Minulla ei ole tarkkaa kirjanpitoa (menen nurkkaan häpeämään...), mutta voisin silti laskeskella erään 1.4 l bensamoottorilla varustetun, manuaalivaihteisen vm. 2002 Toyota Corollan kustannuksia. Auto tuli taloon jonkin verran päälle 120 tkm ajettuna 2014-2015 vuodenvaihteessa ja se poistui ajosta 2022 loppukesästä matkamittarin näyttäessä juuri ja juuri yli 230 tkm. (Sanotaan kuitenkin käytännön syistä, että ajomäärä oli 100 000 tkm ja käyttöaika kahdeksan vuotta.)
Verot runsas 200€ vuodessa, katsastus alle 100€ per vuosi ja vakuutukset hihasta ravistettuna 500€ per vuosi. Yhteensä 800€ per vuosi. Yhteensä 6400€ auton käyttöaikana.
Rengassarjoja hankittiin auton käyttöaikana kolme, sanotaan arbitraarisesti 400€ per kerta (yksi setti testivoittajatalvirenkaita, yksi setti halpoja talvirenkaita ja yksi setti keskihintaisia kesärenkaita). Kausivaihdot ja varastointi tehtiin itse. Yhteensä 1200€ auton käyttöaikana.
Isoimmat auton vaatimat huollot olivat yksi vetoakseli, yksi kampiakselin asentotunnistin ja yksi täydellinen jarruremontti ( 4 x palat/levyt/kengät). Muutoin tehtiin perushuoltoa, eli moottoriöljyjä, suodattimia, muutamia jarrupaloja, tulpat kertaalleen sekä kymmeniä ajovalojen polttimoita (tyyppivika ko. mallissa). Akku vaihdettiin kerran ja pyyhkijät luultavasti kerran-kaksi. Isommat työt teetettiin, itse vaihdettiin polttimot, pyyhkijät ja akku sekä ilmansuodattimet, ja myös yksi öljynvaihdoista tehtiin itse. Huollon kokonaiskustannus arviolta yhteensä 2500€ auton käyttöaikana.
Omia töhöilyjä korjattaessa osiin meni ~500€ (puskuri, kolme umpiota), vaihtotyö tehtiin itse. Kolarivahingot yhteensä 500€ auton käyttöaikana.
Polttoaineenkulutus heilui ajotietokoneen mukaan 7 litran molemmilla puolilla hieman ajoprofiilista, renkaista ja vuodenajasta riippuen, joten oletetaan kulutukseksi 7 l / 100 km. Käytetään litrahintana arbitraarista 1,5 € per litra auton käyttöajalta. Polttoainekulut siis 100 000 km * 7 l / 100 km * 1,5 € / l eli yhteensä 10 500€ auton käyttöaikana.
Auton arvonalenema on hankala määrittää, koska autoa ei ostettu, vaan se tuli muuta kautta. Auto oli hieman nuhjuinen (pari naarmua, kattokiskoissa kulumaa, tavaratilan rullaverho revitty irti) ja täysin kulimalli (mm. peltivanteet), joten arvo olisi luultavasti ollut keskimääräistä alempi. Toyotat tosin pitävät arvonsa yllättävän hyvin. Arvio hankinta-arvoksi voisi olla 5000-7000€, ja autolla on tällä hetkellä enää varaosalähteen arvo. Oletetaan arvonalenemaksi 6000€ auton käyttöaikana.
Pysäköintejä ja pesuja en ole laskenut mukaan, koska pysäköinneistä ei ole edes hyvää arviota ja koska kunnon autopesussa auto ei muistaakseni käynyt kertaakaan. Pesunesteitä, parkkikiekkoja, jääraappoja ja muuta pikkusälää en myöskään laske, niihin ei mainittavasti mennyt.
| Käyttöaikana (8 vuotta / 100 tkm) | Per vuosi | Per ajettu kilometri |
Polttoaine | 10 500€ | 1 312,50€ | 0,105€ |
Vero/Vakuutus/Katsastus | 6 400€ | 800€ | 0,064€ |
Arvonalenema | 6 000€ | 750€ | 0,06€ |
Huollot | 2 500€ | 312,50€ | 0,025€ |
Renkaat | 1 200€ | 150€ | 0,012€ |
Kolarikorjaukset | 500€ | 62,50€ | 0,005€ |
| | | |
Yhteensä | 27 100€ | 3 387,50€ | 0,271€ |
On tuo autoilu kyllä kallista puuhaa, vaikka menopeli olisi yli 10-vuotias, pieni perheauto varustettuna vaatimattomasti niin moottorista, vaihteistosta, kabiinista kuin kabiinin ulkopuoleltakin. Olisiko autoilupuolueelle tilaa eduskunnassa?