Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 036
Jo 80-luvun Audissa muistan nähneeni saman jutun. Silloin ei ollut sitä integroitua pyöreää kytkintä jossa valojen pääkäyttökytkin kiertämällä ja sumuvalot vetämällä, vaan erilliset vipukytkimet.
Kyllä ne sumarit ihan erillisnapeissa on 80-luvun Audissa, ainakin itellä. Keskellä kojelautaa. Sekotat varmaan ajovalokatkasijaan mikä on vipukytkin. Mutta vähän silti sama periaate, jos painat vasenta niin oikean puoleen nappiin tulee myös merkkivalo siitä että se on päällä, ts. menee sekin väkisin myös päälle. Oikean puolen sumarinappia taas pystyy käyttämään erikseenkin. Tai jotenkin noin se tais olla, en jaksa käydä tarkistamassa.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 751
Mercedes CLK, akku takakontissa ja kontinluukku on vain sähköisesti avattavissa. Takapenkkien poistoon ei tule ohjetta esim auton mukana, ja se on lähes mahdoton arvata miten saa penkin pois tieltä. Pehmusteen läpi tökkimällä oikeaan kohtaan löytyy lukitus, kiitokset Youtubelle tms, mistä ohjeen sainkaan. Sit vaan kömpiä sisäkautta takakonttiin :D
Apuvirtapisteitä ei ole konepellin alla.
Tää on varmaan 208 korimallisen juttu? 209 korisessa on apuvirtapiste ja akku konepellin alla.

Mersulla on muutenkin aika erikoiset paikat akulle muissakin malleissa. Löytyy pelkääjän paikalta jalkatilasta, takapenkin alla yms.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 036
Tää on varmaan 208 korimallisen juttu? 209 korisessa on apuvirtapiste ja akku konepellin alla.

Mersulla on muutenkin aika erikoiset paikat akulle muissakin malleissa. Löytyy pelkääjän paikalta jalkatilasta, takapenkin alla yms.
Jep toi vanhempi 208.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
796
Jep toi vanhempi 208.
Siis eikö siinä ole avaimelle lukkoa ollenkaan vai toimiiko sekin sähköisesti? Eikö jostain startilta tms. olisi edes sähköä saanut syötettyä? Luulisi johki sulakeboksiin tulevan kaapeli akulta eteenkin (en perehtynyt aiheeseen).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 036
Siis eikö siinä ole avaimelle lukkoa ollenkaan vai toimiiko sekin sähköisesti? Eikö jostain startilta tms. olisi edes sähköä saanut syötettyä? Luulisi johki sulakeboksiin tulevan kaapeli akulta eteenkin (en perehtynyt aiheeseen).
avaimessa olevalla kaukosäätimellä se aukeaa, ei ole lukkopesää. Tää edellyttää että se kaukosäädin toimii..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
12 095
Kyllä ne sumarit ihan erillisnapeissa on 80-luvun Audissa, ainakin itellä. Keskellä kojelautaa. Sekotat varmaan ajovalokatkasijaan mikä on vipukytkin. Mutta vähän silti sama periaate, jos painat vasenta niin oikean puoleen nappiin tulee myös merkkivalo siitä että se on päällä, ts. menee sekin väkisin myös päälle. Oikean puolen sumarinappia taas pystyy käyttämään erikseenkin. Tai jotenkin noin se tais olla, en jaksa käydä tarkistamassa.
Nyt kun sanoit, saatan muistaa jotain väärin. Samantapaiset vivut/napit näissä kuitenkin oli. Ei siis sellainen pieni viiksi. Puhummeko kuitenkin samasta ohjaamosta, siis ainakin laatikkomaisissa 80/4000/quattro/GT? Minulla oli siis kaksi erilaista, olikohan ne molemmat sitten B2, typ81. Toisessa oli vain takasumuvalot, toisessa alkuperäiset etu- ja takasumuvalot. Tämän näköiset kojetaulut tämän näköisillä vipukytkimillä, ilman kytkinrivistöä muualla kuten monessa muussa Audissa. Siinä merkissähän on käyty läpi varmaan kaikki mahdolliset erilaiset ohjaamon lirputtimien ja vimpaimien variaatiot.
1000033679.jpg

1000033678.jpg


Onko nyt niin että kuvittelin koko jutun ja etusumuvalo on näissä vasemmalla, takasumuvalo oikealla ja löytämäni kuvat ovat jenkkivarustelusta tms. ilman takasumaria? :beye:

Kummastakin autosta olen nimittäin luopunut toissa vuosikymmenellä joten en noin vaan pääse tarkistamaan. Ehkä niiden ohjaamo näkyisi jossain arkistojen pohjalta kaivettavissa kuvissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.06.2017
Viestejä
177
Pitääpä pudottaa tällainen suunnittelun kukkanen tänne kun taas ärsyttää.

