Laskeskelin, että esimerkkinä uusi Ford Focus (25k€) maksaisi nollakorkorahoituksella seuraavan verran:
Käsiraha 0e, viimeinen suurempi erä 10k€, ajoa 15tkm/vuosi, summat per 5 vuotta:
kk erät 15000
vakuutukset 4500
verot 890
huollot 2000
katsastus 60
Bensiini 8,4e/100km 6300
= yht. 28150
summa/kk viiden vuoden ajan 479
Huoltoihin menevä summa arvioitu ihan hatusta vetämällä. Oletus on, että 5v mittainen takuu hoitaa isommat korjauskulut, jonka jälkeen auto kiertoon. Talvirenkaat laskettu auton hintaan mukaan.
Nykyinen 2005 Focus on vuoden omistuksen ajan kustantanut vastaavasti laskettuna 355e/kk, olettaen että saisin auton nyt myytyä olettamallani summalla pois. Tässä mietin, miten kauan pinna riittää vanhan auton ylläpitoon, kun vaimo äsken soitti, että moottorin vikavalo syttynyt työmatkalla palamaan.
Itellä ei siis ole mahdollisuutta huoltaa itse autoa pois lukien kaikkein yksinkertaisimmat jutut kuten öljyjen ja renkaiden vaihto ja vikakoodien luku. Osia pystyy itse tilailemaan netistä halvemmalla, mutta aina pitää viedä liikkeeseen vaihdettavaksi.
Unohtuuko mulla nyt laskelmista jotakin? Reilu satanen kuussa lisää fyrkkaa tiskiin ja ajelisin uudella autolla? 5 vuoden päästä tietysti pitäisi tuo 10k erä hoitaa pois vaihtamalla auto.