Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Eiköhän se ole kaikille selvää että kyseessä lähinnä valtion kirstun täyttöä ja kateutta. Voin lyödä satasesta vetoa että valtio keksii jotain korvaavia maksuja heti kun sähköautot yleistyvät merkittävässä määrässä suhteessa ice autoihin.
 
Puhtaasti polttoaineessa verotus olisi ympäristön kannalta se paras vaihtoehto, mutta ongelmaksi tulisi taas tuo varainhankintaaspekti. Esim. omat isovanhempani autoilevat vuodessa noin 5-6 tankillista (<5tkm), jolloin on ihan sama maksaako polttoaine 1,5 vai 3 euroa/litra. Kuitenkin auto- ja ajoneuvoveron avulla heiltä saadaan vuodessa toista tuhatta euroa valtion kirstuun (kun allokoidaan autovero auton käyttövuosille). Vastaavasti 3€/l maksava bensiini tekisi monen pienituloisen työssäkäymisesti kannattamatonta, jos bensiiniä menee vaikka 2 tankkia kuukaudessa työmatkoihin - siinä ei paljoa lohduta, että sen käytetyn pikkuauton saisi ilman autoveroa 500 euroa halvemmalla.

Polttoaineessa verotus kuulostaa monella tapaa kyllä loogiselta vaihtoehdolta. Ammattiliikenne & työmatkaliikenteen kustannuspuoli voitaisiin hoitaa "neutraaliksi" jollain nykyisen kaltaisella verovähennysmekanismilla. Tällöin kansantaloudellisesti ehkä järkevimmät ajokilometrit pysyisivät kuitenkin käyttäjän näkökulmasta järkihinnoissa.
 
Eiköhän se ole kaikille selvää että kyseessä lähinnä valtion kirstun täyttöä ja kateutta. Voin lyödä satasesta vetoa että valtio keksii jotain korvaavia maksuja heti kun sähköautot yleistyvät merkittävässä määrässä suhteessa ice autoihin.
Ei taida kauheasti vastaveikkaajia olla, kun noitahan suunnitellaan jo täysin avoimesti nyt (kilometrimaksut, ruuhkamaksut jne.). Sinänsä se liikennesähkön verottaminen eri tasolla kuin normaalisähkön ei sekään olisi yhtään sen monimutkaisempaa kuin lämmitysöljyn verotus eri lailla kuin dieselin.

Samlla vihervasemmalla laidalla keksitään kilpaa uusia perusteita sille miksi yksityisautoilu on väärin varauduttaessa siihen että jääkarhujen enää hukukkaan minun takiani. Varmasti se sähköautojen hirveys ympäristöllekin sieltä jossain vaiheessa tulee, vähän niinkuin diesel muuttui pelastava enkelistä syöväksi muutamassa vuodessa. Eli eipä ne sähköautot tule sen enempää verotusta kuin autoilun vastustamista mihinkään muuttamaan.

Palaten muuten tuohon isovanhempien kauppareissuihin vs. työssäkäyntiin, niin tuokinhan on ihan miten sen ideologisesti muotoilee. Tarpeeton vapaa-ajan ajelu vs. pienituloisen leivänhankinta vai vanhus raukan välttämätömät kauppareissut vs. tervejalkaisen työikäisen täysin turha oman auton käyttö työmatkoihin. Kaiken saa kuulostamaan sopivalta sanavalinnoista riippuen. Mutta se on edelleen selvää, että jos noita päästöutopioita aletaan nyt esitellyillä malleilla jahtaamaan, niin pienituloisten on vähennettävä sitä autoilua. Jos ei tätä kannata, niin se kannattaa sitten äänestyskäyttäytymisessä huomioida. Rikkaiden Porscheista ei mitään oleellisia päästövähennyksiä saada, vaikka kuinka pakotettaisiin heidät verotuksella vaihtamaan Cayenne Touaregiin.
 
Verotusrintama aiheuttaa taas vaihteeksi kitkaa päästötavoitteisiin pääsemisen suhteen: Suomesta tuli vanhojen ruotsalaisdieselien hautausmaa? – Autontuojat Ylellä: Pieleen menee

Isolle osalle pieni riisikulho ei ole vaihtoehto vaan autossa pitää olla kapasiteettia. Tämä tarkoittaa isomman auton tarvetta ja nykymallilla sitten rahdataan isoja vanhoja dieseleitä naapureilta. Miten meni niinkuin omasta mielestä...

Hyvin todennäköisesti seuraava menopeli on itselläkin joku isolla dieselpadalla oleva saksantuoti :rofl:
 
Eiköhän paniikkiratkaisuna kiristetä verotusta entisestään. Kohta jos Suomessa haluaa auton hankkia, niin on pakko ostaa joku koirankoppi.
 
Eiköhän paniikkiratkaisuna kiristetä verotusta entisestään. Kohta jos Suomessa haluaa auton hankkia, niin on pakko ostaa joku koirankoppi.
Hommaa tarpeeksi ison lava-auton ja rekkaa sen kuorma-autoksi. vuoden-parin säästetyillä käyttövoimaveroilla hommataan koko perheelle c-kortit.
 
mut niissä on niin isot tankit että on kannattavaa käydä venäjällä tankilla
Harmittavasti vain täältä Turunkin suunnalta moinen operaatio kestää hieman liian pitkään... :D

Itsellä ja emännällä kun on C-kortit, ja muksuillakin "hyvällä" tuurilla tulee olemaan perheyrityksen takia, niin tuollainen kävi oikeasti mielessä. Joku 5 paikkainen maasturi, tms voisi hyvin mennä. Ellei muuten niin firman huoltoautona. :D
 
Verotusrintama aiheuttaa taas vaihteeksi kitkaa päästötavoitteisiin pääsemisen suhteen: Suomesta tuli vanhojen ruotsalaisdieselien hautausmaa? – Autontuojat Ylellä: Pieleen menee

Isolle osalle pieni riisikulho ei ole vaihtoehto vaan autossa pitää olla kapasiteettia. Tämä tarkoittaa isomman auton tarvetta ja nykymallilla sitten rahdataan isoja vanhoja dieseleitä naapureilta. Miten meni niinkuin omasta mielestä...

Hyvin todennäköisesti seuraava menopeli on itselläkin joku isolla dieselpadalla oleva saksantuoti :rofl:
Mun mielestä toi juttu oli normaalia autoalan firmojen propagandatuubaa. Autopuljut väittävät, että tuodaan vanhoja premium-ritsoja, koska uusien premiumien hinnat ovat paikoitellen nousseet veromuutosten takia. Käytettyinä tuotujen autojen keski-ikä on kuitenkin 9 vuotta. Kuinka monella on realistisina vaihtoehtoina 9 vuotta vanha auto ja upouusi saman luokan auto? Hinta lienee yleensä pudonnut kolmasosaan tuossa vaiheessa. Eiköhän lisääntyneen tuonnin syynä ole ennen kaikkea se, että riittävän vanhat dieselit ovat erityisen halpoja tietyissä maissa.
 
Mun mielestä toi juttu oli normaalia autoalan firmojen propagandatuubaa. Autopuljut väittävät, että tuodaan vanhoja premium-ritsoja, koska uusien premiumien hinnat ovat paikoitellen nousseet veromuutosten takia. Käytettyinä tuotujen autojen keski-ikä on kuitenkin 9 vuotta. Kuinka monella on realistisina vaihtoehtoina 9 vuotta vanha auto ja upouusi saman luokan auto? Hinta lienee yleensä pudonnut kolmasosaan tuossa vaiheessa. Eiköhän lisääntyneen tuonnin syynä ole ennen kaikkea se, että riittävän vanhat dieselit ovat erityisen halpoja tietyissä maissa.
Eieiei ja vielä kerran ei!

Kyllä se Kauniaisissa asuva keskitason johtaja joka kyttäsi ennen veronkorotuksia uutta Bemarin X-maasturia kävi nyt hakemassa käytetyn 9v vanhan ritsan ruotsista tilalle! :D

Eiköhän ne jotka premiumeita ostelevat noissa 60+ tonnin hintaluokissa osta niita jatkossakin, vain korkeintaan valitsevat sen toisen jonka hinta ei noissut 10 tonnia (tai tekivät tilauksensa jo kesällä...).
 
Mun mielestä toi juttu oli normaalia autoalan firmojen propagandatuubaa. Autopuljut väittävät, että tuodaan vanhoja premium-ritsoja, koska uusien premiumien hinnat ovat paikoitellen nousseet veromuutosten takia. Käytettyinä tuotujen autojen keski-ikä on kuitenkin 9 vuotta. Kuinka monella on realistisina vaihtoehtoina 9 vuotta vanha auto ja upouusi saman luokan auto? Hinta lienee yleensä pudonnut kolmasosaan tuossa vaiheessa. Eiköhän lisääntyneen tuonnin syynä ole ennen kaikkea se, että riittävän vanhat dieselit ovat erityisen halpoja tietyissä maissa.

Jostain luin, että mediaani-ikä tuontiautoille on nyt ollut siellä 3-4 vuoden paikkeilla. Eli 2015 vuosimallia tulee eniten. Keskiarvoa nostavat vanhat klassikko- ja erikoisautot, joita tietysti myös tuodaan harrastepeleiksi. Eihän 2015 mallinen tietystikään kilpaile uusien kanssa (joista suuri osa menee liisareiksi), mutta monelle tuollainen hintansa noin puolittanut hyväkuntoinen käytetty on ihan fiksu valinta varsinkin nyt, kun suurempien autojen hinnat nousivat verottajan hölmöilyn vuoksi.
 
Jostain luin, että mediaani-ikä tuontiautoille on nyt ollut siellä 3-4 vuoden paikkeilla. Eli 2015 vuosimallia tulee eniten. Keskiarvoa nostavat vanhat klassikko- ja erikoisautot, joita tietysti myös tuodaan harrastepeleiksi. Eihän 2015 mallinen tietystikään kilpaile uusien kanssa (joista suuri osa menee liisareiksi), mutta monelle tuollainen hintansa noin puolittanut hyväkuntoinen käytetty on ihan fiksu valinta varsinkin nyt, kun suurempien autojen hinnat nousivat verottajan hölmöilyn vuoksi.
Tuo saattaa olla totta, Ei siihen keski-iän alentamiseen tarvita kuin joku 30v vanha harrasteauto per 3-4 tuojaa, niin jo ollaa taas "10v keski-ikäisiä romuja tuodaan suomeen jatkuvasti..." -uutisoinnissa. :D
 
Tässä on kuvaajaa 2018 maahantuoduista henkilöautoista käyttöönottovuoden mukaan:
6dr8Hwr.png

Mediaani osuu vuodelle 2012. Ei ne tosiaan mitään pommeja ole kun yli puolet max kuusi vuotta vanhoja.

Tilastoja voi jokainen kaivella täällä: PX-Web - Valitse taulukko
 
Venäjän GPS-häirintä ulottui Lappiin Naton sotaharjoituksen aikana

Ryssä taas häirinnyt GPS laitteiden signaalia myös Suomessa.

Osaisiko joku kertoa miten se "ruudinkeksijä" Anne Bernerin autoihin kaavailema GPS-kyttäys-vero-laite on suojattu tuollaiselta ja muulta GPS:n häirinnältä?

Retardi kai se akka on kun äärimmäisen helposti häirittävän GPS systeemiä suunnitteli verotuksen perusteeksi.

Niitähän saa Kiinastakin tilattua muutamalla kymmenellä eurolla sellaisia GPS jammereita joilla GPS pimenee satojen metrien etäisyydeltä. Koko aparaatti kadottaa myös GPS signaalin kun askartelee vaikka suklaalevyn foliosta sille Faradayn häkin.
 
Tämä on taas sellainen "näin pitäisi tehdä, mutta ei tule tapahtumaan"-juttu. Ellei sitten akkutekniikassa tule jotain suuria mullistuksia.
Ei kauhean nopeita muutoksia voi tehdä. Ihmiset on suomessa keskimäärin niin köyhiä, että jos autoilua merkittävästi tehdään kalliimmaksi niin todella iso osa ei vaan enää pääse töihin ja muuttokin mahdotonta kun asuu jossain korvessa ja talon arvo samalla romahtaa. Jää kaikki hienot ilmastotavoitteet samantien saavuttamatta ja koko homma menee takapakkia kun täälläkin aletaan vaan polttamaan roskia että pysytään talvella edes hengissä eikä kuolla pakkaseen ja verotulot romahtaa johonkin kehitysmaan tasolle ja elintaso siinä samalla.
 
Sähköautoja myydään vuodessa muutama sata ja niitä pitäisi yht’äkkiä saada myytyä kymmeniä tuhansia vuodessa... varmasti onnistuu..:lol:
Joo ja tuossa mainittiin että uusien polttomoottoriautojen myynti pitäisi lopettaa 2027 mennessä vasta. Eli 3 vuotta aikaa siitä myydä pelkkää sähköautoa :)
 
Oho, jos 2027 loppuu polttomoottoreiden myynti niin jo 2039 autoista noin 50 % kulkee sähköllä olettaen että nykyinen autokannan ikä pysyy. Siinä vaiheessa jo lyödään vm-27 Tesloja paaliin kun kalliita akkuja ei kannata vaihtaa ja mailma pelastuu?
 
Oho, jos 2027 loppuu polttomoottoreiden myynti niin jo 2039 autoista noin 50 % kulkee sähköllä olettaen että nykyinen autokannan ikä pysyy. Siinä vaiheessa jo lyödään vm-27 Tesloja paaliin kun kalliita akkuja ei kannata vaihtaa ja mailma pelastuu?
Jos sähköautot ovat järkevä vaihtoehto kaikkeen käyttöön, niin bensan hintaa voidaan kyllä nostaa vähitellen siten, että saadaan autokannan päivittyminen nopeammaksi.
 
Jos sähköautot ovat järkevä vaihtoehto kaikkeen käyttöön, niin bensan hintaa voidaan kyllä nostaa vähitellen siten, että saadaan autokannan päivittyminen nopeammaksi.

Voi alkaa pieni bensaralli rajoilla. :D Biopolttoaineiden verostusta kyllä voisi keventää.
 
Mulla on tankki täynnä RE85. :p:p

"RE85 on suomalaisesta jätteestä valmistettua korkeaseosetanolia, jota tankkaamalla ajat ympäristöystävällisesti tehosta tinkimättä:
RE85-polttonesteen oktaaniluku on aina yli 104. Autoilun fossiilisia hiilidioksidipäästöjä RE85 vähentää jopa 80 %."
- St1
 
Voi alkaa pieni bensaralli rajoilla. :D Biopolttoaineiden verostusta kyllä voisi keventää.
Aika pieni osa ihmisistä elää niin lähellä rajaa, että kannattaa tehdä hakureissuja. Tietysti hyvin suuri hintaero voisi saada aikaan salakuljetusta, mutta bensaa kuitenkin tarvitaan sellaisia määriä, että laajamittainen salakuljetus paljastumatta voi olla hankalaa.

Pitää myös kuitenkin muistaa, että sähköllä ajaminen on tosi halpaa verrattuna bensan tankkaamiseen. Jos sähköautojen hintaa saadaan alas, niin kyllä niiden käytettyjenkin hinnat tippuvat ennen pitkää ja sitten se vanha bensa-autonkin rohjo kannattaa vaihtaa käytettyyn sähköautoon. Voi miettiä, että miten nopeasti kuvaputkitelevisiot vaihtuivat taulutelevisioihin, kunhan taulutelevisiot halpenivat suht järkevän hintaisiksi ( = 500e).
 
Niin tai kuinka nopeasti led valot halpeni/syrjäytti loisteputket. Kyllä se nopeasti tapahtuu kun huomataa että se on toimivaa tekniikkaa ja hinta pääsee edes suunnillee lähelle bensaa.
 
Niin tai kuinka nopeasti led valot halpeni/syrjäytti loisteputket. Kyllä se nopeasti tapahtuu kun huomataa että se on toimivaa tekniikkaa ja hinta pääsee edes suunnillee lähelle bensaa.
Mutta lampuissa on kyse muutamista euroista. Autoja pidetään joku 15-20 vuotta kun hinta on niin kova ja sähköllä ajaminen ei ole halpaa enää kauaa vaan kun bensalla ajaminen vähenee niin sähköautoiluun tulee lisää veroja reilusti.
 
Niinpä - se joka kuvittelee ettei valtio iske veroja sähköön kun se yleistyy ei taida muistaa mitä kävi esim. kaasulle kun se alkoi edes hieman yleistymään; pistettiin käyttövoimavero. Jos käyttö kasvaa, kasvaa verokin sitä mukaan mitä vanhat verolähteet poistuvat.

Ihan samanlainen kaksoissysteemi on jo olemassa esim. löpö/diesel, tulee varmasti olemaan myös kotisähkö/autosähkö. Jos huomenna loppuisi taianomaisesti polttomoottoreilla ajaminen niin Bernerillä olisi varmasti joku laite joka asennettaisiin autoon laskemaan verosenttejä jokaisesta watista...
 
Bernerin taannoisissa visioissa autot lähettää päivässä teratavuja tietoa 5G:n kautta, menee varmaan suoraan verohallinnolle. Ja Palsternakalle.
 
Taloyhtiössäkin pitäisi käydä aikamoinen syke jo kaivurilla ja sähkömiehillä että saadaan tolpat sähköautokelpoisiksi kun näemmä "kulman takana" tuo muutos, eipä ole vaan toistaiseksi näkynyt.
Nykyään simahtaa sulake jos samasta tolpasta kahdella yht aikaa sisätilalämmittimet päällä:tup:
 
Taloyhtiössäkin pitäisi käydä aikamoinen syke jo kaivurilla ja sähkömiehillä että saadaan tolpat sähköautokelpoisiksi kun näemmä "kulman takana" tuo muutos, eipä ole vaan toistaiseksi näkynyt.
Nykyään simahtaa sulake jos samasta tolpasta kahdella yht aikaa sisätilalämmittimet päällä:tup:
Useimpien ihmisten arkiajoihin riittää hyvin se, että saa esim. 8 ampeerin virralla ladata kärryä yön yli. Siinä tulee reilusti yli 100 kilometriä rangea joka yö. Pikalataukset voi sitten hoitaa muualla.
 

Ei taida autokaupan lasipalatsien lobbariyhdistyksen johtajalla olla muuta mahdollisuutta kuin yrittää toistella ettei aloite mene läpi.

Muuten siinä voi yksi jos toinenkin auton ostoa miettiviä pistää auton oston jäihin kun miettii että katsoo ensin mitä dieselillä ja bensalla ajaminen tulee jatkossa maksamaan.

Sama lobbarikerho on viimeiset 20 vuotta keskittynyt kusettamaan aina ettei autoverotukseen ole tulossa muutoksia.
 
Niin tai kuinka nopeasti led valot halpeni/syrjäytti loisteputket. Kyllä se nopeasti tapahtuu kun huomataa että se on toimivaa tekniikkaa ja hinta pääsee edes suunnillee lähelle bensaa.

Tämä on hyvä esimerkki. Siinä vaiheessa kun hehkulamput kiellettiin, niin kansalle oli tarjota tilalle surkeaa "energiansäästölamppu"tekniikkaa. Ledit tulivat sitten markkinaehtoisesti muutaman vuoden jälkeen perässä ja syrjäyttivät täysin ko. tekniikan parissa vuodessa.

Kun autot ovat kuitenkin lamppuja hieman kalliimpia ja pitoaika pidempi, niin ei ole mitään järkeä mielestäni tukea tässä vaiheessa sähköautoilua. Voihan hyvin käydä niin, että se paras teknologia tulee vetyautoista, paremmalla akku- &lataustekniikalla varustetuista sähköautoista tai jostain ihan muusta, jolloin meillä on sitten autokannassa kuitenkin vielä toistakymmentä vuotta nykyisiä ei-niin-loistavia sähköautoja, jos näitä oikein voimalla alettaisiin tukemaan verovaroista.
 
Niin tai kuinka nopeasti led valot halpeni/syrjäytti loisteputket. Kyllä se nopeasti tapahtuu kun huomataa että se on toimivaa tekniikkaa ja hinta pääsee edes suunnillee lähelle bensaa.

Tämä on hyvä esimerkki. Siinä vaiheessa kun hehkulamput kiellettiin, niin kansalle oli tarjota tilalle surkeaa "energiansäästölamppu"tekniikkaa. Ledit tulivat sitten markkinaehtoisesti muutaman vuoden jälkeen perässä ja syrjäyttivät täysin ko. tekniikan parissa vuodessa.

Kun autot ovat kuitenkin lamppuja hieman kalliimpia ja pitoaika pidempi, niin ei ole mitään järkeä mielestäni tukea tässä vaiheessa sähköautoilua. Voihan hyvin käydä niin, että se paras teknologia tulee vetyautoista, paremmalla akku- &lataustekniikalla varustetuista sähköautoista tai jostain ihan muusta, jolloin meillä on sitten autokannassa kuitenkin vielä toistakymmentä vuotta nykyisiä ei-niin-loistavia sähköautoja, jos näitä oikein voimalla alettaisiin tukemaan verovaroista.

Lamppuvertaus on siinäkin mielessä hyvä että edelleen LEDejä myydään katteettomilla lupauksilla. Pelkkä hieno uusi tekniikka ei takaa sitä että kaikissa tilanteissa uusi tekniikka olisi vanhaa parempaa. Edelleen kestävyys on hyvin vaihtelevaa, hankintahintaa ei välttämättä pysty säästämään matalammilla käyttökustannuksilla eikä ominaisuudet/suorityskyky vastaa vanhaa.

Verotuksen suhteen sähköautoilu on varmasti kannattavimmillaan nyt. Jos sähköautojen osuus haluttaisiin nostaa 20-luvun lopussa esimerkiksi 50 % kaikista henkilöautoista pitäisi polttoaineverosta menetetyn noin 1,6 mrd€ tilalle keksiä jotain muuta. Sähköverolla kuitataan ehkä noin 250 milj€ ja loput sillä että sähköautoihin lätkäistää 700 € käyttövoimavero?
 
Verotuksen suhteen sähköautoilu on varmasti kannattavimmillaan nyt. Jos sähköautojen osuus haluttaisiin nostaa 20-luvun lopussa esimerkiksi 50 % kaikista henkilöautoista pitäisi polttoaineverosta menetetyn noin 1,6 mrd€ tilalle keksiä jotain muuta. Sähköverolla kuitataan ehkä noin 250 milj€ ja loput sillä että sähköautoihin lätkäistää 700 € käyttövoimavero?
Staattinen "Autonomistusvero" koko autokannalle. Ei mitään eroa sille mimmosella autolla ajaa niin ei tartte kenenkään valittaa. Joka tapauksessa autoilu ja laajemmin auton omistaminen on ympäristörikos josta pitää rangaista.
 
Staattinen "Autonomistusvero" koko autokannalle. Ei mitään eroa sille mimmosella autolla ajaa niin ei tartte kenenkään valittaa. Joka tapauksessa autoilu ja laajemmin auton omistaminen on ympäristörikos josta pitää rangaista.
Kaikki kuluttaminen on ympäristön kannalta haitallista ja kaikkihan me kulutamme - liikumme, syömme, shoppailemme "tarpeellista" ja tarpeetonta romua jne. - joten samalla perusteella voisi määrätä yleisen staattisen kutusveron kaikille.

Jotenkin huvittava kulttuuriosaston otsikko pisti Hesarissa silmään: "Maailman tärkeintä taidenäyttelyä kannattaa lähteä katsomaan Wieniin Suomesta asti, sillä tilaisuus ei ehkä toistu." Maailman tärkeintä taidenäyttelyä kannattaa lähteä katsomaan Wieniin Suomesta asti, sillä tilaisuus ei ehkä toistu

En pääse juttua lukemaan, mutta tällainen nyt ainakin on ihan turhaa kuluttamista ja siitä pitäisi rangaista? Eikös nuo kuvat näkisi netistäkin, jos on pakko nähdä?

Me ollaan kyllä hyviä keksimään kaikkia rajoituksia, veroja, maksuja ja kieltoja muille, mutta omiin juttuihin ei haluta koskea tai nähdä niissä mitään ongelmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki kuluttaminen on ympäristön kannalta haitallista ja kaikkihan me kulutamme - liikumme, syömme, shoppailemme "tarpeellista" ja tarpeetonta romua jne. - joten samalla perusteella voisi määrätä yleisen staattisen kutusveron kaikille.

Jotenkin huvittava kulttuuriosaston otsikko pisti Hesarissa silmään: "Maailman tärkeintä taidenäyttelyä kannattaa lähteä katsomaan Wieniin Suomesta asti, sillä tilaisuus ei ehkä toistu." Maailman tärkeintä taidenäyttelyä kannattaa lähteä katsomaan Wieniin Suomesta asti, sillä tilaisuus ei ehkä toistu

En pääse juttua lukemaan, mutta tällainen nyt ainakin on ihan turhaa kuluttamista ja siitä pitäisi rangaista? Eikös nuo kuvat näkisi netistäkin, jos on pakko nähdä?

Me ollaan kyllä hyviä keksimään kaikkia rajoituksia, veroja, maksuja ja kieltoja muille, mutta omiin juttuihin ei haluta koskea tai nähdä mitään ongelmaa.

Tättädädää, arvonlisävero eri nimellä.
 
Oikeastaan voisi olla vero ihan vaan siitä, että synnyt tähän maailmaan ja elät täällä. Koska valtiot omistavat maapallon pitäisi heidän verottaa staattisesti kaikkia ketkä tänne tulee hyödyntämään tätä valtioiden omistamaa planeettaa.

Luonnoltahan veroa jo kerätään resurssien muodossa.
 
Kuinkahan paljon sähköautoja ostettaisiin, jos niiden kohdalla poistettaisiin niin autovero kuin arvonlisävero ja valtiolta tulisi vielä 2000 euron hankintatuki? Uskoakseni Suomessa ei tämänkään jälkeen päästäisi lähellekään Norjan lukuja, vaan suurin osa päätyisi edelleenkin bensa tai dieselautoihin.

edit: esim. Hyundai Kona EV Comfort 64kWh maksaisi edellisen perusteella hieman alle 30ke. Nyt hintaa on hankintatuen jälkeen n. 41ke.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkahan paljon sähköautoja ostettaisiin, jos niiden kohdalla poistettaisiin niin autovero kuin arvonlisävero ja valtiolta tulisi vielä 2000 euron hankintatuki? Uskoakseni Suomessa ei tämänkään jälkeen päästäisi lähellekään Norjan lukuja, vaan suurin osa päätyisi edelleenkin bensa tai dieselautoihin.

edit: esim. Hyundai Kona EV Comfort 64kWh maksaisi edellisen perusteella hieman alle 30ke. Nyt hintaa on hankintatuen jälkeen n. 41ke.
Mmeille vois tulla toiseksi autoksi, rahaa tuommoiseen on arviolta 15v kuluttua. Millään 10v autolainalla ei osteta uusia autoja.
Pitkänmatkan auto olisi silti edelleen jotain xc70 tai suurempaa luultavasti diisselillä. Tällä hetkellä se on Transporter koska tarvitaan yli 5 paikkaa sekä tavaratila yhtäaikaa. Tuo auto on ekoteko koska sillä on ajettu pian 600tkm ja sen kulutus on talvella alle 8 ja kesällä ilmastoinnin kanssakin alle 9. Sen kuorma ympäristölle on ainoastaan pakokaasut ja renkaat. Valmistuksen ympäristökuorma on ollut kuoletettu varmaan 150tkm sitten.
 
Lamppuvertaus on siinäkin mielessä hyvä että edelleen LEDejä myydään katteettomilla lupauksilla. Pelkkä hieno uusi tekniikka ei takaa sitä että kaikissa tilanteissa uusi tekniikka olisi vanhaa parempaa. Edelleen kestävyys on hyvin vaihtelevaa, hankintahintaa ei välttämättä pysty säästämään matalammilla käyttökustannuksilla eikä ominaisuudet/suorityskyky vastaa vanhaa.

Erinomainen pointti. "Ikuisia" led-lamppuja olen muutaman vuoden sisällä hajottanut useampia, kun elektroniikka ei ole kestänyt jotain verkon virtapiikkiä. Eli käytännössä niitä mennyt suurinpiirtein samaan tahtiin kuin hehkulamppuja.

Tuo auto on ekoteko koska sillä on ajettu pian 600tkm ja sen kulutus on talvella alle 8 ja kesällä ilmastoinnin kanssakin alle 9. Sen kuorma ympäristölle on ainoastaan pakokaasut ja renkaat. Valmistuksen ympäristökuorma on ollut kuoletettu varmaan 150tkm sitten.

Mutta kun mulle on kerrottu, että pitäisi hankkia uusi "vähäpäästöinen" että maailma pelastuisi :eek:
Itsehän ajan tyytyväisenä vanhalla 200tkm ajetulla, pienitehoisella, ahtamattomalla pikkubensalla <6l/100km, maantiellä alle 5. Samaan ympäristöystävällisyyteen ei pääse edes sähköautolla, ellei kilometrejä tule todella paljon.
 
Kuinkahan paljon sähköautoja ostettaisiin, jos niiden kohdalla poistettaisiin niin autovero kuin arvonlisävero ja valtiolta tulisi vielä 2000 euron hankintatuki? Uskoakseni Suomessa ei tämänkään jälkeen päästäisi lähellekään Norjan lukuja, vaan suurin osa päätyisi edelleenkin bensa tai dieselautoihin.

edit: esim. Hyundai Kona EV Comfort 64kWh maksaisi edellisen perusteella hieman alle 30ke. Nyt hintaa on hankintatuen jälkeen n. 41ke.

En usko että kovin suurta vaikutusta. Paska infra, pieni kantomatka ja kalliit. En voi kuvitella että kukaan ostaisi ainoaksi autoksi kehä 3 ulkopuolelle ja on muitakin kivoja autoja samalla hinnalla ilman näitä ongelmia.
 
  • Tykkää
Reactions: njs
Suomen valtio ja autoala aikovat solmia ensi viikolla sopimuksen – sisällöstä toistaiseksi vain vähän tietoja
Liikenne- ja viestintäministeriön asettama liikenteen ilmastopolitiikan työryhmä koostaa parhaillaan keinovalikoimaa liikenteen päästöjen poistamiseksi. Ehdotettavat keinot aiotaan julkistaa vielä tämän vuoden puolella. (KUVA: Kalle Parkkinen)
Julkaistu: 16.11. 10:04

Liikenteen päästöt
Autoala, liikenne- ja viestintäministeriö sekä ympäristöministeriö vahvistavat solmivansa torstaina 22.11. uudenlaisen vapaaehtoisen ilmastosopimuksen liikenteen päästöjen vähentämiseksi.
LVM:n medialle toimittaman kutsun mukaan kaavailtuun sopimuksen sitoudutaan, jotta autokantaa saataisiin nopeasti uudistettua vähäpäästöisemmäksi.

Tässä vaiheessa on tiedossa lähinnä se, että sopimus perustuu keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelmaan, jonka mukaan liikenteen päästöjä tulisi vähentää puoleen vuoteen 2030 mennessä.

Sopimuksesta kertovat torstaina tarkemmin liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner, asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen sekä autoalan edustajina Autotuojat ja -teollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja Rami Kittilä ja Autoalan Keskusliitto ry:n hallituksen puheenjohtaja Heikki Häggkvist.

Lisää aiheesta hetken kuluttua.
Suomen valtio ja autoala aikovat solmia ensi viikolla sopimuksen – sisällöstä toistaiseksi vain vähän tietoja

Jytky vai tuhnu? :think:

Jos meinaa tehdä isoja kertamuutoksia, niin ne olisi hyvä ajoittaa vuodenvaihteeseen ja julkaista vasta vähän ennen joulua. Siinä mielessä ajankohta olisi otollinen, mutta vähän pelkään, että jotain näpertelyä sieltä taas tulee 10 vuoden siirtymäajoilla.
 
Hehe, autoalalle ja ministeriölle vapaaehtoinen ja autoilijoille pakollinen?

:dead:Ihme ettei kukaan ole vielä oivaltanut, että kieltämällä vanhemmilla kuin euro6-päästöluokan autoilla ajo, saataisiin autokanta nopeasti uusittua ja vanhat pois liikenteestä...:geek:
 
Suomen valtio ja autoala aikovat solmia ensi viikolla sopimuksen – sisällöstä toistaiseksi vain vähän tietoja

Jytky vai tuhnu? :think:

Jos meinaa tehdä isoja kertamuutoksia, niin ne olisi hyvä ajoittaa vuodenvaihteeseen ja julkaista vasta vähän ennen joulua. Siinä mielessä ajankohta olisi otollinen, mutta vähän pelkään, että jotain näpertelyä sieltä taas tulee 10 vuoden siirtymäajoilla.

Koska käytettyjen autojen tuonti räjähdysmäisessä kasvussa, niin eiköhän sieltä tule jotain, millä tätä suitsitaan. Käytännössä tarkoittanee isojen dieseleiden verojen nostoa, koska niitä saa muilta mailta käytettynä reilusti Suomea halvemmalla - bensiiniautoissa Suomen (autoverottomat) hinnat ovat paljon kilpailukykyisemmät.
 
Aika pieni osa ihmisistä elää niin lähellä rajaa, että kannattaa tehdä hakureissuja. Tietysti hyvin suuri hintaero voisi saada aikaan salakuljetusta, mutta bensaa kuitenkin tarvitaan sellaisia määriä, että laajamittainen salakuljetus paljastumatta voi olla hankalaa.

Pitää myös kuitenkin muistaa, että sähköllä ajaminen on tosi halpaa verrattuna bensan tankkaamiseen. Jos sähköautojen hintaa saadaan alas, niin kyllä niiden käytettyjenkin hinnat tippuvat ennen pitkää ja sitten se vanha bensa-autonkin rohjo kannattaa vaihtaa käytettyyn sähköautoon. Voi miettiä, että miten nopeasti kuvaputkitelevisiot vaihtuivat taulutelevisioihin, kunhan taulutelevisiot halpenivat suht järkevän hintaisiksi ( = 500e).

Hinnan noustessa muunmuassa Helsinki lähialueineen siirtyy kannattavuusrajalle melkonopeasti. Nyt taitaa autosta riippuen kannattavuusraja (jos ei hakuaikaa laske) kulkea jossain Loviisan tienoilla, ehkä jopa Porvoossa. Kumminkaan Helsingin keskustasta Vaalimaan rajaylitykselle ei ole kuin 200km suunta. Isotankkisella diiselillä, jolla toimintamatka on maantieajossa jopa 1400km tankilla saattaa itseasiassa olla lähempänä kannattavaa kuin moni ajattelee.

Mitä käytettyyn sähköautoon tulee ei niitä moni vähänkään ymmärtävä uskaltane ostaa, niin kauan kuin akkujen hinnat ovat poskettomia. Se on samalla (hyvin suunnitellun) sähköauton lyhytikäisimpiä ja kalleimpia komponentteja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom