Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Toyota Corolla 2022 ja Tesla Model 3 2021 kokemuksella adaptiivinen vakkari jossa tutkan peityttyä putoaa koko vakkari pois pelistä. VMP touhua.

Samanlainen turvallisuuspaske ID.3:ssa. Ei edes voi valita adaptiivisen poispudottua ns. perinteistä vakkaria.
 
Samanlainen turvallisuuspaske ID.3:ssa. Ei edes voi valita adaptiivisen poispudottua ns. perinteistä vakkaria.
Paras on että voit ruksia auton valikosta tuon aktiivikruisen pois mutta ainakaan ajaessa se ei pudota sitä vaan tulee jatkuvasti että tutka ei ole käytettävissä paniikkiviesti autolta.

EDIT: Haa... ohjeita kun lukee niin pitää tietää painaa vakkarin nappia 1.5s pohjassa kun vakkari ei ole päällä ja sen pitäisi vaihtaa modea joko adaptiivinen tai normaali... Pitääkin huomenna testailla.
 
Ehkä ajateltu että autot seisovat kauan myymälässä odottamassa ostajia, niin ei mene akku tyhjäksi renkaanpotkijoista? :)

Jossain kohtaa volkkarilla oli ongelmia ovikytkimien kanssa, ja oireet olivat vähän samanlaisia, ja yleensä vielä ekstrana se hälyttimet alkoivat soimaan ...
Autoissa on showroom tila sitä varten. Ei voi olla syy. Muutenkin kuulostaisi hassulta suunnitella showroom esittelyä varten ominaisuus joka haittaa auton varsinaista käyttöä tietoisesti.
 
Toyota Corolla 2022 ja Tesla Model 3 2021 kokemuksella adaptiivinen vakkari jossa tutkan peityttyä putoaa koko vakkari pois pelistä. VMP touhua. Toyotalle on sentään annettava se että speed limiter on käsillä heti eikä vain luurista tai valikkoja kaivelemalla.

Toisaalta Toyotasta on sanottava että kenen helvetin idea oli tunkea pause MODE napin taakse. Olen mielestäni varsin hyvä keksimään miten mikäkin toimii ja mikä nappi tekee mitä, mutta Corolla on ensimmäinen auto jossa joudun googlaamaan/lukemaan ohjekirjaa että saan normaalit toiminnot suoritettua. Uuu ja yksi tähän mennessä isoimmista Corollan inhokeista puolentoista vuorokauden ajokokemuksen perusteella. Vakkari ratin oikealla puolella. Joutuu joka kerta nostamaan käden ratille että saat vakkarin päälle vs että voisit vain painaa nappia vasemmalla kädellä. Tiedän että voi kuulostaa naurettavalta mutta aikanaan Ibiza Cuprassa oli sama juttu ja kirosin sitä kaverille ja kaveri nauroi päin naamaa kunnes ajoi Kuopio-Helsinki välin sillä.

Vanhempien Tojotien/Lexuksien vakkariviiksi oli kyllä paljon parempi kuin tuo ratissa oleva.
 
Vanhempien Tojotien/Lexuksien vakkariviiksi oli kyllä paljon parempi kuin tuo ratissa oleva.
Siitä en tiedä mutta itse olen todennut parhaiksi kokemista joko Teslan setup tai Fiesta/Focus parin viimeisimmän korimallin rattinapit ratin vasemmalla puolella.
 
Mä tykkään myös erillisestä viiksestä. Paras on joku mk4 golf jossa se oli vilkkuviiksen päässä. Toyotan erillinen vipu myös kätevä. Se rattinappulahässäkkä on ihan OK, mutta itse en käytännössä koskaan aja siten että olisi sormet "valmiudessa" siinä rattinappuloilla.
 
Mä tykkään myös erillisestä viiksestä. Paras on joku mk4 golf jossa se oli vilkkuviiksen päässä. Toyotan erillinen vipu myös kätevä. Se rattinappulahässäkkä on ihan OK, mutta itse en käytännössä koskaan aja siten että olisi sormet "valmiudessa" siinä rattinappuloilla.
MK3 Mondeossa oli myös moinen ja kohtuu hyvällä paikalla mutta jotenkin nuo hyvin sijoitellut ratin napit ovat toimineet itselle varsin hyvin. Jos tuo Corolla olisi vääränpuoliselle liikenteelle ja ratti olisi sama niin tuohan toimisi ihan ok. Tiedä sitten onko sama layout ratissa ympäri maailman vai vaihtavatko napit puolta maan mukaan.
 
Ehkä ajateltu että autot seisovat kauan myymälässä odottamassa ostajia, niin ei mene akku tyhjäksi renkaanpotkijoista? :)

Jossain kohtaa volkkarilla oli ongelmia ovikytkimien kanssa, ja oireet olivat vähän samanlaisia, ja yleensä vielä ekstrana se hälyttimet alkoivat soimaan ...

Kumma juttu että ihan perusasioissa mennään kivikaudelle takaisin.
Esim ranskalaisissa autoissa on jo vuosikymmenet ollu lisäks aikakatkaisu tuolle sisävalolle, ei se loputtomiin pala vaikka ovet olisi auki vähän pidempään...
 
Autoissa on showroom tila sitä varten. Ei voi olla syy. Muutenkin kuulostaisi hassulta suunnitella showroom esittelyä varten ominaisuus joka haittaa auton varsinaista käyttöä tietoisesti.
ja on myös tila kuljetusta varten että autossa on päällä vain oleellisimmat järjestelmät että autoa saa siirreltyä (esim. satamasta laivaan ja laivasta pois. Tämä sulkee pois mm. varashälytinjärjestelmät niin eivät huuda sireenillä akkua tyhjäksi kun alus on merillä ja tärisee.) Ainaskin vaggilaisissa tätä kutsutaan nimellä transport mode.

Todella yleistä laivoilla tuo että on monella akku tyhjä autosta juurikin edellä mainitusta syystä kun eivät älyä kehotuksista huolimatta sammuttaa hälytintä tai eivät osaa sammuttaa sitä. Ei ole ensimmäinen kerta kun joutunut tarjoamaan ex-työn puolesta boosteria että saa aluksen tyhjäksi. Olin laivoilla töissä mutten enää terveydellisistä syistä. Aika isoja määriä autoja tuli tuotua suomeen. Saksassa oli aina oma porukka mitkä ajoi autot laivaan ja suomessa sitten porukka mitkä ajoi autot pois.

Edit: vaggilaisissa sitä transport modea ei ainaskaan vanhemmissa saa päälle kuin koodaamalla. En tiedä onko tämän vuosikymmenen tekeleissä sitä ajotietokoneessa.
 
Viimeksi muokattu:
Kumma juttu että ihan perusasioissa mennään kivikaudelle takaisin.
Esim ranskalaisissa autoissa on jo vuosikymmenet ollu lisäks aikakatkaisu tuolle sisävalolle, ei se loputtomiin pala vaikka ovet olisi auki vähän pidempään...
Jo vuosituhannen vaihteen vaggilaisissa sama aikaraja. En ole mitannut minuutilleen tuota mutta sammuvat kyllä ajan kanssa jos ovet jää auki esim. pesun jälkeen kun kuivattaa autoa hallissa. Jännä homma että Tesloissa muistelen että tuo aikaraja on todella pitkä, mielestäni liiankin pitkä. Ulkopesun sekä sisäputsin jälkeen oli yksi Model 3 kaikki ovet avoinna kuivumassa. Laitettiin lopulta perus Schuko-laturiin kun ei meinannut tuntienkaan päästä valot sammua ainaskaan ovissa. Seuraavana päivänä olivat kyllä sammuneet.
 
Toyota Corolla 2022 ja Tesla Model 3 2021 kokemuksella adaptiivinen vakkari jossa tutkan peityttyä putoaa koko vakkari pois pelistä. VMP touhua. Toyotalle on sentään annettava se että speed limiter on käsillä heti eikä vain luurista tai valikkoja kaivelemalla.
Paras on että voit ruksia auton valikosta tuon aktiivikruisen pois mutta ainakaan ajaessa se ei pudota sitä vaan tulee jatkuvasti että tutka ei ole käytettävissä paniikkiviesti autolta.

EDIT: Haa... ohjeita kun lukee niin pitää tietää painaa vakkarin nappia 1.5s pohjassa kun vakkari ei ole päällä ja sen pitäisi vaihtaa modea joko adaptiivinen tai normaali... Pitääkin huomenna testailla.
Siis kummassa autossa noin? Se jäi epäselväksi.

Ja muutoin soveltuu ketjuun tyhmistä ihmisistä. Joskus kannattaisi oikeasti lukea se manuaali ja vasta sitten haukkua suunnittelun kukkaseksi. Aivan kaikkia ominaisuuksia ja omituisuuksia kun ei kokeilemalla huomaa. Ei varsinkaan, jos ovat järkevästi ajon aikana käytettävissä eli juuri tuollainen pitkä painallus vs valikkohlvetti.

En myöskään ymmärrä, miksi hankkia auto, jossa vakkarin toiminta ja napit ovat itselle väärät ja ominaisuus on kuitenkin kriittisen tärkeä. Kysehän ei välttämättä ole suunnittelun kukkasesta vaan ainoastaan omasta mieltymyksestä. Toisaalta kyse voi olla myös valmistusmaan vaatimuksista.

ja on myös tila kuljetusta varten että autossa on päällä vain oleellisimmat järjestelmät että autoa saa siirreltyä (esim. satamasta laivaan ja laivasta pois. Tämä sulkee pois mm. varashälytinjärjestelmät niin eivät huuda sireenillä akkua tyhjäksi kun alus on merillä ja tärisee.) Ainaskin vaggilaisissa tätä kutsutaan nimellä transport mode.

Todella yleistä laivoilla tuo että on monella akku tyhjä autosta juurikin edellä mainitusta syystä kun eivät älyä kehotuksista huolimatta sammuttaa hälytintä tai eivät osaa sammuttaa sitä. Ei ole ensimmäinen kerta kun joutunut tarjoamaan ex-työn puolesta boosteria että saa aluksen tyhjäksi. Olin laivoilla töissä mutten enää terveydellisistä syistä. Aika isoja määriä autoja tuli tuotua suomeen. Saksassa oli aina oma porukka mitkä ajoi autot laivaan ja suomessa sitten porukka mitkä ajoi autot pois.
Puhutko siis uusien autojen kuljettamisesta ja niiden osalta ominaisuuksien disabloinnista?

Jos autossa on jokin tuollainen, on toki käyttäjän vika jos ei viitsi ohjekirjaa lukea ja tarvittaessa käyttää moista moodia. Toisaalta taas monikaan ei tarvitse kertaakaan auton omistamisen aikana tuollaista joten on aivan ymmärrettävää jos mahdollisesti olemassa oleva moodi on tuntematon.
Ja mitä ketjun aiheeseen tuleen niin... En tiedä, miten usein tällaisia autoissa on mutta mielestäni on suunnittelun kukkanen jos gepsillä ja kartalla varustettu auto ei osaa kysyä "ajoitko laivaan, enabloidaanko ship mode?".
 
Toyota Corolla 2022 ja Tesla Model 3 2021 kokemuksella adaptiivinen vakkari jossa tutkan peityttyä putoaa koko vakkari pois pelistä. VMP touhua. Toyotalle on sentään annettava se että speed limiter on käsillä heti eikä vain luurista tai valikkoja kaivelemalla.
Tuota, just nyt alla Europcarin Corolla joka lienee about ton ikänen. Eilen tippui adaptiivicruise pois päältä kun keula oli ummessa. Ei mitään vaikutusta normaalin dummy-cruisen toimintaan vaan vakkari toimi ihan normaalisit.
 
Tuota, just nyt alla Europcarin Corolla joka lienee about ton ikänen. Eilen tippui adaptiivicruise pois päältä kun keula oli ummessa. Ei mitään vaikutusta normaalin dummy-cruisen toimintaan vaan vakkari toimi ihan normaalisit.
Itsellä ei pudottanut automaattisesti adaptiivista normi vakkariksi vaan yritti eikä suostunut ajossa valikosta vaihtamaan mutta löysin tosiaan manuaalista että pitää painaa cruisen nappia 1.5s niin vaihtaa normi vakkariin. Sitten toimii normaalisti ja kokeilin tuossa aamulla.

Vaihtoiko siis itse automaattisesti normi vakkarille ilman nappien painelua tms?
 
Tästäpä tuli mieleen yksi suunnittelun kukkanen KIAssa, en muista olenko jo tänne siitä avautunut mutta aina voi kerrata.

Autossa on adaptiivinen cruise jonka voi napista saada myös perinteiseksi. Tämähän on loistavaa, jos lumi tukkii tutkan niin voi ajaa tavallisella cruisella sitten! TÖÖT! Ei voi, masiina on koodattu niin että tutkan ollessa tukossa ei toimi tavallinenkaan cruise. VMP.

Tuo cruise muutenkin on omituinen, mulle ei mahdu järkeen miksi joka reissun aluksi pitää painaa MODE napista cruise "päälle" jotta sinne voi tallentaa ajonopeutensa, miksei se voi oletuksena odottaa sitä nopeuden tallennusta ja toimia suoraan sillä?

Ja jos ajatuksissasi painat RESUME vaikka mitään nopeutta ei ole tallennettu, niin taas tulee PIMPOM ja infoteksti että "Cruise control conditions not met" tai jotain vastaavaa informatiivista. Pitää painaa SET jotta nopeus tallentuu muistiin. Fiksummissa autoissa myös RESUME tallentaa sen hetkisen ajonopeuden muistiin ja kytkee cruisen päälle, vaikka se olisi ensimmäinen käyttökerta sillä ajokerralla.

Ja mittaristo ei tietenkään näytä missään mikä se cruiseen tallennettu nopeus on, ellei cruise ole aktiivisena. Olisi liian kätevää nähdä se etukäteen eikä yllättyä sitten kun napsauttaa RESUME.
 
Tästäpä tuli mieleen yksi suunnittelun kukkanen KIAssa, en muista olenko jo tänne siitä avautunut mutta aina voi kerrata.

Autossa on adaptiivinen cruise jonka voi napista saada myös perinteiseksi. Tämähän on loistavaa, jos lumi tukkii tutkan niin voi ajaa tavallisella cruisella sitten! TÖÖT! Ei voi, masiina on koodattu niin että tutkan ollessa tukossa ei toimi tavallinenkaan cruise. VMP.

Tuo cruise muutenkin on omituinen, mulle ei mahdu järkeen miksi joka reissun aluksi pitää painaa MODE napista cruise "päälle" jotta sinne voi tallentaa ajonopeutensa, miksei se voi oletuksena odottaa sitä nopeuden tallennusta ja toimia suoraan sillä?
Teslassa on myös sama "tutkat tukossa, en anna käyttää mitään vakkaria" ja oletin toissapäivän perusteella että Toyotassa olisi ollut sama mutta ei onneksi. Teslalla Joensuu-Helsinki väli ilman vakkaria kameravalvotulla tiellä ilman Wazea tms varoittamassa kameroista oli kyllä sellaista paskaa. Vedin sitten luurista (en autosta, vaan luurista) nopeusrajoittimen 85kmh:n ja ajoin kaasu pohjassa rajoitinta vasten Helsinkiin.

Vakkari ei ole turvallisuussyistä päällä auton käynnistyessä vaan pitää manuaalisesti painaa päälle ettei tule yllätyksiä osaamattomille (itseasiassa en tiedä onko tuosta jokin pykälä olemassa ettei saa olla mutta turvallisuudella tuon perustelee).
 
Vaihtoiko siis itse automaattisesti normi vakkarille ilman nappien painelua tms?
Voi muuten olla tosta kiinni ettei _vaihtanut_. Kun starttasin pihasta niin saman tien auto ilmoitti että tutka ei käytössä tjsp ja normi cruise toimi ihan ok. Voihan se olla että jos toi tilanne tulis kesken kaiken niin toiminta on muuta - jolloin kyseessä on vahva suunnittelun kukkanen
 
C5 citroenissa ei vielä adaptiivista löydy, mutta perinteinen vakkari menee päälle vasta 4-vaihteella. Mitä lie ranskisten turvallisuusajattelua... Positiivista, että se pysyy päällä vaikka auton sammuttaa ja rajoitin muistaa edellisen lukeman. Rajoittimella saa kierrettyä tuota kukkasta. Napit tuossa on ratin keskiössä mikä on mielestäni mainio sijainti.
 
Pösön 407 manuaalivaihteiseessa on hieman poikkeava toiminta perinteisiinpiin. Aiemmin olen laittanut cruisen päälle, painanut plussaa kunnes nopeus tavoitettu. Tässä kun laittaa cruisen päälle oletus on nykyinen nopeus ja plussaa painamalla laittaa tavoitteeksi +5km/h sekunnin välein. Tämä uusi nopeus näkyy trippimittarissa...
Käytännössä normaaliin tottuneena laittaa cruisen päälle 90 km/h nopeudessa ja kiihdyttää sataseen painamalla +-nappia jolloin satasen nopeudessa pyynti 170 ja vauhti kiihtyy siihen.
 
Tässä kun laittaa cruisen päälle oletus on nykyinen nopeus ja plussaa painamalla laittaa tavoitteeksi +5km/h sekunnin välein.
Luulin että tämä on normaali toimintatapa :D Ford Maverickissa cruisen päälle kytkeminen asettaa sen hetkisen nopeuden ja oman arvioni mukaan plussan painaminen nostaa tuota asetusta +3km/h per painallus ilman että siinä tarvitsee edes odottaa välissä.
 
Parempi tuo psa:n tapa, että pohjassa painamalla menee 5kmh portaissa, napautus sitten +1kmh, kuin se että se hiljalleen matelee ylöspäin. Ainakin joissain Vageissa tullut vastaan että se on ärsyttävän hidas naputella jos haluaa vaikka moottoritiellä nostaa 100 -> 120
Taitaa vanhemmissa missä ei saanut tarkkaa nopeutta säädettyä, mennä noin että cruise jää siihen mihin sillä kiihdyttää.
 
Siitä en tiedä mutta itse olen todennut parhaiksi kokemista joko Teslan setup tai Fiesta/Focus parin viimeisimmän korimallin rattinapit ratin vasemmalla puolella.
Nuo fordin napit on surkeat, pieniä litteitä nappeja lyöty rinnakkain. Plus vakkarin joutuu joka kerta aktivoimaan ajamaan lähtiessä.
 
Varmaan asiaa on jossain kohtaa käsiteltykin, mutta mistä johtuu että Toyota ja Kia -merkkiset autoissa usein on pilkkopimeälläkin takavalot pimeänä? Yleensä kun auton ohittaa mittaristovalot palavat, mikä nyt yleisesti on ollut indikaattori että valot on katkaisijasta käännetty päälle.
 
Varmaan asiaa on jossain kohtaa käsiteltykin, mutta mistä johtuu että Toyota ja Kia -merkkiset autoissa usein on pilkkopimeälläkin takavalot pimeänä? Yleensä kun auton ohittaa mittaristovalot palavat, mikä nyt yleisesti on ollut indikaattori että valot on katkaisijasta käännetty päälle.

Tai sitten niissä palaa mittaristovalot kääntämättä katkaisijasta valoja päälle.

Tuosta sitten syntyy kuskille illuusio että autossa on takavalotkin päällä. Joten ei synny tarvetta vääntää niitä itse käyttöön. Ja kun takavalot ei osaa itse mennä päälle niin sitten ajetaan perä pimeänä.

Tämä siis oma teoria, kertokaa joku jolla on faktatietoa.
 
Tai sitten niissä palaa mittaristovalot kääntämättä katkaisijasta valoja päälle.

Tuosta sitten syntyy kuskille illuusio että autossa on takavalotkin päällä. Joten ei synny tarvetta vääntää niitä itse käyttöön. Ja kun takavalot ei osaa itse mennä päälle niin sitten ajetaan perä pimeänä.

Tämä siis oma teoria, kertokaa joku jolla on faktatietoa.

Tuohan on mahdollista, mutta sitten valoilla pitäisi olla oma symboli milloin ovat päällä ja milloin ei, tuo tietysti jäisi itseltäkin noteeraamatta jos ajovalot palavat.
 
Ainakin -22 mallin Kia Riossa syttyy vasta pimeällä takavalot auto-asennossa. 110€ maksaa ohjelmointi merkkiliikkeessä jos haluaa koko ajan palavat takavalot.
 
Nuo fordin napit on surkeat, pieniä litteitä nappeja lyöty rinnakkain. Plus vakkarin joutuu joka kerta aktivoimaan ajamaan lähtiessä.
Tuo tuorein rattimalli? Meitä on moneksi mutta itselle ollut ainakin pirun hyvä ja napit oikeissa paikoissa. Ja missä nykyautossa pysyy vakkari aktivoituna vaikka sammutat ja käynnistät auton uudelleen?
 
Ainakin -22 mallin Kia Riossa syttyy vasta pimeällä takavalot auto-asennossa. 110€ maksaa ohjelmointi merkkiliikkeessä jos haluaa koko ajan palavat takavalot.

Meillä MY21:t Proceed GT ja Xceed, niin molempiin pyysin uutena takavalot palamaan aina niin tosiaan palaa aina jos valokatkaisija edes parkkiasennolla tai auto-asennolla. Eikä maksanu euroakaan, kumpaankaan, eri liikkeistä.

Tulevasta Sportage PHEVistä vissiin ehkä saattavat haluta jotain, jos siihen saa suorittaa tuon takavalo-ohjelmoinnin.

Toki KIAssa kyllä aika pirun herkästi päivälläkin ajovalot syttyy jos vähänkin hämärtää niin kyllä ne takavalot aika herkästi palais ilmankin ohjelmointia, jos vaan valokatkaisijaa AUTOlla pitää (miksei pitäis...). Ihmiset vaan varmaan tottuneet räpsytteleen valokatkaisijaa offille jostain pirun syystä.
 
Meillä MY21:t Proceed GT ja Xceed, niin molempiin pyysin uutena takavalot palamaan aina niin tosiaan palaa aina jos valokatkaisija edes parkkiasennolla tai auto-asennolla. Eikä maksanu euroakaan, kumpaankaan, eri liikkeistä.

Tulevasta Sportage PHEVistä vissiin ehkä saattavat haluta jotain, jos siihen saa suorittaa tuon takavalo-ohjelmoinnin.

Toki KIAssa kyllä aika pirun herkästi päivälläkin ajovalot syttyy jos vähänkin hämärtää niin kyllä ne takavalot aika herkästi palais ilmankin ohjelmointia, jos vaan valokatkaisijaa AUTOlla pitää (miksei pitäis...). Ihmiset vaan varmaan tottuneet räpsytteleen valokatkaisijaa offille jostain pirun syystä.
Osalla merkeistä on ehdoton kielto muutella noita asetuksia. En muista mikä auto vanhalla duunikaverilla oli mutta yritti parissa eri merkkiliikkeessä saada valot palamaan aina mutta sanoivat että pystyvät kyllä mutta valmistajalta tullut ehdoton kielto tehdä moista.
 
Varmaan asiaa on jossain kohtaa käsiteltykin, mutta mistä johtuu että Toyota ja Kia -merkkiset autoissa usein on pilkkopimeälläkin takavalot pimeänä? Yleensä kun auton ohittaa mittaristovalot palavat, mikä nyt yleisesti on ollut indikaattori että valot on katkaisijasta käännetty päälle.
Meillä -19 suzuki vitarassa ainakin palaa jatkuvasti mittarivalot. Takavalot eivät pala päiväasennossa, vasta kun laittaa valot päälle. Samalla myös mittarivalot himmenevät. Mittaristossa on sitten erillinen merkkivalo ajovaloille.

Outoa ettei näinkään tuoreessa autossa ole valomuistia jne, ajovalot pitää muistaa sammuttaa itse autosta poistuessa, muuten jäävät palamaan.
 
Meillä -19 suzuki vitarassa ainakin palaa jatkuvasti mittarivalot. Takavalot eivät pala päiväasennossa, vasta kun laittaa valot päälle. Samalla myös mittarivalot himmenevät. Mittaristossa on sitten erillinen merkkivalo ajovaloille.

Outoa ettei näinkään tuoreessa autossa ole valomuistia jne, ajovalot pitää muistaa sammuttaa itse autosta poistuessa, muuten jäävät palamaan.

Varsinkin kun ainakin aikoinaan omistamassani Grand Vitarassa vm. 2001 oli oikein valoanturi kojelaudassa, joka kytki valot jos hämärä yllättää.
 
Ainakin joissain Vageissa tullut vastaan että se on ärsyttävän hidas naputella jos haluaa vaikka moottoritiellä nostaa 100 -> 120
2018 Transporterissa (oletan että muissakin saman ikäisissä) on näppärää kun voi joko naputella kilsa kerrallaan tai sitten 10km/h kerrallaan. Oikeastaan ainoa mitä oon jäänyt kaipaamaan on se, että tuo 10 portain menevä säätö toimisi esim. 85 -> 95 -> 105 eikä kuten nyt, eli 85 -> 90 -> 100.
 
Varsinkin kun ainakin aikoinaan omistamassani Grand Vitarassa vm. 2001 oli oikein valoanturi kojelaudassa, joka kytki valot jos hämärä yllättää.

Näin oli saman ikäisessä pösössä myös. Jos valot oli "auto"asennossa. Siinä paloi mittarivalot kirkkaana, jos valot ei ollu päällä ja sitten kun hämäräkytkin kytki valot niin mittarivalojenkin kirkkautta sääti hämäräkytkin. Vähän vanhemmissa toyotissa missä valot syttyi 0-asennossakin ja mittarivalot samoin. Niin voisiko tuo hämätä käyttäjiään luulemaan että valot on päällä kun mittarivalotkin. Luulisi kyllä huomaavan jos ajaa päivävaloilla pimeässä/hämärässä. Olen saman huomannut, että toyotat, kiat ja nissanit on yliedustettuina pimeän perän syndroomassa.
 
Toki KIAssa kyllä aika pirun herkästi päivälläkin ajovalot syttyy jos vähänkin hämärtää niin kyllä ne takavalot aika herkästi palais ilmankin ohjelmointia, jos vaan valokatkaisijaa AUTOlla pitää (miksei pitäis...). Ihmiset vaan varmaan tottuneet räpsytteleen valokatkaisijaa offille jostain pirun syystä.
Viimeiseen pariin kuukauteen tainnut kerran olla hetken ajovalot omassa pimeänä eli samat kokemukset, on todella herkällä se syttyminen. Jos siis pimeää perää näkyy niin user error, ei auton vika.

Näin oli saman ikäisessä pösössä myös. Jos valot oli "auto"asennossa. Siinä paloi mittarivalot kirkkaana, jos valot ei ollu päällä ja sitten kun hämäräkytkin kytki valot niin mittarivalojenkin kirkkautta sääti hämäräkytkin. Vähän vanhemmissa toyotissa missä valot syttyi 0-asennossakin ja mittarivalot samoin.
Aika montaa yhdistelmää on tullut vastaan. Mittarivalot kirkkaana jos nolla-asennossa. Silti mikään ei pala ulospäin. Mittarivalot kirkkaana päivällä jos päivävalot päällä, mittarivalot himmeämmällä jos päivällä ajovalot, mittarivalojen himmennys hämärän mukaan edellisen lisäksi jne.
Ja jossain japseissa (Nissanissa ainakin) on tullut vastaan myös se yhdistelmä, että 0-asennossa syttyy ajovalot auton käydessä mutta mittaristovalot vasta kun "valot päällä"-asento.

Niin voisiko tuo hämätä käyttäjiään luulemaan että valot on päällä kun mittarivalotkin. Luulisi kyllä huomaavan jos ajaa päivävaloilla pimeässä/hämärässä. Olen saman huomannut, että toyotat, kiat ja nissanit on yliedustettuina pimeän perän syndroomassa.
Kuten edellä, tuntuu oudolta tuo Kian osuus tai sitten myös niissä kuskeissa on niitä, joita ei ohjekirjan luku kiinnosta. Itse sanoisin lukutaidottomia olevan silti kaikissa kuskeissa ja näkyyhän se tässäkin keskustelussa välillä. Valitettavasti.

Mutta voi ja varmasti hämääkin. Mahdollisia yhdistelmiä on niin paljon että varsinkin auton vaihdon jälkeen pitäisi ehdottomasti lukea se manuaali ja / tai kiertää se auto muutamissa eri oloissa. Samaten hyvä luopua kuvitelmasta sen automaation kaikkivoipaisuuteen. Ei vaan aina ja kaikissa oloissa ainakaan kaikissa autoissa toimi.
 
Viimeiseen pariin kuukauteen tainnut kerran olla hetken ajovalot omassa pimeänä eli samat kokemukset, on todella herkällä se syttyminen. Jos siis pimeää perää näkyy niin user error, ei auton vika.


Aika montaa yhdistelmää on tullut vastaan. Mittarivalot kirkkaana jos nolla-asennossa. Silti mikään ei pala ulospäin. Mittarivalot kirkkaana päivällä jos päivävalot päällä, mittarivalot himmeämmällä jos päivällä ajovalot, mittarivalojen himmennys hämärän mukaan edellisen lisäksi jne.
Ja jossain japseissa (Nissanissa ainakin) on tullut vastaan myös se yhdistelmä, että 0-asennossa syttyy ajovalot auton käydessä mutta mittaristovalot vasta kun "valot päällä"-asento.


Kuten edellä, tuntuu oudolta tuo Kian osuus tai sitten myös niissä kuskeissa on niitä, joita ei ohjekirjan luku kiinnosta. Itse sanoisin lukutaidottomia olevan silti kaikissa kuskeissa ja näkyyhän se tässäkin keskustelussa välillä. Valitettavasti.

Mutta voi ja varmasti hämääkin. Mahdollisia yhdistelmiä on niin paljon että varsinkin auton vaihdon jälkeen pitäisi ehdottomasti lukea se manuaali ja / tai kiertää se auto muutamissa eri oloissa. Samaten hyvä luopua kuvitelmasta sen automaation kaikkivoipaisuuteen. Ei vaan aina ja kaikissa oloissa ainakaan kaikissa autoissa toimi.
Esimerkkinä tuossa eilen vai toissapäivänä oli näitä kelejä jossa ei automatiikka pysynyt mukana. Usvaa mutta valoissa ja iso osa Autoista perät pimeinä. Itsekin jouduin lyömään valot päälle manuaalisesti.
 
Varmaan asiaa on jossain kohtaa käsiteltykin, mutta mistä johtuu että Toyota ja Kia -merkkiset autoissa usein on pilkkopimeälläkin takavalot pimeänä? Yleensä kun auton ohittaa mittaristovalot palavat, mikä nyt yleisesti on ollut indikaattori että valot on katkaisijasta käännetty päälle.
Näissä ei varmaan ole valoautomatiikkaa.
 
Osalla merkeistä on ehdoton kielto muutella noita asetuksia. En muista mikä auto vanhalla duunikaverilla oli mutta yritti parissa eri merkkiliikkeessä saada valot palamaan aina mutta sanoivat että pystyvät kyllä mutta valmistajalta tullut ehdoton kielto tehdä moista.

Joo MY23 plugariin saattaapi olla kielto...
 
Tuo tuorein rattimalli? Meitä on moneksi mutta itselle ollut ainakin pirun hyvä ja napit oikeissa paikoissa. Ja missä nykyautossa pysyy vakkari aktivoituna vaikka sammutat ja käynnistät auton uudelleen?
Kyllä.
Mikä on nykyauto? Onhan tuollaisia ollut 10v sisälllä ainakin vagilla.
 
onko 2006-2010 b6 passat liian vanha nykyautoksi. siinä nyt ainakin pysyy. varmaan muutkin vagit missä sama systeemi.
Itsellä ollut 2006 Octavia enkä ainakaan muista että siinä olisi pysynyt. Samaa muistelen 2014 Ibiza Cuprasta.
 
Tuo tuorein rattimalli? Meitä on moneksi mutta itselle ollut ainakin pirun hyvä ja napit oikeissa paikoissa. Ja missä nykyautossa pysyy vakkari aktivoituna vaikka sammutat ja käynnistät auton uudelleen?
Meillä oli yhdessä vaiheessa Honda CRV (olisikohan vuosimalli ollut 2010 tms) ja siinä vakkari pysyi päällä kätevästi aina niin, ettei koskaan tarvinnut muuta kuin halutussa vauhdissa naksauttaa yhdestä napista vakkari hoitamaan homma. Kätevää ja toimivaa. Nykyisessä Volvossa pitää ensin laittaa vakkari päälle ja sitten vasta se haluttu nopeus ja tämä todellakin on suunnittelukukkanen.
 
Itsellä ollut 2006 Octavia enkä ainakaan muista että siinä olisi pysynyt. Samaa muistelen 2014 Ibiza Cuprasta.
Pysyy octaviassakin päällä, sopivassa vauhdissa vain aktivoidaan viiksen päästä painamalla. Melko tuoreistakin vageista löytyy sellainen vilkku/vakkarin viiksi missä on päällä se käännettävä on/cancel/off kytkin. Adaptiivinen vakkari on sitten erillisellä viiksellään ja siitä en muista pysyykö päällä. Edit: pysyy niissäkin.
 
Pysyy octaviassakin päällä, sopivassa vauhdissa vain aktivoidaan viiksen päästä painamalla. Melko tuoreistakin vageista löytyy sellainen vilkku/vakkarin viiksi missä on päällä se käännettävä on/cancel/off kytkin. Adaptiivinen vakkari on sitten erillisellä viiksellään ja siitä en muista pysyykö päällä. Edit: pysyy niissäkin.
Oliko muka noin o.O. Jos kyllä niin näin se muisti vaan katoaa. Oma oli siis ensimmäisen vuoden MK2 Octavia RS jossa oli jotain alkupään erikoisuuksia/muutoksia jotka muutettiin hyvin nopeasti. En kuitenkaan usko että vakkaria olisi lähdetty säätelemään.
 
Oliko muka noin o_O. Jos kyllä niin näin se muisti vaan katoaa. Oma oli siis ensimmäisen vuoden MK2 Octavia RS jossa oli jotain alkupään erikoisuuksia/muutoksia jotka muutettiin hyvin nopeasti. En kuitenkaan usko että vakkaria olisi lähdetty säätelemään.
Tuskinpa on ollut siinäkään erilainen kytkin, sama viiksi näkyy olevan käytössä lähes kaikissa vagineissa 2003->jatkuu yhä.

Itsekin tuli ajettua pari vuotta tuollaisella octavialla ja sen päälle työautona on 2005 transporter niin kovin oudolta tuntuu tuo suzukin oikealla kädellä ratista aina erikseen päälle kytkettävä vakkari. Siihen päälle kaikki japsin pimputukset joka hemmetin asiasta. Rengaspainetunnistin valittaa jo 0,03bar paine -erosta eikä lopeta valittamistaan paineiden jo tasauduttua kun renkaat lämpenee. Kaistavahdin yms. kameramodulia taustapeilin alla ei ole lämmitetty, lämmityslaitteen ilman pitäisi pitää se sulana ja huurteettomana mutta ilma ei pääse mistään kiertämään läpi...tuloksena huurua kotelossa ja muutaman sekunnin välein kuuluva !PIM! Camvis temporarily disabled:rage:

Olisi myös pirun mukava jos nuo ongelmat tutkilta, kameralta ja rengaspaineilta saisi kuitattua ettei rankuttaisi jatkuvasti...mutta ei, mittariston ajotietokonettakaan ei voi selata ajon aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Uusimpaan golfiin ainakin on vakkari laitettu rattiin napeiksi vasemmalle, ja siitäkin pelkällä SET-painalluksella vakkari tulille. Ite kyllä tykkään audin viiksestä enempi. Oli tuommoinen golffi vuokralla pari viikkoa, ja aikamoinen muovin riemuvoitto yleisesti. Myös toi kaiken piilottaminen MMI taakse on aivan perseestä.
 
Mersut mitä olen omistanut ja ajanut, on saanut kanssa vakkarin päälle suoraan. Nykyisessä Volvossa täytyy napista ensin aktivoida vakkari, sitten vasta pääsee käyttämään. Täysin turha välivaihe omasta mielestäni.
 
Vaikuttaisi yleisesti olevan saksalaisten autojen ominaisuus, että vakkariin voi suoraan asettaa haluamansa nopeuden ja sillä hyvä. Monissa muissa (ei kaikissa kuitenkaan) merkeissä joutuu ensin tekemään jonkun täydellisen turhan ja typerän "aktivoinnin" ja vasta sen jälkeen voi asettaa sen haluamansa nopeuden vakkariin.

Esimerkiksi monissa volkkarikonsernin autoissa vakionopeussäätimen SAA kyllä halutessaan kokonaan pois päältä jos jostain ihmeen syystä haluaa, mutta se on mekaaninen kytkin joka ei itsestään mene pois päältä kun auton sammuttaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom