Noita octavia/passat/superb peruskippojakin menisi paremmin kaupaksi jos mopo moottorin saisi autoverottomasti. Rajaksi vaikka 100g. Isommat päästöt sitten isommalla autoverolla. Nyt kun autoilu vain joka vuosi kallistuu kun käyttömaksua nostetaan. Eli jollain autoilla saisi olla halvat maksut ja jos on vaapivampi asiakas, niin halutessaan saisi maksaa enemmän autoveroakin? Nuo autot mahtaa olla laiskoja, mutta on ne sentään uusia ja turvallisia ja myös kuluttaisivat vähän polttoainetta. Nuo oli siis piheimmät moottorit. Samalla kilpailua tulisi lisää jos noita pienipäästöisiä saisi rahdata suomeen niin paljon kun sielu sietää.Niin, toki ne isot, tehokkaat ja monimutkaiset autot maksaisivat jatkossakin eniten. Silti joku saattaisi tosiaan ostaa autoverottomana isonkin bemarin, maksaen ALVina siitä siltikin jopa kymmeniä tuhansia. Olikohan sille systeemille joku nimikin, jossa ihmiset voisivat itse päättää, millaisen tuotteen haluavat tai tarvitsevat.. Joku vapaa markkinatalous saattoi olla.. Nykyään on onneksi niin helppoa, kun tämmöiset vaikeat päätökset on tehty meidän puolesta jonkun meitä varmasti paljon viisaamman toimesta ja 90% kansasta vaihtoehdot pyörii Octavian ja Passatin välillä. Jotka nekin tietysti maksavat paljon enemmän kuin vapailla markkinoilla ja jos joku yrittää säästää etsimällä poistomyynnistä vaikka saksalaiselle kauppiaalle käsiin jääneen väärän värisen Passatin, niin sitä pitää kuitenkin verottaa suhteessa hintaan enemmän kuin vastaavaa autoa Suomessa myyvää merkkiliikettä. Eli vapaan markkinatalouden ei anneta nykyisellään Suomessa autojen kohdalla toimia. Mutta jokohan tästä olisi tälle päivää jauhettu, nyt liikeenteeseen. Halvalla vanhalla käytetyllä vielä toistaiseksi.
ŠKODA Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC Style DSG Autom. Päästöt 99g
ŠKODA Superb Combi 1.6 TDI Ambition GreenLine, 97g, vero 4 364€
Volkswagen Passat Variant BLUEMOTION 1,6 TDI 88 kW (120 hv), 96g, vero 3 970€
Mulla onkin PSA:n 1.6 hdi 110 hv dieseli joka on kyllä oikeastikin pirun pihi kone.
Viimeksi muokattu: