Autoilua mahdollisimman edullisesti

No ei tuosta nyt hirveän paljon halvemmalla pääsee millään, jos auton tarvii olla jatkuvasti käytössä.

Toki pienempikulutteisella voisi bensakuluista saada viilattua pois (ja hitusen veroista), mutta kyllä tuo muuten on niin halpaa kuin olla voi.

Ei noita €/km ole millään tasolla vertailukelpoisia eri ajomäärillä. Kuluista kun läheskään kaikki ei aiheudu kilometreistä.

Jos vaan €/km lukemia tuijottelee, niin parhaiten "säästää" ajamalla lisää.
Näinpä. Eipä autoa paljoa halvemmalla saa pidettyä. Kuitenkin se suurin kulu tulee aina arvonalenemasta. Tai siis tollaisella 1000e autolla sitä ei käytännössä ole. Jos korjauskuluja ei tule, niin eipä tosta juuri halvemmaksi pääse.

jos katsoo €/km, niin mulla samaa luokkaa, eli 0,44€/km, tosin 4 vuodessa n. 60tkm ajanut. Autona BMW 116dA business. Latiakaan ei ole rahaa kiinni, vaan 48kk/60tkm sopparilla.
Eli kuukausittain maksan autosta tuli vain 2017 napsittua sen verran lisävarusteita, että tosiaan toi 0,44€/km tulee. Perusmallilla (=perushinta) ois tehnyt 0.39€/km. On uudeksi autoksi edullisia kilsoja kyllä.
Erittely alla (perushinta 2017, 48kk/60tkm)
BMW 116dA business 269e/kk
Vakuutus 53€/kk (joka vuosi kilpailuttamalla ja täydet bonukset)
Pienosat ~2e/kk (kahdet Bilteman sulat mennyt ja jokunen 4l törppö pissapoikanestettä)
Katsastus ~2e/kk
Verot 47e/kk

Kulutus n. 5,5l/100km (ajotietokone näyttää 5.2)
Dieselin hinta 1.5€/l

Näillä tiedoilla 48kk/60tkm = 0.39€/km (omassani lisävarusteita ja kk-maksu 326e, eli 0,44€/km)

Eipä ainakaan paljoa halvemmalla uudella bemarilla ois päässyt. Ylikilsat maksaa 0.11€/km. Eli ajamalla 20tkm/v ois tippunut vielä 0.33€/km tasolle.
 
Auton ajot ovat olleet pääosin ( 75 % ) firman ajoja ja suurimmasta osasta näitä ajoja on veloitettu 0,45 € suuruinen kilometrikorvaus, sekä näiden firman ajojen osalta auton kuluista on suoritettu arvonlisäveron vähennys.
Anteeksi, mutta mitä?
Eikö se mene niin, että
A) Jos auto omissa nimissä, firma maksaa ajoista kilometrikorvausta, mutta kaikki kulut maksat itse, jolloin mitään alv-vähennyksiä ei voi tehdä.
B) Jos auto firman nimissä, firma maksaa kulut ja vähentää alvit, mutta km-korvauksia ei tietenkään saa.

Millä kikkailulla voit saada sekä km-korvauksia että auton kuluja firman piikkiin?
 
Anteeksi, mutta mitä?
Eikö se mene niin, että
A) Jos auto omissa nimissä, firma maksaa ajoista kilometrikorvausta, mutta kaikki kulut maksat itse, jolloin mitään alv-vähennyksiä ei voi tehdä.
B) Jos auto firman nimissä, firma maksaa kulut ja vähentää alvit, mutta km-korvauksia ei tietenkään saa.

Millä kikkailulla voit saada sekä km-korvauksia että auton kuluja firman piikkiin?
Eiköhän tuo ole kyseisen firman asiakkailta veloitettu, eikä itselle.
 
Anteeksi, mutta mitä?
Eikö se mene niin, että
A) Jos auto omissa nimissä, firma maksaa ajoista kilometrikorvausta, mutta kaikki kulut maksat itse, jolloin mitään alv-vähennyksiä ei voi tehdä.
B) Jos auto firman nimissä, firma maksaa kulut ja vähentää alvit, mutta km-korvauksia ei tietenkään saa.

Millä kikkailulla voit saada sekä km-korvauksia että auton kuluja firman piikkiin?

Anteeksi epäselvä muotoilu, ajoista on siis veloitettu firmani asiakkailta keskimäärin 0,45 € / km suuruinen korvaus ja näiden firman toimintaan liittyvien ajojen osalta on luonnollisesti suoritettu arvonlisäveron vähennys.
Ajoin autolla myös jonkin verran omia ajojani ( pyöreästi tuon 25% ) ja näiden ajojen osalta ei tietenkään ole arvonlisäveroja vähennetty, kaikista ajoista on pidetty ajopäiväkirjaa ja näiden omien ajojen kuluja ei ole viety kirjanpitoon.

Osasta näitä omia ajoja olen sitten saanut päivätyöni työnantajalta kilometrikorvauksia, mutta tosiaan alveja näistä ei ole vähennetty.

Eiköhän tuo ole kyseisen firman asiakkailta veloitettu, eikä itselle.

Juurikin näin.
 
Vm 2005 Honda accord

1 vuosi tulee pian täyteen sen hankinnasta. 28tkm tuolla on taivallettu. Tarkat laskelmat on ylläpidetty ja kaikki mahdollinen on sisällytetty.

Hankintahinta oli 3300e ja tuolloin km määrä 212 000km.

Polttoaineisiin mennyt 3166 euroa
Huollot ja hankinnat 2831 euroa
- Kytkinremontti 1300e haukkasi ison osan. Pelkkä työ maksoi 950 euroa. Itse vaihdoin pääsylkän.
- Sytytyspuola 80e
- Öljynvaihdot 3 kpl (ei - näillä koneilla EI ajeta 15-20tkm vaihtoväleillä) Hankalat ajo-olosuhteet huom.
Vakuutukset ja verot 620 euroa
Arvonalenema 300e

Kokonaispotti on sellaset 6911 euroa. Ja tämä siis yhdessä vuodessa ja 28 000km.

Tai jos toisinpäin ajatellen: Viime kesänä hankittu auto on niellyt tähän päivään mennessä sellaset 9900 +/- euroa.

Summaa kyllä hyvin sen, että edullinen auto voi koitua kustannuksiltaan aika maukkaaksi. Vaihtoehdot toki vähissä, koska kontin tilavuudelle on tiukat kriteerit - samoin automerkille.
 
Itse tässä ihmettelen että saman vuosimallin Toyota verso on kymppitonnin kalliimpi kuin Ford C-Max nettiautossa.
 
Itse sain kilometrikustannukseksi 0,246€/km 12 vuoden ajalta autosta, joka ostohetkellä oli 3v ikäinen. Ajomäärä oli normaali 160tkm. Eli ihan mahdollista ajaa nykyaikaisella pikkuautolla alle 0,25€/km. Tässä tapauksessa vielä auto päätyi paaliin, eli hankintahintakin on täysimääräisinä mukana.
 
Tässäpä speksit omasta.

Olen kirjannut auton kaikki kulut pesunesteitä myöten koko omistuksen ajalta.

Renault Scenic 2006 2.0 16V
2017: Ostohinta 2400 euroa, kilometrejä 168 097km
2021 Heinäkuu, kilometrejä 222 468km
Bensaan mennyt 7360 euroa
Huoltoon 3843 euroa
Kustannuksiin (vero+vakuutus+pesu yms) 5639 euroa
Arvon alenema n. 8% vuosi 680 euroa

Yhteensä n. 13 680 euroa
Kustannus 0,25 euroa/km.

Kohtuullisen hyvä suoritus aika paljon bensaa syövälle autolle (9,37l/100km) sekalaista kaupunkiajoa pk-seudulla.
Autona ollut kyllä erittäin hyvä, luotettava ja halpa ostaa ja ylläpitää. Nyt lähtee kyllä vaihtoon uudemman tieltä.
 
Vm 2005 Honda accord

1 vuosi tulee pian täyteen sen hankinnasta. 28tkm tuolla on taivallettu. Tarkat laskelmat on ylläpidetty ja kaikki mahdollinen on sisällytetty.

Hankintahinta oli 3300e ja tuolloin km määrä 212 000km.

Polttoaineisiin mennyt 3166 euroa
Huollot ja hankinnat 2831 euroa
- Kytkinremontti 1300e haukkasi ison osan. Pelkkä työ maksoi 950 euroa. Itse vaihdoin pääsylkän.
- Sytytyspuola 80e
- Öljynvaihdot 3 kpl (ei - näillä koneilla EI ajeta 15-20tkm vaihtoväleillä) Hankalat ajo-olosuhteet huom.
Vakuutukset ja verot 620 euroa
Arvonalenema 300e

Kokonaispotti on sellaset 6911 euroa. Ja tämä siis yhdessä vuodessa ja 28 000km.

Tai jos toisinpäin ajatellen: Viime kesänä hankittu auto on niellyt tähän päivään mennessä sellaset 9900 +/- euroa.

Summaa kyllä hyvin sen, että edullinen auto voi koitua kustannuksiltaan aika maukkaaksi. Vaihtoehdot toki vähissä, koska kontin tilavuudelle on tiukat kriteerit - samoin automerkille.

Aika kallis tuo työnosa tuossa kytkinremontissa. Ihan huvikseni vilkaisin autodatasta, niin näyttäisi jotain 7-8h työaika. Ilmeisesti aika paljon muitakin huoltoja & hankintoja sisältyy tuohon 2831€? Samoin aika janoinen taitaa olla. Noilla kuluilla aletaan olemaan jo uuden leasing auton kuluissa.

If you wanna play, you gotta pay. Silloin kun on tiukat kriteerit merkille, niin silloin ei auta kuin maksaa. Ymmärrän kyllä hyvin itselläkin aika sama (eri merkki tosin). Öljynvaihdoissa ihan turha yrittää säästää ne longlife vaihtovälit ei ole hyvä idea. Sen käytetyn auton ostaminen on aina riski, ei sitä autoa pysty tarkastamaan niin tarkasti ellei tee kuten kummelissa. Itse en ole tarkkaan kirjaa pitänyt, varaosiin itsellä meni viime vuonna vajaa tonni, tänä vuonna toivottavasti vähän vähemmän vaikka suvikumit joutuikin jo keväällä ostamaan. Rempattua tulee suunnilleen kaikki itse. No renkaita en itse vaihtanut vanteille, se hoitui kaverin kautta asevelihintaan.
 
Itse sain kilometrikustannukseksi 0,246€/km 12 vuoden ajalta autosta, joka ostohetkellä oli 3v ikäinen. Ajomäärä oli normaali 160tkm. Eli ihan mahdollista ajaa nykyaikaisella pikkuautolla alle 0,25€/km. Tässä tapauksessa vielä auto päätyi paaliin, eli hankintahintakin on täysimääräisinä mukana.
Mikä lasketaan pikkuautoksi?
Kustannuksiin (vero+vakuutus+pesu yms) 5639 euroa
Toihan on ihan törkeä summa tommoseen autoon. Eihän siihen pitäisi mennä kuin ~500€ vuodessa vero+vakuutus.
Tonnilla pesuja vuodessa?
 
Mikä lasketaan pikkuautoksi?

Toihan on ihan törkeä summa tommoseen autoon. Eihän siihen pitäisi mennä kuin ~500€ vuodessa vero+vakuutus.
Tonnilla pesuja vuodessa?
Piti ihan tarkistaa, olen laittanut renkaat myös kustannusten alle ja alumiinivanteet jotka hankin autoon käytettynä. Renkaisiin n.600€ alumiinivanteet 150€. Autoa pesen aika usein johon menee n. 30€/kk. Ja tuossa on myös katsastuskulut mukana n. 80€/vuosi. Vakuutus on n. 200€/vuosi, verot n. 151€/vuosi
 
Aika kallis tuo työnosa tuossa kytkinremontissa. Ihan huvikseni vilkaisin autodatasta, niin näyttäisi jotain 7-8h työaika. Ilmeisesti aika paljon muitakin huoltoja & hankintoja sisältyy tuohon 2831€? Samoin aika janoinen taitaa olla. Noilla kuluilla aletaan olemaan jo uuden leasing auton kuluissa.

If you wanna play, you gotta pay. Silloin kun on tiukat kriteerit merkille, niin silloin ei auta kuin maksaa. Ymmärrän kyllä hyvin itselläkin aika sama (eri merkki tosin). Öljynvaihdoissa ihan turha yrittää säästää ne longlife vaihtovälit ei ole hyvä idea. Sen käytetyn auton ostaminen on aina riski, ei sitä autoa pysty tarkastamaan niin tarkasti ellei tee kuten kummelissa. Itse en ole tarkkaan kirjaa pitänyt, varaosiin itsellä meni viime vuonna vajaa tonni, tänä vuonna toivottavasti vähän vähemmän vaikka suvikumit joutuikin jo keväällä ostamaan. Rempattua tulee suunnilleen kaikki itse. No renkaita en itse vaihtanut vanteille, se hoitui kaverin kautta asevelihintaan.

Joo onhan tuolla tosiaan kaksi settiä renkaita myös. n. 600-700e ne jo pelkästään. Autodatan arvio melko oikea - tossa korjaamossa meni 9,5h, koska joutuu purkamaan helvetisti, jotta laatikon saa pois. Sen kuulemma pystyy tekemään jotenkin laatikkoa irroittamatta kokonaan, mutta en siinä vaiheessa alkanut ammattilaisia kehoittamaan.

Nyt meni viikko/pari sitten nakutusanturi - anto koodia P0325. Vaihdoin tarvikkeen ja ei pelittänyt. Nice. Ei kun OEM osaa tilalle ja taas purkamaan. OEM toimii niinkuin pitääkin ja sain tarvikkeen palautettua. Hyvä niin. Tuo oem anturi maksoi 162 euroa. :D

Niin tosiaan emäntä vähän pisti uusiksi tota vasemman puolen etuolokaria peruuttaessa sen kaiteeseen. No eihän siinä, se siihen kutoon tauottu että katsuri hyväksy sen tossa kuukaus takaperin arviolta. Vähän maalia päälle ja lakka. Jos eteen tulee samalla värillä oleva purkuauto niin siitä ehjä ja jos ei tule niin jää laittamatta. Tuo kyllä laskee jälleenmyyntiarvoa (ihan kuin sitä nyt olisi muutenkaan).

Nyt lisäksi menossa takaovien lukitusken korjaaminen. Molemmat puolet sökönä, johtosarjavika. Testasin ja totesin että ennen haaraumaa isommasta nipusta olevalta johdolta saa tehtyä ohitusleikkauksella vedon lukkomoottorille läpiviennin kautta. Se on paras ratkasu tohon, koska tuo johtosarjanippu maksaa varmasti aika vitusti ja käytettynä ei kannata hankkia.

Vielä tohon janoisuuteen: Nyt pienessä kylässä pyörittelyä ollut ja paljon maantieajoa niin keskimäärin kyllä se sinne 7,5 pintaan menee. Täytyy vaan ajaa harkiten. Jos pelkkää maantiekoohotusta on niin veikkaan että 7,0 alkaa olla lähellä. Ei tuo niin paljon ole, kun samaa ikäsukupolvea edustavia autoja on sellasia, joissa 1,6-1,8 litran koneet vie saman verran.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä tapauksessa Mitsu Colt, mutta varmaan kaikki alle 20 tonnin kipot uutena sopisivat tähän laskelmaan. Ehkä oleellisin juttu on välttää ne kolmen ensimmäisen vuoden kalliit kilometrit ja ostaa auto hyvään hintaan.
No joo, onhan se pieni. Kunhan mietin vaan, oma c mersu on 0,30€/km ja ostin sen saman tyylisesti 4 vuotta vanhana ja 150tkm mittarissa. Nyt 3v vanhempi ja 230tkm mittarissa.
 
Itse sain kilometrikustannukseksi 0,246€/km 12 vuoden ajalta autosta, joka ostohetkellä oli 3v ikäinen. Ajomäärä oli normaali 160tkm. Eli ihan mahdollista ajaa nykyaikaisella pikkuautolla alle 0,25€/km. Tässä tapauksessa vielä auto päätyi paaliin, eli hankintahintakin on täysimääräisinä mukana.

Jos sinulla on hintoja tarkemmin ylhäällä niin laita tänne vaan.
 
Joo onhan tuolla tosiaan kaksi settiä renkaita myös. n. 600-700e ne jo pelkästään. Autodatan arvio melko oikea - tossa korjaamossa meni 9,5h, koska joutuu purkamaan helvetisti, jotta laatikon saa pois. Sen kuulemma pystyy tekemään jotenkin laatikkoa irroittamatta kokonaan, mutta en siinä vaiheessa alkanut ammattilaisia kehoittamaan.

Nyt meni viikko/pari sitten nakutusanturi - anto koodia P0325. Vaihdoin tarvikkeen ja ei pelittänyt. Nice. Ei kun OEM osaa tilalle ja taas purkamaan. OEM toimii niinkuin pitääkin ja sain tarvikkeen palautettua. Hyvä niin. Tuo oem anturi maksoi 162 euroa. :D

Niin tosiaan emäntä vähän pisti uusiksi tota vasemman puolen etuolokaria peruuttaessa sen kaiteeseen. No eihän siinä, se siihen kutoon tauottu että katsuri hyväksy sen tossa kuukaus takaperin arviolta. Vähän maalia päälle ja lakka. Jos eteen tulee samalla värillä oleva purkuauto niin siitä ehjä ja jos ei tule niin jää laittamatta. Tuo kyllä laskee jälleenmyyntiarvoa (ihan kuin sitä nyt olisi muutenkaan).

Nyt lisäksi menossa takaovien lukitusken korjaaminen. Molemmat puolet sökönä, johtosarjavika. Testasin ja totesin että ennen haaraumaa isommasta nipusta olevalta johdolta saa tehtyä ohitusleikkauksella vedon lukkomoottorille läpiviennin kautta. Se on paras ratkasu tohon, koska tuo johtosarjanippu maksaa varmasti aika vitusti ja käytettynä ei kannata hankkia.

Vielä tohon janoisuuteen: Nyt pienessä kylässä pyörittelyä ollut ja paljon maantieajoa niin keskimäärin kyllä se sinne 7,5 pintaan menee. Täytyy vaan ajaa harkiten. Jos pelkkää maantiekoohotusta on niin veikkaan että 7,0 alkaa olla lähellä. Ei tuo niin paljon ole, kun samaa ikäsukupolvea edustavia autoja on sellasia, joissa 1,6-1,8 litran koneet vie saman verran.

Eli 100€/tunti. Hinnoitteluun toki vaikuttaa sijainti. Jos korjaamolla on paljon merkistä kokemusta, niin usein pääsevät alle tuon autodatan korjausajan.

Anturien ym. kanssa ne tarvikeosat ei läheskään aina toimi. Tarkoititko ihan Honda logolla olevaa? Tuota OEM kun käytetään vähän miten sattuu osa puhuun alkuperäisestä osasta ja toinen alkuperäisen valmistajan osasta. Ei näköjään ole Hondan osatkaan mitään halpoja. Ostitko Suomesta tuon?

No joo ei tämän ikäisten käyttöautojen kanssa enää hirveästi sitä arvoa kannata miettiä.

Onko tuo bensa? Noilla kilometreillä dieseli alkaisi olla jo halvempi. Ei sinällään, itsellä menee kyllä enemmän kun moottorikin isompi, tosin kilsoja tulee ~10k, niin ei merkitystä.
 
Eikö täällä ole paljon ajavia ollenkaan? Olisi mukava ihan mielenkiinnosta nähdä esim 50-70tkm / vuosi ajosuoritteiden kustannuksia. Melko lasten kilometrejä tuntuu monilla olevan.
 
Jos sinulla on hintoja tarkemmin ylhäällä niin laita tänne vaan.

Tuo löytyi kuvista kymmenen vuoden kohdalta. Ostohinta 3-vuotiaana oli 7400€.
F8207F88-3934-4695-A01D-B58BA35F3C78.jpeg
 
Itse sain kilometrikustannukseksi 0,246€/km 12 vuoden ajalta autosta, joka ostohetkellä oli 3v ikäinen. Ajomäärä oli normaali 160tkm. Eli ihan mahdollista ajaa nykyaikaisella pikkuautolla alle 0,25€/km. Tässä tapauksessa vielä auto päätyi paaliin, eli hankintahintakin on täysimääräisinä mukana.
Tosin eihän se koko ajalta kovin nykyaikaisella autolla ajoa ole, jos viimeiset metrit ajetaan 15-vuotiaalla. Ilman muuta uskon, että edullisinta on ajaa melko tuoreella pienellä autolla. Tämä oletuksella, että ajetaan 15k eikä 2k tai 5k, ei millään paaliromulla aloiteta, eikä kyseessä ole harrastus jonka puitteissa esimerkiksi oman firman hallissa "ilmaiseksi" korjataan vaikka perseen kokoinen ruostereikä auton pohjassa.

Oma kilometrihinta Riolla on nyt 35 c/km uudesta alkaen kassaperusteella, ja kaikki kulut on kirjattu spritmonitorilla. Kahden ensimmäisen vuoden kokonaisajomäärä jäi hieman alle 30k. Tässä kohtaa rahoituserien kertymä alittaa arvonaleneman 2 vuoden ajoilla, mutta noin vuoden päästä ollaan tasoissa ja muutama vuosi myöhemmin selvästi voitolla, kun katiskalla on vielä vaihtoarvoa. Siitä alkaa km-taksa laskea vielä takuuajalla ja jos erittäin halpoja metrejä haluaa lotota, ei silti tarvitse tai kannata ajaa 15 vuotta vanhalla ruoskalla. Suhteellinen ero uudella ja vanhalla pikkuautolla ei siis ole aivan valtava.

Toki edellisen sanottuani myönnän, että takuulla pääsee halvemmalla ostaessaan 2-3 vuotta vanhan vs. uusi. Kuitenkin "mahdollisimman edullinen" autoilu Suomessa rehellisesti laskettuna on melko kallista joka tapauksessa, joten kustannuslisä päälle on suhteellisesti pieni jopa uudella, jos ei nyt liioitella. On tietenkin erittäin kallista ostaa uusia bemareita parin vuoden välein kaupassa käyntiin tms. Ehkä kannattaisi ostaa uusi tojota viiden vuoden välein ja myydä vanha tojotauskonnon harjoittajalle viisivuotiaana. Näillä ajomäärillä alle 80k mittarissa eli oikeastaan vasta sisäänajettu. Omat pois ja uutta alle. :smoke:

On suuri harmi, että jonnena vanhoilla paskoilla ajaessani en pitänyt kirjaa lainkaan. Edellisen jeesuksen vanhan japsin kirjanpidostakaan en ole jaksanut alkaa laskea e/km-arviota. Kovin paljon uutta halvemmaksi mikään vanha paska ei kuitenkaan tullut, ja siinäkin laskelmassa pitäisi huomata että vain tuurilla vältyin jäämästä välille tekniikan takia. Kokonaiskulut tuskin jäivät alle kolme kertaa nykyisen polttoainekulun, kenties just ja just kolme kertaa niiden rysien polttoainekuluun.

Tuo löytyi kuvista kymmenen vuoden kohdalta. Ostohinta 3-vuotiaana oli 7400€.
F8207F88-3934-4695-A01D-B58BA35F3C78.jpeg
Aika hyvää dataa. Paljon tarkempaa en itsekään jakaisi. Tosin huomiota herättää se, että auton pesuun(ilmeisesti sisältäen myös vahaukset) on käytetty kolme kymppiä vuodessa. Ei liene kovin siisti ollut ennen paaliin menoa.

Parkkimaksut eivät mielestäni kuulu tähän vertailuun, vaikka henkilökohtaisessa kirjanpidossa tietenkin ovatkin oleellisia. Vähän sama juttu kuin työnantajan verovapaat km-korvaukset tai verotushyötyarvio työpaikan ja kodin välisistä matkoista. Ei se kuulu auton kuluihin, vaan henkilökohtaisen talouden arvioon. Auton kulut ovat ne, mitkä ovat auton kuluja. Vertailukelpoisena datana saisit siis vielä edullisemman lukeman jättämällä pysäköintimaksut pois. Vähäinen merkitys toki tuollakin kolmella kympillä vuodessa on.

Pitkässä kirjanpidossa vrt. lyhyempi nykyaikana pitää lisäksi huomioida, että ajoneuvovero ennen oli lopulta aika edullinen verrattuna nykyiseen vihreän siirtymän sortopolitiikkaan. Edelleen halpaa, jos ostaa pienimmän mahdollisen bensakoneen tai maksaa asunnon hinnan sähköautosta. Jatkossa voi olla sen osalta vaikeampaa halpiskalustolla.
 
Aika vähän ekstraa to Rion 35c päälle ja sain ajaa 48kk hyvin varustetulla f20 116dA bemulla..
0.48e/km, 54tkm uudesta ja fiksudiiliauto kyseessä, eli ei huolta arvonalenemasta. Ilman koronaa ois tullut n. 60tkm, jolloin ois ollu 0.44e/km . 48kk/60tkm oli soppari ja ylikilsat ois ollut 0.11e/km. Kaikki kulut on mukana tossa. Perusvarusteisena ois ollut 0.39e/km.
Mulla oli sporttipenkit, msport ratti, musta sisäkatto, parempaa hifiä, kessy, kattoluukku yns. Noista tuli 56e/kk lisää. Perushinta oli 269e/kk (7/2017-7/2021)Siis 48kk/60tkm. Päälle vakuutukset, huollot, verot ja polttoaineet +pesut ja pientarvikkeet. Okei. Pesuille en laskenut hintaa, kun pesen aina kotipihassa ja autoja on useita, enkä ole laskenut aineiden hintoja koskaan...
 
Aika vähän ekstraa to Rion 35c päälle ja sain ajaa 48kk hyvin varustetulla f20 116dA bemulla..
0.48e/km, 54tkm uudesta ja fiksudiiliauto kyseessä, eli ei huolta arvonalenemasta. Ilman koronaa ois tullut n. 60tkm, jolloin ois ollu 0.44e/km . 48kk/60tkm oli soppari ja ylikilsat ois ollut 0.11e/km. Kaikki kulut on mukana tossa. Perusvarusteisena ois ollut 0.39e/km.
Mulla oli sporttipenkit, msport ratti, musta sisäkatto, parempaa hifiä, kessy, kattoluukku yns. Noista tuli 56e/kk lisää. Perushinta oli 269e/kk (7/2017-7/2021)Siis 48kk/60tkm. Päälle vakuutukset, huollot, verot ja polttoaineet +pesut ja pientarvikkeet. Okei. Pesuille en laskenut hintaa, kun pesen aina kotipihassa ja autoja on useita, enkä ole laskenut aineiden hintoja koskaan...
Tuo on aika paljon enemmän. Edelleen pikkuautolla, 50% enemmän per km siitä huolimatta, että ajosuorite on lähes kaksinkertainen. 54 000 kilometrin ajoilla Rio olisi per km ollut jonkin verran edullisempi kuin 28 500 km ajoilla. Oikea vertailukohta olisi siis BMW:n korkeampi kustannus vähemmällä ajolla. Olisikohan 63 c/km lähellä totuutta ajomäärän ollessa vastaava? Kaukana ei olla ainakaan jos jotain kuluja unohtui merkitä.

Ei sillä että tuo suuremmalla ajomäärällä toteutunut kustannuksesi olisi sekään paha hinta mukavuudesta ja mielenrauhasta. Kuitenkin edullisesta autoilusta karataan siinä jo kauas - uudella autolla ei aina välttämättä.
 
Eikö täällä ole paljon ajavia ollenkaan? Olisi mukava ihan mielenkiinnosta nähdä esim 50-70tkm / vuosi ajosuoritteiden kustannuksia. Melko lasten kilometrejä tuntuu monilla olevan.
Joskus 6v sitten ostin 1.9tdi volkkarin 2600e. Vajaa 300tkm itse tullu ajettua. Nykyvuosina ei enää kovin paljoa. Matkassa kulutus 5.1l eikä kulutusosat maksa mitään. Pakuksi rekattu,
Vakuutus 140e ja vero jotain +300e.
 
Mitä nyt on tullut koettua, niin sekä kilometrit, että ikä aiheuttaa ongelmia. En tiedä, mikä olisi täydellinen iän, kilometrien ja hinnan suhde, että ei tarvitsisi olla aina remppaamassa. Kyllä mulla oli paljon ajettu Lexus ja ei sekään ollut viaton ja kallis laittaa. Nyt on vähän ajettu ja vanha Mersu ja siinä tuli taas sitten ikään liittyviä ongelmia, joten ei sekään oikein ole ratkaisu.
Jos ei tarvetta isolle autolle, niin joku alle 10 vuotta vanha pikkuauto pienillä kilometreillä.
 
Minulla ei ole tarkkaa kirjanpitoa (menen nurkkaan häpeämään...), mutta voisin silti laskeskella erään 1.4 l bensamoottorilla varustetun, manuaalivaihteisen vm. 2002 Toyota Corollan kustannuksia. Auto tuli taloon jonkin verran päälle 120 tkm ajettuna 2014-2015 vuodenvaihteessa ja se poistui ajosta 2022 loppukesästä matkamittarin näyttäessä juuri ja juuri yli 230 tkm. (Sanotaan kuitenkin käytännön syistä, että ajomäärä oli 100 000 tkm ja käyttöaika kahdeksan vuotta.)

Verot runsas 200€ vuodessa, katsastus alle 100€ per vuosi ja vakuutukset hihasta ravistettuna 500€ per vuosi. Yhteensä 800€ per vuosi. Yhteensä 6400€ auton käyttöaikana.

Rengassarjoja hankittiin auton käyttöaikana kolme, sanotaan arbitraarisesti 400€ per kerta (yksi setti testivoittajatalvirenkaita, yksi setti halpoja talvirenkaita ja yksi setti keskihintaisia kesärenkaita). Kausivaihdot ja varastointi tehtiin itse. Yhteensä 1200€ auton käyttöaikana.

Isoimmat auton vaatimat huollot olivat yksi vetoakseli, yksi kampiakselin asentotunnistin ja yksi täydellinen jarruremontti ( 4 x palat/levyt/kengät). Muutoin tehtiin perushuoltoa, eli moottoriöljyjä, suodattimia, muutamia jarrupaloja, tulpat kertaalleen sekä kymmeniä ajovalojen polttimoita (tyyppivika ko. mallissa). Akku vaihdettiin kerran ja pyyhkijät luultavasti kerran-kaksi. Isommat työt teetettiin, itse vaihdettiin polttimot, pyyhkijät ja akku sekä ilmansuodattimet, ja myös yksi öljynvaihdoista tehtiin itse. Huollon kokonaiskustannus arviolta yhteensä 2500€ auton käyttöaikana.

Omia töhöilyjä korjattaessa osiin meni ~500€ (puskuri, kolme umpiota), vaihtotyö tehtiin itse. Kolarivahingot yhteensä 500€ auton käyttöaikana.

Polttoaineenkulutus heilui ajotietokoneen mukaan 7 litran molemmilla puolilla hieman ajoprofiilista, renkaista ja vuodenajasta riippuen, joten oletetaan kulutukseksi 7 l / 100 km. Käytetään litrahintana arbitraarista 1,5 € per litra auton käyttöajalta. Polttoainekulut siis 100 000 km * 7 l / 100 km * 1,5 € / l eli yhteensä 10 500€ auton käyttöaikana.

Auton arvonalenema on hankala määrittää, koska autoa ei ostettu, vaan se tuli muuta kautta. Auto oli hieman nuhjuinen (pari naarmua, kattokiskoissa kulumaa, tavaratilan rullaverho revitty irti) ja täysin kulimalli (mm. peltivanteet), joten arvo olisi luultavasti ollut keskimääräistä alempi. Toyotat tosin pitävät arvonsa yllättävän hyvin. Arvio hankinta-arvoksi voisi olla 5000-7000€, ja autolla on tällä hetkellä enää varaosalähteen arvo. Oletetaan arvonalenemaksi 6000€ auton käyttöaikana.

Pysäköintejä ja pesuja en ole laskenut mukaan, koska pysäköinneistä ei ole edes hyvää arviota ja koska kunnon autopesussa auto ei muistaakseni käynyt kertaakaan. Pesunesteitä, parkkikiekkoja, jääraappoja ja muuta pikkusälää en myöskään laske, niihin ei mainittavasti mennyt.

Käyttöaikana (8 vuotta / 100 tkm)Per vuosiPer ajettu kilometri
Polttoaine10 500€1 312,50€0,105€
Vero/Vakuutus/Katsastus6 400€800€0,064€
Arvonalenema6 000€750€0,06€
Huollot2 500€312,50€0,025€
Renkaat1 200€150€0,012€
Kolarikorjaukset500€62,50€0,005€
Yhteensä27 100€3 387,50€0,271€

On tuo autoilu kyllä kallista puuhaa, vaikka menopeli olisi yli 10-vuotias, pieni perheauto varustettuna vaatimattomasti niin moottorista, vaihteistosta, kabiinista kuin kabiinin ulkopuoleltakin. Olisiko autoilupuolueelle tilaa eduskunnassa?
 
Minulla ei ole tarkkaa kirjanpitoa (menen nurkkaan häpeämään...), mutta voisin silti laskeskella erään 1.4 l bensamoottorilla varustetun, manuaalivaihteisen vm. 2002 Toyota Corollan kustannuksia. Auto tuli taloon jonkin verran päälle 120 tkm ajettuna 2014-2015 vuodenvaihteessa ja se poistui ajosta 2022 loppukesästä matkamittarin näyttäessä juuri ja juuri yli 230 tkm. (Sanotaan kuitenkin käytännön syistä, että ajomäärä oli 100 000 tkm ja käyttöaika kahdeksan vuotta.)

Verot runsas 200€ vuodessa, katsastus alle 100€ per vuosi ja vakuutukset hihasta ravistettuna 500€ per vuosi. Yhteensä 800€ per vuosi. Yhteensä 6400€ auton käyttöaikana.

Rengassarjoja hankittiin auton käyttöaikana kolme, sanotaan arbitraarisesti 400€ per kerta (yksi setti testivoittajatalvirenkaita, yksi setti halpoja talvirenkaita ja yksi setti keskihintaisia kesärenkaita). Kausivaihdot ja varastointi tehtiin itse. Yhteensä 1200€ auton käyttöaikana.

Isoimmat auton vaatimat huollot olivat yksi vetoakseli, yksi kampiakselin asentotunnistin ja yksi täydellinen jarruremontti ( 4 x palat/levyt/kengät). Muutoin tehtiin perushuoltoa, eli moottoriöljyjä, suodattimia, muutamia jarrupaloja, tulpat kertaalleen sekä kymmeniä ajovalojen polttimoita (tyyppivika ko. mallissa). Akku vaihdettiin kerran ja pyyhkijät luultavasti kerran-kaksi. Isommat työt teetettiin, itse vaihdettiin polttimot, pyyhkijät ja akku sekä ilmansuodattimet, ja myös yksi öljynvaihdoista tehtiin itse. Huollon kokonaiskustannus arviolta yhteensä 2500€ auton käyttöaikana.

Omia töhöilyjä korjattaessa osiin meni ~500€ (puskuri, kolme umpiota), vaihtotyö tehtiin itse. Kolarivahingot yhteensä 500€ auton käyttöaikana.

Polttoaineenkulutus heilui ajotietokoneen mukaan 7 litran molemmilla puolilla hieman ajoprofiilista, renkaista ja vuodenajasta riippuen, joten oletetaan kulutukseksi 7 l / 100 km. Käytetään litrahintana arbitraarista 1,5 € per litra auton käyttöajalta. Polttoainekulut siis 100 000 km * 7 l / 100 km * 1,5 € / l eli yhteensä 10 500€ auton käyttöaikana.

Auton arvonalenema on hankala määrittää, koska autoa ei ostettu, vaan se tuli muuta kautta. Auto oli hieman nuhjuinen (pari naarmua, kattokiskoissa kulumaa, tavaratilan rullaverho revitty irti) ja täysin kulimalli (mm. peltivanteet), joten arvo olisi luultavasti ollut keskimääräistä alempi. Toyotat tosin pitävät arvonsa yllättävän hyvin. Arvio hankinta-arvoksi voisi olla 5000-7000€, ja autolla on tällä hetkellä enää varaosalähteen arvo. Oletetaan arvonalenemaksi 6000€ auton käyttöaikana.

Pysäköintejä ja pesuja en ole laskenut mukaan, koska pysäköinneistä ei ole edes hyvää arviota ja koska kunnon autopesussa auto ei muistaakseni käynyt kertaakaan. Pesunesteitä, parkkikiekkoja, jääraappoja ja muuta pikkusälää en myöskään laske, niihin ei mainittavasti mennyt.

Käyttöaikana (8 vuotta / 100 tkm)Per vuosiPer ajettu kilometri
Polttoaine10 500€1 312,50€0,105€
Vero/Vakuutus/Katsastus6 400€800€0,064€
Arvonalenema6 000€750€0,06€
Huollot2 500€312,50€0,025€
Renkaat1 200€150€0,012€
Kolarikorjaukset500€62,50€0,005€
Yhteensä27 100€3 387,50€0,271€

On tuo autoilu kyllä kallista puuhaa, vaikka menopeli olisi yli 10-vuotias, pieni perheauto varustettuna vaatimattomasti niin moottorista, vaihteistosta, kabiinista kuin kabiinin ulkopuoleltakin. Olisiko autoilupuolueelle tilaa eduskunnassa?

Ihan riittävän hyvä laskelma tuo on.

Kaverilla on vm 2000 Corolla jonka osti suht uutena 17-18 vuotta sitten. Nyt kilsoja on mittarissa jotain yli 300tkm. Eikä siihen ole mitään isompaa tarvinut koskaan tehdä, huollot liikeessä, siis öljyt, hihnat ja sellaiset. Loput tekee itse, pikkujutut mitä nyt omalla pihalla voi tehdä ilman sen kummempaa asiantuntemusta. Auto käy ja kukkuu, edelleen jokapäiväisessä ajossa. Ruoste alkaa vaivaamaan, mutta paikkailee tarpeen mukaan. Aikoo ajaa niin pitkään kun järkevillä korjauksilla pärjää, sitten paaliin.
Arvonalemaa vähän vaikea sanoa kun en muista mitä tuo on maksanut aikanaan. kai siitä nyt tonnin saisi ainakin jos lähtisi myymään mutta niin ei tule tapahtumaan.
 
Pysäköintejä ja pesuja en ole laskenut mukaan, koska pysäköinneistä ei ole edes hyvää arviota ja koska kunnon autopesussa auto ei muistaakseni käynyt kertaakaan.
Itsehän en laske pysäköintiä, koska se ei ole hyvä tapa arvioida autoa vaikka tavallaan onkin autokulu. Se kertoo enemmän auton käyttäjän asumisoloista jne kuin autosta: pysäköinnin hinta olisi sama mille tahansa autolle ja toisaalta samanlaisen auton pysäköinti voi yhdelle olla kallista ja toiselle ilmaista.

Lisäksi jos alkaa laskea jotain maksullista pysäköintiä, pitäisi laskea myös vuokratalli tai jopa oma talli tai muun hallin nurkka. Miten senkin nyt sitten jyvittäisi per auto, että pitää autopaikkaa ja vuokratallia, pysäköi niissä paria omaa ja välillä toisten autoja, ja lisäksi pysäköi omissa tiloissa joista osa on nimikkeellä "autotalli" ja osa muuta tilaa katon alla. Vielä kun osan kulut maksaa keskenään, osan vaimon kanssa ja osan firmansa(jota ei omista kokonaan) kautta. Joo, tiedän etten ole normaalitapaus mutta samantapainen allokaatio-ongelma tulee monella jos alkaa ihan tarkkaan laskea.

Autopesut taas lasken vaikka tavallaan sama logiikka olisi niihin sovellettavissa. Se on kuitenkin osa auton ylläpitoa ja jossain määrin liki välttämätön kulu jokaiselle autonomistajalle.
 
Viimeksi muokattu:
Tiiän montakin ihmistä joka ei takuulla pese koskaan autoaan. Tai pesemiseksi riittää kun ajaa vesisateessa.

Tuohon kyllä periaatteessa vaikuttaa se missä asuu. Nimittäin asuppa hiekkatien varrella, niin rapaantuu auto ihan eri tavalla kuin että ajelisi vain asfalttiteitä pitkin.
 
Tiiän montakin ihmistä joka ei takuulla pese koskaan autoaan. Tai pesemiseksi riittää kun ajaa vesisateessa.
Olen tavannut ihmisiä, jotka eivät vaikuta itsekään peseytyvän.

Joskus olen myös ajanut autolla jota en käytännössä lainkaan pessyt. Auto oli huonokuntoinen ja menossa paaliin katsastuksen erääntyessä. Lisäksi se oli nissani ja muutenkin niin ruma, ettei se tullut pesemällä yhtään nätimmäksi.

Joka tapauksessa tästä päästään uuteen perusteluun laskutavalleni. Auton pesukulut ainakin minulla riippuvat autosta. Pysäköintikulut eivät.
 
Edellisen tonnin pommin, Pösön 206 bensan kulut nopsaan laskettuna. Ostin auton juuri katsastettuna ja se ei tällä kertaa selvinnyt seuraavaan katsastukseen...Ajo aikaa tuli noin 12 kk.

Ostohinta 1100€.
Kuluja vuodelta: verot 250€, vakuutus 200€, öljynvaihto 50€, jotain pientä polttimoa ym. 50€ ja jäähdytinkenno 100€
Alla olleet kesärenkaat myin pois 150€ ja vaihdoin varastosta edesmenneen auton renkaat alle. Auto jatkoi itseltä eteen päin (200€ hinnalla) noilla renkailla ja jäljelle jääneet talvirenkaat myin 120€:lla.

Polttoainekuluja ja kilometrejä en vuodelle laske kun suunnilleen sama kulutus olisi muissakin bensa autoissa joita vaihtoehtoina olisi. Eri asia jos vertaisi hybridiin ta i vaikka dieseliin...

Autolle kuluja tuli vuodelle siis noin 1300€ + polttoaineet. Vuoden aikana perheen tuorein kuski töhöili autoon korjattavaa ja noiden kuluja en laskenut mukaan kun ei onneksi ole "normaalia kulumista". Ilman kytkimen antautumista olisi tälle autolle tullut toinenkin ajovuosi jolloin arvon alennus (650€) olisi varmaan ollut lopuksi seuraavana vuonna sama ja auton arvo lähellä nollaa. Lisäksi vuodelle olisi tullut katsastus 50€ ja muuten menty samoilla vuosi kuluilla.
Uuden kuskin oppirahoja tähän kului n 200€ kun pakoputki jäi eräällä reissulla osin kadoksiin ja talvisessa parkkipaikka driftailussa vesiletku halkesi (kai vanhuuttaan). :hmm:

Kuulostaa että auto olisi ollut aivan pommi mutta itse asiassa se oli kaikin puolin kunnossa, jopa ilmastointi toimi ja kuten sanotaan: "hyvä ajolleen".
 
Edellisen tonnin pommin, Pösön 206 bensan kulut nopsaan laskettuna. Ostin auton juuri katsastettuna ja se ei tällä kertaa selvinnyt seuraavaan katsastukseen...Ajo aikaa tuli noin 12 kk.

Ostohinta 1100€.
Kuluja vuodelta: verot 250€, vakuutus 200€, öljynvaihto 50€, jotain pientä polttimoa ym. 50€ ja jäähdytinkenno 100€
Alla olleet kesärenkaat myin pois 150€ ja vaihdoin varastosta edesmenneen auton renkaat alle. Auto jatkoi itseltä eteen päin (200€ hinnalla) noilla renkailla ja jäljelle jääneet talvirenkaat myin 120€:lla.

Polttoainekuluja ja kilometrejä en vuodelle laske kun suunnilleen sama kulutus olisi muissakin bensa autoissa joita vaihtoehtoina olisi. Eri asia jos vertaisi hybridiin ta i vaikka dieseliin...

Autolle kuluja tuli vuodelle siis noin 1300€ + polttoaineet. Vuoden aikana perheen tuorein kuski töhöili autoon korjattavaa ja noiden kuluja en laskenut mukaan kun ei onneksi ole "normaalia kulumista". Ilman kytkimen antautumista olisi tälle autolle tullut toinenkin ajovuosi jolloin arvon alennus (650€) olisi varmaan ollut lopuksi seuraavana vuonna sama ja auton arvo lähellä nollaa. Lisäksi vuodelle olisi tullut katsastus 50€ ja muuten menty samoilla vuosi kuluilla.
Uuden kuskin oppirahoja tähän kului n 200€ kun pakoputki jäi eräällä reissulla osin kadoksiin ja talvisessa parkkipaikka driftailussa vesiletku halkesi (kai vanhuuttaan). :hmm:

Kuulostaa että auto olisi ollut aivan pommi mutta itse asiassa se oli kaikin puolin kunnossa, jopa ilmastointi toimi ja kuten sanotaan: "hyvä ajolleen".

Eikö tuohon olisi kannattanut vielä tehdä kytkin? Autojerryn mukaan 500 euron hintaluokan homma korjaamollakin teetettynä.
 
Ajoin kaasuvolvoni päreiksi tasan vuosi sitten. Onneksi käsiin tuli etuperintönä yksi maailman mitättömimmistä autoista, Suzuki Liana -02. Olen sillä ajanut nyt 20tkm ja mitään ei ole tarvinnut korjata. Mutta halvalla en silti ole päässyt, keskikulutus on ilmeisesti nelivedon takia ollut 8,29L/100km (spritmonitor). Toisaalta neliveto helpottanee myymistä, sen saa aina kaupaksi ties miksi jahtiautoksi, kunnossa kun on. Isompaa tekisi mieli, miehistö alkaa kapinoida pidemmällä matkalla kun takapenkillä on niin ahdasta.
 
Toyota Aygo vm 2006 pelkkä liikennevakuutus. Todella edullista fossiilista siirtymistä paikasta toiseen. Pösön 107 ja Citroën C1 sama vekotin. Eikä niin paska ajettava kuin luulisi, kaupunkiajossa erittäin pirteä ja näppärä. Bensaa menee 5litran huitteilla sataselle. Vakuutus ja vero niin pieni ettei kannata edes poistaa liikenteestä jos ei vähään aikaan ole tarvetta.
 
Minulla ei ole tarkkaa kirjanpitoa (menen nurkkaan häpeämään...), mutta voisin silti laskeskella erään 1.4 l bensamoottorilla varustetun, manuaalivaihteisen vm. 2002 Toyota Corollan kustannuksia. Auto tuli taloon jonkin verran päälle 120 tkm ajettuna 2014-2015 vuodenvaihteessa ja se poistui ajosta 2022 loppukesästä matkamittarin näyttäessä juuri ja juuri yli 230 tkm. (Sanotaan kuitenkin käytännön syistä, että ajomäärä oli 100 000 tkm ja käyttöaika kahdeksan vuotta.)

Verot runsas 200€ vuodessa, katsastus alle 100€ per vuosi ja vakuutukset hihasta ravistettuna 500€ per vuosi. Yhteensä 800€ per vuosi. Yhteensä 6400€ auton käyttöaikana.

Rengassarjoja hankittiin auton käyttöaikana kolme, sanotaan arbitraarisesti 400€ per kerta (yksi setti testivoittajatalvirenkaita, yksi setti halpoja talvirenkaita ja yksi setti keskihintaisia kesärenkaita). Kausivaihdot ja varastointi tehtiin itse. Yhteensä 1200€ auton käyttöaikana.

Isoimmat auton vaatimat huollot olivat yksi vetoakseli, yksi kampiakselin asentotunnistin ja yksi täydellinen jarruremontti ( 4 x palat/levyt/kengät). Muutoin tehtiin perushuoltoa, eli moottoriöljyjä, suodattimia, muutamia jarrupaloja, tulpat kertaalleen sekä kymmeniä ajovalojen polttimoita (tyyppivika ko. mallissa). Akku vaihdettiin kerran ja pyyhkijät luultavasti kerran-kaksi. Isommat työt teetettiin, itse vaihdettiin polttimot, pyyhkijät ja akku sekä ilmansuodattimet, ja myös yksi öljynvaihdoista tehtiin itse. Huollon kokonaiskustannus arviolta yhteensä 2500€ auton käyttöaikana.

Omia töhöilyjä korjattaessa osiin meni ~500€ (puskuri, kolme umpiota), vaihtotyö tehtiin itse. Kolarivahingot yhteensä 500€ auton käyttöaikana.

Polttoaineenkulutus heilui ajotietokoneen mukaan 7 litran molemmilla puolilla hieman ajoprofiilista, renkaista ja vuodenajasta riippuen, joten oletetaan kulutukseksi 7 l / 100 km. Käytetään litrahintana arbitraarista 1,5 € per litra auton käyttöajalta. Polttoainekulut siis 100 000 km * 7 l / 100 km * 1,5 € / l eli yhteensä 10 500€ auton käyttöaikana.

Auton arvonalenema on hankala määrittää, koska autoa ei ostettu, vaan se tuli muuta kautta. Auto oli hieman nuhjuinen (pari naarmua, kattokiskoissa kulumaa, tavaratilan rullaverho revitty irti) ja täysin kulimalli (mm. peltivanteet), joten arvo olisi luultavasti ollut keskimääräistä alempi. Toyotat tosin pitävät arvonsa yllättävän hyvin. Arvio hankinta-arvoksi voisi olla 5000-7000€, ja autolla on tällä hetkellä enää varaosalähteen arvo. Oletetaan arvonalenemaksi 6000€ auton käyttöaikana.

Pysäköintejä ja pesuja en ole laskenut mukaan, koska pysäköinneistä ei ole edes hyvää arviota ja koska kunnon autopesussa auto ei muistaakseni käynyt kertaakaan. Pesunesteitä, parkkikiekkoja, jääraappoja ja muuta pikkusälää en myöskään laske, niihin ei mainittavasti mennyt.

Käyttöaikana (8 vuotta / 100 tkm)Per vuosiPer ajettu kilometri
Polttoaine10 500€1 312,50€0,105€
Vero/Vakuutus/Katsastus6 400€800€0,064€
Arvonalenema6 000€750€0,06€
Huollot2 500€312,50€0,025€
Renkaat1 200€150€0,012€
Kolarikorjaukset500€62,50€0,005€
Yhteensä27 100€3 387,50€0,271€

On tuo autoilu kyllä kallista puuhaa, vaikka menopeli olisi yli 10-vuotias, pieni perheauto varustettuna vaatimattomasti niin moottorista, vaihteistosta, kabiinista kuin kabiinin ulkopuoleltakin. Olisiko autoilupuolueelle tilaa eduskunnassa?

Tosi mielenkiintoinen laskelma, kiitos!

Jos miettii kuinka kallista autoilu on Suomessa optimoiduillakin ratkaisuilla, niin joskus on ihan hyvä pohtia myös ns. vaihtoehtoiskustannuksia, eli kustannuksia siinä tapauksessa, ettet omistaisi autoa ollenkaan. Sekään kun harvemmin on ilmaista. Lisäksi autoilun kuluissa on hyvä huomata mm. se, teetkö verotuksessa kotimatkoista vähennystä, joka vaikuttaa veroprosenttiisi ja ei ole näin täysin verrannollinen henkilöön, jolla ei ehkä ole autoa, mutta ei sitten myöskään välttämättä voi tehdä lainkaan vähennyksiä verotuksessa. Muuttuja on sekin, ajatko työnantajasi piikkiin kilometrikorvauksella (ja kenties päivärahoilla), jolloin pystyt osan auton kuluista polttoaineenkulutuksesta riippuen maksattamaan työnantajalla. Täysin autottomat joutunevat turvautumaan vuokra-autoihin, julkisiin matkalippuihin jne., jotka maksavat rahaa ja näin ollen absoluuttinen erotus autottoman ja autollisen välillä ei ole ihan maksimaalinen, vaikkakin todennäköistä se on, että autoton selviää paljon halvemmalla.

Ihan oma lukunsa yhtälössä on toki sekin, missä asuu. Jossain asutuskeskuksen ulkopuolella auto voi olla ihan välttämätön, mutta toisaalta muut asumisen kustannukset voivat olla maltillisempia kuin keskeisemmällä paikalla asuvalla autottomalla ihmisellä.

Yksityisautoilussa maksaa myös tietynlaisesta helppoudesta ja lisäarvosta: Kun matkustaa omalla autolla, päätät itse kulkemisesi ja aikataulusi ja ne mukautuvat kuhunkin tilanteeseen pääsääntöisesti tarpeidesi mukaan. Matkalippujen varassa oleva joutuu päivittäisessä elämässään rytmittämään elämäänsä julkisten aikataulujen mukaan ja esimerkiksi kesälomareissut vaativat ihan toisenlaista suunnittelua. Toki eläminen ilman autoa Helsingin kantakaupungissa on aivan toista kuin vaikka Jyväskylässä.
 
Minulla ei ole tarkkaa kirjanpitoa (menen nurkkaan häpeämään...), mutta voisin silti laskeskella erään 1.4 l bensamoottorilla varustetun, manuaalivaihteisen vm. 2002 Toyota Corollan kustannuksia. Auto tuli taloon jonkin verran päälle 120 tkm ajettuna 2014-2015 vuodenvaihteessa ja se poistui ajosta 2022 loppukesästä matkamittarin näyttäessä juuri ja juuri yli 230 tkm. (Sanotaan kuitenkin käytännön syistä, että ajomäärä oli 100 000 tkm ja käyttöaika kahdeksan vuotta.)

Verot runsas 200€ vuodessa, katsastus alle 100€ per vuosi ja vakuutukset hihasta ravistettuna 500€ per vuosi. Yhteensä 800€ per vuosi. Yhteensä 6400€ auton käyttöaikana.

Rengassarjoja hankittiin auton käyttöaikana kolme, sanotaan arbitraarisesti 400€ per kerta (yksi setti testivoittajatalvirenkaita, yksi setti halpoja talvirenkaita ja yksi setti keskihintaisia kesärenkaita). Kausivaihdot ja varastointi tehtiin itse. Yhteensä 1200€ auton käyttöaikana.

Isoimmat auton vaatimat huollot olivat yksi vetoakseli, yksi kampiakselin asentotunnistin ja yksi täydellinen jarruremontti ( 4 x palat/levyt/kengät). Muutoin tehtiin perushuoltoa, eli moottoriöljyjä, suodattimia, muutamia jarrupaloja, tulpat kertaalleen sekä kymmeniä ajovalojen polttimoita (tyyppivika ko. mallissa). Akku vaihdettiin kerran ja pyyhkijät luultavasti kerran-kaksi. Isommat työt teetettiin, itse vaihdettiin polttimot, pyyhkijät ja akku sekä ilmansuodattimet, ja myös yksi öljynvaihdoista tehtiin itse. Huollon kokonaiskustannus arviolta yhteensä 2500€ auton käyttöaikana.

Omia töhöilyjä korjattaessa osiin meni ~500€ (puskuri, kolme umpiota), vaihtotyö tehtiin itse. Kolarivahingot yhteensä 500€ auton käyttöaikana.

Polttoaineenkulutus heilui ajotietokoneen mukaan 7 litran molemmilla puolilla hieman ajoprofiilista, renkaista ja vuodenajasta riippuen, joten oletetaan kulutukseksi 7 l / 100 km. Käytetään litrahintana arbitraarista 1,5 € per litra auton käyttöajalta. Polttoainekulut siis 100 000 km * 7 l / 100 km * 1,5 € / l eli yhteensä 10 500€ auton käyttöaikana.

Auton arvonalenema on hankala määrittää, koska autoa ei ostettu, vaan se tuli muuta kautta. Auto oli hieman nuhjuinen (pari naarmua, kattokiskoissa kulumaa, tavaratilan rullaverho revitty irti) ja täysin kulimalli (mm. peltivanteet), joten arvo olisi luultavasti ollut keskimääräistä alempi. Toyotat tosin pitävät arvonsa yllättävän hyvin. Arvio hankinta-arvoksi voisi olla 5000-7000€, ja autolla on tällä hetkellä enää varaosalähteen arvo. Oletetaan arvonalenemaksi 6000€ auton käyttöaikana.

Pysäköintejä ja pesuja en ole laskenut mukaan, koska pysäköinneistä ei ole edes hyvää arviota ja koska kunnon autopesussa auto ei muistaakseni käynyt kertaakaan. Pesunesteitä, parkkikiekkoja, jääraappoja ja muuta pikkusälää en myöskään laske, niihin ei mainittavasti mennyt.

Käyttöaikana (8 vuotta / 100 tkm)Per vuosiPer ajettu kilometri
Polttoaine10 500€1 312,50€0,105€
Vero/Vakuutus/Katsastus6 400€800€0,064€
Arvonalenema6 000€750€0,06€
Huollot2 500€312,50€0,025€
Renkaat1 200€150€0,012€
Kolarikorjaukset500€62,50€0,005€
Yhteensä27 100€3 387,50€0,271€

On tuo autoilu kyllä kallista puuhaa, vaikka menopeli olisi yli 10-vuotias, pieni perheauto varustettuna vaatimattomasti niin moottorista, vaihteistosta, kabiinista kuin kabiinin ulkopuoleltakin. Olisiko autoilupuolueelle tilaa eduskunnassa?
Onhan toi nyt ihan hävyttömän hintaista kun ottaa huomioon minkälaisesta autosta on kyse (2002 corolla)

8 vuotta ja 100tkm, eli 12500km/vuosi ja 0.27e/km.

Itse ajelin 4v (06/2017-06/2021). Hyvin varustellulla BMW 116dA business autolla takaisinostosopparilla (48kk/60tkm soppari). Maksoin
-269e/kk autosta
-53e/kk vakuutus
-47e/kk verot
-2e/kk katsastus (1kpl)
-15e/kk huollot
-2e/kk pientarvikkeet (yhdet sulat ja pesuaineita)
yht. 388e/kk

dieseliin meni sitten (59tkm tais tulla, eli n. 1200km/kk)
-100e/kk (nyt viimeisen vuoden aikan ois toki polttoainekulut olleet hieman suuremmat)

eli kaikkineen n. 490e/kk, joka tekee tolla 1200km/kk n. 0.40e/km.


Mun mielestä melko kohtuullista, jos verrataan vm2017 uutta automaatti bemua 2002 manuska Corollaan...

Tosta autosta ois vielä säästänyt 20e/kk, jos ois ottanut perusvarustein.

No joo, eipä vastaavia diilejä liikaa ole ollut (Autoverkkiksellä kyllä oli 200-250e/kk uusia autoja noina vuosina myös ja halvimmat "melkein uudet" tais olla 99e/kk jonain Black Fridayna). Mutta noihin tarttumalla on saanut hyvinkin edullisia diilejä.

Nyt toi joskus mullekin tulossa oleva hullupösö sähkäri kyllä menee halpaan kategoriaan myöskin. Toki vain ekan vuoden (249e/kk , 12kk/15tkm saa ajaa). Vakuutukset ja sähköt päälle, niin alle ton bemun mennään.

Ja onhan mulla toi 2020 tammikuussa hommattu Seat Ibiza FR DSG myös samaan halpaan uuteen luokkaan. Kuluton, käsirahatron ja koroton rahoitus 249e/kk.
pääle talvirenkaat vanteineen 800e
Vakuutus 46e
vero 14e
huollot 10e
jne
n. 440-450e/kk bensoineen. Eli 0,36-0,37e/km.

Ei oo toikaan uudelle autolla paha.
 
Onhan toi nyt ihan hävyttömän hintaista kun ottaa huomioon minkälaisesta autosta on kyse (2002 corolla)

8 vuotta ja 100tkm, eli 12500km/vuosi ja 0.27e/km.

Itse ajelin 4v (06/2017-06/2021). Hyvin varustellulla BMW 116dA business autolla takaisinostosopparilla (48kk/60tkm soppari). Maksoin
-269e/kk autosta
-53e/kk vakuutus
-47e/kk verot
-2e/kk katsastus (1kpl)
-15e/kk huollot
-2e/kk pientarvikkeet (yhdet sulat ja pesuaineita)
yht. 388e/kk

dieseliin meni sitten (59tkm tais tulla, eli n. 1200km/kk)
-100e/kk (nyt viimeisen vuoden aikan ois toki polttoainekulut olleet hieman suuremmat)

eli kaikkineen n. 490e/kk, joka tekee tolla 1200km/kk n. 0.40e/km.


Mun mielestä melko kohtuullista, jos verrataan vm2017 uutta automaatti bemua 2002 manuska Corollaan...

Tosta autosta ois vielä säästänyt 20e/kk, jos ois ottanut perusvarustein.

No joo, eipä vastaavia diilejä liikaa ole ollut (Autoverkkiksellä kyllä oli 200-250e/kk uusia autoja noina vuosina myös ja halvimmat "melkein uudet" tais olla 99e/kk jonain Black Fridayna). Mutta noihin tarttumalla on saanut hyvinkin edullisia diilejä.

Nyt toi joskus mullekin tulossa oleva hullupösö sähkäri kyllä menee halpaan kategoriaan myöskin. Toki vain ekan vuoden (249e/kk , 12kk/15tkm saa ajaa). Vakuutukset ja sähköt päälle, niin alle ton bemun mennään.

Ja onhan mulla toi 2020 tammikuussa hommattu Seat Ibiza FR DSG myös samaan halpaan uuteen luokkaan. Kuluton, käsirahatron ja koroton rahoitus 249e/kk.
pääle talvirenkaat vanteineen 800e
Vakuutus 46e
vero 14e
huollot 10e
jne
n. 440-450e/kk bensoineen. Eli 0,36-0,37e/km.

Ei oo toikaan uudelle autolla paha.

Pitikö sinun ottaa huomioon laskelmissasi auton arvonalenemaa, vai pätikö näihin kaikkiin autoihin tuo sama menettely kuin Bemarin kohdalla, että diiliin kuului jonkinlainen takaisinostosopimus ja sitä kautta arvonalenema oli jollain tavalla leivottu tuohon kuukausierään? Alkuperäinen kirjoittaja kun laski myös tämän kuluksi auton kuluhin, niin että nämä menisivät vertailukelpoisesti.

Lisäksi olen utelias noiden vakuutusten suhteen, kun vaikuttavat aika edullisilta siihen nähden, että kyseessä on uusi auto, jossa olettaisin mukana olevan myös laajemman kaskon? Nimimerkillä itselläni maksimi bonarit yms. lisäpisteet ja silti laajemmilla turvilla saa kyllä vähintään sen 600€/v. menemään vakuutuksiin, ellei enemmänkin (en toki ole ajellut uusilla autoilla, että olisiko niissä edullisempaa).
 
Pitikö sinun ottaa huomioon laskelmissasi auton arvonalenemaa, vai pätikö näihin kaikkiin autoihin tuo sama menettely kuin Bemarin kohdalla, että diiliin kuului jonkinlainen takaisinostosopimus ja sitä kautta arvonalenema oli jollain tavalla leivottu tuohon kuukausierään? Alkuperäinen kirjoittaja kun laski myös tämän kuluksi auton kuluhin, niin että nämä menisivät vertailukelpoisesti.

Lisäksi olen utelias noiden vakuutusten suhteen, kun vaikuttavat aika edullisilta siihen nähden, että kyseessä on uusi auto, jossa olettaisin mukana olevan myös laajemman kaskon? Nimimerkillä itselläni maksimi bonarit yms. lisäpisteet ja silti laajemmilla turvilla saa kyllä vähintään sen 600€/v. menemään vakuutuksiin, ellei enemmänkin (en toki ole ajellut uusilla autoilla, että olisiko niissä edullisempaa).
Bemussa ja Pösössä siis takaisinostosoppari. Ibizassa ei. Pariin kertaan nyt kysynyt Autovexin kautta hintaa ja arvo itse asiassa laskenut vähemmän kuin ton 249e/kk. Nyt auto on 35kk vanha ja mittarissa 45tkm eli ajettu n. 1300km/kk. Rahoitusta jäljellä 12487e. Halvin 2019--> automaatti Ibiza on Nettiautossa pyynnillä 15500e ja seuraava 16600 ja molemmat halvemmalla varustetasolla. Eli eiköhän tästä sen 14-15te irtoaisi. Eli arvonalenema on varmasti allekin ton 249e/kk.

Täyskaskolla esim. nyt Ibiza 485e/vuosi. Kilpailutan vakuutuksen joka vuosi (aina saanut jonkun ekstra-alen ekaksi vuodeksi, tyyliin -30% kaskosta). Tossa 500e tuntumassa ne on pyörineet. Bemussa oli 550-650e välissä.

Eipä se auton ikä tai arvo juuri vakuutuksiin vaikuta. Yhtä kallista se puskuri on vaihtaa ja maalata vähän vanhempaankin autoon. Pääosa vakuutuscaseista kuitenkin noita. Lunariin menee niin vähän autoja, että auton arvo ei juurikaan näy vakuutusten hinnassa. Mulla on 70te+ auto pihassa myös ja sen vakuutukset 800e/vuosi (67e/kk ALD kautta, kun auto on yksityisliisari)
 
Tosi mielenkiintoinen laskelma, kiitos!

Jos miettii kuinka kallista autoilu on Suomessa optimoiduillakin ratkaisuilla, niin joskus on ihan hyvä pohtia myös ns. vaihtoehtoiskustannuksia, eli kustannuksia siinä tapauksessa, ettet omistaisi autoa ollenkaan. Sekään kun harvemmin on ilmaista. Lisäksi autoilun kuluissa on hyvä huomata mm. se, teetkö verotuksessa kotimatkoista vähennystä, joka vaikuttaa veroprosenttiisi ja ei ole näin täysin verrannollinen henkilöön, jolla ei ehkä ole autoa, mutta ei sitten myöskään välttämättä voi tehdä lainkaan vähennyksiä verotuksessa. Muuttuja on sekin, ajatko työnantajasi piikkiin kilometrikorvauksella (ja kenties päivärahoilla), jolloin pystyt osan auton kuluista polttoaineenkulutuksesta riippuen maksattamaan työnantajalla. Täysin autottomat joutunevat turvautumaan vuokra-autoihin, julkisiin matkalippuihin jne., jotka maksavat rahaa ja näin ollen absoluuttinen erotus autottoman ja autollisen välillä ei ole ihan maksimaalinen, vaikkakin todennäköistä se on, että autoton selviää paljon halvemmalla.

Ihan oma lukunsa yhtälössä on toki sekin, missä asuu. Jossain asutuskeskuksen ulkopuolella auto voi olla ihan välttämätön, mutta toisaalta muut asumisen kustannukset voivat olla maltillisempia kuin keskeisemmällä paikalla asuvalla autottomalla ihmisellä.

Yksityisautoilussa maksaa myös tietynlaisesta helppoudesta ja lisäarvosta: Kun matkustaa omalla autolla, päätät itse kulkemisesi ja aikataulusi ja ne mukautuvat kuhunkin tilanteeseen pääsääntöisesti tarpeidesi mukaan. Matkalippujen varassa oleva joutuu päivittäisessä elämässään rytmittämään elämäänsä julkisten aikataulujen mukaan ja esimerkiksi kesälomareissut vaativat ihan toisenlaista suunnittelua. Toki eläminen ilman autoa Helsingin kantakaupungissa on aivan toista kuin vaikka Jyväskylässä.

Juu, tässä on nimenomaan maksettu kätevyydestä ja mukavuudesta (kohta ketjussa ihmetellään, miksi tätä sanaa käytetään vanhan Corollan kohdalla...). Ei tarvitse värjötellä pysäkeillä epämääräisessä seurassa ja tuplata matka-aikaa. Ei ne vaihtoehdotkaan kyllä halpoja olisi: HSL-alueen kausilippu vuodeksi ABC-alueelle maksaa melko tarkkaan tonnin. Vuokra-auto jos maksaa satasen päivässä ja vuodessa vuokraa vaatimattomat 10 vrk, niin siitä tulee toinen tonni. No-brainer maksaa satanen lisää kuussa ja kulkea kaikki matkat omalla autolla.

Siihen vain kiinnitän huomiota, että halvan autoilun suurimmat esteet ovat verotuksellisia (polttoaineen verotus, auton hankinnan verotus, ajoneuvovero). Ajaminen suurimman arvonalenemansa jo kokeneella autolla voisi olla paljon edullisempaa kuin se on.
 
Mietin kaskon ottamista. Käytetty Renault Clio IV farkku, 0.9L 90hv, 4 vuotias eli 2018. 7000€ ja 36tkm.

Kyllä se kasko varmaan tulee otettua. Tähän mennessä Fennia olisi ollut halvin vakuutusyhtiö.

Mietin että tuo Clio olisi kohtuu uusi ja vähän ajettu, sekä edullinen. Toki huomaa että esim valoautomatiikka tuosta puuttuu (mutta ei juuri muuta, Zen varustetaso). Suht pieniruokainen, mutta ihan pirteä moottori ja vakionopeudensäädin. Lisäksi olen lukenut, että tuon ikäisessä Cliossa ei pitäisi olla mitään suurempia puutteita kestävyyden kannalta. Ja Clio V autoa ei saa farkkuna, eli jotain hyvää tuossa vanhemmassa 4 koppaisessa. Toki hinnan ja kokoluokan huomaa siitä, että rengasmelua on jonkin verran. Siinä esim se Clio V olisi parempi.

Ihan tyytyväinen olen ostokseen ja luultavasti halpaa ajoa tiedossa. Uudet pyyhkijät ostin ja vaihdoin. Se kustansi 15€ Biltemasta. Ensivuonna ajattelin vaihtaa öljyt itse. Siitä ei tule leimaa, eli vähän kahden vaiheilla, että kannattaako itse vaihtaa.

IMG_20221024_174018.jpg
 
Mietin kaskon ottamista. Käytetty Renault Clio IV farkku, 0.9L 90hv, 4 vuotias eli 2018. 7000€ ja 36tkm.

Kyllä se kasko varmaan tulee otettua. Tähän mennessä Fennia olisi ollut halvin vakuutusyhtiö.

Mietin että tuo Clio olisi kohtuu uusi ja vähän ajettu, sekä edullinen. Toki huomaa että esim valoautomatiikka tuosta puuttuu (mutta ei juuri muuta, Zen varustetaso). Suht pieniruokainen, mutta ihan pirteä moottori ja vakionopeudensäädin. Lisäksi olen lukenut, että tuon ikäisessä Cliossa ei pitäisi olla mitään suurempia puutteita kestävyyden kannalta. Ja Clio V autoa ei saa farkkuna, eli jotain hyvää tuossa vanhemmassa 4 koppaisessa. Toki hinnan ja kokoluokan huomaa siitä, että rengasmelua on jonkin verran. Siinä esim se Clio V olisi parempi.

Ihan tyytyväinen olen ostokseen ja luultavasti halpaa ajoa tiedossa. Uudet pyyhkijät ostin ja vaihdoin. Se kustansi 15€ Biltemasta. Ensivuonna ajattelin vaihtaa öljyt itse. Siitä ei tule leimaa, eli vähän kahden vaiheilla, että kannattaako itse vaihtaa.

IMG_20221024_174018.jpg

Hyvät kaupat olet ainakin tehnyt, kun vähän käytetyistä pikku-ranskalaisista maksetaan liisareina 200€/kk Autoverkkokaupalle ja sitä pidetään hyvänä diilinä...

Vakuutuksista sen verran, että kannattanee kilpailuttaa POP-vakuutus ja Turva, jos et vielä ole. Itselleni (aivan eri auto, tosin) kumpikin oli hyvin lähellä Fennian hintoja, POP liikennevakuutuksen osalta jopa hieman edullisempi kuin Fennia.

Tuo pikkuturbo minua tuossa hieman pelottaa, mutta ei kai se nyt heti laukea. Toivotaan ainakin! :thumbsup:
 
Siihen vain kiinnitän huomiota, että halvan autoilun suurimmat esteet ovat verotuksellisia (polttoaineen verotus, auton hankinnan verotus, ajoneuvovero). Ajaminen suurimman arvonalenemansa jo kokeneella autolla voisi olla paljon edullisempaa kuin se on.

Kun otetaan huomioon suomalaisten autojen keski-ikä ja se fakta, että iso osa suomalaisista ajaa niillä muutaman tuhannen euron autoilla, niin verotuksen painopisteen siirtäminen johonkin muualle todennäköisesti tarkoittaisi myös merkittävää verotulojen vähenemistä. Toisin sanoen kynnys lähteä verottamaan kevyemmin vanhoja autoja yhdistettynä niiden "saastuttavuuteen" tuskin nykyisissä olosuhteissa on millään tavalla realistinen vaihtoehto ja ei taatusti tapahdukaan.

Sähköautoilijat toki saavat joitakin extra hyötyjä tällä hetkellä myös verotusmielessä, koska niiden määrää yritetään kovasti lisätä liikenteessä. Mutta selväähän se olisi, jos sähköauto olisi valtaosan kulkupeli, niihin liitetyt verohyödyt menetettäisiin.

Mietin kaskon ottamista. Käytetty Renault Clio IV farkku, 0.9L 90hv, 4 vuotias eli 2018. 7000€ ja 36tkm.

Kyllä se kasko varmaan tulee otettua. Tähän mennessä Fennia olisi ollut halvin vakuutusyhtiö.

Mietin että tuo Clio olisi kohtuu uusi ja vähän ajettu, sekä edullinen. Toki huomaa että esim valoautomatiikka tuosta puuttuu (mutta ei juuri muuta, Zen varustetaso). Suht pieniruokainen, mutta ihan pirteä moottori ja vakionopeudensäädin. Lisäksi olen lukenut, että tuon ikäisessä Cliossa ei pitäisi olla mitään suurempia puutteita kestävyyden kannalta. Ja Clio V autoa ei saa farkkuna, eli jotain hyvää tuossa vanhemmassa 4 koppaisessa. Toki hinnan ja kokoluokan huomaa siitä, että rengasmelua on jonkin verran. Siinä esim se Clio V olisi parempi.

Ihan tyytyväinen olen ostokseen ja luultavasti halpaa ajoa tiedossa. Uudet pyyhkijät ostin ja vaihdoin. Se kustansi 15€ Biltemasta. Ensivuonna ajattelin vaihtaa öljyt itse. Siitä ei tule leimaa, eli vähän kahden vaiheilla, että kannattaako itse vaihtaa.

Vakuutuskattavuuden valikoiminen riippuu pitkälti omasta riskinottohalukkuudesta, ajomääristä yms. Lienee kuitenkin suht yleistä, että mitä edullisemmasta autosta on kyse, sitä vähemmän järkeväksi kaskon ottaminen käy. Vuotuiset maksut kun voivat melko äkkiä nousta korkealle tasolle suhteutettuna auton arvoon. Se ei kuitenkaan ole koko totuus ja kuten sanottua, omat lähtökohdat vaikuttavat tähän asiaan.

Auton huoltaminen itse taikka osan huoltojen DIY-hommat kannattaa varmaan miettiä seuraavista lähtökohdista: Mikä on oma osaaminen, aika ja mahdollisuudet itse tekemiseen? Lisäksi onko autossa enää minkäänlaista takuuta taikka goodwillia jäljellä? Minkä arvoisesta autosta on kyse ja vaikuttaako omatoiminen huoltaminen siihen kuinka paljon? Muitakin punnittavia asioita on. Mutta jos miettisin omalle kohdalleni, tuskin veisin autoa enää ainakaan merkkikorjaamolle ja tuskin aina öljynvaihtoonkaan monimerkkarille, jos auton arvo on alle 10t€ ja siinä ei ole enää takuita tms. voimassa. Juuri ostetun auton toki huoltaisin vielä asianmukaisesti korjaamolla, jotta mahdolliset omistajuuden alkutaipaleella esiityvät viat voisi vielä reklamoida myyjälle. Jos on mennyt heti ensimmäisenä huoltamaan autoa itse, niin silloin voi hyvin äkkiä sanoa hyvästit millekään virhevastuille. Tämä ei toki koske kauppoja yksityishenkilöiden välillä, jolloin vastuut loppuvat takavalojen häipyessä horisonttiin.
 
Eikö tuohon olisi kannattanut vielä tehdä kytkin? Autojerryn mukaan 500 euron hintaluokan homma korjaamollakin teetettynä.
Olisi kai kannattanut mutta tuntui 206 niin laiskalta ja kiikkerältä että jatko vuosi sai jäädä. Laitoin tuosta tarjouspyynnön silloin Jerryyn niin tasan 500 oli edullisin tarjous. Tuntui kuitenkin paremmalta siirtyä seuraavaan kulkineeseen kuin kärsiä tätä vielä vuosi lisää. :)
Uusi omistaja remppasi itse kytkimen ja sai tästä alle tai tasan tonnin pommin, suunnitteli kai myyvänsä leimattuna pienellä voitolla eli ehkä tonnilla...:)
 
Juu, tässä on nimenomaan maksettu kätevyydestä ja mukavuudesta (kohta ketjussa ihmetellään, miksi tätä sanaa käytetään vanhan Corollan kohdalla...).

Ei siinä, yllättävän hyvä ja luotettava sama Corolla on ajaa vielä 400 tkm jälkeen. Kiinnitin vain huomiota isohkoon bensankulutukseen laskuissa. Itsellä menee maltillisella ajolla 6 l/satasella, kesällä jopa viiden pintaan. 1.6 moottorilla oli pirteämpi ajella kuin 1,4, mutta kulutus 0,5 litraa isompi.

Eipä se auton ikä tai arvo juuri vakuutuksiin vaikuta. Yhtä kallista se puskuri on vaihtaa ja maalata vähän vanhempaankin autoon. Pääosa vakuutuscaseista kuitenkin noita.

Vanhan Corollan tapauksessa löytää usein autoromuttomolta oikean värisen osan. En tiedä harrastavatko vakuutusyhtiöt purkuosien käyttöä ja aina pientä sävyeroa voi olla. Mutta on sitä maalatussakin, ellei sävytä peltiin asti.
Itse en ole käyttänyt kaskoa mutta liikennevakuutus on ollut edullisempi vanhoissa autoissa. Kai vanhat menee helpommin lunastukseen ja arvo on ~satasia?
 
Viimeksi muokattu:
Olisi kai kannattanut mutta tuntui 206 niin laiskalta ja kiikkerältä että jatko vuosi sai jäädä. Laitoin tuosta tarjouspyynnön silloin Jerryyn niin tasan 500 oli edullisin tarjous. Tuntui kuitenkin paremmalta siirtyä seuraavaan kulkineeseen kuin kärsiä tätä vielä vuosi lisää. :)
Uusi omistaja remppasi itse kytkimen ja sai tästä alle tai tasan tonnin pommin, suunnitteli kai myyvänsä leimattuna pienellä voitolla eli ehkä tonnilla...:)

Vikaantuminen on aina pätevä syy autonvaihdolle, jos sellainen muutoinkin kutkuttaa. :thumbsup: Autistisena insinööriluonteena ajattelin asiaa vain talousnäkökulmasta, autonvaihdossa kun joku tekee aina voittoa ja se joku harvemmin on vanhasta autostaan eroon hankkiutuva.
 
Ei siinä, yllättävän hyvä ja luotettava sama Corolla on ajaa vielä 400 tkm jälkeen. Kiinnitin vain huomiota isohkoon bensankulutukseen laskuissa. Itsellä menee maltillisella ajolla 6 l/satasella, kesällä jopa viiden pintaan. 1.6 moottorilla oli pirteämpi ajella kuin 1,4, mutta kulutus 0,5 litraa isompi.

Minä en kyllä pysty sanomaan Corollaa yllättävän hyväksi ajaa. Tuota E120:tä en ole koskaan nähnyt kehuttavan ajettavuudesta, en ennen facelift-malleja, jotka kai tekivät siitä hieman siedettävämmän. Kovin ihmeellistä vertailupohjaa ei ole, mutta viikon verran vuokralla ollut uunituore VW Jetta vm. 2016 oli huomattavasti parempi ajaa (suuntavakaampi, tarkemmin ohjautuva, hiljaisempi, paremmat penkit, ei kallistellut turhia mutkissa). Samoin nykyinen ~140 tkm ajettu Ford Focus Mk1 on kyllä ohjauksen ja jousituksen osalta huomattava parannus Corollaan, karkeasti Jettan tasoa, vaikka penkeiltään ja melutasoltaan Focus ja Corolla eivät kumpikaan ole hääppöisiä.

Polttoaineenkulutuksesta on vastuussa kaupunkiajon suuri osuus. Suuri enemmistö kilometreistä tuli kehä III:lla ja sen sisäpuolella. Olen tyytyväinen, että näillä ajoilla pääsi edes lähelle EU-yhdistettyä kulutuslukemaa (6,7 l / 100 km).
 
Ehkä Corollassa oli renkaiden suuntaus pielessä tai välystä pyöräntuennassa. Pienet viat voivat helposti heittää ajo-ominaisuudet päälaelleen.
Omat kokemukset ovat jokseenkin päinvastaiset, E120 vanha ja uusi facelift. Sähköinen ohjaustehostin on aika tunnoton mutta kyllä auto suoraan kulkee kunnossa ollessa. Max 80 km/h alueella aika hiljainenkin, riippuu paljon rengastuksesta ja tiestä.
 
Viimeksi muokattu:
Renault Scenic 2006, 2.0 16v bensa

Ostin 2017, 168tkm ajettuna hintaan 2400€
Myin 2022, 237tkm ajettuna hintaan 1300€
Bensaan meni 10 000€, 0,148€/km
Huoltoon,renkaisiin, vakuutuksiin jne meni 8 072€, 0,12€/km

yhteensä 0,27€/km + auton arvonalenema 0,016€/kn.

Mielestäni hyvinkin halpaa auton pitoa ja auto itsessään oli mukava ajaa ja se oli tilava. Nyt vaihdoin uudempaan Renault Gran Scenic 2011 ja pyritään about samaan suoritukseen :)
 
Hyvät kaupat olet ainakin tehnyt, kun vähän käytetyistä pikku-ranskalaisista maksetaan liisareina 200€/kk Autoverkkokaupalle ja sitä pidetään hyvänä diilinä...

Vakuutuksista sen verran, että kannattanee kilpailuttaa POP-vakuutus ja Turva, jos et vielä ole. Itselleni (aivan eri auto, tosin) kumpikin oli hyvin lähellä Fennian hintoja, POP liikennevakuutuksen osalta jopa hieman edullisempi kuin Fennia.

Tuo pikkuturbo minua tuossa hieman pelottaa, mutta ei kai se nyt heti laukea. Toivotaan ainakin! :thumbsup:
Renault Clio iv farkku.
900cc turbo on ilmeisesti kestävämpi kuin 1.2 turbo, eli ei pitäisi mennä rikki :) Nyt tarkistin Autoverkkokaupan sivut ja useampi 125€/kk maksava sieltä löytyy. Mutta sama 2018 malli, niin sillä on jo 60tkm ajettu. Kun omalla vain 36tkm.

200€/kk hinnalla saisi jo Clio v mallin, mutta enemmän ajettuna. 43tkm

Pikku huoltoa tehty.
Auto 7000€
Raitisilmasuodatin + nelipyöräsuuntaus + uusi päiväajovalon umpio + uudet paremmat Osram H7 polttimot (lyhyet) + tuulilasinpyyhkimet
= 7195€
Kasko tuli myös otettua, kun ainakaan Fenniassa se ei hirmusti maksanut.

Ihan tyytyväinen siis tuohon kauppakassiin. Joskus tulee Peugeot e-2008 itselle, mutta siihen kuluu niin kauan, että ehdin varmaan kyllästyä sopivasti tuohon Renault Clioon :)
 
Mietin kaskon ottamista. Käytetty Renault Clio IV farkku, 0.9L 90hv, 4 vuotias eli 2018. 7000€ ja 36tkm.

Kyllä se kasko varmaan tulee otettua. Tähän mennessä Fennia olisi ollut halvin vakuutusyhtiö.

Mietin että tuo Clio olisi kohtuu uusi ja vähän ajettu, sekä edullinen. Toki huomaa että esim valoautomatiikka tuosta puuttuu (mutta ei juuri muuta, Zen varustetaso). Suht pieniruokainen, mutta ihan pirteä moottori ja vakionopeudensäädin. Lisäksi olen lukenut, että tuon ikäisessä Cliossa ei pitäisi olla mitään suurempia puutteita kestävyyden kannalta. Ja Clio V autoa ei saa farkkuna, eli jotain hyvää tuossa vanhemmassa 4 koppaisessa. Toki hinnan ja kokoluokan huomaa siitä, että rengasmelua on jonkin verran. Siinä esim se Clio V olisi parempi.

Ihan tyytyväinen olen ostokseen ja luultavasti halpaa ajoa tiedossa. Uudet pyyhkijät ostin ja vaihdoin. Se kustansi 15€ Biltemasta. Ensivuonna ajattelin vaihtaa öljyt itse. Siitä ei tule leimaa, eli vähän kahden vaiheilla, että kannattaako itse vaihtaa.

IMG_20221024_174018.jpg

Tosi halvalla olet auton saannut, ostettu sukulaiselta? Noista kun pyydetään järjestäin 2-3k€ enemmän nettiautossa...
 
Tosi halvalla olet auton saannut, ostettu sukulaiselta? Noista kun pyydetään järjestäin 2-3k€ enemmän nettiautossa...
Ykisityiseltä Clio löytyi, mutta ei ollut sukulaiselta. Tutut myi vähän vastaavan Clion 7500€ tämän vuoden aikana. En kyllä tarkkaan muista sen auton tietoja.

Nyt on mennyt tuo reilu 200€ auton pieniin parannuksiin. Toinen päiväajovalo ei toiminut ja jouduin tilaamaan romuttamolta lähes uuden tilalle. 80€ paketti tulee lähipäivinä. Sen kun saan kuntoon, niin ei ole isommin vikoja.

Jostain syystä kaikki neljä kesärengasta on kuluneet sisäreunasta. Nelipyöräsuuntaus näytti vihreää jo alunperin, mutta pientä säätöä silti tehtiin. Luultavasti siis takarenkaatkin olisi olleet eturenkaina joskus. 477€ näyttäisi maksavan uudet Goodyear kesärenkaat. Ostin kyllä nyt torin kautta käytetyt kesärenkaat 15 eurolla, jotka olisi silti vähän paremmat kuin nykyiset. En ole vielä päättänyt käytänkö halppis renkaita kesällä vai ostanko paremmat. Mutta 7000+200+500 ei vielä paha hinta olisi, kun toimiva auto kumminkin.

Kaupunkiajossa Clion kulutusmittari näyttää mulla 5.7 litran kulutusta. Voisi toki moottorilämmitinkäkin jo käyttää, mutta eipä ole vielä jaksanut. Defa lämmitin, mutta en tiedä miten se lämmitin toimii. Sisätilalämmitin löytyy myös.

Jossain senkin jo mainitsin, että öljypumpulla otin 0.5 litraa öljyä pois, kun jossain huollossa oli laitettu vähäsen liikaa uutta öljyä. Ei kumminkaan ollut mitään huomattavaa vaikutusta moottorin toimintaan.

Halvimmat 2018 mallin 900cc Cliot on näköjään nyt Autoverkkokaupalla myynnissä. Toki farmari olisi vielä vähän kalliimpi ja niitä on vähemmän saatavilla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 826
Viestejä
4 567 178
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom