Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eli Pizzerioiden autot?Syy: Vero tai vakuutus maksamatta.
Varmaan vanhoista Variksista puhuttaessa tarkoitetaan lähinnä pizzerioiden ja mummojen autoja, eihän niillä moni muu aja. Toisaalta siinä missä näiden ravitsemusliikkeiden potkulaudoissa saattaa olla papereissa puutteita, niin miksei myös seniorikansalaisilla. Tiedän ihan lähipiiristä tapauksen, jossa auton omistaja ajatteli että kannattaa ensin katsastaa auto ja vasta sitten maksaa juuri erääntynyt vero, koska eihän sitä turhaan kannata maksaa. Kuulostaa tietysti ihan roistotouhulta täysipäiselle kansalaiselle nykyään, mutta toisaalta se on myös eräänlainen luottamusperäisen kansalaisyhteiskunnan jäänne. Ehkä joku vanha ihminen ajattelee, että asiat järjestyvät puhumalla, koska eihän hän ole tavallaan tehnyt mitään väärää ja on aina ennenkin ollut rehti nuhteeton kansalalainen joka pitää minkä lupaa ja se on ristusnotta jämppppti. Sillävarmaan pärjäsi joskus kekkoslovakian viranomaiskontakteissa ja jos ei pärjännyt piti antaa kossupullo.Eli Pizzerioiden autot?
Joka varmaan muistaa mistä oli kysymys tai haluaa kertoa. Joskus junnuna tekniikanvaihtoautoni hylättiin määräaikaiskatsastuksessa, koska aikanaan muutoskatsastuksessa käytöstä poistettu varuste oli muka epäkunnossa. Katsastaja näytti melkein siltä että oli joskus ennenkin nähnyt auton. Autossa oli toki paljon muuta vikaa, vaarallistakin, mutta niihin tämä viiksivallu ei puuttunut. En tiedä oliko ihan selvä.Se ei kyllä taida selvitä muuta kun katsurilta kysymällä.
Itse asiassa aika monikin vanhempi auto on parempi (ehjä ollessaan) ajaa kuin tuoreemmat. Lisäksi hiljaisempia ja panssarivaunumaisempia. Nykyautot tuntuu olevan tehty foliosta ja hattarasta. Varsinkin arvokkaammissa autoissa tämä oikein korostuu. Halpikset on aina olleet halpiksia ja joku Seat ibiza nyt ei kummoinen ole, on se sitten 95 tai 2005oli itse asiassa parempi ajaa (ja parempi kuin tuo Honda) ja istua kuin mitä työkaverin 2019 C mersu, toki kulutus oli 7,5l/100km tässä ja ikää on jo 20v ja 230tkm ja hinta 750€
Tämän haluaisin ittekkin nähdä mistä siinä tosiaan maksetaan. Ei voi huoltaa itse, kalliit vakuutukset ja kaikki muut paskeet ja tämän päälle saat turhaa kilkutinta auton täyteen joilla ei tee mitään ja kuskilla vaan pinna kiristyy. Ai että elämä on yksinkertaista 20-30v vanhalla autolla ajaessa ja auto ei kerro minulle mitä seuraavaksi tehdään tai ei tehdä.Itse asiassa aika monikin vanhempi auto on parempi (ehjä ollessaan) ajaa kuin tuoreemmat. Lisäksi hiljaisempia ja panssarivaunumaisempia. Nykyautot tuntuu olevan tehty foliosta ja hattarasta. Varsinkin arvokkaammissa autoissa tämä oikein korostuu. Halpikset on aina olleet halpiksia ja joku Seat ibiza nyt ei kummoinen ole, on se sitten 95 tai 2005
Edit: Täytyy oikein avautua:
Siis mistä nykyautoissa oikein edes maksetaan. Käytännössä yhtä taloudellisia, luotettavia, kauniita, tilavia ja toimivia autoja on saanut jo viimeiset 25 vuotta ostaa kaupasta. Mukaan on tullut vain tätä ympäristön pelastamista ja kaikenlaista digipaskaa mitä ei ajaessa edes käytetä.
Missä vuosimallissa tai minkä ikäinen auto lasketaan ns. "nykyautoksi"?Itse asiassa aika monikin vanhempi auto on parempi (ehjä ollessaan) ajaa kuin tuoreemmat. Lisäksi hiljaisempia ja panssarivaunumaisempia. Nykyautot tuntuu olevan tehty foliosta ja hattarasta. Varsinkin arvokkaammissa autoissa tämä oikein korostuu. Halpikset on aina olleet halpiksia ja joku Seat ibiza nyt ei kummoinen ole, on se sitten 95 tai 2005
Edit: Täytyy oikein avautua:
Siis mistä nykyautoissa oikein edes maksetaan. Käytännössä yhtä taloudellisia, luotettavia, kauniita, tilavia ja toimivia autoja on saanut jo viimeiset 25 vuotta ostaa kaupasta. Mukaan on tullut vain tätä ympäristön pelastamista ja kaikenlaista digipaskaa mitä ei ajaessa edes käytetä.
Minkä ikäistä autoa ei voi enää huoltaa tai korjata itse?Tämän haluaisin ittekkin nähdä mistä siinä tosiaan maksetaan. Ei voi huoltaa itse, kalliit vakuutukset ja kaikki muut paskeet ja tämän päälle saat turhaa kilkutinta auton täyteen joilla ei tee mitään ja kuskilla vaan pinna kiristyy. Ai että elämä on yksinkertaista 20-30v vanhalla autolla ajaessa ja auto ei kerro minulle mitä seuraavaksi tehdään tai ei tehdä.
Viimeksi kuulin näistä maagisista nykyautoista, joita ei voi huoltaa itse, naapurin vaimolta. Rouva ei tosin saa kokemuksieni mukaan vaihdettua edes pyyhkijänsulkia autoonsa.Minkä ikäistä autoa ei voi enää huoltaa tai korjata itse?
Rouva ei tosin saa kokemuksieni mukaan vaihdettua edes pyyhkijänsulkia autoonsa.
Alkaa mennä jo pahasti ohi otsikon aiheen, mutta "nykyautoon" kun ostaa mallikohtaiset sulat vaikka Biltema-brändinä niin ei tarvi kikkailla adapterien kanssa. Ja tässäkin ongelmassa sulkien kanssa on automerkki/automallikohtaisia eroja joten ei kannata yleistää.En pidä tätä minään mittarina osaamisesta.
Ensin pitää ostaa kaksi oikean mittaista sulkaa, joissa on yhteensopiva sovite pyyhkijän varrelle.
Sitten pakettia avatessa sieltä paketista paljastuu n+1 kpl näitä sovitteita joista vain yksi sopii ja pahimmillaan pyyhkijästä pitää ensin ottaa jokuesiasennettu sovite irti.
Itse vaihtotyössä pitää myös tietää miten pyyhkijät saa huoltoasentoln, eli virtojen sammutuksen jälkeen viiksen napautus, jos se menee kaikissa näin.
Toista se oli #ennen kun kaikissa autoissa oli sama koukkumallinen ja ns rungottomia sulkia ei vielä oltu keksitty.
Turvallisuus on sitten ihan eri tasolla, puhutaan aivan järkyttävästä erosta. Nokkakolari 2004 avensis vs. 2024 yaris päättyy todennäköisesti anjoviksen matkustajien siirtymisellä ajasta ikuisuuteen kun Yariksesta noustaan ylös olkapäiltä pölyjä pyyhkien.
Turvallisuus on sitten ihan eri tasolla, puhutaan aivan järkyttävästä erosta. Nokkakolari 2004 avensis vs. 2024 yaris päättyy todennäköisesti anjoviksen matkustajien siirtymisellä ajasta ikuisuuteen kun Yariksesta noustaan ylös olkapäiltä pölyjä pyyhkien.
Passiivinen turvallisuus ei ihan hirveästi ole enää parantunut, joten 2004 vs 2024 ei välttämättä ole kovin suurta eroa nokkakolarissa. Toki varmasti jotain on.
Alkaa se hidastuvuus olla se suurin ongelma nokkakolarissa ja siihen ei oikeen voida keksiä mitään uutta.
Videon vanhempi Corolla näyttää olevan jenkki-Corolla, joka on tuotu markkinoille vuonna 1992. Autojen passiivinen turvallisuus kehittyi merkittävästi juuri 90-luvulla.Edellä mainituista malleista ja vuosista en tiedä, mutta linkin takana on -98 Corolla ja -15 Auris labraolosuhteissa. Neljännesvuosisadan vanhassa lähinnä kuollaan.
https://www.youtube.com/watch?v=xidhx_f-ouU
Edellä mainituista malleista ja vuosista en tiedä, mutta linkin takana on -98 Corolla ja -15 Auris labraolosuhteissa. Neljännesvuosisadan vanhassa lähinnä kuollaan.
Edit: fixattu ja päivitetty linkki testin takana olevan tahon (ANCAP) julkaisuun.
En mitenkään epäile, videossa kuitenkin nuo vuosilukemat. Corollan Euro NCAP -tulosten (jotka eivät usein ole vuosien välillä suoraan vertailukelpoisia) perusteella en välttämättä uudemmankaan kohdalla olisi erityisen innoissani tähtien määrästä.Vanha malli. Tuolloin oli jo myynnissä uudempi pallosilmä Corolla.
Oli sitten Corolla mallia -92 tai -98, niin niiden tulosten käyttäminen argumenttina vuosimallin 2004 autoa vastaan on sekä hölmöä että harhaanjohtavaa.
Keskustelu lähti vertailusta Avensis 2004 vs Yaris 2024. Tässä kyseisen Avensiksen osalta Euro NCAP -tulos: Official Toyota Avensis 2003 safety rating Eli tuon aikaisen testin mukaan täydet 5 tähteä.
Tuon korimallin anjovis oli näköjään turvallisempi mitä muistin.
Toisaalta olisi ihan mielenkiintoista nähdä jos jostain vakuumista otettaisiin tehdasuusi 2004 anjovis ja laitettaisiin se nykyiselle euro ncap:n asteikolle. Vaikka mitattaisiin pelkkää passiivista turvallisuutta, tulos ei varmaan montaa tähteä olisi, jos ollenkaan tähtiä.
Ja tämä koko turvallisuusasia liittyy ketjun otsikkoon kyllä aika vahvasti siinä mielessä että vaikka autolla x maksaisi vain euron per 100km niin se ei paljoa lohduta jos kolarin tullessa alttarilla on 4 arkkua.
Eli autoilun edullisuus on kompromissi ja aika iso sellainen.
Miksi ei tähtiä? Ei kai se törmäystesti itsessään ole vuosien varrella muuttunut(?)
En käyttänyt (rullansäästäjä, viestini alkaa: "Edellä mainituista malleista ja vuosista en tiedä, mutta linkin takana on -98 Corolla ja -15 Auris labraolosuhteissa."). Keskustelussa oli vanhemmat kärryt, joten varmasti postaukseni on keskusteluntasaisessa aiheessa.Oli sitten Corolla mallia -92 tai -98, niin niiden tulosten käyttäminen argumenttina vuosimallin 2004 autoa vastaan on sekä hölmöä että harhaanjohtavaa.
Tuon korimallin anjovis oli näköjään turvallisempi mitä muistin.
Toisaalta olisi ihan mielenkiintoista nähdä jos jostain vakuumista otettaisiin tehdasuusi 2004 anjovis ja laitettaisiin se nykyiselle euro ncap:n asteikolle. Vaikka mitattaisiin pelkkää passiivista turvallisuutta, tulos ei varmaan montaa tähteä olisi, jos ollenkaan tähtiä.
Ja tämä koko turvallisuusasia liittyy ketjun otsikkoon kyllä aika vahvasti siinä mielessä että vaikka autolla x maksaisi vain euron per 100km niin se ei paljoa lohduta jos kolarin tullessa alttarilla on 4 arkkua.
Eli autoilun edullisuus on kompromissi ja aika iso sellainen.
Mielestäni keskustelu 90-luvun alun rasseista on eri kuin 2000-luvun alun, että olkoon se sitten ihan eri sivujuonne, joka ei tähän alkuperäiseen 2004 vs. 2024 vertailuun mitenkään liity.En käyttänyt (rullansäästäjä, viestini alkaa: "Edellä mainituista malleista ja vuosista en tiedä, mutta linkin takana on -98 Corolla ja -15 Auris labraolosuhteissa."). Keskustelussa oli vanhemmat kärryt, joten varmasti postaukseni on keskusteluntasaisessa aiheessa.
Itselläni on sellainen kuva tullut, että turvallisuus parantui eniten 2000-2010 välillä. Siitä tähän päivään ei enään niin harppauksin. Puhuttaessa siis autossa matkustavistaIhan samalla tavalla siellä Yariksessa tulee vainajia, kun joku wannabe-Kankkunen tulee tuplasti painavammalla X5:llä keulaan. (Joku virolainenhan ajoi moisella värkillä kännissä satasta Kehä III:a väärään suuntaan keski-ikäisen suomalaispariskunnan Mk7 farmari-Golfin keulaan viime vuosikymmenellä. MTV3:n videomateriaaleissa kuvat autoista.)
Mutta noin yleisesti ottaen kuljettajan kuolemanriski on kyllä aika lailla samaa suuruusluokkaa jokseenkin moderneissa autoissa. Amerikkalainen IIHS (vakuutusyhtiöiden tieliikenneturvallisuusinstituutti) on kerännyt todellista dataa oikeista onnettomuuksista, kuljettajakuolemia per miljoona rekisteröityä ajoneuvoa per vuosi. 2008 mallivuoden autoissa riski 48:1000000, mallivuoden 2011 autoissa riski 28:1000000, mallivuoden 2014 autoissa 30:1000000, mallivuoden 2017 autoissa 36:1000000 ja mallivuoden 2020 autoissa 38:1000000.
Driver death rates by make and model
One way to compare the relative safety of vehicles is to look at driver death rates.www.iihs.org
Itselläni on sellainen kuva tullut, että turvallisuus parantui eniten 2000-2010 välillä. Siitä tähän päivään ei enään niin harppauksin. Puhuttaessa siis autossa matkustavista
Testi on likimain sama tietääkseni mutta pisterajat muuttuu(tiukentuu) jatkuvasti.
Aiemmin 5 tähden tuloksen jollain suorituksella, mutta tottakai nykyään 5 tähteen vaaditaan paljon parempi tulos.
Eli testattaisiin 2004 auto 2024 vuoden pisterajoilla.
Teesini autoiluun mahdollisimman edullisesti:
-Vältä premium-merkkejä (suurempi hankintahinta, kalliimmat huollot/korjaukset)
-Vältä auton vaihtoa usein (autokaupan preemio)
-Suosi maltillisen kokoisia ja paljon myytyjä autoja (pienempi kulutus, edullisemmat varaosat)
-Tarkista automallin katsastustilastot ja ostettavan autoyksilön katsastus- ja huoltohistoria (Trafin tiedot + huoltokirja/kuitit)
-Älä usko, että vastikään remontoitu auto olisi hyvä - korjauskohteet ei autosta lopu ja melkein aina korjaukset suoritetaan alkuperäistä heikompilaatuisilla osilla, joita voi joutua vaihtamaan uudestaan piankin
Jos ajaa paljon:
-Ostaa auton, jonka polttoaineenkulutus on alhainen (tai suoraan sähköauton)
-Ostaa suht uuden mutta melko vähän ajetun autoyksilön, joka on jo pudottanut arvoaan selvästi mutta jossa kilometrejä on vielä paljon jäljellä (ikähän vaikuttaa auton arvoon paljon enemmän kuin kilometrit)
-Myy auton pois n. 150-170 tkm kohdalla ennen 8 vuoden ikää, jolloin auto on vielä haluttu vaihtoauto ja siitä hyvitetään kunnolla
--> Tällöin välttää alkuvuosien suurimman arvonaleneman, mutta ei todennäköisesti joudu vielä maksamaan isompia korjauksia. Käyttökulut ja ylläpitokulut jäävät alhaisiksi pihillä ja ehjällä autolla.
Jos ajaa vähän:
-Ostaa auton, joka on halpa (pienet pääomakulut)
-Ostaa auton luotettavalla tekniikalla (mahdollisesti japanilainen, ei mielellään automaattivaihteinen)
-Ostaa auton, joka ei ole aivan loppuunpoljettu (sanotaan alle 20-vuotias ja alle 200 tkm ajettu)
-Luopuu autosta ja siirtyy seuraavaan, kun arvonalenema ja ylläpitokulut yhteenlaskettuna ja kilometreille jaettuna osoittaa selkeää nousua (ts. autoon on tulossa useita kalliita toimenpiteitä, esim. useita katsastuskorjauksia, rengassarjan uusimista ja jakopään remonttia)
kohdalla OSTETAAN esim. se japanilainen auto (Yaris, Corolla tms.) ja ajetaan LOPPUUN kunnes ruostuu korjauskelvottomaksi tai mittarissa on jotain 400-500tkm.-Myy auton pois n. 150-170 tkm kohdalla ennen 8 vuoden ikää, jolloin auto on vielä haluttu vaihtoauto ja siitä hyvitetään kunnolla
Muute sama, mutta tuossa kohdalla OSTETAAN esim. se japanilainen auto ja ajetaan LOPPUUN kunnes ruostuu korjauskelvottomaksi tai mittarissa on jotain 400-500tkm.
Käyttömukavuudestahan ei ollut mitään juttua..
Kyllähän tuollainen puolta miljoonaa hipova matkamittarilukema on rajusti yli suunnitteluspekseistä jopa japanilaisittain. Vaihdettavat osat ei autosta lopu, kun se sirkus alkaa, ja on mahdollista kantaa omaisuus korjaamolle ihan niiden kuuluisien kuluvien osien vaihdosta. Vähän ajavalle (esim. 5 tkm vuodessa) ei tietenkään ole mikään ongelma vaihtaa pyöränlaakeri tms. joka vuosi katsastuksen jälkeen, mutta paljon ajavalle (esim. 30 tkm vuodessa) tuosta kertyy nopeasti nelinumeroinen summa vuositasolla.
Alkoi kiinnostaa, missä autossa on noin huonot pyöränlaakerit?
Topikin nimi on "Autoilua mahdollisimman edullisesti". Minä ymmärrän tuo niin, että silloin topikkiin ei kuulu mitkään 15k€ volkkarit tai jonkun suht uuden sähkiksen osto.
Tuommoisen kalliimman (vaikka nyt se 15k€ volkkari) auton ostaessa joudut aina kärsimään myös sen arvon aleneman. Joka on jotain 500-2000 euroa vuodessa useamman vuoden. Kunnes se auton arvo jämähtää sinne 500€-2000 euron hujakoille. Siihen vielä joku rahoitus kaupan tekijäisiksi, niin aika kaukana ollaan minun mielestä siitä autoilusta MAHDOLLISIMMAN EDULLISESTI.
Voit valita pääomakulut tai voit valita ylläpitokulut. Deal with it.
Nyt sanot, että uudehkossa autossa on muita vanhaa autoa kalliimpia kuluja, kuten kasko ja rahoitus. Toki, mutta laskepa huviksesi, mitä tarkoittaa esim. 2 litraa säästettyä bensiiniä 100 kilometrillä. Se on noin 4 senttiä per km, eli uudehko säästää 30 tkm vuosiajoilla polttoaineessa 1200€/vuosi.
@kyynelkaasu teet paljon semmoisia olettamuksia, jotka tukee sun agendaa. Välillä sun teksteistä tulee semmoinen kuva, että autot ei ole hirveän tuttuja sulle mutta silti haluat näyttää että olisi.
Muun muassa nämä "palat ja levyt 500€ x2 per akseli" tai tuo vänkäys Brake Cleanerista. Lisäksi tuo väite 5000km välein tapahtuvasta isommasta rempasta on vähintäänkin outo. Lisäksi kun listasit tuohon isoon remonttiin koiranluut ja raidetangonpäät niin joko tietotaito on puutteellista tai sitten vaan haluat vedellä mutkat todella suoraksi omia väitteitäsi tukemaan. Ja muuten vinkkinä että jouset ja iskarit vaihdetaan pareittain.
Paljonko arvelisitte, että menisi huoltoliikkeellä työaikaa -12 mallin Tigsun kaikkien jarrulevyjen ja palojen vaihtoon ja mitäpä vois koko lysti maksaa about?
Noin 1000 euroa kustantaa marmorilla.
Merkkiliike oli tarjonnut seuraavasti:
Etuakseli: Palat 290�,�, palat+levyt 460�,�
Taka-akseli: Palat 250�,�, palat+levyt 470�,�
Yhteensä: Pelkät palat 540�,�, palat+levyt 930�,�. Hinta-arvioihin kuuluu osien lisäksi työ.
Esimerkkiä tuosta 2 litran kulutuserosta?
Sama merkki, sama malli.
E: Mitäs sellaista remonttia olet tehnyt, mitä perus autoilija ei tee?
• 70 percent are extremely confident they could add washer fluid to their car
• 47 percent are extremely confident they could jump start a car
• 48 percent are extremely confident they could replace their windshield wipers
• 39 percent are extremely confident they could fix a flat tire
• 37 percent are extremely confident they could replace their car’s air filter
• 37 percent are extremely confident they could replace a fuse
• 33 percent are extremely confident they could change their car’s oil