Autoilua mahdollisimman edullisesti

Auts. Laskin juuri oman auton kulut / km, niin kalliiksihan tuo tulee. En huomioinut arvonalenemaa, vaan ainoastaan viimeisen 12 kk toteutuneet kulut, mukaan lukien osamaksu. Ajokilometrejä 30 tkm. Kulut 0,49€/km. Pelkkiin huoltoihin palanut kivasti > 2k€, joka nostaa tuota kulua. Autona siis 07 VW Caravelle. Ja kyllähän tuo tuota naftaakin syö...

Tässähän tuli ihan motivaatiota vaihtaa halvempaan, kun ei enää noin isoa peliä tarvitse. Joku litran koneella oleva uus pikkuauto lienee yli puolet halvempi kuukausitasolla, arvonalenemineen.
 
Osamaksuhan on nimenomaan se arvonalenema jollain tasolla (joko vähemmän tai enemmän, ensinmainittu on katastrofi)

Itse en oikein viitsi tuota osamaksua laskea näihin mukaan, vaan lasken kaikki muut kulut ja sitten aina välillä tutkailen mikä se arvonaleneman tilanne on sillä hetkellä.
Totta, totta. Arvonalenema on ollut tässä vuodessa markkinan mukaan aika tarkalleen tuon osamaksuerien verran.

Excelissä näyttää vakuutusten, polttoaineen ja arvon aleneman kanssa aika houkuttelevalta myös uuden auton hankinta - ainakin kun tähän vertaa. Uuden auton (pienen) kulut n. 0,21€/km.
 
Auts. Laskin juuri oman auton kulut / km, niin kalliiksihan tuo tulee. En huomioinut arvonalenemaa, vaan ainoastaan viimeisen 12 kk toteutuneet kulut, mukaan lukien osamaksu. Ajokilometrejä 30 tkm. Kulut 0,49€/km. Pelkkiin huoltoihin palanut kivasti > 2k€, joka nostaa tuota kulua. Autona siis 07 VW Caravelle. Ja kyllähän tuo tuota naftaakin syö...

Tässähän tuli ihan motivaatiota vaihtaa halvempaan, kun ei enää noin isoa peliä tarvitse. Joku litran koneella oleva uus pikkuauto lienee yli puolet halvempi kuukausitasolla, arvonalenemineen.
Tänään kiersin kolme autoliikettä läpi ja katselin uusia autoja. Hyundai, Toyota ja Skoda tällä kertaa. Jo Toyota Yariksessa on ihan kivat tilat takapenkillä ja esim Skoda Fabiassa. Pituutta toki vain 175.

Fabian kävin koeajamassa 1.0 Tsi 95 drive, 15 200 €. Oli isommilla 16" vanteilla. Ihan pirteäkin 1 ja 2 vaihteilla, kun auto on pieni. Myös Seatillakin taitaa olla vastaavia, esim Toledo, joka on kyllä Fabiaa isompi.

Esim Skoda Fabia voisi olla aika pihi auto, koska pitää kai aika hyvin hintansa? Fabia oli hyvä ajaa ja hiljainen. Nykyinen on Citroen Xantia 2000 2.0 HDi 110 (pakettiauto) ja pieni fabia oli pirteämpi pienissä nopeuksissa, vaikka on litran moottorilla. Lisäksi rengasmelu oli aika pieni fabiassa ja samoin mottorin ääni. Ohjaus oli myös ihan hyvä. En isompaa moitetta keksinyt autosta.
 
Pakuksi rekisteröity farkkudiesel vuosituhannen vaihteesta. Ajalta ennen monimutkaista egr:ää , hiukkassuodatinta, imusarjan läppiä, vnt ahtimia yms turhakkeita.Tai sama vaikka henkilöautonakin pitää , ajaminen on niin halpaa. Kaikki tarvittava peruskäyttöautoon löytyy 1-2ke autosta. ilmastointi, vetokoukku vakkari yms. Arvonalenemaa ei juuri tapahdu, kaskoja ei tarvi. Pelkkä liikennevakuutus riittää.
Kakkosautona päristellyt 170tkm reilun 5l keskikulutuksella aivan olemattomilla käyttökuluilla ja täysin huoleton peli ,nyt 500tkm mittarissa. Samaa ei voi sanoa uudemmista....

edit. manuaalilaatikolla varustettu diesel siis...
 
Viimeksi muokattu:
Volvo 850 TDI ja manuaali, mutta oli ihan henkilöauto. Olihan se muuten halpaa, mutta korjauksiin 1v2kk aikana 2000e. Voi sitä ilon päivää, kun pääsin tuosta autosta eroon. VW:n tekniikka :rofl:
 
Aivan. Kaikki vanhat dieselit eivät ole luotettavia. Riippuu moottorityypistä.
 
Pakuksi rekisteröity farkkudiesel vuosituhannen vaihteesta. Ajalta ennen monimutkaista egr:ää , hiukkassuodatinta, imusarjan läppiä, vnt ahtimia yms turhakkeita.Tai sama vaikka henkilöautonakin pitää , ajaminen on niin halpaa. Kaikki tarvittava peruskäyttöautoon löytyy 1-2ke autosta. ilmastointi, vetokoukku vakkari yms. Arvonalenemaa ei juuri tapahdu, kaskoja ei tarvi. Pelkkä liikennevakuutus riittää.
Kakkosautona päristellyt 170tkm reilun 5l keskikulutuksella aivan olemattomilla käyttökuluilla ja täysin huoleton peli ,nyt 500tkm mittarissa. Samaa ei voi sanoa uudemmista....

edit. manuaalilaatikolla varustettu diesel siis...
Sama huomio 2000 mallisista pakuksi rekatuista. Ei ole vielä liian uutta tekniikkaa ja siis toimivuus on minusta parempi kuin 5 vuotta uudemmissa. 406 70 tkm ajettuna neljän vuoden aikana. Hintakin oli sopiva, 950 €. Ostin sitten Xantian samalla 2.0 110 hdi moottorilla ja 350 tkm ajettuna, 425 eurolla. Ihan tuollakin möhkö autolla ajelee menemään. Vetokoukku ja ilmastointi löytyy, mutta vakionopeudensäädintä ei ole tuossa autossa. Peugeotissa se on ja samoin automaatti ilmastointi.
 
Muuten tuo 850 TDI oli kiva vehje, aina silloin kun oli kunnossa. Siinä taisi olla muuten kaikki mahdolliset varusteet, paitsi sähköpenkit, kattoluukku ja lämmitettävä takapenkki. Otin kesäksi ihan ilomielin 850 T5 käyttöön. Vaikka polttoaine kustannukset oli kolminkertaiset, niin silti säästyi rahaa.
 
Nii.. Ei sen vanhan auton tarvitse olla se pienin ja inhottava ajella. Eikä ikä tarkoita täysin resua. Aika mukavaksi koen tuon oman Audi A8 ajella vaikka 23 vuotta ikää. Löytyy tarvittava ja vetokoukullakin saa kiskoa 1950kiloa. Ruoste ei syö alumiinia joten ei niitäkään ongelmia. Sisätilatkaan ei mitkään hirveät. Itse pitää kyllä kyetä korjaan vanhoja laitteit et ne halvat kilometrit toteutuu. Tuolla aiemmin #208 jo mainitsinkin kulut.
.
Nätti A8. Jotenkin omaan silmään näissä A8 audeissa ei ikä näy samalla tapaa, kuin vaikkapa 7-sarjan bemarissa.
 
Peugeot 207 vm2007. Ajoa vuoden sisään 60tkm, jonka aikana hehkutulpat, egr-putsaus ja jarrut uusittu. Nyt meni jakopään vaihtoon, kun mittarissa 320tkm. Halpa auto periaatteessa, maksoi 3k. Muutenhan toi on ihan hirveä ajaa, jos vertaa c5-koppaiseen a6:seen kaikilla herkuilla ja isoimmalla bensamyllyllä.
 
Nonni. Se on sitten Caravelle myyty ja ensi viikolla pitäisi keksiä uutta autoa alle. Tavoitteena saada alle tuon Caravellen kulut ja vähän lisää ajonautintoa. Nettiauton surffaus siis alkakoon :D
 
Laskimpa sitte tuon meidän käyttöauton kulut omistusajalta. Eli autohan on Jeep Grand Cherokee, -95 4.0L L6, bensa+automaatti, part-time nelikko. Ajettu kaikkiaan 340tkm, aukaisematon moottori ja voimansiirto.
Meillä se on sen 3v vuotta kohta ollut. Kilometrejä tullu tuona aikana 40tkm. Korjauskuluja osiin ja töihin (teen itse kaiken) menny n.800€ koko aikana. Laskelmassa mukana bensat, vakuutukset, verot, renkaat, huollot, korjaukset, katsastukset, pysäköinnit, ja pesukulut.
Kilometrihinta 0,28€/km, käyttö+seisontakulut 303€/kk.

Bensankulutus haukkaa piirakasta aika ison osan, 68%. :D
Yksinkertainen ja toimintavarma tekniikka, itse tehdyt korjaukset ja huollot vähentää vastaavasti kuluja todella paljon. Varaosat tulee kaikkiin autoihin murto-osa hinnalla rockautosta ameriikasta.

Ihan tyytyväinen oon ollu. Uskaltaskohan Piipaasta tehdä samaa laskelmaa.. :rofl:
 
HALVIN tapa ajaa suomessa on ostaa museoauto ja ajaa sillä. Se vaan on.
 
Nonni. Tätä nyt ei kai voi laskea täysin edulliseksi, mutta koska en osannut päättää minkä auton ostaisi, niin tilasin kuukaudeksi OP:n kausiautopalvelusta Yariksen... n. 40snt / km. Toinen vaihtoehto olisi ollut ostaa vastaavanhintainen pommi, mutta ei vaan pystynyt :)
 
Nonni. Tätä nyt ei kai voi laskea täysin edulliseksi, mutta koska en osannut päättää minkä auton ostaisi, niin tilasin kuukaudeksi OP:n kausiautopalvelusta Yariksen... n. 40snt / km. Toinen vaihtoehto olisi ollut ostaa vastaavanhintainen pommi, mutta ei vaan pystynyt :)

Paljonko sulla tulee kilometreja kuukaudessa? Meinaan että mitä tuo lysti tulee maksamaan:think:
 
Paljonko sulla tulee kilometreja kuukaudessa? Meinaan että mitä tuo lysti tulee maksamaan:think:
Maksaa 569 eur / kk, sis kaiken paitsi bensat. Ja 2000 km kuuluu hintaan. Ylikm, 17 snt / km. Eli, ilman bensoja kulu on 2000 kilsalla se 28 snt / km. Arvioin että menee vähän yli 2000 km / kk. Kuukaukauden päästä sitten viisaampi kokonaisuuden suhteen.
 
Noniin, tuodaan ketjuun oma panos ranskattaren kanssa. -98 406 sedan pösö, säästömallin 1.8L 90 hv kasitappisella koneella. Ostettaessa oli ajettu 223700 km ja tällä hetkellä mittarissa 260890 km, eli ~37 tkm tullut ajettua puolessatoista vuodessa. Huoltoihin & korjauksiin on laskettu pelkästään osien ja tarpeiden hinnat, sillä opiskelijan tuntipalkka on nolla euroa :rofl:.

Kokonaiskustannukset ovat 17,35 snt/km, olettaen arvonalenemaksi 0€. Ostohinta oli 725€ ja näköjään kilpien välissä olevan auton hinta on halvimmillaan siellä 500€ paikkeilla, eli niin kauan kuin tuon saa leimasta läpi, niin arvoa on muutama satanen jäljellä :D. Olettaen, että auto räjähtää tuohon paikkaan, kilometrihinta on 19,31 snt. Bensojen osuus 9,64 snt/km. Keskikulutus koko ajalta 6,94 L/100 km, arviolta 85% matkaa ja 15% kaupunkiajoa. Kilometrihintaa nostaa nuoren kuljettajan vakuutusmaksut, ensimmäisen vuoden liikennevakuutus oli lähes auton arvoinen, nyt toisena vuonna minikaskolla (sisältää tiellejättöturvan :vihellys:) 570e. Veroja meni näköjään se 260€ ensimmäisenä vuonna ja 280€ korotusten jälkeen.

Kokonaisuudessaan olen ollut varsin tyytyväinen pököttiin, kertaakaan ei ole jättänyt tielle ja kyytikin on hintaluokassaan yllättävän mukavaa. Kyytiin mahtuu neljä aikuista tavaroineen ongelmitta, isolla tiellä pystyy keskustelemaan takapenkkiläisille huutamatta ja on rento ajettava. Penkit ovat oikeasti mukavat ja pehmeät, mutta pitkäjalkaisena kuskina kaipaisi vähän lisää reisitukea. Yksinkertainen tekniikka on helppo huoltaa ja konehuoneeseen mahtuu melkein seisomaan koneen eteen. Moottori on tehoihinsa nähden sitkeä (maksimivääntö @2600 rpm), eli ei tarvitse pykältää mäkiin, mutta ei tuo kyllä mihinkään kulje vaikka kuinka huudattaisi, varsinkaan kuormattuna :rofl:. Matka-ajossa kaipaisi vakkaria ja kuumina kesäpäivinä ilmastointia :darra:
 
Nonni. Tätä nyt ei kai voi laskea täysin edulliseksi, mutta koska en osannut päättää minkä auton ostaisi, niin tilasin kuukaudeksi OP:n kausiautopalvelusta Yariksen... n. 40snt / km. Toinen vaihtoehto olisi ollut ostaa vastaavanhintainen pommi, mutta ei vaan pystynyt :)
Ota autoverkkokauppa.comista joku edullinen korealiisari? Pitäisi tulla aika paljon halvemmaksi.
 
Onko tämä sitä keskihintaista autoilua? :D

Finanssiryhmä laski: Näin huiman kalliiksi tulee tavallisella käytetyllä Toyotalla ajaminen – lähemmäs 500 euroa kuussa!

On melkoisen paljon isohkoja kuluja, jotka on vältettävissä omalla tekemisellä ja vaivannäöllä. Itse olin kuvitellut että moisen summan saisi uppoamaan vasta jos ajaa jollain uudehkolla premiumilla mutta olenkin ajanut aina sellaisilla autoilla, jolla arvonaleneman voi pyöristää nollaan tai sitten sen sattuu saamaan kaupaksi kalliimmalla kuin itse osti.

EDIT: Oli aika yläkanttiin kyllä hintoja laskelmiin pistetty. Renkaat kalleinta testivoittajaa, öljynvaihdolle hinnaksi 150e ja korjauksiin joka vuosi 300e...
 
Viimeksi muokattu:
Citroen xantia hdi:n tuli 16 kk leimaa. Parkki polttimo oli palanut. Taka kelkka on vähän ruosteessa, mutta ei vielä enempää haitannut. Ihan hyvä auto hintaisekseen. Ajettu 350 tkm, vm -00, helmikuussa auto maksoi 425 €.
Peugeot 407 maksoi reilu 2 vuotta sitten 1500 € ja siihen tuli myös leima. Lämmityslaitteen ja webaston korjasin. Sekä takaiskarin ja jarrupalat eteen.
Kolmas auto Peugeot 406 on vielä katsastamatta.

Xantian katsastus oli 39 € eli halpa oli.
 
EDIT: Oli aika yläkanttiin kyllä hintoja laskelmiin pistetty. Renkaat kalleinta testivoittajaa, öljynvaihdolle hinnaksi 150e ja korjauksiin joka vuosi 300e...
Tuossa oli kaikenlaista pientä ihmeellistä. Autona vanha ritsa ja sitten ajetaan 30 tonnia vuodessa. Rahoitus joustoluotolla, jossa on törkeän korkea korko. Mistä tahansa autoliikkeestä saa halvemmalla luottoa.
 
Juuri tuossa ynnäilin oman Peugeot 207:n kuluja. Kyllähän se kalliiksi tulee, mutta oma aika on niin arvokasta ettei viitsi julkisia käyttää ja maksaa verottaja sentään jotain takaisin.
Ajoa tulee noin 35000 km ja kokonaiskulut ovat noin 4500 euroa eli 13 snt/km. Polttoaine on noin 5,6 snt/km, renkaat 1 snt/km, huoltoja ja korjauksia noin 3 snt/km ja vakuutukset sekä verot noin 3 snt/km.

Edit: Enpä sitten laskenut arvonalenemaa mukaan, mutta karkeasti se on noin 500 euroa/v eli 1,4 snt/km. Auto on vuoden 2008 Peugeot 207 1.6 HDI. Yhteensä siis noin 5000 euroa vuodessa menee auton pitämiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ottaa tuollaisen autoverkkokauppa.comin liisarin vuodeksi Huyndai i20, 189e/kk 15tkm ja ajaa joka kilsan, niin kustannuksia tulee 15snt/km täysin uudesta autosta.

Päälle sitten vakuutus.

Ymmärtäisin, että jos auton palauttaa 365pv kohdalla, niin yhtään huoltoa ei tule, renkaita ei tarvitse maksaa ja mitään muitakaan kuluja ei tule.

Kannattaa tarkastaa ehdot noista ekan vuoden huolloista. En tiedä kenelle eka öljynvaihto menee jos huoltokirjassa sanotaan vaihtoväliksi 25000km/1v ja 1v vaihtoväli filttereille myös.

Samalla rahalla näyttäisi saavan myös Renault Clio:a.

Jos ei tarvitse isompaa autoa tai enempää kilsoja, niin itse kyllä ajaisin tuollaisella paljon mielummin kuin jollain 15v vanhalla rupisella ritsalla.
 
Viimeksi muokattu:
Jo heti sivustolta näkyvissä..

- perustamiskulun 180 € ...Luottokustannukset yhteensä 464,38 €
- Jos auton ajokilometrit ylittävät sovitun määrän, laskutetaan yli menneistä kilometreistä 0,20 €/km.
- Sopimushinta ei sisällä huoltoa.
Minusta näyttäisi siltä, että tuo 180e perustamiskustannus sisältyy kuukausieriin:
"Rahoitusesimerkki: auton hinta varusteineen 13.841,40 €, vaihtoauto/käsiraha 0 €, rahoitettava osuus 13.841,40 € (sis. perustamiskulun 180 €), rahoitusaika 13 kk, käsittelymaksu 0 €/erä, Korko 1,75 %, kk-erä 189 €, poikkeava viimeinen erä 12.000 €. Todellinen vuosikorko 3,09 %. Luottokustannukset yhteensä 426,5 €. Auton todellinen luottohinta yhteensä 14.267,90 €."

Ts kustannuksia tulee (14267,90 - 12000)/12 = 189e/kk.

Se tärkeä kohta (joka oikeasti aiheuttaa kustannuksia on:
"Määräaikaishuolto on suoritettava valtuutetussa merkkihuollossa ennen auton palautusta." Tuo on se tärkeä kohta, koska sillä määritellään että se ensimmäisen vuoden määräaikaishuolto pitää olla tehtynä ennen palautusta 12kk kohdalla.

20snt/kilsakin on vielä halpa hinta itseasiassa kun katselee muiden uudehkoilla autoilla ajavien kustannuksia.

Tuohan on muuten kuin uuden auton ostaminen huonohkolla rahoitusdiilillä, mutta 12 000e takaisinostohinta on sovittu etukäteen. Ei tarvitse arvuutella, että paljonko jobbari tarjoaa autosta kun sen haluaa palauttaa.
 
Juuri tuossa ynnäilin oman Peugeot 207:n kuluja. Kyllähän se kalliiksi tulee, mutta oma aika on niin arvokasta ettei viitsi julkisia käyttää ja maksaa verottaja sentään jotain takaisin.
Ajoa tulee noin 35000 km ja kokonaiskulut ovat noin 4500 euroa eli 13 snt/km. Polttoaine on noin 5,6 snt/km, renkaat 1 snt/km, huoltoja ja korjauksia noin 3 snt/km ja vakuutukset sekä verot noin 3 snt/km.

Pösöllä on kyllä kertynyt halpoja kilometrejä, mutta kuinka paljon arvonalenema vaikuttaa lukemaan? 207:sta saa kuitenkin näköjään maksaa jopa kymppitonnin.

@zepi, ehtojen mukaan tuohon 189€/kk tulee päälle siis bensat, vakuutukset ja verot? Pelkästään polttoaineesta (1,4€/L, 4,7l/100km, eu-yhdistetty tuolle autolle ja 15000 km) tulee liki tonni, olettaen että menee luvatulla kulutuksella. Ehdoissa lukee, että "Rahoitus edellyttää kaskovakuutuksen", omilla tiedoillani täyskasko tuohon maksaa reilut ~800€/vuosi ja veroa tulee 172€/vuosi.

Eli kokonaiskustannus vuodessa kaikkine kuluineen on tuo 189*12+1000+800+172 = 4156€, eli 15 tkm kilometrihinnaksi jää 27,7 snt/km.

Tuollainen liisingi on toki edullinen tapa hommata uusi kauppakassi, mutta kenen perse kestää ajella isolla tiellä tuommoisella pesupallolla :dead:. Muutamaa vähän uudempaa pikkuautoa on tullut ajettua, niin eipä niillä ole mitään jakoa edes 15-20 vuotialle isommille autoille mukavuudessa (eikä luonnollisestikaan tiloissa). Ajettavuus ja melu satasen vauhdissa on melko tuuheaa.
 
Pösöllä on kyllä kertynyt halpoja kilometrejä, mutta kuinka paljon arvonalenema vaikuttaa lukemaan? 207:sta saa kuitenkin näköjään maksaa jopa kymppitonnin.
Lisäilinpä arvoalenemankin mukaan. Auto on siis jo lähes 10 vuotta vanha eikä sen arvo ole kuin 3000 euron luokkaa. Arvioin arvonalenemaksi noin 500 euroa/v. Eiköhän tuosta vielä 1000 euroa saa 4 vuoden päästä.
 
Tuollainen liisingi on toki edullinen tapa hommata uusi kauppakassi, mutta kenen perse kestää ajella isolla tiellä tuommoisella pesupallolla :dead:. Muutamaa vähän uudempaa pikkuautoa on tullut ajettua, niin eipä niillä ole mitään jakoa edes 15-20 vuotialle isommille autoille mukavuudessa (eikä luonnollisestikaan tiloissa). Ajettavuus ja melu satasen vauhdissa on melko tuuheaa.
No tuo nyt on tuollaista, että onko maantieajo ykkösprioriteetti, ja onko hemmotellut itsensä piloille isommalla autolla. Pienempi auto on puolestaan kaupunkiajossa näppärämpi (ja tähän sitten premium-tyypit tietysti sanovat että heidän 15-20 vuotta vanhoissa premium-lohnissaan on etu- ja takatutkat). Itse taannoin yllätyin, että miten paljon hiljaisempi uusi Ford Fiesta oli kuin vuoden 2005 malli, eli kehitystä sielläkin tapahtuu.

Vaan joo, itselläkin on todellisia tarpeita isompi auto yleisen ajomukavuuden takia, vaikka isompi malli ei ole mitenkään järkevästi perusteltavissa hinta/hyöty-suhteen kannalta. Harkinnassa on kyllä, että seuraava auto olisi taas pienempi.
 
Laskeskelin tässä jos nyt keväällä sais Pösö 307 cc avon myytyä 5k, niin sitten olis 2v ajo ja n. 23tkm maksanut n. 0,35e kilometriltä sisältäen kaikki kulut. Kilometrin hintaa pudottais kyllä paljon jos tulisi ajettua pidempää matkaa maantiellä, itselläni ei tule ajettua kuin n. 11-12tkm vuodessa ja sekin melkein kokonaan pätkäajoa.
 
Hanki japsi auto ja tee huollot itse mm määräaikaishuollot säästät paljon rahaa.
 
Ei tuossa ole muita kuluja kun se kuukausierä. Lähde: ostin tommoisen.

Huoltoja tohon autoon ei ehdi tulla edes.

Ei tarvinnut kauaa miettiä kun vastaava siedettävän kuntoinen ritsa maksaisi helposti yli viisi tonnia ja sittenkin pitäisi varautua synttärisetteihin.

Näissä uusissa sopimuksissa huolto ei tosiaan kuulu hintaan. Vuonna 2016 solmituissa sopimuksissa huolto kuului hintaan. Itse palautin juuri i30:n ja ennen auton palautusta tuli vuosihuollon aika vastaan, Autoverkkokauppa hyvitti huollon. Hyvä puoli tuossa diilissä oli myös, että autosta pääsi varmasti eroon. Kun tietää ettei enempää tule takkiin niin voisi ottaa jopa Renaultin tai jonkun muun, jonka arvo putoaa käytettynä paljon.
 
Minusta näyttäisi siltä, että tuo 180e perustamiskustannus sisältyy kuukausieriin:
"Rahoitusesimerkki: auton hinta varusteineen 13.841,40 €, vaihtoauto/käsiraha 0 €, rahoitettava osuus 13.841,40 € (sis. perustamiskulun 180 €), rahoitusaika 13 kk, käsittelymaksu 0 €/erä, Korko 1,75 %, kk-erä 189 €, poikkeava viimeinen erä 12.000 €. Todellinen vuosikorko 3,09 %. Luottokustannukset yhteensä 426,5 €. Auton todellinen luottohinta yhteensä 14.267,90 €."

Ts kustannuksia tulee (14267,90 - 12000)/12 = 189e/kk.

Se tärkeä kohta (joka oikeasti aiheuttaa kustannuksia on:
"Määräaikaishuolto on suoritettava valtuutetussa merkkihuollossa ennen auton palautusta." Tuo on se tärkeä kohta, koska sillä määritellään että se ensimmäisen vuoden määräaikaishuolto pitää olla tehtynä ennen palautusta 12kk kohdalla.

20snt/kilsakin on vielä halpa hinta itseasiassa kun katselee muiden uudehkoilla autoilla ajavien kustannuksia.

Tuohan on muuten kuin uuden auton ostaminen huonohkolla rahoitusdiilillä, mutta 12 000e takaisinostohinta on sovittu etukäteen. Ei tarvitse arvuutella, että paljonko jobbari tarjoaa autosta kun sen haluaa palauttaa.

Mulle on tulossa tuollainen mutta 1 litrasella turbolla. Ensimmäinen huolto pitää teettää, mutta sillä on hintaa 235€. Laskeskelin että omilla ajoilla tuolle tulee aika tarkkaan veroineen ja vakuutuksineen ja bensoineen ja tuo huolto huomioiden hintaa vähän alle 400 kuussa, mikä on toki enemmän kuin jos ajaisin jollain vanhalla paskalla mutta tähän ei mee sitten niin helvetisti rahaa että saisi pidettyä tiellä ja nuo kustannukset on melko varmat ettei tule mitään extraa. Bensat laskin 1.40€/litra ja 6l/100km kulutuksella 14tkm vuodessa ajoilla.

Kulut mulla /kk
Auto 209.00
Vero 13.51
Vakuutus 52.79
Bensa/kk 98.00
Huolto 19.58
 
Mulle on tulossa tuollainen mutta 1 litrasella turbolla. Ensimmäinen huolto pitää teettää, mutta sillä on hintaa 235€. Laskeskelin että omilla ajoilla tuolle tulee aika tarkkaan veroineen ja vakuutuksineen ja bensoineen ja tuo huolto huomioiden hintaa vähän alle 400 kuussa, mikä on toki enemmän kuin jos ajaisin jollain vanhalla paskalla mutta tähän ei mee sitten niin helvetisti rahaa että saisi pidettyä tiellä ja nuo kustannukset on melko varmat ettei tule mitään extraa. Bensat laskin 1.40€/litra ja 6l/100km kulutuksella 14tkm vuodessa ajoilla.

Kulut mulla /kk
Auto 209.00
Vero 13.51
Vakuutus 52.79
Bensa/kk 98.00
Huolto 19.58

Itse päädyin tuota -uusi vuodeksi diiliä vuoden koitettuani, että seuraavaksi vuodeksi mennään tonnin pommilla. Sitä korjataan max 700€ vuodessa. Jos menee pahasti rikki/pomppaa katsastuksesta, niin paaliin (romuttamolta saa noin 300€ hyvitystä) ja uusi tonnin kosla alle. Kulut on kuitenkin pienemmät per vuosi, koska vakuutukset on pienemmät ja per kk ei tarvitse maksaa mitään. Kysymys on lähinnä siitä, että haluaako ajaa uudella vai yli kymmenen vuotta vanhalla autolla. Jos huoltoihin ei mene vuoden aikana rahaa noin paljon ja menee katsastuksesta nätisti läpi, niin ensi vuotta varten säästö on vieläkin isompi.
 
Itse päädyin tuota -uusi vuodeksi diiliä vuoden koitettuani, että seuraavaksi vuodeksi mennään tonnin pommilla. Sitä korjataan max 700€ vuodessa. Jos menee pahasti rikki/pomppaa katsastuksesta, niin paaliin (romuttamolta saa noin 300€ hyvitystä) ja uusi tonnin kosla alle. Kulut on kuitenkin pienemmät per vuosi, koska vakuutukset on pienemmät ja per kk ei tarvitse maksaa mitään. Kysymys on lähinnä siitä, että haluaako ajaa uudella vai yli kymmenen vuotta vanhalla autolla. Jos huoltoihin ei mene vuoden aikana rahaa noin paljon ja menee katsastuksesta nätisti läpi, niin ensi vuotta varten säästö on vieläkin isompi.

Tuohan on ehdottomasti halvin tapa autoilla mutta se on juurikin siitä kiinni haluaako ajaa vanhalla pommilla vai uudella autolla. Sitten toisaalta jos on perhettä niin ei ehkä halua ajaa sillä vanhalla laatikolla joka mahdollisesti jättää tielle. Mutta sehän tuossa diilissä onkin hyvä että vuoden päästä voi taas kokeilla jotain muuta ratkaisua.
 
Mulle myyjä väitti kivenkovaan että eka huoltohan ei ehdi tulla vastaan vuoden diilissä. Ilmeisesti se 12kk välihuolto pitäis nyt sitten tehdä? Pitääpä vääntää tosta vähän kun mennään hakemaan autoa. Lopullista soppariahan ei tehdä ennen sitä.

Näinhän se kuulemma on että 12kk kohdalla pitäis eka huolto tehdä mutta hinta on noin tuon 235€. No pitää itsekin kattoa soppari vielä kun haen tänään auton.
 
Meillä otettiin keväällä Laakkosen fiksudiilit molempiin autoihin. 48kk/60tkm. Meillä tulle aika vähän kilsoja, mutta halutaan ajaa uusilla ja mukavilla autoilla ja kovin isoille autoille ei ole mitään tarvetta. Pari kaveriakin on nyt tollaisen fiksudiilin ottanut lähiaikoina.

Meille siis tuli BMW 116dA business + iso kasa varusteita. Perushinta ois ollut huhtikuussa 269e/kk, mutta varustelu pompautti meillä ton 326e/kk. Toiseksi otettiin Mini Clubman Cooper A ja taas kasa varusteita. Perushinta tais olla 312e, mutta meillä se pomppasi 375e/kk tasolle.

Mutta esim tollaisen 116dA busineksen kun ois perusmallina ottanut, niin kk-kulut ois n:
KK-maksu 269e/kk
Vakuutus 53e/kk (Tällä hetkellä Lähitapiolaan maksan ton verran täysillä bonuksilla)
Vero 13e/kk (160e/vuosi)
Käyttövoimavero 33e/kk (400e/vuosi)
Katsastus 2e/kk (yksi tulee neljään vuoteen, oletetaan nyt 96e)
Huollot 15e/kk (Laskin 700e/48kk)
Sulat, pissapojan nesteet 3e/kk
Tollaisenaan 0,31e/km
Lisäkilsoista veloittavat 0,11e/km (siis jos auton lopuksi palauttaa, aina voi tietty auton itselleen lunastaa lopuksi, hintahan on tiedossa)
Päälle polttoainekulut 0,06e/km

Eli uudella BMW:llä saa ajaa 0,37e/km neljä vuotta, lyhyemmät ajat toki kalliimpia. Tosin nyt ovat nostaneet noita hintoja reippaasti, ainakin ton 1-sarjan kanssa ja oli näköjään 368e/kk 48kk/40tkm... Taisin olla hyvään aikaan liikkeellä :) Mutta tuolta saa liki kaikki Laakkosen malleja ja osa on kyllä vieläkin edullisia. Esim. Skodat

Uusi ŠKODA Laakkonen FiksuDiilillä! | Laakkonen

Niin ja 118i ois ollut 279e ja sit ois jäänyt toi käyttövoimavero (tms.) pois ja kulujen puolesta ois päässyt tonne 0,29e/km, mutta polttoainekustannus ois ~2snt/km enemmän eli +-0. Halusin dieselin :)

Kyllä tollaista mallia kannattaa todella harkita. Ei ole rahat kiinni autossa. Itselläkin on tilanne, että oisin voinut käytännössä autot ostaa käteisellä, mutta sitten olisi tartennut myydä vastaava määrä sijoituksia. Ja siinä nyt ei ole mitään järkeä pitkällä tähtäimella.
 
Nuo Laakkosen hinnat on vaan aika kovia. Ja sitten jos haluat alhaisen kk-hinnan niin sitten pitää ottaa liian pitkäksi aikaa. Tuossakin maksat Bemarista 4 vuoden aikana 15648€ (Puolet auton hinnasta?). Tuo on aika paljon kun miettii että neljän vuoden päästä palautat auton ja sulle ei jää käteen mitään. Sopparin loppupuolella tuo auto ei myöskään enää ole uusi.
Käytännössä tuo ei hirväesti eroa siitä jos vaan ostaisi tuon auton.

Autoverkkokaupan diilit on minusta parempia, koska ovat hinnaltaan halvempia ja sopparit lyhyempiä. Siinä enemmän toteutuu se, että ajat kokoajan uudella autolla, ja etkä maksa isoa osaa yhden auton hinnasta.
Mutta autoverkkokaupassa on huono puoli se, että valikoima rajoittuu noihin ihan perusautoihin hinnat alkaen varustelulla ja varusteluun ei pääse itse vaikuttamaan.

Summa summarum: Noi Laakkosen fiksudiilit on aikana kaukana "autoilua mahdollisimman edullisesti" otsikosta. Toi on ehkä vaihtoehto, jos muutenkin ostaisit uuden auton 3-4 vuoden välein.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo Laakkosen hinnat on vaan aika kovia. Ja sitten jos haluat alhaisen kk-hinnan niin sitten pitää ottaa liian pitkäksi aikaa. Tuossakin maksat Bemarista 4 vuoden aikana 15648€ (Puolet auton hinnasta?). Tuo on aika paljon kun miettii että neljän vuoden päästä palautat auton ja sulle ei jää käteen mitään. Sopparin loppupuolella tuo auto ei myöskään enää ole uusi.
Käytännössä tuo ei hirväesti eroa siitä jos vaan ostaisi tuon auton.

Autoverkkokaupan diilit on minusta parempia, koska ovat hinnaltaan halvempia ja sopparit lyhyempiä. Siinä enemmän toteutuu se, että ajat kokoajan uudella autolla, ja etkä maksa isoa osaa yhden auton hinnasta.
Mutta autoverkkokaupassa on huono puoli se, että valikoima rajoittuu noihin ihan perusautoihin hinnat alkaen varustelulla ja varusteluun ei pääse itse vaikuttamaan.

Summa summarum: Noi Laakkosen fiksudiilit on aikana kaukana "autoilua mahdollisimman edullisesti" otsikosta. Toi on ehkä vaihtoehto, jos muutenkin ostaisit uuden auton 3-4 vuoden välein.

Juuri näin. Lähinnä hain vertailukohtaa noihin autoverkkokaupan autohin, joilla pääsee kyllä edullisesti, mutta valikoima turhan rajallinen. Laakkoselta saat mm. mitä vaan lisävarusteita mukaan (Tosin Laakkosellakin on rajattu valikoima, mutta kyllä esim 3-sarjan bemareita saa alle.

Nyt BMW 3-sarjan xDrive Business Exclusive Edition FiksuDiilillä alk. 499 €/kk | Laakkonen

Jos tolla 499e mallilla ton 100tkm ajaa, niin tulee hintaa 0,24e/km. Tietty muut kulut päälle, mutta ei toi nyt ihan mahdoton hinta ole tollaisesta. Ja ton hintaluoka autossa varsinkin jää pääomaa vapaaksi. Ja autohan on jo ihan mainio. On nelivetoautomaatti, nahkasisusta sporttipenkein yms.

Ja onhan siellä noit Hyundaitakin:
Uusi Hyundai i20 Laakkonen FiksuDiilillä | Laakkonen
Halvimmillaan näköjään 159e/kk.

Tosin, jos oisin ottanut ton mun BMW:n perusvarustuksella, niin oisin maksanut neljässä vuodessa 12 912e. Ja itse asiassa toi lunastushinta pysyy samana, riippumatta lisävarusteista. BMW:n kohdalla se on 18600e. Aika näyttää kannattaako toi sitten lunastaa omaksi ja vaikka myydä jonkin ajan päästä (tai vaikka heti, jos hintataso on sopiva). Paljon kerkeää 3,5v aikana tapahtua. Esim. näitä vastaavia kk-maksullisia autovaihteoehtoja saattaa olla vielä enemmän ja houkuttelevammilla hinnoilla. No nyt on aikalailla huoletonta ja ennustettavaa ajoa kustannusmielessa kuitenkin edessä seuraavat vuodet.
 
Jeps, noita Laakkosia speksasin joskus ja totesin että samalla rahalla saa vaikka Sectolta.
Kerro lisää? Itse kun keväällä autoja speksailin ei Secto edes tullut eteen. Kaikki muut tarjoajat olivat kyllä Laakkosta kalliimpia. Nyt siis hain jotain muuta kuin jotain ihen perus Hyundaita tai Peugeotia. Lähinnä BMW-Mini-Audi-akselilta...
 
Ainakin omilla 60 tkm vuosikilsoilla noita n. 30k autoja oli tarjolla 600-700 eurolla, niin en usko että tuo Laakkosen tarjous kauheasti eroaa normi rahoitusleasingistä enää.

No nyt ei siis puhuta ihan normiajosta enää. Kyllä tollaiset 60tkm vuodessa ajavat on jo harvinaisuus. Pl. taksit ja muut ammattiautoilijat. 90% suomalaisista autoista ajetaan alle 27500km vuodessa, jos allaolevaan dataan on luottamista. Eli noilla kilsoilla tollainen vertaus koskee hyvin pientä osaa auton ostajista. Ei siis mitenkään voi yleistää.

Autoilu Suomessa osa 1 – ajokilometrit vuodessa – Näytä data
 
Itse olen maksellut nyt £137/kk + £50/kk vakuutuksesta citroenista 16tkm/vuosi diilillä.

Bensat maksaa mitä maksaa, about 5.5 litraa satasella sitä kuluu ja litrahinta £1.2 kiitos brexitin.

Olemme olleet supertyytyväisiä hinnat-alkaen liisariratkaisuun ja en todellakaan haluaisi lähettää parempaa puoliskoa tuonne brittien surkeille teille autolla joka jättää matkalle. Näissä hinnat-alkaen liisareissa näkee myös todella hyvin sen, että miten paljon enemmän ns. Hienompi auto tai lisävarusteet maksaisi. Jos ja kun kilsoja ei enempää tule ja autoilu ei sinänsä ole kovin lähellä sydäntä, niin ei kyllä huvita maksaa useampia tonneja vuodessa lisää ihan vaan siitä, että autona olisi edes joku perus avensis.
 
Orjallisesti 25/suunta työmatkaa ajavalle voisi suositella Opel Amperaa Keski-Euroopasta tuotuna. Autolla pääsee nykypäivän kalliisiin plug-in hybrideihin verrattavan matkan sähköllä, mutta niitä saa tuotua suomeen alta 15000€. Tämä sen takia että Ampera onkin range-extender, eikä plug-in hybridi ja verotetaan siten sähköautona. Normaalissa matka-ajossa kuluttaa n. 7L/100km, eli ei ole pelkällä bensalla ajettaessa erityisen polttoainetaloudellinen.
 
Itse en noita "yksityisleasingeja" oikein ymmärrä. 24 tai 48kk on jäätävän pitkä aika olla naimisissa yhden auton kanssa. Kai tuon soppari saa edes purettua jollain hyvällä syyllä? Vai sun on pakko pitää ja maksaa sitä autoa 48kk ellet jää työttömäksi tai sairastu jollain vakavalla tavalla? Eteenpäinkään sitä et saa myydä ennen 48kk rajapyykkiä? Ainoa tapa päästä siitä eroon on päivittää uudempaan "fiksudiili" autoon?

Mä olen jotenkin niin vanhanaikainen, että JOS olisi pakko ajaa uudella autolla niin tarttuisin johonkin monista (kymmenistä) likipitäen "nollakorko & ilman käsirahaa" kamppiksista. Joita tulee melkein automerkille kuin automerkille pitkin vuotta jos aktiivisesti asiaa seuraa.

Mulla on vain sellainen mielikuva, että tolla tavalla se uusi auto tulee halvemmaksi.
 
Ota autoverkkokauppa.comista joku edullinen korealiisari? Pitäisi tulla aika paljon halvemmaksi.
Näin luulin, mutta lopulta kun laskin esim. tuon 189€ halvimman Clion kaikki kulut (autovero, vakuutukset, ylikilsamaksu, huollot) ero alkaa pienentymään huomattavasti... #autovuodeksi tulisi toki halvemmaksi, mutta ei useita satasia.
 
Se mikä näissä "yksityisleasingeissa" minusta mättää on se, että tippaakaan et maksa itsellesi ELLET ole naimissa auton kanssa koko jaksoa ja lunasta sitä sitten itsellesi (erillisellä rahoituksella?). 48kk naimisissa oli tulee edulliseksi, mutta käytännössä et voi mitenkään vaihtaa autoa tuona aikana johonkin muunlaiseen.

Rahoituksella voit pitää autoa vaikka 30kk ja useimmiten (toivottavasti) olet maksanut siitä sen verran, että vaihdossa saat siitä enemmän kuin mitä siitä on velkaa. Eli olet ikään kuin "säästänyt" seuraavaan autoon. Joka voi olla aivan toiselainen, vaikkapa käytetty ISO auto tms. Et ole naimisissa sen yksityisleasingfirman A kanssa, jonka valikoimista olet pakotettu ottamaan seuraavankin auton JOS haluat päättää 48kk sopparin ennenaikaisesti.

Mä olen vähän tyhmä ihminen, mutta aikanaan ostin kalliilla erään Subaru -merkkisen auton. Ilman käsirahaa ja ilman jämäriä, eli 100%:sti piuhalla. ~4,5v omistajuuden jälkeen olin lyhentänyt alkujaan 28ke lainasta melkein 20ke @ about 507e/kk -tahdilla ja muutaman pinnan todellisella korolla. Toki auton arvokin oli laskenut, mutta silti myydessä siitä jäi seuraavaan autoon viittä vaille 10ke käteistä. Ja kyseessä oli "erikoisauto" eli paskin mahdollinen sijoitus mitä kukaan rahoillaan voi tehdä.
 
Ainakin toi Laakkosen Fiksudiili on ihan normirahoitus 0-käsirahalla. Lisänä vaan toi mahdollisuus palauttaa auto. Eli auton voi myydä ja hoitaa loppuvelan pois kuten missä vaan rahoituksessa.
 
Osta joukkoliikenne lippu ja vuokraa tai lainaa frendiltä auton kun on pakko.

Auton osto hinta + auto verot vielä siihen päälle vakuutukset ja huollot (katsastus mukaan lukien) ainii joo polttoaineet vielä siihen päälle.

Halpa autoilua ei ole olemassa patsi jos sulla on auto muun maan rekisterissä esim viro tai muu.
 
Siis miten sä olet laskenut että toi OP kannattaa? Sehän on tarkoitettu väliaikaiseen 1-2kk tarpeeseen.
"Kannattaa" on toki suhteellista. En halunnut tässä vaiheessa sitoutua 12 kk ajaksi mihinkään autoon.

2000 km / kk ajoilla, bensat huomioiden + muut pakolliset kulut sain 12kk ajalla kuukausihinnaksi:

551 € / kk Autovuodeksi Clio
753 € / kk OP-kulku Yaris

Eli, kyllä, OP on n. 200€ kuussa kalliimpi mun kilsoilla, mutta maksan nyt mielellään tuon 200€ / kk, koska en ole vielä päättänyt mikä olisi seuraava auto.
 
Täs viimeaikoina taas tutkinu noita auton rahoitusjuttuja. Tarkoitus ois hommata semmoi 10-12k € farkku pienellä bensaturbolla, alle 100 tkm ajettuna ja 2011-->. Onko nois kaikis paikois toi käsittelykulu per lasku ihan älytön, kympin per lasku ? Laskeskelin, et pelkästään siihen lisään menee jo monia satoja euroja 5-6 vuoden rahoituksessa.

Esimerkiksi tästä nopeasti kiinni jos haluat säästää nuo monet sadat eurot:

Rahoitusesimerkki: auton hinta 12 599 €, vaihtoauto/käsiraha 3 000 €, rahoitettava osuus 9 599 € (sis. perustamiskulun 0 €), rahoitusaika max. 60 kk, käsittelymaksu 0 €/erä, korko 0,00 %, kk-erä 159,98 €. Todellinen vuosikorko 0,00 %. Luoton ja luottokustannusten yhteissumma 9 599 €. Auton todellinen luottohinta yhteensä 12 599 €.

www.autoverkkokauppa.com

 
Onks toi sit semmoi joka kilpailuttaa vai joku oma ketjunsa, missä noita autoja on ?

Siis toi on uudehko automyyntiketju, aavistuksen uudenlaisella konseptilla. Sieltä jos tilaat uuden auton niin homma menee aivan samalla lailla kuin jos marssisit Veholle (merssu) tai Biliaan (Volvo) tilaamaan auton. Sama juttu käytettyjen kanssa, Kamux ym.
 
No mulla ei jääny hyvää kokemusta vastaavasta firmasta nimeltä Autolle.com. Siel piti olla Nettiauton tietojen mukaan Espoossa yks Astra, mut ku kävin paikanpäällä, ni ne sanoi et se auto on heidän Oulun toimipisteessä ja toimitetaan sulle kotiin ku diili on tehty. Siinävaiheessa nostin kädet pystyyn, mitään autoa en kattomatta ja ilman koeajoa osta.

Joo no tuol kotisivuil kyl ihan näkyy missä toimipisteessä mikäkin auto on?

Tässä sulle hyvä käyttöauto antamillasi kriteereillä; farkku, pieni bensaturbo, 10-12ke, alle 100tkm ja 2011 -> :

Renault MEGANE Sport Tourer 1,4T 130 Groove | Autoverkkokauppa.fi

-Rellut on nykyään hyviä pelejä, ei mitään sellaisia kuin vielä 2000-luvun alussa. Soita tosta!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 295
Viestejä
4 503 204
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Shadowman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom