Kuten tuossa edellä totesin, ollaan kaapeleista aivan samaa mieltä ja tein oletuksen (jota en kyllä huomannut erikseen mainita) siitä, että oikeasti järeitä laitteita hankkivat korvaavat ne mukana tulevat narut kunnollisilla, pakkastakin kestävillä kaapeleilla ja toki myös hankkivat tukevat hauenleuat.
Se pelkkä kaapelihan ei vielä auta jos päässä ei ole sellaista leukaa, jolla saa oikeasti tukevan kontaktin ja riittävästi pinta-alaa.
16mm2 kaapeleilla saa monesti aivan riittävän avun aikaan jos akku ei ole aivan kuollut tai sen annetaan latautua hetki. Siis jos puhutaan oikeasti 16mm2 kaapelista, varsin moni halpa ei ole lähelläkään sitä. Pahimmissa ei kupari ole juuri ollenkaan mutta vaipasta on tehty tietoisesti paksu jotta ulospäin saadaan vaikutelma kelvollisesta.
No ehkä sillä 16mm2 kaapelilla voi saada käyntiin, jos akussa on vielä virtaa ja jaksaa odottaa latautumista. Kunnon 35mm2 kaapelilla voi laittaa kaapelit kiinni ja käynnistää (jos se toisen auton akku ei ole ihan täysin kuollut). Hinta ero ei kuitenkaan ole mahdoton. Kunnolliset kestää eikä uusia tarvitse ostella muutoman vuoden välein. Itse en tuon ohuempia enää käynnistyskaapeleita ostaisi.
Siihen en taas vaivautuisi itse kiinnittämään huomiota, onko se kupari puhdasta vai ei. Vaikutus on kuitenkin varsin pieni ja asian voi korjata poikkipintaa kasvattamalla. 50mm2 hitsauskaapeli on aivan toimiva valinta, sitä kun saa monestakin paikasta. Toki muitakin vaihtoehtoja, mutta kumikaapelin paikka tuo silti on. Enkä edes näe kustannuskysymyksen jos yhtään enempää on käyttöä. Kestävät kuitenkin todella pitkään ja parilla sataa saa tukevat.
Itse kun ostin tuohon virtalähteeseen kaapelit, niin puhdas 35mm2 kupari maksoi saman metriltä kun 50mm2 hitsauskaapeli. 50mm2 kupari olisi sitten maksanut 4€/metri enemmän. Ei siis mielestäni mikään suuri investointi. Toki kumpikin toimii, seos kaapeleina nyt myydään melkein mitä vaan. Eroa kuitenkin alumiinilla ja kuparilla on sähkönjohtavuudessa ihan reilusti: OFC vs. CCA eli virta- ja kaiutinkaapelin valinta - Fanatic Audio
Ei, joku IKH:n laite ei toki ole sellainen, jossa speksejä on tarpeen liikaa katsoa ja uskoa. Niissä on ilmaa mukana mutta kunnollisissa laitteissa tilanne vähän eri. Tosin siitäkin huolimatta sieltä spekseistä on paremmin toivoa löytää todellisia arvoja vs ne laitteen päälle painetut lupaukset. Samoin kaapeleista voi olla maininta jolloin tietää heti samalla ostosreissulla napata mukaan paremmat.
Ja vaikka itsekin laskin 12 voltilla edellä niin sitähän nuo laitteet eivät anna vaan starttiasennossa jännite on selkeästi suurempi. Toki myös ladatessa mutta koska kuitenkin 12V järjestelmä niin sillä tuo jännite.
Mikäli siitä boosterista tehtäisiin hyvä, käytössä olisi nelijohdinratkaisu eli ne syöttävät kaapelit plus jännitteen mittapiiri. Ja tämän perusteella tapahtuva jännitteen säätö jolloin se napajännite saataisiin halutulle tasolle.
Eipä taida moni ostaa kotikäyttöön mitään kunnon ammattikäyttöön tarkoitettua boosteriakaan, kun hinta alkaa karkaamaan. Sitten kun lasketaan sen todellisen jännitteen mukaan, niin ei siitä 16A pistokkeesta saakkaan riittävästi virtaa mihinkään järeään boosteriin. Esim. 200Ax15Vx90% hyötysuhde=3,3KW eli ollaan jo aika rajoilla, 10A sulake aivan liian pieni. 200A on liian vähän käynnistykseen, jos akku on kohtuu tyhjä. Akku vie tuosta jo sen 50-100A, eli käynnistykseen jää vain 100-150A. Nykyautoissa on niin paljon jo sähköä, että ei tule riittämään. Osa yli 10v autoistakin ottaa jo yli 100A piikin kun laittaa vaan virrat päälle ja kaikki järjestelmät herää. Normaalisti virrat päällä ilman valoja ja puhallinta menee jatkuvasti sitten se 20-60A vähän varustellummassa 10v autossakin.
Suurin osa tuollaisista powereista on hakkuriratkaisuja, boosterit taas pääsääntöisesti normaalilla muuntajalla. Kyllähän siitä kokoeroa syntyy. Hakkurien käyttö toki kasvaa koko ajan mutta niissäkin on omia rajoitteitaan.
Ja moniko lopulta olisi valmis maksamaan siitä todella järeästä kovinkin paljon? Halvemmalla saa järeän perinteisen ja samaan kärryyn voi vielä rakentaa paikan akulle jolloin sen käynnistettävän laitteen akun rinnalle saat sekä täynnä olevan akun että boosterin.
No tuskin moni kotikäyttäjä ainakaan. Itse olen ne mitä pitää heti saada käyntiin käynnistänyt lämpimässä olleella akulla, joka on ladattu täyteen (jos en ole suoraan toisesta autosta ottanut virtaa kaapeleilla). 100A vanha akku lämpinä riittää yleensä käynnistämään auton kun auton, jos se akku vielä on kohtuu kunnossa. Muuten sitten melkein ostaisin tuollaisen lithium/superkonkka boosterin, noista tuntuu ihan kohtuullisesti irtoavan virtaa käynnistykseen. Kotikäyttöön saa halvalla tuollaisen jännitelähteen modattua vaikka serverin powerista. Niissä kuitenkin löytyy monesti 100A antavia, niin ei sillä pitkään tarvitse odottaa.