Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Tottakai olen tehnyt virheen jos auto meinaa puskea sohjon päälle noustessa mutkan suoraan, olen yliarvioinut pidon määrän eikä tila riitä jarrulla kääntämään autoa eikä esp salli tarpeeksi isoja luistokulmia ilman kuskin aktiivista toimintaa että saisi keulan kääntymään ajoissa. Tuossa keississä sain pienella kaasukikkailulla vielä perää irtoamaan juuri sen verran että rotaatio riitti siihen että sain kaasulla revittyä sisemmälle mutkaan. Oletko itse joku yli-ihminen joka ei tee virheitä?
En ole mikään yli-ihminen ja teen virheitä kuten kaikki muutkin.
Oli vaan sinulta erikoinen vertaus aikaisemmin kun puhuin sähköisestä seisontajarrusta, siitä tämä keskustelu.
Olet selvästi näitä omasta mielestään "parempia" kuskeja kuten lähes kaikki meistä?
Yhdelle oman elämän Vataselle annoin jo pataan kun leikki liian lähellä lasten touhuja, en kannusta muita tekemään näin ja maksoin sakot tuosta ylilyönnistä.
 
En ole mikään yli-ihminen ja teen virheitä kuten kaikki muutkin.
Oli vaan sinulta erikoinen vertaus aikaisemmin kun puhuin sähköisestä seisontajarrusta, siitä tämä keskustelu.
Olet selvästi näitä omasta mielestään "parempia" kuskeja kuten lähes kaikki meistä?
Yhdelle oman elämän Vataselle annoin jo pataan kun leikki liian lähellä lasten touhuja, en kannusta muita tekemään näin ja maksoin sakot tuosta ylilyönnistä.
Wooooo.... ai että oikein pitää turpaan annella :D. Yleensä tiukka puhuttelu riittää näille sankareille. Ja ei... en ole takuulla juurikaan parempi kuski kokonaisuutena (keskiverron ylittämiseen riittää se että tiedät mikä on kytkin, mikä jarru ja mikä kaasu)... mutta ymmärrän autonhallinnan perusteet, ymmärrän miten auto käyttäytyy, miksi se käyttäytyy kuten käyttäytyy ja siten saan kaivettua itselle muitakin optioita kun seisoa jarrulla ja toivoa parasta.

Mutta tästä päästäänkin seuraavaan suunnittelun "kukkaseen" Saab ja käsijarru jälleen. Käsijarru etujarruissa. Tai käsijarru erillisessä jarrusatulassa.
 
Jos olet joutunut "pelastamaan" itsesi mekaanisella käsijarulla niin olet tehnyt jo virheen ennen sitä. Menee samaan sarjaan kuin huoltoaseman tietäjät 90-luvulla kun tuli abs jarrut ja turvatyynyt, molemmat ovat vain edessä kun tosimies ajaa. Oikeassa elämässä kukaan ei osaa ajaa ja huomaa virheensä liian myöhään.
Ja oletan että tarkoitat muun liikenteen joukossa ajamista? Radalla räppäily on eri homma.
Käsijarrun (taakse) merkityksen moni sen aikauden kuski tuntee, ja jos on takaraivoissa käyttö, niin voi ehkä joskus olla hyötyä.

Takaraivoissa sen on sen takia että kakarana koheltanut, ja ehkä joku aikuisena siitä kokemuksesta oikeasti hyötynyt. Automatiikkahan sen on pitkälti korvannut.

Tosin jos täällä puhutaan käsijärruista joitka on tarpeettomia, käytetään katsastuksessa, niin voi kuvitella sitä tilannetta kun sellaisella käppärillä yritetään tilannetta pelastaa.
 
Wooooo.... ai että oikein pitää turpaan annella :D. Yleensä tiukka puhuttelu riittää näille sankareille. Ja ei... en ole takuulla juurikaan parempi kuski kokonaisuutena (keskiverron ylittämiseen riittää se että tiedät mikä on kytkin, mikä jarru ja mikä kaasu)... mutta ymmärrän autonhallinnan perusteet, ymmärrän miten auto käyttäytyy, miksi se käyttäytyy kuten käyttäytyy ja siten saan kaivettua itselle muitakin optioita kun seisoa jarrulla ja toivoa parasta.

Mutta tästä päästäänkin seuraavaan suunnittelun "kukkaseen" Saab ja käsijarru jälleen. Käsijarru etujarruissa. Tai käsijarru erillisessä jarrusatulassa.
Onko sinulla enemmänkin kokemusta näistä ihmisten pihoilla luisussa vetävistä Urpoista? Yhdelle tosiaan yritin sanoa, meni painiksi ja saatoin osua vahingossa naamaan kun nostin kaveria kanveesista, aivan asiallisesti aloitin kyllä keskustelun.
 
Ainakin vanhalla automaattiautolla, missä vaihdekepistä mekaaninen yhteys laatikkoon parkin varaan jättäminen aiheutti sen että keppi oli joskus todella raskas ottaa pois p-asennolta kun auto makasi parkkilukkoa vasten. Silloin harvoin kun ilman käsijarrua jätin auton. Yleensä järjestys olikin että vapaalle, käsijarrun varaan ja sitten parkki päälle. Mutta miksei sitä käsijarrua voi käyttää, korjaa jos jumii, jotain vikaahan siellä on.

Sähköinen pysäköintijarru sopii suomen säähän todella hyvin. Ei ole mitään jumittavia jarruun liityviä vaijereita joista itsekin aikaisemmin mainitsit?
Itse olen ajanut vasta viisi vuotta autolla jossa sähkömoottori hoitaa asian, hyvin ja huolettomasti on homma toiminut.

Paitsi ranskiksissa, joissa ainaki c5:ssa sähkömoottori vetää käsijarruvaijeita. Etuina näen, että satulat pysyy yksinkertaisina ja halpoina. Paitsi se moottoripaketti on suolaisen hintainen.
Suunnittelun kukkanen, autot joista ei voi kytkeä mäkiavustinta pois. En ainakaan itse pidä että pari sekuntia pidetään jarrulla autoa kiinni. Sammumisen riski suuri, kun ei aina tiedä millloin se on aktiivisena. Kaasulla se kai lähtee heti pois, mutta olen tottunut lähtemään kytkimellä liikkeelle ja kaasua sitten kun liikutaan.
 
Käsijarrun (taakse) merkityksen moni sen aikauden kuski tuntee, ja jos on takaraivoissa käyttö, niin voi ehkä joskus olla hyötyä.

Takaraivoissa sen on sen takia että kakarana koheltanut, ja ehkä joku aikuisena siitä kokemuksesta oikeasti hyötynyt. Automatiikkahan sen on pitkälti korvannut.

Tosin jos täällä puhutaan käsijärruista joitka on tarpeettomia, käytetään katsastuksessa, niin voi kuvitella sitä tilannetta kun sellaisella käppärillä yritetään tilannetta pelastaa.
Tämä... se miten paljon sitä tuli junnuna perseiltyä känkän kanssa ja miten monta korttelia etuvedon sai pidettyä poikittain kun ymmärsi hiukan miten auto toimii... Kyllä siinä kummasti oppi myös monta muuta kikkaa. Oli se sitten scandiflickit, painonhallinta tai muu yleinen ymmärrys miten auto toimii kun sen pito menetetään. Kyllä tuon jo liukkaankelin ajoradalla huomasi. Pari kuskia tajusi että kaasulla voi ohjata, muut ohjasivat ratilla ja jarrulla. Tulos että mutkanopeuksissa oli parhaimmillaan montakymmentä kilometriä tunnissa erot ja lopulta käsky ylittaa pidon rajat tavalla tai toisella koska turva-alueet eivät enää riittäneet. Edelleen... Teen virheitä mutta se mitä olen oikeasti harjotellut on auton hallinta pidon menetyksen lähellä ja yli mentäessä. Ja se tekee ihmeitä ja antaa optioita. Ei itsellä ainakaan tule ensimmäisenä mieleen seisoa jarrulla ja kääntää renkaat täysin äärilaitaan ja katsoa kun esp yrittää saada autoa kääntymään vaan yritän pitää pidon ns "luonnollisesti" pitämällä renkaat ns pitoa hakien ja kääntää auton muilla keinoin.

Ja urpoista... on... on kokemusta. Mutta hienoa että on sinun kaltaisia koviksia :)...

Yksi hieno kukkanen liian monessa on näytöt ja mittaristot joita ei saa tarpeeksi himmeäksi. Fordeissa tuli sync 3:lla monesti lyötyä keskinäyttö sammuksiin pimeällä maantiellä ajaessa ja auttoi kummasti. Minimikirkkaus oli vain liikaa. Voi kun joku merkki toisi tuon Saabin night moden ns yleiseen käyttöön.
 
Palattiin otsikkoon ? Jos siis tuo oli se malli, missä sähköistä käsijarrua ei hyödynnetty mitenkään. Kahva korvattu napilla ja moottorilla.

Varmaan juuri tämä malli. Moottorilta menee vaijeri satuloille.
Samaisessa citikassa muuten on saabeista tuttu "night mode", tässä se on "dark"-napin takana. Sammuu kaikki paitsi nopeusmittarin valaistus. Ja cruise, jos on päällä niin jää siihen valo merkitsemään nopeutta. Ihan hyödyllinen ominaisuus.
 
Mutta miksei sitä käsijarrua voi käyttää, korjaa jos jumii, jotain vikaahan siellä on.
Johan se tuossa aiemmin sanottiin. Siksi että se on pääsääntöisesti tarpeeton lisätoimenpide ja joissakin autoissa myös toteutettu typerästi. Jumittamiseen ei käsijarrun käyttämättömyys liity mitenkään ja siksihän se juuri yleensä jumittaa, kun sitä ei käytetä.

Se taas on oma suunnittelukukkasensa, että miksi se on monissa autoissa toteutettu niin, että käyttämättömyyden aikana se saattaa ruostua kiinni ja lakata toimimasta?
 
Johan se tuossa aiemmin sanottiin. Siksi että se on pääsääntöisesti tarpeeton lisätoimenpide ja joissakin autoissa myös toteutettu typerästi. Jumittamiseen ei käsijarrun käyttämättömyys liity mitenkään ja siksihän se juuri yleensä jumittaa, kun sitä ei käytetä.

Se taas on oma suunnittelukukkasensa, että miksi se on monissa autoissa toteutettu niin, että käyttämättömyyden aikana se saattaa ruostua kiinni ja lakata toimimasta?
Se on se ihana mallikohtaisuus :D. Joissakin jäätyy kun käyttää ja jos taas et käytä niin joissain jumittuu mallia helvetin nopeasti. Ihan sama toisaalta takajarruissa. Se määrä autoja mitä aikanaan tuli huoltoon koska takajarrut laahasivat käytön puutteen vuoksi oli aivan naurettava. Siksi vähintään kerran viikossa täysi täysi jarrulla seisominen että jarrut pysyvät auki. Etenkin kun sähköautoa pystyy ajamaan täysin ilman jarrupolkimeen koskemista 99% ajosta.
 
-Moninopeuksiset ahterinlämmittimet. Rullattavat kaikkein ärsyttävimpiä ja useita painalluksia heti perässä. Itselle olisi riittänyt aina täysi teho muutaman minuutin ja tämän jälkeen pois päältä.
-Autojen takavalot, taannoin koski yli 90% autoista. Takavalot huomattavasti suuremmat kuin jarruvalot, jolloin jarruvalot erottuvat huonosti valoisaan aikaan. Ongelma ei tietenkään koskenut suuria markkinoita, koska siellä älyttiin, että päivällä ei ainakaan takavalojen pidä palaa. Onneksi tämäkin on hiljattain rantautunut Suomeen.
-Ulkonevat ovenkahvat, jotka taitavat tätä nykyä löytyä suurimmasta osasta autoja. Talvella lumi jää sinne kahvan väliin.
-Kattokaiteet. Suunnittelija ei ole tainnut kuulla talvesta ja katon lumenpuhdistuksesta. Onko joku keksinyt näille jotain oikeasti järkevää käyttöä?
 
Se on se ihana mallikohtaisuus :D. Joissakin jäätyy kun käyttää ja jos taas et käytä niin joissain jumittuu mallia helvetin nopeasti. Ihan sama toisaalta takajarruissa. Se määrä autoja mitä aikanaan tuli huoltoon koska takajarrut laahasivat käytön puutteen vuoksi oli aivan naurettava. Siksi vähintään kerran viikossa täysi täysi jarrulla seisominen että jarrut pysyvät auki. Etenkin kun sähköautoa pystyy ajamaan täysin ilman jarrupolkimeen koskemista 99% ajosta.

Voikohan näitä ehkäistä automatiikalla, käytetään auton toimesta jarruja tietyin väliajoin, takajarrujakin. Eikö joissain volkkareissa ollut "kuivausominaisuus" jarruissa? Tätä olen tehnyt itsekin, tyhjällä motarilla jarrut pohjaan että saa liikettä takapääkin. Normiajossa tuskin koskaan riitää painetta taakse.
 
Ongelma ei tietenkään koskenut suuria markkinoita, koska siellä älyttiin, että päivällä ei ainakaan takavalojen pidä palaa. Onneksi tämäkin on hiljattain rantautunut Suomeen.
Suunnittelun kukkanen lainsäädännössä että sallitaan pimeänä ajaminen.
-Ulkonevat ovenkahvat, jotka taitavat tätä nykyä löytyä suurimmasta osasta autoja. Talvella lumi jää sinne kahvan väliin.
Teslan malli sitten parempi että kahva jäätyy sinne oven sisään?
-Kattokaiteet. Suunnittelija ei ole tainnut kuulla talvesta ja katon lumenpuhdistuksesta. Onko joku keksinyt näille jotain oikeasti järkevää käyttöä?
Joulukuusi kerran vuodessa kulkee.
 
-Moninopeuksiset ahterinlämmittimet. Rullattavat kaikkein ärsyttävimpiä ja useita painalluksia heti perässä. Itselle olisi riittänyt aina täysi teho muutaman minuutin ja tämän jälkeen pois päältä.
Tuo on niin totaalisen mielipiteitä jakava asia :D. Itsellä taas grilli päällä täysillä mallia aina. Samoin jos autossa on ratinlämmitin. Helpottaa selän lihaksien auki pysymistä kummasti.

@Evreka kun olisikin. Olisi niin helppo toteuttaa mutta ei... Tai jos on niin en ainakaan itse ole moisesta kuullut joten perinteisellä rampilta 80-120kmh lasissa 5kmh vauhtiin jarruilla seisten saa luvan tehdä tehtävänsä.
 
Tuo on niin totaalisen mielipiteitä jakava asia :D. Itsellä taas grilli päällä täysillä mallia aina. Samoin jos autossa on ratinlämmitin. Helpottaa selän lihaksien auki pysymistä kummasti.
Missä autossa voi ajaa penkinlämmitin täysillä jos matka kestää yli 10min?
 
Missä autossa voi ajaa penkinlämmitin täysillä jos matka kestää yli 10min?
Fordeissa mitä ollut, Seatkaan ei muistaakseni alentanut lämpöjä, Skoda ei muistaakseni alentanut lämpöjä ja Telsa alentaa lämpöjä mutta vain 2/3 olen nähnyt putoavan tähän mennessä.
 
Fordeissa mitä ollut, Seatkaan ei muistaakseni alentanut lämpöjä, Skoda ei muistaakseni alentanut lämpöjä ja Telsa alentaa lämpöjä mutta vain 2/3 olen nähnyt putoavan tähän mennessä.
Taitaa siis vaihdella merkkien sisälläkin tämä koska itse ajamissa Fordeissa lämmitys kytkeytyy pois päältä itsestään.
 
Taitaa siis vaihdella merkkien sisälläkin tämä koska itse ajamissa Fordeissa lämmitys kytkeytyy pois päältä itsestään.
Itsellä ollut eri ikäisiä/koppaisia Escortteja, Fiestoja, Focuksia ja olen ajanut Mondeoilla enemmän kuin laki sallii joten otanta itsellä on varsin iso. Voi toki olla että pudottavat mutta napit/valot eivät sitä huutele.
 
Itsellä ollut eri ikäisiä/koppaisia Escortteja, Fiestoja, Focuksia ja olen ajanut Mondeoilla enemmän kuin laki sallii joten otanta itsellä on varsin iso. Voi toki olla että pudottavat mutta napit/valot eivät sitä huutele.
Maverickissa ainakin valokin sammuu.
 
Fordeissa mitä ollut, Seatkaan ei muistaakseni alentanut lämpöjä, Skoda ei muistaakseni alentanut lämpöjä ja Telsa alentaa lämpöjä mutta vain 2/3 olen nähnyt putoavan tähän mennessä.
Ehkä kysymys on myös missä autossa pystyy ajamaan lämmitin täysillä. Tuntuu että maksimiteholla saa well done persettä aika nopeasti. :beye:
 
Suunnittelun kukkanen lainsäädännössä että sallitaan pimeänä ajaminen.
Tämän historiahan on EU-lainsäädännössä. Entisaikaan kun monessa maassa ei tarvinnut päiväsaikaan käyttää valoja ollenkaan. Umpisaidat saksalaiset olisivat tukehtuneet hapankaaleihinsa jos heidän olisi pitänyt kärsiä ajovalojen tehontarpeen aiheuttamasta polttoaineenkulutuksen lisästä ja halogeenipolttimoiden lisääntyvästä vaihtotarpeesta "turhaan", näkeehän päivällä ilmankin. Tosin valot päällä oleva auto myös näkyy päivällä paremmin, mutta se oli liian monimutkaista logiikkaa saksalaisille, ranskalaisille ym. tai ainakin heille yhdentekevää.

Kun vähän virtaa kuluttavat LED-huomiovalot tulivat, oli aika kypsä jonkinlaiselle ajovalopakolle, mutta se rajoittui vain etuvaloihin. Mm. Suomessa ja Ruotsissa oltiin ymmärretty jo, varmasti osaksi pimeän maailmankolkkamme ja sääolosuhteiden, mutta myös turvallisuusajattelun takia vuosikymmeniä sitten, että valojen käyttö on aina hyvä asia. Valitettavasti pohjoismainen parempi standardi jäi EU-lainsäädännön jalkoihin ja jouduttiin harmonisoimaan oma lainsäädäntömme EU-standardiin. Ei voitu asettaa tiukempia määräyksiä kuin muualla EU:ssa ja mahdollisesti aiheuttaa haittaa automarkkinoiden kilpailulle. Eli se, mikä oli monessa maassa parannus entiseen, on meillä huononnus.

Takavalot kyllä saisivat olla aina päällä, mutta useimmissa automerkeissä eivät ole päällä päivävalojen kanssa, eikä monessa niitä saa aktivoitua päiväajovalojen kanssa päällä olevaksi edes koodilla. Siinä on todellinen suunnittelun kukkanen, että takavaloja ei voi koodata olemaan aina päällä. Tuohan ei vaatisi autovalmistajalta käytännössä mitään muuta kuin mitättömän koodinpätkän, jonka suomalainen maahantuoja voisi halutessaan ajaa kaikkiin tuomiinsa autoihin. Joissakin autoissa se toki onnistuu jos omistaja niin haluaa, ja joissakin, kuten Volvossa, takavalot on oletuksena päällä myös päiväajovalojen kanssa, ainakin Suomessa ja Ruotsissa myydyissä yksilöissä.
 
Kirjoitin vähän huonosti. Evreka sanoi että " miksei sitä käsijarrua voi käyttää, korjaa jos jumii" ja tarkoitin tuolla omalla kommentilla, että ei sitä käsijarrua siksi jätetä käyttämättä että se olisi jumissa, vaan että se jumittaa juuri siksi koska sitä ei käytetä.

Yksi yleisestä ajokieltoon johtavista katsastushylkäyksistä on käsijarrun toimimattomuus, joka taas johtuu useimmiten siitä ettei sitä ole käytetty aktiivisesti ja se on päässyt ruostumaan. Sitä en tiedä miksi käsijarrun toimimattomuus tarkoittaa katsastuksessa autolle ajokieltoa.
 
Takavaloista kun on puhe, niin yksi kukkanen on kyllä Tesla kolmosen takasuuntavilkku. Aivan säälittävän pienet suuntavilkut takana, peukalon kokoinen pikkutuikku vilkuttelee. Kyllä se läheltä jotenkin erottui mutta eipä tarvii kovin paskainen perä olla, että ei enää näy. edit. Ja miten mahtaa näkyä jos on vähän sumuisempi keli tai enemmän matkaa edelläajavaan Teslaan? Mikähän ajatus on ollut siinä että noinkin tärkeä valo on pitänyt minimoida hädin tuskin näkyväksi. En tosin tiedä onko tämä joidenkin tiettyjen vuosimallien juttu ja kenties uudempiin jo parannettu.
 
Ehkä kysymys on myös missä autossa pystyy ajamaan lämmitin täysillä. Tuntuu että maksimiteholla saa well done persettä aika nopeasti. :beye:
Sama juttu meillä Volvossa. Lämmitys on kolmeportainen ja täysillä se on jo sellainen pätsi, että ei pysty pitämään kuin hetken siinä asennossa. Se on kuitenkin hyvä alkuvaiheessa. Sitten kun pudottaa matalammalle tasolle, niin se on miellyttävä pidempäänkin ja anturi lopulta pätkäisee sen kokonaan.

Se tuossa on typerää, että lämmitin ei tee mitään jos ketään ei ole istuimella. Muuten tuo ei haittaisi, mutta joskus jos on tarvetta raapata ikkunoita, niin olisi kiva siksi aikaa laittaa istuin jo etukäteen lämpenemään.
 
Takavaloista kun on puhe, niin yksi kukkanen on kyllä Tesla kolmosen takasuuntavilkku. Aivan säälittävän pienet suuntavilkut takana, peukalon kokoinen pikkutuikku vilkuttelee. Kyllä se läheltä jotenkin erottui mutta eipä tarvii kovin paskainen perä olla, että ei enää näy. edit. Ja miten mahtaa näkyä jos on vähän sumuisempi keli tai enemmän matkaa edelläajavaan Teslaan? Mikähän ajatus on ollut siinä että noinkin tärkeä valo on pitänyt minimoida hädin tuskin näkyväksi. En tosin tiedä onko tämä joidenkin tiettyjen vuosimallien juttu ja kenties uudempiin jo parannettu.

Juu noita en ymmärrä itsekään. Optioita olisi niin paljon mutta miksi tehdä noin pientä. Toki, jenkeissä ei tunnuta ajattelevan pohjoisen oloja joten nuo kyllä toimivat mutta yhtään enemmän lunta niin olisi itsekin mielenkiintoista nähdä miten oman 3:n perävalot ja vilkut näkyvät.

@Kautium onko tosiaan noin typerästi laitettu toimimaan ettei pysty "esilämmittämään" penkkiä? Itsellä joka aamu käytössä tuo että auto lämpimäksi, "nahkapenkit" (vegaaninahkaa) ovat helvetin kylmät istua kylmiltään joten penkinlämmitin myös lämmittää penkin mukavan lämpimäksi. Mitä lämpötilaan tulee niin olen näitä talvella -30c ajelin t-paita+nahkarotsi päällä mopolla ja vastaavasti suihkussa ja saunassa ollaan niin että iho on mallia kirkkaanpunainen pois tullessa (tässä toki itsellä vaikuttaa myös sairaus joka aiheuttaa lihasjäykkyyttä joten kuuma helpottaa ja siihen on tottunut).
 
@Kautium onko tosiaan noin typerästi laitettu toimimaan ettei pysty "esilämmittämään" penkkiä? Itsellä joka aamu käytössä tuo että auto lämpimäksi, "nahkapenkit" (vegaaninahkaa) ovat helvetin kylmät istua kylmiltään joten penkinlämmitin myös lämmittää penkin mukavan lämpimäksi.
En ole sitä mistään manuaalista varmistanut, mutta tuollainen fiilis siitä on jäänyt. Yleensä meillä on webasto päällä ennen kuin lähtee ja auto sitä kautta lämmin muutenkin, niin ei ole tullut kovinkaan usein tuota havainnoitua.
 
En ole sitä mistään manuaalista varmistanut, mutta tuollainen fiilis siitä on jäänyt. Yleensä meillä on webasto päällä ennen kuin lähtee ja auto sitä kautta lämmin muutenkin, niin ei ole tullut kovinkaan usein tuota havainnoitua.
Jos on niin aika hv. Jos lähden auto kylmänä tsellä on aina ollut tapana lyödä auto käyntiin, lämmittimet täysille ja skrapaamaan ja takaisin tullessa etenkin Recaron penkeissä perslämmitin on mallia nopea joten penkki on mukavan lämmin.

Tuosta päästäänkin luontevasti Telsan aivopieruun. Kylmä auto tai lämmin auto. Menet autolle ja ikkunoissa on jäätä/lunta. Avaat minkä tahansa luukun tai oven ja otat skrapan ja alat putsata ikkunoita, auto toteaa että jaa eipä tullut kukaan autoon ja kytkee lämmityksen pois ellet lyö autoa "keep temperature" modeen (tottakai kosketusnäytöltä) joka jättää auton lämmön/ilmastoinnin päälle kunnes seuraavan kerran tulet autoon tai vaihtoehtoisesti luurista lyöt oven suljettua taas lämmöt päälle. Olisi edes 10min lämpöjen ylläpitoa pakkasella oven avaamisen jälkeen tms. Sähkö ei juuri kulu mutta olisi vähemmän vaivaa ja auto ei ehtisi kovilla pakkasilla jäähtyä.
 
En ole sitä mistään manuaalista varmistanut, mutta tuollainen fiilis siitä on jäänyt. Yleensä meillä on webasto päällä ennen kuin lähtee ja auto sitä kautta lämmin muutenkin, niin ei ole tullut kovinkaan usein tuota havainnoitua.
Mulla on erinäisiä Volvoja ollut, enkä ole perslämmitintä käyttänyt juuri koskaan edes nahkapenkki ja -30 C yhdistelmässä, mutta yhdenkään ohjekirjassa ei ollut mainintaa, että istuinlämmitys vaatisi sen että penkillä pitäisi istua. No, kai siinä voisi olla joku tunnistin, mutta ainakin vänkärin penkki ja takapenkit lämpiää vaikka siellä ei istuisi, on tuo pitänyt aina kertaalleen per auto tutkia että toimiiko lämmittimet noin ylipäätään. edit. etäkäynnistettävissä ainakin lämpiävät kun auton laittaa etänä tulille, jos on vaan automaattinen lämmitys valittu päälle.
 
Mulla on erinäisiä Volvoja ollut, enkä ole perslämmitintä käyttänyt juuri koskaan edes nahkapenkki ja -30 C yhdistelmässä, mutta yhdenkään ohjekirjassa ei ollut mainintaa, että istuinlämmitys vaatisi sen että penkillä pitäisi istua. No, kai siinä voisi olla joku tunnistin, mutta ainakin vänkärin penkki ja takapenkit lämpiää vaikka siellä ei istuisi, on tuo pitänyt aina kertaalleen per auto tutkia että toimiiko lämmittimet noin ylipäätään.
Jep, ei näytä olevan ohjekirjassa tuollaista mainintaa. Ehkä olen vaan ollut liian kärsimätön tai jotain, kun on tuntunut että istuin ei ole lämminnyt ikkunoita skrapaillessa niin paljon kuin olisi toivonut. Pitää testata joku päivä uudestaan.

Tunnistin jokaisessa istuimessa kyllä on, kun mittaritaulussa näkee millä paikalla on porukkaa ja millä ei, eli siinä mielessä tuo olisi kyllä ihan mahdollista.

Takapenkkien lämmityksen osalta meillä on sellainen suunnittelukukkanen, ettei niistä näy mittaritaulussa mitään indikaattoria vaikka olisivatkin päällä. Valo näkyy siis vain siellä keskikonsolin takaosassa olevssa painikkeessa takapenkkien suuntaan. Eihän se iso juttu ole, mutta jos takapenkillä matkustanut unohtaa lämmittimen päälle, niin suotta se siellä pohottaa jos ei ole ketään istumassa.
 
Jep, ei näytä olevan ohjekirjassa tuollaista mainintaa. Ehkä olen vaan ollut liian kärsimätön tai jotain, kun on tuntunut että istuin ei ole lämminnyt ikkunoita skrapaillessa niin paljon kuin olisi toivonut. Pitää testata joku päivä uudestaan.

Tunnistin jokaisessa istuimessa kyllä on, kun mittaritaulussa näkee millä paikalla on porukkaa ja millä ei, eli siinä mielessä tuo olisi kyllä ihan mahdollista.

Takapenkkien lämmityksen osalta meillä on sellainen suunnittelukukkanen, ettei niistä näy mittaritaulussa mitään indikaattoria vaikka olisivatkin päällä. Valo näkyy siis vain siellä keskikonsolin takaosassa olevssa painikkeessa takapenkkien suuntaan.
Noissa lämmittimissä on törkeitä eroja. Tuntuu että mitä pehmeämpi/mukavampi penkki, sen hitaampi on lämmitys. Mikä on toki loogista. Sportti Recaroissa luonnollisesti vähemmän materiaalia lämmittimen ja istuinpinnan välillä=nopeampi ja mahdollisesti laadukkaampi penkki=laadukkaampi lämmitys. Ainakin jokaisessa hot hatch/sporttikipossa mitä omistanut/ajanut nuo lämmittimet ovat olleet huomattavan nopeita ja lämpimiä vs ne peruspenkit.
 
Joissakin autoissa tuntuu nykyään etuvilkutkin olevan sellaisia että eivät meinaa erottua millään kun ovat laitettu kaikkien muiden valojen kanssa samaan kasaan ja pirun pieniksi tuikuiksi. Ilmeisesti tuo on joku design-juttu että keula näyttää paremmalta kun kaikki valot ovat yhdessä kasassa eikä niin kuin ennen että vilkut olivat monesti ihan erillään muista valoista.

Omassa kulkineessa pukamagrilli ainakin toimii vaikka ei penkillä istukaan, tosin se on aluksi niin hidas lämpeämään että jos ei tarvitse laseja raapata eli suoraan hyppää autoon ja lähtee ajamaan niin persus kerkiää lämmittämään penkin nopeammin ja persgrillin lämpö rupeaa tuntumaan sitten vasta muutaman kilometrin päästä.
 
Joissakin autoissa tuntuu nykyään etuvilkutkin olevan sellaisia että eivät meinaa erottua millään kun ovat laitettu kaikkien muiden valojen kanssa samaan kasaan ja pirun pieniksi tuikuiksi. Ilmeisesti tuo on joku design-juttu että keula näyttää paremmalta kun kaikki valot ovat yhdessä kasassa eikä niin kuin ennen että vilkut olivat monesti ihan erillään muista valoista.

Omassa kulkineessa pukamagrilli ainakin toimii vaikka ei penkillä istukaan, tosin se on aluksi niin hidas lämpeämään että jos ei tarvitse laseja raapata eli suoraan hyppää autoon ja lähtee ajamaan niin persus kerkiää lämmittämään penkin nopeammin ja persgrillin lämpö rupeaa tuntumaan sitten vasta muutaman kilometrin päästä.
Jotkut eivät noista "animoiduista" vilkuista pidä mutta yleensä tarkoittaa että ovat myös isompi/enemmän ledejä omaavia joten erottuvat paremmin. Lisäksi monesti päiväajovaloihin integroituja joten himmentävät/sammuttavat ne vilkun ajaksi joten erottuvat paremmin. Tykännyt kaikissa missä moinen on ollut. Bonuksena näyttävät helposti suunnan mihin vilkku on vaikka koko autoa ei näkisikään.
 
Jep, ei näytä olevan ohjekirjassa tuollaista mainintaa. Ehkä olen vaan ollut liian kärsimätön tai jotain, kun on tuntunut että istuin ei ole lämminnyt ikkunoita skrapaillessa niin paljon kuin olisi toivonut. Pitää testata joku päivä uudestaan.

Tunnistin jokaisessa istuimessa kyllä on, kun mittaritaulussa näkee millä paikalla on porukkaa ja millä ei, eli siinä mielessä tuo olisi kyllä ihan mahdollista.

Takapenkkien lämmityksen osalta meillä on sellainen suunnittelukukkanen, ettei niistä näy mittaritaulussa mitään indikaattoria vaikka olisivatkin päällä. Valo näkyy siis vain siellä keskikonsolin takaosassa olevssa painikkeessa takapenkkien suuntaan.
Siinä menee aikansa, että penkki lämpiää niin että penkin sisäiset fyllingit on lämmenneet niin että lämpöä alkaa riittää pintaankin asti selässä ja persuksissa tuntuvaksi. Jos nopeasti skrabailee ikkunat, niin ei välttämättä siinä ajassa ehdi lämmetä niin että se vielä tuntuisi vaatteiden läpi autoon kömpimisen jälkeen. Saattaa olla jokunen minuutti, että alkaa olla jakkaran pinta kunnolla lämmin.
 
Noissa lämmittimissä on törkeitä eroja. Tuntuu että mitä pehmeämpi/mukavampi penkki, sen hitaampi on lämmitys. Mikä on toki loogista. Sportti Recaroissa luonnollisesti vähemmän materiaalia lämmittimen ja istuinpinnan välillä=nopeampi ja mahdollisesti laadukkaampi penkki=laadukkaampi lämmitys. Ainakin jokaisessa hot hatch/sporttikipossa mitä omistanut/ajanut nuo lämmittimet ovat olleet huomattavan nopeita ja lämpimiä vs ne peruspenkit.
Meillä taitaa olla aika lailla parhaat nahkapenkit mitä tähän automalliin saa ja tosiaan hyvin toimii tuo lämmitys muuten, mutta tuo mainittu "etukäteislämmitys" on joskus mietityttänyt. Yhdessä aiemmassa autossa (Volvo sekin) oli jotkin puolinahka-alcantarat, jotka lämpesivät selvästi näitä nykyisiä nopeammin, mutta toisaalta eivät koskaan yhtä lämpimiksi, eikä niissä lämmennyt selkänoja lainkaan. Nahkapenkit nyt ovat talvella aina kylmät, mutta en haluaisi silti istuimia millään muulla materiaalilla.
 
Meillä taitaa olla aika lailla parhaat nahkapenkit mitä tähän automalliin saa ja tosiaan hyvin toimii tuo lämmitys muuten, mutta tuo mainittu "etukäteislämmitys" on joskus mietityttänyt. Yhdessä aiemmassa autossa (Volvo sekin) oli jotkin puolinahka-alcantarat, jotka lämpesivät selvästi näitä nykyisiä nopeammin, mutta toisaalta eivät koskaan yhtä lämpimiksi, eikä niissä lämmennyt selkänoja lainkaan. Nahkapenkit nyt ovat talvella aina kylmät, mutta en haluaisi silti istuimia millään muulla materiaalilla.
Itse taas valitsen aina puolinahat jos optio on :D. Nahkapenkki on omaan mieleen niin viallinen idea suomen oloihin kun vaan olla ja voi. Talvella kylmä, kesällä polttavan kuuma. Alcantara tms keskellä on sentään premium fiilis+penkki pitää paikallaan paremmin. Nahka toki myös eristänee paremmin joten lämpö ei tule niin nopeasti hanuriin/selkään. Joka vie taas yhteen ärsyttävään asiaan. Itse rakastaisin penkkejä jotka lämpiäisivät koko selkänojan alueelta. Saisi yläselkäkin lämpöä eikä tulisi niin isoa eroa perse+alasekä vs yläselkä.
 
Itse taas valitsen aina puolinahat jos optio on :D. Nahkapenkki on omaan mieleen niin viallinen idea suomen oloihin kun vaan olla ja voi. Talvella kylmä, kesällä polttavan kuuma. Alcantara tms keskellä on sentään premium fiilis+penkki pitää paikallaan paremmin. Nahka toki myös eristänee paremmin joten lämpö ei tule niin nopeasti hanuriin/selkään. Joka vie taas yhteen ärsyttävään asiaan. Itse rakastaisin penkkejä jotka lämpiäisivät koko selkänojan alueelta. Saisi yläselkäkin lämpöä eikä tulisi niin isoa eroa perse+alasekä vs yläselkä.
Tää on kyllä jännästi yksilöllistä. Millään pakkasella ei nahkapenkki itselläni tuntunut niin kylmältä, että se olisi mitenkään haitannut, eikä ainakaan vaalea nahka tuntunut kesällä kuumaltakaan. Eikä myöskään persus tai selkä hionneet nahkapenkissä kesällä häiriöksi asti. Nykyisessä autossa tosin on kangaspenkki nahkavahvisteilla, joka on sekin ihan ok mutta nahkajakkara oli helpompi puhdistaa. Tosin sitä vaaleaa nahkajakkaraa saikin puhdistaa ihan jatkuvasti kun farkuista tarttui kivasti väriä.

Penkinlämmittimestä voisin luopua vaikka kokonaan, kun mihinkään muuhun en ole sellaista ikinä käyttänyt kuin josksu käsien lämmittämiseen. Kun on jännästi huonolla tavalla oikukas ääreisverenkierto, joutui näppejä lämmittämään joskus istumalla vuorotellen kummankin käden päällä penkinlämmittimen lämmittäessä. Lämmitettävä ratti on tällaiselle ihmiselle ollut nyt aika olennainen varuste kun viimeinkin on tullut hankkineeksi auton, jossa se on.
 
Tää on kyllä jännästi yksilöllistä. Millään pakkasella ei nahkapenkki itselläni tuntunut niin kylmältä, että se olisi mitenkään haitannut, eikä ainakaan vaalea nahka tuntunut kesällä kuumaltakaan. Eikä myöskään persus tai selkä hionneet nahkapenkissä kesällä häiriöksi asti. Nykyisessä autossa tosin on kangaspenkki nahkavahvisteilla, joka on sekin ihan ok mutta nahkajakkara oli helpompi puhdistaa. Tosin sitä vaaleaa nahkajakkaraa saikin puhdistaa ihan jatkuvasti kun farkuista tarttui kivasti väriä.

Penkinlämmittimestä voisin luopua vaikka kokonaan, kun mihinkään muuhun en ole sellaista ikinä käyttänyt kuin josksu käsien lämmittämiseen. Kun on jännästi huonolla tavalla oikukas ääreisverenkierto, joutui näppejä lämmittämään joskus istumalla vuorotellen kummankin käden päällä penkinlämmittimen lämmittäessä. Lämmitettävä ratti on tällaiselle ihmiselle ollut nyt aika olennainen varuste kun viimeinkin on tullut hankkineeksi auton, jossa se on.
Jokainen meistä on yksilö. Itse pidän lämmöstä ja kuten sanottua, jumissa olevat lihakset rakastavat lämpöä joten penkinlämmitin sekä ratinlämmitin olivat edellisessä autossa päällä melkein läpi vuoden (kesällä pudotin sentään penkinlämmittimen pääosin pois) :D. Kyllä tuota oman auton ikää on jo tullut kirottua kun pari kk liian vanha ettei ole ratinlämmitystä vaikka sama mallivuosi onkin vs ne autot joissa tuo on. Prkl ainoa pinta mihin paljas iho koskee ajaessa ja se on tietenkin se kylmin :D
 
Suunnittelun kukkanen lainsäädännössä että sallitaan pimeänä ajaminen.
Käsittääkseni sellaisena aikana jolloin valoista on hyötyä, eli hämärässä ja pimeällä, niiden tulee olla päällä.
Teslan malli sitten parempi että kahva jäätyy sinne oven sisään?
Ei ole kokemusta Teslasta, mutta 90-luvulla yleisesti käytössä olleet "upotetut" kahvat olivat huomattavasti käyttäjäystävällisempiä, sillä niihin ei tullut edes kiinnitettyä huomiota. Näyttävät tänä päivänä hieman vanhanaikaiselta, mutta eivät keränneet lunta eivätkä jäätä.
Joulukuusi kerran vuodessa kulkee.
Mitä jos kuusen pituus ylittää auton leveyden...
 
Palattiin otsikkoon ? Jos siis tuo oli se malli, missä sähköistä käsijarrua ei hyödynnetty mitenkään. Kahva korvattu napilla ja moottorilla.

Ja toimii kuin junan vessa toisinkuin esimerkiksi Passatissa joka ei liiku talvella pihasta mihinkään koska sähkökäsijarrumekanismi jarrusatuloissa jäässä.
 
Käsittääkseni sellaisena aikana jolloin valoista on hyötyä, eli hämärässä ja pimeällä, niiden tulee olla päällä.
Niistä on hyötyä aina.
Ei ole kokemusta Teslasta, mutta 90-luvulla yleisesti käytössä olleet "upotetut" kahvat olivat huomattavasti käyttäjäystävällisempiä, sillä niihin ei tullut edes kiinnitettyä huomiota. Näyttävät tänä päivänä hieman vanhanaikaiselta, mutta eivät keränneet lunta eivätkä jäätä.
Millaiset kahvat kerää lunta tai jäätä?
Mitä jos kuusen pituus ylittää auton leveyden...
Enpä ole koskaan ennen kuullut jonkun kuljettavan kuusta noin. Ihan pituussuunnassa latva perää kohti se kuskataan.
 
Niistä on hyötyä aina.
Nyt kaivattaisiin hieman perusteita.
Millaiset kahvat kerää lunta tai jäätä?
Kaikki mitkä tulee kyljistä ulos. Tietysti jos pysäköi aina katoksen alle niin ongelmaa (oikeastaan vaivaa) ei ole.
Enpä ole koskaan ennen kuullut jonkun kuljettavan kuusta noin. Ihan pituussuunnassa latva perää kohti se kuskataan.
Miten laitat kuusen kattokaiteisiin kiinni jos kuljetat sitä pituussuunnassa. Jos virität sinne jotain taakkatelinettä, niin sellaisen saa myös autoon jossa kyseisiä lumenkerääjiä ei ole.
 
Missäpäin tällaista näkee, kun täälläpäin kyseistä automerkkiä ei näe välttämättä edes joka päivä? Saati sitten kiinnijäätyneitä jarruja.

Täällä Pohjanmaalla on eräs harrastaja, jonka varikolla on satakunta Saabia ja ajelee vain kyseisellä merkillä. En ole tohtinut kysyä, miksi tuollainen autoarsenaali, pelkääkö varaosien loppuvan, vai onko Saab hulluus täysin käsittämätöntä.

Jarrujen jäätyminen lienee GM Saabien ongelma, en tiedä sen tarkemmin, kun en ole merkkiin perehtynyt ja hulluudelta säästynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Miten laitat kuusen kattokaiteisiin kiinni jos kuljetat sitä pituussuunnassa. Jos virität sinne jotain taakkatelinettä, niin sellaisen saa myös autoon jossa kyseisiä lumenkerääjiä ei ole.
:)
Harvemmin nähnyt pelkkiin kattokaiteisiin liinoilla kiinniteltävän kuljetettavaa. Joskus käynyt hädissään mielessä niin tehdä, mutta ei sen enempää.

Mutta mikäs tuota olen tuomitseen jos kuusen levynen auto sattuu olemaan, ei kovin yleistä, ei ainakaan ole mieleen jäänyt.

Edit, ei googlen kuvahakukaan heti tuonut osumia.

Edit, tästä taisi lähteä.

-Kattokaiteet. Suunnittelija ei ole tainnut kuulla talvesta ja katon lumenpuhdistuksesta. Onko joku keksinyt näille jotain oikeasti järkevää käyttöä?
Jos niihin kaiteisiin ei ole integroitu (dacia) niitä taakkatelineen osia , niin tarvii lisäksi taakaktelineen, eli kaiteet on taakkatelineitä (boxia yms,) varten ja sitten niihin kiinni se kuusi, muu, suket, muu roju, mitä nyt kuljettaa. (no joillekkin ulkonäkö juttu)

On muunkinlaista taakaktelineen kiinnitys tapoja, joissa osassa on se rajoittava tekiä ettei voi sovittaa kuusen pituuteen (taakkatelineen kiinnitus paikka kiinteä kojhta), jos siis lyhyt kuusi. (siis katossa on kiinteät paikat mihin taakkatteline kiinnitetään, kaikissa autoissa ei sitä varuste mahdollisuutta, tai kantavuus ongelmia)
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni sellaisena aikana jolloin valoista on hyötyä, eli hämärässä ja pimeällä, niiden tulee olla päällä.

Ei ole kokemusta Teslasta, mutta 90-luvulla yleisesti käytössä olleet "upotetut" kahvat olivat huomattavasti käyttäjäystävällisempiä, sillä niihin ei tullut edes kiinnitettyä huomiota. Näyttävät tänä päivänä hieman vanhanaikaiselta, mutta eivät keränneet lunta eivätkä jäätä.

Mitä jos kuusen pituus ylittää auton leveyden...
Kuusi kulkee katolla pitkittäin ja latva taaksepäin. Niillä kattokaiteilla ei sellaisenaan tee muuta kuin ulkonäköä. Kaiteisiin kiinnitetään lisävarusteiset kattotelineet. Hyötynä perinteisiin verrattuna on nopeampi, helpompi ja siistimpi kiinnitys, kun ei tarvitse aukoa ja väistellä kaikkia ovia asentaakseen vanhanaikaiset telineet tiivisteen välistä.
 
:)
Harvemmin nähnyt pelkkiin kattokaiteisiin liinoilla kiinniteltävän kuljetettavaa. Joskus käynyt hädissään mielessä niin tehdä, mutta ei sen enempää.

Mutta mikäs tuota olen tuomitseen jos kuusen levynen auto sattuu olemaan, ei kovin yleistä, ei ainakaan ole mieleen jäänyt.

Edit, ei googlen kuvahakukaan heti tuonut osumia.
Tätähän minäkin mietin. Täysin turhia kapistuksia nuo katolle viritetyt kaiteet.
Jotain varten niitä sinne kuitenkin innolla sirotellaan, ja olen kuullut jonkun jopa hommanneen sellaiset lisävarusteina. Kertokaa nyt joku, että miksi.
 
Tätähän minäkin mietin. Täysin turhia kapistuksia nuo katolle viritetyt kaiteet.
Jotain varten niitä sinne kuitenkin innolla sirotellaan, ja olen kuullut jonkun jopa hommanneen sellaiset lisävarusteina. Kertokaa nyt joku, että miksi.
Lisäsin myöhemmin , kun tajusin mistä kyse.
Jos niihin kaiteisiin ei ole integroitu (dacia) niitä taakkatelineen osia , niin tarvii lisäksi taakaktelineen, eli kaiteet on taakkatelineitä (boxia yms,) varten ja sitten niihin kiinni se kuusi, muu, suket, muu roju, mitä nyt kuljettaa. (no joillekkin ulkonäkö juttu)

On muunkinlaista taakaktelineen kiinnitys tapoja, joissa osassa on se rajoittava tekiä ettei voi sovittaa kuusen pituuteen (taakkatelineen kiinnitus paikka kiinteä kojhta), jos siis lyhyt kuusi. (siis katossa on kiinteät paikat mihin taakkatteline kiinnitetään, kaikissa autoissa ei sitä varuste mahdollisuutta, tai kantavuus ongelmia)
 
Yksi poihjoismaissa kiusaava suunnittelun kukkanen on varsinkin Ranskalaisvalmistajien ( sekä toki näiden Opelin, Nissanin ja Fiatin merkillä myytävien sisarmallien ) pakettiautojen sivuoven jäätyminen kiinni talvikelillä.
Ainakin T6 Transporterissa ongelma on olemassa, joskin hieman eri syystä. Sulamisvesi valuu liukuoven alarullan poteroon ja jäätyy sinne, jolloin ovea ei saa auki oikein mitenkään. Pari kertaa tänä talvena joutunut tappelemaan asian kanssa ja lopulta viemään auton lämpimään halliin sulamaan. Sitten kun oven saa auki, pitää vielä käsin kaivella ne jääkikkareet pois sieltä kolostaan.

Toinen ko. autossa vitutusta aiheuttava asia on kojelaudan ilmasuuttimet, joista tulevan ilman määrää ei pysty säätelemään koska moista rullaa niissä ei ole. Peruutettaessa taas auto ilmeisesti vaihtaa automaattisesti sisäilmankierron päälle kun puhaltimen kohina kolminkertaistuu siksi aikaa. Lisäksi ärsyttää se, miten auto haluaa itse laittaa ilmastoinnin päälle jos suuntaat puhalluksen kokonaan tuulilasille ja vaikka otat itse AC:n pois päältä, on se kohta taas uudelleen päällä. Tätä taitaa kyllä tapahtua monessa muussakin autossa, entisessä Transitissa oli sama ominaisuus.
 
Tätähän minäkin mietin. Täysin turhia kapistuksia nuo katolle viritetyt kaiteet.
Jotain varten niitä sinne kuitenkin innolla sirotellaan, ja olen kuullut jonkun jopa hommanneen sellaiset lisävarusteina. Kertokaa nyt joku, että miksi.
Taakkatelineet lisäävät merkittävästi kulutusta. Siksi ne kannattaa irrottaa aina kun ei niitä tarvitse. Sitten ne pitää vastaavasti asentaa aina uudelleen.

Hiihtoreissuun lähteminen autotallista perinteisillä telineillä:

1. Pese auto tai vähintäänkin putsaa kostealla sienellä/rätillä auton maalipinnat telineiden kumitassujen alueelta.

2. Auo/sulje/väistele auton ovia kertaa neljä ahtaassa tallissa.

3. Ruuvaile ja hiero telineet sopivaan kohtaan katolle.

4. Toivo, ettei telineiden kynsien painamista kohdista tule ylimääräistä suhinaa korvan juurelta ovitiivisteestä (jos boksi ja telineet on valittu hiljaisiksi).

(5. Toivo, ettei ovitiivisteisiin/maalipintoihin tule ahkerasta telineiden käytöstä vanhemmiten painumaa/kulumaa/nirhaumaa.)



Sama asennus kattokiskoihin:

1. Kliksauta ja hiero telineet sopivaan kohtaan katolle.
 
Miten laitat kuusen kattokaiteisiin kiinni jos kuljetat sitä pituussuunnassa.
Et mitenkään, eikä kuulukaan.

Kuusi kulkee katolla pitkittäin ja latva taaksepäin. Niillä kattokaiteilla ei sellaisenaan tee muuta kuin ulkonäköä. Kaiteisiin kiinnitetään lisävarusteiset kattotelineet. Hyötynä perinteisiin verrattuna on nopeampi, helpompi ja siistimpi kiinnitys, kun ei tarvitse aukoa ja väistellä kaikkia ovia asentaakseen vanhanaikaiset telineet tiivisteen välistä.
Integroituja kattokaiteita taakkatelineiden asennusta varten voi olla kahdenlaisia. Noita aiemmassa kuvassa olevia kattolinjasta irti nostettuja ja sitten ns. flush rail -tyyppisiä, jotka näyttävät lähinnä katon rajassa kulkevilta koristelistoilta. Teleineiden kiinnitys on noista yhtä simppeliä molempiin.

Sitä en tiedä kuinka yleisiä ovat autot, joissa ei olisi noista jompaa kumpaa, mutta aika kasarimeiningiltä vaikuttavat tosiaan sellaiset tiivisteiden väliin kiristettävät telineet. :D

Kattotelineet ovat yleensä aika ruman näköiset, joten siksi ne halutaan ottaa pois silloin kun ei ole käyttöä ja siinä taas helpottaa, kun irroitus/kiinnitys on mahdollisimman simppeliä (ja siksi meilläkin Thulet, eikä mitään hinnat alkaen -virityksisä). Polttoaineenkulutustakin lisäävät, mutta kaupunkinopeuksissa sillä ei ole merkitystä ja nykypäivän virtaviivaisilla telineillä vaikutus lienee maantielläkin aika vähäinen.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom