Autoilua mahdollisimman edullisesti

Ihan jees resepti varmasti. Itselläni oli vuosituhannen vaihteen Astra joskus muinoin ja kiva ajettava se oli. Muitakin Opeleita on ollut liuta. Arvaisin, että tuo kulutus on pitkälti maantietä tai ei ainakaan ruuhka-aikaa keskustoissa? Itselläni juopotteli nykyistä edellinen 1.6 Fiesta tässä kaupunkipyörityksessäni sen n. 8 litraa ja kun oli tosi lyhyttä keikkaa kylmänä, niin ysillähän se toisinaan alkoi.
Vähemmän tosiaan tulee suurten kaupunkien keskustoissa ajeltua, mutta toisaalta valtatieajoakaan ei tule älyttömästi. Enimmät ajot on pienen kaupungin ympäristössä kolmi- tai nelinumeroisilla teillä. Pitemmillä matkoilla on kulutus ollut vielä muutaman desin pienempää.
 
  • Tykkää
Reactions: A_J
https://www.nettiauto.com/mazda/2/14242656 Mikä tuollaisen automaatin käytännön kulutus on jos ajosykli on 50/50 maantie kaupunki? Ylläpito taitaa olla kalliimpaa kuin vastaavan Yaris/Auris hybridin? Entä luotettavuus?

Koska kukaan tuskin omistaa tuollaista ja ajaa tuolla ajoprofiililla, niin on katsottava tilastoja.

Keskikulutus 6,02 l/100 km (min-max 4,84-7,44).


Laatikko on Wikipedian mukaan Skyactiv-Drive. Perinteinen automaattilaatikko ja ilmeisesti suht luotettava, toki autolla on ajettu jo yli 200 tkm, joten olisi hyvä, jos laatikkoöljyjen vaihdoista olisi kuitteja.

EDIT: Trafin katsastustilasto vuodelta 2023 kertoo seuraavaa vuosimallista -16 (2015 ei rekisteröity/katsastettu tarpeeksi, jotta näkyisi tilastossa): 193 katsastettua autoa, hylkäysprosentti 6,74% ja matkamittarissa keskimäärin n. 75 tkm, yleisimpiä hylkäysperusteita ei lueteltu. Samanvuotisia Toyota Yariksia on rekisteröity paljon enemmän ja ajettu saman verran, mutta hylkäysprosentti 7,81% ja yleisimmät syyt hylkäykseen "käyttöjarru" ja "asiapaperit".
 
Viimeksi muokattu:
Jotain kummaa tapahtui pari vuotta sitten. Mitenköhän sekoilu näkyy Auris-tilastoissa? Vein auton Itiksen Toyotalle katsastuskeikkaa varten ja soitto tuli, että oli jotain hämminkiä ja kaikki ok, mutta joku mysteerinen hylky näkyy Trafin sivuilla, ja on sitten perässä hyväksyntää nelinkertaisesti.

1734546698230.png
 
Eli Pizzerioiden autot?
Varmaan vanhoista Variksista puhuttaessa tarkoitetaan lähinnä pizzerioiden ja mummojen autoja, eihän niillä moni muu aja. Toisaalta siinä missä näiden ravitsemusliikkeiden potkulaudoissa saattaa olla papereissa puutteita, niin miksei myös seniorikansalaisilla. Tiedän ihan lähipiiristä tapauksen, jossa auton omistaja ajatteli että kannattaa ensin katsastaa auto ja vasta sitten maksaa juuri erääntynyt vero, koska eihän sitä turhaan kannata maksaa. :rofl: :poop: Kuulostaa tietysti ihan roistotouhulta täysipäiselle kansalaiselle nykyään, mutta toisaalta se on myös eräänlainen luottamusperäisen kansalaisyhteiskunnan jäänne. Ehkä joku vanha ihminen ajattelee, että asiat järjestyvät puhumalla, koska eihän hän ole tavallaan tehnyt mitään väärää ja on aina ennenkin ollut rehti nuhteeton kansalalainen joka pitää minkä lupaa ja se on ristusnotta jämppppti. Sillävarmaan pärjäsi joskus kekkoslovakian viranomaiskontakteissa ja jos ei pärjännyt piti antaa kossupullo.
Se ei kyllä taida selvitä muuta kun katsurilta kysymällä.
Joka varmaan muistaa mistä oli kysymys tai haluaa kertoa. Joskus junnuna tekniikanvaihtoautoni hylättiin määräaikaiskatsastuksessa, koska aikanaan muutoskatsastuksessa käytöstä poistettu varuste oli muka epäkunnossa. Katsastaja näytti melkein siltä että oli joskus ennenkin nähnyt auton. Autossa oli toki paljon muuta vikaa, vaarallistakin, mutta niihin tämä viiksivallu ei puuttunut. En tiedä oliko ihan selvä.
 
Pitää toki kehua noita yariksia että ne sietää uskomattoman paljon väärinkäyttöä ilman että se pahemmin leviää saati porsii tielle. Toki ajettavuus ei ole mistään kotoisin ja kulutus yllättävän kova kokoisekseen.
Anopilla oli tuollainen ja se ajoi oikea nilkka suorana sillä säädelle kytkimellä nopeutta ja toisella tuttavalla 1.0l jolla on useamman kerran ajettu niin että öljypaine valo vilkkui ja VVT-i raksutti sen vuoksi että ei ollut kuin 1,5l öljyä koneessa.
Odottelen milloin porsii mutta vasta 350tkm kuljettu ja korin ruoste vie todennäköisemmin paaliin.

Itse olen tykästynyt Honda Accord 2.2CDTI joka on emäntää vienyt luotettavasti halvalla 60-80tkm jaksoja kunnes joko korin ruoste on nakertanut liikaa tai ~500tkm ajosuorite alkaisi vaatia enemmän korjauksia kuin mitä vastaava arpakuponki on maksanut huutokaupasta. Esim. Kaksoismassa ja kytkin remppa on turhan kallis korjata jos tietää että muovihelmojen alla ei ole kuin syntiä jäljellä. Harmittavan usein nuo ovat alta hyvinkin ruosteisia ja muovi kätkee kaiken kuten monissa muissakin merkeissä. Pintaruoste ei varsinaisesti noita haittaa pahasti vrt. jotkut mersut tai vag konsernin tuotteet samalta ajalta.

Kulutus matka-ajossa vaihdellut 4,5-6l välillä ja farkussa on hyvät tilat ja varusteet kohdillaan ja ainoat vakioviat ovat luukkujen johtosarjat joita jokaisesta on saanut korjata (itse tehtynä alle 10€ tarvikkeet) ja tukivarsia jotka maksaa ~100€ puoli ja ovat yleensä helpo vaihtaa, pois lukien nykyisen alatukivarren pultti joka oli ruostunut revenneeseen puslaan kiinni.

Halvassa on se myös hyvä puoli ettei tarvitse välittää jos joku kolhaisee parkkipaikalla, menee mökille saati maksaa kaskoa tai pelätä että muksut raapii jakkarat ja sitä uskaltaa käyttää työkoneena tarvittaessa ja jälleenmyytiarvoa se ei muuta nimeksikään.

Kakkoskulkine on puolestaan ollut ihan kehon liikutin joka on joku leimassa oleva räppänä. Nykyinen toki on paras tähän astisista eli Saab 9-5 mutta se on vaatinut eniten korjauksia, mutta sillä kelpasi heittää reilu 2tkm työkeikan ja oli itse asiassa parempi ajaa (ja parempi kuin tuo Honda) ja istua kuin mitä työkaverin 2019 C mersu, toki kulutus oli 7,5l/100km tässä ja ikää on jo 20v ja 230tkm ja hinta 750€
 
oli itse asiassa parempi ajaa (ja parempi kuin tuo Honda) ja istua kuin mitä työkaverin 2019 C mersu, toki kulutus oli 7,5l/100km tässä ja ikää on jo 20v ja 230tkm ja hinta 750€
Itse asiassa aika monikin vanhempi auto on parempi (ehjä ollessaan) ajaa kuin tuoreemmat. Lisäksi hiljaisempia ja panssarivaunumaisempia. Nykyautot tuntuu olevan tehty foliosta ja hattarasta. Varsinkin arvokkaammissa autoissa tämä oikein korostuu. Halpikset on aina olleet halpiksia ja joku Seat ibiza nyt ei kummoinen ole, on se sitten 95 tai 2005

Edit: Täytyy oikein avautua:
Siis mistä nykyautoissa oikein edes maksetaan. Käytännössä yhtä taloudellisia, luotettavia, kauniita, tilavia ja toimivia autoja on saanut jo viimeiset 25 vuotta ostaa kaupasta. Mukaan on tullut vain tätä ympäristön pelastamista ja kaikenlaista digipaskaa mitä ei ajaessa edes käytetä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse asiassa aika monikin vanhempi auto on parempi (ehjä ollessaan) ajaa kuin tuoreemmat. Lisäksi hiljaisempia ja panssarivaunumaisempia. Nykyautot tuntuu olevan tehty foliosta ja hattarasta. Varsinkin arvokkaammissa autoissa tämä oikein korostuu. Halpikset on aina olleet halpiksia ja joku Seat ibiza nyt ei kummoinen ole, on se sitten 95 tai 2005

Edit: Täytyy oikein avautua:
Siis mistä nykyautoissa oikein edes maksetaan. Käytännössä yhtä taloudellisia, luotettavia, kauniita, tilavia ja toimivia autoja on saanut jo viimeiset 25 vuotta ostaa kaupasta. Mukaan on tullut vain tätä ympäristön pelastamista ja kaikenlaista digipaskaa mitä ei ajaessa edes käytetä.
Tämän haluaisin ittekkin nähdä mistä siinä tosiaan maksetaan. Ei voi huoltaa itse, kalliit vakuutukset ja kaikki muut paskeet ja tämän päälle saat turhaa kilkutinta auton täyteen joilla ei tee mitään ja kuskilla vaan pinna kiristyy. Ai että elämä on yksinkertaista 20-30v vanhalla autolla ajaessa ja auto ei kerro minulle mitä seuraavaksi tehdään tai ei tehdä.
 
Tapauskohtaista.

Corolla vuosimallia 2004 on aivan järkyttävä vessa ajaa, eikä 2014 juuri ole parempaan suuntaan mennyt. Tämä nykyinen on sentään ihan siedettävä kapistus.

Golf vuosimallia 2004 vs. 2024 ero ei ehkä ajettavuudessa ole niin iso ero mutta onhan tuollainen vanha golf yleensä vakiona aika spartalainen ilmestys kun tyyliin sähkölasit vain edessä jos sitäkään.

Turvallisuus on sitten ihan eri tasolla, puhutaan aivan järkyttävästä erosta. Nokkakolari 2004 avensis vs. 2024 yaris päättyy todennäköisesti anjoviksen matkustajien siirtymisellä ajasta ikuisuuteen kun Yariksesta noustaan ylös olkapäiltä pölyjä pyyhkien.
 
Itse asiassa aika monikin vanhempi auto on parempi (ehjä ollessaan) ajaa kuin tuoreemmat. Lisäksi hiljaisempia ja panssarivaunumaisempia. Nykyautot tuntuu olevan tehty foliosta ja hattarasta. Varsinkin arvokkaammissa autoissa tämä oikein korostuu. Halpikset on aina olleet halpiksia ja joku Seat ibiza nyt ei kummoinen ole, on se sitten 95 tai 2005

Edit: Täytyy oikein avautua:
Siis mistä nykyautoissa oikein edes maksetaan. Käytännössä yhtä taloudellisia, luotettavia, kauniita, tilavia ja toimivia autoja on saanut jo viimeiset 25 vuotta ostaa kaupasta. Mukaan on tullut vain tätä ympäristön pelastamista ja kaikenlaista digipaskaa mitä ei ajaessa edes käytetä.
Missä vuosimallissa tai minkä ikäinen auto lasketaan ns. "nykyautoksi"?
 
Ei siihen varmasti ole mitään eksaktia rajaa. Omissa kirjoissa ehkä raja liikkuu tuossa 2015-2017 tietämissä, missä kohtaa käytännössä jo kaikissa onkin ad-bluet yms.

Omassakin käyttiksessä valitettavasti ne löytyy, mutta ihme kyllä ei vielä ole hajonneet.

Ja itsellä voi olla toki varmasti värittyneet näkemykset kun olen koko elämäni ollut autojen parissa töissä.
 
Tämän haluaisin ittekkin nähdä mistä siinä tosiaan maksetaan. Ei voi huoltaa itse, kalliit vakuutukset ja kaikki muut paskeet ja tämän päälle saat turhaa kilkutinta auton täyteen joilla ei tee mitään ja kuskilla vaan pinna kiristyy. Ai että elämä on yksinkertaista 20-30v vanhalla autolla ajaessa ja auto ei kerro minulle mitä seuraavaksi tehdään tai ei tehdä.
Minkä ikäistä autoa ei voi enää huoltaa tai korjata itse?
 
Rouva ei tosin saa kokemuksieni mukaan vaihdettua edes pyyhkijänsulkia autoonsa.

En pidä tätä minään mittarina osaamisesta.

Ensin pitää ostaa kaksi oikean mittaista sulkaa, joissa on yhteensopiva sovite pyyhkijän varrelle.
Sitten pakettia avatessa sieltä paketista paljastuu n+1 kpl näitä sovitteita joista vain yksi sopii ja pahimmillaan pyyhkijästä pitää ensin ottaa jokuesiasennettu sovite irti.
Itse vaihtotyössä pitää myös tietää miten pyyhkijät saa huoltoasentoln, eli virtojen sammutuksen jälkeen viiksen napautus, jos se menee kaikissa näin.

Toista se oli #ennen kun kaikissa autoissa oli sama koukkumallinen ja ns rungottomia sulkia ei vielä oltu keksitty.
 
En pidä tätä minään mittarina osaamisesta.

Ensin pitää ostaa kaksi oikean mittaista sulkaa, joissa on yhteensopiva sovite pyyhkijän varrelle.
Sitten pakettia avatessa sieltä paketista paljastuu n+1 kpl näitä sovitteita joista vain yksi sopii ja pahimmillaan pyyhkijästä pitää ensin ottaa jokuesiasennettu sovite irti.
Itse vaihtotyössä pitää myös tietää miten pyyhkijät saa huoltoasentoln, eli virtojen sammutuksen jälkeen viiksen napautus, jos se menee kaikissa näin.

Toista se oli #ennen kun kaikissa autoissa oli sama koukkumallinen ja ns rungottomia sulkia ei vielä oltu keksitty.
Alkaa mennä jo pahasti ohi otsikon aiheen, mutta "nykyautoon" kun ostaa mallikohtaiset sulat vaikka Biltema-brändinä niin ei tarvi kikkailla adapterien kanssa. Ja tässäkin ongelmassa sulkien kanssa on automerkki/automallikohtaisia eroja joten ei kannata yleistää.
Pyyhkijänsulille on jo oma viestiketjunsa joten jatkot sitten sinne.
 
Turvallisuus on sitten ihan eri tasolla, puhutaan aivan järkyttävästä erosta. Nokkakolari 2004 avensis vs. 2024 yaris päättyy todennäköisesti anjoviksen matkustajien siirtymisellä ajasta ikuisuuteen kun Yariksesta noustaan ylös olkapäiltä pölyjä pyyhkien.

Melko vahvaa mutuilua.
 
Passiivinen turvallisuus ei ihan hirveästi ole enää parantunut, joten 2004 vs 2024 ei välttämättä ole kovin suurta eroa nokkakolarissa. Toki varmasti jotain on.

Alkaa se hidastuvuus olla se suurin ongelma nokkakolarissa ja siihen ei oikeen voida keksiä mitään uutta.
 
Turvallisuus on sitten ihan eri tasolla, puhutaan aivan järkyttävästä erosta. Nokkakolari 2004 avensis vs. 2024 yaris päättyy todennäköisesti anjoviksen matkustajien siirtymisellä ajasta ikuisuuteen kun Yariksesta noustaan ylös olkapäiltä pölyjä pyyhkien.
Passiivinen turvallisuus ei ihan hirveästi ole enää parantunut, joten 2004 vs 2024 ei välttämättä ole kovin suurta eroa nokkakolarissa. Toki varmasti jotain on.

Alkaa se hidastuvuus olla se suurin ongelma nokkakolarissa ja siihen ei oikeen voida keksiä mitään uutta.

Renee on tässä enemmän oikeilla linjoilla, IMHO. Molemmat pysyy hyvin kasassa ja molemmista löytyy hyvät turvalaitteet. Painotkin on 1175 kg uudelle Yarikselle ja 1245 kg vanhalle Avensikselle, eli Avensis johtaa siinä suhteessa. Sinänsä Yariksessa tietysti toimii varmemmin kaikki turvalaitteet just niin kuin pitää eikä melkein, ja Yariksen jäykempi korirakenne voi olla etu, jos törmäys tulee vain hyvin pienelle alalle keulaa (ns. small-overlap).




 
Edellä mainituista malleista ja vuosista en tiedä, mutta linkin takana on -98 Corolla ja -15 Auris labraolosuhteissa. Neljännesvuosisadan vanhassa lähinnä kuollaan.

Edit: fixattu ja päivitetty linkki testin takana olevan tahon (ANCAP) julkaisuun.

 
Viimeksi muokattu:
Jostain "kumman syystä" en minäkään tunne uusissa autoissa kovin tavoteltavaa (yleistäen). Into jää vanhempiin autoihin.

Siis ensinnäkin, se on minun fiilismaailmoihin, ylellisyys ym. balanssikäsityksiin, vain negatiivista, että auton mittaristokin näyttö, ja joku tyyliin tabletti kojelaudalla.
Itelle ei mitään ihmeellistä hienoa jossain näytössä vuonna 2024... Siinä kasarin jenkissä se vihertävä kosketusnäyttö (Buick Reatta), oli varmasti hohdokas.

Hei mulla on puhelimessakin näyttö :D Ja kiva latautua autossa ihan tässä hetkessä mekaanisten kytkimien kanssa, ja nautiskella siellä kotona sitten näytöistä ja viihteestä, kun haluaa!

Ja sitten nykymuotoilu..(yleistäen). Sillä ei ole minun makuun kovin tekemistä estetiikan, ympäristöön sopivuuden, ja tyylin kanssa.

Autot on vain enemmän erkaannutettu ympäristöstään, niistä taloista, arkkitehtuurista, luonnosta jne.
Ne on kuin jotain orvon näköisiä scifi-angrybird laitteita, jotka ei minusta kovin cooleja edes siinä kategoriassaan (ehkä vain siksi kun koitetaan istuttaa arkityyliin ja yleiseen ympäristöön väkisin).
Surrealistisen yliampuvaa Darth Waderin laivastoa tiestö nykyään täynnä, kalpeine valoineen (jo kabiinissakin osassa, ilman valinnanvaraa)
Estetiikka, romantiikka aistillisuus jne. "aikuisen tuntuinen" heitetty sivuun.

Ehkä asiat johtuu siitä, että autoja suunnittelee tietoteknistyessä yhä enemmän ihmisiä, joiden nauttima kulttuuri on katsella maisemanaan lasikonttoreita lasikonttoreista, ja vapaalla Star Warssia, pelata Angrybirdia ja Minecraftia, tälleen provosti kärjistäen.

Ja sellainenkin itsestäänselvyys, kuin ajovalot, niin niitäkään osata (ainakaan minun makuun) enään tehdä :D
Itse en todellakaan halua kylmän valkoista tai sinertävää valoa ihan jo tunnelman vuoksi.
Ja kun siinä ei ole muutenkaan järkeä autotiellä! Ne häikii tuolla liikenteessä ihan toisella tavalla kuin kelviniltään pehmeämmät lämpöisemmät valot, ihan valotehoon liittymättäkin. Ja täysin tieteellistä faktaa.

Aikoinaan Ranskassa vedettiin toiseen suuntaan yli, kun tieteessä todettiin, että keltainen valo häikäisee vähiten, sekä tuottaa parhaan näkyvyydeen sumussa ja sateisella tiellä. No, heille ei riittänyt edes se silloinen "valkoinen" valo, vaan määräys "kusen" keltaisista ajovaloista 90-luvulle asti.
 
Viimeksi muokattu:
Edellä mainituista malleista ja vuosista en tiedä, mutta linkin takana on -98 Corolla ja -15 Auris labraolosuhteissa. Neljännesvuosisadan vanhassa lähinnä kuollaan.

Edit: fixattu ja päivitetty linkki testin takana olevan tahon (ANCAP) julkaisuun.



Vanha malli. Tuolloin oli jo myynnissä uudempi pallosilmä Corolla.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 976
Viestejä
4 562 725
Jäsenet
75 068
Uusin jäsen
Simoko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom