Meillä otettiin keväällä Laakkosen fiksudiilit molempiin autoihin. 48kk/60tkm. Meillä tulle aika vähän kilsoja, mutta halutaan ajaa uusilla ja mukavilla autoilla ja kovin isoille autoille ei ole mitään tarvetta. Pari kaveriakin on nyt tollaisen fiksudiilin ottanut lähiaikoina.
Meille siis tuli BMW 116dA business + iso kasa varusteita. Perushinta ois ollut huhtikuussa 269e/kk, mutta varustelu pompautti meillä ton 326e/kk. Toiseksi otettiin Mini Clubman Cooper A ja taas kasa varusteita. Perushinta tais olla 312e, mutta meillä se pomppasi 375e/kk tasolle.
Mutta esim tollaisen 116dA busineksen kun ois perusmallina ottanut, niin kk-kulut ois n:
KK-maksu 269e/kk
Vakuutus 53e/kk (Tällä hetkellä Lähitapiolaan maksan ton verran täysillä bonuksilla)
Vero 13e/kk (160e/vuosi)
Käyttövoimavero 33e/kk (400e/vuosi)
Katsastus 2e/kk (yksi tulee neljään vuoteen, oletetaan nyt 96e)
Huollot 15e/kk (Laskin 700e/48kk)
Sulat, pissapojan nesteet 3e/kk
Tollaisenaan 0,31e/km
Lisäkilsoista veloittavat 0,11e/km (siis jos auton lopuksi palauttaa, aina voi tietty auton itselleen lunastaa lopuksi, hintahan on tiedossa)
Päälle polttoainekulut 0,06e/km
Eli uudella BMW:llä saa ajaa 0,37e/km neljä vuotta, lyhyemmät ajat toki kalliimpia. Tosin nyt ovat nostaneet noita hintoja reippaasti, ainakin ton 1-sarjan kanssa ja oli näköjään 368e/kk 48kk/40tkm... Taisin olla hyvään aikaan liikkeellä
Mutta tuolta saa liki kaikki Laakkosen malleja ja osa on kyllä vieläkin edullisia. Esim. Skodat
Uusi ŠKODA Laakkonen FiksuDiilillä! | Laakkonen
Niin ja 118i ois ollut 279e ja sit ois jäänyt toi käyttövoimavero (tms.) pois ja kulujen puolesta ois päässyt tonne 0,29e/km, mutta polttoainekustannus ois ~2snt/km enemmän eli +-0. Halusin dieselin
Kyllä tollaista mallia kannattaa todella harkita. Ei ole rahat kiinni autossa. Itselläkin on tilanne, että oisin voinut käytännössä autot ostaa käteisellä, mutta sitten olisi tartennut myydä vastaava määrä sijoituksia. Ja siinä nyt ei ole mitään järkeä pitkällä tähtäimella.