Autoilua mahdollisimman edullisesti

Vielä yks kysymys - onks Fiat Stilo ihan paska?
Henkilökohtainen mielipiteeni: Ennemmin ampuisin itseäni jalkaan :D Joidenkin mielestä halpoja pitää, koska halvat osat, mutta pienistä puroista kasvaa loppupeleissä melkoinen koski...

Vuosituhannen alun japsit on aina varma vaihtoehto.
 
Välttäisin Fiat Stiloa jos se on yhtä ruosteinen kuin Alfa Romeo 156! Raskikset on ainakin koriltaan aivan toista luokkaa, eli kestävämpiä.

Mulla oli Alfa 156 1999 vielä 2013 ja se on romutettu jo ajat sitten :) Pohja täysin laho jokapuolelta ja moottoritilassakin oli reikä.
 
Ei kyllä autoilu ole halvimmillaan siinä 100 tkm autoja käyttäen. Voisi melkein sanoa, että tuossa iässä (3-5 v.) jopa pahimmillaan kaikki kustannukset huomioiden, jos siis otetaan halvimmat autot vertailuun. Itse ostin tämän vuoden helmikuussa 500km ajetun 2016 vuoden esittely Ford c-maxin 22,5k eli n. 4-5k (en jaksa etsiä lämmitinjärjestelmien tai renkaiden hintoja mistään) alennuksella listahinnoista varusteiden kanssa laskettuna. Kun nyt 30tkm ajettu laskeskelee kustannuksia, niin halvin on 2016 vuoden on pyynniltään samoissa mitä minä olen maksaneet. Sitten ainoa lisäkustannus on 150e vuosihuolto ja polttoainekustannukset. Nyt monet firmat alkaa noita autoja myymään pois hyvillä alennuksilla, kun pitäisi saada uudet autot tilalle ja keväällä kannattaa kysellä löytyykö jotain sopivaa, mikä vaan ei mene kaupaksi, kun esittelyautot eivät ole firmoille halpoja. Kaikista halvimmissa autoissa kuten dacioissa tai vastaavissa hinnanalenema on oikeasti naurettavan pientä ensimmäisinä vuosina, kun vielä takuu on päällä.

Tämä ei tietenkään toimi premium-luokan autoissa vaan niissä arvonalenema on ihan järkyttävää. Näillä autoilu on erittäin kallista ensimmäisinä vuosina.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs ton bemarin myyntihinta on? Tossa maksetaan 4v/60tkm ajalle jo melkeen 16 000 euroa arvonalenemaa jos autoa ei lunasta.

Kauppakirjassa on 31541e ja 18618e on lunastushinta lopussa. Mutta siitä mun kommentissa ei ollut kyse vaan vertailusta tohon Hyundaihin, jonka tulee samanhintaiseksi. Nämä kuukausimaksulliset eri vaihtoehdot näyttävät vain lisääntyvän ja elvävän kovaa vauhtia eli tarkkana saa olla, että löytää sen itselle parhaan .
 
Oma yritykseni pennin venytykseksi oli hankkia 5v sitten Mark I Prius vm. 2003. Näitä ei suomeen tuotu juuri lainkaan, joitain kymmeniä taitaa kaikkiaan olla. Ulkonäkö on kamala, auto oli parkissa uuden Lada 112 vieressä ja yhdennäköisyys oli huomattava. Mutta mitäpä näistä kunhan eteenpäin pääsee. Mittariin on tullut 160tkm>220tkm eli varsin maltillisesti. Lähes kaikki ajo on ollut pientä pyöritystä kaupungissa, siellä sähköapu onkin ollut mitä mainion lisä. Korjauksiin on mennyt mielestäni älyttömän vähän rahaa. viidessä vuodessa olen ostanut pikkuakun (80€) ja taakse jarruosaa (remontti pajalla 400€) ja viimeisenä alatukivarsien uusiminen (remontti 300€ osineen kaverin tekemänä). Bensankulutus oli 6.25l/100km 50tkm matkalta, sitten kyllästyin ottamaan tankkauksia ylös. Mielestäni oikein jees kun on kuitenkin automaatti, nurkka-ajoa ja ilmastointikin on aina automaatilla.
 
Tuli viesti liikkeeltä, että keskiviikkona Hyundain luovutus. Käyn aamulla hakemassa Petikosta. Rekkarin sain tietää, niin kysyin myös vakuutustarjoukset muutamasta paikasta ja halvin oli 544e/v (liikenne+täyskasko). Autoveron tarkistin vielä trafin laskurilla ja se on 184e/v. Kulut kuukaudessa ilman bensoja on siten 360e. Yhellä tankilla kuussa varmaan selviää, kun niin pientä pyörittelyä luvassa.
 
Tämmönen siellä odotti.

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


Semmonen pieni takapakki tuli, että maahantuoja oli unohtanut asentaa lohkolämppäripaketin. Nyt sitten laina-auto alla ja illemmasta hakemaan oma kun varusteet asennettu.

Tosin plussana oli se että liikkeen vakuutustarjousdiili oli vielä halvempi, kun odotin (514e/v).
 
Henkilökohtainen mielipiteeni: Ennemmin ampuisin itseäni jalkaan :D Joidenkin mielestä halpoja pitää, koska halvat osat, mutta pienistä puroista kasvaa loppupeleissä melkoinen koski...

Vuosituhannen alun japsit on aina varma vaihtoehto.

Omalla kohdallani tuo Mitsubishi Lancer 2004 1.6 on osoittautunut hyväksi menopeliksi. Mittarissa on 118 000 km

Keskikulutus talvella 6L /100km ja kesällä tuollaista 5,2 - 5,5 kun oikein kaasujalkaa miettii.

Eli olen nyt laskenut tähän mennessä tuohon autoiluun menevät kustannukset:

- Ajoneuvon hankintahinta
- Huollot (myös itse tekemät)
- Varaosat tietenkin
- Polttoaine
- Verot
- Vakuutus
- Pesuaineet vahat ja sen sellaiset

Nuo kun ynnää yhteen ja laskee hinnan per kilsa niin saadaan:

0,26€ / KM :(
 
tuli pistettyä Alfa vaihtoon, tilalle pamahti Kia Rio 1.0 120 hv versio :D kävin jo sielä korealaisfoorumilla lastutuksesta kyselemäs, niin heti tuli pataan että soi :cigar2: käyttöäautoa ja varsinkaan UUTTA ei missään tapauksessa saa muuttaa mitenkää :D
 
tuli pistettyä Alfa vaihtoon, tilalle pamahti Kia Rio 1.0 120 hv versio :D kävin jo sielä korealaisfoorumilla lastutuksesta kyselemäs, niin heti tuli pataan että soi :cigar2: käyttöäautoa ja varsinkaan UUTTA ei missään tapauksessa saa muuttaa mitenkää :D

Pitipäs käydä ihan vilkaisemassa moista foorumia, melko säntillisen oloisia immeisiä siellä, eipä varmaan tule käytyä toiste. :) Eri asia tietty jos hankkisin korealaisen (tai korealais-brändätyn) järkiauton pitkällä takuulla. Miksi "mela" viestisi oli poistettu sieltä?
 
Pitipäs käydä ihan vilkaisemassa moista foorumia, melko säntillisen oloisia immeisiä siellä, eipä varmaan tule käytyä toiste. :) Eri asia tietty jos hankkisin korealaisen (tai korealais-brändätyn) järkiauton pitkällä takuulla. Miksi "mela" viestisi oli poistettu sieltä?


no poistin ite, alko senverta nyppiin tämä"minun omistamani auton kaltaista ei huonosti kohdella" tms asenne. Hitto, omalla rahalla ostetullahan mää teen mitä lystään :D mikähän haloo olis noussu jos olisin kysässy samalla led-polttimoiden vaihtamisesta :D
 
no poistin ite, alko senverta nyppiin tämä"minun omistamani auton kaltaista ei huonosti kohdella" tms asenne. Hitto, omalla rahalla ostetullahan mää teen mitä lystään :D mikähän haloo olis noussu jos olisin kysässy samalla led-polttimoiden vaihtamisesta :D

Minulla on sellainen käsitys että nimenomaan se ledien laittelu mahdollisimman joka paikkaan on näillä merkkisivuilla (korealaissivut saattavat olla poikkeus?) tällä hetkellä erityisen pop, ja ehkäpä myös kalliimpien versioiden merkkien tilailu ja laittelu halpaversioihin. :)

Toki jos ottaa tavoitteeksi autoilun mahdollisimman edullisesti, on useimmat ulkonäköön ja suorituskykyyn liittyvät muutokset syytä unohtaa; ainakin sellaiset jotka maksavat, ellei niistä saa sijoitettuja rahoja takaisin esimerkiksi paremman vaihtoarvon tai parantuneen polttoainetalouden muodossa.
 
tuli pistettyä Alfa vaihtoon, tilalle pamahti Kia Rio 1.0 120 hv versio :D kävin jo sielä korealaisfoorumilla lastutuksesta kyselemäs, niin heti tuli pataan että soi :cigar2: käyttöäautoa ja varsinkaan UUTTA ei missään tapauksessa saa muuttaa mitenkää :D
Kaikilla autoilla on se omanlaisensa käyttäjäkunta...:D

Joko kiian litraistakin saa noilla tehoilla?
Jokatapauksessa lastuttaessa tuskin saat kovin hyvää hinta/laatu suhdetta aikaiseksi. Pienissä bensaturboissa se tehon nousu on prosentuaalista ainakin niin kauan kuin liikutaan "turvallisella" alueella...
 
tuli pistettyä Alfa vaihtoon, tilalle pamahti Kia Rio 1.0 120 hv versio :D kävin jo sielä korealaisfoorumilla lastutuksesta kyselemäs, niin heti tuli pataan että soi :cigar2: käyttöäautoa ja varsinkaan UUTTA ei missään tapauksessa saa muuttaa mitenkää :D

Kävin katsomassa ja oli kyllä melko nihkeä vastaanotto, mutta odottelemalla vähän pidempään, olisi voinut ehkä jopa saada vastuksen kysymykseen(?)

Taas yksi Rion omistaja lisää

Onhan niitä sitten ulkomaan forumeitakin.
 
Kävin katsomassa ja oli kyllä melko nihkeä vastaanotto, mutta odottelemalla vähän pidempään, olisi voinut ehkä jopa saada vastuksen kysymykseen(?)

Taas yksi Rion omistaja lisää

Onhan niitä sitten ulkomaan forumeitakin.
Heh, ihan söpö tuo "minun kulkee riittämiin vaikka ei ole lastutettu, tyydy siis osaasi" -perustelu. vakioparrat selvästi eivät tykänneet ajatuksesta. Mutta eiköhän joku olisi ajan kanssa vastannut.

Lähetetty minun Redmi Note 4 laitteesta Tapatalkilla
 
Kaikilla autoilla on se omanlaisensa käyttäjäkunta...:D

Joko kiian litraistakin saa noilla tehoilla?
Jokatapauksessa lastuttaessa tuskin saat kovin hyvää hinta/laatu suhdetta aikaiseksi. Pienissä bensaturboissa se tehon nousu on prosentuaalista ainakin niin kauan kuin liikutaan "turvallisella" alueella...


joo, ainakin mulle noilla tehoilla toi myytiin :D lähinnä nyt tuosta lastusta kokeilin jotain "alan miesten" kokemuksia, mutta olkoot :D Saksasta ~ +20 hv lastua näytti löytyvän
 
Heh, ihan söpö tuo "minun kulkee riittämiin vaikka ei ole lastutettu, tyydy siis osaasi" -perustelu. vakioparrat selvästi eivät tykänneet ajatuksesta. Mutta eiköhän joku olisi ajan kanssa vastannut.

Lähetetty minun Redmi Note 4 laitteesta Tapatalkilla

Herranjestas mimmosta settiä tuolla Korealaisten foorumilla :D No auto tekee kaltaisekseen vai miten se nyt menikään.
 
Herranjestas mimmosta settiä tuolla Korealaisten foorumilla :D No auto tekee kaltaisekseen vai miten se nyt menikään.


...juu vähä eri meininki mitä oli alfabbs:llä :D mutta asiaa, saa nähä miten ton kans ny sitte tulee toimeen, ainaki huoltohinnat pitäs olla kohdillaan, kerta vuoteen ~100€ öljyt, 2 vuoden välein "isompi huolto" joka luokkaa 200€.... Bensankulutus nyt varmasti putoo entisestä MA koneisesta alfasta ainakin jonkunverran, samoin vakuutukset täs Kia:s luokkaa ~edullinen... Ja kun ajettavuus on koreaa, bensankulutus vaan vähenee :D
 
joo, ainakin mulle noilla tehoilla toi myytiin :D lähinnä nyt tuosta lastusta kokeilin jotain "alan miesten" kokemuksia, mutta olkoot :D Saksasta ~ +20 hv lastua näytti löytyvän
Ai, tarkoituksena lykätä joku väyläpalikka...saa kyllä ne luvatut teholukemat vähintäänkin puolittaa.

Ajattelin että nyt puhuttiin ihan softaamisesta, joka kustantaa ~500€ ja sillä päästään nippanappa sinne +20hv.
 
...juu vähä eri meininki mitä oli alfabbs:llä :D mutta asiaa, saa nähä miten ton kans ny sitte tulee toimeen, ainaki huoltohinnat pitäs olla kohdillaan, kerta vuoteen ~100€ öljyt, 2 vuoden välein "isompi huolto" joka luokkaa 200€.... Bensankulutus nyt varmasti putoo entisestä MA koneisesta alfasta ainakin jonkunverran, samoin vakuutukset täs Kia:s luokkaa ~edullinen... Ja kun ajettavuus on koreaa, bensankulutus vaan vähenee :D

Mitä edellisestä elämästä on vähän kokemusta Deltan huollon toiminnasta joka ei todellakaan kehuja kerää. Halpa auto ja kalliit varaosat pätee KIAn kohdalla täysin.
 
Mitä edellisestä elämästä on vähän kokemusta Deltan huollon toiminnasta joka ei todellakaan kehuja kerää. Halpa auto ja kalliit varaosat pätee KIAn kohdalla täysin.


onneks huoltona on mahdollista myös käyttää autocenteriä. Deltasta omatkin kokemukset inasen luotaantyöntäviä... :|
 
Jos nyt jotain kiinnostaa Hyundain kulutuslukemat niin tässä tulee.

Ensimmäinen tankkaus suoritettu, mittarissa omaa ajoa 524km, luovutushetkellä mittarissa oli 17km. Tankkiin meni 39 litraa, joten ensimmäisen tankin keskikulutus oli 7,4. Ajotietokone näytti 7,8 ja valmistajan ilmoittama kaupunkikulutus on 6,2.

Positiivista että kulutus jäi alle kasin, koska ajo on ollut todella pientä pyöritystä kaupungissa (työmatka 4,5km). Kone on just ja just lämmin kun pääseen duunin parkkikselle.
 
Jos nyt jotain kiinnostaa Hyundain kulutuslukemat niin tässä tulee.

Ensimmäinen tankkaus suoritettu, mittarissa omaa ajoa 524km, luovutushetkellä mittarissa oli 17km. Tankkiin meni 39 litraa, joten ensimmäisen tankin keskikulutus oli 7,4. Ajotietokone näytti 7,8 ja valmistajan ilmoittama kaupunkikulutus on 6,2.

Positiivista että kulutus jäi alle kasin, koska ajo on ollut todella pientä pyöritystä kaupungissa (työmatka 4,5km). Kone on just ja just lämmin kun pääseen duunin parkkikselle.

Se kulutus tuosta varmaan laskee kun moottori hieman "kuluu", mutta yllättävän iso kulutus kun mulla tämä 10km säteellä tapahtuva "kehäralli" 1.2Tce ja 6,4 ollut kulutus koko ajan, kesällä pääsi jonkun tankillisen vähän pienemmällä jos malttoi kaasun kanssa ja talvella joku tankillinen saattaa mennä vähän isommalla mutta ei lähellekkään 7l kulutuksia.
 
Se kulutus tuosta varmaan laskee kun moottori hieman "kuluu", mutta yllättävän iso kulutus kun mulla tämä 10km säteellä tapahtuva "kehäralli" 1.2Tce ja 6,4 ollut kulutus koko ajan, kesällä pääsi jonkun tankillisen vähän pienemmällä jos malttoi kaasun kanssa ja talvella joku tankillinen saattaa mennä vähän isommalla mutta ei lähellekkään 7l kulutuksia.

Ei mitään tietoa tuosta kulutuksen muuttumisesta, kun ensimmäinen uusi auto itellä. Hyvä jos menee alaspäin.

Mikäs auto sulla on? En tästä ketjusta löytänyt siihen vastausta. Voisin kuvitella että tuossa on ilmoitettu kaupunkikulutus alle tuon, eli jotain 5 litraa? Ja onko sulla automaatti? Ainakin Hyundaissa manuaali on kevyempi ja päästöt/kulutus on pienemmät.

Mites sun auton tiedot on verrattavissa näihin:
140hv/242nm, kaupunki 6,2L, maantie 4,7L, yhdistetty 5,2L, päästöt 120g, paino 1315kg
 
Ei mitään tietoa tuosta kulutuksen muuttumisesta, kun ensimmäinen uusi auto itellä. Hyvä jos menee alaspäin.

Mikäs auto sulla on? En tästä ketjusta löytänyt siihen vastausta. Voisin kuvitella että tuossa on ilmoitettu kaupunkikulutus alle tuon, eli jotain 5 litraa? Ja onko sulla automaatti? Ainakin Hyundaissa manuaali on kevyempi ja päästöt/kulutus on pienemmät.

Mites sun auton tiedot on verrattavissa näihin:
140hv/242nm, kaupunki 6,2L, maantie 4,7L, yhdistetty 5,2L, päästöt 120g, paino 1315kg

Renault Megane 2015

115hv/200nm Kaupunki: 6.2 l/100km Maantie: 4.5 l/100km Yhdistetty: 5.1 l/100km Omamassa: 1 359 kg

Keskiarvo tosiaan näin vuoden otannalla toi 6,4l/100km, mulla oli 9tkm ajettu kun auto mulle tuli ja nyt 20tkm mittarissa.

Kyllä mä väittäisin että toi sun kulutus tuosta ainaki puoli litraa vähenee kun tulee vähän kilometrejä alle, oma-auto pitäisi viedä rullille että saisi sen 140hv/250nm odotan myös mielenkiinnolla miten kulutuksen käy.
 
Vaihdoin käyttistä Xantiasta Peugeot 407 1.6 hdi farkkuun (paku). Pösöstä olen webaston ja lämmityslaitteen säätöläpät korjannut. Vaikka 407 onkin jo 13 vuotta vanha auto, niin silti tuntuu kohtalaisen tuoreelta minusta. Moottorin ääni on todella hiljainen ja ohjaus melko nopea ja kävyt.

18v Xantiakaan ei vielä paaliin mennyt. Pakkasella takaovi ei aivan heti lukittunut ja kuskin ovessa sama juttu, ehkä öljyämällä korjaantuisi. Jousitus on vähän pehmeämpi kuin 407:n rautajouset.
 
Noniin, 406 myyty pari viikkoa sitten, kone alkoi kolkottaa ja ei ollut hinkua ruveta korjaamaan enempää. Lopullinen km-kustannus kaikkine autoon menneine rahoineen oli 16,12 snt/km. Bensoihin meni 9,6 snt/km, veroihin ja vakuutuksiin 3,6 snt/km, huoltoihin 2,8 snt/km. Arvonalemaa jäi 1 snt/km :vihellys: (725€->300€).

Alunperin ideana oli olla hetki ilman autoa, mutta meninkin sitten ostamaan 607:n :btooth:, 2006 2.0 L HDI (100 kW). Iso auto, mutta menee matka-ajossa reilulla viidellä litralla ja 162 g/km CO2-päästön takia kokonaisvero on "vain" 666€/vuosi.

En oleta pääseväni tuon karvalakki-406:n kustannuksiin tällä menopelillä, mutta kyytikin toisaalta parani huomattavasti :joy:.
 
mun fiat panda 2005 bensoihin alle 10c/km. auto 900€,renkaat 100€. Halvin vastaava vastaavilla km 1700€.
Ei paha. 5.4l/100km keskinopeus vaan 40km/h.
Hyvä pikkukinneri halvoilla vakuutuksilla. 266€ osakasko, pelkkä liikenne olis ollu 175€ 60% bonuksilla. ajoneuvovero jotai 120€
 
Itsellä on nyt tuo 3bg 1.9 tdi passatti ollut aika tarkkaan 1.5v ajossa ja kilometrejä tullut sinä aikana 52tkm. Laskeskelin tuossa huvikseni käyttökuluja niin eipä kamalan kallista tuollaisella ajaminen ole. Vajaat 30tkm jaksoin ottaa tankkaukset ylös ja tuolta matkalta keskikulutus 5.62 l / 100 km, dieselin keskihinta alle 1.3e

Sovitaan arvonalenemaksi vaikka samantien 100%, 2000e
Polttoaineet, 4200e (laskettu yläkanttiin 6l kulutuksella ja 1.35e hinnalla)
Korjaukset, 710e (kaksoismassa vp + kytkinpaketti, jakopää + moniurahihna, taakse jarrulevyt + palat)
Öljynvaihdot, suodattimet, yms, 250e
Katsastukset, 120e (2x 60e, toinen vasta tulossa mutta heitetään mukaan jo valmiiksi)
Verot, 1100e
Vakuutukset, 250e

Lopputuloksena reippaasti yläkanttiin vedetyillä kuluilla 16,6snt / km. Todellisuudessa jäädään alle 15snt / km.
 
On kyllä näin nuorelle ja riskialttiille kuskille kalliita vakuutukset :dead:

Mukava lueskella näitä "150e vuoden vakuutukset" -hintoja kun tuon tehomylly-90 hv 406:n liikennevakuutus ensimmäiseksi omistusvuodeksi halvimmasta firmasta jonka löysin oli vaivaiset 680€ :beye:. Toisena vuonna oli jo sitten ~570e ja tuossakin oli lisänä joku viidenkympin superminikasko (lähinnä tiellejättöturvan takia :vihellys:). Välissä myös vakuutusten bonusjärjestelmä laitettiin uusiksi, jolla sai juuri tuon minikaskon verran alennusta aiempaan systeemiin verrattuna.

Nopeasti tuntuvat tosin hinnat putoavan, nyt näin vajaa pari vuotta auton omistaneena tuon 607:n liikennevakuutus vuodeksi oli enää 440€, joka on samaa luokkaa mitä vanhan 406:n vakuutus nyt ottaessa maksaisi. Sinänsä erikoista, ettei ole tuon kalliimpi, 607 on kuitenkin kolmanneksen tehokkaampi, 300kg painavampi ja kahdeksan vuotta uudempi auto kuin vanha 406 o_O. Vissiin kai isolla ja uudemmalla pappapösöllä sitten ajetaan vähemmän kolareita kuin noilla markan 406:illa.
 
On kyllä näin nuorelle ja riskialttiille kuskille kalliita vakuutukset :dead:

Mukava lueskella näitä "150e vuoden vakuutukset" -hintoja kun tuon tehomylly-90 hv 406:n liikennevakuutus ensimmäiseksi omistusvuodeksi halvimmasta firmasta jonka löysin oli vaivaiset 680€ :beye:. Toisena vuonna oli jo sitten ~570e ja tuossakin oli lisänä joku viidenkympin superminikasko (lähinnä tiellejättöturvan takia :vihellys:). Välissä myös vakuutusten bonusjärjestelmä laitettiin uusiksi, jolla sai juuri tuon minikaskon verran alennusta aiempaan systeemiin verrattuna.

Nopeasti tuntuvat tosin hinnat putoavan, nyt näin vajaa pari vuotta auton omistaneena tuon 607:n liikennevakuutus vuodeksi oli enää 440€, joka on samaa luokkaa mitä vanhan 406:n vakuutus nyt ottaessa maksaisi. Sinänsä erikoista, ettei ole tuon kalliimpi, 607 on kuitenkin kolmanneksen tehokkaampi, 300kg painavampi ja kahdeksan vuotta uudempi auto kuin vanha 406 o_O. Vissiin kai isolla ja uudemmalla pappapösöllä sitten ajetaan vähemmän kolareita kuin noilla markan 406:illa.

Autoissa on eroa. Kato vaikka fiat Panda nettiautosta ja kato paljonko sulla vakuutukset on. MB190 oli aikanaan 10% 460€ kuten Opel G ja yllätyksenä volvo 740 200e halvempi. Auto vaikuttaa hintaan julmetusti
 
Autoissa on eroa. Kato vaikka fiat Panda nettiautosta ja kato paljonko sulla vakuutukset on. MB190 oli aikanaan 10% 460€ kuten Opel G ja yllätyksenä volvo 740 200e halvempi. Auto vaikuttaa hintaan julmetusti

Onhan niissä. 1.2L voimanpesä-pandan vakuutukset itselleni maksaisivat 380€. Siihen nähden tuon 607:n 440€ vakuutus tuntuu varsin edulliselta, kun miettii minkälainen säilykepurkki tuo panda on. Erot kuitenkin aika hurjat (teho/paino/pituus); 2004 Panda: 60 hv/935 kg/3,5 m ja 2006 607: 136 hv/1665 kg/4,9 m.
 
Eräs tuttu vakuutusmyyjä kerto että jos vakuutusta halvalla haluaa niin joku Skoda tai muu vagin perustekele on ylivoimaisesti halvin. Tiedä sitten onko muutamassa vuodessa tilanne muuttunut.

En tiedä volkkarista mutta mies vantaa 36v Renault Megane 2015 ja täyskaskolla 500€ vuodessa.:cigar2: Osakaskolla alle 300€:rofl:
 
Eräs tuttu vakuutusmyyjä kerto että jos vakuutusta halvalla haluaa niin joku Skoda tai muu vagin perustekele on ylivoimaisesti halvin. Tiedä sitten onko muutamassa vuodessa tilanne muuttunut.
Tsekkasin muutaman. Mellilä 32300, 35 v. Pop kilsa 5000 km, täydet bonukset ja rahamiehenä vain liikennevakuutus uudehkoon kauppakassiin.

91,11e Polo 1,0 tsi man. '17

83,38e Fabia 1,0 tsi dsg '17

81,17e Yaris 1,5 Hybrid '17

Näyttäisi Tojon pienin hybridi olevan niukasti halvin.

Tuo 5000 km on aika vähän, joten laitetaan myös isommilla kilsoilla Yariksen vuosihinnat.

83,20e (10 000 km)

86,24e (15 000 km)

101,46e (ei kilometrirajaa)

Näköjään hinta pompsahtaa selvästi, jos ajaa yli 15 tkm.

Mellilä on aika rauhallisessa liikenneympäristössä, joten kokeillaan vielä Espoon Olari 02210. Sijaitsee Länsiväylän ja kauppakeskus Iso Omenan vieressä. Taas Yaris.

106,19e (5 000 km ja 02210)

Mentiin jo yli satkun minimikilsoilla. Normaalimpi 15 tkm nostanee maksua noin 5e.

Onnistuuko joku löytämään vielä halvempaa kuin Yaris hybrid '17? Alla olevasta linkistä saa rekkarin vertailua varten.

Toyota Yaris Hybrid on edukseen kaupunkiajossa

Ei siis tarvitse olla euromääräisesti halvempi kuin mun esimerkit. Kunhan on tietyllä käyttäjällä ja postinrolla halvempi kuin Yaris.

Edit. On muuten noussut aika reilusti hinnat. Viime syyskuussa Yaris oli 68e vs. 83e (10 tkm). Fabiakin oli silloin alle 80e.
 
Viimeksi muokattu:
Tsekkasin muutaman. Mellilä 32300, 35 v. Pop kilsa 5000 km, täydet bonukset ja rahamiehenä vain liikennevakuutus uudehkoon kauppakassiin.

91,11e Polo 1,0 tsi man. '17

83,38e Fabia 1,0 tsi dsg '17

81,17e Yaris 1,5 Hybrid '17

Näyttäisi Tojon pienin hybridi olevan niukasti halvin.

Tuo 5000 km on aika vähän, joten laitetaan myös isommilla kilsoilla Yariksen vuosihinnat.

83,20e (10 000 km)

86,24e (15 000 km)

101,46e (ei kilometrirajaa)

Näköjään hinta pompsahtaa selvästi, jos ajaa yli 15 tkm.

Mellilä on aika rauhallisessa liikenneympäristössä, joten kokeillaan vielä Espoon Olari 02210. Sijaitsee Länsiväylän ja kauppakeskus Iso Omenan vieressä. Taas Yaris.

106,19e (5 000 km ja 02210)

Mentiin jo yli satkun minimikilsoilla. Normaalimpi 15 tkm nostanee maksua noin 5e.

Onnistuuko joku löytämään vielä halvempaa kuin Yaris hybrid '17? Alla olevasta linkistä saa rekkarin vertailua varten.

Toyota Yaris Hybrid on edukseen kaupunkiajossa

Ei siis tarvitse olla euromääräisesti halvempi kuin mun esimerkit. Kunhan on tietyllä käyttäjällä ja postinrolla halvempi kuin Yaris.

Edit. On muuten noussut aika reilusti hinnat. Viime syyskuussa Yaris oli 68e vs. 83e (10 tkm). Fabiakin oli silloin alle 80e.

Joo huomannut tuon että jos menee yli 15tkm niin sit pomppaa hinta, itellä lyhyt työmatka, kesällä tulee mentyä pyörällä ja sitten toi prätkä millä tulee hupiajelut ajettua niin ei autolle paljoa kilometrejä jää, 10-15tkm max.
 
Joutuuko tuossa sitten ilmoitteleen vakuutusyhtiölle kerran vuodessa mittarilukemaa
En mä ainakaa oo joutunu. mut ku vedät mällin ja vakuutustarkastaja tarkastaa km. Ehkä sit tulee sanomista.
Alku km joutu laittaa ku otti vakuutuksen
 
Itsellä on nyt tuo 3bg 1.9 tdi passatti ollut aika tarkkaan 1.5v ajossa ja kilometrejä tullut sinä aikana 52tkm. Laskeskelin tuossa huvikseni käyttökuluja niin eipä kamalan kallista tuollaisella ajaminen ole. Vajaat 30tkm jaksoin ottaa tankkaukset ylös ja tuolta matkalta keskikulutus 5.62 l / 100 km, dieselin keskihinta alle 1.3e

Sovitaan arvonalenemaksi vaikka samantien 100%, 2000e
Polttoaineet, 4200e (laskettu yläkanttiin 6l kulutuksella ja 1.35e hinnalla)
Korjaukset, 710e (kaksoismassa vp + kytkinpaketti, jakopää + moniurahihna, taakse jarrulevyt + palat)
Öljynvaihdot, suodattimet, yms, 250e
Katsastukset, 120e (2x 60e, toinen vasta tulossa mutta heitetään mukaan jo valmiiksi)
Verot, 1100e
Vakuutukset, 250e

Lopputuloksena reippaasti yläkanttiin vedetyillä kuluilla 16,6snt / km. Todellisuudessa jäädään alle 15snt / km.

Varsin kohtuullista, itellä kanssa tuollanen passatti mietinnässä. 2003, 350tkm ajettu,6-lov manuaali, lastulla varustettu: 170hp/400nM. Nykysellä autolla menee bensaan tuolla ajomäärällä (52tkm) n. 10k€. Eniten passatissa mietityttää onko se järkyttävä natsijääkaappi talvella. Mitä foorumeilta asiaa lukenut niin osalla on ja osalla ei.
 
Varsin kohtuullista, itellä kanssa tuollanen passatti mietinnässä. 2003, 350tkm ajettu,6-lov manuaali, lastulla varustettu: 170hp/400nM. Nykysellä autolla menee bensaan tuolla ajomäärällä (52tkm) n. 10k€. Eniten passatissa mietityttää onko se järkyttävä natsijääkaappi talvella. Mitä foorumeilta asiaa lukenut niin osalla on ja osalla ei.

Kaverilla taitaa olla juuri tuollainen kuvailemasi vehje, ostikin sen ~350tkm ajettuna. Muuten hyvä auto, mutta jossain 400tkm paikkeilla vesipumpun impelleri irtosi akselistaan tuntemattomasta syystä ja kone keitti. Ajateltiin siinä sitten tehdä mahdollisimman edullinen ja nopea kansiremppa, mutta loppujen lopuksi nokkaa piti hioa (kulumaa) sekä nostimia, ohjureita ja venttiilejä meni vaihtoon. Pakoventtiileissä oli varmaan puoli milliä välystä ohjureihinsa. Lopullinen remontin hinta oli aika lähellä tonnia, vaikka kannen irroitus ja kiinnitys ym. jakopäähommat tehtiin kokonaan itse. Koneistamolta kuitenkin kertyy nopeasti iso lasku.

Kannattaa nuo nokkahommat ottaa huomioon pumppusuutindiisseleissä isommilla kilometreillä, pahimmillaan menee keppi ja kaikki muukin liikkuva uusiksi, jos pääsee sorvaantumaan pahasti. Tässä mielessä vanhempikorinen jakajapumppukone (AHU/AFN) olisi parempi, sitä ei ajamalla saa rikki :rofl:.
 
Varsin kohtuullista, itellä kanssa tuollanen passatti mietinnässä. 2003, 350tkm ajettu,6-lov manuaali, lastulla varustettu: 170hp/400nM. Nykysellä autolla menee bensaan tuolla ajomäärällä (52tkm) n. 10k€. Eniten passatissa mietityttää onko se järkyttävä natsijääkaappi talvella. Mitä foorumeilta asiaa lukenut niin osalla on ja osalla ei.

Jos rehellisiä ollaan niin kylmähän tuo on mihin tahansa bensavehkeeseen verrattuna. Varsinkin alle 10 asteen pakkasissa ei lämmöt tahdo enää nousta normaali lukemiin, lämmintä riittää silti sisälle ihan riittävästi, mutta lämpeminen ottaa oman aikansa. Tosin itse en ole jaksanut pelleillä viimasuojien kanssa niin tuollaisella varmaan saisi tilannetta vähän parannettua. Onneksi nykysin täällä länsirannikolla nuo kovemmat pakkaset on sen verran harvassa, että eipä tuokaan ominaisuus hirveästi ole häirinnyt.
 
Nyt olisi reilu vuosi ajettuna Ford C-maxilla 1.0 ecoboost 125 hv 2016 vm ja kilsoja on tullut 42tkm. Auton ostohinta oli 22300e 2017 keväällä (500km ajettu siinä vaiheessa, ollut esittelyautona). Tällä hetkellä vuoden 2016 autojen pyyntihinnat nettiautossa ovat välillä 14900-22500e ja kilsat ovat näissä 170tkm-21tkm välillä. Realistinen pyynti meidän yksilöllä olisi ehkä 18-19te eli arvon lasku olisi 3300-4300e.
Bensakulut n. 3500e
Vuodessa vakuutukset 800e.
Verot 200e
Huoltokulut 440e
Yhteensä: 8240-9240e eli 0.198-0.22e/km.

Loppujen lopuksi verotuksessa oleva 25senttiä/kilometri on varmaan aika lähellä monelle autolle, jos ajaa vaan vähänkään reilummin.
 
Mulla oli tälläinen Fiiun 500 -avokas vuonna 2016, suoralla kaupalla ilman vaihdokkia -tinkaamisen jälkeen hintaa oli 9990e Tikkurilan Rinta-Joupilta. Ajelin sillä iloisesti ilman vikoja, ilman huoltoja ja auto lähti myyntiin seuraavana keväänä tismalleen samaan pyyntihintaan. Lopulta vaihdoin autoa liikkeessä Tampereella saakka, jossa sain siitä 9500e. Nämä pyörivät chattiautossa yhä aivan samoissa hinnoissa, toki kevätlisää hinnoissa mutta silti.

Fiat-500C-afcd3fd26a6c6a47-large.jpg


Kyseinen Fiiatti on varmaan ns. uusista autoista tullut kaikkein edullisimmaksi mitä minulla on ikinä ollut. Käytännössä toteutunut arvonlasku ~500e ja varmasti jos olisi jaksanut itse pidempään myydä niin olisi päässyt jopa tasoihin.

Vanha kikkahan edulliseen autoiluun on ostaa jokin suht suosittu (muttei liian kallis!) kesäavo syksyä vasten ja myydä se sitten seuraavana keväänä, ei ole eka eikä vika kokemus tuttavapiiristä jossa auton kanssa pääsee jopa voitolle :geek:
 
Mitä iloa kesäavosta on talvella kunnet pääse siitä edes nauttiin. Tuleehan tuon talvisäilyttämisestä kuluja/vaivaa. Kunnet tuollaista pihan perälläkään säilytä talvea taivasalla.

"Autoilua mahdollisimman edullisesti"?

Entä jos ei kinosta mikään autoiluun liittyvä paitsi sen sossuhyysy-yhteiskuntamme kalleuden minimointi.
 
Nyt olisi reilu vuosi ajettuna Ford C-maxilla 1.0 ecoboost 125 hv 2016 vm ja kilsoja on tullut 42tkm. Auton ostohinta oli 22300e 2017 keväällä (500km ajettu siinä vaiheessa, ollut esittelyautona). Tällä hetkellä vuoden 2016 autojen pyyntihinnat nettiautossa ovat välillä 14900-22500e ja kilsat ovat näissä 170tkm-21tkm välillä. Realistinen pyynti meidän yksilöllä olisi ehkä 18-19te eli arvon lasku olisi 3300-4300e.
Bensakulut n. 3500e
Vuodessa vakuutukset 800e.
Verot 200e
Huoltokulut 440e
Yhteensä: 8240-9240e eli 0.198-0.22e/km.

Loppujen lopuksi verotuksessa oleva 25senttiä/kilometri on varmaan aika lähellä monelle autolle, jos ajaa vaan vähänkään reilummin.

Miksi lasket pyyntihinnan auton arvoksi? Auton arvo on reippaasti matalampi kuin pyyntihinta.
 
Miksi lasket pyyntihinnan auton arvoksi? Auton arvo on reippaasti matalampi kuin pyyntihinta.

Totta. Eipä nuo liikkeiden pyyntihinnat ole lähelläkään sitä mitä siitä käteen nyt saisi. Hankalaa se on kuitenkin arvioida sitä myyntihintaa, jos ei ole myymässä. Siinä riippuisi paljon siitä, että kuinka nopeasti haluaa myydä, alueesta missä myy jne. En minä kuitenkaan pistänyt sinne pyyntihintojen yläpäähän, vaikka kilsoja on melko vähän verrattuna muihin autoihin.

Muoks: jos otetaan vielä 2015 mallin C-maxit mukaan hintavertailuun, niin nettiauton hinnat lähtevät tuosta paljon ajetusta 14,9k autosta ja sen jälkeen seuraava maksaa 15,9k, mutta näillä kaikilla on ajettu 2-3 kertaa enemmän. Ensimmäinen samanverran ajettu on 18,5k ja seuraava 19,9k. Nämä olivat kummatkin vuoden vanhempia malleja kuin omani. Päättelin, että jossain noissa paikkeilla olisi se mihin tuo omani menisi, mutta kuten sanoin ei sitä oikein voi todeksi näyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Totta. Eipä nuo liikkeiden pyyntihinnat ole lähelläkään sitä mitä siitä käteen nyt saisi. Hankalaa se on kuitenkin arvioida sitä myyntihintaa, jos ei ole myymässä. Siinä riippuisi paljon siitä, että kuinka nopeasti haluaa myydä, alueesta missä myy jne. En minä kuitenkaan pistänyt sinne pyyntihintojen yläpäähän, vaikka kilsoja on melko vähän verrattuna muihin autoihin.

Muoks: jos otetaan vielä 2015 mallin C-maxit mukaan hintavertailuun, niin nettiauton hinnat lähtevät tuosta paljon ajetusta 14,9k autosta ja sen jälkeen seuraava maksaa 15,9k, mutta näillä kaikilla on ajettu 2-3 kertaa enemmän. Ensimmäinen samanverran ajettu on 18,5k ja seuraava 19,9k. Nämä olivat kummatkin vuoden vanhempia malleja kuin omani. Päättelin, että jossain noissa paikkeilla olisi se mihin tuo omani menisi, mutta kuten sanoin ei sitä oikein voi todeksi näyttää.

Oma laskurini (todellinen mutta äärimmäisen epävirallinen myynti&vaihtoarvo) antaisi tuolle arvoksi 15–16 k€, ellei kyseessä ole titanium tms.? Toki pyyntihinta varmaan olisi ok tuossa mitä itsekin mietiskelit. Ja ainahan on mahdollista saada hyvällä tuurilla paremminkin.
 
Oma laskurini (todellinen mutta äärimmäisen epävirallinen myynti&vaihtoarvo) antaisi tuolle arvoksi 15–16 k€, ellei kyseessä ole titanium tms.? Toki pyyntihinta varmaan olisi ok tuossa mitä itsekin mietiskelit. Ja ainahan on mahdollista saada hyvällä tuurilla paremminkin.

Eli kun pyynti on 18-20k, niin siinä olisi vähintään 3k-4k ilmaa hinnassa tai tingittävissä. Myydyissä autoissa noi hinnat olivat melko samankaltaisia kuin aikaisemminkin laitoin eli halvimmat samoilla kilometreillä menneet olivat merkattu 19k hintaan ja siitä ylöspäin. Kuulostaa aika paljolta.

Omakohtaista kokemusta on aika vähän tuosta, kun eipä noita autoja paljoakaan ole tullut hankittua tuossa hintaluokassa, mutta olen ajatellut, että puhuttaisiin jossain max 2k marginaalista 20k autossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 297
Viestejä
4 503 915
Jäsenet
74 379
Uusin jäsen
Antonsilt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom