Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Lisäksi minusta se raha autoiluun pitää ottaa sieltä missä sitä on, eli joilla on varaa ostaa uusi auto niin voivat sen valinnan itse tehdä.

1. rahaa ei oteta autoiluun vaan valtion isoon laariin
2. miksi pienituloinen ei saa ostaa uutta autoa tai kallista autoa? Mun mielestä rahaa pitää ottaa progressiivisesti tulojen mukaan eikä todellakaan ostosten mukaan. Vaadin vaateveroa yli 100 euron vaatteille! Kellovero! Vero applen älypuhelimille, köyhät voivat ostaa androidin! Ei helv.

Tjuuh.
 
^ Ai niinkuin moottoripyörä ja venevero? 1. Toi on tiedossa. 2. Saa pienituloinen ostaa mitä vain. Verotus on jo progressiivista.
 
^ Ai niinkuin moottoripyörä ja venevero? 1. Toi on tiedossa. 2. Saa pienituloinen ostaa mitä vain. Verotus on jo progressiivista.

Kimpaannuin, koska sun argumentti haisi sille, että koska uuden auton ostajalla on oltava paljon rahaa, niin ne saa ottaa pois. Mun mielestä tommosten argumenttien sotkeminen autoveron puolusteluun on väärin.
 
En ole kovinkaan tykästynyt autoveroon, eli sen poisto olisi hienoa. Mutta jos vaihtoehtona on se että käytöstä joutuu vuosittain maksamaa nyt ehdotettuja summia, helposti lähemmäs 3000€ polttoaineen ja vakuutuksien lisäksi, niin mieluummin maksan sen autoveron muodossa auton hankinnan yhteydessä.

Lisäksi minusta se raha autoiluun pitää ottaa sieltä missä sitä on, eli joilla on varaa ostaa uusi auto niin voivat sen valinnan itse tehdä. Bernerin malli, joka nyt ainakin näennäisesti kuopattiin hetkeksi, rokottaisi liikaa niitä pienituloisia joiden pitää asuinpaikkansa perusteella käytännössä pakko olla auto. Eli rahat pitäisi ottaa niinkuin nyt uusilla autoilla ajavilta, sekä lisäksi kaupungeissa ajavilta. Eli ruuhkamaksut tai joku muu keino rahastaa niitä joilla on mahdollisuus käyttää julkista liikennettä.

Tässä on nyt parikin ajatusvirhettä. Ensinnäkin näytät olettavan, että uuden auton voimakas verotus ei näy käytettyjen autojen hinnassa. Toiseksi voi kysyä, onko toivottava tilanne se, että suomalaisen autot ovat keskimäärin teini-ikäisiä paskapommeja, jotka ovat niin turvallisuudeltaan kuin ominaisuuksiltaan valovuoden nykyisiä jäljessä. Oikeasti ehdotat vain, että kaikkien muiden pitää maksaa paitsi sinun itsesi - eli juuri niin kuin tyypillinen kyräilevä suomalainen tekee.

Oikeasti on jo suuri virhe, että autoilijat lähtevät keskenään kiistelemään siitä, kenen pitäisi maksaa eniten. Silloin mennään jo lampaina ministeriön hajota ja hallitse -taktiikkaan. Se, mitä pitäisi kysyä, onko autoilun eli liikkumisen nykyinen verorasite lainkaan kohtuullinen tai perusteltavissa. Autovero pitäisi todellakin poistaa, mutta poiston kustannuksia ei pidä myöskään siirtää täysimääräisinä käyttöön. Jos autoilun veroista ei käytetä kuin murto-osa liikenneverkkoon, ei sellaisia veroja pidä lainkaan kerättämän.
 
Miten tämmöinen jatkuva asioiden puljaaminen, nosto eetteriin ja takaisinveto vaikuttaisi jonkin yrityksen toimintaan? CIO vaihtoon ja lakeijat myös.

Tässä nähdään, että ei ne yrityspomot ja muut isokenkäiset todellisuudessa ole mitään neropatteja vaan tilaisuuden tullen tuttujen avulla ja perseennnuolennalla eteneviä kähmijöitä. On ne sen verran kuitenkin älykkäitä, että pystyvät tavallista lammasta johtamaan harhaan tietoisesti.
 
^^^ Noh, uuden auton ostaja voi valita ostaako sen uuden auton vai ajaako vanhalla. Eli pystyy itse määräämään kuinka paljon autoiluun sijoittaa.
Käyttömaksuja nostamalla joudut maksamaan huomattavasti joka tapauksessa eikä sinulla ole vaihtoehtoa. Tästä en tykkää.

^^ Oho, oletuksia, vääriä sellaisia. Olen aina ajanut uudehkoilla autoilla ja nykyiseen kalustoon, eli kahteen autoon ja moottoripyörään, sekä niiden autoveroihin on mennyt melkein 100k€. Mielellään kyllä ostaisin halvempia autoja, mutta jos vastapainona joudut maksuloukkuun mistä et voi päästä mitenkään eroon, niin se ei houkuttele.

Olen samaa mieltä että autoilun verorasitus on liian suuri. Mutta mistähän saataisiin yhtä paljon helpolla rahaa? Esimerkiksi nämä veneverosta ja moottoripyöräverosta (ehkä) saatavat miljoonat ovat ihan mitättömiä.
 
Jo on jankkausta. No vastaan nyt vielä tämän kerran tähän julkisesti. Jos jää vielä kysyttävää, niin laita yksärinä kun ei tämä minun henkilökohtainen tilanteeni varmaan niin monia kiinnosta.
Jokainenhan saa ostaa mitä haluaa, mutta silti nuo valtion "Viralliset Esimerkit" (TM) ärsyttää. Niissä usein tarkoitushakuisesti otetaan malli jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Esim. nyt vaikka joku Twingo, koska sillä saadaan luvut näyttämään hyvältä. Miksi se ei ole todellinen?

No otetaan nyt vaikka LVM:n suupieli kuolassa hehkuttamia pikkuautoja pari kpl esimerkeiksi, montako niitä on myyty vuosina 2016 ja 2015:
Twingo 67kpl / 113kpl
C1 13kpl / 40kpl

Millä suomi sitten liikkuu ellei noilla pikkuautoilla joka olisivat LVM:n mukaan about lähes ilmaisia (sarkasmia :P )?

Octavia 5531kpl / 5833kpl
Qashqai 4665kpl / 4301kpl
Golf 4206 kpl / 3853 kpl

Itseasiassa top 10:ssä ei ole yhtään Yarista tai Fiestaa pienempää autoa, vaan suurin osa noita Golf -kokoluokan autoja sekä esim. Avensis ja Passat.

Ehkä tilanne on vähän niin kuin allekirjoittaneella; autoilu on niin helvetin kallista ettei ketään osta pikkukinnereitä kakkosautoksi eikä niitä voi ostaa ykkösautoksi kun kyytiin ei mahdu oikeastaan koskaan sitä tarvittavaa määrää, pl. työmatkat (jotka sitten pakon sanelemana ajetaan perheen ainoalla, isolla ja paljon kuluttavalla autolla).

Jos suomessa todella haluttaisiin päästöt alas, niin auton ylläpitäminen hinnoiteltaisiin niin että ihmisillä olisi varaa pitää se tilava auto johon mahtuu koko perhe + tavarat (oli ne sitten harrastuksiin, mökille, tms) sekä toisena se pieni auto joka ei kuluta yhden hengen työmatka-ajolla kuin alle puolet siitä mitä se iso farkku / tila-auto.

Mutta jos nykyään pelkästään auton seisottaminen tallissa maksaa vuodessa nelinumeroisen luvun ja Bernerin märissä unissa tuo vielä lähes tuplataan, niin kyllä nuo pienet kakkosautot joilla voisi ajaa ne taajama-ajot yksin jäävät sinne kauppaan, ainakin omalta osaltani...
 
Jotenkin harmi ettei ehdotus lähtenyt kierrokselle missä se olisi voinut hioutua paremmaksi. Noh, jatketaan nöyränä niiden Skodien ja 300tkm ajettujen autojen ostelua uusien hinnoilla.
 
Jotenkin harmi ettei ehdotus lähtenyt kierrokselle missä se olisi voinut hioutua paremmaksi. Noh, jatketaan nöyränä niiden Skodien ja 300tkm ajettujen autojen ostelua uusien hinnoilla.

Kai tässä yhteinen konsensus on siitä, että autovero voitaisiin poistaa, mutta sen vierittäminen vuotuisina käyttömaksuina niille, jotka ajavat autoilla joista ko. vero on maksettu on vaan väärin ja perseestä.
 
Kuvitteleeko joku että tämä oli tässä? Todennäköisesti nyt päästään sitten nauttimaan korotetuista käyttömaksuista autoveron säilyessä, että korjausvelkaa saadaan kurottua kiiinni. Nami nami.
 
^Näin juuri. Veikkaisin, että polttoaine ainakin maksaa kesän tullessa taas melko paljon enemmän kun nyt.
 
Mitä enemmän tätä farssia ihmettelee, sitä suuremmaksi ihmetys muuttuu.
Miten v-tussa Berner voi tuoda tuollaisen asiakokonaisuuden ministerin esityksenä julki täysin puskista kun asialla ei ollut edes oman hallituksen puolueiden tukea keskusteltuna, puhumattakaan että kansalla tai autokauppiailla olisi ollut mitään käryä siitä että wtf on tekeillä.

Olipa taustalla kenen tahansa niljakkaiden harmaiden eminenssien myyräntyö, mielestäni Bernerin ja myös Sipilän ministeriharjoittelun kuprutili alkaa olla täynnä. Jos ei ole, mikähän se seuraava sekoilu mahtaa olla?
 
^Näin juuri. Veikkaisin, että polttoaine ainakin maksaa kesän tullessa taas melko paljon enemmän kun nyt.
Ja koska päästötavoitteet eivät ole kadonneet mihinkään niin käyttömaksun progressio tullee olemaan entistä suurempi eli mitä vanhempi auto ja isompi co2-päästö tai jos painon mukaan menee niin sitä suurempi maksu. No tämä sopinee autoveron poistoa vastustaneille, kun rikkaat kakarat ei saa jatkossakaan Bemariaan halvemmalla. Suomalainenhan on valmis maksamaan satasen ettei naapuri saa viittäkymppiä.
 
Polttoaineveroahan korotettiin nyt 1.1.17. Sekä käyttömaksua suurennettiin. Ja kolmantena autoveroa alennettiin. Samaa alennusta jatketaan (ilmeisesti vuosittain).

Bernerin kuvitelmat vain olisi tulleet siihen päälle. Eli käyttömaksu olisi joka tapauksessa suurentunut, koska asiasta on jo ajat sitten päätetty.
 
^Näin juuri. Veikkaisin, että polttoaine ainakin maksaa kesän tullessa taas melko paljon enemmän kun nyt.
Toivottavasti ei. Nimittäin maksaa jo nykyisellään se painon tai päästöjen mukaan laskutettava "väliaikainen" käyttömaksu lähemmäs 350€ vuodessa avensiksen/passatin kokoisesta melko painavasta autosta. Polttoaineen hintaa jo säädettiin (ylemmäs), että seuraava korotus voisi tulla 1.1.18 tai toivottavasti ei koskaan. Mieluummin kumminkin polttoaineen hintaan kuin kiinteään "vuosimaksuun" sitä veroa tai maksua.

Suunnitteleekohan ne vielä poistavan sitä dieselauton "dieselveroa"? Siitäkin oli vain jotain huhua, että joskus voisi poistua ja diesel kallistua. Mutta tämä oli vielä enemmän huhun asteella kun Bernerin yksityistämis jutut.
 
Jos sitä rahaa on pakko saada lisää, niin miksei sitä veroa voida iskeä lisää niihin asioihin, jotka valtion kannalta ovat muutenkin haitallisia? Makeisvero takaisin ja vähän päälle. Sokerin haitat ylipainona jne ovat valtiolle selkeä taakka.
Tupakkaverona ei edes saada kerättyä sitä summaa, mitä haittoina menee vuodessa. Tupakkaveroon +50%, niin siinä haitat vähenee. Ja ne, ketkä eivät halua lopettaa polttamista, saavat maksaa itsensä sairastuttamisesta.
Alkoholiveron kanssa on nyt vähän niin ja näin, koska sen tuontia ei ole rajoitettu samalla tavalla kuin tupakan tuontia. Mutta siihenkin muutama prosentti lisää ihan vain sen terveyshaittojen takia.

Eli lisäveroa niihin hyödykkeisiin, mitkä eivät ole ihmisille välttämättömiä.
Kännytkät aiheuttavat säteilyä joten jos vaikka 500% puhelimiin ja ATK laitteisiin. Nekään eivät ole välttämättömiä elämisen kannalta.

Itseasiassa koska tupakoijat kuolevat nuorempina (noin keskimäärin) niin se poistaa kokonaan laitoshoitokulut, eläkekorvaukset jne. joten valtion kannattaisi itseasissa kannustaa tupaikoimaan ja poistaa verot kokonaan = selvää säästöä kansantaloudelle. Annetaan säästetyt rahat vaikka afrikkaan tms.
 
Huhu oli jotenkin niin että dieselin hinta nousisi 1.80 euroon ja dieselvero poistuisi. Mutta tuo ilmeisesti oli joku EU lakipykäliin perustuva huhu.

En usko että tulee tapahtumaan. Tai sitten pitäisi mm.rekoille ja dieselvetureille luoda omat mittarinsa. Kyseessähän olisi elinkeinoelämän kannalta katastrofi, jos kuljetuskustannukset kohoaisivat taivaisiin. Eikä sitä kestä myöskään se tavallisen pulliaisen persekkään, kaadutessaan ruokakaupassa roiskeläppänsä uuteen hintaan.
 
En usko että tulee tapahtumaan. Tai sitten pitäisi mm.rekoille ja dieselvetureille luoda omat mittarinsa. Kyseessähän olisi elinkeinoelämän kannalta katastrofi, jos kuljetuskustannukset kohoaisivat taivaisiin. Eikä sitä kestä myöskään se tavallisen pulliaisen persekkään, kaadutessaan ruokakaupassa roiskeläppänsä uuteen hintaan.
Ei tulisi välttämättä ajamisesta kalliimpaa vaan halvempaa? Omassa autossa Dieselin käyttövoimavero 442€/v.

Dieselin keskihinta nyt 1.336
1.8
Ero 0.464€
952 litraa.

Kulutus vaikka 5l/100km. = ajomäärä vuodessa 0€ hintaerolla 19 000 km. Jos ajaa vähemmän, niin tulisi säästöä.
 
Ei tulisi välttämättä ajamisesta kalliimpaa vaan halvempaa?

Sitä en ole laskenut, kun ainoa diesel auto ollut 2011-2013. Joka tapauksessa dieselin korotus olisi ongelma nimenomaan rekoille ja niille vetureille, jotka ajavat sähköverkon ulkopuolella. Korotukset näkyisivät myös muissa menoissa. Myöskin niillä joilla ei ole autoa.

Edit:Ja kilpailukyvyssä.
 
Joo. Diesel olisi kalliimpaa, mutta on rekoillakin myös käyttövoimavero joka on kait aika iso. Välttämättä ei tulisi siis mitään muutosta rekkojen kuluihin. Valtion rautatiet, niin niiden kuluillahan ei ole periaatteessa mitään väliä.

Syynä dieselin hinnan korotukseen ja dieselveron poistoon olisi kait se että diesel sisältää enemmän energiaa kuin bensa. Eli hintakin pitää siksi olla suurempi. Ja dieseliä kuluu vähemmän kuin vastaavassa bensassa juuri tuon energiasisällön eron takia. Eli siis diesel olisi bensaa kalliimpaa, mutta ajaminen olisi yhtä kallista valitsi sitten kumman vaan bensan taikka dieselin.
 
Joo. Diesel olisi kalliimpaa, mutta on rekoillakin myös käyttövoimavero joka on kait aika iso. Välttämättä ei tulisi siis mitään muutosta rekkojen kuluihin. Valtion rautatiet, niin niiden kuluillahan ei ole periaatteessa mitään väliä.

Syynä dieselin hinnan korotukseen ja dieselveron poistoon olisi kait se että diesel sisältää enemmän energiaa kuin bensa. Eli hintakin pitää siksi olla suurempi. Ja dieseliä kuluu vähemmän kuin vastaavassa bensassa juuri tuon energiasisällön eron takia. Eli siis diesel olisi bensaa kalliimpaa, mutta ajaminen olisi yhtä kallista valitsi sitten kumman vaan bensan taikka dieselin.

Ei se niin järin suuri ole kokoon ja kulutukseen nähden.

Trafi.fi - Veron rakenne ja määrä

Itsellänihän oli tuolloin volvo 740 "pakettiauto" jonka käyttövoimavero oli 68e/vuosi.
 
En usko että tulee tapahtumaan. Tai sitten pitäisi mm.rekoille ja dieselvetureille luoda omat mittarinsa. Kyseessähän olisi elinkeinoelämän kannalta katastrofi, jos kuljetuskustannukset kohoaisivat taivaisiin. Eikä sitä kestä myöskään se tavallisen pulliaisen persekkään, kaadutessaan ruokakaupassa roiskeläppänsä uuteen hintaan.
Eikös tuo onnistuisi helpoiten niin, että kevyt polttoöljy (kevyesti verotettu polttoöljy) sallittaisiin ammattiliikenteessä, mutta sen veroa nostettaisiin niin että hinta nousisi jonnekin nykyisen dieselin hintaluokkaan?

Jätettäisiin työkoneiden ja maatalouskäytössä olevin traktoreiden omistajan parkumaan kaikessa vähemmistönsä rauhassa.
 
Syynä dieselin hinnan korotukseen ja dieselveron poistoon olisi kait se että diesel sisältää enemmän energiaa kuin bensa. Eli hintakin pitää siksi olla suurempi. Ja dieseliä kuluu vähemmän kuin vastaavassa bensassa juuri tuon energiasisällön eron takia. Eli siis diesel olisi bensaa kalliimpaa, mutta ajaminen olisi yhtä kallista valitsi sitten kumman vaan bensan taikka dieselin.
huoh.. Diesel on tällä hetkellä vain siksi halvempaa, että sitä verotetaan kevyemmin kuin bensaa. Dieselin hinta nousisi sen takia, että sen vero nostettaisiin samalle tasolle kuin bensiinin. Käyttövoimaveroahan maksetaan nyt myös esim. sähköautoista ja ladattavista hybrideistä, koska nekin voivat käyttää "liikennepolttoaineena" muuta kuin bensiiniä.
 
Eikös tuo onnistuisi helpoiten niin, että kevyt polttoöljy (kevyesti verotettu polttoöljy) sallittaisiin ammattiliikenteessä, mutta sen veroa nostettaisiin niin että hinta nousisi jonnekin nykyisen dieselin hintaluokkaan?

Jätettäisiin työkoneiden ja maatalouskäytössä olevin traktoreiden omistajan parkumaan kaikessa vähemmistönsä rauhassa.

Noinhan se onnistuisi, eikä väriaineesta kertyisi kenellekkään ongelmaa. Vaan tiedä sitten, onko kyseisen väriaineen sotkeminen EU:ssa mitenkä yleistä, eli onko polttoöljyn lyötyminen tankista sitten hyväksyttyä suomi-säädöksen osalta muissa maissa.
 
1. rahaa ei oteta autoiluun vaan valtion isoon laariin
2. miksi pienituloinen ei saa ostaa uutta autoa tai kallista autoa? Mun mielestä rahaa pitää ottaa progressiivisesti tulojen mukaan eikä todellakaan ostosten mukaan. Vaadin vaateveroa yli 100 euron vaatteille! Kellovero! Vero applen älypuhelimille, köyhät voivat ostaa androidin! Ei helv.

Tjuuh.

^ Ai niinkuin moottoripyörä ja venevero? 1. Toi on tiedossa. 2. Saa pienituloinen ostaa mitä vain. Verotus on jo progressiivista.
Osui ja upposi, siis tuo mp-vero. :/

Polttoaineveroahan korotettiin nyt 1.1.17. Sekä käyttömaksua suurennettiin. Ja kolmantena autoveroa alennettiin. Samaa alennusta jatketaan (ilmeisesti vuosittain).

Bernerin kuvitelmat vain olisi tulleet siihen päälle. Eli käyttömaksu olisi joka tapauksessa suurentunut, koska asiasta on jo ajat sitten päätetty.

Jos ja kun Suomella on tiukat päästörajat niin ihmettelen jos ei polttoaineveroa nosteta entisestään (siis 1.1.2017 noston lisäksi).

Ajatellaan siis että päästöjä on saatava pienemmäksi. Fakta, Suomi on sitoutunut siihen ja suomalaiset tuntien ammutaan vaikka itseä päähän jotta voidaan noudattaa taas yhtä EU-sääntöä.
Päästöjä saadaan pienemmäksi vain jos vanhoja paljon saastuttavia/kuluttavia saadaan korvattua uudemmilla ja vähemmän saastuttavilla.

Mitä vaihtoehtoja oikein olisi?

Oma veikkaus/toive on siis se että vähäpäästöisille uusille autoille reiluja alennuksia autoveroon (ml. sähköautot) ja polttoaineveroa nostetaan reippaasti. Ne joiden on pakko ajaa paljon, on kannattava hankkia vähemmän kuluttava. Ne joilla on vain vähän ajoa, voi ajaa jatkossakin kovapäästöisellä (vanhalla) autolla. Jos matka on mahdollista tehdä esim junalla, se pitäisi olla myös kannattavaa mennä sillä hiton VR:llä (joka aina myöhässä ja ongelmissa). Ne joiden on pakko ajaa paljon, on myös pakko panostaa siihen millä matkansa tekee. Myöskään "mukaekologiset" pistokehybridit, jotka siis kuluttaa paljon ellei tankata pistokkeesta, joutuvat myös kantamaan kortensa kekoon silloin kun eivät pistoketta käytä. Sähköllä saavat halpoja kilometrejä.

Miksi kaikki on sitä vastaan että polttoaineveroa nostettaisiin? Se on oikeasti suorin, helpoin ja halvin* tapa kannustaa ihmisiä hankkimaan vähemmän kuluttavia vehkeitä. Jos pitää ajaa pitkää matkaa, niin esim motarilla 130km/h sijasta 90km/h tuo jo todella ison säästön polttoainekuluihin. (alle 100 vauhdeissa ei juuri eroja tule)

*halvin = halvempi kuin esim tämä ehdotus kaikkine palvelukerroksineen jne lisäbyrokratioineen.
 
Miksi kaikki on sitä vastaan että polttoaineveroa nostettaisiin? Se on oikeasti suorin, helpoin ja halvin* tapa kannustaa ihmisiä hankkimaan vähemmän kuluttavia vehkeitä. Jos pitää ajaa pitkää matkaa, niin esim motarilla 130km/h sijasta 90km/h tuo jo todella ison säästön polttoainekuluihin. (alle 100 vauhdeissa ei juuri eroja tule)

*halvin = halvempi kuin esim tämä ehdotus kaikkine palvelukerroksineen jne lisäbyrokratioineen.
Mitäs tapahtuu valtion budjetille kun polttoaineen kulutus on puolitettu? Miten tilanne korjataan, tuplataan polttoaine verot? Entäs sitten kun se kulutus taas puolittuu (1/4 osa siis alkuperäisestä), tuplataan taas verot? Mitä tämä veron nelinkertaistaminen tarkoittaa sellaisille ihmiselle joilla ei ole rahaa ostaa sitä uusintä vähäpäästöisintä autoa... Tuo korotus metodi toimisi kyllä varmasti "hetken" (10 vuotta?), mutta sähköautojen yleistyessä tuossa jäänee lopulta pää vetävän käteen. Eli oikeasti tuo päästöhomma on vain sanahelinää verojen keräykselle.

Omalla autolla tuo 130 vs 90 taitaa olla 1 litran ero (E61 530d) eli ihan sama, sen sijaan jos urpot alkaisi ajamaan tuota 90 ja sitten ohittelevat toinen toisiaan 91 vauhdilla niin kulutus taitaisi keskimäärin kasvaa ihan hitosti kaikilla jotka 130 haluaisi ajaa koska tulisi todella paljon 90->130 kiihdytyksiä.

PS. onko siinä tupaöljyssä oikeasti jotain väriainetta, puutikulla talon öljysäiliötä mittaillessa ei vaalessa puussa ainakaan mitään väriä havaitse. Nimimerkillä alanko tankkaamaan omasta pytystä :)?
 
Mitäs tapahtuu valtion budjetille kun polttoaineen kulutus on puolitettu? Miten tilanne korjataan, tuplataan polttoaine verot? Entäs sitten kun se kulutus taas puolittuu (1/4 osa siis alkuperäisestä), tuplataan taas verot? Mitä tämä veron nelinkertaistaminen tarkoittaa sellaisille ihmiselle joilla ei ole rahaa ostaa sitä uusintä vähäpäästöisintä autoa... Eli oikeasti tuo päästöhomma on vain sanahelinää verojen keräykselle.

"Sitten kun" ... sinun esimerkki kattaa ajanlaskua varmaan 50+ vuoden päähän. Eiköhän silloin ole vanhoja romu-tesloja tarjolla niillekin jotka vielä polttoaineella ajelee. ;)

Pointti on juuri se ettei pidä tehdä yhtä rykäisyä, kuten Berner ehdotti, vaan hitaalla jatkuvalla muutoksella. Jos nyt tehdään uusien sähköautojen ostaminen kannattavaksi uutta hankkiville, tulee 20v päästä olemaan tarjolla 20v vanhoja sähköautoja halpaan hintaan. Kyllä niille sähkölaitteillekin voidaan veroja laittaa sitten kun polttoainevehkeiden määrä on tippunut liian paljon. Toki Suomessa tehtiin silleen tyhmästi että myytiin sähkönjakeluverkot jo ulkomaille, eli parhaat rahat valuu sinne.
 
No ei ole ihan kovin montaa vuotta kun autoveroa vähäpäästöisiltä laskettiin ja ajoneuverot suosivat vähäpäästöisiä. Mitäs teki ihmiset? No ostivat niitä autoja joita verotuksella tuettiin, mitä teki valtio kun verotulot tippui - no nosti tietysti veroja eli käytännössä ostamalla vähäpäästöisen auton pääsit maksamaan siitä lopulta veroja about saman verran kuin edellisestä "ei vähäpäästöisestä"?

Ei verotus saisi olla sellaista että tekohengitetään hommaa vuosi/kaksi eteenpäin ja sitten taas säädetään tai pahimmillaan pyöräytetään koko pakka uusiksi, verotus pitäis olla ennakoitavaa jota ei taida about yksikään suomen vero tällä hetkellä olla. Autoa ostaessa et voi esim. yhtään tietää miten vekotinta verotetaan 5 vuoden päästä ja miten silloin hankintaa verotetaan, toisin kun about kaikkialla muualla maailmassa.

Naurattaa koko päästöillä ratsastaminen, ihan kuin _suomalaisella_ yksityisautoilulla olisi tuossa hommassa osaa tai arpaa, puhuttaisiin edes asioista niiden oikeilla nimillä (eli valtion kassa on kaput ja rahaa tarttis saada) niin olisi konseptissa edes yksi kusetus vähemmän. Lisäksi kun tarkastellaan sen uuden auton valmistamista tai sitä että sun ferrarilla ajetaan vuodessa 250km (ja veroja maksat miljoonan) niin tuohussa ei ole mitään järkeä päästöistä puhuttaessa...
 
Verotustie, erityisesti polttoaineen verouksen osalta on käyty loppuun useastakin eri syystä:
- Sähköautoja on saatava lisää, jotta päästään vaadittuihin (ja luvattuihin) päästövähennyksiin. Ja koska sähköautot ovat kalliita joten hankintaverotusta on kevennettävä edelleen
- Sähköautot eivät käytä verotettavaa polttoainetta. Valtion polttoaineverotulot romahtavat sähköautojen määrän kasvaessa tulevaisuudessa, joten sähköautoja on voitava verottaa jotenkin.
- Sähköautoja voidaan verottaa (riittävän ymmärrettävällä tavalla) ainostaan joko kiinteällä päivä/kuukausi/vuosimaksulla tai sitten käytön mukaan (paikannukseen perustuva kilometripohjainen verotus)
- Ulkomaalaisten autojen, erityisesti raskaan liikenteen tienkäyttömaksut on saatava jotenkin järkevästi kerättyä. Tähänkin sopii parhaiten kiinteä päivä/kuukausi/vuosimaksu. Ulkomaisia vierailijoita kun on käytännössä mahdotonta verottaa.
- Viroleasingien verotus on saatava korkeammaksi: Jos esim. virosta tuo leasingauton Suomeen, tulee verotuksen perustua (EU direktiivi) Suomessa käytettyihin kuukausiin. Tällöin ei kuukausikohtainen vero voi nousta kovin suureksi esim. sähkö- ja hybridiautoilla. Kun esim. Volvo S90 T8 hybridin CO2-vero on 4182,59€, ei siitä jää kuukausikohtaiseksi veroksi esim 10 vuoden käyttöajalle laskettuna kuin 34,85€/kk. Halvemmilla hybridiautoilla ei päästä lähellekään tätä kuukausiverotusta. Tähänkin sopii parhaiten kiinteä päivä/kuukausi/vuosimaksu.

Ne virheet mitkä Berner teki ja miten ne pitäisi korjata olivat:
- Julkistaminen keskeneräisenä. Tässä epäilen hänen toimineen suunnitellusti, koska nyt kun autoveron poistaminen on nostettu pöydälle, ei sitä Sipilän, Orvon tai Soinin vakuutuksista huolimatta saa enää pois mielistä!
- Tieverkkojen yhtiöittäminen on mielestäni OK, mutta sen päälle ei saa laittaa palveluoperaattorikerrosta: kansalaiset epäilevät hämäräfilunkia yms. + ylimääräistä, autoilijan kustannuksia kasvattavaa ALV-maksua.
- Muut liikenneväylät tulee laittaa eri yhtiöön. Autoilijan on vaikeaa sulattaa esim. rataverkon kustannuksien maksamista 'väärästä' pussista.
- Polttoaineverotusta ei tässä vaiheessa kannata laskea vaan pikemminkin korottaa. Tämä kannustaa siirtymään vähemmän päästäviin autoihin. Kun kansa siirtyy sähköautoihin, voi tienkäyttömaksua (mielestäni perustellusti) myös korottaa.
- Vanhojen, kertaalleen verotettujan autojen verotus toiseen kertaan (+ tähän liittyen vanhojen autojen arvon romahtaminen) -> autoveron maksaneet kansalaiset kokevat kärsivänsä vääryyttä. Vanhoille autoille pitäisi antaa sopivasta kannustavia helpotuksia tienkäyttömaksuihin, esim. 1. vuosi 50%, 2. vuosi 40 % -> 5 vuoden jälkeen 0%
 
Joka helkutin keskustelupalstalla otetaan esiin tuo "sähköauto-ongelma", kun yritetään puhua polttoaineverosta. Sähköautot eivät voi olla ongelma verotuksellisesti! Kaikissa sähköautoissa ja lataushybrideissä on jo nyt akun toiminnan kannalta välttämätöntä seurata sinne menevää ja sieltä ulostettavaa sähköenergiaa ja sen määrää.

Kun kerran tekniikkapalstalla ollaan, miten hankalaa on ajatella näihin autoihin asennettavaa sinetöityä energiamittaria, joka lukee esim. auton akusta ulos otettuja kilowattitunteja, ja lähettää sen kerran kuussa verohallinnolle, josta automatiikka pamauttaa sopivalla euromäärällä/kWh verolaskun sähköpostiin? Uusimmissa autoissa on jo niin paljon tietotekniikkaa, että sen voisi toteuttaa varmasti valmistajakin ohjelmallisesti. Tulee mieleen päätä nyökyttävä nukke, joka hokee "sähköautot, tulevaisuus, sähköautot, tulevaisuus", mutta ensimmäistäkään ajatusta siihen ei ole viitsitty kohdistaa. Veromäärää voidaan säätää sen mukaan, halutaanko suosia uusia ja puhtaampia sähköautoja, samoin autokannan muuttuessa uuteen tekniikkaan. Laitetaan vain sähkölle astetta pienempi vero kilowattituntia kohti, kuin bensalla tai dieselillä. Ei tämä nyt voi olla niin vaikeaa.

Lisäksi, sähköautoja on liikenteessä alle 800 tällä hetkellä. Vajaa kolme miljoonaa "mustaa laatikkoa" erilaisiin vanhoihin autoihin vs. alle tuhat uuden tekniikan softa-asennusta. Vaikeaa miettiä, mistä päästä kannattaisi aloittaa... Uskoisin autonvalmistajien olevan mielihyvin kehityksessä mukana, jos sähkömalleja menisi sillä tavalla enemmän kaupaksi.
 
Ei verotus saisi olla sellaista että tekohengitetään hommaa vuosi/kaksi eteenpäin ja sitten taas säädetään tai pahimmillaan pyöräytetään koko pakka uusiksi, verotus pitäis olla ennakoitavaa jota ei taida about yksikään suomen vero tällä hetkellä olla. Autoa ostaessa et voi esim. yhtään tietää miten vekotinta verotetaan 5 vuoden päästä ja miten silloin hankintaa verotetaan, toisin kun about kaikkialla muualla maailmassa.
Tämä on kyllä niin totta ettei mitään määrää; tässä maassa on lähes mahdoton ennakoida mitenkään miten autoilun kulut muodostuvat ja paljonko autoilu maksaa edes sitä viittä vuotta.

"Ostakaa diesel, se on hyvä ja vähäpäästöinen!"
"Eiku, dieselet on perseestä - haittaveroa!"
"Ostakaa vähäpäästöinen alle 140g auto saatte veroalennusta!"
"Eiku vähäpäästöinen onkin tänävuonna 120g".
"Tarkoitin siis 100g, menihän tässä jo 2 vuotta..."

Maassa jossa autojen keski-ikä on yli 10 vuotta, voidaan ennakoida, tuurilla, ehkä se kaksi vuotta...
:facepalm:
 
Jos ja kun Suomella on tiukat päästörajat niin ihmettelen jos ei polttoaineveroa nosteta entisestään (siis 1.1.2017 noston lisäksi).

Ajatellaan siis että päästöjä on saatava pienemmäksi. Fakta, Suomi on sitoutunut siihen ja suomalaiset tuntien ammutaan vaikka itseä päähän jotta voidaan noudattaa taas yhtä EU-sääntöä.
Päästöjä saadaan pienemmäksi vain jos vanhoja paljon saastuttavia/kuluttavia saadaan korvattua uudemmilla ja vähemmän saastuttavilla.

Mitä vaihtoehtoja oikein olisi?

Oma veikkaus/toive on siis se että vähäpäästöisille uusille autoille reiluja alennuksia autoveroon (ml. sähköautot) ja polttoaineveroa nostetaan reippaasti. Ne joiden on pakko ajaa paljon, on kannattava hankkia vähemmän kuluttava. Ne joilla on vain vähän ajoa, voi ajaa jatkossakin kovapäästöisellä (vanhalla) autolla. Jos matka on mahdollista tehdä esim junalla, se pitäisi olla myös kannattavaa mennä sillä hiton VR:llä (joka aina myöhässä ja ongelmissa). Ne joiden on pakko ajaa paljon, on myös pakko panostaa siihen millä matkansa tekee. Myöskään "mukaekologiset" pistokehybridit, jotka siis kuluttaa paljon ellei tankata pistokkeesta, joutuvat myös kantamaan kortensa kekoon silloin kun eivät pistoketta käytä. Sähköllä saavat halpoja kilometrejä.

Miksi kaikki on sitä vastaan että polttoaineveroa nostettaisiin? Se on oikeasti suorin, helpoin ja halvin* tapa kannustaa ihmisiä hankkimaan vähemmän kuluttavia vehkeitä. Jos pitää ajaa pitkää matkaa, niin esim motarilla 130km/h sijasta 90km/h tuo jo todella ison säästön polttoainekuluihin. (alle 100 vauhdeissa ei juuri eroja tule)

*halvin = halvempi kuin esim tämä ehdotus kaikkine palvelukerroksineen jne lisäbyrokratioineen.
Minulle itselle kävisi oikein hyvin että polttoaineveroa nostettaisiin ja vuosittainen kiinteä käyttömaksu poistettaisiin. Silloin pystyy itse vaikuttamaan kuluihin, esim ajotyylillä, nopeudella, rengaspaineilla/renkailla/moottoriöljyillä ym. pienillä jutuilla. Mutta eniten ennakoivalla ajolla jossa jarrutetaan vähän ja käytetään vain maltillisia nopeuksia. Jopa sähköautoillakin pihistellään ja ajetaan 130km/h sijasta 90km/h että akussa riittää pidemmälle matkalle virtaa ja vältetään ylimääräinen pysähdys huoltoaseman laturissa (jossa sähkö on kallista ja kuluu paljon aikaa).

Poliitikoille vain on ollut helpompaa nostaa vuosittaista käyttömaksua ja nostaa bensan/dieselin hintaa vain vähän. Koska kansa älähtäisi jos bensa olisi vaikka yli 1.55€ maksavaa. Aina kumminkin ajetaan tankkiaseman ohi ja lukema näkyy. Todellisuudessa hintaa voisi vähän nostaa ja taas laskea käyttömaksua ja tällä konstilla verotus olisi parempi. Maksu menisi suoraan poltetun polttoaineen mukaan. Suosittaisiin siis enemmän eko autoja, kun nyky tyylillä ei ole niin suurta väliä koska kallista on joka tapauksessa.

Esim tuo "halpa" pistokehybridi, jota ei ole syytä tai pakkoa laittaa pistokkeeseen jos ei välttämättä halua. Tulisi nimittäin latauspaikan asennuksesta ja rakentamisesta niin paljon kuluja että ei ole järkeä laittaa autoa lataukseen, koska toimii se ilman lataustakin. Jos polttoaine olisi "kallista" ja vuosimaksua ei olisi ollenkaan, niin pistokehybridin pistoketta käytettäisiin ahkerammin?

Tuossa kuvassa esim mersu S 400 bensa ja S500 e L pistokehybridi. Molemmissa autoissa on sama 2996 CC moottori, mutta hybridissä on 333 hv bensamoottorin lisänä vielä tehoa tuomassa 116 hv sähkömoottori. Jos pistoketta käyttää, niin päästöt tippuvat co2 196g -> 65g. Myös autoverossa tulee erittäin paljon säästöä. Itse asiassa tehokkaampi hybridi on paljon halvempi ostaa ja käyttömaksut on myös paljon pienemmät koska co2 päästö on vain 65g. Jo autoverossa tulee säästöä 44 050 € ja eihän kukaan tuota huonompaa ja kalliimpaa mallia tietenkään osta, vaan valitsee tehokkaamman hybridi mallin.

Käytännön ajossa hybridi säästää vähän verrattuna bensa malliin. Mutta jos autoa ei koskaan ladata, niin päästöero 196g vs 65g ei pidä enää paikkansa. Mersun tekemän "tutkimuksen" perusteella erittäin harva lataa pistokehybridiään. Mitäs sitä kun auto osaa bensamoottorillakin ladata akkua, hullu paljon työtä tekee :)

mb2.png



Tuohon alas laskin että autolla on paljon väliä. Eli lähinnä sillä auton kulutuksella. Mutta jo 1980 luvulla tai varmaan aiemminkin on osattu tehdä ekologisia diesel autoja. Esim volkkarin erittäin pienet autot diesel moottorilla tai vaikka peugeot 205 1.8 diesel. Vaikka iskutilavuus on "iso", niin kulutus on silti pieni.
Harraste bmw ja eco farkku:
4.0 V8 10l/100km e10 bensa (1.462€) vs. 1.6 diesel 3.5l/100km talvilaadun diesel (1.336€).
Ajomäärä 10 000km. bensa: 10l x 100 x 1.462 = 1146€
diesel: 3.5l x 100 x 1.336 = 468€. Erotus 678 euroa vuodessa.
 
Joka helkutin keskustelupalstalla otetaan esiin tuo "sähköauto-ongelma", kun yritetään puhua polttoaineverosta. Sähköautot eivät voi olla ongelma verotuksellisesti! Kaikissa sähköautoissa ja lataushybrideissä on jo nyt akun toiminnan kannalta välttämätöntä seurata sinne menevää ja sieltä ulostettavaa sähköenergiaa ja sen määrää.

Kun kerran tekniikkapalstalla ollaan, miten hankalaa on ajatella näihin autoihin asennettavaa sinetöityä energiamittaria, joka lukee esim. auton akusta ulos otettuja kilowattitunteja, ja lähettää sen kerran kuussa verohallinnolle, josta automatiikka pamauttaa sopivalla euromäärällä/kWh verolaskun sähköpostiin? Uusimmissa autoissa on jo niin paljon tietotekniikkaa, että sen voisi toteuttaa varmasti valmistajakin ohjelmallisesti. Tulee mieleen päätä nyökyttävä nukke, joka hokee "sähköautot, tulevaisuus, sähköautot, tulevaisuus", mutta ensimmäistäkään ajatusta siihen ei ole viitsitty kohdistaa. Veromäärää voidaan säätää sen mukaan, halutaanko suosia uusia ja puhtaampia sähköautoja, samoin autokannan muuttuessa uuteen tekniikkaan. Laitetaan vain sähkölle astetta pienempi vero kilowattituntia kohti, kuin bensalla tai dieselillä. Ei tämä nyt voi olla niin vaikeaa.

Lisäksi, sähköautoja on liikenteessä alle 800 tällä hetkellä. Vajaa kolme miljoonaa "mustaa laatikkoa" erilaisiin vanhoihin autoihin vs. alle tuhat uuden tekniikan softa-asennusta. Vaikeaa miettiä, mistä päästä kannattaisi aloittaa... Uskoisin autonvalmistajien olevan mielihyvin kehityksessä mukana, jos sähkömalleja menisi sillä tavalla enemmän kaupaksi.
Miten verotat ulkomaista esim. leasingautoa tällä tavalla?
Tämä viritys on aivan liian monimutkainen ja helposti väärennettävä. Ja jos lataat omalla sähköllä (oma tuulivoimala/aurinkokenno), pitäisikö itsekin tuotettu sähkö saada verotettavaksi?
 
Kentältä kuultua, leasing soppareita ei ole tehty torstain jälkeen. Tämän päivän tilannetta en tiedä. Koskeneeko sitten kaikkia rahoitusyhtiöitä vai pelkästään muutamia, kai niilläkin on joku itsesuojeluvaisto.
 
Miten verotat ulkomaista esim. leasingautoa tällä tavalla?
Tämä viritys on aivan liian monimutkainen ja helposti väärennettävä. Ja jos lataat omalla sähköllä (oma tuulivoimala/aurinkokenno), pitäisikö itsekin tuotettu sähkö saada verotettavaksi?

- Kuinka monta ulkomaista (leasing-autoa) meillä on säännöllisessä käytössä? Myydään niille vaikka vignettetarra tuulilasiin.

- Millä tavalla kilowattituntien mittaus olisi enemmän viritys ja helposti väärennettävä kuin paikannuslaite?

- Mitä merkitystä energian tuotantotavalla on tässä asiassa? Polkekoot vaikka pyörän dynamolla sen virran, mutta auton akkuun menevän tai sieltä ulostulevan energian määrästä menevä vero menee liikenneverotukseen, itse sähköenergia sitten energiaverotuksen kautta jos sen energialaitokselta ostaa. Halvemmalla toki pääsee tuottamalla sähkö itse, mutta ei sillä ole liikenteen verotuksen kanssa mitään tekemistä. Auton liikuttaminen vaatii energiaa, ja sen kulutus voidaan auton akustosta mitata.
 
Kentältä kuultua, leasing soppareita ei ole tehty torstain jälkeen. Tämän päivän tilannetta en tiedä. Koskeneeko sitten kaikkia rahoitusyhtiöitä vai pelkästään muutamia, kai niilläkin on joku itsesuojeluvaisto.
Nyt tässä alkuvuoden aikana varmaankin myydään yleensä aika paljon autoja. Meni itseltäkin täysin maku auton hankintaan, kun tuo poliitikoiden sähellys oli niin hullua. En toki ollut autoa hankkimassakaan, mutta nyt jopa vielä vähemmän innokkuutta.

Jo pelkkä Bernerin naaman näkeminen saa kauhean kiukun aikaiseksi :D Liikenteestä vastaavana ministerinä saisi minun puolestani olla joku sellainen joka edes vähän ymmärtäisi liikenteen päälle. "maksut ei nouse ja tiet laitetaan kuntoon" :D
 
mikäs hitto tossa sähköautossa ongelmaa on? siihen on jo nyt olemassa ihan kohtuullinen haittavero nimeltä siirtomaksu ja sähkövero. Jos se nyt on vähän halvempaa kuin bensalla eteneminen niin ympäristön puolesta se sallittakoon, muuten turvat tukkoon ja antaa sähjköautojen tulla... Tuohon rinnalle voidaan sitten hamassa tulevaisuudessa, jos tarvetta on, rakentaa joku etäluettava himmeli.
 
Ei sähköautoissa pitäisi olla mitään ongelmaa. Hallitushan nimen omaan ehdotti joskus hankintatukea sähköautoille. Mutta saman asian ajaisi se että bensan hintaa nostettaisiin ja käyttömaksua pienennettäisiin.
 
Jo pelkkä Bernerin naaman näkeminen saa kauhean kiukun aikaiseksi :D
:sslap:
:kippis:

Voisihan tuon uuden seurantaan perustuvan verotuksen ottaa käyttöön vaikka kaikkiin uusiin autoihin ja vanhoja verotettaisiin polttoaineen hinnassa. Alkuun se sähköauton km-vero voisi olla vaikka hyvin mitätön ja kun niiden määrä kasvaa niin kasvaisi myös hinta pikkuhiljaa. En näe tuossa mitään ongelmaa. Kaikki tietäisi mitä tuleman pitää ja kulutuskäyttäytyminen ohjautuisi sen mukaiseksi.

Ainoa mitä Berner sai aikaan on sekasotku ja epätietoisuus. Kohta on paljon helpompi myydä kansalle joku tiukka verojen korotus "mutta ei tule Bernerin floppia" ja kansa kiittää. Nykyhallituksen linja kun on että ensin ollaan tuomassa tappoveroa ja sitten "pelastetaan" kansa.
 
mikäs hitto tossa sähköautossa ongelmaa on? siihen on jo nyt olemassa ihan kohtuullinen haittavero nimeltä siirtomaksu ja sähkövero. Jos se nyt on vähän halvempaa kuin bensalla eteneminen niin ympäristön puolesta se sallittakoon, muuten turvat tukkoon ja antaa sähjköautojen tulla... Tuohon rinnalle voidaan sitten hamassa tulevaisuudessa, jos tarvetta on, rakentaa joku etäluettava himmeli.
Periaatteessa ei olekaan ongelmaa, mutta kun valtiolla on reunaehtona, ettei liikenteestä perittävä verosumma saa vähentyä. Näin käy, jos autoilija siirtyy polttoainekäyttöisestä autosta sähköautoon. Sähköveroa ja siirtomaksua taas ei voi hillittömästi nostaa, koska sähköä käytetään suurimmaksi osaksi ihan muualla kuin autoilussa. Eli pitäisi kehittää jokin menetelmä verottaa sähköautojen liikkumista (tai ns. pistokehybridejä, joihin voidaan ladata ulkopuolelta avuksi sähköä), koska liikenneverkon hoitaminen vaatii kuitenkin saman verran rahaa riippumatta auton moottorista. Vaihtoehtoina kilometripohjainen laskutus, paikannus, aikaveloitus, energiaveloitus...
 
Edelleen: autovero ja ajoneuvovero kokonaan pois ja otetaan vastaava summa pelkällä polttoaineverolla. Mitä isommalla ja enemmän kuluttavalla autolla ajat, sitä enemmän maksat. Mitä ruuhkaisemmassa liikenteessä ja/tai kaupungissa ajat, sitä enemmän maksat koska kulutus nousee.

Kuten aiemmin mainittiin, sähköautoihin olisi helppoa toteuttaa etäluettava ja sinetöity sähkömittari joka kertoisi suoraan paljonko autoa on ladattu ja verotus sitten sen mukaan.

Kuljetusalan yrityksille olisi helppo kohdistaa verohelpotuksia, tai ainakin helpompi kuin nyt.

Ei tarvita mitään ajoajan tai -matkan seurantaa, paikannusta tms. vaan polttoaineesta maksamalla liikenne ohjautuisi hiljalleen tasan siihen suuntaan mihin sitä yritetäänkin viedä.

Ennen muutosta verollisen auton ostanut saisi vähentää autoveron määrän esim. viiden vuoden ajalle jaettuna niin ei tarvitsisi turhaan pelätä uuden auton ostoa.
 
oikeasti, kuka uskoo että sähköautot yleistyvät lähimmän 20 vuoden aikana niin paljon että nuo aiheuttaisivat minkäänlaista vääristymää verokertymään, vielä kun otetaan huomioon että sähköautoon siirtyvä maksaa kalliimman ostohinnan myötä enempi alvia?
 
Autoveron poisto olisi räjäyttänyt tuonnin Saksasta, joten en oikein ymmärrä miten suomalaiset autokauppiaat pystyisi kusettamaan ja nostamaan hintoja ylöspäin. Saksan tuonnit kyllä pitäisi huolta hintakilpailusta.
 
oikeasti, kuka uskoo että sähköautot yleistyvät lähimmän 20 vuoden aikana niin paljon että nuo aiheuttaisivat minkäänlaista vääristymää verokertymään, vielä kun otetaan huomioon että sähköautoon siirtyvä maksaa kalliimman ostohinnan myötä enempi alvia?

Ne aiheuttaa jo nyt vääristymää, sillä kaikkein rikkaimmat ostavat pistokehybridejä ja tesloja tuolla 100-200k eur hintaluokassa. Semmoisissa autoissa on kuitenkin yleensä lähemmäksi 50k eur autoveroa per auto, jos perinteinen polttomoottori.

Suomessa on mitä, kohta 600 teslaa.. eli miljoonia hävitty jo.

Saati sitten parin vuoden päästä jos tämä hybridipelleily jatkuu.
 
Ne aiheuttaa jo nyt vääristymää, sillä kaikkein rikkaimmat ostavat pistokehybridejä ja tesloja tuolla 100-200k eur hintaluokassa. Semmoisissa autoissa on kuitenkin yleensä lähemmäksi 50k eur autoveroa per auto, jos perinteinen polttomoottori.

Suomessa on mitä, kohta 600 teslaa.. eli miljoonia hävitty jo.

Saati sitten parin vuoden päästä jos tämä hybridipelleily jatkuu.
Uskoisin että kun pistokehybrideitä tulee kokoajan lisää, niin valtion verotulot vähän pienenee. Ei pitäisi olla ongelma jos polttoaineveroa nostetaan, koska bensaa ne hybriditkin kuluttaa.

Tesla S on kumminkin niin kallis ja kappalemäärät on niin pieniä, että ei pitäisi vielä haitata oikein yhtään mitään. Tesla aloitti myynnin kesällä 2012, eli autoja olisi myyty vain 120 kpl per vuosi?
"Uusi Tesla S 90D (90 kWh) 118 000 €, sisältää autoveroa 4200€."
 
Lisäksi minusta se raha autoiluun pitää ottaa sieltä missä sitä on, eli joilla on varaa ostaa uusi auto niin voivat sen valinnan itse tehdä. Bernerin malli, joka nyt ainakin näennäisesti kuopattiin hetkeksi, rokottaisi liikaa niitä pienituloisia joiden pitää asuinpaikkansa perusteella käytännössä pakko olla auto. Eli rahat pitäisi ottaa niinkuin nyt uusilla autoilla ajavilta, sekä lisäksi kaupungeissa ajavilta. Eli ruuhkamaksut tai joku muu keino rahastaa niitä joilla on mahdollisuus käyttää julkista liikennettä.
Et ole koskaan miettinyt miksi suomessa on euroopan vanhin autokanta? No siksipä juuri, että täällä harvalla on varaa siihen uuteen autoon. Ja harva oikeasti ostaa auton huvikseen. Tarpeeseen se tulee, eikä leluksi.

Ja tuo "kaupungissa ajavilta" on muuten todella typerä heitto. Julkinen liikenne toimii kunnolla vai muutamassa suurimmassa kaupungissa. Pienemmissä kaupungeissa tai suurempien laidoillakin voi vain haaveilla siitä julkisesta liikenteestä. Kun mennään pieniin kaupunkeihin, niin niissä menee se muutama vuoro koko päivässä. Siinäpähän käytät julkisia kaupungissa. Siinä voi sinullakin perse jäätyä pysäkin penkkiin kiinni ennenkuin se pikkukaupungin seuraava bussi saapuu.
 
Uskoisin että kun pistokehybrideitä tulee kokoajan lisää, niin valtion verotulot vähän pienenee. Ei pitäisi olla ongelma jos polttoaineveroa nostetaan, koska bensaa ne hybriditkin kuluttaa.

Jos tämä verotus jatkuu, niin myös mulla seuraava auto on pistokehybridi, koska mikä tahansa muu on tyhmää tuolla E-mersu, 5-bemari, A6-audi ja kaverit -hintaluokassa. Nykyisestä meni autoveroa aika tarkkaan 15 000 euroa, hybridin kanssa puhutaan sitten enemmänkin 5000 euron potista. Ajan myös sen jälkeen työmatkani käytännössä sähköllä.

Kukas silloin rahoittaa ja kenen tienkäytön? Sen verran tiedän, että sen jälkeen mun "tieverkon rahoitus" tippuu johonkin kolmasosaan nykyisestä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 785
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom