Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Sen takia kun virtalukolla lukitaan vaihdekeppi peruutusasentoon niin on vaikeampi pölliä.
Kyllä se alkuperäinen syy oli ihan kolariturvallisuus. Tuolla pakkilukolla sitten korvattiin (lain vaatima?) rattilukko, joka oli siihen aikaan tyypillisesti mekaaninen ratkaisu.
Suunnittelun kukkasia on monissa autoissa huoltojen ja korjausten kannalta. Esimerkkinä vaikkapa raitisilmasuodattimet, joita piilotellaan kaasupolkimien taakse tai vaatii muuten vain kohtuuttomasti purkamista ja muovikynsien katkomista. Pultit, joita ei saa pois paikaltaan, kun jokin toinen osa on edessä jne.. Nämä on kuitenkin enemmän rasvanäppien murheita.
Arkikäytössä minua rassaa vaikkapa autot, joiden peräkontin saa auki vain sisältä tai avaimesta nappia painamalla. Ei siis toimi pelkästään kahvasta nostamalla.
 
Lieköhän Stilojen eri moottoriversioissa vaihtelua koska itse muistelen että akku olisi ollut moottoritilassa omassa yksilössä. Etupuskurin tosiaan jouduin kerran irrottamaan ja vaihdoin yhteen menoon kaikki etupään polttimot. Kuulemma se onnistuisi gynekologin ottein lokarissa olevan luukun kautta myös.
Meikäläinen oli aina käytössä noissa polttimoiden vaihdoissa :D. Ainoa kenen kädet mahtuivat ja teki silti mallia helvetin tiukkaa.
 
Suunnittelun kukkasiksi lasken helposti hajoavat muoviklipsit. Oli juuri semilaaja remppa, ja onnistuin hajottamaan noin 5 kpl muoviklipsejä erinäisistä paikoista.

Tosin pakkanen ja auton ikä saattoi vaikuttaa. Tekijä itse oli tietenkin hellä ;)
 
VAG käyttää muistaakseni Boschin vakkarikomponenttia, jossa ei vaan ole ollenkaan sitä mahdollisuutta, että sen voisi kytkeä tavalliseksi vakkariksi. Se ei kertakaikkiaan osaa toimia kuin ACC:nä, mikä on kyllä persuksesta talvisissa oloissa. Jostain syystä VAG on valinnut juuri sen käyttöönsä, varmaan ollut halpa tai jotain. Yleensäkin keulagrilliin sijoitetut tutkaratkaisut ovat aika kehnoja kun voivat tukkeutua. Kamera tms. optinen ratkaisu tuulilasin sisäpuolella ACC:tä ohjaamaan on toimintavarma joka kelissä, mutta aika harvalla merkillä taitaa vielä olla käytössä.

Ite oon pitänyt kesät talvet kääntyviä peilejä päällä ja hyvin ovat kestäneet vaikka joskus jää vähän rutiseekin välissä ja pari kertaa pitänyt avittaa peili avautumaan.
 
Suunnittelun kukkasiksi lasken helposti hajoavat muoviklipsit. Oli juuri semilaaja remppa, ja onnistuin hajottamaan noin 5 kpl muoviklipsejä erinäisistä paikoista.

Tosin pakkanen ja auton ikä saattoi vaikuttaa. Tekijä itse oli tietenkin hellä ;)
Valmistuksen näkökulmasta nuo ovat suunnittelun helmiä. Huomattavasti nopeampia ja varmatoimisempia kuin ruuviliitokset. Toki klipseistä riippuen purkaminen voi olla ihan ok, tai sitten painajaismaista taistelua.

Tässä ihan mielenkiintoinen läpileikkaus erilaisista klipseistä. Osa selvästi purkajaystävällisempiä kuin toiset.
 
Ei muuten ollut bmw ensimmäinen joka tuollaisen upean ratkaisun toteutti, löytyy esim. mersulla ja vaggineissa myös :beye:
Esim. volkkarin 12v vr6 koneessa oli jo vuonna 1991? ketju "takana".
Muistelen että VR6:ssa oli lisäksi bonuksena taipumusta jakopääremonttien tarpeeseen vaikka tuohon aikaan ketjulla olevaa jakopäätä muuten pidettiin melkein ikuisena. Ketjuja, laahareita ja kiristimiä vaihdeltiin 150000-200000 km jälkeen ja merkkiliikkeen veloitus sen ajan rahassa >10000 mk.
 
VAG käyttää muistaakseni Boschin vakkarikomponenttia, jossa ei vaan ole ollenkaan sitä mahdollisuutta, että sen voisi kytkeä tavalliseksi vakkariksi. Se ei kertakaikkiaan osaa toimia kuin ACC:nä, mikä on kyllä persuksesta talvisissa oloissa.
Tää on kyllä vain osittainen selitys. Uusissa MEB-rakenteeseen perustuvissa sähköautoissa (ID3, ID4, Enyaq, Q4 e-tron jne) nimittäin on tehtaalta tullessa vain ACC, aivan kuten aiemmissa polttiksissakin.

Mutta, näihin on pienellä koodausmuutoksella mahdollista saada myös tavallinen vakkari valittavaksi. Mitään teknistä estettä ei siis ole, kaikki on olemassa autossa merkkivaloja myöten, kun vaan bitit laittaa ojennukseen. Ihan silkkaa vittuilua tehtaalta tuollainen, mun mielestä. Liitekuva Enyaqista johon kyseinen ominaisuus on aktivoitu.
 

Liitteet

  • ACC.png
    ACC.png
    195 KB · Luettu: 150
Saabeissa virtalukon sijoittaminen alas vaihdekepin ja käsijarrun väliin. Kai tästäkin joku tykkää, mutta en tiedä minkään muun (tavallisen) valmistajan päätyneen samaan erikoiseen ratkaisuun.

Koska siinä oli samassa vaihdelukko
 
Yleensäkin keulagrilliin sijoitetut tutkaratkaisut ovat aika kehnoja kun voivat tukkeutua. Kamera tms. optinen ratkaisu tuulilasin sisäpuolella ACC:tä ohjaamaan on toimintavarma joka kelissä, mutta aika harvalla merkillä taitaa vielä olla käytössä.
Tuo on ihan totta, mutta toisaalta näitä meikäläisiä loskapaska-olosuhteita ei taida olla kovinkaan suurella osalla asiakaskuntaa, joten siinä mielessä ymmärrettävää ettei sitä ole nähty suurena ongelmana. Eikä tuo tukkeutuminen ole omien kokemusten mukaan tosiaan ongelma meilläkään kovin montaa kertaa talvessa. Pahin keli on sellainen juuri plussan puolella oleva sakea räntäsade.

Lasin sisäpuolella olevat tutkat ovat ainakin omissa autoissa olleet ylhäällä keskellä, josta pyyhkijät eivät kovin hyvin pyyhi ja nekin vilkuttelevat siksi joskus virhettä. Vaan eipä niitä oikein saa muuallekaan ilman että olisivat näkökentässä.

Ite oon pitänyt kesät talvet kääntyviä peilejä päällä ja hyvin ovat kestäneet vaikka joskus jää vähän rutiseekin välissä ja pari kertaa pitänyt avittaa peili avautumaan.
Niin minäkin, kunnes kerran kuului talvella rutinaa yhden kerran liikaa. Hintalappu olisi ollut 472€. Jäi uusimatta ja sitten ei ollut enää sähköisesti kääntyviä peilejä. :D
 
Valmistuksen näkökulmasta nuo ovat suunnittelun helmiä. Huomattavasti nopeampia ja varmatoimisempia kuin ruuviliitokset. Toki klipseistä riippuen purkaminen voi olla ihan ok, tai sitten painajaismaista taistelua.

Tässä ihan mielenkiintoinen läpileikkaus erilaisista klipseistä. Osa selvästi purkajaystävällisempiä kuin toiset.

Ai piru noista klipseistä on "ihania" muistoja. Etenkin talvella kun ajoi auton halliin, veti nostimelle ja alkoi moottorin pohjalevyjä tai ties mitä repimään niin paskoontui aivan liian usein. Muovi+kýlmä=hajoaa ja lisää siihen vielä melkeinpä kertakäyttöisiksi suunnitellut klipsit.
 
Varoitusääni, kun auton sammuttaa (kuljettajan) oven ollessa auki.

Hyundai Konassa alkaa kauhea piipitys, jos auton sammuttaa, kun ovi on auki. Piipitys lakkaa vasta kun oven sulkee tai auton käynnistää uudelleen.

Kohta kaksi vuotta tuolla ajellut, enkä vielä ole keksinyt, että mitä siinä pitäisi varoa.
 
Varoitusääni, kun auton sammuttaa (kuljettajan) oven ollessa auki.

Hyundai Konassa alkaa kauhea piipitys, jos auton sammuttaa, kun ovi on auki. Piipitys lakkaa vasta kun oven sulkee tai auton käynnistää uudelleen.

Kohta kaksi vuotta tuolla ajellut, enkä vielä ole keksinyt, että mitä siinä pitäisi varoa.
Perinteisesti tämä tarkoittaa "varo, sulla on avaimet jäämässä virtalukkoon" tai "huomaa, että sulla on valot muussa kuin 0- tai A-asennossa". Arvelen kuitenkin että nyt ei ole kysymys kummastakaan. Onko siinä "vaihteenvalitsin" tai ei-automaattinen sähköinen käsijarru josta varoittaisi?
 
Ai piru noista klipseistä on "ihania" muistoja. Etenkin talvella kun ajoi auton halliin, veti nostimelle ja alkoi moottorin pohjalevyjä tai ties mitä repimään niin paskoontui aivan liian usein. Muovi+kýlmä=hajoaa ja lisää siihen vielä melkeinpä kertakäyttöisiksi suunnitellut klipsit.
Ne ovat lähes kaikki kertakäyttöisiä by design. Useimmissa asennusmanuaaleissa (esim. Teslan EPC) lukee että klipsit tulee vaihtaa kokoamisen yhteydessä. Kysyin kerran myös ammattilaiselta vinkkiä miten saisi pysymään ehjänä, ja vastaus oli että pysyvät ehjänä purkaessa lähinnä vaan ihan uusina ja notkeina. Hyvä uutinen on että säkillisen saa Kiinasta varmaan vitosella.

Kukkasia:
- pesunesteen täyttöluukku niin lähellä konepellin takareunaa että täydestä pullosta ei pysty kaatamaan
- konenäköön perustuva automaattinen lasin pyyhintä. Tunnistaa sadepisaran jos se näyttää kalifornialaiselta (ja pimeällä ei käytännössä toimi).
- tuulilasinpyyhkijän jousi joka lentää huitsin ******n jos nostat pyyhintä yli 15cm lasista. Vaikea asentaa ja vaatii 2 erikoistyökalua.
- karmittomat ikkunat - eivät ole hyvät minkään merkin autoissa

Muutaman virheen sallii kun on 97/100 asiaa tehty oikein.
 
Perinteisesti tämä tarkoittaa "varo, sulla on avaimet jäämässä virtalukkoon" tai "huomaa, että sulla on valot muussa kuin 0- tai A-asennossa". Arvelen kuitenkin että nyt ei ole kysymys kummastakaan. Onko siinä "vaihteenvalitsin" tai ei-automaattinen sähköinen käsijarru josta varoittaisi?
Avaimet on aina taskussa ja valot sammuvat puoli minuuttia ovien lukitsemisen jälkeen vaikka olisivatkin päällä. Eli ei ole kumpikaan noista.
Jos vaihteen valitsin jää muuhun kuin P-asentoon, niin sille on oma varoitusääni ja käsijarrusta ei valita, oli päällä tai ei.
Siihen en ole kiinnittänyt huomiota, että tuleeko tuo varoitusääni silloinkin, kun joku muu kuin kuljettajan ovi on auki. Pitääkin huomenna testata.
 
Otetaampa itseltäkin pari avautumisen aihetta:

Japsien kumma fetissi kaiken maailman piippauksiin. Erityismaininta Hondan järjettömään markan herätyskello pilpatukseen aina kun ovi on auki (90-luvun lapselle iskee heti fläsärit kun tuon kuulee). Toinen kunniamaininta Mitsubishille siitä, että KAIKEN on jostain syystä ilmoitettava itsestään piippaamalla, poislukien ohjauspyörä ja polkimet.

Volvon sähköpenkit ja niiden automaattinen säätö per avain - muuten loistava, mutta MIKSI se toimii vasta kun ovi on repäisty fyysisesti auki? Odota siinä sitten tumput suorina kaatosateessa ovi auki, kun penkki kelaa itseään taaksepäin melkein 40cm lyhyemmän kuskin jäljiltä...

Nykyajan pakkomielle tunkea KAIKKI toiminnot siihen tabletin kuvatukseen. Onhan se modernia ja minimalistista, mutta käytännöllisyys on kaukana. Istu siinä sitten -30 asteisella nahkajakkaralla odottelemassa että infotainment näyttö heräilee kohmelosta ja pääsee lämimään (ilman hanskoja!) perslämmittimiä päälle sieltä seitsemännestä alavalikon välilehdykästä...
 
Nykyajan pakkomielle tunkea KAIKKI toiminnot siihen tabletin kuvatukseen. Onhan se modernia ja minimalistista, mutta käytännöllisyys on kaukana. Istu siinä sitten -30 asteisella nahkajakkaralla odottelemassa että infotainment näyttö heräilee kohmelosta ja pääsee lämimään (ilman hanskoja!) perslämmittimiä päälle sieltä seitsemännestä alavalikon välilehdykästä...
Kosketusnäyttö voi myös mennä päälle samalla kuin avaat oven ja penkinlämmitys pitää olla suoraan näytöllä. Tämäkin on suunnittelua, eli ei käytännössä ole kosketusnäytön ominaisuus. JA lämmöt pitää saada sovelluksesta päälle etukäteen. Kosketusnäytön kanssa toimivia hanskoja on muuten olemassa monenlaisia, tai pelkästään kosketuksen vaatiman johtavuuden saa kemiallisella käsittelyllä, esim. Make Any Glove Work With a Touchscreen Device | AnyGlove Formulas for Winter Gloves & Leather Gloves.
 
Japsien kumma fetissi kaiken maailman piippauksiin.
Sama vika korealaisilla. Niro piippaa kaikesta ja paljon, edellä jo mainitsinkin että heti virrat kytkettäessä alkaa kilkutus ellei kuskilla ole valmiiksi turvavyö kiinni. Lisäksi auto pitää ihmeellisen tervetulofanfaarin aina käynnistyksen merkiksi. Myös heippaluritukset kun auton sammuttaa. Miksi?? Hitto miten hermo lepää kun ajaa välillä skodalla, se ei normaalilla ajokerralla piippaa kertaakaan mistään. Jos piippaa, niin siihen on joku syy.

Niron piippauksista en kaikista edes tiedä mitä ne yrittävät viestiä, enkä jaksa kyllä välittääkään. Se on vähän harmi, jos joskus tulee seassa jotain tärkeää.

Edellä mainittiinkin Konan piipitys jos erehtyy avaamaan kuskin oven ennen auton sammuttamista. Niro tekee ihan samaa (no sehän on käytännössä sama auto). Ei siihen mitään järkisyytä ole, kaikki on tehty aivan samalla tavalla kuin normaalistikin eikä mikään ole pielessä. Se vaan alkaa huutaa kuin syötävä, jos virrat pois kytkettäessä kuskin ovi onkin jo auki. Joku ehtolause koodissa, jolle ei ole mitään järkevää syytä. Varoitus auki olevasta ovesta se ei kuitenkaan ole, huuto ei ala kun oven avaa. Vasta jos virrat kytkee pois oven ollessa auki, alkaa huuto.
 
Kosketusnäyttö voi myös mennä päälle samalla kuin avaat oven ja penkinlämmitys pitää olla suoraan näytöllä. Tämäkin on suunnittelua, eli ei käytännössä ole kosketusnäytön ominaisuus. JA lämmöt pitää saada sovelluksesta päälle etukäteen. Kosketusnäytön kanssa toimivia hanskoja on muuten olemassa monenlaisia, tai pelkästään kosketuksen vaatiman johtavuuden saa kemiallisella käsittelyllä, esim. Make Any Glove Work With a Touchscreen Device | AnyGlove Formulas for Winter Gloves & Leather Gloves.
Jep, tiedossa on kommervenkit ja joillain merkeillä nuo näyttöön haudatut toiminnot on jopa ihan järkevästi suunniteltu...
Silti se ei poista sitä tosiasiaa että jotkin toiminnot vaan on kymmenen kertaa kätevämmät ihan fyysisenä painikkeena. Tämän päivän meininki vaan tuntuu niin siirtymäajan touhulta, kun sitä kosketusnäyttöä ja hipaisunappia pitää tunkea puolivälisin ja täysin tarpeetta joka rakoon "koska muillakin on". Hyvänä esimerkkinä ne jo mainitut mersun hipaisunapit ohjauspyörässä = täyttä syöpää.

Kehitys kehittyy ja varmaan kosketusnäyttöteknologiasta siirrytään kohta jo johonkin muuhun, mutta silti ahdistaa. Fyysisiä nappeja voi hipelöidä katsomatta ja pimeässä, kosketusnäyttö vaatii käytännössä aina huomion siirtämisen pois liikenteestä ja se ainoa näyttö kun pimenee niin auto on käytännössä ajokelvoton...
Vähän sama homma kuin aikoinaan näppäinluureista kosketusnäytöllisiin siirtyessä, unholaan jäi sokkona kirjoitetut taskutekstarit yms...*huokaus*

@Meisseli uudenkarheasta eNirosta sen verran kokemusta, että väitän että tuo oma käyttis Phevi Mitsu vie ihan satanolla aiheellisissa ja aiheettomissa piippauksissa... Ohjaamosta ei esimerkiksi löydy yhtäkään nappia joka ei piippaisi ja hienona yksityiskohtana ACC joka kilkattaa aina kun havaitsee tai ei havaitse toista ajoneuvoa edessä :lol:. Ja ettei piippailut siihen loppuisi niin auton ulkopuolella on dedikoitu ämyri jotta piippailuja voi jatkaa mm. sähköisen takaluukun kanssa ja käynnissä olevan auton avaimien perään huutaessa...
 
Viimeksi muokattu:
Avaimet on aina taskussa ja valot sammuvat puoli minuuttia ovien lukitsemisen jälkeen vaikka olisivatkin päällä. Eli ei ole kumpikaan noista.
Joku ehtolause koodissa, jolle ei ole mitään järkevää syytä. Varoitus auki olevasta ovesta se ei kuitenkaan ole, huuto ei ala kun oven avaa. Vasta jos virrat kytkee pois oven ollessa auki, alkaa huuto.
Hieman outoahan tämä on sillä oletuksella, että autossa on ei-mekaaninen virtalukko vakiona. Kuitenkin mekaanisella virtalukolla tämä olisi ihan normaalia. Ei siitä kuulukaan varoitella, jos pysähtyneen auton kuljettajan ovi avataan - ainakin jos p-jarru on päällä ja ajovaihde ei. Sen sijaan siitä yleisesti on ollut tapana varoittaa, jos avain on vielä virtalukossa tai valot manuaalisesti päällä, kun sytytysvirta(päävirta, ajovirta) on katkaistu ja ovi avataan. Siitä huolimatta että valot toki sammuvat kun lukitus menee päälle tai usein muutenkin aikakatkaisulla.

Koen tämän myös ärsyttäväksi, koska minulla on tapana mm. tankatessa jättää mekaaninen avain virtalukkoon ja kuljettajan ovi raolle. Tiedän, että tämähän on muuten sopivasti sattuessa vaaratilanne jos esimerkiksi autossa on lapsi, ja se lienee yksi syy tällaiselle logiikalle yksinkertaisen avaimen unohtamisen lisäksi.

Sanoisin siis, että kyseessä on jäänne käyttölogiikassa, joka ei enää ole järkevä. Yhdistettynä häiritsevän läpitunkevaan äänimerkkiin.
Vasta jos virrat kytkee pois oven ollessa auki, alkaa huuto.
Ja tarkemmin luettuani ilmeisesti suoranainen bugi tämän kaiken päälle.
 
VAG käyttää muistaakseni Boschin vakkarikomponenttia, jossa ei vaan ole ollenkaan sitä mahdollisuutta, että sen voisi kytkeä tavalliseksi vakkariksi. Se ei kertakaikkiaan osaa toimia kuin ACC:nä, mikä on kyllä persuksesta talvisissa oloissa. Jostain syystä VAG on valinnut juuri sen käyttöönsä, varmaan ollut halpa tai jotain. Yleensäkin keulagrilliin sijoitetut tutkaratkaisut ovat aika kehnoja kun voivat tukkeutua. Kamera tms. optinen ratkaisu tuulilasin sisäpuolella ACC:tä ohjaamaan on toimintavarma joka kelissä, mutta aika harvalla merkillä taitaa vielä olla käytössä.

Ite oon pitänyt kesät talvet kääntyviä peilejä päällä ja hyvin ovat kestäneet vaikka joskus jää vähän rutiseekin välissä ja pari kertaa pitänyt avittaa peili avautumaan.
Tämä ei kyllä avaudu itselle, miten se ei muka voi toimia kuin ACC:na? Mitä siitä muka puuttuu ettei ihan perus vakkari toimisi sillä samalla moduulilla, siis rautaa? Enemmän tuo haisee siltä, että on vain softalla rajoitettu toimimaan pelkästään ACC:nä.
 
Omassa suzukissa on holtittoman kirkkaat mittarivalot. Ainoa säätö on tappi mittarien keskellä, aivan hengenvaarallista pujottaa käsi vauhdissa ohjauspyörästä läpi ja koittaa kääntää pikselin kokoista puikkoa kolme kertaa (se menee toki ympäri joten määrä on tärkeä). Onneksi asetus ei satunnaisesti tallennu ja saman jumpan saa tehdä uudestaan vähintään viikon päästä..
 
Tämä ei kyllä avaudu itselle, miten se ei muka voi toimia kuin ACC:na? Mitä siitä muka puuttuu ettei ihan perus vakkari toimisi sillä samalla moduulilla, siis rautaa? Enemmän tuo haisee siltä, että on vain softalla rajoitettu toimimaan pelkästään ACC:nä.
Varmaan softasta onkin todellisuudessa kiinni, mutta ilmeisesti sellaista ominaisuutta ei ole Bosch katsonut tarpeelliseksi mahdollistaa softalla, tai laitetta käyttävät autovalmistajat mahdollistaa raudan tai ohjausboksin puolesta käyttöönotettavaksi, kun en ainakaan tiedä että ongelmaa olisi mahdollista korjata mitenkään. No niiden sähköautojen opimme olevan tässä asiassa poikkeuksia.

Mitä olen nyt lueskellut niin samaa suunnittelun kukkasta on aika monessakin automerkissä, joten ei ole pelkkä VAG:n ominaisuus, vaikka VAG tässä mielessä dominoi, kun adaptiivinen vakkari on ollut hyvin pitkään niihin kattavasti saatavilla ja hyvin moniin myytyihin autoihin tullut lisävarusteena/varustetason mukana ja myöhemmin vakiovarusteena.
 
Varmaan softasta onkin todellisuudessa kiinni, mutta ilmeisesti sellaista ominaisuutta ei ole Bosch katsonut tarpeelliseksi mahdollistaa softalla, tai laitetta käyttävät autovalmistajat mahdollistaa raudan tai ohjausboksin puolesta käyttöönotettavaksi, kun en ainakaan tiedä että ongelmaa olisi mahdollista korjata mitenkään. No niiden sähköautojen opimme olevan tässä asiassa poikkeuksia.

Mitä olen nyt lueskellut niin samaa suunnittelun kukkasta on aika monessakin automerkissä, joten ei ole pelkkä VAG:n ominaisuus, vaikka VAG tässä mielessä dominoi, kun adaptiivinen vakkari on ollut hyvin pitkään niihin kattavasti saatavilla ja hyvin moniin myytyihin autoihin tullut lisävarusteena/varustetason mukana ja myöhemmin vakiovarusteena.
Siis miten tuo ihan fyysisesti toimii noissa, miten kytketään päälle ja miten ilmenee ettei karvalakkivakkaria saisi päälle?

Ihan sillä kysyn, kun todella monessa merkissä vakkarin toiminta on toteutettu niin, että vakkari päälle napsautettaessa menee ACC päälle ja vasta esim. pitkällä painalluksella saa tavallisen vakkarin päälle ilman älyä.

Näin esimerkiksi omassa käyttiksessä, jossa tuota toimintaa ei sen kummemmin selitetä edes manuaalissa ja todella monelle tullut yllätyksenä että tavan vakkarikin vehkeestä löytyy...
 
Siis miten tuo ihan fyysisesti toimii noissa, miten kytketään päälle ja miten ilmenee ettei karvalakkivakkaria saisi päälle?
Usko pois, niissä ei ole tavallista vakkaria. Sitä on varsin monet yrittäneet saada aktivoitua ja nähneet aika paljonkin vaivaa asian eteen. Ei onnistu.

Softapohjainen se esto on, sinänsä rauta ei (tietenkään) asiaa rajoita.
 
Usko pois, niissä ei ole tavallista vakkaria. Sitä on varsin monet yrittäneet saada aktivoitua ja nähneet aika paljonkin vaivaa asian eteen. Ei onnistu.

Softapohjainen se esto on, sinänsä rauta ei (tietenkään) asiaa rajoita.
Perinteisenä suomalaisena miehenä en usko ennen kuin näen ja päivittäin tulee huoltohommissa näitä näplättyä. Toki vakkarin toiminta nyt yksi niistä asioista joita ei 99% tapauksista tule mitenkään testattua. Mutta ei toisaalta ole tullut vielä yhtään muun merkkistä vastaan jossa olisi vastaava halvaus tehty. Sinänsä ei kyllä yllätä taas yhtään jos tällä konsernilla jotain tämäntasoista harrastettu...

Pitääkin itse todeta asia kun seuraavan kerran tulee asiaa aktiivivakkariVAGin rattiin :facepalm:
 
Edellisessä sitikassa oli pitkien valojen päälle laittaminen tehty turhan monimutkaiseksi. En muista miten ne laitettiin päälle, mutta siinä missä tavan autoissa tuupataan viiksi taakse niin sitikassa se vain väläytti valoja. Sitten piti tehdä joku ihme kombo että ne pitkät sai pysymään päällä. Mikähän siinäkin oli ajatuksena että pitänyt tehdä niin vaikeeksi.
 
Monessa autossa oleva pakoputki, joka on yhtä putkea pakosarjalta perään asti. Omassa1.6 Focuksessa vuodelta -04 on sama, mutta eipä ole vielä tarvinnut putkea vaihdella vaikka on kilometrejä 250 000. Luja putki on.
 
Edellisessä sitikassa oli pitkien valojen päälle laittaminen tehty turhan monimutkaiseksi. En muista miten ne laitettiin päälle, mutta siinä missä tavan autoissa tuupataan viiksi taakse niin sitikassa se vain väläytti valoja. Sitten piti tehdä joku ihme kombo että ne pitkät sai pysymään päällä. Mikähän siinäkin oli ajatuksena että pitänyt tehdä niin vaikeeksi.
Taitaa kaikissa ranskiksissa olla sama. Valokatkaisija viiksen päässä on nolla-asennossa automaatilla ja veto vain väläyttää pitkiä, yksi napsu lisää niin parkit ja yksi napsu siitä niin valot on "päällä" ja eivät esim. sammu kun auton sammuttaa, tällöin pitkät jää päälle vipua vetämällä.
 
PSA konsernin HDI moottoreissa, on joissakin malleissa öljypohjassa poistotulppa 2 cm korkeammalla kuin missä öljypohjan pohjasta 90% sijaitsee. Kuvitelkaa sitä liejun määrää mikä sinne pohjalle jää diiseli mosassa, kun siellä on desi tai kaksi tehtaan alkuperäistä öljyä jäljellä. Saati jollain 20tkm - 30tkm huoltoväleillä. Ei ihme jos turbot porsii kun ei saa sihdin läpi öljyä pumpulle. Käsittämätöntä perusteiden sässimistä.

Niin joo tulikin mieleen toinenkin tämmöinen ihan päin .. sitä itteensä tehty PSA toteutus. Kuljettajan oven lukko on suunniteltu niin, että oven sisään valuva vesi ohjautuu siihen sähkö/mekaaniseen hirvitykseen joka säätelee oven aukeamista/kiinni menemistä. Tätä on tehtaalla "yritetty" punaviinipäissään ratkaista laittamalla vedet perille ohjaavaan sauvaan "pallo" matkan varrelle. No mikäs veden on siitä ohi mennessä kun kaatokulma on niin raju että vesi vaan tykkää tuosta pienestä pallosta siinä matkalla. Sitten syksyllä/keväällä lukot ei pelaa kun ovat vettä täynnä.
 
Taitaa kaikissa ranskiksissa olla sama. Valokatkaisija viiksen päässä on nolla-asennossa automaatilla ja veto vain väläyttää pitkiä, yksi napsu lisää niin parkit ja yksi napsu siitä niin valot on "päällä" ja eivät esim. sammu kun auton sammuttaa, tällöin pitkät jää päälle vipua vetämällä.
Kuulostaa hyvin normaalilta toiminnalta. Ainakin opeleissa ja volvoissa lyhyellä vedolla saa aikaan väläytyksen ja pitkällä vedolla pitkät jää päälle, mikäli ajovalot on käännetty katkaisimesta päälle.
 
Kuulostaa hyvin normaalilta toiminnalta. Ainakin opeleissa ja volvoissa lyhyellä vedolla saa aikaan väläytyksen ja pitkällä vedolla pitkät jää päälle, mikäli ajovalot on käännetty katkaisimesta päälle.
Kuulostaa normaalilta, koska siihen on totuttu, mutta mitään järkeä tuossa kytkinten rämppäämisessä ei ole koskaan ollut. Omassa autossa valot menevät päälle kun auton käynnistää ja päinvastoin. Pitkät toimivat viiksestä aina samalla tavalla.

Ei ole mitään syytä miksi tätä pitäisi vaikeuttaa, mutta joissakin autoissa pitää silti naksutella valokytkintä eri asentoon, että saa pitkät päälle ja sama autoa sammutettaessa. Todellakin suunnittelukukkanen.
 
Kuulostaa normaalilta, koska siihen on totuttu, mutta mitään järkeä tuossa kytkinten rämppäämisessä ei ole koskaan ollut. Omassa autossa valot menevät päälle kun auton käynnistää ja päinvastoin. Pitkät toimivat viiksestä aina samalla tavalla.

Ei ole mitään syytä miksi tätä pitäisi vaikeuttaa, mutta joissakin autoissa pitää silti naksutella valokytkintä eri asentoon, että saa pitkät päälle ja sama autoa sammutettaessa. Todellakin suunnittelukukkanen.
Tuo taitaa mahdollistaa valojen jättämisen päälle ilman että autossa on virrat päällä eli ilman avainta, mistä saattaa jossain tilanteessa olla hyötyä.

Nykyisessä autossa valot palaa, kun virrat on päällä ja katkaisijasta valot on käännetty päälle. Auton sammuttaessa myös valot sammuu ja tämä tuntuu paremmalta ratkaisulta.
 
Kuulostaa normaalilta, koska siihen on totuttu, mutta mitään järkeä tuossa kytkinten rämppäämisessä ei ole koskaan ollut. Omassa autossa valot menevät päälle kun auton käynnistää ja päinvastoin. Pitkät toimivat viiksestä aina samalla tavalla.

Ei ole mitään syytä miksi tätä pitäisi vaikeuttaa, mutta joissakin autoissa pitää silti naksutella valokytkintä eri asentoon, että saa pitkät päälle ja sama autoa sammutettaessa. Todellakin suunnittelukukkanen.
Ajovaloautomatiikka ei välttämättä ole riippuvainen valokatkaisijasta.
Tilanne: Autossa kolmiasentoinen valokatkaisin ja pitkiä ohjataan viiksestä vetämällä
0-asento
parkit
valot päällä

0-asennossa valot syttyvät ja sammuvat virtalukosta, pitkiä voi väläyttää mutta eivät jää päälle, mittarivalot pois päältä, radion taustavalo päällä
Parkkiasennossa vain parkit päällä, ei tottele virtalukkoa
Valot päällä -asennossa valot syttyvät ja sammuvat virtalukosta, pitkiä voi väläyttää ja jäävät päälle, kaikki mittarivalot päällä

Ideana on että 0-asento on "päiväajovalo"-asento, eikä silloin voi vahingossakaan ajaa pitkät päällä. Valoina voi silti palaa ihan samat ajovalot. Tämä siitä syystä että kaikki päiväajovalot ovat olleet Suomessa enemmän tai vähemmän kiellettyjä tonne 2010-luvulle asti. Valokatkaisijaa tarvitsee käyttää noin kaksi kertaa vuodessa. Keväällä valot 0-asentoon ja syksyllä valot päälle. Tai sitten aina valot päällä.

Seuraavaksi voidaankin sitten pohtia miten (epä)selviä kuvakkeet valokatkaisijassa ovat, tai miten (epä)loogista on että vilkkuviiksestä ohjataan pitkiä valoa...
 
Kuulostaa hyvin normaalilta toiminnalta. Ainakin opeleissa ja volvoissa lyhyellä vedolla saa aikaan väläytyksen ja pitkällä vedolla pitkät jää päälle, mikäli ajovalot on käännetty katkaisimesta päälle.
Nykyisin Volvossa viiksenveto :rolleyes: kuskiin päin väläyttää pitkiä ja viiksen tuuppaaminen eteenpäin pitkät jää päälle, jos noita ylipäänsä haluaa itse operoida manuaalisesti.

"Talviauto" Saabissa on monessa viimeisessä mallissa takapuskurin takareunassa takaluukkua vasten syvennys, johon kertyy lunta ja jäätä estäen takaluukun aukeamisen ja se on myös hankala pitää lumesta puhtaana.
 
Ajovaloautomatiikka ei välttämättä ole riippuvainen valokatkaisijasta.
Tilanne: Autossa kolmiasentoinen valokatkaisin ja pitkiä ohjataan viiksestä vetämällä
0-asento
parkit
valot päällä

0-asennossa valot syttyvät ja sammuvat virtalukosta, pitkiä voi väläyttää mutta eivät jää päälle, mittarivalot pois päältä, radion taustavalo päällä
Parkkiasennossa vain parkit päällä, ei tottele virtalukkoa
Valot päällä -asennossa valot syttyvät ja sammuvat virtalukosta, pitkiä voi väläyttää ja jäävät päälle, kaikki mittarivalot päällä

Ideana on että 0-asento on "päiväajovalo"-asento, eikä silloin voi vahingossakaan ajaa pitkät päällä. Valoina voi silti palaa ihan samat ajovalot. Tämä siitä syystä että kaikki päiväajovalot ovat olleet Suomessa enemmän tai vähemmän kiellettyjä tonne 2010-luvulle asti. Valokatkaisijaa tarvitsee käyttää noin kaksi kertaa vuodessa. Keväällä valot 0-asentoon ja syksyllä valot päälle. Tai sitten aina valot päällä.

Seuraavaksi voidaankin sitten pohtia miten (epä)selviä kuvakkeet valokatkaisijassa ovat, tai miten (epä)loogista on että vilkkuviiksestä ohjataan pitkiä valoa...
Ei todellakaan voi toimia noin minun Citikassa sillä noin valot palaisivat autossa jatkuvasti koko talven (akku toki olisi tyhjä hetkessä). Eli jos haluaa käyttää pitkiä, on aina pakko vääntää tuota valovipua kahdesti ja sitten pysähtyessä laittaa valot pois.
 
Ajovaloautomatiikka ei välttämättä ole riippuvainen valokatkaisijasta.
Tilanne: Autossa kolmiasentoinen valokatkaisin ja pitkiä ohjataan viiksestä vetämällä
0-asento
parkit
valot päällä

0-asennossa valot syttyvät ja sammuvat virtalukosta, pitkiä voi väläyttää mutta eivät jää päälle, mittarivalot pois päältä, radion taustavalo päällä
Parkkiasennossa vain parkit päällä, ei tottele virtalukkoa
Valot päällä -asennossa valot syttyvät ja sammuvat virtalukosta, pitkiä voi väläyttää ja jäävät päälle, kaikki mittarivalot päällä

Ideana on että 0-asento on "päiväajovalo"-asento, eikä silloin voi vahingossakaan ajaa pitkät päällä. Valoina voi silti palaa ihan samat ajovalot. Tämä siitä syystä että kaikki päiväajovalot ovat olleet Suomessa enemmän tai vähemmän kiellettyjä tonne 2010-luvulle asti. Valokatkaisijaa tarvitsee käyttää noin kaksi kertaa vuodessa. Keväällä valot 0-asentoon ja syksyllä valot päälle. Tai sitten aina valot päällä.
Paitsi ettei se toimi tuolla tavalla kaikissa. Joissakin autoissa jos laittaa valot päälle katkaisijasta, ne pitää myös muistaa sammuttaa joka kerta kun lähtee autosta, kun muuten alkaa piipperi huutamaan kun avaa oven. Sellaisista tuossa oli kyse, ei autoista joissa ongelmaa ei ole.

Ei ole olemassa mitään järkiperustetta sille, että pitkien valojen katkaisijan toiminnan tulisi olla riippuvainen siitä missä asennossa valokytkin on. Se on vaan typerää, vaikka yrittäisi kehitellä millaisia "ei voi sitten vahingossakaan ajaa pitkät päällä" -meriselityksiä, kun ei se ole todellinen ongelma alunperinkään.

Alfa Romeo 4C Spiderin pesunesteen lisäys


Italialaiset ja ranskalaiset kyllä osaavat tällaiset. Käytettävyydellä ei ole mitään merkitystä.
 
4C:n tapauksessa kyse on harrasteesta eikä daily driverista, jota tuskin kauhean usein edes ajella sateella..
 
Eikös se ollut kolariturvallisuuden takia?

Netistähän se löytyi:
main-qimg-0d5db2e709461265615e2d3fc97a8a0d-pjlq

Ja jatkan perään tarinalla Ford:eista. Niissähän oli 1990-2000 välissä kaikissa sellaiset tylpät avaimet: pää oli paksumpi, kuin avaimen varsi. No varsin yleistä oli, että oma avain kävi monen vieraan auton ovilukkoihin. Mitä vanhempi auto, niin sitä varmemmin toimi, koska lukkopesiin kertyy likaa, joka jumittaa haitat valmiiksi aukiasentoon. Silloin langaton lukitus oli vielä harvinainen lisävaruste autoissa ja mekaaniset lukot olivat kovemmalla käytöllä.

Käyntiin vierasta autoa ei sentään saanut, koska avaimissa oli jo siihen aikaan käynnistyksen esto mikrosirulla. Ja sisätilassa ollut virtalukko oli paremmin suojattuna, että rattilukkokin olisi jäänyt avaamatta. Mutta sisälle pääsi vaivatta.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä "pidä oven avaajaa / lukitsijaa kauan pohjassa ja kaikki ikkunat laskeutuu" ominaisuus. On ainakin uudessa Honda Jazzissa ja taisi olla Fabiassakin. Pari päivää sitten Prismalla tulin takaisin autolle ihan vaan huomatakseni, että kaikki ikkunat oli seljällään. Näköjään olin sujauttanut avaimet sellaiseen asentoon taskuun, että nappi oli painunut pohjaan ja pois autolta kävellessä oli ikkunat auenneet. Tulee nyt vainoharhaisesti vilkuiltua taaksepäin aina kun autolta kävelee pois, ettei seuraavalla kerralla ole koppi täynnä lunta.
Tuosta tuli mieleen, että Bemarin softa ei näytä jos kattoluukku on (täysin) auki. Kesällä joskus tulin autolle ja huomasin että oli koko yön ollut.
 

Liitteet

  • Screenshot_20220130-152208.jpg
    Screenshot_20220130-152208.jpg
    194,2 KB · Luettu: 141
Tämä varmasti herättää tunteita monessa mutta automaattivaihteisessa autossa vaihdekepin sijoittaminen siihen samaan paikkaan penkkien keskelle kuin missä käsiaskeissakin. Ihan turha sellainen tikku muutenkin kun voisi toteuttaa nappeina tai pyöritettävänä vipstaakkelina (kuten joissain autoissa onkin). Turhaan vaan vie tilaa minkä voisi hyödyntää säilytyslokeroina jne. Henkilökohtaisesti tykkään eniten amerikkalaistyylisestä ratin vieressä olevasta vivusta mutta ymmärrän että se ei kolariturvallisin vaihtoehto ehkä ole.
 
4C:n tapauksessa kyse on harrasteesta eikä daily driverista, jota tuskin kauhean usein edes ajella sateella..
Totta tämäkin. Toki useissa muissa keski-/takamoottorilla varustetuissa harrasteautoissa pesunesteen täyttö onnistuu kuten missä tahansa muussakin autossa avaamalla nokkapelti. Mutta kun 4C:ssä ei ole avattavaa nokkapeltiä :D
 
Ei ole olemassa mitään järkiperustetta sille, että pitkien valojen katkaisijan toiminnan tulisi olla riippuvainen siitä missä asennossa valokytkin on. Se on vaan typerää, vaikka yrittäisi kehitellä millaisia "ei voi sitten vahingossakaan ajaa pitkät päällä" -meriselityksiä, kun ei se ole todellinen ongelma alunperinkään.
Niin, tässähän nyt on kyse siitä että autossa palaa maassa X päivävalot ja maassa Y jotain muuta. Maassa X tarvitaan myös varsinaisia ajovaloja. Silloin katkaisijasta väännetään valot kunnolla päälle. Ei ole vielä tullut vastaan tilannetta että pitäisi ajaa päiväajovaloilla pitkät päällä. Kyseessä vielä parikymmentä vuotta vanha auto, jolloin ei ollut yleisesti käytössä automaattiset päiväajovalot/varsinaiset valot.
Miten tämä sitten olisi voitu toteuttaa toisin? Miksi autoissa edes on valokatkaisin kun sitä ei tarvita ikinä? Parkeille joku oma nappi riittäisi ne harvat kerrat kun niitä tarvitaan.

Miten kaikkien toimilaitteiden käyttö voi olla "suunnittelun kukkanen"? Automaattiset systeemit kirotaan alimpaan helvettiin kun eivät ne kuitenkaan Suomessa toimi tai talvella, mutta sitten kaiken manuaalinen käyttö on aivan mahdotonta kun kuvake on epäselvä ja nappi väärässä paikassa ja riippuvainen muista toiminnoista X ja Y, ja merkkivalo ärsyttää ja piipitys häiritsee.
 
Niin, tässähän nyt on kyse siitä että autossa palaa maassa X päivävalot ja maassa Y jotain muuta. Maassa X tarvitaan myös varsinaisia ajovaloja. Silloin katkaisijasta väännetään valot kunnolla päälle. Ei ole vielä tullut vastaan tilannetta että pitäisi ajaa päiväajovaloilla pitkät päällä. Kyseessä vielä parikymmentä vuotta vanha auto, jolloin ei ollut yleisesti käytössä automaattiset päiväajovalot/varsinaiset valot.
Miten tämä sitten olisi voitu toteuttaa toisin? Miksi autoissa edes on valokatkaisin kun sitä ei tarvita ikinä? Parkeille joku oma nappi riittäisi ne harvat kerrat kun niitä tarvitaan.
Valokatkaisin tarvitaan siltä varalta, ettei halua jossakin tilanteessa pitää valoja päällä lainkaan. Muuten ne voisivat toimia automaattisesti ja sillä siisti. Ja jos välttämättä tarvitaan erikseen ne päivävalot, niin niitä varmaan voivat halukkaat käyttää omasta painikkeestaan, jos ja kun automatiikka ei pysty niiden välillä valintaa omatoimisesti tekemään.

Suunnittelun kukkasta oli tässä kuitenkin se, että on monia autoja joissa ajovalot voivat olla päällä, mutta pitkiä ei kuitenkaan saa päälle ennen kuin on kääntänyt toista kytkintä (joka taas pitää muistaa kääntää toiseen asentoon autosta poistuttaessa). Mm. omassa autossa ei tällaista ongelmaa ole ja siksi huvittaa ja ihmetyttää jos joutuu satunnaisesti ajamaan rimpuloita, joissa toteutus on näin typerä.

Miten kaikkien toimilaitteiden käyttö voi olla "suunnittelun kukkanen"? Automaattiset systeemit kirotaan alimpaan helvettiin kun eivät ne kuitenkaan Suomessa toimi tai talvella, mutta sitten kaiken manuaalinen käyttö on aivan mahdotonta kun kuvake on epäselvä ja nappi väärässä paikassa ja riippuvainen muista toiminnoista X ja Y, ja merkkivalo ärsyttää ja piipitys häiritsee.
Älä viitsi vääristellä. Kaikkien toimilaitteiden käyttö ei edusta suunnittelun kukkasia, vaan pelkästään niiden, jotka on suunniteltu huonosti/typerästi.

Pitäisiköhän sinun rauhoittua ja keskittyä hetkeksi muihin asioihin, kun tuntuu menevän niin kovasti tunteisiin jos kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä.
 
Tämä varmasti herättää tunteita monessa mutta automaattivaihteisessa autossa vaihdekepin sijoittaminen siihen samaan paikkaan penkkien keskelle kuin missä käsiaskeissakin. Ihan turha sellainen tikku muutenkin kun voisi toteuttaa nappeina tai pyöritettävänä vipstaakkelina (kuten joissain autoissa onkin). Turhaan vaan vie tilaa minkä voisi hyödyntää säilytyslokeroina jne. Henkilökohtaisesti tykkään eniten amerikkalaistyylisestä ratin vieressä olevasta vivusta mutta ymmärrän että se ei kolariturvallisin vaihtoehto ehkä ole.
Heti herätti tunteita.

Minusta tuo tikku on paras kohdalle osunut ratkaisu. Ajovaihteen, parkin ja peruutuksen välillä pystyy vaihtamaan yhdellä kädenliikkeellä täysin "näppituntumalta" ilman mitään keskittymisten tarvetta, ja vaihteenvalitsinkin löytyy alitajuisesti tarvitsematta kohdentaa katsetta minnekään sen löytämiseksi. Eihän automaatin kanssa vaihteenvalitsinta kovin paljoa tarvitsee käyttää, mutta esim. tiukkaan paikkaan parkkiin vekslatessa ja vastaavissa tilanteissa kyllä vain tarvitsee, jolloin vituttaisi etsiä jotain pikku nappuloita tai rukkanen kädessä haroa jotain pikku kiekkoa. Pyöritettävä versio kuten myös nappisysteemi on muutenkin vaikea toteuttaa niin että vaihteen valinta sujuisi "kuin ajatus". Käytännössä nuo nappi- ja kiekkoratkaisut ovat asioiden uudella tavalla tekemistä vain uutuuden vuoksi. Se kiekkokin vie saman verran tilaa kuin tikkumallinen vaihteenvalitsin, mutta on huonompi käyttää.

Tikkumallistakin on viime aikoina alettu huonontaa, tuloksena pikkuvipstaaki, jota pitää nylkyttää tarpeellinen määrä askelia eteen tai taaksepäin, esim. R -> D tarvitaan jo kaksi kädenliikettä.

Mutta nykyteknologia toki mahdollistaa tikun sijoittamisen monenlaisiin paikkoihin, esim. näin:
Land_Rover_Defender_LCV_110-AK-6338.jpg
 
Citroenin penkinlämmittimien säätörulla. Kyseinen neljäasentoinen (0-3) kapine on fiksusti sijoitettu penkin ulkoreunalle siten että rullan asennon näkee vain jos avaa oven. Onneksi eri asennoissa on pieni kynnys niin varovasti pyörittämällä sormituntumalla voi laskea mikä asetus on päällä

Ilmoitukset:
Opel - "Palvelu auto pian" tarkoittaa tietenkin, että autolle pitäisi varata seuraava huolto.
Hyundai - "Lataamista ei voida aloittaa. Tarkista, onko latausjohto kytketty." on ihan kelvollinen, mutta "Ajastettu ilmastointi ei ole käytettävissä. Tarkista ajoneuvon tila." voisi rehellisesti kertoa syyn eli "Latausjohto ei ole kytketty."
Citikassa avaimen pariston loppumisen varoitus "Blip battery spent" herätti hieman hämmennystä kun tuli ensimmäisen kerran.
 
Valokatkaisin tarvitaan siltä varalta, ettei halua jossakin tilanteessa pitää valoja päällä lainkaan. Muuten ne voisivat toimia automaattisesti ja sillä siisti. Ja jos välttämättä tarvitaan erikseen ne päivävalot, niin niitä varmaan voivat halukkaat käyttää omasta painikkeestaan, jos ja kun automatiikka ei pysty niiden välillä valintaa omatoimisesti tekemään.

Suunnittelun kukkasta oli tässä kuitenkin se, että on monia autoja joissa ajovalot voivat olla päällä, mutta pitkiä ei kuitenkaan saa päälle ennen kuin on kääntänyt toista kytkintä (joka taas pitää muistaa kääntää toiseen asentoon autosta poistuttaessa). Mm. omassa autossa ei tällaista ongelmaa ole ja siksi huvittaa ja ihmetyttää jos joutuu satunnaisesti ajamaan rimpuloita, joissa toteutus on näin typerä.
Tuskin sen valokatkaisijan kanssa on muuts kukkasta käynyt kuin se, että samalla katkaisijalla varustettua autoa myydään maihin joissa ei ole ajovalopakkoa ja siellä ajetaan sitten päivällä kylmästi valot nollilla. Miksi niiden pitkienkään pitäisi silloin toimia? Sitten kun samaa kampetta tuodaan maahan jossa ajovalopakko on, niin ajovalot kytketään toimimaan myös 0-asennossa joko hyppylankavirityksin tai koodinpätkällä.
Oman mausteensa tähän tuo sitten päiväajovalot ja autot joissa on 0-P-1 asentojen lisäksi vielä se "Auto" asento....

Sinänsä en kyllä näe ongelmaa siinä että valokatkaisijaa pitäisi ajo-olosuhteiden mukaan vaihdella. Ehkä se johtuu vain siitä että ajoura alkoi 90-luvun alkupään japseilla, joissa piti ihan itse aina ja joka kerta kääntää valot erikseen päälle ja pois...
 
Tämä varmasti herättää tunteita monessa mutta automaattivaihteisessa autossa vaihdekepin sijoittaminen siihen samaan paikkaan penkkien keskelle kuin missä käsiaskeissakin. Ihan turha sellainen tikku muutenkin kun voisi toteuttaa nappeina tai pyöritettävänä vipstaakkelina (kuten joissain autoissa onkin). Turhaan vaan vie tilaa minkä voisi hyödyntää säilytyslokeroina jne. Henkilökohtaisesti tykkään eniten amerikkalaistyylisestä ratin vieressä olevasta vivusta mutta ymmärrän että se ei kolariturvallisin vaihtoehto ehkä ole.

Tai sitten "kepille" voi keksiä myös muuta käyttöä. Joissain Audessa se on ikäänkuin "keskikyynärjojan jatke". Sen takia se on muotuiltu myös muistuttamaan tukea eikä perinteistä kepinuppia. Käsi kun lepää keskinyynärnojalla niin kämmen lepää vaihdekepillä mukavasti. Tämä on oikeasti ihan toimiva systeemi.

550x409.jpg
 
Omassa autossa termostaatti on sijoitettu niinkin kätevään paikkaan, kuin jakopäänhihnan kotelon alle. Eihän siihen normaalisti tarvitse koskea, mutta sitten kun tarvitsee....
 
Taitaa kaikissa ranskiksissa olla sama. Valokatkaisija viiksen päässä on nolla-asennossa automaatilla ja veto vain väläyttää pitkiä, yksi napsu lisää niin parkit ja yksi napsu siitä niin valot on "päällä" ja eivät esim. sammu kun auton sammuttaa, tällöin pitkät jää päälle vipua vetämällä.

Tätä samaa myös tietyn ikäluokan japseissa, ja varmaan monissa muissakin, ainaki omassa vitossa 00-luvun vaihteesta, joka ei edes ilmoita päälle jääneistä valoista. Muutamankin kerran tyhjentynyt akku kesällä kun jäänyt valot päälle. Ranskiksissa on monessa ohjelmoitu maahantuojan toimesta palamaan valot 0-asennossa, muutenhan ne ei pala. Ainakin edellisessä -01 pösössä sai valikosta laittaa valot "automaatti" asentoon jolloin valoja ohjasi sade/hämärätunnistin, jolloin syttyivät 0-asennossakin. Manuaalitilassa sitten piti käännellä kytkintä. Varmaan muissakin merkeissä maahantuoja luonut tämän "kukkasen" :rolleyes:

Fordissa penkinlämmittimen säätörulla on piilotettu käsijarrun alle, ja sitä ei ajon aikana näe helposti kun myös vaihdekeppi sattuu tielle, onneksi siinä on pykälät niin voi laskea mihin sen kulloinkin haluaa, säätövaraa riittää 5 eri tehoasennon edestä...miksi.. Samaan koloon on piilotettu myös mukiteline Kuva

Fiat puntossa mittarivalojen kirkkautta ei voi säätää, loimottavat kuin pienet soihdut pimeässä, on joo halvalla tehty, mutta olisiko se nappi nyt niin kallis ollut. Autot joissa tankinkorkki pitää avata avaimella, omassa citikassa näin. Mitä järkeä, tuskin kukaan varastaa polttoaineita täyttöputken kautta, reikä tankin pohjaan ja aineet talteen. Fordissa helppo tankata, luukku auki ja pistooli sisään, näin sen pitäisi olla :thumbsup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom