@kyynelkaasu teet paljon semmoisia olettamuksia, jotka tukee sun agendaa. Välillä sun teksteistä tulee semmoinen kuva, että autot ei ole hirveän tuttuja sulle mutta silti haluat näyttää että olisi.
Muun muassa nämä "palat ja levyt 500€ x2 per akseli" tai tuo vänkäys Brake Cleanerista. Lisäksi tuo väite 5000km välein tapahtuvasta isommasta rempasta on vähintäänkin outo. Lisäksi kun listasit tuohon isoon remonttiin koiranluut ja raidetangonpäät niin joko tietotaito on puutteellista tai sitten vaan haluat vedellä mutkat todella suoraksi omia väitteitäsi tukemaan. Ja muuten vinkkinä että jouset ja iskarit vaihdetaan pareittain.
No, sen myönnän, että autoja minä en ainakaan osaa ostaa, kun toiset löytää tonnin autoja, jotka menee vuosi toisensa perään katsastuksesta läpi ongelmitta ja huolloksikin riittää pelkät öljynvaihdot seuraavat 100 tkm.
Mitä siihen akselin jarruremonttiin tulee, niin 500€ suuruusluokkaa paikallinen monimerkkikorjaamo tarjoili tuohon Focukseeni, kun tarjouspyynnöstä laski yhteen levyt, palat, levyjen vaihtotyön ja palojen vaihtotyön. Ja osat olis toki ollut halvinta no-namea... Hauskin kohta ko. tarjouspyynnössä oli kuitenkin 4 pinnapultin vaihto - niiden työn osuudeksi oli tarjouspyyntöön kirjattu reilu satanen. (Lopultahan päädyin noita tekemään itse, ja tunsin kyllä autoilevani edullisesti, kun naputtelin pinnapultit ulos ja vedin uudet paikalleen ehkä vartissa.) Usko tai älä. Mutta tällaista se on pk-seudulla, jos ei Ruskeasuon halleja lähde kiertelemään.
Vaikka kyllä sitä muuallakin osataan laskuttaa yksinkertaisista asioista ja osista, toki marmori, mutta toisaalta nuokin keskustelut on käyty jo ennen koronaa...
Paljonko arvelisitte, että menisi huoltoliikkeellä työaikaa -12 mallin Tigsun kaikkien jarrulevyjen ja palojen vaihtoon ja mitäpä vois koko lysti maksaa about?
Noin 1000 euroa kustantaa marmorilla.
Jarrulevyjen ja palojen vaihdon työaika ja hinta?
www.vagarena.fi
Merkkiliike oli tarjonnut seuraavasti:
Etuakseli: Palat 290�,�, palat+levyt 460�,�
Taka-akseli: Palat 250�,�, palat+levyt 470�,�
Yhteensä: Pelkät palat 540�,�, palat+levyt 930�,�. Hinta-arvioihin kuuluu osien lisäksi työ.
Huoltohintoja - Sivu 5
www.vagarena.fi
5 tkm välein tuleva remontti oli lähinnä esimerkinomainen. Mutta kuluvia nimikkeitä kuitenkin autossa riittää, ja jos yksi kuluu loppuun, niin luulisi loppujenkin olevan lähellä? Sitten jos mennään yksi pyöränlaakeri, yksi koiranluu, yksi alapallonivel jne. kerrallaan, niin esim. 20 osaa 200-300 tkm välissä vaihtamalla se vikaväli taitaa olla keskimäärin 5 tkm. Sitten jos miettii sen mitä täälläkin joskus sanottiin, että huoltoneuvoja ei sano alle satasen edes käsipäivää, niin voi laskeskella, mitä tuo kaikki maksaa. Vähän ajavalle se tulee maksuun hitaammassa tahdissa, paljon ajavalle nopeammassa tahdissa. Ja jos se alkaa lähennellä uudemman auton arvonalenemaa, niin homman järkevyys on kyseenalainen.
Esimerkkiä tuosta 2 litran kulutuserosta?
Sama merkki, sama malli.
En vertaisi samaa merkkiä ja mallia, koska autot ovat yleisesti ottaen kasvaneet ajan myötä ja varustelutaso on parantunut. Mutta otetaan benchmarkiksi uusin Polo ja siihen rinnalle vanhemmat viistoperät Focus Mk1 ja Golf IV - nämä tällaisethan olivat Suomessakin aikanaan hyvin myytyjä uusia autoja ja tänä päivänä ne ovat suosittu valinta tonnin pommiksi.
Tiloiltaanhan nuo ovat lähellä toisiaan. Kontit Polo 351 l, Focus 350 l ja Golf 330 l. Akselivälit Polo 2548-2568 mm, Focus 2615 mm ja Golf 2512 mm. Pituudet Polo 4053-4067 mm, Focus 4175 mm ja Golf 4148 mm. Leveydet Polo 1751 mm, Focus 1700 mm ja Golf 1735 mm.
Spritmonitorista kun hakee bensamanuaaleja, niin Polo 2019-2024 keskimäärin 5,69l/100 km, Focus 1999-2003 keskimäärin 7,81l/100km ja Golf 1998-2002 keskimäärin 7,84l/100km. Toki nämä on vain keskiarvoja ja voitaisiin viisastella siitä, miten eri korimallit, ilmastointi, ajoprofiili tai autojen eritehoiset voimalinjat vinouttavat lukuja. Mutta tuo kaksi litraa on se suuruusluokka, mistä puhutaan.