Olen ihmisiä jotka eivät säätöihin koske kuin hyvin poikkeuksellisesti joten itselle ainakin toimi mainiosti (22c tavoite kesät talvet ja korkeintaan tuulilasin tehopuhallusta tulee käytettyä ja muistaakseni sille oli oma nappinsa valittavissa alapalkkiin). Toki jos on ihmisiä jotka haluavat säätää suuttimia jatkuvasti niin olisi aika raivostuttava. Äänikomennot ja/kosketusnapit lämpötilan säätöön ovat itsessään varsin helpot.
Ja eipä noita tule penkin ja radio/yms mediajuttujen lisäksi liikaa testattua koeajolla. Enemmänkin ilmenee testejä lukiessa nuo käytännön asiat. Pääasiassa koeajolla itse ollut ajettavuus, teho, mukavuus, penkit, ohjauslaitteet (ajamiseen liittyvät), melu, sisustan laatu yms.
Vähän vanha viesti mutta menköön...
Se, että joku käyttäjä ei tarvitse / halua niitä säätöjä normaalisti ei ainakaan omasta mielestäni ole mikään peruste tehdä täysin käyttökelvotonta kuraa. Tuollainen "ehkä saa oman napin alapalkkiin" niinkin olennaiselle ominaisuudelle kuin tuulilasin puhallukselle on niin todellinen suunnittelun kukkanen kun olla ja voi. Kyllä tuollaisetkin ovat niitä hallintalaitteita, jotka on oltava käsillä helposti ilman jotain älytöntä valikkoviidakkoa.
Äänikomentojakaan ei läheskään jokainen halua (tai ei osaa koska kielitaito) käyttää joten mielestäni niiden tulisi olla kunnollisen suunnittelun lisä, ei suinkaan oikeutus tehdä kelvotonta.
Vaikea on myös ymmärtää koeajoa, jossa ei testata kattavasti niitä auton ominaisuuksia. Moni autoliike antaa kuitenkin auton koeajoon useammaksi tunniksi pyytämättäkin joten aikaa on testata. Enkä ainakaan itse haluaisi havaita kohtuukalliissa investoinnissa kovin montaa ärsyttävää yksityiskohtaa.
On kyllä hurjan kuuloista. Liikenneturvallisuutta vaarantavasta ominaisuudesta pitäisi raportoida jonnekin. Kaikki kirkkaudet pitäisi olla säädettävissä niin himmeäksi kuin haluaa.
Näin ei kuitenkaan tunnu olevan. Onneksi omassa on "sammuta näyttö"-nappi. Varsinkaan pahimmilla keleillä en halua yhtään ylimääräistä valoa ohjaamoon.
Mutta mikään uusi ilmiö ei valitettavasti ole kyseessä, vaikkakin korostuu näyttöjen myötä. Ei kaikissa ajamissani autoissa ole edes sitä normaalin mittariston valaistusta saanut oikeasti riittävän himmeäksi, saati nopeusmittaria lukuun ottamatta kaikkea muuta pimeäksi niin halutessaan.
Ja näitä liikenneturvallisuutta vaarantavia ovat kirkkauden lisäksi helposti moni muukin kosketusnäytön kautta hoidettava asia. Vaikka toteutus olisi miten yksinkertainen, tarve vaihtaa "sivua" tai vastaava vaatii jo keskittymisen siihen näyttöön, ei itse ajamiseen.
Mua ärsyttää se, että T6 Transporter pimputtelee melkein jatkuvasti kun ulkolämpötila pyörii neljän asteen molemmin puolin. Se pimputus on vieläpä ihan samanlainen kuin kaikki muutkin polttoaineen vähissä olemiset yms.
Nuo muuttuvat varsinkin Suomessa suunnittelun kukkasiksi. Lämpimämmissä maissa varoitus on ihan ok mutta täällä kaikki eivät lopeta pimputtelua edes kovemmalla pakkasella. Samoin on tullut nähtyä aina alle +4 asteen vilkkuvaa lämpötilanäyttöä ja muuta mukavaa.
Toivottavasti tällaisia saadaan kustomoitaviksi edes joskus laajemmin. Pitäisin tärkeämpänä kuin esimerkiksi mahdollisuutta valita vilkun merkkiääni monesta mahdollisesta vaihtoehdosta.