Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Ainakin omassa VAGissa ja Mazdassa painetaan vaan "set" nappulaa ja se ACC on sen jälkeen päälle. Itse ACC:tä ei tarvitse aktivoida ennen tuota erikseen päälle. Fiatissa myös riitti, että vauhdissa pisti vain nopeuden "set" namiskalla. Sen saa *pois* päältä kyllä erikseen, mutta se on vakiona aina päällä. Limiter on sitten asia erikseen ja se pitää pistää päälle overridemaan vakkaria jos vakkari on päällä - luonnollisesti.
 
Pari uutta kukkasta ID.3:sta. Kun puhelimen sovelluksesta laittaa auton lämpenemään, niin jos sitten lähtiessä sovellus ei syystä tai toisesta saa yhteyttä autoon eikä välitä sitä lämmityksen katkaisupyyntöä, niin autossa saa kyllä säädettyä istuinlämmitykset pois ja sisäilman haluamaansa lämpötilaan, mutta ratin lämmitystä ei saa pois päältä mitenkään. Näyttöruudun ikonia tökkimällä mitään ei tapahdu! :D Ajele siinä sitten kuumalla ratilla. Auton sammuttaminen napista ja keskikonsolin boottaus ei nekään auta mitään.

Kun pyytää viiksestä tuulilasille pesunestettä, niin pyyhkijät lähtevät käyntiin ennenkuin pesuneste ehtii lasille. Ainakin yhden edes-takas -pyyhkäisyn ehtivät tekemään kuivalla lasilla. Muutenkin se suihku on jokseenkin samanlainen, kuin sumutepullosta siinä sumumaisessa asennossa. Viikseä saa oikeasti vetää >5 sekuntia, että lasilla olisi jokseenkin riittävä määrä nestettä.
 
Pari uutta kukkasta ID.3:sta. Kun puhelimen sovelluksesta laittaa auton lämpenemään, niin jos sitten lähtiessä sovellus ei syystä tai toisesta saa yhteyttä autoon eikä välitä sitä lämmityksen katkaisupyyntöä, niin autossa saa kyllä säädettyä istuinlämmitykset pois ja sisäilman haluamaansa lämpötilaan, mutta ratin lämmitystä ei saa pois päältä mitenkään. Näyttöruudun ikonia tökkimällä mitään ei tapahdu! :D Ajele siinä sitten kuumalla ratilla. Auton sammuttaminen napista ja keskikonsolin boottaus ei nekään auta mitään.

Kun pyytää viiksestä tuulilasille pesunestettä, niin pyyhkijät lähtevät käyntiin ennenkuin pesuneste ehtii lasille. Ainakin yhden edes-takas -pyyhkäisyn ehtivät tekemään kuivalla lasilla. Muutenkin se suihku on jokseenkin samanlainen, kuin sumutepullosta siinä sumumaisessa asennossa. Viikseä saa oikeasti vetää >5 sekuntia, että lasilla olisi jokseenkin riittävä määrä nestettä.

Kaverille tuli ID 5:nen tuossa kuukausi sitten ja siinä oli tuo sama ongelma, että ratin lämmitys on aina päällä, kun auton esilämmittää, vaikka sen kuinka laittaisi valikoista pois päältä.
Eikä sitä saa autossa istuessaan pois vaikka kuinka näyttöä painelisi.

Kävi sitten Volkkarilla näyttämässä ongelmaa, niin kuulemma siellä on joku toinen valikko, josta ratinlämmityksen saa kokonaan pois, nyt on kuulemma toiminut viikon verran hyvin esilämmityksellä ilman ratin lämmitystä.

Päivitystä tuohon ongelmaan ei kuulemma ollut vielä saatavilla.
 
Kävi sitten Volkkarilla näyttämässä ongelmaa, niin kuulemma siellä on joku toinen valikko, josta ratinlämmityksen saa kokonaan pois, nyt on kuulemma toiminut viikon verran hyvin esilämmityksellä ilman ratin lämmitystä.

Jep, tiedän tämän toisen valikon, liittyy asetuksiin, että mitä kaikkea lämmitetään, kun auton laittaa puhelimen sovelluksesta lämmitykseen. Pitänee itsekin ottaa tämä pois päältä. Mutta kukkanenhan tuo on joka tapauksessa, pari riviä koodia jäänyt laittamatta tuon tarkistukseen.
 
Kun pyytää viiksestä tuulilasille pesunestettä, niin pyyhkijät lähtevät käyntiin ennenkuin pesuneste ehtii lasille. Ainakin yhden edes-takas -pyyhkäisyn ehtivät tekemään kuivalla lasilla. Muutenkin se suihku on jokseenkin samanlainen, kuin sumutepullosta siinä sumumaisessa asennossa. Viikseä saa oikeasti vetää >5 sekuntia, että lasilla olisi jokseenkin riittävä määrä nestettä.
Lähes yhtä paha rävellys oli 2015 vuoden Audi A4:ssä. Kai tämäkin on tapa säästää rahaa, kun ei ole mitään rakettitiedettä. Parhaat on pyyhkijän varteen integroidut suuttimet ja heti hyvänä kakkosena tulee riittävän laajalla viuhkalla varustetut kiinteät suuttimet.
 
Jep, tiedän tämän toisen valikon, liittyy asetuksiin, että mitä kaikkea lämmitetään, kun auton laittaa puhelimen sovelluksesta lämmitykseen. Pitänee itsekin ottaa tämä pois päältä. Mutta kukkanenhan tuo on joka tapauksessa, pari riviä koodia jäänyt laittamatta tuon tarkistukseen.

Kukkanenhan se on, Volkkarin koodi on jäänyt vähän keskeneräiseksi.
 
Stellantiksen tonnipaku (expert/jumpy/vivaro/proace), design mittaristo jossa mittareiden neulat ovat läpinäkynät. Neulat valaistaan kirkkaalla ledillä, näyttää hienolta, kun tuler pimeä ne häikäisevät, no onneksi mittarivalaistusta voi säätää... Valaisemattomilla painikkeillä joita on 4 rivissä, kaksi (mitkä?) säätää kirkkautta.

No eihän niitä tarvii säätää kuin kerran himmeemmälle... Paitsi että se kirkkaus on yhdistetty ajovalojen päälläoloon, jos ajovaloja käyttää muulloin kuin pimeällä, ei näe mittaristoa. Onneksi takavalot palavat huomiovaloilla.

Sitten kun ajovalot ovat päällä ja haluaisi säätää niiden korkeutta. Siellä on sellainen rulla. Valaisematon rulla. Miten sen rullan löytää pimeässä autossa? No se on siinä valaistun merkivalon vieressä joka syttyy silloin kun webaston esilämmitys on päällä (eli ei ikinä jos moottori käy).

Siellä auton kojelaudassa on siis periaatteessa 4 säädintä jotka pitäisi nähdä pimeässä, koska ne eivät ole ns. sormenpäässä: hätävilkut, lämmityslaite, ajovalojen korkeus ja mittariston kirkkaus, ja noista puolet on päätetty jättää valaisematta, ja yksi niistä on tyyppihyväksynnässä vaatimuksena.
 
Stellantiksen tonnipaku (expert/jumpy/vivaro/proace), design mittaristo jossa mittareiden neulat ovat läpinäkynät. Neulat valaistaan kirkkaalla ledillä, näyttää hienolta, kun tuler pimeä ne häikäisevät, no onneksi mittarivalaistusta voi säätää... Valaisemattomilla painikkeillä joita on 4 rivissä, kaksi (mitkä?) säätää kirkkautta.

No eihän niitä tarvii säätää kuin kerran himmeemmälle... Paitsi että se kirkkaus on yhdistetty ajovalojen päälläoloon, jos ajovaloja käyttää muulloin kuin pimeällä, ei näe mittaristoa. Onneksi takavalot palavat huomiovaloilla.

Sitten kun ajovalot ovat päällä ja haluaisi säätää niiden korkeutta. Siellä on sellainen rulla. Valaisematon rulla. Miten sen rullan löytää pimeässä autossa? No se on siinä valaistun merkivalon vieressä joka syttyy silloin kun webaston esilämmitys on päällä (eli ei ikinä jos moottori käy).

Siellä auton kojelaudassa on siis periaatteessa 4 säädintä jotka pitäisi nähdä pimeässä, koska ne eivät ole ns. sormenpäässä: hätävilkut, lämmityslaite, ajovalojen korkeus ja mittariston kirkkaus, ja noista puolet on päätetty jättää valaisematta, ja yksi niistä on tyyppihyväksynnässä vaatimuksena.

Melkoista tuherointia, ihme ettei noita tuotannossa tai suunnittelussa huomioida mitenkään. Oli joku uutinen missä VW sähkö buzzissa kanssa samanlaista ongelmaa. Ongelma taisi olla sama mikä ID3:ssa mutta mikään ei ollut muuttunut neljän vuoden aikana. Oli vissiin IL uutisissa. En jaksa kaivaa linkiä kun pitää mennä nuqqumaan. Audissa löytyy vissiin oikeita nappuloita tosin hinta on sitten jotain muuta,eikä audilla ole pakua. Jaa niin ei liity VAG mutta onnistuu se muiltakin näköjöön.
 
Toyotassa se luistonestojärjestelmän poiskytkevä nappi, ja olikohan ratinlämmitys myös, on siinä vasemmalla juuri polven korkeudella. Olen sammuttanut luistonestojärjestelmän vahingossa varmasti toistakymmentä kertaa. :mad: Osuu täysin tämän ketjun aiheeseen.
 
Toyotassa se luistonestojärjestelmän poiskytkevä nappi, ja olikohan ratinlämmitys myös, on siinä vasemmalla juuri polven korkeudella. Olen sammuttanut luistonestojärjestelmän vahingossa varmasti toistakymmentä kertaa. :mad: Osuu täysin tämän ketjun aiheeseen.

Corollassa sit vieressä myös valoassari. Naapurin emäntä vilkuttelee joka aamu valoja perässä ku pitäs varmaan rattia lämmitellä.
 
Juu lämmitettävä ratti, tuulilasin lämmitys, valoapu kaikki samassa nipussa 2022 corollassa
 
Tavallaan suunnittelun kukknen tämäkin: Olin katsastamassa Astraa ensimmäistä kertaa, ja onnistuneen asioinnin jälkeen taitoin saamani katsastuslapun ja rekisteriotteen kahtia ja aioin laittaa ne auton ohjekirjakansioon. Vaan eipä mahtunutkaan. Kahtia taitettu A4 mahtuu melkein muttei ihan Opelin kansioon :facepalm:
 
Tavallaan suunnittelun kukknen tämäkin: Olin katsastamassa Astraa ensimmäistä kertaa, ja onnistuneen asioinnin jälkeen taitoin saamani katsastuslapun ja rekisteriotteen kahtia ja aioin laittaa ne auton ohjekirjakansioon. Vaan eipä mahtunutkaan. Kahtia taitettu A4 mahtuu melkein muttei ihan Opelin kansioon :facepalm:
En ole missään autossa vielä nähnyt et puolikas A4 mahtuisi siihen kansioon, kolmeen osaan taitettuna kyllä
 
Ainakin vanhemman Opelin ja Jeepin kansioon mahtui.
Sama Volvon ja Hondan vastaavissa. Tai ainakin kaikissa niissä mitä meillä on ollut.

Mutta mitäpä tuolla on väliä. Jos ei mahdu kahteen osaan taitettuna, niin taittaa kerran lisää. Ei se lappunen mikään suojeltava taideteos kuitenkaan ole. :D
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa työmaalla vastaan kyllä melkoinen suunnittelun kukkanen, viikonlopun ovi auki hallissa ollut toyota verso oli tyhjentänyt akkunsa, ja kun laittelin latinkiin, niin jossain vaiheessa huomasin, että siellähän palaa mittariston näytössä symboli mikä kertoo oven olevan auki. Toyotan systeemi on siis niin v**un tyhmä, että jos joku ovi on auki, varoitussymboli palaa niin kauan kunnes ovi suljetaan tai akku loppuu. :facepalm::facepalm::facepalm:
 
Tulipa työmaalla vastaan kyllä melkoinen suunnittelun kukkanen, viikonlopun ovi auki hallissa ollut toyota verso oli tyhjentänyt akkunsa, ja kun laittelin latinkiin, niin jossain vaiheessa huomasin, että siellähän palaa mittariston näytössä symboli mikä kertoo oven olevan auki. Toyotan systeemi on siis niin v**un tyhmä, että jos joku ovi on auki, varoitussymboli palaa niin kauan kunnes ovi suljetaan tai akku loppuu. :facepalm::facepalm::facepalm:
No kyllähän sitä on avoimella ovella tyhjennetty auton akkuja jokseenkin siitä asti kun automaattisesti syttyvät sisävalot keksittiin, sitä ennen se valo vaan unohdettiin päälle.

Iso osa nykyautoista tosin ovat sen verran fiksuja että sammuttavat ne sisävalot jossain kohtaa.
 
Ei kai tuollainen mittariston symboli millään vie niin paljoa virtaa että viikonlopun aikana tyhjentäisi akun? Seisoohan monilla autot lentokentilläkin viikkoja ja ainakin omissa autoissa on monessa vilkkunut esim joku hälyn ledi. Muutenhan ne olisi aina akut tyhjänä.
 
Ei kai tuollainen mittariston symboli millään vie niin paljoa virtaa että viikonlopun aikana tyhjentäisi akun? Seisoohan monilla autot lentokentilläkin viikkoja ja ainakin omissa autoissa on monessa vilkkunut esim joku hälyn ledi. Muutenhan ne olisi aina akut tyhjänä.
Pitää väylässä virtaa ja ties kuinka monessa boxissa. Mitkä muuten sammuisivat jossain vaiheessa.
Kyllä sillä voi akun tyhjäksi saada.
 
No silloin se on kyllä kukkanen. Luulisi Toyotan kokoisen lafkan kuitenkin tällaisen huomioineen, mutta ehkäpä eivät sitten ole.
 
Ei kai tuollainen mittariston symboli millään vie niin paljoa virtaa että viikonlopun aikana tyhjentäisi akun? Seisoohan monilla autot lentokentilläkin viikkoja ja ainakin omissa autoissa on monessa vilkkunut esim joku hälyn ledi. Muutenhan ne olisi aina akut tyhjänä.
No se sisävalohan siellä sähköä vie, ja lisäksi avoin ovi voi saada jotkin moduulit pysymään aktiivisena, sen sijaan että osaisivat sammuttaa itsensä. Itse merkkivalo ei viikonlopussa ehjää akkua tyhjennä vaikka olisikin vielä perinteinen hehkulamppu.
 
No se sisävalohan siellä sähköä vie, ja lisäksi avoin ovi voi saada jotkin moduulit pysymään aktiivisena, sen sijaan että osaisivat sammuttaa itsensä. Itse merkkivalo ei viikonlopussa ehjää akkua tyhjennä vaikka olisikin vielä perinteinen hehkulamppu.
No sisävalon ymmärrän, tapauksessa puhuttiin kuitenkin vain mittaristossa loimottavasta merkkivalosta, ei sisävalosta.
 
No sisävalon ymmärrän, tapauksessa puhuttiin kuitenkin vain mittaristossa loimottavasta merkkivalosta, ei sisävalosta.
Ei sellaista 10w sisävalon päälläoloa juuri näe jos on muuten valoisa ympäristö, itse valaisin kun sijoitettu yleensä niin ettei ole näkökentässä oli autossa sisällä tai sen ulkopuolella.
 
No se sisävalohan siellä sähköä vie, ja lisäksi avoin ovi voi saada jotkin moduulit pysymään aktiivisena, sen sijaan että osaisivat sammuttaa itsensä. Itse merkkivalo ei viikonlopussa ehjää akkua tyhjennä vaikka olisikin vielä perinteinen hehkulamppu.
Juu ja kyllä jo pelkkä sisävalokin saa akkua tyhjäksi päivässä parissa. Itsellä on MX:ssä hyvä akku mutta silti oli oven raollaan olo tyhjentänyt akun siihen tilaan ettei jaksanut kuin startin soledoindia napsauttaa kerran pari. 2x pientä valoa riitti kun tuon ikäisessä ei mitään moduuleita pysy hereillä. Lisäksi monessa nykyautossa on yllättävän pieni akku. Etenkin tietyillä merkeillä.
 
Juu ja kyllä jo pelkkä sisävalokin saa akkua tyhjäksi päivässä parissa. Itsellä on MX:ssä hyvä akku mutta silti oli oven raollaan olo tyhjentänyt akun siihen tilaan ettei jaksanut kuin startin soledoindia napsauttaa kerran pari. 2x pientä valoa riitti kun tuon ikäisessä ei mitään moduuleita pysy hereillä. Lisäksi monessa nykyautossa on yllättävän pieni akku. Etenkin tietyillä merkeillä.

Niin saa.
Viime kesänä mökillä pidin pari päivää Omegan takaluukkua raollaan, (ei ulkopuolella kahvaa, vaan avaimesta tai sisältä aukaisu) kun tuli haettua työkaluja sieltä vähän väliä. Käynnistettäessä solenoidi vaan naksui ja apuvirtaa sai antaa.
Kotimatkalla rankka mietiskely, että mistä voi johtua ja mikä ihme siellä voi syödä virtaa, kun on se nyt aiemminkin seissyt päiviä. Sitten jossain vaiheessa välähti, että varmaan se takakopan polttimo on siellä palanut koko ajan ja pieni laskutoimitus varmisti epäilyn.
Ehkä pieni suunnittelun kukkanen tuokin, että valo palaa vaikka takaluukku on laskettu alas, muttei ole ihan kiinni asti.. :rolleyes:
 
Proacesta löytänyt uuden kukkasen. Jos avaa ensin takaoven lukituksesta ja sitten ohjaamon oven lukon, radiota ei saa päälle ennen moottorin käynnistystä (tai ehkä virtojen kytkemistä). Suoraan ohjaamoon kömpimällä radiota voi kuunnella.

Ehkä pieni suunnittelun kukkanen tuokin, että valo palaa vaikka takaluukku on laskettu alas, muttei ole ihan kiinni asti.. :rolleyes:
Kustannustekijä. Noin asetetulla anturilla saadaan toteutettua sekä takaluukunaukiolovaroitus että takaluukun valo.
 
Jaa-a, olen itse säästänyt moottorikon kerran pari kun olen huomannut mittarista että oljynpaine on tipahtanut tai noussut. Kun vikavalo palaa niin kuset on jo housussa
Näin on. Itse tykkäisin että polttomoottorivehkeissä olisi laajasti oikeaa tietoa näyttävä mittaristo kehittyneen varoitusjärjestelmän lisäksi. Öljynpainemittaria pidän tärkeämpänä kuin veden lämpömittari jos jostain pitää luopua. Vanhanaikainen laaja varustelu on jees, ja modernin näyttömittariston pitäisi mahdollistaa helposti valittava pro-käyttötila joka tarjoaa kaikki samat edut. Tällaisen voisi vaikka piilottaa normaalilta tyhjäpääkäyttäjältä, jos on oikeasti tärkeää korostaa tuotteissa sitä, että käyttäjä on idiootti ja asiat piilotetaan abstraktiotasojen alle.

Tarkoitin kuitenkin edellä hieman muuta, eli minusta on sangen ikävää tarjota feikkimittareita joiden toiminnallisuus on enintään varoitusvaloja vastaava, ja joiden feikkiluonnetta ei käyttäjien enemmistö edes tajua. Luulevat vaan autoa erityisen laadukkaaksi. :rofl2: Jonkun mielestä se oli ihan ok eikä voi haitata ketään. :rofl:
 
Näin on. Itse tykkäisin että polttomoottorivehkeissä olisi laajasti oikeaa tietoa näyttävä mittaristo kehittyneen varoitusjärjestelmän lisäksi. Öljynpainemittaria pidän tärkeämpänä kuin veden lämpömittari jos jostain pitää luopua. Vanhanaikainen laaja varustelu on jees, ja modernin näyttömittariston pitäisi mahdollistaa helposti valittava pro-käyttötila joka tarjoaa kaikki samat edut. Tällaisen voisi vaikka piilottaa normaalilta tyhjäpääkäyttäjältä, jos on oikeasti tärkeää korostaa tuotteissa sitä, että käyttäjä on idiootti ja asiat piilotetaan abstraktiotasojen alle.

Tarkoitin kuitenkin edellä hieman muuta, eli minusta on sangen ikävää tarjota feikkimittareita joiden toiminnallisuus on enintään varoitusvaloja vastaava, ja joiden feikkiluonnetta ei käyttäjien enemmistö edes tajua. Luulevat vaan autoa erityisen laadukkaaksi. :rofl2: Jonkun mielestä se oli ihan ok eikä voi haitata ketään. :rofl:
Ah joo pieni väärinymmärrys. Olen samaa mieltä.
Veden lämpömittari on hyvä, mutta jos moottori kiehuu niin se ei ole ihan niin kauhean vakava asia että moottori hajoaa, joo saattaa se mutta kiehumisen huomaa ennenkuin tiivisteet palaa.
 
Yhden ihmisen mielestä? Tuskin sitä minun kommentin perusteella on päätetty, eli eiköhän siinä ole aika massiivinen käyttäjätutkimus takana, että kuinka monia oikeasti kiinnostaa moottorin jäähdytysveden lämpötila muulla tasolla kuin että se on normaali
Veden lämpömittarin puuttuminen on huonompi vaihtoehto kuin lämpömittarin olemassaolo riippumatta siitä mitä käyttäjät ajattelevat. Sama koskee voitelupaineen, latausjännitteen, ahtopaineen ja öljylämmön mittaria. Tältä osin käyttäjät todella ovat tyhmiä. Lisäksi väärin näyttävä mittari on huonompi kuin oikein näyttävä. Ei sitä tarvitse tuijottaa jos ei halua, ja siinä kuuluu silti olla ylilämmön varoitusvalo tai ilmoitus yleisnäytöllä. Kylmän moottorin merkkivalokin voidaan laittaa myös mittarin oheen jos halutaan.

Ei sitä mittaria edes tarvitsisi näyttää kaikille, vaan vain niille jotka haluavat ominaisuuden käyttöön. Pitäisi olla melko itsestäänselvää nykyisten näyttömittaristojen aikana.

Mittari on hyödyllinen vaikka käyttäjä olisi niin tyhmä ettei halua mittaria. Vahingon välttämisen (tai idioottivalon aiheuttaman vahingon) jälkeen idiootin mielipide todennäköisesti muuttuu.

Ja kuten sanottua, jos sitä lämpötilaa ei oikeasti millään voi kuljettajalle näyttää, on varoitusvalo tai ilmoitus vailla mittaria parempi kuin suodatettua dataa näyttävä feikkimittari. Vähentää sitä ärsykemäärääkin enemmän. Kyllä se minusta on jonkinlainen ongelma, että maailmassa lienee vähintään kahdeksannumeroinen määrä ihmisiä jotka luulevat että volkkari käy tasan 90-asteisena. Esimerkki huonon käyttöliittymäsuunnittelun aiheuttamasta tyhmistymisestä.
 
Viimeksi muokattu:
Veden lämpömittarin puuttuminen on huonompi vaihtoehto kuin lämpömittarin olemassaolo riippumatta siitä mitä käyttäjät ajattelevat. Sama koskee voitelupaineen, latausjännitteen, ahtopaineen ja öljylämmön mittaria. Tältä osin käyttäjät todella ovat tyhmiä. Lisäksi väärin näyttävä mittari on huonompi kuin oikein näyttävä. Ei sitä tarvitse tuijottaa jos ei halua, ja siinä kuuluu silti olla ylilämmön varoitusvalo tai ilmoitus yleisnäytöllä. Kylmän moottorin merkkivalokin voidaan laittaa myös mittarin oheen jos halutaan.

Ei sitä mittaria edes tarvitsisi näyttää kaikille, vaan vain niille jotka haluavat ominaisuuden käyttöön. Pitäisi olla melko itsestäänselvää nykyisten näyttömittaristojen aikana.

Mittari on hyödyllinen vaikka käyttäjä olisi niin tyhmä ettei halua mittaria. Vahingon välttämisen (tai idioottivalon aiheuttaman vahingon) jälkeen idiootin mielipide todennäköisesti muuttuu.
Eivät käyttäjät mielestäni ole tyhmiä, jos eivät halua tietää asioita, joilla ei ole päivittäisessä käytössä mitään merkitystä. Jos tällainen nippelitieto on saatavilla jostakin lisävalikoista (ja jos vaikka mittaristo on vapaasti muokattavissa), niin se on tietenkin plussaa, mutta ei mittaristoa kannata silti täyttää tarpeettomilla tiedoilla.

Väärin näytettävä tieto on toki yleisesti ottaen huono asia, mutta esim. juuri moottorin jäähdytysnesteen lämpötilan suhteen ei ole mitään todellista merkitystä jos mittarin näyttämä on 10 astetta pielessä. Tavallinen autoilija haluaa käynnistää auton ja liikkua sillä paikasta toiseen. Se on ihan yksi ja hailea mikä on moottorin lämpötila. Tekniikka voi taustalla hoitaa vaikka kierrosluvun tai moottorin tehon rajoittamisen jos lämpötila on liian alhainen tms.
 
Nimenomaan nykyautoissa syyläri on yleensä pienemmällä varmuusvaralla mitoitettu kuin vanhoissa. Nykyäänhän on normaalia, että vetokoukulla varustellussa autossa on paksumpi syyläri kuin koukuttomassa, koska se mitoitetaan niin rajoille, että koukuttoman syylärissä ei jäähdytysteho kestä kärryn vetoa. Vanhoissa autoissa pääosin jäähdytystehoa on "riittävästi".

Vedän nykyään kärryä enimmäkseen vuosimallin 1989 Nissan Pickupilla ja ihan tyytyväinen olen siihen, että jäähdytysnesteen lämpötilamittari oikeasti näyttää lukemia moottorin todellisen lämpötilan mukaan, vaikka toistaiseksi sellaista tilannetta ei vielä olekaan tullut, että jäähdytysteho ei olisi riittänyt.
Vahva tämä. Kaiken lisäksi kenelläkään ei ole kivaa kun öljyn seasta löytyy glitteriä. Harrastepeliin ensimmäisiä lisäpalikoita oli vaihteiston öljyjäähdytin koska vaiheisto on aika kovilla jos on kutiteltu moottori.
 
Vahva tämä. Kaiken lisäksi kenelläkään ei ole kivaa kun öljyn seasta löytyy glitteriä. Harrastepeliin ensimmäisiä lisäpalikoita oli vaihteiston öljyjäähdytin koska vaiheisto on aika kovilla jos on kutiteltu moottori.
Monessa VAG konsernin autossa tais olla joidenkin koukkujen asennuspapereissa maininta että öljynjäähdytin asennettava samalla.
 
Huomautettakoon suunnittelun ohessa että vanhojen autojen jäähdytystä heikentää alkuperäisestä ensinnäkin se, että ovat vanhoja ja lisäksi aiemmin harrastettu "vitun sama" -kulttuuri. Ennen oli tapana että jormat kaatoivat moottoriin ties mitä porakaivovettä ja halvinta glykolia, käytettyä seosta jne. Jos siis nestettä koskaan vaihdettiin. Tänäkin päivänä vanhat ukot naureskelevat kun laitan moottoriin ionipuhdistettua vettä. Kuulemma turhaa.

2023 on epätodennäköisempää kuin 1983 oli, että kymmenvuotiaan auton syyläri on syöpynyt puhki tai lohkon kanavat täynnä kalkkia.
 
Huomautettakoon suunnittelun ohessa että vanhojen autojen jäähdytystä heikentää alkuperäisestä ensinnäkin se, että ovat vanhoja ja lisäksi aiemmin harrastettu "vitun sama" -kulttuuri. Ennen oli tapana että jormat kaatoivat moottoriin ties mitä porakaivovettä ja halvinta glykolia, käytettyä seosta jne. Jos siis nestettä koskaan vaihdettiin. Tänäkin päivänä vanhat ukot naureskelevat kun laitan moottoriin ionipuhdistettua vettä. Kuulemma turhaa.

2023 on epätodennäköisempää kuin 1983 oli, että kymmenvuotiaan auton syyläri on syöpynyt puhki tai lohkon kanavat täynnä kalkkia.
Minun suosikkikasku; Parempi virsta väärään kuin vaaksa vaaraan.
 
Lämpömittari joka näyttää valheellista informaatiota, on nimenomaan erikoisjärjestely tyhmiä ihmisiä varten ja pahinta mahdollista suunnittelua. Jos mittari on mittaamassa mitä tahansa, tulee sen näyttää oikeaa likiarvoa, ei antaa valheellista informaatiota että käyttäjä luulisi kaiken olevan hyvin.
Kyse on lähinnä toleranssista. Se ettei lämpömittari jossakin autossa näytä tarkkaa astelukemaa, ei tarkoita että se olisi "tarkoituksellisesti valheellista tietoa tuottava, tyhmiä ihmisiä varten luotu erikoisjärjestely". Se kuitenkin hoitaa annetun tehtävänsä sillä tasolla kuin on tarvetta.
 
Kyse on lähinnä toleranssista. Se ettei lämpömittari jossakin autossa näytä tarkkaa astelukemaa, ei tarkoita että se olisi "tarkoituksellisesti valheellista tietoa tuottava, tyhmiä ihmisiä varten luotu erikoisjärjestely". Se kuitenkin hoitaa annetun tehtävänsä sillä tasolla kuin on tarvetta.
Tämä taisi lähteä tästä
Jos puhutaan yleisesti käyttöliittymistä, niin moottorin lämpömittari joka näyttää aina tasan 90 astetta lämpötilan ollessa jotakuinkin 70-105.
Missä autoissa näyttää noin, numeroasteikoilla olevia mittareita nähnyt, tyypillisempi taitaa olla joku vihreä/punainen asteikko, ja/tai mainittu varoitusvalo.
Jos mittaa jostain sopivasta paikkaa ja jos oikeasti se lämpötila mitä tarkoitus kertoa heiluu kerrotun verran, mutta suunnittelua päättänyt että kuljettajalle näytetään jotain feikki lämpötilaa. Niin onhan se virhe, valhe. ym.

Jos taasen ei väitetä sen olevan tarkkaa, vaan alue, tavoite tai jotain muuta, niin sitten joko väärin neuvottu, tai ....


Muistelen että joskus joku kritisoi että hänen autossa ollut vakio mittaristossa lainkaan "mittaria". Se kai käsiteltiin että aika turha "viisari", jos ei mitään näytettävää, keskivertokäytössä sitä tarvitaan vasta jos jotain hälyttävää. Silloin osa kerto ihan perustellusti että henkilökohtaisesti haluavat nähdä ja siitä jotain hyötyä saavat. No he voivat hommata oman näytön sille.
 
Viimeksi muokattu:
Minä ja moni muukin tuntemani autoilija haluaa tietää, mitä moottorissa tapahtuu. Sen havainnoinnissa auttaa, kun mm. lämpömittari näyttää oikein, jolloin en tule ajaneeksi jatkuvasti kylmänä käyvällä koneella tai vääntäneeksi kantta kieroon kun lämpöä olikin liikaa. Tässä tilanteessa väärin näyttävä mittari aiheuttaa pelkkää haittaa.

Toki on myös muunlaisia autoilijoita, esimerkkinä lähipiirin nainen joka soitti miehelleen kun autoon syttyi punainen valo. Mies käski sammuttamaan välittömästi, nainen päätti ajaa kotiin. Moottori hajosi öljyn puutteeseen. Tällaisiin autoilijoihin kuuluu enenevä määrä ihmisiä, jotka vain liikkuvat autollaan eri paikkoihin sen kummemmin ajattelematta, mitä autolle kuuluu. Tässä tilanteessa on sama mitä öljynpainemittari olisi näyttänyt, koska kuljettaja ei välitä punaisesta valostakaan.

Eli VÄÄRIN näyttävä mittari on täysin turha laite, siitä ei ole missään tilanteessa hyötyä.
 
Minä ja moni muukin tuntemani autoilija haluaa tietää, mitä moottorissa tapahtuu. Sen havainnoinnissa auttaa, kun mm. lämpömittari näyttää oikein, jolloin en tule ajaneeksi jatkuvasti kylmänä käyvällä koneella tai vääntäneeksi kantta kieroon kun lämpöä olikin liikaa. Tässä tilanteessa väärin näyttävä mittari aiheuttaa pelkkää haittaa.

Toki on myös muunlaisia autoilijoita, esimerkkinä lähipiirin nainen joka soitti miehelleen kun autoon syttyi punainen valo. Mies käski sammuttamaan välittömästi, nainen päätti ajaa kotiin. Moottori hajosi öljyn puutteeseen. Tällaisiin autoilijoihin kuuluu enenevä määrä ihmisiä, jotka vain liikkuvat autollaan eri paikkoihin sen kummemmin ajattelematta, mitä autolle kuuluu. Tässä tilanteessa on sama mitä öljynpainemittari olisi näyttänyt, koska kuljettaja ei välitä punaisesta valostakaan.

Eli VÄÄRIN näyttävä mittari on täysin turha laite, siitä ei ole missään tilanteessa hyötyä.
Voithan asentaa autoosi oman mittarin, jos haluat tarkempaa tietoa. Tavalliselle autoilijalle ei kuitenkaan ole mitään käytännön merkitystä, jos moottorin lämpötilaa indikoiva mittari heittää jonkun 10-20 astetta. Vaikuttaa vähän siltä että kiukuttelet, kun haluaisit sen toimivan eri tavalla kuin mihin se on suunniteltu. Sen mittarin idea on karkeasti näyttää onko moottori täysin kylmä, sopiva, vai ylikuumentunut ja sen tehtävän se hoitaa ihan mainiosti.

Itse asiassa kuten toisaalla oli jo puhetta, monissa autoissa mittaristossa ei ole enää lämpömittaria lainkaan. Varoitusvalo syttyy jos jotain on pielessä ja se riittää. Se on vähän liian pitkälle vietyä yksinkertaistamista minunkin mielestäni, mutta toisaalta nykypäivänä ei ole tarvetta pohdiskella moottorin lämpötilaa sen syvällisemmällä tasolla, eikä se juuri ketään kiinnosta muutenkaan. Sinä voit olla poikkeus, eikä siinä mitään, mutta massatuotannossa suunnittelua ei ole kannattavaa tehdä poikkeustapausten näkökulmasta.
 
VÄÄRIN näyttävä mittari on täysin turha laite, siitä ei ole missään tilanteessa hyötyä.
Minäkin voisin kyllä mielelläni ottaa mittarin joka näyttää oikein.

Mutta kun auto on suunniteltu niin, että normaali käyntilämpötila moottorissa voi hyvinkin olla liki 110 astetta niin olisiko mittaristossa 110 astetta näyttävästä mittarista enemmän hyötyä vai haittaa? Moniko etsisi (turhaan) moottorista vikaa kun päättelee mittarin perusteella moottorin ylikuumenevan?

Se mainittu VÄÄRIN näyttävä mittari alkaa kuitenkin näyttää korkeita lukemia heti jos lämpö karkaa normaalien arvojen yläpuolelle ja täyttää siinä mielessä tarkoituksensa.

Se on kyllä typerää, että se 90 astetta näytetään jo noin 75 asteen kohdalla. Jos alapuolella ei olisi tuollaista kuollutta aluetta, niin vuotava termostaatti olisi helpommin havaittavissa. Nyt sen näkee mittarista vasta kun kone käy todella kylmänä.
 
Mutta kun auto on suunniteltu niin, että normaali käyntilämpötila moottorissa voi hyvinkin olla liki 110 astetta niin olisiko mittaristossa 110 astetta näyttävästä mittarista enemmän hyötyä vai haittaa? Moniko etsisi (turhaan) moottorista vikaa kun päättelee mittarin perusteella moottorin ylikuumenevan?
Ei mittarinpohjaan tarvitse painaa mitään numeroarvoja jos pelätään sen hämmentävän käyttäjää. Riittää kun merkitään normaali käyttölämpötila-alue.
 
Minäkin voisin kyllä mielelläni ottaa mittarin joka näyttää oikein.

Mutta kun auto on suunniteltu niin, että normaali käyntilämpötila moottorissa voi hyvinkin olla liki 110 astetta niin olisiko mittaristossa 110 astetta näyttävästä mittarista enemmän hyötyä vai haittaa? Moniko etsisi (turhaan) moottorista vikaa kun päättelee mittarin perusteella moottorin ylikuumenevan?

Se mainittu VÄÄRIN näyttävä mittari alkaa kuitenkin näyttää korkeita lukemia heti jos lämpö karkaa normaalien arvojen yläpuolelle ja täyttää siinä mielessä tarkoituksensa.

Se on kyllä typerää, että se 90 astetta näytetään jo noin 75 asteen kohdalla. Jos alapuolella ei olisi tuollaista kuollutta aluetta, niin vuotava termostaatti olisi helpommin havaittavissa. Nyt sen näkee mittarista vasta kun kone käy todella kylmänä.
Kun auto tulee tutuksi, kuljettaja tietää miten se toimii normaaleissa olosuhteissa. Jos lämpömittari alkaakin maantieajossa näyttämään 100 normaalin 90 asteen sijaan, voi lisätä nestettä piakkoin, putsata syylärin tai varautua remonttiin, vaikkei matkaa tarvitse vielä keskeyttää kunhan valvoo mittaria. Väärin näyttävällä mittarilla ongelma eskaloituu ilman, että siihen voi varautua. Sen takia haluan, että mittarit näyttävät mahdollisimman oikein. Autonikin tosin ovat 25, 34 ja 43-vuotiaat joten on odotettavissakin, että jotain tapahtuu ennemmin tai myöhemmin. Mutta mittarit kertovat jokaisessa asianmukaista tietoa tapahtumista, jota myös seuraan aktiivisesti ajon aikana.
 
Minäkin voisin kyllä mielelläni ottaa mittarin joka näyttää oikein.

Mutta kun auto on suunniteltu niin, että normaali käyntilämpötila moottorissa voi hyvinkin olla liki 110 astetta niin olisiko mittaristossa 110 astetta näyttävästä mittarista enemmän hyötyä vai haittaa? Moniko etsisi (turhaan) moottorista vikaa kun päättelee mittarin perusteella moottorin ylikuumenevan?

Se mainittu VÄÄRIN näyttävä mittari alkaa kuitenkin näyttää korkeita lukemia heti jos lämpö karkaa normaalien arvojen yläpuolelle ja täyttää siinä mielessä tarkoituksensa.

Se on kyllä typerää, että se 90 astetta näytetään jo noin 75 asteen kohdalla. Jos alapuolella ei olisi tuollaista kuollutta aluetta, niin vuotava termostaatti olisi helpommin havaittavissa. Nyt sen näkee mittarista vasta kun kone käy todella kylmänä.
Joissain fordeissa viisari nousee sinne 90c asentoon jo nesteen ollessa 45c, talvella termari paskana sitte kiva ihmetellä kun on vähän kylmä ajella :beye:
 
Joissain fordeissa viisari nousee sinne 90c asentoon jo nesteen ollessa 45c, talvella termari paskana sitte kiva ihmetellä kun on vähän kylmä ajella :beye:
Tämäkö oli se missä juttu lähti, eli missä näytetään 90c astetta, riippumatta mitatusta lämpötilasta. Mitä se mittaa, tai on mittaavinaan ?

Onko mallia, malleja heittää

Väylästä ilmeisesti saa tarkempaa tietoa ?
 
Tämäkö oli se missä juttu lähti, eli missä näytetään 90c astetta, riippumatta mitatusta lämpötilasta. Mitä se mittaa, tai on mittaavinaan ?

Onko mallia, malleja heittää

Väylästä ilmeisesti saa tarkempaa tietoa ?
Kakkosfocuksessa ja varmaan muissakin saman ikäluokan fordeissa tuo.
 
Autonikin tosin ovat 25, 34 ja 43-vuotiaat joten on odotettavissakin, että jotain tapahtuu ennemmin tai myöhemmin.
Näin vähän arvelinkin. Noissa "museokulkineissa" on kaikki muukin tekniikka vähän eri tasolla. En yleistäisi niiden toimintaa ja vaatimuksia nykypäivän autoihin.

En muista omistaneeni ainakaan 20 vuoteen autoa, jossa olisin missään tilanteessa kaivannut lämpömittaria, saati että olisin kiinnostunut siitä kunka tarkka on sen näyttämä lukema.

Nykyisessä Volvossa lämpömittari löytyy yhdestä mittariteemasta, mutta siinäkään ei ole mitään lukemia. Sitä näkee kuitenkin riittävällä tasolla, että onko moottori kylmä, sopiva vai normaalia kuumempi.
 
Näin vähän arvelinkin. Noissa "museokulkineissa" on kaikki muukin tekniikka vähän eri tasolla. En yleistäisi niiden toimintaa ja vaatimuksia nykypäivän autoihin.

En muista omistaneeni ainakaan 20 vuoteen autoa, jossa olisin missään tilanteessa kaivannut lämpömittaria, saati että olisin kiinnostunut siitä kunka tarkka on sen näyttämä lukema.

Nykyisessä Volvossa lämpömittari löytyy yhdestä mittariteemasta, mutta siinäkään ei ole mitään lukemia. Sitä näkee kuitenkin riittävällä tasolla, että onko moottori kylmä, sopiva vai normaalia kuumempi.
Erikoismalleissa tuota lähinnä kaipaa. Ja ehkä talvisin jos haluaa välttää turhaa kenkimistä kylmällä koneella. Itse seurailen aina öljynlämmöistä tai öljynpaineista koneen oikean lämmön (toisin sanoen öljy on lämmintä kun tuottaa x määrän öljynpainetta z kierroksilla) ennen kuin antaa kierroksia ja/tai ahtoja. Tämä siis itsellä toki autossa kuin autossa koska keskivertoa huomattavasti enemmän mekaanista sympatiaa.

Pointti tuossa tarkassa mittarissa on myös se että kuten aiemmin mainittua vesi voi olla 45c kun öljyt ovat vielä pari C tai et pysty bongaamaan alkavaa ongelmaa ennen kuin on liian myöhäistä ja kone keittää.

Nuo epätarkat mittarit tulivat kun kuluttajat huolestuivat kun mittari eli yhtään ja pelkäsivät suoraan että kone rikki.
 
Jatkoa yleisesti suunnittelun kukkaset ketjusta. (keskustelua vakkarin suunnittelu kukkasista) vähän kiikun kaakun olisiko yleistä tekniikka keskustelua.

Tarkastin manuaalista, ja omassa minimi on 10 km/h,
Tuo kuullostaa jo aika hyvältä.
ja 0 km/h, kun edessä on ajoneuvo.
Tämä kai tarkoittaa sitä että adaptiivinen hiljentää pysähdyksiin asti jos edessä pysähdytään, eikä sitä että voisi asettaa esim 2km/h

Kuinka pitkän seisokin jälkeen lähtee vielä automaattisesti liikkeelle ?
 
Tämä kai tarkoittaa sitä että adaptiivinen hiljentää pysähdyksiin asti jos edessä pysähdytään, eikä sitä että voisi asettaa esim 2km/h
Juuri näin.
Kuinka pitkän seisokin jälkeen lähtee vielä automaattisesti liikkeelle ?
Se on vain muutamia sekunteja. Sen jälkeen täytyy "antaa lupa" liikkeellelähtöön ratin SET-painikkeella.
Ja autona siis KIA ProCeed -21.
 
Juuri näin.

Se on vain muutamia sekunteja. Sen jälkeen täytyy "antaa lupa" liikkeellelähtöön ratin SET-painikkeella.
Ja autona siis KIA ProCeed -21.
Nyt pitäisi vaihtaa suunnittelun kehuja ketjuun, ehkä otsikon kukkaset sopii kehuillekkin.

Joskus noita ruuhkia missä madellaan varttikaupalla, niin tuolla 10 asetus arvo kuullostaa hyvältä.
 
Itelläni automaatti Volvo jossa adaptiivinen vakkari ja jono assistentti. En ole kokeillut millä pienimmällä nopeudella vakkarin saa päälle, mutta asetettu nopeushan voi olla reilusti yläkanttiin todellisesta. Tässä pitää sitten itse muistaa että jos edessä menevä kääntyykin pois edestä vaikka 40 kmh rajoituksella ja vakkariin on laitettu satanen niin voi vähän yllättää.
Volvossa ratti + ja - vaikuttaa 5 kmh ja resumella voi nostaa asetusta 1 kmh.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 672
Viestejä
4 561 832
Jäsenet
75 006
Uusin jäsen
Nahkapip0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom