Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Siitä on myös pitkä aika kun itsellä oli E39, mutta en muista että se olisi kerännyt takalasiin lunta. Sen jälkeen on ollut useampi eri sedani ja muistelen ettei nekään takalasia muuraa umpeen.
Ei takalasiin mutta tuohon perään keräsi. Tässä arkistosta yksi otos.
9D6902E8-4DA1-4238-988D-2D953946A785.jpeg
 
Malliautossamme oli oikein lippa aihettamassa tuota. Se kun olisi kuskin säädettävussä niin hän voisi valita polttoainenulutuksen ja takalaisipuhtauden välillä. Autoissa yleiset insinöörihuononnukset jokainen ymmärtää, mutta monessa muussa asiassa ei. Kameroita on ollut yhtä kaukan kuin autoja, mutta niissä huononukset ja järjettömyydet on aina kaikista "tosi hienoja!" Joskus käy myös insinööriltä moka. Esim . oma Scirocco II oli mainio peli, kevyt (850kg), ei kurastanut takaikkunaa, 2+2, mutta silti mahtui sukset sisään...mutta toki jotain pientä: koko etupaneeli ajan kanssa halkesi, kevyessä autossa järjettömän painoinen moottoripelti -ja: ovenkahvan liipaisimesta saattoi saada haavan! Mutta se olikin Audi/Porsche -sukua se osa ;-)

1670909946587.png
 
En oo ikinä nähnyt sedanissa lumesta umpeen muurautunutta perää. Farkkujen / hatchbakkien / muiden laatikkoperien ongelma.

Sedanista ei takalasi muuraudu umpeen, mutta se pysty osa takaluukusta ja puskurista kyllä muurautuu umpeen.
 
En ihan purematta niele tuota. Jos en nyt aivan väärin muista niin BMW E39 sedan keräsi samaan tyyliin lunta kun taas v70 en muista vastaavaa vaikka perä ihan pystysuora.
Itsellä nyt käyttiksenä V70 ja kyllä se sitä lunta sinne perään kerää.

Tuli taitettua juuri sunnuntaina 330km matka ja peräkontti oli kyllä ihan umpeen muurattu.
 
Lumipöllyssä huomasin, että Tesloissa taitaa olla takasumarit molemmilla puolilla symmetrisesti. Näyttää siis että jarruttaisivat, ei kovin hyvää suunnittelua...
 
Lumipöllyssä huomasin, että Tesloissa taitaa olla takasumarit molemmilla puolilla symmetrisesti. Näyttää siis että jarruttaisivat, ei kovin hyvää suunnittelua...

Tämän olen huomannut myös. Toisaalta ei tiedä et onko auto tuotu jostain ulkomailta missä ne hoidetaan noin?
 
Tämän olen huomannut myös. Toisaalta ei tiedä et onko auto tuotu jostain ulkomailta missä ne hoidetaan noin?
Jossain muissakin autoissa taitaa olla näin, mutta nyt pisti Tesla Y silmään. Takasumuvaloja saa lain mukaan olla kaksi ja jos niitä on kaksi, niin niiden pitää olla symmetrisesti. Itse en kyllä tykkää yhtään, kun ensivilkaisulla näyttää jarruvalojen palavan.
 
Itsellä nyt käyttiksenä V70 ja kyllä se sitä lunta sinne perään kerää.

Tuli taitettua juuri sunnuntaina 330km matka ja peräkontti oli kyllä ihan umpeen muurattu.
No sitten muistan väärin. Mulla oli tarkemmin MK2 XC70 ilman spoileria ja isoilla kuraläpillä.
 
Siitä on myös pitkä aika kun itsellä oli E39, mutta en muista että se olisi kerännyt takalasiin lunta. Sen jälkeen on ollut useampi eri sedani ja muistelen ettei nekään takalasia muuraa umpeen.
Ei minullakaan.
E39 Farkkunakaan ei keräännyt niin pahasti lunta takalasiin, koska siinä luukun ja lasin liittymäkohdassa oli sellainen pieni "lippa" jonka ansiosta lumi jäi suurimmaksi osaksi lasin alapuolelle.
 
Ei minullakaan.
E39 Farkkunakaan ei keräännyt niin pahasti lunta takalasiin, koska siinä luukun ja lasin liittymäkohdassa oli sellainen pieni "lippa" jonka ansiosta lumi jäi suurimmaksi osaksi lasin alapuolelle.

Sama koski myös E46 Touringia, jossa on saman tyylinen pokkaus lasin alla, tosin pahemmassa pöllyssä se ei enää auttanut.
 
Webasto sammui ehkä 15l kohdalla koska poltto-aine on vähissä :rofl2:
Ei ole suunnittelun kukkanen vaan ihan hyvä on noin. Jos huomaamattasi käytät webastolla/eberillä tankin melkein tyhjäksi niin riittää vielä tankissa tarvara lähimmälle tankille ellet nyt asu jossain pohjoisessa keskellä erämaata jossa mittarille enemmän matkaa. Muutenkin hyvä että sammuttaa lämmittimen ennenkuin alkaa hörppimään linja ilmaa. Jos käyttää linjaston tyhjäksi, webasto koittaa startata täyteen tankattuna x kertaa muttei syty kun linjasto tyhjä ja vaatii monta yritystä ennenkuin polttoaine pääsee sillä naksupumpulla palopesään asti niin yleensä kertojen määrä polttoaineen saamiseksi palopesälle asti ylittää jo sen määrän minkä takia lämmitin lyö itsensä vikatilaan eli lukkoon. Vikatila on noissa ihan syystä että jos ei tietty määrä sytytyskertoja riitä saamaan liekkiä pysymään päällä niin estää esim. tulipalon jos sattuisikin syttymään lopulta mutta aiempien sytytysyritysten takia palopesä on uitettu polttoaineessa niin tulipalohan siitä seuraa.
 
Webastoon liittyen tuli uutena tietona kaverin kautta että mm. Fordeissa ja Volvoissa olevat Webastot menee lukkoon 800h käyttötunnin jälkeen. Huollon kanta on myydä uusi puhallin ja ohjainkortti. Elektroniikkahuollot noita voi koodata auki onneksi.
 
Ei ole suunnittelun kukkanen vaan ihan hyvä on noin. Jos huomaamattasi käytät webastolla/eberillä tankin melkein tyhjäksi niin riittää vielä tankissa tarvara lähimmälle tankille ellet nyt asu jossain pohjoisessa keskellä erämaata jossa mittarille enemmän matkaa. Muutenkin hyvä että sammuttaa lämmittimen ennenkuin alkaa hörppimään linja ilmaa. Jos käyttää linjaston tyhjäksi, webasto koittaa startata täyteen tankattuna x kertaa muttei syty kun linjasto tyhjä ja vaatii monta yritystä ennenkuin polttoaine pääsee sillä naksupumpulla palopesään asti niin yleensä kertojen määrä polttoaineen saamiseksi palopesälle asti ylittää jo sen määrän minkä takia lämmitin lyö itsensä vikatilaan eli lukkoon. Vikatila on noissa ihan syystä että jos ei tietty määrä sytytyskertoja riitä saamaan liekkiä pysymään päällä niin estää esim. tulipalon jos sattuisikin syttymään lopulta mutta aiempien sytytysyritysten takia palopesä on uitettu polttoaineessa niin tulipalohan siitä seuraa.
Se on suunnittelun kukkanen. Lämmitys lakkaa ja joutuu tankkaamaan "200km" aikaisemmin turhan takia.
 
Työautossa eber syttyy aina kun auton käynnistää ja sammuu auton mukana. Pätkäajossa menee lukkoon tai tukkoon. Joka talvinen ongelma, viime vuonna vaihtoon meni palopesä ja sihti. Auton elinaikana (vm.2014) on vaihdettu koko lämmitin varmaan kahdesti. Onneksi ei tarvi itse maksaa :rolleyes:

Jos ottaa ajonaikaisen käynnistyksen pois ja käyttää pelkästään esilämmitykseen, niin kovemmilla pakkasilla ei lämmöt meinaa nousta millään.
Olisko tuohonkaan ollut liikaa vaadittu lisätä koodinpätkä tehtaalla, että käy vähintään 15min jos käynnistyy.
Tässä muistaakseni eber toimii ajonaikaisesti vaikka polttoainevalo palaa, mutta ajastuksella ei syty.
 
Webastoon liittyen tuli uutena tietona kaverin kautta että mm. Fordeissa ja Volvoissa olevat Webastot menee lukkoon 800h käyttötunnin jälkeen. Huollon kanta on myydä uusi puhallin ja ohjainkortti. Elektroniikkahuollot noita voi koodata auki onneksi.
Tuleeko tästä joku virheilmoitus vai miten tuollaiset ongelmat huomaa muuten kuin kylmästä autosta?
 
Webastoon liittyen tuli uutena tietona kaverin kautta että mm. Fordeissa ja Volvoissa olevat Webastot menee lukkoon 800h käyttötunnin jälkeen. Huollon kanta on myydä uusi puhallin ja ohjainkortti. Elektroniikkahuollot noita voi koodata auki onneksi.
Tuo on totta. Tämä koskee tosin vain vanhempia Thermo Top V (ei Vevo) -malleja. Niitä on käsittääkseni asennettu noiden lisäksi myös VW-konsernin autoihin. Kai tuon idea on olla joku turvallisuusominaisuus, siis sen lisäksi, että se on Applemainen tapa myydä kovalla rahalla uusia palikoita toimivan tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Focuksen jäätyvät lasinpesimien suuttimet.

Ensi alkuun ihmettelin, että onko pumppu rikki vai mitä, kun lasinpesuneste oli mennyt hiljattain loppuun, säiliö täytetty uudestaan ja sen jälkeen koeruiskutettu onnistuneesti. Seuraavana päivänä ei enää onnistunutkaan, surina kuului, mutta nestettä ei tullut, ei etulasille eikä takalasille.

No, kun kaatoi lämmintä vettä suuttimen päälle, niin kyllähän sieltä alkoi tulla. Mutta kun pysäköi taivasalle, niin eiköhän ne ole taas jäässä seuraavalla kerralla ajoon lähtiessä... vaikka lasinpesunestekin kestää -20 asteen lämpötiloja.

Miksi tuollaisen perusasian kunnollinen suunnittelu on niin vaikeaa? En muista, että Corollassa olisi juuri koskaan ollut tuota ongelmaa. Ei ainakaan säännöllisesti. Onko Fordilla säästetty jättämällä lämpövastukset tms. asentamatta vai onko vain surkeaa suunnittelua?
 
Focuksen jäätyvät lasinpesimien suuttimet.

Ensi alkuun ihmettelin, että onko pumppu rikki vai mitä, kun lasinpesuneste oli mennyt hiljattain loppuun, säiliö täytetty uudestaan ja sen jälkeen koeruiskutettu onnistuneesti. Seuraavana päivänä ei enää onnistunutkaan, surina kuului, mutta nestettä ei tullut, ei etulasille eikä takalasille.

No, kun kaatoi lämmintä vettä suuttimen päälle, niin kyllähän sieltä alkoi tulla. Mutta kun pysäköi taivasalle, niin eiköhän ne ole taas jäässä seuraavalla kerralla ajoon lähtiessä... vaikka lasinpesunestekin kestää -20 asteen lämpötiloja.

Miksi tuollaisen perusasian kunnollinen suunnittelu on niin vaikeaa? En muista, että Corollassa olisi juuri koskaan ollut tuota ongelmaa. Ei ainakaan säännöllisesti. Onko Fordilla säästetty jättämällä lämpövastukset tms. asentamatta vai onko vain surkeaa suunnittelua?
Veikkaan että siellä ei tosiaan ole lämpövastuksia. Yhdessäkään Fordissa jota itse ajanut ei ole noita ollut mutta muuten niin karvalakkiautossa Daewoo Tacumassa oli.
 
Veikkaan että siellä ei tosiaan ole lämpövastuksia. Yhdessäkään Fordissa jota itse ajanut ei ole noita ollut mutta muuten niin karvalakkiautossa Daewoo Tacumassa oli.

Voi hyvä isä. :poop:

Jos saan kysyä, niin mikä on uusin/kallein ajamasi Ford? Ts. onko halpuuttaminen jatkunut nykypäivään asti vai uskaltaako uudempia Fordeja jo ostaa? Nyt kysymyksessä oleva Foka on kuitenkin vm. 2001, eli ei mikään tuore tapaus.
 
Ts. onko halpuuttaminen jatkunut nykypäivään asti vai uskaltaako uudempia Fordeja jo ostaa? Nyt kysymyksessä oleva Foka on kuitenkin vm. 2001, eli ei mikään tuore tapaus.

Ei ruiki pakkassäässä -07 Focus eikä -12 Fiesta. Eipä hirveetä tarvetta napapiirin leveyksillä yleensä olekaan, mutta kun on muutama pykälä pakkasta ja suolaväylät sulina niin onhan tuota ominaisuutta tullut kovin sanoin kabiinissa arvosteltua.
 
Ei ole suunnittelun kukkanen vaan ihan hyvä on noin. Jos huomaamattasi käytät webastolla/eberillä tankin melkein tyhjäksi niin riittää vielä tankissa tarvara lähimmälle tankille ellet nyt asu jossain pohjoisessa keskellä erämaata jossa mittarille enemmän matkaa. Muutenkin hyvä että sammuttaa lämmittimen ennenkuin alkaa hörppimään linja ilmaa. Jos käyttää linjaston tyhjäksi, webasto koittaa startata täyteen tankattuna x kertaa muttei syty kun linjasto tyhjä ja vaatii monta yritystä ennenkuin polttoaine pääsee sillä naksupumpulla palopesään asti niin yleensä kertojen määrä polttoaineen saamiseksi palopesälle asti ylittää jo sen määrän minkä takia lämmitin lyö itsensä vikatilaan eli lukkoon. Vikatila on noissa ihan syystä että jos ei tietty määrä sytytyskertoja riitä saamaan liekkiä pysymään päällä niin estää esim. tulipalon jos sattuisikin syttymään lopulta mutta aiempien sytytysyritysten takia palopesä on uitettu polttoaineessa niin tulipalohan siitä seuraa.

Kyllä se vaan on harmittava ominaisuus kun joutuu aamulla sen takia kylmään autoon menemään. 15 litralla lämppäri käynee täydellä teholla liki 30 tuntia. Akku siinä enemmin loppuu.
 
Ei muuten voi, nimim. entinen Mk4 omistaja. Jossakin softapäivityksessä se halogeenikuva tummeni onneksi suunnilleen järkeväksi, mutta vähän liian kirkas oli vieläkin.

On kyllä hurjan kuuloista. Liikenneturvallisuutta vaarantavasta ominaisuudesta pitäisi raportoida jonnekin. Kaikki kirkkaudet pitäisi olla säädettävissä niin himmeäksi kuin haluaa.
 
Apple carplay. Ilmoittaa kun tulee whatsapp viesti mutta jos haluaa lukea pitää kuitenkin kaivaa se luuri esiin. Jos haluaa tidalissa etsiä kappaleita pitää taas kaivaa puhelin käteen koska carplayn kautta ei voi kirjoittaa mitä haluaa hakea.

Jos tuo on joku turvallisuusjuttu niin navia voi kuitenkin käyttää vapaasti vaikka se vaatii ehkä vielä enemmän keskittymistä.

Voi olla myös keskivaikea user error.
 
Se on suunnittelun kukkanen. Lämmitys lakkaa ja joutuu tankkaamaan "200km" aikaisemmin turhan takia.
Mielestäni erikseen suunniteltu, testattu ja tarkoituksenmukaisesti toimiva ominaisuuse ei oikein täytä "suunnittelun kukkasen" kriteerejä.
Autot suunnitellaan niin suurelle joukolle ihmisiä että kompromisseja on pakko tehdä.
 
Mielestäni erikseen suunniteltu, testattu ja tarkoituksenmukaisesti toimiva ominaisuuse ei oikein täytä "suunnittelun kukkasen" kriteerejä.
Autot suunnitellaan niin suurelle joukolle ihmisiä että kompromisseja on pakko tehdä.
Muuten se onkin just eikä melkein viimeisen päälle, mutta 15 litraa on aivan absurdin korkea varapolttoaineraja lisälämmittimen käytönestolle, kun yleensä näissä on kyseessä vielä moderni turbodiesel. Kymmenen litran reservillä tekee jo ihmeitä. Ja vaikka olisi ihan omaa syytään tapana ajella tankki lähes kuivaksi jonnekin korpimökille, niin ei se hirveän suurta apua tarjoa kun lähtiessä onkin 9,2 litraa 9,0 litran sijaan jäljellä kun esilämmitys ei toiminutkaan. Se sen sijaan auttaisi, jos opettelisi varautumaan ja kävisi vähän useammin tankilla.

Erittäin häiritsevät varoitusmerkkiäänetkin ovat suunniteltuja, kuulemma testattujakin ja ainakin suunnittelijansa mielestä tarkoituksenmukaisia ja toimivia. Silti ne ovat raivostuttavaa paskaa, pahimmillaan vaarallisia ja ihan oikeita suunnittelun kukkasia.
 
Webastoon liittyen tuli uutena tietona kaverin kautta että mm. Fordeissa ja Volvoissa olevat Webastot menee lukkoon 800h käyttötunnin jälkeen. Huollon kanta on myydä uusi puhallin ja ohjainkortti. Elektroniikkahuollot noita voi koodata auki onneksi.
Tuohan ei ole suunnittelun kukkanen vaan tappoajastin, eräs poikkeuksellisen härski suunnitellun vanhenemisen keino.
 
Koskeeko vain webastoa vai eberiä myös ? Omassa foordissa on eberi lämmittämässä myös ajon aikana. 800h on ylittynyt moneen kertaan ja vieläkin toimii hienosti
En ole kuullut samaa Ebereistä. Mutta varmuudella koskee ainakin niitä vanhempia ei-vevo -mallin Thermo Top -Webastoja. Niissä on laskuri, joka stoppaa toiminnan 800h kohdalla.
 
Erittäin häiritsevät varoitusmerkkiäänetkin ovat suunniteltuja, kuulemma testattujakin ja ainakin suunnittelijansa mielestä tarkoituksenmukaisia ja toimivia. Silti ne ovat raivostuttavaa paskaa, pahimmillaan vaarallisia ja ihan oikeita suunnittelun kukkasia.
Mua ärsyttää se, että T6 Transporter pimputtelee melkein jatkuvasti kun ulkolämpötila pyörii neljän asteen molemmin puolin. Se pimputus on vieläpä ihan samanlainen kuin kaikki muutkin polttoaineen vähissä olemiset yms.
 
Mua ärsyttää se, että T6 Transporter pimputtelee melkein jatkuvasti kun ulkolämpötila pyörii neljän asteen molemmin puolin. Se pimputus on vieläpä ihan samanlainen kuin kaikki muutkin polttoaineen vähissä olemiset yms.

Tämä muuten oli reilu 20v vanhoissa Audeissa ärsyttävä ominaisuus. Samanlainen kaamea piippaus, jos meni polttoaine vähiin tai koneesta öljyt maantien varteen.
 
Mua ärsyttää se, että T6 Transporter pimputtelee melkein jatkuvasti kun ulkolämpötila pyörii neljän asteen molemmin puolin. Se pimputus on vieläpä ihan samanlainen kuin kaikki muutkin polttoaineen vähissä olemiset yms.
Tämä muuten oli reilu 20v vanhoissa Audeissa ärsyttävä ominaisuus. Samanlainen kaamea piippaus, jos meni polttoaine vähiin tai koneesta öljyt maantien varteen.
Jep, sama myös lasinpesunesteen määrässä. Pahimmillaan siis siten, että se varoittelee jatkuvasti mutkan tai töyssyn heiluttaessa nestetasoa. Joku turvavyö, lämpötila tai pesurin nestetaso on tietysti kiva ilmaista valolla ja äänellä ettei näitä sinänsä tärkeitä asioita unohda tai tee muuten tyhmyyksiä, mutta ei sen pitäisi mikään jatkuva master-varoitus tai kaiken muun läpitunkeva hätämerkki olla kuten voitelupaine tai polttoaineen vähyys. Huonoa instrumenttisuunnittelua.
 
Diesel autoa nyt ei muutenkaan kannattaisi talvella ajaa tankki tyhjäksi


Koskeeko vain webastoa vai eberiä myös ? Omassa foordissa on eberi lämmittämässä myös ajon aikana. 800h on ylittynyt moneen kertaan ja vieläkin toimii hienosti
Siinä on oma vaivansa ajella sopivalle asemalle tankkaamaan viherdieseliä... Ei toki auton vika.
 
Apple carplay. Ilmoittaa kun tulee whatsapp viesti mutta jos haluaa lukea pitää kuitenkin kaivaa se luuri esiin. Jos haluaa tidalissa etsiä kappaleita pitää taas kaivaa puhelin käteen koska carplayn kautta ei voi kirjoittaa mitä haluaa hakea.

Jos tuo on joku turvallisuusjuttu niin navia voi kuitenkin käyttää vapaasti vaikka se vaatii ehkä vielä enemmän keskittymistä.

Voi olla myös keskivaikea user error.
Just! Sama juttu Android Auton kanssa. Auton näytön kautta ei voi kirjoittaa mitään silloin kun auto on liikkeellä.

Ja vielä ärsyttävimpänä asiana se, että jos käyttää langatonta Android Autoa ja silloin kun puhelin on hokannut auton olevan lähellä, niin et voi avata kännykässä Googlen Mapsia ollenkaan! Ja jos istut pelkääjän paikalla auton liikkuessa, niin et pysty mitenkään AA:n kautta syöttämään osoitetta kirjoittamalla/näppäilemällä. Ratkaisin asian niin, että otin langattoman AA:n kokonaan pois käytöstä ja käytän ihan langallisena. Ja kun haluan syöttää osoitteen, niin irrotan piuhan, avaan kännykän google mapsin, syötän osoitteen ja aloitan navigoinnin. Sitten kytken piuhan takaisin kiinni, niin auton näyttöön tulee se AA:n navi ja ohjaa sinne syöttämääni osoitteeseen.

CarPlayssa piuhaa ei tarvitse irrottaa, kännyn google maps aukeaa + siihen voi kirjoittaa, vaikka olisi kytkettynä autoon.

Laitoin tästä palautetta Googlelle ja autonvalmistajalle. Sekä nostin kanssa esille sen, että auton omaan surkeaan naviin pystyy kirjoittamaan osoitteen ajon aikana. VMP.
 
Tuohan ei ole suunnittelun kukkanen vaan tappoajastin, eräs poikkeuksellisen härski suunnitellun vanhenemisen keino.
TOSIN tuo ei ole aivan vaaraton vehje paloturvallisuuden kannalta eli 800h olisi kyllä hyvä ajankohta tsekata että palopesä ja pakoputki ym. on kunnossa.
Merkkihuoltojen valitettavan tyypillinen toimintakulttuuri on aina vaihtaa uutta kokonaisuutta sen kummemmin ihmettelemättä.
 
Tässä kunnon kukkanen posiviivisessa mielessä. Kunnon uusi Camaro ihan tehtaalta. Jenkit ne vielä uskaltaa. Sähköinisiät luikkikoot autotalleihinsa latailmaan.

:smuscle::smuscle::smuscle:


Iso peukku näille dinosauruksille !

Siinä on vapaasti hengittävä 632-kuutiotuumainen (10,4 litraa) V8, jonka suurin teho on 739 kilowattia eli vähän yli tuhat hevosvoimaa. Suurin vääntömomentti on massiivinen sekin, sillä takapyörille siirretään 1 188 newtonmetriä.

 
Uutisen kuvissa esiintyvä kone ei toki ole tuo 10.4-litrainen, siinä kun ei ole mekaanista ahdinta.
 
Tässä kunnon kukkanen posiviivisessa mielessä. Kunnon uusi Camaro ihan tehtaalta. Jenkit ne vielä uskaltaa. Sähköinisiät luikkikoot autotalleihinsa latailmaan.

:smuscle::smuscle::smuscle:


Iso peukku näille dinosauruksille !



Tylsästi ovat vain kilpa-autoja eli ei rekisteröitävissä tieliikenteeseen
 
Tässä kunnon kukkanen posiviivisessa mielessä. Kunnon uusi Camaro ihan tehtaalta. Jenkit ne vielä uskaltaa. Sähköinisiät luikkikoot autotalleihinsa latailmaan.

:smuscle::smuscle::smuscle:


Iso peukku näille dinosauruksille !




Itselläni on arviolta helmikuussa tulossa sähköauto. Tosin sitä ei autotallissa ladata kun ei mahdu sinne samaan aikaan V8:n kanssa.

En ymmärrä miksi nämä olisivat toisensa poissulkevia?
 
Olen ihmisiä jotka eivät säätöihin koske kuin hyvin poikkeuksellisesti joten itselle ainakin toimi mainiosti (22c tavoite kesät talvet ja korkeintaan tuulilasin tehopuhallusta tulee käytettyä ja muistaakseni sille oli oma nappinsa valittavissa alapalkkiin). Toki jos on ihmisiä jotka haluavat säätää suuttimia jatkuvasti niin olisi aika raivostuttava. Äänikomennot ja/kosketusnapit lämpötilan säätöön ovat itsessään varsin helpot.

Ja eipä noita tule penkin ja radio/yms mediajuttujen lisäksi liikaa testattua koeajolla. Enemmänkin ilmenee testejä lukiessa nuo käytännön asiat. Pääasiassa koeajolla itse ollut ajettavuus, teho, mukavuus, penkit, ohjauslaitteet (ajamiseen liittyvät), melu, sisustan laatu yms.
Vähän vanha viesti mutta menköön...

Se, että joku käyttäjä ei tarvitse / halua niitä säätöjä normaalisti ei ainakaan omasta mielestäni ole mikään peruste tehdä täysin käyttökelvotonta kuraa. Tuollainen "ehkä saa oman napin alapalkkiin" niinkin olennaiselle ominaisuudelle kuin tuulilasin puhallukselle on niin todellinen suunnittelun kukkanen kun olla ja voi. Kyllä tuollaisetkin ovat niitä hallintalaitteita, jotka on oltava käsillä helposti ilman jotain älytöntä valikkoviidakkoa.

Äänikomentojakaan ei läheskään jokainen halua (tai ei osaa koska kielitaito) käyttää joten mielestäni niiden tulisi olla kunnollisen suunnittelun lisä, ei suinkaan oikeutus tehdä kelvotonta.

Vaikea on myös ymmärtää koeajoa, jossa ei testata kattavasti niitä auton ominaisuuksia. Moni autoliike antaa kuitenkin auton koeajoon useammaksi tunniksi pyytämättäkin joten aikaa on testata. Enkä ainakaan itse haluaisi havaita kohtuukalliissa investoinnissa kovin montaa ärsyttävää yksityiskohtaa.

On kyllä hurjan kuuloista. Liikenneturvallisuutta vaarantavasta ominaisuudesta pitäisi raportoida jonnekin. Kaikki kirkkaudet pitäisi olla säädettävissä niin himmeäksi kuin haluaa.
Näin ei kuitenkaan tunnu olevan. Onneksi omassa on "sammuta näyttö"-nappi. Varsinkaan pahimmilla keleillä en halua yhtään ylimääräistä valoa ohjaamoon.
Mutta mikään uusi ilmiö ei valitettavasti ole kyseessä, vaikkakin korostuu näyttöjen myötä. Ei kaikissa ajamissani autoissa ole edes sitä normaalin mittariston valaistusta saanut oikeasti riittävän himmeäksi, saati nopeusmittaria lukuun ottamatta kaikkea muuta pimeäksi niin halutessaan.

Ja näitä liikenneturvallisuutta vaarantavia ovat kirkkauden lisäksi helposti moni muukin kosketusnäytön kautta hoidettava asia. Vaikka toteutus olisi miten yksinkertainen, tarve vaihtaa "sivua" tai vastaava vaatii jo keskittymisen siihen näyttöön, ei itse ajamiseen.

Mua ärsyttää se, että T6 Transporter pimputtelee melkein jatkuvasti kun ulkolämpötila pyörii neljän asteen molemmin puolin. Se pimputus on vieläpä ihan samanlainen kuin kaikki muutkin polttoaineen vähissä olemiset yms.
Nuo muuttuvat varsinkin Suomessa suunnittelun kukkasiksi. Lämpimämmissä maissa varoitus on ihan ok mutta täällä kaikki eivät lopeta pimputtelua edes kovemmalla pakkasella. Samoin on tullut nähtyä aina alle +4 asteen vilkkuvaa lämpötilanäyttöä ja muuta mukavaa.

Toivottavasti tällaisia saadaan kustomoitaviksi edes joskus laajemmin. Pitäisin tärkeämpänä kuin esimerkiksi mahdollisuutta valita vilkun merkkiääni monesta mahdollisesta vaihtoehdosta.
 
Samoin on tullut nähtyä aina alle +4 asteen vilkkuvaa lämpötilanäyttöä
Käyttiksessä (04 Maxima) on tällainen ominaisuus. Onneksi se näyttö on niin pieni, että kun vaihtaa vaikkapa kulutuksen näkyville, ei sinne jää kuin snadi °C -merkki kulmaan vilkkumaan ja se ei enää haittaa.
 
Käyttiksessä (04 Maxima) on tällainen ominaisuus. Onneksi se näyttö on niin pieni, että kun vaihtaa vaikkapa kulutuksen näkyville, ei sinne jää kuin snadi °C -merkki kulmaan vilkkumaan ja se ei enää haittaa.
Ei varsinaisesti haittaa mutta jokseenkin turha ominaisuus. Jos vilkkuisi vaikka +-2 astetta niin hyöty olisi aivan toinen. Tosin pienellä lcd- näytöllä ei toki kovin merkittävä haitta ole koko ajankin vilkkuen.

Mutta kuten totesit, Nissanillakin joskus ajelleena, siinä oli tosiaan tuollainen vilkkuva °C Sitä en muista, missä vilkkui myös lukuarvo.
 
En tiedä onko muissa volkkarin ID-sähköautoissa tämä sama suunnittelun kukkanen, mutta ainakin ID.3:ssä on. Eli, vaikka kattokonsolista on määritelty, että sisävalot syttyvät ovea avatessa, niin käytännössä tämä toimii vain, jos auto on ollut lukittuna. Jos poistut autosta lukitsematta ovia (kuitenkin ovet sulkien), niin muutaman minuutin päästä auton oven avaus ei sytytä sisävaloja! Sisävalot saa tällöin päälle joko manuaalisesti kattovalossa olevasta hipaisukytkimestä, tai laittamalla ovet lukkoon (ennen oven avaamista) ja samantien avaamalla lukitus ja sen jälkeen ovi.

Elän toivossa, että tulisi softakorjaus tähän joskus. Tai sitten tämä on ihan tietoinen kukkanen saksalaiselta insinööriltä...
 
En tiedä onko muissa volkkarin ID-sähköautoissa tämä sama suunnittelun kukkanen, mutta ainakin ID.3:ssä on. Eli, vaikka kattokonsolista on määritelty, että sisävalot syttyvät ovea avatessa, niin käytännössä tämä toimii vain, jos auto on ollut lukittuna. Jos poistut autosta lukitsematta ovia (kuitenkin ovet sulkien), niin muutaman minuutin päästä auton oven avaus ei sytytä sisävaloja! Sisävalot saa tällöin päälle joko manuaalisesti kattovalossa olevasta hipaisukytkimestä, tai laittamalla ovet lukkoon (ennen oven avaamista) ja samantien avaamalla lukitus ja sen jälkeen ovi.

Elän toivossa, että tulisi softakorjaus tähän joskus. Tai sitten tämä on ihan tietoinen kukkanen saksalaiselta insinööriltä...

Jaa ja sitten vielä se, että kattovalaisin päälle hipaisukytkimestä? Eli ei mene päälle hanskat kädessä, vaan pitää tähdätä johonkin pieneen hipaisu alueeseen? Versus että painat sitä melkein postikortin kokoista valoa sokkona.
 
En tiedä onko muissa volkkarin ID-sähköautoissa tämä sama suunnittelun kukkanen, mutta ainakin ID.3:ssä on. Eli, vaikka kattokonsolista on määritelty, että sisävalot syttyvät ovea avatessa, niin käytännössä tämä toimii vain, jos auto on ollut lukittuna. Jos poistut autosta lukitsematta ovia (kuitenkin ovet sulkien), niin muutaman minuutin päästä auton oven avaus ei sytytä sisävaloja! Sisävalot saa tällöin päälle joko manuaalisesti kattovalossa olevasta hipaisukytkimestä, tai laittamalla ovet lukkoon (ennen oven avaamista) ja samantien avaamalla lukitus ja sen jälkeen ovi.

Elän toivossa, että tulisi softakorjaus tähän joskus. Tai sitten tämä on ihan tietoinen kukkanen saksalaiselta insinööriltä...

Ehkä ajateltu että autot seisovat kauan myymälässä odottamassa ostajia, niin ei mene akku tyhjäksi renkaanpotkijoista? :-)

Jossain kohtaa volkkarilla oli ongelmia ovikytkimien kanssa, ja oireet olivat vähän samanlaisia, ja yleensä vielä ekstrana se hälyttimet alkoivat soimaan ...
 
Ehkä ajateltu että autot seisovat kauan myymälässä odottamassa ostajia, niin ei mene akku tyhjäksi renkaanpotkijoista? :)

Jossain kohtaa volkkarilla oli ongelmia ovikytkimien kanssa, ja oireet olivat vähän samanlaisia, ja yleensä vielä ekstrana se hälyttimet alkoivat soimaan ...

Led-sisävalot eivät vie kovin paljoa sähköä ja enemmin olisin koodannut sen siten, että jos ovet jäävät auki, niin >10 min ja sisävalot sammuvat tms. Tuskin niitä ovia availlaan satoja kertoja päivässä sielläkään liikkeessä? Lisäksi se pikkuakku latautuu siitä ajoakusta automaattisesti tarvittaessa.

Ah, nelosgolffiin tuli aikoinaan vaihdettua mikrokytkimet oviin... Ihana herätys yöllä siihen hälyyn. :)

Jaa ja sitten vielä se, että kattovalaisin päälle hipaisukytkimestä? Eli ei mene päälle hanskat kädessä, vaan pitää tähdätä johonkin pieneen hipaisu alueeseen? Versus että painat sitä melkein postikortin kokoista valoa sokkona.

Tuo hipaisukytkin kyllä toimii kohtalaisesti, jopa hanskat kädessä. Hipaisukohtana toimii se koko "valaisinaukon" pinta, olisiko luokkaa 4x7 cm. Kyllä siihen osuu melko hyvin. Toki, ei olisi mitään tarvetta hiplata sitä, jos syttyisivät automaattisesti...
 
Toyota Corolla 2022 ja Tesla Model 3 2021 kokemuksella adaptiivinen vakkari jossa tutkan peityttyä putoaa koko vakkari pois pelistä. VMP touhua. Toyotalle on sentään annettava se että speed limiter on käsillä heti eikä vain luurista tai valikkoja kaivelemalla.

Toisaalta Toyotasta on sanottava että kenen helvetin idea oli tunkea pause MODE napin taakse. Olen mielestäni varsin hyvä keksimään miten mikäkin toimii ja mikä nappi tekee mitä, mutta Corolla on ensimmäinen auto jossa joudun googlaamaan/lukemaan ohjekirjaa että saan normaalit toiminnot suoritettua. Uuu ja yksi tähän mennessä isoimmista Corollan inhokeista puolentoista vuorokauden ajokokemuksen perusteella. Vakkari ratin oikealla puolella. Joutuu joka kerta nostamaan käden ratille että saat vakkarin päälle vs että voisit vain painaa nappia vasemmalla kädellä. Tiedän että voi kuulostaa naurettavalta mutta aikanaan Ibiza Cuprassa oli sama juttu ja kirosin sitä kaverille ja kaveri nauroi päin naamaa kunnes ajoi Kuopio-Helsinki välin sillä.
 
Toyota Corolla 2022 ja Tesla Model 3 2021 kokemuksella adaptiivinen vakkari jossa tutkan peityttyä putoaa koko vakkari pois pelistä. VMP touhua. Toyotalle on sentään annettava se että speed limiter on käsillä heti eikä vain luurista tai valikkoja kaivelemalla.

Toisaalta Toyotasta on sanottava että kenen helvetin idea oli tunkea pause MODE napin taakse. Olen mielestäni varsin hyvä keksimään miten mikäkin toimii ja mikä nappi tekee mitä, mutta Corolla on ensimmäinen auto jossa joudun googlaamaan/lukemaan ohjekirjaa että saan normaalit toiminnot suoritettua. Uuu ja yksi tähän mennessä isoimmista Corollan inhokeista puolentoista vuorokauden ajokokemuksen perusteella. Vakkari ratin oikealla puolella. Joutuu joka kerta nostamaan käden ratille että saat vakkarin päälle vs että voisit vain painaa nappia vasemmalla kädellä. Tiedän että voi kuulostaa naurettavalta mutta aikanaan Ibiza Cuprassa oli sama juttu ja kirosin sitä kaverille ja kaveri nauroi päin naamaa kunnes ajoi Kuopio-Helsinki välin sillä.

Siis, pitääkö sitä vakkaria räplätä koko ajan?
 
Siis, pitääkö sitä vakkaria räplätä koko ajan?
Juu, tottakai. Käytän sitä kaikkialla ihan 30kmh rajoituksista motarille. Paljon mukavampaa arkiajo kun painat nappia ja tadaa vs että tarvitsee edes vaivautua vilkuilemaan mittaria ajatko ylinopeutta tai alinopeutta ja voit keskittyä paremmin seuraamaan muuta liikennettä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 706
Viestejä
4 563 220
Jäsenet
75 011
Uusin jäsen
Pro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom