Taidan toistaa itseäni, mutta kyllä halvinta autoilua on ajaa vanhalla autolla: ei kaskoa, ei pääomakuluja, ei huolta "maalipinnasta" ja paljon muita etuja
Epäilemättä se on ainakin lähes aina halvinta, etenkin jos autoilu on pelkkää hupia eikä välille jääminen tai viikon keskeytys niin haittaa.
Ei se täysi vakuutuspaketti välttämättä maksa kuin 350-500 vuodessa. Maksoin pelkkää liikennevakuutusta joskus parikymppisenä vanhasta pommista pahimmillaan yli 800, ja silloin sillä rahalla olisi vielä saanut jotain. Esimerkiksi sen auton.
Kaskon puute ei välttämättä ole ihan pelkkää plussaa jos sattuisi vaikka joku muu kolaroimaan sen auton. Tietenkin koko asialle voi vain nauraa jos auton arvo on 300 euroa, mutta usein "arvottomat" vanhat käyttöautot ovat ainakin kymmenkertaisesti sen arvoisia, jolloin tilanne on vähintään kiusallinen. Näin autistina maksan mielelläni jo kaikenlaisen draaman vähentämisestä.
Pääomakulu eli pääoman menetetty tuotto on esimerkiksi 17 000 euron lisäsalkulla vielä melko pieni, etenkin kun useimmat kuitenkin ryyppäisivät sen rahan tai laittaisivat nollakorkoisen asuntolainan lisälyhennykseen. Tai tietysti oletuksena sijoittaisivat tappiollisesti. Eri juttu 100 000 euron bemarin kohdalla, mutta sehän ei kuulu otsikon aiheeseen.
Arvonalenema on eri juttu ja se tulikin jo käsiteltyä.
Kun ei ole huolta maalipinnasta, se tarkoittaa että ajaa jo valmiiksi ruotoisella autolla. Minä tykkään mieluummin siviilissä ajaa ehjällä ja kestän sen riskin, että jotain kolhua tulee. Lopulta se raapiminen tai edes pieni kolari on aika pieni huoli verrattuna siihen, että joka päivä voi liikenteessä päästä hengestään tai pahimmillaan teloa jonkun toisen hengiltä. Mihinkään näistä huolista ei ole taikaluotia, mutta reaaliarjen selviämiskeinona jokaiseen on, ettei aja kuin pullopersesika ja edes yrittää opetella ajamaan.
Onhan siinäkin oma punaniskainen viehätyksensä, että voi ihmettelevälle yleisölle vaikka monottaa autoaan turvasaappaalla jos siltä tuntuu, kolaroida kiviaitaan tahallaan ja tumpata kattoon ulko- ja sisäpuolelta. Kokeiltu, kyllästytty, harvoin kehtaisi.
Sitten vielä kun itse tekee helpot huoltohommat, niin todella halvalla pääsee, vaikka miten laskisi.
Moni yllättävästi tarpeeseen tuleva korjaus ei tule halvaksi, eikä edes rutiinihuolto, kun nyt oletetaan että tehdään "hyvin" eli huoltokirjan mukaan. Toki nesteiden vaihto henkilöautossa on melkein ilmaista, tuulilasiakin joku pitää jo kalliina(ja pitää jossain vaiheessa vaihtaa vaikka ei hajoaisi #hyvähuolto), eikä aina jakopäähän saa edes osia kolmella numerolla.
Jos huolehtii, että auto on kunnossa, niin ei tule yllätyksiä sen enempää kuin uudellakaan autolla, en ole itse jäänyt kertaakaan tienposkeen tai aamulla kotipihaan, vaikken ole koskaan uutta autoa omistanut.
Minäkään en muista koskaan jääneeni tielle, ja kotipihaankin vain kolmesti joista kaksi kertaa omalla autollani. Yhdellä kerralla käynnistysakku sippasi kerrasta, toisella kerralla tulpat olivat varoittamatta niin loppu, että kylmäkäynnistys oli mahdotonta. Niin joo, maastoon olen kerran jäänyt kilvellisellä henkilöautollakin ilman osumaa(muiden vehkeiden kanssa useasti), mutta laskettakoon sekin nollaksi tässä vertailussa.
Näinkin hyvä oma otos ei todista mitään. On tuuria ja helvetinmoinen ihme etten niillä romuilla koskaan jäänyt välille. Huollon laiminlyöntiähän tämä kaikki olisi ollut(ja se tulppaepisodi oli), mutta sen vastakohtana hyvä huolto ei ole ihan halpaa rahassa tai ajassa. Se, että on vähän jotain rassannut ja ollut onnekas, ei tarkoita vielä että olisi huoltanut museoautoaan hyvin.
Ja vanha auto ei välttämättä ole sen epämiellyttävämpi ajaa kuin uusikaan, mutta tämä menee makuasioiden puolelle -
Usein voi olla parempi, jos se on uudenveroisessa mekaanisessa kunnossa tai jopa paranneltu. Se on aika harvinainen tilanne kun puhutaan halvasta autoilusta.
itse en missään nimessä haluaisi ajaa uudella pienellä autolla, koska jo ihan perus fysiikka tekee lyhyen akselivälin autosta huonon isolla tiellä ja sitä on vaikea paikata avustimilla.
Uusissa pikkuautoissa ei tietyin varauksin enää ole lyhyt akseliväli. Lisäksi niissä on ymmärrettävistä syistä kiertojäykkä kori ja uusia kun ovat, puslatkin uusia. Vakauden tunne on riittävä ja puutteet ajettavuudessa ensisijaisesti muita. Ylipäänsä puutteet ovat lähinnä seurausta halvasta/kevyestä/soveltuvin tavoin kompaktista tuennan rakenteesta. Tämä verrattuna isoon Audiin, ei verrattuna vanhaan datsuniin. Harvassa autossa muutenkaan vakioalustalla on
hyvä ajettavuus.