?
Mun mielestä toi juttu oli normaalia autoalan firmojen propagandatuubaa. Autopuljut väittävät, että tuodaan vanhoja premium-ritsoja, koska uusien premiumien hinnat ovat paikoitellen nousseet veromuutosten takia. Käytettyinä tuotujen autojen keski-ikä on kuitenkin 9 vuotta. Kuinka monella on realistisina vaihtoehtoina 9 vuotta vanha auto ja upouusi saman luokan auto? Hinta lienee yleensä pudonnut kolmasosaan tuossa vaiheessa. Eiköhän lisääntyneen tuonnin syynä ole ennen kaikkea se, että riittävän vanhat dieselit ovat erityisen halpoja tietyissä maissa.Verotusrintama aiheuttaa taas vaihteeksi kitkaa päästötavoitteisiin pääsemisen suhteen: Suomesta tuli vanhojen ruotsalaisdieselien hautausmaa? – Autontuojat Ylellä: Pieleen menee
Isolle osalle pieni riisikulho ei ole vaihtoehto vaan autossa pitää olla kapasiteettia. Tämä tarkoittaa isomman auton tarvetta ja nykymallilla sitten rahdataan isoja vanhoja dieseleitä naapureilta. Miten meni niinkuin omasta mielestä...
Hyvin todennäköisesti seuraava menopeli on itselläkin joku isolla dieselpadalla oleva saksantuoti
Eieiei ja vielä kerran ei!Mun mielestä toi juttu oli normaalia autoalan firmojen propagandatuubaa. Autopuljut väittävät, että tuodaan vanhoja premium-ritsoja, koska uusien premiumien hinnat ovat paikoitellen nousseet veromuutosten takia. Käytettyinä tuotujen autojen keski-ikä on kuitenkin 9 vuotta. Kuinka monella on realistisina vaihtoehtoina 9 vuotta vanha auto ja upouusi saman luokan auto? Hinta lienee yleensä pudonnut kolmasosaan tuossa vaiheessa. Eiköhän lisääntyneen tuonnin syynä ole ennen kaikkea se, että riittävän vanhat dieselit ovat erityisen halpoja tietyissä maissa.
Mun mielestä toi juttu oli normaalia autoalan firmojen propagandatuubaa. Autopuljut väittävät, että tuodaan vanhoja premium-ritsoja, koska uusien premiumien hinnat ovat paikoitellen nousseet veromuutosten takia. Käytettyinä tuotujen autojen keski-ikä on kuitenkin 9 vuotta. Kuinka monella on realistisina vaihtoehtoina 9 vuotta vanha auto ja upouusi saman luokan auto? Hinta lienee yleensä pudonnut kolmasosaan tuossa vaiheessa. Eiköhän lisääntyneen tuonnin syynä ole ennen kaikkea se, että riittävän vanhat dieselit ovat erityisen halpoja tietyissä maissa.
Tuo saattaa olla totta, Ei siihen keski-iän alentamiseen tarvita kuin joku 30v vanha harrasteauto per 3-4 tuojaa, niin jo ollaa taas "10v keski-ikäisiä romuja tuodaan suomeen jatkuvasti..." -uutisoinnissa.Jostain luin, että mediaani-ikä tuontiautoille on nyt ollut siellä 3-4 vuoden paikkeilla. Eli 2015 vuosimallia tulee eniten. Keskiarvoa nostavat vanhat klassikko- ja erikoisautot, joita tietysti myös tuodaan harrastepeleiksi. Eihän 2015 mallinen tietystikään kilpaile uusien kanssa (joista suuri osa menee liisareiksi), mutta monelle tuollainen hintansa noin puolittanut hyväkuntoinen käytetty on ihan fiksu valinta varsinkin nyt, kun suurempien autojen hinnat nousivat verottajan hölmöilyn vuoksi.
Alle 10 vuodessa.Esimerkiksi bensa- ja dieselkäyttöisten henkilöautojen myynti pitäisi kieltää jo vuonna 2027, arvioi Suomen ilmastopaneeli.
Tämä on taas sellainen "näin pitäisi tehdä, mutta ei tule tapahtumaan"-juttu. Ellei sitten akkutekniikassa tule jotain suuria mullistuksia.
Ei kauhean nopeita muutoksia voi tehdä. Ihmiset on suomessa keskimäärin niin köyhiä, että jos autoilua merkittävästi tehdään kalliimmaksi niin todella iso osa ei vaan enää pääse töihin ja muuttokin mahdotonta kun asuu jossain korvessa ja talon arvo samalla romahtaa. Jää kaikki hienot ilmastotavoitteet samantien saavuttamatta ja koko homma menee takapakkia kun täälläkin aletaan vaan polttamaan roskia että pysytään talvella edes hengissä eikä kuolla pakkaseen ja verotulot romahtaa johonkin kehitysmaan tasolle ja elintaso siinä samalla.Tämä on taas sellainen "näin pitäisi tehdä, mutta ei tule tapahtumaan"-juttu. Ellei sitten akkutekniikassa tule jotain suuria mullistuksia.
Joo ja tuossa mainittiin että uusien polttomoottoriautojen myynti pitäisi lopettaa 2027 mennessä vasta. Eli 3 vuotta aikaa siitä myydä pelkkää sähköautoaSähköautoja myydään vuodessa muutama sata ja niitä pitäisi yht’äkkiä saada myytyä kymmeniä tuhansia vuodessa... varmasti onnistuu..
Jos sähköautot ovat järkevä vaihtoehto kaikkeen käyttöön, niin bensan hintaa voidaan kyllä nostaa vähitellen siten, että saadaan autokannan päivittyminen nopeammaksi.Oho, jos 2027 loppuu polttomoottoreiden myynti niin jo 2039 autoista noin 50 % kulkee sähköllä olettaen että nykyinen autokannan ikä pysyy. Siinä vaiheessa jo lyödään vm-27 Tesloja paaliin kun kalliita akkuja ei kannata vaihtaa ja mailma pelastuu?
Jos sähköautot ovat järkevä vaihtoehto kaikkeen käyttöön, niin bensan hintaa voidaan kyllä nostaa vähitellen siten, että saadaan autokannan päivittyminen nopeammaksi.
Ehdottomasti, vaikka -50c / litra. Mulla on nytkin tankki täynnä MyDieseliä...Voi alkaa pieni bensaralli rajoilla. Biopolttoaineiden verostusta kyllä voisi keventää.
- St1"RE85 on suomalaisesta jätteestä valmistettua korkeaseosetanolia, jota tankkaamalla ajat ympäristöystävällisesti tehosta tinkimättä:
RE85-polttonesteen oktaaniluku on aina yli 104. Autoilun fossiilisia hiilidioksidipäästöjä RE85 vähentää jopa 80 %."
Aika pieni osa ihmisistä elää niin lähellä rajaa, että kannattaa tehdä hakureissuja. Tietysti hyvin suuri hintaero voisi saada aikaan salakuljetusta, mutta bensaa kuitenkin tarvitaan sellaisia määriä, että laajamittainen salakuljetus paljastumatta voi olla hankalaa.Voi alkaa pieni bensaralli rajoilla. Biopolttoaineiden verostusta kyllä voisi keventää.
Mutta lampuissa on kyse muutamista euroista. Autoja pidetään joku 15-20 vuotta kun hinta on niin kova ja sähköllä ajaminen ei ole halpaa enää kauaa vaan kun bensalla ajaminen vähenee niin sähköautoiluun tulee lisää veroja reilusti.Niin tai kuinka nopeasti led valot halpeni/syrjäytti loisteputket. Kyllä se nopeasti tapahtuu kun huomataa että se on toimivaa tekniikkaa ja hinta pääsee edes suunnillee lähelle bensaa.
Useimpien ihmisten arkiajoihin riittää hyvin se, että saa esim. 8 ampeerin virralla ladata kärryä yön yli. Siinä tulee reilusti yli 100 kilometriä rangea joka yö. Pikalataukset voi sitten hoitaa muualla.Taloyhtiössäkin pitäisi käydä aikamoinen syke jo kaivurilla ja sähkömiehillä että saadaan tolpat sähköautokelpoisiksi kun näemmä "kulman takana" tuo muutos, eipä ole vaan toistaiseksi näkynyt.
Nykyään simahtaa sulake jos samasta tolpasta kahdella yht aikaa sisätilalämmittimet päällä
– Realismia on, että [diesel-autojen] käyttövoimaverolla kerätään noin 250 miljoonaa euroa.
Jos se poistetaan, niin tämä sama 250 miljoonaa euroa kerätään autoilijoilta jotenkin muuten,
muistuttaa Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Niin tai kuinka nopeasti led valot halpeni/syrjäytti loisteputket. Kyllä se nopeasti tapahtuu kun huomataa että se on toimivaa tekniikkaa ja hinta pääsee edes suunnillee lähelle bensaa.
Niin tai kuinka nopeasti led valot halpeni/syrjäytti loisteputket. Kyllä se nopeasti tapahtuu kun huomataa että se on toimivaa tekniikkaa ja hinta pääsee edes suunnillee lähelle bensaa.
Tämä on hyvä esimerkki. Siinä vaiheessa kun hehkulamput kiellettiin, niin kansalle oli tarjota tilalle surkeaa "energiansäästölamppu"tekniikkaa. Ledit tulivat sitten markkinaehtoisesti muutaman vuoden jälkeen perässä ja syrjäyttivät täysin ko. tekniikan parissa vuodessa.
Kun autot ovat kuitenkin lamppuja hieman kalliimpia ja pitoaika pidempi, niin ei ole mitään järkeä mielestäni tukea tässä vaiheessa sähköautoilua. Voihan hyvin käydä niin, että se paras teknologia tulee vetyautoista, paremmalla akku- &lataustekniikalla varustetuista sähköautoista tai jostain ihan muusta, jolloin meillä on sitten autokannassa kuitenkin vielä toistakymmentä vuotta nykyisiä ei-niin-loistavia sähköautoja, jos näitä oikein voimalla alettaisiin tukemaan verovaroista.
Staattinen "Autonomistusvero" koko autokannalle. Ei mitään eroa sille mimmosella autolla ajaa niin ei tartte kenenkään valittaa. Joka tapauksessa autoilu ja laajemmin auton omistaminen on ympäristörikos josta pitää rangaista.Verotuksen suhteen sähköautoilu on varmasti kannattavimmillaan nyt. Jos sähköautojen osuus haluttaisiin nostaa 20-luvun lopussa esimerkiksi 50 % kaikista henkilöautoista pitäisi polttoaineverosta menetetyn noin 1,6 mrd€ tilalle keksiä jotain muuta. Sähköverolla kuitataan ehkä noin 250 milj€ ja loput sillä että sähköautoihin lätkäistää 700 € käyttövoimavero?
Kaikki kuluttaminen on ympäristön kannalta haitallista ja kaikkihan me kulutamme - liikumme, syömme, shoppailemme "tarpeellista" ja tarpeetonta romua jne. - joten samalla perusteella voisi määrätä yleisen staattisen kutusveron kaikille.Staattinen "Autonomistusvero" koko autokannalle. Ei mitään eroa sille mimmosella autolla ajaa niin ei tartte kenenkään valittaa. Joka tapauksessa autoilu ja laajemmin auton omistaminen on ympäristörikos josta pitää rangaista.
Kaikki kuluttaminen on ympäristön kannalta haitallista ja kaikkihan me kulutamme - liikumme, syömme, shoppailemme "tarpeellista" ja tarpeetonta romua jne. - joten samalla perusteella voisi määrätä yleisen staattisen kutusveron kaikille.
Jotenkin huvittava kulttuuriosaston otsikko pisti Hesarissa silmään: "Maailman tärkeintä taidenäyttelyä kannattaa lähteä katsomaan Wieniin Suomesta asti, sillä tilaisuus ei ehkä toistu." Maailman tärkeintä taidenäyttelyä kannattaa lähteä katsomaan Wieniin Suomesta asti, sillä tilaisuus ei ehkä toistu
En pääse juttua lukemaan, mutta tällainen nyt ainakin on ihan turhaa kuluttamista ja siitä pitäisi rangaista? Eikös nuo kuvat näkisi netistäkin, jos on pakko nähdä?
Me ollaan kyllä hyviä keksimään kaikkia rajoituksia, veroja, maksuja ja kieltoja muille, mutta omiin juttuihin ei haluta koskea tai nähdä mitään ongelmaa.
Mmeille vois tulla toiseksi autoksi, rahaa tuommoiseen on arviolta 15v kuluttua. Millään 10v autolainalla ei osteta uusia autoja.Kuinkahan paljon sähköautoja ostettaisiin, jos niiden kohdalla poistettaisiin niin autovero kuin arvonlisävero ja valtiolta tulisi vielä 2000 euron hankintatuki? Uskoakseni Suomessa ei tämänkään jälkeen päästäisi lähellekään Norjan lukuja, vaan suurin osa päätyisi edelleenkin bensa tai dieselautoihin.
edit: esim. Hyundai Kona EV Comfort 64kWh maksaisi edellisen perusteella hieman alle 30ke. Nyt hintaa on hankintatuen jälkeen n. 41ke.
Lamppuvertaus on siinäkin mielessä hyvä että edelleen LEDejä myydään katteettomilla lupauksilla. Pelkkä hieno uusi tekniikka ei takaa sitä että kaikissa tilanteissa uusi tekniikka olisi vanhaa parempaa. Edelleen kestävyys on hyvin vaihtelevaa, hankintahintaa ei välttämättä pysty säästämään matalammilla käyttökustannuksilla eikä ominaisuudet/suorityskyky vastaa vanhaa.
Tuo auto on ekoteko koska sillä on ajettu pian 600tkm ja sen kulutus on talvella alle 8 ja kesällä ilmastoinnin kanssakin alle 9. Sen kuorma ympäristölle on ainoastaan pakokaasut ja renkaat. Valmistuksen ympäristökuorma on ollut kuoletettu varmaan 150tkm sitten.
Kuinkahan paljon sähköautoja ostettaisiin, jos niiden kohdalla poistettaisiin niin autovero kuin arvonlisävero ja valtiolta tulisi vielä 2000 euron hankintatuki? Uskoakseni Suomessa ei tämänkään jälkeen päästäisi lähellekään Norjan lukuja, vaan suurin osa päätyisi edelleenkin bensa tai dieselautoihin.
edit: esim. Hyundai Kona EV Comfort 64kWh maksaisi edellisen perusteella hieman alle 30ke. Nyt hintaa on hankintatuen jälkeen n. 41ke.
Suomen valtio ja autoala aikovat solmia ensi viikolla sopimuksen – sisällöstä toistaiseksi vain vähän tietojaSuomen valtio ja autoala aikovat solmia ensi viikolla sopimuksen – sisällöstä toistaiseksi vain vähän tietoja
Liikenne- ja viestintäministeriön asettama liikenteen ilmastopolitiikan työryhmä koostaa parhaillaan keinovalikoimaa liikenteen päästöjen poistamiseksi. Ehdotettavat keinot aiotaan julkistaa vielä tämän vuoden puolella. (KUVA: Kalle Parkkinen)
Julkaistu: 16.11. 10:04
Liikenteen päästöt
Autoala, liikenne- ja viestintäministeriö sekä ympäristöministeriö vahvistavat solmivansa torstaina 22.11. uudenlaisen vapaaehtoisen ilmastosopimuksen liikenteen päästöjen vähentämiseksi.
LVM:n medialle toimittaman kutsun mukaan kaavailtuun sopimuksen sitoudutaan, jotta autokantaa saataisiin nopeasti uudistettua vähäpäästöisemmäksi.
Tässä vaiheessa on tiedossa lähinnä se, että sopimus perustuu keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelmaan, jonka mukaan liikenteen päästöjä tulisi vähentää puoleen vuoteen 2030 mennessä.
Sopimuksesta kertovat torstaina tarkemmin liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner, asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen sekä autoalan edustajina Autotuojat ja -teollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja Rami Kittilä ja Autoalan Keskusliitto ry:n hallituksen puheenjohtaja Heikki Häggkvist.
Lisää aiheesta hetken kuluttua.
Suomen valtio ja autoala aikovat solmia ensi viikolla sopimuksen – sisällöstä toistaiseksi vain vähän tietoja
Jytky vai tuhnu?
Jos meinaa tehdä isoja kertamuutoksia, niin ne olisi hyvä ajoittaa vuodenvaihteeseen ja julkaista vasta vähän ennen joulua. Siinä mielessä ajankohta olisi otollinen, mutta vähän pelkään, että jotain näpertelyä sieltä taas tulee 10 vuoden siirtymäajoilla.
Aika pieni osa ihmisistä elää niin lähellä rajaa, että kannattaa tehdä hakureissuja. Tietysti hyvin suuri hintaero voisi saada aikaan salakuljetusta, mutta bensaa kuitenkin tarvitaan sellaisia määriä, että laajamittainen salakuljetus paljastumatta voi olla hankalaa.
Pitää myös kuitenkin muistaa, että sähköllä ajaminen on tosi halpaa verrattuna bensan tankkaamiseen. Jos sähköautojen hintaa saadaan alas, niin kyllä niiden käytettyjenkin hinnat tippuvat ennen pitkää ja sitten se vanha bensa-autonkin rohjo kannattaa vaihtaa käytettyyn sähköautoon. Voi miettiä, että miten nopeasti kuvaputkitelevisiot vaihtuivat taulutelevisioihin, kunhan taulutelevisiot halpenivat suht järkevän hintaisiksi ( = 500e).