Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Ei ollut koskaan jäässä :bored:

Toki jäätyhän joillain takajarrut tai ei käsijarru toimi kun ei huolleta, ei ennakoida.

Suomessa tuo talvi tulee vain joka vuosi ja silti ihmisillä on autot jäässä? :bored:
Koko keula täyttä jäätä aka merkki myös :P
 
Koko keula täyttä jäätä aka merkki myös :p
Sama pätee oviin, se lumi ja jää vain pitää ottaa ensin pois, itse lukon toiminnassa ei ollut mitään vikaa.

Toki tyhmä systeemi siinä mielessä että miksi? Miksi se ei vain voi aueta sisältä kuten kaikissa muissa?
 
Sama pätee oviin, se lumi ja jää vain pitää ottaa ensin pois, itse lukon toiminnassa ei ollut mitään vikaa.

Toki tyhmä systeemi siinä mielessä että miksi? Miksi se ei vain voi aueta sisältä kuten kaikissa muissa?
Juu ei lukko ollut ongelma vaan se lukon päällä oleva Fordin logo joka oli mallia kohtuu heikko etenkin kylmällä kelillä muovit kylmänä.
 
Sama pätee oviin, se lumi ja jää vain pitää ottaa ensin pois, itse lukon toiminnassa ei ollut mitään vikaa.

Toki tyhmä systeemi siinä mielessä että miksi? Miksi se ei vain voi aueta sisältä kuten kaikissa muissa?
Ymmärsin että asian esilletuoja nimenomaan kritisoi sen lukko systeemi kokoanisuutena, mukaanlukien sijoittelu.

Tavallisiin auton käyttöön ei kuulu että takaluukossa jotain kosaani pulloa pidetään että voidaan sulatella Fordin logo. Toivon jotain näppärempää huoltohjetta.
 
Skoda octavia 2-koppasen pyyhkimiä ei saa käännettyä ylös ellei laita niitä "huoltoasentoon". Tosi kätevää Suomen talvessa.
 
Skoda octavia 2-koppasen pyyhkimiä ei saa käännettyä ylös ellei laita niitä "huoltoasentoon". Tosi kätevää Suomen talvessa.
Yleisempää ja yleisempää koska ilmanvastus. Ollut jo parissa kolmessa omassa kipossa. Niissä tosin ollut helppo tapa nostaa ne ylös, moottori sammuksiin ja viiksestä kerran niin nostaa ne ylös.
 
Skoda octavia 2-koppasen pyyhkimiä ei saa käännettyä ylös ellei laita niitä "huoltoasentoon". Tosi kätevää Suomen talvessa.
Ehkä vähän offtopic mutta miettinyt tälläisiä että mitenkäs parkkipirkot sakottaa nämä joissa pyyhkimet on jossain jemmassa eikä pääse laittamaan lappua siihen alle :)
 
Ehkä vähän offtopic mutta miettinyt tälläisiä että mitenkäs parkkipirkot sakottaa nämä joissa pyyhkimet on jossain jemmassa eikä pääse laittamaan lappua siihen alle :)

Vääntämällä sitä väkisin ylös ja naarmuttamalla sillä varrella konepellin osaa mihin se osuu. Ja on muuten vittumaista sitten tapella heidän kanssaan siitä, että korvaa sen aiheutuneen maalivaivan. Lopuksi tosin "henkilökohtaisena voittona" maksoin 60€ maksun ja firma maksoi vähän enemmän maalauksesta.
 
Ehkä vähän offtopic mutta miettinyt tälläisiä että mitenkäs parkkipirkot sakottaa nämä joissa pyyhkimet on jossain jemmassa eikä pääse laittamaan lappua siihen alle :)

Laittavat samanlaiseen narulliseen muovipussiin mitä käytetään esim. prätkille jaettavien pikavoittojen kanssa.
 
Tämä "pidä oven avaajaa / lukitsijaa kauan pohjassa ja kaikki ikkunat laskeutuu" ominaisuus. On ainakin uudessa Honda Jazzissa ja taisi olla Fabiassakin. Pari päivää sitten Prismalla tulin takaisin autolle ihan vaan huomatakseni, että kaikki ikkunat oli seljällään. Näköjään olin sujauttanut avaimet sellaiseen asentoon taskuun, että nappi oli painunut pohjaan ja pois autolta kävellessä oli ikkunat auenneet. Tulee nyt vainoharhaisesti vilkuiltua taaksepäin aina kun autolta kävelee pois, ettei seuraavalla kerralla ole koppi täynnä lunta.
Tämä ominaisuushan pääsi Hesarin arvioon uudesta Fabiasta ihan otsikkotasolle asti, Uusi Škoda Fabia on ehdotonta pikkuautoluokan parhaimmistoa. Mutta HS:n koeajossa se olisi täyttynyt vedellä, ellei naapuri olisi ollut valppaana. - Autot | HS.fi
Päivitetystä otsikostahan on kadonnut tuo "Mutta HS:n koeajossa se olisi täyttynyt vedellä, ellei naapuri olisi ollut valppaana"-pätkä pois.
Listalla on myös ainakin yksi toiminto, jonka clever-luokituksen voi kyseenalaistaa.

Viimeisenä koeajopäivänä naapuri soitti ja kertoi, että pihalle pysäköidyssä Škodassa näyttää olevan ikkunat auki. Riensin ulos katsomaan, ja niinhän ne olivat kaikki neljä. Vettä satoi melko reippaasti, joten auton penkit olivat märät.


Soitto maahantuojalle paljasti, että Fabiassa on mahdollista avata ikkunat kauko-ohjauksella ulkoa päin, kun avaimen lukkonappia pitää pitkään pohjassa. Sen tarkoituksena on tuulettaa ja viilentää autoa kesähelteillä ennen lähtöä.


