Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Tämä ei tullut edes mieleen, eikä ole koskaan osunut kohdalle, mutta sulle varmastin useastikin?
Jaa siis se, että jäähdytysjärjestelmä ei ole painetiivis? Juu on. Voi johtua vaikka kannentiivisteestä tai paskasta letkusta. Mitenkään ennen kuulumatonta ei myöskään ole, että korkki on saatu kädetettyä väärin paikalleen, kuten ei sekään että korkki on viallinen.
 
Ei vaan se, että se korkki jäisi löysälle ja se kippo keittäisi.
Luetko edes mihin vastaat?
No luin sanan "tämä", joka ei mitenkään automaattisesti tarkoita löysälle jäänyttä korkkia.

Varmaan on joskus jäänyt korkki löysälle, tai unohtunut laittaa kiinni. En osaa sanoa onko juuri jäähdytysjärjestelmän korkille käynyt noin. Hajonnut sellainen kyllä on ainakin kerran niin ettei pitänyt lainkaan painetta.
 
No hyvä. Kun tunnet näköjään tuita tekniikkaa selvästi mua paremmin, niin selitä mulle kuinka se auto hoksaa tuon keittämisen. Voit käyttää myös ammattitermejä.

Kai se auton mittari voi näyttää mitä tykkää, mutta järjestelmällä on kuitenkin tiedossa todellinen jäähdytinnesteen lämpötila?
 
No hyvä. Kun tunnet näköjään tuita tekniikkaa selvästi mua paremmin, niin selitä mulle kuinka se auto hoksaa tuon keittämisen. Voit käyttää myös ammattitermejä.
Puhuttiin mittarin puuttumisesta, tai sen näyttämästä. Sama anturi siellä järjestelmässä on edelleen, vaikka käyttäjälle ei viisarimallista mittaria näytettäisikään. Eli automatiikka huomaa että anturien x, y ja z välinen raja-arvo on ylittynyt --> mittaritaulussa esitetään asiasta varoitusvalo tai siis nykyään yleensä teksti ja joissakin malleissa lisäksi tarkemmat toimintaohjeet.

Olennaista tässä keskustelussa on koko ajan ollut se, ettei koko ajan näkyvä veden lämpötilasta kertova viisarimittari ole kuljettajalle nykyään olennainen asia, kuten ei moni muukaan yhtä turha tieto.
 
Kai se auton mittari voi näyttää mitä tykkää, mutta järjestelmällä on kuitenkin tiedossa todellinen jäähdytinnesteen lämpötila?
Aivan. Mutta kun se jäähdytysjärjestelmän ylilämmön lämpötilaraja on korkeampi kuin jäähdytysnesteen kiehumislämpötila silloin kun järjestelmä ei paineistu oikein. Se nesteen lämpötila ei ikinä nouse kiehumispistettä ylemmäs.

Ei se merkkivalo auta muuta kuin siinä tilanteessa että ehjä auto ylikuumenee olosuhteiden takia.
 
Aivan. Mutta kun se jäähdytysjärjestelmän ylilämmön lämpötilaraja on korkeampi kuin jäähdytysnesteen kiehumislämpötila silloin kun järjestelmä ei paineistu oikein. Se nesteen lämpötila ei ikinä nouse kiehumispistettä ylemmäs.

Ei se merkkivalo auta muuta kuin siinä tilanteessa että ehjä auto ylikuumenee olosuhteiden takia.

Sillon se auto on särki ja sopiikin kiehua.
 
Olennaista tässä keskustelussa on koko ajan ollut se, ettei koko ajan näkyvä veden lämpötilasta kertova viisarimittari ole kuljettajalle nykyään olennainen asia, kuten ei moni muukaan yhtä turha tieto.
Meinastin että keskustellaan siitä onko tuo keskittävä mittari suunnittelun kukkanen... :)

Eihän se tietysti kovin olennainen tieto ole uudessa takuunalaisessa/leasingautossa. Ne autot ei vaan pirulaiset pysy uutena.
 
Se, että nykyautoilijat eivät ymmärrä mitään mitä konepellin alla tapahtuu, ei muuta sitä faktaa, että kaikista oikein näyttävistä mittareista on hyötyä jos niistä osaa päätellä asioita. Harmi vaan että tien päällä näkee autonsa matkustajia enemmän kuin autonsa kuljettajia
Tänäpäivänä ei kannatta laitaa 10 000 autoon mitreita joista on vain haittaa 9 990 lle., ne jäljelle jääväät kymmenen voi ruuvata telineeseen johon jonkin tapletin ja sinne valita sitten haluamansa kokoisen lämpömittarin, tai sitten ihan suoraan siihen 27 tuumaseen infonäyttöön peilata sen näkymän.

9 9995:lla sen auton pitäisi osata paremmin kertoa milloin jossain on vikaa, se mikä on suunnittelun laiskuutta on se että se ei kerro. Se auton softat osaa sen moottorin käynnistää ja säätää, niin on se nyt kumma jos se ei osaa käyttäjää paremmin analysoida jäähdytysjärjestelmää, tai no ei osaa jos sitä ei ole kukaan tehnyt loppuun asti

No muutamavuosi vielä niin nämä on vanhoja autoja rassaavien juttuja, ei uusiin kannatta enään resursseja uhrata, vetäköön täppärillä ne jotaka haluaa. ja niihin softaa joka analysio onko korkki auki vai ei.


Sillon se auto on särki ja sopiikin kiehua.
Jos korkki auki ja vedet alkaa kiehumaan, niin ilmeisesti osassa autoja käy niin kuin vanhoissa filmeissä/sarjakuvissa, jolloin se blondikin jo kysyy facesta että mitäs nyt.

Veden lämpötilaa kai voi mittailla eripaikoista ja vähän muitakin lämpöjä mittaillaan, eli jos anturit sopivasti, niin ei se peli kai välttämättä ole menetetty vaikka paineet ei nousisi, Tai ainakin luulisi että automatiikalla siihen kerkiää reakoimaan, jos nyt yleensä on mahdollista ajoissa tehdä jotain. Yritän sanoa että jos sen pystyy kuski mittarista erottaan, niin kyllä sen pystyy autokin, jos nyt joku on sen halunnut niin tehdä.

Jos autosta puuttuu pinnantaso anturit (tai muu tapa se arpoa), niin se kai nuukailua. Toki autoissa missä laskettu elinikä ei kovin pitkä ja huolto-ohjelman mukaan toimittuna ei tarvi välillä tarkastella ja täytellä, niin ei välttämättä kannata sellaisia turhia laitella.
 
Viimeksi muokattu:
Ei niitä ole läheskään kaikissa autoissa. En nyt mene väittämään että harvassa autossa on, koska kyllä niitä käytetään, mutta ei missään tapauksessa mikään automaattisesti löytyvä anturi.

No sitten pitää luottaa sihen lämpömittariin tai olla ajamatta autoilla metriäkään.
 
Tänäpäivänä ei kannatta laitaa 10 000 autoon mitreita joista on vain haittaa 9 990 lle., ne jäljelle jääväät kymmenen voi ruuvata telineeseen johon jonkin tapletin ja sinne valita sitten haluamansa kokoisen lämpömittarin, tai sitten ihan suoraan siihen 27 tuumaseen infonäyttöön peilata sen näkymän.

9 9995:lla sen auton pitäisi osata paremmin kertoa milloin jossain on vikaa, se mikä on suunnittelun laiskuutta on se että se ei kerro. Se auton softat osaa sen moottorin käynnistää ja säätää, niin on se nyt kumma jos se ei osaa käyttäjää paremmin analysoida jäähdytysjärjestelmää, tai no ei osaa jos sitä ei ole kukaan tehnyt loppuun asti

No muutamavuosi vielä niin nämä on vanhoja autoja rassaavien juttuja, ei uusiin kannatta enään resursseja uhrata, vetäköön täppärillä ne jotaka haluaa. ja niihin softaa joka analysio onko korkki auki vai ei.
En ole kokenut että liiasta tiedosta haittaa olisi, mitä haittaa nämä 9990 ihmistä kokevat jos mittareita on liikaa?

Ja eiväthän ne ongelmat ole auton ensimmäisellä omistajalla, vaan seuraavilla. Mitä enemmän on vikaantuvia antureita, sitä enemmän niitä vikaantuu. On minulle käynyt niinkin, että öljynpaineet varoitusvalon mukaan katosivat kokonaan mutta öljynpainemittari näytti todellisen paineen. Päättelin nerokkaasti sen olevan anturivika, joka se myös oli. Olisi tullut kallis hinaus jos siihen olisin päätynyt (täysperäyhdistelmä täydessä lastissa) joten ei siitä perinteisestä mittarista silkkaa haittaakaan ole.
 
"Järkevästi" eli tavanomaisesti toteutetussa lämpömittarittomassa mittaristossa on kylmän moottorin huomiovalo. Mikäli se sammuu oikein toimiessaan järkevässä vaiheessa, ajaa tältä osin saman asian kuin suodatettua dataa näyttävä mittari joka sekin valehtelisi tietyn rajan jälkeen lämpötilan olevan jatkuvasti normaali. Molemmissa oire ilmenee ihan samoin.

Yleensä vähäistä enemmän auki jäävä termostaatti on kyllä ilmeinen vika vähemmän teknisellekin täysipäiselle, jos sekä ajaa että tankkaa. Ja normaalissa tapauksessa talvella kyllä huomaa myös lämmitysjärjestelmän vajaatehoisuuden.

Ainakin E60/61 bemari ei osaa varoittaa kylmästä koneesta. Lisäksi jos se vaikka lämpenee vielä nollakelissä johonkin 60 asteeseen niin kabiiniin tulee kuitenkin lämpöä niin aika vaikea sellaista on huomata. Toki sitten kunnon pakkasilla jossain maantiellä niin huomaa tietysti kun ei tule yhtään lämpöä, mutta tuollaisia pätkiä ei välttämättä tule kovinkaan usein.
 
En ole kokenut että liiasta tiedosta haittaa olisi, mitä haittaa nämä 9990 ihmistä kokevat jos mittareita on liikaa?
Käytettävyys, kaikki turha pois. Ja ketjussa taidettiin kertoa että ne aiheuttaa turhaa painetta käyttäjälle ja kuormaa huoltoon -> kustannus.

Ehdottomasti kannata sitä että on rajapinnat mistä sitten se promille voi lukea anturitiedot, osaa se kiinnostaa vaikka ei mitään tajuaisi, ja on harrastajia jotka niistä jotain ymmärttävät ja haluavat hyödyntää mihin sitten hyödyntävätkin. Kannatan jopa sitä että rajapintaa ei saa hinnoitella mielinmäärin, jos ei veloitukseton, niin kohtuullinen kertamaksu enintään. Velvoitettu avoimuus taasen kannustaa harrastajia näkemään vaivaa ja jakamaan keskenään töitään. Elinkaaren lopussa voi olla ihan arvokasta, pidentää joidenkin polttis yksilioden käyttöaikaa, niiden harvinaisuuksien mitä ei laiteta paaliin. No en vastusta että rinnalle siihen suureen infonöyttöön voisi ihan valikosta kaivelle niitä oikeita anturitietoja, josta "kehittäjä" valikosta.

Edit:
Mitäs tärkeitä, Nopeusmittari, matkamittari, polttoainemittari, ulkolämpömittari.

(Polttoainemittarin osalta sitten miten käyttäjä nyt haluaakaan nähdä, litroina, prosentteina, ajo matkaa jäljellä)
 
Viimeksi muokattu:
Käytettävyys, kaikki turha pois. Ja ketjussa taidettiin kertoa että ne aiheuttaa turhaa painetta käyttäjälle ja kuormaa huoltoon -> kustannus.

Ehdottomasti kannata sitä että on rajapinnat mistä sitten se promille voi lukea anturitiedot, osaa se kiinnostaa vaikka ei mitään tajuaisi, ja on harrastajia jotka niistä jotain ymmärttävät ja haluavat hyödyntää mihin sitten hyödyntävätkin. Kannatan jopa sitä että rajapintaa ei saa hinnoitella mielinmäärin, jos ei veloitukseton, niin kohtuullinen kertamaksu enintään. Velvoitettu avoimuus taasen kannustaa harrastajia näkemään vaivaa ja jakamaan keskenään töitään. Elinkaaren lopussa voi olla ihan arvokasta, pidentää joidenkin polttis yksilioden käyttöaikaa, niiden harvinaisuuksien mitä ei laiteta paaliin.
Mitä jos ne mittarit olis ihan pakollisia varusteita sisäänrakennettuna, rajapinnoista erillisenä asiana? Digimittaristossahan* niitä ei tarvitse näyttää kuin niille jotka haluavat valita edistyneen näkymän, eikä oikein suunnittelu edes ole kalliimpaa kuin väärin ja huonosti suunnittelu. Lähinnä öljynpaineesta ei välttämättä ole tietoa jos on vain valoa varten asennettu alkeellinen anturi.

E: * Tällä tarkoitan nyt tietenkin modernia lasiohjaamoa, digitaaliteknologiaahan ne fyysiset mittaristotkin ovat pääosin pitkään olleet.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä jos ne mittarit olis ihan pakollisia varusteita sisäänrakennettuna, rajapinnoista erillisenä asiana? Digimittaristossahan niitä ei tarvitse näyttää kuin niille jotka haluavat valita edistyneen näkymän, eikä oikein suunnittelu edes ole kalliimpaa kuin väärin ja huonosti suunnittelu. Lähinnä öljynpaineesta ei välttämättä ole tietoa jos on vain valoa varten asennettu alkeellinen anturi.
Voi olla vaikea perustella pakollisuutta jollekkin ei välttämättömälle. Mutta avoimet rajapinnat voisi myydä jonain vapaan kilpailun turvaavana juttuna. Tällä haen sitä että se toisi harrastaja että kaupallisia juttuja, joilla sitten saataisiin sitä mitä harrastajat haluaa, ja näkisin että nämä on juttuja siellä ajoneuvon elinkaaren ehtoopuolella, niin ei tarvi tyytyä siihen mitä valmistaja on pakolla sarvet päässä tehnyt.


Ja siis jotain muutakin kuin vain mittausdata, vaan ihan sitä datan jalostamista ja vaikka sitten niitä varoituksia., ohjeita, arvauksia. Lokin tuuppaamista yhteisöön.

Joo, luoteenhan sitä nytkin enemmän tai vähemmän helposti , autosta/mallista riippuen ja mitä sankari on hankkinut.

Se oman suosikki näkymän voi sitten tuupata sen auton natiivi infonäyttöön mitä peilausta/rajapintaa sitten tukeekin.

Sama tietenkin riippumatta mikä voimalinja, energia käytössä, ei vain polttiksiin.
 
Voi olla vaikea perustella pakollisuutta jollekkin ei välttämättömälle.
Eihän sitä tarvitse perustella, sen kun vaatii. Aika pieni osa pakollisista ja "pakollisista" ajoneuvojen varusteista on mitenkään välttämättömiä.

Todettakoon nyt kuitenkin etten ihan tosissani ole ehdotukseni kanssa.
 
Mitä jos ne mittarit olis ihan pakollisia varusteita sisäänrakennettuna, rajapinnoista erillisenä asiana? Digimittaristossahan* niitä ei tarvitse näyttää kuin niille jotka haluavat valita edistyneen näkymän, eikä oikein suunnittelu edes ole kalliimpaa kuin väärin ja huonosti suunnittelu.
Edes käyttäjän rajallisesti muokattavissa olevien digimittaristojen kanssa tuollaisten pakottaminen olisi typerää, kun niistä aiheutuu aina jotain lisäkustannuksia valmistajalle. Vähintään tällaisen vaatimuksen perustelu pitäisi tulla turvallisuudesta. Se ei kelpaa taustaksi, että joku satunnainen harrastaja tykkää seurailla kaikenlaisia nippelitietoja autoillessaan, enkä myöskään usko että näiden vuoksi kaikki muut asiakkaat haluaisivat joutua maksajiksi, jos sitä näiltä kysyttäisiin.

Jos joku valmistaja kokee hyödylliseksi kilpailueduksi tarjota näitä lisätietoja, niin tämä voi vapaasti omien kohderyhmätutkimustensa myötä niin tehdä. Vähän niinkuin joku G-voimamittari urheiluautoissa tms.

Todettakoon nyt kuitenkin etten ihan tosissani ole ehdotukseni kanssa.
Huh, vähän jo säikähdin. :D
 
Viimeksi muokattu:
Vähintään tällaisen vaatimuksen perustelu pitäisi tulla turvallisuudesta. Se ei kelpaa taustaksi, että joku satunnainen harrastaja tykkää seurailla kaikenlaisia nippelitietoja autoillessaan, enkä myöskään usko että näiden vuoksi kaikki muut asiakkaat haluaisivat joutua maksajiksi, jos sitä näiltä kysyttäisiin.
Onhan se turvallisuusperuste, että tien päälle jäämisen todennäköisyys on suurempi jos alkavasta viasta kertovaa tietoa piilotetaan kuljettajalta. Se voi erämaassa olla elämän ja kuoleman kysymys, ja autojenhan on tarkoitus olla mahdollisimman turvallisia tieliikenteessä, vaikka sitten Australian Outbackissa ja pohjoisilla lumimyrskyseuduilla. :kahvi:

Myönnän liioittelun. Tätä pitää silti verrata vaikkapa EuroNCAP:n kriteereihin jotka ovat lähes sama asia kuin pakollisuus. Joku vauvanjakkaran kiinnikkeen selkeä näkyvyys plus itsestäänselvät varoitustekstit arvotetaan hirveän korkealle, vaikka se nyt on lähinnä istuinta asettavan pellen tyhmyyttä jos ei osaa huonommin näkyvään muuten hyvään lenkkiin kiinnittää. Samoin erilaisia tarkoituksella haitaksi lisättyjä kilkatuskelloja pitää harvinaisissa tilanteissa kuunnella ärsytykseen asti vaikka sehän ei turvallisuutta lisää vaan vähentää.

Tähän verrattuna olisi ihan kohtuullista, että näkisi vaikka sitten lämpötilan ja latauksen todelliset tiedot, jotta ei pahimmillaan palellu hengiltä kiusanteon takia.
 
Tuo nykyajan tietämättömyys/välinpitämättömyys/ymmärtämättömyys yms ovat se ongelma. Jokainen noista mittareista olisi hyvä olla. Auto on kone jossa on antureita ja "älyä" ja se äly ei aina kykene täysin loogiseen ajatteluun, tai vaikka kykenisi, se todellinen tilanne halutaan peitellä etteivät ymmärtämättömät panikoi. Ymmärrän molemmat osapuolet, mutta ihmisenä jonka suurin osa autoista on ollut tehomalleja tai muita erikoismalleja, kyllä tuo pistää vituttamaan. Dataa olisi tarjolla niin helvetisti mutta sitä ei anneta käyttäjälle jotka sitä voisivat ja osaisivat käyttää. Niinkin simppeli kuin moottoriöljyn lämpö. Jokaisessa autossa minkä olen omistanut, olen selvittänyt keinon millä päätellä että öljyt ovat lämpimät ja koneelle saa antaa kunnolla runttua. Kyllähän tuo pistää ärsyttämään että simppeli mittari, joka kertoisi niin paljon ENNEN kuin kone on paskoontumassa, on paskottu jottei keskiverto kuski vain missään muotoa pelästy. Voin sanoa että on oikeasti todella mukava fiilis kun "urheiluautossa" on aidon öljynpaineen näyttävä mittari. Ei arvailua, ei mietintää, ei ihmettelyä milloin auto on lämmin ja siihen voi reagoida sen mukaisesti.

Kuten @pulatunnus sanoikin, pitäisi olla eri modet. Maksaisin siitä että saisin saisin uusiin ns. "advanced" moden autoon jossa data olisi full on real time ilman filtteröintiä. Tähän mennessä olen joutunut käyttämään uudemmissa esim custom softia, obd palikoita, custom mittaristoja, suhteita vanhasta elämästä merkkikorjaamoihin ja ties mitä että olen saanut haluamani datan selville. Ei silläkö että kone leipoisi siitä että on hiukan korkeammat lämmöt kerran pari heltetillä tms (lämmöt kyllä huomasi esim VAG:ssa siitä että tehot putosivat selkeästi), mutta kummasti siitä saa osviittaa siitä miten autolla kannattaa ajaa, ettei tarvitse huolehtia esim TSI+DSG yhdistelmän kestosta, korkean litratehon omaavan moottorin rääkkäämisestä kylmänä jne. Saati jos lähdetään viriteltyihin autoihin.
 
Eihän sitä tarvitse perustella, sen kun vaatii. Aika pieni osa pakollisista ja "pakollisista" ajoneuvojen varusteista on mitenkään välttämättömiä.
Pakolliselle pitäisi olla joku peruste, en kannatta määrätyksi, pakottamisia asioista jotka ei ole pakollisia :-) , jotka rajoittaa markkinaa jne. Lisäksi jos mennään määrään jotain, mikä voidaan sössiä, niin ei hyötyä, mutta haitat jää.

Siksi kannatin avoimia rajapintoja.

- Voidaan perustella vapaan kilpailun tukemisena, rajoittaa korporaatioden pyrkimystä vähentää kilpailua, päälle ympäristö höpinät. Kansalaisten etu.
Ja koska
- Niiden avulla voi toteuttaa juuri sellainen mittariston kun haluaa
- Niiden avulla voi kerätä koneellisesti dataa, jalostaa sitä ja hyödyntää sitä, tehdä älykkäämpi mittaristo
- Ei rajoitu valmistuspäivään, vaan kehitys jatkuun yksittäisen ajoneuvon viimeiseen päivään. Datan prosessointi kehittyy, dataa kiertyy muillekkin kuin valmistajalle
- Rajapinnat olisi standarteja, avoimia, eli ei tarvi väkertään jokaiselle erikseen
- Voimalinja/enrgia/ym riippumaton
- Ja siis ei olisi pelkkä harrastaja juttu, vaan ihan oikeisiinkin juttuihin. Ne missä nyt harrastajat ja yritykset hukkaa resursseja kun kaivelat valmistaja ja mallikohtaista dataa, niin voisivat keskittyä ihan asiaa.

Seuraavana sitten toinen suunta, mutta se veikeampi sallia saati vaatia, ei voi päästää kaikkeen, varsinkaan sellaisenaan.

Miten liittyy otsikoon, no sitten että jokainen saisi viljellä sellaisia kukkia kun haluaa.

Edit:
Siis raaka-anturi data olisi syvältä yksinään, vaan olisi oltava rinnalla myös se prosessoitu, lämpötila lämpötilana, öljypaine paineena jne etäisyys etäisyytenä, liikennemerkki, liikennemerkkinä, tikkarri nopeus tikkari nopeutena + luotettavuus arvio. jos useita niin jokainen, lähteineen.
No tarvisi hitaita väyliä noille lämpötiloille jne, ja nopeaa väylää niille mistä dataa enemmän kuin jostain kamerasta.
 
Onhan se turvallisuusperuste, että tien päälle jäämisen todennäköisyys on suurempi jos alkavasta viasta kertovaa tietoa piilotetaan kuljettajalta. Se voi erämaassa olla elämän ja kuoleman kysymys, ja autojenhan on tarkoitus olla mahdollisimman turvallisia tieliikenteessä, vaikka sitten Australian Outbackissa ja pohjoisilla lumimyrskyseuduilla. :kahvi:
Painaa sitä nappia, mistä tulee pelastajat.

Jos "erämaahan" lähtee, niin öljynpainemittaria tärkeämpää on varautua siihen että matkakatkeaa, eli lämmintä, juomaa, purtavaa, tulitikut, powerbank,
Joku ehkä huollattaa/tarkistuttaa auton ennen sitä ja tankkaa/lataa. Jos aletaan miettiin mikä on suurin syy kun matkatkeaa, ja siihen ratkaisu, niin varatankki. vararengas mäkeen ja varatankki, ainakin jos on uskominen jonkin random tiepalvelu hepun tarinointiin.

Jos taasen menossa välimeren eteläpuolelle, niin menee ehkä aiheen ohi.

Jos se auton moottorin varoitusvalo syttyy, niin ei se pelasta että ölyjpainemittari, se kertoo että painetta on tai ei. Jos se valo muuttuu punaiseksi, niin sitten pitää soitella hinuria, siinä välissä sitten voi olla jotain rajoitettuja tiloja, jolla voi ehkä liikkua.
Yritän sanoa että parilla mittarila ei tee sitä vikadioknoosia siellä erämaassa, saati sitä vikaa korjaa.

Onko tällä jotain parempaa ketjua, liippaa kyllä otsikkoa, mutta meneekö liian pitkälle?

Autoissa voisi olla tilaa lämpimille vaaatteille, joissain on jotain lokeroita, mutta harvassa. Varatenkaan paikalle, mutta kun nykyään sekin puuttuu.
 
Autoissa voisi olla tilaa lämpimille vaaatteille, joissain on jotain lokeroita, mutta harvassa. Varatenkaan paikalle, mutta kun nykyään sekin puuttuu.
Tuo on muuten hyvä pointti. Mihin tunget esim huomioliivit? Itsellä on liivit kuskin penkin alla vs jossain kontin perällä missä niistä ei paljoa hyödy kun joudut etsimään äkkitilanteessa. Saisi olla joku järkevä paikka turvavyöleikkureille, huomioliiveille yms. Mitä pirua teet vararenkaalla jos esim talvella vaatetus ei salli sen vaihtoa. Saisi olla joku laastareita sisältävän hyödyttömän paketin tilalla paketti missä olisi liivit, spaceblanket, taskulamppu yms. oikeasti hyödyllistä. Fakta on että tuo ensiapupakkaus mikä monessa on, on ihan täyttä huuhaata. Jos paska osuu tuulettimeen, sillä ei paljoa ole väliä onko siinä jonkun vyö tai paidanriekale estämässä verenvuotoa vs joku fiini side jonka joudut kaivamaan jostain roinan alta. Tuossa vaiheessa sillä ei ole paljoa väliä mitä käytetään, kunhan verenvuoto tyrehdytetään. Tämä ei siis omasta suusta, vaan ihan viranomaisia kouluttavan henkilön suusta.
 
Painaa sitä nappia, mistä tulee pelastajat.

Jos "erämaahan" lähtee, niin öljynpainemittaria tärkeämpää on varautua siihen että matkakatkeaa, eli lämmintä, juomaa, purtavaa, tulitikut, powerbank,
Joku ehkä huollattaa/tarkistuttaa auton ennen sitä ja tankkaa/lataa. Jos aletaan miettiin mikä on suurin syy kun matkatkeaa, ja siihen ratkaisu, niin varatankki. vararengas mäkeen ja varatankki, ainakin jos on uskominen jonkin random tiepalvelu hepun tarinointiin.

Jos taasen menossa välimeren eteläpuolelle, niin menee ehkä aiheen ohi.
Näin on, aina kaksi moottorisahaa mukaan siltä varalta että toinen ei käynnisty.

En tarkoittanut kärjistyksellä viedä keskustelua tuohon survivalismin suuntaan, vaan sitä että moottorin lämpötila sellaisenaan ei ole mitään harvojen harrastajien kikkailua. Se on ihan oikeasti vähänkään vakavammin ajoneuvon käyttöön suhtautuvalle kuljettajalle aika selkeä apu, etenkin kun poistutaan Espoosta tai ajetaan muuallakin kuin Prismaan. Ei se mikään välttämättömyys ole, mutta se on ihan objektiivisesti katsoen luotettavuuteen ja täten välillisesti turvallisuuteenkin vaikuttava juttu.

Suodattamattomalla lukemalla tässä tarkoitan lämpötilaa sellaisena kuin se on tarjolla, oli se sitten vaikka yhden asteen tai asteen kymmenyksen erottelulla. Ei mitään anturin raakaa arvoa heksadesimaalinäyttämällä. Tarkoitan sitä erotuksena siihen, että mittari seisoo tattina lukemassa "90 C" tai "norm" viivan kohdalla niin kauan kuin lämpötila on vaikkapa 68-110 - siis yhtä niistä seikoista joista tämä keskustelun sivujuonne aikoja sitten lähti, ja taas uudestaan tuoreeltaan.

Fakta on että tuo ensiapupakkaus mikä monessa on, on ihan täyttä huuhaata. Jos paska osuu tuulettimeen, sillä ei paljoa ole väliä onko siinä jonkun vyö tai paidanriekale estämässä verenvuotoa vs joku fiini side jonka joudut kaivamaan jostain roinan alta. Tuossa vaiheessa sillä ei ole paljoa väliä mitä käytetään, kunhan verenvuoto tyrehdytetään. Tämä ei siis omasta suusta, vaan ihan viranomaisia kouluttavan henkilön suusta.
Koulutuksissa kuulee kaikenlaista tarinaa. Jotkut kouluttajat ovat oikein mestareita elävöittämään ja tämä parantaa koulutuksen muistettavuutta.

Auton ensiapulaukkuhan on tärkeä siksi, että voidaan hoitaa kaikenlaisia muita tapaturmia siellä missä auto on, ja paketoida se luuhun asti veistetty sormi jollain muulla kuin mällisillä kalsareilla. Aika harvoin sitä tarvitaan jonkun toisen liikennevahinkoon liittyvässä ensiavussa, ja vielä harvemmin omalla autolla tapahtuneessa kolarissa. Tietenkin niissäkin on aika kiva jos on niitä oikeita sidetarpeita heti selkeästi saatavilla.

Se ensiapupakkaushan kuuluisi olla selkeästi näkyvillä eikä missään vararengastilaan tai luukun taakse piilotettuna. Helvetin ihmeellistä turhamaisuutta että hätätilassa tarvittavia asioita piilotetaan eikä niille ole aina tai yleensä selkeää omaa paikkaa. Aika monessa autossa, jossa ei ole asiaa etukäteen ajateltu tai se on ajateltu huonosti, kyllä saa ensiapupakkauksen sen omalla velcrolla näkyvään paikkaan siten ettei se yleensä tavallisten kuormien kanssa tule tielle. Perus hatchbackeissa on esimerkiksi usein hattuhyllyn päällä oikein hyvä paikka.

Varoituskolmio sentään on usein jo alunperin hyvällä paikalla, ei kuitenkaan aina.

Mihin tunget esim huomioliivit? Itsellä on liivit kuskin penkin alla vs jossain kontin perällä missä niistä ei paljoa hyödy kun joudut etsimään äkkitilanteessa.
Mahdollisuudet riippuvat tietysti autosta, eihän joissakin vanhanaikaisimmissa paskoissa ole edes ajolaseille omaa lokeroa(saisi muuten olla kahdet - käytän tummia ja keltaisia tilanteen mukaan). Yleensä kuitenkin ovikoteloihin kuljettajan ja etumatkustajan puolelle. Kunhan sinne mahtuu vielä parkkikiekko, puukko, taskulamppu ja jää mielellään tilaa juomapullolle jotta mukiteline on vapaana muuhun käyttöön.

Ajon aikana käytettävät lokerot ja säilytystilat ovat aika surkeassa jamassa autoissa yleisesti, vaikka trendi on pääosin ollut parempaan päin. Joissakin autoissa on uudessa mallistossa silti ollut edeltävää huonommat tilat.
 
Viimeksi muokattu:
Maksaisin siitä että saisin saisin uusiin ns. "advanced" moden autoon jossa data olisi full on real time ilman filtteröintiä.
Ymmärrän tietenkin, että sinä haluaisit maksaa ekstraa, jos ja kun sellaisia ominaisuuksia omissa autoissasi haluat. Niin ehkä osittain minäkin, mutta pointti ei kuitenkaan ole valmistajien kannalta se mitä minä tai sinä halutaan, vaan se mitä 95% muista asiakkaista haluaa. Ei meidän toiveiden mukaan ole kannattavaa rakentaa omia "valmistuslinjoja" tehtaille, olivat ne nyt sitten fyysisiä tai ohjelmallisia.

Tiivistetysti: Jos joku asia ei ole riittävän laajalle kohderyhmälle tarpeellinen, ei sitä kannata alkaa implementoimaan ennen kuin ko. ominaisuutta tarvitseva marginaaliryhmä itse maksaa ominaisuuden kustannukset.
 
Ymmärrän tietenkin, että sinä haluaisit maksaa ekstraa, jos ja kun sellaisia ominaisuuksia omissa autoissasi haluat. Niin ehkä osittain minäkin, mutta pointti ei kuitenkaan ole valmistajien kannalta se mitä minä tai sinä halutaan, vaan se mitä 95% muista asiakkaista haluaa. Ei meidän toiveiden mukaan ole kannattavaa rakentaa omia "valmistuslinjoja" tehtaille, olivat ne nyt sitten fyysisiä tai ohjelmallisia.

Tiivistetysti: Jos joku asia ei ole riittävän laajalle kohderyhmälle tarpeellinen, ei sitä kannata alkaa implementoimaan ennen kuin ko. ominaisuutta tarvitseva marginaaliryhmä itse maksaa ominaisuuden kustannukset.
En mitenkään voi uskoa, että tämä olisi kustannuskysymys huomioiden miten monimutkaisia käyttöliittymiä autoihin haitaksi asti suunnitellaan. Muoti vaan ihannoi typeryyttä. Suurelta osin kysymys on siitä, että ihan vaivalla piilotetaan maksimimäärä tärkeää tietoa ja silti mittariston ja ajotietokoneen antama tieto voi olla hyvinkin verboosia, turhaa ja hämmentävää.
 
En mitenkään voi uskoa, että tämä olisi kustannuskysymys huomioiden miten monimutkaisia käyttöliittymiä autoihin haitaksi asti suunnitellaan. Muoti vaan ihannoi typeryyttä.
Monimutkaisuus on käyttöliittymien kohdalla yleensä nimenomaan tulos siitä, että on toteutettu jotain halvalla ja/tai nopeasti. UI/UX-tutkimus ja osaaminen maksaa, eikä paskaa yleensä tahallaan tehdä. Toisaaalta taas toisessa ääripäässä on juuri se muotisuunnittelu, joka myös tuottaa monesti käytettävyydeltään paskoja juttuja, mutta täysin eri syistä.

Näin insinörttinäkökulmasta olisi tietenkin hienoa jos jokaisessa vekottimessa olisi tarjolla helposti ja vapaasti muokattava käyttölliittymä, jonka lähteinä on kaikki laitteen itsensä eri antureiden kautta ymmärtämä mahdollinen tieto, mutta sellaisen toteuttaminen on nykyisellään sekä valmistajalle että myös suuren massan peruskäyttäjille aivan liian suuri taakka.
 
Monimutkaisuus on käyttöliittymien kohdalla yleensä nimenomaan tulos siitä, että on toteutettu jotain halvalla ja/tai nopeasti. UI/UX-tutkimus ja osaaminen maksaa, eikä paskaa yleensä tahallaan tehdä.
Auton mittaristojen käytettävyys ja luettavuus ei ole mitään kovin uutta aluevaltausta. Asioita, jotka on osattu tehdä melko hyvin kymmeniä vuosi sitten, ei voi tehdä pitkin reisiä sillä tekosyyllä, että käytettävyyden tutkiminen on kallista. Eikä sitä ihmeemmin tarvitse tutkia jos minimitaso on sitä, josta jo yksi ammattikäyttäjä osaa pitkästi perustellen sanoa että paskaa tuli lahkeellinen.

Jos joku tekee 2020-luvulla aivan kummallisen auton ovenkahvan joka on kelvoton käyttää, se ei mene perustelulla "UI/UX RD on kallista". Kyseessä on ihan silkka osaamattomuus ja välinpitämättömyys.
Näin insinörttinäkökulmasta olisi tietenkin hienoa jos jokaisessa vekottimessa olisi tarjolla helposti ja vapaasti muokattava käyttölliittymä, jonka lähteinä on kaikki laitteen itsensä eri antureiden kautta ymmärtämä mahdollinen tieto, mutta sellaisen toteuttaminen on nykyisellään sekä valmistajalle että myös suuren massan peruskäyttäjille aivan liian suuri taakka.
Toki. Mutta kun ei edes tarvittaisi sitä muokattavaa mittaristoa(joka ei sekään olisi ihan mahdottomia vaadittu), vaan riittäisi tehdä toinen laajempi versio siitä perusnäkymästä siten että kaikkea ei ole piilotettu. Sen ei edes tarvitse olla hyvä, riittää että se on saman tasoinen auttava ammattikoulun opinnäyte kuin se normaalin näkymän asettelu ja käyttölogiikka.

Huomautan, että samaan aikaan viihdejärjestelmän näytöillä on parhaimmillaan satoja sivuja kaikkea roskaa. Ja nyt puhutaan mittaristonäytön jopa joissakin tapauksissa vain yhdestä lisätilasta perusnäytöksi. Siinä mittaristonäytössäkin voi olla "mittarinpiilottajien" versiossa vaikka mitä erilaisia moodeja.
 
En mitenkään voi uskoa, että tämä olisi kustannuskysymys huomioiden miten monimutkaisia käyttöliittymiä autoihin haitaksi asti suunnitellaan. Muoti vaan ihannoi typeryyttä. Suurelta osin kysymys on siitä, että ihan vaivalla piilotetaan maksimimäärä tärkeää tietoa ja silti mittariston ja ajotietokoneen antama tieto voi olla hyvinkin verboosia, turhaa ja hämmentävää.
Jostain syystä polttiksiin tunkevat kierrosluku mittaria, ja kaiken lisäksi varaavat sille tolkuttoman tilan.
Joten siinä mielessä kyllä lämpötilamittarikin voisi olla vakiona, oikein näyttävän, tuosta kierroslukumittarin paikalle mahtuisi vaikka mitä (**

Täyssähköautoihin ei sentäs sitä RMP mittaria tungeta. 15v päästä itketään kun ei ole kennojännitteitä, virtaa, välitaajuuksia (*, kennojen lämpötilaa, moottorin powerin lämpötilaa, käämilämpötilaa jne. mittaristossa, no ei kaikissa edes ole mittaristoa siinä ratin raosta kurkittavana. Joo, ei vitsi, kierrätysiässä olevalla sähkiksellä kun suuntaa kohti kainuun vaaroja joulu yönä niin voihan se pelastaa...


No polttiksissa enään välttämättä tiedä edes mikä pykälä päällä. Ei sillä että sillä tiedolla nyt mitään tekisi, kunhan suunnan tietää lähtiessä.

(*
jonkin komponentin jotain taajuutta
(**
Tässä en nyt sitä kiistä että harrastajalle se RMP voi olla kiinnostava, mutta muille se nyt on vain markkinointi mielessä, kun urheiluautoissakin oli , eikä se aiheuta ylimääräisiä tukipyyntejä.
 
@Tonnin Seteli kyseinen kouluttaja oli siis henkilö joka oikeasti osasi asiansa ja koulutti/kouluttaa viranomaisia varsin korkealla tasolla. Kävin koulutukset ihan työn puolesta, ja kyseessä ei ollut mikään EA1 tai perus EA2 setti. Ja kun asiaa tosiaan miettii, laastareita kyllä saa ja ilman laastareita selviää kyllä ensiapuun/sairaalaan, kun on kyse oikeasta tilanteesta, asia on ihan eri. Siksi itse näen että auton EA laukku on ihan vain jengin mielihyvän varalle vs oikean hätätilanteen varalle. Etenkin kun isossa osassa tuo on jossain kontin pohjalla, kaiken tavaran alla ja tilanne voi olla se että esim se verenvuoto pitää saada loppumaan heti. Kävin aikanaan siis punaisen ristin EA:t ja sen jälkeen tuon viranomaisten EA:n. Ero oli varsin raju. Niin näkemyksissä kuin toimintamalleissa. Tuo viranomaisten versio oli monelle varsin "brutaali" ja realistinen näkemys tilanteesta vs punaisen ristin söpöily.
 
Auton mittaristojen käytettävyys ja luettavuus ei ole mitään kovin uutta aluevaltausta. Asioita, jotka on osattu tehdä melko hyvin kymmeniä vuosi sitten, ei voi tehdä pitkin reisiä sillä tekosyyllä, että käytettävyyden tutkiminen on kallista. Eikä sitä ihmeemmin tarvitse tutkia jos minimitaso on sitä, josta jo yksi ammattikäyttäjä osaa pitkästi perustellen sanoa että paskaa tuli lahkeellinen.

Jos joku tekee 2020-luvulla aivan kummallisen auton ovenkahvan joka on kelvoton käyttää, se ei mene perustelulla "UI/UX RD on kallista". Kyseessä on ihan silkka osaamattomuus ja välinpitämättömyys.
Totta, osa uusista jutuista voi olla paskaa ihan vaan siksi koska ne ovat paskaa, mutta se ei tarkoita että koska joskus aikoinaan on tehty joku juttu tietyllä hyväksi havaitulla tavalla, niin että se olisi on nyt se apex-tuotos, jota ei vaan voida enää millään ylittää.

Automaailmassa kaiken maailman heijastus/kosketusnäytöt ja uusi anturitekniikka tekoälyllä ja AR-toteutuksilla hoystettynä aiheuttaa täysin uusia tilanteita ja siellä varmasti tehdään vielä monta asiaa perseelleen ennen kuin ollaan uudessa status quossa. Ja luonnollisesti uudemman teknologian sähkömoottorit muuttavat tätä osaltaan aika radikaalisti. Käyttäjien ei todellakaan tarvitse niiden kanssa miettiä jotain jäähdytysnesteiden lämpötiloja samalla tavalla kuin aiemmin, mutta tilalle tulee muita varoitusvilkkuja.
 
Viimeksi muokattu:
Auton mittaristojen käytettävyys ja luettavuus ei ole mitään kovin uutta aluevaltausta. Asioita, jotka on osattu tehdä melko hyvin kymmeniä vuosi sitten, ei voi tehdä pitkin reisiä sillä tekosyyllä, että käytettävyyden tutkiminen on kallista. Eikä sitä ihmeemmin tarvitse tutkia jos minimitaso on sitä, josta jo yksi ammattikäyttäjä osaa pitkästi perustellen sanoa että paskaa tuli lahkeellinen.
Kannattaa käyttää enemmän rahaa markkinointiin. Eli tehdään siitä myyvä.
Toinen, tehdään siitä halpa. Ne autot on oikeasti mietitty halvoiksi valmistaa.
Jos käytettävyyttä mietitään niin ne neljä mittaria, Nopeus, Tankki/Akku, matkamittari, kello(?).
Sitten ne kuvakkeet/merkkivalot. Loput sitten siihen info/media/pleikka näyttöön Eli navikaattori, mediasoitin. Tämä näyttö on se mikä ratkaisee ostopäätöksen. Jopa niin paljon että mittaristo voidaan jättää pois, Nopeuden näkee navikaattorista. (No se nopeusmittari kai pitää olla kokoajan näkyvissä, en tarkistanut)

Ja mitä kuuntelee joidenkin palautta (ikänäkä/lähinäkö?), niin ei joka autossa se mittaristo oli erityisen luettava, paitsi kierrosluku, jolla ei tee mitään.

Täällä kritisoitu lämpömittarin tarkuudesta, jos on ja siinä jotain asteikkoa, niin tavis tallaaja arvoistaisi tarkkaa ja luettavaa nopeusmittaria, se on tarkkaa puuhaa kun vakkari säädetään sakotusrajalle, se oikeasti voi maksaa jos virhettä.
 
Viimeksi muokattu:
Jostain syystä polttiksiin tunkevat kierrosluku mittaria, ja kaiken lisäksi varaavat sille tolkuttoman tilan.
Joten siinä mielessä kyllä lämpötilamittarikin voisi olla vakiona, oikein näyttävän, tuosta kierroslukumittarin paikalle mahtuisi vaikka mitä (**
Aikanaan oli typerästi usein iso kello kierroslukumittarin paikalla tai sen lisäksi vieden yhtä paljon tilaa. Kyllähän se oli rannekello-NMT-aikaankin ihan yhtä hyvin luettavissa jostain auton keskeltä, mutta kun yleensähän se oli täytteenä korvaamassa jotain puuttuvaa kuten sitä käyntinopeusmittaria. Halpa täytepala joka ei näytä ihan yhtä pahalta kuin puolen mittariston kokoinen peitinlevy jossa lukee "NISSAN".
(**
Tässä en nyt sitä kiistä että harrastajalle se RMP voi olla kiinnostava, mutta muille se nyt on vain markkinointi mielessä, kun urheiluautoissakin oli , eikä se aiheuta ylimääräisiä tukipyyntejä.
Tämä on taas sellainen perusasia jota kaivatakseen ei tarvitse olla harrastaja. Riippuu tietenkin autosta, mutta yleensä ainakin manuaalivaihteiseen autoon astuminen ja sillä liikkeelle lähteminen on varsin disorientoiva kokemus, jos ei siinä paskassa ole edes rundaria. Mielellään selkeästi luettavaa. Sitäpaitsi on myös kehittyneemmässä automaattivaihteisessa hyvin tarpeellista tietää käyntinopeus kylmää moottoria kuormittaessa. Ai niin, nykyään ei ole niin väliä. Kunhan kulkee ja jos menee paskaksi, niin sehän oli liisari huolarilla. Beely.

@Tonnin Seteli kyseinen kouluttaja oli siis henkilö joka oikeasti osasi asiansa ja koulutti/kouluttaa viranomaisia varsin korkealla tasolla. Kävin koulutukset ihan työn puolesta, ja kyseessä ei ollut mikään EA1 tai perus EA2 setti. Ja kun asiaa tosiaan miettii, laastareita kyllä saa ja ilman laastareita selviää kyllä ensiapuun/sairaalaan, kun on kyse oikeasta tilanteesta, asia on ihan eri. Siksi itse näen että auton EA laukku on ihan vain jengin mielihyvän varalle vs oikean hätätilanteen varalle. Etenkin kun isossa osassa tuo on jossain kontin pohjalla, kaiken tavaran alla ja tilanne voi olla se että esim se verenvuoto pitää saada loppumaan heti. Kävin aikanaan siis punaisen ristin EA:t ja sen jälkeen tuon viranomaisten EA:n. Ero oli varsin raju. Niin näkemyksissä kuin toimintamalleissa. Tuo viranomaisten versio oli monelle varsin "brutaali" ja realistinen näkemys tilanteesta vs punaisen ristin söpöily.
En tätä epäilekään ja tiedostan miten verrattain vähäinen painoarvo on hyvälläkin ensiapulaukulla suurienergisiä vammoja aiheuttaneen liikenneonnettomuuden jälkeen.

Kuitenkin se auton ensiapulaukku on erittäin hyvä ja sanoisin peräti tärkeä varuste. Ensisijaisesti muihin kuin siihen autoon liittyviin tarpeisiin. Auto on kuitenkin paikka tai kohde jonka lähellä usein oleskellaan ja tehdään myös asioita joista voi tulla pipi. Lisäksi se laukku olisi hyvä olla selkeästi tavoitettavissa silloinkin kun siitä ei ole paskankaan apua, jotta kukaan ei ainakaan paniikkipyöriessään tuhlaa aikaansa kuormaa purkaen tms. vaan löytää sen laukun ja siirtyy seuraavaan fiksaatioon tai kenties järkevään toimintaan.

Ne laastarit ensiapulaukussa taas ovat toinen suunnittelun kukkanen eivätkä ne oikeastaan sinne kuuluisikaan vaan johonkin meikkilaukkuun. Kuluttajatuotteena myytävät ensiapulaukut ovat usein eräänlaisia taikakaluja joiden punainen ulkokuori rauhoittaa mieltä ja tekee kauppansa. Samoin se sisältö heijastelee aikansa henkeä. 80-luvun vanhoista paskoista löytyy laastarin lisäksi jotain vammaisia self help-vihkosia, mainoksia, vahinkoilmoituskaavakkeita - ja pressu, saattaisihan joku kieltäytyä avusta kun lähdetään entisajan tyyliin ajamaan kahta markkaa sairaalaan jossa maagi parantaisi verenvuodon ellei potilas olisi kuollut jo alkumatkasta.

Totta, osa uusista jutuista voi olla paskaa ihan vaan siksi koska ne ovat paskaa, mutta se ei tarkoita että koska joskus aikoinaan on tehty joku juttu tietyllä hyväksi havaitulla tavalla, niin että se olisi on nyt se apex-tuotos, jota ei vaan voida enää millään ylittää.
Olen ihan samaa mieltä enkä ymmärrä miksi joku olettaisi muuta.

Tarkoitinkin sitä, että niitä hyvin tunnettuja perusasioita ei pitäisi unohtaa, eikä niiden muistaminen vaadi uutta kallista UX designia. Jos joku valinta tiedetään vanhastaan pahaksi mokaksi, ei sitä kannattaisi jatkossakaan tehdä - ainakaan ennen kun on todella selvittänyt onko tilanne muuttunut tai edellytyksiä toimia toisin. Jos ohjauspyörän kiertosuunta vaihdetaan ja asiakkaat valittavat, ei voi vedota siihen että hei käytettävyyssuunnittelu on kallista eikä me nyt ihan kaikkien harrastajien toiveita voida kuunnella kun pitää myydä futismutseillekin.
 
Viimeksi muokattu:
Aikoinaan kaipasin kierroslukumittaria, koska rajoitin puuttui asiaan aika usein. Lämpömittaria en ole kaivannut koskaan. Edellisessä oli vain merkkivalo, joka ilmoitti kylmästä koneesta. Kylmällä koneella oli myös kierrostenrajoitin aikaisemmin. Mutta sitten kun moottorinöljyn lämpötila karkasi liian korkealle, niin ei mitään varoitusta. Ainoastaan meno hiipui. Läppärillä selvisi, että öljyt ollut liian kuumana. Tästä olisi ollut ihan kiva saada ilmoitus auton näyttöön, niin ei olisi tarvinnut kirota koko autoa syvimpään helvettiin...
 
Tämä on taas sellainen perusasia jota kaivatakseen ei tarvitse olla harrastaja. Riippuu tietenkin autosta, mutta yleensä ainakin manuaalivaihteiseen autoon astuminen ja sillä liikkeelle lähteminen on varsin disorientoiva kokemus, jos ei siinä paskassa ole edes rundaria. Mielellään selkeästi luettavaa. Sitäpaitsi on myös kehittyneemmässä automaattivaihteisessa hyvin tarpeellista tietää käyntinopeus kylmää moottoria kuormittaessa. Ai niin, nykyään ei ole niin väliä. Kunhan kulkee ja jos menee paskaksi, niin sehän oli liisari huolarilla. Beely.

Tavikselle kyse lähinnä myyvästä jutut, johon uhrattu jossain jopa puolet siitä mittaristosta. Käytännön suurin merkitys se että näkee käykömoottori.

Enemmän se tavis katselee sitä kelloa, joka sitten voi olla joku pieni tuhru ja heikolla lähinäöllä varustetulle haaste.
Kellonkin soisi olevan ajassa.

Meinasin pistää aimepaa spoileriin, että tiedoston ettkä varmasti joku perustelee tarvetta manuaalivaihteisessa, ilman pärjättiin aikanaan, kärjistäen nuo yleisty automaattien myötä (no vähän ennen) ja nykyään autot on automaatteja, jotain minibudjetti malleja lukuun ottammatta ja joitain sellaisia malleja joissa maksetaan siitä että kuljettaja tekee kaiken käsin.

Sitäpaitsi on myös kehittyneemmässä automaattivaihteisessa hyvin tarpeellista tietää käyntinopeus kylmää moottoria kuormittaessa. Ai niin, nykyään ei ole niin väliä. Kunhan kulkee ja jos menee paskaksi, niin sehän oli liisari huolarilla. Beely.
Kehittynyt automaatti, joka vaatii kierroslukimittarin seuraamista ?

Automaatissa, lattialla oleva poljin, on se jolla säädellään auton nopeutta. Automatiikka hoitaa sitten kierrokset kohdilleen. Tämä nimenomaan niitä ruusuja ansaitsevia suunnittelun kukkasia.

No jos se vipu millä valitaan suunta on P ta N asennolla, niin joo voi silla polkimella heilutella sitä kierroslukumittarin viisaria(*. Ei kutenkaan ole sitä ajamisen ydintoimintaa.


(*tosin nyky autoisstuokaan ole itsestään selvää.


Ai niin, nykyään ei ole niin väliä. Kunhan kulkee ja jos menee paskaksi, niin sehän oli liisari huolarilla. Beely.
Jos siihen autoon tulee jotain vikaa, minkä näkisi sillä kierroslukumittarilla, niin tässä taasen laittaisin ne panokset auton omaan diknostiikkaan.


Tässä en nyt dissaa ko mittaria arvostavia, harrastajille se voi olla kovinkin kiinnostava, sori, en halua nimimerkkiä kohtaan hyökätä, ja vaikka yritän vakuutella ko mittaria turhaksi, niin en tarkoita että se ruksisin pois jos olisi valinnainen, no en ruksisi pois lämpömittariakaan. Mutta jos pitäisi valita neljä, niin ne kyllä olisi Nopeus - Matka -tankki/varaus jäljellä - kello. jos viisi niin ha autossa riippuu jo millaiseen.

Ilman kelloo ajaminen sujuu, eli mukavuus juttu, ilman tankki mittariakin, joten sekin mukavuus (**. Ilman nopeusmittaria jo vähän ikävää, (*, matkamittarin puute ei estä ajamista, mutta sillä monta merkistystä jota ei automatiikka tai ranekellot kokonaan korvaa.



(* nyt joku sanoo että manuaalilla ja kierroslukumittarilla, ei kauhean näppärää ja manuaalit muutenkin poikkeus.
(** Täys Sähkiksessä ilman varaustilaan näyttö menee jo aika kivuliaaksi, lyhyet kantamat, isot kulutusvaihtelut.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se varmaan olisi kovin vaikea toteuttaa konfiguroitavaa mittaristoa, kun jossain urheilukelloissakin voi ihan itse valita, millä näyttönsä täyttää. Volvossani on kolme teemaa, classic, eco ja performance, jos oikein muistan. Toi vika on ainoa, missä on numeronäyttö ajonopeudelle. Mutta värimaailma on jonkun jonnen tuunaama. Enkä muista, saako siinä kierrätettyä rangea jossain nurkassa. Ekan päivän jälkeen teemaksi jäi eco, kun se on paras huono.

Mulle siis riittäisi ajonopeus digitaalisena, range, ulkolämpötila ja kello, matkamittarit toki myös. Ja kun on automaatti, niin se P/R/N/D. Ja tosiaan, kun on automaatti, kierrosluku ei oikeastaan kiinnosta. Manuaalimoodissa se voisi aktivoitua automaattisesti. Suomen teiden jyrkkyyksillä nyt manuaalia ei tule käytettyä.

Onhan se toki aina palkitsevaa, kun saa vihreän e-kirjaimen siihen eco-indikaattoriin. Mutta onhan se indikaattori aika tarpeeton. Maantiellä on joko ruuhkaa, tai sitten mennään vakkarilla. Jos nopeus on yli 80, e-kirjain katoaa. Dammit!
 
Voi hyvä isä sentään. Ei se lämpötila ole ainoa asia mitä siellä järjestelmässä seurataan. Siellä on kymmeniä, tai nykyään varmaan useimmiten satoja erilaisia antureita seuraamassa ja analysoimassa eri järjestelmien/komponenttien toimintaa ja jos joku yksittäinen anturi sattuu menemään rikki, niin siitäkin tulee herjaa. Se on eri sitten asia jos ajaa jollakin ikälopulla kärryllä, mutta sellaiset ovat pääsääntöisesti jo poistuneet tai poistumassa liikennekäytöstä, joten se ei ole tässä keskustelussa olennaista.

Jotenkin tämä auton jäähdytysveden lämpötilasta kertova lämpömittari ja sen näyttämän tarkkuus tuntuu olevan joillekin sellainen pyhä lehmä, ettei siitä pysty keskustelemaan. Se vaan pitää autossa olla, kun joskus joku voi sitä tarvita. Erikoista mielestäni.

Suurinta osaa ei tosiaan kiinnosta pätkääkään mitä siellä pellin alla tapahtuu. Eikä ole nykyään syytäkään. Niistä ylimääräisistä mittareista ei ole silloin mitään hyötyä. Useimmille riittää, että osaa laittaa pissapojan nestettä säiliöön (sillekin on yleensä oma ilmaisimensa) ja järjestelmä kertoo mikä on vialla sitten kun jotain menee rikki, jolloin auton voi viedä korjaamolle, tai korjata itse jos osaa. Tolkuton mittaririvistö ei palvele kuin tosiaan hyvin marginaalisen harrastajajoukon tarpeita.
No itse huomasin lämpömittarista, että termostaatti oli mennyt ja ei nostanut lämpöjä normaaliin, vaan jäi 10 astetta vajaaksi. Obd testeri varmisti asian. Termarin vaihdon jälkeen lämmöt taas normaalit. Yleensähän on vain varoitusvalo ylikuumenemiselle.
 
No itse huomasin lämpömittarista, että termostaatti oli mennyt ja ei nostanut lämpöjä normaaliin, vaan jäi 10 astetta vajaaksi. Obd testeri varmisti asian. Termarin vaihdon jälkeen lämmöt taas normaalit. Yleensähän on vain varoitusvalo ylikuumenemiselle.
Uteliaisuutta Mikä auto /malli (*, ilmeisesti autossa tarkka lämpömittari, vai jollain sovelluksellako seurasit ?, ilmeisesti auto ei kertonut itse viasta mitään ?

(*
Jos et halua tarkkaan kertoa, niin vähän viitettä, kun juttu lähtenyt nimenomaan siitä että monessa se mittari on lähinnä merkkivalo, vaikka viisarinäyttö onkin
 
Hyundai i40. Sellainen digitaalinen palkkimittari ja pitkällä moottorijarrutuksella pudotti lämpöjä yhden palkin verran. Ei ollut aiemmin tehnyt sitä. Mittari on kaikkea muuta kuin tarkka. Obd kautta katsoin sitten tarkemmat lämmöt.

Mittarissa 1 palkki = 10 astetta
 
No itse huomasin lämpömittarista, että termostaatti oli mennyt ja ei nostanut lämpöjä normaaliin, vaan jäi 10 astetta vajaaksi. Obd testeri varmisti asian. Termarin vaihdon jälkeen lämmöt taas normaalit. Yleensähän on vain varoitusvalo ylikuumenemiselle.
Minun autossa taas volkkarin huijauslämpömittari piilotti päivänselvän termostaattivian
 
1000003509.png

Itsehän seuraan obd Bluetooth palikalla vähän kaikenlaista auton anturi dataa. Lähinnä dpf pöntön tuhkan määrä ja sen lämpötila kiinnostaa.

Arvot kuvassa randomeja ei todellisia mitattuja.
 
Minulla on obdlink lx pulikka ja käytän obdlinkin omaa appia ja Torqueta. Moottoripyörille on TuneEcu.

Löytyy myös piuhallinen scangauge.
 
Varmaan pienistä pienin kukkanen, mutta yhä ärsyttää Volvon medianäytön bluetooth-symboli. Miksi se on iso oranssi pallukka? Näyttää silmäkulmaan varoitusvalolta. Miksei se voi olla vaikka sininen?
 
Varmaan pienistä pienin kukkanen, mutta yhä ärsyttää Volvon medianäytön bluetooth-symboli. Miksi se on iso oranssi pallukka? Näyttää silmäkulmaan varoitusvalolta. Miksei se voi olla vaikka sininen?
Semminkuin kun Bluetoothin brand guiden mukaan vaihtoehdot on aikalailla nämä, niin oranssi symboli kuulostaa vähintäänkin huonolta suunnittelulta
1693805190884.png
 
tässä oiva video Model Y omistajille :rofl:

Edit: tai ennemminkin heille, jotka moista gaggaläjää ovat harkinnassa ostaa.


Hyvä video ja ihan asiallisesti tehty. Paljon uutta asiaa ei teslakuskille. Tästä huomaa että aika moni perusasia on kyllä pielessä. Focus ollut jossain ihan muualla (huuhaassa) kun tätä on suunniteltu. Aikamoisia aivopieruja muutama.

Ei voi muuta kuin ihmetellä, että miksi tämä myy kuin häkä. Toki noiden asioiden kanssa oppii elämään, ja monet ovat lopulta pikkujuttuja, mutta olisihan se hienoa jos perusasiat olisivat kunnossa.

Kyllä tuli vahva Ei kiitos fiilis.
 
Hyvä video ja ihan asiallisesti tehty. Paljon uutta asiaa ei teslakuskille. Tästä huomaa että aika moni perusasia on kyllä pielessä. Focus ollut jossain ihan muualla (huuhaassa) kun tätä on suunniteltu. Aikamoisia aivopieruja muutama.

Ei voi muuta kuin ihmetellä, että miksi tämä myy kuin häkä. Toki noiden asioiden kanssa oppii elämään, ja monet ovat lopulta pikkujuttuja, mutta olisihan se hienoa jos perusasiat olisivat kunnossa.

Kyllä tuli vahva Ei kiitos fiilis.
Jos näyttää tätä jollekin Tesla-uskovaiselle, niin todellisuuden vääristelykenttä iskee päälle ja todetaan, että tyyppi puhuu paskaa, kun autohan on täydellinen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 088
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom