Aah, unohtu mainita. Oy.Tmi vai oy?
Lähetetty minun G8441 laitteesta Tapatalkilla
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aah, unohtu mainita. Oy.Tmi vai oy?
Kyllä itse tekemällä säästää selvää rahaa ja simppeleissä korjauksissa myös aikaa sekä vaivaa. Korjaajan tuntiveloitus on yleensä lähempänä 100e kuin 50e ja jotta sen verran ansaitsee nettona (nettopalkasta korjaajalle maksetaan), niin aika kova on oman tuntiliksan oltava, että kannattaisi tehdä töitä eikä korjata itse. Lisäksi pajalle vieminen vie aikaa ja aiheuttaa vaivaa - toki on olemassa palveluja, joissa auto haetaan kotoa, tuodaan sijaisauto ja palautetaan korjattuna, mutta ei tämä ihan ilmaista ole.
Uuden auton vuosihuolto (olisiko 300e) ja kaskovakuutus (useita satkuja) on jo sen verran paljon, että sillä remppaa ja huoltaa vanhaa autoa melkoisesti (jos tekee itse). Eli kyllä vanha kottero on selvästi sitä halvinta autoilua, jos vain tekee/pystyy tekemään itse.
Kaikkineen homma näytti silti hyvältä. Lopulta Astralle kuitenkin napsahti ajokielto. Kielto tuli takaturvavyön muovisen vastinkappaleen murtumasta.
Vika oli niin paha, että auton sai ajaa kotiin korjattavaksi vain erillisellä luvalla ja äärimmäistä varovaisuutta noudattaen.
Vähän hymyilytti, kun TM löysi vähän myöhemmin Volkswagen-konsernin uusien autojen takaturvavyöstä todellisen aukeamisvian. Odottelin, että nuo sadattuhannet autot julistetaan Astran tavoin välittömästi ajokieltoon, mutta eihän siinä niin tietenkään käynyt.
Säännöt eivät ole kaikille samat.
Auris TS hybrid '16, 30 kk, 0-36 tkm:Paljon jengillä on mennyt uusien (sanotaan nyt about määritelmäksi vaikka 0-5v vanhojen, uutena ostettujen, alle 150k ajettujen) ja autojen huoltoihin ja korjauksiin tyypillisesti esim. vuositasolla? Siis mukaanlukien määräaikaishuollot ja kuluvat osat + muut ei takuuseen menevät korjaukset.
Pohdiskelen kuinka paljon kalliimmaksi tulisi siirtyä uuteen pikkukippoon wanhasta isommasta reemiumista. Äkkiseltään ajattelisi että huolto- ja korjauskuluissa säästäisi jotain suuremmasta arvonmenetyksestä takaisin, mutta ainakin huoltosopparien hintaa katselee melkein saman verran näillä menee pakasta vedetyn huoltoon muutaman ensimmäisen vuoden aikana (esim. Fiesta 4v ja 120k = 4260€ eli reilu tonni vuodessa), kun mitä tuollaisen teini-ikää lähestyvän reemiumin korjailuun.
Paljon jengillä on mennyt uusien (sanotaan nyt about määritelmäksi vaikka 0-5v vanhojen, uutena ostettujen, alle 150k ajettujen) ja autojen huoltoihin ja korjauksiin tyypillisesti esim. vuositasolla? Siis mukaanlukien määräaikaishuollot ja kuluvat osat + muut ei takuuseen menevät korjaukset.
edit: jotenkin luulin lukevani "autoilun kustannukset" ketjua enkä autoilua mahdollisimman edullisesti -lankaa... mutta jätetään nyt silti referenssiksi.
Jaguar XF 09 3.0 bensavapari V6, 2009
2.5 vuotta:
40 000km ajoa (187 000 -> 227 000), 9.8l/100km = 3920 litraa bensaa = n. 5500€
2 x huolto merkkiliikkeessä : 980€
1 x jonkun konehuoneesta pois vispautuneen alipaineletkun laitto, 160€
1 x taakse jarrulevyt ja palat vaihtoon : 280€
autoverot: 2,5 * 400€ = 1000€
autopesuja, pesuaineita, vahoja, hanskoja, pyyhinliinoja jne. tarpeita varmaan max 300€
Yhteensä n. 8220€, joten n. 0.2€/kilometri. Eihän tätä varsinaisesti tosiaan ole käytön edullisuus kärkikriteerien joukossa hommattu.. Vähävikainen ja luotettava kyllä on ollut, turbodiiselmalleista ja remmiahdinbensoista kuullut enemmän huhuja ongelmista. Varmaan etupään jarrut seuraavaksi tulossa ja automaattilootan öljynvaihto 240 000km kohdilla isompina juttuina. Hyvin mielin ajelen kyllä seuraavatkin 40 000km tällä mikäli ei ongelmia tule vastaan, kun kyyti on hyvää eikä oikein samassa tai hieman kalliimmassa hintaluokassa tunnu paljoa parempia vaihtoehtoja olevan.
Arvoa varovaisesti arvioiden laskien laskenut 22 000 € --> 16 000 €
Väliaikaiseen tarpeeseen hyvä tai sit jos haluaa vaihtaa usein.
Yleensä oikealla raharilla tulee halvemmaksi jos pidät yli pari vuotta autoas.
Eikai näitä diilejä voi kukaan mitenkään sanoa edulliseksi? Toki jos oikeasti tarvitsee auton vuodeksi mahdollisimman huolettomasti jossain suurkaupungin alueella, niin ehkä kannattaa. Jos meinaat käyttää autoa 2-3v, tai asut vähänkään pidemmän taipaleen takana, niin äkkiä laskemalla pääset halvemmalla oikeastaan millä tahansa muulla ratkaisulla.Tyyliin parin-kolmen vuoden välein tulee vaihdettua, tai ainakin se vaihtokuume iskee.
Liekköhän tuo Fiksudiili yhä paras/edullisin? Tuntuu siltä että näin herran vuonna 2018 alkaa noita erinäisiä yksityisleasing (ym nimikkeillä kulkevia) olla tarjolla enemmän ja enemmän. TM:n vertailussahan Fiksudiili valittiin ykköseksi, mutta se tehtiin jo alkuvuodesta 2017 muistaakseni.
Tämän auton hankinta-arvo vs nuo muut on luokkaa 25ke ja 15ke. Jos tuon vuodeksi ottaisi, tarviiko maksaa mistään huollosta?Aiheeseen liittyen:
Black Friday Auris vuodeksi 199€/kk
Aiheeseen liittyen:
Black Friday Auris vuodeksi 199€/kk
Lisäksi noissa se on huono puoli että kilometriraja on kiveen hakattu, joten vähän riski ottaa jos saattaa mennä yli. Perinteisessä liisurissa jos menee tonnilla yli niin maksat parisataa lisäkilsoista, noissa purkaantuu koko sopimus ja onnea vaan jos koitat myydä tuollaista yksityisenä melkein 25k hintaan 16k ajettuna, toki tuossa tilanteessa olisikin fiksumpaa hankkia uusi jo 11kk jälkeen, ettei kilsat mene yli.
Itseasiassa näköjään niin on Laakkosen fiksu diilissäkin, onkohan tuo muuttunut vain muistanko vain väärin, josasin muistelin nähneeni että tylysti vaan taattua hyvitystä ei ollut. Vaikka tuo suolainen onkin niin pienessä ylityksessä huomattavasti inhimillisempi (+1000km 210€ vs. monta tonnia). Tosin en tuosta Auriksen mainoksesta moista hintaa löytänyt.Ainakin uusi vuodeksi- Hyundaissa oli lisäkilometrit hinnoiteltu (suolaisesti) erikseen, muistaakseni 21c per km.
Autoilija joka työntää 50 000km/vuosi kiinteiden kulujen pysyessä samassa
vrt
Joka ajaa 5000km kiinteiden kulujen pysyessä samana
Vakuutukset, verot, autopaikkamaksu, katsastusmaksu...Mitkä on ne kiinteät kulut jotka pysyy samana vaikka 20tkm ajavalla vs 50tkm ajavalla? Vakuutus? Eroa toki on vähäsen enemmän ajavan eduksi, mutta ero nyt ei varmaan hirvittävän suuri ole prosentuaalisesti...
...osa arvonalenemasta, osa huoltokuluista, osa rengaskuluista (vähintäänkin vaidot) jne.Vakuutukset, verot, autopaikkamaksu, katsastusmaksu...
Mitkä on ne kiinteät kulut jotka pysyy samana vaikka 20tkm ajavalla vs 50tkm ajavalla? Vakuutus? Eroa toki on vähäsen enemmän ajavan eduksi, mutta ero nyt ei varmaan hirvittävän suuri ole prosentuaalisesti...
Ihan hyvä laskelma! Tuohon voisi vielä lisätä arvonaleneman per 10 000 km?Kuski 1
30 000km/ vuosi
Kuski 2
5000km/vuosi
Kiinteät kulut:
Vakuutus molemmilla sama 600e
Vero sama molemmilla 300e
Huollot samat (30tkm tai yksi vuosi esim öljynvaihto) sanotaan vaikka 100e
Auton arvonalenema: 500e/vuosi
Molemmilla kuskeilla samat autot niin polttoaineen kulutus sama 6,5 litraa /100km
Polttoaine 1,5e/litra
Kuski 1: 2925e polttoaineisiin
kuski 2: 487e polttoaineisiin
Muut kulut samat yhden otantavuoden aikana joten:
kuski 1
1500e + 2925 = 4425e yht/vuosi
kuski 2
1500e + 487 = 1987e yht/vuosi
Kilometrikustannus:
Kuski 1
0,14e/km
Kuski 2
0,39e/km
Ero vaan kasvaa tuosta enemmän ajavan eduksi jos katsotaan pelkästään e/km lukemaa.
Pointtini oli, ettei kannata tuijottaa aina tuota lukua vaan kokonaisuutta.
Ihan hyvä laskelma! Tuohon voisi vielä lisätä arvonaleneman per 10 000 km?
Pointtini oli, ettei kannata tuijottaa aina tuota lukua vaan kokonaisuutta.
Joo, kokonaisuutta kannattaa katsoa, mutta mun silmään pisti nimenomaan kiinteät kulut, joita autoilussa ei ihan tolkuttomasti ole. Numerot saadaan liikkumaan suuntaan jos toiseenkin kun valikoidaan muuttujia laskelmaan
Sun esimerkkiä jos katsoo, niin jos auton huoltoväli onkin vaikka 20tkm eikä just sopiva 30tkm, tai kuski ajaa 40 tkm vuodessa, niin muuttamalla tarkasteluväli vaikka 3 vuoteen huoltokulut noin puolitoistakertaistuu. tai jos huoltoväli on 20tkm ja kuski ajaa 50tkm vuodessa niin ne ~kaksinkertaistuu. Samaten auton arvonalenema ei kyllä mitenkään päin ole sama 5tkm vuodessa rullatulla ja 30tkm vuodessa rullatulla. Vaikka auton ikä vaikuttaakin ison osan arvonalenemasta, niin kyllä niillä kilometreilläkin merkitystä on. Auton arvonalenemakin toki riippuu sen iästä, uudessa autossa sulaa arvoa ensimmäisten vuosien aikana euroina aika paljon enemmän kuin jostain 10-vuotiaasta.
Hyvä näitä on aina laskea, ainakaan uutta autoa ei kannata vähän ajavan pitää, koska huolto-ohjelman mukaiset huollot takuun pitämiseksi ja auton arvon aleneminen syö rahaa ihan tolkuttomasti vaikkei autolla ajais metriäkään
Tuo huoltokulujen osalta on totta mitä sanoit. Mutta se ei aivan riitä kääntämään tuota kuviota, mutta melkein.
Tännehän voisi laittaa ihmiset niitä tapoja ja kaavoja, joilla oikeasti laksevat kustannukset. Jokainen kun laskee vähän miten sattuu nämä niin luvut eivät ole vertailtavissa. Vain kokonaisluvut ovat. Ja se merkitsee tässä, kun puhutaan autoilusta mahdollisimman edullisesti.
Joo, kokonaisuutta kannattaa katsoa, mutta mun silmään pisti nimenomaan kiinteät kulut, joita autoilussa ei ihan tolkuttomasti ole.
Kiinteitä kuluja autoilussa on:
* Ajoneuvovero
* Vakuutusmaksu
* Katsastusmaksu
* Arvonalenemasta se osuus, joka johtuu auton iästä, eikä ajokilometreistä
* Pääomakustannus (on otettu lainaa autoa verten, ja sen korot, tai jäämättä saatavat tuotot sijoituksista, jotka olisi voinut tehdä, jos autoa ei olisi ostanut).
Kyllä näistä helposti tulee aika monta satasta vuodessa, halvallakin autolla.
Tännehän voisi laittaa ihmiset niitä tapoja ja kaavoja, joilla oikeasti laksevat kustannukset. Jokainen kun laskee vähän miten sattuu nämä niin luvut eivät ole vertailtavissa. Vain kokonaisluvut ovat. Ja se merkitsee tässä, kun puhutaan autoilusta mahdollisimman edullisesti.
Eikö niitä jo lueteltu aika monta?Joo, kokonaisuutta kannattaa katsoa, mutta mun silmään pisti nimenomaan kiinteät kulut, joita autoilussa ei ihan tolkuttomasti ole.
Mielestäni kokonaiskustannusten vertailu on hieman turhaa sillä on itsestäänselvää, että vähiten ja halvimmalla autolla ajavalla on pienimmät absoluuttiset kustannukset, mikäli vertaillaan juuri omistusautoja.
Toinen kysymys minkä vuoksi tuo kilometreihin suhteutettu kustannus on mielestäni juuri hyvä, on seuraava: Onko mitään järkeä omistaa se kinneri ja maksaa "vain" tonni vuodessa autoilusta, jos sillä summalla pääsee tankillisen verran? Tiettyä pienemmällä ajomäärällä (ja suuremmalla kilometrihinnalla) muut liikkumismuodot, kuten taksi, tulevat halvemmaksi.
Itseäni ainakin kiinnostaa mitä erilaisilla autoilla ajaminen maksaa ja esimerkiksi juuri se, kuinka paljon ekstraa tulee uunituoreen tai hienomman auton omistamisesta sen tonnin pommin sijaan.
Eikö niitä jo lueteltu aika monta?
En ole ihan varma ymmärsinkö oikein, mutta siis nimenomaan pointti on se absoluuttisten kustannusten määrä. Sehän se määrittää kotitalouden kannattavuuden pitää autoa.
Siis tuo e per kilsa vääristää nyt tuota lukemaa enemmän ajavan eduksi useassa tilanteessa. Sille enemmän autoilevalle se lysti maksaa enemmän joka tapauksessa, kun miettii kaluston uusimista ja auton kulumista.
Eihän siinä ole mielestäni mitään tolkkua vertailla e per km lukemia juuri aiemmin mainittujen syiden takia.
Mitä se mielestäsi kertoo jos kilometrihinta on suurempi vähän autoilevalla? Kannattaako silloin autoa omistaa? Sehän kertoo vain ja ainoastaan sen suhdeluvun oman autoilun kannalta eikä täten ole vertailtavissa muiden kanssa. Haen sitä sellaista summaa tai lukua jossa tuo vertailukelpoisuus on 1:1 vrt johonkin toiseen autoon.
Pääseehän sillä autolla enemmän kuin tankillisen verran. Se juuri on se kysymys tässä. Auoilu mahd edullisesti. Tuo e per km ohjaa ajattelua siihen suuntaan että kannattavaa ajaa enemmän vaikka todellisuudessa näin ei vältämättä ole.
Voisi kysyä, kannattaako kinneriä omistaa jos tulee niin paljon kilsoja että sen kinnerin joutuu vaihtamaan usein? Tai kannattaako kinneriä omistaa jos kiinteät kustannukset ovat todella suuret.
Nuo lisäarvot kuten mukavuus ja turvallisuus ovat kovin käyttäjäkohtaisia. Toiset eivät vaadi autolta mukavuutta tai hienoja leluja. Sille ei vaan mahda mitään. Samalla tavalla olin itsekkin kiinnostunut asiasta.
Ei se hyöty riipu kustannuksesta. Ei kukaan halua ehdoin tahdoin maksaa liikaa, joten se että joku onnistuu autoilemaan halvalla, ei tarkoita etteikö hän kokisi autoilua niin hyödylliseksi, että olisi valmis maksamaan siitä vaikka kymmenkertaisen hinnan jo tarve olisi.Eihän tuo kilometrihinnan laskeminen vääristä yhtään mitään? Siinä kohtaa, kun olet jo maksanut kiinteät kustannukset, jokainen ajettu kilometri yksinkertaisesti tekee autosta saatavasta hyödystä edullisempaa.
Nimenomaan ei voi laskea, tai siis voi mutta tulos on väärä.Siten voi myös laskea itselleen esimerkiksi kuinka paljon maksaa ajella x kilometrin matka.
Ei se hyöty riipu kustannuksesta. Ei kukaan halua ehdoin tahdoin maksaa liikaa, joten se että joku onnistuu autoilemaan halvalla, ei tarkoita etteikö hän kokisi autoilua niin hyödylliseksi, että olisi valmis maksamaan siitä vaikka kymmenkertaisen hinnan jo tarve olisi.
Nimenomaan ei voi laskea, tai siis voi mutta tulos on väärä.
Jos ajat 1km autolla ja maksat tästä lystistä 1000€ vakuutuksina, arvonalenemina yms. niin keksimääräinen kilometrikustannus on 1000€/km. Kiinteät kustannukset ovat noin 999,80€ ja muuttuvat n. 0,20€.
Kumpi siis on lähempänä totuutta, jos henkilö tekee 200km reissu tuleeko kustannuksia n. 40€ vai noin 200 000€?
Tuo on tottakai aika äärimmilleen kärjistetty, mutta ihan vastaava ilmiö siellä on normikilometrreilläkin. Keskimäärin autolilu maksaa n. 0,40€/km, mutta muuttuvia tuosta on vain n. puolet, eli tosin sanoen keskivertoautoilijalla tulos on noin tuplat liikaa jos laskee reissujen hintoja keskimääräisillä kustannuksilla. Onhan noita laskelmia nähnytkin esim. kun koitetaan promota julkisia ja lasketaan tahallaan väärin.
Samoin halutaan vertailla kahden eri "kustannustaktiikan" paremmuutta, niin keskimääräinen kilometrihinta on aika kehno tähän vertailuun, ellei kokonaiskilsat ole samoja. Jos henkilö A ajaa keskimäärin 0,30€/km pakasta vedetyllä premiumilla, ja henkilö B 0,50€/km tonninpommilla, niin ei tuosta voi päätellä, että uudella premiumilla ajelu on halpaa, vaan todennäköisemmin A vaan ajaa enemmän.
mun fiat vm 2005 maksoi 900€ , takajarruremppa 2018 (400€) vakuutukset 200€/v. Nyt 2 katsastusta läpi laakista ja vain huollot jotka tein itse ammattilaisena + 1 etupolttimo ja 1 rek polttimo. Musta 2400€ on kallista + ne vakuutukset.On kyllä kova tarjous. 2400€ vuodessa (+eka määräaikaishuolto varmaan 100-200€). Tämähän on kannattavampaa kuin jonkun vanhan 5000€ luuskan ostaminen omaksi (johon tulee lisäksi hiukan korjausta, renkaita, isommat bensakulut jne.).
Kysymys on vaan, että miksi haluaisit sisällyttää niitä kiinteitä kustannuksia tasakohdistuksella jonkun reissun kustannuksiin?Totta kai jos lasket (200-kertaista) lisäkilometrien hintaa, syntyy virhettä kiinteiden ja muuttuvien kustannusten suhteen muuttuessa radikaalisti. Mutta jos ajomääräsi on ~vakio ja sinulla on tiedossa esimerkiksi edellisen vuoden €/km-lukema, pystyt järkevällä tarkkuudella arvioimaan reissujen kustannuksia siten, että niihin sisältyvät myös auton kiinteät kustannukset.
...ja jos en olisi ajanut sitä kilsan reissua olisi tililtä kadonnut 999,80€, eikä 0€. Eli reissu maksoi 0,20€, auton olemassaolo 999,80€.Vielä suurempi virhe syntyy laskiessa pelkästään muuttuvilla kustannuksilla km-kustannuksia. Jos ajan kilometrin vuodessa ja maksan siitä kiinteinä 999,80€ ja muuttuvina 20 snt, niin tällöin sen vuoden kilometrihinta on todellakin tuhat euroa, eikä 20 senttiä, koska vuoden lopussa tililtä on kadonnut tonni ja auto on liikkunut kilsan. Ei se mielestäni ole "julkisten suosimista", että kaikki auton kustannukset lasketaan kilometrihintaan.
Riippuu jälleen siitä onko autosta luopuminen mahdollista. Toki kärjistetyn esimerkkimme henkilön kannattaisi varmaankin vaihtaa taksiin, mutta jos esitetään minulle, että 100 km reissu maksaa n. 40€ autolla keskikulujen mukaan, joten on halvempaa ostaa 30€ bussiliput, niin laskelma ei vaan pidä paikkaansa kenenkään auton omistajan kohdalla, koska he eivät säästä senttiäkään niistä kiinteistä kustannuksista takaisin. Ja ei kyllä niitäkään, jotka eivät autoa omista, koska on selvää että jos auton joutuu reissua varten hankkimaan tai vuokraamaan on kustannus jotain ihan muuta.Ei se mielestäni ole "julkisten suosimista", että kaikki auton kustannukset lasketaan kilometrihintaan.
Vertaat Vapahtajan vanhaa fiiattia, minkä ite remppaat kädet savessa leimalle, uuteen Aurikseen? Onhan se varmaan halvempaa, kuten topikin otsikko kuuluu, mut sit sun pitää ite pakkasessa asentaa jarrulevyjä vs uus Auris. Puhumattakaan että pitää vielä ajaa sillä viiatilla.
Tallit ja hallit maksaa vaikka ne tulis sulle suoraan taivaalta.
Ja vähän tuo "laakista läpi" kuullostaa siltä että kämmenet hikoili vielä konttorillakin.
Kysymys on vaan, että miksi haluaisit sisällyttää niitä kiinteitä kustannuksia tasakohdistuksella jonkun reissun kustannuksiin?
Jos lasken jonkun reissun kustannuksia, niin minua yleensä kiinnostaa tietää paljonko minulla on vähemmän rahaa jos reissun teen vs. jos en tee. Kiinteiden laskeminen tuohon on sama kun laskisi reissun kuluksi vuokran/vastikkeen/lyhennyksen kämpästä siltä reissun ajalta. Tai vastaava kun sama virhe toisinpäin keskikuluja käyttäen: Polttoainekuluni ovat keskimäärin 5€/päivä, joten polttoainekulut siitä, että ajan Helsingistä Rovaniemelle yhden päivän aikana ovat 5€. Ihan sama looginen ongelma kuin siinä, että laskennallisia kilometrikuluja tilanteessa A sen laskemiseen mikä on kustannuis olisi tilanteessa B. Keskikustannus muuttuu heti kun ajat lisää, joten sitä ei voi käytätä lisäajojen hinnoitteluun.
...ja jos en olisi ajanut sitä kilsan reissua olisi tililtä kadonnut 999,80€, eikä 0€. Eli reissu maksoi 0,20€, auton olemassaolo 999,80€.
Kokonaiskustannuksilla on merkitystä silloin, jos pohditaan autosta kokonaan luopumista tai lisäauton hankkimista. Muutenhan noilla ei ole mitään väliä.
Riippuu jälleen siitä onko autosta luopuminen mahdollista. Toki kärjistetyn esimerkkimme henkilön kannattaisi varmaankin vaihtaa taksiin, mutta jos esitetään minulle, että 100 km reissu maksaa n. 40€ autolla keskikulujen mukaan, joten on halvempaa ostaa 30€ bussiliput, niin laskelma ei vaan pidä paikkaansa kenenkään auton omistajan kohdalla, koska he eivät säästä senttiäkään niistä kiinteistä kustannuksista takaisin. Ja ei kyllä niitäkään, jotka eivät autoa omista, koska on selvää että jos auton joutuu reissua varten hankkimaan tai vuokraamaan on kustannus jotain ihan muuta.
En nyt väitä, etteikö noilla keskikustannuksillakin voisi olla oma paikkansa kuluvertailuissa silloin kun verrataan suurinpiirtein samaa luokkaa olevia kilsamääriä. Onhan se selvä, että erityyppisissä autoiluratkaisuissa samoillakini kilsoilla voi kiinteiden ja muuttuvien kulujen suhde muuttua, niin että vain toisien vertaaminen vääristää. Mutta tällöin puhutaan nimenomaan kokonaisuuksien vertailusta, ei minkään reissun kulujen. Mutta jos palataan tuohon alkuperäiseen "Eihän tuo kilometrihinnan laskeminen vääristä yhtään mitään?" toteamaan niin kyllä se pelkän keskihinnan käyttäminen vääristää montaakin laskelmaa: Ja etenkin tuota reissun kulujen laskemista, kun reissulla pistetään kannettavaksi kuluja joihin se päätös tehdä reissu ei vaikuta ollenkaan.
Kokonaiskustannuksilla on merkitystä silloin, jos pohditaan autosta kokonaan luopumista tai lisäauton hankkimista. Muutenhan noilla ei ole mitään väliä.
Onhan kokonaiskustannuksilla aina merkitystä kun miettii auton hankkimista tai vaihtamista. Mitä vähemmän ajaa, sitä vähemmän autoon kannattaa pääomaa sitoa.
Tässä juuri meilläkin suunnitteilla auton päivitys ja tullut siihen lopputulokseen, että vaikka kuinka himottaisi joku hieno Volvon uusi hybridi, niin meidän 10tkm vuosittaisella ajosuoritteella tuollaisen pito tulee aivan tajuttoman kalliiksi suhteessa hyötyyn. Tätä voi ihan hyvin vielä havainnoillistaa vaikka niin, että kun pelkkä arvonalenema alkaa lähennellä 1e/km, niin pelkästään yhden lapin reissun auotoilukulut alkaa (laskennallisesti!) olla parin tonnin luokkaa.