Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Järkevässä aikarajassa. Kyllähän se lattialle kaadettu vesikin joskus haihtuu.
Pakkasilma on suhteellisesti märkää, mutta absoluuttisesti kuivaa, jos se lasi lämpiää niin paljon että ilma lämpiää ja sitoo sen sen veden, ja tuulettuu, niin miksei voisi olla tehokasta. vs jokin lattialle kaadettu vesi.

Ei jos sitä lunta on siinä sentti, niin ei eihän se ole vetenä kuin joku millin kalvo, joka kuumaailmaa puhaltamalla voisi kuvuiva kohtuu ajassa.

Edit, vähän hyppäs selain väärään kohtaa, keskustelua ilmeisesti paikallaan olosta että liikkeellä olosta. Joissain keleissä liikkeellä ollessa lumisateella voi joutu vähän hakemaan optimia, ja säädellä viileämmäksi, ettei se pakkaslumisade jäädy siihen lasiin. Täsä ei kai ole ollut missään vaiheessa kinaa.

Sillä kuivaamiseen tarvitaan sitä lämpöä ja ilmavirtaa, jos ottailma on pakkasilmaa joka lämmitetään 30 asteiseksi ja puhalletaan kopion kautta pihalle, niin pitäs kuivattaa riittävillä ilmamäärillä.
 
Viimeksi muokattu:
Merkillistä, että suomessa voi joku olla noin kujalla ja sanoo noin. Laita ihan mikä tahansa auto käyntiin reippaassa pakkaskelissä, puhallus lasille ja mene ulkopuolelle katsomaan mitä tapahtuu. Kyllä se lumi ja vesi siitä taivaalle haihtuu. Samaa voit kokeilla myös takalasinlämmittimen kanssa takalasille, tai jos autossa on lämmitettävät sivupeilit.
Tällä kujalla lumi sulaa vedeksi joka auton seistessä osittain valuu alas ja osoittain sen joutuu poistamaan jotta lasista näkisi ulos. Teidän kujalla, kun lumi ja vesi höyrystyy itsestään pois, niin autoissa ei luultavasti ole näitä turhakkeita, joissa kumilistalla vesi pyyhitään pois. Ne tunnetaan paremmin nimellä lasinpyyhin.
Totta, ajossa lasin ulkopinta kylmenee, eikä pakkaslumi siihen niin tartu.
Sisäpuolen aukipysymisessä pelkkä kylmän ilman kiertokin auttaa, mutta kyllä siinä se lämpö on aivan avainasemassa, lämmin ilma sitoo enemmän kosteutta. Pelkällä kylmän ilman kierrolla ei huurtunut lasi aukea "ikinä".
Kukaan ei ole väittänyt, että huurtunutta lasia pitäisi avata kylmällä ilmalla, mutta jos pakkasella sataa lunta ja tämä lumii sattuu osumaan lämpöiseen pintaan, niin se sulaa (mikäli ei elä todellisuudessa jossa lumi/vesi haihtuu välittömästi lasilta).
Edelleenkin kuitenkin lasinpesuneste/vesi jne siitä haihtuu taivaalle.
Itse olen tottunut käyttämään lasinpyyhkimiä pesunesteen käytön jälkeen ja sateen aikana, enkä jää odottamaan haihtumista.
Tähän sellainen Speden facepalm:sfacepalm: Ihan vapaasti saatte ajella ilman sisäilman puhallusta jos ette paremmasta ymmärrä.
Oliko joku väittänyt ajelevansa ilman sisäilman puhallusta? Kesällähän tämä saattaa jollakin autolla onnistua, mutta tuskin sitä kukaan talvella haluaa harrastaa.
Ootko oikeasti sitä mieltä, että vesi ei haihdu jos se ei ole kiehuvan kuumaa?
Haihtuuhan lumikin jos tarpeeksi odottaa. Oletin kuitenkin, että autolla on tarkoitus ajaa ja lasi halutaan sen vuoksi kirkkaaksi.
 
Tämä on tullut kyllä huomattua harvinaisen selvästi kun käyttis vaihtui Saabista Nissaniin. Saabin ilmastoinnin asetuksiin ei tarvinnut koskea juuri milloinkaan.
Hondan automaatti säätää ihan ok "käynnistyksessä", mutta kun alkaa haluttu lämpötila lähestyä niin kaikki jaloille. Kesällä jalat jäätyvät ja sitten talvella jalat sulavat talvikengissä. Ajavatko japanilaiset kesäisin paksuissa vaatteissa ja talvisin ohuissa :tdown:
 
Edellisessä - 07 octaviassa tartti joskus harvoin hetken aikaa käynnistämisen jälkeen pitää puhallus tuulilasille, muuten sai olla auto-asennossa kokoajan.

Nykyisessä - 16 ocussa ei tartte sitäkään vähään. Aina auto-asennossa ja myös tuululasin lämmitys automaattinen. Joskus harvoin jos on lasi niin paksusti jäässä ettei webasto kerennyt sulattaa, niin hetkeksi joutuu manuaalisesti laittamaan tuulilasin lämmityksen päälle. Huurteenpoisto puhallusta olen reilun 4v aikana tarvinut yhden käden sormilla laskettavan määrän.
 
Edellisessä - 07 octaviassa tartti joskus harvoin hetken aikaa käynnistämisen jälkeen pitää puhallus tuulilasille, muuten sai olla auto-asennossa kokoajan.

Nykyisessä - 16 ocussa ei tartte sitäkään vähään. Aina auto-asennossa ja myös tuululasin lämmitys automaattinen. Joskus harvoin jos on lasi niin paksusti jäässä ettei webasto kerennyt sulattaa, niin hetkeksi joutuu manuaalisesti laittamaan tuulilasin lämmityksen päälle. Huurteenpoisto puhallusta olen reilun 4v aikana tarvinut yhden käden sormilla laskettavan määrän.
Itsellä samoja kokemuksia. Ainoat kerrat kun puhallusta tarvitsi muissa autoissa, oli kun ajoit lämpimään halliin ja kaikki lasit vetivät huuruun.

Ja Toyotassa tuo puhallus siirtyy talvella heti jaloille ja saa nilkat mukavasti viileää, kesällä taas saa olla tarkkana ettei ääni lähde, ilma on niin kuivaa ja puhaltaa jotenkin sellaisesta suunnasta että kurkku saa oman osansa vaikka olisi kuinka suuttimet pois naamalta.
 
Hondan automaatti säätää ihan ok "käynnistyksessä", mutta kun alkaa haluttu lämpötila lähestyä niin kaikki jaloille. Kesällä jalat jäätyvät ja sitten talvella jalat sulavat talvikengissä. Ajavatko japanilaiset kesäisin paksuissa vaatteissa ja talvisin ohuissa :tdown:
Kuulostaa loogiselta. Ensin lämmin ilma ikkunoille ja lopuksi, kun lämmin ilma nousee aina ylöspäin, niin puhallus jalkoihin.
Mutta miten kesällä voi jalat jäätyä?

Jatkan samalla ärsyttävistä summereista, joita nykyään kaikista autoista löytyy ja joita ei pysty säätämään (voimakkuutta tai tyyliä). Vanhemmissa autoissa sai sentää äänentasoa hiljennettyä, kun laittoin vaikka teipin päälle tai isompaa vastusta väliin. Nyt taitavat olla rakennettuna auton äänijärjestelmään.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa loogiselta. Ensin lämmin ilma ikkunoille ja lopuksi, kun lämmin ilma nousee aina ylöspäin, niin puhallus jalkoihin.
Mutta miten kesällä voi jalat jäätyä?
Aurinko helottaa, autossa on kuuma ja ilmastointi yrittää pitää koko auton viileänä puhaltamalla kylmää ilmaa toki pelkille nilkoille. Ei siinä nyt paleltumisvammoja tule, mutta kuvittelisin että harvasta hiki otsalla ja jalat kylmänä istuminen on haluttu asia. Varmaan olisi ihan hyvä jos kesälläkin pitäisin talvisaappaita.
 
Kuulostaa, että ilmastoinnin lämpötila on säädetty liian matalaksi. Ehkä Honda yrittää suojella, ettei jääkylmä ilma tule suoraan käyttäjien kasvoille, vaan menee vähemmän haitalliseen paikkaan jaloille, ettei vilustu.
 
Kuulostaa, että ilmastoinnin lämpötila on säädetty liian matalaksi. Ehkä Honda yrittää suojella, ettei jääkylmä ilma tule suoraan käyttäjien kasvoille, vaan menee vähemmän haitalliseen paikkaan jaloille, ettei vilustu.
Pilkunviilausta, mutta vilustumisella tarkoitetaan virustartuntaa ja sitä ei pelkästä puhaltavasta kylmästä ilmasta saa.
 
Avaa nyt vähän enemmän,... <synkronoitu pakki harvainaisuus nykyään>
Vaihdelaatikoista kommentoineella ilmeisesti puuttu esimerkit. Onko muilla faktaa.

Googlettelun perusteella Tyotalla ilmeisesti puuttu pakista synkronointi, tai ainakin puuttu pitkään pikkuatoista, ehkä isommistakin. Monella merkillä synronointi ollut viimevuosisadalla, mutta miten nykyään ? Kun se manuaali alkaa oleen meilläkin liioitellen "harvinaisuus".

Pienellä rattikokemuksella puutetta ei ehkä huomaa, jos synkronoimattomalla joskus ajanut, niin ajotapa jäänyt siitä ja jotain vieraanauton kankeutta ei yhdistä yksinomaan synkronoinnin puutteeseen.
 
Ei synkronoituja pakkeja voi kovin paljon olla. Sehän on usein toteutettu niin, että koko hammaspyörää siirretään, jolloin synkronointi ei ole edes mahdollinen.
 
En ymmärrä miksi pakin edes pitäisi olla synkronoitu. Eteenpäin vieviltä vaihteiltaan synkronoimattomia laatikoita ei ole ollut enää vuosikymmeniin tavallisissa henkilöautoissa.
 
Ei synkronoituja pakkeja voi kovin paljon olla. Sehän on usein toteutettu niin, että koko hammaspyörää siirretään, jolloin synkronointi ei ole edes mahdollinen.
Kiinnostaa tietää että mistä nykyään puuttuu. Tiedostan että siirrytty automaatteihin , minkä seurauksena jäänyt ne nuukailumallit joissa varmaan tingitty joka sentti.

En ymmärrä miksi pakin edes pitäisi olla synkronoitu.
Helpottaa sitä pakin käyttöä, ja siis ajamista (edes takas liikettä) manuaalilla.
 
On taas ongelmat lasien jäätymisissä ym. Jos ei ole webastoa, niin auto käyntiin, ennen kuin alkaa hörppiä aamukahvia. Kun auto on käynyt 15- 30min, on mukava lähteä lämpimällä autolla liikkeelle. Uskaltaa tarjota kaasuakin heti...
Toki itsemurhakuutiossa asuvilla tarvii olla kahdet avaimet, että saa auton lukkoon...
 
On taas ongelmat lasien jäätymisissä ym. Jos ei ole webastoa, niin auto käyntiin, ennen kuin alkaa hörppiä aamukahvia. Kun auto on käynyt 15- 30min, on mukava lähteä lämpimällä autolla liikkeelle. Uskaltaa tarjota kaasuakin heti...
Toki itsemurhakuutiossa asuvilla tarvii olla kahdet avaimet, että saa auton lukkoon...
Ennen kuin tällaiseen toimintaan ryhtyy, kannattaa toiminnan laillisuus kerrata tieliikennelaista:

Tieliikennelaki 55 § sanoi:
55 §
Moottorikäyttöisen ajoneuvon tarpeettoman joutokäynnin kielto


Polttomoottorikäyttöisen ajoneuvon moottoria ei saa pitää käynnissä kahta minuuttia pidempään, jos ajoneuvo seisoo muusta syystä kuin pakollisen liikenne-esteen vuoksi. Moottoria saa kuitenkin pitää käynnissä ennen ajoon lähtemistä enintään neljä minuuttia, jos pakkasta on enemmän kuin 15 celsiusastetta. Moottoria saa lisäksi pitää käynnissä ennen liikkeelle lähtemistä tai ajoneuvolla tai koneella tehtävän työn alkamista ajoneuvon tai koneen toimintavalmiiksi saattamiseen tarvittavan ajan. (17.12.2020/1040)


Edellä 1 momentissa tarkoitettu kielto ei koske ajoneuvoa, jonka pääasiallinen käyttötarkoitus tai pääasiallisen käyttötarkoituksen edellyttämä lisälaite edellyttää moottorin pitämistä käynnissä.


Edellä 1 momentissa tarkoitettu kielto ei koske ajoneuvolain 6 luvussa tarkoitetun katsastuksen osana toimitettavaan pakokaasumittaukseen odottavaa ajoneuvoa.

Muistaakseni foorumin säännöissä oli laittomaan toimintaan kannustaminen kielletty.
 
Ennen kuin tällaiseen toimintaan ryhtyy, kannattaa toiminnan laillisuus kerrata tieliikennelaista:



Muistaakseni foorumin säännöissä oli laittomaan toimintaan kannustaminen kielletty.

Hassu laki toisaalta kun lisälämmittimestä tulee enempi päästöjä kun uudehkosta polttiksesta tyhjäkäynnillä.
 
Oma piha ei ole tietä tai yleistä katualuetta = tieliikennelaki ei ole voimassa. (Oletuksella, että kukaan ei jätä kadun varteen autoa käyntiin avaimet virtalukossa ja lähde kaffeelle).
 
Hassu laki toisaalta kun lisälämmittimestä tulee enempi päästöjä kun uudehkosta polttiksesta tyhjäkäynnillä.
Olikos tätä tutkittu jossain?

Muutenkin vähän kyseenalainen, koska kyseessä on kylmä polttis, eikä käyntilämpöinen.
 
Itsellä samoja kokemuksia. Ainoat kerrat kun puhallusta tarvitsi muissa autoissa, oli kun ajoit lämpimään halliin ja kaikki lasit vetivät huuruun.

Ja Toyotassa tuo puhallus siirtyy talvella heti jaloille ja saa nilkat mukavasti viileää, kesällä taas saa olla tarkkana ettei ääni lähde, ilma on niin kuivaa ja puhaltaa jotenkin sellaisesta suunnasta että kurkku saa oman osansa vaikka olisi kuinka suuttimet pois naamalta.
Juu. Ihan mukavasti sitä tulee juttuun vanhanaikaisen lämmityslaitepaneelin kanssa. Ei vähääkään haittaa tai tuota vaivaa, että joutuu talvella vaihtamaan hetken ajettuaan moodista "tuulilasi" toiselle "tuulilasi ja jalat" toiminnolle ja säätämään lämpötilakiekkoa.
 
Juu. Ihan mukavasti sitä tulee juttuun vanhanaikaisen lämmityslaitepaneelin kanssa. Ei vähääkään haittaa tai tuota vaivaa, että joutuu talvella vaihtamaan hetken ajettuaan moodista "tuulilasi" toiselle "tuulilasi ja jalat" toiminnolle ja säätämään lämpötilakiekkoa.
Vaan miksi nuo vaiheet pitäisi tehdä. Tuulilasin puhallus nyt on ihan itsestään selvää että pitää lyödä päälle. Mutta muissa moderneissa autoissani olen asettanut lämmön x ja koskenut niihin kerran keväällä, kerran syksyllä, ellei ole joku poikkeustilanne.
 
Vaan miksi nuo vaiheet pitäisi tehdä. Tuulilasin puhallus nyt on ihan itsestään selvää että pitää lyödä päälle. Mutta muissa moderneissa autoissani olen asettanut lämmön x ja koskenut niihin kerran keväällä, kerran syksyllä, ellei ole joku poikkeustilanne.
Kaikilla meillä ei ole niin uusia ja hienoja autoja että niissä voisi jonkun automaattisäätöisen lämpötilan asettaa :) En itse varmaan edes osaisi käyttää sellaista. Ilmastointi päälle/pois on hienointa tekniikkaa mihin päässyt koskemaan.
1703638442647.png
 
Vaan miksi nuo vaiheet pitäisi tehdä.
Parempi on aina parempi, mutta suhteellisuudentaju tässäkin. Huonosti toimivaan automaatioon verrattuna pieni vaiva. Kovin paljon ei joudu tuollaiseen kolmen pyörivän säätimen paneeliin(moderniin, silti automaatiolla toki toimivaan) koskemaan ellei ole kovin vaativa, ja jos on vaativa joutuu kuitenkin sitä automaattiakin säätämään.
 
Olikos tätä tutkittu jossain?

Muutenkin vähän kyseenalainen, koska kyseessä on kylmä polttis, eikä käyntilämpöinen.

Eipä tästä kauankaan aikaa ole, kun tutkimus tuli ja siitä oli uutisissa.

" Ajoneuvojen esilämmittäminen ei vähennä polttoaineen kulutusta tai päästöjä merkittävästi, selviää Itä-Suomen ja Tampereen yliopistojen tutkimuksesta. Tutkimus selvitti kulutusta ja päästöjä kylmissä talviolosuhteissa. "


 
Parempi on aina parempi, mutta suhteellisuudentaju tässäkin. Huonosti toimivaan automaatioon verrattuna pieni vaiva. Kovin paljon ei joudu tuollaiseen kolmen pyörivän säätimen paneeliin(moderniin, silti automaatiolla toki toimivaan) koskemaan ellei ole kovin vaativa, ja jos on vaativa joutuu kuitenkin sitä automaattiakin säätämään.
Minä varmaan vaadin Hondalta liikoja. Nauratti tuossa yksi aamu kun lasi oli tasaisesti hieman jäässä ja päätin että näen riittävästi läpi ilman raaputusta "kun nopeastihan se avautuu". Automaatti-ilmastointi puhalsi toki alkuun lasille ja vaihtoi sitten taas jaloille. Tuulilasista melkein ehti avautua alimmat 10 senttiä :cigar2:
 
Eipä tästä kauankaan aikaa ole, kun tutkimus tuli ja siitä oli uutisissa.

" Ajoneuvojen esilämmittäminen ei vähennä polttoaineen kulutusta tai päästöjä merkittävästi, selviää Itä-Suomen ja Tampereen yliopistojen tutkimuksesta. Tutkimus selvitti kulutusta ja päästöjä kylmissä talviolosuhteissa. "


Tuossa on ehkä vähän eri lähtökohta: esilämmitys webastolla vai suoraan kylmänä liikkeelle kun ketjussa oli puhetta auton esilämmitys webastolla vs lämmitys tyhjäkäynnillä ennen liikkeelle lähtöä.
Olettaisin että auton oma moottori (moderni, päästöjen minimointi mielessä suunniteltu) olisi parempi, mutta perustuu arvaukseen.
 
Eipä tästä kauankaan aikaa ole, kun tutkimus tuli ja siitä oli uutisissa.

" Ajoneuvojen esilämmittäminen ei vähennä polttoaineen kulutusta tai päästöjä merkittävästi, selviää Itä-Suomen ja Tampereen yliopistojen tutkimuksesta. Tutkimus selvitti kulutusta ja päästöjä kylmissä talviolosuhteissa. "


Ihan mielenkiintoinen tutkimus, mutta se ei silti vastaa kysymykseen. Lisäksi lainasit ihan väärän kohdan. Tässä oikeampia kohtia aihetta koskien:

Tutkimuksessa havaittiin hieman pienempää kokonaispolttoaineenkulutusta (10–20 %) kun auto oli ajettu lämpimäksi verrattaessa sitä kylmäkäynnistyksen jälkeiseen ajoon.
--
esilämmitys ei vaikuttanut merkittävissä määrin myöskään hiukkaspäästöihin.
--
Typenoksidien päästöt olivat lämpimäksi ajetulla moottorilla ajettaessa 1–90 prosenttia pienemmät kuin kylmäkäynnistyksen jälkeen, ajoneuvosta riippuen.


Omana yhteenvetona siis esilämmityksellä päästöt pienenevät vain hiukan ja sekin hyöty kumoutuu, jos lämmitys tehdään polttoainekäyttöisellä lämmittimellä.
Alkuperäinen kysymys oli, että kumpi on päästöjen kannalta parempi esilämmitysmenetelmä: tyhjäkäynti vai webasto? Siihen ei saatu vastausta. Mielenkiintoisena seikkana saatiin kuitenkin tietää, että Defan mainoksista huolimatta esilämmityksellä on vain hyvin pieni merkitys päästöihin.

Muistaakseni jossakin jokin auton moottorialan asiantuntija oli selvittänyt, että tyhjäkäynnillä lämmitys on kaikista haitallisinta moottorille. Tätä perusteltiin sillä, että silloin moottori lämpenee kaikkein hitaimmin, koska takana ei ole kuormaa eikä siten myöskään hukkatehoa. Olen itsekin noudattanut tätä eli taivasalta kylmästä lähtiessä ensin lasien skrabaus ja sitten auto käyntiin ja suoraan matkaan.
 
On taas ongelmat lasien jäätymisissä ym. Jos ei ole webastoa, niin auto käyntiin, ennen kuin alkaa hörppiä aamukahvia. Kun auto on käynyt 15- 30min, on mukava lähteä lämpimällä autolla liikkeelle. Uskaltaa tarjota kaasuakin heti...
Toki itsemurhakuutiossa asuvilla tarvii olla kahdet avaimet, että saa auton lukkoon...
jopa 30minuuttia ?
Mistä autosta (malli) kyse, jos ilman sähköpatteria(* niin tulee mieleen että auto tyhjäkäynillä nuukailee eikä saa vesiälämpöseiksi + moottorin jäähdytys tehokas. Usein leimataan käytettyjä tuotujen haasteiksi, mutta Suomi autoissakin on voinut olla "välimeren varustus", tai sitten jätetty ruksimatta talvivarusteet. Tämä ei lämpiä juttu yleisty kun dieselit otti energiatehokkuus harppauksia ja yleisty(**, osassa autoja tuli sitten vakioksi se polttoainelämmitin lämmittään, jos ei ihan nuhanen niin ei sen tarvi pitkään pöristä

Lämmitys tehot ei riitä ilman sähköpatteria ja polttoainelämmitintä, jopa ajossa ei sitä lämpöä riittävästi.
 
jopa 30minuuttia ?
Mistä autosta (malli) kyse, jos ilman sähköpatteria(* niin tulee mieleen että auto tyhjäkäynillä nuukailee eikä saa vesiälämpöseiksi + moottorin jäähdytys tehokas. Usein leimataan käytettyjä tuotujen haasteiksi, mutta Suomi autoissakin on voinut olla "välimeren varustus", tai sitten jätetty ruksimatta talvivarusteet. Tämä ei lämpiä juttu yleisty kun dieselit otti energiatehokkuus harppauksia ja yleisty(**, osassa autoja tuli sitten vakioksi se polttoainelämmitin lämmittään, jos ei ihan nuhanen niin ei sen tarvi pitkään pöristä
Ainakaan aiemmin omistamani volkkarin 2-litrainen diesel (CBBB taisi olla moottorikoodi?) ei lämmennyt tyhjäkäynnillä vaikka olisi tunnin käynyt. Ehkä nyt ikkunat suli, mutta lämpömittari ei värähtänyt. Liikkuessa lämmöt nousi kyllä melko hyvin, jonkin verran kuormaa tuo moottori tarvitsee ilmeisesti, että alkaa lämpiämään.

Ite kyllä harkitsisin webaston tai lohkarin asentamista, mikäli joka aamu talvikaudella pitää puoli tuntia käyttää tyhjäkäyntiä ennen liikkellelähtöä.
 
Ainakaan aiemmin omistamani volkkarin 2-litrainen diesel (CBBB taisi olla moottorikoodi?) ei lämmennyt tyhjäkäynnillä vaikka olisi tunnin käynyt.
No tuonpa takia dieseleihin myydään lisälämmittimiä, että saa talvella matkustamonkin lämpöiseksi. Ei sitä hukkalämpöä enää riitä oikein matkustamoon asti.
 
Hukkalämpöä tulee kaikista polttomoottoreista riittävästi, toinen asia on, että osataanko se ottaa talteen.
No jaa,
Halvemmaksi tulee lättästä polttoainelämmitintä tai sähköpatteria(*, vs jotain lämmöntalteenottoa ja eristystä, eritys taasen vaatii tehokkaampaa jäähdytystä.

ILP, no sähköautoissakaan mikä vakio.

(*
Sähköpatterilla taideen yleensä lämittää sitä koppia, ei moottoria.


Edit:
Siis meni arvailuuksi, en tiedä mitä tegnologiaa mietit.
 
No ei pelkästään osataanko, mutta kannattaako tuollainen järjestelmä rakentaa?
Tämä on tietysti totta, osalle valmistajista jokainen penni minkä voi säästää, vaikuttaa suunnitteluun. Toiselle valmistajalle taas toimivan lämmityksen tekeminen ei tuota ongelmia.
Ostajahan sen viimekädessä määrää mitä valmistetaan. Kun myynti hyytyy ja siihen löytyy syy, niin kannattavampaa on rakentaa toimiva laite.
 
Tämä on tietysti totta, osalle valmistajista jokainen penni minkä voi säästää, vaikuttaa suunnitteluun. Toiselle valmistajalle taas toimivan lämmityksen tekeminen ei tuota ongelmia.
Ostajahan sen viimekädessä määrää mitä valmistetaan. Kun myynti hyytyy ja siihen löytyy syy, niin kannattavampaa on rakentaa toimiva laite.
Millaista teknistätoteutusta nyt pohdit ?

Maksumuurin takana, mutta vanha systeemi jo.

Lämpöakku vähentää päästöjä
Saabit ei olleet erityisen energitehokkaita, päästö vähennys lähinnä siitä että sitä lämpö varastoitiin ja esim taksin ei tarvinnut käydä tyhjäkäyntiä kyytiä odotellessa.
 
Ei ole tarvetta pohtia teknistä- tai muutakaan toteutusta. Helpoimmalla pääsee kun valitsee auton johon on osattu suunnitella toimiva lämmityslaite.
Toki, luulin että hukkalämpöön oli nyt joku kuningasajatus mielessä (*

Tyypillisiä polttiksissa on se sähköpatteri, ja polttoainelämmitin, jälkimmäinen, jos ei ihan nuukin toteutus, mahdollistaa myös sen esilämmityksen. Täys pohjoismainen paketti sisältää lisäksi ne penkin, ratin, ikkunoiden (siis tuulilasi, sulat, pesut) peilien sähkölämmityksen. Mitäs unohtu.

Edi, akkulämittimiäkin, mutta ne kai jälkiasennusjuttuja.


(*
Jotkut harrastaa niitä talvikauden tukkeita, on ihan merkkikohtaista, onko niistä tyhjäkäynillä parkissa isoaetua?
 
Hukkalämpöä tulee kaikista polttomoottoreista riittävästi, toinen asia on, että osataanko se ottaa talteen.
No jaa,
Halvemmaksi tulee lättästä polttoainelämmitintä tai sähköpatteria(*, vs jotain lämmöntalteenottoa ja eristystä, eritys taasen vaatii tehokkaampaa jäähdytystä.
No ei pelkästään osataanko, mutta kannattaako tuollainen järjestelmä rakentaa?
Ei ole tarvetta pohtia teknistä- tai muutakaan toteutusta. Helpoimmalla pääsee kun valitsee auton johon on osattu suunnitella toimiva lämmityslaite.
Jos puhutaan vain siitä, riittääkö lämpöä tasapainotilassa, tämä voi olla niinkin vähästä kiinni kuin siitä että sisäilman paluukierto menee paskoissa automaattisesti pois päältä esim. 5 minuutin päästä parkissa myös kovassa pakkasessa seistessä. Tällöin sisätila ei ihan heti mene liian kylmäksi, mutta jäähdytysneste kylläkin laskee normaalista lämpötilasta mittarin alarajaan sinne 50 asteen alle. Aivan mielipuolista paskaa. Tänäkin talvena tuli todettua pari kertaa omassa köyhäinautossa. Autossa oli jo täydet lämmöt ja aika äkkiä jäähtyi. Yhdessä kohtaa myös autoa -25 (korotetulla) tyhjäkäynnillä lämmitellessä ja siivotessa lämpö kyllä nousi. Sitten sisällä käydessä tuli tarve päästää lämpö harakoille ja ohjata Siperian ilmaa kennolle, jotta moottori menisi kylmäksi. Surkeaa suunnittelua.

Lämpöä riittää kyllä ajossa ainakin -30 asti viimasuojan kanssa, mutta tyhjäkäynnillä auto jäähtyy huonon automaation takia. Eikä asian korjaaminen vaadi eristämistä vaan ihan sen ettei ilmaa päästetä harakoille kuljettajan käskystä huolimatta. Osittainen ratkaisu on pysäyttää puhallin manuaalisesti tauon ajaksi, kunhan nyt muistaisi tämän kireän pakkasen poikkeusmenettelyn. Useimmilla henkilöauton käyttäjillä ei ole mitään hajua perusfysiikasta tai tekniikasta.

Tietenkin kylmästä lähtiessä tapahtuva nopea lämmittäminen, jäänsiivous ja huurteenpoisto on eri asia, ja siinä tarvitaan sitä "sähköpatteria", esilämmitystä tai muuta apua.
 
Toinen Kian ärsyttävä ominaisuus ainakin omassa Optimassa on se, että kun auton sammuttaa ja avaa oven niin se alkaa pitämään jotain piippausta, mihin en tiedä syytä. Kun sulkee oven niin piippaus loppuu, mutta alkaa heti kun oven taas avaa. Kolmas ärsyttävä piippaus on se, että kun käynnissä olevasta autosta nousee avain taskussa niin se alkaa ulvomaan pitkää yhtäjaksoista huutoa muutaman sekunnin ajaksi, jos erehtyy perässään laittamaan oven kiinni.

E: Lämpötilan laskeminen alle x asteen pitää myös jonkin mekkalan. Eikä sitäkään saa mistään pois.
Mulla tekee ihan samaa. En tiedä mistä se yrittää varoittaa. Joo, ilmeisesti sitä hermostuttaa se että se ovi on auki, mutta mitä sitten? Autossa ei ole edes moottori käynissä. Ihme kapine.
Vähän vanhat viestit mutta menköön...

Jos tuo piipitys ovea avatessa on aina niin sitten en osaa sanoa. Satunnaisesti rattilukko aiheuttaa tuota. Joku suunnittelun kukkanen jättää rattilukon lukitsematta lähinnä silloin jos sammutat auton ja jokseenkin samalla hetkellä avaat oven. Ovi kiinni, rattilukko menee päälle ja kilinä loppuu.
Toisaalta se rattilukko menee mielestäni joka tapauksessa ovien kanssa lukkoon joten turhaa kilinää

Autosta poistumisen ulina ei sentään pärjää Fordille. Ainakin joku niistä kilisee ja huomauttaa mittaristossa jos moottori käy ja avaat kuskin oven. Eihän autoa muuten muistaisi sammuttaa. Tosin Fordia et edes jätä käymään, sammuu jos viet avaimet kauemmas.

Lämpötilasta en oikeastaan itsekään kaipaisi mitään kilinöitä. Siinäkin on tarpeeksi kun joku lumihiutale palaa mittaristossa etkä saa pois. Toisaalta jossain autossa on tullut vastaan sellainenkin hirvitys kun alle +jotain astetta niin lämpötila ja/tai etumerkki vilkkuu koko ajan.

Jostain syystä en varsinaisesti ole innoissani eu:n vaatimasta ylinopeushälystä. Se kaiken muun lisäksi niin joku kilisee koko ajan. Ja kiitos auton valmistajien, eu:n jne, kaikkia kilistimiä ei saa ollenkaan pois päältä ja osa palaa aina takaisin päälle kun auton käynnistää uudelleen.
 
Täytyy laskea suunnittelun kukkaseksi facelift Citroen C5 Aircrossin takasumuvalot. Tyylikkäästi kahtapuolta autoa alalaidassa. Mutta miksi ne pitää asentaa poteroon? Lumipöperössä kun ajetaan, niin auto perä tukossa ja valojen lämpö ei jaksa pitää poretoa auki vaan sumuvalojen päällä on parikin senttiä pakkautunutta hankea, eikä näin ollen näy lainkaan..
 
Jostain syystä en varsinaisesti ole innoissani eu:n vaatimasta ylinopeushälystä. Se kaiken muun lisäksi niin joku kilisee koko ajan. Ja kiitos auton valmistajien, eu:n jne, kaikkia kilistimiä ei saa ollenkaan pois päältä ja osa palaa aina takaisin päälle kun auton käynnistää uudelleen.

Se EUn ISA systeemi tulee varmaan olemaan kaikkien piipitysten kuningas. Liikennemerkkien luku toimii välillä ihan hyvin, välillä vähän huonommin. Sitten on GPS dataan perustuva lisätieto, mutta kuinkahan sekin käytännössä toimii varsinkin kun auto vähän ikääntyy? Moni automerkki tuntuu vähän hylkäävän vanhat (yli 5v) mallit niin en pidä lainkaan epätodennäköisenä että joillain autoilla pääsee tilanteeseen että muuttunut nopeusrajoitus ei päivity auton järjestelmiin.

Tuo nyt ei varsinaisesti ole huonoa suunnittelua, mutta jotain mitä täytyy pitää mielessä autoa ostettaessa. Eli vähintään ajon ajaksi täytyy saada pois piipitykset. Vähän niinkuin nykyistä autoa ostettaessa pidin tärkeänä että start-stopin saa kokonaan pois.
 
Se EUn ISA systeemi tulee varmaan olemaan kaikkien piipitysten kuningas. Liikennemerkkien luku toimii välillä ihan hyvin, välillä vähän huonommin. Sitten on GPS dataan perustuva lisätieto, mutta kuinkahan sekin käytännössä toimii varsinkin kun auto vähän ikääntyy? Moni automerkki tuntuu vähän hylkäävän vanhat (yli 5v) mallit niin en pidä lainkaan epätodennäköisenä että joillain autoilla pääsee tilanteeseen että muuttunut nopeusrajoitus ei päivity auton järjestelmiin.

Tuo nyt ei varsinaisesti ole huonoa suunnittelua, mutta jotain mitä täytyy pitää mielessä autoa ostettaessa. Eli vähintään ajon ajaksi täytyy saada pois piipitykset. Vähän niinkuin nykyistä autoa ostettaessa pidin tärkeänä että start-stopin saa kokonaan pois.
Melko vähän löytyy vielä netistä tietoa, että kuinka helppoa tai vaikeaa tuon ISA järjestelmän koodaus pois käytöstä on eri merkeillä. Toivottavasti yhtä helppoa kuin start-stopin koodaus pois Bemarista.
 
Tosin Fordia et edes jätä käymään, sammuu jos viet avaimet kauemmas.
Tässäkin on ollut vaiheita. Yksi variaatio oli avaimettomalla käynnistyksellä ja tavanomaista lukituksen kauko-ohjausta käyttäen mahdollista jättää käynnissä lukkoon muistaakseni 20 minuutiksi.
 
Jos tuo piipitys ovea avatessa on aina niin sitten en osaa sanoa. Satunnaisesti rattilukko aiheuttaa tuota. Joku suunnittelun kukkanen jättää rattilukon lukitsematta lähinnä silloin jos sammutat auton ja jokseenkin samalla hetkellä avaat oven. Ovi kiinni, rattilukko menee päälle ja kilinä loppuu.
Toisaalta se rattilukko menee mielestäni joka tapauksessa ovien kanssa lukkoon joten turhaa kilinää
Joo tuohan se. Vaihdoin ohjaustehostimeen semmoisen kumisen liitoskappaleen, joka oli kulunut. En tiedä vaikuttaako tuo suoraan rattilukkoon, mutta ehkä purkaminen ja kasaaminen on auttanut, kuitenkin nyt rattilukko menee päälle kun avaa oven ja piippausta ei kuulu 95 % ajasta. Tosiaan jos avaa oven liian nopeasti niin sitten tuo piipitys alkaa, mutta onneksi loppuu käyttämällä ovea kiinni. Silti ihan turhaa piipitystä.
 
Kuskit ärsyttää ketjusta

Ekassa autossa vuosimallia -89 tuo ei ollut speksattu ominaisuus, mutta herkällä kädellä viisarin sai toimimaan noin. Joskus rele veti ylimääräisiä lyöntejä, mutta siitä huolimatta pystyin paskalla kulkineellakin oppia hyviä käytöstapoja ilman haavereita.

2001 vuoden Volvo V70:ssä ei ollut.

Siis mitä noissa ei ole ollut ?

Siis perinteinen vilkunviiksi, jossa mekaaninenautomaatti palautus ?

Mutta onko nyt kyse jostain vanhasta kuluneesta ja sen takia vaikea vain vilauttaa vilkkua, vai onko tosiaan ollut niin että vilku ei välähdä ennekuin vetää ns lukituksen yli? (ja siis aikanaan kun ovat olleet myynnissä, vs että nyt ei enään toimi)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 559
Viestejä
4 557 312
Jäsenet
74 999
Uusin jäsen
Roope12345

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom