Autoveroa rukataan ehkä taas (
IS), koska WLTP uudistus nyt yllättäen meni vähän ketuille.
Jutussa ärsyttää lisäksi autoveron käsittäminen kateusverona (tätä on muuallakin liikkeellä).
"Kalliiden ja tavanomaista enemmän saastuttavien erikoisautojen ohella WLTP-taulukoihin siityminen on nostanut myös monien tavallisten ja tyypillisesti nimenomaan arkitarpeeseen hankittavien automallien hintoja tuhansilla euroilla. Tällaisia autoja ovat esimerkiksi monet dieselmoottoriset nelivedot sekä isokoriset tila-autot ja maasturit." (
IS)
Se "arkitarpeeseen" hankittu isopäästöinen katumaasturi tuottaa merkittävästi enemmän päästöjä kuin eksoottinen urheiluauto, koska ensinmainitulla ajetaan todennäköisesti moninkertaisesti. Loogistahan tällöin olisi, että "erikoisautojen" verotus menisi lievemmän asteikon mukaan. Ja arkikäyttössä katumaasturillinen pärjäisi hyvin tiloiltaan samankokoisella, vähemmän kuluttavalla, farmarillakin ellei automuoti sanelisi, että katumaasturi se olla pitää.