Hondan insinöörit eivät oikein suunnilleet tätä peliä (Civic FN2 2006-2011) tällaisiin nollan molemmin puolin sahaaviin keleihin tai sisätilalämppäreihin.

Ongelma siis, että sulamisvesi (lämppäri tai aurinko) valuu tuosta ikkunalta alas tuohon kahvan valkoisella korostettuun kohtaan ja jäätyä pätkähtää siihen --> Kun keli menee pakkaselle ei kahvaa saa painettua sisään, koska se jää estää tuon mustan osan liukumisen tuon kuoren sisään (vaikkei sinäänsä mikään muu lukitusosa ole jäätynyt) --> Et voi avata ovea jos et nyhrää tuota esim. jääskraballa pois.

Siinä kun aamulla vähän vittuuntuneena raaputtelet niin pitää olla tarkkana ettet tempaise tuota päällimmäistä (alempaa) rakennetta liian samalla liian kovasti, koska tuo ulkokuori on kiinni ohkaisilla ruuveilla hapettuneessa muovissa sisältä ulos. Ai mistäkö tiedän? Kokemuksesta tottakai. Kahvan korjaamiseksi kunnolla pitää purkaa ovi sisältä ulos ja irroittaa koko hela hoito tottakai.

1712077127813.png
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 452
Pitääpä pudottaa tällainen suunnittelun kukkanen tänne kun taas ärsyttää.

Hondan insinöörit eivät oikein suunnilleet tätä peliä (Civic FN2 2006-2011) tällaisiin nollan molemmin puolin sahaaviin keleihin tai sisätilalämppäreihin.

Ongelma siis, että sulamisvesi (lämppäri tai aurinko) valuu tuosta ikkunalta alas tuohon kahvan valkoisella korostettuun kohtaan ja jäätyä pätkähtää siihen --> Kun keli menee pakkaselle ei kahvaa saa painettua sisään, koska se jää estää tuon mustan osan liukumisen tuon kuoren sisään (vaikkei sinäänsä mikään muu lukitusosa ole jäätynyt) --> Et voi avata ovea jos et nyhrää tuota esim. jääskraballa pois.

Siinä kun aamulla vähän vittuuntuneena raaputtelet niin pitää olla tarkkana ettet tempaise tuota päällimmäistä (alempaa) rakennetta liian samalla liian kovasti, koska tuo ulkokuori on kiinni ohkaisilla ruuveilla hapettuneessa muovissa sisältä ulos. Ai mistäkö tiedän? Kokemuksesta tottakai. Kahvan korjaamiseksi kunnolla pitää purkaa ovi sisältä ulos ja irroittaa koko hela hoito tottakai.

Outoa että seuraavassa versiossa palasivat geneeriseen kaareen. Mutta hieno yksityiskohta nuo nuolenpääkahvat :think:
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 055
Minkä takia auton ABS-anturi on mitoitettu niin tiukasti istuvaksi, että vanhaa ei ikinä saa irti kuin poraamalla 1 mm murusina? :mad:
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 055
Et ole tainnut ruosteesta kuulla.
En niele tuota perustelua, aivan varmasti sen olisi voinut toteuttaa paremmin. Mutta ei, anturia ei saa pois kuin murusiksi hajottamalla ja uusikin on vittumainen saada tiukkaan reikään survottua paikalleen hajottamatta anturia. :rolleyes:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 036
On niitä joissain autoissa käytetty semmosia holkkeja. Oliko joku ikivanha audi semmonen. Samanlaiset holkit kuin kuorma-autoissa taka-antureilla. Ite anturi irtoaa hyvin kyllä, ja sitten ton messinkikikkareen voi repiä vaan irti (ei lähde välttämättä ehjänä, mutta ei haittaakaan, koska ite anturi on se kallis osa.
1724426367141.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 174
1724586398614.png


Skoda Fabia 1.6tdi pakoputken joustokappale. Varmaan esiintyy aika monessa volkkarissa lisäksi.

Arvatkaa vaan onko tuo koko putken etuosa samaa pötköä mukaanlukien dpf?
1724586548176.jpeg


Ok, onhan se mahdollista vaihtaa tuohon väliin hitsaamalla uusi tilalle, mutta käytännössä vaatii melkein putken irroitusta koska yläpää on niin ahtaassa välissä, että tuskin kovin monella pajalla on tuonne mahtuvaa hitsauskolvia. Ja siinä kohtaa kun tuo pönttö on irti niin kannattaako tuota ruosteista paskakasaa enää sinne takaisin edes laittaa. Ja vielä kruununa tuossa jousto-osan dpf puoleisessa päässä on niin vähän tuota suoraa putkea, että ei taida edes onnistua laittaa lyhyempää tarvikeosaa tilalle pantakiinnikkeillä, joka sekin olisi ollut muuten ihan tehtävissä.

Olisihan se ollutkin ihan liian helppoa jos jousto-osa olisi ollut laippaliitoksella tms
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
21.09.2023
Viestejä
291


Skoda Fabia 1.6tdi pakoputken joustokappale. Varmaan esiintyy aika monessa volkkarissa lisäksi.

Arvatkaa vaan onko tuo koko putken etuosa samaa pötköä mukaanlukien dpf?


Ok, onhan se mahdollista vaihtaa tuohon väliin hitsaamalla uusi tilalle, mutta käytännössä vaatii melkein putken irroitusta koska yläpää on niin ahtaassa välissä, että tuskin kovin monella pajalla on tuonne mahtuvaa hitsauskolvia. Ja siinä kohtaa kun tuo pönttö on irti niin kannattaako tuota ruosteista paskakasaa enää sinne takaisin edes laittaa. Ja vielä kruununa tuossa jousto-osan dpf puoleisessa päässä on niin vähän tuota suoraa putkea, että ei taida edes onnistua laittaa lyhyempää tarvikeosaa tilalle pantakiinnikkeillä, joka sekin olisi ollut muuten ihan tehtävissä.

Olisihan se ollutkin ihan liian helppoa jos jousto-osa olisi ollut laippaliitoksella tms
Onnistuu laittaa ilman purkamista, puikolla noita piilossa olevia kohtia hitsailevat. Pk seudulla se vanha kuuluisa pakoputki paja, tekee pelkkiä pakoputken korjauksia. 20 minuutin homma.
Alkuperäistä putken yläosaa ei kannata vaihtaa pois.
Kuitenkin kyse jo paljon ajetusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 174
Onnistuu laittaa ilman purkamista, puikolla noita piilossa olevia kohtia hitsailevat. Pk seudulla se vanha kuuluisa pakoputki paja, tekee pelkkiä pakoputken korjauksia. 20 minuutin homma.
Alkuperäistä putken yläosaa ei kannata vaihtaa pois.
Kuitenkin kyse jo paljon ajetusta.
Ja puoli vuotta myöhemmin joku haperoksi ruostunut osa muualta pakoputkesta antautuu ja taas tarvii varata aikaa pajalle.

Pointti oli se, että tuo on typerää suunnittelua riippumatta auton iästä.

Se, että joku jonotusperiaatteella toimiva spesialisti korjaa tuollaisen "20 minuutissa" ei muuta sitä.
 
Liittynyt
21.09.2023
Viestejä
291
Ja puoli vuotta myöhemmin joku haperoksi ruostunut osa muualta pakoputkesta antautuu ja taas tarvii varata aikaa pajalle.

Pointti oli se, että tuo on typerää suunnittelua riippumatta auton iästä.

Se, että joku jonotusperiaatteella toimiva spesialisti korjaa tuollaisen "20 minuutissa" ei muuta sitä.
No onhan noita autoja missä ruostumattomasta tehdyt putket vakiona. Esim aikanaan toyotan t22 diesel. Putket kesti auton käyttöijän jopa Suomessa.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 356
Samahan on noissa akkukoteloinneissa sähköautoissa. Alumiinia tai muita metalleja käytetty ja toisaalta myös komposiittia (Harri Salon akkuvideossa nämä tiedot). Ruostumattomasta ei ole vielä yksikään tainnut tehdä.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 506
Ja puoli vuotta myöhemmin joku haperoksi ruostunut osa muualta pakoputkesta antautuu ja taas tarvii varata aikaa pajalle.

Pointti oli se, että tuo on typerää suunnittelua riippumatta auton iästä.

Se, että joku jonotusperiaatteella toimiva spesialisti korjaa tuollaisen "20 minuutissa" ei muuta sitä.
No jos esim. tuossa valmistaja säästää pari euroa, niin 100 000 autoa tekee 200 000€ ja 1 000 000 tekee 2 000 000€ jne.

Ja sitten kun vastaavia säästökohteita on useampia...

Ei valmistajaa perusmallien kohdalla paljoa kiinnosta mitä 10 tms. vuoden jälkeen.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 222
Tulipa ajettua Toyota Aurista. Siinä oli varoitus ylinopeudesta, jolloin auto piippasi äänekkäästi neljä kertaa jo 2 km/h ylinopeudesta. Turha ominaisuus, jonka onneksi saa vielä tuon ikäisissä autoissa pois.

Sen sijaan tuntui järjettömältä, että auto ei huomioinut mittarivirhettä piippauksen kanssa. Mittasin kännykällä, että 80-rajoituksella ylinopeudesta piippaus tuli jo 75 km/h nopeudessa. 100-rajoituksella varoitus taas tuli 93 km/h nopeudessa. Tuo ominaisuus käytännössä käskee ajamaan alinopeutta. Ei ihme, että Toyotat ajavat monesti alinopeutta maantiellä. Moni käyttäjä ei välttämättä osaa kytkeä tuota pois.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
210
Tulipa ajettua Toyota Aurista. Siinä oli varoitus ylinopeudesta, jolloin auto piippasi äänekkäästi neljä kertaa jo 2 km/h ylinopeudesta. Turha ominaisuus, jonka onneksi saa vielä tuon ikäisissä autoissa pois.

Sen sijaan tuntui järjettömältä, että auto ei huomioinut mittarivirhettä piippauksen kanssa. Mittasin kännykällä, että 80-rajoituksella ylinopeudesta piippaus tuli jo 75 km/h nopeudessa. 100-rajoituksella varoitus taas tuli 93 km/h nopeudessa. Tuo ominaisuus käytännössä käskee ajamaan alinopeutta. Ei ihme, että Toyotat ajavat monesti alinopeutta maantiellä. Moni käyttäjä ei välttämättä osaa kytkeä tuota pois.
Toyotassa sitä hälytysrajaa voi muistaakseni säätää. Kaikissa autoissa niin ei ole.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 537
No onhan noita autoja missä ruostumattomasta tehdyt putket vakiona. Esim aikanaan toyotan t22 diesel. Putket kesti auton käyttöijän jopa Suomessa.
Riippumatta pakoputken materiaalista, dieselissä pakoputki kyllä yleensä kestää auton eliniän suomessakin.. Kaiken näköisiä pommeja on tässä iän aikana tullut katseltua, ja kyllä diesel autosta putoaa puskurit ennen kuin pakoputki.. Tai hiacesta putosi pakoputki, mutta siinäkin itse pakoputki oli ehjä, mutta kannake ruostui. Tosin takapuskuri oli jo siinä kohtaa ruostunut irti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 036
just joutui vain 470tkm/2007 ajettuun passattiin hitsaamaan pienen paikan pakoputkeen. Noh ehkäpä pakoputki menee nyt toiset puol miltsiö :D
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 932
Pakarit kestää nykyisin tosiaan aika tavalla erilailla kuin 70-luvulla. Aikoinaan korjautin Kannelmäessä pakariani pakarikorjaamolla. Siellä ei mitään liitelty, kaikki rälläköitiin ja hitsattiin aina. Mitään "alinopeutta" ei toki ole edes olemassa. Kyllä motarilakin saa ajaa seitsemääkymppiä jos siltä tuntuu. Se kyllä tiedetään että monella lippistä kiristää jos kaikki ei aja samaa nopeutta kuin Hän!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 174
Riippumatta pakoputken materiaalista, dieselissä pakoputki kyllä yleensä kestää auton eliniän suomessakin
IMG_20240823_201322075.jpg


Ehkä se itse putkimateriaali kestäisikin, mutta joustokappaleen liitos ei.

Kyseessä tietääkseni alkuperäinen putkisto ja 275tkm kilsat 2011 Skoda Fabiassa.
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
127
Pakarit kestää nykyisin tosiaan aika tavalla erilailla kuin 70-luvulla. Aikoinaan korjautin Kannelmäessä pakariani pakarikorjaamolla. Siellä ei mitään liitelty, kaikki rälläköitiin ja hitsattiin aina. Mitään "alinopeutta" ei toki ole edes olemassa. Kyllä motarilakin saa ajaa seitsemääkymppiä jos siltä tuntuu.Se kyllä tiedetään että monella lippistä kiristää jos kaikki ei aja samaa nopeutta kuin Hän!
Vähimmäisnopeuden alittamisesta voidaan määrätä liikennevirhemaksu.
 
Liittynyt
30.04.2024
Viestejä
405
Vähimmäisnopeuden alittamisesta voidaan määrätä liikennevirhemaksu.
Itse en ole vielä noita merkkejä nähnyt. Lisäksi näyttää siltä, että merkin alueella alinopeutta ajaminen tavallisella autolla on tällä hetkellä harmaata aluetta, eikä oikeustapauksia siitä vielä ole.

– Merkin tarkoituksena on nimenomaan sulkea tiettyjä ajoneuvoja pois joiltakin tieosuuksilta. Vähimmäisnopeusmerkki on välillä vähän harhaanjohtavasti yhdistetty alinopeudella ajamiseen ja siitä sakottamiseen, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen huomauttaa.
Näin uutta liikennemerkkiä käytetään

Vähimmäisnopeusmerkin voimassaolo voidaan kohdentaa esimerkiksi tietyille ajokaistoille. Näin ohituskaistat ja kaksi- tai useampikaistaisten teiden vasemmanpuoleisimpia kaistoja saadaan nopeampien ajoneuvojen käyttöön.

Autoliitto muistuttaa, että vähimmäisnopeus-liikennesääntö on uusi eikä siitä ole vielä oikeuskäytäntöä.


 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 537
Noita vähimmäisnopeus kylttejä ei ole pystytetty yhtään, kun "traktorilla ajo kielletty" kyltti kattaa myös mopoautot yms hitaat ajoneuvot.

Tosin "alinopeussakkoja" on kyllä jaeltu yleisen liikenneturvallisuuden vaarantamisen nimissä, mutta silloin ollaan ajeltu konetiellä traktorinopeuksia, jollain maailmanlopun kikottimella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 174
Jatkeaan tuon monivikaisen vaggineen(skodan) kanssa.

Dieselin ruiskutussuutin, jota ei voi vaihtaa yksittäin vaan myös viereinen pitää ottaa irti.

1725215044780.jpeg


Koska tietenkin tuo pidikerauta on sellainen, että vaikka irroittaa pultin niin se ei tule pois paikaltaan mitenkään ilman että molemmat 1-2 tai 3-4 suuttimet irroitetaan paikaltaan. Ja kun ne irroittaa, pitää tietysti uusia tiivisteet.

Itsellä nuo itse suuttimet irtosi varsin vaivattomasti, mutta ilmeisesti nuo saattaa olla todella pahastikin jumissa.

Toinen kysymys on se, että millä logiikalla merkkihuolto keksii veloittaa yhden vaihdosta 1240€, kun varaosa maksaa virossa(OE continental/VDO) reilu 400e.
 
Liittynyt
21.09.2023
Viestejä
291
Runsas satanen tuntiveloitus, ja monessa paikassa kustaan asiakasta sen suhteen että minimiveloitus tuntuu olevan 8h. Usein homma tehty parissa tunnissa. Eivät ole pajat rehellisiä tämän kanssa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 471
Runsas satanen tuntiveloitus, ja monessa paikassa kustaan asiakasta sen suhteen että minimiveloitus tuntuu olevan 8h. Usein homma tehty parissa tunnissa. Eivät ole pajat rehellisiä tämän kanssa.
Mikä tässä on se suunnittelukukkanen? Jos asiakas vie autonsa pajalle, joka kertoo, että 2h työstä minimiveloitus on 8h, niin ei kai se sen pajan vika ole? Tai että asiakas ei tajua kysyä, että millainen laskutus firmalla on mistäkin työstä?

Jos kyse ei ole jonkin syrjäseudun ainoasta korjaamosta, niin ei tuollainen paja kauaa pysy pystyssä, kun markkinatalous hoitaa hoitaa ongelman asiakkaiden siirtyessä muualle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 411
Ainakin merkkiliikkeissä ja isommissa muissa ketjuissa on korjauksille tehtaan antamat ohjeajat. Jos 8h korjauksen tosi osaava asentaja tekee 2 tunnissa niin veloitus on silti 8h. Pätee myös että jos onkin harjoittelija ja meneekin 10h niin veloitus siinäkin tilanteessa on se 8h.
 
Liittynyt
21.09.2023
Viestejä
291
Mikä tässä on se suunnittelukukkanen? Jos asiakas vie autonsa pajalle, joka kertoo, että 2h työstä minimiveloitus on 8h, niin ei kai se sen pajan vika ole? Tai että asiakas ei tajua kysyä, että millainen laskutus firmalla on mistäkin työstä?

Jos kyse ei ole jonkin syrjäseudun ainoasta korjaamosta, niin ei tuollainen paja kauaa pysy pystyssä, kun markkinatalous hoitaa hoitaa ongelman asiakkaiden siirtyessä muualle.
Osaassa nykyisissä autoissa hiukan huonosti toteutuu tuo toiselle korjaamolle siirtyminen. Laitteet millä korjataan alkaa olemaan autokohtaisia ja kalliita. esim online yhteydellä olevat starit ja sähkö toyotan vianhaku.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 471
Osaassa nykyisissä autoissa hiukan huonosti toteutuu tuo toiselle korjaamolle siirtyminen. Laitteet millä korjataan alkaa olemaan autokohtaisia ja kalliita. esim online yhteydellä olevat starit ja sähkö toyotan vianhaku.
Edelleen kysyn, että mikä se suunnitelukukkanen on? Jonkin yksittäisen korjaamon työmäärään nähden kohtuuton hinnoittelu ei mielestäni kuulosta sellaiselta, vaan se on enemmänkin vaan kyseisen firman ahneutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 414
Osaassa nykyisissä autoissa hiukan huonosti toteutuu tuo toiselle korjaamolle siirtyminen. Laitteet millä korjataan alkaa olemaan autokohtaisia ja kalliita. esim online yhteydellä olevat starit ja sähkö toyotan vianhaku.
No tässähän se homman ydin juuri on. Jollain ne koulutukset ja laitteet täytyy maksaa. Ei voida olettaa että jotain rimacia korjaa sama paja, samoilla vehkeillä ja samoilla persvakomiehillä kuin nissan sunnyä. Moni koulutukset saanut asentaja on jo firmalle 100 000e mies. Siinä saa jonkun verran jo tuntiveloitusta ollakin että saa vielä kaiken investoinnin jälkeen jotain tuottoakin.

Sitten kun vielä edetään korjaamomaailman hienouksiin, että jotain takuuhommia tmv. tehdään jollain ihan naurettavilla veloituksilla "jonon ohi koska prosessit" -tyyppisesti, niin ei merkkikorjaamoja kateeksi käy, vaikka moni maallikko onkin sitä mieltä että ovat kultakaivoksia.
 
Liittynyt
21.09.2023
Viestejä
291
Edelleen kysyn, että mikä se suunnitelukukkanen on? Jonkin yksittäisen korjaamon työmäärään nähden kohtuuton hinnoittelu ei mielestäni kuulosta sellaiselta, vaan se on enemmänkin vaan kyseisen firman ahneutta.
Se että osa autoista mennyt suljettuhin järjestelmiin. Joihin jaellaan yhteyksiä ja ohejlmia isolla rahalla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 671
Viestejä
4 380 362
Jäsenet
72 834
Uusin jäsen
Chillamore

Hinta.fi

Ylös Bottom