Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Toinen ko. autossa vitutusta aiheuttava asia on kojelaudan ilmasuuttimet, joista tulevan ilman määrää ei pysty säätelemään koska moista rullaa niissä ei ole. Peruutettaessa taas auto ilmeisesti vaihtaa automaattisesti sisäilmankierron päälle kun puhaltimen kohina kolminkertaistuu siksi aikaa. Lisäksi ärsyttää se, miten auto haluaa itse laittaa ilmastoinnin päälle jos suuntaat puhalluksen kokonaan tuulilasille ja vaikka otat itse AC:n pois päältä, on se kohta taas uudelleen päällä. Tätä taitaa kyllä tapahtua monessa muussakin autossa, entisessä Transitissa oli sama ominaisuus.

Ilmastointi on hyvä keino huurteenpoistossa, jos keli niin lämmin että ilmastointi menee päälle. Ilmeisesti on katsottu että halutaan huurteenpoistoa jos puhallus suunnataan kokonaan lasille. En oikein ymmärrä miksi ilmastointi edes pitäisi kytkeä ja pitää pois päältä? Talvellakin kannattaa antaa ilmastoinnin olla päällä, niin ilmastointi pyörähtää ainakin silloin kun auton ajaa lämpimään parkkihalliin, ja tiivisteet pysyy voideltuina ja tiiviinä.
 
Ilmeisesti on katsottu että halutaan huurteenpoistoa jos puhallus suunnataan kokonaan lasille.
Manuaali-ilmastointi saisi mun mielestä olla oikeasti manuaali, eikä tuollainen ärsyttävä puoliautomaatti. Kyllä minä tiedän milloin sitä tarvitaan ja milloin ei, koska minä istun siellä autossa, ei se insinörtti Wolfsburgissa jonka mielestä tuo on hyvä ominaisuus.
 
Taakkatelineet lisäävät merkittävästi kulutusta. Siksi ne kannattaa irrottaa aina kun ei niitä tarvitse. Sitten ne pitää vastaavasti asentaa aina uudelleen.

Hiihtoreissuun lähteminen autotallista perinteisillä telineillä:

1. Pese auto tai vähintäänkin putsaa kostealla sienellä/rätillä auton maalipinnat telineiden kumitassujen alueelta.

2. Auo/sulje/väistele auton ovia kertaa neljä ahtaassa tallissa.

3. Ruuvaile ja hiero telineet sopivaan kohtaan katolle.

4. Toivo, ettei telineiden kynsien painamista kohdista tule ylimääräistä suhinaa korvan juurelta ovitiivisteestä (jos boksi ja telineet on valittu hiljaisiksi).

(5. Toivo, ettei ovitiivisteisiin/maalipintoihin tule ahkerasta telineiden käytöstä vanhemmiten painumaa/kulumaa/nirhaumaa.)



Sama asennus kattokiskoihin:

1. Kliksauta ja hiero telineet sopivaan kohtaan katolle.
Ok, eli kiskot on tarkoitettu kattotelinettä varten. Luulisi kattokiskojen mukana tulevan itse telineet kun kerran alusta on jo asennettu.
Kattotelineistä on sen verran kokemusta, että olen kerran ollut auttamassa niiden asennusta. Tällöin tuosta viiden kohdan listasta toteutettiin vain kohta kolme ja aikaa meni alle 10 minuuttia.
 
Yleistä: Jotenkin hölmöä ettei useimmissa autoissa voi asettaa lämppäristä tulemaan lämmintä kabiiniin, mutta kylmää tuulilasille. Näin ei lumi sulaisi lasiin, eikä pyyhkijät jäädy ajossa. Maantiellä tuo ei ole ongelma, mutta jos on vähänkään pätkittäistä niin jurppii. Tuleekin ajetua usein vain pemppugrillillä, ja muuten vienosti kylmää tupaan.

Stilossa oli ainakin tuo. Yksi syy siihen sijaintiin on tosin se, että Stiloa myytiin myös 5-mukisena versiona (muttei todellakaan Suomessa), jolloin se moottoritila oli oikeasti ahdas ja tuo akun paikka oli ainoa ns. järkevä paikka sille. Tämän lisäksihän tuossa oli digimittaristoa ja ties mitä kaikkea. Parasta Stiloissa oli kuitenkin parkkipoltimoiden vaihto -> piti irroittaa etupuskuri.

Omassa Stilossani akku "normaalisesti" mutta valopolttimot oli tosiaan kiinnostava. Se oli Mazda, jossa oli pakko irrottaa puskuri. Itse en irroittanut en rengasta enkä sisäkurasuojaa Stilossani, vaan taiteilin...

"
No niin.
Paukahti itselläkin 30 tuhannen jälkeen Stilo Wagon satasesta ensimmäinen polttimo: kuskin puolen lähivalo.
Katselin ensin netistä keskustelun, ja sitten läpi vielä pidemmänkin, ja ajattelin että pakko koittaa ainakin ensin itse, vähintäänkin ihan mielenkinnosta.

-Avasin akunsuojan pois ja katselin hieman näkymää, jahka olin vetänyt niitä johtoja hieman sivuun. Alhaalta näkyi valoa, joten tuota aukkoa käytetään vaihdossa. Ruuvarin avulla kannen jousi irti yläpuolelta, jonka jälkeen se avautui hyvin. Sitten sen verran kantta auki kun se tulee, ennenkuin ottaa (liian isoon)akkukaukaloon kiinni, eli n.5cm. Tuosta välistä kärkipihdeillä polttimon pistoke irti. Nyt auton viereen maate, jalat eteenpäin ja oikea käsi auton alta siitä reijästä ylös ja assari ylhäältä neuvoo tassulle tietä lampulle. Polttimojouset yksitellen irti, ja opetellaan se liike siinä pariin kertaan. Polttimo ulos etu-ja keskisormen välissä. Vedetään rauhallisesti alaspäin jolloin polttimo kääntyy ja jos se on pysynyt sormissa alas saakka, nähdään kummin päin sen kuuluu olla. Minulla ei pysynyt. Uusi polttimo sormien väliin pystyyn ylöspäin, niistä kosketinknääkeistä pitäen -ja taas assari neuvoo reittiä. Pitää varoa hermostumista ettei saa suonenvetoa sormiinsa. Kun olan umpion reijän huulilla, niin assari neuvoo kohtaa ja annetaan polttimon kallistua eteenpäin ja työnnetään lamppuun. Pidetään sormella kun assari katsoo -nyt umpion puolelta miten se asettuu. Se pysyy kyllä pitämättä pakoillaan, jos on oikein. Nyt assari neuvoo, missä on lukitusjousi, joka voi ola kallistunu ulottumattomiin ylöspäin, tai assari painaa jousta sormien ulotuville ylhäältä ruuvarilla. Nämä kliksut kiinni yksitellen ja pistoke myös kiinni. Sekin vaatii neuvontaa, sokkona ei saa tolkkua. Kansi kiinni ja jousi kiinni -nämä ylhäältä. Aikaa tuossa kaikessa meni ehkä 10min.

Mutta:
Itsellä polttimo oli ensin väärin, koska assari ei hoksannut katsoa umpion puolelta onko säällisesti suorassa, vaan poltin sojotti alaviistoon. No, polttimon kansi uudestaan auki, ja alta taas kädellä hollille, nyt ilman assaria tunnustelin tietä, ja huomasin että sisälokasuojassa on hyvällä kohtaa silmien edessä ritilä. Jos olisi valoa tarjolla sisältä lampulle, siitä näkisi kyllä mitä on tekemässä. Hamuilin koskettimelle, en irroittanut sitä, vaan avasin jouset taas yksitellen, vedin ja käänsin polttimoa koskettimesta pitäen ja painoin sisään, kiinnitin toisen jousen ja nyt eteen tarkistamaan umpiosta: paikoillaan on. Taas käsi sisään ja toinenkin jousi kiinni. Ylhäältä taas kansi kiinni ja sen jousi paikoilleen. Aikaa meni nyt varmaan kolme minuttia."

Edellisessä sitikassa oli pitkien valojen päälle laittaminen tehty turhan monimutkaiseksi. En muista miten ne laitettiin päälle, mutta siinä missä tavan autoissa tuupataan viiksi taakse niin sitikassa se vain väläytti valoja. Sitten piti tehdä joku ihme kombo että ne pitkät sai pysymään päällä. Mikähän siinäkin oli ajatuksena että pitänyt tehdä niin vaikeeksi.

Joo, meillä nykyisessä autossa tuo, mutta en koe maailman suurimmaksi ongelmaksi. On kuitenkin kiva että voi pitää valot poissakin, vaikka jos akku vajaana käynnistää -35 asteessa. Ja huom: meidän C4:ssa on AINA takavalot päällä jos jotain palaa edessä. Mikä enemmä ketuttaa kuin nuo pimeän kulkijat edessä...ne samat jotka sitten kesällä ajavat takasumarit päällä.

Citroenin penkinlämmittimien säätörulla. Kyseinen neljäasentoinen (0-3) kapine on fiksusti sijoitettu penkin ulkoreunalle siten että rullan asennon näkee vain jos avaa oven. Onneksi eri asennoissa on pieni kynnys niin varovasti pyörittämällä sormituntumalla voi laskea mikä asetus on päällä

Joo, tosin meillä penkin sisäreunalla, ettei näe mitään milloinkaan, eikä turvavyön alta meinaa löytääkään.

- Lisäksi monen nykyauton loistolaatuiset jouset, jotka ovat sitä varsinaista laatua. Koskaan ei tiedä milloin on jousen puolikas parkkiruudussa.

-Mainittu Fiat Stilo Vagon, ihana suuri takaluukun kahva, josta EI saa nostaa! ;-)

-Citroen C4, ihana öljytikku, siitä ei näe hevon kettuakaan -mittaritaulu sanoo että lisää öljyä, muttei muuta sanomaansa vaikka lisäät öljyä. Se suostuu kertomaan muutoksesta vasta huomena ;-D

-Sama Citikka: kaikki mitä bemari on ansoja moottoriin suunnitellut, ihan hilpeitä.
 
Nyt kaivattaisiin hieman perusteita.
Näkyvyys.
Kaikki mitkä tulee kyljistä ulos. Tietysti jos pysäköi aina katoksen alle niin ongelmaa (oikeastaan vaivaa) ei ole.
Tämä ei kyllä vieläkään vastannut miten sitä lunta/jäätä sinne pakkaantuu. En ole tällaiseen ongelmaan vielä itse törmännyt.
Miten laitat kuusen kattokaiteisiin kiinni jos kuljetat sitä pituussuunnassa. Jos virität sinne jotain taakkatelinettä, niin sellaisen saa myös autoon jossa kyseisiä lumenkerääjiä ei ole.
Veikkaaja tuossa jo vastasikin että ihan köydellä.
 
Ok, eli kiskot on tarkoitettu kattotelinettä varten. Luulisi kattokiskojen mukana tulevan itse telineet kun kerran alusta on jo asennettu.
Kattotelineistä on sen verran kokemusta, että olen kerran ollut auttamassa niiden asennusta. Tällöin tuosta viiden kohdan listasta toteutettiin vain kohta kolme ja aikaa meni alle 10 minuuttia.
No joo, voihan ne telineiden kumitassut laittaa tärinän säestämänä hieromaan hiekkaa katon maalipintaa vasten, jos vanhempi rottelo kyseessä.

Aika fakiiri saa kuitenkin olla skipatakseen kakkoskohdan, eli jokaisen oven aukomisen ja ovien kiertelyn/sulkemisen. Se on aika kömpelöä touhua kapeassa tallissa/katoksessa/ruudussa.


Sait minut hymähtämään:
"Täysin turhia kapistuksia nuo katolle viritetyt kaiteet."

"Kattotelineistä on sen verran kokemusta, että olen kerran ollut auttamassa niiden asennusta."


Ohessa pari kuvakaappausta Thulen telineiden osista. Perinteinen on se jossa on enemmän osia.



@LaDeX Auris '16:een pakkautuu pihalla lunta ja jäätä ulkonevien kahvojen käsiaukkoihin niin, ettei sormet mahdu tarttumaan kahvasta, jos ei säännöllisesti harjaa/kädellä tyhjennä kahvoja lumesta ennen jäätymistä. Kyseisessä kelissä toki koko muukin auto vaatii lumien puhdistusta, mutta kahvat ovat pientä ärsytystä aiheuttava lisähomma. Pitää harjalla sipaista ja koukkia sekä ylhäältä että alhaalta ja joskus jopa tökätä sormilla läpi. Ei-ulkoneviin riitti yksi harjanpyyhkäisy kyljen suuntaan.
 

Liitteet

  • Screenshot_20220206-201450.png
    Screenshot_20220206-201450.png
    528,3 KB · Luettu: 65
  • Screenshot_20220206-202418.png
    Screenshot_20220206-202418.png
    506,3 KB · Luettu: 64
  • Screenshot_20220206-202559.png
    Screenshot_20220206-202559.png
    410,4 KB · Luettu: 61
Ymmärsinkö oikein, että mielestäsi valoisaan aikaan joillakin on vaikeuksia nähdä auto jonka takavalot eivät pala?
Tämä ei kyllä vieläkään vastannut miten sitä lunta/jäätä sinne pakkaantuu. En ole tällaiseen ongelmaan vielä itse törmännyt.
Lumi yleensä sataa taivaalta ja jää kaikenlaisille tasoille, kuten myös ulkoneviin ovenkahvoihin.
Veikkaaja tuossa jo vastasikin että ihan köydellä.
Tämä tulikin jo selväksi. Tosin samaan lopputulokseen pääsee myös ilman kattokaiteita. Ovet auki ja köysi kabiinin läpi ja kuusi kiinni.
 
Täh? Viimeiset 7v tuotu kuusi Jeepillä juurikin niin, että on pituus suunnassa tyvi keulaa kohden.
Kattokaiteista muutama remmi poikittain kuusen yli hirttoon.(Eli remmi käy rungon ympäri)
Se että sinä olet jollakin tietyllä automallilla tehnyt niin, ei silti tarkoita että niitä kattokaiteita olisi siihen suunniteltu. Mutta siis jos ei haittaa että se kuusen runko hiertää kattoa vasten ja kiinnityksen saa hoidettua turvallisesti, niin antaa palaa, ei se ole minulta pois.

"Kattotelineet on erityisesti suunniteltu kuorman kuljettamiseen, kun taas kattokiskot toimivat lähinnä kuorman kiinnityspisteinä, jolloin tarvitaan joka tapauksessa erillistä kattotelinettä. Toisekseen kattokiskot kuuluvat usein auton varusteluun, kun taas kattoteline tulee hankkia erikseen. Tehdasasenteisia kattokiskoja ei voikaan käyttää yksinään ilman erillistä telinettä. "

Ok, eli kiskot on tarkoitettu kattotelinettä varten. Luulisi kattokiskojen mukana tulevan itse telineet kun kerran alusta on jo asennettu.
Taakkatelineitäkin on erilaisia, eivätkä kaikki tarvitse niitä koskaan, joten on ihan ymmärrettävää ettei niitä pakoteta ostamaan auton mukana.
 
Viimeksi muokattu:
No joo, voihan ne telineiden kumitassut laittaa tärinän säestämänä hieromaan hiekkaa katon maalipintaa vasten, jos vanhempi rottelo kyseessä.

Aika fakiiri saa kuitenkin olla skipatakseen kakkoskohdan, eli jokaisen oven aukomisen ja ovien kiertelyn/sulkemisen. Se on aika kömpelöä touhua kapeassa tallissa/katoksessa/ruudussa.
Auto oli tuolloin noin parivuotias, eikä sinne maalipintaa vastaan mitään hiekkaa jäänyt. Myöskään ensimmäistäkään ovea ei tarvinnut avata, vaan katolla oli muovilista josta lähti vaivattomasti palat irti telineiden kiinnityskohdista. Tällainen vastaava rakenne oli myös tuolloisessa autossani.

Taakkatelineitäkin on erilaisia, eivätkä kaikki tarvitse niitä koskaan, joten on ihan ymmärrettävää ettei niitä pakoteta ostamaan auton mukana.
Mutta merkittävä osa niistä telineistä, eli kattokaiteet myydään niitä tarvitsemattomille autoilijoille.
 
Manuaali-ilmastointi saisi mun mielestä olla oikeasti manuaali, eikä tuollainen ärsyttävä puoliautomaatti. Kyllä minä tiedän milloin sitä tarvitaan ja milloin ei, koska minä istun siellä autossa, ei se insinörtti Wolfsburgissa jonka mielestä tuo on hyvä ominaisuus.

Eipä tuosta haittaakaan juuri ole vaikka aina päällä. Tai no ehkä joskus syksyllä ja keväällä voi hetkittäin olla kelejä jolloin voi saada hitusen säästöä polttoainekuluissa ajamalla ilmastointi pois päältä, ilman että matkustusmukavuus kärsii. Kesällä ja talvella tuokin aika huono peruste.
 
Mutta merkittävä osa niistä telineistä, eli kattokaiteet myydään niitä tarvitsemattomille autoilijoille.
Ne ovat osa auton runkoa ja ulkonäköä. Ei niitä kiskoja saa sieltä niin vaan irti ja vastaavasti takaisin, kun ne ovat auton korissa kiinni. Miten tämä nyt on niin mahdottoman vaikeaa taas...

Edit.
Vähän lisää rautalankaa -->

Auto, jossa integroituna ns. flush rail kattokaiteet:
1644176040785.png


Auto, jossa integroituna korotetut kattokaiteet:
1644176222379.png


En löytänyt äkkiseltään esimerkkiä uudehkosta autosta, jossa ei olisi noista kumpiakaan, mutta toki niitäkin on ja niiden kanssa on aina enemmän ähräämistä taakkatelineiden asentamisen kanssa. Flush rail -kiskoille ei saa kiinnitettyä yhtään mitään ilman erillisiä telineitä. Noille alemmille voi jotain yrittää kiinnittää ilmankin, mutta kuten jo todettiin, ei niitä ole siihen tarkoitettu. Onnea vaan matkaan, jos tuohon alimmaiseen rykäisee panoraamakaton päälle vaikka sitten sen kuusen kuormaliinoilla kiinni. :D

Kumpiakaan noista ei saa irti jättämättä reikiä ja pahimmillaan heikentämättä katon rakennetta.

Flush rail -nimitys tulee käsittääkseni siitä, että se toimii samalla myös vedenohjaimena, eli sillä on ihan oikeasti muutakin tarkoitusta.
 
Viimeksi muokattu:
Katon puolelle tai lähelle sitä tehty ovisauma. Joka kerta kun avaat lumisen/märän auton, tippuu penkille lunta tai vettä.

Ollapa vielä vesikourut kuten vanhemmissa autoissa.
 
Ymmärsinkö oikein, että mielestäsi valoisaan aikaan joillakin on vaikeuksia nähdä auto jonka takavalot eivät pala?
No kyllähän auto aina erottuu paremmin, jos siinä on valot päällä, katsoipa autoa mistä suunnasta tahansa. Tästä syystä etuvalopakkokin on nykyautoissa voimassa 24/7 vaikka auton erottaisi valoisan aikaan ilman minkäänlaisia etuvalojakin. Takavalojen käyttö ei vaan ole normaalioloissa niin olennaista kuin etuvalojen, koska nopeuserot ovat useimmiten huomattavasti suuremmat kun auto lähestyy vs. "perä edellä vastaan tuleva".

Takavalottomuuden ongelma on etenkin se, että monessa autossa valoautomatiikka ei osaa kytkeä ajovaloja päälle silloin kun näkyvyyden takia tarvitsisi. Kun lukseja riittää, ei automatiikka välttämättä osaa kytkeä ajovaloja takavaloineen päälle kun sumun, vesisateen tai lumisateen takia näkyvyys heikkenee. Joissain autoissa automatiikkaa ei edes ole, vaan kuskin oma homma on muistaa kytkeä ajovalot päälle esim. tunneliin ajaessa tai kelin hämärtyessä. Kuskin vastuulla on tietenkin viime kädessä huolehtia että tarpeelliset valot on päällä, mutta parempi olisi, jos inhimillisille virheille ei tällaisissa asioissa jätettäisi tilaa.

Nykyaikana ei ole mitään kunnollista syytä sille, etteivätkö takavalot voisi olla aina päällä. Joskus on tullut kohdalle mielikuvituksellinen höpöhöpöperustelu, että jarruvalot ja vilkut erottuvat paremmin kun ei ole muita valoja päällä takana. Jos joku vaikutus on, se on täysin merkityksetön.
 
Yleistä: Jotenkin hölmöä ettei useimmissa autoissa voi asettaa lämppäristä tulemaan lämmintä kabiiniin, mutta kylmää tuulilasille. Näin ei lumi sulaisi lasiin, eikä pyyhkijät jäädy ajossa. Maantiellä tuo ei ole ongelma, mutta jos on vähänkään pätkittäistä niin jurppii. Tuleekin ajetua usein vain pemppugrillillä, ja muuten vienosti kylmää tupaan.
Voiko jossain autossa näin kuitenkin tehdä?
Monissahan taitaa olla niin, ettei kuumaa pysty suuntaamaan tuulilasille pakkasella. Syynä se, että jos sisäpuolelta ilmalla lämmitetylle lasille nykäisee reilusti pakkasella olevat lasinpesunesteen, lasilla on vaarana rikkoutua.
 
Voiko jossain autossa näin kuitenkin tehdä?
Monissahan taitaa olla niin, ettei kuumaa pysty suuntaamaan tuulilasille pakkasella. Syynä se, että jos sisäpuolelta ilmalla lämmitetylle lasille nykäisee reilusti pakkasella olevat lasinpesunesteen, lasilla on vaarana rikkoutua.
Enpä ole kuullutkaan, että autoissa olisi jopa estetty lämpimän ilman puhallus lasille pakkasilla. Ehkä ne on sitten niitä autoja, joiden omistajat skrabailee bussipysäkeillä autojensa tuulilaseja jäätävässä tihkusateessa. Mahtaako kuitenkaan lämppärillä saada lasia niin kuumaksi että sillä saataisiin lasin halkeamisen riskin aiheuttava lämpötilaero aikaiseksi? Onhan tuulilaseissa sähkövastuksiakin nykyisin ja kyllähän nekin päälle kytkeytyy pakkasella.
 
Ne ovat osa auton runkoa ja ulkonäköä. Ei niitä kiskoja saa sieltä niin vaan irti ja vastaavasti takaisin, kun ne ovat auton korissa kiinni. Miten tämä nyt on niin mahdottoman vaikeaa taas...

Edit.
Vähän lisää rautalankaa -->

Auto, jossa integroituna ns. flush rail kattokaiteet:
1644176040785.png


Auto, jossa integroituna korotetut kattokaiteet:
1644176222379.png


En löytänyt äkkiseltään esimerkkiä uudehkosta autosta, jossa ei olisi noista kumpiakaan, mutta toki niitäkin on ja niiden kanssa on aina enemmän ähräämistä taakkatelineiden asentamisen kanssa. Flush rail -kiskoille ei saa kiinnitettyä yhtään mitään ilman erillisiä telineitä. Noille alemmille voi jotain yrittää kiinnittää ilmankin, mutta kuten jo todettiin, ei niitä ole siihen tarkoitettu. Onnea vaan matkaan, jos tuohon alimmaiseen rykäisee panoraamakaton päälle vaikka sitten sen kuusen kuormaliinoilla kiinni. :D

Kumpiakaan noista ei saa irti jättämättä reikiä ja pahimmillaan heikentämättä katon rakennetta.

Flush rail -nimitys tulee käsittääkseni siitä, että se toimii samalla myös vedenohjaimena, eli sillä on ihan oikeasti muutakin tarkoitusta.
Jännä, kun minusta on taas ennemmin poikkeus, kuin sääntö, että autossa olisi nuo kaiteet katolla.

Olen nyt useamman vuoden katsellut uutta autoa, ja yhdessäkään ei noita ole ollut, katson lähinnä hatchback malleja, joten ehkä toi on malli/merkkikohtaista että noita käytetään.

Eli noissa isoissa maantielaivoissa noita taitaa usein olla, mutta pienemmissä taas ei, eikä varmaan moni jollain kipolla mitään katolla haluakaan kuskata.

Honda Civic, Kia Rio/ceed, Hyundai i20 yms mallit on ainakin ilman noita kaiteita ja taitaa olla monet toyotatkin.

Eilen kävin autokauppoja kiertämässä, enkä muista että olisi ollut kuin parissa autossa noita, joten ei ne kyllä kovin yleisiä taida olla.

Ketjuun liittyen, puntossa akku on ihan normaalissa paikassa edessä, ja ajovalopolttimot vaihtaa alle minuutissa.
 
Jännä, kun minusta on taas ennemmin poikkeus, kuin sääntö, että autossa olisi nuo kaiteet katolla.

Olen nyt useamman vuoden katsellut uutta autoa, ja yhdessäkään ei noita ole ollut, katson lähinnä hatchback malleja, joten ehkä toi on malli/merkkikohtaista että noita käytetään.

Eli noissa isoissa maantielaivoissa noita taitaa usein olla, mutta pienemmissä taas ei, eikä varmaan moni jollain kipolla mitään katolla haluakaan kuskata.

Honda Civic, Kia Rio/ceed, Hyundai i20 yms mallit on ainakin ilman noita kaiteita ja taitaa olla monet toyotatkin.

Eilen kävin autokauppoja kiertämässä, enkä muista että olisi ollut kuin parissa autossa noita, joten ei ne kyllä kovin yleisiä taida olla.
Hyvin yleisiä ovat olleet niissä autoissa mitä minä katselen (enkä kyllä ostaisikaan sellaista missä ei ole), mutta noissa pienissä kauppakasseissa ei varmaan tosiaan ole mitään kaiteita, kun ovat itsekin juuri ja juuri suksiboksin kokoisia. :D
 
Ne ovat osa auton runkoa ja ulkonäköä. Ei niitä kiskoja saa sieltä niin vaan irti ja vastaavasti takaisin, kun ne ovat auton korissa kiinni. Miten tämä nyt on niin mahdottoman vaikeaa taas...

Edit.
Vähän lisää rautalankaa -->

Auto, jossa integroituna ns. flush rail kattokaiteet:
1644176040785.png


Auto, jossa integroituna korotetut kattokaiteet:
1644176222379.png


En löytänyt äkkiseltään esimerkkiä uudehkosta autosta, jossa ei olisi noista kumpiakaan, mutta toki niitäkin on ja niiden kanssa on aina enemmän ähräämistä taakkatelineiden asentamisen kanssa. Flush rail -kiskoille ei saa kiinnitettyä yhtään mitään ilman erillisiä telineitä. Noille alemmille voi jotain yrittää kiinnittää ilmankin, mutta kuten jo todettiin, ei niitä ole siihen tarkoitettu. Onnea vaan matkaan, jos tuohon alimmaiseen rykäisee panoraamakaton päälle vaikka sitten sen kuusen kuormaliinoilla kiinni. :D

Kumpiakaan noista ei saa irti jättämättä reikiä ja pahimmillaan heikentämättä katon rakennetta.

Flush rail -nimitys tulee käsittääkseni siitä, että se toimii samalla myös vedenohjaimena, eli sillä on ihan oikeasti muutakin tarkoitusta.
Eihän tässä mitään vaikeaa ole. Tuon ensimmäisen linkittämäsi kuvan auton kattokiskot toimivat talvella luultavasti ilman ongelmia, mutta nuo jälkimmäiset keräävät talvella lunta ja katon puhdistaminen on hankalaa. Tuollaisen korkean auton kohdalla vielä enemmän kuin ns. tavallisen farmarin. Osassa automalleja kiskot ovat puuttuneet hinnat alkaen mallista, mutta muissa se on ollut pakollinen varuste, joten kyllä ne poiskin saisi (sitten pitäisi viritellä sinne jotain listoja), mutta kysymys onkin, että miksi niitä sinne ylipäätään laitetaan. Ulkonäkö on tietysti yksi peruste, mutta usein se vain heikkenee noiden vuoksi, kuten noista Volvoistakin näkee. Tämähän on tietysti katsojasta kiinni, joten ei siitä enempää.

No kyllähän auto aina erottuu paremmin, jos siinä on valot päällä, katsoipa autoa mistä suunnasta tahansa. Tästä syystä etuvalopakkokin on nykyautoissa voimassa 24/7 vaikka auton erottaisi valoisan aikaan ilman minkäänlaisia etuvalojakin. Takavalojen käyttö ei vaan ole normaalioloissa niin olennaista kuin etuvalojen, koska nopeuserot ovat useimmiten huomattavasti suuremmat kun auto lähestyy vs. "perä edellä vastaan tuleva".

Takavalottomuuden ongelma on etenkin se, että monessa autossa valoautomatiikka ei osaa kytkeä ajovaloja päälle silloin kun näkyvyyden takia tarvitsisi. Kun lukseja riittää, ei automatiikka välttämättä osaa kytkeä ajovaloja takavaloineen päälle kun sumun, vesisateen tai lumisateen takia näkyvyys heikkenee. Joissain autoissa automatiikkaa ei edes ole, vaan kuskin oma homma on muistaa kytkeä ajovalot päälle esim. tunneliin ajaessa tai kelin hämärtyessä. Kuskin vastuulla on tietenkin viime kädessä huolehtia että tarpeelliset valot on päällä, mutta parempi olisi, jos inhimillisille virheille ei tällaisissa asioissa jätettäisi tilaa.

Nykyaikana ei ole mitään kunnollista syytä sille, etteivätkö takavalot voisi olla aina päällä. Joskus on tullut kohdalle mielikuvituksellinen höpöhöpöperustelu, että jarruvalot ja vilkut erottuvat paremmin kun ei ole muita valoja päällä takana. Jos joku vaikutus on, se on täysin merkityksetön.
Vaikea kuvitella, että auto erottuisi kirkkaana kesäpäivänä paremmin vaikka sen takavalot palaisivat. enemmänkin juurtunut ajatus siitä, että näin on. En ole seurannut tilastoja, mutta tuskin peräänajot ovat lisääntyneet valoisaan aikaan sen jälkeen kun takavalojen ei ole tarvinnut palaa päivisin. Automatiikka joka hoitaa valojen sytytämisen hämärässä saattaa olla automallista riippuen huonosti toteutettu, tai jopa puuttua. Tällaisen ajoneuvon kuljettajan tulisi siis osata kytkeä ne valot päälle tilanteen mukaan. Ihme, että näitä lasketaan myyntiin saakka.

Jarruvalojen näkymättömyys ei omakohtaisten kokemusten perusteella ole höpöhöpöä, vaan todellinen seikka kirkkaalla auringonpaisteella. Ehkä tuo automatiikka joka sytyttää tai sammuttaa valot, tulisikin säätää siten, että sammutaa valot selvästi valoisammalla kuin nyt, mikäli joillain ihmisillä on vaikeuksia nähdä autoja muuten päiväsaikaan. Toisaalta jos valottomia autoja on vaikea nähdä päivällä, niin miten on muiden, pienempien ja valottomien tielläliikkujien näkemisen kanssa...
 
Kyllä meillä oli merkkihuollossa ohje että Saabissa känkkää ei vedellä talvisin. Jumissa jatkuvasti.
Se on kumma kun käsijarru varmasti toimii uutena, se varmasti toimii jos siellä on paikat kunnossa ja se varmasti toimii kun sitä aina käyttää.

Nimimerkillä ei yhtään ongelmaa käsijarrun kanssa
 
Katon puolelle tai lähelle sitä tehty ovisauma. Joka kerta kun avaat lumisen/märän auton, tippuu penkille lunta tai vettä.

Ollapa vielä vesikourut kuten vanhemmissa autoissa.
Ilmanvastus ja ennen oven avaamista kädellä voi pyyhkäistä ne lumet pois?
 
Manuaali-ilmastointi saisi mun mielestä olla oikeasti manuaali, eikä tuollainen ärsyttävä puoliautomaatti. Kyllä minä tiedän milloin sitä tarvitaan ja milloin ei, koska minä istun siellä autossa, ei se insinörtti Wolfsburgissa jonka mielestä tuo on hyvä ominaisuus.
Arvostan yksilöllisä tarpeita , miletymyksiä, Jos Manuaali-ilmastoinnille kysyntää niin lisävaruste, tai jostain asetus valikosta käsikäyttöiseksi muutettavissa.

Mutta tuo kyllä kuuluu niihin asioihoin joihin kuljettajan aikaa turha tuhlata ja kaupanpäälle automatiikkalla paremmat edellytykset hoitaa se homma.

Ymmärsin että puoliautomatiikkalla tarkoitat sitä että käyttäjän ei tarvitse käsin kytkeä jäähdytysyksikkö päälle, pois, automatiikka hoitaa sen, tarpeen , mukaanlukien "ylläpito". Manuaalisessa käyttäjä joutuu kytkemään päälle/pois käsin.



Puoliautomaattinen eroaa automaattisesta sillä että automaattisesta ilmastointilaitteoista hoitaa kopin ilmaston, ikkuineen automaattisesti. Joka ihan ehdoton, jos kohtuu kustannuksin saatavilla. Näissä on järjestäin "käsipakotuksia" jos automatiikka ei jossain tilanteessa vastaa käyttäjän tahtoa, joilla saa monen manuaali tahdon toteutettua. No lämpötila voi olla termostaatilla, mutta manuaali fiilistely onnistuu silläkin veivaamalla asetusta edestakaisin.

Kyllä meillä oli merkkihuollossa ohje että Saabissa känkkää ei vedellä talvisin. Jumissa jatkuvasti.
Olisko tässä taustalla se että saabistit ei käytä käsijarrua ja käyttämättömyys johtuu manuaalien vaihde"ratti"lukosta. (ei välttämättä tarvi pysköidessä käsijarrua)
Käyttämättömyydesta seuraa kuvailemasi jumittelu, josta seuraa vahvistunut käytön välttelyä.
 
Arvostan yksilöllisä tarpeita , miletymyksiä, Jos Manuaali-ilmastoinnille kysyntää niin lisävaruste, tai jostain asetus valikosta käsikäyttöiseksi muutettavissa.

Mutta tuo kyllä kuuluu niihin asioihoin joihin kuljettajan aikaa turha tuhlata ja kaupanpäälle automatiikkalla paremmat edellytykset hoitaa se homma.

Ymmärsin että puoliautomatiikkalla tarkoitat sitä että käyttäjän ei tarvitse käsin kytkeä jäähdytysyksikkö päälle, pois, automatiikka hoitaa sen, tarpeen , mukaanlukien "ylläpito". Manuaalisessa käyttäjä joutuu kytkemään päälle/pois käsin.



Puoliautomaattinen eroaa automaattisesta sillä että automaattisesta ilmastointilaitteoista hoitaa kopin ilmaston, ikkuineen automaattisesti. Joka ihan ehdoton, jos kohtuu kustannuksin saatavilla. Näissä on järjestäin "käsipakotuksia" jos automatiikka ei jossain tilanteessa vastaa käyttäjän tahtoa, joilla saa monen manuaali tahdon toteutettua. No lämpötila voi olla termostaatilla, mutta manuaali fiilistely onnistuu silläkin veivaamalla asetusta edestakaisin.


Olisko tässä taustalla se että saabistit ei käytä käsijarrua ja käyttämättömyys johtuu manuaalien vaihde"ratti"lukosta. (ei välttämättä tarvi pysköidessä käsijarrua)
Käyttämättömyydesta seuraa kuvailemasi jumittelu, josta seuraa vahvistunut käytön välttelyä.
Oli ihan rehdisti se että jäätyi. En muista oliko satula, vaijerit vai molemmat.
 
Eihän tässä mitään vaikeaa ole. Tuon ensimmäisen linkittämäsi kuvan auton kattokiskot toimivat talvella luultavasti ilman ongelmia, mutta nuo jälkimmäiset keräävät talvella lunta ja katon puhdistaminen on hankalaa. Tuollaisen korkean auton kohdalla vielä enemmän kuin ns. tavallisen farmarin. Osassa automalleja kiskot ovat puuttuneet hinnat alkaen mallista, mutta muissa se on ollut pakollinen varuste, joten kyllä ne poiskin saisi (sitten pitäisi viritellä sinne jotain listoja), mutta kysymys onkin, että miksi niitä sinne ylipäätään laitetaan. Ulkonäkö on tietysti yksi peruste, mutta usein se vain heikkenee noiden vuoksi, kuten noista Volvoistakin näkee. Tämähän on tietysti katsojasta kiinni, joten ei siitä enempää.
Ulkonäkö on tosiaan makuasia. Korotetuista kaiteista minäkään en pidä, mutta monet ovat eri mieltä. Nuo flush tail - tyyppiset sen sijaan ovat yleensä tyylikkäät sopivan värisenä ja niillä voi korostaa auton muotoja.

Toki ne kaiteet saa irti riittävästi purkamalla, mutta liitoskohtaa ei tavan tallaaja todennäköisesti saisi koskaan tiiviiksi/siistiksi, enkä oikein usko että kovin moni jaksaisi niiden kanssa ährätä siltikään. Mielestäni melko omituista edes vaatia sellaista.

En tiedä minkä verran ja miten sinä kattoa talvisin pyyhit, mutta ihan normaalilla harjalla saa kyllä katumaasturistakin olennaisimmat lumikertymät pyyhittyä, vaikka reunoilla olisikin muutaman sentin kaide. Kuulostaa siltä, että tässä nyt oikein hakemalla yritetään löytää ongelmaa sieltä, missä sitä ei todellisuudessa ole.

Jos et halua kattokaiteita, ostat auton jossa ei niitä ole. Ongelma ratkaistu.
 
Tämä tulikin jo selväksi. Tosin samaan lopputulokseen pääsee myös ilman kattokaiteita. Ovet auki ja köysi kabiinin läpi ja kuusi kiinni.
Millaisella neukkuvehkeellä ajat jos saat köyden oven väliin?
Mutta siis jos ei haittaa että se kuusen runko hiertää kattoa vasten ja kiinnityksen saa hoidettua turvallisesti, niin antaa palaa, ei se ole minulta pois.
Yhtälailla ne oksat siellä raapii vaikka taakkatelineelle olisit laittanut. Eipä tuohon kuusen kuljetukseen oikein muita tapoja henkilöautolla ole kuin katolle.
Vaikea kuvitella, että auto erottuisi kirkkaana kesäpäivänä paremmin vaikka sen takavalot palaisivat. enemmänkin juurtunut ajatus siitä, että näin on.
Otetaan liikennevaloistakin lamppu pois päältä päivällä ja tilalle värillinen pahvi.
 
Oli ihan rehdisti se että jäätyi. En muista oliko satula, vaijerit vai molemmat.
Tuota, luin uudestaan, merkkihuollossa, käsijarru kielto, koska voi jumittaa.
Voisi kuvitella että jos automallissa on tunnettu vika, niin merkkihuollossa toimittaisiin päinvastoin.
Halvempaakin asiakkaalle, kuin se että asikkaalla huollon jälkeen jumittaa.

No luullut että saabisteillä käsijarrun toimimattomuus liittyy siihen ettei käytetä, siis se vikaa vahvistava ympyrä, missä jumi herkkyys johtaa käyttämättämyyteen, mikä lisää jumiherkkyyttä. Jota ilmeisesti vielä merkkihuolossa vahvistettiin.

Mutta oli miten oli, niin pienellä otannalla käsitys että se on jäänyt vanhoille saabisteille niin takaraivoon että heidän nykyisissä eri merkkisissä on samaa ongelmaa. (jos ei automaattista)

No joku nimimerkki kertoi ettei hänellä yhtään ongelmaa, oliko sitten paremmin huolettu.
 
Tuota, luin uudestaan, merkkihuollossa, käsijarru kielto, koska voi jumittaa.
Voisi kuvitella että jos automallissa on tunnettu vika, niin merkkihuollossa toimittaisiin päinvastoin.
Halvempaakin asiakkaalle, kuin se että asikkaalla huollon jälkeen jumittaa.

No luullut että saabisteillä käsijarrun toimimattomuus liittyy siihen ettei käytetä, siis se vikaa vahvistava ympyrä, missä jumi herkkyys johtaa käyttämättämyyteen, mikä lisää jumiherkkyyttä. Jota ilmeisesti vielä merkkihuolossa vahvistettiin.

Mutta oli miten oli, niin pienellä otannalla käsitys että se on jäänyt vanhoille saabisteille niin takaraivoon että heidän nykyisissä eri merkkisissä on samaa ongelmaa. (jos ei automaattista)
Käyttämättömyys jumittaa, käyttö tietyissä autoissa jumittaa.
 
Yhtälailla ne oksat siellä raapii vaikka taakkatelineelle olisit laittanut. Eipä tuohon kuusen kuljetukseen oikein muita tapoja henkilöautolla ole kuin katolle.
Toki, mutta jos siinä ei ole mitään poikittaistukea, niin kuorman paine kohdistuu ilman telineitä auton kattoon (jos ei naarmuista välitä, niin mahdollinen lasi ei ainakaan kestä).
 
Ihan viime viikonlopun lumimyräkästä päiväsaikaan on kokemukset ettei kanssa-autoilijoiden perä näkynyt lainkaan pöllyävän lumen vuoksi, kun usea auto ajoi takavalot pimeänä.

Viikonlopun lumimyräkässä ei missään ledivaloin varustellussa autossa perässä näkynyt valoja kun muurautuu heti umpeen....
 
Viikonlopun lumimyräkässä ei missään ledivaloin varustellussa autossa perässä näkynyt valoja kun muurautuu heti umpeen....
Jep, näin myös omassa autossani. Sai pysähtyä useampaan kertaan putsaamaan perää ja lisäksi vielä putsaamaan takavanteisiin kerääntyneet lumet. Olisipa ikuinen kesä.
 
Toki, mutta jos siinä ei ole mitään poikittaistukea, niin kuorman paine kohdistuu ilman telineitä auton kattoon (jos ei naarmuista välitä, niin mahdollinen lasi ei ainakaan kestä).
Lasikatot on kyllä yks järjettömyys. Saisivat edes antaa valita haluaako sellaisen turhakkeen autoonsa.
 
Flush rail -nimitys tulee käsittääkseni siitä, että se toimii samalla myös vedenohjaimena, eli sillä on ihan oikeasti muutakin tarkoitusta.
Ohjaa vettä mihin? Takalasille? Flush mount meinaa uppoasennusta. Siitä nimi.
 
Ihan viime viikonlopun lumimyräkästä päiväsaikaan on kokemukset ettei kanssa-autoilijoiden perä näkynyt lainkaan pöllyävän lumen vuoksi, kun usea auto ajoi takavalot pimeänä.
Tämähän siinä on, kun siellä keski-euroopassa isoja linjauksia vedettäessä ei ole jaksettu ymmärtää/välittää siitä, että ilmasto-olosuhteet eivät ole samanlaiset kaikkialla. Ja saattaapa tuo sama tilanne tulla vastaan sumussa/rankkasateessa muuallakin. Ja ledivalot eivät tosiaan jaksa sulattaa lumihuuruisia valoja lainkaan.

Lasikatot on kyllä yks järjettömyys. Saisivat edes antaa valita haluaako sellaisen turhakkeen autoonsa.
Päinvastoin, aivan loistava ominaisuus. Vähän kuin ajaisi hiljaisella avoautolla ympäri vuoden. Ja saahan sen yleensä valita uutta autoa tilatessa, mutta ei toki kaikissa.

Ohjaa vettä mihin? Takalasille? Flush mount meinaa uppoasennusta. Siitä nimi.
Takalasille joo, vähän niinkuin vanhat vesikourut. Tuolla tavalla sitä muistan jossakin selitetyn, mutta voi olla että se oli höpöhöpöä.
 
-Citroen C4, ihana öljytikku, siitä ei näe hevon kettuakaan -mittaritaulu sanoo että lisää öljyä, muttei muuta sanomaansa vaikka lisäät öljyä. Se suostuu kertomaan muutoksesta vasta huomena ;-D
Ainakin omassa kulkineessa (BMW) öljytaso katsotaan öljy normaalilämpöisenä, vartti sammutuksen jälkeen, eli ajotietokone sen ilmoittaa tosiaan vasta seuraavalla ajokerralla. Kylmänä jos lisäilee tikun perusteella niin menee liikaa.
 
Viikonlopun lumimyräkässä ei missään ledivaloin varustellussa autossa perässä näkynyt valoja kun muurautuu heti umpeen....
Sulatuspuuttuu. Ei tosin käsitystä kuinkamonessa siviiliautossa on edes jollain tapaa mietitty. Ainakin jossain valot näkyy paremmin kuin toisissa, tosin voi olla muilla konsteilla saatu aikaan.
 
Ei tämä Saab juttu ihan uppoa, mutuilen että osa on sitä käsijarruakäyttänyt, ehkä alueellisia eroja huollossa ja ilmastossa.

Siis oliko sulla nimenomaan GM Saab kokemukset ?

Käsijarrun ongelmat on joko vaijerit tai satula, uudet vaijerit kun voitelee huolella sisältä ja satulat kunnossa eikä jarrupalat jumita niin siellä ei ole mitään mikä estäisi niiden toiminnan. Sitten kannattaa aina välillä laittaa rasvaa tuonne vaijerin kumin alle niin pystyy varmasti notkeana eikä kosteus pääse sisään...

Sitten on näitä jotka ajaa 5v tekemättä jarruille mitään ja ihmetellään kun kaikki jumittaa.
 

Liitteet

  • vaijeri.JPG
    vaijeri.JPG
    25,8 KB · Luettu: 24
Käsijarrun ongelmat on joko vaijerit tai satula, uudet vaijerit kun voitelee huolella sisältä ja satulat kunnossa eikä jarrupalat jumita niin siellä ei ole mitään mikä estäisi niiden toiminnan. Sitten kannattaa aina välillä laittaa rasvaa tuonne vaijerin kumin alle niin pystyy varmasti notkeana eikä kosteus pääse sisään...

Sitten on näitä jotka ajaa 5v tekemättä jarruille mitään ja ihmetellään kun kaikki jumittaa.
Juu joissakin (en muista oliko Saabeissa) tuota käsijarrukaapeleiden rasvausta paljon.
 
Vedät talvella sopivasti jarrulämmöstä sulaneena käsijarrun päälle... noh aamulla yrität lähteä niin känkkä jumissa jäätyneenä. Ihan perus noissa.

No tämähän tapahtuu jokaisella autolla, mutta vielä ei ole niin jumissa ollut etteikö olisi auki lähtenyt kun painaa vähän kaasua.

Edelleen, jos ne jarrut huolletaan joka vuosi, eli putsataan ja rasvataan niin ei siellä tule ongelmia, pahimmillaan vaan näkee että satula on yksi kura/ruoste möykky niin ihmekkös tuo jos jumittaa :facepalm:
 
Siinä oikein malliesimerkki 55tkm ajetusta satulasta, sitten ihmetellään kun ei toimi

Dacia_vas_etujarru_liukulevy_jarrupala_puhdistamatta%2B%25E2%2580%2593%2BKopio.jpg
 
No tämähän tapahtuu jokaisella autolla, mutta vielä ei ole niin jumissa ollut etteikö olisi auki lähtenyt kun painaa vähän kaasua.

Edelleen, jos ne jarrut huolletaan joka vuosi, eli putsataan ja rasvataan niin ei siellä tule ongelmia, pahimmillaan vaan näkee että satula on yksi kura/ruoste möykky niin ihmekkös tuo jos jumittaa :facepalm:
Ok... Sinä tiedät... Meillä ei merkkihuollossa tiedetty mitään.
 
Edelleen, jos ne jarrut huolletaan joka vuosi, eli putsataan ja rasvataan niin ei siellä tule ongelmia, pahimmillaan vaan näkee että satula on yksi kura/ruoste möykky niin ihmekkös tuo jos jumittaa :facepalm:

Teetkö tosiaan joka vuosi täydellisen jarruhuollon? Siis satulat paloiksi, hiekkapuhallus, uudet tiivisteet, telineiden puhdistus, vaijerien rasvaus yms?

Varmasti jarrut noin toimii mutta aika suuri vaivannäkö perusautoon. Vaikka pääsisi pajassa tekemään nostureineen ja kaikkine työkaluineen, mutta suurella osalla ei löydy niitä pihasta. Merkkihuolloissa tuskin puhdistavat jumittavia jarruja, vaan lyövät uudet osat kiinni.

Se mitä itse olen jarruja säännöllisesti huoltanut, niin renkaiden vaihdossa kevät-syksy puhaltanut paineilmaa palojen liukupintoihin.

Tuosta jarruhuollosta tuli mieleen, kun eräs tyyppi ihmetteli, miten pakoputket voi koskaan rikkoutua. Hän itse pesi ja puhdisti pakoputken aina kun pesi auton o_O
 
Viimeksi muokattu:
Teetkö tosiaan joka vuosi täydellisen jarruhuollon? Siis satulat paloiksi, hiekkapuhallus, uudet tiivisteet ja telineiden puhdistus?

Varmasti jarrut noin toimii mutta aika suuri vaivannäkö perusautoon. Vaikka pääsisi pajassa tekemään nostureineen ja kaikkine työkaluineen, mutta suurella osalla ei löydy niitä pihasta. Merkkihuolloissa tuskin puhdistavat jumittavia jarruja, vaan lyövät uudet osat kiinni.
Siinä vasta onkin suunnittelukukkanen, jos moisia tarvitsee tehdä jatkuvasti. Se on totta, että kyllähän niitä pitää muutaman vuoden välein levyjen/palojen vaihdon yhteydessä puhdistaa ja herkistellä hieman kertyneistä kilometreistä ja ajo-olosuhteista riippuen, mutta en muista että mihinkään omaan autoon olisi tarvinnut mitään sen kummempaa toimenpidettä.
 
Auto oli tuolloin noin parivuotias, eikä sinne maalipintaa vastaan mitään hiekkaa jäänyt. Myöskään ensimmäistäkään ovea ei tarvinnut avata, vaan katolla oli muovilista josta lähti vaivattomasti palat irti telineiden kiinnityskohdista. Tällainen vastaava rakenne oli myös tuolloisessa autossani.


Mutta merkittävä osa niistä telineistä, eli kattokaiteet myydään niitä tarvitsemattomille autoilijoille.
Meidän auto oli jo pariviikkoa vanhana hiekkainen.
Yleensä ihmisten autot ovat yli puolet ajasta sen verran likaisia, että harva tohtii ilman pientä rätillä sipaisua läntätä kattotelineen kumitassut maalipinnalle - ainakaan, jos auto ei ole vanha ja halpa käytetty. Tällöin normaalin katon ja perinteisen kynsitelineen yhdistelmässä joutuu useimmiten näkemään ylimääräistä vaivaa puhdistamiseen. Ja aina aukomaan/väistelemään ovia sekä pelaamaan pidemmän liikeradan kynnen ruuvauksen/pikaräikän kanssa vs. suljettu kattokaide.

Nyt selvisi, että teillä ei ollutkaan normaali paljas katto, vaan kiintopistekiinnitys, mikä on vaihtoehtoinen kattokaiteille ja riittää pienempään tarpeeseen.

Analogiaa lumihommista:

1. Pelkkä oven edusta -> lumilapio (paljas normaali katto ja perinteiset kattotelineet)

2. Rivarin edusta ja käytävä -> lumentyönnin (katolla kiintopistekiinnitys)

3. Omakotitalon piha -> lumikola tai konevoima (kattokaiteet)

Kattotelinettä monipuolisesti hyödyntävä osaa arvostaa esim. avoimen kattokaiteen helppoutta ja monipuolisuutta vs. teidän kiintopistekiinnitys.


Avoimen kattokaiteen hyötyjä:

-ei neljää muovinkappaletta irrotettavana/kiinnitettävänä/pyörimässä peräkontissa

-kattokuljetus voi onnistua erikoistapauksissa jotenkuten vaikka kattotelineet olisivat jääneet kotiin

-Jos kuljettaa 5-7 m pitkää tuuliherkkää tavaraa (pitkät laudat, kajakkikaksikko jne.), niin on mukavaa kun sitomiseen on vapaasti käytettävissä 2 m avointa kaidetta vs. vaivaiset kaksi kohtaa 0,7 metrin etäisyydellä toisistaan, eli etu- ja takateline.


Avoimen kaiteen haittoja ovat pieni kulutuslisä ja työläämpi lumien harjaus talvella. Suljetussa kaiteessa ei pahemmin ole noita haittoja, mutta samalla menettää yhden avoimien kaiteiden hyödyistä, eli sitomismahdollisuudet.

Et kuulosta ollenkaan kattokaiteiden kohderyhmältä, koska olet vain kerran ollut niitä kiinnittämässä. Et oikein voi muiden puolesta huudella niitä turhiksi kapistuksiksi (vrt. lumentyönnin ei riitä isolle pihalle). Jos muuten vaan kiinnostaa kuulla niiden hyödyistä, niin toki voit kysyä. Suhtaudu vastauksiin asiallisesti äläkä ala vänkäämään, että köysi kabiinin läpi olisi ihan yhtä näppärä sitomistapa kuin avoimien kattokaiteiden avulla sitominen. Ei laivaakaan sidota pitkällä köydellä lähimmän vahvan rakennuksen ympäri, vaan laiturin kiinteisiin pisteisiin. Näin säästetään aikaa, pärjätään lyhyemmillä köysillä, eikä köydet ja rakennus nirhaudu pilalle. Sama juttu autossa kattokiskoihin sitominen vs. köysi kabiinin läpi. :)


Toiseen asiaan, eli takavalottomien havaittavuuteen valoisaan aikaan. Oma kokemus on se, että minulla voi kestää joskus jopa sekunnin verran pidempään tajuta, että perävaloton auto liikkuukin eteenpäin. Jotenkin selkäytimestä tulee, että kaikki valottomat autot ovat pysäköityjä.

Minä yleisrajoitetulla hiekkatiellä Hämeessä:
-ajan 80 km/h
-erittäin mutkainen metsäosuus, jossa ei suoria/peltoja
-edessä köröttelee joku 40 km/h perä pimeänä
-kurvin jälkeen näen ensimmäistä kertaa tuon pimeäperäisen (auto on melko lähellä edessäni johtuen edellisen kurvin kestosta ja 40 km/h nopeuserosta) ja ajattelen selkäytimestä sen olevan tien varteen pysäköity marjastajan/sienestäjän auto
-varaudun ohittamaan pysäköidyksi luulemani auton muutaman sekunnin kuluttua, joten nostan kaasun, vilkaisen vastaantulijatilanteen ja tarkistan ohituspaikan leveyden/onko ihmisiä ulkona
-samalla sekunnilla tajuan, että sieltähän pimeäperäisen takapuskurin alta vilistää näkyviin uutta soramattoa ja sijaintikin on ajoradalla eikä pientareella
-komento takaisin, eli ajankin välin kiinni vajaassa 10 sekunnissa ja hoidan ohituksen vasta sen jälkeen ja sopivassa kohdassa

En näe tuossa kuitenkaan mitään vaaran mahdollisuutta, koska pysäköidyn sijaan auto liikkuukin samaan suuntaan kuin minä. Lähinnä siitä tulee sekunnin ajaksi epämiellyttävä olo, kun auton liiketila ei ollutkaan sitä mitä nopeimmin havaittavien ulkoisten merkkien mukaan (valot) oletti, ja ehti jo aloittaa toimenpiteet muutaman sekunnin päässä olevaan välittömään ja pakolliseen kohtaamiseen. Todellisuudessa kohtaaminen olikin vasta 10 s kuluttua ja ohitus oman valinnan mukaan. Turhaan varautuminen ärsyttää. Jos olisi vähän hitaammat ajorefleksit, niin tuota ei tapahtuisi. Silloin heräisi tilanteeseen vasta siinä sekunnin kohdalla, kun jo näkisi pimeäperäisen liikkuvan ja olevan kokonaan ajoradalla.

Pimeästä perästä voi olla vaaraa valoisassa, jos lumi pöllyää. Silloin tosin perävalotkaan eivät ole riittäviä vaan tulee kytkeä takasumuvalot päälle. Keulasta pimeät voivat olla aina vaarallisia valoisallakin, koska niitäkin voi luulla pysäköidyiksi, mutta todellisuudessa kohtaaminen tapahtuukin puolikkaassa ajassa mitä olettaisi.
 
Teetkö tosiaan joka vuosi täydellisen jarruhuollon? Siis satulat paloiksi, hiekkapuhallus, uudet tiivisteet, telineiden puhdistus, vaijerien rasvaus yms?

Varmasti jarrut noin toimii mutta aika suuri vaivannäkö perusautoon. Vaikka pääsisi pajassa tekemään nostureineen ja kaikkine työkaluineen, mutta suurella osalla ei löydy niitä pihasta. Merkkihuolloissa tuskin puhdistavat jumittavia jarruja, vaan lyövät uudet osat kiinni.

Se mitä itse olen jarruja säännöllisesti huoltanut, niin renkaiden vaihdossa kevät-syksy puhaltanut paineilmaa palojen liukupintoihin.

Tuosta jarruhuollosta tuli mieleen, kun eräs tyyppi ihmetteli, miten pakoputket voi koskaan rikkoutua. Hän itse pesi ja puhdisti pakoputken aina kun pesi auton o_O

En, mutta kun sen putsaa kevyesti ja katsoo että tiivisteet on kunnossa ja satula liikkuu vapaasti niin se ei ole kuin 15min per nurkka.

Edelliseen autoon tein jarrurempan kun siinä oli edellisen omistajan jäljiltä satulat ja vaijerit aivan jumissa. Laitoin kaikki uutta ja ajoin 8v ja 120tkm ilman yhtään käsijarruvikaa ja kertaakaan ei tarvinnut mitään irroittaa, kun piti huolen että kaikki liikkuu vapaasti ja kumien alla on rasvaa.

Merkkihuollossa kyllä putsaavat ja huoltava lisähinnasta jarrut, harva vain on valmis maksamaan 100€ extraa siitä...
 
En, mutta kun sen putsaa kevyesti ja katsoo että tiivisteet on kunnossa ja satula liikkuu vapaasti niin se ei ole kuin 15min per nurkka.

Edelliseen autoon tein jarrurempan kun siinä oli edellisen omistajan jäljiltä satulat ja vaijerit aivan jumissa. Laitoin kaikki uutta ja ajoin 8v ja 120tkm ilman yhtään käsijarruvikaa ja kertaakaan ei tarvinnut mitään irroittaa, kun piti huolen että kaikki liikkuu vapaasti ja kumien alla on rasvaa.

Merkkihuollossa kyllä putsaavat ja huoltava lisähinnasta jarrut, harva vain on valmis maksamaan 100€ extraa siitä...

Näin teen itsekin. Toki on autoja, jotka kaipaa ehkä vähän enemmän huomiota, kuten edellinen Mazda CX-5, jossa takajarrujen jumiutuminen oli mallivika. Jarrupalojen liukupeltien alta joutui vähän avartamaan, että palat liikkui kunnolla. Jostain syystä rakenne/materiaalit oli sellaisia, että teki ruostetta liukupeltien alle, vaikka sinne väliin laittoi tai oli laittamatta mitä tahansa kuparitahnasta jarruvaseliiniin. Ja merkkihuollossa olivat laittaneet kupari- tai alutahnaa palojen ja liukupeltien väliin, nehän oli sitten kerännyt kaiken kuran ja jumittanut palat totaalisesti.
 
Päinvastoin, aivan loistava ominaisuus. Vähän kuin ajaisi hiljaisella avoautolla ympäri vuoden. Ja saahan sen yleensä valita uutta autoa tilatessa, mutta ei toki kaikissa.
Avoautossahan ei ole mitään hyvää. Lasikatolla saa extrahäikäisyä eikä se eristä lämpöä läheskään yhtä hyvin kuin normaali umpikatto. Kattoluukkukin on turhake näistä syistä. Siihen on sentään yleensä jonkinlainen eteen vedettävä lisäluukku sisäpuolella.
No tämähän tapahtuu jokaisella autolla, mutta vielä ei ole niin jumissa ollut etteikö olisi auki lähtenyt kun painaa vähän kaasua.
Kyllä omalle kohdalle sattunut että kaverin pakusta piti ottaa rengas irti jotta pääsi kumauttamaan kumivasaralla että rumpujarru aukesi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom