Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Itelläni automaatti Volvo jossa adaptiivinen vakkari ja jono assistentti. En ole kokeillut millä pienimmällä nopeudella vakkarin saa päälle, mutta asetettu nopeushan voi olla reilusti yläkanttiin todellisesta. Tässä pitää sitten itse muistaa että jos edessä menevä kääntyykin pois edestä vaikka 40 kmh rajoituksella ja vakkariin on laitettu satanen niin voi vähän yllättää.
Volvossa ratti + ja - vaikuttaa 5 kmh ja resumella voi nostaa asetusta 1 kmh.
Meillä Volvossa miniminopeus missä adaptiivisen saa päälle on 15km/h (tässä mallissa ei ole jonoassistenttia). Monesti tulee käytettyä sitä kaupungissakin, mutta mm. liikenneympyröissä edellä menevä lähtee helposti tutkan näkyvistä ja vauhti kiihtyy liikaa, joten tarkkana kannattaa olla. Täysin pysähdyksistä se ei lähde enää jatkamaan, mikä on jonossa ikävää.
 
Viimeksi muokattu:
Älykäs adaptiivinen järjestelmä ruuhkaliikenteessä on tietysti eri juttu, ja riittävän intuitiivisella käyttöliittymällä pidän ihan hyväksyttävänä että järjestelmän voi aktivoida vaikka ajoneuvon lähtiessä liikkeelle.

Perinteisissä vakionopeussäätimissä kuitenkin se melko korkea miniminopeus on minusta ihan hyvä juttu. En näe mitään syytä käyttää sellaista esimerkiksi 30 km/h nopeuksissa ja lähinnä se olisi haitaksi. Pahoin pelkään että joku joka ei kokisi sitä epämiellyttävänä ei muutenkaan osaisi reagoida oikein mihinkään sitäkään vähää kuin manuaalisesti ajaessa.
 
Perinteisissä vakionopeussäätimissä kuitenkin se melko korkea miniminopeus on minusta ihan hyvä juttu. En näe mitään syytä käyttää sellaista esimerkiksi 30 km/h nopeuksissa ja lähinnä se olisi haitaksi. Pahoin pelkään että joku joka ei kokisi sitä epämiellyttävänä ei muutenkaan osaisi reagoida oikein mihinkään sitäkään vähää kuin manuaalisesti ajaessa.
Joissain taajamissa on kovasti lisätty noita kolmenkympin alueita. Siis voi olla ihan etuoiketettuja pätkiäkin. Ilman adaptiivista neljänkympin pätkissäkin voi olla tarve ruuvata alle. neljänkympin.

Toinen on sitten liki seisovat ruuhkat missä madellaan, niin pienellä vakkariasetuksella voi ajella tasaista vauhtia ja näin vähentää sitä pumppausliikettä jonossa.

Edelltys tietenkin se että auto on tuttu ja varsinkin se vakkarinkäyttö takaraivossa. Hitailla nopeuksilla joku +/- 5km/h on erityisen syvältä. (jos ei ole helppoa +/-1 mahdollisuutta.
 
Itse asiassa kuten toisaalla oli jo puhetta, monissa autoissa mittaristossa ei ole enää lämpömittaria lainkaan. Varoitusvalo syttyy jos jotain on pielessä ja se riittää.

Ongelmia tulee jos esim. termostaatti on viallinen eli moottori ei lämpene kunnolla, tällaisessa tilanteessa ei tule mitään vikailmoitusta ja tuota voi olla aika vaikea huomata.
 
Joissain taajamissa on kovasti lisätty noita kolmenkympin alueita. Siis voi olla ihan etuoiketettuja pätkiäkin. Ilman adaptiivista neljänkympin pätkissäkin voi olla tarve ruuvata alle. neljänkympin.
On toki. Edes silloin en vaan koe mielekkääksi käyttää tavanomaista vakionopeussäädintä. Auton tulee olla erittäin helposti jalalla ajettava varsinkin noin hitaassa vauhdissa, muuten on kyseessä taas paska suunnittelu ja sitäkin huonompi toteutus.

Enkä nyt edes tarkoita henkilökohtaista valintaani sekä pakkomiellettäni ajaa aina jaloilla, vaan yleisempää oppimäärää. Maantie- ja moottoritienopeuksissa tavanomaisen(kin) vakionopeussäätimen käyttö on ilman muuta enimmän osan aikaa järjellistä ja mielekästä, kolmenkympin nopeudessa henkilöautolla tehtynä jonkinlainen itsetarkoitus ja rituaali.
 
Ongelmia tulee jos esim. termostaatti on viallinen eli moottori ei lämpene kunnolla, tällaisessa tilanteessa ei tule mitään vikailmoitusta ja tuota voi olla aika vaikea huomata.
Tuosta tuli mieleen, onko autoja jotka tunnistavat tuollaisen vian, autolla itsellään luulisi olevan kuljettajaa parempi kyky moinen vika havaita.

On toki. Edes silloin en vaan koe mielekkääksi käyttää tavanomaista vakionopeussäädintä. Auton tulee olla erittäin helposti jalalla ajettava varsinkin noin hitaassa vauhdissa, muuten on kyseessä taas paska suunnittelu ja sitäkin huonompi toteutus.
Jos vakkari on hyvä käyttää, niin eikö se ole ihan mielekäs hitaissakin nopeuksissa. Oli se jalalla ajo helppoa tai vaikeaa.

Onhan niitä nopeusrajoittimiakin, mutta miksei samalla vaivalla aja vakkarilla, ja usein se vakkari on helpompi käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelmia tulee jos esim. termostaatti on viallinen eli moottori ei lämpene kunnolla, tällaisessa tilanteessa ei tule mitään vikailmoitusta ja tuota voi olla aika vaikea huomata.
"Järkevästi" eli tavanomaisesti toteutetussa lämpömittarittomassa mittaristossa on kylmän moottorin huomiovalo. Mikäli se sammuu oikein toimiessaan järkevässä vaiheessa, ajaa tältä osin saman asian kuin suodatettua dataa näyttävä mittari joka sekin valehtelisi tietyn rajan jälkeen lämpötilan olevan jatkuvasti normaali. Molemmissa oire ilmenee ihan samoin.

Yleensä vähäistä enemmän auki jäävä termostaatti on kyllä ilmeinen vika vähemmän teknisellekin täysipäiselle, jos sekä ajaa että tankkaa. Ja normaalissa tapauksessa talvella kyllä huomaa myös lämmitysjärjestelmän vajaatehoisuuden.
 
Muutama VAG -diesel tullut omistettua ja kaikissa se lämpömittari viisarilla on kyllä melko suurpiirteinen. Pikkuhiljaa nousee kohti sitä 90astetta, mutta kun katsoo OBD2-palikan kautta todelliset lämmöt, niin sehän saattaa olla jotain 70astetta, vaikka mittari näyttää tasan 90. Yhdessä oli termostaatti viallinen, ja vuoti läpi. Lämmöt mittarissa se 90, mutta todelliset olikin sen noin 70. Ihmettelin kun ei kunnon pakkasilla riittänyt lämpöjä kabiiniin.
 
Muutama VAG -diesel tullut omistettua ja kaikissa se lämpömittari viisarilla on kyllä melko suurpiirteinen. Pikkuhiljaa nousee kohti sitä 90astetta, mutta kun katsoo OBD2-palikan kautta todelliset lämmöt, niin sehän saattaa olla jotain 70astetta, vaikka mittari näyttää tasan 90. Yhdessä oli termostaatti viallinen, ja vuoti läpi. Lämmöt mittarissa se 90, mutta todelliset olikin sen noin 70. Ihmettelin kun ei kunnon pakkasilla riittänyt lämpöjä kabiiniin.

Ei koske vain dieseliä, ja koskee myös polttoainemittaria tuo epälineaarisuus. Nelos golffista alkaen ainakin... Turha laskea esim tankkausmäärää mittarin perusteella kun se ei ole lineaarinen.
 
Ei koske vain dieseliä, ja koskee myös polttoainemittaria tuo epälineaarisuus. Nelos golffista alkaen ainakin... Turha laskea esim tankkausmäärää mittarin perusteella kun se ei ole lineaarinen.
Tuo nyt koskee muitakin kuin VAG -vehkeitä. Toki en tiedä onko yhtä paha. Ainakin 2009 dieselillä saa ajella useamman 100km ennenkuin polttoainemittari alkaa laskemaan. Ja range täydellä tankilla aika optimisitnen, kun väittänyt joskus yli 1500km. Parhaimmillaan ole päässyt lähes 1300km. Tankki 70 litraa.
 
Tuo nyt koskee muitakin kuin VAG -vehkeitä. Toki en tiedä onko yhtä paha. Ainakin 2009 dieselillä saa ajella useamman 100km ennenkuin polttoainemittari alkaa laskemaan. Ja range täydellä tankilla aika optimisitnen, kun väittänyt joskus yli 1500km. Parhaimmillaan ole päässyt lähes 1300km. Tankki 70 litraa.

Niin joo ja sitten on vielä bensankulutusmittari, ainaskin jo b6 passatissa se on semmonen että tuumaa käyttäjän toimista mihin suuntaan kaunistellaan/vääristellään keskikulutusnäyttöä. Lyöt kutosvaihteen sisään niin koko tankin avg nippuu n. 0,1-2 minuutissa jollain päälle litralla. Ja sitten jos jäät jurraamaan pienel vaihteel niin se nostaa kulutusta lähes samantien. Vaikka kyse on koko tankillisen keskilukemista, se ei todellakaan muutu tolla tavalla etukäteisesti ihan silmissä... Liikaa ollu koodareita ja niillä ollu liikaa aikaa :D
 
En näe mitään syytä käyttää sellaista esimerkiksi 30 km/h nopeuksissa ja lähinnä se olisi haitaksi.

Täysin erimieltä, 30 tai 40kmh on niin raivostuttavan hidas vauhti ajaa autolla että ilman vakkaria nopeus nousee väkisinkin pikkuhiljaa.
Tossa vieressä on yli kilometrin pituinen 40kmh alue jossa on usein poliisit tutkaamassa, ja ilman vakkaria olisin varmasti saanut siinä monet sakot.
 
Täysin erimieltä, 30 tai 40kmh on niin raivostuttavan hidas vauhti ajaa autolla että ilman vakkaria nopeus nousee väkisinkin pikkuhiljaa.
Tossa vieressä on yli kilometrin pituinen 40kmh alue jossa on usein poliisit tutkaamassa, ja ilman vakkaria olisin varmasti saanut siinä monet sakot.
Joissain autoissa on nopeusrajoitin tätä varten.
 
Muutama VAG -diesel tullut omistettua ja kaikissa se lämpömittari viisarilla on kyllä melko suurpiirteinen. Pikkuhiljaa nousee kohti sitä 90astetta, mutta kun katsoo OBD2-palikan kautta todelliset lämmöt, niin sehän saattaa olla jotain 70astetta, vaikka mittari näyttää tasan 90. Yhdessä oli termostaatti viallinen, ja vuoti läpi. Lämmöt mittarissa se 90, mutta todelliset olikin sen noin 70. Ihmettelin kun ei kunnon pakkasilla riittänyt lämpöjä kabiiniin.
VAG on nimenomaan kuuluisa tuosta lämmön esittämisestä. Syy on että kuski saattaa hermostua jos mittarin viisari heiluu. Tai näin joskus netistä luin. Miksei olisi jättänyt sitten koko mittarin pois? Terveisin joskus oli seat 1.9 tdi jostain 90 luvulta ja kylmä oli talvella.
Mielestäni suunnittelu kukkanen.
 
Mulla ei ole ikinä ollut niin uutta autoa että olisin kokeillut, mutta kuullostaisi epäkäytännöllisemmältä kun siinähän varmaan joutuu painamaan kaasua ja vakkarissa ei.
Niin pidät pedaalin pohjassa ja auto ei kulje rajoitusta kovempaa. Köyhän miehen "vakkari".
 
Volvolla ainakin on adaptiivisen kanssa mahdollisuus valita rajoitin vai vakkari. Mikä muuten on hyvä jos tutka menee tukkoon räntäsateessa niin jatkaa rajoittimen kanssa.

Volvossa saa valittua myös tutkattoman vakkarin käyttöön, ainakin Sensus-multimediajärjestelmällä varustetuissa autoissa.
 
Meillä Volvossa miniminopeus missä adaptiivisen saa päälle on 15km/h (tässä mallissa ei ole jonoassistenttia). Monesti tulee käytettyä sitä kaupungissakin, mutta mm. liikenneympyröissä edellä menevä lähtee helposti tutkan näkyvistä ja vauhti kiihtyy liikaa, joten tarkkana kannattaa olla. Täysin pysähdyksistä se ei lähde enää jatkamaan, mikä on jonossa ikävää.
Eli se jono assistentti taitaa vaan tarkoittaa että auto lähteekin liikkeelle pysähdyksistä kun edessä oleva liikkuu?
 
Tuo nyt koskee muitakin kuin VAG -vehkeitä. Toki en tiedä onko yhtä paha. Ainakin 2009 dieselillä saa ajella useamman 100km ennenkuin polttoainemittari alkaa laskemaan. Ja range täydellä tankilla aika optimisitnen, kun väittänyt joskus yli 1500km. Parhaimmillaan ole päässyt lähes 1300km. Tankki 70 litraa.
Offtopic: Tuosta tuli mieleen kun kerran mentiin pohjoiseen ja tankattiin Kilpisjärvellä v70 tankki täyteen Norjaan mennessä. Siitähän on alamäkeä seuraavaan kylään Norjan puolella. Volvo keksi heittää rangeksi jotain 2500-3000 km. :lol:
 
Eli se jono assistentti taitaa vaan tarkoittaa että auto lähteekin liikkeelle pysähdyksistä kun edessä oleva liikkuu?
Niin, se kai se lähinnä on. Se avustaa ruuhkaliikenteessa koko ajan, myös pysähdyttäessä, kun taas tämä meidän autossa oleva versio avustaa vain niin pitkään kun jono liikkuu.

Yhden kerran oli jossakin lomareissulla vuokratussa VW:ssä jonoassistentti ja olihan se kieltämättä kätevä, kun jono mateli autonmitta kerrallaan tuntikausia jossakin Montenegron tms. raja-asemalla. Suomessa harvemmin tarpeellinen, mutta kiva lisäominaisuius silti.
 
VAG on nimenomaan kuuluisa tuosta lämmön esittämisestä. Syy on että kuski saattaa hermostua jos mittarin viisari heiluu. Tai näin joskus netistä luin. Miksei olisi jättänyt sitten koko mittarin pois? Terveisin joskus oli seat 1.9 tdi jostain 90 luvulta ja kylmä oli talvella.
Mielestäni suunnittelu kukkanen.
Olen ohjelmoinut Astran näyttämään monitoiminäytössä todellisen jäähdytysnesteen lämpötilan. Siitä näen, että viisarimittari näyttää 90, kun lämpötila on yli 80. Normaalit lämpötilat vaihtelee noin 85-95.
Mielestäni aika hyvä kompromissi. Normaalit vaihtelut tasoitetaan pois, mutta toleranssia tuohon 80 lukemaan ei ole kovin paljoa. Jos jotain vikaa tulisi, niin uskoisin että sen näkisi viisarista.
 
Suurempi ongelmahan on se että mittari näyttää sen 90°C vaikka lämmöt on jo selkeästi yli 100. Joskushan esim se 105°C on vaan seurausta poikkeustilanteesta ja ihan asiaankuuluvaa, mutta silloin kun se ei ole asiallinen lukema olisi hyvä tietää siitä.

Esim Chevrolet laittoi pickup autoihinsa öljynpaineen mittarin koska monet asiakkaat sitä toivoivat. Sen jälkeen sitten asiakkaat toivat autojaan korjattavaksi kun öljynpaineet vaihtelivat, paklasaamuna mittari meni tappiin, kesällä putosi tthkäkäynnillä aivan minimiin. GM "korjasi" tuon ongelman niin että poistivat anturin ja nyt mittari näyttää suunnilleen asteikon puoltaväliä jos öp merkkivalo ei pala.

Vielä 80-luvullahan lämpömittari oli diesel autossa pakollinen varuste, mutta eipä silloinhaan kenellekään ollut tullut mieleen vaatia että mittarin näyttämän pitää korreloida moottprin lämmön mukaan.
 
Suurempi ongelmahan on se että mittari näyttää sen 90°C vaikka lämmöt on jo selkeästi yli 100. Joskushan esim se 105°C on vaan seurausta poikkeustilanteesta ja ihan asiaankuuluvaa, mutta silloin kun se ei ole asiallinen lukema olisi hyvä tietää siitä.

Esim Chevrolet laittoi pickup autoihinsa öljynpaineen mittarin koska monet asiakkaat sitä toivoivat. Sen jälkeen sitten asiakkaat toivat autojaan korjattavaksi kun öljynpaineet vaihtelivat, paklasaamuna mittari meni tappiin, kesällä putosi tthkäkäynnillä aivan minimiin. GM "korjasi" tuon ongelman niin että poistivat anturin ja nyt mittari näyttää suunnilleen asteikon puoltaväliä jos öp merkkivalo ei pala.

Vielä 80-luvullahan lämpömittari oli diesel autossa pakollinen varuste, mutta eipä silloinhaan kenellekään ollut tullut mieleen vaatia että mittarin näyttämän pitää korreloida moottprin lämmön mukaan.
Samaa tekivät japsit. Omassa on öljynpainemittari joka näyttää lukemat oikein. Jokunen vuosi uudemmissa tuo on ohjelmoitu näyttämään että toimisi oikein ja on käytännössä vain valo viisarin muodossa.
 
Olen ohjelmoinut Astran näyttämään monitoiminäytössä todellisen jäähdytysnesteen lämpötilan. Siitä näen, että viisarimittari näyttää 90, kun lämpötila on yli 80. Normaalit lämpötilat vaihtelee noin 85-95.
Mielestäni aika hyvä kompromissi. Normaalit vaihtelut tasoitetaan pois, mutta toleranssia tuohon 80 lukemaan ei ole kovin paljoa. Jos jotain vikaa tulisi, niin uskoisin että sen näkisi viisarista.
Miten tämä moottorin/jäähdytysnesteen lämpötilan tarkkuus voikin herättää näin paljon tunteita uudestaan ja uudestaan? Se on muinaisjäänne, jolla ei ole nykypäivänä mitään käytännön merkitystä muille kuin harrastelijoille. Automatiikka tarkistaa antureiden/komponenttien toiminnan joka ajolla ja ilmoittelee jos jotain on pielessä. Mittari näyttää, että kaikki on riittävällä tasolla ok ja jos mittaria ei ole, sen tilalla on tarpeen vaatiessa syttyvä ilmoitusvalo.
 
Miten tämä moottorin/jäähdytysnesteen lämpötilan tarkkuus voikin herättää näin paljon tunteita uudestaan ja uudestaan? Se on muinaisjäänne, jolla ei ole nykypäivänä mitään käytännön merkitystä muille kuin harrastelijoille. Automatiikka tarkistaa antureiden/komponenttien toiminnan joka ajolla ja ilmoittelee jos jotain on pielessä. Mittari näyttää, että kaikki on riittävällä tasolla ok ja jos mittaria ei ole, sen tilalla on tarpeen vaatiessa syttyvä ilmoitusvalo.
Jos automatiikka toimisi niin eihän siinä mitään, mutta käytännössä kun sinne syttyy punainen valo, joko öljynpaine, tai veden lämpö, siellä on jo laakerit entiset tai kansi mutkalla. Se on kuitenkin paljon edullisempi korjata kun ongelma on sillä tasolla että lämmöt on vähän koholla, tai öljynpaineet hieman tavallista matalammalla.

Takuuaikana tuolla ei tietysti suurempaa merkitystä ole.
 
Miten tämä moottorin/jäähdytysnesteen lämpötilan tarkkuus voikin herättää näin paljon tunteita uudestaan ja uudestaan? Se on muinaisjäänne, jolla ei ole nykypäivänä mitään käytännön merkitystä muille kuin harrastelijoille. Automatiikka tarkistaa antureiden/komponenttien toiminnan joka ajolla ja ilmoittelee jos jotain on pielessä. Mittari näyttää, että kaikki on riittävällä tasolla ok ja jos mittaria ei ole, sen tilalla on tarpeen vaatiessa syttyvä ilmoitusvalo.

Itse kun harrastan varsin dynaamista ajoa, niin haluan tietää koska moottori on lämmin. Muutoin ko. mittari ei sinänsä kiinnosta.
 
Mulla joskus Audi A6 keitti aina välillä, esim päästömittauksessa kun pidettiin kierroksia vähän korkeammalla, eikä ilmoittanut mitään siitä että syyläri on tukkeutunut + jäähdyttimen puhaltimien etuvastus sökö. Lämpömittari näytti ihan normaalia lukemaa aina. Olis välttyny noilta ongelmilta jos lämpömittari olis näyttänyt todellisia lukemia. Olis heti havainnut esim sen että paikallaan auto ei jäähdy enää ollenkaan. Asensinkin siihe sit autogaugen lämpömittarin...
 
Mulla joskus Audi A6 keitti aina välillä, esim päästömittauksessa kun pidettiin kierroksia vähän korkeammalla, eikä ilmoittanut mitään siitä että syyläri on tukkeutunut + jäähdyttimen puhaltimien etuvastus sökö. Lämpömittari näytti ihan normaalia lukemaa aina. Olis välttyny noilta ongelmilta jos lämpömittari olis näyttänyt todellisia lukemia. Olis heti havainnut esim sen että paikallaan auto ei jäähdy enää ollenkaan. Asensinkin siihe sit autogaugen lämpömittarin...

Se, että sun lämpömittari ei toimi, ei liity tähän mitenkään.
 
Itse kun harrastan varsin dynaamista ajoa, niin haluan tietää koska moottori on lämmin. Muutoin ko. mittari ei sinänsä kiinnosta.
Lämmitätkö moottorin pihassa mittarin mukaan ensin sopivaksi, jotta voit sitten lasettaa menemään kierroksilla huudattaen? Ei kai siinä vaikka näin toimisitkin, mutta silti kaikki tällainen niche-tason pilkunviilaus menee sinne samaan harrastelija-kategoriaan. Autoja ei kannata suunnitella niin marginaalisen käyttäjäjoukon toiveiden ja tarpeiden perusteella, vaan suurten massojen ehdoilla. Dynaamisille harrastajille on ihan omat leikkivälineensä.
 
Lämmitätkö moottorin pihassa mittarin mukaan ensin sopivaksi, jotta voit sitten lasettaa menemään kierroksilla huudattaen? Ei kai siinä vaikka näin toimisitkin, mutta silti kaikki tällainen niche-tason pilkunviilaus menee sinne samaan harrastelija-kategoriaan. Autoja ei kannata suunnitella niin marginaalisen käyttäjäjoukon toiveiden ja tarpeiden perusteella, vaan suurten massojen ehdoilla. Dynaamisille harrastajille on ihan omat leikkivälineensä.

En, mutta ilman mittaria on paha sanoa, koska moottori on lämmin.
 
Se, että sun lämpömittari ei toimi, ei liity tähän mitenkään.
No sehän on vähän niin kuin juurikin tän ongelman ydin että auto keittää, mutta mittari näyttää 90°C, koska valmistaja ei halua että ihmiset huolestuvat.
 
No sehän on vähän niin kuin juurikin tän ongelman ydin että auto keittää, mutta mittari näyttää 90°C, koska valmistaja ei halua että ihmiset huolestuvat.

Niin tai olisko se mittari vain särki? Sitähän ei tarina kerro.
 
En edes tiedä, miten saan autossani moottorilämmön mittaristoon. Ei oikeastaan edes kiinnosta.
 
Niin tai olisko se mittari vain särki? Sitähän ei tarina kerro.
No ei kerro joo, mutta se mittari hajoaa kyllä normaalisti niin että on kokoajan jommassa kummassa ääripäässä.

Sen sijaan jos mittari ja sitä ohjaavat kompinentit toimivat oikein, mutta jäähdytysjärjestelmä ei pidä kunnolla painetta, on ihan "normaalia" että nuo keskittävällä mittarilla olevat keittävät ennen kuin viisari liikahtaa mihinkään suuntaan.
 
Se, että sun lämpömittari ei toimi, ei liity tähän mitenkään.

Siis lämpömittarihan toimi! Näyttää 90c sillon kun lämpötila on jotain 72-113c tms. Mutta nopeesti kuormitettaessa -> ehtii keittää ennen kuin kuski tajuaa mitään vikaa olevan autossa. OBD-piuhalla tai climatronicin piilovalikosta näki sitten ne _oikeat_ lämpötilat...
 
No ei kerro joo, mutta se mittari hajoaa kyllä normaalisti niin että on kokoajan jommassa kummassa ääripäässä.

Sen sijaan jos mittari ja sitä ohjaavat kompinentit toimivat oikein, mutta jäähdytysjärjestelmä ei pidä kunnolla painetta, on ihan "normaalia" että nuo keskittävällä mittarilla olevat keittävät ennen kuin viisari liikahtaa mihinkään suuntaan.
Nämä on juuri niitä aiemminkin mainittuja juttuja, jotka olivat ongelma ehkä joskus 70/80-luvulla. Vähän vaan jäänyt levy päälle sieltä aikakaudelta.
 
Nämä on juuri niitä aiemminkin mainittuja juttuja, jotka olivat ongelma ehkä joskus 70/80-luvulla. Vähän vaan jäänyt levy päälle sieltä aikakaudelta.
Siis meinaatko että nykyautojen jäähtytysjärjestelmästä ei voi paine karata? Se jäähdytysjärjestelmän korkki on teknisesti ihan samanlainen kuin 70 luvullakin. Vai mikä nykytekniikassa on se maaginen uusi tekijä jobka takia tuo keittäminen ei ole ongelma?

Myöskin häähsyttimen letkun repeäminen ei ole juurikaan sen epätodennäklisempää nykyään.
 
Siis meinaatko että nykyautojen jäähtytysjärjestelmästä ei voi paine karata? Se jäähdytysjärjestelmän korkki on teknisesti ihan samanlainen kuin 70 luvullakin. Vai mikä nykytekniikassa on se maaginen uusi tekijä jobka takia tuo keittäminen ei ole ongelma?

Jos ajaa tarpeeksi uudella autolla, niin ei voi tai sitten on todella huonoa tuuria. Sitä hän varmasti tarkoitti.
 
Jos ajaa tarpeeksi uudella autolla, niin ei voi tai sitten on todella huonoa tuuria. Sitä hän varmasti tarkoitti.
Eihän se nyt edellytä muuta kuin että joku on kurkannut sinne säiliöön ja jättänyt korkin löysälle. Ei tuo kysy auton ikää.
 
Siis meinaatko että nykyautojen jäähtytysjärjestelmästä ei voi paine karata? Se jäähdytysjärjestelmän korkki on teknisesti ihan samanlainen kuin 70 luvullakin. Vai mikä nykytekniikassa on se maaginen uusi tekijä jobka takia tuo keittäminen ei ole ongelma?

Myöskin häähsyttimen letkun repeäminen ei ole juurikaan sen epätodennäklisempää nykyään.
En meinaa. Meinaan sitä mitä sanoin jo aiemmin, eli että nykypäivän autoissa on niin paljon erilaisia antureita, ettei tuollainen tilanne yksinkertaisesti jää huomaamatta. Se mittari itsessään ei siis ole olennainen asia, se oli se pointti.
 
En meinaa. Meinaan sitä mitä sanoin jo aiemmin, eli että nykypäivän autoissa on niin paljon erilaisia antureita, ettei tuollainen tilanne yksinkertaisesti jää huomaamatta. Se mittari itsessään ei siis ole olennainen asia, se oli se pointti.
Ei se huomaamatta jääkään. Höyry kyllä paljastaa homman juonen.

E: vesikierto voi ihan hyvin toimia alipaineisena niin, että lämpötila pysyy ns. toleranssialueella eikä kone edes kunnolla keitä, mutta ei toisaalta kierrä hyvin esim. lämmityslaitteelle. Moottori ei pidemmän päälle tästä välttämättä tykkää.
 
En meinaa. Meinaan sitä mitä sanoin jo aiemmin, eli että nykypäivän autoissa on niin paljon erilaisia antureita, ettei tuollainen tilanne yksinkertaisesti jää huomaamatta. Se mittari itsessään ei siis ole olennainen asia, se oli se pointti.
Sulla taitaa olla vähän turhan ruusuinen kuva autovalmistajista.

Joo. Eihän tuo tosiaan edellyttäisi kuin paineanturia jäähdytysjärjestelmään, jolloin olisi mahdollista että tietokone osaisi laskea sen keittämisriskin uuden lämpötilan, mutta ei siellä mitään paineanturia ole.

Jos sitä keittämistä ei huomaa pellin alta nousevana höyrynä, niin varoitusvalo tulee siinä kohtaa kun kansi on jo entinen ja happianturi tajuaa että jokin ei ole nyt paikallan.
 
Eihän se nyt edellytä muuta kuin että joku on kurkannut sinne säiliöön ja jättänyt korkin löysälle. Ei tuo kysy auton ikää.

Tämä ei tullut edes mieleen, eikä ole koskaan osunut kohdalle, mutta sulle varmastin useastikin?
 
Tämä ei tullut edes mieleen, eikä ole koskaan osunut kohdalle, mutta sulle varmastin useastikin?
Öö siis että olenko koskaan katsonut jäähdytysjärjestelmän korkin alle? Kyllä olen.

Tietysti jos ajaa uudella, tai lähes uudella autolla, on hyvin epätodennäköistä että siihen tulee vikaa. Ja jos tuleekin, niin ne niissä on takuu. Ne 70-luvun autotkin olivat uusia joskus.
 
Tämä ei tullut edes mieleen, eikä ole koskaan osunut kohdalle, mutta sulle varmastin useastikin?
Sanoisin, ettei lottovoittokaan satu monenkaan kohdalle, mutta ihmeen paljon lottoamalla rikastuneitakin löytyy.

Se, että nykyautoilijat eivät ymmärrä mitään mitä konepellin alla tapahtuu, ei muuta sitä faktaa, että kaikista oikein näyttävistä mittareista on hyötyä jos niistä osaa päätellä asioita. Harmi vaan että tien päällä näkee autonsa matkustajia enemmän kuin autonsa kuljettajia
 
Voi hyvä isä sentään. Ei se lämpötila ole ainoa asia mitä siellä järjestelmässä seurataan. Siellä on kymmeniä, tai nykyään varmaan useimmiten satoja erilaisia antureita seuraamassa ja analysoimassa eri järjestelmien/komponenttien toimintaa ja jos joku yksittäinen anturi sattuu menemään rikki, niin siitäkin tulee herjaa. Se on eri sitten asia jos ajaa jollakin ikälopulla kärryllä, mutta sellaiset ovat pääsääntöisesti jo poistuneet tai poistumassa liikennekäytöstä, joten se ei ole tässä keskustelussa olennaista.

Jotenkin tämä auton jäähdytysveden lämpötilasta kertova lämpömittari ja sen näyttämän tarkkuus tuntuu olevan joillekin sellainen pyhä lehmä, ettei siitä pysty keskustelemaan. Se vaan pitää autossa olla, kun joskus joku voi sitä tarvita. Erikoista mielestäni.
Se, että nykyautoilijat eivät ymmärrä mitään mitä konepellin alla tapahtuu, ei muuta sitä faktaa, että kaikista oikein näyttävistä mittareista on hyötyä jos niistä osaa päätellä asioita. Harmi vaan että tien päällä näkee autonsa matkustajia enemmän kuin autonsa kuljettajia
Suurinta osaa ei tosiaan kiinnosta pätkääkään mitä siellä pellin alla tapahtuu. Eikä ole nykyään syytäkään. Niistä ylimääräisistä mittareista ei ole silloin mitään hyötyä. Useimmille riittää, että osaa laittaa pissapojan nestettä säiliöön (sillekin on yleensä oma ilmaisimensa) ja järjestelmä kertoo mikä on vialla sitten kun jotain menee rikki, jolloin auton voi viedä korjaamolle, tai korjata itse jos osaa. Tolkuton mittaririvistö ei palvele kuin tosiaan hyvin marginaalisen harrastajajoukon tarpeita.
 
Öö siis että olenko koskaan katsonut jäähdytysjärjestelmän korkin alle? Kyllä olen.

Tietysti jos ajaa uudella, tai lähes uudella autolla, on hyvin epätodennäköistä että siihen tulee vikaa. Ja jos tuleekin, niin ne niissä on takuu. Ne 70-luvun autotkin olivat uusia joskus.

Ei vaan se, että se korkki jäisi löysälle ja se kippo keittäisi.
Luetko edes mihin vastaat?
 
Voi hyvä isä sentään. Ei se lämpötila ole ainoa asia mitä siellä järjestelmässä seurataan. Siellä on kymmeniä, tai nykyään varmaan useimmiten satoja erilaisia antureita seuraamassa ja analysoimassa eri järjestelmien/komponenttien toimintaa ja jos joku yksittäinen anturi sattuu menemään rikki, niin siitäkin tulee herjaa. Se on eri sitten asia jos ajaa jollakin ikälopulla kärryllä, mutta sellaiset ovat pääsääntöisesti jo poistuneet tai poistumassa liikennekäytöstä, joten se ei ole tässä keskustelussa olennaista.

Jotenkin tämä auton jäähdytysveden lämpötilasta kertova lämpömittari ja sen näyttämän tarkkuus tuntuu olevan joillekin sellainen pyhä lehmä, ettei siitä pysty keskustelemaan. Se vaan pitää autossa olla, kun joskus joku voi sitä tarvita. Erikoista mielestäni.

Suurinta osaa ei tosiaan kiinnosta pätkääkään mitä siellä pellin alla tapahtuu. Eikä ole nykyään syytäkään. Niistä ylimääräisistä mittareista ei ole silloin mitään hyötyä. Useimmille riittää, että osaa laittaa pissapojan nestettä säiliöön (sillekin on yleensä oma ilmaisimensa) ja järjestelmä kertoo mikä on vialla sitten kun jotain menee rikki, jolloin auton voi viedä korjaamolle, tai korjata itse jos osaa. Tolkuton mittaririvistö ei palvele kuin tosiaan hyvin marginaalisen harrastajajoukon tarpeita.
No hyvä. Kun tunnet näköjään tuita tekniikkaa selvästi mua paremmin, niin selitä mulle kuinka se auto hoksaa tuon keittämisen. Voit käyttää myös ammattitermejä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 088
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom