Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Heti herätti tunteita.

Minusta tuo tikku on paras kohdalle osunut ratkaisu. Ajovaihteen, parkin ja peruutuksen välillä pystyy vaihtamaan yhdellä kädenliikkeellä täysin "näppituntumalta" ilman mitään keskittymisten tarvetta, ja vaihteenvalitsinkin löytyy alitajuisesti tarvitsematta kohdentaa katsetta minnekään sen löytämiseksi. Eihän automaatin kanssa vaihteenvalitsinta kovin paljoa tarvitsee käyttää, mutta esim. tiukkaan paikkaan parkkiin vekslatessa ja vastaavissa tilanteissa kyllä vain tarvitsee, jolloin vituttaisi etsiä jotain pikku nappuloita tai rukkanen kädessä haroa jotain pikku kiekkoa. Pyöritettävä versio kuten myös nappisysteemi on muutenkin vaikea toteuttaa niin että vaihteen valinta sujuisi "kuin ajatus". Käytännössä nuo nappi- ja kiekkoratkaisut ovat asioiden uudella tavalla tekemistä vain uutuuden vuoksi. Se kiekkokin vie saman verran tilaa kuin tikkumallinen vaihteenvalitsin, mutta on huonompi käyttää.

Tikkumallistakin on viime aikoina alettu huonontaa, tuloksena pikkuvipstaaki, jota pitää nylkyttää tarpeellinen määrä askelia eteen tai taaksepäin, esim. R -> D tarvitaan jo kaksi kädenliikettä.

Mutta nykyteknologia toki mahdollistaa tikun sijoittamisen monenlaisiin paikkoihin, esim. näin:
Land_Rover_Defender_LCV_110-AK-6338.jpg
Totesinkin jo että omasta mielestä paras toteutus on jenkkityylinen tikku. Ei tarvitse ollenkaan siirrellä käsiä ratin tuntumasta.
01114121990001.jpg
Fordissa penkinlämmittimen säätörulla on piilotettu käsijarrun alle, ja sitä ei ajon aikana näe helposti kun myös vaihdekeppi sattuu tielle, onneksi siinä on pykälät niin voi laskea mihin sen kulloinkin haluaa, säätövaraa riittää 5 eri tehoasennon edestä...miksi.. Samaan koloon on piilotettu myös mukiteline Kuva
Ford Maverickissa on extratyperästi. Penkinlämmittimen nappi on penkin reunassa josta sitä ei nää ollenkaan ja hankala painaakin kun on oven ja penkin välissä. Ainoa merkkivalo sen päällä olemisesta on siinä napissa. Samassa autossa muuten on erillisellä avaimella avattava bensatankin korkki. Eli ei edes se sama avain kuin millä ovet aukeaa.
54952548.jpg
 
Totesinkin jo että omasta mielestä paras toteutus on jenkkityylinen tikku. Ei tarvitse ollenkaan siirrellä käsiä ratin tuntumasta.


Ford Maverickissa on extratyperästi. Penkinlämmittimen nappi on penkin reunassa josta sitä ei nää ollenkaan ja hankala painaakin kun on oven ja penkin välissä. Ainoa merkkivalo sen päällä olemisesta on siinä napissa. Samassa autossa muuten on erillisellä avaimella avattava bensatankin korkki. Eli ei edes se sama avain kuin millä ovet aukeaa.
Mersulla, Teslalla ja takuulla muillakin on jo tuota oikean viiksen vaihdevipua käytössä. Näppärä juu mutta olisihan sen oikean viiksen voinut tietyssä mielessä "uhrata" muillekin toiminnoille ja laittaa vaikka napit, pikkuviiksi tms tms. Ei sillä että olisin liikaa kaivannut lisätoimintoja mutta joitakin voisi tunkea tuohon oikeaan viikseen ainakin omassa kun on minimalismia tavoiteltu niin olisi kuitenkin siisti look mutta jokunen olennaisempi toiminto lisää fyysisinä painikkeina.

Ja oma lemppari oli olikohan Escortin penkinlämmittimen nappi joka oli jossain penkin kyljessä/etureunassa tms ja sai aina kurotella.
 
Mersulla, Teslalla ja takuulla muillakin on jo tuota oikean viiksen vaihdevipua käytössä. Näppärä juu mutta olisihan sen oikean viiksen voinut tietyssä mielessä "uhrata" muillekin toiminnoille ja laittaa vaikka napit, pikkuviiksi tms tms. Ei sillä että olisin liikaa kaivannut lisätoimintoja mutta joitakin voisi tunkea tuohon oikeaan viikseen ainakin omassa kun on minimalismia tavoiteltu niin olisi kuitenkin siisti look mutta jokunen olennaisempi toiminto lisää fyysisinä painikkeina.

Ja oma lemppari oli olikohan Escortin penkinlämmittimen nappi joka oli jossain penkin kyljessä/etureunassa tms ja sai aina kurotella.
Eikö niissä sitten ole normaalia oikeanpuolista viikseä missä pyyhkimien ohjaus jne.? Tuossa kuvan Ford Maverickissa kun tuo vaihteenvalitsin on erillinen tanko ja muuten on ihan samat viikset kuin yleensäkin autoissa. Sanoisin suunnittelun kukkaseksi jo sitä että jos on uhrattu oikea viiksi vaihteiden vaihdolle.
 
Eikö niissä sitten ole normaalia oikeanpuolista viikseä missä pyyhkimien ohjaus jne.? Tuossa kuvan Ford Maverickissa kun tuo vaihteenvalitsin on erillinen tanko ja muuten on ihan samat viikset kuin yleensäkin autoissa. Sanoisin suunnittelun kukkaseksi jo sitä että jos on uhrattu oikea viiksi vaihteiden vaihdolle.
Pyyhkimet yms. on kaikki vasemmassa viiksessä. Itse tykkään siitä, oikea viiksi on täysin turha kun on tottunut tuohon.
Vakkariviiksi on myös hyvä talvella hanskoilla, harmi kun luopuivat siitä.
 
Totesinkin jo että omasta mielestä paras toteutus on jenkkityylinen tikku. Ei tarvitse ollenkaan siirrellä käsiä ratin tuntumasta.
01114121990001.jpg

Tuollainen keppi kun mun autosta sojottaisi paraatipaikalla, niin olisi rautasahalla nopeasti töitä. Miksi sen pitää sojottaa tuossa paraatipaikalla, kun kyseeessä kuitenkin autamattivaihteisto ? Ei kai nyt kukaan jatkuvasti vispaa R , N ja D:n välillä ?

Itse lukisin tuon sojottavan kepin suunnittelun kukkaseksi. Jotain elegantimpaa tilalle.
 
Tuollainen keppi kun mun autosta sojottaisi paraatipaikalla, niin olisi rautasahalla nopeasti töitä. Miksi sen pitää sojottaa tuossa paraatipaikalla, kun kyseeessä kuitenkin autamattivaihteisto ? Ei kai nyt kukaan jatkuvasti vispaa R , N ja D:n välillä ?

Itse lukisin tuon sojottavan kepin suunnittelun kukkaseksi. Jotain elegantimpaa tilalle.
D-asennossa tuo on samalla korkeudella kuvassa näkyvän takalasin lämmittimen ja hätävilkkujen nappien kanssa. Euroopan malleissa tuo täysin turha syvennys on siinä ja napit tuossa oikealla puolella joten ei se edes tule niiden nappien tielle. Ja tässä samassa ketjussa hieman aiemmin joku juuri valitti että pitää olla joku oikea tikku että saa vispattua helposti R ja D välillä.
 
^ Jos rattivaihteen kahva on täysin mekaanisesti välitetty, niin se voi olla aika raskas käyttää. Eli tarvii pitkän varren, että saa vääntömomenttia. Kuva näyttää olevan iäkkäästä, raskaasta työautosta (pickup, paku), jäykällä vaihdelaatikolla, ja työmiehen raskaalla käytöllä.

Olen käyttänyt työkoneessa lyhyttä mekaanista vaihdevipua ja vaikka se näytti ehkä hienolta, niin siinä oli ergonomia kaukana.
 
Viimeksi muokattu:
^ Jos rattivaihteen kahva on täysin mekaanisesti välitetty, niin se voi olla aika raskas käyttää. Eli tarvii pitkän varren, että saa vääntömomenttia. Kuva näyttää olevan iäkkäästä, raskaasta työautosta (pickup, paku), jäykällä vaihdelaatikolla, ja työmiehen raskaalla käytöllä.

Olen käyttänyt työkoneessa lyhyttä mekaanista vaihdevipua ja vaikka se näytti ehkä hienolta, niin siinä oli ergonomia kaukana.
Kuva on citymaasturista, Ford Maverick (jenkeissä Escape). Kevyt on käyttää (ainakin omasta mielestä) mutta kahva on jenkkiperinteiden mukaisesti samanlainen kuin mitä siellä "aina" ollut.
 
Kaipa nuo vaihdevivut uudemmissa autoissa on hieman hillitympiä jo. Pari vuotta sitten tuli ajettua jenkkireissulla GMC Yukon XL:ää, ja siinä se näytti about tältä:

1643620087293.png


Kyllä tuon kanssa nyt pärjäsi, mutta itse kyllä jotenkin tykkäisin silti enemmän eurooppalaistyylisestä manuaalikepin paikalla (tai jossain muualla kuin ratissa) olevasta vaihtimesta, jos oma auto olisi automaatti. Tietysti tottumiskysymys tuokin varmaan pitkälti.
 
Mistä tuo "jenkkikeppi" juontaa juurensa ? EI kai vaan jostain 50 luvun autoista, jossa oli eturivissä kolmenistuttava sohva erillisten penkkien sijaan ja ainoa sopiva paikka kepille oli luonnoliisesti ratin yhteydessä ?
 
Mistä tuo "jenkkikeppi" juontaa juurensa ? EI kai vaan jostain 50 luvun autoista, jossa oli eturivissä kolmenistuttava sohva erillisten penkkien sijaan ja ainoa sopiva paikka kepille oli luonnoliisesti ratin yhteydessä ?
Luultavasti juurikin sieltä. Tosin sohvamallisissa kuorma-autoissa on silti ollut lattiasta sojottava todella pitkä vaihdekeppi. Intin käyneille ehkä tuttu Zil 131:stä.
 
Mistä tuo "jenkkikeppi" juontaa juurensa ? EI kai vaan jostain 50 luvun autoista, jossa oli eturivissä kolmenistuttava sohva erillisten penkkien sijaan ja ainoa sopiva paikka kepille oli luonnoliisesti ratin yhteydessä ?
Ymmärtääkseni vanhoista sohvapenkeistä edessä yhdistettynä toki että oli manuaalivaihteita rattivaihteena.
 
Tämä varmasti herättää tunteita monessa mutta automaattivaihteisessa autossa vaihdekepin sijoittaminen siihen samaan paikkaan penkkien keskelle kuin missä käsiaskeissakin. Ihan turha sellainen tikku muutenkin kun voisi toteuttaa nappeina tai pyöritettävänä vipstaakkelina (kuten joissain autoissa onkin). Turhaan vaan vie tilaa minkä voisi hyödyntää säilytyslokeroina jne. Henkilökohtaisesti tykkään eniten amerikkalaistyylisestä ratin vieressä olevasta vivusta mutta ymmärrän että se ei kolariturvallisin vaihtoehto ehkä ole.
Automaateissa on nykyään järkiään tuo manuaalivaihtaminen myös mahdollista, joten ihan luonteva paikkahan tuo keskikonsolissa oleva keppi on. Jos se olisi joku nappi kojelaudassa, niin käyttökokemus romahtaisi noin 90%.
 
Automaateissa on nykyään järkiään tuo manuaalivaihtaminen myös mahdollista, joten ihan luonteva paikkahan tuo keskikonsolissa oleva keppi on. Jos se olisi joku nappi kojelaudassa, niin käyttökokemus romahtaisi noin 90%.
Jossain bemareissa ehkä.
 
Automaateissa on nykyään järkiään tuo manuaalivaihtaminen myös mahdollista, joten ihan luonteva paikkahan tuo keskikonsolissa oleva keppi on. Jos se olisi joku nappi kojelaudassa, niin käyttökokemus romahtaisi noin 90%.
Minullakin on ollut useammassa automaattivaihteisessa autossa mahdollisuus manuaaliseen vaihtamiseen. Yhdessä oli vaihtoläpyskät ratin takana ja parissa muussa sequential-mahdollisuus vaihdekepissä. Missään autossa niitä ei ole tullut käytettyä oikeastaan koskaan koeajokierrosta lukuun ottamatta. Turha ominaisuus, jos auton vaihteisto toimii muuten järkevästi. Lisäksi ainakin Volvoissa se +/- -ominaisuus vaihdekepissä toimii juuri päinvastoin kuin mitä oma logiikka sanoo ja miten sequential-vaihteet ovat mm. ralliautoissa. Minun selkäytimestä tulevan mallin mukaan sen pitäisi toimia niin että isompi vaihde vaihtuu vetämällä kepistä taaksepäin, mutta Volvoissa se menee juuri päinvastoin.

Tuota on perusteltu sillä, että taviksille se olisi luontevampi ymmärtää, kun "eteenpäin kiihdytetään ja taaksepäin hidastetaan", mutta aika vaikea on silti ymmärtää tuota logiikkaa, kun ne tavikset tuskin edes käyttävät tuota ominaisuutta ja me muut ei voida käyttää sitä, kun se toimii tällaisenaan kuin pyörä jossa ratti kääntyy peilikuvana. Suunnittelukukkanen tuo on siinä mielessä, että se on taas yksi ominaisuus, jonka olisi hyvä olla käyttäjän valittavissa, mutta kun ei. Mutta tosiaan se nyt on toimivassa vaihdelaatikossa tarpeeton ominaisuus joka tapauksessa, joten se siitä.

Tuohon vaihdekepin sijoitukseen minultakin silti sellainen näkemys, että kyllä se on parhaimmillaan juuri siinä keskikonsolissa niin, että kämmen voi levätä sen päällä. Mitään nappeja tai pyölriteltäviä nuppeja en tiukkoihin paikkoihin pysäköidessä haluaisi ainakaan.
 
Lisäksi ainakin Volvoissa se +/- -ominaisuus vaihdekepissä toimii juuri päinvastoin kuin mitä oma logiikka sanoo ja miten sequential-vaihteet ovat mm. ralliautoissa. Minun selkäytimestä tulevan mallin mukaan sen pitäisi toimia niin että isompi vaihde vaihtuu vetämällä kepistä taaksepäin, mutta Volvoissa se menee juuri päinvastoin.

Tuota on perusteltu sillä, että taviksille se olisi luontevampi ymmärtää, kun "eteenpäin kiihdytetään ja taaksepäin hidastetaan", mutta aika vaikea on silti ymmärtää tuota logiikkaa, kun ne tavikset tuskin edes käyttävät tuota ominaisuutta ja me muut ei voida käyttää sitä, kun se toimii tällaisenaan kuin pyörä jossa ratti kääntyy peilikuvana. Suunnittelukukkanen tuo on siinä mielessä, että se on taas yksi ominaisuus, jonka olisi hyvä olla käyttäjän valittavissa, mutta kun ei.

Minusta ihan loogista, että isompaa vaihdetaan eteenpäin. Se että se on ralliautossa aikonaan ollut "väärinpäin" koska mekaniikka, ei tee siitä loogista.
 
Minusta ihan loogista, että isompaa vaihdetaan eteenpäin. Se että se on ralliautossa aikonaan ollut "väärinpäin" koska mekaniikka, ei tee siitä loogista.
Aikoinaan? Se on kaikkialla muualla tänä päivänäkin niin päin. Vain nämä muutamat autovalmistajat ovat omissa kahvipöydissään todenneet, että "mitäs jos laitettaisiinkin tämä peilikuvaksi, kun Mirkku tossa just sanoi, että sen mielestä se olis parempi niin". Ja vaikka tuosta nyt olisi mitä mieltä tahansa, niin olisi melko triviaalia laittaa suunta käyttäjän itsensä päätettäväksi.
 
Lisäksi ainakin Volvoissa se +/- -ominaisuus vaihdekepissä toimii juuri päinvastoin kuin mitä oma logiikka sanoo ja miten sequential-vaihteet ovat mm. ralliautoissa. Minun selkäytimestä tulevan mallin mukaan sen pitäisi toimia niin että isompi vaihde vaihtuu vetämällä kepistä taaksepäin, mutta Volvoissa se menee juuri päinvastoin.

Ennen vanhaan automaattivaihteisissa vaihteenvalitsimissa oli merkinnät tyyliin P-R-N-D-2-1. Joten tuolla logiikalla Volvon tapa olisi "oikea". Muuten en ota kantaa mikä on oikea oikea tyyli isomman tai pienemmän vaihteen kytkemiseen.:tup:
 
Aikoinaan? Se on kaikkialla muualla tänä päivänäkin niin päin.

Huolimattomasti kirjoitin. Olisi pitänyt kirjoittaa: "...aikoinaan ralliautoihin valikoitunut toteutustavaksi noinpäin..."
Pikaisella googlauksella bemarilla on isompi pykälä taaksepäin, muuten näyttäis menevän isompi eteen -tyylillä.
 
Viimeksi muokattu:
Automaateissa on nykyään järkiään tuo manuaalivaihtaminen myös mahdollista, joten ihan luonteva paikkahan tuo keskikonsolissa oleva keppi on. Jos se olisi joku nappi kojelaudassa, niin käyttökokemus romahtaisi noin 90%.
Yleensä käyttökokemus romahtaa noin 90% sillä hetkellä, kun alkaa ajaa automaattivaihteita sillä hienolla lasten käsivalintamoodilla.
 
Yleensä käyttökokemus romahtaa noin 90% sillä hetkellä, kun alkaa ajaa automaattivaihteita sillä hienolla lasten käsivalintamoodilla.
Riippuu kiposta ja tekniikasta. DSG vs single clutch vai perinteinen... Esim single clutch joka vaihteen rykäisy sequentaali tyylillä voi olla aivan mahtavaa kun vaihdon oikeasti tuntee ja se tuntuu enemmän mekaaniselta. Rattivaihteet tuntuvat itselle enemmän DSG jutulta koska vaihto tapahtuu mutta käden liike ei ole suuri ja vaihteen vaihdon aiheuttama draama ei ole suuri. Perinteinen nyt on perinteinen ja se jätettäköön automaatiksi jossa on pari eri vaihtomallia ohjelmoituna. Kaikille näistä on aikansa ja paikkansa. Ja itsellä jokaisessa jossa on ollut rattiläpyskät ja keppi jolla vaihtaa olen manuaali modessa vaihtanut aina kepillä. Tuntuu luontevammalta, "aidommalta" ja tyydyttävämmältä vs läpyskän painallus. Ainoa vitutus on ollut juurikin tuo väärä suunta mikä suurimmassa osassa on aka eteenpäin isompaa ja taakse pienempää.
 
Nykyisissä sähköohjatuissa automaattilaatikoissa on oikeastaan yksi kukkanen, eli pakkovaihteet. Ei taida olla ilman xhp-toolin(tai vastaavan) apuja ja ohjelmointia missään pakkovaihteita vaan kaikki vaihtaa isompaa ennen rajoitinta.
 
Nykyisissä sähköohjatuissa automaattilaatikoissa on oikeastaan yksi kukkanen, eli pakkovaihteet. Ei taida olla ilman xhp-toolin(tai vastaavan) apuja ja ohjelmointia missään pakkovaihteita vaan kaikki vaihtaa isompaa ennen rajoitinta.
On noita joissakin... Kun vaan prkl muistaisi missä :D. Mielikuva on että olisin moisen omistanutkin ja/tai ajanut kohtuu paljon moisella. Joku kaksoiskytkin se oli joka jäi rajoittimelle vinkumaan, ainakin jossain modessa.
 
Yleensä käyttökokemus romahtaa noin 90% sillä hetkellä, kun alkaa ajaa automaattivaihteita sillä hienolla lasten käsivalintamoodilla.

4-lovisella mehumaijalla käytin aikoinaan jos johonkin rakoon piti tuikata, niin oli valmiina pienempi vaihde. Nopeutti vähän kun ei tarvinnut odotella että arvontalaatikko etsii oikean pykälän. Mutta harvoinpa sille käyttöä oli.
 
On noita joissakin... Kun vaan prkl muistaisi missä :D. Mielikuva on että olisin moisen omistanutkin ja/tai ajanut kohtuu paljon moisella. Joku kaksoiskytkin se oli joka jäi rajoittimelle vinkumaan, ainakin jossain modessa.
Entinen Mazda ei jääny rajoittimelle huutamaan, mutta 1500 kierroksesta punarajalle asti, tai vähän ylikin, oli kierrokset käytössä. Toisaalta, en nyt tiedä onko se nyt mikään huono idea. Eipähän ainakaan riko mitään kovin helposti.

Niin ja vaihteet oli kepissä oikein päin. Taakse päin isompaa.
 
Entinen Mazda ei jääny rajoittimelle huutamaan, mutta 1500 kierroksesta punarajalle asti, tai vähän ylikin, oli kierrokset käytössä. Toisaalta, en nyt tiedä onko se nyt mikään huono idea. Eipähän ainakaan riko mitään kovin helposti.
Kyllä nuo uudemmat punarajalle vinkuvat mutta vaihtavat suurin osa automaattisesti isompaa vaikka olisi vakaa aikomus olla siinä rajoittimen lähettyvillä tai vaihtaa äkkiä jopa jarrulle ja pienempää pesään.
 
Itsellä on työkäytössä ollut useampi ford pakettiauto ja tällä hetkellä transit connect vm21 ja kaikki vaivaa sama ominaisuus kun oven aukaisee alkaa pimputtaa en tiedä mitä hyötyä siitä on muuta kun ärsyttää kuljettajaa eri asia on jos lähtee ajamaan niin hälyttää kuten kaikki muut pakettiautot toimivat.
Myös konepellin aukaisu avaimen kanssa oli ainakin aikasemissa malleissa toinen aivopieru mitä ei ikinä kestänyt ja onneksi nykyisessä mallissa ei sitä löydy.
 
Kyllä nuo uudemmat punarajalle vinkuvat mutta vaihtavat suurin osa automaattisesti isompaa vaikka olisi vakaa aikomus olla siinä rajoittimen lähettyvillä tai vaihtaa äkkiä jopa jarrulle ja pienempää pesään.
Ei se onneksi ainakaan mitään yllättävää tehnyt punarajan tuntumassa. Erityisen paljon ei tullut testattua, kun ärsytti vaihdon viiveet sen verran, että mieluummin ajoin ihan automaatilla vaan.
 
Itsellä on työkäytössä ollut useampi ford pakettiauto ja tällä hetkellä transit connect vm21 ja kaikki vaivaa sama ominaisuus kun oven aukaisee alkaa pimputtaa en tiedä mitä hyötyä siitä on muuta kun ärsyttää kuljettajaa eri asia on jos lähtee ajamaan niin hälyttää kuten kaikki muut pakettiautot toimivat.
Myös konepellin aukaisu avaimen kanssa oli ainakin aikasemissa malleissa toinen aivopieru mitä ei ikinä kestänyt ja onneksi nykyisessä mallissa ei sitä löydy.
Mistä asiasta se sitten pimputtaa? Auto käynnissä? Valot? Turvavyö?
 
On noita joissakin... Kun vaan prkl muistaisi missä :D. Mielikuva on että olisin moisen omistanutkin ja/tai ajanut kohtuu paljon moisella. Joku kaksoiskytkin se oli joka jäi rajoittimelle vinkumaan, ainakin jossain modessa.
Bemarilla ainakin voi ajella rajotinta vasten jos on laatikko sportilla ja ite vaihtelee.
 
Bemarilla ainakin voi ajella rajotinta vasten jos on laatikko sportilla ja ite vaihtelee.

Eipä muuten onnistu vakiona, tai siis ei ainakaan noilla mitä ittellä ollut automaattina, eli 2008-2015 välin E61, F11 ja F31, kaikki dieselinä ja noi kaks ensimmäistä nelivetona.
 
Eipä muuten onnistu vakiona, tai siis ei ainakaan noilla mitä ittellä ollut automaattina, eli 2008-2015 välin E61, F11 ja F31, kaikki dieselinä ja noi kaks ensimmäistä nelivetona.
Omalla kokeillut niin onnistuu kyllä eikä ole mitenkään muokattu. En tiedä onko vaikutusta kun siinä steptronic sport vaihteisto ruksattu varusteeksi.
 
Kyllä nuo uudemmat punarajalle vinkuvat mutta vaihtavat suurin osa automaattisesti isompaa vaikka olisi vakaa aikomus olla siinä rajoittimen lähettyvillä tai vaihtaa äkkiä jopa jarrulle ja pienempää pesään.
Punarajaa vasten rallattamista en ole kaivannut sekuntiakaan, mutta joskus sitä toivoisi, ettei loota päätä vaihtaa pienempää liian aikaisin. Pääsääntöisesti näin onkin, mutta joskus se yllättää vaihdolla, vaikka vääntöä olisi reservissa vaikka kuinka. Tavallisessa ajossa kunnolla vääntävällä moottorilla (meillä hieman yli 500Nm) sitä nimenomaan toivoisi, että käytetään vääntöä eikä huudateta tarpeettomilla kierroksilla.
 
Omalla kokeillut niin onnistuu kyllä eikä ole mitenkään muokattu. En tiedä onko vaikutusta kun siinä steptronic sport vaihteisto ruksattu varusteeksi.

Joo tuossa on ihan eri kartta vakiona kuin perus karvahattumallin automaatissa ja ilmeisesti sitten pitää myös valitun vaihteen.
 
Punarajaa vasten rallattamista en ole kaivannut sekuntiakaan, mutta joskus sitä toivoisi, ettei loota päätä vaihtaa pienempää liian aikaisin. Pääsääntöisesti näin onkin, mutta joskus se yllättää vaihdolla, vaikka vääntöä olisi reservissa vaikka kuinka. Tavallisessa ajossa kunnolla vääntävällä moottorilla (meillä hieman yli 500Nm) sitä nimenomaan toivoisi, että käytetään vääntöä eikä huudateta tarpeettomilla kierroksilla.
Juu tuo on näitä juttuja mitkä tulevat autokohtaisiksi. Itsellä ollut 1kpl kireitä downsize koneita, 1kpl vääntäviä dieseleitä tuplakytkinaskeilla ja toisella toivoi että vaihtaisi pienemää (bensa downsize) ja toisella että antaisi väännön hoitaa hommansa (viri diesel). Molemmissa toivoi yhtälailla että manuaali olisi manuaali ja sillä selvä. Manual moden pitää olla manual mode. Hidastaessa toki pienempää mutta jos haluan ajaa kakkosella rajoitinta vasten niin prkl sen pitää pystyä siihen vs että vaihtaa aina isompaa. Pari kertaa tuli esim rampeilla vitutus kun vaihtoi ensin isompaa tiukkenevalla rampin mutkalla juuri kun oli tarkoitus hakea se maksimiteho käyttöön kun suoraa alkaa tulla ja aski hakee taas sen pienemmän sieltä vs että olisi jo oikea vaihde sisällä.
 
Kyllä se alkuperäinen syy oli ihan kolariturvallisuus. Tuolla pakkilukolla sitten korvattiin (lain vaatima?) rattilukko, joka oli siihen aikaan tyypillisesti mekaaninen ratkaisu.
Haittapuolena Saabin virtalukot tykkäsivät olla erityisen herkkiä rikkoutumaan. Katselin huvikseni saabclub.fi foorumia niin siellä on todella paljon keskustelua erilaisista virtalukon vioista. Hajoaa virtalukkoja muistakin autoista mutta sanoisin että Saabissa ongelma on ihan omaa luokkaansa. Oletan ainakin osasyyksi sen, että kaikenlainen hiekka, pöly, roska ym. pääsee lukkopesään helposti ja jumittaa / kuluttaa haitat ennenaikaisesti.
 
Haittapuolena Saabin virtalukot tykkäsivät olla erityisen herkkiä rikkoutumaan. Katselin huvikseni saabclub.fi foorumia niin siellä on todella paljon keskustelua erilaisista virtalukon vioista. Hajoaa virtalukkoja muistakin autoista mutta sanoisin että Saabissa ongelma on ihan omaa luokkaansa. Oletan ainakin osasyyksi sen, että kaikenlainen hiekka, pöly, roska ym. pääsee lukkopesään helposti ja jumittaa / kuluttaa haitat ennenaikaisesti.
Tai sitten kyseisissä autoissa on niin vähän muita ongelmia, että ratti-/pakkilukko-ongelmat korostuu keskusteluissa. Kukaanhan ei tule foorumille kertomaan kuinka hänen virtalukkonsa toimi tänään yhtä hyvin kuin edelliset kymmenen vuotta.
 
Tai sitten kyseisissä autoissa on niin vähän muita ongelmia, että ratti-/pakkilukko-ongelmat korostuu keskusteluissa. Kukaanhan ei tule foorumille kertomaan kuinka hänen virtalukkonsa toimi tänään yhtä hyvin kuin edelliset kymmenen vuotta.
Äh. Taas tämä joutava argumentti jolla on jokainen keskustelua herättänyt auton tyyppivika yritetty nollata VAG jakoketjuvioista lähtien. Että eihän vika nyt mikään ongelma ole, eikä missään tapauksessa yleinen, kun ehjien autojen tyytyväiset omistajat eivät tietenkään foorumeille kirjoittele autonsa ehjyydestä. Tuolla logiikalla mitään tyyppivikaa ei missään autossa edes ole. Merkittävä osa vioista kärsivistä autoilijoista sitä paitsi jättää kirjoittamasta foorumeille myös.

Jos jokin vika jossain automerkissä tai -mallissa herättää suhteettoman paljon keskustelua muihin mekkeihin/malleihin verrattuna, niin lähes varmuudella kyseinen vika on silloin poikkeuksellisen yleinen.

Saabien virtalukkojen vikaongelmista on puhuttu ties kuinka monet vuosikymmenet.
 
Jos jokin vika jossain automerkissä tai -mallissa herättää suhteettoman paljon keskustelua muihin mekkeihin/malleihin verrattuna, niin lähes varmuudella kyseinen vika on silloin poikkeuksellisen yleinen.

Tietysti on hyvä muistaa tässä kohtaa, että kuinka yleinen automalli on kyseessä. Jos malli on hyvin yleinen, niin vika saattaa korostua, kun verrokkina on jokin muu joka ei olekkaan niin yleinen. Ja sama pätee päinvastoin. Tämä väärä johtopäätelmä tapahtuu hyvin usein.
 
Haittapuolena Saabin virtalukot tykkäsivät olla erityisen herkkiä rikkoutumaan. Katselin huvikseni saabclub.fi foorumia niin siellä on todella paljon keskustelua erilaisista virtalukon vioista. Hajoaa virtalukkoja muistakin autoista mutta sanoisin että Saabissa ongelma on ihan omaa luokkaansa. Oletan ainakin osasyyksi sen, että kaikenlainen hiekka, pöly, roska ym. pääsee lukkopesään helposti ja jumittaa / kuluttaa haitat ennenaikaisesti.

Saabit olivat joskus autovaras narkkien suosiossa, kun virtalukon sai näppärästi kengittyä rikki takapenkiltä ja auton siitä ajoon.
Tämä koski siis malleja ennen elektronista ajonestoa.

Vakuutusyhtiöt eivät niin tykänneet, kun virtalukon uusinta muiden ympäröivien hilppeiden kanssa oli kohtuullisen kallis.

Virtalukkoja hajoaa myös muista autoista, yleisin syy on moskan kertyminen haittojen väliin ja avainpesän pohjaan.
Jos löytyy viitseliäisyyttä, niin purkamalla lukon pois ja liottamalla ja/tai ultraäänipesurilla pesemällä lukon saa yleensä taas toimimaan.

Pariin vanhaan Toyotaan ( Hiace ja Hilux ) olen ko. operaation tehnyt, kun ei huvittanut maksaa 400-500 € uudesta auton avaimille sarjoitetusta lukosta tai laittaa tilalle mätänetin 50 € lukkoa ja pelata kaksien avaimien kanssa.

Yksi poihjoismaissa kiusaava suunnittelun kukkanen on varsinkin Ranskalaisvalmistajien ( sekä toki näiden Opelin, Nissanin ja Fiatin merkillä myytävien sisarmallien ) pakettiautojen sivuoven jäätyminen kiinni talvikelillä.

Kabiini kun lämpeää ajossa tai lämmittimellä sopivasti, niin sulamisvesi pääsee valumaan kohtuullisen suoraan sivuoven tiivisteisiin ja siitä se taas sopivasti jäätyy, jolloin ovi ei aukea enää kuin sisäpuolelta joskus melko rajustikkin työntäen.
Reilu silikoni tiivisteissä auttaa joskus ja jonkin aikaa, mutta silti ovi saattaa olla jumissa pidemmän ajon jälkeen.

Toki tällaista ei ole välttämättä mietitty autoa keski-eurooppaan suunniteltaessa, mutta jotenkin Ford, VW ja Mercedes-Benz ovat onnistuneet tässä pykälää paremmin.

Samoin ranskalaisvalmistajilla on hinku valmistaa sivuoven liukukisko mustasta pellistä ja maalata se, jolloin maali lohkeilee pois ovea käytettäessä ja kisko pääsee ruostumaan, kun taas ainakin Ford, VW ja Merceedes-Benz ovat tehneet kiskon heti ruostumattomasta, jolloin tällaisia ongelmia ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Punarajaa vasten rallattamista en ole kaivannut sekuntiakaan, mutta joskus sitä toivoisi, ettei loota päätä vaihtaa pienempää liian aikaisin. Pääsääntöisesti näin onkin, mutta joskus se yllättää vaihdolla, vaikka vääntöä olisi reservissa vaikka kuinka. Tavallisessa ajossa kunnolla vääntävällä moottorilla (meillä hieman yli 500Nm) sitä nimenomaan toivoisi, että käytetään vääntöä eikä huudateta tarpeettomilla kierroksilla.

Toi punarajalle tai lähes punarajalle vedättäminen on tullut vastaan pari-kolme kertaa vuodessa, yleensä syksyllä ennen jäiden tuloa. On tullut tavaksi veneillä ja kalastaa mahdollisimman myöhään avovesillä ja joutuu tuota venettä liikuttelemaan trailerilla, joskus jo ehkä aavistuksen myöhään, että on viimeisenä yönä lunta satanut 10-20cm, mutta järvet vielä sulana. Tuon yhdistelmän kanssa se aina yllättää kun tulet sopivaa vauhtia lähes kaasupohjassa lumessa kahlaten olevinaan pakkovaihteella ja auto tuuppaa isompaa pykälää, siihen ei yleensä enää riitä pelkkä lapio.
 
Mistä asiasta se sitten pimputtaa? Auto käynnissä? Valot? Turvavyö?
Että ovi on auki eli ihan turha ominaisuus jos seisoo paikalla eri asia jos lähtee liikkeelle niin voi hälyttää niin kun kaikki muut autonmerkit tekee.
Myös on fordissa muita typeriä ominaisuuksia kun ainakin osa autoissa joutui käymään huollossa jos ajovalo poltin menee ei auta jos vaihtaa itse vaan tarvii kuittauksen että on vaihdettu eli rahastusta parhaimillaan.
En tiedä mitä hyötyä siitä ominaisuudesta on.
 
Haittapuolena Saabin virtalukot tykkäsivät olla erityisen herkkiä rikkoutumaan. Katselin huvikseni saabclub.fi foorumia niin siellä on todella paljon keskustelua erilaisista virtalukon vioista. Hajoaa virtalukkoja muistakin autoista mutta sanoisin että Saabissa ongelma on ihan omaa luokkaansa. Oletan ainakin osasyyksi sen, että kaikenlainen hiekka, pöly, roska ym. pääsee lukkopesään helposti ja jumittaa / kuluttaa haitat ennenaikaisesti.
Mutulla väittäisin että ne erityisen paljon hajoavat virtalukot sijoittuu muille merkeille, viittaan siis niihin tapauksii missä jollain konsernilla jonkina aikakauden lukot hajosi herkästi, tai eivät kestäneet esim "kunnon" vain nipua.

Saabin toteutuksen ongelma oli sijainti,erityisesti vanhoissa joissa lukkopesä "kuopan pohjalla", ei joutunut rasitukseen,mikä tarjoaa pitkää ikää, mutta jos "roskasta" käyttöä niin riski kasvoi että sitä sontaa sinne pesään joutu, mikä saatto aiheuttaa ongelmia.
Myöhemmissä malleissa taisi se pesä olla vähän korkeammalla, mikä sitä riskiä vähensi.

Käytönkannaltahan tuo ihan ok paikka.

Mutta tuollaiset virtalukot on niitä boomeri juttuja ja vanhojen autojen harrastajien ongelma, sijainnista riippumatta. Tuoreemmissa avaimen paikka voi olla missä vain, ja lähinnä säilyttämistä varten, ja niissä missä pitää laittaa tiettyyn paikkaan niin sen koodin lukemista varten.
 
Mutta tuollaiset virtalukot on niitä boomeri juttuja ja vanhojen autojen harrastajien ongelma, sijainnista riippumatta. Tuoreemmissa avaimen paikka voi olla missä vain, ja lähinnä säilyttämistä varten, ja niissä missä pitää laittaa tiettyyn paikkaan niin sen koodin lukemista varten.

Avaimeton käynnistys oli lisävarusteena vielä 2010-luvun puolelle "hinnat alkaen"-malleissa. Perinteinen avain näytti olevan yhä Dacialla käytössä, kun uusia autoja tutkin.
Kaukolukitus tuli paljon ennemmin. Huomioiden kotimaisen autokannan iän, niin virtalukkoihin törmätään vielä pitkään.

Ongelma lukoissa oli tai on, että ne ovat kuluva osa ja käyttäjät eivät viitsi niitä vaihtaa. Kun lukko alkoi oireilemaan, jumeja yritetiin elvyttää lukkosulalla tai aseöljyllä, että kulunut lukko kerää kaikki roskat ja hajoaa lopullisesti. Jos ajoissa olisi puuttunut asiaan, niin korjaus olisi helpottunut ja totaalijumi jäänyt tulematta.
 
Viimeksi muokattu:
Ah on muistissa tuo MK3 Mondeon keulamerkin vääntö auki kun oli aivan jäässä että saa lisättyä pesunestettä tai katsottua konepellin alle...
Ei ollut koskaan jäässä :bored:

Toki jäätyhän joillain takajarrut tai ei käsijarru toimi kun ei huolleta, ei ennakoida.

Suomessa tuo talvi tulee vain joka vuosi ja silti ihmisillä on autot jäässä? :bored:
 
Ei ollut koskaan jäässä :bored:

Toki jäätyhän joillain takajarrut tai ei käsijarru toimi kun ei huolleta, ei ennakoida.
Mites se keulan (merkin) jäätymisen esto käyttöohjeessa neuvottiin?

Jos jotain ainetta, niin sehän voisi olla hyvää muissakin pinnoissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom