Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 018
Jo 80-luvun Audissa muistan nähneeni saman jutun. Silloin ei ollut sitä integroitua pyöreää kytkintä jossa valojen pääkäyttökytkin kiertämällä ja sumuvalot vetämällä, vaan erilliset vipukytkimet.
Kyllä ne sumarit ihan erillisnapeissa on 80-luvun Audissa, ainakin itellä. Keskellä kojelautaa. Sekotat varmaan ajovalokatkasijaan mikä on vipukytkin. Mutta vähän silti sama periaate, jos painat vasenta niin oikean puoleen nappiin tulee myös merkkivalo siitä että se on päällä, ts. menee sekin väkisin myös päälle. Oikean puolen sumarinappia taas pystyy käyttämään erikseenkin. Tai jotenkin noin se tais olla, en jaksa käydä tarkistamassa.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 745
Mercedes CLK, akku takakontissa ja kontinluukku on vain sähköisesti avattavissa. Takapenkkien poistoon ei tule ohjetta esim auton mukana, ja se on lähes mahdoton arvata miten saa penkin pois tieltä. Pehmusteen läpi tökkimällä oikeaan kohtaan löytyy lukitus, kiitokset Youtubelle tms, mistä ohjeen sainkaan. Sit vaan kömpiä sisäkautta takakonttiin :D
Apuvirtapisteitä ei ole konepellin alla.
Tää on varmaan 208 korimallisen juttu? 209 korisessa on apuvirtapiste ja akku konepellin alla.

Mersulla on muutenkin aika erikoiset paikat akulle muissakin malleissa. Löytyy pelkääjän paikalta jalkatilasta, takapenkin alla yms.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 018
Tää on varmaan 208 korimallisen juttu? 209 korisessa on apuvirtapiste ja akku konepellin alla.

Mersulla on muutenkin aika erikoiset paikat akulle muissakin malleissa. Löytyy pelkääjän paikalta jalkatilasta, takapenkin alla yms.
Jep toi vanhempi 208.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
794
Jep toi vanhempi 208.
Siis eikö siinä ole avaimelle lukkoa ollenkaan vai toimiiko sekin sähköisesti? Eikö jostain startilta tms. olisi edes sähköä saanut syötettyä? Luulisi johki sulakeboksiin tulevan kaapeli akulta eteenkin (en perehtynyt aiheeseen).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 018
Siis eikö siinä ole avaimelle lukkoa ollenkaan vai toimiiko sekin sähköisesti? Eikö jostain startilta tms. olisi edes sähköä saanut syötettyä? Luulisi johki sulakeboksiin tulevan kaapeli akulta eteenkin (en perehtynyt aiheeseen).
avaimessa olevalla kaukosäätimellä se aukeaa, ei ole lukkopesää. Tää edellyttää että se kaukosäädin toimii..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
12 035
Kyllä ne sumarit ihan erillisnapeissa on 80-luvun Audissa, ainakin itellä. Keskellä kojelautaa. Sekotat varmaan ajovalokatkasijaan mikä on vipukytkin. Mutta vähän silti sama periaate, jos painat vasenta niin oikean puoleen nappiin tulee myös merkkivalo siitä että se on päällä, ts. menee sekin väkisin myös päälle. Oikean puolen sumarinappia taas pystyy käyttämään erikseenkin. Tai jotenkin noin se tais olla, en jaksa käydä tarkistamassa.
Nyt kun sanoit, saatan muistaa jotain väärin. Samantapaiset vivut/napit näissä kuitenkin oli. Ei siis sellainen pieni viiksi. Puhummeko kuitenkin samasta ohjaamosta, siis ainakin laatikkomaisissa 80/4000/quattro/GT? Minulla oli siis kaksi erilaista, olikohan ne molemmat sitten B2, typ81. Toisessa oli vain takasumuvalot, toisessa alkuperäiset etu- ja takasumuvalot. Tämän näköiset kojetaulut tämän näköisillä vipukytkimillä, ilman kytkinrivistöä muualla kuten monessa muussa Audissa. Siinä merkissähän on käyty läpi varmaan kaikki mahdolliset erilaiset ohjaamon lirputtimien ja vimpaimien variaatiot.
1000033679.jpg

1000033678.jpg


Onko nyt niin että kuvittelin koko jutun ja etusumuvalo on näissä vasemmalla, takasumuvalo oikealla ja löytämäni kuvat ovat jenkkivarustelusta tms. ilman takasumaria? :beye:

Kummastakin autosta olen nimittäin luopunut toissa vuosikymmenellä joten en noin vaan pääse tarkistamaan. Ehkä niiden ohjaamo näkyisi jossain arkistojen pohjalta kaivettavissa kuvissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.06.2017
Viestejä
177
Pitääpä pudottaa tällainen suunnittelun kukkanen tänne kun taas ärsyttää.

Hondan insinöörit eivät oikein suunnilleet tätä peliä (Civic FN2 2006-2011) tällaisiin nollan molemmin puolin sahaaviin keleihin tai sisätilalämppäreihin.

Ongelma siis, että sulamisvesi (lämppäri tai aurinko) valuu tuosta ikkunalta alas tuohon kahvan valkoisella korostettuun kohtaan ja jäätyä pätkähtää siihen --> Kun keli menee pakkaselle ei kahvaa saa painettua sisään, koska se jää estää tuon mustan osan liukumisen tuon kuoren sisään (vaikkei sinäänsä mikään muu lukitusosa ole jäätynyt) --> Et voi avata ovea jos et nyhrää tuota esim. jääskraballa pois.

Siinä kun aamulla vähän vittuuntuneena raaputtelet niin pitää olla tarkkana ettet tempaise tuota päällimmäistä (alempaa) rakennetta liian samalla liian kovasti, koska tuo ulkokuori on kiinni ohkaisilla ruuveilla hapettuneessa muovissa sisältä ulos. Ai mistäkö tiedän? Kokemuksesta tottakai. Kahvan korjaamiseksi kunnolla pitää purkaa ovi sisältä ulos ja irroittaa koko hela hoito tottakai.

1712077127813.png
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 438
Pitääpä pudottaa tällainen suunnittelun kukkanen tänne kun taas ärsyttää.

Hondan insinöörit eivät oikein suunnilleet tätä peliä (Civic FN2 2006-2011) tällaisiin nollan molemmin puolin sahaaviin keleihin tai sisätilalämppäreihin.

Ongelma siis, että sulamisvesi (lämppäri tai aurinko) valuu tuosta ikkunalta alas tuohon kahvan valkoisella korostettuun kohtaan ja jäätyä pätkähtää siihen --> Kun keli menee pakkaselle ei kahvaa saa painettua sisään, koska se jää estää tuon mustan osan liukumisen tuon kuoren sisään (vaikkei sinäänsä mikään muu lukitusosa ole jäätynyt) --> Et voi avata ovea jos et nyhrää tuota esim. jääskraballa pois.

Siinä kun aamulla vähän vittuuntuneena raaputtelet niin pitää olla tarkkana ettet tempaise tuota päällimmäistä (alempaa) rakennetta liian samalla liian kovasti, koska tuo ulkokuori on kiinni ohkaisilla ruuveilla hapettuneessa muovissa sisältä ulos. Ai mistäkö tiedän? Kokemuksesta tottakai. Kahvan korjaamiseksi kunnolla pitää purkaa ovi sisältä ulos ja irroittaa koko hela hoito tottakai.

Outoa että seuraavassa versiossa palasivat geneeriseen kaareen. Mutta hieno yksityiskohta nuo nuolenpääkahvat :think:
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 037
Minkä takia auton ABS-anturi on mitoitettu niin tiukasti istuvaksi, että vanhaa ei ikinä saa irti kuin poraamalla 1 mm murusina? :mad:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 018
On niitä joissain autoissa käytetty semmosia holkkeja. Oliko joku ikivanha audi semmonen. Samanlaiset holkit kuin kuorma-autoissa taka-antureilla. Ite anturi irtoaa hyvin kyllä, ja sitten ton messinkikikkareen voi repiä vaan irti (ei lähde välttämättä ehjänä, mutta ei haittaakaan, koska ite anturi on se kallis osa.
1724426367141.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 148
1724586398614.png


Skoda Fabia 1.6tdi pakoputken joustokappale. Varmaan esiintyy aika monessa volkkarissa lisäksi.

Arvatkaa vaan onko tuo koko putken etuosa samaa pötköä mukaanlukien dpf?
1724586548176.jpeg


Ok, onhan se mahdollista vaihtaa tuohon väliin hitsaamalla uusi tilalle, mutta käytännössä vaatii melkein putken irroitusta koska yläpää on niin ahtaassa välissä, että tuskin kovin monella pajalla on tuonne mahtuvaa hitsauskolvia. Ja siinä kohtaa kun tuo pönttö on irti niin kannattaako tuota ruosteista paskakasaa enää sinne takaisin edes laittaa. Ja vielä kruununa tuossa jousto-osan dpf puoleisessa päässä on niin vähän tuota suoraa putkea, että ei taida edes onnistua laittaa lyhyempää tarvikeosaa tilalle pantakiinnikkeillä, joka sekin olisi ollut muuten ihan tehtävissä.

Olisihan se ollutkin ihan liian helppoa jos jousto-osa olisi ollut laippaliitoksella tms
 
Liittynyt
21.09.2023
Viestejä
281


Skoda Fabia 1.6tdi pakoputken joustokappale. Varmaan esiintyy aika monessa volkkarissa lisäksi.

Arvatkaa vaan onko tuo koko putken etuosa samaa pötköä mukaanlukien dpf?


Ok, onhan se mahdollista vaihtaa tuohon väliin hitsaamalla uusi tilalle, mutta käytännössä vaatii melkein putken irroitusta koska yläpää on niin ahtaassa välissä, että tuskin kovin monella pajalla on tuonne mahtuvaa hitsauskolvia. Ja siinä kohtaa kun tuo pönttö on irti niin kannattaako tuota ruosteista paskakasaa enää sinne takaisin edes laittaa. Ja vielä kruununa tuossa jousto-osan dpf puoleisessa päässä on niin vähän tuota suoraa putkea, että ei taida edes onnistua laittaa lyhyempää tarvikeosaa tilalle pantakiinnikkeillä, joka sekin olisi ollut muuten ihan tehtävissä.

Olisihan se ollutkin ihan liian helppoa jos jousto-osa olisi ollut laippaliitoksella tms
Onnistuu laittaa ilman purkamista, puikolla noita piilossa olevia kohtia hitsailevat. Pk seudulla se vanha kuuluisa pakoputki paja, tekee pelkkiä pakoputken korjauksia. 20 minuutin homma.
Alkuperäistä putken yläosaa ei kannata vaihtaa pois.
Kuitenkin kyse jo paljon ajetusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 148
Onnistuu laittaa ilman purkamista, puikolla noita piilossa olevia kohtia hitsailevat. Pk seudulla se vanha kuuluisa pakoputki paja, tekee pelkkiä pakoputken korjauksia. 20 minuutin homma.
Alkuperäistä putken yläosaa ei kannata vaihtaa pois.
Kuitenkin kyse jo paljon ajetusta.
Ja puoli vuotta myöhemmin joku haperoksi ruostunut osa muualta pakoputkesta antautuu ja taas tarvii varata aikaa pajalle.

Pointti oli se, että tuo on typerää suunnittelua riippumatta auton iästä.

Se, että joku jonotusperiaatteella toimiva spesialisti korjaa tuollaisen "20 minuutissa" ei muuta sitä.
 
Liittynyt
21.09.2023
Viestejä
281
Ja puoli vuotta myöhemmin joku haperoksi ruostunut osa muualta pakoputkesta antautuu ja taas tarvii varata aikaa pajalle.

Pointti oli se, että tuo on typerää suunnittelua riippumatta auton iästä.

Se, että joku jonotusperiaatteella toimiva spesialisti korjaa tuollaisen "20 minuutissa" ei muuta sitä.
No onhan noita autoja missä ruostumattomasta tehdyt putket vakiona. Esim aikanaan toyotan t22 diesel. Putket kesti auton käyttöijän jopa Suomessa.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 353
Samahan on noissa akkukoteloinneissa sähköautoissa. Alumiinia tai muita metalleja käytetty ja toisaalta myös komposiittia (Harri Salon akkuvideossa nämä tiedot). Ruostumattomasta ei ole vielä yksikään tainnut tehdä.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 506
Ja puoli vuotta myöhemmin joku haperoksi ruostunut osa muualta pakoputkesta antautuu ja taas tarvii varata aikaa pajalle.

Pointti oli se, että tuo on typerää suunnittelua riippumatta auton iästä.

Se, että joku jonotusperiaatteella toimiva spesialisti korjaa tuollaisen "20 minuutissa" ei muuta sitä.
No jos esim. tuossa valmistaja säästää pari euroa, niin 100 000 autoa tekee 200 000€ ja 1 000 000 tekee 2 000 000€ jne.

Ja sitten kun vastaavia säästökohteita on useampia...

Ei valmistajaa perusmallien kohdalla paljoa kiinnosta mitä 10 tms. vuoden jälkeen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 028
Viestejä
4 377 616
Jäsenet
72 696
Uusin jäsen
otto12322

Hinta.fi

Ylös Bottom