Haittapuolena Saabin virtalukot tykkäsivät olla erityisen herkkiä rikkoutumaan. Katselin huvikseni saabclub.fi foorumia niin siellä on todella paljon keskustelua erilaisista virtalukon vioista. Hajoaa virtalukkoja muistakin autoista mutta sanoisin että Saabissa ongelma on ihan omaa luokkaansa. Oletan ainakin osasyyksi sen, että kaikenlainen hiekka, pöly, roska ym. pääsee lukkopesään helposti ja jumittaa / kuluttaa haitat ennenaikaisesti.
Saabit olivat joskus autovaras narkkien suosiossa, kun virtalukon sai näppärästi kengittyä rikki takapenkiltä ja auton siitä ajoon.
Tämä koski siis malleja ennen elektronista ajonestoa.
Vakuutusyhtiöt eivät niin tykänneet, kun virtalukon uusinta muiden ympäröivien hilppeiden kanssa oli kohtuullisen kallis.
Virtalukkoja hajoaa myös muista autoista, yleisin syy on moskan kertyminen haittojen väliin ja avainpesän pohjaan.
Jos löytyy viitseliäisyyttä, niin purkamalla lukon pois ja liottamalla ja/tai ultraäänipesurilla pesemällä lukon saa yleensä taas toimimaan.
Pariin vanhaan Toyotaan ( Hiace ja Hilux ) olen ko. operaation tehnyt, kun ei huvittanut maksaa 400-500 € uudesta auton avaimille sarjoitetusta lukosta tai laittaa tilalle mätänetin 50 € lukkoa ja pelata kaksien avaimien kanssa.
Yksi poihjoismaissa kiusaava suunnittelun kukkanen on varsinkin Ranskalaisvalmistajien ( sekä toki näiden Opelin, Nissanin ja Fiatin merkillä myytävien sisarmallien ) pakettiautojen sivuoven jäätyminen kiinni talvikelillä.
Kabiini kun lämpeää ajossa tai lämmittimellä sopivasti, niin sulamisvesi pääsee valumaan kohtuullisen suoraan sivuoven tiivisteisiin ja siitä se taas sopivasti jäätyy, jolloin ovi ei aukea enää kuin sisäpuolelta joskus melko rajustikkin työntäen.
Reilu silikoni tiivisteissä auttaa joskus ja jonkin aikaa, mutta silti ovi saattaa olla jumissa pidemmän ajon jälkeen.
Toki tällaista ei ole välttämättä mietitty autoa keski-eurooppaan suunniteltaessa, mutta jotenkin Ford, VW ja Mercedes-Benz ovat onnistuneet tässä pykälää paremmin.
Samoin ranskalaisvalmistajilla on hinku valmistaa sivuoven liukukisko mustasta pellistä ja maalata se, jolloin maali lohkeilee pois ovea käytettäessä ja kisko pääsee ruostumaan, kun taas ainakin Ford, VW ja Merceedes-Benz ovat tehneet kiskon heti ruostumattomasta, jolloin tällaisia ongelmia ei ole.