Jos avaimen nappi painuu taskussa ja laukussa, näin voi käydä vahingossa. Suomen talvioloissa lopputulos voi olla kaukana järkevästä.


Vastaavanlainen kauko-ohjaustoiminto on ollut myös joissain muissa automerkeissä jo aiemmin, joten avain kannattaa pitää väljässä taskussa, jossa ei ole muuta tavaraa.

No, mulla on ollut sähkölaseja 2000-vuosimallin Octaviassa, 2006 Mazda6, 2004 Fabia RS, 2007 Ford S-Max. Mazdasta en ole varma, mutta kaikissa muissa moinen tuuletustoiminto on ollut.
Muistelen että Octaviassa oli oikeen lisävarusteena moinen comforttitoiminto, vaikka siinä ei ollut edes kauko-ohjattavaa keskuslukitusta. Kuskin oven lukkopesästä pystyi avaimella ajamaan kaikki lasit ylös/alas, räsäsesä ja Sam&Maxissa toimii kauko-ohjainpulikasta.

Autotoimittelija ainakin on lujasti kuutamolla jos kovastikin uutena toimintona tuota piti...

Edit: ainakin minä laitoin korkeimman omakätisesti palautetta hesarille tuosta, suunnilleen ylläolevalla kokemusasiantuntijuudella, ei ne mitää kuitannu mutta ainakin olivat päivittäneet juttua
 
Viimeksi muokattu:
Tämä ominaisuushan pääsi Hesarin arvioon uudesta Fabiasta ihan otsikkotasolle asti, Uusi Škoda Fabia on ehdotonta pikkuautoluokan parhaimmistoa. Mutta HS:n koeajossa se olisi täyttynyt vedellä, ellei naapuri olisi ollut valppaana. - Autot | HS.fi
Päivitetystä otsikostahan on kadonnut tuo "Mutta HS:n koeajossa se olisi täyttynyt vedellä, ellei naapuri olisi ollut valppaana"-pätkä pois.


No, mulla on ollut sähkölaseja 2000-vuosimallin Octaviassa, 2006 Mazda6, 2004 Fabia RS, 2007 Ford S-Max. Mazdasta en ole varma, mutta kaikissa muissa moinen tuuletustoiminto on ollut.
Muistelen että Octaviassa oli oikeen lisävarusteena moinen comforttitoiminto, vaikka siinä ei ollut edes kauko-ohjattavaa keskuslukitusta. Kuskin oven lukkopesästä pystyi avaimella ajamaan kaikki lasit ylös/alas, räsäsesä ja Sam&Maxissa toimii kauko-ohjainpulikasta.

Autotoimittelija ainakin on lujasti kuutamolla jos kovastikin uutena toimintona tuota piti...
Se että on autotoimittaja ei vielä kerro mitään, esimerkkinä Antti Liinpää :facepalm:
 
Äh. Taas tämä joutava argumentti jolla on jokainen keskustelua herättänyt auton tyyppivika yritetty nollata VAG jakoketjuvioista lähtien. Että eihän vika nyt mikään ongelma ole, eikä missään tapauksessa yleinen, kun ehjien autojen tyytyväiset omistajat eivät tietenkään foorumeille kirjoittele autonsa ehjyydestä. Tuolla logiikalla mitään tyyppivikaa ei missään autossa edes ole. Merkittävä osa vioista kärsivistä autoilijoista sitä paitsi jättää kirjoittamasta foorumeille myös.

Jos jokin vika jossain automerkissä tai -mallissa herättää suhteettoman paljon keskustelua muihin mekkeihin/malleihin verrattuna, niin lähes varmuudella kyseinen vika on silloin poikkeuksellisen yleinen.

Saabien virtalukkojen vikaongelmista on puhuttu ties kuinka monet vuosikymmenet.
VAGien jakoketjuviathan on uudempi asia kuin saabit ;) muutenkin saabbien suurin vaiva lienee sytytysongelmat. Vanha sanonta: "Mistä tunnistaa kadulla kävelevän saabistin? -Pullottavasta takataskusta, koska eihän kukaan muu kanna sytytyskasettia mukanaan joka paikassa."
 
Tämä ominaisuushan pääsi Hesarin arvioon uudesta Fabiasta ihan otsikkotasolle asti, Uusi Škoda Fabia on ehdotonta pikkuautoluokan parhaimmistoa. Mutta HS:n koeajossa se olisi täyttynyt vedellä, ellei naapuri olisi ollut valppaana. - Autot | HS.fi
Päivitetystä otsikostahan on kadonnut tuo "Mutta HS:n koeajossa se olisi täyttynyt vedellä, ellei naapuri olisi ollut valppaana"-pätkä pois.


No, mulla on ollut sähkölaseja 2000-vuosimallin Octaviassa, 2006 Mazda6, 2004 Fabia RS, 2007 Ford S-Max. Mazdasta en ole varma, mutta kaikissa muissa moinen tuuletustoiminto on ollut.
Muistelen että Octaviassa oli oikeen lisävarusteena moinen comforttitoiminto, vaikka siinä ei ollut edes kauko-ohjattavaa keskuslukitusta. Kuskin oven lukkopesästä pystyi avaimella ajamaan kaikki lasit ylös/alas, räsäsesä ja Sam&Maxissa toimii kauko-ohjainpulikasta.

Autotoimittelija ainakin on lujasti kuutamolla jos kovastikin uutena toimintona tuota piti...

Edit: ainakin minä laitoin korkeimman omakätisesti palautetta hesarille tuosta, suunnilleen ylläolevalla kokemusasiantuntijuudella, ei ne mitää kuitannu mutta ainakin olivat päivittäneet juttua
Lasit auki kaukosäätimellä oli jo 90-luvulla käytössä vagilla :rofl2:
 
Lasit auki kaukosäätimellä oli jo 90-luvulla käytössä vagilla :rofl2:
Mulla on kivoja kokemuksia noista, kun olin autonasentajana. Kerran sain asiakkaan auton hallista pihaan ja laittelin ovia kiinni. Aina jäi joku ovi auki, niin tuli paineltua nappeja aika monta kertaa. Lopputulos oli ikkunat auki ja ovet lukossa, eikä enää ovet avautunut. Ja tietty vettä alkoi satamaan. Muistaakseni ei saanut enää edes sisältä auki, mutta voi olla, että muistan väärin. Tästä kun on 20 vuotta aikaa.
 
Transit custom, jossa ovi toimii osana lokasuojankaarta.
Hankala saada kunnollista kuraläppää kiinni eteen, vakiot varsinkin kerää lumipaskaa ja hajoavat. Eivätkä suojaa oven terävää kulmaa, eli maalit lähtee irti, varsinkin hiekkateillä kivisuihkeessa.
Jos customiin haluaisi toimivan läpän, sen pitäisi aueta oven mukana.
 
2017 Polon kuskin puolen pyyhkijää ei saa käännettyä yläasentoon sen ollessa ns. pohjalla. (Ottaa kiinni konepeltiin.)
 
2017 Polon kuskin puolen pyyhkijää ei saa käännettyä yläasentoon sen ollessa ns. pohjalla. (Ottaa kiinni konepeltiin.)
Syy: ilmanvastuksen pienentäminen. Sama on monessa muussa nykyautossa eli pyyhkijät pitää laittaa huoltoasentoon, jos ne haluaa nostaa tököttämään.
 
Pyyhkijöistä puheen ollen, monessa autossa pissapojan pidempi käyttö käynnistää pyyhkijät. Toisissa merkeissä viive on jotain puoli sekuntia ja ensimmäiset pyyhkäisyt menee kuivana, likaisilla pyyhkijöillä lasia naarmuttaen.

Tuossa ylempänä kun Dr. Who mainitsi takajarrujen jäätymisen, niin eräs Saab-sukulainen vahvisti sen olevan tyyppivika merkillä. Kehui, että on aika metkaa huomata talvella, kun takarenkaat vaan liukuu perässä. Luulin, että hän huijasi minua 100-0, kun Ruotsissa talviolot tunnetaan. Mutta kuin sattumalta näin kylillä useamman jäätyneen takajarru Saabin luistelemassa, niin oli se uskottava.
Nissaneissa taas, jos talvella ajelee suolaloskassa, niin takalevyt ja jarrutpalat ruostuvat yön aikana kovaa kiinni.
 
Pyyhkijöistä puheen ollen, monessa autossa pissapojan pidempi käyttö käynnistää pyyhkijät. Toisissa merkeissä viive on jotain puoli sekuntia ja ensimmäiset pyyhkäisyt menee kuivana, likaisilla pyyhkijöillä lasia naarmuttaen.
Aihetta jatkaen: Ford Maverick/Escape takalasin pissapojan suutin on lasin vasemmalla reunalla ja pyyhkijä lepää oikealla. Eli ihan sama kuinka paljon ensin suihkuttaa nestettä ennen pyyhkijän käynnistymistä niin raapii kuivaa lasia ensimmäisen pyyhkäisyn.

Toinen kukkanen on tuo vararenkaan sijoittaminen auton alle eikä tavaratilan välipohjan alle. 2000-2004 malleissa oli välipohjan alla mistä se oli helppo ottaa ja oli puhdas kun taas 2005-2012 oli tuolla alla missä se on täysin kurassa ja joutuu ryömimään auton alle sitä irrottelemaan.
1644008289493.png
 
Tuossa ylempänä kun Dr. Who mainitsi takajarrujen jäätymisen, niin eräs Saab-sukulainen vahvisti sen olevan tyyppivika merkillä. Kehui, että on aika metkaa huomata talvella, kun takarenkaat vaan liukuu perässä. Luulin, että hän huijasi minua 100-0, kun Ruotsissa talviolot tunnetaan. Mutta kuin sattumalta näin kylillä useamman jäätyneen takajarru Saabin luistelemassa, niin oli se uskottava.
Nissaneissa taas, jos talvella ajelee suolaloskassa, niin takalevyt ja jarrutpalat ruostuvat yön aikana kovaa kiinni.
Missäpäin tällaista näkee, kun täälläpäin kyseistä automerkkiä ei näe välttämättä edes joka päivä? Saati sitten kiinnijäätyneitä jarruja. Tästä päästäänkin saksalaiseen käsijarrusuunnitteluun: golf ivn (ja johdannaisten) käsijarruvaijeri lähtee satulasta alaviistoon, mikä luo otolliset olot veden valumiseksi vaijerin kuoren sisään suojakumin raosta ja pakkasella vesi jäätyy jumittaen vaijerin. Mainitussa ruotsalaisessa vaijeri lähtee yläviistoon poistaen ongelman.
 
Missäpäin tällaista näkee, kun täälläpäin kyseistä automerkkiä ei näe välttämättä edes joka päivä? Saati sitten kiinnijäätyneitä jarruja. Tästä päästäänkin saksalaiseen käsijarrusuunnitteluun: golf ivn (ja johdannaisten) käsijarruvaijeri lähtee satulasta alaviistoon, mikä luo otolliset olot veden valumiseksi vaijerin kuoren sisään suojakumin raosta ja pakkasella vesi jäätyy jumittaen vaijerin. Mainitussa ruotsalaisessa vaijeri lähtee yläviistoon poistaen ongelman.
Ehkä tuossa vitataan gm ajan Saabeihin? Niiden Opel sukuinen käsijarru on jumissa jokaisella leimalla, moni sanoo että käyttö auttaa mutta ei ainakaan oman kokemuksen perusteella...
 
Ehkä tuossa vitataan gm ajan Saabeihin? Niiden Opel sukuinen käsijarru on jumissa jokaisella leimalla, moni sanoo että käyttö auttaa mutta ei ainakaan oman kokemuksen perusteella...
Kyllä meillä oli merkkihuollossa ohje että Saabissa känkkää ei vedellä talvisin. Jumissa jatkuvasti.
 
Kyllä meillä oli merkkihuollossa ohje että Saabissa känkkää ei vedellä talvisin. Jumissa jatkuvasti.
Tästä tulikin mieleen, että varsinkin automaattivaihteisissa autoissa koko käsijarru on pääsääntöisesti täysin tarpeeton, kun vetävät pyörät ovat joka tapauksessa vaihdelaatikon kautta lukittuna aina P-asennossa. En ole itse käyttänyt käsijarrua missään varmaan 10 vuoteen. Tai no, katsastusta ennen pitää varmistaa että se toimii, kun muuten tulee hylky, mutta muuten en sitä käytä missään.
 
Tästä tulikin mieleen, että varsinkin automaattivaihteisissa autoissa koko käsijarru on pääsääntöisesti täysin tarpeeton, kun vetävät pyörät ovat joka tapauksessa vaihdelaatikon kautta lukittuna aina P-asennossa. En ole itse käyttänyt käsijarrua missään varmaan 10 vuoteen. Tai no, katsastusta ennen pitää varmistaa että se toimii, kun muuten tulee hylky, mutta muuten en sitä käytä missään.
Riippuu onko kaksoiskytkin vai mehu. Kaksoiskytkin ei tykkää olla jatkuvasti kytkinten varassa. Juu ei se heti hajoa mutta parempi känkän kanssa.
 
Tästä tulikin mieleen, että varsinkin automaattivaihteisissa autoissa koko käsijarru on pääsääntöisesti täysin tarpeeton, kun vetävät pyörät ovat joka tapauksessa vaihdelaatikon kautta lukittuna aina P-asennossa. En ole itse käyttänyt käsijarrua missään varmaan 10 vuoteen. Tai no, katsastusta ennen pitää varmistaa että se toimii, kun muuten tulee hylky, mutta muuten en sitä käytä missään.
Isot pojat taasen sanoo että käsijarrua pitää nimenomaan käyttää, jotkut kuvailleet ikävillä sanoilla heitä jotka ei käytä.

Selitys on jotain sen suuntaista että kovasti heikon komponentin varassa auto on jos pelkällä "P"llä

Syy voi toki olla isojen autopoikien tietämättymyys. ja riskin lähinnä silloin jos joku hinaa, törmää tai jotain sen tapaista.
 
Isot pojat taasen sanoo että käsijarrua pitää nimenomaan käyttää, jotkut kuvailleet ikävillä sanoilla heitä jotka ei käytä.

Selitys on jotain sen suuntaista että kovasti heikon komponentin varassa auto on jos pelkällä "P"llä

Syy voi toki olla isojen autopoikien tietämättymyys. ja riskin lähinnä silloin jos joku hinaa, törmää tai jotain sen tapaista.

Käsittääkseni laatikossa on jokin tappi tms. jota vasten auton paino sitten lepää, kun käsijarrua ei käytetä lainkaan. En ainakaan itse jättäisin tuon varaan.
 
Käsittääkseni laatikossa on jokin tappi tms. jota vasten auton paino sitten lepää, kun käsijarrua ei käytetä lainkaan. En ainakaan itse jättäisin tuon varaan.
Niinhän sitä kuulee sanottavan, mutta koskaan ei ole ollut mitään ongelmaa, enkä ole kuullut sellaisista muutenkaan muualta kuin näistä foorumimutuista. Jatkan siis vuosien ja kaikkien näiden miljoonien kilometrien aikana hyväksi havaitulla tavalla.

Hinaukselle taas on oma asentonsa vaihteenvaihtimessa (joka pitää aktivoida eri autoissa hieman eri tavoin).

Edit.
Sen verran tarkennan, että jos jätän auton jyrkkään mäkeen, niin siinä tapauksessa saatan käyttää käsijarrua. Tasaisella en koskaan. Ei siinä tasaisella mikään lepää yhtään mitään vasten ja loivemmissa mäissäkin se vaihteiston lukko kyllä riittää. Mutta jokainen tavallaan.

Lisäksi vituttaa, kun mm. XC60:ssa se käsijarrun kytkin on tällainen sähköinen paske, jonka toimintaa pitää joka kerta testata, kun ei siinä ole mitään indikaattoria kumpaan suuntaan se menee päälle ja kumpaan pois. Maalaisjärki sitä paitsi sanoo, että vetämällä se menee päälle, kuten manuaalinen käsijarru ja päinvastoin, mutta kun ei. Jos se olisi suoraviivainen on/off-painike, niin ehkä tulisi myös käytettyä enemmän. Huvittavasti tuossa videossakin heppu menee sen kanssa sekaisin samasta syystä. :D
 
Viimeksi muokattu:
Eipä tuolla tasamaalla pysäköidessä väliä mutta kyllä se suositeltavaa viettävällä alustalla laittaa käsijarru päälle juurikin ettei jää täysin vaihteiston varaan roikkumaan. Kaippa se kohtuu epätodennäköistä käytännössä on että hajoaa mutta rasitusta se melko pienen tapin varaan tekee.
 
Riippuu onko kaksoiskytkin vai mehu. Kaksoiskytkin ei tykkää olla jatkuvasti kytkinten varassa. Juu ei se heti hajoa mutta parempi känkän kanssa.

Ihan mielenkiinnosta missäköhän kaksoiskytkin laatikossa parkkilukko on sellaisessa kohtaa, että auto kytkinten varaan jäisi? Mitä nopeasti rakenteita vilkaisin, niin kaikissa kyllä tuntuisi lukko olevan sellaisessa kohtaa, että pelkän parkkilukon varaan auto jää, eikä kytkimiin kohdistu mitään voimia.
 
Käsittääkseni laatikossa on jokin tappi tms. jota vasten auton paino sitten lepää, kun käsijarrua ei käytetä lainkaan. En ainakaan itse jättäisin tuon varaan.
Jos nyt jätetään nuo ulkoiset ongelmat, niin mitään tietämättömänä jäänyt vähän sellainen olo jutuista että sen voi rikkoa.

Mutta jäänyt vähän epäselväksi miksi hajonnut, siinä pysäköidessä, jolloin sen voisi tehdä jalkajarrulla tunteella. Mutta jos käsijarru tarpeen hinausta, törmäystä varten, ja pahemissa paikoissa, niin miksei sitä voi käyttään, pysyisi toimintakuntoisena.

Tarinat hajoamisista varmaan herkemmistä toteutuksista. Josta sitten kysymys, onko ajo riski jos se hojaa, vaan vain pysäköinti riski.
 
Tähän sopinee se BMWn moottori, jossa jakopää on päätetty ovelasti sijoittaa väärään päähän eli vaihteiston puolelle. Eihän siinä mitään jos se ketju kestäisi mutta kun ymmärtääkseni se ei kestä, joten korjaus on erittäin kallis.

Lisämausteena tossa bemarissa vielä se että venynyt ketju kuluttaa rattaat ja kampiakselin ratas yhtä puuta kampiakselin kanssa. Korjaukseksi ei siis riitä vain moottorin nostaminen pois ja ketjun vaihto, pitää vielä vaihtaa myös kampiakseli. Kätevä hoitaa vaikka talvella parkkipaikalla.

Valoautomatiikan ja kytkinten toiminta ainakin omassa yli 10v vanhassa ranskalaisessa mainio. Pitkien väläytys toimii pienellä nykäisyllä taaksepäin. Reilumpi nykäisy sitten kytkee pitkät päälle - jos ajovalot ovat päällä. Ajovaloautomatiikka pelaa valoisuuden lisäksi myös sateen perusteella, eli lykkää ajovalot (ja takavalot päälle) kirkkaalla päivälläkin jos sataa vettä. Ainoa mihin se ei reagoi on sumu / lumimyräkkä, silloin joutuu kuski ajattelemaan ja laittamaan ajovalot manuaalisesti päälle. Jo mainitut penkinlämmittimen kytkimet näkymättömissä penkin etukulmassa on kyllä perseestä, mutta vuosien saatossa niitäkin oppii käyttämään "käsikopelolla".
 
Riippuu onko kaksoiskytkin vai mehu. Kaksoiskytkin ei tykkää olla jatkuvasti kytkinten varassa. Juu ei se heti hajoa mutta parempi känkän kanssa.
Ei kai noita kaksoiskytkimiä saa jäämään ns.kytkimen varaan? Sähköinen käsijarru (ainakin vag tuotoksissa) toimii automaattisesti kun pysähdyt ja/tai sammutat auton, vaihteiston varaan pysäköiminen vaatii hieman kikkailua.
Vaihteisto muutenkin on rakennettu sitten että siihen ei aiheudu mitään ylimääräisä rasituksia vaikka sen varaan mäkeen pysäköit....
Aikanaan vanhalla 500 sarjan bmw:llä en kokenut käsijarrua tarpeeliseksi koska se vaikutti samoihin pyöriin kuin vaihteisto, liukas jyrkkä mäki on huono paikka autolle josta saa vain toisen akselin pyörät lukittua.
 
Ihan mielenkiinnosta missäköhän kaksoiskytkin laatikossa parkkilukko on sellaisessa kohtaa, että auto kytkinten varaan jäisi? Mitä nopeasti rakenteita vilkaisin, niin kaikissa kyllä tuntuisi lukko olevan sellaisessa kohtaa, että pelkän parkkilukon varaan auto jää, eikä kytkimiin kohdistu mitään voimia.
No näin meillä merkkihuollossa opastettiin väki kun DSG:t ehtivät juuri tulla myyntiin hiukan ennen kuin vaihdoin alaa. Aka tämä VAG:n merkkiliikkeen ohjeistusta asiakkaille ja sama meille asentajille.

Ja @Jonaz näin meille väitettiin. Tiedä sitten totuutta mutta voi hyvin olla että muuttunut näistä ihan ekoista DSG askeista. Ja sähköistä käsijarrua ei ollut todellakaan kaikissa/suurimassa osassa. Oma ainoa DSG autokin oli vm2014 ja manuaalinen känkkä siitäkin löytyi.
 
Ajovaloautomatiikka pelaa valoisuuden lisäksi myös sateen perusteella, eli lykkää ajovalot (ja takavalot päälle) kirkkaalla päivälläkin jos sataa vettä. Ainoa mihin se ei reagoi on sumu / lumimyräkkä, silloin joutuu kuski ajattelemaan ja laittamaan ajovalot manuaalisesti päälle
Tuo lumisade taitaa tosiaan olla ongelma noissa ranskalaisissa.
Aika paljon näkyy esim. noita 2013 -> Renault Clioja ajavan pelkät etuparkit (ns.huomio ledit) päällä perä pimeänä vaikka olisi jo hämärää ja näkyvyys lumisateen takia huono.
Onkohan noissa ollenkaan ajovalojen älyyn liitettyä hämärätunnistinta? Sateen mukaan syttyvät takavalot ovat olleet arkipäivää jo yli kymmenen vuotta ainakin saksalaisissa....
Edit. lukihäiriö iski, sanoitkin että valot toimii myös valoisuuden perusteela. Onko sitten käyttäjissä vikaa tai erilainen tunnistin esim. tuossa mainitsemassani Cliossa...
 
Perä pimeänä pimeässä ajelee omien havaintojen mukaan useimmiten Toyotat, Nissanit ja korealaiset. Liekö ajovaloautomatiikkaa ollenkaan, vai vain kuskeilla vintti pimeänä? Lumimyräkässä sitten näkee oikeastaan kaikenmerkkisiä perä pimeänä, oikein hyvä varsinkin jos auto valkoista muotiväriä.
 
Perä pimeänä pimeässä ajelee omien havaintojen mukaan useimmiten Toyotat, Nissanit ja korealaiset. Liekö ajovaloautomatiikkaa ollenkaan, vai vain kuskeilla vintti pimeänä? Lumimyräkässä sitten näkee oikeastaan kaikenmerkkisiä perä pimeänä, oikein hyvä varsinkin jos auto valkoista muotiväriä.
Automatiikka ei toimi ja vintti on pimeänä pikemminkin niillä, jotka ovat tämän päivävalopaskeen kehittäneet. Ei ole realistista olettaa, että tavan tallaaja tietää milloin takavalot palavat ja milloin eivät ja milloin ne pitää kytkeä päälle jostakin vivusta ja milloin ei.

Valojen pitäisi olla päällä kun auto käynnistetään ja päinvastoin. Mutta koska tietty porukka on sitä mieltä että maailma tuhoutuu(tm) energiakriisin myötä jos näin toimitaan, niin yksittäiset kolarit ovat oikeutettuja.
 
Volkkarin piilotetut kytkimet ja toiminnot - takaluukun avaus ja sivupeilien lämmitys vaativat opastusta.

Missä mallissa? Ainakin niissä mitä olen ajellut on ollut ihan loogisesti peilien lämmitys siinä mistä niitä muutenkin säädetään ja takaluukun avaus kuljettajan ovessa.
 
Automatiikka ei toimi ja vintti on pimeänä pikemminkin niillä, jotka ovat tämän päivävalopaskeen kehittäneet. Ei ole realistista olettaa, että tavan tallaaja tietää milloin takavalot palavat ja milloin eivät ja milloin ne pitää kytkeä päälle jostakin vivusta ja milloin ei.

Valojen pitäisi olla päällä kun auto käynnistetään ja päinvastoin. Mutta koska tietty porukka on sitä mieltä että maailma tuhoutuu(tm) energiakriisin myötä jos näin toimitaan, niin yksittäiset kolarit ovat oikeutettuja.

No miten sen ottaa. Tietyissä olosuhteissa mm. kirkkaassa kesäsäässä jarruvalot erottuvat paremmin jos muutoin perä pimeänä. Sama juttu etuvilkkujen kanssa tietyissä autoissa. Toisaalta ennenvanhaan ne valot piti osata laittaa päälle ihan manuaalisesti. Nykyaikainen vajavaisesti toimiva automatiikka taasen on ongelma kun se toimii 90% ajasta, mutta ei koskaan 100%. Ei se montaa hetkeä veisi perehtyä siihen kuinka ne oman kulkuneuvon valot toimii, mutta ilmeisesti tämäkin on 2020-luvun autoilijalta liikaa vaadittu.
 
No näin meillä merkkihuollossa opastettiin väki kun DSG:t ehtivät juuri tulla myyntiin hiukan ennen kuin vaihdoin alaa. Aka tämä VAG:n merkkiliikkeen ohjeistusta asiakkaille ja sama meille asentajille.

Ja @Jonaz näin meille väitettiin. Tiedä sitten totuutta mutta voi hyvin olla että muuttunut näistä ihan ekoista DSG askeista. Ja sähköistä käsijarrua ei ollut todellakaan kaikissa/suurimassa osassa. Oma ainoa DSG autokin oli vm2014 ja manuaalinen känkkä siitäkin löytyi.

Ei DSG:n parkkilukko sähköiseen käsijarruun liity mitenkään. Siellä on ihan mekaaninen varsin järeä lukitusmekanismi vaihdelaatikon sisällä. Kytkimien varaan DSG ei parkkilukolla jää. Tyhmää se on silti jättää pelkän parkkilukon varaan, mutta kytkimiin se ei vaikuta mitenkään.
 
No miten sen ottaa. Tietyissä olosuhteissa mm. kirkkaassa kesäsäässä jarruvalot erottuvat paremmin jos muutoin perä pimeänä.
Henkilöautoissa (ja pkettiautoissa) yleensä se keskellä ylhäällä yksi jarruvaloa, jos siis ajattelit jotain sellaista tilannetta missä takavalot jotenkin erottuisi, mutta jarruvalot ei kuitenkaan sen enempää.

Vilkkuostallo suunnittelun kukkanen on ne autot joissa ruuvattu päälle joku jenkkivilkku moodi, mutta se kai menee sinne ketjuun missä auton kuskeja haukutaan (oletus että joku kuskeista sen on sinne valinnut jos eu autoista puhe)
 
No miten sen ottaa. Tietyissä olosuhteissa mm. kirkkaassa kesäsäässä jarruvalot erottuvat paremmin jos muutoin perä pimeänä. Sama juttu etuvilkkujen kanssa tietyissä autoissa. Toisaalta ennenvanhaan ne valot piti osata laittaa päälle ihan manuaalisesti. Nykyaikainen vajavaisesti toimiva automatiikka taasen on ongelma kun se toimii 90% ajasta, mutta ei koskaan 100%. Ei se montaa hetkeä veisi perehtyä siihen kuinka ne oman kulkuneuvon valot toimii, mutta ilmeisesti tämäkin on 2020-luvun autoilijalta liikaa vaadittu.
Minulla kaikissa autoissa valot ovat toimineet juuri niin, että kun käynnistää auton, valot syttyvät ja päinvastoin. Jos se ei ole niin ollut suoraan tehtaalta tullessa, niin pienellä muutoksella on onnistunut (ja jos on etukäteen tiedossa ettei onnistu, on koko auto saanut jäädä ostamatta). Ei vaadi tuollaisena ylimääräistä ajattelua, eikä lisätoimia. Muistelen, että vanhempien autoissa oli jostakin 70/80-luvulta sama juttu ja isä automekaanikkona teki noita muutoksia pyydettäessä vapaa-ajallaan tuttavien ranskanrapeisiin sun muihin, joissa on vaadittu erillisen kytkimen hiplailua ajovalojen sytyttämiseksi.

Se kytkimen kääntäminen itsessään ei ole suuri vaiva, mutta helposti se unohtuu kuitenkin, varsinkin jos kyse on jostakin takavaloista joita ei itse edes näe. Lisäksi en ole koskaan halunnut elämään mitään ylimääräisiä toimintoja, jos ne ovat tekniikan toimesta automaattisesti hoidettavissa.

En ole kovin vakuuttunut siitäkään perustelusta, että jarruvalot näkyisivät merkittävästi paremmin turvallisuuden nimessä jos muut valot eivät ole päällä. Sellaisia valaistusolosuhteita tuskin on ihan mahdottomasti, joissa hyödyt tuosta ovat haittoja suuremmat.

Ei DSG:n parkkilukko sähköiseen käsijarruun liity mitenkään. Siellä on ihan mekaaninen varsin järeä lukitusmekanismi vaihdelaatikon sisällä. Kytkimien varaan DSG ei parkkilukolla jää. Tyhmää se on silti jättää pelkän parkkilukon varaan, mutta kytkimiin se ei vaikuta mitenkään.
Miksi se on tyhmää? Kuinka usein noista on todellisuudessa koitunut ongelmia jos ei auto ole jossakin helvetin jyrkässä rinteessä (ja onkohan niitä ongelmia oikeasti sielläkään)?
 
Xenon-valojen kanssa ymmärrän kyllä päivävalot, typeräähän noita on kirkkaalla kelillä turhaan polttaa kun ei niistä mitään iloa ole. Parempi säästää polttimoiden valoteho siihen hetkeen kun niitä oikeasti tarvitaan. Aikanaan halogeenien kanssa toki aikalailla sama kun ei ne polttimot mitään maksaneet, ja vaihtokin onnistui helposti.

Takavalot saisi kyllä mieluiten palaa päivävaloillakin kaikissa autoissa, tuo olisi turvallisuuden kannalta kuitenkin se paras kompromissi.
 
Ei DSG:n parkkilukko sähköiseen käsijarruun liity mitenkään. Siellä on ihan mekaaninen varsin järeä lukitusmekanismi vaihdelaatikon sisällä. Kytkimien varaan DSG ei parkkilukolla jää. Tyhmää se on silti jättää pelkän parkkilukon varaan, mutta kytkimiin se ei vaikuta mitenkään.
Miksi ei liittyisi? Pointti oli että dsg vaiheista autoa on ylipäätään vaikeaa jättää pelkän parkkilukon varaan.
Sähköinen käsijarru kytkeytyy viimeistään siinä vaiheessa kun avaat turvavyön auton ollessa paikallaan, ennen tätä on jo "autohold" pitänyt auton paikallaan eikä se ole vaihteiston varassa.
Toki tämän ominaisuuden voi ohittaa tietynlaisella toiminnalla mutta se ei liity auton normaaliin käyttöön.
 
Miksi ei liittyisi? Pointti oli että dsg vaiheista autoa on ylipäätään vaikeaa jättää pelkän parkkilukon varaan.
Sähköinen käsijarru kytkeytyy viimeistään siinä vaiheessa kun avaat turvavyön auton ollessa paikallaan, ennen tätä on jo "autohold" pitänyt auton paikallaan eikä se ole vaihteiston varassa.
Toki tämän ominaisuuden voi ohittaa tietynlaisella toiminnalla mutta se ei liity auton normaaliin käyttöön.
Edelleen. Vasta uudemmissa. Ja ei tuo sähköinen käsijarru (onneksi) ole kaikilla merkeillä vieläkään asia.
 
Xenon-valojen kanssa ymmärrän kyllä päivävalot, typeräähän noita on kirkkaalla kelillä turhaan polttaa kun ei niistä mitään iloa ole. Parempi säästää polttimoiden valoteho siihen hetkeen kun niitä oikeasti tarvitaan. Aikanaan halogeenien kanssa toki aikalailla sama kun ei ne polttimot mitään maksaneet, ja vaihtokin onnistui helposti.

Takavalot saisi kyllä mieluiten palaa päivävaloillakin kaikissa autoissa, tuo olisi turvallisuuden kannalta kuitenkin se paras kompromissi.
Xenonit tuottavat halogeeneja enemmän valotehoa, kestävät pidempään ja vievät silti vähemmän sähköä. Jos ei ole pakko ostaa viimeisintä hypehöpinää edustavia brändituotteita, niin eivät myöskään maksa hirveästi. Xenonien vaihtaminen ei ole sen kummempaa kuin halogeenienkaan, eli se on ihan vaan auton suunnittelusta kiinni miten helppo tai hankala se vaihe on. Omassa autossa vaihto kestää noin 60s per puoli kokonaisuudessaan.

Ledivaloista ei tarvitse huolehtia senkään vertaa ja ovat todella energiatehokkaat, mutta niissä suunnittelukukkanen tulee yleensä siitä että talvella ledit eivät lämmitä umpioita, joten umpiot jäätyvät ja siten valoteho on heikko, vaikka teknisesti ledit voisivat olla näistä kaikkein tehokkaimmat. Mutta ovathan ne trendikkäät ja niistä saa muotoiltua kaikenlaisia kivoja kuvioita. :D
 
Viimeksi muokattu:
Edelleen. Vasta uudemmissa. Ja ei tuo sähköinen käsijarru (onneksi) ole kaikilla merkeillä vieläkään asia.
Sähköinen pysäköintijarru sopii suomen säähän todella hyvin. Ei ole mitään jumittavia jarruun liityviä vaijereita joista itsekin aikaisemmin mainitsit?
Itse olen ajanut vasta viisi vuotta autolla jossa sähkömoottori hoitaa asian, hyvin ja huolettomasti on homma toiminut.
 
Sähköinen pysäköintijarru sopii suomen säähän todella hyvin. Ei ole mitään jumittavia jarruun liityviä vaijereita joista itsekin aikaisemmin mainitsit?
Itse olen ajanut vasta viisi vuotta autolla jossa sähkömoottori hoitaa asian, hyvin ja huolettomasti on homma toiminut.
Nooh... tuo mekaaninen käsijarru on helppo suunnitella toimivaksi... Ja on se pelastanut itseni enemmän kuin kerran kun on saanut kipon poikittain kun ABS tai ESP ei suostu antamaan auton liukua kun paska osuu tuulettimeen. Ja omassa on siis sähköinen... ja on sitä manuaalista tullut jo kaivattua kerran kun olisi ottanut mielummin auton poikittain känkällä ja kaasuttanut pois tilanteesta vs puskea suoraan.
 
Xenonit tuottavat halogeeneja enemmän valoteho, kestävät pidempään ja vievät silti vähemmän sähköä. Jos ei ole pakko ostaa viimeisintä hypehöpinää edustavia brändituotteita, niin eivät myöskään maksa hirveästi. Xenonien vaihtaminen ei ole sen kummempaa kuin halogeenienkaan, eli se on ihan vaan auton suunnittelusta kiinni miten helppo tai hankala se vaihe on. Omassa autossa vaihto kestää noin 60s per puoli kokonaisuudessaan. Päivällä ajovalojen käyttäminen

Ledivaloista ei tarvitse huolehtia senkään vertaa ja ovat todella energiatehokkaat, mutta niissä suunnittelukukkanen tulee yleensä siitä että talvella ledit eivät lämmitä umpioita, joten umpiot jäätyvät ja siten valoteho on heikko, vaikka teknisesti ledit voisivat olla näistä kaikkein tehokkaimmat. Mutta ovathan ne trendikkäät ja niistä saa muotoiltua kaikenlaisia kivoja kuvioita. :D
Jos tässä oli tarkoitus perustella noiden käyttöä päivänvalojen sijaan, niin valot joiden vaihtotarve on harva, niin useammin tuntuu olevan että vaihtaminen maksaa entistä enemmän, vaikka sitten olisi otsikon alle kuuluva juttu.

Mutta jos etelän mies voi ajella kymmeniä prosentteja pidempään vaihtamatta, mukavuudesta kärsimättä, niin sillä saa sen vaihdon tuupattua seuraavalle.

Led ajovalojen osalta, seuraavakin kiittää jos hänen ei tarvi vaihdella. kuullostaa kirjanyhdistelmältä missä omistajat toivotaan että kestävät siihen asti että himmeinä tai hajoinneina menevät polttisauton mukana paaliin.
 
Nooh... tuo mekaaninen käsijarru on helppo suunnitella toimivaksi... Ja on se pelastanut itseni enemmän kuin kerran kun on saanut kipon poikittain kun ABS tai ESP ei suostu antamaan auton liukua kun paska osuu tuulettimeen. Ja omassa on siis sähköinen... ja on sitä manuaalista tullut jo kaivattua kerran kun olisi ottanut mielummin auton poikittain känkällä ja kaasuttanut pois tilanteesta vs puskea suoraan.
Jos olet joutunut "pelastamaan" itsesi mekaanisella käsijarulla niin olet tehnyt jo virheen ennen sitä. Menee samaan sarjaan kuin huoltoaseman tietäjät 90-luvulla kun tuli abs jarrut ja turvatyynyt, molemmat ovat vain edessä kun tosimies ajaa. Oikeassa elämässä kukaan ei osaa ajaa ja huomaa virheensä liian myöhään.
Ja oletan että tarkoitat muun liikenteen joukossa ajamista? Radalla räppäily on eri homma.
 
Jos olet joutunut "pelastamaan" itsesi mekaanisella käsijarulla niin olet tehnyt jo virheen ennen sitä. Menee samaan sarjaan kuin huoltoaseman tietäjät 90-luvulla kun tuli abs jarrut ja turvatyynyt. Molemmat ovat vain edessä kun tosimies ajaa, oikeassa elämässä kukaan ei osaa ajaa ja huomaa virheensä liian myöhään.
Ja oletan että tarkoitat muun liikenteen joukossa ajamista? Radalla räppäily on erid homma.
Tottakai olen tehnyt virheen jos auto meinaa puskea sohjon päälle noustessa mutkan suoraan, olen yliarvioinut pidon määrän eikä tila riitä jarrulla kääntämään autoa eikä esp salli tarpeeksi isoja luistokulmia ilman kuskin aktiivista toimintaa että saisi keulan kääntymään ajoissa. Tuossa keississä sain pienella kaasukikkailulla vielä perää irtoamaan juuri sen verran että rotaatio riitti siihen että sain kaasulla revittyä sisemmälle mutkaan. Oletko itse joku yli-ihminen joka ei tee virheitä?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
263 072
Viestejä
4 561 284
Jäsenet
75 103
Uusin jäsen
Bronto Skyleif

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom