Autoilua mahdollisimman edullisesti

Mistä olette ottaneet lainan autolle tai mistä sen saisi edullisimmin? Minkälaisista korkokuluista puhutaan?

Aloin selvittelemään asiaa nyt kun on tulossa laina ajankohtaiseksi. Autoliikkeet mainostaa 0% rahoituksia ja ajattelin että kyllähän sitä rahaa autoon halvalla saa. Mutta eipä tuo nyt ollutkaan niin yksinkertainen asia. Pankista normi kulutusluotto näyttää olevan yli 10% korolla, alkaa jo noissa summissa tuntumaan pahasti. Nordnetistä saisi osakesalkkua vastaan ~5% korolla käteistä.

Missäs kaikki normaalit autolainat on? Siis ne jossa auto laitetaan pankin nimiin vakuudeksi? Näitä kai pitäisi kaiken järjen mukaan saada jollain 2-3% koroilla? Vai onko tällainen otettava aina autoliikkeen kautta?

e: Selvisikin aika nopeasti. Salkun riskitasot kuntoon nordnetissa, niin irtoaa 0.99% laina.
Mä ostin prätkän 6k€ luottokortilla, kulutusluotot tosiaan +10% ja remppalainassa sama homma tuollaiselle summalle ja luottokortissa korko alle 6%. Hölmöähän tollasta korkoa on maksaa mutta lyhentelen sen 500€/kk pois niin häviää nopeasti.

Noilla pikku lainoilla pankit yrittää sitä rahaa kerätä kun asuntolainoissa korot melkein nollissa, meilläkin on asuntolainassa kokonaiskorko 0,95%.
 
Ei kannata ostaa kolaroitua autoa. Yleensä aina auto ruostuu sitten ensimmäisenä siitä kolaroidusta ja uudelleen maalatusta kohdasta.

Eli sille halvemmalle hinnalle on kyllä ihan oikea syy.
Yksi syy: kerran lunastetulla autolla ei ole enää minkäänlaista valmistajan takuuta tai vastuuta.
Joo tuossa yksi syy miksi ei kannata ostaa kolaroitua.

Itsellä oli kanssa yksi volvo jossa vasen etupyörä oli taaempana kuin oikea etupyörä :) Eli oli tullut joku aika iso mälli joskus.

Niin en sanonut että mikä vain AVK auto olisi hyvä. Suurin osa on ihan syystäkin lunastettu. Voisin kuitenkin kysyä montako kunnolla korjattua pienivaurioista avk-autoa tiedätte? Itse olen, sattuneista syistä, nähnyt lähemmäs 10. Niistä yksi "vaikeampi tapaus" otettiin aikanaan ihan vain testimielessä. Kyllä silläkin vuosia ajeltiin, mutta siinä vaurio oli ollut aika suuri eikä tekniikkakaan aivan priimaa. Saksan tuonti johon ei löytynyt varaosia suomesta.

Lisäksi kaikki avk autot joutuu nykyään vähintään nelipyöräsuuntaukseen jos ne halajaa liikenteeseen. Väittäisin myös että kunnolla korjattu ja kunnolla maalattu kohta pysyy kyllä varmasti pidempään kunnossa kuin 10v vanhan auton alusta. Toki jos tekijä on harrastelija jolla ei taitoa, niin pommihan se tosiaan on.

Mutta ihan miten vain. Itsellä on keski-ikäinen, vähän ajettu ja katsastuksista yleensä ongelmitta läpi menevä, hyvin varusteltu ja hyvin pidetty auto joka ei montaa tonnia maksanut. En voisi halvempaa menopeliä keksiä. Auton historia käy avk:n kautta, mutta kunnolla korjattuna.
Toinen perheen auto on ollut perheellä ~7v ja on nyt keski-iässä. Alkuperäisestä kolarivauriosta ei ole ollut kertaakaan mitään harmia sen jälkeen kun ko. vaurio korjattiin. (toisen takarenkaan kiinnitys/akseli, bensaluukku, lokasuoja, kittiä ja maalia)
 
täyskasko ~£1000 tuolle ajalle kun ei aiempaa ajohistoriaa jotka vakuutusyhtiö huomioisi / bonareita (luulen saaneeni hyvän diilin huomioiden nollabonarit kun ikää on kuitenkin 30+ ja ajokortti ollut yli 10v)

Huh aika kalliit vakuutukset on briteissä.

En halua edes tietää paljon itsellä maksaisi vakuutus alle 25v miehenä 95 BMW 328:lle :D

E: tsekkasin brittien vakuutushintavertailusta. Pelkkä liikennevakuutus (osoitteena arvottu Surrey), £1748 :S

Suomessa sain 0% liikennevakuutuksen bonarilla + osakasko ifiltä vähän päälle 900€/vuosi
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi kaikki avk autot joutuu nykyään vähintään nelipyöräsuuntaukseen jos ne halajaa liikenteeseen. Väittäisin myös että kunnolla korjattu ja kunnolla maalattu kohta pysyy kyllä varmasti pidempään kunnossa kuin 10v vanhan auton alusta. Toki jos tekijä on harrastelija jolla ei taitoa, niin pommihan se tosiaan on.

Mutta ihan miten vain. Itsellä on keski-ikäinen, vähän ajettu ja katsastuksista yleensä ongelmitta läpi menevä, hyvin varusteltu ja hyvin pidetty auto joka ei montaa tonnia maksanut. En voisi halvempaa menopeliä keksiä. Auton historia käy avk:n kautta, mutta kunnolla korjattuna.
Toinen perheen auto on ollut perheellä ~7v ja on nyt keski-iässä. Alkuperäisestä kolarivauriosta ei ole ollut kertaakaan mitään harmia sen jälkeen kun ko. vaurio korjattiin. (toisen takarenkaan kiinnitys/akseli, bensaluukku, lokasuoja, kittiä ja maalia)
Niin siis jos vaikka uusi auto joutuisi kolariin, niin auto ruostuu sitten siitä korjatusta kohdata yleensä ensimmäisenä.
Siitä on ainakin omakohtaista kokemusta. En sitten sen vanhemmista autoista tiedä. Ne vanhathan on halpoja oli auto kolaroitu tai ei kolaroitu.

Siitäkin on kokemusta että auto on maalattu aivan väärällä värillä. Esim punainen väri on aika hankala saada oikean väriseksi.
 
Niin siis jos vaikka uusi auto joutuisi kolariin, niin auto ruostuu sitten siitä korjatusta kohdata yleensä ensimmäisenä.
Siitä on ainakin omakohtaista kokemusta.

Kyllä sen voi niin korjata ettei ruostu. ;)
 
Kolariautot on jobbarien ja tee-se-itse-miehien keskuudessa sen verran haluttuja että vaikea niistä on enää tehdä mitään superedullisia löytöjä. Riskit kolariauton ostossa on niin suuret etten oikein näe sitä sen arvoisena.
 
Kolariautot on jobbarien ja tee-se-itse-miehien keskuudessa sen verran haluttuja että vaikea niistä on enää tehdä mitään superedullisia löytöjä. Riskit kolariauton ostossa on niin suuret etten oikein näe sitä sen arvoisena.
Tämä totta, eli jatketaan muista aiheista. :)
 
Ei varmasti ole se halvin mahdollinen tapa autoilla, mutta jos ajettavuus-/mukavuuskriteeri saa edes hieman sijaa tässä niin kyllä on erinomainen vaihtoehto. Eli täältä myös ääni 850 / ykköskopan V70 dieselille. Vanha jakajapumpullinen viispyttyinen Audi/VW:n kone on oikein hyvä - taloudellinen ja kuitenkin riittävästi ruutia yli 1600 kg:n auton liikuttamiseen. Itse rullannut nyt moisella 50.000 km ja ihan hyvä kampe kaikkiaan. En allekirjoita että auto olisi lähtökohtaisesti kylmä vana siihen on syynsä - esim. on vaihdettu halvin mahdollinen lämppärin kenno (Nissens tms) niin se kostautuu kyllä kylmällä.

1500€ budjetilla on jo ihan hyvin valinnan varaa ja tarkasti valita toki täytyykin, sillä tuoreimmatkin ovat jo 16 v. vanhoja ja yli 400 tkm ajettuja. Kilsoja ei kannata näissä tuijottaa vaan kuntoa. 600 tkm vehje voi olla selvästi paremmassa kunnossa kuin 400 tkm peli.
 
Itsellä opiskelijana Opel Vectra B2 vm. 99. 260tkm ajettu ja on sitä saanut kyllä remppaillakin. Itse korjaan kaiken, joten en laske työtunteja vaan otan sen enemmänkin harrastuksena.

Mutta jos ei remppoja lasketa, niin on yllättävän hyvä auto mennä halvalla.
Autosta maksoin 750e. Kulutus seka-ajossa 7,5 l/100km (maantiellä alle 7), vakuutukset iffillä vuodessa 250 euroa (bonuksia 60%) ja verot 290 euroa.

Todella hyvä ajaa, yllätyin positiivisesti vaikka en opeleista muuten välitä.

Tässä toki puhutaan tapauksesta ettei ajeta 40tkm vuodessa, vaan auto on enemmänkin pari kertaa viikossa kovassa käytössä.

Edit: Kyseessä siis 2.0 bensa.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä opiskelijana Opel Vectra B2 vm. 99. 260tkm ajettu ja on sitä saanut kyllä remppaillakin. Itse korjaan kaiken, joten en laske työtunteja vaan otan sen enemmänkin harrastuksena.

Mutta jos ei remppoja lasketa, niin on yllättävän hyvä auto mennä halvalla.
Autosta maksoin 750e. Kulutus seka-ajossa 7,5 l/100km (maantiellä alle 7), vakuutukset iffillä vuodessa 250 euroa (bonuksia 60%) ja verot 290 euroa.

Todella hyvä ajaa, yllätyin positiivisesti vaikka en opeleista muuten välitä.

Tässä toki puhutaan tapauksesta ettei ajeta 40tkm vuodessa, vaan auto on enemmänkin pari kertaa viikossa kovassa käytössä.
Mulla oli myös Vectra B -97 ennen sitä alfa 156 -99:ä. 1.7 diesel vaihtuo 2 litraiseen bensaan. Vectra oli erittäin mukava ajaa. Mittarissa oli silloin vaatimattomat 300 tkm. 1.7 turbo diesel joka oli isuzu:n valmistama, eli kait kestävämpi kuin opelin oma diesel. Vectran myin 2500 eurolla ja tilalle 5500€ alfa. Olisi kai vaan kannattanut pysyä opelissa :) Vectra oli siis 10 vuotta sitten.

Nettiautosta ei löytynyt ainuttakaan vectraa 1.7 dieselillä enää.
Tuollainen mutta pienemmällä 1.7 koneella ja sedan koppa.
http://www.nettiauto.com/opel/vectra/8446962
 
Ei varmasti ole se halvin mahdollinen tapa autoilla, mutta jos ajettavuus-/mukavuuskriteeri saa edes hieman sijaa tässä niin kyllä on erinomainen vaihtoehto. Eli täältä myös ääni 850 / ykköskopan V70 dieselille. Vanha jakajapumpullinen viispyttyinen Audi/VW:n kone on oikein hyvä - taloudellinen ja kuitenkin riittävästi ruutia yli 1600 kg:n auton liikuttamiseen. Itse rullannut nyt moisella 50.000 km ja ihan hyvä kampe kaikkiaan. En allekirjoita että auto olisi lähtökohtaisesti kylmä vana siihen on syynsä - esim. on vaihdettu halvin mahdollinen lämppärin kenno (Nissens tms) niin se kostautuu kyllä kylmällä.

1500€ budjetilla on jo ihan hyvin valinnan varaa ja tarkasti valita toki täytyykin, sillä tuoreimmatkin ovat jo 16 v. vanhoja ja yli 400 tkm ajettuja. Kilsoja ei kannata näissä tuijottaa vaan kuntoa. 600 tkm vehje voi olla selvästi paremmassa kunnossa kuin 400 tkm peli.

Kyllä kaikkiin muuhun paitsi tuohon lämpimyyteen, omaan olen vaihtanu termostaatin ja lämmityslaitteen kennon (oem, ei halvinta paskaa) ja kylmä se on ainaki tänne lappiin. yli 15 pakkasta niin ei se lämmin ole ilman tuota ardiccia. Viime talvena kerran koitin että onko se tosi että tämä ei lämpiä, -30 ja yli pakkasta ja nelosella huudattamalla siinä semisti tarkeni. Jos vertaa kulkukaverin RAV4:seen niin ero on aivan jäätävä, pun inteted. Ravissa joutu lämmityksen pistään täysille ko mittari näytti -38. Diesel, 2 litranen ja vuosimalli joku 2005.

Mutta silti, tykkään noista 850/V70mk1 ja juuriki tuolla vagin koneella. Autoilukokemusta on testikuskina vaikka ja mistä vehkeistä, mutta esim penkit on noissa tosi hyvät ainaki omaan kroppaan.

Toki halvemmallaki pääsee, mutta niinkuin quotessa on mainittu, jos mukavuutta yhtään arvostaa niin on nuo ainaki tsekkaamisen arvosia kaluja.

Edit: Toki tuo oma on teinipojan virittämä, ja veikkaan että egr on tukittu, ja ainaki joissain autoissa lämpimyys katoaa sen myötä, mm. tuo edellämainittu työkaverin RAV4 muuttui pakastimeksi egr:n tulppaamisen myötä.
 
Kyllä kaikkiin muuhun paitsi tuohon lämpimyyteen. Mutta silti, tykkään noista 850/V70mk1 ja juuriki tuolla vagin koneella. Autoilukokemusta on testikuskina vaikka ja mistä vehkeistä, mutta esim penkit on noissa tosi hyvät ainaki omaan kroppaan.

Toki halvemmallaki pääsee, mutta niinkuin quotessa on mainittu, jos mukavuutta yhtään arvostaa niin on nuo ainaki tsekkaamisen arvosia kaluja.

Edit: Toki tuo oma on teinipojan virittämä, ja veikkaan että egr on tukittu, ja ainaki joissain autoissa lämpimyys katoaa sen myötä, mm. tuo edellämainittu työkaverin RAV4 muuttui pakastimeksi egr:n tulppaamisen myötä.
No täällä etelässä on kovat pakkaset kortilla, mutta kyllä ainakin -25 lämmöissä on pärjännyt mainiosti, Ardiccia ei omassani ole. EGR saattaapi hyvinkin vaikuttaa asiaan. VRCF-foorumilla on hieman juttua aiheesta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27428

Itse kattonut välillä uusinta hottia eli huoltoliisari-tarjouksia (halvemmasta päästä eli a la Captur/i30/Octavia), mutta kun eivät nuo omasta mielestäni mitään sen kummempaa ajonautintoa tarjoa (ja etenkin penkit huonontuisi) ja leasingmaksujen suuruus huomioiden tätä pitäisi joutua korjaamaan ainakin 3-4k€ vuodessa että siinä olisi taloudellista mitään mieltä niin tällä viime vuosituhannen Volvolla ajelen jatkossakin.
 
Ajan tällä hetkellä täysin paskalla pakuksi muutetulla pösöllä. Muuten olisi ihan ok mutta työmatka on nykyään 53km per suunta ja pösö alkaa oireilemaan jo niin pahasti että saa pelätä että jättää tielle. Lisäksi olisi tulossa kaikenlaista remppaa mitä ei huvita 400e autoon tehdä. Jakohihna, takapyörien laakerit jne. Itse en osaa eikä ole tiloja mitään isompaa tehdä.

Mitäköhän sitä ostaisi 3k budjetilla? Polttoaineet saan haettua venäjältäkin mutta ei se juuri vaivannäön puolesta houkuttelisi. Budjetti on tuo 3k lähinnä sen takia että ei vaan autoon huvita pistää tuon enempää rahaa...

Asun yksin joten auton ei tarvitse olla iso. Nissan microja olen tässä katsellut. Saisi tuolla 3k budjetilla ilmastoituna ja suht vähän ajetuna.

Mitäs muita vaihtoehtoja olisi? Pienistä kuluista ja kulutuksesta plussaa. Tärkeimpänä ehkä se luotettavuus...
 
Koko riittänee ihan hyvin, ei juuri tarvitse mitään isompaa kuljetella. Yariksiakin olen tässä katsellut. Kilometrejä tosin on mittarissa tuolla budjetilla huomattavasti enemmän kun microissa. Mutta muuten lienee ehkä hieman luotettavampi auto?
 
Koko riittänee ihan hyvin, ei juuri tarvitse mitään isompaa kuljetella. Yariksiakin olen tässä katsellut. Kilometrejä tosin on mittarissa tuolla budjetilla huomattavasti enemmän kun microissa. Mutta muuten lienee ehkä hieman luotettavampi auto?

Kyllä noi Yarikset säilyttää arvonsa huomattavan hyvin. Itse ostaisin juuri leimatun ranskiksen tonnilla ja jos tulee kallista ongelmaa niin paaliin ja seuraava samanlainen.
Itse ajattelin, että jos ostaisi auton, jonka rekisteröintivuosi on 2000 tai vanhempi niin katsastus olisi huomattavasti halvempi (sen kun joutuu tekemään joka vuosi joka tapauksessa). Itsellä maksoi viime kuussa katsastus 29 € ja päästömittaus 39 €, eli tulisihan siinä säästöä.
 
Jos matkaa on kerran 53km suuntaansa, niin osta joku oikea auto eikä mitään pikkukotteroita. Pösömittapuulla se olis vähintään 307 tai vastaava malli.
 
Tähän mennessä ainakin on ollut halpaa ajoa 1.9 tdi 3bg passatilla, 16tkm matkalta kaikki kulut huomioiden rahaa on palanut inan reilu 15 senttiä per kilometri. Tuo summa pitää jo sisällä kohta eteen tulevan seuraavan öljynvaihdon ja siihen päälle kaksoismassavauhtipyörän ja kytkinpaketin. Mitään sen kummallisempaa ei sitten lähitulevaisuudessa pitäisi tiedossa olla ja eipä tuollaiseen edes voi kovin kallista vikaa tulla.

Lähetetty minun HTC One_M8 laitteesta Tapatalkilla
 
Tähän mennessä ainakin on ollut halpaa ajoa 1.9 tdi 3bg passatilla, 16tkm matkalta kaikki kulut huomioiden rahaa on palanut inan reilu 15 senttiä per kilometri. Tuo summa pitää jo sisällä kohta eteen tulevan seuraavan öljynvaihdon ja siihen päälle kaksoismassavauhtipyörän ja kytkinpaketin. Mitään sen kummallisempaa ei sitten lähitulevaisuudessa pitäisi tiedossa olla ja eipä tuollaiseen edes voi kovin kallista vikaa tulla.

Lähetetty minun HTC One_M8 laitteesta Tapatalkilla

No, suuttimet voi mennä, sähkövikoja ihan helvetisti, alustan osia ja omasta kokemuksesta jakohihna voi porsia. Niin ja ne venttiilin nostimet ja turbo. Että kyllä siihen kuule voi niitä vikoja tulla.

Terveisin Audi A6 AWX-koneella (nyt kansi vikaisena)
 
Ajan tällä hetkellä täysin paskalla pakuksi muutetulla pösöllä. Muuten olisi ihan ok mutta työmatka on nykyään 53km per suunta ja pösö alkaa oireilemaan jo niin pahasti että saa pelätä että jättää tielle. Lisäksi olisi tulossa kaikenlaista remppaa mitä ei huvita 400e autoon tehdä. Jakohihna, takapyörien laakerit jne. Itse en osaa eikä ole tiloja mitään isompaa tehdä.

Mitäköhän sitä ostaisi 3k budjetilla? Polttoaineet saan haettua venäjältäkin mutta ei se juuri vaivannäön puolesta houkuttelisi. Budjetti on tuo 3k lähinnä sen takia että ei vaan autoon huvita pistää tuon enempää rahaa...

Asun yksin joten auton ei tarvitse olla iso. Nissan microja olen tässä katsellut. Saisi tuolla 3k budjetilla ilmastoituna ja suht vähän ajetuna.

Mitäs muita vaihtoehtoja olisi? Pienistä kuluista ja kulutuksesta plussaa. Tärkeimpänä ehkä se luotettavuus...
Mikä pösö se on? Nissan Micra on erittäin huono ajaa eli paska. Pösö 406 on jo ihan hyvä ajaa ja varmaan 307 myös. 306 ei sekään aivan kauhea ollut.

Jos jakohihnan vasta täytyisi vaihtaa, niin anna mennä vaan kyllä se yleensä kestää 50 tkm ennen katkeamista ja parhaimmillaan jopa tuplat jos on mahdottoman hyvä tuuri. Toki kannattaa katsoa että miltä se hihna näyttää. Halpis niin anna katketa rauhassa? Onko takapyörän laakereissa jotain vikaa? Ääntä? Itse en ole vielä ainuttakaan laakeria vaihtanut, kun ei ole mitään ääntäkään ollut. Hyvä tuuri kait.

106 km päivässä ei ole oikein sopiva matka micralle joka on sellainen kauhean pieni ja nissani muutenkin. Itsellä on 407 joka maksoi reilu vuosi sitten 1500€. Farkku paku myös. Sekä paska 406 joka ei hajoa ollenkaan. En vaan keksi siitä mitään moitetta, paitsi iso ajomäärä, toki vasta 5 alkava.

Toyotalta katselisin varmaan avensis kokoista tuolle ajomatkalle?
 
Eikö 306 ole vähän kuin Xsara ajoltaan. Perustuu ainakin samaan pohjaan tietääkseni.

Mulla on ollu kolme Xsaraa (04 hdi-110, 99 1.6 8v, 00 1.6 16v), ja en sanoisi ajettavuutta huonoksi, paitsi tuon 1.6 16v moottorin kohdalla. -04 HDI farkulla sahasin pitkää moottoritieajoakin aika pitkään. Tossa faceliftissä on paremmat äänieristeet. Kulutus pysyi sillä myös hyvin kurissa. Kuitenkin melko köykäinen auto se. 1.6 16v suosittelen välttämään, siinä on tosi laiha se alimpien kierrosten vääntö, varsinkin kylmällä koneella. Joku softabugi kuulemma, liityy ruiskutuksiin/sytytysajoituksiin. Ja vaihteistot noissa 16 venttiilisissä on susia, menee sohloksi se siirtäjäsysteemi sieltä, niin vaihteet takkuaa vaikka vivusto olisi ok. Yksinkertaista tekniikkaa nuo vanhemmat bensa-Xsarat, pystyy korjaamaan ihan perustyökaluilla. HDI on jo täynnä elektroniikkaa, ja itellä alkoi moottorinohjaus ahtopaineiden kohdalla jotain prakaamaan, eikä sille koskaan löytynyt selitystä. Myös ESP (ajonvakautus) rupesi temppuilemaan.
 
Käyny mielessä tuokin että ajais vaan tuon pösön loppuun. Siinä on vaan nyt myös ilmennyt vika että painejärjestelmästä valuu aineet takaisin tankkiin parkissa. 306 1,9 tdi vm 98. XUD moottorilla mikä on sama kun osassa citikoita. Moottoritilassa on kyllä onneksi käsipumppu (samanlainen kun veneiden tankeissa) millä sen voi ilmata että saa käyntiin. Ajossa toimiikin sitten ihan hyvin.

Citikassa tuon koneen hihnaväli on 10v mutta kun se lyödään pösöön onkin sitten 4v. Taitaa menä kuudes vuosi nyt samalla hihnalla, kilometrejä tosin vasta reilu 40k.

Muuten tuo olisi kyllä halpa ajettava, koko ajan tuntuu olevan vaan ns "pikkuvikaa"...

Pitää tässä nyt katsella, ei tässä onneksi kamala kiire ole.

edit: siirrän tuon polttoainevian tuonne korjauslirpakkeeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Katsastusmies löysi väljyyttä molemmista takapyörän laakereista. Tuota sitten kaverin pajalla ihmeteltiin eikä löydetty mitään vikaa. Tokalla katsastuksella sitten toinen katsastusmies ravisteli varmaa vartin sitä takapäätä ja totesi että hyvä se on...
 
Mikä lienee halvin mahdollinen tapa autoilla, jos autoilun edullisuus kokonaiskulujen näkökulmasta on ainoa kriteeri?

Onko halvinta ostaa mahdollisimman halpa rämä alle tonnilla ja jos leviää niin paaliin ja uutta tilannetta? Vai perusvarma noin 5k€ ikuisuustojota tai Volvo? Kenties kalliimpi sähköauto? Bensaa tai dieseliä? Leasingia?
 
Autoilua mahdollisimman edullisesti

Tästäkin oli jo kettu valmiina. Googlella joutuu etsimään kun xenforon haku sieltä syvältä, tai sitten en osaa käyttää.

Muuten joku muutaman satkun rieska pikkukoneella millä tuore leima, jos hajoaa niin sitten paaliin. Mannella hyvä vaihteohto kanssa. Noita vaan ei hirveästi taida olla markkinoilla, ja kun löytyy, niin kannanttaa pitää kunnossa, koska ovat katoavaa luonnonvaraa nuo satalankut.
 
Autoilu halvimmalla ... no ainakin kannattaa kilpailuttaa liikennevakuutus jos sitä ei ole tehnyt vielä tämän vuoden puolella. Säästö oli aika suuri, noin 400e pelkästään ekana vuonna.

Ostin ensin alle tonnin Lada Samaran jolla piti autoilla halvalla. Siihen oli tulossa kalliita remontteja, joita en osaa tehdä. Jakohihnan vaihto korjaamossa oli kuulemma noin 500e, jäi vaihtamatta. Laitoin Samaran vaihdossa pois ennenkuin joku osa kilahtaa.

Seuraava auto oli autotalli.com hakukoneella metsästetty, mahdollisimman halpa, mahdollisimman uusi vuosimalli ja mahdollisimman vähän kilometrejä. Viikon välein hain uudelleen ja uudelleen, kunnes sieltä löytyi yksi. Lähdin hakemaan autoa ja Samara jäi sinne vaihdossa. Tämä uudempi on nyt Sitikka C1 dieseli ja hinta oli hieman yli 3ke. En tiedä onko tämä maailman halvin, mutta tällä minä nuukailen nyt muutaman vuoden. Sitikassa oli vain euro-kitkarenkaat joten olen ajanut niillä talven ja kesän ja ajan edelleen kunnes ovat lopussa. Sitten ostan vain uudet halvat kumit. Paljon ajavalle tämä ei kyllä sopisi.

Joskus muutama vuosi sitten ajelin noin joka toinen viikonloppu 100km päähän käymään. Perille menee moottoritie ja vanha tie. Mittailin joskus kulutuslukemia ja moottoriten 120 km/h nopeus kuluttaa selvästi enemmän kuin vanhan tien 80 km/h. Ero oli jotakuinkin sellainen, että samoilla polttoaineilla ajaa joko 4 edestakas reissua moottoritietä tai 5 edestakaista vanhaa tietä. Selvää säästöä jos aikoo nuukailla aivan minimillä.
 
Tonnipommien kanssa pysyisin melko vankasti japseissa. Ainakin jos luotettavuuta ja pitkäikäisyyttä haluaa.

Entiset postin Corollat ja Yaris Versot on hyviä tuossa hintaluokassa, Yariksessakin ketjukone ja Corollan hihnakone ei ole interferenssimallia, joten ei väliä jos hihna napsahtaa poikki ajossa.

Molempia on ollut perheessä kauppakassina eikä ole koskaan muuta tarvinnut tehdä kuin bensaa lisätä eikä tielle ole jääty. Yli kolmen kympin pakkasissa käynnistyivät ilman lohkolämppäriä.

1.3 koneetkaan eivät paljoa kuluta, tosin rekkojen ohitukset maantiellä on aina välillä sydänkohtauksen aiheuttavia kun automaatti ja tuhnu moottori eivät ole mikään rakettikombo.
 
Itellä peugeot 106 1.4 TU3M koneella, maksoin 1200€ ja ainoa minkä olen joutunut korjaamaan on jakohihna, joka iän puolesta on ollut tiensä päässä. Varmoja ja erittäin halpoja kilometrejä takana omassa ajossa 110 tkm. Kokonaiskilometrit 240tkm.
 
Seuraava auto oli autotalli.com hakukoneella metsästetty, mahdollisimman halpa, mahdollisimman uusi vuosimalli ja mahdollisimman vähän kilometrejä. Viikon välein hain uudelleen ja uudelleen, kunnes sieltä löytyi yksi.

Todella tyhmät kriteerit.

Näillä kriteereillä nimenomaan saa huonolaatuisia autoja, kun ne menettää arvoaan nopeammin, eli samalla rahalla saa uudemman.

Ja tämän vuosituhannen autoissa on paljon enemmän hajoavaa ja hankalastikorjattavaa elektroniikkaa kuin viime vuosituhannn autoissa.

Ottaa laatumerkiltä (japsi, tai tarpeeksi vanha mersu) vanhemman ja jopa enemmän ajetun auton niin saa paljon kestävämmän ja halpahuoltoisemman.


Edellinen autoni oli 1.3-litrainen corolla vuosimallia 94. Sillä ajelin >14 vuotta, n. 175000km (ostaessa oli mittarissa n. 150000km) ja huollot ja remontit(joita oli aika vähän) tuli todella halvoiksi, ja kulutuskin maantiellä oli vain n. 6l/100km. Ajan sen verran vähän että minun käytölläni diesel ei olisi kannattanut verojen takia.

Nykyinen on sitten 6 vuotta uudempi.
 
Viimeksi muokattu:
17.11.2015-3.9.2017 eli vajaa 2v ajalta tiedot näyttää 21940 km 7,75 l/100km ja 0,16 €/km sisältäen huollot,vakuutukset,verot,bensat,katsastukset. Autona toimii Hyundai Getz 2006 ilmastoinnilla ja kaupunkiajoa 90%.
On ollut kyllä toimivin ja halvin auto itselläni tähän asti, varaosatkin puoli ilmaisia koska tuossa välissä tehty jakopääremppa, etujarruremppa, takalaakerit plus kaikki pienet öljynvaihdot yms.
 
Ei kyllä paljon tunnu jos 3000 euron auto vähän menettää arvoa.

Missasit täysin pointin.

Ei kyse ollut siitä arvosta, mitä se ITSELLÄ menettää vaan siitä MIKSI se on niin halpa ikäänsä/kilometreihinsä nähden.


Huonolaatuinen auto joka ei kestä mitään ja on kallis korjata menettää nopeasti arvoaan jolloin sen saa ostettua halvalla kilometrimääräänsä ja ikäänsä nähden.

Uudehkona ja vähän ajettunakin tämä huonolaatuinen auto tulee kuitenkin paljon kalliimmaksi pitää kuin vanhempi ja enemmän ajettu laatuauto.

Jolloin se, että käytettyä halpaa autoa ostaessa valitaan uudempi ja vähemmän ajettu auto johtaa nimenomaan siihen, että ostetaan huonolaatuinen, helposti hajoava ja kalliisti korjattava auto.

Sen vuosiluvun sijasta kannattaisi ennemmin katsella esim. katsastuksen hyökäysprosentteja eri automallien välillä, ja valita automalli vaikka niiden perusteella, ja vertailla kilometrejä vain saman merkin/mallin autoyksilöiden välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta jos ei voi itse korjata autoa niin asia on täysin eri.

Tässä se oleellinen probleema tuli, jälleen kerran.

Jos itse osaa korjata, niin halvaksi tulee autoilu. Ei se yksinkertainen halpa varaosa, kuten vesipumppu, pallonivel tai kampuran sensori kustanna juuri mitään, eikä hintaero ole oleellinen oli se auto sitten vanhempi Toyota tai BMW. Edullisia tarvikevaraosia on liikkeet täynnä vähänkin vanhempiin autoihin.

Mutta auta armias jos joudut sen vanhan kipposi viemään oikealle korjaamolle ja kuittia vastaan maksamaan huollon tuntipalkkaa, niin siinä menee tuhottomasti satalappusia että pojat jaksaa auton alla rempata sen kympin osan sinne kiinni. Kuitenkin sen vanhan paskan pultit katkee sisään, ja jotta ne poraa ne auki niin tuntipalkka juoksee. Vanhan auton remppaaminen ei käy kuin strömsössä, vaan jokainen ruuvi on pieni taistelu. Äskettäin käytin omaa jarrurempassa liikkeessä ja heti soittivat perään että ei lähde letkut auki, pitää vaihtaa putket ja liitännät myös.

Eli, jos et itse osaa tai pysty korjata, tai tunne hyvää kaveria/korjaamoa joka korjaa kaverialennuksella tai kaljakoria vastaan, niin halvimmaksi tulee ostaa mahdollisimman halpa juuri leimattu ja ajaa nilkuttaa sillä seuraavaan leimaan asti, tai kunnes se hajoaa lopullisesti ja kuusakoski kutsuu. Leimattuja autoja saa muutamalla satasella, mutta korjaamo ei sano edes kättäpäivää ilman että se parisataa vaihtaa omistajaa.

Mutta toisaalta, ainakaan itselle ei tulisi mieleenkään ajaa autolla joka voi ja todennäköisesti jättää tielle millä hetkellä tahansa ja myöhästyn kaikesta sovitusta. Ennemmin menen sitten jo alunperinkin bussilla kuin odotan tienposkessa loppupäivän kun falcin auto tulee hakemaan. Tai sitten sen vanhan mädäntyneen japskin ruosteinen akseli katkeaa -> kolari ja kuolen. Ei houkuta ajaa kolaria 90-luvun japskilla, joilla ei parane törmätä mihinkään postilaatikkoa isompaan.
Melko luottettavalla iällä, kilsoilla, tekniikalla ja edes jonkinlaisella turvakorilla olevia saksalaisia ooppeleita saa kuitenkin kolmeentonniin ja pienellä fiksauksella siinä on ihan oikea auto.
 
Tässä se oleellinen probleema tuli, jälleen kerran.

Jos itse osaa korjata, niin halvaksi tulee autoilu. Ei se yksinkertainen halpa varaosa, kuten vesipumppu, pallonivel tai kampuran sensori kustanna juuri mitään, eikä hintaero ole oleellinen oli se auto sitten vanhempi Toyota tai BMW. Edullisia tarvikevaraosia on liikkeet täynnä vähänkin vanhempiin autoihin.

Mutta auta armias jos joudut sen vanhan kipposi viemään oikealle korjaamolle ja kuittia vastaan maksamaan huollon tuntipalkkaa, niin siinä menee tuhottomasti satalappusia että pojat jaksaa auton alla rempata sen kympin osan sinne kiinni. Kuitenkin sen vanhan paskan pultit katkee sisään, ja jotta ne poraa ne auki niin tuntipalkka juoksee. Vanhan auton remppaaminen ei käy kuin strömsössä, vaan jokainen ruuvi on pieni taistelu. Äskettäin käytin omaa jarrurempassa liikkeessä ja heti soittivat perään että ei lähde letkut auki, pitää vaihtaa putket ja liitännät myös.

Eli, jos et itse osaa tai pysty korjata, tai tunne hyvää kaveria/korjaamoa joka korjaa kaverialennuksella tai kaljakoria vastaan, niin halvimmaksi tulee ostaa mahdollisimman halpa juuri leimattu ja ajaa nilkuttaa sillä seuraavaan leimaan asti, tai kunnes se hajoaa lopullisesti ja kuusakoski kutsuu. Leimattuja autoja saa muutamalla satasella, mutta korjaamo ei sano edes kättäpäivää ilman että se parisataa vaihtaa omistajaa.

Mutta toisaalta, ainakaan itselle ei tulisi mieleenkään ajaa autolla joka voi ja todennäköisesti jättää tielle millä hetkellä tahansa ja myöhästyn kaikesta sovitusta. Ennemmin menen sitten jo alunperinkin bussilla kuin odotan tienposkessa loppupäivän kun falcin auto tulee hakemaan. Tai sitten sen vanhan mädäntyneen japskin ruosteinen akseli katkeaa -> kolari ja kuolen. Ei houkuta ajaa kolaria 90-luvun japskilla, joilla ei parane törmätä mihinkään postilaatikkoa isompaan.
Melko luottettavalla iällä, kilsoilla, tekniikalla ja edes jonkinlaisella turvakorilla olevia saksalaisia ooppeleita saa kuitenkin kolmeentonniin ja pienellä fiksauksella siinä on ihan oikea auto.
Tämähän ei ihan pidä paikkansa, mondeo laturi 150€, mersuun 800€. Tiiviste mersuun 52€ halkaisija 50mm. Tulpat mondeoon 50€, mersuun 200€. Saatikka joku alusta jumppa, normaalissa autossa on takana 4-6 puslaa, mersussa oli tyyliin yli 20kpl. Edessä tukivarret öljypuslilla, maksaa 2-3x sen mitä normaali.
 
Kyllähän se on niin, että ns kiinteät kulut pitää minimoida. Seuraava lista on jo aika hyvä ohje halpaan autoiluun:
1. Auton hinta eli oarvo on suoraan hukkaan heitettyä rahaa. 5k autossa voi ja usein häviääkin sen 5k, tonnin pommissa ei voi hävitä tonnia enempää.
2. Mahdollisimman pieni auto ja moottori = halvat verot ja vakuutus. Vanhoissa tonnin pommeissa vero määräytyy kokonaismassan mukaan. Pieni moottori on yhtä kuin pieni kulutus, hiukan yleistäen.
3. Pelkkä liikennevakuutus maksaa noin 150 e. Joku kehui aiemmin säästäneensä vakuutuksessa yli 400 euroa, minusta se on täysin absurdia koska eihän vakuutus maksa ikinä yli 200 e!
4. Jos pystyy ja osaa hitsata, niin välttyy muilta remonteilta, koska silloin voi ostaa tojotan. Jos koritöitä ei voi tehdä, niin pitää ostaa joku eurooppalainen, mistä pitää sitten korjata tekniikkaa = kallista.

Tämä lista pätee myös jos haluaa pröystäillä, ainoastaan ykköskohta muuttuu. Eli sijoitetaan peltilehmään enemmän rahaa ja saadaan nuorempi ja kauniimpi lehmä.
 
Ja mersuun se on vaan huoltoa mutta sitikassa jos menee raidetangon pää vaihtoon niin vittu mikä paskaläjä en ikinä enää osta ranskista, kyllä se laatuauto on edullisempi pitää :D:rofl:

On aika suuri ero siinä, meneekö noita vaihtoon esim. 125 Mm vai 500 Mm välein.
 
On aika suuri ero ostaako auton esim. 125Mm vai 500Mm ajettuna.

Ei tarvi edes osta 500 Mm ajettuna;

Jos ostaa auton 240 Mm ajettuna ja ajaa sillä 160 Mm, toisessa osan joutuu vaihtamaan 2 kertaa, toisessa ei kertaakaan

(kun verrataan 125Mm ja 500Mm kestäviä osia)

Tai vaikka ostaisi sen laadukkaamman auton 320 Mm ajettuna, silti sama tilanne.
 
Paljon maksaa 240 tkm ajettu mersu? Ei taida ihan 3000 eurolla irrota niinkuin se C1 josta nyt oli kyse.

Tai ehkä vaan jätän tän mutupaskan tähän tällä kertaa. Toisilla ei vaan kantti kestä ostaa ranskista. :D

Mercedes-Benz 180 Porrasperä 1995 - Vaihtoauto - Nettiauto

1300

Tosin tuota yksilöä pitää kyllä muutamalla satasella korjatakin.

Mercedes-Benz 180 Porrasperä 1995 - Vaihtoauto - Nettiauto

vähemmän ajettu ja ilmeisesti parempikuntoinen parilla tonnilla.


Mutta, nuo tosin on bensakoneella.

Jos paljon ajaa, sitten se vielä enemmän ajettu dieselmersu.

Jos vähän ajaa, niin corolla tai muu viime vuosituhannen japsi.


Suurin virhe on ehkä ostaa vanha VAG(volkkari, audi, skoda,seat). Niiden hinta ei laske lähellekään niin nopeasti kuin patonkien mutta tekniikka hajoaa silti kohtalaisen nopeasti.
 
Ja missähän se liikennevakuutus maksaa 150 euroa ja kenelle? Jaa toki meille muillekin näitä kullanarvoisia vinkkejä.

Viimeksi kun otin sitä itselle niin yhtiöiden välillä oli selviä eroja ja hintaa tuli useita satoja euroja.

Ei vanhojen autojen vakuutukset juuri mitään maksa jos jätetään bemarit ja muut teinien suosiossa olevat pois. Esim. omaan -04 dieseli Passattiin saa liikennevakuutuksen pari euroa alle 150e:llä ja paikkakuntana Pori. Eri yhtiöiden välillä hintahaitari on siinä 150e ja 250e välillä, prosentuaalisesti isot erot, mutta summat ei enää mitään järin suuria näin halvoissa hinnoissa.
 
Ei vanhojen autojen vakuutukset juuri mitään maksa jos jätetään bemarit ja muut teinien suosiossa olevat pois

BMW E39 "teinibemari", 2.5l-bensa. liikennevakuutus 178€/vuosi Pohjolassa, enkä ole jaksanut mitään edes kilpailuttaa kun OP:n pankki-boonuksia voin käyttää vakuutusmaksuissa. On toki täydet boonukset, mutta eikö kaikilla järkevillä kuskeilla ole.
 
Ja millähän bonuksilla? Sujuvasti aina unohtuu nämä asiat kun ihmetellään toisten vakuutusmaksuja.

Tässä uudessä järjestelmässä bonukset menetti vähän merkityksensä kun suunnilleen joka yhtiöstä tulee täydet samantien, se ratkaisee mitä viivan alle jää. Toki homma varmasti muuttuu aika oleellisesti jos kortti on melko tuore tai sitten on taipuvainen kolaroimaan usein.
 
Ei vanhojen autojen vakuutukset juuri mitään maksa jos jätetään bemarit ja muut teinien suosiossa olevat pois. Esim. omaan -04 dieseli Passattiin saa liikennevakuutuksen pari euroa alle 150e:llä ja paikkakuntana Pori.
Tuo on totta. Nykyisessä -02 Alfa 147 on 130€ liikennevakuutus ja edellinen saman ikäinen 3-sarjan bemari oli lähes tuplaten tuon.

Kaskot olen alkanut jättää pois kokonaan, kun niitä tuli yli kymmenen vuotta makseltua eikä kertaakaan tullut niiden eduille mitään käyttöä. Tuohan ne toki mielenrauhaa jos pidempää reissua ajaa tai asuu ghetossa missä voi olla ilkivaltaa.
 
Ps. Opettele SI-järjestelmä.

Autojen mittarilukemien kanssa kun tavataan puhua kilometreistä eikä metreistä niin on järkevämpää käyttää huomattavasti yleisemmin käytettyä ja yleistajuisempaa "tuhatta kilometriä" kuin "miljoonaa metriä", mutta vapaa maahan tämä on ja kukin tyylillään.

Mutta aiheeseen, mikäli ajosuorite vuositasolla on vähäinen, ja haluaa vaan kulkuvälineen pisteestä A pisteeseen B niin joku kohtuukilsoilla varustettu 2000-luvun alkupuolen bensarassi voisi olla hyvä hankinta. Ne ovat kuitenkin jo huomattavasti modernimman oloisia ja kolariturvallisempia kuin ysäripirssit, ja löytyy absit, espit ja pääsääntöisesti ilmastoinnitkin, joten itse jättäisin nuo 90-luvun (ja 90-luvulla julkaistut mallit) pois laskuista jo tässä vaiheessa.

Kestävyys on sitten aina vähän tuuripeliäkin, kaikista autoista jotain aina lahoaa, se on sitten säkästä kiinni onko se halpaa vai kallista korjaamista. Perusautojen korjaaminen (korjaamolla) on kuitenkin yleensä aina halvempaa kuin ns. premiumien, ja osahinnatkin ovat huomattavasti halvempia. Tämä kannattaa myös huomioida autoa hankkiessa, jos siitä jotain menee niin meinaatko paalata ja hankkia uuden vai korjata sen..
 
Mutta aiheeseen, mikäli ajosuorite vuositasolla on vähäinen, ja haluaa vaan kulkuvälineen pisteestä A pisteeseen B niin joku kohtuukilsoilla varustettu 2000-luvun alkupuolen bensarassi voisi olla hyvä hankinta. Ne ovat kuitenkin jo huomattavasti modernimman oloisia ja kolariturvallisempia kuin ysäripirssit, ja löytyy absit, espit ja pääsääntöisesti ilmastoinnitkin, joten itse jättäisin nuo 90-luvun (ja 90-luvulla julkaistut mallit) pois laskuista jo tässä vaiheessa.

ABS on jo suurimmassa osassa 90-luvun lopun autoistakin. Ja sekin on yksi potentiaalinen vikakohde lisää.

Ilmastointi, vaikka onkin kiva niinä Suomen "kesän" kolmena hellepäivänä, vaatii myös ylimääräistä huoltoa, joten halvinta mahdollista autoa hankkivan ei ehkä kannata siitä maksaa.

Ja juuri tuossa vuosituhannen vaihteen tienoilla tuon turhan hajoavan elektronikan määrä lisääntyi kuitenkin selvästi;
sähköikkunat ja keskuslukitus tuli karvalakkimalleihinkin, erillisen radion sijaan tuli radion ja ajotietokoneen yhdistelmä, moottoreihin tuli jotain venttiilien ajoituksensäätöä, joka monimutkaisti niiden ohjauslootaa selvästi, ohjaustehostin vaihtui hydraulisesta sähköiseen yms.
 
Nyt aletaan olla asian ytimessä kun ABS on vain yksi vikakohde lisää ja ilmastointiakin tarvitsee kolmena hellepäivänä. :kippis:

Väitteesi siitä mitä olen sanonut on selvästi virheellinen/olkiukko, oleellinen virheellinen sana boldattu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 276
Viestejä
4 502 568
Jäsenet
74 376
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom