Autoilua mahdollisimman edullisesti

Jostainhan autoliikkeen on se raha otettava mikä kuluu kaikkeen liiketoiminnan pyörittämiseen. Jos saa sopivasti itse myytyä jollekin innokkaalle voi päästä ihan hyville tuntipalkoille. Sinähän et nyt kuitenkaan ollut kai myymässä tai vaihtamassa autoasi nyt? Ja laskurini saattaa muutenkin näyttää ihan höpöjä tässäkin tapauksessa.
 
Jostainhan autoliikkeen on se raha otettava mikä kuluu kaikkeen liiketoiminnan pyörittämiseen. Jos saa sopivasti itse myytyä jollekin innokkaalle voi päästä ihan hyville tuntipalkoille. Sinähän et nyt kuitenkaan ollut kai myymässä tai vaihtamassa autoasi nyt? Ja laskurini saattaa muutenkin näyttää ihan höpöjä tässäkin tapauksessa.

Spekulointiahan tämä omaltakin osalta on eikä se muuksi muutu. En ole myymässä enkä todennäköisesti ennen takuun loppumista eli 140tkm saa olla mittarissa (tai ehkä hiukan aikaisemmin, niin voi myydä yksityisenä vähän paremmalla takuulla kuin perävalotakuulla). Kyllähän ne firmat tietenkin välistä ottaa, mutta vissiinkin aika pienellä katteella menee.
 
Laskeskelin vähän yhteen oman romuläjän kustannuksia.
Omia ajoja hieman alle parin vuoden ajalta 51 tkm.
Huollot ja renkaat 3687€
Polttoaine 3740€
Autovero about 1000€ (diesel)
Vakuutus 389€

Yhteensä noin 17 senttiä kilometrille. Arvonalenemaa ei voi laskea kun ei ole arvoakaan :D Ostohinta mukana niin nousee sentillä.
 
Laskeskelin myös oman Peugeot 207:n kuluja.
Vajaan kahden vuoden aikana ajoa tullut 55 tkm.
Huollot ja korjaukset 1860 € (EGR:n vaihto, tuulilasi, jakohihna, jarrujen laittoa ja öljyt)
Diesel 3200 € (Ei ole ihan tarkkaa kirjanpitoa, mutta arvioin vähän yläkanttiin)
Verot ja vakuutukset 1700 €
Pysäköinti 200 €
Renkaat 500 €
Arvonalenemaa noin 1000 € (Ostohinta 3500 € ja pyyntihinnat ovat noin 3000 € vastaavista)

Kuluja on tullut yhteensä noin 8500 € eli 15,5 senttiä/km. Toivottavasti korjauksia ei tule enempää ja kulut pysyvät tuolla tasolla.
 
Kyllä tuo 16-17 sentin kulu/km myös minulla on käytäntöä. Parin vuoden huollot ja vaihdetut osat (tuulilasi, jakohihna, ajovaloumpiot, yksi rengaskerta jne.) 1225, vakuutukset 880, polttoaine 2335 e. Ajokilometrit 27500. Arvonlisäystä on hiukan, sillä romutuspalkkio ja muu tarjoushyvitys laskien saisin nyt muutaman saturaisen enemmän kuin pari vuotta sitten:lol:
 
Onko esimerkkejä niistä erikseen ostettavista jutuista?

Tässä maassa ei kyllä ruksita mitään ylimääräistä. En ruksinut minäkään.
Mä ruksin:
-metalliväri
-plus-paketti (ledivalot ja navi)
-safety sense -paketti (hätäjarrutus jne)
-comfort-paketti (avaimeton lukitus jne)
-kumimatot
-roiskeläpät eteen ja taakse
-kylkilistat oviin
-moottorilämmitin sisähaaroituksella
-Defa 1400W asennettuna
-Toyota Athena 16" talvialut, Nokian R2
-Toyota Protect kestokäsittely maalipinnoille
-Finikor täysturva ja laaja äänieristys

Tankkasin lähimmällä huoltoasemalla vain muutaman litran, että pääsin tankkaamaan Espoon halvimmalta kylmäasemalta (Neste Karakallio) tankin täyteen.
 
Onko esimerkkejä niistä erikseen ostettavista jutuista?

Tässä maassa ei kyllä ruksita mitään ylimääräistä. En ruksinut minäkään.
Ihan samaa mietin itsekin, että pikemminkin Suomessa on tyypillistä että ostetaan 50k auto ja sitten tuskaillaan sen repsikan penkillä heiluvan kännykän kanssa, kun navi oli lisävaruste ja sitä eri ruksittu.

Tosin eihän tuo autoilijan vika ole, vaan ihanaa hyvinvointiyhteiskuntaa, jossa on ihan loogista lyödä auton turvallisuutta parantaville varusteille vaikka melkein varusteen verottoman hinnan verran.
 
Kun droid auto on vihdoin langaton, niin alkaishan toi kyllä olla ihan varteenotettava ja edullinen navi. Kunhan pirssin poppikone ymmärtäis sen päälle...
 
Autoilua edullisesti... no, tulipa itsekin laskeskeltua.
Kärrynä Seat Toledo -16 1.2 TSI.
2017 kertyi kilometrejä 16431 ja kuluja kaikenkaikkiaan 3247,92€. Eli kilometrihinnaksi tuli 0,20€/km. Tuota hintaa nostaa huolenpitosopimus 56,88€/kk. Ilman tuota kilometrihinnaksi muodostuisi 0,16€. Mutta kiva ajaa auto huoltoon ja sieltä pois käyttämättä lompakkoa.

Melko vähän kertyy nykyään mittariin kun työpaikan vaihdon myötä työmatka lyheni 27km->300m.
 
Aika lailla kyllä itsensä huijaamista olla laskematta pääomakuluja varsinkin jos auto on vm 2016. Oikea km-hinta on nimittäin jotain ihan muuta tuon ikäisellä autolla.
 
Eipä tuossa mulle pääomakuluja tullut. Vaimo halusi uuden auton, niin sanoin että osta pois. Yhdessä valittiin, osamaksueriä tuli tasan yksi :) (vaimon rahoilla... itse olisin vielä sillä vanhalla Seat Cordoballa ajellut onnellisena)
 
Tuli tuollainen alumiini-supermini haettua tänään, tonnipommi Alfa saa väistyä Audin tieltä. 2900€ oli loppuhinta, tuulilasi pitää jossain vaiheessa vaihtaa ja ilmastointi kaipaa nesteitä, muuten vaikuttaisi passelilta peliltä.

Turusta Poriin ajaessa keskikulutus 4,9L/100km ja tämä siis 1.4L bensakoneella. Eipä ainakaan ruostu. :smoke:

2018-05-26 18.25.22.jpg 2018-05-26 18.24.51.jpg
 
Eipä tuossa mulle pääomakuluja tullut. Vaimo halusi uuden auton, niin sanoin että osta pois. Yhdessä valittiin, osamaksueriä tuli tasan yksi :) (vaimon rahoilla... itse olisin vielä sillä vanhalla Seat Cordoballa ajellut onnellisena)
Jos lasketaan attä auton arvo laskee 10% / vuosi, niin toisen vuoden arvonalenema huomioonottaen kulut on 0,30 €/km. Ja ilman huoltosopimusta olisi 0,25 €/km.

(tuon perusteella päättelin arvonaleneman: Tilastotieteilijä kehitti laskurin auton arvon laskusta – Kaksi tylyä esimerkkiä: näin nopeasti arvo romahtaa )

Autoa ei missään nimessä kannata ostaa käteisellä markkinassa jossa käytännössä ilmaista rahaa on saatavilla. Ostaessasi käteisellä auton sidot pääomasi täysin tuottamattomaan hyödykkeeseen ja menetät mahdollisesti tuhansia euroja vuodessa verrattuna tilanteeseen jossa rahasi ovat tuottamassa sijoituksissa.


PS. Linkkisi ei aukea.
 
Autoa ei missään nimessä kannata ostaa käteisellä markkinassa jossa käytännössä ilmaista rahaa on saatavilla. Ostaessasi käteisellä auton sidot pääomasi täysin tuottamattomaan hyödykkeeseen ja menetät mahdollisesti tuhansia euroja vuodessa verrattuna tilanteeseen jossa rahasi ovat tuottamassa sijoituksissa.


PS. Linkkisi ei aukea.

Olettaen tosiaan että löytyy sellainen sijoituskohde jossa tuotto on suurempi kuin rahoituksen kulut ja mahdollisesti suurempi vakuutusmaksu?

Hupsuttelin taas tuolla omalla autoexcelilläni ja näyttäisi että BMW E39 M5 voisi olla kova hankinta. Vaikka kuluttaa 12 l / 100 km maantiellä niin arvonalenema on lähellä 0 tai jopa käänteinen jos saa pidettyä kunnossa. Tällä matematiikalla olisi omassa ajossa noin 1500 € / v edullisempi ajella M5:llä kuin uudella sähkö Leafilla.
 
Olettaen tosiaan että löytyy sellainen sijoituskohde jossa tuotto on suurempi kuin rahoituksen kulut ja mahdollisesti suurempi vakuutusmaksu?

Hupsuttelin taas tuolla omalla autoexcelilläni ja näyttäisi että BMW E39 M5 voisi olla kova hankinta. Vaikka kuluttaa 12 l / 100 km maantiellä niin arvonalenema on lähellä 0 tai jopa käänteinen jos saa pidettyä kunnossa. Tällä matematiikalla olisi omassa ajossa noin 1500 € / v edullisempi ajella M5:llä kuin uudella sähkö Leafilla.
Minkä rahoituksen kulut? Mistä vakuutuksista puhut? Kyse on siitä että kannattaako auto ostaa käteisellä. Vastaus on aika varmasti että ei kannata.
 
Itse olen tottunut velattomuuteen, ja asuntolainassa on ihan tarpeeksi. Kohta tulee taloyhtöön 440k€ remppa ja oma osuus maksetaan osissa. Ja hei, kukin tyylillään. Ja enhän minä omia rahoja tuhlannut, vaimo se uuden auto halusi ja omilla rahoilla osti. Ja on vielä hänen nimissäänkin. Tosin saan sillä ajaa, tankata, huollattaa, pestä, vahata.... :D
Kannattaako auto ostaa käteisellä vai osissa? Makuasia imo. Kannattaako ostaa autoa? Varmasti pärjäisi hyvin ilmankin. Elämä on valintoja, ja jokainen tekee omansa. Paitti jos on omia aivoja käyttämätön laumasielu joka menee massan mukana ja tekee kuten muutkin...
 
Minkä rahoituksen kulut? Mistä vakuutuksista puhut? Kyse on siitä että kannattaako auto ostaa käteisellä. Vastaus on aika varmasti että ei kannata.

Aattelin että jos ei käteisellä niin sitten rahoituksella/lainalla vai oliko vielä joku muu vaihtoehto mitä en tajunnut jos auto pitää kuitenkin ostaa?
 
Jos sä nyt oikeasti diskonttaat niin auton rahpitukses on ollut jopa nollakorkoja. Niin silloin ei todellakaan ole järkeä käteisellä vaan katsoa olisko se käteinen parempi sijoittaa. Ilman autoa taas ainakin täällä olis kalliimpaa liikkuminen sekä veisi tunti tolkulla ylimääräistä aikaa.

Totta jos oikeasti edes lähelle nollakorko löytyy niin kannattanee. Ainoksi harmiksi sitten jää hiukan kalliimpi vakuutus.
 
Autoa ei missään nimessä kannata ostaa käteisellä markkinassa jossa käytännössä ilmaista rahaa on saatavilla. Ostaessasi käteisellä auton sidot pääomasi täysin tuottamattomaan hyödykkeeseen ja menetät mahdollisesti tuhansia euroja vuodessa verrattuna tilanteeseen jossa rahasi ovat tuottamassa sijoituksissa.


PS. Linkkisi ei aukea.
Kannattaako kuitenkin ostaa auto käteisellä, jos tilanne olisi:

-ei vaihtoautoa, eli vanha myyty itse
-uuden auton hinnasta oma osuus 16 k€, eli puolikas 32:sta
-osakesalkku 200 k€, osinkotuotto 3,5 % netto
-asunnonvaihto suurempaan, kaupat ja lainan nosto sovittu hieman autokauppojen jälkeen
-edellisen asunnon velka juuri loppunut, ei muitakaan lainoja
-käteistä ja vanhasta asunnosta vapautuvaa sen verran, että saisi maksettua auton puolikkaan sekä juuri ja juuri riittävästi uuteen asuntoon ja loput asuntolainalla
-oletetaan autorahoituksen ja asuntolainan tod. vuosikorko samoiksi, 0,6 %, laina-ajat 5v ja 25v
-tulot pienehköt suhteessa nettovarallisuuteen, joten lainanmaksukyky rajallinen pankin silmissä

A) Maksetaan auto käteisellä. Nostetaan lainalupauksen maksimilaina ja loput käteisellä plus vanhan asunnon myyntirahoilla. Käteistä jää juuri sopiva puskuri. Osakesalkku saa jatkaa ennallaan osinkoja ja arvonnousua tuottaen vähintään 25v ajan.

B) Otetaankin autorahoitus ja säästetään käteinen. Nyt pankissa sanotaan, että aiempaa lainalupausta pitää tarkentaa määrän osalta, koska autolainaan menee esim. 280 €/kk ja tulot ovat pienehköt. Aiempi lainalupaus oli puristettu määrältään maksimiksi tiliotteiden kanssa, joten nyt raharin ilmestyttyä kuvioon lainaa heruu tuntuvat 80 k€ vähemmän. Autokaupoilla säästyi 16 k€. Käteinen oli kortilla, joten nyt osakesalkkua pitää realisoida 80 - 16 = 64 k€. Samalla menetetään osinkotuottoa 2240 €/a plus arvonnousua melkein toinen mokoma. Nuo kun lasketaan esim. asuntolainan 25 vuoden ajalta, niin siinä menetetään pyöreästi neljännesmiltsi. Toisaalta tässä b-vaihtoehdossa kuukausittaiset lainanhoitomenot pienenevät 280 eurolla viiden vuoden kohdalla, kun auto on tullut maksetuksi. Sitten voisi ottaa tilalle sijoituslainaa.


Tiedän, että ylläkuvattu tilanne on melko harvinainen, mutta kun sanoit "...ei missään nimessä kannata...".
 
Niijoo aivan parastahan on olla ostamatta. Tämähän on jo iltapäivälehdistä tuttu vinkki miten säästää vuodessa kymmeniä tuhansia. =)
Ainii! Kelaas kun mä jätin jokakeväisen Miamin matkan ja laitoin kaikki sijoituksiin :psmoke:

Kannattaako kuitenkin ostaa auto käteisellä, jos tilanne olisi:

-ei vaihtoautoa, eli vanha myyty itse
-uuden auton hinnasta oma osuus 16 k€, eli puolikas 32:sta
-osakesalkku 200 k€, osinkotuotto 3,5 % netto
-asunnonvaihto suurempaan, kaupat ja lainan nosto sovittu hieman autokauppojen jälkeen
-edellisen asunnon velka juuri loppunut, ei muitakaan lainoja
-käteistä ja vanhasta asunnosta vapautuvaa sen verran, että saisi maksettua auton puolikkaan sekä juuri ja juuri riittävästi uuteen asuntoon ja loput asuntolainalla
-oletetaan autorahoituksen ja asuntolainan tod. vuosikorko samoiksi, 0,6 %, laina-ajat 5v ja 25v
-tulot pienehköt suhteessa nettovarallisuuteen, joten lainanmaksukyky rajallinen pankin silmissä

A) Maksetaan auto käteisellä. Nostetaan lainalupauksen maksimilaina ja loput käteisellä plus vanhan asunnon myyntirahoilla. Käteistä jää juuri sopiva puskuri. Osakesalkku saa jatkaa ennallaan osinkoja ja arvonnousua tuottaen vähintään 25v ajan.

B) Otetaankin autorahoitus ja säästetään käteinen. Nyt pankissa sanotaan, että aiempaa lainalupausta pitää tarkentaa määrän osalta, koska autolainaan menee esim. 280 €/kk ja tulot ovat pienehköt. Aiempi lainalupaus oli puristettu määrältään maksimiksi tiliotteiden kanssa, joten nyt raharin ilmestyttyä kuvioon lainaa heruu tuntuvat 80 k€ vähemmän. Autokaupoilla säästyi 16 k€. Käteinen oli kortilla, joten nyt osakesalkkua pitää realisoida 80 - 16 = 64 k€. Samalla menetetään osinkotuottoa 2240 €/a plus arvonnousua melkein toinen mokoma. Nuo kun lasketaan esim. asuntolainan 25 vuoden ajalta, niin siinä menetetään pyöreästi neljännesmiltsi. Toisaalta tässä b-vaihtoehdossa kuukausittaiset lainanhoitomenot pienenevät 280 eurolla viiden vuoden kohdalla, kun auto on tullut maksetuksi. Sitten voisi ottaa tilalle sijoituslainaa.


Tiedän, että ylläkuvattu tilanne on melko harvinainen, mutta kun sanoit "...ei missään nimessä kannata...".
Jokainen päättää itse mikä kannattaa. Mut suosittelen vääntämään aiheesta Excelit. Häviät helposti tuhansia euroja jos käteiset laitat autoon vs et laitat sijoituksiin. Laske vaikka paljonko on 20%(pelkkä OMXH on kohonnut 27,9% kahdessa vuodessa) tuotto 20k€ auton pääomalle :kahvi:

Tietty isoimmat säästöt tullee os ostaa jonkun 2000€ auton jossa pääomakulut pysyy kurissa. Otsikkohan on "autoilua mahdollisimman edullisesti". Ja autoiluun mahdollisimman edullisesti ei varmaa kuulu edes tämän vuosituhannen automallit :)
 
Jokainen päättää itse mikä kannattaa. Mut suosittelen vääntämään aiheesta Excelit. Häviät helposti tuhansia euroja jos käteiset laitat autoon vs et laitat sijoituksiin. Laske vaikka paljonko on 20%(pelkkä OMXH on kohonnut 27,9% kahdessa vuodessa) tuotto 20k€ auton pääomalle :kahvi:
Esimerkissäni nimenomaan se käteisellä auton ostava sai pitää kaikki sijoituksensa koskemattomana (ja samalla verokarhun tyhjin vatsoin).

Samaan syssyyn osui asunnon vaihto kalliimpaan (rivari Espoosta). Pienehköistä tuloista johtuen ei yksinkertaisesti ollut mahdollista ostaa velaksi sekä autoa että asuntoa koskematta osakesalkkuun. Sen sijaan auto käteisellä ja asunto vähän isommalla lainalla oli mahdollista, koska asuntolainan saa 25v maksuajalla, mikä pienentää maksuerää huomattavasti. Tämä taas vaikutti myönnettävään kokonaislainamäärään (asuntolaina + mahdollinen autolaina), kun tulot rajoittavat. Suurempi kokonaislainamäärä mahdollisti sijoituksiin kajoamattomuuden.

Olen siis sijoitusten ja järkevän velkavivun puolestapuhuja. Lainamäärän ollessa rajoittava tekijä, on taloudellisesti järkevämpää laittaa käteistä ennemmin autoon kuin seiniin, koska 5v vs. 25v vaikuttaa kk-erään, ja siten kok.lainamäärään. Ihannetilanteessa käteistä ei kannata upottaa kumpaankaan, mutta jos on ihan pakko, niin mieluummin käteinen autoon. Jos siis on kuvailemani tilanne, missä vanha osakesalkku on liipasimella. Veroja menisi yli 10v vanhoistakin luokkaa 20%, jos myynti yli 60 k€. Lisäksi autolainan ottaja pystyisi alkaa salkun lommon paikkailun vasta viiden vuoden kuluttua, kun autolainan loppuminen antaa ylimääräistä sijoitusvaraa vs. se ison asuntolainan ottaja. Sijoittamisessa aika on aika tärkeä asia.
 
Viimeksi muokattu:
Esimerkissäni nimenomaan se käteisellä auton ostava sai pitää kaikki sijoituksensa koskemattomana (ja samalla verokarhun tyhjin vatsoin).

Samaan syssyyn osui asunnon vaihto kalliimpaan (rivari Espoosta). Pienehköistä tuloista johtuen ei yksinkertaisesti ollut mahdollista ostaa velaksi sekä autoa että asuntoa koskematta osakesalkkuun. Sen sijaan auto käteisellä ja asunto vähän isommalla lainalla oli mahdollista, koska asuntolainan saa 25v maksuajalla, mikä pienentää maksuerää huomattavasti. Tämä taas vaikutti myönnettävään kokonaislainamäärään (asuntolaina + mahdollinen autolaina), kun tulot rajoittavat. Suurempi kokonaislainamäärä mahdollisti sijoituksiin kajoamattomuuden.

Olen siis sijoitusten ja järkevän velkavivun puolestapuhuja. Lainamäärän ollessa rajoittava tekijä, on taloudellisesti järkevämpää laittaa käteistä ennemmin autoon kuin seiniin, koska 5v vs. 25v vaikuttaa kk-erään, ja siten kok.lainamäärään. Ihannetilanteessa käteistä ei kannata upottaa kumpaankaan, mutta jos on ihan pakko, niin mieluummin käteinen autoon. Jos siis on kuvailemani tilanne, missä vanha osakesalkku on liipasimella. Veroja menisi yli 10v vanhoistakin luokkaa 20%, jos myynti yli 60 k€. Lisäksi autolainan ottaja pystyisi alkaa salkun lommon paikkailun vasta viiden vuoden kuluttua, kun autolainan loppuminen antaa ylimääräistä sijoitusvaraa vs. se ison asuntolainan ottaja. Sijoittamisessa aika on aika tärkeä asia.
Ihmisten elämäntilanteet vaihtelee ja esimerkkisi oli aika spesifinen. Tottakai yksilötasolla vaikka mikä ratkaisu voi tehdä järkeä. Mut tilanteessa jossa sulla on tilillä massit odottamassa autoa tai sijoituksia, Excel ei anna armoa. Ehkä 2009 tilanne ois toinen mut näin siis nykyisessä normaalitilanteessa.
 
Tuli tuollainen alumiini-supermini haettua tänään, tonnipommi Alfa saa väistyä Audin tieltä. 2900€ oli loppuhinta, tuulilasi pitää jossain vaiheessa vaihtaa ja ilmastointi kaipaa nesteitä, muuten vaikuttaisi passelilta peliltä.

Turusta Poriin ajaessa keskikulutus 4,9L/100km ja tämä siis 1.4L bensakoneella. Eipä ainakaan ruostu. :smoke:

2018-05-26 18.25.22.jpg 2018-05-26 18.24.51.jpg
Minkä ikäinen?

Arvaan että 2005 kun kuitenkin Audi :think:
 
Ihmisten elämäntilanteet vaihtelee ja esimerkkisi oli aika spesifinen. Tottakai yksilötasolla vaikka mikä ratkaisu voi tehdä järkeä. Mut tilanteessa jossa sulla on tilillä massit odottamassa autoa tai sijoituksia, Excel ei anna armoa. Ehkä 2009 tilanne ois toinen mut näin siis nykyisessä normaalitilanteessa.
Julistit alunperin "...ei missään nimessä kannata ostaa käteisellä...". Keksin sellaisen "nimen". Siinä esimerkissä massit odottivat autoa ja asuntoa, eikä lisäsijoituksiin ollut laittaa siinä konkurssissa latin latia. Silloin massit autoon, jotta saa suuremman velkavivun --> salkku tykkää.

Jos taas massit odottavat joko autoa tai sijoituksia, kuten esitit, niin yleensä kannattaa laittaa sijoituksiin. Poikkeuksena esim. -99/-00 tai -07/-08, jolloin olisi ollut peliliike laittaa enemmin autoon (ja salkkukin lihoiks).

Ei väännetä enempää. Kunhan otin erikoistapauksen esiin, jos joku vaikka sais siitä hyödyllistä ajateltavaa.
 
Julistit alunperin "...ei missään nimessä kannata ostaa käteisellä...". Keksin sellaisen "nimen". Siinä esimerkissä massit odottivat autoa ja asuntoa, eikä lisäsijoituksiin ollut laittaa siinä konkurssissa latin latia. Silloin massit autoon, jotta saa suuremman velkavivun --> salkku tykkää.

Jos taas massit odottavat joko autoa tai sijoituksia, kuten esitit, niin yleensä kannattaa laittaa sijoituksiin. Poikkeuksena esim. -99/-00 tai -07/-08, jolloin olisi ollut peliliike laittaa enemmin autoon (ja salkkukin lihoiks).

Ei väännetä enempää. Kunhan otin erikoistapauksen esiin, jos joku vaikka sais siitä hyödyllistä ajateltavaa.
Eihän se olekaan kannattavaa. Mut yksilötasolla voi olla skenaario jossa ei kannata yrittää maksimoida voittojaan.
 
Minkä ikäinen?

Arvaan että 2005 kun kuitenkin Audi :think:
Porissa myyty uutena vuonna 2000, joten yksi harvinaisia alkuperäisiä Suomi-aakakkosia. :)

Pitäisi faceliftin pissapojat ja pyyhin jossain välissä asentaa, tuo alkumallien setti on _surkea_
 
Täällä puhutaan uuden auton ostosta paljon, vaikka ketjussa keskustellaan edullisesta autoilusta. Uuden auton ostaminen ei ole missään tilanteessa edullista. Joku voisi sanoa, että tietyn väliajoin vaihdettavan auton ylläpito on halvempaa. Ei ole. Suhteellisen välirahan osuus on aina suurempi.

Oma esimerkkini:

Oman autoni hankintahinta vuonna 2017 alkuvuonna: 3000e
Auton malli: Mitsubishi Lancer 2004 1,6 Sedan.
Ajokilsat ostohetkellä: 91 000

Arvonalenema on mitätön tuossa hintaluokassa/ ikäluokassa. Nyt ajettu 130 000. 1,5 vuotta. Pidän tätä vielä vuosia.
Kun myyn tämän pois, lyön välirahaa sen 5000e ja taas on mainio kippo alla. Kysymys on pitkälti siinä, miten löytöjä tekee ja miten osaa ostaa oikein. Autoliikkeestä ostelevat suomalaiset menevät heti ansaan, kun käytettyjä katsotaan. Tietämys autoista on oltava hyvä, mikäli meinaa hyviä kauppoja tehdä. Varsinkin kun lähtee yksityiseltä ostamaan.

Uudella autolla tietenkin se arvonalenema on hurja ensimmäisinä vuosina, mutta jos autoa vaihtaa tarpeeksi usein niin saa minimoitua tappion. yksikin virheliike niin tulee takkiin aika mukavasti.


Mutta kuvitellaan, että uuden auton hinta 50 000e. Siitä arvonalenema 2 ensimmäisen vuoden aikana niin tipahtaa hinta 40 000 tienoille.
Eli maksat siis 10 000 euroa välirahaa taas, jotta saat sen 50 000 kipon. Ja joudut maksamaan tuon välirahan hyvin tiuhaan.

10 vuodessa maksat 50 000 euroa autoilusta jo pelkässä ostohinnassa.

Tai vastaavasti voidaan laskea, että 50 000 euron auton pitäminen ja vaihtaminen usein nostaa vuosittaista autoilukustannusta 5000:lla eurolla. Kyllä.

Jokainen esittää itselleen kysymyksen: Kuinka paljon olen valmis satsaamaan mukavuuteen ja statukseen auton hankinnan osalta? Riittääkö minulle luotettava peruskulkine vai täytyykö siinä olla statusarvoa?

Toiset laittaa rahaa autoihin, toiset asuntoihin. Mutta asunnon ja auton vertaaminen ei ole sopivaa tietenkään. Helsingissä 3h+k kerrostalossa hyvällä alueella maksaa jotain ihan toista kuin muualla suomessa, kun taas auton arvo ei vaihtele paikan mukaan.

Ehkä kannattamattomin tapa elää suomessa: Kallis vuokra asunto hesessä, mediaanipalkan verran liksaa, josta 35-40% menee vuokraan ellei enemmänkin ja suhteellisen typerä tapa omistaa auto, jossa arvonalenema tekee tuhoaan.
 
Viimeksi muokattu:
Aika sama linja ollut täälläkin. Harva käyttöauto ollut muutamaa tonnia kalliimpi, harrastepelit sitten siellä kympin paremmalla puolella.

Kertaakaan ei ole tullut autoja lainalla ostettua, käteisellä suoraan pois niin ei tarvitse ihmeitä murehtia ja on oma nimi omistajana.
 
auton arvo ei vaihtele paikan mukaan.

Rohkenen väittää toisin. Helsinki-Turku-Tampere kolmiossa on vaan niin paljon enemmän tarjontaa verrattuna tänne Oulu-Kainuu-Lappi nurkille.

Monesti tullut nettiautoa selatessa huomattua et jos haluat jonkun tietyn auton x, niin Oulusta löytyy ruman värinen 150k ajettu hintaan 12 000. Jossakin Hämeenlinnassa olis sit 10900 hinnalla just kivan värinen ja hyvillä varusteilla ja 115k ajettuna :beye:

Jotkut jobbarit tekee jopa bisnestä sillä että hakevat Etelä-Suomesta autoja jotka on yliarvostettuja täällä pohjoisessa ja tekevät arviolta tonnin parin voiton per auto tällä 1000km lenkillä.
 
Aika sama linja ollut täälläkin. Harva käyttöauto ollut muutamaa tonnia kalliimpi, harrastepelit sitten siellä kympin paremmalla puolella.

Kertaakaan ei ole tullut autoja lainalla ostettua, käteisellä suoraan pois niin ei tarvitse ihmeitä murehtia ja on oma nimi omistajana.

Harrastukselle vaikea laskea sellaista hintaa. Jokainen kun arvioi sen eri tavalla.
Olihan minullakin harrastepeli, joka nieli rahaa aika lailla.
 
Rohkenen väittää toisin. Helsinki-Turku-Tampere kolmiossa on vaan niin paljon enemmän tarjontaa verrattuna tänne Oulu-Kainuu-Lappi nurkille.

Monesti tullut nettiautoa selatessa huomattua et jos haluat jonkun tietyn auton x, niin Oulusta löytyy ruman värinen 150k ajettu hintaan 12 000. Jossakin Hämeenlinnassa olis sit 10900 hinnalla just kivan värinen ja hyvillä varusteilla ja 115k ajettuna :beye:

Jotkut jobbarit tekee jopa bisnestä sillä että hakevat Etelä-Suomesta autoja jotka on yliarvostettuja täällä pohjoisessa ja tekevät arviolta parin tonnin voiton per auto tällä 1000km lenkillä.

Tottakai pyynnit voi vaihdella, mutta suhteessa ei niin paljon. Ja kenenkään ei kannata maksaa turhasta. Tuokin totta.
Tässäpä se ilmenee se kuluttajan tietotaito mitä tarvitaan.
 
Lue se konteksti.

Kukaan ei väitä että uusi auto on halvempi kuin tonnin pommi. Täällä on lähinnä vertailtu myös uusien autojen toteutuneita kustannuksia koska ne antaa todella hyvää vertailupohjaa ja kontrastia tällaiseen ketjuun.

Toki se kontekstia antaa. Toteutuneet kustannukset varsinkin kertovat karua kieltä.
 
Henkilökohtainen mielipiteeni: Ennemmin ampuisin itseäni jalkaan :D Joidenkin mielestä halpoja pitää, koska halvat osat, mutta pienistä puroista kasvaa loppupeleissä melkoinen koski...

Vuosituhannen alun japsit on aina varma vaihtoehto.
Porukoilla on -02 mazda 6 farkku ja aika kälynenhän se on jo autonakin, semmonen kinder munan lelu koko laitos. Niinkuin Diaz jo sanoikin ruosteesta; Tuossa yksilössä ei päällepäin ruostetta just näy, mutta heti helman alla pohjasta ei ole mitään jäljellä koko A-C pilarien välillä. Onhan nuo alustan osatkin kaikki aika värjääntyneitä. Vähän vajaa 300tkm lasissa.
 
Lue se konteksti.

Kukaan ei väitä että uusi auto on halvempi kuin tonnin pommi. Täällä on lähinnä vertailtu myös uusien autojen toteutuneita kustannuksia koska ne antaa todella hyvää vertailupohjaa ja kontrastia tällaiseen ketjuun.

Toikin on hauska vastakkainasettelu. Sä oot löytänyt 3000 eurolla auton joka on kestänyt oikeen 90->130 tkm. Huhhuh, on se vaan luotettava. Vai olisko otanta kuitenkin aika onneton vielä?

Meillä maksaa toinen uusi auto tällä hetkellä huoltoineen ja kuukausierineen ("leasing") noin 220 euroa kuussa eli 2640 euroa vuodessa ja muuta ei tarvii huolehtia. Kaikki toimii eikä mene touhutonnia millon mihinkin "ylimääräisen mukavuuden" korjaamiseen. Konkreettisesti se toinen vaihtoehto olis kustannuksilla arpoen se tonnin pommi. Ei kiitos.
Tuossa yritin laskeskella että uusi esim Ford Fiesta 1.0 ecoboost 100hv maksaisi 17 500€. Saa romutuspalkkiota 1500€, mutta en huomio sitä. Auton käyttöikä voisi olla 20 vuotta, jolloin maksettavaa tulisi 73€/kk. Toki jos ostaakin käytetyn, niin vähän halvemmalla saattaa päästä.

Kun pitää itse autoa pitkään, niin tietää ainakin miten autoa on käytetty ja huollettu. Tuohon 220€/kk ja 73€/kk verrattuna 20 vuoden aikana huoltoihin saisi laittaa rahaa max 35 280€.

Ainakin nuo 20 vuotta vanhat Fiestat alkaa olla jo aika loppuunajettuja. Toki pikkuautot on melko paljon kehittyneet ja isontuneetkin noista ikälopuista.
Ford Fiesta vaihtoautot
Toyota Yaris vaihtoautot
 
Lue se konteksti.

Kukaan ei väitä että uusi auto on halvempi kuin tonnin pommi. Täällä on lähinnä vertailtu myös uusien autojen toteutuneita kustannuksia koska ne antaa todella hyvää vertailupohjaa ja kontrastia tällaiseen ketjuun.

Toikin on hauska vastakkainasettelu. Sä oot löytänyt 3000 eurolla auton joka on kestänyt oikeen 90->130 tkm. Huhhuh, on se vaan luotettava. Vai olisko otanta kuitenkin aika onneton vielä?

Meillä maksaa toinen uusi auto tällä hetkellä huoltoineen ja kuukausierineen ("leasing") noin 220 euroa kuussa eli 2640 euroa vuodessa ja muuta ei tarvii huolehtia. Kaikki toimii eikä mene touhutonnia millon mihinkin "ylimääräisen mukavuuden" korjaamiseen. Konkreettisesti se toinen vaihtoehto olis kustannuksilla arpoen se tonnin pommi. Ei kiitos.

Se on tuo leasing ehkä teille hyvä asia, jos ette laita autoanne itse. Minä taas koen, että työnnän rahojani ihan kankkulan kaivoon, kun maksan jollekkin jostakin, jonka osaan tehdä kyllä itse. Jakopääremppaa myöten yms. Maksat siis 220e kuukaudessa + bensat päälle. Et kuitenkaan maininut, että mikä on kilsaraja tai luottosopimus maksun määrä kaudessa. Koska mikään leasing sopimus ei ole sellainen, että se antaisi sen ottajalle enemmän kuin sen antajalle. Todellinen vuosikorko noissa on ihan jotain toista kun siihen tutustuu. Kannattaa siis heittää niitä lukemia sen pohjalta, mitä se oikeasti maksaa kaikkine paskoineen. Ja sitten kun ynnäät ne kaikki paskat yhteen niin laittele vastausta. Vuosikorot yleensä sellaista 5% luokkaa ellei enmmänkin + muut käsittelymaksut per kuukausi. Maksat siis mielummin paperinpyörittelijöille jne. Ok. On sekin valinta tietysti. Meitä on moneen junaan.
 
Mitä sillä todellisella vuosikorolla on väliä? 13kk soppari ja 197e/kk ja huolto 300 euroa. Ei muita kuluja, toki verot ym. niinkun muissakin autoissa. Ei tossa ole mitään ihmeellistä -- ei ne uudet pikkuautot vaan ole kauhean kalliita pitää.

Vaikka osaisin huoltaa autoa itse, niin kyllä mä itselleni tuntihinnan silti lasken. Voisin tehdä saman ajan tuottavampaakin työtä tai vaikka kiskoa kaljaa. Sitten toki asia erikseen se että ei kiinnosta missään parkkipaikalla remontoida muutenkaan.

Samaa vois sanoa sulle, että kun ynnäilet noita halppis japsisi kuluja ja otat tuurin mukaan yhtälöön niin kulut on vähän erilaiset. Meidän yhtälössä tuurin osuus on eliminoitu, sulla ei.

Elämä on jännää. Se tuuri voi olla niinkin päin, etten maksa mistään ylimääräisestä yllättävästä, mitä en osaisi ennakoida, mutta sinä maksat joka kuukausi, jotta voisit pitää tuurin poissa pelistä. Yhtä jossittelua. Aivan turhaa.

Kyllähän sitä itselleen tuntihintaa laskee, mutta kerroppa minulle mikä se tuntihinta on? 12e? 16? 60e?. En minäkään remontoi parkkipaikalla. En ikinä halua joutua tilanteeseen, jossa joudun ropaamaan autoani parkkipaikalla. Sen ymmärrän.

Tästähän saisi ihan hyvän setin aiakiseksi, että laskisi kustannukset ja miettisi kumpi on halvempaa pitemmän päälle ihan oikeasti, leasing vaiko oma auto

Jätit vastaamatta:

- mikä kilsarajoitus
-millainen vakuutus pitää vähintään olla?
 
Viimeksi muokattu:
Jos itse tekee, niin japsikotteron korjauskuluissa on käytännössä täysin mahdoton päästä lähellekään tonniluokkaa. Sillä tonnilla saa vaikka uuden moottorin. Ja useimmiten sen vastoin kaikkia todennäköisyyksiä hajonneen moottorinkin saa korjattua vielä paljon halvemmalla. Minkä tahansa yksittäisen komponentin saa alle kahteen sataan ja kaikki normaalit kuluvat osat muutamalla kympillä.

Eniten korjausuluihin pystyy vaikuttamaan ostovaiheessa. Ääriesimerkki voisi olla toyota corolla 1,6 vs volkswagen TSI+DSG. Väitän, että corollan vuosikorjauskulut pysyvät alle kahden sadan (sis huollot) itse tehden 90% todennäköisyydellä. Volkswagenissa pitää samassa väitteessä laittaa nolla perään.
 
Bmw e91 toteutunut arvonlasku 10k-->5,5k + korjauksiin ja renkaisiin menikö 4k parin vuoden aikana ja lisää ois saanut rahaa palamaan.
Mietittiin että laitetaanko uudehko 2-5 vuotias ja haluamat mallit kaikki 200tkm ajettu ja hintaa silti 20k.
Tilattiin sitten uusi auto huippuvarusteilla, niin katotaan miten käy. Aikomus olisi aika pitkään pitää.

Arvonalenama on iso asia, mutta huomioidaan mm. kulutus, katsastukset ja vakuutukset niin juoksevat kulut pienenee.
Rahoitukselle ei tarvi kuin 450€/kk enemmän maksaa uudesta. Juoksevien kulujen vähennettymä vain n. 250€-350€/kk näin äkkiseltään laskettuna, korjaukset päälle.
Toki kohta olisi pitänyt talvirenkaita vanhaan autoon alkaa kahtelemaan myös.
 
Viimeksi muokattu:
Avokilla on ollut Hyundai Getz 1.3 Bensa nyt vissiin kolme vuotta. Kilsoja tullut 45tkm ja ainoa isompi korjaus on ollut ilmastoinnin kompuran vaihto ja pienempänä hommana kampiakselin asentotunnistimen vaihto.

Muuten mennyt öljynvaihdoilla ja renkaiden uusinnalla mutta nyt pitää jakopääkin rempata. Auto on edelleen ihan iskussa ja näillä näkymin kestää vielä pitkään. Ostohinta oli 3000e, arvo lienee vielä parin tonnin tietämillä eli aika halpaa on ollut.

Oma halppis on ollut mulla vasta aika tasan vuoden, niin vähän huono arvioida järkevästi todellisia kuluja.
 
Viimeksi muokattu:
Jos itse tekee, niin japsikotteron korjauskuluissa on käytännössä täysin mahdoton päästä lähellekään tonniluokkaa. Sillä tonnilla saa vaikka uuden moottorin. Ja useimmiten sen vastoin kaikkia todennäköisyyksiä hajonneen moottorinkin saa korjattua vielä paljon halvemmalla. Minkä tahansa yksittäisen komponentin saa alle kahteen sataan ja kaikki normaalit kuluvat osat muutamalla kympillä.

Eniten korjausuluihin pystyy vaikuttamaan ostovaiheessa. Ääriesimerkki voisi olla toyota corolla 1,6 vs volkswagen TSI+DSG. Väitän, että corollan vuosikorjauskulut pysyvät alle kahden sadan (sis huollot) itse tehden 90% todennäköisyydellä. Volkswagenissa pitää samassa väitteessä laittaa nolla perään.

Itse olen nuorempana ajanut kaksi japsia yhteensä 15 vuoden aikana molemmat jotain 80tkm -> 220tkm. Tein kaikki korjaukset itse ja niitä oli katkennut moniurahihna, termostaatin vaihto, venttiilien säätö, 2xjakohihnan vaihto. Lisäksi sitten japsien ikävämmät puolet eli jumittavien jarrujen runkkausta aina ennen katsastusta, varmaan 3x jarruremppa, kerran jarruputket, kerran takatukivarret, 2 kertaa iskarit, 2 kertaa alapallot + molempiin takakaarien/helmojen hitsausta. Nämä kaikki yhteensä lienee aika tarkkaan 100e/vuosi korjauskuluja tai puoli senttiä per kilometri. Toki normaalit huollot ja renkaat yms lisäksi.

Ja muutenkin oman tuttavapiirin perusteella japsien luotettavuus on tätä luokkaa eli ei ole vain tuuria näiden kahden kohdalla. Toki käyhän näissäkin välillä sitten huonompi tuuri tai välinpitämätön entinen omistaja.
 
Melko halvalla saa Fiesta automaattia. 2015, 37tkm, alk 11 900€
Ford Fiesta vaihtoautot

Yaris automaatti on melkein samaa luokkaa, alk 12 900€
Toyota Yaris vaihtoautot


Fiestan diesel pakulla saa aika halpaa ajoa. Miinuksena vain kaksipaikkaisuus. Toisaalta onhan tuo 3-ovinen korimalli vähän hienompi/sporttisempi kuin 5-ovinen.
 
Autoedusta! Onko mitään tarkkaa laskelmaa yrittäjälle, kannattaako auto ostaa yritykselle vai omiin nimiin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 297
Viestejä
4 503 845
Jäsenet
74 379
Uusin jäsen
Antonsilt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom