Kyllä se alkuperäinen syy oli ihan kolariturvallisuus. Tuolla pakkilukolla sitten korvattiin (lain vaatima?) rattilukko, joka oli siihen aikaan tyypillisesti mekaaninen ratkaisu.Sen takia kun virtalukolla lukitaan vaihdekeppi peruutusasentoon niin on vaikeampi pölliä.
Suunnittelun kukkasia on monissa autoissa huoltojen ja korjausten kannalta. Esimerkkinä vaikkapa raitisilmasuodattimet, joita piilotellaan kaasupolkimien taakse tai vaatii muuten vain kohtuuttomasti purkamista ja muovikynsien katkomista. Pultit, joita ei saa pois paikaltaan, kun jokin toinen osa on edessä jne.. Nämä on kuitenkin enemmän rasvanäppien murheita.
Arkikäytössä minua rassaa vaikkapa autot, joiden peräkontin saa auki vain sisältä tai avaimesta nappia painamalla. Ei siis toimi pelkästään kahvasta nostamalla.