Jostain "kumman syystä" en minäkään tunne uusissa autoissa kovin tavoteltavaa (yleistäen). Into jää vanhempiin autoihin.
Siis ensinnäkin, se on minun fiilismaailmoihin, ylellisyys ym. balanssikäsityksiin, vain negatiivista, että auton mittaristokin näyttö, ja joku tyyliin tabletti kojelaudalla.
Itelle ei mitään ihmeellistä hienoa jossain näytössä vuonna 2024... Siinä kasarin jenkissä se vihertävä kosketusnäyttö (Buick Reatta), oli varmasti hohdokas.
Hei mulla on puhelimessakin näyttö
Ja kiva latautua autossa ihan tässä hetkessä mekaanisten kytkimien kanssa, ja nautiskella siellä kotona sitten näytöistä ja viihteestä, kun haluaa!
Ja sitten nykymuotoilu..(yleistäen). Sillä ei ole minun makuun kovin tekemistä estetiikan, ympäristöön sopivuuden, ja tyylin kanssa.
Autot on vain enemmän erkaannutettu ympäristöstään, niistä taloista, arkkitehtuurista, luonnosta jne.
Ne on kuin jotain orvon näköisiä scifi-angrybird laitteita, jotka ei minusta kovin cooleja edes siinä kategoriassaan (ehkä vain siksi kun koitetaan istuttaa arkityyliin ja yleiseen ympäristöön väkisin).
Surrealistisen yliampuvaa Darth Waderin laivastoa tiestö nykyään täynnä, kalpeine valoineen (jo kabiinissanin osassa!)
Estetiikka, romantiikka aistillisuus jne. aikuisen tuntuinen heitetty sivuun.
Ehkä asiat johtuu siitä, että autoja suunnittelee tietoteknistyessä yhä enemmän ihmisiä, joiden nauttima kulttuuri on katsella maisemanaan lasikonttoreita lasikonttoreista, ja vapaalla Star Warssia, pelata Angrybirdia ja Minecraftia, tälleen provosti kärjistäen.
Ja sellainenkin itsestäänselvyys, kuin ajovalot, niin niitäkään osata (ainakaan minun makuun) enään tehdä
Itse en todellakaan halua kylmän valkoista tai sinertävää valoa ihan jo tunnelman vuoksi.
Ja kun siinä ei ole muutenkaan järkeä autotiellä! Ne häikii tuolla liikenteessä ihan toisella tavalla kuin kelviniltään pehmeämmät lämpöisemmät valot, ihan valotehoon liittymättäkin. Ja täysin tieteellistä faktaa.
Aikoinaan Ranskassa vedettiin toiseen suuntaan yli, kun tieteessä todettiin, että keltainen valo häikäisee vähiten, sekä tuottaa parhaan näkyvyydeen sumussa ja sateisella tiellä. No, heille ei riittänyt edes se silloinen "valkoinen" valo, vaan määräys "kusen" keltaisista ajovaloista 90-luvulle asti.