• TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

Autoilua mahdollisimman edullisesti

Voit valita pääomakulut tai voit valita ylläpitokulut. Deal with it.

Nyt sanot, että uudehkossa autossa on muita vanhaa autoa kalliimpia kuluja, kuten kasko ja rahoitus. Toki, mutta laskepa huviksesi, mitä tarkoittaa esim. 2 litraa säästettyä bensiiniä 100 kilometrillä. Se on noin 4 senttiä per km, eli uudehko säästää 30 tkm vuosiajoilla polttoaineessa 1200€/vuosi.

Esimerkkiä tuosta 2 litran kulutuserosta?

Sama merkki, sama malli. :)

-edit-

Jos VW Golfeja vertaa, Mk5 ja Mk8 välistä kulutuseroa, niin ei se suuren suuri ole, jos näihin ilmoitettuihin lukemiin on uskominen.

https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/14768484

 
Viimeksi muokattu:
@kyynelkaasu teet paljon semmoisia olettamuksia, jotka tukee sun agendaa. Välillä sun teksteistä tulee semmoinen kuva, että autot ei ole hirveän tuttuja sulle mutta silti haluat näyttää että olisi.
Muun muassa nämä "palat ja levyt 500€ x2 per akseli" tai tuo vänkäys Brake Cleanerista. Lisäksi tuo väite 5000km välein tapahtuvasta isommasta rempasta on vähintäänkin outo. Lisäksi kun listasit tuohon isoon remonttiin koiranluut ja raidetangonpäät niin joko tietotaito on puutteellista tai sitten vaan haluat vedellä mutkat todella suoraksi omia väitteitäsi tukemaan. Ja muuten vinkkinä että jouset ja iskarit vaihdetaan pareittain.

No, sen myönnän, että autoja minä en ainakaan osaa ostaa, kun toiset löytää tonnin autoja, jotka menee vuosi toisensa perään katsastuksesta läpi ongelmitta ja huolloksikin riittää pelkät öljynvaihdot seuraavat 100 tkm. :)

Mitä siihen akselin jarruremonttiin tulee, niin 500€ suuruusluokkaa paikallinen monimerkkikorjaamo tarjoili tuohon Focukseeni, kun tarjouspyynnöstä laski yhteen levyt, palat, levyjen vaihtotyön ja palojen vaihtotyön. Ja osat olis toki ollut halvinta no-namea... Hauskin kohta ko. tarjouspyynnössä oli kuitenkin 4 pinnapultin vaihto - niiden työn osuudeksi oli tarjouspyyntöön kirjattu reilu satanen. (Lopultahan päädyin noita tekemään itse, ja tunsin kyllä autoilevani edullisesti, kun naputtelin pinnapultit ulos ja vedin uudet paikalleen ehkä vartissa.) Usko tai älä. Mutta tällaista se on pk-seudulla, jos ei Ruskeasuon halleja lähde kiertelemään.

Vaikka kyllä sitä muuallakin osataan laskuttaa yksinkertaisista asioista ja osista, toki marmori, mutta toisaalta nuokin keskustelut on käyty jo ennen koronaa...

Paljonko arvelisitte, että menisi huoltoliikkeellä työaikaa -12 mallin Tigsun kaikkien jarrulevyjen ja palojen vaihtoon ja mitäpä vois koko lysti maksaa about?
::)

Noin 1000 euroa kustantaa marmorilla.

Merkkiliike oli tarjonnut seuraavasti:

Etuakseli: Palat 290�,�, palat+levyt 460�,�
Taka-akseli: Palat 250�,�, palat+levyt 470�,�
Yhteensä: Pelkät palat 540�,�, palat+levyt 930�,�. Hinta-arvioihin kuuluu osien lisäksi työ.

5 tkm välein tuleva remontti oli lähinnä esimerkinomainen. Mutta kuluvia nimikkeitä kuitenkin autossa riittää, ja jos yksi kuluu loppuun, niin luulisi loppujenkin olevan lähellä? Sitten jos mennään yksi pyöränlaakeri, yksi koiranluu, yksi alapallonivel jne. kerrallaan, niin esim. 20 osaa 200-300 tkm välissä vaihtamalla se vikaväli taitaa olla keskimäärin 5 tkm. Sitten jos miettii sen mitä täälläkin joskus sanottiin, että huoltoneuvoja ei sano alle satasen edes käsipäivää, niin voi laskeskella, mitä tuo kaikki maksaa. Vähän ajavalle se tulee maksuun hitaammassa tahdissa, paljon ajavalle nopeammassa tahdissa. Ja jos se alkaa lähennellä uudemman auton arvonalenemaa, niin homman järkevyys on kyseenalainen.

Esimerkkiä tuosta 2 litran kulutuserosta?

Sama merkki, sama malli. :)

En vertaisi samaa merkkiä ja mallia, koska autot ovat yleisesti ottaen kasvaneet ajan myötä ja varustelutaso on parantunut. Mutta otetaan benchmarkiksi uusin Polo ja siihen rinnalle vanhemmat viistoperät Focus Mk1 ja Golf IV - nämä tällaisethan olivat Suomessakin aikanaan hyvin myytyjä uusia autoja ja tänä päivänä ne ovat suosittu valinta tonnin pommiksi.

Tiloiltaanhan nuo ovat lähellä toisiaan. Kontit Polo 351 l, Focus 350 l ja Golf 330 l. Akselivälit Polo 2548-2568 mm, Focus 2615 mm ja Golf 2512 mm. Pituudet Polo 4053-4067 mm, Focus 4175 mm ja Golf 4148 mm. Leveydet Polo 1751 mm, Focus 1700 mm ja Golf 1735 mm.

Spritmonitorista kun hakee bensamanuaaleja, niin Polo 2019-2024 keskimäärin 5,69l/100 km, Focus 1999-2003 keskimäärin 7,81l/100km ja Golf 1998-2002 keskimäärin 7,84l/100km. Toki nämä on vain keskiarvoja ja voitaisiin viisastella siitä, miten eri korimallit, ilmastointi, ajoprofiili tai autojen eritehoiset voimalinjat vinouttavat lukuja. Mutta tuo kaksi litraa on se suuruusluokka, mistä puhutaan.
 
E: Mitäs sellaista remonttia olet tehnyt, mitä perus autoilija ei tee?

Olen vaihtanut jarrupalat ja jarrulevyt sekä yhden jarrusatulan ja korjannut toisen. Olen vaihtanut ABS-anturin. Olen vaihtanut pinnapultteja. Olen vaihtanut polttimoita (umpioihin ja mittaristoon). Olen vaihtanut raitisilmansuodattimia ja moottorin ilmansuodattimia. Olen vaihtanut moottoriöljyn suodattimineen. Olen vaihtanut lämmityslaitteen suuntauksenohjauksen kaapelin. Olen vaihtanut pyyhkijät. Olen vaihtanut sulakkeen. Suoritan renkaiden kausivaihdot itse.

Oliko tuossa mitään ihmeellistä? Ei varmastikaan, ei ammattilaiselle ja moni autoharrastaja tekee paljon enemmän kuin minä. Mutta jos mennään bensapumpulle kyselemään, niin tuskin suurin osa on koskaan vaihtanut esim. jarrupaloja ja -levyjä.

Tilastotietoa Amerikasta. Vain kolmasosa on erittäin luottavainen sen suhteen, että osaa vaihtaa sulakkeen tai ilmansuodattimen! Olen selkeästi Advanced-tasolla, mitä tulee autonhuoltoon. :cool:

• 70 percent are extremely confident they could add washer fluid to their car
• 47 percent are extremely confident they could jump start a car
• 48 percent are extremely confident they could replace their windshield wipers
• 39 percent are extremely confident they could fix a flat tire
• 37 percent are extremely confident they could replace their car’s air filter
• 37 percent are extremely confident they could replace a fuse
• 33 percent are extremely confident they could change their car’s oil

 
Olen vaihtanut jarrupalat ja jarrulevyt sekä yhden jarrusatulan ja korjannut toisen. Olen vaihtanut ABS-anturin. Olen vaihtanut pinnapultteja. Olen vaihtanut polttimoita (umpioihin ja mittaristoon). Olen vaihtanut raitisilmansuodattimia ja moottorin ilmansuodattimia. Olen vaihtanut moottoriöljyn suodattimineen. Olen vaihtanut lämmityslaitteen suuntauksenohjauksen kaapelin. Olen vaihtanut pyyhkijät. Olen vaihtanut sulakkeen. Suoritan renkaiden kausivaihdot itse.

Oliko tuossa mitään ihmeellistä? Ei varmastikaan, ei ammattilaiselle ja moni autoharrastaja tekee paljon enemmän kuin minä. Mutta jos mennään bensapumpulle kyselemään, niin tuskin suurin osa on koskaan vaihtanut esim. jarrupaloja ja -levyjä.

Tilastotietoa Amerikasta. Vain kolmasosa on erittäin luottavainen sen suhteen, että osaa vaihtaa sulakkeen tai ilmansuodattimen! Olen selkeästi Advanced-tasolla, mitä tulee autonhuoltoon. :cool:




Huh huh! Sittenhän minäkin olen. Enpä olisi tullut ajatelleeksi...
 
Huh huh! Sittenhän minäkin olen. Enpä olisi tullut ajatelleeksi...

En luota taitooni päätellä, mikä osa viestistäsi on sarkasmia. :D

Mutta vakavasti - osaamisen ja tekemisen taso vinoutuu helposti omassa kuplassa. Traktorilla ennen lukemaan oppimista ajaneet maalaispojat ja netistä asioita tutkivat insinöörit ovat kuitenkin yhteiskunnan vähemmistöjä. Ei firmat huvikseen heittele noita 500€ hintalappuja jarruremonteille. Täällä Euroopan vanhimpien autojen maassa ollaan sen verran köyhiä/pihejä, että ei niitä kukaan maksaisi, jos DIY olisi todellinen vaihtoehto. Nähtävästi yleensä ei ole. Ei ollut minullekaan ennen kuin siihen tällä foorumilla kannustettiin.
 
Tarkastin ihan itse äsken ja Focukseen maksaa jarrut eteen ja taakse 180 e priima osilla ja puolet voi ottaa pois kun laitetaan no-namea.

Olen nyt huoltanut/korjannut/rengastanut vanhaa autoani 29 kuukauden aikana yhteensä 2 716,28€ edestä.

Voisit avata vähän, että mitä korjauksia tuohon summaan kuuluu? Koska summa on sen verran merkittävä, että siinä on pitänyt vaihtaa jo kytkintä sekä jakohihnaa marmorilla useampaan kertaan.
 
Tarkastin ihan itse äsken ja Focukseen maksaa jarrut eteen ja taakse 180 e priima osilla ja puolet voi ottaa pois kun laitetaan no-namea.

Olen nyt huoltanut/korjannut/rengastanut vanhaa autoani 29 kuukauden aikana yhteensä 2 716,28€ edestä.

Voisit avata vähän, että mitä korjauksia tuohon summaan kuuluu? Koska summa on sen verran merkittävä, että siinä on pitänyt vaihtaa jo kytkintä sekä jakohihnaa marmorilla useampaan kertaan.
Eihän tuossa mitään merkittävää ole, uudet rengassarjat maksaa alkaen useamman satasen jo, normaalit öljyhuollot sunmuut liikkeellä 60-100e, sitten muutama yllättävä meno ja muutaman satasen saa niihin menemään kerralla. Ja aikajana vielä kolmen vuoden ajalta niin suhteellisen normaalilta kuulostaa, jos ei siis itse korjaa mitään.
 
Eihän tuossa mitään merkittävää ole, uudet rengassarjat maksaa alkaen useamman satasen jo, normaalit öljyhuollot sunmuut liikkeellä 60-100e, sitten muutama yllättävä meno ja muutaman satasen saa niihin menemään kerralla. Ja aikajana vielä kolmen vuoden ajalta niin suhteellisen normaalilta kuulostaa, jos ei siis itse korjaa mitään.
"Mutta olen itse tehnyt sellaista remonttia, mitä keskivertoautoilija ei tee, plus kannibalisoinut kesärenkaat loppuunajettujen tilalle edellisestä autostani, eli olen päässyt normaalia halvemmalla. "

Öljyjen vaihto on juuri sellainen remontti mikä on helpoimmasta päästä, hintaa tulee itse tehtynä n. 25 e, eli 38 tkm se tehdään noin kaksi kertaa tuossa tapauksessa. Talvirenkailla ajaa helposti 10+ vuotta ilman mitään ongelmaa, niitä ei kukaan investoi halpaan autoon, jos ostetaan niin tori.fi ja satasella saa vanteineen päivineen hyvät renkaat.

29 kk, ei ole kolmea vuotta, ei edes 2,5 vuotta, ihan tarkoituksen hakuista laskelmaa ja höpöhöpö juttuja.
 
"Mutta olen itse tehnyt sellaista remonttia, mitä keskivertoautoilija ei tee, plus kannibalisoinut kesärenkaat loppuunajettujen tilalle edellisestä autostani, eli olen päässyt normaalia halvemmalla. "

Öljyjen vaihto on juuri sellainen remontti mikä on helpoimmasta päästä, hintaa tulee itse tehtynä n. 25 e, eli 38 tkm se tehdään noin kaksi kertaa tuossa tapauksessa. Talvirenkailla ajaa helposti 10+ vuotta ilman mitään ongelmaa, niitä ei kukaan investoi halpaan autoon, jos ostetaan niin tori.fi ja satasella saa vanteineen päivineen hyvät renkaat.

29 kk, ei ole kolmea vuotta, ei edes 2,5 vuotta, ihan tarkoituksen hakuista laskelmaa ja höpöhöpö juttuja.
Jaa eipä tullut aiempaa tekstiä luettua, sittenhän tuo on ihan höpöhöpöä kulujen osalta.
 
Siitä pikkuvikainen Cayenne:


Mukavan rehellinen ilmoitus.
 
Tarkastin ihan itse äsken ja Focukseen maksaa jarrut eteen ja taakse 180 e priima osilla ja puolet voi ottaa pois kun laitetaan no-namea.

Olen nyt huoltanut/korjannut/rengastanut vanhaa autoani 29 kuukauden aikana yhteensä 2 716,28€ edestä.

Voisit avata vähän, että mitä korjauksia tuohon summaan kuuluu? Koska summa on sen verran merkittävä, että siinä on pitänyt vaihtaa jo kytkintä sekä jakohihnaa marmorilla useampaan kertaan.


1735846098142.jpeg


EDIT:

Aiheeseen liittyen:

 
Viimeksi muokattu:
Aiheeseen liittyen:

Olipas huono artikkeli. Tuosta ei periaatteessa saanut mitään irti. Olisivat nyt edes hiukan erotelleet vaikka autojen iän mukaan, paljonko siihen korjaukseen menee rahaa.
Toki kun tuossa tilastossa on mukana moottori- ja polkupyörät niin eipä tuolla tilastolla loppujen lopuksi tee yhtään mitään.

Mutta lainaan sulle nyt sen tärkeimmän kohdan tuosta artikkelista:
Osalla ne kulut ovat paljon suurempia, osalla selkeästi pienempi.
(vissiin joku kirjoitusvirhe päässyt tuohon artikkeliin)
 
Hyvät on kyllä kustannukset noille takajarruille ja jarruputkille. Kuitenkin muutaman tunnin homma esim. takajarrut ja 700e laskua.
Hinnat suoraan Motonetistä, joka on nykyisellään kaikista kallein paikka. Virosta tilaten 1/3 osa hinnalla kaikki, poislukien akku. Sopivasti kalleimpia 1 L Castrol Magnatecceja jne. Brembon levyt ja palat FOCUKSEEN, kas kun ei hiilikuitulevyjä kerralla :D

Onneksi itse pääsen halvemmalla. Passattiin maksoi umpio 55 euroa kun romikselta ostin, Aerolta öljynsuodatin 3 e, raitisilmasuodatin 4 e ja ilmansuodatin 4 e, pyyhkijäsulat 12 e, öljyt 4 l 11,50 e. Kallista on mutta, näillä mennään. Hihnakin pitäisi vaihtaa kilsojen puolesta, mutta kun ikää on vielä n. 1,5 vuotta jäljellä, joten antaapa olla, ei ole ennenkään katkennut, jos hajoaa niin paaliin. Ruostetta on mutta puhumalla selvitty katsastuksesta (10 kk ajoaikaa). Kyllähän tällä ollaan 142 tkm - 572 tkm jo ajettu kilometrikorvauksia, ilman suurempaa remonttia (alkuperäinen kone / laatikko, ei turboa) ja tienannut hintansa useampaan kertaan.
 
Hinnat suoraan Motonetistä, joka on nykyisellään kaikista kallein paikka. Virosta tilaten 1/3 osa hinnalla kaikki, poislukien akku. Sopivasti kalleimpia 1 L Castrol Magnatecceja jne. Brembon levyt ja palat FOCUKSEEN, kas kun ei hiilikuitulevyjä kerralla :D

Onneksi itse pääsen halvemmalla. Passattiin maksoi umpio 55 euroa kun romikselta ostin, Aerolta öljynsuodatin 3 e, raitisilmasuodatin 4 e ja ilmansuodatin 4 e, pyyhkijäsulat 12 e, öljyt 4 l 11,50 e. Kallista on mutta, näillä mennään. Hihnakin pitäisi vaihtaa kilsojen puolesta, mutta kun ikää on vielä n. 1,5 vuotta jäljellä, joten antaapa olla, ei ole ennenkään katkennut, jos hajoaa niin paaliin. Ruostetta on mutta puhumalla selvitty katsastuksesta (10 kk ajoaikaa). Kyllähän tällä ollaan 142 tkm - 572 tkm jo ajettu kilometrikorvauksia, ilman suurempaa remonttia (alkuperäinen kone / laatikko, ei turboa) ja tienannut hintansa useampaan kertaan.

En minä varsinaisesti Bremboa ostanut, sitä iskettiin syliin Motonetin tiskillä, kun ostin alkuperäislaatuista osaa. :D Kuitenkin halvimmista tarvikeosista liikkuu kaikenlaista puhetta, kuinka levyt on heti kohta kierot ja palat pitävät mahdotonta mekkalaa. Ei sillä, kuulemma tuo Brembon halpislinjastokin on kiinalaista kuraa ja oikeasti hyvää on vain firman ratakäyttöön tarkoitettu portfolio. (Olisi tosin tullut vielä kalliimmaksi, jos Motonetillä ei olisi ollut kesäkampanjaa, jossa sai tyyliin 20€ pois 100€ ostoksesta...)

Castrolit on täyttötarpeen ilmaannuttua ostettu Prismasta, jossa ei ole/ollut hyllyssä muutakaan valmistajan öljynlaatuluokituksen täyttävää. On tietysti totta, että jos olisin ajanut vähän pidempään öljyt alarajalla ja mennyt asiakseni hakemaan Bilteman öljyä, niin olisin säästänyt ~vitosen per pullo (mutta siinä menee aikaa ja kertyy ylimääräisiä kilometrejä, joten se säästökin on vähän niin ja näin). Samoin ABS-anturin olisi varmaan saanut muutaman euron edullisemmin ulkomailta kuin Motonetistä, mutta en viitsinyt viivytellä turvallisuuskriittisen vian korjaamisessa. (Mikä turvallisuus, vuosikymmenet ajettiin ilman ABS:eja, kyllä sä viikon ehdit odottaa postinkulkua.)

Siinä olet ihan oikeassa, että en ole mennyt absoluuttisesti halvimman kautta. Kuulemma nuukimmat imuroivat ilmansuodattimiakin... mutta jos se on se halvin ääripää, niin kallein on mennä merkkihuoltoon ja pyytää vaihtamaan paras suodatin. Kun moni senkin tekee, niin en koe huonoa omaatuntoa itse suoritetusta aktiivihiilisuodattimen vaihdosta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 617
Viestejä
4 571 332
Jäsenet
75 221
Uusin jäsen
ihminen1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom