- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 5 635
Järkevässä aikarajassa. Kyllähän se lattialle kaadettu vesikin joskus haihtuu.Ootko oikeasti sitä mieltä, että vesi ei haihdu jos se ei ole kiehuvan kuumaa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Järkevässä aikarajassa. Kyllähän se lattialle kaadettu vesikin joskus haihtuu.Ootko oikeasti sitä mieltä, että vesi ei haihdu jos se ei ole kiehuvan kuumaa?
Pakkasilma on suhteellisesti märkää, mutta absoluuttisesti kuivaa, jos se lasi lämpiää niin paljon että ilma lämpiää ja sitoo sen sen veden, ja tuulettuu, niin miksei voisi olla tehokasta. vs jokin lattialle kaadettu vesi.Järkevässä aikarajassa. Kyllähän se lattialle kaadettu vesikin joskus haihtuu.
Tällä kujalla lumi sulaa vedeksi joka auton seistessä osittain valuu alas ja osoittain sen joutuu poistamaan jotta lasista näkisi ulos. Teidän kujalla, kun lumi ja vesi höyrystyy itsestään pois, niin autoissa ei luultavasti ole näitä turhakkeita, joissa kumilistalla vesi pyyhitään pois. Ne tunnetaan paremmin nimellä lasinpyyhin.Merkillistä, että suomessa voi joku olla noin kujalla ja sanoo noin. Laita ihan mikä tahansa auto käyntiin reippaassa pakkaskelissä, puhallus lasille ja mene ulkopuolelle katsomaan mitä tapahtuu. Kyllä se lumi ja vesi siitä taivaalle haihtuu. Samaa voit kokeilla myös takalasinlämmittimen kanssa takalasille, tai jos autossa on lämmitettävät sivupeilit.
Kukaan ei ole väittänyt, että huurtunutta lasia pitäisi avata kylmällä ilmalla, mutta jos pakkasella sataa lunta ja tämä lumii sattuu osumaan lämpöiseen pintaan, niin se sulaa (mikäli ei elä todellisuudessa jossa lumi/vesi haihtuu välittömästi lasilta).Totta, ajossa lasin ulkopinta kylmenee, eikä pakkaslumi siihen niin tartu.
Sisäpuolen aukipysymisessä pelkkä kylmän ilman kiertokin auttaa, mutta kyllä siinä se lämpö on aivan avainasemassa, lämmin ilma sitoo enemmän kosteutta. Pelkällä kylmän ilman kierrolla ei huurtunut lasi aukea "ikinä".
Itse olen tottunut käyttämään lasinpyyhkimiä pesunesteen käytön jälkeen ja sateen aikana, enkä jää odottamaan haihtumista.Edelleenkin kuitenkin lasinpesuneste/vesi jne siitä haihtuu taivaalle.
Oliko joku väittänyt ajelevansa ilman sisäilman puhallusta? Kesällähän tämä saattaa jollakin autolla onnistua, mutta tuskin sitä kukaan talvella haluaa harrastaa.Tähän sellainen Speden facepalm Ihan vapaasti saatte ajella ilman sisäilman puhallusta jos ette paremmasta ymmärrä.
Haihtuuhan lumikin jos tarpeeksi odottaa. Oletin kuitenkin, että autolla on tarkoitus ajaa ja lasi halutaan sen vuoksi kirkkaaksi.Ootko oikeasti sitä mieltä, että vesi ei haihdu jos se ei ole kiehuvan kuumaa?
Hondan automaatti säätää ihan ok "käynnistyksessä", mutta kun alkaa haluttu lämpötila lähestyä niin kaikki jaloille. Kesällä jalat jäätyvät ja sitten talvella jalat sulavat talvikengissä. Ajavatko japanilaiset kesäisin paksuissa vaatteissa ja talvisin ohuissaTämä on tullut kyllä huomattua harvinaisen selvästi kun käyttis vaihtui Saabista Nissaniin. Saabin ilmastoinnin asetuksiin ei tarvinnut koskea juuri milloinkaan.
Itsellä samoja kokemuksia. Ainoat kerrat kun puhallusta tarvitsi muissa autoissa, oli kun ajoit lämpimään halliin ja kaikki lasit vetivät huuruun.Edellisessä - 07 octaviassa tartti joskus harvoin hetken aikaa käynnistämisen jälkeen pitää puhallus tuulilasille, muuten sai olla auto-asennossa kokoajan.
Nykyisessä - 16 ocussa ei tartte sitäkään vähään. Aina auto-asennossa ja myös tuululasin lämmitys automaattinen. Joskus harvoin jos on lasi niin paksusti jäässä ettei webasto kerennyt sulattaa, niin hetkeksi joutuu manuaalisesti laittamaan tuulilasin lämmityksen päälle. Huurteenpoisto puhallusta olen reilun 4v aikana tarvinut yhden käden sormilla laskettavan määrän.
Kuulostaa loogiselta. Ensin lämmin ilma ikkunoille ja lopuksi, kun lämmin ilma nousee aina ylöspäin, niin puhallus jalkoihin.Hondan automaatti säätää ihan ok "käynnistyksessä", mutta kun alkaa haluttu lämpötila lähestyä niin kaikki jaloille. Kesällä jalat jäätyvät ja sitten talvella jalat sulavat talvikengissä. Ajavatko japanilaiset kesäisin paksuissa vaatteissa ja talvisin ohuissa
Aurinko helottaa, autossa on kuuma ja ilmastointi yrittää pitää koko auton viileänä puhaltamalla kylmää ilmaa toki pelkille nilkoille. Ei siinä nyt paleltumisvammoja tule, mutta kuvittelisin että harvasta hiki otsalla ja jalat kylmänä istuminen on haluttu asia. Varmaan olisi ihan hyvä jos kesälläkin pitäisin talvisaappaita.Kuulostaa loogiselta. Ensin lämmin ilma ikkunoille ja lopuksi, kun lämmin ilma nousee aina ylöspäin, niin puhallus jalkoihin.
Mutta miten kesällä voi jalat jäätyä?
Pilkunviilausta, mutta vilustumisella tarkoitetaan virustartuntaa ja sitä ei pelkästä puhaltavasta kylmästä ilmasta saa.Kuulostaa, että ilmastoinnin lämpötila on säädetty liian matalaksi. Ehkä Honda yrittää suojella, ettei jääkylmä ilma tule suoraan käyttäjien kasvoille, vaan menee vähemmän haitalliseen paikkaan jaloille, ettei vilustu.
Vaihdelaatikoista kommentoineella ilmeisesti puuttu esimerkit. Onko muilla faktaa.Avaa nyt vähän enemmän,... <synkronoitu pakki harvainaisuus nykyään>
Kiinnostaa tietää että mistä nykyään puuttuu. Tiedostan että siirrytty automaatteihin , minkä seurauksena jäänyt ne nuukailumallit joissa varmaan tingitty joka sentti.Ei synkronoituja pakkeja voi kovin paljon olla. Sehän on usein toteutettu niin, että koko hammaspyörää siirretään, jolloin synkronointi ei ole edes mahdollinen.
Helpottaa sitä pakin käyttöä, ja siis ajamista (edes takas liikettä) manuaalilla.En ymmärrä miksi pakin edes pitäisi olla synkronoitu.
Ennen kuin tällaiseen toimintaan ryhtyy, kannattaa toiminnan laillisuus kerrata tieliikennelaista:On taas ongelmat lasien jäätymisissä ym. Jos ei ole webastoa, niin auto käyntiin, ennen kuin alkaa hörppiä aamukahvia. Kun auto on käynyt 15- 30min, on mukava lähteä lämpimällä autolla liikkeelle. Uskaltaa tarjota kaasuakin heti...
Toki itsemurhakuutiossa asuvilla tarvii olla kahdet avaimet, että saa auton lukkoon...
Tieliikennelaki 55 § sanoi:55 §
Moottorikäyttöisen ajoneuvon tarpeettoman joutokäynnin kielto
Polttomoottorikäyttöisen ajoneuvon moottoria ei saa pitää käynnissä kahta minuuttia pidempään, jos ajoneuvo seisoo muusta syystä kuin pakollisen liikenne-esteen vuoksi. Moottoria saa kuitenkin pitää käynnissä ennen ajoon lähtemistä enintään neljä minuuttia, jos pakkasta on enemmän kuin 15 celsiusastetta. Moottoria saa lisäksi pitää käynnissä ennen liikkeelle lähtemistä tai ajoneuvolla tai koneella tehtävän työn alkamista ajoneuvon tai koneen toimintavalmiiksi saattamiseen tarvittavan ajan. (17.12.2020/1040)
Edellä 1 momentissa tarkoitettu kielto ei koske ajoneuvoa, jonka pääasiallinen käyttötarkoitus tai pääasiallisen käyttötarkoituksen edellyttämä lisälaite edellyttää moottorin pitämistä käynnissä.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu kielto ei koske ajoneuvolain 6 luvussa tarkoitetun katsastuksen osana toimitettavaan pakokaasumittaukseen odottavaa ajoneuvoa.
Ennen kuin tällaiseen toimintaan ryhtyy, kannattaa toiminnan laillisuus kerrata tieliikennelaista:
Tieliikennelaki 729/2018 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.www.finlex.fi
Muistaakseni foorumin säännöissä oli laittomaan toimintaan kannustaminen kielletty.
Ympäristösuojelulaki kieltää tarpeettoman joutokäynnin muualla kuin tieliikennelain piirissä.Oma piha ei ole tietä tai yleistä katualuetta = tieliikennelaki ei ole voimassa. (Oletuksella, että kukaan ei jätä kadun varteen autoa käyntiin avaimet virtalukossa ja lähde kaffeelle).
Olikos tätä tutkittu jossain?Hassu laki toisaalta kun lisälämmittimestä tulee enempi päästöjä kun uudehkosta polttiksesta tyhjäkäynnillä.
Juu. Ihan mukavasti sitä tulee juttuun vanhanaikaisen lämmityslaitepaneelin kanssa. Ei vähääkään haittaa tai tuota vaivaa, että joutuu talvella vaihtamaan hetken ajettuaan moodista "tuulilasi" toiselle "tuulilasi ja jalat" toiminnolle ja säätämään lämpötilakiekkoa.Itsellä samoja kokemuksia. Ainoat kerrat kun puhallusta tarvitsi muissa autoissa, oli kun ajoit lämpimään halliin ja kaikki lasit vetivät huuruun.
Ja Toyotassa tuo puhallus siirtyy talvella heti jaloille ja saa nilkat mukavasti viileää, kesällä taas saa olla tarkkana ettei ääni lähde, ilma on niin kuivaa ja puhaltaa jotenkin sellaisesta suunnasta että kurkku saa oman osansa vaikka olisi kuinka suuttimet pois naamalta.
Vaan miksi nuo vaiheet pitäisi tehdä. Tuulilasin puhallus nyt on ihan itsestään selvää että pitää lyödä päälle. Mutta muissa moderneissa autoissani olen asettanut lämmön x ja koskenut niihin kerran keväällä, kerran syksyllä, ellei ole joku poikkeustilanne.Juu. Ihan mukavasti sitä tulee juttuun vanhanaikaisen lämmityslaitepaneelin kanssa. Ei vähääkään haittaa tai tuota vaivaa, että joutuu talvella vaihtamaan hetken ajettuaan moodista "tuulilasi" toiselle "tuulilasi ja jalat" toiminnolle ja säätämään lämpötilakiekkoa.
Kaikilla meillä ei ole niin uusia ja hienoja autoja että niissä voisi jonkun automaattisäätöisen lämpötilan asettaa En itse varmaan edes osaisi käyttää sellaista. Ilmastointi päälle/pois on hienointa tekniikkaa mihin päässyt koskemaan.Vaan miksi nuo vaiheet pitäisi tehdä. Tuulilasin puhallus nyt on ihan itsestään selvää että pitää lyödä päälle. Mutta muissa moderneissa autoissani olen asettanut lämmön x ja koskenut niihin kerran keväällä, kerran syksyllä, ellei ole joku poikkeustilanne.
Parempi on aina parempi, mutta suhteellisuudentaju tässäkin. Huonosti toimivaan automaatioon verrattuna pieni vaiva. Kovin paljon ei joudu tuollaiseen kolmen pyörivän säätimen paneeliin(moderniin, silti automaatiolla toki toimivaan) koskemaan ellei ole kovin vaativa, ja jos on vaativa joutuu kuitenkin sitä automaattiakin säätämään.Vaan miksi nuo vaiheet pitäisi tehdä.
Olikos tätä tutkittu jossain?
Muutenkin vähän kyseenalainen, koska kyseessä on kylmä polttis, eikä käyntilämpöinen.
Minä varmaan vaadin Hondalta liikoja. Nauratti tuossa yksi aamu kun lasi oli tasaisesti hieman jäässä ja päätin että näen riittävästi läpi ilman raaputusta "kun nopeastihan se avautuu". Automaatti-ilmastointi puhalsi toki alkuun lasille ja vaihtoi sitten taas jaloille. Tuulilasista melkein ehti avautua alimmat 10 senttiäParempi on aina parempi, mutta suhteellisuudentaju tässäkin. Huonosti toimivaan automaatioon verrattuna pieni vaiva. Kovin paljon ei joudu tuollaiseen kolmen pyörivän säätimen paneeliin(moderniin, silti automaatiolla toki toimivaan) koskemaan ellei ole kovin vaativa, ja jos on vaativa joutuu kuitenkin sitä automaattiakin säätämään.
Tuossa on ehkä vähän eri lähtökohta: esilämmitys webastolla vai suoraan kylmänä liikkeelle kun ketjussa oli puhetta auton esilämmitys webastolla vs lämmitys tyhjäkäynnillä ennen liikkeelle lähtöä.Eipä tästä kauankaan aikaa ole, kun tutkimus tuli ja siitä oli uutisissa.
" Ajoneuvojen esilämmittäminen ei vähennä polttoaineen kulutusta tai päästöjä merkittävästi, selviää Itä-Suomen ja Tampereen yliopistojen tutkimuksesta. Tutkimus selvitti kulutusta ja päästöjä kylmissä talviolosuhteissa. "
Tutkimus kumoaa yleisen harhakäsityksen: auton esilämmitys ei juuri vähennäkään polttoaineen kulutusta
Myös esilämmittämisen päästöhyödyt jäävät tutkimuksen mukaan pieniksi. Esilämmityksestä oli hyötyä lähinnä ajomukavuuden kannalta.yle.fi
Esilämmityksen vaikutukset ajoneuvojen polttoaineenkulutukseen ja päästöihin jäävät vähäisiksi
Itä-Suomen yliopiston ja Tampereen yliopiston yhteisessä tutkimuksessa pureuduttiin ajoneuvojen polttoaineenkulutukseen ja päästöihin kylmissä talviolosuhteissa.www.uef.fi
Ihan mielenkiintoinen tutkimus, mutta se ei silti vastaa kysymykseen. Lisäksi lainasit ihan väärän kohdan. Tässä oikeampia kohtia aihetta koskien:Eipä tästä kauankaan aikaa ole, kun tutkimus tuli ja siitä oli uutisissa.
" Ajoneuvojen esilämmittäminen ei vähennä polttoaineen kulutusta tai päästöjä merkittävästi, selviää Itä-Suomen ja Tampereen yliopistojen tutkimuksesta. Tutkimus selvitti kulutusta ja päästöjä kylmissä talviolosuhteissa. "
Tutkimus kumoaa yleisen harhakäsityksen: auton esilämmitys ei juuri vähennäkään polttoaineen kulutusta
Myös esilämmittämisen päästöhyödyt jäävät tutkimuksen mukaan pieniksi. Esilämmityksestä oli hyötyä lähinnä ajomukavuuden kannalta.yle.fi
Esilämmityksen vaikutukset ajoneuvojen polttoaineenkulutukseen ja päästöihin jäävät vähäisiksi
Itä-Suomen yliopiston ja Tampereen yliopiston yhteisessä tutkimuksessa pureuduttiin ajoneuvojen polttoaineenkulutukseen ja päästöihin kylmissä talviolosuhteissa.www.uef.fi
jopa 30minuuttia ?On taas ongelmat lasien jäätymisissä ym. Jos ei ole webastoa, niin auto käyntiin, ennen kuin alkaa hörppiä aamukahvia. Kun auto on käynyt 15- 30min, on mukava lähteä lämpimällä autolla liikkeelle. Uskaltaa tarjota kaasuakin heti...
Toki itsemurhakuutiossa asuvilla tarvii olla kahdet avaimet, että saa auton lukkoon...
Ainakaan aiemmin omistamani volkkarin 2-litrainen diesel (CBBB taisi olla moottorikoodi?) ei lämmennyt tyhjäkäynnillä vaikka olisi tunnin käynyt. Ehkä nyt ikkunat suli, mutta lämpömittari ei värähtänyt. Liikkuessa lämmöt nousi kyllä melko hyvin, jonkin verran kuormaa tuo moottori tarvitsee ilmeisesti, että alkaa lämpiämään.jopa 30minuuttia ?
Mistä autosta (malli) kyse, jos ilman sähköpatteria(* niin tulee mieleen että auto tyhjäkäynillä nuukailee eikä saa vesiälämpöseiksi + moottorin jäähdytys tehokas. Usein leimataan käytettyjä tuotujen haasteiksi, mutta Suomi autoissakin on voinut olla "välimeren varustus", tai sitten jätetty ruksimatta talvivarusteet. Tämä ei lämpiä juttu yleisty kun dieselit otti energiatehokkuus harppauksia ja yleisty(**, osassa autoja tuli sitten vakioksi se polttoainelämmitin lämmittään, jos ei ihan nuhanen niin ei sen tarvi pitkään pöristä
Siinä on myös suunnittelun kukkanen itsessään. Sähkövastuslämpöä saisi olla jokaisessa autossa tarjolla heti startista lähtien. Enkä vaadi mahdottomia marginaalisena pohjoisen ihmisenä. Tällaista mukavuusvarustetta osaisi varmaan arvostaa espanjalainenkin asiakas.Mistä autosta (malli) kyse, jos ilman sähköpatteria(*
No tuonpa takia dieseleihin myydään lisälämmittimiä, että saa talvella matkustamonkin lämpöiseksi. Ei sitä hukkalämpöä enää riitä oikein matkustamoon asti.Ainakaan aiemmin omistamani volkkarin 2-litrainen diesel (CBBB taisi olla moottorikoodi?) ei lämmennyt tyhjäkäynnillä vaikka olisi tunnin käynyt.
Hukkalämpöä tulee kaikista polttomoottoreista riittävästi, toinen asia on, että osataanko se ottaa talteen.No tuonpa takia dieseleihin myydään lisälämmittimiä, että saa talvella matkustamonkin lämpöiseksi. Ei sitä hukkalämpöä enää riitä oikein matkustamoon asti.
No jaa,Hukkalämpöä tulee kaikista polttomoottoreista riittävästi, toinen asia on, että osataanko se ottaa talteen.
No ei pelkästään osataanko, mutta kannattaako tuollainen järjestelmä rakentaa?Hukkalämpöä tulee kaikista polttomoottoreista riittävästi, toinen asia on, että osataanko se ottaa talteen.
Tämä on tietysti totta, osalle valmistajista jokainen penni minkä voi säästää, vaikuttaa suunnitteluun. Toiselle valmistajalle taas toimivan lämmityksen tekeminen ei tuota ongelmia.No ei pelkästään osataanko, mutta kannattaako tuollainen järjestelmä rakentaa?
Maksumuurin takana, mutta vanha systeemi jo.No ei pelkästään osataanko, mutta kannattaako tuollainen järjestelmä rakentaa?
Voisko saada tiivistelmän.
Millaista teknistätoteutusta nyt pohdit ?Tämä on tietysti totta, osalle valmistajista jokainen penni minkä voi säästää, vaikuttaa suunnitteluun. Toiselle valmistajalle taas toimivan lämmityksen tekeminen ei tuota ongelmia.
Ostajahan sen viimekädessä määrää mitä valmistetaan. Kun myynti hyytyy ja siihen löytyy syy, niin kannattavampaa on rakentaa toimiva laite.
Saabit ei olleet erityisen energitehokkaita, päästö vähennys lähinnä siitä että sitä lämpö varastoitiin ja esim taksin ei tarvinnut käydä tyhjäkäyntiä kyytiä odotellessa.
Ei ole tarvetta pohtia teknistä- tai muutakaan toteutusta. Helpoimmalla pääsee kun valitsee auton johon on osattu suunnitella toimiva lämmityslaite.Millaista teknistätoteutusta nyt pohdit ?
Toki, luulin että hukkalämpöön oli nyt joku kuningasajatus mielessä (*Ei ole tarvetta pohtia teknistä- tai muutakaan toteutusta. Helpoimmalla pääsee kun valitsee auton johon on osattu suunnitella toimiva lämmityslaite.
Hukkalämpöä tulee kaikista polttomoottoreista riittävästi, toinen asia on, että osataanko se ottaa talteen.
No jaa,
Halvemmaksi tulee lättästä polttoainelämmitintä tai sähköpatteria(*, vs jotain lämmöntalteenottoa ja eristystä, eritys taasen vaatii tehokkaampaa jäähdytystä.
No ei pelkästään osataanko, mutta kannattaako tuollainen järjestelmä rakentaa?
Jos puhutaan vain siitä, riittääkö lämpöä tasapainotilassa, tämä voi olla niinkin vähästä kiinni kuin siitä että sisäilman paluukierto menee paskoissa automaattisesti pois päältä esim. 5 minuutin päästä parkissa myös kovassa pakkasessa seistessä. Tällöin sisätila ei ihan heti mene liian kylmäksi, mutta jäähdytysneste kylläkin laskee normaalista lämpötilasta mittarin alarajaan sinne 50 asteen alle. Aivan mielipuolista paskaa. Tänäkin talvena tuli todettua pari kertaa omassa köyhäinautossa. Autossa oli jo täydet lämmöt ja aika äkkiä jäähtyi. Yhdessä kohtaa myös autoa -25 (korotetulla) tyhjäkäynnillä lämmitellessä ja siivotessa lämpö kyllä nousi. Sitten sisällä käydessä tuli tarve päästää lämpö harakoille ja ohjata Siperian ilmaa kennolle, jotta moottori menisi kylmäksi. Surkeaa suunnittelua.Ei ole tarvetta pohtia teknistä- tai muutakaan toteutusta. Helpoimmalla pääsee kun valitsee auton johon on osattu suunnitella toimiva lämmityslaite.
Toinen Kian ärsyttävä ominaisuus ainakin omassa Optimassa on se, että kun auton sammuttaa ja avaa oven niin se alkaa pitämään jotain piippausta, mihin en tiedä syytä. Kun sulkee oven niin piippaus loppuu, mutta alkaa heti kun oven taas avaa. Kolmas ärsyttävä piippaus on se, että kun käynnissä olevasta autosta nousee avain taskussa niin se alkaa ulvomaan pitkää yhtäjaksoista huutoa muutaman sekunnin ajaksi, jos erehtyy perässään laittamaan oven kiinni.
E: Lämpötilan laskeminen alle x asteen pitää myös jonkin mekkalan. Eikä sitäkään saa mistään pois.
Vähän vanhat viestit mutta menköön...Mulla tekee ihan samaa. En tiedä mistä se yrittää varoittaa. Joo, ilmeisesti sitä hermostuttaa se että se ovi on auki, mutta mitä sitten? Autossa ei ole edes moottori käynissä. Ihme kapine.
Jostain syystä en varsinaisesti ole innoissani eu:n vaatimasta ylinopeushälystä. Se kaiken muun lisäksi niin joku kilisee koko ajan. Ja kiitos auton valmistajien, eu:n jne, kaikkia kilistimiä ei saa ollenkaan pois päältä ja osa palaa aina takaisin päälle kun auton käynnistää uudelleen.
Melko vähän löytyy vielä netistä tietoa, että kuinka helppoa tai vaikeaa tuon ISA järjestelmän koodaus pois käytöstä on eri merkeillä. Toivottavasti yhtä helppoa kuin start-stopin koodaus pois Bemarista.Se EUn ISA systeemi tulee varmaan olemaan kaikkien piipitysten kuningas. Liikennemerkkien luku toimii välillä ihan hyvin, välillä vähän huonommin. Sitten on GPS dataan perustuva lisätieto, mutta kuinkahan sekin käytännössä toimii varsinkin kun auto vähän ikääntyy? Moni automerkki tuntuu vähän hylkäävän vanhat (yli 5v) mallit niin en pidä lainkaan epätodennäköisenä että joillain autoilla pääsee tilanteeseen että muuttunut nopeusrajoitus ei päivity auton järjestelmiin.
Tuo nyt ei varsinaisesti ole huonoa suunnittelua, mutta jotain mitä täytyy pitää mielessä autoa ostettaessa. Eli vähintään ajon ajaksi täytyy saada pois piipitykset. Vähän niinkuin nykyistä autoa ostettaessa pidin tärkeänä että start-stopin saa kokonaan pois.
Tässäkin on ollut vaiheita. Yksi variaatio oli avaimettomalla käynnistyksellä ja tavanomaista lukituksen kauko-ohjausta käyttäen mahdollista jättää käynnissä lukkoon muistaakseni 20 minuutiksi.Tosin Fordia et edes jätä käymään, sammuu jos viet avaimet kauemmas.
Joo tuohan se. Vaihdoin ohjaustehostimeen semmoisen kumisen liitoskappaleen, joka oli kulunut. En tiedä vaikuttaako tuo suoraan rattilukkoon, mutta ehkä purkaminen ja kasaaminen on auttanut, kuitenkin nyt rattilukko menee päälle kun avaa oven ja piippausta ei kuulu 95 % ajasta. Tosiaan jos avaa oven liian nopeasti niin sitten tuo piipitys alkaa, mutta onneksi loppuu käyttämällä ovea kiinni. Silti ihan turhaa piipitystä.Jos tuo piipitys ovea avatessa on aina niin sitten en osaa sanoa. Satunnaisesti rattilukko aiheuttaa tuota. Joku suunnittelun kukkanen jättää rattilukon lukitsematta lähinnä silloin jos sammutat auton ja jokseenkin samalla hetkellä avaat oven. Ovi kiinni, rattilukko menee päälle ja kilinä loppuu.
Toisaalta se rattilukko menee mielestäni joka tapauksessa ovien kanssa lukkoon joten turhaa kilinää
Ekassa autossa vuosimallia -89 tuo ei ollut speksattu ominaisuus, mutta herkällä kädellä viisarin sai toimimaan noin. Joskus rele veti ylimääräisiä lyöntejä, mutta siitä huolimatta pystyin paskalla kulkineellakin oppia hyviä käytöstapoja ilman haavereita.
2001 vuoden Volvo V70:ssä ei ollut.