Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Suurin osa uusista sähköautoista autoista kerää jo tuon missä-milloin datan valmistajalle. Se nyt on sinänsä kuitenkin käyttökelvotonta tähän verotukseen.

Yksi esimerkki on puhelimeen appis, joka tuuppaa tuon datan salattuna trafille jemmaan, siihen varmaan jopa Tieto kykenee. Eihän tässä tartte kuin trafille rajapinta joka ottaa vastaan kuka-missä -dataa, niin jokainen voi tehdä sitten vaikka oma appiksen jos haluaa tai käyttää naapurin appista. Autoon tämmöinen applikaatio tulee suunnilleen samalla vaivalla.

Sitten jos nyt välttämättä haluaa ostaa erikseen laitteena, niin osta vaikka 80 euron android-vekotin ja lataa se applikaatio sinne ja liimaa autoon. Toki tää ois ihan liian halpaa ja helppoa joten ei se näin mene.


Se trafin oma verotusmaatti maksaa käytännössä yhtä paljon ihan sama miten verotus lopulta toimitetaan eli ns. helvetisti.

Tämä on esimerkki, eikä suinkaan kannanotto että seuranta on hyvä tai paras järjestelmä.
Tekisi mieli kysyä, mitä eroa esimerkiksi tarkkuudessa, luotettavuudessa, salausten järjestämisessä jne. on auton/kännykän/palikan keräämän gps-datan ja auton/kännykän/palikan keräämän energiamäärän välillä?
 
Olisi tietysti mukavaa, jos joku asiantuntija voisi kertoa, mitä esim. Teslan softa osaa kertoa akuston käytöstä. Luulen, että sieltä on saatavilla melko tarkkaa tietoa ulkopuolelta ladatun energian määrästä, regeneroinnista, moottoreille menevästä energiasta yms. Minä EN ole asiantuntija, mutta uskoisin sieltä löytyvän sellainen mittauspiste, josta oikea lukema olisi sopiva ottaa. Regenerointia en verottaisi tietysti, koska se perustuu jo käytetyn energian kierrätykseen. Ei veroa veron päälle.

Teslalla on tarkka tieto olemassa autossa ja se siirretään lokeina verkon yli Teslalle. Tesla ei kuitenkaan kerro edes auton omistajalle näitä tietoja, näitä tietoja ei mistään näe. Näitä on tutkittu (käytännössä purkamalla auto osiin ja hackkaamalla softa) ja samalla saatu selville esim. akun oikea koko, joka ei ole suinkaan se mitä tesla mainostaa.

Se miksi Tesla ei näitä tietoja kerro tai näytä johtuu varmaan siitä, että tämä on akkujen kehitykseen ja ohjaukseen liittyvää Teslan ydinosaamista ja siten kilpailuvaltti yms.

edit: Tesla siis kertoo että paljonko akussa on (kilometrejä tai prosentteja) ja hetkellinen kulutus (moottori joko lataa tai kuluttaa).
 
Viimeksi muokattu:
Olisi tietysti mukavaa, jos joku asiantuntija voisi kertoa, mitä esim. Teslan softa osaa kertoa akuston käytöstä. Luulen, että sieltä on saatavilla melko tarkkaa tietoa ulkopuolelta ladatun energian määrästä, regeneroinnista, moottoreille menevästä energiasta yms. Minä EN ole asiantuntija, mutta uskoisin sieltä löytyvän sellainen mittauspiste, josta oikea lukema olisi sopiva ottaa. Regenerointia en verottaisi tietysti, koska se perustuu jo käytetyn energian kierrätykseen. Ei veroa veron päälle.
Varmasti löyty, mutta entäs kun Tesla päättää huomenna (kyllä, autot päivittyvät myös tien päällä) vaihtaa kilowattitunti mittauksensa "hattivateiksi", niin se sun tiettyä lukemaa seurannut mittarisi alkoi just sillä sekunnilla raportoimaan sutta.

Niin kauan kun tuohon ei ole EU-direktiiviä tai standardia, niin oletattavasti jokainen valmistaja raportoi/kerää nuo lukemat eri tavalla, meinaat että tehdään täällä suomessa miljoona lukija-mittarivariantti jokaiselle automerkille omansa?
 
Varmasti löyty, mutta entäs kun Tesla päättää huomenna (kyllä, autot päivittyvät myös tien päällä) vaihtaa kilowattitunti mittauksensa "hattivateiksi", niin se sun tiettyä lukemaa seurannut mittarisi alkoi just sillä sekunnilla raportoimaan sutta.

Niin kauan kun tuohon ei ole EU-direktiiviä tai standardia, niin oletattavasti jokainen valmistaja raportoi/kerää nuo lukemat eri tavalla, meinaat että tehdään täällä suomessa miljoona lukija-mittarivariantti jokaiselle automerkille omansa?

Kuten sanoin aiemmin, aina voidaan keksiä mitä omituisimpia keinoja kiertää ja vältellä sääntöjä. On ihan turha keksiä ongelmia järjestelmiin, joita ei ole vielä edes olemassa. Siinä vaiheessa, kun joku asiasta vastuussa oleva taho sitä kehittelee, joutunee myös tällaisia miettimään. Sähköenergialle on olemassa ihan SI-yksikköjen mukaiset menetelmät, toki amerikkalaiset (Tesla) voivat laskea sitä vaikka virtaavina nuppineuloina kuun kierron mukaan, mutta tuskinpa. Sieltä löytyy voltit ja ampeerit, kuten tähänkin asti.

Koko EU:n alueellehan tätä pitäisikin lähteä suunnittelemaan, eikä pelkästään Suomeen jotain omaa tieyhtiötä, operaattoreita ja palvelukerroksia, joilla kustannukset nousevat pilviin. Kyse on ensisijaisesti siitä, miksi koko LIVE-järjestelmää on lähdetty kehittämään: nykytila on huono, tulevaisuudessa pitäisi saada parempi systeemi. Sähköautoja on tällä hetkellä käytössä alle 800, joten verrattuna koko henkilö- ja pakettiautoliikenteeseen (vajaa 3 miljoonaa ajoneuvoa) on kyse hyttysen ininästä. Tulevaisuuteenhan tässä yritetäänkin vaikuttaa.
 
Totta että LIVE-järjestelmä ei ole ajankohtainen tai toimiva. Pitäisi olla joku koko EU:n yhtenäinen järjestelmä, jos halutaan mitään järjestelmää muutenkaan.
 
Koko EU:n alueellehan tätä pitäisikin lähteä suunnittelemaan, eikä pelkästään Suomeen jotain omaa tieyhtiötä, operaattoreita ja palvelukerroksia, joilla kustannukset nousevat pilviin.
No jos vaihtaa maalia, niin sitten, tähän asti kuitenkin käytännössä on puhuttu siitä että miten "helposti" sen mittarin laittaa Suomessa ainoastaan _suomen markkinoilla_ oleviin autoihin.

Heti kun tuosta on min. EU-direktiivi tai joku autonvalmistajien yhteisesti sopiva standardi niin kilowatti-pohjaisen verotuksen ongelmista on ainakin 90% poissa. Tällöin ainoa jäljelle jäävä potentiaalinen ongelma on softan häkkäys, jonka senkin toki pystyy estää jos se otetaan suunnitelussa huomioon (ja siitä halutaan riittävästi maksaa) sekä sitten itse veron kerääminen noiden tietojen pohjalta (eli pitää luoda jokin järjestelmä joka tuota tietoa kerää ja laskee ja määritellä sille maksulle "sopivahinta").
 
Pannaan paremmaksi :) 79,95€
Langaton sähkönkulutusmittari Efergy e2 | Clas Ohlson

Mulla on tämmöinen kotikäytössä. Ei tarvi edes johtoa katkaista väliltä, kun mittaa autotallin, vesivaraajan tms. kulutusta. Heittää tiedot langattomasti näyttömoduuliin.


aivan liian kallista.
Valtion ostamana siis noiden vehkeiden hinta olisi jopa 50€ kpl asennukseen vielä ehkä 50€ lisää hintaa. Se on liikaa.
On fiksumpaa perustaa Kyyläys OY johon palkataan 1800 kovapalkkaista hallintojohtajaa ja konsulttia, seuraamaan metrin tarkkuudella missä Orja Kansalainen on liikkunut milläkin sekunnilla.

TIETO OY tekee edullisesti 3 miljardin urakka hinnalla sitten softat millä seuranta luotettavasti tapahtuu. Paitsi niinä päivinä kun TIETO OY serverit on vetänyt taas Kernel Panicit jolloin loogisesti koko Suomen autokanta pysäytetään tien varteen kauko-ohjauksella.
 
No jos vaihtaa maalia, niin sitten, tähän asti kuitenkin käytännössä on puhuttu siitä että miten "helposti" sen mittarin laittaa Suomessa ainoastaan _suomen markkinoilla_ oleviin autoihin.

Heti kun tuosta on min. EU-direktiivi tai joku autonvalmistajien yhteisesti sopiva standardi niin kilowatti-pohjaisen verotuksen ongelmista on ainakin 90% poissa. Tällöin ainoa jäljelle jäävä potentiaalinen ongelma on softan häkkäys, jonka senkin toki pystyy estää jos se otetaan suunnitelussa huomioon (ja siitä halutaan riittävästi maksaa) sekä sitten itse veron kerääminen noiden tietojen pohjalta (eli pitää luoda jokin järjestelmä joka tuota tietoa kerää ja laskee ja määritellä sille maksulle "sopivahinta").

Olet oikeassa, olemassaoleviin järjestelmiin ei välttämättä ole ihan suitsait asennettavissa mittaria. Future, my friend, sinne pitää katsoa. Ei ole julkisuudessa esillä ollutta OBD-mokkulaakaan helppo aina asentaa, esim. omassa autossani (Focus) tuo mokkula osuisi vasempaan polveen, mikäli palikkaa ei vedetä kulmaliittimellä varustetulla jatkojohdolla sivummalle. Siltikin ainakin johto jäisi näkyville ja osumisvaaraan. Aiemmassa autossani obd-liitin oli keskikonsolin alareunassa suojalevyn takana, eikä siihen olisi saanut mahtumaan mitään kiinteää osaa ilman muutoksia suojalevyyn, tai jättämällä se kokonaan pois. Kaunista, kun takana menee johtosarjoja ja vaihdetankoja yms.

Bernerin suunnitelmassa oli monta vikaa lähtien yhtiöittämisestä (valtion omaisuuden luovutus) autoilijan kustannusten nousun kautta yksityisyydensuojaan. Rajoittavina tekijöinä mainittiin autoilun sähköistyminen, mikä ei minun mielestäni ole mikään ongelma verotuksellisesti. Ehdotuksessa - päinvastoin kuin sanottiin - ei keskitytty millään tavalla käytön verotukseen, vaan aikaperustainen maksu olisi syrjinyt juuri niitä, jotka ajavat vähemmän tai haluavat vaikuttaa kulutukseensa. Saman maksun maksamalla sai ajaa vaikka nelinkertaisesti ilman lisämaksua väyläyhtiölle, mikä ei mielestäni vastaa käsitystä käytöstä maksamisesta. Kilometri/paikannus vaatii - no, paikannuksen.

Polttoainevero on kulutusvero, ja samalla logiikalla voitaisiin sähköauton kulutusta verottaa. Minusta yksinkertaisin olisi mitata sähköenergian kulutusta nimenomaan autosta, jolloin ei olisi sidottu esim. tiettyyn latauspistokkeeseen jossa se mittari olisi.
 
Bernerin selvityksestä maksettiin konsulteille yli 331 000 euroa – lista palkkionsaajista

Kilpailutusraja on 30.000€ on se hassu sattuma että nämä konsulttifirmat laskuttaa aina juuri hieman alle 30.000€ :)
Hassua sattumusta.

15f5a0710adf4b38a1440069f0329e5e.jpg


jostain luin että tätä aivopierupaskaa nämä älyn jättiläiset mietiskelivät 9 kuukautta?
Se on aika pitkä aika miettiä. Lopputuloksena Suomen tyylin mukaisesti oli vain iso läjä paskaa kuten aina.
Trafi mukana tekemässä jotain laskureitaan. Kyllä oli paljon nähty vaivaa.

Hassua että kansalaisilta tai edes autoliitolta jne ei kysytty tietenkään mitään.

No kansalaiset ovat näille narsistipsykopaatti bisnespoliitikoille pelkkiä orjia. Vittuako niiltä mitään tarvii kysellä.
 
Teslalla on tarkka tieto olemassa autossa ja se siirretään lokeina verkon yli Teslalle. Tesla ei kuitenkaan kerro edes auton omistajalle näitä tietoja, näitä tietoja ei mistään näe. Näitä on tutkittu (käytännössä purkamalla auto osiin ja hackkaamalla softa) ja samalla saatu selville esim. akun oikea koko, joka ei ole suinkaan se mitä tesla mainostaa.

Se miksi Tesla ei näitä tietoja kerro tai näytä johtuu varmaan siitä, että tämä on akkujen kehitykseen ja ohjaukseen liittyvää Teslan ydinosaamista ja siten kilpailuvaltti yms.

edit: Tesla siis kertoo että paljonko akussa on (kilometrejä tai prosentteja) ja hetkellinen kulutus (moottori joko lataa tai kuluttaa).
En ole ajanut Teslalla, mutta kuvasta: https://d2odvx3v4cbpyu.cloudfront.net/wp-content/uploads/2014/09/Tesla-Firmware6-2-1024x682.jpg näkyy jo huomattavasti paljon tietoa, mm. tämä kaipaamani "total energy"?

Edit: Tuo ei siis tietysti ole vielä verotusta varten riittävän tarkka ja luotettava kokonaisenergiamäärä, mutta jossain siellä järjestelmässä se on.
 
Viimeksi muokattu:
Bernerin selvityksestä maksettiin konsulteille yli 331 000 euroa – lista palkkionsaajista

Kilpailutusraja on 30.000€ on se hassu sattuma että nämä konsulttifirmat laskuttaa aina juuri hieman alle 30.000€ :)
Hassua sattumusta.

jostain luin että tätä aivopierupaskaa nämä älyn jättiläiset mietiskelivät 9 kuukautta?
Se on aika pitkä aika miettiä. Lopputuloksena Suomen tyylin mukaisesti oli vain iso läjä paskaa kuten aina.
Trafi mukana tekemässä jotain laskureitaan. Kyllä oli paljon nähty vaivaa.

Hassua että kansalaisilta tai edes autoliitolta jne ei kysytty tietenkään mitään.

No kansalaiset ovat näille narsistipsykopaatti bisnespoliitikoille pelkkiä orjia. Vittuako niiltä mitään tarvii kysellä.
Jo on saatu rahaa palamaan. Suht kalliiksi tuo Berner tuli myös käteisten ja muiden joukossa.

Yksinkertaisin muutos olisi muuttaa ajoneuvoveron perusosa co2 päästömaksusta kokonaispainon mukaiseen maksuun. Tuossa alhaalla on jo painon mukainen maksu. Paino taisi olla jotain 2000kg ja auto 17 vuotta vanha. Tuossa ajomäärä oli aika reipas eli 35 tkm vuodessa.

laskuri3.png
 
En ole ajanut Teslalla, mutta kuvasta: https://d2odvx3v4cbpyu.cloudfront.net/wp-content/uploads/2014/09/Tesla-Firmware6-2-1024x682.jpg näkyy jo huomattavasti paljon tietoa, mm. tämä kaipaamani "total energy"?

Vasemmalla trippimittari, sen total energy on yhtä kuin kaikki ajaessa kulutettu miinus hidastaessa takaisin saatu regen.

Ei ota huomioon esim. auton akusta häviävää energiaa kun auto seisoo tai auton akun lämmitykseen käytettyä energiaa kun auto on sammunut tai lataa ja semmosia.
 
Vasemmalla trippimittari, sen total energy on yhtä kuin kaikki ajaessa kulutettu miinus hidastaessa takaisin saatu regen.

Ei ota huomioon esim. auton akusta häviävää energiaa kun auto seisoo tai auton akun lämmitykseen käytettyä energiaa kun auto on sammunut tai lataa ja semmosia.
Onko tarkoituksenasi keksiä ongelmia ihan vain vastaväittämiseksi? Polttomoottorikäyttöisessä autossakin kulutus riippuu mm. ilmastoinnista, lämmityksestä, renkaista, lämpöhäviöistä, moottorin kunnosta jne. Kaikki energia ei mene liikkumiseen, mutta silti siitä ilmastointilaitteen käyttämisestäkin menee polttoaineveroa, kun moottori sitä pyörittää.
Energian katoaminen järjestelmistä on ihan puhtaasti samanlainen ongelma kuin polttomoottoreillakin, valmistaja voi parantaa hyötysuhdetta omilla toimillaan, ja käyttää sitä markkinointiaseena.
 
Viimeksi muokattu:
Niin siis sähkömittari kuuluisi olla sellainen ihan tavallinen joka mittaa että paljonko virtaa menee läpi siitä auton latauspistokkeesta. Eli esim regen jarru ei haittaa mitään vaan olisi "ilmaista" energiaa. Samoin ilmaista energiaa olisi esim aurinko tai vaikkapa tuulienergia, mutta ei töpsölin kautta otettu sähkö.

Teslan laskuri ei ota huomioon akun purkautumista tai akun lämmittämiseen kuluvaa tehoa, eli ei ole 100% tarkka mittaus. Ilmeisesti mittaa vain että paljonko sähkömoottori tai moottorit ottaa sähköä akusta. Teslallahan on sitten oma mittaus tietysti siinä latauslautteessa että saa asiakasta laskutettua. Mutta mittari voisi olla siinä autossakin ihan yhtä lailla.
 
Onko tarkoituksenasi keksiä ongelmia ihan vain vastaväittämiseksi? Polttomoottorikäyttöisessä autossakin kulutus riippuu mm. ilmastoinnista, lämmityksestä, renkaista, lämpöhäviöistä, moottorin kunnosta jne. Kaikki energia ei mene liikkumiseen, mutta silti siitä ilmastointilaitteen käyttämisestäkin menee polttoaineveroa kun moottori sitä pyörittää.
Energian katoaminen järjestelmistä on ihan puhtaasti samanlainen ongelma kuin polttomoottoreillakin, valmistaja voi parantaa hyötysuhdetta omilla toimillaan ja käyttää sitä markkinointiaseena.

Ei ole sama lukema kuin mitä letkusta menee sisään. Siinä kaikki.

Vähän niin että voinko maksaa polttoaineveroa sen mukaan mitä huoltoaseman mittari näyttää vai sen mukaan mitä mun ajotietokone arvaa. Jos nyt jätetään vielä se huomioimatta, että ajotietokoneen arvauksia voin tietysti itse muuttaa auton asetuksista ihan vapaasti.
 
Ei ole sama lukema kuin mitä letkusta menee sisään. Siinä kaikki.

Vähän niin että voinko maksaa polttoaineveroa sen mukaan mitä huoltoaseman mittari näyttää vai sen mukaan mitä mun ajotietokone arvaa. Jos nyt jätetään vielä se huomioimatta, että ajotietokoneen arvauksia voin tietysti itse muuttaa auton asetuksista ihan vapaasti.
Valmistajan ilmoittama lukema käyttäjälle on varmasti kaunisteleva, kuten on useimmiten. Uskon että todelliset mittaukset ovat hävyttömän tarkkoja ihan akun toiminnan varmistamiseksi, eikä mikään estä tekemään säännöstä, jolla se velvoitettaisiin ilmoittamaan myös viranomaisille. Unohdetaan se silti toistaiseksi.

Jos taas valmistaja velvoitetaan lisäämään latauspistokkeen ja akuston väliin sinetöity, tarkastettu ja kalibroitu mittari mittaaman sitä, miten paljon autoon ladataan sähköä, mikäs sitten on ongelma? Sellainen mittari maksaa kymppejä, kuten on aiemmin mainittu. Kerran viikossa/kuussa/jossakinaikayksikössä lähetys salattuna gsm-verkon yli Trafille, joka laskuttaa. Problem, officer?
 
Valmistajan ilmoittama lukema käyttäjälle on varmasti kaunisteleva, kuten on useimmiten. Uskon että todelliset mittaukset ovat hävyttömän tarkkoja ihan akun toiminnan varmistamiseksi, eikä mikään estä tekemään säännöstä, jolla se velvoitettaisiin ilmoittamaan myös viranomaisille. Unohdetaan se silti toistaiseksi.

Jos taas valmistaja velvoitetaan lisäämään latauspistokkeen ja akuston väliin sinetöity, tarkastettu ja kalibroitu mittari mittaaman sitä, miten paljon autoon ladataan sähköä, mikäs sitten on ongelma? Sellainen mittari maksaa kymppejä, kuten on aiemmin mainittu. Kerran viikossa/kuussa/jossakinaikayksikössä lähetys salattuna gsm-verkon yli Trafille, joka laskuttaa. Problem, officer?
tuossa lienee vähän samankaltainen ongelma kuin talomittareissakin, eli tarvitaan yksi johto ohittamaan tuo mittari, jolloin mittari mittaa nollaa kunnes sen joku kytkee oikean johdon taas kiinni. Toki tuollaisesta on jonkinlaiset mahdollisuudet jäädä kiinni, mutta halutessaan ja huolellisesti tekemällä ei edes kummoiset.
 
Jos taas valmistaja velvoitetaan lisäämään latauspistokkeen ja akuston väliin sinetöity, tarkastettu ja kalibroitu mittari mittaaman sitä, miten paljon autoon ladataan sähköä, mikäs sitten on ongelma? Sellainen mittari maksaa kymppejä, kuten on aiemmin mainittu. Kerran viikossa/kuussa/jossakinaikayksikössä lähetys salattuna gsm-verkon yli Trafille, joka laskuttaa. Problem, officer?
Jos ja jos, vaikka sen mittarin hinta olisi 10e, niin siinä vaiheessa kun tuo "muutos" on integroitu ihan sen auton tuotannosta huoltoon asti niin miljoonia on palanut eli sen "mittarin" hinta on ihan jotain muuta kuin 10e jolla mittarinvalmistaja sen mittarin auton valmistajan varastoon toimittaa kun niitä tilataan vuodessa min 10000kpl.

Jotain järkeä näihin heittoihin, todennäköisesti se direktiivi ei vaadi mitään tietynlaista mittaria vaan antaa viitekehyksen jonka puittessa interface ulkomaailmaan on speksattu ja auton valmistaja sitten toteuttaa ko. featuren ihan miten parhaakseen näkee. Joka tapauksessa tuon featuren lopullinen hinta on jotain muuta kuin kymppejä, epäilisin jotain satasia auton valmistajalle / kpl sen jälkeen kun direktiivi on valmis + laskematon työmäärä eu-byrokratiaa päälle direktiivin luomiseksi johon myös auton valmistajat osallistuvat.

Sinänsä puheet jostain eu-direktiivista voidaan toistaiseksi unohtaa, kaikki muut eu-maat pystyvät talouttaan pyörittämään ilman autoveroja ja satelliitti bokseja tai kilowattituntimittareita niin miten kuvittelet että tuohon saisi _Suomen tarpeita_ varten muut osallistumaan...
 
Viimeksi muokattu:
Bernerin selvityksestä maksettiin konsulteille yli 331 000 euroa – lista palkkionsaajista

Kilpailutusraja on 30.000€ on se hassu sattuma että nämä konsulttifirmat laskuttaa aina juuri hieman alle 30.000€ :)
Hassua sattumusta.

15f5a0710adf4b38a1440069f0329e5e.jpg


jostain luin että tätä aivopierupaskaa nämä älyn jättiläiset mietiskelivät 9 kuukautta?
Se on aika pitkä aika miettiä. Lopputuloksena Suomen tyylin mukaisesti oli vain iso läjä paskaa kuten aina.
Trafi mukana tekemässä jotain laskureitaan. Kyllä oli paljon nähty vaivaa.

Hassua että kansalaisilta tai edes autoliitolta jne ei kysytty tietenkään mitään.

No kansalaiset ovat näille narsistipsykopaatti bisnespoliitikoille pelkkiä orjia. Vittuako niiltä mitään tarvii kysellä.
Mielestäni olisi voinut käyttää vaikka 10 miljoonaa jos ulos olisi saatu joku järkevämpi laskelma.
 
Sinänsä puheet jostain eu-direktiivista voidaan toistaiseksi unohtaa, kaikki muut eu-maat pystyvät talouttaan pyörittämään ilman autoveroja ja satelliitti bokseja tai kilowattituntimittareita niin miten kuvittelet että tuohon saisi _Suomen tarpeita_ varten muut osallistumaan...
Olen esittänyt vaihtoehdon sille, että polttomoottorikäyttöiset ajoneuvot vaihtuvat vähitellen mahdollisesti sähkökäyttöisiksi, niin miten sitä voisi verottaa. Muutamalla täällä tuntuu olevan kekseliäisyyttä miettiä ongelmia, poikkeuksen poikkeuksia ja kiertää verotusta, olisiko teillä sitten antaa jokin parempi ehdotus sähköauton verottamiseen?
 
Olen esittänyt vaihtoehdon sille, että polttomoottorikäyttöiset ajoneuvot vaihtuvat vähitellen mahdollisesti sähkökäyttöisiksi, niin miten sitä voisi verottaa. Muutamalla täällä tuntuu olevan kekseliäisyyttä miettiä ongelmia, poikkeuksen poikkeuksia ja kiertää verotusta, olisiko teillä sitten antaa jokin parempi ehdotus sähköauton verottamiseen?
vuosimaksu. tehon ja massan mukaan skaalautuva vuosimaksu sähköautoille, olkoon nimi vaikka käyttövoimavero.
 
vuosimaksu. tehon ja massan mukaan skaalautuva vuosimaksu sähköautoille, olkoon nimi vaikka käyttövoimavero.

Ja tämä pohjautuu käytön mukaan miten? Maksat saman verran aina, vaikka ajaisit viisi kertaa enemmän?

Kiinteä maksu on omistusvero, mistä halutaan eroon. Yrittäkää nyt edes perusrajoitteet muistaa.
 
Ja tämä pohjautuu käytön mukaan miten? Maksat saman verran aina, vaikka ajaisit viisi kertaa enemmän?

Kiinteä maksu on omistusvero, mistä halutaan eroon. Yrittäkää nyt edes perusrajoitteet muistaa.
kuka siitä haluaa eroon? olisihan berhanan esityksessäkin jäänyt ajoneuvovero, käyttövoimavero yms voimaan jotka on täysin vastaavia veroja.
 
Ja tämä pohjautuu käytön mukaan miten? Maksat saman verran aina, vaikka ajaisit viisi kertaa enemmän?

Kiinteä maksu on omistusvero, mistä halutaan eroon. Yrittäkää nyt edes perusrajoitteet muistaa.
Kansallisesti ajatellen ainoat mahdollisuudet on (ilman uusia direktiivejä) kyttäysboksi, tienvarsikamerat (+postin autot kameraskannereilla) tai tietulliportit tietyille tieosuuksille jos käyttöä haluat veloittaa polttoaine veron lisäksi. Näin asia on muissakin maissa hoidettu jossa on haluttu kulutuksen pohjalta veloittaa, monessa maassa tosin kylläkin verotetaan omistamista eli maksat vuotuisen veron/maksun ja se on siinä, sen jälkeen saat ajaa niin paljon kuin perse kestää polttoainetta ostaa. En tiedä miten ko. maat näkevät sähköautot ja niiden verottamisen tarpeet, tosin eipä siellä budjetitkaan pauku kuten suomella kun pitää kaikkea kivaa rahoittaa kaikille.
 
tuossa lienee vähän samankaltainen ongelma kuin talomittareissakin, eli tarvitaan yksi johto ohittamaan tuo mittari, jolloin mittari mittaa nollaa kunnes sen joku kytkee oikean johdon taas kiinni. Toki tuollaisesta on jonkinlaiset mahdollisuudet jäädä kiinni, mutta halutessaan ja huolellisesti tekemällä ei edes kummoiset.
Onko mitään tuntumaa minkä verran tätä ohittamista tapahtuu kiinteistöissä? Niissähän nuo sinetitkin on paikallisen sähkölaitoksen asentamia ja todella helppoja väärentää. Kulutus (ja säästöt) on kuitenkin helposti kertaluokkaa kovemmat kuin autossa.
 
kuka siitä haluaa eroon? olisihan berhanan esityksessäkin jäänyt ajoneuvovero, käyttövoimavero yms voimaan jotka on täysin vastaavia veroja.
Pitää paikkansa. Myös siksi se esitys olikin perseestä, että puhuivat kovasti kustannusten siirtämisestä omistamisesta käyttöön, mutta todellisuudessa kustannukset olisivat siirtyneet vielä nykyistäkin enemmän omistukseen. Valtiollehan olisi toki parasta kiinteä ja varma maksu, mutta kun se ei kohtele tasapuolisesti vähän ja enemmän autoilevia.
 
Onko mitään tuntumaa minkä verran tätä ohittamista tapahtuu kiinteistöissä? Niissähän nuo sinetitkin on paikallisen sähkölaitoksen asentamia ja todella helppoja väärentää. Kulutus (ja säästöt) on kuitenkin helposti kertaluokkaa kovemmat kuin autossa.
Joku 20000kWh on jo kova kulutus lukema ja tuo on 2000eur. Kerrostalossa menee 2-4000 eli 200-400eur. Eli kulut on keskimäärin pienemmät kuin autossa, lisäksi jos asut kämpässä niin aika vaikea siellä on asua kuluttamatta mitään, uskoisin että sellainen 50/50 kusetus menee heittämällä läpi, ainakin niin kauan kuin ihan jokainen talo muuntajan takana tuota ei harrasta. Siellä varmasti mitataan muuntajalle menevää sähköä ja verrataan sitä mittareista kerättyyn, parin talon kusetus menee häviöihin mutta jos tuota jokainen talo tekisi niin se varmasti huomattaisiin.

Jos mennään kokonaan kulutus perusteiseen maksuun autoilussa niin tuollainen 2000e tiemaksuja on "pieni" eli kusetus potentiaalia(&motivaatiota) on paljon enemmän, lisäksi kun ottaa huomioon että sillä autolla ei tartte välttämättä ajaa metriäkään ja mittarilukemaakin saa (ainakin toistaiseksi kunhan ei myydessä väitä että autolla olisi ajettu ruuvattujen kilsojen verran) muuttaa miten lystää niin ilman postiautojen kattavaa kameraverkkoa kenenkään on täysin mahdotonta sanoa onko autolla ajettu 5tkm vai 40tkm vuodessa.
 
Mutta olisihan siellä kiinteän sähkömittarin lisäksi vielä auton oma kulutusmittari. Eli hankala niitä lukuja olisi vääristellä niin että ei jäisi kiinni.
 
Kansallisesti ajatellen ainoat mahdollisuudet on (ilman uusia direktiivejä) kyttäysboksi, tienvarsikamerat (+postin autot kameraskannereilla) tai tietulliportit tietyille tieosuuksille jos käyttöä haluat veloittaa polttoaine veron lisäksi. Näin asia on muissakin maissa hoidettu jossa on haluttu kulutuksen pohjalta veloittaa, monessa maassa tosin kylläkin verotetaan omistamista eli maksat vuotuisen veron/maksun ja se on siinä, sen jälkeen saat ajaa niin paljon kuin perse kestää polttoainetta ostaa. En tiedä miten ko. maat näkevät sähköautot ja niiden verottamisen tarpeet, tosin eipä siellä budjetitkaan pauku kuten suomella kun pitää kaikkea kivaa rahoittaa kaikille.

Päästöjen vähentämisen takia (mm. EU-sopimukset) ei ole mahdollista antaa kulkulupaa ajaa niin paljon kuin lompsa antaa myöten. Päästövähennyksiin Suomi tietysti sitoutuu, vaikka vaikutus maailman päästöihin on jotain puoli prosenttia (maailma pelastuu, not). Samoin väylälle ja sen rakenteelle on aika paljon merkitystä, kuinka paljon sillä ajetaan, ja kuinka paljon ylläpitoon saadaan rahaa. Ei voi olla, että selvästi enemmän tietä kuluttava ei maksaisi enemmän.

Kyttäysboksissa on juuri se kyttäysongelma, jos halutaan seurata kilometrejä tai paikkaa. Jos kilometrit luetaan auton väylästä... ei taida olla eroa mm. sinun ja käyttäjän lnaukkar vetoamiin ongelmiin väylän luotettavuudesta kilowatteja mitattaessa.

Suomi on kieltämättä hankala alue, meitä kun on niin vähän ja etäisyydet pitkiä.
Autovero on melkein pakko jossakin vaiheessa poistaa, koska se on ristiriidassa EU-sääntöjen kanssa, ja se pitäisi jotenkin korvata. Valtion tulot taas eivät saisi laskea.
 
Onko mitään tuntumaa minkä verran tätä ohittamista tapahtuu kiinteistöissä? Niissähän nuo sinetitkin on paikallisen sähkölaitoksen asentamia ja todella helppoja väärentää. Kulutus (ja säästöt) on kuitenkin helposti kertaluokkaa kovemmat kuin autossa.
eipä oo mitään tietoa, mutta eipä tästä ole kauaa, kun uutisoitiin pelle pelottomasta joka oli harrastanut tuota vuosia ja vuosia. Toki sitten jäi vahingossa kiinni ja rangaistiin myös sen mukaan. Sen tiedän että varsinkin vanhojen mittarien aikaan tuota lähipiirissäkin jonkin verta saattoi tapahtua, varsinkin jos omasi jotkut sopivan oloiset sinetöintilaitteet, mutta tokko tuo sentäs kansan huvi on ollut. Autojen kanssa vaan tuppaa olemaan että kaikki kohtuuhelpot keinot muuttuvat ennen pitkää kansanhuviksi.
 
Joku 20000kWh on jo kova kulutus lukema ja tuo on 2000eur. Kerrostalossa menee 2-4000 eli 200-400eur. Eli kulut on keskimäärin pienemmät kuin autossa, lisäksi jos asut kämpässä niin aika vaikea siellä on asua kuluttamatta mitään, uskoisin että sellainen 50/50 kusetus menee heittämällä läpi, ainakin niin kauan kuin ihan jokainen talo muuntajan takana tuota ei harrasta. Siellä varmasti mitataan muuntajalle menevää sähköä ja verrataan sitä mittareista kerättyyn, parin talon kusetus menee häviöihin mutta jos tuota jokainen talo tekisi niin se varmasti huomattaisiin.

Jos mennään kokonaan kulutus perusteiseen maksuun autoilussa niin tuollainen 2000e tiemaksuja on "pieni" eli kusetus potentiaalia(&motivaatiota) on paljon enemmän, lisäksi kun ottaa huomioon että sillä autolla ei tartte välttämättä ajaa metriäkään ja mittarilukemaakin saa (ainakin toistaiseksi kunhan ei myydessä väitä että autolla olisi ajettu ruuvattujen kilsojen verran) muuttaa miten lystää niin ilman postiautojen kattavaa kameraverkkoa kenenkään on täysin mahdotonta sanoa onko autolla ajettu 5tkm vai 40tkm vuodessa.
Minä nyt oikeastaan ajattelin kiinteistöiksi myös kaikenlaiset konepajat, maatilat ja sensellaisekin. Näiden kulutusta ei aina voi oikein statistiikallakaan ennakoida. Omakotiluokassa olisi järkevää ohittaa joku 10-20% kulutuksesta, jottei kukaan kysele perään. Sähkömittareita ei myöskään kukaan tarkasta vuosittain katsastuksessa, lukemaa ei vo verrata matkamittariin tms, joten minusta tämä olisi riskiin nähden kannattavampaa kuin auton modaus. Samoja satasia siellä säästetään.
 
Tässä ilmainen konsultointiratkaisu, jonka voi toimittaa rouva B:lle:
(ajoneuvojen lukumäärät Tilastokeskus - Tilastot aiheittain - Moottoriajoneuvokanta)
upload_2017-1-25_14-33-56.png
muuten hyvä mutta moottorikelkka on käytännössä katsoen lelu suomessa, poislukien poromiehet ja vartiolaitos, joten tonni sinne. Mukaan pitää sitten ottaa ne veneet, eli vesiskootterit 2ke, moottoriveneet yli 100Hp 1000e ja purjeveneet yli 12m pituutta ja x määrä korkeutta 1000e. Lisäksi hevoset á 1000e jne jne
 
muuten hyvä mutta moottorikelkka on käytännössä katsoen lelu suomessa, poislukien poromiehet ja vartiolaitos, joten tonni sinne. Mukaan pitää sitten ottaa ne veneet, eli vesiskootterit 2ke, moottoriveneet yli 100Hp 1000e ja purjeveneet yli 12m pituutta ja x määrä korkeutta 1000e. Lisäksi hevoset á 1000e jne jne
Yksityiskäytössä: Erillisnäytönohjaimet 5000€, yli 2 ytimiset prosessorit 1000€, erikseen myytävät CPU/GPU jäähdyttimet 500€, muut erikseen myytävät komponentit 500€.

Kaikkihan nuo on ihan turhia leluja. Miksi ihmeessä jotain pitää tappoverottaa vain siksi, että se ei ole välttämätöntä ja sinä et sellaisesta pidä?
 
muuten hyvä mutta moottorikelkka on käytännössä katsoen lelu suomessa, poislukien poromiehet ja vartiolaitos, joten tonni sinne. Mukaan pitää sitten ottaa ne veneet, eli vesiskootterit 2ke, moottoriveneet yli 100Hp 1000e ja purjeveneet yli 12m pituutta ja x määrä korkeutta 1000e. Lisäksi hevoset á 1000e jne jne
Annen kanssa tuota kelkkajuttua mietittiin, mutta kun niillä ei saa ajaa tiellä niin päädyttiin tällaiseen kompromissiin.
Veneisiin Timolla on jo malli ja pari jälkikiekaisua perään...
 
Saksaan tulee moottoritiemaksut
Saksan autobahneille tulee tietullit
...
Uudessa versiossa Saksa suostui madaltamaan lyhyen vierailun hintaa tienkäyttäjiltä. Kymmenen päivän lipun hinta moottoritien käytöstä on alimmillaan 2,50 euroa ympäristöystävällisimmille autoille.

Vuosilippu maksaa 130 euroa saksalaisille ja ulkomaisille autoille, mutta Saksaan rekisteröityjen autojen kuljettajat voivat vähentää kulun verotuksessa.
...
 
Syvällä kyntää. Nettiauto, myydyt 24h 53kpl. 50/50 liikkeet ja yksityiset. Ei se kauppa nyt vaan käy vaikka luvattu ettei mitään muutu, paitsi huhtikuussa, ei tällä hallituskaudella, tammikuussa 2018, tai pian, ja muut kootut selitykset.
 
Orpo vissiin jo huamaa kassassa mitä hallituksen venkoilut tarkoittaa käytännössä. Tai joku hänen välkympi avustajansa voisi hänelle kertoa.
 
Saksaan tulee moottoritiemaksut
Saksan autobahneille tulee tietullit
...
Uudessa versiossa Saksa suostui madaltamaan lyhyen vierailun hintaa tienkäyttäjiltä. Kymmenen päivän lipun hinta moottoritien käytöstä on alimmillaan 2,50 euroa ympäristöystävällisimmille autoille.

Vuosilippu maksaa 130 euroa saksalaisille ja ulkomaisille autoille, mutta Saksaan rekisteröityjen autojen kuljettajat voivat vähentää kulun verotuksessa.
...
Joutuukohan baanalle menessä ruuvaamaan autoon khw-mittarin kiinni vai rahastetaankohan ihan perinteisin keinoin :).

Lisäksi kun tuon vuosibiljetin voi 130e:llä ostaa ulkitkin niin se antaa jotain osviittaa että minkä verran se tieston kunnossapito oikeasti maksaa, tuohon peilaten joku 1000e vuosimaksu suomessa vaikkakin kattaa koko tieverkoston niin kuulostaa "aika absurdin suurelta", mutta kun kassa on kaput niin minkäs voi...
 
Jos Helsingistä ouluun rakennettais nelikaistainen moottoritie voisin hyvin maksaa tuosta pätkästä +50€ extraa tiemaksuna, mutta näistä nykyisistä kinttupoluista en maksa.
 
kyllä tossa taas kauhuissani ajelin tampereelta lähteviä isompia teitä, mikä muistaakseni korjattiin viime keväänä. Sehän on nyt oikeasti hengenvaarallinen , kun koko tien matkalta pituussuuntasta "kynnöspeltoa". Tuo tosiaan korjattiin semmosella nykyisin muodissa olevalla urapaikkauksella joka on sitten kulunut uudelleen uralle vajaassa vuodessa, lisäksi viereen alkaa muodostua toinen ura ja siihen päälle nuo paikkojen reunat... Pikaisesti pitäisi saada aikaan lakimuutos millä korvamerkitään rahaa se muutama miljardi että koko kansalle ostetaan maastoautot!
 
Yksityiskäytössä: Erillisnäytönohjaimet 5000€, yli 2 ytimiset prosessorit 1000€, erikseen myytävät CPU/GPU jäähdyttimet 500€, muut erikseen myytävät komponentit 500€.

Kaikkihan nuo on ihan turhia leluja. Miksi ihmeessä jotain pitää tappoverottaa vain siksi, että se ei ole välttämätöntä ja sinä et sellaisesta pidä?
no mieluummin juppilelut verolle kuin lisätä autoilun kuluja, ilman autoa kun ei oikein suomessa useinkaan pärjää...

mitä yllä olevaan lainaukseen tulee, niin johan sitä maskettiin kiintolevyistä veroa, vaikkei sillä mitään järjellistä syytä ollutkaan, tuossa vaan nykyisellään on vaarana se että valtiovalta keksii että jonkunnäköinen tietokone on lähes pakollinen jo joka taloudessa ja siten äärimmäisen hyvä verotettava. Tuon jälkeen on sitten puhelimet ja tabletit verolla myös.
 
no mieluummin juppilelut verolle kuin lisätä autoilun kuluja, ilman autoa kun ei oikein suomessa useinkaan pärjää...
Juppilelut, tämä juuri asenne miksi Suomessa ajetaan paskalla skodalla paskaa tietä pitkin paskasta kämpästä joka päivä autuaana. Mielummin maksaa 100e ettei naapuri saa 50 euroa.
 
Juppilelut, tämä juuri asenne miksi Suomessa ajetaan paskalla skodalla paskaa tietä pitkin paskasta kämpästä joka päivä autuaana. Mielummin maksaa 100e ettei naapuri saa 50 euroa.
tais kalikka kolahtaa, mutta kesäsuomen suurin ongelma on ilman pienintäkään epäilystä vesiskootterit, joiden meteli aiheuttaa verenpainetta ja kuolemia missä tahansa kahta kilometriä lähempänä mitä tahansa suomalaista lammikkoa. Lisäksi jos venevero mukamas on pakko perustaa, niin verotetaan nyt alkuperäisen idean mukaisesti oikeasti niitä isoja ja kalliita veneitä jotka ne isoimmat ongelmatkin aiheuttaa. Tosin tuossa en oikein jaksa ymmärtää miksi purjeveneitä pitää ottaa mukaan lainkaan, ne kun kuitenkin on kohtuu ekologisia, vielä niin että käytännössä katsoen jokainen purjevene suomessa tulee veron alle, myös ne h-veneet ja perinneveneet, joissa ei välttämättä ole moottoria lainkaan.
Ai niin ja ne hevoset, mikä perhanan pyhä lehmä on tuo josta ei edes puhuta että voisi olla jonkinnäköinen sekä liikenteellinen että ympäristöllinen ongelma? suomessa on 75000 hevosta joista voitaisiin helpolla ottaa saman verta kuin tulevalla veneverollakin, tosin eihän tuo muutama satonen per koni kata edes kuluja mitä nuo aiheuttaa vuosittain...

Elämä ei ole tasa-arvoista joten mikä sen parempi kohde verottaa kuin isoimmat ongelmien aiheuttajat sen sijaan että maksajiksi pääsee ne jotka yrittävät selvitä tästä elämästä edes jotenkin järjissään?
 
kyllä tossa taas kauhuissani ajelin tampereelta lähteviä isompia teitä, mikä muistaakseni korjattiin viime keväänä. Sehän on nyt oikeasti hengenvaarallinen , kun koko tien matkalta pituussuuntasta "kynnöspeltoa". Tuo tosiaan korjattiin semmosella nykyisin muodissa olevalla urapaikkauksella joka on sitten kulunut uudelleen uralle vajaassa vuodessa, lisäksi viereen alkaa muodostua toinen ura ja siihen päälle nuo paikkojen reunat... Pikaisesti pitäisi saada aikaan lakimuutos millä korvamerkitään rahaa se muutama miljardi että koko kansalle ostetaan maastoautot!

Tuommoiset "korjaukset" ovat moottoripyörällä ajaessa varsin mielenkiintoisia. Omallakin kokemuksella niihin täytyy suhtautua vakavasti mutta vähemmän ajaneiden, esim. lasteni puolesta huolestuttaa oikeasti.
 
Lisäksi jos venevero mukamas on pakko perustaa, niin verotetaan nyt alkuperäisen idean mukaisesti oikeasti niitä isoja ja kalliita veneitä jotka ne isoimmat ongelmatkin aiheuttaa. Tosin tuossa en oikein jaksa ymmärtää miksi purjeveneitä pitää ottaa mukaan lainkaan, ne kun kuitenkin on kohtuu ekologisia, vielä niin että käytännössä katsoen jokainen purjevene suomessa tulee veron alle, myös ne h-veneet ja perinneveneet, joissa ei välttämättä ole moottoria lainkaan.
Veroa voisi periä joka veneeltä joka on sen kokoinen että tarvitsee "väyliä" eli tuo ehdotettu 50hv + lisäksi pituusraja vaikka ei moottoria olisikaan oli ainakin omasta mielestä ihan kohtis kohdallaan, ei tässä varmaan ikinä ollut päästöistä kyse ja ne päästöt on kuitattu polttoaineen verolla. Ei ne merimerkit ja muut sinne ilmaiseksi tule sekä 24/7 hätäpäivystys joka on käytännössä vain ja ainoastaan veneilijöitä varten... Summiin en ota kantaa, mutta 100-1000e voisi olla passeli riippuen paatista, kuitenkin siten että esim. pelkkä isokoneteho ei tuota 1000e laskua tuo vaan se olisi ikäänkuin tehon ja pituuden joku funktio joka tuon määrittäisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom