Autoilua mahdollisimman edullisesti

No sitte saaki etsiä että pitää olla Astra farkku ja kaikki em. asiat täyttyä kera nollakorkoisen rahoituksen. Ei siinä, onnea etsintään :)
 
Päädyin nyt sit löytämään ittelle mieluisan kuuloisen diilin. Korko sen 1.95%, todellinen vuosikorko 4.95%, käsittelymaksu per lasku 9 €, avausmaksu 190 €.
Autolla hintaa sen 10k €, johon heitän tonnin käsirahaa ja loput maksan 6 vuodessa pois, noin 148 €/kk. Ei tää ikinä järkevä vaihtoehto ole, mut onnistuin löytämään niin hyvän diilin kuin vain suinkin pystyy, yhteensä auton hintaan tulee korkoa joku paritonnia, mikä ei hirveän pahalta kuulosta moneen muuhun vertaamaani rahoituspaikkaan (niissä vaihteli se auton loppusumman korko peräti 3-6k € asti). Ja yksinkertaisesti on vaan pakko saada uudempi auto, koska vanha alkaa leviämään pikkuhiljaa ja tää on vaivaton pitää ja edullinen huoltaa.



Hyvällä säkällä tosta autosta saa viel joku 6k € sen maksuajan jälkeen.

Aika poikkeuksellinen tilanne saa olla jos mielii 10ke autosta saada 6ke kuuden vuoden päästä. Riippuu tietty paljon ajetuista kilometreistä ja ylläpidosta mutta joku 3ke on realistisempi. Jos siis puhutaan perus kinneristä. Harraste vehkeet yms. erikseen.
 
Hyvä ketju, paljon ajatuksia herää.

Meillä alla nyt Toyota prius plus 2014. Kilsoja 219000. Velkaa jälellä 16000e

Tammikuussa ajateltu vaihtaa alle BMW Xdrive 520D (farkkku mieluiten) , 2014-2015 vuoden verme, hintaa näkyy nyt olevan 26-27th jos kilsat dieseliin järkevällä tasolla. Haaveena Ajomukavuutta ja tilaa lisää.

Vähä arvotus kui paljo pystyy irroittaa käteistä väliin, pakkohan ei ole yhtään mutta sitten taas lainamäärä (ja lyhennys!) nousee suureksi. Joku 300e/kk ois hyvä maksimi.

Mietityttää lähinnä miten ton halvimmalla rahottais, kuite tarkotus ajella 5vuotta max ja taas vaihtoon.
 
Itse olen ajatellut tuota auton leasing vaihtoehtoa. Siinä sais kyllä neljäksi vuodeksi suht pienellä kuukausierällä uuden auton.
6158107c353534ecd29071da40bf5d2b.jpg
7e50e9235cab1ef22915d2a04e7c84c2.jpg
 
Itse olen ajatellut tuota auton leasing vaihtoehtoa. Siinä sais kyllä neljäksi vuodeksi suht pienellä kuukausierällä uuden auton.

Enpä onnistunut kyllä millään saamaan Toyotan laskurista hybridi Aurista tuohon hintaan. Kerrotko hiukan millä arvoilla tuollaisen 270 euron kuukausimaksun saa? Tarjoili vain satasen verran suurempia kuukausimaksuja.
 
Enpä onnistunut kyllä millään saamaan Toyotan laskurista hybridi Aurista tuohon hintaan. Kerrotko hiukan millä arvoilla tuollaisen 270 euron kuukausimaksun saa? Tarjoili vain satasen verran suurempia kuukausimaksuja.
Siitä oli se 25te hybrid edition malli listalla. Muistakaakseni laitoin tuohon vielä 5te käsirahan ns vanhan auton hyvitys.
 
Hyvä ketju, paljon ajatuksia herää.

Meillä alla nyt Toyota prius plus 2014. Kilsoja 219000. Velkaa jälellä 16000e

Tammikuussa ajateltu vaihtaa alle BMW Xdrive 520D (farkkku mieluiten) , 2014-2015 vuoden verme, hintaa näkyy nyt olevan 26-27th jos kilsat dieseliin järkevällä tasolla. Haaveena Ajomukavuutta ja tilaa lisää.

Vähä arvotus kui paljo pystyy irroittaa käteistä väliin, pakkohan ei ole yhtään mutta sitten taas lainamäärä (ja lyhennys!) nousee suureksi. Joku 300e/kk ois hyvä maksimi.

Mietityttää lähinnä miten ton halvimmalla rahottais, kuite tarkotus ajella 5vuotta max ja taas vaihtoon.

Toivottavasti ei iske mustapekka -korttia sillä liike voi tarjota vaihdossa alle jäljellä olevan velan määrän tai maksimissaan sen :think: Sen verran tuuhea ajomäärä suhteessa velan määrään.
 
Toivottavasti ei iske mustapekka -korttia sillä liike voi tarjota vaihdossa alle jäljellä olevan velan määrän tai maksimissaan sen :think: Sen verran tuuhea ajomäärä suhteessa velan määrään.

Ei tuosta kukaan pysty hyvittämään kuin maksimissaan tuon 16 k€ todennäköisesti 12-15 k€, no ehkä teoriassa paperilla voisi hyvittää 17 k€, jos ostaa kalliin BMW:n jonka liike on saanut edullisesti ja siitä saisi muutenkin sen tonnin alennuksen.
 
Ihmettelen kyllä jos todellista hyvitystä saisi yli 14 k€, mutta voihan sen jollain konstilla saada näyttämään suuremmalta. Toivon parasta auton vaihtajalle, yleensähän näissä hyvitystarjouksissa asiakas pettyy rajusti, mihin kannattaa varautua ja asennoitua jo etukäteen, ja joskus voi tulla sitten iloisiakin yllätyksiä.
 
Tulipa lueskeltua koko ketju läpi, itsellä olisi ajatuksissa Toyotan Hybridi edullisemmasta hintaluokasta eli Auris / Yaris.
Tärkein ominaisuus olisi halvat ylläpitokulut kokonaisuudessaan. Kilometrejä tulee vuositasolla varmaankin max 15000.

Hintaluokka olisi jossain 12000-15000 tienoilla, siitä ylöspäin voi hieman mennä

Olen katsellut nettiautosta ja muutamasta toisesta sivusta alle 20ke käytettyjä hybrideja.
Tuossa tuo akkupuoli jne mietityttää. Pitäisikö suosia uudempaa vuosimallia vai vähäisiä kilometrejä? Lähinnä ajatus siitä, että miten Toyotan akku kestää. Jos nyt ostan auton niin minulla saattaa olla se helposti 3-5 vuotta. Jos nyt ostaa esim. 2010/2011 vuoden hybridin niin mietityttää josko seuraavina vuosina tuleekin eteen kallis hybridiakun vaihto.

Jotain ehdotuksia: (käytetty Yaris)
  1. Toyota Yaris Hybrid Active 5ov Viistoperä 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto <-- Rinta-Joupilla saa monesti 1000-2500e omasta "mistä tahansa autosta"
  2. Toyota Yaris 1,5 Hybrid, Autom. 5-ov, Navi Viistoperä 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto <-- kilometrejä vain 34tkm
  3. Toyota Yaris 1,5 Hybrid Active Automaatti *1.omist. *täyd.h-kirja *AAC *p-kamera *navi Viistoperä 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto <-- 2000e alennusta omasta autosta, hinta olisi 13900e

Lisää ehdotuksia: (käytetty Auris)

  1. Toyota Auris *EDULLISIA KILOMETREJÄ* 1.8 HSD Linea Sol 73 kW Aut. Tarkastettuna, Rahoituksella, Kotiin toimitettuna! Viistoperä 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto <--- halvin mitä löytyy. ollut jonkin aikaa jo tarjolla, lieneekö joku syy miksei mene kaupaksi?
  2. Toyota Auris 2010, Raisio, 14940 € - katso kaikki kuvat tästä! <---- 1600e vaihtoautosta, 13340e jäisi hinnaksi.

Tällä hetkellä löytyy vielä parin kuukauden ajan leimalla oleva oma auto, jonka arvo lienee enää 100e. Joissakin autokaupoissa saa jopa ~2000e alennusta kun ajaa leimassa olevan auton vaihdossa sinne. Se olisi yksi vaihtoehto, monesti näissä on vaan sitten leivottu myytävän käytetyn auton hintaan ekstraa lähemmäs sen verran.

Tietysti romutuspalkkiokin tulee ensi vuoden alussa mutta halvinkin Hybrid-Yaris maksaa uutena ~20000e, maksettavaa jäisi silti 17500e. Ehkä mielummin tekisi kuitenkin jonkun käytetyn löydön.

Ajatuksia? :)
 
Ihmettelen kyllä jos todellista hyvitystä saisi yli 14 k€, mutta voihan sen jollain konstilla saada näyttämään suuremmalta. Toivon parasta auton vaihtajalle, yleensähän näissä hyvitystarjouksissa asiakas pettyy rajusti, mihin kannattaa varautua ja asennoitua jo etukäteen, ja joskus voi tulla sitten iloisiakin yllätyksiä.

Eiväthän autoliikkeet kirjanpitosyistä hyvitä vaihdokeista paljon mitään, vaan mielummin antavat alennusta ostettavasta autosta ( joka on taas kirjanpidossa ostettu halvalla ).

Kaveri osti 1,5 vuotta sitten uuden Focuksen ja antoi vaihdossa 8 vuotta vanhan 325Xi BMW:n, josta myyjä hyvitti omien puheidensa mukaan 16 k€, kun taas kauppasopimukseen vaihdokin arvoksi oli kirjattu vain 12,5 k€ ja loppu hyvitys oli alennusta uudesta autosta.

Myyjä ei oikein tykännyt, kun sanoin että hyvitä nyt oikeasti se 16 k€ ja anna pari tonnia alennusta uudesta, kun laitat kuitenkin BMW:n vaihtoautojen riviin hintalapulla 19 900 €, eikä se kauaa siellä vanhene.
BMW tuli tosiaan myyntiin ko. liikkeeseen hintalapulla 20 900 €, eikä ollut myynnissä kolmea viikkoa pidempään.

Kaveri oli silloin niin ostohousut jalassa ja huumaantunut uuden Focuksen huolettomuudesta ja halvasta kuukausierästä, että häntä ei silloin haitannut muutaman tonnin menetys.

Itse olisin kyllä jättänyt kaupat tekemättä ko. myyjän kanssa, mutta minä en nyt muutenkaan ole yhtään autoa antanut vaihdossa, vaan olen aina myynyt vanhan itse pois ja sitten hankkinut uuden tilalle ja yli 15 viime vuoden aikana ostamistani 13 autosta olen ostanut vain kaksi kotimaisista autoliikkeistä ( molemmat merkkiliikkeitä ).
Loput on uitettu ulkomailta taikka sitten hankittu kavereilta ja puolitutuilta.
 
Miten hyvin noissa uusissa Mondeo, Avensis, 508 jne, pitää nuo kulutuslukemat paikkaansa? Kannattaako antaa mitään painoarvoa vai luottaa että kaikkien ne mopokoneet/ecomallit vie suurinpiirtein yhtä vähän? Lähinnä maantiekulutus kiinnostaa.
 
Tulipa lueskeltua koko ketju läpi, itsellä olisi ajatuksissa Toyotan Hybridi edullisemmasta hintaluokasta eli Auris / Yaris.
Tärkein ominaisuus olisi halvat ylläpitokulut kokonaisuudessaan. Kilometrejä tulee vuositasolla varmaankin max 15000.

Hintaluokka olisi jossain 12000-15000 tienoilla, siitä ylöspäin voi hieman mennä

Olen katsellut nettiautosta ja muutamasta toisesta sivusta alle 20ke käytettyjä hybrideja.
Tuossa tuo akkupuoli jne mietityttää. Pitäisikö suosia uudempaa vuosimallia vai vähäisiä kilometrejä? Lähinnä ajatus siitä, että miten Toyotan akku kestää. Jos nyt ostan auton niin minulla saattaa olla se helposti 3-5 vuotta. Jos nyt ostaa esim. 2010/2011 vuoden hybridin niin mietityttää josko seuraavina vuosina tuleekin eteen kallis hybridiakun vaihto.

Jotain ehdotuksia: (käytetty Yaris)
  1. Toyota Yaris Hybrid Active 5ov Viistoperä 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto <-- Rinta-Joupilla saa monesti 1000-2500e omasta "mistä tahansa autosta"
  2. Toyota Yaris 1,5 Hybrid, Autom. 5-ov, Navi Viistoperä 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto <-- kilometrejä vain 34tkm
  3. Toyota Yaris 1,5 Hybrid Active Automaatti *1.omist. *täyd.h-kirja *AAC *p-kamera *navi Viistoperä 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto <-- 2000e alennusta omasta autosta, hinta olisi 13900e

Lisää ehdotuksia: (käytetty Auris)

  1. Toyota Auris *EDULLISIA KILOMETREJÄ* 1.8 HSD Linea Sol 73 kW Aut. Tarkastettuna, Rahoituksella, Kotiin toimitettuna! Viistoperä 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto <--- halvin mitä löytyy. ollut jonkin aikaa jo tarjolla, lieneekö joku syy miksei mene kaupaksi?
  2. Toyota Auris 2010, Raisio, 14940 € - katso kaikki kuvat tästä! <---- 1600e vaihtoautosta, 13340e jäisi hinnaksi.

Tällä hetkellä löytyy vielä parin kuukauden ajan leimalla oleva oma auto, jonka arvo lienee enää 100e. Joissakin autokaupoissa saa jopa ~2000e alennusta kun ajaa leimassa olevan auton vaihdossa sinne. Se olisi yksi vaihtoehto, monesti näissä on vaan sitten leivottu myytävän käytetyn auton hintaan ekstraa lähemmäs sen verran.

Tietysti romutuspalkkiokin tulee ensi vuoden alussa mutta halvinkin Hybrid-Yaris maksaa uutena ~20000e, maksettavaa jäisi silti 17500e. Ehkä mielummin tekisi kuitenkin jonkun käytetyn löydön.

Ajatuksia? :)

Akku kyllä kestää, ei näitä ole menny ja akku takuu on 10v/350th km

Eli jos huollettu niin akulla Toyotan akkuturva voimassa ylläolevasti.

Oma Prius ollu kyllä halpa pitää, ajoa tullu 17-20000km vuodessa.

Ja ongelmaton auto , ei edes Lapin yli 30 asteen pakkaset ole haitannut.
 
Tulipa lueskeltua koko ketju läpi, itsellä olisi ajatuksissa Toyotan Hybridi edullisemmasta hintaluokasta eli Auris / Yaris.
Tärkein ominaisuus olisi halvat ylläpitokulut kokonaisuudessaan. Kilometrejä tulee vuositasolla varmaankin max 15000.

Hintaluokka olisi jossain 12000-15000 tienoilla, siitä ylöspäin voi hieman mennä

Olen katsellut nettiautosta ja muutamasta toisesta sivusta alle 20ke käytettyjä hybrideja.
Tuossa tuo akkupuoli jne mietityttää. Pitäisikö suosia uudempaa vuosimallia vai vähäisiä kilometrejä? Lähinnä ajatus siitä, että miten Toyotan akku kestää. Jos nyt ostan auton niin minulla saattaa olla se helposti 3-5 vuotta. Jos nyt ostaa esim. 2010/2011 vuoden hybridin niin mietityttää josko seuraavina vuosina tuleekin eteen kallis hybridiakun vaihto.

Jotain ehdotuksia: (käytetty Yaris)
  1. Toyota Yaris Hybrid Active 5ov Viistoperä 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto <-- Rinta-Joupilla saa monesti 1000-2500e omasta "mistä tahansa autosta"
  2. Toyota Yaris 1,5 Hybrid, Autom. 5-ov, Navi Viistoperä 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto <-- kilometrejä vain 34tkm
  3. Toyota Yaris 1,5 Hybrid Active Automaatti *1.omist. *täyd.h-kirja *AAC *p-kamera *navi Viistoperä 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto <-- 2000e alennusta omasta autosta, hinta olisi 13900e

Lisää ehdotuksia: (käytetty Auris)

  1. Toyota Auris *EDULLISIA KILOMETREJÄ* 1.8 HSD Linea Sol 73 kW Aut. Tarkastettuna, Rahoituksella, Kotiin toimitettuna! Viistoperä 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto <--- halvin mitä löytyy. ollut jonkin aikaa jo tarjolla, lieneekö joku syy miksei mene kaupaksi?
  2. Toyota Auris 2010, Raisio, 14940 € - katso kaikki kuvat tästä! <---- 1600e vaihtoautosta, 13340e jäisi hinnaksi.

Tällä hetkellä löytyy vielä parin kuukauden ajan leimalla oleva oma auto, jonka arvo lienee enää 100e. Joissakin autokaupoissa saa jopa ~2000e alennusta kun ajaa leimassa olevan auton vaihdossa sinne. Se olisi yksi vaihtoehto, monesti näissä on vaan sitten leivottu myytävän käytetyn auton hintaan ekstraa lähemmäs sen verran.

Tietysti romutuspalkkiokin tulee ensi vuoden alussa mutta halvinkin Hybrid-Yaris maksaa uutena ~20000e, maksettavaa jäisi silti 17500e. Ehkä mielummin tekisi kuitenkin jonkun käytetyn löydön.

Ajatuksia? :)
Uuden 110 hv manuaali Yariksen kävin koeajamassa. Hybridi esittelyauto oli juuri myyty niin ei päässyt sitä koeajamaan.

Yariksessa oli nastarenkaat ja ääntä lähti mielestäni enemmän kuin vm 2000 Citroen Xantiassa jossa myös hakkapeliitta 5 nastat. Muutenhan Yaris oli ihan mukava auto ajaa kaikin puolin. Jarrut oli melko herkät. 1.5 moottori oli ihan pirteä. Harmi että sitä hybridiä ei päässyt vertaamaan. Vaihteet toimi oikein sujuvasti.

Yaris on uusi malli, mutta lähes uutta facelift mallia löytyi myös. Sitten löytyi myös vanhempaa keulaa, joka oli selvästi vanhemman näköinen.

Koeajoin tänään myös Kia Stonicin joka tuntui ehkä vähän isommalta autolta. Siinä oli kitkarenkaat ja ehkä siksi oli hiljaisempi kuin Yaris. Yariksessa ei kuulunut nastojen rapina, vaan rengasmelua oli vain reilummin. Stonic olisi alk 17 990 €, ja ihan tyylikäs aavistuksen korkeampi auto.

Kia Rio olisi taas 16 990 € 100 hv turbo moottorilla. Yaris hybrid olisi varmaan paras, jos vielä löytyisi facelift malli sopivaan hintaan.

-18 Yaris 1.5 110hv alk 16 650 €.

Edit:
Esim tuossa on uudempi facelift keula, eli hienompi.
Toyota Yaris 1,5 Hybrid 5-ov Active *Käsiraha alk 0e* **Tähän autoon 500€ Apollomatkojen lahjakortti** Viistoperä 2015 - Vaihtoauto

Vastaava manuaali
Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Active 5ov **Tähän autoon 500€ Apollomatkojen lahjakortti**Uudet kesärenkaat, Navi, Viistoperä 2015 - Vaihtoauto
 
Viimeksi muokattu:
Mitä ole yrittänyt kysellä Toyotan huoltamoista, niin yllättävän hyvää palautetta ovat antaneet noista hybridi malleista. Tekniikka on ollut todella toimivaa. Facebookissa joku kirjoitti vähän aikaa sitten että maahantuojan tiedoissa olisi tasan 2kpl autoja, joissa olisi koko näiden historian aikana ollut vikaa...
 
Mitä ole yrittänyt kysellä Toyotan huoltamoista, niin yllättävän hyvää palautetta ovat antaneet noista hybridi malleista. Tekniikka on ollut todella toimivaa. Facebookissa joku kirjoitti vähän aikaa sitten että maahantuojan tiedoissa olisi tasan 2kpl autoja, joissa olisi koko näiden historian aikana ollut vikaa...


Yep, tuo pitää paikkansa. Ennen priuksen ostoa selvitin asiaa myös.

Luja ja hyvä auto, plus mallissa vielä tilaakin.

Ainut miinus rengasäänet joita toki voi rengasvalinnoilla minimoida.
 
Itse olen ajatellut tuota auton leasing vaihtoehtoa. Siinä sais kyllä neljäksi vuodeksi suht pienellä kuukausierällä uuden auton.
6158107c353534ecd29071da40bf5d2b.jpg
7e50e9235cab1ef22915d2a04e7c84c2.jpg
Maksat 5000e ja sen jälkeen 271e/kk useamman vuoden ajan ja sitten vielä 11142e maksettavaa jotta auto on oma tai vaihtoehtoisesti uutta rahoitusta putkeen?

Ei tuosta kyllä kovin edullista saa minusta mitenkään.
 
Yep, tuo pitää paikkansa. Ennen priuksen ostoa selvitin asiaa myös.

Luja ja hyvä auto, plus mallissa vielä tilaakin.

Ainut miinus rengasäänet joita toki voi rengasvalinnoilla minimoida.
Minkälaisiin kulutuslukemiin olet päässyt auton kanssa?
 
Leasareis ja rahoituksis laskies kannattaa muistaa että vakuutuksen oltava rahoitusvakuutus. Eli käytännössä kattavimmat kaskot jossa lisänä rahoituslisä. Kannattaa siis selvittää paljonko bonuksia saa noihin lisävakuutuksiin kun ne on täysin eri asia kuin pakollisen liikennevakuutuksen bonus.

Myös Green Gardin ja valtakirjan saatavuus hyvä selvittää ettei tuu yllätyksenä. Periaattees kun pitäis olla rahoitus autolla aina rajalta ulos ajaes jotain paperia jolla näyttää olevan lupa ajaa ulos.

Oletko tulossa autolla Viroon? – Tiedätkö, mitä asiakirjoja pitää olla mukana?

Rahotusvakuutus tulee kaskon päälle ja on jotain itsellä 16e vuodessa. Että ei tohon toi homma varmaa kenelläkään kaadu. Muuten ihan normiliikenne ja kaskovakuutus. Täysillä bonareilla Lähitapiolassa nyt n. 600e/vuosi BMW 116dA.
 
Aattelin vaan muistuttaan et noi vapaaehtoiset on rahoituksess pakollisia ja siten pitäis muistaa laskelmissakin. Muutaman tonnin pommeihin kun vastaavia ei edes saa saati olis pakko. Aika usein karkeasti kasko on ollut puolet vakuutuksien koko kuluista. Autosta ja paikkakunnasta noikin kiinni mistä hinnasta lähedetään ja mahdollisesti ottajan ikä. Sen historian lisäksi.

Ei ihan täysin pidä paikkaansa. Täyskaskoa ei kaikki rahoitukset nimittäin vaadi. Tuli itselläkin yllätyksenä kun ostin rahoitusyhtiön nimissä ollutta autoa, siinä oli vaan pikkukasko.
 
Maksat 5000e ja sen jälkeen 271e/kk useamman vuoden ajan ja sitten vielä 11142e maksettavaa jotta auto on oma tai vaihtoehtoisesti uutta rahoitusta putkeen?

Ei tuosta kyllä kovin edullista saa minusta mitenkään.
Katoppa huvikses mitä neljä vuotta vanhoista ja max 60 000 ajetuista pyydetään. Saatat yllättyä.
 
Nyt kun te olette täällä enimmäkseen vertaillut kuukausikuluja niin voisitteko ystävällisesti laskea noiden suunnitelmienne kilometrikulut. Eli mukaan kaikki mahdolliset kustannukset arvioituun ajomäärään suhteutettuna.

Primera 1,6B 2005, ostettu 2,5v/15tkm ajettuna.
Laskettu toteutuneiden kulujen mukaan. Suluissa kahden ensimmäisen vuoden kustannukset, helpottaa vertailua leasing-vaihtoehtoihin.

160 tkm/10 vuotta (32 tkm/2v)
18000 ostohinta (25000)
20 400 polttoaineet (4200)
2700 huollot (500)
1800 korjaukset
540 katsastus
1280 verot (540)
4050 vakuutukset (880)
1200 renkaat
500 nippelit ja nappelit pesut yms (100)

-3000 jälleenmyyntiarvo (-18000)

47170€ yht (13220)

396€/kk (551€/kk)
0,296€/km (0,413€/km)
 
Minkälaisiin kulutuslukemiin olet päässyt auton kanssa?

No nyt on menny kesällä oulu-iisalmi-kemijärvi-kuusamo alueella liikkuessa keskimäärin 4.5-5.5/100km , tankista ja auton mittarista mitattuna kulutus melko lailla tuo kesäisin.

Talvella menee 5.4-6.0/100km

Ajo about 50/50 kaupunki/matka ajoa. Porukkaa 2 aikuista + pari lasta ja rattaat.

Plus malli vähän isompi kuin perus prius joten kulutus normi mallilla hieman pienmpi.


Moneen kertaan mitattua matka-ajoa:

Kesä, koko perhe kyydissä. Oulu-Kuusamo-Kemijärvi väli, vauhtia vakkarilla 95km/h , kulutus n.4.6L per 100km. Vaudhin nosto 105km/h -> kulutus noin 5.4l/100km

Talvella samat reitit, kulutus matkassa yleensä 5.6L-5.9L/100km

Kaupungissa ja taajama ajossa tää ei sit syö juuri mitään, 1-2L 100Km, eli jos paljon tällaista rauhallista menoa niin menovettä menee vähän.

Nyt viime vkl tuli Oulu-Iisalmi väli 200km matka. Ilman stoppeja , lapset ja vaimo kyydissä. Kulutus 5.4L/100Km , vauhtia oli 95-105Km/h


Ihan tyytyväinen olen ja verot kaikineen 150e about vuosi. (Tuossa on ajoneuvovero ja käyttövoimavero. )
 
Maksat 5000e ja sen jälkeen 271e/kk useamman vuoden ajan ja sitten vielä 11142e maksettavaa jotta auto on oma tai vaihtoehtoisesti uutta rahoitusta putkeen?

Ei tuosta kyllä kovin edullista saa minusta mitenkään.
Tuon neljän vuoden jälkeen joko voitit ostaa tuon auton itselle, myydä tai vaihtaa uuteen. Jos vaihdat uuteen, niin tuon arvo kuitenki enemmän kuin tuo 11te. Se mikä menee yli niin on ns uutta käsirahaa. Tai sitten ostat itselle edullisesti tuon auton.
 
Kaupungissa ja taajama ajossa tää ei sit syö juuri mitään, 1-2L 100Km, eli jos paljon tällaista rauhallista menoa niin menovettä menee vähän.
Pieni tarkennus tuohon kappaleeseen. Tankista tosiaan voi Prius+:lla kulua lyhyehköillä taajamamatkoilla vain tuo 1-2 l/100km, mutta silloin energiaa on purettu myös akusta. Yhdellä akkupalkilla pääsee "ilmaiseksi" noin 0,4-0,6 km.

Esim. matka 2,5 km, kulutus 1,4 l/100km ja akkua huvennut kolme palkkia

(2,5 km/(2,5 km-3*0,5 km))*1,4 l/100km = 3,5 l/100km

Esimerkin 2,5 km:n matkasta vain 1 km mentiin bensalla ja loput 1,5 km akun varauksen muutoksella. Korjattu kulutuslukema on siis 2,5-kertainen.

Akulla pääsee noin 2 km, joten yli 20 km matkoilla akun varaustason muutoksen aiheuttama virhe ei enää ole kuin muutama desi.

Vähällä Toyotan hybridit menevät hitaassa ajossa, mutta eivät sentään juuri alle kolmen litran normaaliliikenteessä/-kuljettajilla. Yleensä menee 4-5, kun huomioi akku- ja mittarivirheen.

Liitteenä oma farkkuauris tänään kostealla asvaltilla kitkoilla +3C. Länsiväylää 20 km, taajamaa 2 km ja loput 10 km Helsingissä pyörimistä Ruoholahden ja Töölön välissä 75-280 kg kuormalla klo 12 aikoihin. Tietokone näytti 3,8 ja akkua hupeni 3. Päässä laskien korjattu lukema tietskalle olisi 4,0 ja siihen tulee vielä kulutusmittarin virhe 0,3 lisää. Todellinen kulutus oli siis noin 4,3 l/100km.
 

Liitteet

  • 20171115_122634.jpg
    20171115_122634.jpg
    178,3 KB · Luettu: 75
Voi olla, joka tapauksessa taajama / keskusta ajossa tarvii tankata harvoin. Energiaa jarrutuksesta jne tulee hyvin.

Mutta joo, viimeisen 10 000km keskikultus on ny itsellä 5,9L eli varsin ok. Kuite tuosta about puolet matkaa.
 
Nykyinen auto maksoi 600€. Sitä edellinen 400€. Sanoisin että suht edullista autoilua :cigar2: No okei, kyseessä on osittain harrastus ja paloi noihin kumpaankin rahaa että sai kuntoon. Mutta kun itse tekee niin ei mitään älyttömiä summia ole mennyt remppoihin. Korjaamolla taas nykyisen auton arvokin tuplautui kun oli etupyörän laakerit niin heikossa kunnossa että en uskaltanut kotiin ajaa 30 km päähän vaan piti ajaa suoraan sinne :D
 
Viimeksi muokattu:
-17 alussa ostettu 425 € farkku paku Citroen Xantia. Nyt 16 kk leimaa. Aluksi yksi pusla eteen, kynnykseen pieni paikka ja hydrauli nesteet vaihdoin.
-15 ostettu 1500 € farkku paku Peugeot 407. Aluksi jarrupalat ja iskari.
-13 ostettu 950 € farkku paku Peugeot 406. Tämä auto on ollut oikeasti käytössäkin. 80 tkm on tullut mittariin. Jarrupalat ja jarrukengät vaihdettu. Ilmanputsari ja raitisilmasuodatin. Pari puslaa eteen. Kynnykseen pieni paikka ja pakoputken hitsaus. Tähän olen ostanut kahdet käytetyt talvirenkaat ja toiset oli valmiiksi vanteilla, noin 80 € x 2.

Noilla on edullista ajella, kun ovat pakettiautoksi rekisteröityjä. Kulutus on myös tosi pieni, noin 5 l/100 km. Ihan mukavia ajella. Oikeastaan samaa tasoa kuin uusi pikkuauto, mutta halvempaan hintaan? Nuo vanhemmat 2000 malliset on olleet myös tosi kestäviä.
 
Vuoden verran on nyt ollut -05 viistoperäinen 1.4 d4d Corolla josta on tullut pidettyä kirjaa kaikista kuluista. Kilometrejä on tullut n. 30tkm, huoltoihin, korjauksiin jne. palanut aika uskomattomalta kuulostavat 2300€ vaikka eberin vaihtoa lukuunottamatta on kaikki tullut tehtyä itse. Kilometrikustannus tällä hetkellä 0,19€/km arvonalenemat jne. mukaan laskettuna.

Auto oli ostettaessa halvimpia mitä löytyi, ja tiedossa oli, että alkuun tulee remonttia riittämään. Tavoitteena on, että kulut painuu ensi vuonna alle 0,15€/km kun korjausvelka alkaa olla otettu kiinni.


https://docs.google.com/spreadsheet...ZGmwqYCZ0GFeNg3q93qcaHK1YeHMb/pub?output=xlsx
 
Oliskohan mahdollista päästä tuohon 0,20e/km siten että ajaa 15k vuodessa bensa-autolla ja mikäköhän auto se mahtaisi olla. Jos nyt jätettäis Matizit sun muut pois ja ihan oikeista autoista puhuttais. Vois vaikka laittaa kriteereiksi vähintään ilmastointi ja vakkari, niin olisi jotain tasoa edes ajamisessa. Itse oon ajanut n. 11-12k vuodessa ja kulut on olleet 307 Pösössä n. 0,35e/km ja Lexus LS400 0,47e/km joten aika pitkä matka olis sinne 0,20 summaan, lienekö edes mahdollista.
 
Miten hyvin noissa uusissa Mondeo, Avensis, 508 jne, pitää nuo kulutuslukemat paikkaansa? Kannattaako antaa mitään painoarvoa vai luottaa että kaikkien ne mopokoneet/ecomallit vie suurinpiirtein yhtä vähän? Lähinnä maantiekulutus kiinnostaa.

Oma 2012 1,6 Avensis wagon tankkaus.com mukaan vienyt 80 tkm matkalla 6,72 l/100 km. Uutena ostin ja tuo on koko omistusajalta. Viimeiset pari vuotta ajot lähinnä lyhyttä pätkäajoa taajamassa. Kun vielä ajoin työmatkaa 70 km/päivä maantiellä niin tuo lukema oli 6,6 eli todella lähellä omalla ajoprofiililla ilmoitettua kulutusta. Noin 6 litraa satasella mulla ollut kulutus maantiellä.
 
Oliskohan mahdollista päästä tuohon 0,20e/km siten että ajaa 15k vuodessa bensa-autolla ja mikäköhän auto se mahtaisi olla. Jos nyt jätettäis Matizit sun muut pois ja ihan oikeista autoista puhuttais. Vois vaikka laittaa kriteereiksi vähintään ilmastointi ja vakkari, niin olisi jotain tasoa edes ajamisessa. Itse oon ajanut n. 11-12k vuodessa ja kulut on olleet 307 Pösössä n. 0,35e/km ja Lexus LS400 0,47e/km joten aika pitkä matka olis sinne 0,20 summaan, lienekö edes mahdollista.
Uskoisin lähelle tuota menevän bensaversion tuosta omasta Corollasta, mutta tosiaan käytännössä kiinni korjauksista.
 
Oliskohan mahdollista päästä tuohon 0,20e/km siten että ajaa 15k vuodessa bensa-autolla ja mikäköhän auto se mahtaisi olla. Jos nyt jätettäis Matizit sun muut pois ja ihan oikeista autoista puhuttais. Vois vaikka laittaa kriteereiksi vähintään ilmastointi ja vakkari, niin olisi jotain tasoa edes ajamisessa. Itse oon ajanut n. 11-12k vuodessa ja kulut on olleet 307 Pösössä n. 0,35e/km ja Lexus LS400 0,47e/km joten aika pitkä matka olis sinne 0,20 summaan, lienekö edes mahdollista.

Ranskiksia voisi löytyä noilla varusteilla ja päästä pienillä kustannuksilla (pieni hankintahinta -> pieni arvonalenema, halvat osat), alla omat kokemukset:

Noniin, tuodaan ketjuun oma panos ranskattaren kanssa. -98 406 sedan pösö, säästömallin 1.8L 90 hv kasitappisella koneella. Ostettaessa oli ajettu 223700 km ja tällä hetkellä mittarissa 260890 km, eli ~37 tkm tullut ajettua puolessatoista vuodessa. Huoltoihin & korjauksiin on laskettu pelkästään osien ja tarpeiden hinnat, sillä opiskelijan tuntipalkka on nolla euroa :rofl:.

Kokonaiskustannukset ovat 17,35 snt/km, olettaen arvonalenemaksi 0€. Ostohinta oli 725€ ja näköjään kilpien välissä olevan auton hinta on halvimmillaan siellä 500€ paikkeilla, eli niin kauan kuin tuon saa leimasta läpi, niin arvoa on muutama satanen jäljellä :D. Olettaen, että auto räjähtää tuohon paikkaan, kilometrihinta on 19,31 snt. Bensojen osuus 9,64 snt/km. Keskikulutus koko ajalta 6,94 L/100 km, arviolta 85% matkaa ja 15% kaupunkiajoa. Kilometrihintaa nostaa nuoren kuljettajan vakuutusmaksut, ensimmäisen vuoden liikennevakuutus oli lähes auton arvoinen, nyt toisena vuonna minikaskolla (sisältää tiellejättöturvan :vihellys:) 570e. Veroja meni näköjään se 260€ ensimmäisenä vuonna ja 280€ korotusten jälkeen.

Kokonaisuudessaan olen ollut varsin tyytyväinen pököttiin, kertaakaan ei ole jättänyt tielle ja kyytikin on hintaluokassaan yllättävän mukavaa. Kyytiin mahtuu neljä aikuista tavaroineen ongelmitta, isolla tiellä pystyy keskustelemaan takapenkkiläisille huutamatta ja on rento ajettava. Penkit ovat oikeasti mukavat ja pehmeät, mutta pitkäjalkaisena kuskina kaipaisi vähän lisää reisitukea. Yksinkertainen tekniikka on helppo huoltaa ja konehuoneeseen mahtuu melkein seisomaan koneen eteen. Moottori on tehoihinsa nähden sitkeä (maksimivääntö @2600 rpm), eli ei tarvitse pykältää mäkiin, mutta ei tuo kyllä mihinkään kulje vaikka kuinka huudattaisi, varsinkaan kuormattuna :rofl:. Matka-ajossa kaipaisi vakkaria ja kuumina kesäpäivinä ilmastointia :darra:

Paremmilla varusteilla hankintahintaan saisi varmaan lisätä muutaman satasen, mutta toisaalta varttuneemman kuskin liikennevakuutus on varmaan puolet halvempi (kahden vuoden vakuutukset nyt yhteensä +1200€, n. 20% kaikista auton kuluista :dead: ).
 
Joo varmaan joku noin tonnin auto ja huollot itse, niin sitten ehkä vois yltää tuohon summaan. Iso ongelma on tuossa vähäiset km per vuosi (15k) joka nostaa muiden kulujen merkitystä aika lailla. Varaosa-autokin ei oo niin helppo ratkaisu jos asuu kerrostalossa eikä ole paikkaa missä autoa laitella.
 
OP-kausiauto Yariksen kulut ovat olleet seuraavat: 0,40 € / km sis. polttoaineet. Kulutus on ollut keskimäärin 6.3 l/100km.

Palauttelen auton tässä kuun vaihteessa ja testailuun lähtee seuraava "yhtälö". Eli Nettiautosta jokin edullinen "pommi". Näkeepähän sitten, että mitä se vaihtoehto maksaa :) Liekö tuo lähestyvä Aikuisuuden (40-v) kynnys, mutta jotenkin mennyt semmoinen kiinnostus autoilusta ohi, pääasia tuntuu olevan, että pääsee pisteestä A pisteeseen B.

Harrastusautot erikseen toki!
 
Eipä nuo "kakkosautot" kalliita suomessa ole . Kelailin hieman nettiautoa , niin muutamalla satasella saa jo jämäkkiä leimattuja 2000 luvun saksalaisia. Ei näistä pitkän matkan kulkineeksi tietenkään enää ole , mutta pieneen pyöritykseen.
 
Eipä nuo "kakkosautot" kalliita suomessa ole . Kelailin hieman nettiautoa , niin muutamalla satasella saa jo jämäkkiä leimattuja 2000 luvun saksalaisia. Ei näistä pitkän matkan kulkineeksi tietenkään enää ole , mutta pieneen pyöritykseen.
Miksei olisi? Olen kohta kaksi vuotta kulkenut muutaman satasen autolla yhteensä 70 kilometrin työmatkaa. Tällä hetkellä mittarissa 512 tkm.
Normihuollot kun tekee niin sen kuin ajaa menemään. Asennekysymys se on :tup:
 
Olen ollut nyt yli puoli vuotta ilman autoa ja todennut (myös kaverit), että mulle ainoa järkevä vaihtoehto on ostaa täysin uusi auto. Pitkällisen pohdinnan tuloksena päädyin autoverkkokaupan uusivuodeksi-diiliin (kuten moni muukin täällä). Bensa + automaatti oli ehdoton vaatimus, muusta sitten pystyikin tinkimään uuden auton takia.

Suurin osa edellisistä autoistani on ollut tehokkaita nelivetosia bensavehkeitä. Niiden ylläpito söi kaiken "harrastekassan". Toki oma tarkkuus siitä, että auto on laitettava kuntoon kun semmoisen omistaa (ulkoa ja sisältä) kasvatti huomattavasti kuluja.

Kävin koeajamassa Hyundai i30 5d 1.4 T-GDI 7DCT-aut.fresh plus:n. Ihan mukavat varusteet ja hyvä ajettavuus. Ainoina miinuksina on automaattisen ilmastoinnin ja etututkan puute.

Kustannukset tuossa on 299e/kk + 550e kertamaksu (lohko, sisäpistoke + lämppäri). Vakuutukset on vielä kysymysmerkki, kun rekisterinumeroa ei ole tiedossa, mutta eiköhän ne asetu jonnekin 700-800e/v. Kaiken kaikkiaan kuukausikulut (rahoitus+vakuutukset+vero+bensa) autoilusta jäävät todennäköisesti alle 500e. Aikaisemmin meni 2-3x enemmän. Kilsoja tulee noin 10tkm/v.

Tilaus lähti 30.11 (valkoinen perusväri) ja arvioitu toimitusaika 2-4 viikkoa. Sormet syyhyten odotellaan ilmoitusta luovutuspäivästä.
 
Nyt tai tammikuussa voisi saada halvalla vanhoja 2017 mallisia autoja. Pienet automaattivaihteiset näyttää olevan suht edullisia. Esim Opelin Karl ja Adam näyttää olevan aika halpoja. Ehkä hintakaan ei laske vuodessa tai parissa kovin hirveästi?

Autoverkkokauppa ei myy Opel merkkiä ollenkaan.

Vaihtoautot - Suomen suurin valikoima - Nettiauto
 
Eipä nuo "kakkosautot" kalliita suomessa ole . Kelailin hieman nettiautoa , niin muutamalla satasella saa jo jämäkkiä leimattuja 2000 luvun saksalaisia. Ei näistä pitkän matkan kulkineeksi tietenkään enää ole , mutta pieneen pyöritykseen.

MB 190 on ajettu euroopassa lähes 20k km ongelmitta, mahtuu tarvittaessaki nukkumaan 3 henkilöä epämukavasti. Kyllä sillä ajaa pitkiäki matkoja mukavasti
 
Minähän en tiedä autoista mitään mutta tänhetken strategia on just yli 100.000km ajettu jolloin ensimmäinen isoin remppa takana. Ennen 2005 saattaa olla hyvä, jolloin autot vielä kesti ja saksa&japsi autoilla saattoi ajaa sen puol milliä, tosin kuin noilla uusilla paskoilla. Ranska, Italia sekä Ford Focus ohi. Vissiin noi automaatit eivät ole itsestäänselvyyksiä kestävyyden kannalta. VAG konsernin lisäksi Volvo olis aika passeli.
 
Minähän en tiedä autoista mitään mutta tänhetken strategia on just yli 100.000km ajettu jolloin ensimmäinen isoin remppa takana. Ennen 2005 saattaa olla hyvä, jolloin autot vielä kesti ja saksa&japsi autoilla saattoi ajaa sen puol milliä, tosin kuin noilla uusilla paskoilla. Ranska, Italia sekä Ford Focus ohi. Vissiin noi automaatit eivät ole itsestäänselvyyksiä kestävyyden kannalta. VAG konsernin lisäksi Volvo olis aika passeli.

Kyllä volkkareissa ainakin saa hieman katsoa millaiseen kombinaatioon uskaltaa koskea.
Toisaalta autot on yksilöitä, kukaan ei voi varmaksi sanoa mikä tulee kestämään.
 
Olen ollut nyt yli puoli vuotta ilman autoa ja todennut (myös kaverit), että mulle ainoa järkevä vaihtoehto on ostaa täysin uusi auto. Pitkällisen pohdinnan tuloksena päädyin autoverkkokaupan uusivuodeksi-diiliin (kuten moni muukin täällä). Bensa + automaatti oli ehdoton vaatimus, muusta sitten pystyikin tinkimään uuden auton takia.

Suurin osa edellisistä autoistani on ollut tehokkaita nelivetosia bensavehkeitä. Niiden ylläpito söi kaiken "harrastekassan". Toki oma tarkkuus siitä, että auto on laitettava kuntoon kun semmoisen omistaa (ulkoa ja sisältä) kasvatti huomattavasti kuluja.

Kävin koeajamassa Hyundai i30 5d 1.4 T-GDI 7DCT-aut.fresh plus:n. Ihan mukavat varusteet ja hyvä ajettavuus. Ainoina miinuksina on automaattisen ilmastoinnin ja etututkan puute.

Kustannukset tuossa on 299e/kk + 550e kertamaksu (lohko, sisäpistoke + lämppäri). Vakuutukset on vielä kysymysmerkki, kun rekisterinumeroa ei ole tiedossa, mutta eiköhän ne asetu jonnekin 700-800e/v. Kaiken kaikkiaan kuukausikulut (rahoitus+vakuutukset+vero+bensa) autoilusta jäävät todennäköisesti alle 500e. Aikaisemmin meni 2-3x enemmän. Kilsoja tulee noin 10tkm/v.

Tilaus lähti 30.11 (valkoinen perusväri) ja arvioitu toimitusaika 2-4 viikkoa. Sormet syyhyten odotellaan ilmoitusta luovutuspäivästä.

Aiemmin ketjussa mainitsinkin, mulla on 116dA business hyvillä varusteilla (on tutkat, takakamera, sporttipenkit, kattoluukku, automaatti-ilmastointi, musta sisäkatto, paremmat stereot, lediajovalot jne.) ja se on ilman polttoainekuluja mulla 450e/kk (kk-maksu 326e, vakuutus 55e, vero 14e, dieselvero 34e, huoltoihin + muihin kuluihin varattu n. 20e/kk). Toki soppari on 4v/60tkm, eli vuodeksi, kuten toi Huyndai. Mutta on autokin vähän eri :)

Toisena kiesinä on samanlaisella sopparilla Mini Clubman Cooper business A (ja tässäkin varusteita sopivasti. JCW sisusta (sporttipenkit+musta katto ja JCW ratti)+säädettävä alusta, comfort access, automaatti-ilmastointi, lediajovalot, metalliväri jne...). Siihen menee laskennallisesti 440e/kk + bensat. Minissä kun ei ole dieselveroa ja huollot 40tkm asti tulee auton mukana. Eli 60tkm matkalla jää yksi huolto pois. Kyllä tääkin Huyndain pesee ;)
 
Tuntuu että tää on nykyään paskin taktiikka. Takuu loppu, teknohärvelit hajoaa ja autolla on sen verran hintaa että arvo alenee silti aika nopeaan.
Minkälaista strategiaa sitten tilalle? Aikaisemmin kattelin autoja just 200.000 yli. Toki hintatietoinen pitää olla.
 
Minähän en tiedä autoista mitään mutta tänhetken strategia on just yli 100.000km ajettu jolloin ensimmäinen isoin remppa takana. Ennen 2005 saattaa olla hyvä, jolloin autot vielä kesti ja saksa&japsi autoilla saattoi ajaa sen puol milliä, tosin kuin noilla uusilla paskoilla. Ranska, Italia sekä Ford Focus ohi. Vissiin noi automaatit eivät ole itsestäänselvyyksiä kestävyyden kannalta. VAG konsernin lisäksi Volvo olis aika passeli.
Yksi vaihtoehto olisi etsiä vaikka alle 350 tkm ajettu diesel farmari. 2000 tai uudempi. Kerran ostin myös vähän alle 450 tkm ajetun Peugeot 406:n jolla ajelikin 80 tkm huolettomasti, eikä vieläkään ole rikki. Auto maksoi silloin 950 euroa (2013).

Viimeksi tammi- helmikuussa ostin vähän reilu 350 tkm ajetun Citroen Xantian 425 eurolla ja auto on ollut ihan hyvä. Nyt pari kertaa olen katsastanut tuon auton. Jakohihna oli vaihdettu ja ilmastointikin toimii. Auto oli ollut samalla omistajalla noin 10 vuotta.

Vaihtoautot - Suomen suurin valikoima - Nettiauto

Kai tuolta joku VAG tai Volvo löytyisi myös. Kunhan muistaa että Volvo V40 on ilmeisesti Mitsubishi Carisma ja moottori Renaultilta ja Volvo V50 on Ford Focus ja moottori PSA/Ford.
 
Kai tuolta joku VAG tai Volvo löytyisi myös. Kunhan muistaa että Volvo V40 on ilmeisesti Mitsubishi Carisma ja moottori Renaultilta ja Volvo V50 on Ford Focus ja moottori PSA/Ford.
Vuosituhannen vaihteen V40 = Carisma, tosin omilla koneillaan ja manuaaleissa rellun askit(poikkeuksena GDI koneiset). Seuraavan korimallin V40/V50 on sitten jo yks ja sama auto eli käytännössä Focus.
Eipä silti, perusvarmoja ja edullisia kamppeita nekin.

@yannara Sinuna pitäytyisin siinä 200tkm taktiikassa. Tuo km määrä tuntuu olevan se maaginen raja, jossa tapahtuu reilu hinnan romahdus, eikä hyvin pidetyn (+ei ranskisitaliaanon) auton tekniikka ole vielä moksiskaan. Jos haluaa vähemmän ajettua niin katselee jotain 150t ajettua, monesti ne kalleimmat rempat osuu nimenomaan siihen 100t jälkeen...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 269
Viestejä
4 503 043
Jäsenet
74 377
Uusin jäsen
JohanP

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom